HERFST t ""t", Drie Amerikaanse babysitters sloegen 18000 dollar stuk De dood van een kluizenaar Vraag IVOROL, dan hebt U de beste tandpasta! De uitnodiging Stof*' l Puzzle-rubriek Kruiswoordpuzzle Hersengymnastiek NAAR VASTE GROND d. wtuai. i. =- Duur hotel, kostbare kleding, en nog veel meer op kosten van de dokter Slot van het avontuur: bestolen Onze Schaakrubriek Tv/intig jaar in diepe afzondering geleefd ZATERDAG 8 NOVEMBER 1981 (Advert*nti», Ing. Med.) rvE KERK moet haar leden zo onder- V wijzen, dat zij de problemen der Internationale politiek leren zien in het licht van hun geloof". Zo sprak de Wereldraad der kerken, die in 1948 te Amsterdam vergaderde. Omdat kerk niet boven de wereld sta*''™*a In de wereld, zal met deze uitspraak ernst gemaakt moeten worden In de wereld staan: dat betekent momenteel deel hebben aan de span ning tussen Oost en West, aan het diepgaande politieke en wereld-be schouwelijke verschil dat er bestaat tussen Rusland en de westerse cul tuurkring. Omdat maar zeer weinigen weten wat er eigenlijk in Rusland ge beurde en gebeurt, moet een enkel woord daarover op zijn plaats rijm Rusland is een land, dat onmetelijk groot is en onmetelijk rijk aan grond stoffen. Tot vóór de revolutie van 1917 heerste hier de Czaar. de Caesar me vrijwel onbeperkte macht. Deze Czaar was niet alleen het wereldlik hoofd van de staat, maar ook het geestelijk hoofd van de kerk. Onder kerk va" hier te verstaan de Grieks-orthod kerk die al sinds eeuwen de band met'het Westen, speciaalmetRom^ had verbroken. In deze kerk heerst een mystieke, onaardse vroomheid^ Maar ditzelfde land ^et zn Czaar en z'n mystieke kerk werd gekweld door een onwesterse ellende, speciaal van de boeren. Allerlei bewegmgen, half politiek, half nationalistisch, half religieus, ontstonden nog purend het keizerrijk. Alle met de bed°elln* om een nieuwe economische orde te ls met een ongehoorde felheid 8« vochten voor een communistische nomische ordening, zogoed als voor het vormen van een nieuw soort men sen Het leed dat de revolutie bracht was gruwelijk e« onmetelijk In dit grote land, in het land van hethjden. was ook het leed mateloos. Maar d pprliikheid gebiedt te zeggen dat, J r/t mateloof leed van ongekende dui zenden, een nieuwe economische heeft getriomfeerd. De revolutie en de daarop volgende vijfjarenplannen rijn ïr.ucc, garden. H«. liolpen Rusland is geworden tot één der meest vooraanstaande staten va gen vooruit geg>«i. I" len jaren is Rusland van een ach er lijk landbouwvolk tot een modern dustrievolk geslagen. EIGENLIJK Staat het Westen ver- fc wonderd te kijken bij wat in Rus land mogelijk gebleken is.Natuur^k heeft het kritiek, en ze« ger"*7 _0_ digde kritiek. De Russische mens, zo als hij nadrukkelijk gewenst wordt door het communisme, lijkt ons geen mens meer in de eigenlijke zin Hij is ontdaan van alles wat menselijk is. zijn vrijheid, zijn geloot Wij schuwen de methoden van het Oosten, met a zijn haast sadistische wreedheden Het is om al deze redenen, dat wij spreken van een bedreiging. We be wapenen ons tot boven onze finan ciële en morele kunnen. Een panische schrik houdt al wat Amerikaans ls en denkt, omvangen. Maar men vergeet, dat het zich bedreigd voelen uitslui tend iets negatiefs is. Wie Rusland en wat daar gebeurt positief wil leren verstaan, het zij hem toegestaan zich te beveiligen, het zij hem toegestaan Sin eigen cultuur te beschermen maar bovenal zal hij het profetisch geluid dat uit het Oosten tot ons door dringt, als een uitdaging moeten op vatten. Het is een uitdaging aan het Westen om het Godsrijk waarover in de kerken zoveel wordt gesproken, waar te maken. Het communisme is een messiaanse godsdienst zonder Christus. Wij belijden een messiaanse godsdienst met Christus. Maar gods dienstig messianisme vergt steeds het offer, de overgave, de inzet voor dat wat de Messias brengt. En dat doet nu zo tragisch aan, wan neer we dag in dag uit de felle anti- Russische polemieken lezen. Het is al les juist en goed, wat daarin staat. Maar het blijft futloos, infantiel geba zel, wanneer tegenover het Russisch experiment niet het even enthousiaste plan komt om de mens in zijn men selijkheid te redden. Dat militarisme alleen de menselijkheid redt, van die dwaling zullen we toch wel terugge keerd zijn na twee wereldoorlogen in een halve eeuw. Er is meer, veel meer nodig. Rusland is niet alleen maar een bedreiging, maar allereerst «"^da ging. De zuigkracht die het con™u" nisme ondanks alle bestrijding blijft uitoefenen, zal pas ongedaan gemaakt zijn, wanneer het Westen de ui'daging heeft aanvaard, de sociale konsekwen- ties van het rijk van Christus dat op aarde werkelijkheid zal worden, zal hebben erkend, en het „Christus is Heer" universeel zal hebben verwer kelijkt. (Van onze correspondent te New 'Wjrk) UEEL NEW YORK „gonst" over het avontuur van drie meisje» uit de provincie, die er in slaagden in één dag in New York de verwezenlijking van een heel wilde droom 18.000 dollar stuk te slaan. Misschien was het ook 24.000 dollar. Maar die paar duizend dollar meer of minder doen aan de zaak zelf weinig af. Behalve dan voor dr. Covner, een plaatselijke medicus in een slaperig stadje ten Noorden van New York, die ze kwijt is. De jongste van de drie, Roberta, placht zoals in Amerika zeer ge bruikelijk ls een paar avonden per week op de kinderen van de dokter te passen. ZIJ mocht naar de televisie kij ken en net zoveel uit de ijskast halen als zij wilde, voor zichzelf en haar „visite". Prompt verschenen dan ook haar vriendinnetjes Marllyn (16) en Etleen (17) en met een kippenboutje in de hand volgden de drie vriendin nen het ene televisieprogramma na het andere. Wellicht, dat één daarvan het befaamde „Queen for a day" was een wedstrijd, waarvan de winnares een dag lang de gast is van het groot ste hotel van New York, gratis toe gang heeft tot een of twee schouw burgen, nachtclubs, dinerzalen en voor 24 uur in staat is alles te doen of te kopen, dat haar hart begeert. JN ELK GEVAL, de televisieprogram ma's moeten een deprimerende in druk op het drietal hebben gemaakt. De tranen van zelfmedelijden waren tenminste nauwelijks te bedwingen Maar in een van die spontane momen ten sloeg de stemming plotseling om. „Laten wij eens een avondjurk van mevrouw Covner aanpassen", zei de een. „En haar juwelen dragen", be sloot de ander. Een seconde later ston den ze in het boudoir van 's dokters vrouw. Tussen de avondjurken, de valse en echte paarlen kettingen en armbanden vonden zij een doosje. Daarin: bankbiljetten van 100. „Voor $24.000 aan bankbiljetten", herinnert dr. Covner zich thans weemoedig. „Geen sprake van", zeggen de meisjes, er zat maar 18.000 in". De baby was vergeten. De meisjes propten de hele buit in haar regenjas sen en besloten op stel en sprong haar (Advertentie, Ing. Med.) avontuur in de grote stad te beginnen. Een nachtbus bracht hen naar New York, waar zij begonnen de duurste suite in een hete' te nemen. Temid den van de dikke kussens volgde krijgsraad. Roberta's plan werd aan vaard: 15.000 zouden zij „wegleggen". De rest was „zakgeld". Op advies van een taxi-chauffeur, aan wie de meisjes gevraagd hadden waar zij een koffer met waardevolle artikelen konden deponeren de chauffeur kreeg een lapje van tien voor een ritje van 60 cent deponeerden zij het geld op het station. Er staan daar individuele kof ferkastjes, die men voor een dubbeltje een hele dag kan huren en waarvan men de sleutel zelf meeneemt. Koffers vol kostbaarheden. TYAARNA werd er gewinkeld. Koffers, tule-jurken, sieraden, kostbare lin gerie werden in grote hoeveelheden ingeslagen in de duurste zaken van de stad. In het hotel stond een voorraad parfum, genoeg voor jaren. Zes paar schoenen-per-vrouw stonden in de kle renkast. Dit koopfestijn werd gevolgd door de uitgangsavond. Een dinertje van $30 eindigde echter met een grote schrik: de meisjes hadden nog maar $1.18 over als fooi voor de vertoornde kellner. Vervolgens werd recht koers gezet naar een bar. „Wij zien er zo goed uit", vond Roberta", „dat er heus wel iemand zal zijn, die ons een rondje aanbiedt". Zij had opnieuw gelijk. Alleen werd het niet één rondje maar wel zes. De meiskes begonnen wat loslippig te worden. Langzamer hand kwam het gehele avontuur er en détail uit. Daarna kwamen nog meer rondjes, en ten slotte verklaarden de galante ridders dat zij „een bespre king hadden"; over een uur zouden zij het drietal weer komen ophalen voor verdere festiviteiten. Reeds vóór het uur verschenen er tal van andere ge ïnteresseerden, maar de „ridders" lie ten niets van zich horen. Na twee uur constateerde Roberta, dat zij haar tasje kwijt was èn de sleutel van dg kof- ferkast met de vijftienduizend dollar. Het tasje werd later in de bar terug gevonden; mét een sleutel er in. Vol vreugde over de goede afloop amu seerde het drietal zich met nieuwe vrienden uit dézelfde omgeving. Ook zij kregen in geuren en kleuren het relaas te horen. Men besloot om een auto te kopen en prompt de volgende ochtend naar Mexico te rijden. Het sprookje ls nit. DE. volgende morgen begaf Roberta zich met een van de nieuwe vrien den naar de kofferkast. Maar de sleu tel paste niet op het hokje, dat zij zich herinnerde te hebben gehuurd. De sleutel paste wel op een ander hokje, en daarin zat.... geen cent. Een poli- tie-agent in het stationsgebouw kwam vragen, of zij soms moeilijkheden had den. Moeilijkheden? Voor 18.000! In het politiebureau heeft het drie tal de verslaggevers geamuseerd met een enthousiast relaas over deze „on vergetelijke vier-en-twintig uur", tot de politie-sergeant aankondigde, dat de auto voor de deur stond, die het drietal naar huis zou escorteren. De koffers, met kleren en kostbaarheden bleven achter in New York, ditmaal onder de verzekerde bewaring van de politie. Drie heel benepen meisjes wa ren op de terugweg. Of, als ge wilt, op weg naar een nieuw avontuur: een bezoek aan de kinderrechter. DE OPENING Wit: A. Slob; Zwart: J. H. Smak. 1. e2e4, c7—c5; 2. Pgl—f3, d7—d6 om de Richter-variant te ontlopen (2. Pc6; 3. d4, cd4; 4. Pfd, Pf6; 5. Pc3, d6; 6. Lg5!) Deze variant behoeft zwart evenwel niet te vrezen. 3. d2d4, c5xd4; 4. Pf3xd4, Pg8—f6; 5. Pbl—c3, g7—g6; 6. f2—f4; (de theorie gaf vroe ger 6. Le2, Lg7; 7. 00, 00: aan); de tekstzet is veel scherper. 6. Lf8g7?; nu fout; aangewezen was Fc6; de tekst zet ziet er op het eerste gezicht gezond uit, doch leidt tot verlies 7. e4e5! Stelling na 7. e4e5! Wit: Kei, Ddl, Tal, Thl, Lel, LfL Pc3, Pd4, pi a2, b2, c2, e5, f4, g2, h2. Zwart: Ke8, Dd8, Ta8, Th8, Lc8, Lg7, Pb8, Pf6, pi a7, b7, d6, e7, f7, g6, h7. 7. d6xe5; 8. f4xe5, Pf6—d5; 9. Lfl b5t, Ke8—f8; het enige 10. Pd4—f3 eveneens goed Lc4, e7e6; 11. Lelg5, Dd8a5; 12. 0—0!, Pd5xc3; 13. b2xc3, h7—h6 (op Db5:? 14. Dd8t, De8; 15. Le7t!); 14. Lg5e3!, Kf8—g8 (ook thans helpt slaan op b5 niet, daar na Dd8t nu Lc5t! volgt); 15. Lb5—e8, Pb8—c6; 16. Pf3g5 een psychologisch offer Da5x e5 beter slaan op g5; 17. Le8xf7t, Kg8 f8; 18. Pg5 x e6;t en zwart gaf even later op. (Van onze correspondent te Parijs). ■pUSSEN al de politieke strubbelingen, die in Frankrijk altijd wel zullen blijven bestaan, gebeuren er soms van die kleine dingen, die misschien in het algemeen gezien niet zo belangrijk zijn, maar die alle kranten toch pu bliceren en waarover ledereen spreekt, laat ik u eens van één van die voor vallen vertellen. Het ls eigenlijk een heel triest verhaal, een geschiedenis die ook wel een klein beetje tot nadenken stemt. Triest omdat het het bewijs le vert, dat er ln onze moderne maatschappij geen Robinson Crusoë-bestaan meer mogelijk ls. Zelfs In een groot en betrekkelijk dunbevolkt land als Frankrijk, waar nog bossen zijn, waarin men dagen en nachten kan zwerven, kan een mens zich niet meer geheel uit de samenleving terugtrekken. Daar heeft hij twintig jaar geleefd. Hij ontvluchtte de mensen, kwam nooit in het dorp en voedde zich met plan ten, met slangen en met ratten. En hij werd alleen kwaadaardig, wanneer mensen hem wilden benaderen. Men noemde hem de „Kluizenaar van het Zwarte Woud" en nadat men zich ver wonderd had dat hy daar kon leven zonder ooit iets in het dorp te komen kopen, besloot men deze eenzame zon derling met rust te laten. Zoals hij de mensen met rust liet. Het einde. Hij wilde nieta meer met de samen leving te maken hebben, leefde als een soort beest, leerde het praten in zijn eenzaamheid af en wist niets van wat er in de wereld om hem heen gebeurde. Van de laatste oorlog heeft hy niets ge- Michel Vignal heeft er alles voor over gehad om alleen en zonder ooit een mens te zien als een heremiet in de bijna onbegaanbare bossen van de Corrèze te kunnen leven. Wie dit ge deelte van Frankryk kent, weet dat daar wouden zijn, waar vrywel nooit iemand komt en waar nog wolven le ven. In die bossen heeft Michel Vignal zich na een ongelukkige liefde terug getrokken. Hij heeft er een hut ge bouwd. Een klein stuk bos daarom be schouwde hij als zijn eigendom. Om ge heel van de mensheid bevrijd te zyn bouwde hy om zyn „tuin" een heining, waarover geen mens ooit zou kyken. weten en begrippen als radio, televisie en straalvliegtuigen waren hem geheel onbekend. Ofschoon deze zonderling nooit iemand kwaad deed en alleen maar vroeg, dat men zich niet met hem be moeide, is er nu toch een einde geko men aan zijn kluizenaarsbestaan en daarmede aan zijn leven. Landmeters waren namelijk bezig de onbegaanbare bossen van de Corrèze opnieuw in kaart te brengen. En zo kwamen ze op een kwade dag bij de omheining die Vignal om zijn kluize naarsbestaan had opgetrokken. De landmeters klopten op de poort, maar Vignal is bij het zien van men sen die hy twintig jaar had weten te ontvluchten zo verschrikkelijk kwaad geworden en hy heeft de ver stoorders van zijn rust zo gedreigd, dat de landmeters het verstandiger vonden zich maar terug te trekken. De volgende dag zyn ze echter terug gekomen. Met de burgemeester van het dorp, drie gendarmen en twee politie honden. Hy heeft zich achter een hoop stenen verschanst en zyn vrijheid duur verkocht. De veldwachters hebben te ruggeschoten. Het vuurgevecht heeft geduurd tot de kluizenaar geen kogels meer had. Het laatste schot heeft de heremiet ln zyn hartstreek getroffen. Op weg naar het ziekenhuis is hy over leden. De wind waait schaatrend door de straat en schudt de takken frank de hand, de blaren stuiven in het rond, en vallen stervend in het zand, én in de plassen, in de S&eiden, én op het "Pad waar karren rijden, én in het gras waar mussen trippen, óveral warrilen gouden stippen,.,. De lucht waait leeg, een smalle streep van purperrood en donkerblauw blijft achter en de horizon wordt langzaam zilvergrijs en grauw. En schemerig liggen de weiden, de straten waar geen karren rijden, de verten en de lage landen, als zeeën, aan verlaten stranden.... En in de bossen knapt het hout van naakte twijgen op het mos. De bloemen laten blad na blad de fijngeschulpte kelken los. En in de stilte van de morgen, waarin de wereld ligt geborgen sterft zonder klacht of enig vragen, alleis, dat vruchten heeft gedragen. GRé DE REUS. STOPHOEST Kind«r«n iQn er - i«: Voorkomen W beier den geneienl STOPHOISf it gexond èn lekkor. J Hoetien h kinder lijk! tVOPMOIf V venecM dlreet die lestige keelkriebel. j Turnhout* België PUZZLE 212. REGEL 9 EN 10 (OPLOSSING) De twee bedoelde regels van ons ge dicht waren: Geen leed zal ooit mijn vrouw genaken, Dat hoort tot onze erezaken. De elf bedoelde woorden waren: 1. Negerin; 2. Rammelaar; 3. Zeeland; 4. Rigoletto; 5. Nijverheid; 6. Waterland 7. Grootvader; 8. Gouderak; 9. Toto; 10. Knot; 11. Ziezo! Na loting onder de inzenders van een goede oplossing is de wekelijkse prijs van f 5.— ditmaal ten deel gevallen aan: de Heer H. Prins, Ameland 3, Zaandam. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden! PUZZLE 213. WELKE RIJEN EN WELK RIJMPJE? Hieronder vindt men in alphabeti- sche volgorde 75 lettergrepen, waarvan de 25 woorden gevormd kunnen wor den, die voldoen aan de verder gegeven omschrijvingen. Heeft men de juiste woorden onder elkaar staan, dan zijn er twee verticale rijen, die vap boven naar beneden gelezen, 'n tweeregelig rijmpje te lezen geven. Lettergrepen: a a a a aard caal dah de del der ders di ding do e een ek el en es eur grUs 1 ln in ke kit komst la la li li lig ling iyk lUk lob maal ma ma man mi mi mis na ne nieu nor nu nu o o oog oom rig rol sai schrift se si» ster ta te te telt tel ti tie tiek ver we y za zaad zen. Omschryvingen. 1. schenking of gift; 2. taaleigen; 3. keurmeester; 4. iemand die iets in stuurt; 5. beginner; 6. handelen als han delsman; 7. afgrijselijk; 8. gewoon; 9. vracht; 10. helper in een laboratorium 11. lastig; moeilijk; 12. bloem; 13. oude man; 14. op een andere plaats; 15. het deftigste deel; 16. postcriptum; 17 kregel; 18. wordt tussen twee partijen gesloten; 19. komt gebraden op tafel- 20. lastig aan de voet; 21. penning! kunde; 22. deel van een erwt of een boon; 23. steenvrucht; 24. vriendschap pelijk; 25. vertrouwelijkheid Welke woorden zijn bedoeld en welke verticale rUen geven van boven naar beneden een rijmpje te lezen? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 8 November aan de redactie van dit blad. (Onder de inzen ders van een goede oplossing word' weer een prys van f 5.— verloot) Horizontaal: 1. muziekteken; 4. weegbare waterkering; 13. moment; 15. zotskolf; 16. smerig hok; 17. in orde; 18. soort hoender; 20. voedster; 22. voorzetsel; 23. gedachteloos gevolgde gewoonte; 25. deel van een bij;*28. dok- terstitel; 30. plaats in Z. Holland; 31, leger; 32. plaats in Groningen; ?4. kruisbooggewelf; 36. het laatste; 37. slang; 39. soort onderwys; 40. berg; 42. Ned. Portretschilder; 43. slaapplaats; 44. spil; 45. hoofdstad v. d. Philippy- nen; 48. gestorvene; 49. reeks; 50. ere- commissie; 52. verhindering; 53. opge wekte geest; 54. windrichting: 56. on dergrondse spoorweg; 58. gelaatstint; 59. en profil (afk.); 61. berg op Kreta; 63. elasticiteit; 64. mill. rang; 65. aar den kruik: 67. plaats in Gelderland; 69. soort gras; 70. product v. d. walvis; 71. kunststukje. Verticaal: 1. rukwind; 2. eikenschors; 3. laatstleden; 5. lengtemaatje; 6. deel van een varken; 7. krijgsman van ko ning David; 8. tonnenmaat; 9. heilige; 10. kleuter; 11. geladen atoom; 12. deel van een boom; 14. plaats in Limburg; 18. gewas; 19. bijbelboek; 21. bijna; 24. geneesmiddel: 26. kiezel; 27. durf; 29. gedeeltelijk; 33. boom; 34. verm>gend; 35. zeer in de mode zynde arts; 38. register; 39. plaats op Sumatra; 41. rubber; 43. halsbont; 45. strijdgewoel; 46. van salpeterig zuur afgeleid zout; 47. indo germaan; 48. teug; 49. zoon van Noach; 51. Arabisch opperhoofd; 55. water in Limburg; 57. rivier in Duitsland: 60. voorkeur; 62. gravin v. Holland; 64. riviertje in Engeland; 66. naamloze vennootschap; 67. nummer; 68. en andere; 69. rivier in Italië. Wanneer ivioeucr een breiwerkje onder handen heeft en het pa troon is nogal ingewikkeld, dan wordt vade^ of één der grote kinderen geroepen om een be paald aantal steken te tellen of iets in die geest. Want Moeder is de tel kwijt of heeft een stelletje steken laten vallen. Zy heeft voor haar werkje zoveel steken nodig en nu komt zy niet meer uit. Er zyn handwerklieden, die da gelijks met naald en draad wer ken en toch in de meeste geval len niet zouden durven zeggen, hoeveel steken zy nu voor een bepaald werkstuk hebben moe ten maken. Het is wel eens aar dig om te lezen, hoeveel steken een kleermaker moet maken, vóór hy een costuum kan afleve ren. Een Amerikaans kleermaker heeft zich zelf eens gecontro leerd en kwam tot deze uitkom sten: 9.561 steken voor pantalon; 7.740 voor vest en 29.288 voor colbert. Totaal aantal steken 46589. En hier weer de vragen: 1. lVat is hangebast voor ge recht. 2. Bij wie openbaart zich de kroefziekte? 3. Hoeveel windstreken kennen we? 4. Hoeveel redenen (gronden) zijn er, waarop een huwelijk ontbonden kan worden? 5. Welke coupletten van het „Wilhelmus" worden door gaans gezongen? 6. Op welk eiland werd de Franse ex-maarschalk Petain voor zijn dood geïnterneerd 7. Wat is een hortoloog? 8. Welke schilder gebruikt een Magirusladder? V. Wie is Ras Tafari? ld. Vit hoeveel leden bestaat een korfbalteam?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 8