Nederlandse ploeg kon morele klap en de Pyreneeën niet verwerken Goederentarieven der N.S. stijgen JÜTfËRTÏËS Kamer van Koophandel besprak vervroeging opruimingstermijn Johan J. Fahrenfort afwezig 20,21en22 Juli Hugo Koblet versloeg Coppiin de sprint en veroverde de leiderstrui Fenny Heemskerk nam de leiding Een illusie vervlogen Een heroïsche strijd Algemeen klassement Dertien vrije Zondagen voor keilners Roofmoord in Den Haag Ook Engelse resolutie over Egyptische kwestie Geen prijscontrole in de Verenigde Staten? De Tweede Kamer over de Spoorwegen Op 1 Mei 1953 zal 63 procent van ons spoorwegnet geëlectrificeerd zijn Staat verstrekt grote som voor oorlogsschade Betaalt Rijkswerf Den Helder te hoge lonen? Wieringen Bond van gedupeerden Zuiderzee -droogmaking Geen zoete broodjes Texelse schapen naar Frankrijk verkocht Te koop aangeboden: Ruilen: Personeel: Diversen: «REDERODE HEEFT het reeds gezegd v D bezaten wU in Van Est de gele truidrare vcrkeren". Maandagavond Nederlandse ploeg op de vierde plaats in h.f T°Ur de France en stond de avond, twee dagen later, werd bekend dat alle a k,assenient en gister den verlaten. Gerard Peters, totaal ontm„j! Nederlanders het strijdperk had- vertelde gistermorgen aan het ontbijt te Tarbes V^'P"tij van Van Est- laten en rustiger oorden ging opzoeken- Wout wLt de Tour zou steenpulsten gekweld en eveneens volkomen Irit bnds1en,Re dagen door genslagen in de dertiende etappe gaf zich tun d geslaSen door de te- twee kilometer hoge Tourmalet gewennen en -f k best*jging van de ruim naar de finish te Luchon rijden; VoS en nV** Rode inspanning van al hun krachten over de drS coJs^hee .zicb gisteren met zi) hoorden dat zij getweëen de laatsten h», m gesleept, maar toen v» HL taï'TT. h'bhm r twee minuten voor het sluiten van de ™i,ai m Eindhovenaar kwam teatste plaatsen in het algemeen klassement Dat ^erke h"? Va"h.de vrijwillig de strüd heeft verlaten is minder begr jpeliif Met nuten achterstand op de winnaar van dtL 1™ °^S t^m"g ml" Knhf* kwam hii vóór fai xraM k i j etappe, de onweerstaanbare Hugo «tte onze lTnrigenooï nl lf T0Urr«ders Luchon aan. Bovendien be zette onze landgenoot nog steeds een eervolle 22e plaats in het algemeen klas sement een plaats waarop menige Tourridder jaloers zal ziin Enfin het is succes' beloofde' wnT ""i W6lke Cnige dagen voor Neerland een succes beloofde te worden zoals wij nog nimmer hadden gekend, is ook ditmaal weer een des.lh.Me geworden. Wij hadden het al gevreesd, de morele klap welke het kleine groepje dapperen tijdens de dertiende etappe moest in casseren, is een knock-outstoot gebleken. JNTUSSEN, alle narigheid van de Ne derlandse ploeg ten spijt, mogen wij de heroïsche strijd welke de groten gisteren in het woeste berglandschap van de Pyreneeën hebben gestreden niet vergeten. Eindelijk hebben de ge neraals van de Tour de eerste grote slag geleverd, een slag welke de groot ste favoriet, de onverwoestbare Koblet een etappe-zege en de gele trui op leverde. Als wij Coppi en Bartali tot de super-klasse mogen rekenen, moet voor Koblet een nog hogere klasse worden gecreëerd. Deze nazaat van Willem Teil is dit jaar in een formi dabele conditie en slechts als al die an dere groten met elkander samenspan nen, zal er kans bestaan dat de Parij- zenaars hun hulde niet aan een Hel- veet zullen brengen. Weliswaar heb ben Koblet en Coppi elkaar in de eind sprint de etappezege betwist, doch men dient te bedenken dat de gracieuze Zwitser met zijn fantastische klim- capaciteiten bij de bestijging van de Tourmalet een val heeft gemaakt, wel ke hem een blessure en een achter stand van enkele minuten opleverde. Niettegenstaande dit voordeel hebben de Coppi's en de Bartali's, hoewel zij met vereende krachten hebben gepro beerd, geen kans gezien om zich Ko blet van het lijf te houden. Wanhopige poging van Diederich P\E Luxemburger Diederich was de eerste die gistermorgen de lont in het kruitvat stak. Geheel alleen ont vluchtte hij het peloton, dat nog slechts in gedachten bezig was met de drie grote hindernissen welke die dag ge nomen moesten worden: de Tourmalet (2114 m), de Aspin (1470 m) en de Peyresourde (1563 m). Aan de voet van de Tourmalet had Diederich een voor sprong van vijf minuten en met ver beten kaken heeft hij zich alleen naar de pasovergang gewors'eld. Bijna vier minuten later arriveerden Coppi, Lu- cien Lazarides en Geminiani, op en kele minuten gevolgd door een lange- rekt peloton waarin Ockers, Bobet, Magni, Bauvin, Bartali en Koblet za ten. De Luxemburger had met deze krachttoer teveel van zijn sterke body gevergd. Langzamerhand werd zijn voorsprong kleiner en zelfs moest hij lijdelijk toezien dat hij bij de bestij ging van de Aspin op het tweede plan werd gedrukt. Koblet, Coppi en Bai- tali waren hun opmars begonnen en in het kielzog van deze grootheden werden Lucien Lazarides, Geminiani, Ockers, Barbotin, Bobet en de jeug dige Belgen Van Ende en De Hartog meegezogen. In deze volgorde arri veerden de geweldenaars op de baan Het algemeen klassement luidt: 1. Koblet (Zwits.) 79.16.14; 2. Bauvin (O. Z. O.) 79.16.35; 3. Geminiani (Frankrijk) 79.16.46; 4. Coppi (It.) 79.21.23; 5. Lucien Lazarides (Frankr.) 79.23.45; 6. Meunier (W. Z. W.) 79.28.29; 7. Ex Aequo: Bernardo Ruiz (Spanje) en Bartali Oit) 79.29.07; 9. Lauredi (Fr.) 79-.29.54; 10. Biagioni (It.) 79.32.51; 11. Demulder (Belg.) 79.33.28; 12. Bobet (Frankr.) T9.33.54; 13. Oc kers (Belg.) 79.34.59; 14. Diede rich (Lux.) 79.35.20; 16. Magni (It.) 79.46.58; 22. Voorting (Ned 79.55.28; 81. Dekkers (Ned.) 81.22.40. Het ploegen klassement: 1. Frank' rijk 237.09.34; 2. België 237.49.08; 3. (Italië 237.53.01; 4. W. Z. W. 237.53.12; 5. O. Z. O. 2382149; 6. Zwitserland 238.37.04; 7. Luxemburg 239.33.51; 8. Ile de France 239.34,56; 9. Spanje 239 39.25, 10. Par«S 239.47.02. Perzische olie te koop Maar afnemers moeten zelf voor tankschepen zorgen Blijkens een advertentie in de New- York Herald Tribune van Woensdag biedt de nieuwe Perzische Nationale Oliemaatschappij haar olieproducten te koop aan. met de bepaling, dat de afnemers zelf voor tankschepen moe" ten zorgen. te Luchon. Zelfs de Spanjaard Ber nardo Ruiz kon zich nog vóór Diede rich op de elfde plaats klasseren. JN deze strijd der groten was het niet de lieveling van het Franse publiek, Louison Bobet. die zich onderscheidde. Misschien dat Bobet nog niet al zijn troeven op tafel heeft gelegd, maar dat zou toch al zeer onwaarschijnlijk zijn. Hij is niet in zo'n glanzende vorm dat hij zich kan veroorloven om zijn con currenten een paar minuten winst cadeau te geven. Veeleer mag worden aangenomen, dat de verwachtingen ten aanzien van Bobet te hoog waren ge spannen en de Fransen in Lucien Laza rides en Geminiani grotere kans„paar- den" bezitten. De uitslag van de 14e etappe, Tarbes —Luchon, over 143 km., luidt: 1. Koblet (Zwits.) 4.41.41 (met boni ficatie 4.40.41)2. Coppi (It.) z.t. (met bonificatie 4.41.11); 3. Bartali (Italië) 4.43.45, 4. Luccien Lazarides (Fr.) 4.44.33; 5. Geminiani (Fr.) 4.47.51; 6. LOUISON BOBET te grote verwachtingen? Ockers (Belg.) 4.49.07; 7. Barbotin (Fr.) 4.50.50; 8. Bobet (Fr.); 9. Van Ende (B.) 35. Voorting 5.01.30; 83. Dekkers 5.22.01. Het bergklassement: 1. Geminiani (Fr.) 30 pnt.; 2. Coppi (It.) 21 pnt.; 3. Lucien Lazarides (Fr.) 18 pnt.; 4. Bernerdo Ruiz (Spanje) 17 pnt.; 5: Koblet (Zwit.) 16 pnt.; 6. Bar tali (It.) 15 pnt.; 7. Diederich (Lux.) 10 pnt. Het personeel in hotel- en café- ledrijven zal voortaan dertien vrije Zondagen per jaar hebben, zo is in de, coor de Tweede Kamer goedgekeurde, wijziging van de Arbeidswet vast gelegd. In enkele weken tijds heeft men te Voorburg achter het Noorderkerkje aan de Kon. Julianalaan een grote „pre. jabricated" bungalow gebouwd, ge schikt om gebundeld medegenomen te worden naar Australië, Nieuw-Zeele.nd en Canada. De woning is door Oosten rijkse en Nederlandse experts ontworpen Te Venetie werd het internationaal achaaktournooi voortgezet met het spelen van enkele afgebroken partijen en de achtste ronde. De uitslagen luiden; Zesde ronde: Gloria VelatFenny Heemskerk 01; Rowena BruceSla- vika Cvenkel 01. Zevende ronde: Fenny Heemskerk Rowena Bruce 10; Friedel Rinder Gloria Velat >4—14 Achtste ronde: Gloria VelatSimo- ne Bussers ',4>4; Clarica Benini Fenny Heemskerk 1414: Rowena BruceFriedel Rinder afgebr.; Mevr. RoodzantSlavika Cvenkel afgebr. De stand luidt thans: 1. Fenny Heemskerk (Ned.) 514 P-I 2. Clarica Benini (It.) 414 pnt.; 3. Rowena Bruce (G.B.)Friedel Rinder (Dld.) en Slavika Cvenkel (Z.-Sl.) elk 314 pnt. en 1 afgebr. part; 6. mevr. Roodzant (Ned.) 214 pnt en 1 afgebroken partij. Oud-ambtenaar dood in zijn kamer aangetroffen Gisteravond is in Den Haag een ge- pensionneerde ambtenaar, de heer O.. dood in zijn kamer aange*roffen. Een broer vervoegde zich aan de deur van zijn woonvertrek, maar kreeg geen ge hoor. De bezoeker vreesde onheil en /aarsehuwde de politie. Deze heeft de deur geforceerd en vond toen de man dood op de divan. Sporen van geweld pleging werden aangetroffen. Alle kas ten en laden in de kamer waren over hoop gehaald. Het is echter niet be kend of er iets vermist wordt. Heden morgen zou sectie op het lijk worden verricht. Engeland zal, zo mogelijk in samen werking met Amerika, 'n ontwerpresolu tie indienen bij de veiligheidsraad met het verzoek handelend op te treden in zake de Egyptische blokkade van net Suez-kanaal. De ontwerpresolutie cir culeert thans onder een aantal delega ties te Lake Success, waaronder de Amerikaanse, Franse en Nederlandse delegatie. Het is niet bekend in hoeverre het Britse stuk verschilt van de Israëlische resolutie, die binnenkort zal worden behandeld en waarin er op wordt aan gedrongen, dat de Verenigde Naties niet berusten in „deze flagrante schen ding van het internationale recht" door Egypte. Het Amerikaanse Huis van Afge vaardigden heeft twee voorstellen goedgekeurd, die 'ot gevolg hebben, dat prijscontrole-maatregelen verboden zullen zijn zo lang de fabrikanten nog geen „redelijke winst" hebben ge maakt. Daarmede heeft de hoop der regering op een krachtige prijscontróle- wet een gevoelige knak gekregen. BOUDEWIJN ONTVING DIPLOMA TIEKE VERTEGENWOORDIGERS Koning Boudewijn heeft gistermiddag in het paleis te Brussel de m Beig e geaccrediteerde ambassadeurs en gezan ten der buitenlandse mogendheden ont vangen. (Van onze parlementaire redacteur) QP KORTE termijn is een verhoging van de vrachtprijzen der Nederlandse Spoorwegen te verwachten. De minister van Verkeer en Waterstaat deelde dit terloops mede, toen h(J Woensdagmiddag in de Tweede Kamer het wets ontwerp verdedigde tot voorziening in de kapitaalsbehoefte van de N.V. Neder landse Spoorwegen en toekenning van bijdragen in de door deze vennootschap tengevolge van de oorlogsomstandigheden en de bezetting van Nederland geleden schaden, met welke voorziening een bedrag van ongeveer f 300 millioen dat trouwens reeds gedeeltelijk is uitgegeven gemoeid is. Bij nader informatie bleek ons. dat de bewindsman uitsluitend op het oog had een geringe ver hoging van de goederentarieven. De vrachtprijzen voor het personenvervoer worden niet verhoogd. Het wegvervoer geniet veel meer vrijheden. Het is, in zijn totaliteit be schouwd, op veel ruimere mate en met minder controle tot investeringen overgegaan. Ten bewijze daarvan gaf de minister de volgende cijfers: Minister Wemmers verstrekte de Ka mer nog enkele andere belangrijke ge gevens. Zo antwoordde hij op een vraag van de heer Ritmeester van de VVD of de electrificatie nu wel zo snel moest geschieden én of het noorden en noord-oosten des lands hierbij niet achtergesteld worden, dat op 6 Januari 1952 de electrificatie van de lijn Amers- foort-Zwolle in bedrijf zal worden ge steld. Op 1 Mei 1952 volgt de lijn Zwol- le-Groningen en Leeuwarden. De elec trificatie van de lijn Arnhem-Zwol e ral op 1 Mei 1953 gereed zijn. Op die datum is dan 1357 km. geëlectrificeerd, of 63 procent van het gehele spoorweg net. De deviezenbesparing op kolen wegens de electrificatie zal f28 millioen t>er jaar bedragen. Sprekende over de investeringen bij de Nederlandse Spoorwegen. vesUgde de heer Wemmers er de aandacht op, dat de N.S., wat dit betreft onder een streng toezicht van de overheid staan en een rem aan de kapitaalsu.tbreidinf is aangelegd. Minister Lieftmck daar scherp op. Op 1 Mei 1940 waren er in ons land 104.000 personenauto's en op 1 Mei 1955 155.000. Na 1945 werden er compleet of in onderdelen 110.00 ingevoerd. Er waren op 1 Mei 1940 4500 autobussen en op 1 Mei 1951 5900. Er zijn er na 1945 4800 ingevoerd, zodat met ruim 80% aan nieuw materiaal gereden wordt. Op 1 Mei 1940 waren er 47.000 vracht- en bestelwagens en op 1 Mei 1951 82.000. Sinds 1945 zijn er 42.000 Overigens gaf de bewindsman nog ingevoerd of hier te lande vervaardigd, eens een overzicht van het door de regering gevolgde vervoersbeleid. Als enige grondslag daarvan aanvaardt zij de principiële gelijkstelling van de drie vervoerstakken: rail, weg en wa ter. Geen enkele wordt door de over heid gunstiger behandeld dan de an der en aan geen worden zwaardere las ten opgelegd, waardoor in de onder linge concurrentie zou'worden ingegre pen. De invloed van de overheid op de ta rieven en de vervoersvoorwaarden aldus de heer Wemmers mag een gezonde concurrentie niet in de weg staan. De spelregels zijn voor de drie vervoerstakken gelijk; de overheid ziet erop toe, dat het spel fair wordt ge speeld. De minister van Financiën, zo deelde de heer Wemmers op een des betreffende vraag mede, deelt dit in zicht. In het feit, dat de staat de bijna drie honderd millioen voor de Nederlandse Spoorwegen beschikbaar stelt, zie men geen principiële handelwijze. Het is eenvoudig onmogelijk om zo'n groot bedrag van particulieren te verkrij gen. Buiten het parlement om zullen de Spoorwegen in geen geval gefinancierd worden. De minister verklaarde zich zelfs bereid om voortaan het accoun tantsrapport van de N.S. ter vertrou welijke kennisneming aan de leden van de Tweede Kamer te sturen. Een moeilijke taak had de minister niet, want de afgevaardigden, die over het wetsontwerp het woord hadden ge voerd, de heren Algera (AR), Krol (CH), Janssen (KVP), Ritmeester (WD) en Posthumus (PvdA) bleken er allen voorstander van te zijn. Het ontwerp werd ten slotte zonder hoofdelijke stemming goedgekeurd. De Kamer heeft voorts een groot aan tal naturalisaties goedgekeurd, nadat enkele opmerkingen waren gemaak* ten aanzien van het beleid jegens hen, die tijdens de bezetting in Duitse krijgsdienst zijn getreden. In de avondvergadering is behandeld een webontwerp dat beoogt, de be noeming bij de rechterlijke macht mo gelijk te maken van bepaalde perso nen, die doctoraal examen Indisch recht hebben gedaan. Het werd na enige discussie aangenomen. Provincie wenst één van harer leden in spoorwegraad j^ANGE tijd heeft dc Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, welke gisteren in het stadhuis te Alkmaar in vergadering bij eenkwam, gediscussieerd over het be stuursbesluit tot vervroeging van dc halfjaarlijkse opruimingstermijn op 14 Juli 1951. Dc heer Schmalz uit Schagen noemde dit een verstandig besluit, doch de heer L. J. van Jaarsveld (KAB Alk maar) bleek zakelijke en ideële be zwaren te hebben. HU had liever gezien dat men had gewacht tot tenminste de twintigste van de maand. ^LS oorzaak van zijn bedenkingen noemde de heer Van Jaarsveld de uitkering van de kinderbijslag. Dit is, gezien over het gehele rayon, een zeer aanzienlijk bedrag, dat pas in de twee de helft van de maand wordt uitbe taald. De koopkracht van het publiek is dan dus het groots*. Spreker was van mening dat thans tal van andere middenstanders, zoals kruideniers en slagers, ernstig nadeel ondervinden van de uitverkoop Voorts wenste spr. dat de middenstand er op a*tent wordt gemaakt, dat het verstandig is de spe ciale koopjes over de gehele uitver koopperiode te verdelen. Nadat nog verscheidene leden hun gedachten over dit punt hadden kenbaar ge maakt, werd beslo'en de wenselijkheid van een provinciale regeling nader in de commissie te bespreken. De Kamer besloot accoord te gaan met het voorstel om tezamen met de Kamers te Hoorn en Zaandam een kleine commissie te vormen, teneinde de NACO van advies te dienen inzake verkeers- en vervoersproblemen Poststation Petten. De heer S. Koning uit Den Helder was niet voldaan over het schrijven van de inspecteur van de PTT te Haarlem, waarin werd medegedeeld dat er geen aanleiding werd gevonden om het poststation in Petten te her openen. Op de mededeling van de heer Schmalz, da* de PTT tot haar besluit v/as gekomen door het geringe aantal posthandelingen in Petten, antwoordde de heer Koning dat zulks in alle klei ne gemeenten het geval is. Bovendien kan Petten worden beschouwd als een recreatie-oord waar vele vreemdelin gen komen. Spreker drong er op aan over enige tijd weer de aandach* van PTT op het poststation te vestigen Een schrijven van de minister van Verkeer en Waterstaat, dat een uit breiding van het aantal vertegen woordigers van de Kamer van Koop handel in de Spoorwegraad niet in overweging kon worden genomen, vond weinig sympathie. Men achtte het algemeen wenselijk, dat Amster dam en de provincie beide een verte genwoordiger krijgen in de Spoorweg raad, te meer daar de belangen zeer uiteen lopen. Alle leden waren una niem van mening, dat men zich niet bij dit afwijzend advies moest neer leggen. De heer Koning betoogde daar- •'-t men als een van de zwaait" argumenten het rechtsherstel moest aanvoeren. De Kamer sloot zich aan bij het voorstel van de heer Schmalz om Kamers te Hoorn en Zaandam *e ver zoeken adhaesie te betuigen. DIJ óe uitgegane stukken was adres aan de Tweede Kamer Een indirecte belasting. een der Staten Generaal, waarin bezwaar werd gemaakt tegen het wetsontwerp tot ver hoging van de motorrijtuigenbelasting. De heer Koning merkte naar aan- Het bestuur van de Bond van be bond van belanghebbenden en zoons van belanghebbenden inzake de Zui- derzee-steunwet te Harderwijk, ont ving bericht, dat de statuten van de bond koninklijk zijn goedgekeurd. Het doel van de bond is, het behar tigen van de belangen van allen, die door de droogmaking van de Zuiderzee worden gedupeerd. Reeds in 1936 werd in deze richting gewerkt. De -oorlog legde echter alle initiatief lam. Nu is sinds twee jaar door het bestuur, dat bestaat uit vertegenwoordigers uit alle kringen van visserij- en nevenbedrij- ven, weer grote activiteit ontwikkeld. Het secretariaat is gevestigd te Har derwijk bij de heer J. D. Jonker, W. van Damstraat 28. Men verwacht, dat belanghebbenden uit alle Zuiderzee- gemeenten zullen toetreden tot de bond. Er kwamen bereids aanvragen tot lidmaatschap van plaatselijke afde lingen uit verschillende van deze ge meenten binnen. De bakker Jan W. uit Wieringen was voor de Alkmaarse economische politierechter, mr. J. A. Merbus gedag vaard, omdat hU in het brood, dat hij in zijn winkel verkocht te weinig droge stof had verwerkt, waardoor de samenstelling niet in overeenstemming was met het broodbesluit. Mede, om dat dit al eens eerder was gebeurd eiste de officier van Justitie, mr. dr. J. M. Vellinga. een geldboete van f 50 subs. 25 dagen. De politierechter ver anderde dit in f 40 of 20 dagen. leiding hiervan op, dat de uit de be lasting verkregen gelden niet zoals oorspronkelijk de bedoeling was ten volle worden bestemd voor wegverbe- teringen, doch dat ze goeddeels in de algemene (interruptie) kas terecht ko men. Het is daarmede een indirecte be lasting geworden, die op een speciale groep drukt. Spreker achtte dit sociaal niet verantwoord. De voorzitter, de heer S. W. Arntz te Alkmaar, en de secretaris, de heer D. Scheffel, sloten zich hierbij aan. Speciaal bij de ponten, die een waar verkeersobstakel vormen, dienen in afwachting van de tunnelbouw spoedig de nodige verbeteringen te worden aangebracht. Te hoge arbeidslonen. BU de rondvraag vestigde de heer Bregman uit Den Helder de aan dacht van dc Kamer op de zeer hoge arbeidslonen die worden betaald door de Rijkswerf te Den Helder. Hierdoor wordt sterk aan het beschikbare ar beidspotentieel getrokken. De particu liere bedrijven, die deze lonen niet mogen en vaak ook niet kunnen beta len, ondervinden hierdoor grote moei lijkheden bij het aantrekken van werk nemers. Spr. betoogde dat de werf be langrijk te hoog geklasseerd is. Ir. G. Kraanen uit Alkmaar sloot zich bij de mening van de heer Bregman aan; het Rijk zoekt de gemakkelijkst» weg en voert daarmee onbillijke con currentie. De heer Koning vestigde er de aandacht op, dat ook de kwestie van vraag en aanbod niet vreemd is aan deze ongewenste toestand. De heer J. F. Ie Blansch uit Alkmaar betoogde, dat eerst de belanghebbende partij, de werkgeversonderneming, moet protes teren vóór de Kamer er zich mee be moeit. De vergadering ging daarna accoord met het voorstel van de voorzitter om deze kwestie aan een nadere bespreking in de commissie te onderwerpen. Nog niet lang geleden werd van de zijde van het Texelse schapenstamboek in Noord-Holland met leedwezen vast gesteld, dat de export van schapen- fokmateriaal de laats*e tijd vee! te wensen had overgelaten. Uitvoer was alleen mogelijk, wanneer het Franse stamboek voor Texelse schapen zijn bemiddeling verleende en dit scheen op grote bezwaren te stuiten. Intussen :s daarin in zoverre verandering ge komen. dat een aanzienlijk koppel r.aar Frankrijk kon worden verkocht. De voorzitter van het Franse stamboek was daartoe zelf in Nederland aanwe zig. Verkocht werden 139 dieren, die zeer hoge prijzen opbrachten. De duur ste ram ging van de hand voor f 720. ARTS. Praktijkwaarneming door de artsen G. v. d. Most Weststraat 111 P. v. d. Nieuwenhuizen Plantsoenstraat 1 (geen ziekenfonds) Dr. J. B. Proost Zuidstraat 13. Mevr. T. Schrauwen Timorlaan 8 J. Udding, Lijsterstraat 40. Vier-en-veertig Weckflessen met ringen, klemmen, ketel, drager, thermometer en stamper. iwee huistrappen, 8 en 10 treden, en een grote parieten beklede reis mand. Adres: Bur. van dit blad. Ledikantje met hemel f 20,—. C. Evertsenstraat 6. Boeken voor alle klassen R. H.B.S. b. A. v. d. Wulp, Her- zog'straat 14. Opel 4c, bouwjaar '37, in prima staat, ie Vroonstraat 9a. Of ruilen voor zwaardere mo tor, DKW, 98 cc, RT 1938, bij J. Alkemade, Narcissenstraat 20, Breezand. Liefst na 6 uur. Duplex benedenwoning voor woning liefst centrum. Adr.: Coen- raad Botgtraat 55a. Amsterdam—Den Helder. Aan- geb. woning in A'dam-N. Gevr. woning in Den Helder. Br. onder nr 49, Bur. van dit blad. Aangeboden kleine woning (cen trum), f 4,50 per week, voor grote woning tot f 7,50. Te bevr.: Schagenstraat 69. Biedt zich aan: meisje, 19 jr, voor dag of dag en nacht. Br. onder nr 50, Bur. v. d. blad. Wij vragen voor onze Banket winkel, Koningstraat 102, een leerling-verkoopster. Loon f 10,— per week. Coöp. Helder. Gepens. Hofmeester zoekt werk zaamheden. Goed kunn. koken enz. Br. onder nr 52, Bur. v. d. blad. Biedt zich aan: jonge werkster voor de morgenuren. Tevens naai en breiwerk gevraagd tegen bil lijke prijzen. Br. onder nr 51, Bur. van dit blad. Gevraagd: weiKster voor twee halve dagen per week. Th. Rij kersstraat 84. Verloren j.1. Zondagmiddag pl.- m. kwart voor zes met in- en uit stappen auto voor Middenweg 122 of Keizerstraat 113: een broche klavertje 4, granaatjes in goud gevat. Gaarne tegen beloning terug bez.; Kruyff, Middenweg 122.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 3