I v De wagen in hei Kloosierbos Kappie. GLYCA SS* De mens en zijn handschrift ril. v- Om het damkampioenschap van Noordholland JIMMY BROWN AL AUTORENNER w r y X CKAlaA—A OOU« OWA» HoJttyuw-cxl HANDEN! De kenmerken der intelligentie Het Radioprogramma op weg naar f„'t Is 'n UNION") Chocoladeletters Hei geneest vlugger en beier VRIJDAG 23 NOVEMBER 1951 2. Rinus Roesrt had iets tegen auto's. Misschien kwam het, doordat zijn vader en zijn grootvader allebei koetsier waren geweest. Zelf was hij als jongen ook in de paardenbranche gegaan, maar de opkomst van het automobilisme had hem spoedig bro deloos gemaakt. Teneinde raad was hij toen maar een autosloperij begon nen en in dit vreemde beroep kreeg hij alle gelegenheid aan zijn haat te gen de auto uiting te geven. Telkens sis er weer een oud vehikel zijn erf werd opgeduwd, trok er een merk waardige grijnslach over zijn gezicht. Hij liep dan twee- of driemaal om het oude karkas heen, grinnikte en greep dan met welbehagen een grote moker die in een hoek van zijn werkplaats klaar stond. Hij hief de moker dan hóóg boven zijn hoofd en gaf zijn nieuwe slachtoffer er zo'n vreselijke klap mee, dat het vaak gebeurde dat de stukken ijzer door de ruiten vlo gen. Wat dan een ogenblik tevoren nog op 'n aftandse auto leek, was in één seconde een vormloze hoop oud roest, versplinterd hout en vergruisd glas. Met een brede glimlach van vol doening op zijn gezicht, zette Rinus Roest de voorhamer dan weer tegen de muur en mompelde tevreden. „Zie zo, dat is weer één zo'n kreng minder!" Neen, niemand kon beweren dat Ri nus Roest niet uit roeping autosloper was geworden! f Piin. Pam en Pom in Zwitserland^ (Advertentie. Ing. Med.) gi tegen RODE, RUWE, GESPRONGEN i *0 Dr E. J SW4AB', VER. FABRIEKEN m (Advertentie, Ing. Med.) (H) jQE Franse grafologische school (met als belangrijkste vertegenwoordiger Crépieux-Jamin) is uitgegaan van en heeft zich vastgelegd op de theorie dat bepaalde schriftkenmerken zouden cor responderen met bepaalde karakter eigenschappen. Indien b:v. iemand een t-streep lang en hoog boven de letter zet zou dat op eerzucht wijzen. Indien dit waar was zou men een grafologisch woordenboek kunnen sa menstellen en ieder mens zou daarin de karaktereigenschappen kunnen vinden die overeenkomen met een bepaald schriftkenmerk. De. onderzoekingen van Klages en Pulver vooral hebben aangetoond dat deze theorie er volslagen naast is. Het menselijke karakter is geen optelsom van eigenschappen en men kan nooit zeggen dat een schriftkenmerk iets be tekent zonder rekening te houden met het niveau van het hele schrift en met de andere kenmerken die men vindt: Ik zal u hiervan een markant voorbeeld geven. In afbeelding 1 ziet u het schrift van de beroemde natuurkundige prof. Zee man- Als belangrijk en opvallend schriftkenmerk vinden we hierin een vrij grote onverbondenheid. Ik wijs u op het woord geachte in de eerste re gel. Dit woord is met niet minder dan zes onderbrekingen neergezet. Het woord Suchtelen aan het eind van de eerste regel is zelfs helemaal onverbon den, iedere letter staat apart. Indien onverbondenheid nu een vast staande betekenis had zou ieder schrift dat dit kenmerk vertoonde op dezelfde manier uitgelegd moeten worden. Dit is echter niet het geval. In yoorbeeld II namelijk is ook een grote onverbondenheid waar te nemen. Het woord aanleiding in de eerste regel heeft vier onderbrekingen, het woord advertentie in de tweede regel heeft er vijf. Toch betekent de onverbondenheid in dit schrift heel iets anders dan in het schrift van prof. Zeeman en dit verschil in uitlegging moet gezocht worden in het verschil in niveau waar dering. Bij prof. Zeeman betekent deze onverbondenheid het vermogen tot ab stract denken waarbij iedere gedachte <2u<r 1 m CU j*y— zijn eigen plaats heeft, waarin een logi sche constructie alle elementen van het geestesleven in hun wezen onderscheidt en principieel naast elkaar stelt, e deling is ook zeer helder, alle letters zijn zuiver en logisch getekend. Eb in het andere schrift betekent d onverbondenheid juist het tegenovc gestelde. Op dit primitieve niveau moe ten we besluiten tot het onvermogen de dingen in hun juiste verband zien en logisch door te denken. Het niveau. U ziet hierbij duidelijk dat grafologie geen rekensommetje is. Nu e het bij deze voorbeelden steeds geh over het niveau van het schr ft Hier onder moeten we verstaan he bescha vingspeil en de culturele hoogte die de schrijver heeft bereikt. Opvoeding en kennis hebben hier minder mee te ma ken dan aanleg en begaafdheid. Het wezen van de intelligentie (b.v. intuï tieve- of denk-inteiligentie)van de scheppende fantasie en van de persoon lijkheid spreken hier uit. Het is uiterst moeilijk aan te geven hoe men tot het bepalen van dit niveau komt. Artistieke gevoeligheid heeft hier iets mee te maken, naast een aan geboren aanleg waarbij men de nuan ces in het handschrift kan aanvoelen, gesteund door een jarenlange ervaring en een grondige psychologische studie. Want men mag nooit vergeten dat de handschriftkunde slechts een hulpwe tenschap is, een van de vormen (zij het een der belangrijkste) der psycho diagnostiek. Het beste lijkt mij u weer door een voorbeeld het verschil in niveau dui delijk te maken. Eigenlijk zijn we allemaal een beetje grafoloog, al kunnen we onze indruk ken in het algemeen niet systematisch en wetenschappelijk ordenen en daar uit conclusies trekken. Maar het is een ieder van ons toch vaak overkomen dat we bij het zien van een handschrift daarvan een indruk ondervonden: mooi of lelijk, sympathiek en onsympathiek, helder of verward. Deze intuïtieve indruk heeft veel v/aarde en iemand die op deze wijze een handschrift beoordeelt doet eigen lijk hetzelfde als de grafoloog, maar de grafoloog is er op getraind zijn in drukken wetenschappelijk te verwer ken en te toetsen aan minder in het oog springende trekken. Een proef. Past u uw intuïtieve indruk eens toe op voorbeelden III en IV. Het zal u niet moeilijk vallen aan te geven welke van de twee schriften het hoogste intelligentie-niveau bezit. In een oog opslag ziet u dat dit het eerste moet zijn, evenals de grafoloog dat doet. &•<- TV 'I - - <6* 1 Maar de grafoloog is in staat zijn conclusies te beredeneren. Hij zal u wijzen op de grote originaliteit die uit voorbeeld III spreekt. Hij kijkt b.v. naar de hoofdletters. Zeker, ze zijn grillig gevormd, op het eerste gezicht zult u dit schrift misschien verward, onregelmatig en onbeheerst vinden, waarschijnlijk ook niet „mooi (hoewel de grafoloog nooit werkt met begrip pen als mooi, lelijk, sympathiek enz., omdat hij tracht een objectief oordeel te vormen), maar er spreekt ook een grote originaliteit uit, ze geven blijk van persoonlijkheid. Ze zijn, ais men het schoolvoorbeeld als maatstaf neemt, veel te groot in vergelijking met j kleine letters, het geheel doet nogal onbeheerst aan, alsof de schrijver zijn gedachtenvlucht niet steeds bedwingen kan (het is het handschrift van een bekende dichter), maar er spreekt eveneens een oorspronkelijke fantasie uit en een hoge verbeeldingskracht. Kijkt u eens b.v. naar het woordje hartelijke in de vijfde regel, hoe de ij en de k met elkaar verbonden zijn op een oorspronkelijke manier die u alleen in handschriften van hoog intellectueel niveau zult aantreffen. y<xan. UW (Lu M. Qa-UI IA ct*. IA djs&k CC*, li M OW*' Voorbeeld IV maakt meteen een veel onbeholpener indruk. Belangrijk voor de grafoloog zijn hierin de verbindin gen die allemaal van laag naar hoog lopen b.v. (en nooit hoog inzetten zo als bij het vorige voorbeeld). Maar opmerkelijk is vooral dat de lettervorming blijkt geeft van weinig persoonlijkheid. Iemand die veel hand schriften onder ogen heeft gehad zal in het algemeen spoedig een niveau waardering kunnen geven waarmee hij in staat is de intellectuele capaciteiten van de schrijver te bepalen. M. VAN LOGGEM. ZATERDAG 24 NOVEMBER HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 ...om op te knappen! (Advertentie, Ing. Med.) KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Morgengebed en Liturgische kalender. 7.30 Zenderslui ting. 9.00 Nieuws. 9.10 Voor de huisvrouw. 9.30 Waterstanden. 9.35 Gram.muziek. 9.40 Plechtige Mis van Requiem. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek. 11.50 „Als de ziele luistert", causerie. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek. (12.3012.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws en katholiek nieuws. 13.20 Amusementsorkest. 14.00 „Theo Ca- sion", hoorspel voor de jeugd. 14.20 En gelse les. 14.40 Omroep-orkest. 15.00 Kro niek van letteren en kunsten. 15.48 Pro menade-orkest en soliste. 16.20 „Wij maken een Kerstgroep". 16.30 „De schoonheid van het Gregoriaans". 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Journalistiek week overzicht, 18.25 Gram.muziek. 18.45 Bui tenlands commentaar. 19.00 Filmprogram ma. 19.20 Binnenlands overzicht. 19.30 Lichte muziek. 19.52 Actualiteiten. 20.00 Nieuws en weerberichten. 20.08 De ge wone man zegt er 't zijne van. 20.15 „Lichtbaken". 20.40 „Steekt eens op, heren!". 21.00 Gevarieerd programma. 21.53 Populair concert. 22.30 „Wij luiden de Zondag in!". 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.2524.00 Maastrichts Stedelijk Orkest en soliste. HILVERSUM n, 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws en weerberichten. 9.12 Gram. muziek. 9.50 Voor de huisvrouw. 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de arbeiders in de continu-bedrijven. 11.35 Viool en piano. 12.00 Promenade-orkest. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Gram.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 „Kleine zonden", hoorspel. 13.30 Accordeonorkest en solist. 14.10 Filmprogramma. 14.35 Fries programma. 15.00 Amateuruitzen ding. 15.30 „Van de wieg tot het graf", causerie. 15.45 Gram.muziek. 16.15 Sport- praatje. 16.30 Omroeporkest. 17.15 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia. 18.20 Instrumentaal trio. 18.40 Regerings uitzending: „Zoeklicht op de Westerse De fensie". 19.00 Artistieke Staalkaart. 19.30 „Passepartout", causerie. 19.40 „Het Oude Testament in deze Tijd", causerie. 19.55 „Deze week", causerie. 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Gevarieerd programma. 21.15 Weense muziek. 21.45 Socialistisch commentaar. 22.00 Metropole-orkest. 22.25 „Onder de pannen", hoorspel. 22.45 Orgel spel. 23.00 Nieuws. 23.15 Dansmuziek. 23.4524.00 Gram.muziek. De firma Van Pelt's landbouwwa- genfabriek te Abbenbroek is met de Indonesische regering in onderhande ling over de levering van tienduizend landbouwwagens. 1. Moeder Woeffie was maar wat blij haar johi"ns weer muis te heb ben. Het was zo stil in het grote hok, wanneer Pin, Pam en Pom er niet wa ren en Moeder Woeffie had dan het gevoel of de dagen voorbij kropen! Maar zodra waren de drie hondjes weer thuis of het i^as één en al leven in het hondenhok. Tol grote vreugie van Moeder Woeffie! De dagen vlogen voorbij, want met drie kinderen heb je altijd heel wat te doen, ook al gaan die kinderen naar school. Elke dag kwamen Pim, Pam en Pom trouw om vier uur naar huis en terwijl Moeder de krant las studeerden zij nog wat. „Heerlijk", zuchtte Moeder op een avond, terwijl zij naar haar drie zoon tjes keek, die rustig om haar heen za ten. „Ik ben blij, dat jullie weer thuis zijn. Het is hier eigenlijk de omge keerde wereld. Jullie zwerven maar overal heen, terwijl ik nog nooit mijn neus buiten de grenzen heb gestoken. Entoch zou ik óók wel eens zin hebben in zo'n buitenlands reisje". Moeder had juist een advertentie ge lezen van een reisbureau, dat een zeer voordelig reisje naar Zwitserland aan bood. „Hé ja, bergen, die zou ik ook nog eens graag van m'n leven zien", ging Moeder dromerig voort. Pim, die ijverig aan zijn tafel van twee bezig was, ving Moederis laatste woorden op. „Twee maal twee bergen is vier bergen!" riep hij voldaan. „Ach malle jongen, ga jij maar aan je tafels door", antwoordde Moeder. „Ik zit hier maar zo'n beetje te dromen." De jaarlijkse wedstrijd om het kam pioenschap van Noord-Holland heeft weer een aanvang genomen en zal nog een toe komstig candidaat voor de landstitel op leveren in de persoon van de overwinnaar. De favorieten voor deze wedstrijd zijn P. Beers uit Noordscharwoude, F. Slot, Langedijk; J. Steenhuis, Amsterdam en Y. de Jong, Haarlem. Deze spelers hebben momenteel de leiding, maar wordenop de voet gevolgd door Willemse uit Heem stede. Hieronder een interessante partij uit deze wedstrijd, gespeeld door twee der favorieten. Wit: J. Steenhuis Zwart: P. Beers. 1. 3228, 2024; 2. 87-32. Een opening die zeer in de mode is. Keiler zet vaak voort met 2. 3128, om aan deze tempo variant te ontkomen. 2. 18—23; 3. 41—37, 14—20; 4. 34—40. Tegenwoordig ook weer onder Keller's in vloed, wordt 3429 x 29, gespeeld om op 2025 x 14; met 3329, voort te zetten. 4. 10—14; 5. 3025. In aanmerking kwam 5.28—22, 17 x 28; 6. 33 x 22, waar door 6.20—25; wordt belet wegens 7. 2218!! enz. met winst van materaal, zodat Zwart 3025 wel moet toestaan. Deze voortzetting is zeker scherper dan de tekstzet. 5. 17—21; 6. 31.—27, 12—18; 7. 40—34, 24—29; 8. 33x24, 20x40; 9. 45x34, En het spel is in kalm en bekend vaar water aangeland. 9. 15—20; 10. 39—33, 20—24; 11. 4439, 712; Een ander denkbeeld was 11.1420x20; om de ruil 3429, enz. te voorkomen. Daardoor blijft Zwart het centrum controleren. 12. 37—31, 24—29; 13. 42—37, 5—10; Zeer verleidelijk was 13.1217; bijv.: 13.—, 12—17; 14. 27—21, 16x27; 15. 32x12, 23x41; 16. 12x23, 26x37; 17. 47—42, 19x28; 18. 36x47,8—12; 19. 42x31, 12—18; 20. 33x22, 18x36; en Zwart wint een stuk. Of 13. 12—17; 14. 35—30, 24 x 35; 15. 34—29, 23x34; 16. 39x30, 35x24; 17. DOOR MARIORIE VERMON 97) Er waren natuurlijk mannen voor wie dat redenen te over waren om in het huwelijk te treden, maar Neville? Peta fronste haar wenkbrauwen tegen haar spiegelbeeld, terwijl ze voor het naar bed gaan krachtig haar haar borstelde. Neville Heritage had iets raadselach tigs, dat moest ze toegeven. Hij was he lemaal niet het type van de vlotte flirt, maar hij scheen van plan om zijn hof makerij geen centimeter verder dan een zeker punt te laten komen. Ze had dik wijls de indruk dat hij zich terugtrok, iets dat ze niet kon vatten of begrijpen. Maar in ieder geval had hij haar vlot beloofd haar naar Upton Malford te rij den, troostte ze zich en een hele dag samen ver van de anderen vandaan zou misschien wonderen uitrichten. En ze hóefde nog slechts twee dagen te wach ten om die te ontdekken, want ze had den afgesproken om Donderdag te gaan. Toen het Donderdag was, kleedde Peta zich in een voortreffelijk gesneden mantelpakje, een snoezig hoedje en een fris nieuw blousje, dat haar aantrekke lijker maakte dan ooit te voren. Ze voelde zich vrolijk-opgewonden, alsof de dag die vóór hem lag, iets bijzon ders in petto had en zij vertrok met Neville in de zachtzoemende auto met een gevoel van avontuur, als ze niet meer had gehad sinds haar afscheid van Blake. Ook Neville scheen onge woon vrolijk en ze lachten en praat ten opgewekt, terwijl de wagen onder zijn bekwame handen voortsnelde. Peta had hem haar zending uiteenge zet, dat had ze niet goed kunnen laten en Neville vond haar des te aardiger, omdat ze de moeite nam te trachten een ander meisje gelukkig te maken. Ze hadden nog nooit zo goed samen kunnen opschieten als op deze zonnige zomermorgen en Peta verzekerde zich zelf, dat het leven met deze man iets bijzonder prettigs zou kunnen zijn en dat het een boel rustiger was om goe de vrienden te zijn dan de hevige emo ties van een hartstochtelijke liefde te moeten ondergaan. Neville was ook aan het bedenken, dat het leven met Peta ontzettend ge zellig zou kunnen zijn, het zou nooit vervelend met haar zijn, ze zou nooit saai worden. Vastberaden wierp hij de herinnering aan Nans blauwe ogen van zich af en hij klemde zijn kaken wat vaster op elkaar toen hij dacht aan haar verdriet om een herinnering en aan het feit, dat de man die zij liefhad terug zou komen, waarschijnlijk nu al terug was. Hij had zelf geen deel aan haar leven, dat had ze hem wel vol komen duidelijk gemaakt. Nou, dan was het maar het beste om haar te vergeten, hij was toch zeker sterk ge noeg om dat te kunnen doen? En Peta zou volkomen bereid zijn hem te troos ten, daar was hij zonder pedanterie van overtuigd De tijd ging snel voorbij en even na twaalf uur stopten ze bij een ouder wets hotelletje waarvan Peta zei, dat ze bij ervaring wist dat je er goed at. „We zullen de andere weg terug naar huis nemen en een rondje maken", stelde Neville tijdens het eten voor. (Wordt vervolgd) 13. Hijgend en grommend bereik Trol de Trooster de trein, die nu een behoorlijke vaart had. Hij slinger de zichzelf op de achterbumper van d. laatste wagon en trok zich toen om hoog Een zegevierende kreet ontsnap te zijn keel. De maat was van alle opwindende gebeurtenissen van die dag behoorlijk moe geworden en dooi de regelmatige schokken van de trei op de rails kreeg hij een ontzettend- slaap. Hij vergat om op loerende gang sters te letten, zijn ogen vielen dicht en ven later snurkte hij. Kappie keek naar buiten, want hij ;ond het wel eens interessant om \merika vanuit een trein te bekijken nplaats van een boot. Zodoende hadden ze er geen van beiden erg in, dat een ongunstig hoofd voer het ruitje van de deur verscheen. Het was Trol de Trooster die naar binnen loerde. Hij zag Kappie en de maat zitten en ook zag hij de twee koffertjes. „In één van die koffers zit de diamant!" dacht hij en hij glim lachte wreed. „Over vijf minuten zit riat steentje in mijn zak!" Hij schoof het deurtje open. Kappie keek verschrikt om en de maat werd op slag wakker en keek met doods angst in zijn ogen naar de forse ge stalte van Trol. „Is hier soms een plaatsje vrij?" vroeg Trol de Trooster met een verdraaide, vriendelijke stem. „Nee! Neef" zei Kappie vlug. „Alles bezet". - iDBL CACAO CHOCOLADE (Advertentie, Ing. Med.) 27—21, 16x27; 18. 32x23. 8—12; en het stuk op 23 gaat verloren. Echter, na 13. 12—17; 14. 47—42. 17—22; 15. 28x17, 11x22; 16. 34—29, 23 x 34; 17. 39 x30, en Zwart heeft zéér moeilijk spel door de dubbele dreiging 3228, en tevens 8328, enz. Het is om deze reden dat Zwart 1217 naliet. 14. 34—29, 23x34; 15. 39x30, 18-r-2S; 16. 47—42, 12—18; 17. 43—39, 1—7; Beter was 17. 1015; om op 18. 3934, met 2429; 14.20; enz. voort te zetten. 18. 39—34, 7—12; 19. 27—22. 18jc27; 20. 31x22, 12—18; 21. 37—31. 26 x 37; 22.42x31, 18x27; 23. 31x22, 10—15; Wellicht was 23. 13-rl8; enz. beter. 24. 34-29, 23 x 34; 25. 30 x 39, 8—12; 26. 46—41, 12—17; 72. 41—37, 2—7; 28. 49—44, 7—12; 29. 44—40, 16—21; Deze voortzetting mag aardig zijn als lokzet. er is geen succes van te verwachten, daar 3329, enz. natuurlijk gemakkelijk is te doorzien. Véél scherper was 1318 x 18; met aardige kansen op aanval. 30. 40—34, 11—16; 31. 22x11, 16x7; 32. 36—31, 21—26; 33. 31—27, 7—11; 34. 37—31, 26 x 37; 35. 32 x 41. Nu komt Zwart lastig op het centrum. 35. 13—18, 36. 27—22! Nutuuxlijk Wit herstelt zich geheel en krijgt zelf* kans op aanval. 36. 18x27; 37. 28—23. 19x28; 38. 33 x 31, 9—13; Het was nu beter, met 2430; 1420; enz. te vervolgen om 15 in het spel te krijgen. 39. 34—30, 13—19JC 40. 39—33, 11—16; Waagt een slechte zet op het kansje van de dam door 14—20; 6—11; 12—18; 11—17; enz. Natuurlijk wordt dit doorzien. 41. 31—27, 12—18; 42. 33—28, 18—23; 43. 28—221 6—11; 44. 41—37, 3—8; 45. 37—31, 8—12; 46. 38—32, 11—17; En na tuurlijk niet 45. 1217; wegens 47. 32—28,31—26x6, enz. 47. 22x11, 16x7; 48. 27—22, 4—9; 49. 31—26, 9—13; 50. 32—27, 24—29; 51. 2621, Zwart zit nu in grote moeilijk heden. 51. 29—33; 52. 30—24!! 19x30; 53. 35x24. 23—28; 54. 22—17, 14—19; 55. 17x8. 19x30; 56. 8x19, 30-34; Wit heeft een stuk gewonnen, maar Zwart heeft zich zoveel terreinwinst verschaft, dat hij nog grote kansen op remise heeft. 57. 19—23, 34—30; 58. 13—9, 39—44; 59. 50 x 39, 33 x 44; 60. 9—4, 44—50; 61. 4—13, 28—33; 62. 13—30, 83—38; remise gegeven, want er is geen verdediging meer tegen 38—43; enz. Het eindspel is door Zaart heel wat beter gespeeld dan het middenspel! wanneer Gij er Akker's Kloosterbalsem op doet. Deze heerlijke, zuiverend* wondbalsem reinigt en geneest wonden van allerlei aard, (speciaal ook brand wonden), voorkomt ontsteking (zwe ren) en bevordert de zo belangrijk* groei van de nieuwe huid. Maar ook als wrijfmiddel bij rheumatiek, spierpijn en lendenpijn wordt Akkers Klooster balsem al drie geslachten lang geprezen met de bekende woorden: „Geen goud zo goed". (Advertentie, log, Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 11