HERFST
t
""t",
Drie Amerikaanse babysitters
sloegen 18000 dollar stuk
De dood van een kluizenaar
Vraag IVOROL, dan hebt U de beste tandpasta!
De uitnodiging
Stof*' l
Puzzle-rubriek
Kruiswoordpuzzle
Hersengymnastiek
NAAR VASTE GROND
d. wtuai. i. =-
Duur hotel, kostbare kleding, en nog veel
meer op kosten van de dokter
Slot van het avontuur:
bestolen
Onze Schaakrubriek
Tv/intig jaar in diepe
afzondering geleefd
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1981
(Advert*nti», Ing. Med.)
rvE KERK moet haar leden zo onder-
V wijzen, dat zij de problemen der
Internationale politiek leren zien in
het licht van hun geloof". Zo sprak de
Wereldraad der kerken, die in 1948 te
Amsterdam vergaderde. Omdat
kerk niet boven de wereld sta*''™*a
In de wereld, zal met deze uitspraak
ernst gemaakt moeten worden
In de wereld staan: dat betekent
momenteel deel hebben aan de span
ning tussen Oost en West, aan het
diepgaande politieke en wereld-be
schouwelijke verschil dat er bestaat
tussen Rusland en de westerse cul
tuurkring. Omdat maar zeer weinigen
weten wat er eigenlijk in Rusland ge
beurde en gebeurt, moet een enkel
woord daarover op zijn plaats rijm
Rusland is een land, dat onmetelijk
groot is en onmetelijk rijk aan grond
stoffen. Tot vóór de revolutie van 1917
heerste hier de Czaar. de Caesar me
vrijwel onbeperkte macht. Deze Czaar
was niet alleen het wereldlik hoofd
van de staat, maar ook het geestelijk
hoofd van de kerk. Onder kerk va"
hier te verstaan de Grieks-orthod
kerk die al sinds eeuwen de band
met'het Westen, speciaalmetRom^
had verbroken. In deze kerk heerst
een mystieke, onaardse vroomheid^
Maar ditzelfde land ^et zn Czaar
en z'n mystieke kerk werd gekweld
door een onwesterse ellende, speciaal
van de boeren. Allerlei bewegmgen,
half politiek, half nationalistisch, half
religieus, ontstonden nog purend
het keizerrijk. Alle met de bed°elln*
om een nieuwe economische orde te
ls met een ongehoorde felheid 8«
vochten voor een communistische
nomische ordening, zogoed als voor
het vormen van een nieuw soort men
sen Het leed dat de revolutie bracht
was gruwelijk e« onmetelijk In dit
grote land, in het land van hethjden.
was ook het leed mateloos. Maar d
pprliikheid gebiedt te zeggen dat, J
r/t mateloof leed van ongekende dui
zenden, een nieuwe economische
heeft getriomfeerd. De revolutie en de
daarop volgende vijfjarenplannen rijn
ïr.ucc, garden. H«.
liolpen Rusland is geworden tot één
der meest vooraanstaande staten va
gen vooruit geg>«i. I"
len jaren is Rusland van een ach er
lijk landbouwvolk tot een modern
dustrievolk geslagen.
EIGENLIJK Staat het Westen ver-
fc wonderd te kijken bij wat in Rus
land mogelijk gebleken is.Natuur^k
heeft het kritiek, en ze« ger"*7 _0_
digde kritiek. De Russische mens, zo
als hij nadrukkelijk gewenst wordt
door het communisme, lijkt ons geen
mens meer in de eigenlijke zin Hij is
ontdaan van alles wat menselijk is.
zijn vrijheid, zijn geloot Wij schuwen
de methoden van het Oosten, met a
zijn haast sadistische wreedheden
Het is om al deze redenen, dat wij
spreken van een bedreiging. We be
wapenen ons tot boven onze finan
ciële en morele kunnen. Een panische
schrik houdt al wat Amerikaans ls en
denkt, omvangen. Maar men vergeet,
dat het zich bedreigd voelen uitslui
tend iets negatiefs is. Wie Rusland en
wat daar gebeurt positief wil leren
verstaan, het zij hem toegestaan zich
te beveiligen, het zij hem toegestaan
Sin eigen cultuur te beschermen
maar bovenal zal hij het profetisch
geluid dat uit het Oosten tot ons door
dringt, als een uitdaging moeten op
vatten. Het is een uitdaging aan het
Westen om het Godsrijk waarover in
de kerken zoveel wordt gesproken,
waar te maken. Het communisme is
een messiaanse godsdienst zonder
Christus. Wij belijden een messiaanse
godsdienst met Christus. Maar gods
dienstig messianisme vergt steeds het
offer, de overgave, de inzet voor dat
wat de Messias brengt.
En dat doet nu zo tragisch aan, wan
neer we dag in dag uit de felle anti-
Russische polemieken lezen. Het is al
les juist en goed, wat daarin staat.
Maar het blijft futloos, infantiel geba
zel, wanneer tegenover het Russisch
experiment niet het even enthousiaste
plan komt om de mens in zijn men
selijkheid te redden. Dat militarisme
alleen de menselijkheid redt, van die
dwaling zullen we toch wel terugge
keerd zijn na twee wereldoorlogen in
een halve eeuw. Er is meer, veel meer
nodig. Rusland is niet alleen maar een
bedreiging, maar allereerst «"^da
ging. De zuigkracht die het con™u"
nisme ondanks alle bestrijding blijft
uitoefenen, zal pas ongedaan gemaakt
zijn, wanneer het Westen de ui'daging
heeft aanvaard, de sociale konsekwen-
ties van het rijk van Christus dat op
aarde werkelijkheid zal worden, zal
hebben erkend, en het „Christus is
Heer" universeel zal hebben verwer
kelijkt.
(Van onze correspondent te New 'Wjrk)
UEEL NEW YORK „gonst" over het
avontuur van drie meisje» uit de
provincie, die er in slaagden in één
dag in New York de verwezenlijking
van een heel wilde droom 18.000
dollar stuk te slaan. Misschien was
het ook 24.000 dollar. Maar die paar
duizend dollar meer of minder doen
aan de zaak zelf weinig af. Behalve
dan voor dr. Covner, een plaatselijke
medicus in een slaperig stadje ten
Noorden van New York, die ze kwijt
is. De jongste van de drie, Roberta,
placht zoals in Amerika zeer ge
bruikelijk ls een paar avonden per
week op de kinderen van de dokter te
passen. ZIJ mocht naar de televisie kij
ken en net zoveel uit de ijskast halen
als zij wilde, voor zichzelf en haar
„visite". Prompt verschenen dan ook
haar vriendinnetjes Marllyn (16) en
Etleen (17) en met een kippenboutje
in de hand volgden de drie vriendin
nen het ene televisieprogramma na het
andere. Wellicht, dat één daarvan het
befaamde „Queen for a day" was
een wedstrijd, waarvan de winnares
een dag lang de gast is van het groot
ste hotel van New York, gratis toe
gang heeft tot een of twee schouw
burgen, nachtclubs, dinerzalen en voor
24 uur in staat is alles te doen of te
kopen, dat haar hart begeert.
JN ELK GEVAL, de televisieprogram
ma's moeten een deprimerende in
druk op het drietal hebben gemaakt.
De tranen van zelfmedelijden waren
tenminste nauwelijks te bedwingen
Maar in een van die spontane momen
ten sloeg de stemming plotseling om.
„Laten wij eens een avondjurk van
mevrouw Covner aanpassen", zei de
een. „En haar juwelen dragen", be
sloot de ander. Een seconde later ston
den ze in het boudoir van 's dokters
vrouw. Tussen de avondjurken, de
valse en echte paarlen kettingen en
armbanden vonden zij een doosje.
Daarin: bankbiljetten van 100. „Voor
$24.000 aan bankbiljetten", herinnert
dr. Covner zich thans weemoedig.
„Geen sprake van", zeggen de meisjes,
er zat maar 18.000 in".
De baby was vergeten. De meisjes
propten de hele buit in haar regenjas
sen en besloten op stel en sprong haar
(Advertentie, Ing. Med.)
avontuur in de grote stad te beginnen.
Een nachtbus bracht hen naar New
York, waar zij begonnen de duurste
suite in een hete' te nemen. Temid
den van de dikke kussens volgde
krijgsraad. Roberta's plan werd aan
vaard: 15.000 zouden zij „wegleggen".
De rest was „zakgeld". Op advies van
een taxi-chauffeur, aan wie de meisjes
gevraagd hadden waar zij een koffer
met waardevolle artikelen konden
deponeren de chauffeur kreeg een
lapje van tien voor een ritje van 60
cent deponeerden zij het geld op het
station. Er staan daar individuele kof
ferkastjes, die men voor een dubbeltje
een hele dag kan huren en waarvan
men de sleutel zelf meeneemt.
Koffers vol kostbaarheden.
TYAARNA werd er gewinkeld. Koffers,
tule-jurken, sieraden, kostbare lin
gerie werden in grote hoeveelheden
ingeslagen in de duurste zaken van de
stad. In het hotel stond een voorraad
parfum, genoeg voor jaren. Zes paar
schoenen-per-vrouw stonden in de kle
renkast. Dit koopfestijn werd gevolgd
door de uitgangsavond. Een dinertje
van $30 eindigde echter met een grote
schrik: de meisjes hadden nog maar
$1.18 over als fooi voor de vertoornde
kellner. Vervolgens werd recht koers
gezet naar een bar. „Wij zien er zo
goed uit", vond Roberta", „dat er heus
wel iemand zal zijn, die ons een rondje
aanbiedt". Zij had opnieuw gelijk.
Alleen werd het niet één rondje
maar wel zes. De meiskes begonnen
wat loslippig te worden. Langzamer
hand kwam het gehele avontuur er
en détail uit. Daarna kwamen nog
meer rondjes, en ten slotte verklaarden
de galante ridders dat zij „een bespre
king hadden"; over een uur zouden zij
het drietal weer komen ophalen voor
verdere festiviteiten. Reeds vóór het
uur verschenen er tal van andere ge
ïnteresseerden, maar de „ridders" lie
ten niets van zich horen. Na twee uur
constateerde Roberta, dat zij haar tasje
kwijt was èn de sleutel van dg kof-
ferkast met de vijftienduizend dollar.
Het tasje werd later in de bar terug
gevonden; mét een sleutel er in. Vol
vreugde over de goede afloop amu
seerde het drietal zich met nieuwe
vrienden uit dézelfde omgeving. Ook
zij kregen in geuren en kleuren het
relaas te horen. Men besloot om een
auto te kopen en prompt de volgende
ochtend naar Mexico te rijden.
Het sprookje ls nit.
DE. volgende morgen begaf Roberta
zich met een van de nieuwe vrien
den naar de kofferkast. Maar de sleu
tel paste niet op het hokje, dat zij zich
herinnerde te hebben gehuurd. De
sleutel paste wel op een ander hokje,
en daarin zat.... geen cent. Een poli-
tie-agent in het stationsgebouw kwam
vragen, of zij soms moeilijkheden had
den. Moeilijkheden? Voor 18.000!
In het politiebureau heeft het drie
tal de verslaggevers geamuseerd met
een enthousiast relaas over deze „on
vergetelijke vier-en-twintig uur", tot
de politie-sergeant aankondigde, dat
de auto voor de deur stond, die het
drietal naar huis zou escorteren. De
koffers, met kleren en kostbaarheden
bleven achter in New York, ditmaal
onder de verzekerde bewaring van de
politie. Drie heel benepen meisjes wa
ren op de terugweg. Of, als ge wilt,
op weg naar een nieuw avontuur: een
bezoek aan de kinderrechter.
DE OPENING
Wit: A. Slob; Zwart: J. H. Smak.
1. e2e4, c7—c5; 2. Pgl—f3, d7—d6
om de Richter-variant te ontlopen
(2. Pc6; 3. d4, cd4; 4. Pfd, Pf6; 5.
Pc3, d6; 6. Lg5!) Deze variant behoeft
zwart evenwel niet te vrezen. 3. d2d4,
c5xd4; 4. Pf3xd4, Pg8—f6; 5. Pbl—c3,
g7—g6; 6. f2—f4; (de theorie gaf vroe
ger 6. Le2, Lg7; 7. 00, 00: aan); de
tekstzet is veel scherper. 6. Lf8g7?;
nu fout; aangewezen was Fc6; de tekst
zet ziet er op het eerste gezicht gezond
uit, doch leidt tot verlies 7. e4e5!
Stelling na 7. e4e5!
Wit: Kei, Ddl, Tal, Thl, Lel, LfL
Pc3, Pd4, pi a2, b2, c2, e5, f4, g2, h2.
Zwart: Ke8, Dd8, Ta8, Th8, Lc8, Lg7,
Pb8, Pf6, pi a7, b7, d6, e7, f7, g6, h7.
7. d6xe5; 8. f4xe5, Pf6—d5; 9. Lfl
b5t, Ke8—f8; het enige 10. Pd4—f3
eveneens goed Lc4, e7e6; 11. Lelg5,
Dd8a5; 12. 0—0!, Pd5xc3; 13. b2xc3,
h7—h6 (op Db5:? 14. Dd8t, De8; 15.
Le7t!); 14. Lg5e3!, Kf8—g8 (ook thans
helpt slaan op b5 niet, daar na Dd8t nu
Lc5t! volgt); 15. Lb5—e8, Pb8—c6; 16.
Pf3g5 een psychologisch offer Da5x
e5 beter slaan op g5; 17. Le8xf7t, Kg8
f8; 18. Pg5 x e6;t en zwart gaf even
later op.
(Van onze correspondent te Parijs).
■pUSSEN al de politieke strubbelingen, die in Frankrijk altijd wel zullen
blijven bestaan, gebeuren er soms van die kleine dingen, die misschien in
het algemeen gezien niet zo belangrijk zijn, maar die alle kranten toch pu
bliceren en waarover ledereen spreekt, laat ik u eens van één van die voor
vallen vertellen. Het ls eigenlijk een heel triest verhaal, een geschiedenis die
ook wel een klein beetje tot nadenken stemt. Triest omdat het het bewijs le
vert, dat er ln onze moderne maatschappij geen Robinson Crusoë-bestaan
meer mogelijk ls. Zelfs In een groot en betrekkelijk dunbevolkt land als
Frankrijk, waar nog bossen zijn, waarin men dagen en nachten kan zwerven,
kan een mens zich niet meer geheel uit de samenleving terugtrekken.
Daar heeft hij twintig jaar geleefd.
Hij ontvluchtte de mensen, kwam nooit
in het dorp en voedde zich met plan
ten, met slangen en met ratten. En hij
werd alleen kwaadaardig, wanneer
mensen hem wilden benaderen. Men
noemde hem de „Kluizenaar van het
Zwarte Woud" en nadat men zich ver
wonderd had dat hy daar kon leven
zonder ooit iets in het dorp te komen
kopen, besloot men deze eenzame zon
derling met rust te laten. Zoals hij de
mensen met rust liet.
Het einde.
Hij wilde nieta meer met de samen
leving te maken hebben, leefde als een
soort beest, leerde het praten in zijn
eenzaamheid af en wist niets van wat
er in de wereld om hem heen gebeurde.
Van de laatste oorlog heeft hy niets ge-
Michel Vignal heeft er alles voor
over gehad om alleen en zonder ooit
een mens te zien als een heremiet in
de bijna onbegaanbare bossen van de
Corrèze te kunnen leven. Wie dit ge
deelte van Frankryk kent, weet dat
daar wouden zijn, waar vrywel nooit
iemand komt en waar nog wolven le
ven. In die bossen heeft Michel Vignal
zich na een ongelukkige liefde terug
getrokken. Hij heeft er een hut ge
bouwd. Een klein stuk bos daarom be
schouwde hij als zijn eigendom. Om ge
heel van de mensheid bevrijd te zyn
bouwde hy om zyn „tuin" een heining,
waarover geen mens ooit zou kyken.
weten en begrippen als radio, televisie
en straalvliegtuigen waren hem geheel
onbekend.
Ofschoon deze zonderling nooit
iemand kwaad deed en alleen maar
vroeg, dat men zich niet met hem be
moeide, is er nu toch een einde geko
men aan zijn kluizenaarsbestaan en
daarmede aan zijn leven.
Landmeters waren namelijk bezig de
onbegaanbare bossen van de Corrèze
opnieuw in kaart te brengen. En zo
kwamen ze op een kwade dag bij de
omheining die Vignal om zijn kluize
naarsbestaan had opgetrokken.
De landmeters klopten op de poort,
maar Vignal is bij het zien van men
sen die hy twintig jaar had weten
te ontvluchten zo verschrikkelijk
kwaad geworden en hy heeft de ver
stoorders van zijn rust zo gedreigd, dat
de landmeters het verstandiger vonden
zich maar terug te trekken.
De volgende dag zyn ze echter terug
gekomen. Met de burgemeester van het
dorp, drie gendarmen en twee politie
honden. Hy heeft zich achter een hoop
stenen verschanst en zyn vrijheid duur
verkocht. De veldwachters hebben te
ruggeschoten. Het vuurgevecht heeft
geduurd tot de kluizenaar geen kogels
meer had. Het laatste schot heeft de
heremiet ln zyn hartstreek getroffen.
Op weg naar het ziekenhuis is hy over
leden.
De wind waait schaatrend door de
straat
en schudt de takken frank de hand,
de blaren stuiven in het rond,
en vallen stervend in het zand,
én in de plassen, in de S&eiden,
én op het "Pad waar karren rijden,
én in het gras waar mussen trippen,
óveral warrilen gouden stippen,.,.
De lucht waait leeg, een smalle streep
van purperrood en donkerblauw
blijft achter en de horizon
wordt langzaam zilvergrijs en grauw.
En schemerig liggen de weiden,
de straten waar geen karren rijden,
de verten en de lage landen,
als zeeën, aan verlaten stranden....
En in de bossen knapt het hout
van naakte twijgen op het mos.
De bloemen laten blad na blad
de fijngeschulpte kelken los.
En in de stilte van de morgen,
waarin de wereld ligt geborgen
sterft zonder klacht of enig vragen,
alleis, dat vruchten heeft gedragen.
GRé DE REUS.
STOPHOEST
Kind«r«n iQn er
- i«:
Voorkomen W beier den
geneienl STOPHOISf it
gexond èn lekkor.
J Hoetien h kinder
lijk! tVOPMOIf V
venecM dlreet die
lestige keelkriebel.
j
Turnhout* België
PUZZLE 212. REGEL 9 EN 10
(OPLOSSING)
De twee bedoelde regels van ons ge
dicht waren:
Geen leed zal ooit mijn vrouw genaken,
Dat hoort tot onze erezaken.
De elf bedoelde woorden waren: 1.
Negerin; 2. Rammelaar; 3. Zeeland; 4.
Rigoletto; 5. Nijverheid; 6. Waterland
7. Grootvader; 8. Gouderak; 9. Toto; 10.
Knot; 11. Ziezo!
Na loting onder de inzenders van een
goede oplossing is de wekelijkse prijs
van f 5.— ditmaal ten deel gevallen
aan: de Heer H. Prins, Ameland 3,
Zaandam. Gefeliciteerd! Deze prijs zal
worden toegezonden!
PUZZLE 213. WELKE RIJEN EN
WELK RIJMPJE?
Hieronder vindt men in alphabeti-
sche volgorde 75 lettergrepen, waarvan
de 25 woorden gevormd kunnen wor
den, die voldoen aan de verder gegeven
omschrijvingen. Heeft men de juiste
woorden onder elkaar staan, dan zijn er
twee verticale rijen, die vap boven naar
beneden gelezen, 'n tweeregelig rijmpje
te lezen geven.
Lettergrepen:
a a a a aard caal
dah de del der ders di
ding do e een ek el en
es eur grUs 1 ln in
ke kit komst la la li
li lig ling iyk lUk lob
maal ma ma man mi mi
mis na ne nieu nor nu
nu o o oog oom rig
rol sai schrift se si» ster
ta te te telt tel ti
tie tiek ver we y za
zaad zen.
Omschryvingen.
1. schenking of gift; 2. taaleigen; 3.
keurmeester; 4. iemand die iets in
stuurt; 5. beginner; 6. handelen als han
delsman; 7. afgrijselijk; 8. gewoon; 9.
vracht; 10. helper in een laboratorium
11. lastig; moeilijk; 12. bloem; 13. oude
man; 14. op een andere plaats; 15. het
deftigste deel; 16. postcriptum; 17
kregel; 18. wordt tussen twee partijen
gesloten; 19. komt gebraden op tafel-
20. lastig aan de voet; 21. penning!
kunde; 22. deel van een erwt of een
boon; 23. steenvrucht; 24. vriendschap
pelijk; 25. vertrouwelijkheid
Welke woorden zijn bedoeld en welke
verticale rUen geven van boven naar
beneden een rijmpje te lezen?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 8 November aan de
redactie van dit blad. (Onder de inzen
ders van een goede oplossing word'
weer een prys van f 5.— verloot)
Horizontaal: 1. muziekteken; 4.
weegbare waterkering; 13. moment; 15.
zotskolf; 16. smerig hok; 17. in orde;
18. soort hoender; 20. voedster; 22.
voorzetsel; 23. gedachteloos gevolgde
gewoonte; 25. deel van een bij;*28. dok-
terstitel; 30. plaats in Z. Holland; 31,
leger; 32. plaats in Groningen; ?4.
kruisbooggewelf; 36. het laatste; 37.
slang; 39. soort onderwys; 40. berg; 42.
Ned. Portretschilder; 43. slaapplaats;
44. spil; 45. hoofdstad v. d. Philippy-
nen; 48. gestorvene; 49. reeks; 50. ere-
commissie; 52. verhindering; 53. opge
wekte geest; 54. windrichting: 56. on
dergrondse spoorweg; 58. gelaatstint;
59. en profil (afk.); 61. berg op Kreta;
63. elasticiteit; 64. mill. rang; 65. aar
den kruik: 67. plaats in Gelderland;
69. soort gras; 70. product v. d. walvis;
71. kunststukje.
Verticaal: 1. rukwind; 2. eikenschors;
3. laatstleden; 5. lengtemaatje; 6. deel
van een varken; 7. krijgsman van ko
ning David; 8. tonnenmaat; 9. heilige;
10. kleuter; 11. geladen atoom; 12. deel
van een boom; 14. plaats in Limburg;
18. gewas; 19. bijbelboek; 21. bijna; 24.
geneesmiddel: 26. kiezel; 27. durf; 29.
gedeeltelijk; 33. boom; 34. verm>gend;
35. zeer in de mode zynde arts; 38.
register; 39. plaats op Sumatra; 41.
rubber; 43. halsbont; 45. strijdgewoel;
46. van salpeterig zuur afgeleid zout;
47. indo germaan; 48. teug; 49. zoon
van Noach; 51. Arabisch opperhoofd;
55. water in Limburg; 57. rivier in
Duitsland: 60. voorkeur; 62. gravin v.
Holland; 64. riviertje in Engeland; 66.
naamloze vennootschap; 67. nummer;
68. en andere; 69. rivier in Italië.
Wanneer ivioeucr een breiwerkje
onder handen heeft en het pa
troon is nogal ingewikkeld, dan
wordt vade^ of één der grote
kinderen geroepen om een be
paald aantal steken te tellen of
iets in die geest. Want Moeder is
de tel kwijt of heeft een stelletje
steken laten vallen. Zy heeft
voor haar werkje zoveel steken
nodig en nu komt zy niet meer
uit.
Er zyn handwerklieden, die da
gelijks met naald en draad wer
ken en toch in de meeste geval
len niet zouden durven zeggen,
hoeveel steken zy nu voor een
bepaald werkstuk hebben moe
ten maken. Het is wel eens aar
dig om te lezen, hoeveel steken
een kleermaker moet maken,
vóór hy een costuum kan afleve
ren.
Een Amerikaans kleermaker
heeft zich zelf eens gecontro
leerd en kwam tot deze uitkom
sten: 9.561 steken voor pantalon;
7.740 voor vest en 29.288 voor
colbert. Totaal aantal steken
46589.
En hier weer de vragen:
1. lVat is hangebast voor ge
recht.
2. Bij wie openbaart zich de
kroefziekte?
3. Hoeveel windstreken kennen
we?
4. Hoeveel redenen (gronden)
zijn er, waarop een huwelijk
ontbonden kan worden?
5. Welke coupletten van het
„Wilhelmus" worden door
gaans gezongen?
6. Op welk eiland werd de
Franse ex-maarschalk Petain
voor zijn dood geïnterneerd
7. Wat is een hortoloog?
8. Welke schilder gebruikt een
Magirusladder?
V. Wie is Ras Tafari?
ld. Vit hoeveel leden bestaat een
korfbalteam?