DE FILMS VAN DEZE WEEK
„Simson en Delila inTivoli-theater
Proef te Buitenhuizen zeker verantwoord
ZIJ ZIJN HET EENS!
DRUKKERIJ EGNER
„Beau Geste"
Voor „Het Witte Kruis"
MARKTBERICHTEN
Texel
BURGERLIJKE STAND
Tulpen keerden terug
Steinstückense politie zit
geheel geïsoleerd
BESOMMINGEN IJMUIDEN
Reacties op het tunnelplan
Bezwaren venlilaiiesysieem weerlegd
Ondragelijke wacht
tijden tot het verleden
Zonnig weer en
Oostenwind
KERKELlïirNIEUWS
ZATERDAG 87 OCTOBER 1951
Cecil B. DeMille is er in geslaagd op
een paar vierkante meters doek een
Bijbelse vertelling zo treffend weer te
geven, dat men zich inwillekeurig af
vraagt waar deze knappe regisseur zijn
meesterhand naar heeft uitgestrekt
toen hij bijvoorbeeld de Indianenge-
schiedenis met Cary Cooper in de
hoofdrol vervaardigde, welke onlangs
in het Tivoli Theater werd vertoond.
Dat verschil is welhaast te groot. Na
tuurlijk heeft thans slechts de prach
tige figuur van Simson hem geïnspi
reerd zo'n uitstekende film te maken.
Bij dit alles dient als DeMille's groot
ste verdienste te worden genoemd, dat
een ieder „Simson en Delila" kan gaan
zien zonder gekwetst te worden in zijn
gevoelens. Daarnaast trachten wij ons
geenszins wijs te maken, dat deze rol
prent niet in de eerste plaats een winst
object moet worden. Daarvan mogen
de Technicolor-kleuren getuigen, die
het geheel nog boeiender maken en ons
nog realistischer plaatsen tegenover een
verhaal dat zal leven zo lang de wereld
bestaat.
Ook filmisch steeg „Simson en Delila"
ver boven de middelmaat. Regisseur en
cameraman bereikten hoogtepunten in
het gevecht met de leeuw en het in
storten van de tempel, wanneer de
blinde Simson de pilaren onder het af
godsbeeld met de handen breekt.
De rol van Simson wordt vertolkt
door Victor Mature. Bijgestaan door
Hedy Lamarr (Delila), George Sanders
(Saran van Gaza), Henry Wilcoxon
(Ahtur) en Angela Lansbury (Sema-
dar) doet hij één van de mooiste Bij
belse verhalen voor ons herleven. Deze
uitstekende film wordt de gehele week
in Tivoli gedraaid.
Dat hun Huwelijks
aankondiging er
keurig uit ziet
Natuurlijk van
KEIZERS! RAAT 37
Die verzorgt ze prima I
Hedy Lamarr en Victor Mature
spelen de hoofdrollen in DeMille's
meesterwerk „Simson en Delila".
WITTE:
Wie wil weten wat het vreselijke
geheim was van fort Zinderneuf moet
vóór Dinsdag een bezoek brertgen agn
de Witte-bioscoop, waar „Beau Geste"
op het doek wordt gebracht. Velen
kennen ongetwijfeld het verhaal van
de Geste's, zodat'wij daarover niet nog
eens behoeven uit te wijden. Het is in
elk geval voor de liefhebbers van een
goede avonturenfilm zeker de moeite
waard om Cary Cooper, Ray Milland
en Brian Donlevy tezamen aan het
werk te zien in het Vreemdelingenle
gioen. Onder ons gezegd: „Beau Geste"
is geen nieuwe film, maar deze rol
prent kan zich meten met de beste
avonturenfilms van de laatste tijd.
De volgende bijdragen kwamen bin
nen voor het jubileumgeschenk, dat
vandaag over eén week aan het jubi
lerende „Witte Kruis" zal worden
aangeboden namens de bevolking v.vo
Den Helder: fam. Van S. f2,50; fam.
H.—M. f2,50; fam. C. de J.—C. f5,—;
fam. J. S—B. f 2.mej. L. f 1,fam.
K. f5.—; wed. B. f2,50; J. C. de K
f2,50; J. de B. f2,50; fam. B. f5.—;
wed. C. W. f 10,fam. A. f5.—: W.
P. f2.50; H. B. f2,50; O. de B. f 1—
fam. S. f 1.fam S. f2.50; Th. C.
IC f2.50; fam. Z. f2.—; fam. F. f2.50;
fam. O. f2,50: mevr. J. H. B.van D.
f 1,mej. K. f2,
I.Advertentie, lng. Med.)
ALKMAARSE GRAANBEURS
Tarwe f 21.50—23.50, rogge 31.50—
32.50, gerst 33—35, haver 29—30.50,
bruine bonen 47.5052, citróenbonen
5060, witte bonen 7085, grauwe
erwten 5565, groene erwten 42
47.50, schokkers 5060, capucijners
(Hala, nieuwe oogst 58—65.
ALKMAAR, 26 Oct. Kaasmarkt.
Aanvoer: 14.000 kg kaas, waarvan 4
stapels fabriekskaas a f 2.15 en 6 sta
pels boerenkaas a f 2.19 per kg. De
handel was vlug.
LEEUWARDEN, 26 Dct. Veemarkt.
Aanvoer: 109 stieren f 2,31—f 2,51 per
kg slachtgewicht, 390 vette koeien le
kwaliteit f 2,65f 2,79, tweede kwali
teit f 2,25f 2,48,- derde' kwaliteit f 1,95
f 2,25, 1641 mejk- en jcalfkoeien 500—
965, 240 pinken 300—505, 732 graskalve
ren 190375, 438 nUchtère kalveren 36
50, 838 vette weideschapen en lam
meren, vette weideschapen noteren 75
130, lammeren' ndterèn 50-5-105. 545
vette varkens, oude. varkens 1.701.90.
vette biggen 1.95—2.03, zouters 1.90
1.92, 283 biggen èn lopers:biggen 30—
45, lopers 4685„ 50. bokken en geiten
geen notering, 125 paarden 450870.
Totaal aanvoer 5391.
GRONINGEN, 26 Oct. Graanbeurs.
Witte tarwe 2224. wintergerst 32
34.75, zomergerst 32—36, witte haver
2832, plattebonen 4560, kleine groe
ne erwten 35—48 per honderd kilogram.
Stemming prijshoudend van de granen,
van de erwten iets lager.
Aardappelen: Borgers 1112, Bintjes
grof 8—8.50, rode Star 13—14 per hon
derd kilogram. Stemming kalm.
WARMENHUIZEN. 26 Oct. - 2400 kg j
rode kool: A 12,30 en B 8,70: 21.200 kg j
witte kool 4.10—4,50; 900 kg peen: B 11,90
en C 11.40; 500 kg andijvie 5,10: 800 kg
uien 24,60.
Geboren: Ansfridus M„ z.v. J ohm-
nes G. Nauta en Catharina A. Graaf
Nelie J., d.v. Arie Kalis en Geertruida
van Liere Regina M. U., d.v. Johan
A Bakker en Cornelia Slo' Marinus.
z.v. Harm Stevens en Wilhelmina van
den Hoek Jannie, d.v. Jan Meeden-
dorp en Jannetje Bakker Geertje
C., d.v. Cornelis Kok en Janny Pool
Bernardus W. R., z.v. Willem R. H Ran
en Johanna Smit.
Ondertrouwd: Ubel Ubels en Wil
helmina Boon Cornelis van Liere
en Anna Eelman Dirk J. Bakker en
Wilhelmina Bakker.
Getrouwd: Taeke Jonker en Joskina
M Lap Simon Keijzer en Dieuwee
tje Koning.
Overleden: Johan Roeper, 68 jaar.
wedn. van Guurtje Dalmeijer Dirk
Lap, 77 jaar, wedn. van Jannetje Krij-
nen Gelein Jansen. 71 jaar, wedn.
van Janna Mechielsen Huibert de
Ridder, 91 jaar, ech'g. van Geertruida
Dop.
GEVONDEN VOORWERPEN
Twee kinder-overalls, twee portC'
monnaies, paar dameslaarzen, bougies
sleutel, trouwring, paar glacé hand
schoenen, bruin kinderschoentje, da
mesrijwiel.
54 ongelukken, 15 doden
Overweg-probleem is
niet gemakkelijk op te
lossen
In een referaat, dat hy op de negende
Wegverkeersdag van de KNAC hield,
heeft de president van de Nederlandse
Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander,
medegedeeld, dat een overwegwachter
op een niet druk baanvak gemiddeld
eenmaal per 60.000 sluitingen een fout
maakt. Voor overwegwachters, die
tevens blokseinen bedienen geldt dit
eenmaal per 150.000 sluitingen. Tot
October gebeurden er in 1951 op afge
sloten overwegen vier ongevallen zon
der dodelijke afloop. Op onbewaakte
overwegen was dit aantal vijftig, waar
bij vijftien doden vielen te betreuren.
Een afdoende oplossing van het over
wegprobleem is niet te verwachten,
meende ir. Den Hollander. Aan de ene
kant ontbreekt het geld voor de be
veiligingen, maar aan de andere kant
hang dit vraagstuk ook nauw samen
met de discipline van het wegverkeer.
De „Rijndam" van de Holland-Ame-
rikalijn is Zaterdag van New York
naar Europa vertrokken met 650 ton
goederen, die wegens de havenstaking
niet in New York gelost konden, wor
den. Onder deze lading bevinden zich
15.000 tulpenbollen uit Nederland, die
in de tuin van het Witte Huis zouden
worden geplant voor het bezoek in
April van Koningin Juliana en Prins
Bernhard. Men hoopt de lading nog op
tijd met een ander schip uit South-
ampton naar Amerika te brengen,
wanneer de staking geëindigd is.
Vrijdag zaten de drie Westberlijnse
politiemannen, die Woensdag j.1. als een
symbolische politiemacht naar Stein-
stücken werden gezonden, nog steeds
geïsoleerd. Zij hebben bevel gekregen
op hun post te blijven totclat de Oost-
duitse volkspolitie hun aflossing laat
passeren.
Ook Vrijdag weigerde de volkspolitie
de aflossing door te laten.
Donderdag hebben de drie Westelijke
commandanten van Berlijn besloten aan
de geallieerde hoge commissie over de
toestand in Steinstücken verslag uit te
brengen met het oog op mogelijke te
genmaatregelen.
De besommingen van Vrijdag waren:
trawlers: IJm. 43 f 2303, 1 trawler
f 23.000; loggers: KW 86 f 2700, 6 f4700,
159 f 10.000, 129 f 7760. 124 f 1830. 78
f 1000. Prijzen per kg: gr. tong 3.20
2.90, grm. tong 1.99—1.88, kim. tong
1.83—1.67, kl. tong I 1.41—1.25, kl. tong
II 0.92—0.75, tarbot I 2.10—1.45. Per 50
kg: kl. schol I 5250. II 4714. schar
23—11, v. haring 13—10, makreel 32.50
24.50, grm. schelvis 66 kim. schelvis.
64, kl. schelvis I 70, kl. schelvis II 43—
14.50, wijting 20—8, kl. gul 34, kl. rode
poon II 21.5017.50. Per 125 kg: gr.
koolvis zw. 100. De totale aanvoer be
droeg 10.000 kisten.
Smokkelaars conira douane
Bewoners van Amsterdam-Zuid heb
ben gisteren een sensationele race kun
nen zien tussen een zware Studebaker,
bemand met een drietal horloge-smok
kelaars. en een lichtere dienstauto,
waarin ambtenaren van de douane te
Amsterdam zaten. De wagens bereik
ten snelheden van meer dan honderd
kilometer.
De zware wagen, een auto uit Zwit
serland, waarmee herhaaldelijk horlo
ges naar ons land waren gesmokkeld,
won de race. De lading werd tijdens de
rolle rit over de straten uitgestrooid.
Later vond men de auto met haar in
zittenden achter in Eysden bij Maas
tricht terug. De horloges waren toen
reeds merendeels verdwenen. De drie
inzittenden zijn opgesloten. Zij zijn
reeds herhaalde malen in ons land ge
weest
UIEN-EXPORT NAAR ENGELAND
Ook Nederlandse expor eurs zullen
niet ingang van 12 November uien
naar Engeland kunnen uitvoeren
Pit is een gevolg van een besluit van
de Engelse regering, waarbij de im-
por* van uien, die aanvankelijk pac
van 1 December a.s. af zou kunnen
geschieden, werd vervroegd.
Het plan van een Zaanse industrieel,
om ter ontlasting van het wegverkeer
in Buitenhuizen een tunnel te maken
van spanbeton vorige week maakten
we uitvoerig melding van deze plannen
heeft bü velen vragen doen rijzen.
Vragen die onze Redactie bereikten
en die we ter beantwoording aan de
ontwerper van het plan hebben voor
gelegd.
VRAAG: Men meent, dat met grote
vrachtwagens, zoals die van Van Gel
der Zonen, bij een wegbreedte van
3% meter, in de tunnel niet sneller
dan 10 km gereden kan worden. De
opgegeven verkeerscapaciteit van 500
auto's per richting, dus 1000 auto's
totaal per uur, zou dus veel te hoog
liggen, daar voor de capaciteitsbere
kening een gemiddelde snelheid van
40 km per uur aangenomen werd.
ANTWOORD: Het is best mogelijk, dat
3% te weinig is, maar er is genoeg
ruimte in de tunnel. Men kan de fiets
paden 30 cm smaller maken. 1.50 meter
is ggnoeg. Men kan de doorsnede van
de tunnel ook ovaal maken, bijv. 7 me
ter hoog on 9 meter breed. Dit heeft
overigens ook nog andere voordelen.
Neen, dit argument kan geen bezwaar
zijn.
VRAAG: Ook tegen het voorgestelde
ventilatie-systeem worden bezwaren
geopperd.
ANTWOORD: Daar zijn. we het in het
geheel niet njee eens. Wij achten het
systeem met de sluiswagen economi
scher en doeltreffender dan dat met
ventilatoren Het soortelijk gewicht van
het koolmonoxyde is vrijwel gelijk aan
dat van de lucht. Het verdeelt zich dus.
door de gehele tunnel en duizenden ku
bieke meters ventilatie-capaciteit zijn
nodig om de tunnel met verse lucht
door te spoelen. Dit kost natuurlijk een
groot vermogen.
Met de sluiswagen wordt de lucht
elke 4 minuten geheel ververst. Maar
ook de voortdurende stroom van auto's
(Van onze weerkundige medewerker)
Het weer in deze Octobermaand is
wel zeer stabiel. Was het vorige week
end in de kuststreek nogal onstuimig
met buien, de rust is thans weer geheel
teruggekeerd. Boven de Scandinavische
landen en het Oostzeegebied heeft zich
een hoge-drukgebied gevormd, dat ook
voor het verdere weersverloop in ons
land van belang is. De oostelijke lucht
stroming wordt hierdoor versterkt, al
hoewel er vrijwel overal zonnig weer
zal voorkomen De gevallen neerslag in
Noord-Holland varieert tussen Den
Helder en Schiphol van 14 tot 2 mm.
Deze cijfers zijn zeer laag. Wanneer er
vóór Donderdag dan ook geen regen
meer valt. zullen we vele jaren terug
gaan om een dergelijke droge October
maand aan te treffen. Boven de Oceaan
is de depressie-activiteit groot, maar de
storingsfr\nten zullen ons. aldus de
Bilt. vandaag en morgen nog niet kun
nen bereiken. Het droge en zonnige
herfstweer zal dus te komende dagen
nog voortduren.
lekoe.lerd door liet iu.j. u o netje weten Schevënmgse netlenboetsters
het nuttige met het aangename te verenigen.
ViiHiqduizend Vlaardinqers
Margaretha Johanna, dochter van
Adrianus van der Valk en Margaretha
Brobbel. Brederostraat 25, is de 50.000
ste inwoner van Vlaardingen. Daar
de vader in het ziekenhuis ligt voor
een knieoperatie namen twee groot
ouders van de baby de hulde op het
stadhuis in ontvangst.
De Oostduitse president Wilhelm
Pieck, is van zijn bezoek aan Praag
teruggekeerd. Volgens de bladen gaf
hij zijn Tsjechoslowaakse ambtgenoot,
Gottwald, de verzekering, dat de
Tsjechoslowaaks-Duitse grens „on
schendbaar" was.
in één richting heeft reeds een bedui
dend ventilatie-effect. Hierbij is het
van belang, dat het profiel van de tun
nel niet te groot wordt ten opzichte
van de doorsnede der auto's. Dat de
auto's zelve de lucht in beweging zet
ten, ondervindt men ook in de Maas
tunnel te Rotterdam. Indien daar een
tunnel in reparatie is en het op en
neer gaande verkeer door één tunnel
geleid wordt, dan wordt de lucht niet
meer in één richting verplaatst, met
het resultaat, dat het in de tunnel blauw
ziet van de afvoergassen. Hieruit zou
men dus moeten afleiden, dat de ven
tilatoren het zonder de hulp van de in
één richting rijdende auto's niet afkun
nen. Buitendien kan de stroom uitval
len, vooral in oorlogstijd, en dan staan
de ventilatoren stil. Neen, de sluiswagen
biedt werkelijk grote voordelen.
Ons ventilatie-systeem met sluiswa-
gens kan ook behouden blijven als de
tunnel in de toekomst verdubbeld zou
worden, daar de bus dan door de ene
buis heen en door de andere terug zal
rijden. Bovendien bespaart men de
voetgangers gratis de lange wandeling
door de tunnel. Dat er te Buitenhuizen
weinig voetgangers zijn, mag geen reden
zijn de bus af te wijzen. Men behoeft
immers juist voor die paar voetgangers
geen apart kanaal door de tunnel te
projecteren.
VRAAG: Men stelt, dat een tunnel
met slechts één rijbaan niet toelaat
baar zou zijn met het oog op brand
gevaar. In de tunnel te Rotterdam
kan men ingeval een auto in brand
raakt, op het linker weggedeelte nog
langs het brandende vehikel wegko
men.
ANTWOORD: Nu, dat lijkt ons niet be
paald een grapje. De meeste mensen
zullen wel liever de benen nemen, als
het ernstig wordt. Trouwens, zal de
brandende auto wel altijd netjes aan de
rechterkant staan? Staat hij dwars over
de weg, dan is het met het doorrijden
vanzelf uit.
Wil men werkelijk tegen brand evaar
maatregelen nemen, dan lijkt ons het
installeren van sprinklers, zoals wij die
in moderne fabrieksgebouwen kennen,
practischer. Voor het verlies van men
senlevens behoeft men in dit geval niet
bezorgd te zijn. De mensen kunnen op
elke 100 meter door deurtjes de fietspa
den bereiken en zich zodoende in vei
ligheid stellen. Deze doorgangen zijn
toch nodig voor het politionele toe
zicht.
VRAAG: Wat moet men doen. als een
auto in de tunnel panne krijgt?
ANTWOORD: Men kan aan beide uit
einden een sleepwagen gereed houden
Naar ik meen. bestaan er wagens met
een vijfde poot. die op de plaats draaien
kunnen, zodat men hiet achteruit be
hoeft te rijden. Ook kan men in hst
midden der rijbaan een kabel monteren,
welke aan beide zijden der tunnel door
een electrische winch aangedreven
wordt. Gebeurt er wat, dan verbindt
men de auto met een hulpkabeltje aan
de sleepkabel, drukt op een knop en de
auto wordt eruit getrokken.
Hierbij dient aangetekend te worden,
dat pech bij het oversteken van het
Noordzeekanaal of van welke water
weg ook, meest ontstaat bij het starten
na stilstaan op de ponten.
VRAAG: Men stelt, dat, indien ie
tunnel in Buitenhuizen eerder ge
reed zou zijn dan die te Velsen, dit in
Buitenhuizen weer tot ondragelijke
wachttijden aanleiding zou geven.
ANTWOORD: Daar zijn wij in het ge
heel niet bang voor. De totale ver
voerscapaciteit wordt in ieder geval
groter dan deze nu is. Buitendien kan
de geprojecteerde tunnel heel wat
vervoeren, zoals onderstaande tabel
aangeeft:
Cyclus I
Verkeerslicht:
Groen 4 min.
Geel 10 sec.
Rood 9 min.
Capaciteit per uur bij:
40 km/uur 400 auto's
50 km/uur 500 auto's
Het huidige verkeer over de drie
pontveren bedraagt 10.000 auto's per
dag of 5000 per richting. Rekenen we
met een uur-maximum van 500 auto's,
dan kan zelfs de 4 minuten dienst
(maximum wachttijd 9 minuten) het
gehele verkeer der drie veren aan.
Denk hierbij aan de snelheid, waarmede
kort na de oorlog de gebrekkige nood
bruggen over de grote rivieren een op
stopping, ontstaan door de scheepvaart,
wegwerkten.
Een groot deel van het verkeer te
Velsen en de Hembrug is echter van
locale aard en op deze overgangen aan
gewezen. Wanneer we dit op 50 stel-
lén, dan zullen de andere 50 zich op
Buitenhuizen richten. Het totale verkeer
zal dan zijn:
Buitenhuizen zelf 1400 auto'6
50 van Velsen 2000
50 van de Hembrug 1500
Totaal 5000 auto's
Totaal per richting 2500
Uur-maximum 250 a 300 wagens.
Het grootste deel van dit verkeer is
niet locaal, maar zal tot het lange-
afstand verkeer gerekend moeten wor
den en daarvoor ligt Buitenhuizen veel
beter, daar het de mogelijkheid biedt
buiten de stadskernen van Haarlem en
Amsterdam om de overige plaatsen in
het land te bereiken (zie wegennet-
schets)
Wat betreft het militaire belang van
een betere oeververbinding over het
Noordzeekanaal, hebben we deze week
een generale repetitie gehad. De naar
verhouding kleine militaire oefening,
welke te Castricum en Uitgeest gehou
den werd, heeft 11. Woensdag het ver
keer over de ponten dermate ontwricht,
dat wachttijden plaatselijk tot 2 uur
aangroeiden. Tot 8 u&r 's avonds was
Buitenhuizen volkomen verstopt. Me
nigeen kwam eerst 's avonds om 9 uur
aan zijn avondeten toe.
VRAAG: Wat is spanbeton?
ANTWOORD: Spanbeton is evenals
in de vorige eeuw het gewapend beton
in Frankrijk ontwikkeld. De Franse
tuinman Monier moest een vijver in
beton maken. Toen hem dit enige ma
len mislukt was, doordat ongewapend
beton geen trekspanningen kan opne
men, legde hij ijzeren staven in het be
ton. Daarmede was het gewapend beton
geboren.
Freyssinet, de uitvinder van het span
beton, brengt nu het bewapeningsijzer
onder spanning in de betonkalk. Het
ijzer behoeft nu niet eerst te rekken
om kracht te kunnen uitoefenen. Hier
door worden naar zijn mening haar-
scheuren in het beton, dat deze rek niet
kan meemaken, voorkomen. Deze haar-
scheuren zouden volgens Freyssinet tot
een vroegtijdig einde van een gewapend
beton-constn ctie kunnen leiden. Een
practisch voorbeeld van spanbeton is
het volgende: Indien men een horizon
tale rij boeken wil verplaatsen, moet
men ze goed tegen elkaar drukken, op
dat ze aan de onderkant niet uit elkaar
gaan.
Vooral in Frankrijk en Belgie heeft
het spanbeton een stormachtige ont
wikkeling gehad. In Belgie zijn door
prof. Magnell van de Technische School
te Gent ter zake veel onderzoekingen
verricht.
Ook in Nederland zijn reeds enige
werken uitgevoerd o.a. voor de Neder
landse Spoorwegen en de Hoogovens,
terwijl de gemeente Amsterdam span
beton voor een grote watejaanvoerpijp
wil toepassen.
VRAAG: Hoe komen we heden aan
het kapitaal?
ANTWOORD: Er worden nog wel mïl-
lioenen voor mindere doeleinden uitge
geven, en men zou met de opgedane er
varing volgende tunnel-projecten goed
koper kunnen uitvoeren. De proef te
Buitenhuizen lijkt ons, mede met het
oog op het militaire belang, zeker ver
antwoord.
We zouden echter ook ew» tolgeld
kunnen laten betalen. In Amerika wordt
in dergeliike gevallen ook door het ver
keer betaald. Een ieder, die wel eens
met een auto in Amerika gereden heeft,
kent de borden: „Tollhouse ahead".
Men steekt ziin dime uit het raampje,
de auto wordt zonder stoppen door een
electrisch contact in de weg gesteld.
Indien we de zaak op deze wijze eco
nomisch verantwoord opzetten, is het
waarschijnlijk, dat we uit het tegen
waardefonds der Marshallgelden het
benodigde kanitaal wel verkriigen kun
nen. ingeval het door de overheid niet
ter beschikking zou kunnen worden ge
steld.
EXAMENS
Aan de Vrije Universiteit zijn ge
slaagd voor het propadeutisch examen
theologie de heren J. T. Heemskerk te
's-Gravenhage en G. Loenen te Delft.
Ned. Hervormde Kerk:
Beroepen te Oudenhoorn: T. H. L.
Beernink. cand. te Leeuwarden.
Geref. Kerken:
Aangenomen naar Groningen: F.
Vroon te Hengelo (O.)
Geref. Kerken art, 31 ko.:
Bedankt voor Ermelo: A. H. Algra te
Waardhuizen.
II
7% min.
10 sec.
12% min.
650 auto's
800 auto's
III
Noord Zuid
10 min. 4 min.
10 sec. 10 sec.
9 min. 15 min
750 -f 300 auto's
950 -f 375 auto's