Woonboten zijn staaltjes van vakmanschap
„Vrije emigranten" misbruiken
bestaande regelingen
Nederland wordt veel „zoeter"
Hun gedrag leidi tot grote moeilijkheden
Australië: behoefte aan
productieve werkers
Een Belgisch jacht vermist
Alcoholvergiftiging in
Atlanta
Reeds 21 doden
Zitting te Panmoendjon
was vriendschappelijk
Handelsovereenkomst1 wordt
voorlopig opgeschort
Adenauers personeelsbeleid
door Bondsdag onderzocht
Verbruik van suiker en jam sterk gestegen
Meer margarine en melk,
minder roomboter
Hef buitenleven is prachtig!
Veel lichi, lucht en zon
Toch een noodsprong!
Damtiental Noord-Holland
Ook België maakt bezwaar
DONDERDAG 25 OCTOBER 1951
(Van onze correspondent in Australië)
jy|OEILIJKHEDEN, die zich na het ingaan van de NederlandsAustralische
emigratie-overeenkomst reeds eerder bq de aankomst van gecharterde emi
grantenvliegtuigen hadden voorgedaan, hebben zich bij de aankomst van het
Nederlandse emigrantenschip „Groote Beer" herhaald. Evenals enige maanden
geleden bij de vliegtuigen zijn deze moeilijkheden uiteindelijk ter plaatse door
de Nederlandse autoriteiten opgelost, doch het is wel opnieuw duidelijk gewor
den, dat er nog steeds een wijde kloof bestaat tussen de opvattingen van de
Australische emigratie-autoriteiten en tussen die van de emigranten zelf en van
ben, die hen in Nederland blijkbaar hebben voorgelicht.
Met de „Groote Beer" kwamen drie
soorten emigranten mee. Ten eerste de
volkomen „vrije emigranten" men
sen die hun eigen passage betaalden,
over onderdak en werkgeversverkla
ring beschikten en voor hun vertrek
uit Nederland geen overeenkomst heb
ben getekend. Deze groep kon natuur
lijk na het vervullen van de gebruike
lijke douane- en emigratie-formalitei
ten zijn eigen weg gaan.
De tweede categorie bestond uit
emigranten, voor wie de reis geheel of
gedeeltelijk door de Nederlandse en
Australische regering betaald was ,die
hiervoor een arbeidsovereenkomst voor
twee jaar tekenden om die dus auto
matisch naar het receptie-kamp gingen
om vandaar uit naar hun plaats van
bestemming te worden gezonden.
De derde groep de groep waar
mede zich de moeilijkheden voordeden
bestond uit mensen, die wél hun
eigen overtocht betaald hadden,
wél een huisvestingsverklaring beza
ten, maar desondanks toch een over
eenkomst getekend hadden. Zij teken
den in Nederland iets, dat zij niet be
hoefden te tekenen, alleen maar om
eerder passage te krijgen, aangezien
de onder de Nederlands-Australische
emigratie-overeenkomst vallende emi
granten, zoals thans meer en meer
blijkt, prioriteit krijgen wat betreft
plaats aan boord van schip of vlieg
tuig.
De tot deze derde groep behorende
emigranten meenden, dat het met die
getekende overeenkomst later wel zo n
vaart niet zou lopen. Zij hadden im
mers hun eigen reis betaald en hadden
een huisvestingsverklaring, dus als zij
daar bij aankomst maar hard genoeg
mee wuifden zo meenden zij zou
den de Australische instanties hen wel
als geheel „vrije emigranten' beschou
wen.
Dit deden de Australische autoritei
ten nu echter in eerste instantie juist
niet. En zij hadden hier meer dan goe
de reden voor. Het arbeidscontract is
zeker geen slavernij of dwingelandij.
Wanneer een niet geheel vrije emi
grant aan kan tonen, dat hij bijvoor
beeld in Cairns in Noord Queensland
kan gaan timmeren of metselen en hij
wil om de een of andere reden graag
perse naar Cairns, dan zullen de
Australische autoriteiten de laatsten
zijn om hem toch ergens anders heen
te sturen. Want ook in Cairns is grote
behoefte aan timmerlui en metselaars.
Bij die tussengroep lag de situatie
echter wel wat anders. De accommodatie
van de meeste hunner bestond name
lijk uit vacantie-huisjes in de badplaat
sen ten Noorden van Sydney zeer
dure accommodatie in 'n gebied waar
weinig of geen constructief werk te
doen is, aangezien het bijna geheel
vacantie-oorden zijn.
De Australische autoriteiten kunnen
zodoende wel op hun vingers natellen,
dat timmerman X of daar helemaal niet
gaat timmeren maar binnen zeer korte
tijd in een lunchroom of banket-bak
kerij terecht komt óf dat hij binnen
een paar weken met zijn duur vacan-
tiehuisje het weinige geld, dat hij bij
zich had opgesoupeerd heeft en dan
voor de balie van het Nederlandse con
sulaat komt te staan om te vragen
of het oude Koningin Wilhelmina
Fonds 1) hem niet uit de soep kan
helpen.
Wat het eerste betreft: Australië
moet voor zijn eigen behoud de deur
dicht doen voor de koekebakkers, kell-
ners, ijscoventers en andere' niet
producerende emigranten, waarvan het
de laatste jaren al te veel binnen heeft
gekregen in verhouding tot de werke
lijk productieve werkers en die na
tuurlijk niets anders doen dan inflatie
verwekken.
Wat het tweede betreft: het reeds
tientallen jaren bestaande Koningin
Wilhelmina Fonds is niet opgericht om
nieuwkomers te helpen, die in dure
vacantiehuisjes in een paar weken
tijds hun centen opsouperen in plaats
van naar een receptie- of werkerskamp
te gaan tot zij ingeburgerd zijn. maar
om Nederlanders te helpen, die buiten
hun schuld in moeilijkheden zijn ge
raakt. Wanneer de vacantiehuisjes-
emigranten, die perse niet naar een
kamp willen, binnen een paar weken
aan de grond zitten, is dat echter wél
hun eigen schuld.
De Nederlandse immigratie-attaché
heeft ook dit maal de leden van boven
genoemde „tussen-groep' weer „vrij'
gekregen. Of dit zegenrijk voor hen
zal zijn, is een tweede vraag, maar in
ieder geval is het helemaal niet zeker
dat de Australische instanties altijd zo
Het Belgische jacht „Captain Cap".
dat Zaterdag de haven van Nieuwpoort
heeft verlaten met vijf personen aan
boord, wordt vermist. De kapitein van
een vissersboot uit Zeebrugge heeft
de kiel van een jacht, waarop hij de
naam van het vermiste vaartuig heeft
kunnen lezen, gezien. Hij poogde
vruchteloos het vaartuig op sleeptouw
te nemen en stelde de havenautoritei
ten op de hoogte De reddingdiensten
van Zeebrugge zijn uitgevaren, doch
slaagden er niet in het wrak te ont
dekken.
toegeeflijk zullen blijven. Wie een
immigratie-overeenkomst voor een
tweejarig arbeidscontract getekend
heeft, moet er rekening mee houden,
dat men hem hieraan zal kunnen hou
den, en dat hij bij weigering of deser
tie de kans loopt gedeporteerd te wor
den. Dat blijkt men in vele emigran-
ten-in-spe-kringen in Nederland nog
niet of onvoldoende in te zien.
1) Hier doelt onze correspondent op
het Koningin Wilhelmina .Fonds, dat
in 1903 te Sydney werd opgericht on
der voorzitterschap van de Nederlandse
consul-generaal, dat bijstand verleent
aan Nederlanders in Australië.
In Atlanta in de Amerikaanse staat
Georgia zijn reeds 27 personen overle
den na het gebruik van methyl-alcohol
(houtgeest). Ongeveer 20 personen zijn
in ziekenhuizen opgenomen, van velen
van hen is de toestand ernstig. De
meeste slachtoffers zijn negers.
De politie van Atlanta heeft 12 ne
gers gearresteerd, die beschuldigd wor
den van verkoop van clandestiene alco
hol. Volgens de politie heeft één der
gearresteerden bekend 280 liter clan
destiene alcohol te hebben verkocht
die hij van een niet geïdentificeerde
blanke had gekocht. Toen hij hoorde,
dat mensen ziek werden na gebruik
van alcohol was de neger er in ge
slaagd 160 liter weer terug te kopen.
In sommige gevallen ondervonden
gebruikers van de clandestiene alcohol
pas 48 uur na het gebruik nadelige ge
volgen, anderen werden bijna onmid
dellijk blind of ziek. Men heeft slacht
offers op straat, thuis in een stoel en
in auto's aangetroffen.
De politie heeft de inwoners van
Atlanta gewaarschuwd geen alcohol te
gebruiken, die niet in bekende zaken
is gekocht.
De /tOceanus", een zeesleper van de N.V. Holland uit Haarlem, k in Neder-
derland gearriveerd. De „Oceanus", die in Hong Kong werd aangekocht,
behoort met de sleper „Noord-Holland" tot het grootste type dat Nederland
in gebruik heeft.
Donderdagmorgen is te Panmoendjon
de eerste zitting van de vredesdelega-
ties der verbondenen en communisten
na 22 Augustus gehouden. De zitting
duurde 35 minuten.
De leiders der delegaties waren de
Amerikaanse vice-admiraal Turner Joy
en de Noordkoreaanse generaal Nam II.
De vergadering was „vriendschappe
lijk", zo zei generaal Joy.
Er is een subcommissie ingesteld om
de vaststelling van een wapenstilstands-
lijn te bespreken. Deze subcommissie
komt vandaag nog bijeen.
Tussen West-Duitsland en de Weste
lijke geallieerden is overeengekomen,
dat de handelsovereenkomst tussen
West- en Oost-Duitsland, welke de
vorige maand werd geparafeerd, niet
ten uitvoer zal worden gelegd, voordat
de Sowjet-Russen en Oostduitsers alle
beperkingen zullen hebben opgeheven
op de handel van Berlijn met het Wes
ten. De handelsovereenkomst werd 20
September jl. geparafeerd en voorziet
in een goederenruil ter waarde van
840 millioen.
De Westduitse Bondsdag heeft een
commissie van onderzoek ingesteld,
welk moet nagaan, of in het ministerie
van buitenlandse zaken misstanden zijn
ontstaan door de personeelspolitiek.
In het bijzonder moet de commissie
onderzoeken of in het ministerie per
sonen werken, wier houding tijdens het
naziregiem zodanig was, dat de demo
cratische ontwikkeling in de Bonds
republiek gevaar zou kunnen lopen.
WERKLOOSHEID DAALT ALOM.
Uit een door de internationale ar
beidsorganisatie ingesteld onderzoek is
gebleken, dat de werkloosheid in de
meeste landen verminderd is.
De eerste plaats wordt ingenomen
door Zwitserland met een vermindering
van 73 procent in de periode van Juni
1950 tot Juni 1951. Voor Nederland
is het percentage 5.
AMERIKAANSE REDERS STELLEN
EISEN INZAKE VERVOER
De Amerikaanse nationale scheep
vaartunie wenst, dat alleen Amerikaan
se schepen Marshall-goederen en la
dingen voor militaire hulp zullen mo
gen vervoeren.
Thans moet de helft van dergelijke
ladingen met onder Amerikaanse vlag
varende schepen vervoerd worden.
Het schip van de Grote Kerk in
Eist (Gld), dat door het oorlogs
geweld geheel verwoest werd, is
thans nagenoeg geheel gerestau
reerd. Men vergat echter ook de
toren te restaureren, waarvan ver
ondersteld werd, dat deze het nog
wel lang genoeg zou uithouden. Nu
is men echter tot de ontdekking
gekomen, dat de toren in zulk een
vervallen staat verkeert, dat grote
brokken steen op het nieuw ge-
bouwde schip dreigen te vallen.
Nu is het in Eist „Leiden in last"....
(Van onze Haagse redacteur)
Wanneer het Centraal Bureau voor
de Statistiek voorrekent, dat het botcr-
verbruik per* jaar en per hoofd van de
bevolking zich van 1937 tot 1948 (met
uitzondering van de oorlogsjaren) be
wogen heeft om de 5,5 kg en dat het
in 1949 2,9 kg en in 1950 nog slechts 2,7
kg bedroeg, dan zal niemand zich ver
wonderen over deze vermindering. Op
de boterham is langzamerhand de boter
«vrij algemeen door margarine vervan
gen. Het margarineverbruik is dan ook
sterk opgelopen. Het bedroeg in 1937
6,6 kg per jaar en per hoofd van de be
volking, in 1939 7,4 kg, in 1946 7,1 kg,
waarna het vermeerderd tot 10 kg in
1948, 14,1 kg in 1949 en 17 kg in 1950.
Er zijn tneer opvallende verschijnse
len in de ontwikkeling van het ver-
nieuwe Kalvers echter niet erg te
spreken. Zo ook de bewoner van „De
Noodsprong" die als chauffeur bij
Bruynzeel iedere dag viermaal de af
stand van de Bruynzeelfabrieken naar
het Kalf moet fietsen. De verzoeken
van de heer De Man om in de s'ad te
mogen meren hadden geen resultaat.
Dat zij bovendien maar één postbe-
Het is niet beslist nodig, dat men de
woonboot geheel afgewerkt bij de ver
vaardigers koopt. Een handige Zaan-
[)E ZAANSTREEK is een land van sloten, vaarten en poelen. Dat weet een- dammer kocht enige maanden geleden e S 6
ieder, wanneer hü slechts een enkele maal deze streek heeft doorkruist, een onderbouw, liet deze naar de poel tweemaal per dag post ontvangen
langs het Kalf en de Ringsloot, om dan uit te komen bij de brede kromming langs de Westzanerdijk slepen en wist
van de Zaan in de nabijheid van de oude en voorname Gortershoek. Water, door eigen handigheid daarbij kundig en ™le ei9 aan- aarmee iou
water en drassige polders. Bij de woning- of industriebouw weten de bouwers voorgelicht door de technische expert e rje T1^ vav- grieven ec er met op,
wat dat betekent: duizenden heipalen worden in de drassige grond gestoten, op dit gebied, de heer Baerveld, een wt"7 wat '~lJ a f eeJl 9root onrecht be-
omdat zonder deze steunpilaren het huis al gauw aan verzakking en scheurin- eigen houten bovenbouw met inrich- sc ouwen> <*at 's dat zij aan het po
gen zal ten onder gaan. Het is daarom dat velen nu de woningnood groot en ting te timmeren.
de beschikbare huizen peperduur zijn, tot de harde noodzaak zijn gekomen De heer q e t de Man woont a(
zich te nestelen in woonboten van allerlei aard. Deze woonboten die in de sedert drie jaa„ met zijn vrouw en
Zaanse wateren soms in lange rijen achter elkaar gemeerd liggen, zijn vaak kmd de werkelijke prachtige boot
Zaanse producten, en daarmee vaak staaltjes van knap en soliede vakman
schap op het gebied van de huisbotenbouw.
UET BLIJFT altijd een noodsprong",
zo zeide ons de heer Baerveld,
directeur van de N.V. Huisbotenwerf
„Be*ona", maar bezit men een derge
lijke boot, heeft men haar zelf zo ge
zellig mogelijk ingericht en is de lig
ging buiten, prachtig, dan vervaagt
Grootes, die al sedert twee en een halt
jaar in „De Zwarte Bruinvis" woont,
die gemeerd ligt aan de Mauvestraat
in Zaandam. Een fraaie drijvende wo
ning van buiten fris in de bruine beits
en met het artistiek glas in loodraam
met de „Zwarte Bruinvis" en het
„De Noodsprong", die met nog zeer
vele andere woonboten in de Braak-
sloot aan het Kalf gemeerd ligt. Het is
oorspronkelijk een stalen dekschuit
van 19 20 meter lengte en vier meter
breedte, waarop een zeer hoge woon
ruimte is gebouwd, onderverdeeld in
een ruime en moderne woonkamer,
twee slaapkamer, een logeerkamer, een
W.C. en douchecel, een keuken van
vooraan de
brede venster met het mooie uitzicht
over de vaart en het weiland. Zij heb- 2 bij 3 me'er en met
- - ben, voordat zij trouwden en toen boot een prettig balkon,
voor U het tijdelijke karakter van eze bleek_ dat zij meerdere jaren op een Een prachtige boot, waarmee de
woongelegenheid en dan wil men e buis zouden moeten wachten, van hun eigenaar zeer tevreden is, ware het
geen afscheid meer van nemen. a spaarcentjes een woonboot gekocht en nietdat de ligplaats in de Braak-
behelpt men zien blijkbaar graag me achteraf bezien hebben zij geen spijt sloot voor hem en voor de
een wat nauwere ruimte en neemt
derbestuur van de aangrenzende pol
der voor het loopplankje dat de boot
met het pad verbindt jaarlijks f25
moeten betalen.
Het huisvuil wordt er bovendien
niet opgehaald en het zwarte gruis van
het pad bezorgt de bewoners zij na in
ieder jaargetijde veel vuil en ongemak
in huis- en slaapkamers. Grieven en
bezwaren leggen dus hier een scha
duw over het anders zo prettige bui
tenleven, waarvan ook vele Zaanse
gezinnen in hun woonschepen ge
nieten.
Want het leven in een woonboot, het
mag een noodsprong zijn en dat er
kennen wij volmondig, is veelal een
vrij en heerlijk buitenleven. Men is er
vrij en geniet van zon, licht en lucht.
men het vaak ver verwijderd liggen
van het Centrum van stad of dorp wel
op de koop toe.
Ongeveer tien jaren geleden is de
Fa. Baerveld en S'apel in het West-
zijderveld in Zaandam gestart met een
industrie, die zich tot taak stelde
woonboten te vervaardigen volgens
een geheel veran'woord en modern
procédé.
Drie jaren geleden werd daarvoor
nabij de werf een speciale betonnen
droogdok van 45 bij 7 meter aangelegd.
Wanneer de oetonnen onderbouw ge
heel gereed is gekomen, kan met een
enkele handbeweging het water van
een van de omliggende vaarten in deze
droge bak stromen. Daarna kan met
de bovenbouw worden begonnen.
Dit veelzijdige werk. waarvoor op
ieder gebied goed geschoolde vaklie
den nodig zijn, vorm* een belangrijk
onderdeel van de werkzaamheden die
voor d» voltooiing van dit product
nodig zijn.
Verschillende types.
De Woonbotenindustrie „Betona"
kent in haar fabricage verschillende
types van woonboten, een daarvan het
mees* gevraagde en bekende is wel
het standaardtype van 10 bij 4 meter
een boot, die in staat is in de nor
male dagelijkse behoeften te voorzien.
Dan heeft men de beschikking over
een ruime woonkamer met groot ven
ster, een gangetje, twee slaapkamers,
een Bruynzeellceuken en een logeer-
vertrekje.
Hierover beschikt ook de fam. J.
Wij herinneren ons het prachtige
andere uitzicht dat wij hadden, toen wij eens
woonbootbewoners heel wat bezwaren een bezoek brach*en aan een woon-
met zich brengt. boot, die midden in het Westzijder-
Grieven veld gemeer lag. Een vergezicht op
De Braaksloot is n.1. onofficieel de het zonovergoten polderland met zijn
kleine stukje weiland, dat zij mogen ligplaats geworden waar het gemeen- grazende koeien, zijn zilveren vaarten
gebruiken en dat zij voor het kind tebestuur van Zaandam alle woon- en aan de einder twee zwarte molens,
met wat kippengaas hebben afge- boten meert. Over deze gedwongen Zoals Mauve of Maris dat meerma-
ligplaats zijn de meeste van deze len zag enschilderde.
van dit besluit.
Zij zijn gedrieën en het kleine
meiske van anderhalf jaar speelt vrij
in de gezellige woonkamer, of op het
schut.
bruik van een aantal voedings- en ge
notmiddelen waar te nemen. Zo ver
meldt de statistiek, dat in 1937 beschik
baar kwam voor binnenlands verbruik
per jaar en per hoofd van de bevol
king 144 kg consumptiemelk. Aangeno
men mag worden, dat deze hoeveelheid
niet alleen beschikbaar is gekomen,
maar ook ongeveer werd geconsumeerd.
Na de oorlog was het melkverbruik on
middellijk veel hoger dan ervoor. In
1948 en 1949 was het 200 kg per hoofd.
In 1950 bleek het gedaald tot 191 kg.
In 1937 at elke Nederlander gemid
deld per jaar 143 eieren. Moeder de
vrouw moet tegenwoordig wel heel diep
in haar portemonnaie tasten, om nog
eieren voor het gehele gezin op tafel te
kunnen brengen. Zij is wat zuiniger
geworden met het gevolg, dat het ver
bruik in 1950 nog maar 63 eieren per
hoofd bedroeg.
Het vleesverbruik is vrijwel gelijk
gebleven, doch met de suiker springen
we royaler om: 25,6 kg per hoofd der
bevolking in 1937 en 35,4 kg in 1950.
Hetzelfde geldt voor jam: 0,7 kg in
1937 en 1,6 kg in 1950.
In het groentenverbruik is geen ver
andering ingetreden, maar wel in het
verbruik van ve.-s fruit (exclusief de
zuidvruchten). In 1937 bedroeg het
182 kg per hoofd, in 1939 24.9 kg. in
1946 21 kg en in 1950 30,3 kg. Vooral de
consumptie van appelen en peren is
toegenomen, zelfs vrijwel verdubbeld in
vergelijking met de jaren vóór de
oorlog.
Aanzienlijk verminderd is het ver
bruik van koffie, maar dat van gedistil
leerd is twee maal zo groot geworden
als vóór de oorlog. Tegen 1.4 liter in
1939 staat 3 liter in 1949. Daarentegen
drinkt men minder wijn: in 1939 nog
1,31 liter per hoofd van de bevolking
tegen 0.50 liter in 1950.
In 1939 bedroeg het aantal sigaren,
dat gemiddeld per hoofd van de be
volking gerookt werd 191. doch in 1950
was het gedaald tot 78. Men is overge
gaan op de sigaret.' Dat begon al vóór
de oorlog: in 1937 506 sigaretten per
hoofd van de bevolking, in 1938 549 en
in 1939 596. In 1950 bedioeg het aantal
sigaretten per hoofd van de bevol
king 793.
Het Noordhollands dam-tiental, dat
Zondag a.s. te Haarlem zal aantreden
voor de traditionele districtson'moeting
tegen Zuid-Holland, werd als volgt
samengesteld: 1 Piet Roozenburg: 2 R-
C. Keiler; 3 J. Metz; 4 Wim de Jong;
5 Herman de Jongh; 6 H. Laros, 7 B.
Dukel; 8 J. H. Beeke; 9 J. B. Sluiter en
10 IJme de Jong. Reserves: M. R. C.
Stahlberg, O. J. B. van der Sleen, F.
Slot en P. Beers.
De Belgische ambassadeur te Washing
ton heeft bij het Amerikaanse ministe
rie van buitenlandse zaken geprotes-
eerd tegen de „opvallende onjuisthe-
er\ 0,erva* 'n verklaring van gene
raal Olmsted over de Belgische militai
re inspanning.
President Truman heeft Woens-
ag het einde van. de staat van oorlog
,de, Verenigde Staten en Duits-
land afgekondigd.
EEN GEZELLIG HOEKJE IN EEN MODERN INGE RICHTE WOONBOOT.
Bo°Oschuttersleertijdstrubbelingen