Woonboten zijn staaltjes van vakmanschap „Vrije emigranten" misbruiken bestaande regelingen Nederland wordt veel „zoeter" Hun gedrag leidi tot grote moeilijkheden Australië: behoefte aan productieve werkers Een Belgisch jacht vermist Alcoholvergiftiging in Atlanta Reeds 21 doden Zitting te Panmoendjon was vriendschappelijk Handelsovereenkomst1 wordt voorlopig opgeschort Adenauers personeelsbeleid door Bondsdag onderzocht Verbruik van suiker en jam sterk gestegen Meer margarine en melk, minder roomboter Hef buitenleven is prachtig! Veel lichi, lucht en zon Toch een noodsprong! Damtiental Noord-Holland Ook België maakt bezwaar DONDERDAG 25 OCTOBER 1951 (Van onze correspondent in Australië) jy|OEILIJKHEDEN, die zich na het ingaan van de NederlandsAustralische emigratie-overeenkomst reeds eerder bq de aankomst van gecharterde emi grantenvliegtuigen hadden voorgedaan, hebben zich bij de aankomst van het Nederlandse emigrantenschip „Groote Beer" herhaald. Evenals enige maanden geleden bij de vliegtuigen zijn deze moeilijkheden uiteindelijk ter plaatse door de Nederlandse autoriteiten opgelost, doch het is wel opnieuw duidelijk gewor den, dat er nog steeds een wijde kloof bestaat tussen de opvattingen van de Australische emigratie-autoriteiten en tussen die van de emigranten zelf en van ben, die hen in Nederland blijkbaar hebben voorgelicht. Met de „Groote Beer" kwamen drie soorten emigranten mee. Ten eerste de volkomen „vrije emigranten" men sen die hun eigen passage betaalden, over onderdak en werkgeversverkla ring beschikten en voor hun vertrek uit Nederland geen overeenkomst heb ben getekend. Deze groep kon natuur lijk na het vervullen van de gebruike lijke douane- en emigratie-formalitei ten zijn eigen weg gaan. De tweede categorie bestond uit emigranten, voor wie de reis geheel of gedeeltelijk door de Nederlandse en Australische regering betaald was ,die hiervoor een arbeidsovereenkomst voor twee jaar tekenden om die dus auto matisch naar het receptie-kamp gingen om vandaar uit naar hun plaats van bestemming te worden gezonden. De derde groep de groep waar mede zich de moeilijkheden voordeden bestond uit mensen, die wél hun eigen overtocht betaald hadden, wél een huisvestingsverklaring beza ten, maar desondanks toch een over eenkomst getekend hadden. Zij teken den in Nederland iets, dat zij niet be hoefden te tekenen, alleen maar om eerder passage te krijgen, aangezien de onder de Nederlands-Australische emigratie-overeenkomst vallende emi granten, zoals thans meer en meer blijkt, prioriteit krijgen wat betreft plaats aan boord van schip of vlieg tuig. De tot deze derde groep behorende emigranten meenden, dat het met die getekende overeenkomst later wel zo n vaart niet zou lopen. Zij hadden im mers hun eigen reis betaald en hadden een huisvestingsverklaring, dus als zij daar bij aankomst maar hard genoeg mee wuifden zo meenden zij zou den de Australische instanties hen wel als geheel „vrije emigranten' beschou wen. Dit deden de Australische autoritei ten nu echter in eerste instantie juist niet. En zij hadden hier meer dan goe de reden voor. Het arbeidscontract is zeker geen slavernij of dwingelandij. Wanneer een niet geheel vrije emi grant aan kan tonen, dat hij bijvoor beeld in Cairns in Noord Queensland kan gaan timmeren of metselen en hij wil om de een of andere reden graag perse naar Cairns, dan zullen de Australische autoriteiten de laatsten zijn om hem toch ergens anders heen te sturen. Want ook in Cairns is grote behoefte aan timmerlui en metselaars. Bij die tussengroep lag de situatie echter wel wat anders. De accommodatie van de meeste hunner bestond name lijk uit vacantie-huisjes in de badplaat sen ten Noorden van Sydney zeer dure accommodatie in 'n gebied waar weinig of geen constructief werk te doen is, aangezien het bijna geheel vacantie-oorden zijn. De Australische autoriteiten kunnen zodoende wel op hun vingers natellen, dat timmerman X of daar helemaal niet gaat timmeren maar binnen zeer korte tijd in een lunchroom of banket-bak kerij terecht komt óf dat hij binnen een paar weken met zijn duur vacan- tiehuisje het weinige geld, dat hij bij zich had opgesoupeerd heeft en dan voor de balie van het Nederlandse con sulaat komt te staan om te vragen of het oude Koningin Wilhelmina Fonds 1) hem niet uit de soep kan helpen. Wat het eerste betreft: Australië moet voor zijn eigen behoud de deur dicht doen voor de koekebakkers, kell- ners, ijscoventers en andere' niet producerende emigranten, waarvan het de laatste jaren al te veel binnen heeft gekregen in verhouding tot de werke lijk productieve werkers en die na tuurlijk niets anders doen dan inflatie verwekken. Wat het tweede betreft: het reeds tientallen jaren bestaande Koningin Wilhelmina Fonds is niet opgericht om nieuwkomers te helpen, die in dure vacantiehuisjes in een paar weken tijds hun centen opsouperen in plaats van naar een receptie- of werkerskamp te gaan tot zij ingeburgerd zijn. maar om Nederlanders te helpen, die buiten hun schuld in moeilijkheden zijn ge raakt. Wanneer de vacantiehuisjes- emigranten, die perse niet naar een kamp willen, binnen een paar weken aan de grond zitten, is dat echter wél hun eigen schuld. De Nederlandse immigratie-attaché heeft ook dit maal de leden van boven genoemde „tussen-groep' weer „vrij' gekregen. Of dit zegenrijk voor hen zal zijn, is een tweede vraag, maar in ieder geval is het helemaal niet zeker dat de Australische instanties altijd zo Het Belgische jacht „Captain Cap". dat Zaterdag de haven van Nieuwpoort heeft verlaten met vijf personen aan boord, wordt vermist. De kapitein van een vissersboot uit Zeebrugge heeft de kiel van een jacht, waarop hij de naam van het vermiste vaartuig heeft kunnen lezen, gezien. Hij poogde vruchteloos het vaartuig op sleeptouw te nemen en stelde de havenautoritei ten op de hoogte De reddingdiensten van Zeebrugge zijn uitgevaren, doch slaagden er niet in het wrak te ont dekken. toegeeflijk zullen blijven. Wie een immigratie-overeenkomst voor een tweejarig arbeidscontract getekend heeft, moet er rekening mee houden, dat men hem hieraan zal kunnen hou den, en dat hij bij weigering of deser tie de kans loopt gedeporteerd te wor den. Dat blijkt men in vele emigran- ten-in-spe-kringen in Nederland nog niet of onvoldoende in te zien. 1) Hier doelt onze correspondent op het Koningin Wilhelmina .Fonds, dat in 1903 te Sydney werd opgericht on der voorzitterschap van de Nederlandse consul-generaal, dat bijstand verleent aan Nederlanders in Australië. In Atlanta in de Amerikaanse staat Georgia zijn reeds 27 personen overle den na het gebruik van methyl-alcohol (houtgeest). Ongeveer 20 personen zijn in ziekenhuizen opgenomen, van velen van hen is de toestand ernstig. De meeste slachtoffers zijn negers. De politie van Atlanta heeft 12 ne gers gearresteerd, die beschuldigd wor den van verkoop van clandestiene alco hol. Volgens de politie heeft één der gearresteerden bekend 280 liter clan destiene alcohol te hebben verkocht die hij van een niet geïdentificeerde blanke had gekocht. Toen hij hoorde, dat mensen ziek werden na gebruik van alcohol was de neger er in ge slaagd 160 liter weer terug te kopen. In sommige gevallen ondervonden gebruikers van de clandestiene alcohol pas 48 uur na het gebruik nadelige ge volgen, anderen werden bijna onmid dellijk blind of ziek. Men heeft slacht offers op straat, thuis in een stoel en in auto's aangetroffen. De politie heeft de inwoners van Atlanta gewaarschuwd geen alcohol te gebruiken, die niet in bekende zaken is gekocht. De /tOceanus", een zeesleper van de N.V. Holland uit Haarlem, k in Neder- derland gearriveerd. De „Oceanus", die in Hong Kong werd aangekocht, behoort met de sleper „Noord-Holland" tot het grootste type dat Nederland in gebruik heeft. Donderdagmorgen is te Panmoendjon de eerste zitting van de vredesdelega- ties der verbondenen en communisten na 22 Augustus gehouden. De zitting duurde 35 minuten. De leiders der delegaties waren de Amerikaanse vice-admiraal Turner Joy en de Noordkoreaanse generaal Nam II. De vergadering was „vriendschappe lijk", zo zei generaal Joy. Er is een subcommissie ingesteld om de vaststelling van een wapenstilstands- lijn te bespreken. Deze subcommissie komt vandaag nog bijeen. Tussen West-Duitsland en de Weste lijke geallieerden is overeengekomen, dat de handelsovereenkomst tussen West- en Oost-Duitsland, welke de vorige maand werd geparafeerd, niet ten uitvoer zal worden gelegd, voordat de Sowjet-Russen en Oostduitsers alle beperkingen zullen hebben opgeheven op de handel van Berlijn met het Wes ten. De handelsovereenkomst werd 20 September jl. geparafeerd en voorziet in een goederenruil ter waarde van 840 millioen. De Westduitse Bondsdag heeft een commissie van onderzoek ingesteld, welk moet nagaan, of in het ministerie van buitenlandse zaken misstanden zijn ontstaan door de personeelspolitiek. In het bijzonder moet de commissie onderzoeken of in het ministerie per sonen werken, wier houding tijdens het naziregiem zodanig was, dat de demo cratische ontwikkeling in de Bonds republiek gevaar zou kunnen lopen. WERKLOOSHEID DAALT ALOM. Uit een door de internationale ar beidsorganisatie ingesteld onderzoek is gebleken, dat de werkloosheid in de meeste landen verminderd is. De eerste plaats wordt ingenomen door Zwitserland met een vermindering van 73 procent in de periode van Juni 1950 tot Juni 1951. Voor Nederland is het percentage 5. AMERIKAANSE REDERS STELLEN EISEN INZAKE VERVOER De Amerikaanse nationale scheep vaartunie wenst, dat alleen Amerikaan se schepen Marshall-goederen en la dingen voor militaire hulp zullen mo gen vervoeren. Thans moet de helft van dergelijke ladingen met onder Amerikaanse vlag varende schepen vervoerd worden. Het schip van de Grote Kerk in Eist (Gld), dat door het oorlogs geweld geheel verwoest werd, is thans nagenoeg geheel gerestau reerd. Men vergat echter ook de toren te restaureren, waarvan ver ondersteld werd, dat deze het nog wel lang genoeg zou uithouden. Nu is men echter tot de ontdekking gekomen, dat de toren in zulk een vervallen staat verkeert, dat grote brokken steen op het nieuw ge- bouwde schip dreigen te vallen. Nu is het in Eist „Leiden in last".... (Van onze Haagse redacteur) Wanneer het Centraal Bureau voor de Statistiek voorrekent, dat het botcr- verbruik per* jaar en per hoofd van de bevolking zich van 1937 tot 1948 (met uitzondering van de oorlogsjaren) be wogen heeft om de 5,5 kg en dat het in 1949 2,9 kg en in 1950 nog slechts 2,7 kg bedroeg, dan zal niemand zich ver wonderen over deze vermindering. Op de boterham is langzamerhand de boter «vrij algemeen door margarine vervan gen. Het margarineverbruik is dan ook sterk opgelopen. Het bedroeg in 1937 6,6 kg per jaar en per hoofd van de be volking, in 1939 7,4 kg, in 1946 7,1 kg, waarna het vermeerderd tot 10 kg in 1948, 14,1 kg in 1949 en 17 kg in 1950. Er zijn tneer opvallende verschijnse len in de ontwikkeling van het ver- nieuwe Kalvers echter niet erg te spreken. Zo ook de bewoner van „De Noodsprong" die als chauffeur bij Bruynzeel iedere dag viermaal de af stand van de Bruynzeelfabrieken naar het Kalf moet fietsen. De verzoeken van de heer De Man om in de s'ad te mogen meren hadden geen resultaat. Dat zij bovendien maar één postbe- Het is niet beslist nodig, dat men de woonboot geheel afgewerkt bij de ver vaardigers koopt. Een handige Zaan- [)E ZAANSTREEK is een land van sloten, vaarten en poelen. Dat weet een- dammer kocht enige maanden geleden e S 6 ieder, wanneer hü slechts een enkele maal deze streek heeft doorkruist, een onderbouw, liet deze naar de poel tweemaal per dag post ontvangen langs het Kalf en de Ringsloot, om dan uit te komen bij de brede kromming langs de Westzanerdijk slepen en wist van de Zaan in de nabijheid van de oude en voorname Gortershoek. Water, door eigen handigheid daarbij kundig en ™le ei9 aan- aarmee iou water en drassige polders. Bij de woning- of industriebouw weten de bouwers voorgelicht door de technische expert e rje T1^ vav- grieven ec er met op, wat dat betekent: duizenden heipalen worden in de drassige grond gestoten, op dit gebied, de heer Baerveld, een wt"7 wat '~lJ a f eeJl 9root onrecht be- omdat zonder deze steunpilaren het huis al gauw aan verzakking en scheurin- eigen houten bovenbouw met inrich- sc ouwen> <*at 's dat zij aan het po gen zal ten onder gaan. Het is daarom dat velen nu de woningnood groot en ting te timmeren. de beschikbare huizen peperduur zijn, tot de harde noodzaak zijn gekomen De heer q e t de Man woont a( zich te nestelen in woonboten van allerlei aard. Deze woonboten die in de sedert drie jaa„ met zijn vrouw en Zaanse wateren soms in lange rijen achter elkaar gemeerd liggen, zijn vaak kmd de werkelijke prachtige boot Zaanse producten, en daarmee vaak staaltjes van knap en soliede vakman schap op het gebied van de huisbotenbouw. UET BLIJFT altijd een noodsprong", zo zeide ons de heer Baerveld, directeur van de N.V. Huisbotenwerf „Be*ona", maar bezit men een derge lijke boot, heeft men haar zelf zo ge zellig mogelijk ingericht en is de lig ging buiten, prachtig, dan vervaagt Grootes, die al sedert twee en een halt jaar in „De Zwarte Bruinvis" woont, die gemeerd ligt aan de Mauvestraat in Zaandam. Een fraaie drijvende wo ning van buiten fris in de bruine beits en met het artistiek glas in loodraam met de „Zwarte Bruinvis" en het „De Noodsprong", die met nog zeer vele andere woonboten in de Braak- sloot aan het Kalf gemeerd ligt. Het is oorspronkelijk een stalen dekschuit van 19 20 meter lengte en vier meter breedte, waarop een zeer hoge woon ruimte is gebouwd, onderverdeeld in een ruime en moderne woonkamer, twee slaapkamer, een logeerkamer, een W.C. en douchecel, een keuken van vooraan de brede venster met het mooie uitzicht over de vaart en het weiland. Zij heb- 2 bij 3 me'er en met - - ben, voordat zij trouwden en toen boot een prettig balkon, voor U het tijdelijke karakter van eze bleek_ dat zij meerdere jaren op een Een prachtige boot, waarmee de woongelegenheid en dan wil men e buis zouden moeten wachten, van hun eigenaar zeer tevreden is, ware het geen afscheid meer van nemen. a spaarcentjes een woonboot gekocht en nietdat de ligplaats in de Braak- behelpt men zien blijkbaar graag me achteraf bezien hebben zij geen spijt sloot voor hem en voor de een wat nauwere ruimte en neemt derbestuur van de aangrenzende pol der voor het loopplankje dat de boot met het pad verbindt jaarlijks f25 moeten betalen. Het huisvuil wordt er bovendien niet opgehaald en het zwarte gruis van het pad bezorgt de bewoners zij na in ieder jaargetijde veel vuil en ongemak in huis- en slaapkamers. Grieven en bezwaren leggen dus hier een scha duw over het anders zo prettige bui tenleven, waarvan ook vele Zaanse gezinnen in hun woonschepen ge nieten. Want het leven in een woonboot, het mag een noodsprong zijn en dat er kennen wij volmondig, is veelal een vrij en heerlijk buitenleven. Men is er vrij en geniet van zon, licht en lucht. men het vaak ver verwijderd liggen van het Centrum van stad of dorp wel op de koop toe. Ongeveer tien jaren geleden is de Fa. Baerveld en S'apel in het West- zijderveld in Zaandam gestart met een industrie, die zich tot taak stelde woonboten te vervaardigen volgens een geheel veran'woord en modern procédé. Drie jaren geleden werd daarvoor nabij de werf een speciale betonnen droogdok van 45 bij 7 meter aangelegd. Wanneer de oetonnen onderbouw ge heel gereed is gekomen, kan met een enkele handbeweging het water van een van de omliggende vaarten in deze droge bak stromen. Daarna kan met de bovenbouw worden begonnen. Dit veelzijdige werk. waarvoor op ieder gebied goed geschoolde vaklie den nodig zijn, vorm* een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden die voor d» voltooiing van dit product nodig zijn. Verschillende types. De Woonbotenindustrie „Betona" kent in haar fabricage verschillende types van woonboten, een daarvan het mees* gevraagde en bekende is wel het standaardtype van 10 bij 4 meter een boot, die in staat is in de nor male dagelijkse behoeften te voorzien. Dan heeft men de beschikking over een ruime woonkamer met groot ven ster, een gangetje, twee slaapkamers, een Bruynzeellceuken en een logeer- vertrekje. Hierover beschikt ook de fam. J. Wij herinneren ons het prachtige andere uitzicht dat wij hadden, toen wij eens woonbootbewoners heel wat bezwaren een bezoek brach*en aan een woon- met zich brengt. boot, die midden in het Westzijder- Grieven veld gemeer lag. Een vergezicht op De Braaksloot is n.1. onofficieel de het zonovergoten polderland met zijn kleine stukje weiland, dat zij mogen ligplaats geworden waar het gemeen- grazende koeien, zijn zilveren vaarten gebruiken en dat zij voor het kind tebestuur van Zaandam alle woon- en aan de einder twee zwarte molens, met wat kippengaas hebben afge- boten meert. Over deze gedwongen Zoals Mauve of Maris dat meerma- ligplaats zijn de meeste van deze len zag enschilderde. van dit besluit. Zij zijn gedrieën en het kleine meiske van anderhalf jaar speelt vrij in de gezellige woonkamer, of op het schut. bruik van een aantal voedings- en ge notmiddelen waar te nemen. Zo ver meldt de statistiek, dat in 1937 beschik baar kwam voor binnenlands verbruik per jaar en per hoofd van de bevol king 144 kg consumptiemelk. Aangeno men mag worden, dat deze hoeveelheid niet alleen beschikbaar is gekomen, maar ook ongeveer werd geconsumeerd. Na de oorlog was het melkverbruik on middellijk veel hoger dan ervoor. In 1948 en 1949 was het 200 kg per hoofd. In 1950 bleek het gedaald tot 191 kg. In 1937 at elke Nederlander gemid deld per jaar 143 eieren. Moeder de vrouw moet tegenwoordig wel heel diep in haar portemonnaie tasten, om nog eieren voor het gehele gezin op tafel te kunnen brengen. Zij is wat zuiniger geworden met het gevolg, dat het ver bruik in 1950 nog maar 63 eieren per hoofd bedroeg. Het vleesverbruik is vrijwel gelijk gebleven, doch met de suiker springen we royaler om: 25,6 kg per hoofd der bevolking in 1937 en 35,4 kg in 1950. Hetzelfde geldt voor jam: 0,7 kg in 1937 en 1,6 kg in 1950. In het groentenverbruik is geen ver andering ingetreden, maar wel in het verbruik van ve.-s fruit (exclusief de zuidvruchten). In 1937 bedroeg het 182 kg per hoofd, in 1939 24.9 kg. in 1946 21 kg en in 1950 30,3 kg. Vooral de consumptie van appelen en peren is toegenomen, zelfs vrijwel verdubbeld in vergelijking met de jaren vóór de oorlog. Aanzienlijk verminderd is het ver bruik van koffie, maar dat van gedistil leerd is twee maal zo groot geworden als vóór de oorlog. Tegen 1.4 liter in 1939 staat 3 liter in 1949. Daarentegen drinkt men minder wijn: in 1939 nog 1,31 liter per hoofd van de bevolking tegen 0.50 liter in 1950. In 1939 bedroeg het aantal sigaren, dat gemiddeld per hoofd van de be volking gerookt werd 191. doch in 1950 was het gedaald tot 78. Men is overge gaan op de sigaret.' Dat begon al vóór de oorlog: in 1937 506 sigaretten per hoofd van de bevolking, in 1938 549 en in 1939 596. In 1950 bedioeg het aantal sigaretten per hoofd van de bevol king 793. Het Noordhollands dam-tiental, dat Zondag a.s. te Haarlem zal aantreden voor de traditionele districtson'moeting tegen Zuid-Holland, werd als volgt samengesteld: 1 Piet Roozenburg: 2 R- C. Keiler; 3 J. Metz; 4 Wim de Jong; 5 Herman de Jongh; 6 H. Laros, 7 B. Dukel; 8 J. H. Beeke; 9 J. B. Sluiter en 10 IJme de Jong. Reserves: M. R. C. Stahlberg, O. J. B. van der Sleen, F. Slot en P. Beers. De Belgische ambassadeur te Washing ton heeft bij het Amerikaanse ministe rie van buitenlandse zaken geprotes- eerd tegen de „opvallende onjuisthe- er\ 0,erva* 'n verklaring van gene raal Olmsted over de Belgische militai re inspanning. President Truman heeft Woens- ag het einde van. de staat van oorlog ,de, Verenigde Staten en Duits- land afgekondigd. EEN GEZELLIG HOEKJE IN EEN MODERN INGE RICHTE WOONBOOT. Bo°Oschuttersleertijdstrubbelingen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 6