DE GROENE HOND „Dombo", een stuntelig olifantie Zomerprogramma van het Sof-theater Tussen de aarde en de zon AMSTERDAMS PODIUM Eén der beste films van Walt Disney Nieuwe reclame voor een oud stuk De onschuld Ballet der Lage Landen ONS WEKELIJKSE KORTE VERHAAL OP HET MATJE Jk vind psychologie een gevaarlijke liefhebberij, meneer", zei de grijze gevangenisdirecteur ernstig. „Ik krijg hier vrijwel dagelijks mensen, die me komen vragen hoe volgens mij de geestesgesteldheid van mijn gevan genen is. Soms scheep ik zulke vragers af of verwijs ze naar de psychiater van de inrichting. Maar al te dikwijls gaat het om de sensatie, of komen ze bij met met zo'n geweldig vooroordeel, dat ik geen moeite doe hen iets over de mensen te vertellen. Bovendien.... woorden zeggen zo weinig. Men moet de verpleegden zienmet eigen ogen en vooral: met een ziel, die vol hartelijkheid en begrijpen is. Kijkt u eens door dit Venster. De grijze, gebogen man met de war me ogen ging me voor naar een raam van waaruit ik een kijkje had op de binnenplaats van de gevangenis. „Ze spelen juist met Polly, de hond van een der bewaarders", zei de directeur. „God alleen weet wat dit toch weinig mooie dier voor hen betekent. Kijk ze ou stoeien!" De mensen in hun bruine kleding speelden met hét dier. Gedempt dron gen hun kreten tot de directeurskamer door. „Die bleke man, die de hond over de kop streelt", zei de man aan venster, „is in de maatschappij bruikbaar. Hij zit hier al langer tien jaar. Wegens moord beet hij; van geboorte een Lithauer". In een hoek van de binnenplaats was een nog jonge man, met fijnbesneden gezicht bezig met het schilderen var een aantal emmers. Alsof hij geheel •Heen op de binnenplaats was, zo in gedach'en verzonken streek de man In langzame halen groene verf op de emmers. De directeur zag mijn blik gaan. „Dat is Rob van Weelen" zei hij. „Een zwaarmoedige jongen. Hij bestal sijn patroon. Zelden bemoeit hij zich "tet de anderen. We hebben totnogtoe geen rapport over hem kunnen maken. "U is in zichzelf gekeerd en misschien n°g wan'rouwend Weer gingen onze blikken naar jpngeman. Hij was nu opgestaan b*P langzaam met de verfpot in hand naar het groepje, dat met hond speelde. „Wat doen jullie?", h'i te vragen. Iemand legde het uit. Twee mannen lie'en het jukjes hout en stenen appor'eren. Als f°'ly het te zoeken voorwerp netjes bad teruggebracht, tüden ze het dier uitgelaten hoog in de lucht waarna er een kinderlijke, doch amusante rt°eipartij b gon. Dartel liet men het on- dan Kolof hond achter zijn eigen staart aarhol len. Het spel werd steeds wilder. Eensklaps klonk Van Weelens stem hoog boven de anderen uit. „Laat ons de hond verven!", riep hij lachend. Vrolijk tilde hij de verfpot in de lucht. „Ja,Ja!" riepen de anderen, belust op nieuwe sensaties. Vijf, z£s paar handen hielden Polly vast, terwijl Van Wee len met dikke halen van zijn kwast de hond met de groene verf begon te be smeren. Het geschater van de mannen klonk hard en onaangenaam. De directeur keek strak en ernstig, doch deed niets. Na enkele minuten liet men het spartelende dier los. Verbaasd keek het naar zijn eigen huid, als begreep het niet hoe deze vreemde kleur was ontstaan. De mannen lachten steeds luider. Van Weelen keek met een vreemde, stille lach naar de merk waardige, groene hond. Polly begon steeds komieker te doen. Hij rolde zich door het zand van de binnenplaats, waardoor er grijze zandplekken op het helle groen van zijn vacht kwamen. Plotseling klonk er een kreet boven alles uit. „God, de hond heeft pijn!", riep iemand. Onmiddellijk verstomde het rumoer. Blijkbaar had Polly de bijtende verf in zijn ogen gekregen Het dier kromde zich en jankte smar telijk. Stil sloegen de mannen de als razend blaffende hond gaande. „Beul!", klonk het opeens en iemand liep op Van Wee len af. Het was Kolof de moordenaar.. Sneller dan de ogen het konden vol-, gen stortten zich tien, twaalf mannen op Van Weelen, die een verschrikte kreet liet horen. Nu kwam er beweging in de grijze man naast mij. Hij drukte op een knop en direct snelden enkele bewaarders naar buiten. „Dit zijn mijn patiënten....", zei de directeur zacht en bewogen. „Ze zou den Van Weelen vermoord hebben U hebt een bijzondere psychologische les gehad £)e dikke verdachte kwam de zomerse rechtszaal binnen in 'n hèl-blauwe trui van dikke wol. Hij droeg een zwart petje in de eerbiedige handen en zijn verdere stoffelijke delen waren om huld door een broek van bruine man chester. Ik mag er geen eed op doen, maar ge moogt op mijn gezondheid aannemendat de bolle man voorts nog een jaeger borstrok droeg en een ge breide onderbroek met een dubbel kruis tegen het kouvatten. Voorwaar, deze blozende zondaar maakte de in druk van Oudhollandse degelijkheid, zoals ze u tegenstraalt van de puien der boerenleenbanken en van de ge zichten dier frisse kinderen, wier moeders meer naar de groene zeep dan naar de lippenstift grijpen. Jawel, de zulken worden schaars, maar ho sanna in de keuken! ze zijn d'r nog.' Deze goedgeklede, wèlgebuikte Ja- cobus D. had dus zijn uiterlijk mee. Maar hij had de dagvaarding tegen. Er waren planken en balken gestolen en die waren teruggevonden op zijn erf, verborgen achter het schuurtje. Ik ben kompleet onschuldig. Ik snap er niks van en ik weet er niks van en ik wil d'r perséé niks mee te maken hebben vanwege me goeie naam. De rechter keek de verdachte 's even aan en las toen een paar regeltjes van 't strafblad. Dat was nou niet bepaald een proces van heiligverklaring, nee, lang niet. Dat was driemaal diefstal, tweemaal belediging en een mishande ling fris van de lever. Ik wil niets van uw eergevoel zeggen, sprak de Kadi, maar wat ik hier voorlees, dat zijn toch feiten, niet waar? De man trok zijn manchester broek eens op en zei, dat het ene feit het an dere niet was. Hoe kwam dat gestolen hout ach ter uw schuurtje te liggen?, wilde de rechter Weten. Juist!, zei de dikke met grote ver heffing van stem. Juist.', ddt is nou maar sjuridies de vraag. Als ik wist wie me ddt geflikt heit, dan sting ik hier morgen voor moord. Wie me ddt geleverd heit, is ze leven geen dag meer zeker! Kom, kom, filosofeerde de rechter, zoekt u nou niet teveel naar de splin ter in andermans oog zonder te kijken naar de balk op uw erfje? De dikke kon deze fijnzinnigheid glad niet waarderen. Dat hout had daar gelegen, welzeker, dat was ge- konsteteerd, dat mocht gezeid, maar wat bewéés dat nou? Wat z.ei dat nou sjuridies zogezeid? Verdenkt u iemandviste de rechter, maar de verdachte schudde mistroostig het hoofd. Nee. hij had zich gek geprakkezeerd, nachten wak ker liggend, wie 'm dat nou geflikt had. Wdt een rotstreek Er kwam een getuige, die gelóófde gezien te hebben, dat Jacobus met planken liep te sjouwen, maar het Was een donkere avond geweest en het regende dat het klapte, met permissie. vastigheid had/ 'ie niet. 't. Kon Jacobus geweest zijn, maar om dat nou te zweren, nee. Het bleek dat de getuige bij de poli tie heel wat positiever was geweest. Maar de eed maakte hem zéér voor zichtig. En zo moest de rechter, nadat de officier zonder een zweem van twijfel drie maanden had geëist, met tegen zin tot vrijspraak concluderen. Dank u wel, zei de dikke. Recht is recht! En goeiemiddag samen! Maar er kwam van achter de groene tafel geen wedergroet.KAR EL QE TEMPERATUUR in de Stadsschouwburg hield het midden tussen die van de Sahara op een bijzonder hete dag en die van de meest zon rijke plaats in de Gobi. Letterlijk alles was van hitte vervuld. Daar hielp het aller- gedurfdste décolleté van enkele joyeuse Franse dames, touristen, zelfs niet tegen. Noch het democratisch schouwspel van heren-in-hemdsmouwen. Noch de bandjir coca cola en ander prikkelwater, die in de pauze over ons kwam. Het was, om het maar eerlijk te zeggen, een penetentie, die avond in de Schouwburg. En niet zo'n geringe bovendien. Men zal opmerken, dat men in de hondsdagen niets tc zoeken heeft in een schouwburg. Men vergist zich. Daar werd gedanst, die avond, door het „Ballet der Lage Landen" ter officiële sluiting van het vierde seizoen. En het Utrechts Stedelijk Orchest begeleidde. En, het allerbelangrijkste, er was een nieuw ballet, dat als première ging: „Visioen", met als ondertitel „Een symphonische ouverture"; choreografie Max Dooyes; medewerkenden onder meer Max Dooycs, Ine Rietstap en Ma- scha ter Weeme. Voor hen (en voor hèn alleen) trotseerden wij die avond Gobi en Sahara. Voor hèn ontbeerden wjj een avond aan zee, een koud biertje in ons koele dorpskroegje en de tuinstoel in een arcadische lusthof. QVER het „Ballet der Lage Landen" is de laatste jaren zoal het een en ander geschreven. Wat goeds, en heel veel slechts. Sommige deskundigen schenen er een sport van te maken dit ballet te kraken, hetgeen overigens niets nieuws is in de kritiserende sec tor van ons nationale kunstleven. Ons was dit streven immer verre. Wij zijn, van huis uit, veel te romantisch om niet bij voorbaat opgetogen en vervuld van uitbundigheid te zijn als er sprake is van nieuwe balletten. Wij zien niets liever dan onze dromen plastisch voor gesteld, een beweging die tot poëzie gesublimeerd wordt. Daarbij ligt het juichen ons beter dan het murmureren. Het kost ons echter moeite om van daag tot het stadium van juichen te komen. Jawel.... er werd aardig ge danst op de muziek van Weber's „In- vitation èi la Valse". En bijzonder aar dig is het slotnummer „Garden Party", op muziek van Offenbach. Daartussen lag het ballet „An American in Paris", „1'Oiseau Bleu" uit het ballet „La Bel le au bois dormant': (Tschaikowskyi en het, met nogal wat deining geannon ceerde nieuwe nummer „Visioen" (zie boven) Wij vonden het allemaal niet zo groots, overtuigend en meeslepend. Ons is niet overkomen, wat ons wel eens gebeurde bij het dansen van de Monte- Madame Tussaud exposeert te Lon den met haar vtassenbeeld van de Engelse wielerkampioen Reg Har- ris. Met dit werk vervulde zij een zeer moeilijke opdracht die vier maanden in beslag nam. naturalistisch als mensen laten zien, doch zijn tekentrant laat dat nu een maal niet toe Maar zjjn dieren, waarin hij dan parodieën geeft, zowel op de dieren- als de mensenwereld, hebben iets heel oorspronkelijks en tintelend levends. „Dumbo" vanwege de woordspe- WALT DISNEY, de tekenfilmer die ongeveer dertig Jaar geleden z(jn carrière begon In een oude schuur en thans aan het hoofd staat van een uitr/hr.M studio-complex met een staf van honderden medewerkers ,1 Dre,a m,„. maar «STSSCtS soonljjke stempel van deze merkwaardige zakenman-artist RH bereik» a» al, doordat hij met zijn mensen een team gevormd heeft en voordat er ml» h." i productie van een film wordt begonnen in discussies met zlin naaste dumb-dom, hier uitgebracht onder kers elk karakter en elke scène er van ontwerpt en zelf ook van zeer J "Dombo" verhaalt de ,e- zicht houdt op de uitwerking van zijn ideeën en de tot standkomlL Bchlederils va« een jong olifantje met film. Zo is elke film, die zjjn fabriek aflevert, wel degelijk een m<ni" 660 minderv'aardielleidscomplex. Het een afspiegeling van de ontwikkeling die de artist Dlsney doT™aakte E LIGGEN allemaal in één lijn: de 7r» cartoons met Oswald Haas, Mickey Mouse, de Drie Biggetjes, de en de de leek hem dier de dieren-cartoons. Want de suikerzoete romantiek en kitsch, waarmee Disney in Sneeuwwitje tot onze pijnlijke ver rassing af en toe op de proppen kwam en die hij zelfs in Fantasia verbijste- in En deze Doneld Duck, en dan ook Sneeuwwitje, Pinoc- c'nio, Fantasia. Dumbo. Bambi, Three caballeros. Die lijn heeft vooral hoog- rend Het overheersen, ontbreekt tepunten in het begin. Met Sneeuwwit- „Dumbo" gelukkig volkomen. En je en Fantasia zakte ze echter aanzien fj]m van Disney ontleent al haar char- lijk: ondanks zijn zeker grote begaafd me en oo)f aan Disney's koste heid slingert Disney nogal eens heen ij,ike begaafdheid voor het parodisti en weer tussen artistieke en zakelijke sche dierenverhaal. Daarin kan hij een idealen en hij speculeert de laatste wonderlijke humoristische fantasie ont jaren wel vaak op een gemakkelijk wikkelen, die onuitputtelijk schijnt. Dc -.dbliek succes m Thans draait hier zijn film „Dumbo' en hoewel deze film in 1941 gemaakt werd (dus na Sneeuwwitje en Fanta sia), maar nog vóór Bambi en Saludos Amigos. sluit ze volkomen aan bij de bij films uit Disney's voor-oorlogse peri ode, d.w.z. bü zijn beste werken: de hij wilde: de mensen echter wil hy heel mensen in Disney's tekenfilms, blijver altijd levenloze plaatjesfiguren ook al omdat zyn twee-dimensionale teken trant geen oplossing voor een eigen visie kon geven: bij de dieren kwam de natuurnabootsing er minder op aan daar kon Disney interpreteren zoveel heeft onnatuurlijk grote flap-oren, waarover het in uiterste onhandigheid en sukkelachtigheid steeds struikelt. Daarom wordt het door iedere klasse- bewuste olifant met de nek aangezien en overal bespot. En daaronder lijdend stuntelt Dombo dan maar door het leven, steeds maar weer onhandig brok ken makend. Elk circusnummer, waar- In hij betrokken is, mislukt daardoor en ten slotte wordt hij onschadelijk gemaakt: Dombo mag voortaan nog slechts dienen als gooi- en smijt-object in een clownsnummer. Maar dan komt het plotseling tot de ontdekking, dat die beschamend grote oren toch érgens toe dienen: het kan ermee vliegen: en dan vindt Dombo zijn gevoel van eigen waarde terug: het wordt als het vlie gende olifantje een wereldsensatie Het is een kostelijk verhaal, door trokken van een weldadige parodisti sche humor: een der beste films die Disney ooit maakte. „Dombo" is rijk aan geestige en ook typisch filmische vondsten, zoals bijvoorbeeld een prach tige (aan het werk van Fischinger her innerende) „Droom van de rode oli fantjes" met een speelse, bizarre fan tasie verteld. Polygoon-Profilti heeft deze film, die zowel oud als jong voor treffelijk kan amuseren en boeien, in het Nederlands nagesynchroniseerd Het werd allergeestigst gedaan, geheel passend in de speelse sfeer van Disney's werk, en met de zorg, waardoor alle producten van deze uitmuntende Ne derlandse filmfabriek wordt geken merkt. Een reden temeer om ..Dombo'' te gaan zien: u zult er geen spijt van hebben....! LONG-SHOT. Carlo-balletten, Sadler Well's balletten en Jooss; namelijk dat we in die we reld terechtkomen, waar we (en waar- schynlijk iedereen) altijd over dromen. En die niets op deze, zo grandioos door ons bedorven en in de knoeigeraakte wereld lijkt. Dat blauwe land achter de laatste kim. Niets daarvan die avond in de Schouwburg, waar alleen gedanst werd. Maar dat dansen was alleen een aardig en wel charmant spel, dat zoals altijd bewees, dat de mens nog steeds zwaarder is dan de lucht waarin hij leeft. Het spel van het jongetje, dat op een stoel gaat staan om de zon te plukken. En déarin lig het hele drama en we zullen er verder maar niet veel over zeggen. Alleen dit, dat de ene bal letgroep dichter bij die zon komt dan de andere. „De Lage Landen" bleven er die avond ver van af. Mijn vriend zei mij dat het „Visioen wel diepzinnig was en betekenis had. Het was toch pure danskunst. Het zij zo Mü zei het niets en ik vond dat Wolfgang Wydeveld's muziek me erg deed denken aan de muziek van de „Sacre" van Tschaikowsky. Maar mis schien vergis ik me wel. Men moet oppassen met zulke beschuldigingen. Dat alles wil niet zeggen, dat er in dividueel geen opvallende dingen zi.in gedaan. O ja. Mogen wij hier de naam noemen van Pieter van der Sloot, die t dansen niet alleen in z'n tenen maar ook in z'n vingertoppen heeft. Hij mo ge overigens leren niet zo glashard te coquetteren met de zaal. Ook zónder dit étaleren van eigen aardigheid we ten we, dat hij een mooi figuur heeft. En daar is Ine Rietstap, de enige die met Pieter van der Sloot alle honderd uitvoeringen van dat seizoen hee t meegemaakt. Een ongelooflijke presta tie voor zo'n jong meisje. En dat daar danste met een gratie en fleurige zwier, die niet alleen een belofte voor de toekomst inhouden maar een flinke brok zekerheid. Ine Rietstap komt er gegarandeerd. Met zoveel energie en (waarschijnlijk) zoveel onvertroebelde eerzucht komt men een heel eind m de richting van de zon. Allersympathiekst was Greetje Don ker, die enkele malen de bewijzen le verde van haar talent. Waar in groeps verband gedanst wordt, dóór kijkt men naar Greetje Donker. Een der sterkste krachten van De Lage Landen. Dat men haar in ere houde! Over de grote Max en de evengrote Mascha valt weinig te vertellen. Ze vormen de centrale figuren van het ensemble en kennen hun métier. Maar artistieke explosies veroorzaakten ze die avond niet. En daarvoor kwamen we ten slotte. Barbara Vahrmeyer danste, als naar gewoonte, een beschei den kinderrolletje in de „Invitation Mogen wij het nog eenmaal bele ven dat men ook haar een kans geeft? Wij menen namelijk dat deze kleine ballerina tot prestaties in staat is, die ver boven het landelijk gemiddelde liggen. Wie geeft haar die eerlijke kans? UET ORCHEST deed z'n best zo slecht mogelijk te spelen en boekte in dit opzicht enkele opvallende successen. Daar zat nu het USO en het was één oorverdovende ergernis. Dèn maar lie ver een ouwe, tinkelende aftandse vleugel, maar met iemand er vóór die z'n hart laat meespelen. Dit beroepsma tig bewerken van instrumenten was werkelyk verbijsterend. Maar waar schijnlijk zal de lust tot musiceren wel omgekeerd evenredig geweest zijn aan de geringheid van het honorarium.... Nee, geen dromen en geen visioenen van Hightowers, Pavlowa's en Diag- hilefs. Alles heel gewoon, heel burger lijk en heel "tam. Zoals gewoonlijk in lage landen. M'n bewondering en eerbied overi gens aan alle leden van de groep, die soms met bergen linten, rokken en blousjes aan de kokende hitte hadden te trotseren en dat nog blijmoedig en enthousiast deden ook. Dóórom juist was het uiteindelijk resultaat zo te leurstellend. Zóveel moeite, zóveel ge loof voor een zo pover resultaat. Wachten we op het volgende seizoen. Nog steeds willen we graag juichen. En nóg liever dromeB'. ANTHONY VAN KAMPEN V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 5