Nederlandse ploeg kon morele klap
en de Pyreneeën niet verwerken
Goederentarieven der N.S. stijgen
JÜTfËRTÏËS
Kamer van Koophandel besprak
vervroeging opruimingstermijn
Johan J. Fahrenfort
afwezig 20,21en22 Juli
Hugo Koblet versloeg Coppiin de
sprint en veroverde de leiderstrui
Fenny Heemskerk
nam de leiding
Een illusie vervlogen
Een heroïsche strijd
Algemeen klassement
Dertien vrije Zondagen voor
keilners
Roofmoord in Den Haag
Ook Engelse resolutie over
Egyptische kwestie
Geen prijscontrole in de
Verenigde Staten?
De Tweede Kamer over de Spoorwegen
Op 1 Mei 1953 zal 63 procent van ons
spoorwegnet geëlectrificeerd zijn
Staat verstrekt grote som
voor oorlogsschade
Betaalt Rijkswerf Den Helder te hoge lonen?
Wieringen
Bond van gedupeerden
Zuiderzee -droogmaking
Geen zoete broodjes
Texelse schapen naar
Frankrijk verkocht
Te koop aangeboden:
Ruilen:
Personeel:
Diversen:
«REDERODE HEEFT het reeds gezegd v
D bezaten wU in Van Est de gele truidrare vcrkeren". Maandagavond
Nederlandse ploeg op de vierde plaats in h.f T°Ur de France en stond de
avond, twee dagen later, werd bekend dat alle a k,assenient en gister
den verlaten. Gerard Peters, totaal ontm„j! Nederlanders het strijdperk had-
vertelde gistermorgen aan het ontbijt te Tarbes V^'P"tij van Van Est-
laten en rustiger oorden ging opzoeken- Wout wLt de Tour zou
steenpulsten gekweld en eveneens volkomen Irit bnds1en,Re dagen door
genslagen in de dertiende etappe gaf zich tun d geslaSen door de te-
twee kilometer hoge Tourmalet gewennen en -f k best*jging van de ruim
naar de finish te Luchon rijden; VoS en nV** Rode
inspanning van al hun krachten over de drS coJs^hee .zicb gisteren met
zi) hoorden dat zij getweëen de laatsten h», m gesleept, maar toen
v» HL taï'TT. h'bhm r
twee minuten voor het sluiten van de ™i,ai m Eindhovenaar kwam
teatste plaatsen in het algemeen klassement Dat ^erke h"? Va"h.de
vrijwillig de strüd heeft verlaten is minder begr jpeliif Met
nuten achterstand op de winnaar van dtL 1™ °^S t^m"g ml"
Knhf* kwam hii vóór fai xraM k i j etappe, de onweerstaanbare Hugo
«tte onze lTnrigenooï nl lf T0Urr«ders Luchon aan. Bovendien be
zette onze landgenoot nog steeds een eervolle 22e plaats in het algemeen klas
sement een plaats waarop menige Tourridder jaloers zal ziin Enfin het is
succes' beloofde' wnT ""i W6lke Cnige dagen voor Neerland
een succes beloofde te worden zoals wij nog nimmer hadden gekend, is ook
ditmaal weer een des.lh.Me geworden. Wij hadden het al gevreesd, de morele
klap welke het kleine groepje dapperen tijdens de dertiende etappe moest in
casseren, is een knock-outstoot gebleken.
JNTUSSEN, alle narigheid van de Ne
derlandse ploeg ten spijt, mogen wij
de heroïsche strijd welke de groten
gisteren in het woeste berglandschap
van de Pyreneeën hebben gestreden
niet vergeten. Eindelijk hebben de ge
neraals van de Tour de eerste grote
slag geleverd, een slag welke de groot
ste favoriet, de onverwoestbare Koblet
een etappe-zege en de gele trui op
leverde. Als wij Coppi en Bartali tot
de super-klasse mogen rekenen, moet
voor Koblet een nog hogere klasse
worden gecreëerd. Deze nazaat van
Willem Teil is dit jaar in een formi
dabele conditie en slechts als al die an
dere groten met elkander samenspan
nen, zal er kans bestaan dat de Parij-
zenaars hun hulde niet aan een Hel-
veet zullen brengen. Weliswaar heb
ben Koblet en Coppi elkaar in de eind
sprint de etappezege betwist, doch men
dient te bedenken dat de gracieuze
Zwitser met zijn fantastische klim-
capaciteiten bij de bestijging van de
Tourmalet een val heeft gemaakt, wel
ke hem een blessure en een achter
stand van enkele minuten opleverde.
Niettegenstaande dit voordeel hebben
de Coppi's en de Bartali's, hoewel zij
met vereende krachten hebben gepro
beerd, geen kans gezien om zich Ko
blet van het lijf te houden.
Wanhopige poging van Diederich
P\E Luxemburger Diederich was de
eerste die gistermorgen de lont in
het kruitvat stak. Geheel alleen ont
vluchtte hij het peloton, dat nog slechts
in gedachten bezig was met de drie
grote hindernissen welke die dag ge
nomen moesten worden: de Tourmalet
(2114 m), de Aspin (1470 m) en de
Peyresourde (1563 m). Aan de voet van
de Tourmalet had Diederich een voor
sprong van vijf minuten en met ver
beten kaken heeft hij zich alleen naar
de pasovergang gewors'eld. Bijna vier
minuten later arriveerden Coppi, Lu-
cien Lazarides en Geminiani, op en
kele minuten gevolgd door een lange-
rekt peloton waarin Ockers, Bobet,
Magni, Bauvin, Bartali en Koblet za
ten. De Luxemburger had met deze
krachttoer teveel van zijn sterke body
gevergd. Langzamerhand werd zijn
voorsprong kleiner en zelfs moest hij
lijdelijk toezien dat hij bij de bestij
ging van de Aspin op het tweede plan
werd gedrukt. Koblet, Coppi en Bai-
tali waren hun opmars begonnen en
in het kielzog van deze grootheden
werden Lucien Lazarides, Geminiani,
Ockers, Barbotin, Bobet en de jeug
dige Belgen Van Ende en De Hartog
meegezogen. In deze volgorde arri
veerden de geweldenaars op de baan
Het algemeen klassement luidt: 1.
Koblet (Zwits.) 79.16.14; 2. Bauvin
(O. Z. O.) 79.16.35; 3. Geminiani
(Frankrijk) 79.16.46; 4. Coppi (It.)
79.21.23; 5. Lucien Lazarides
(Frankr.) 79.23.45; 6. Meunier
(W. Z. W.) 79.28.29; 7. Ex Aequo:
Bernardo Ruiz (Spanje) en Bartali
Oit) 79.29.07; 9. Lauredi (Fr.)
79-.29.54; 10. Biagioni (It.) 79.32.51;
11. Demulder (Belg.) 79.33.28; 12.
Bobet (Frankr.) T9.33.54; 13. Oc
kers (Belg.) 79.34.59; 14. Diede
rich (Lux.) 79.35.20; 16. Magni
(It.) 79.46.58; 22. Voorting (Ned
79.55.28; 81. Dekkers (Ned.) 81.22.40.
Het ploegen klassement: 1. Frank'
rijk 237.09.34; 2. België 237.49.08;
3. (Italië 237.53.01; 4. W. Z. W.
237.53.12; 5. O. Z. O. 2382149; 6.
Zwitserland 238.37.04; 7. Luxemburg
239.33.51; 8. Ile de France 239.34,56;
9. Spanje 239 39.25, 10. Par«S
239.47.02.
Perzische olie te koop
Maar afnemers moeten zelf
voor tankschepen zorgen
Blijkens een advertentie in de New-
York Herald Tribune van Woensdag
biedt de nieuwe Perzische Nationale
Oliemaatschappij haar olieproducten
te koop aan. met de bepaling, dat de
afnemers zelf voor tankschepen moe"
ten zorgen.
te Luchon. Zelfs de Spanjaard Ber
nardo Ruiz kon zich nog vóór Diede
rich op de elfde plaats klasseren.
JN deze strijd der groten was het niet
de lieveling van het Franse publiek,
Louison Bobet. die zich onderscheidde.
Misschien dat Bobet nog niet al zijn
troeven op tafel heeft gelegd, maar dat
zou toch al zeer onwaarschijnlijk zijn.
Hij is niet in zo'n glanzende vorm dat
hij zich kan veroorloven om zijn con
currenten een paar minuten winst
cadeau te geven. Veeleer mag worden
aangenomen, dat de verwachtingen ten
aanzien van Bobet te hoog waren ge
spannen en de Fransen in Lucien Laza
rides en Geminiani grotere kans„paar-
den" bezitten.
De uitslag van de 14e etappe, Tarbes
—Luchon, over 143 km., luidt:
1. Koblet (Zwits.) 4.41.41 (met boni
ficatie 4.40.41)2. Coppi (It.) z.t. (met
bonificatie 4.41.11); 3. Bartali (Italië)
4.43.45, 4. Luccien Lazarides (Fr.)
4.44.33; 5. Geminiani (Fr.) 4.47.51; 6.
LOUISON BOBET
te grote verwachtingen?
Ockers (Belg.) 4.49.07; 7. Barbotin (Fr.)
4.50.50; 8. Bobet (Fr.); 9. Van Ende (B.)
35. Voorting 5.01.30; 83. Dekkers 5.22.01.
Het bergklassement:
1. Geminiani (Fr.) 30 pnt.; 2. Coppi
(It.) 21 pnt.; 3. Lucien Lazarides (Fr.)
18 pnt.; 4. Bernerdo Ruiz (Spanje) 17
pnt.; 5: Koblet (Zwit.) 16 pnt.; 6. Bar
tali (It.) 15 pnt.; 7. Diederich (Lux.)
10 pnt.
Het personeel in hotel- en café-
ledrijven zal voortaan dertien vrije
Zondagen per jaar hebben, zo is in de,
coor de Tweede Kamer goedgekeurde,
wijziging van de Arbeidswet vast
gelegd.
In enkele weken tijds heeft men te
Voorburg achter het Noorderkerkje
aan de Kon. Julianalaan een grote „pre.
jabricated" bungalow gebouwd, ge
schikt om gebundeld medegenomen te
worden naar Australië, Nieuw-Zeele.nd
en Canada. De woning is door Oosten
rijkse en Nederlandse experts
ontworpen
Te Venetie werd het internationaal
achaaktournooi voortgezet met het
spelen van enkele afgebroken partijen
en de achtste ronde. De uitslagen
luiden;
Zesde ronde: Gloria VelatFenny
Heemskerk 01; Rowena BruceSla-
vika Cvenkel 01.
Zevende ronde: Fenny Heemskerk
Rowena Bruce 10; Friedel Rinder
Gloria Velat >4—14
Achtste ronde: Gloria VelatSimo-
ne Bussers ',4>4; Clarica Benini
Fenny Heemskerk 1414: Rowena
BruceFriedel Rinder afgebr.; Mevr.
RoodzantSlavika Cvenkel afgebr.
De stand luidt thans:
1. Fenny Heemskerk (Ned.) 514 P-I
2. Clarica Benini (It.) 414 pnt.; 3.
Rowena Bruce (G.B.)Friedel Rinder
(Dld.) en Slavika Cvenkel (Z.-Sl.)
elk 314 pnt. en 1 afgebr. part; 6.
mevr. Roodzant (Ned.) 214 pnt en 1
afgebroken partij.
Oud-ambtenaar dood in zijn
kamer aangetroffen
Gisteravond is in Den Haag een ge-
pensionneerde ambtenaar, de heer O..
dood in zijn kamer aange*roffen. Een
broer vervoegde zich aan de deur van
zijn woonvertrek, maar kreeg geen ge
hoor. De bezoeker vreesde onheil en
/aarsehuwde de politie. Deze heeft de
deur geforceerd en vond toen de man
dood op de divan. Sporen van geweld
pleging werden aangetroffen. Alle kas
ten en laden in de kamer waren over
hoop gehaald. Het is echter niet be
kend of er iets vermist wordt. Heden
morgen zou sectie op het lijk worden
verricht.
Engeland zal, zo mogelijk in samen
werking met Amerika, 'n ontwerpresolu
tie indienen bij de veiligheidsraad met
het verzoek handelend op te treden in
zake de Egyptische blokkade van net
Suez-kanaal. De ontwerpresolutie cir
culeert thans onder een aantal delega
ties te Lake Success, waaronder de
Amerikaanse, Franse en Nederlandse
delegatie.
Het is niet bekend in hoeverre het
Britse stuk verschilt van de Israëlische
resolutie, die binnenkort zal worden
behandeld en waarin er op wordt aan
gedrongen, dat de Verenigde Naties
niet berusten in „deze flagrante schen
ding van het internationale recht" door
Egypte.
Het Amerikaanse Huis van Afge
vaardigden heeft twee voorstellen
goedgekeurd, die 'ot gevolg hebben,
dat prijscontrole-maatregelen verboden
zullen zijn zo lang de fabrikanten nog
geen „redelijke winst" hebben ge
maakt. Daarmede heeft de hoop der
regering op een krachtige prijscontróle-
wet een gevoelige knak gekregen.
BOUDEWIJN ONTVING DIPLOMA
TIEKE VERTEGENWOORDIGERS
Koning Boudewijn heeft gistermiddag
in het paleis te Brussel de m Beig e
geaccrediteerde ambassadeurs en gezan
ten der buitenlandse mogendheden ont
vangen.
(Van onze parlementaire redacteur)
QP KORTE termijn is een verhoging van de vrachtprijzen der Nederlandse
Spoorwegen te verwachten. De minister van Verkeer en Waterstaat deelde
dit terloops mede, toen h(J Woensdagmiddag in de Tweede Kamer het wets
ontwerp verdedigde tot voorziening in de kapitaalsbehoefte van de N.V. Neder
landse Spoorwegen en toekenning van bijdragen in de door deze vennootschap
tengevolge van de oorlogsomstandigheden en de bezetting van Nederland geleden
schaden, met welke voorziening een bedrag van ongeveer f 300 millioen dat
trouwens reeds gedeeltelijk is uitgegeven gemoeid is. Bij nader informatie
bleek ons. dat de bewindsman uitsluitend op het oog had een geringe ver
hoging van de goederentarieven. De vrachtprijzen voor het personenvervoer
worden niet verhoogd.
Het wegvervoer geniet veel meer
vrijheden. Het is, in zijn totaliteit be
schouwd, op veel ruimere mate en
met minder controle tot investeringen
overgegaan. Ten bewijze daarvan gaf
de minister de volgende cijfers:
Minister Wemmers verstrekte de Ka
mer nog enkele andere belangrijke ge
gevens. Zo antwoordde hij op een vraag
van de heer Ritmeester van de VVD
of de electrificatie nu wel zo snel
moest geschieden én of het noorden en
noord-oosten des lands hierbij niet
achtergesteld worden, dat op 6 Januari
1952 de electrificatie van de lijn Amers-
foort-Zwolle in bedrijf zal worden ge
steld. Op 1 Mei 1952 volgt de lijn Zwol-
le-Groningen en Leeuwarden. De elec
trificatie van de lijn Arnhem-Zwol e
ral op 1 Mei 1953 gereed zijn. Op die
datum is dan 1357 km. geëlectrificeerd,
of 63 procent van het gehele spoorweg
net. De deviezenbesparing op kolen
wegens de electrificatie zal f28 millioen
t>er jaar bedragen.
Sprekende over de investeringen bij
de Nederlandse Spoorwegen. vesUgde
de heer Wemmers er de aandacht op,
dat de N.S., wat dit betreft onder een
streng toezicht van de overheid staan
en een rem aan de kapitaalsu.tbreidinf
is aangelegd. Minister Lieftmck
daar scherp op.
Op 1 Mei 1940 waren er in ons land
104.000 personenauto's en op 1 Mei 1955
155.000. Na 1945 werden er compleet of
in onderdelen 110.00 ingevoerd. Er
waren op 1 Mei 1940 4500 autobussen en
op 1 Mei 1951 5900. Er zijn er na 1945
4800 ingevoerd, zodat met ruim 80%
aan nieuw materiaal gereden wordt.
Op 1 Mei 1940 waren er 47.000
vracht- en bestelwagens en op 1 Mei
1951 82.000. Sinds 1945 zijn er 42.000
Overigens gaf de bewindsman nog
ingevoerd of hier te lande vervaardigd,
eens een overzicht van het door de
regering gevolgde vervoersbeleid. Als
enige grondslag daarvan aanvaardt zij
de principiële gelijkstelling van de
drie vervoerstakken: rail, weg en wa
ter. Geen enkele wordt door de over
heid gunstiger behandeld dan de an
der en aan geen worden zwaardere las
ten opgelegd, waardoor in de onder
linge concurrentie zou'worden ingegre
pen.
De invloed van de overheid op de ta
rieven en de vervoersvoorwaarden
aldus de heer Wemmers mag een
gezonde concurrentie niet in de weg
staan. De spelregels zijn voor de drie
vervoerstakken gelijk; de overheid ziet
erop toe, dat het spel fair wordt ge
speeld. De minister van Financiën, zo
deelde de heer Wemmers op een des
betreffende vraag mede, deelt dit in
zicht.
In het feit, dat de staat de bijna drie
honderd millioen voor de Nederlandse
Spoorwegen beschikbaar stelt, zie men
geen principiële handelwijze. Het is
eenvoudig onmogelijk om zo'n groot
bedrag van particulieren te verkrij
gen.
Buiten het parlement om zullen de
Spoorwegen in geen geval gefinancierd
worden. De minister verklaarde zich
zelfs bereid om voortaan het accoun
tantsrapport van de N.S. ter vertrou
welijke kennisneming aan de leden van
de Tweede Kamer te sturen.
Een moeilijke taak had de minister
niet, want de afgevaardigden, die over
het wetsontwerp het woord hadden ge
voerd, de heren Algera (AR), Krol
(CH), Janssen (KVP), Ritmeester
(WD) en Posthumus (PvdA) bleken
er allen voorstander van te zijn.
Het ontwerp werd ten slotte zonder
hoofdelijke stemming goedgekeurd.
De Kamer heeft voorts een groot aan
tal naturalisaties goedgekeurd, nadat
enkele opmerkingen waren gemaak*
ten aanzien van het beleid jegens hen,
die tijdens de bezetting in Duitse
krijgsdienst zijn getreden.
In de avondvergadering is behandeld
een webontwerp dat beoogt, de be
noeming bij de rechterlijke macht mo
gelijk te maken van bepaalde perso
nen, die doctoraal examen Indisch
recht hebben gedaan. Het werd na
enige discussie aangenomen.
Provincie wenst één van harer
leden in spoorwegraad
j^ANGE tijd heeft dc Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Hollands
Noorderkwartier, welke gisteren in het
stadhuis te Alkmaar in vergadering bij
eenkwam, gediscussieerd over het be
stuursbesluit tot vervroeging van dc
halfjaarlijkse opruimingstermijn op 14
Juli 1951. Dc heer Schmalz uit Schagen
noemde dit een verstandig besluit, doch
de heer L. J. van Jaarsveld (KAB Alk
maar) bleek zakelijke en ideële be
zwaren te hebben. HU had liever gezien
dat men had gewacht tot tenminste de
twintigste van de maand.
^LS oorzaak van zijn bedenkingen
noemde de heer Van Jaarsveld de
uitkering van de kinderbijslag. Dit is,
gezien over het gehele rayon, een zeer
aanzienlijk bedrag, dat pas in de twee
de helft van de maand wordt uitbe
taald. De koopkracht van het publiek
is dan dus het groots*. Spreker was
van mening dat thans tal van andere
middenstanders, zoals kruideniers en
slagers, ernstig nadeel ondervinden
van de uitverkoop Voorts wenste spr.
dat de middenstand er op a*tent wordt
gemaakt, dat het verstandig is de spe
ciale koopjes over de gehele uitver
koopperiode te verdelen. Nadat nog
verscheidene leden hun gedachten
over dit punt hadden kenbaar ge
maakt, werd beslo'en de wenselijkheid
van een provinciale regeling nader in
de commissie te bespreken.
De Kamer besloot accoord te gaan
met het voorstel om tezamen met de
Kamers te Hoorn en Zaandam een
kleine commissie te vormen, teneinde
de NACO van advies te dienen inzake
verkeers- en vervoersproblemen
Poststation Petten.
De heer S. Koning uit Den Helder
was niet voldaan over het schrijven
van de inspecteur van de PTT te
Haarlem, waarin werd medegedeeld
dat er geen aanleiding werd gevonden
om het poststation in Petten te her
openen. Op de mededeling van de heer
Schmalz, da* de PTT tot haar besluit
v/as gekomen door het geringe aantal
posthandelingen in Petten, antwoordde
de heer Koning dat zulks in alle klei
ne gemeenten het geval is. Bovendien
kan Petten worden beschouwd als een
recreatie-oord waar vele vreemdelin
gen komen. Spreker drong er op aan
over enige tijd weer de aandach* van
PTT op het poststation te vestigen
Een schrijven van de minister van
Verkeer en Waterstaat, dat een uit
breiding van het aantal vertegen
woordigers van de Kamer van Koop
handel in de Spoorwegraad niet in
overweging kon worden genomen,
vond weinig sympathie. Men achtte
het algemeen wenselijk, dat Amster
dam en de provincie beide een verte
genwoordiger krijgen in de Spoorweg
raad, te meer daar de belangen zeer
uiteen lopen. Alle leden waren una
niem van mening, dat men zich niet
bij dit afwijzend advies moest neer
leggen. De heer Koning betoogde daar-
•'-t men als een van de zwaait"
argumenten het rechtsherstel moest
aanvoeren.
De Kamer sloot zich aan bij het
voorstel van de heer Schmalz om
Kamers te Hoorn en Zaandam *e ver
zoeken adhaesie te betuigen.
DIJ óe uitgegane stukken was
adres aan de Tweede Kamer
Een indirecte belasting.
een
der
Staten Generaal, waarin bezwaar werd
gemaakt tegen het wetsontwerp tot ver
hoging van de motorrijtuigenbelasting.
De heer Koning merkte naar aan-
Het bestuur van de Bond van be
bond van belanghebbenden en zoons
van belanghebbenden inzake de Zui-
derzee-steunwet te Harderwijk, ont
ving bericht, dat de statuten van de
bond koninklijk zijn goedgekeurd.
Het doel van de bond is, het behar
tigen van de belangen van allen, die
door de droogmaking van de Zuiderzee
worden gedupeerd. Reeds in 1936 werd
in deze richting gewerkt. De -oorlog
legde echter alle initiatief lam. Nu is
sinds twee jaar door het bestuur, dat
bestaat uit vertegenwoordigers uit alle
kringen van visserij- en nevenbedrij-
ven, weer grote activiteit ontwikkeld.
Het secretariaat is gevestigd te Har
derwijk bij de heer J. D. Jonker, W.
van Damstraat 28. Men verwacht, dat
belanghebbenden uit alle Zuiderzee-
gemeenten zullen toetreden tot de
bond. Er kwamen bereids aanvragen
tot lidmaatschap van plaatselijke afde
lingen uit verschillende van deze ge
meenten binnen.
De bakker Jan W. uit Wieringen
was voor de Alkmaarse economische
politierechter, mr. J. A. Merbus gedag
vaard, omdat hU in het brood, dat hij
in zijn winkel verkocht te weinig
droge stof had verwerkt, waardoor de
samenstelling niet in overeenstemming
was met het broodbesluit. Mede, om
dat dit al eens eerder was gebeurd
eiste de officier van Justitie, mr. dr.
J. M. Vellinga. een geldboete van f 50
subs. 25 dagen. De politierechter ver
anderde dit in f 40 of 20 dagen.
leiding hiervan op, dat de uit de be
lasting verkregen gelden niet zoals
oorspronkelijk de bedoeling was ten
volle worden bestemd voor wegverbe-
teringen, doch dat ze goeddeels in de
algemene (interruptie) kas terecht ko
men. Het is daarmede een indirecte be
lasting geworden, die op een speciale
groep drukt. Spreker achtte dit sociaal
niet verantwoord.
De voorzitter, de heer S. W. Arntz
te Alkmaar, en de secretaris, de heer
D. Scheffel, sloten zich hierbij aan.
Speciaal bij de ponten, die een waar
verkeersobstakel vormen, dienen in
afwachting van de tunnelbouw spoedig
de nodige verbeteringen te worden
aangebracht.
Te hoge arbeidslonen.
BU de rondvraag vestigde de heer
Bregman uit Den Helder de aan
dacht van dc Kamer op de zeer hoge
arbeidslonen die worden betaald door
de Rijkswerf te Den Helder. Hierdoor
wordt sterk aan het beschikbare ar
beidspotentieel getrokken. De particu
liere bedrijven, die deze lonen niet
mogen en vaak ook niet kunnen beta
len, ondervinden hierdoor grote moei
lijkheden bij het aantrekken van werk
nemers. Spr. betoogde dat de werf be
langrijk te hoog geklasseerd is.
Ir. G. Kraanen uit Alkmaar sloot zich
bij de mening van de heer Bregman
aan; het Rijk zoekt de gemakkelijkst»
weg en voert daarmee onbillijke con
currentie. De heer Koning vestigde er
de aandacht op, dat ook de kwestie
van vraag en aanbod niet vreemd is
aan deze ongewenste toestand. De heer
J. F. Ie Blansch uit Alkmaar betoogde,
dat eerst de belanghebbende partij, de
werkgeversonderneming, moet protes
teren vóór de Kamer er zich mee be
moeit.
De vergadering ging daarna accoord
met het voorstel van de voorzitter om
deze kwestie aan een nadere bespreking
in de commissie te onderwerpen.
Nog niet lang geleden werd van de
zijde van het Texelse schapenstamboek
in Noord-Holland met leedwezen vast
gesteld, dat de export van schapen-
fokmateriaal de laats*e tijd vee! te
wensen had overgelaten. Uitvoer was
alleen mogelijk, wanneer het Franse
stamboek voor Texelse schapen zijn
bemiddeling verleende en dit scheen
op grote bezwaren te stuiten. Intussen
:s daarin in zoverre verandering ge
komen. dat een aanzienlijk koppel
r.aar Frankrijk kon worden verkocht.
De voorzitter van het Franse stamboek
was daartoe zelf in Nederland aanwe
zig. Verkocht werden 139 dieren, die
zeer hoge prijzen opbrachten. De duur
ste ram ging van de hand voor f 720.
ARTS.
Praktijkwaarneming door de
artsen
G. v. d. Most
Weststraat 111
P. v. d. Nieuwenhuizen
Plantsoenstraat 1 (geen
ziekenfonds)
Dr. J. B. Proost
Zuidstraat 13.
Mevr. T. Schrauwen
Timorlaan 8
J. Udding,
Lijsterstraat 40.
Vier-en-veertig Weckflessen met
ringen, klemmen, ketel, drager,
thermometer en stamper. iwee
huistrappen, 8 en 10 treden, en
een grote parieten beklede reis
mand. Adres: Bur. van dit blad.
Ledikantje met hemel f 20,—.
C. Evertsenstraat 6.
Boeken voor alle klassen R.
H.B.S. b. A. v. d. Wulp, Her-
zog'straat 14.
Opel 4c, bouwjaar '37, in prima
staat, ie Vroonstraat 9a.
Of ruilen voor zwaardere mo
tor, DKW, 98 cc, RT 1938, bij
J. Alkemade, Narcissenstraat 20,
Breezand. Liefst na 6 uur.
Duplex benedenwoning voor
woning liefst centrum. Adr.: Coen-
raad Botgtraat 55a.
Amsterdam—Den Helder. Aan-
geb. woning in A'dam-N. Gevr.
woning in Den Helder. Br. onder
nr 49, Bur. van dit blad.
Aangeboden kleine woning (cen
trum), f 4,50 per week, voor grote
woning tot f 7,50. Te bevr.:
Schagenstraat 69.
Biedt zich aan: meisje, 19 jr,
voor dag of dag en nacht. Br.
onder nr 50, Bur. v. d. blad.
Wij vragen voor onze Banket
winkel, Koningstraat 102, een
leerling-verkoopster. Loon f 10,—
per week. Coöp. Helder.
Gepens. Hofmeester zoekt werk
zaamheden. Goed kunn. koken enz.
Br. onder nr 52, Bur. v. d. blad.
Biedt zich aan: jonge werkster
voor de morgenuren. Tevens naai
en breiwerk gevraagd tegen bil
lijke prijzen. Br. onder nr 51,
Bur. van dit blad.
Gevraagd: weiKster voor twee
halve dagen per week. Th. Rij
kersstraat 84.
Verloren j.1. Zondagmiddag pl.-
m. kwart voor zes met in- en uit
stappen auto voor Middenweg 122
of Keizerstraat 113: een broche
klavertje 4, granaatjes in goud
gevat. Gaarne tegen beloning terug
bez.; Kruyff, Middenweg 122.