DE FILMS VAN DEZE WEEK „Simson en Delila inTivoli-theater Proef te Buitenhuizen zeker verantwoord ZIJ ZIJN HET EENS! DRUKKERIJ EGNER „Beau Geste" Voor „Het Witte Kruis" MARKTBERICHTEN Texel BURGERLIJKE STAND Tulpen keerden terug Steinstückense politie zit geheel geïsoleerd BESOMMINGEN IJMUIDEN Reacties op het tunnelplan Bezwaren venlilaiiesysieem weerlegd Ondragelijke wacht tijden tot het verleden Zonnig weer en Oostenwind KERKELlïirNIEUWS ZATERDAG 87 OCTOBER 1951 Cecil B. DeMille is er in geslaagd op een paar vierkante meters doek een Bijbelse vertelling zo treffend weer te geven, dat men zich inwillekeurig af vraagt waar deze knappe regisseur zijn meesterhand naar heeft uitgestrekt toen hij bijvoorbeeld de Indianenge- schiedenis met Cary Cooper in de hoofdrol vervaardigde, welke onlangs in het Tivoli Theater werd vertoond. Dat verschil is welhaast te groot. Na tuurlijk heeft thans slechts de prach tige figuur van Simson hem geïnspi reerd zo'n uitstekende film te maken. Bij dit alles dient als DeMille's groot ste verdienste te worden genoemd, dat een ieder „Simson en Delila" kan gaan zien zonder gekwetst te worden in zijn gevoelens. Daarnaast trachten wij ons geenszins wijs te maken, dat deze rol prent niet in de eerste plaats een winst object moet worden. Daarvan mogen de Technicolor-kleuren getuigen, die het geheel nog boeiender maken en ons nog realistischer plaatsen tegenover een verhaal dat zal leven zo lang de wereld bestaat. Ook filmisch steeg „Simson en Delila" ver boven de middelmaat. Regisseur en cameraman bereikten hoogtepunten in het gevecht met de leeuw en het in storten van de tempel, wanneer de blinde Simson de pilaren onder het af godsbeeld met de handen breekt. De rol van Simson wordt vertolkt door Victor Mature. Bijgestaan door Hedy Lamarr (Delila), George Sanders (Saran van Gaza), Henry Wilcoxon (Ahtur) en Angela Lansbury (Sema- dar) doet hij één van de mooiste Bij belse verhalen voor ons herleven. Deze uitstekende film wordt de gehele week in Tivoli gedraaid. Dat hun Huwelijks aankondiging er keurig uit ziet Natuurlijk van KEIZERS! RAAT 37 Die verzorgt ze prima I Hedy Lamarr en Victor Mature spelen de hoofdrollen in DeMille's meesterwerk „Simson en Delila". WITTE: Wie wil weten wat het vreselijke geheim was van fort Zinderneuf moet vóór Dinsdag een bezoek brertgen agn de Witte-bioscoop, waar „Beau Geste" op het doek wordt gebracht. Velen kennen ongetwijfeld het verhaal van de Geste's, zodat'wij daarover niet nog eens behoeven uit te wijden. Het is in elk geval voor de liefhebbers van een goede avonturenfilm zeker de moeite waard om Cary Cooper, Ray Milland en Brian Donlevy tezamen aan het werk te zien in het Vreemdelingenle gioen. Onder ons gezegd: „Beau Geste" is geen nieuwe film, maar deze rol prent kan zich meten met de beste avonturenfilms van de laatste tijd. De volgende bijdragen kwamen bin nen voor het jubileumgeschenk, dat vandaag over eén week aan het jubi lerende „Witte Kruis" zal worden aangeboden namens de bevolking v.vo Den Helder: fam. Van S. f2,50; fam. H.—M. f2,50; fam. C. de J.—C. f5,—; fam. J. S—B. f 2.mej. L. f 1,fam. K. f5.—; wed. B. f2,50; J. C. de K f2,50; J. de B. f2,50; fam. B. f5.—; wed. C. W. f 10,fam. A. f5.—: W. P. f2.50; H. B. f2,50; O. de B. f 1— fam. S. f 1.fam S. f2.50; Th. C. IC f2.50; fam. Z. f2.—; fam. F. f2.50; fam. O. f2,50: mevr. J. H. B.van D. f 1,mej. K. f2, I.Advertentie, lng. Med.) ALKMAARSE GRAANBEURS Tarwe f 21.50—23.50, rogge 31.50— 32.50, gerst 33—35, haver 29—30.50, bruine bonen 47.5052, citróenbonen 5060, witte bonen 7085, grauwe erwten 5565, groene erwten 42 47.50, schokkers 5060, capucijners (Hala, nieuwe oogst 58—65. ALKMAAR, 26 Oct. Kaasmarkt. Aanvoer: 14.000 kg kaas, waarvan 4 stapels fabriekskaas a f 2.15 en 6 sta pels boerenkaas a f 2.19 per kg. De handel was vlug. LEEUWARDEN, 26 Dct. Veemarkt. Aanvoer: 109 stieren f 2,31—f 2,51 per kg slachtgewicht, 390 vette koeien le kwaliteit f 2,65f 2,79, tweede kwali teit f 2,25f 2,48,- derde' kwaliteit f 1,95 f 2,25, 1641 mejk- en jcalfkoeien 500— 965, 240 pinken 300—505, 732 graskalve ren 190375, 438 nUchtère kalveren 36 50, 838 vette weideschapen en lam meren, vette weideschapen noteren 75 130, lammeren' ndterèn 50-5-105. 545 vette varkens, oude. varkens 1.701.90. vette biggen 1.95—2.03, zouters 1.90 1.92, 283 biggen èn lopers:biggen 30— 45, lopers 4685„ 50. bokken en geiten geen notering, 125 paarden 450870. Totaal aanvoer 5391. GRONINGEN, 26 Oct. Graanbeurs. Witte tarwe 2224. wintergerst 32 34.75, zomergerst 32—36, witte haver 2832, plattebonen 4560, kleine groe ne erwten 35—48 per honderd kilogram. Stemming prijshoudend van de granen, van de erwten iets lager. Aardappelen: Borgers 1112, Bintjes grof 8—8.50, rode Star 13—14 per hon derd kilogram. Stemming kalm. WARMENHUIZEN. 26 Oct. - 2400 kg j rode kool: A 12,30 en B 8,70: 21.200 kg j witte kool 4.10—4,50; 900 kg peen: B 11,90 en C 11.40; 500 kg andijvie 5,10: 800 kg uien 24,60. Geboren: Ansfridus M„ z.v. J ohm- nes G. Nauta en Catharina A. Graaf Nelie J., d.v. Arie Kalis en Geertruida van Liere Regina M. U., d.v. Johan A Bakker en Cornelia Slo' Marinus. z.v. Harm Stevens en Wilhelmina van den Hoek Jannie, d.v. Jan Meeden- dorp en Jannetje Bakker Geertje C., d.v. Cornelis Kok en Janny Pool Bernardus W. R., z.v. Willem R. H Ran en Johanna Smit. Ondertrouwd: Ubel Ubels en Wil helmina Boon Cornelis van Liere en Anna Eelman Dirk J. Bakker en Wilhelmina Bakker. Getrouwd: Taeke Jonker en Joskina M Lap Simon Keijzer en Dieuwee tje Koning. Overleden: Johan Roeper, 68 jaar. wedn. van Guurtje Dalmeijer Dirk Lap, 77 jaar, wedn. van Jannetje Krij- nen Gelein Jansen. 71 jaar, wedn. van Janna Mechielsen Huibert de Ridder, 91 jaar, ech'g. van Geertruida Dop. GEVONDEN VOORWERPEN Twee kinder-overalls, twee portC' monnaies, paar dameslaarzen, bougies sleutel, trouwring, paar glacé hand schoenen, bruin kinderschoentje, da mesrijwiel. 54 ongelukken, 15 doden Overweg-probleem is niet gemakkelijk op te lossen In een referaat, dat hy op de negende Wegverkeersdag van de KNAC hield, heeft de president van de Nederlandse Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander, medegedeeld, dat een overwegwachter op een niet druk baanvak gemiddeld eenmaal per 60.000 sluitingen een fout maakt. Voor overwegwachters, die tevens blokseinen bedienen geldt dit eenmaal per 150.000 sluitingen. Tot October gebeurden er in 1951 op afge sloten overwegen vier ongevallen zon der dodelijke afloop. Op onbewaakte overwegen was dit aantal vijftig, waar bij vijftien doden vielen te betreuren. Een afdoende oplossing van het over wegprobleem is niet te verwachten, meende ir. Den Hollander. Aan de ene kant ontbreekt het geld voor de be veiligingen, maar aan de andere kant hang dit vraagstuk ook nauw samen met de discipline van het wegverkeer. De „Rijndam" van de Holland-Ame- rikalijn is Zaterdag van New York naar Europa vertrokken met 650 ton goederen, die wegens de havenstaking niet in New York gelost konden, wor den. Onder deze lading bevinden zich 15.000 tulpenbollen uit Nederland, die in de tuin van het Witte Huis zouden worden geplant voor het bezoek in April van Koningin Juliana en Prins Bernhard. Men hoopt de lading nog op tijd met een ander schip uit South- ampton naar Amerika te brengen, wanneer de staking geëindigd is. Vrijdag zaten de drie Westberlijnse politiemannen, die Woensdag j.1. als een symbolische politiemacht naar Stein- stücken werden gezonden, nog steeds geïsoleerd. Zij hebben bevel gekregen op hun post te blijven totclat de Oost- duitse volkspolitie hun aflossing laat passeren. Ook Vrijdag weigerde de volkspolitie de aflossing door te laten. Donderdag hebben de drie Westelijke commandanten van Berlijn besloten aan de geallieerde hoge commissie over de toestand in Steinstücken verslag uit te brengen met het oog op mogelijke te genmaatregelen. De besommingen van Vrijdag waren: trawlers: IJm. 43 f 2303, 1 trawler f 23.000; loggers: KW 86 f 2700, 6 f4700, 159 f 10.000, 129 f 7760. 124 f 1830. 78 f 1000. Prijzen per kg: gr. tong 3.20 2.90, grm. tong 1.99—1.88, kim. tong 1.83—1.67, kl. tong I 1.41—1.25, kl. tong II 0.92—0.75, tarbot I 2.10—1.45. Per 50 kg: kl. schol I 5250. II 4714. schar 23—11, v. haring 13—10, makreel 32.50 24.50, grm. schelvis 66 kim. schelvis. 64, kl. schelvis I 70, kl. schelvis II 43— 14.50, wijting 20—8, kl. gul 34, kl. rode poon II 21.5017.50. Per 125 kg: gr. koolvis zw. 100. De totale aanvoer be droeg 10.000 kisten. Smokkelaars conira douane Bewoners van Amsterdam-Zuid heb ben gisteren een sensationele race kun nen zien tussen een zware Studebaker, bemand met een drietal horloge-smok kelaars. en een lichtere dienstauto, waarin ambtenaren van de douane te Amsterdam zaten. De wagens bereik ten snelheden van meer dan honderd kilometer. De zware wagen, een auto uit Zwit serland, waarmee herhaaldelijk horlo ges naar ons land waren gesmokkeld, won de race. De lading werd tijdens de rolle rit over de straten uitgestrooid. Later vond men de auto met haar in zittenden achter in Eysden bij Maas tricht terug. De horloges waren toen reeds merendeels verdwenen. De drie inzittenden zijn opgesloten. Zij zijn reeds herhaalde malen in ons land ge weest UIEN-EXPORT NAAR ENGELAND Ook Nederlandse expor eurs zullen niet ingang van 12 November uien naar Engeland kunnen uitvoeren Pit is een gevolg van een besluit van de Engelse regering, waarbij de im- por* van uien, die aanvankelijk pac van 1 December a.s. af zou kunnen geschieden, werd vervroegd. Het plan van een Zaanse industrieel, om ter ontlasting van het wegverkeer in Buitenhuizen een tunnel te maken van spanbeton vorige week maakten we uitvoerig melding van deze plannen heeft bü velen vragen doen rijzen. Vragen die onze Redactie bereikten en die we ter beantwoording aan de ontwerper van het plan hebben voor gelegd. VRAAG: Men meent, dat met grote vrachtwagens, zoals die van Van Gel der Zonen, bij een wegbreedte van 3% meter, in de tunnel niet sneller dan 10 km gereden kan worden. De opgegeven verkeerscapaciteit van 500 auto's per richting, dus 1000 auto's totaal per uur, zou dus veel te hoog liggen, daar voor de capaciteitsbere kening een gemiddelde snelheid van 40 km per uur aangenomen werd. ANTWOORD: Het is best mogelijk, dat 3% te weinig is, maar er is genoeg ruimte in de tunnel. Men kan de fiets paden 30 cm smaller maken. 1.50 meter is ggnoeg. Men kan de doorsnede van de tunnel ook ovaal maken, bijv. 7 me ter hoog on 9 meter breed. Dit heeft overigens ook nog andere voordelen. Neen, dit argument kan geen bezwaar zijn. VRAAG: Ook tegen het voorgestelde ventilatie-systeem worden bezwaren geopperd. ANTWOORD: Daar zijn. we het in het geheel niet njee eens. Wij achten het systeem met de sluiswagen economi scher en doeltreffender dan dat met ventilatoren Het soortelijk gewicht van het koolmonoxyde is vrijwel gelijk aan dat van de lucht. Het verdeelt zich dus. door de gehele tunnel en duizenden ku bieke meters ventilatie-capaciteit zijn nodig om de tunnel met verse lucht door te spoelen. Dit kost natuurlijk een groot vermogen. Met de sluiswagen wordt de lucht elke 4 minuten geheel ververst. Maar ook de voortdurende stroom van auto's (Van onze weerkundige medewerker) Het weer in deze Octobermaand is wel zeer stabiel. Was het vorige week end in de kuststreek nogal onstuimig met buien, de rust is thans weer geheel teruggekeerd. Boven de Scandinavische landen en het Oostzeegebied heeft zich een hoge-drukgebied gevormd, dat ook voor het verdere weersverloop in ons land van belang is. De oostelijke lucht stroming wordt hierdoor versterkt, al hoewel er vrijwel overal zonnig weer zal voorkomen De gevallen neerslag in Noord-Holland varieert tussen Den Helder en Schiphol van 14 tot 2 mm. Deze cijfers zijn zeer laag. Wanneer er vóór Donderdag dan ook geen regen meer valt. zullen we vele jaren terug gaan om een dergelijke droge October maand aan te treffen. Boven de Oceaan is de depressie-activiteit groot, maar de storingsfr\nten zullen ons. aldus de Bilt. vandaag en morgen nog niet kun nen bereiken. Het droge en zonnige herfstweer zal dus te komende dagen nog voortduren. lekoe.lerd door liet iu.j. u o netje weten Schevënmgse netlenboetsters het nuttige met het aangename te verenigen. ViiHiqduizend Vlaardinqers Margaretha Johanna, dochter van Adrianus van der Valk en Margaretha Brobbel. Brederostraat 25, is de 50.000 ste inwoner van Vlaardingen. Daar de vader in het ziekenhuis ligt voor een knieoperatie namen twee groot ouders van de baby de hulde op het stadhuis in ontvangst. De Oostduitse president Wilhelm Pieck, is van zijn bezoek aan Praag teruggekeerd. Volgens de bladen gaf hij zijn Tsjechoslowaakse ambtgenoot, Gottwald, de verzekering, dat de Tsjechoslowaaks-Duitse grens „on schendbaar" was. in één richting heeft reeds een bedui dend ventilatie-effect. Hierbij is het van belang, dat het profiel van de tun nel niet te groot wordt ten opzichte van de doorsnede der auto's. Dat de auto's zelve de lucht in beweging zet ten, ondervindt men ook in de Maas tunnel te Rotterdam. Indien daar een tunnel in reparatie is en het op en neer gaande verkeer door één tunnel geleid wordt, dan wordt de lucht niet meer in één richting verplaatst, met het resultaat, dat het in de tunnel blauw ziet van de afvoergassen. Hieruit zou men dus moeten afleiden, dat de ven tilatoren het zonder de hulp van de in één richting rijdende auto's niet afkun nen. Buitendien kan de stroom uitval len, vooral in oorlogstijd, en dan staan de ventilatoren stil. Neen, de sluiswagen biedt werkelijk grote voordelen. Ons ventilatie-systeem met sluiswa- gens kan ook behouden blijven als de tunnel in de toekomst verdubbeld zou worden, daar de bus dan door de ene buis heen en door de andere terug zal rijden. Bovendien bespaart men de voetgangers gratis de lange wandeling door de tunnel. Dat er te Buitenhuizen weinig voetgangers zijn, mag geen reden zijn de bus af te wijzen. Men behoeft immers juist voor die paar voetgangers geen apart kanaal door de tunnel te projecteren. VRAAG: Men stelt, dat een tunnel met slechts één rijbaan niet toelaat baar zou zijn met het oog op brand gevaar. In de tunnel te Rotterdam kan men ingeval een auto in brand raakt, op het linker weggedeelte nog langs het brandende vehikel wegko men. ANTWOORD: Nu, dat lijkt ons niet be paald een grapje. De meeste mensen zullen wel liever de benen nemen, als het ernstig wordt. Trouwens, zal de brandende auto wel altijd netjes aan de rechterkant staan? Staat hij dwars over de weg, dan is het met het doorrijden vanzelf uit. Wil men werkelijk tegen brand evaar maatregelen nemen, dan lijkt ons het installeren van sprinklers, zoals wij die in moderne fabrieksgebouwen kennen, practischer. Voor het verlies van men senlevens behoeft men in dit geval niet bezorgd te zijn. De mensen kunnen op elke 100 meter door deurtjes de fietspa den bereiken en zich zodoende in vei ligheid stellen. Deze doorgangen zijn toch nodig voor het politionele toe zicht. VRAAG: Wat moet men doen. als een auto in de tunnel panne krijgt? ANTWOORD: Men kan aan beide uit einden een sleepwagen gereed houden Naar ik meen. bestaan er wagens met een vijfde poot. die op de plaats draaien kunnen, zodat men hiet achteruit be hoeft te rijden. Ook kan men in hst midden der rijbaan een kabel monteren, welke aan beide zijden der tunnel door een electrische winch aangedreven wordt. Gebeurt er wat, dan verbindt men de auto met een hulpkabeltje aan de sleepkabel, drukt op een knop en de auto wordt eruit getrokken. Hierbij dient aangetekend te worden, dat pech bij het oversteken van het Noordzeekanaal of van welke water weg ook, meest ontstaat bij het starten na stilstaan op de ponten. VRAAG: Men stelt, dat, indien ie tunnel in Buitenhuizen eerder ge reed zou zijn dan die te Velsen, dit in Buitenhuizen weer tot ondragelijke wachttijden aanleiding zou geven. ANTWOORD: Daar zijn wij in het ge heel niet bang voor. De totale ver voerscapaciteit wordt in ieder geval groter dan deze nu is. Buitendien kan de geprojecteerde tunnel heel wat vervoeren, zoals onderstaande tabel aangeeft: Cyclus I Verkeerslicht: Groen 4 min. Geel 10 sec. Rood 9 min. Capaciteit per uur bij: 40 km/uur 400 auto's 50 km/uur 500 auto's Het huidige verkeer over de drie pontveren bedraagt 10.000 auto's per dag of 5000 per richting. Rekenen we met een uur-maximum van 500 auto's, dan kan zelfs de 4 minuten dienst (maximum wachttijd 9 minuten) het gehele verkeer der drie veren aan. Denk hierbij aan de snelheid, waarmede kort na de oorlog de gebrekkige nood bruggen over de grote rivieren een op stopping, ontstaan door de scheepvaart, wegwerkten. Een groot deel van het verkeer te Velsen en de Hembrug is echter van locale aard en op deze overgangen aan gewezen. Wanneer we dit op 50 stel- lén, dan zullen de andere 50 zich op Buitenhuizen richten. Het totale verkeer zal dan zijn: Buitenhuizen zelf 1400 auto'6 50 van Velsen 2000 50 van de Hembrug 1500 Totaal 5000 auto's Totaal per richting 2500 Uur-maximum 250 a 300 wagens. Het grootste deel van dit verkeer is niet locaal, maar zal tot het lange- afstand verkeer gerekend moeten wor den en daarvoor ligt Buitenhuizen veel beter, daar het de mogelijkheid biedt buiten de stadskernen van Haarlem en Amsterdam om de overige plaatsen in het land te bereiken (zie wegennet- schets) Wat betreft het militaire belang van een betere oeververbinding over het Noordzeekanaal, hebben we deze week een generale repetitie gehad. De naar verhouding kleine militaire oefening, welke te Castricum en Uitgeest gehou den werd, heeft 11. Woensdag het ver keer over de ponten dermate ontwricht, dat wachttijden plaatselijk tot 2 uur aangroeiden. Tot 8 u&r 's avonds was Buitenhuizen volkomen verstopt. Me nigeen kwam eerst 's avonds om 9 uur aan zijn avondeten toe. VRAAG: Wat is spanbeton? ANTWOORD: Spanbeton is evenals in de vorige eeuw het gewapend beton in Frankrijk ontwikkeld. De Franse tuinman Monier moest een vijver in beton maken. Toen hem dit enige ma len mislukt was, doordat ongewapend beton geen trekspanningen kan opne men, legde hij ijzeren staven in het be ton. Daarmede was het gewapend beton geboren. Freyssinet, de uitvinder van het span beton, brengt nu het bewapeningsijzer onder spanning in de betonkalk. Het ijzer behoeft nu niet eerst te rekken om kracht te kunnen uitoefenen. Hier door worden naar zijn mening haar- scheuren in het beton, dat deze rek niet kan meemaken, voorkomen. Deze haar- scheuren zouden volgens Freyssinet tot een vroegtijdig einde van een gewapend beton-constn ctie kunnen leiden. Een practisch voorbeeld van spanbeton is het volgende: Indien men een horizon tale rij boeken wil verplaatsen, moet men ze goed tegen elkaar drukken, op dat ze aan de onderkant niet uit elkaar gaan. Vooral in Frankrijk en Belgie heeft het spanbeton een stormachtige ont wikkeling gehad. In Belgie zijn door prof. Magnell van de Technische School te Gent ter zake veel onderzoekingen verricht. Ook in Nederland zijn reeds enige werken uitgevoerd o.a. voor de Neder landse Spoorwegen en de Hoogovens, terwijl de gemeente Amsterdam span beton voor een grote watejaanvoerpijp wil toepassen. VRAAG: Hoe komen we heden aan het kapitaal? ANTWOORD: Er worden nog wel mïl- lioenen voor mindere doeleinden uitge geven, en men zou met de opgedane er varing volgende tunnel-projecten goed koper kunnen uitvoeren. De proef te Buitenhuizen lijkt ons, mede met het oog op het militaire belang, zeker ver antwoord. We zouden echter ook ew» tolgeld kunnen laten betalen. In Amerika wordt in dergeliike gevallen ook door het ver keer betaald. Een ieder, die wel eens met een auto in Amerika gereden heeft, kent de borden: „Tollhouse ahead". Men steekt ziin dime uit het raampje, de auto wordt zonder stoppen door een electrisch contact in de weg gesteld. Indien we de zaak op deze wijze eco nomisch verantwoord opzetten, is het waarschijnlijk, dat we uit het tegen waardefonds der Marshallgelden het benodigde kanitaal wel verkriigen kun nen. ingeval het door de overheid niet ter beschikking zou kunnen worden ge steld. EXAMENS Aan de Vrije Universiteit zijn ge slaagd voor het propadeutisch examen theologie de heren J. T. Heemskerk te 's-Gravenhage en G. Loenen te Delft. Ned. Hervormde Kerk: Beroepen te Oudenhoorn: T. H. L. Beernink. cand. te Leeuwarden. Geref. Kerken: Aangenomen naar Groningen: F. Vroon te Hengelo (O.) Geref. Kerken art, 31 ko.: Bedankt voor Ermelo: A. H. Algra te Waardhuizen. II 7% min. 10 sec. 12% min. 650 auto's 800 auto's III Noord Zuid 10 min. 4 min. 10 sec. 10 sec. 9 min. 15 min 750 -f 300 auto's 950 -f 375 auto's

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 3