I v
De wagen
in hei Kloosierbos
Kappie.
GLYCA SS*
De mens en zijn handschrift
ril. v-
Om het damkampioenschap
van Noordholland
JIMMY BROWN AL AUTORENNER
w
r
y
X CKAlaA—A OOU« OWA»
HoJttyuw-cxl
HANDEN!
De kenmerken der
intelligentie
Het Radioprogramma
op weg naar
f„'t Is 'n UNION")
Chocoladeletters
Hei geneest vlugger en beier
VRIJDAG 23 NOVEMBER 1951
2. Rinus Roesrt had iets tegen
auto's. Misschien kwam het, doordat
zijn vader en zijn grootvader allebei
koetsier waren geweest. Zelf was hij
als jongen ook in de paardenbranche
gegaan, maar de opkomst van het
automobilisme had hem spoedig bro
deloos gemaakt. Teneinde raad was
hij toen maar een autosloperij begon
nen en in dit vreemde beroep kreeg
hij alle gelegenheid aan zijn haat te
gen de auto uiting te geven. Telkens
sis er weer een oud vehikel zijn erf
werd opgeduwd, trok er een merk
waardige grijnslach over zijn gezicht.
Hij liep dan twee- of driemaal om het
oude karkas heen, grinnikte en greep
dan met welbehagen een grote moker
die in een hoek van zijn werkplaats
klaar stond. Hij hief de moker dan
hóóg boven zijn hoofd en gaf zijn
nieuwe slachtoffer er zo'n vreselijke
klap mee, dat het vaak gebeurde dat
de stukken ijzer door de ruiten vlo
gen. Wat dan een ogenblik tevoren
nog op 'n aftandse auto leek, was in
één seconde een vormloze hoop oud
roest, versplinterd hout en vergruisd
glas. Met een brede glimlach van vol
doening op zijn gezicht, zette Rinus
Roest de voorhamer dan weer tegen
de muur en mompelde tevreden. „Zie
zo, dat is weer één zo'n kreng minder!"
Neen, niemand kon beweren dat Ri
nus Roest niet uit roeping
autosloper was geworden!
f Piin. Pam en Pom in Zwitserland^
(Advertentie. Ing. Med.)
gi
tegen RODE, RUWE, GESPRONGEN
i *0
Dr E. J SW4AB', VER. FABRIEKEN
m
(Advertentie, Ing. Med.)
(H)
jQE Franse grafologische school (met
als belangrijkste vertegenwoordiger
Crépieux-Jamin) is uitgegaan van en
heeft zich vastgelegd op de theorie dat
bepaalde schriftkenmerken zouden cor
responderen met bepaalde karakter
eigenschappen. Indien b:v. iemand een
t-streep lang en hoog boven de letter
zet zou dat op eerzucht wijzen.
Indien dit waar was zou men een
grafologisch woordenboek kunnen sa
menstellen en ieder mens zou daarin de
karaktereigenschappen kunnen vinden
die overeenkomen met een bepaald
schriftkenmerk.
De. onderzoekingen van Klages en
Pulver vooral hebben aangetoond dat
deze theorie er volslagen naast is. Het
menselijke karakter is geen optelsom
van eigenschappen en men kan nooit
zeggen dat een schriftkenmerk iets be
tekent zonder rekening te houden met
het niveau van het hele schrift en met
de andere kenmerken die men vindt:
Ik zal u hiervan een markant voorbeeld
geven.
In afbeelding 1 ziet u het schrift van
de beroemde natuurkundige prof. Zee
man- Als belangrijk en opvallend
schriftkenmerk vinden we hierin een
vrij grote onverbondenheid. Ik wijs u
op het woord geachte in de eerste re
gel. Dit woord is met niet minder dan
zes onderbrekingen neergezet. Het
woord Suchtelen aan het eind van de
eerste regel is zelfs helemaal onverbon
den, iedere letter staat apart.
Indien onverbondenheid nu een vast
staande betekenis had zou ieder schrift
dat dit kenmerk vertoonde op dezelfde
manier uitgelegd moeten worden. Dit is
echter niet het geval.
In yoorbeeld II namelijk is ook een
grote onverbondenheid waar te nemen.
Het woord aanleiding in de eerste regel
heeft vier onderbrekingen, het woord
advertentie in de tweede regel heeft er
vijf. Toch betekent de onverbondenheid
in dit schrift heel iets anders dan in
het schrift van prof. Zeeman en dit
verschil in uitlegging moet gezocht
worden in het verschil in niveau waar
dering. Bij prof. Zeeman betekent deze
onverbondenheid het vermogen tot ab
stract denken waarbij iedere gedachte
<2u<r
1 m
CU j*y—
zijn eigen plaats heeft, waarin een logi
sche constructie alle elementen van het
geestesleven in hun wezen onderscheidt
en principieel naast elkaar stelt, e
deling is ook zeer helder, alle letters
zijn zuiver en logisch getekend.
Eb in het andere schrift betekent d
onverbondenheid juist het tegenovc
gestelde. Op dit primitieve niveau moe
ten we besluiten tot het onvermogen
de dingen in hun juiste verband
zien en logisch door te denken.
Het niveau.
U ziet hierbij duidelijk dat grafologie
geen rekensommetje is. Nu e
het bij deze voorbeelden steeds geh
over het niveau van het schr ft Hier
onder moeten we verstaan he bescha
vingspeil en de culturele hoogte die de
schrijver heeft bereikt. Opvoeding en
kennis hebben hier minder mee te ma
ken dan aanleg en begaafdheid. Het
wezen van de intelligentie (b.v. intuï
tieve- of denk-inteiligentie)van de
scheppende fantasie en van de persoon
lijkheid spreken hier uit.
Het is uiterst moeilijk aan te geven
hoe men tot het bepalen van dit niveau
komt. Artistieke gevoeligheid heeft
hier iets mee te maken, naast een aan
geboren aanleg waarbij men de nuan
ces in het handschrift kan aanvoelen,
gesteund door een jarenlange ervaring
en een grondige psychologische studie.
Want men mag nooit vergeten dat de
handschriftkunde slechts een hulpwe
tenschap is, een van de vormen (zij het
een der belangrijkste) der psycho
diagnostiek.
Het beste lijkt mij u weer door een
voorbeeld het verschil in niveau dui
delijk te maken.
Eigenlijk zijn we allemaal een beetje
grafoloog, al kunnen we onze indruk
ken in het algemeen niet systematisch
en wetenschappelijk ordenen en daar
uit conclusies trekken. Maar het is een
ieder van ons toch vaak overkomen
dat we bij het zien van een handschrift
daarvan een indruk ondervonden: mooi
of lelijk, sympathiek en onsympathiek,
helder of verward.
Deze intuïtieve indruk heeft veel
v/aarde en iemand die op deze wijze
een handschrift beoordeelt doet eigen
lijk hetzelfde als de grafoloog, maar
de grafoloog is er op getraind zijn in
drukken wetenschappelijk te verwer
ken en te toetsen aan minder in het
oog springende trekken.
Een proef.
Past u uw intuïtieve indruk eens toe
op voorbeelden III en IV. Het zal u
niet moeilijk vallen aan te geven welke
van de twee schriften het hoogste
intelligentie-niveau bezit. In een oog
opslag ziet u dat dit het eerste moet
zijn, evenals de grafoloog dat doet.
&•<-
TV 'I
- - <6* 1
Maar de grafoloog is in staat zijn
conclusies te beredeneren. Hij zal u
wijzen op de grote originaliteit die uit
voorbeeld III spreekt. Hij kijkt b.v.
naar de hoofdletters. Zeker, ze zijn
grillig gevormd, op het eerste gezicht
zult u dit schrift misschien verward,
onregelmatig en onbeheerst vinden,
waarschijnlijk ook niet „mooi (hoewel
de grafoloog nooit werkt met begrip
pen als mooi, lelijk, sympathiek enz.,
omdat hij tracht een objectief oordeel
te vormen), maar er spreekt ook een
grote originaliteit uit, ze geven blijk
van persoonlijkheid. Ze zijn, ais men
het schoolvoorbeeld als maatstaf neemt,
veel te groot in vergelijking met j
kleine letters, het geheel doet nogal
onbeheerst aan, alsof de schrijver zijn
gedachtenvlucht niet steeds bedwingen
kan (het is het handschrift van een
bekende dichter), maar er spreekt
eveneens een oorspronkelijke fantasie
uit en een hoge verbeeldingskracht.
Kijkt u eens b.v. naar het woordje
hartelijke in de vijfde regel, hoe de ij
en de k met elkaar verbonden zijn op
een oorspronkelijke manier die u alleen
in handschriften van hoog intellectueel
niveau zult aantreffen.
y<xan. UW (Lu
M. Qa-UI IA ct*.
IA djs&k CC*, li M OW*'
Voorbeeld IV maakt meteen een veel
onbeholpener indruk. Belangrijk voor
de grafoloog zijn hierin de verbindin
gen die allemaal van laag naar hoog
lopen b.v. (en nooit hoog inzetten zo
als bij het vorige voorbeeld).
Maar opmerkelijk is vooral dat de
lettervorming blijkt geeft van weinig
persoonlijkheid. Iemand die veel hand
schriften onder ogen heeft gehad zal
in het algemeen spoedig een niveau
waardering kunnen geven waarmee hij
in staat is de intellectuele capaciteiten
van de schrijver te bepalen.
M. VAN LOGGEM.
ZATERDAG 24 NOVEMBER
HILVERSUM I, 402 m.:
7.00—24.00
...om
op te knappen!
(Advertentie, Ing. Med.)
KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Morgengebed
en Liturgische kalender. 7.30 Zenderslui
ting. 9.00 Nieuws. 9.10 Voor de huisvrouw.
9.30 Waterstanden. 9.35 Gram.muziek. 9.40
Plechtige Mis van Requiem. 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Gram.muziek. 11.50 „Als de
ziele luistert", causerie. 12.00 Angelus.
12.03 Gram.muziek. (12.3012.33 Land- en
Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonne
wijzer. 13.00 Nieuws en katholiek nieuws.
13.20 Amusementsorkest. 14.00 „Theo Ca-
sion", hoorspel voor de jeugd. 14.20 En
gelse les. 14.40 Omroep-orkest. 15.00 Kro
niek van letteren en kunsten. 15.48 Pro
menade-orkest en soliste. 16.20 „Wij maken
een Kerstgroep". 16.30 „De schoonheid van
het Gregoriaans". 17.00 Voor de jeugd.
18.00 Nieuws. 18.15 Journalistiek week
overzicht, 18.25 Gram.muziek. 18.45 Bui
tenlands commentaar. 19.00 Filmprogram
ma. 19.20 Binnenlands overzicht. 19.30
Lichte muziek. 19.52 Actualiteiten. 20.00
Nieuws en weerberichten. 20.08 De ge
wone man zegt er 't zijne van. 20.15
„Lichtbaken". 20.40 „Steekt eens op,
heren!". 21.00 Gevarieerd programma.
21.53 Populair concert. 22.30 „Wij luiden
de Zondag in!". 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws
in Esperanto. 23.2524.00 Maastrichts
Stedelijk Orkest en soliste.
HILVERSUM n, 298 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO,
20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.15
Ochtendgymnastiek. 7.30 Zendersluiting.
9.00 Nieuws en weerberichten. 9.12 Gram.
muziek. 9.50 Voor de huisvrouw. 10.00
„Tijdelijk uitgeschakeld", causerie. 10.05
Morgenwijding. 10.20 Voor de arbeiders
in de continu-bedrijven. 11.35 Viool en
piano. 12.00 Promenade-orkest. 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33
Gram.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 „Kleine
zonden", hoorspel. 13.30 Accordeonorkest
en solist. 14.10 Filmprogramma. 14.35
Fries programma. 15.00 Amateuruitzen
ding. 15.30 „Van de wieg tot het graf",
causerie. 15.45 Gram.muziek. 16.15 Sport-
praatje. 16.30 Omroeporkest. 17.15 Voor
de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia.
18.20 Instrumentaal trio. 18.40 Regerings
uitzending: „Zoeklicht op de Westerse De
fensie". 19.00 Artistieke Staalkaart. 19.30
„Passepartout", causerie. 19.40 „Het Oude
Testament in deze Tijd", causerie. 19.55
„Deze week", causerie. 20.00 Nieuws. 20.05
Actualiteiten. 20.15 Gevarieerd programma.
21.15 Weense muziek. 21.45 Socialistisch
commentaar. 22.00 Metropole-orkest. 22.25
„Onder de pannen", hoorspel. 22.45 Orgel
spel. 23.00 Nieuws. 23.15 Dansmuziek.
23.4524.00 Gram.muziek.
De firma Van Pelt's landbouwwa-
genfabriek te Abbenbroek is met de
Indonesische regering in onderhande
ling over de levering van tienduizend
landbouwwagens.
1. Moeder Woeffie was maar wat
blij haar johi"ns weer muis te heb
ben. Het was zo stil in het grote hok,
wanneer Pin, Pam en Pom er niet wa
ren en Moeder Woeffie had dan het
gevoel of de dagen voorbij kropen!
Maar zodra waren de drie hondjes
weer thuis of het i^as één en al leven
in het hondenhok. Tol grote vreugie
van Moeder Woeffie! De dagen vlogen
voorbij, want met drie kinderen heb
je altijd heel wat te doen, ook al gaan
die kinderen naar school. Elke dag
kwamen Pim, Pam en Pom trouw om
vier uur naar huis en terwijl Moeder
de krant las studeerden zij nog wat.
„Heerlijk", zuchtte Moeder op een
avond, terwijl zij naar haar drie zoon
tjes keek, die rustig om haar heen za
ten. „Ik ben blij, dat jullie weer thuis
zijn. Het is hier eigenlijk de omge
keerde wereld. Jullie zwerven maar
overal heen, terwijl ik nog nooit mijn
neus buiten de grenzen heb gestoken.
Entoch zou ik óók wel eens zin
hebben in zo'n buitenlands reisje".
Moeder had juist een advertentie ge
lezen van een reisbureau, dat een zeer
voordelig reisje naar Zwitserland aan
bood. „Hé ja, bergen, die zou ik ook
nog eens graag van m'n leven zien",
ging Moeder dromerig voort. Pim, die
ijverig aan zijn tafel van twee bezig
was, ving Moederis laatste woorden
op. „Twee maal twee bergen is vier
bergen!" riep hij voldaan. „Ach malle
jongen, ga jij maar aan je tafels door",
antwoordde Moeder. „Ik zit hier maar
zo'n beetje te dromen."
De jaarlijkse wedstrijd om het kam
pioenschap van Noord-Holland heeft weer
een aanvang genomen en zal nog een toe
komstig candidaat voor de landstitel op
leveren in de persoon van de overwinnaar.
De favorieten voor deze wedstrijd zijn
P. Beers uit Noordscharwoude, F. Slot,
Langedijk; J. Steenhuis, Amsterdam en Y.
de Jong, Haarlem. Deze spelers hebben
momenteel de leiding, maar wordenop
de voet gevolgd door Willemse uit Heem
stede.
Hieronder een interessante partij uit
deze wedstrijd, gespeeld door twee der
favorieten.
Wit: J. Steenhuis Zwart: P. Beers.
1. 3228, 2024; 2. 87-32. Een opening
die zeer in de mode is. Keiler zet vaak
voort met 2. 3128, om aan deze tempo
variant te ontkomen.
2. 18—23; 3. 41—37, 14—20; 4. 34—40.
Tegenwoordig ook weer onder Keller's in
vloed, wordt 3429 x 29, gespeeld om op
2025 x 14; met 3329, voort te zetten.
4. 10—14; 5. 3025. In aanmerking
kwam 5.28—22, 17 x 28; 6. 33 x 22, waar
door 6.20—25; wordt belet wegens 7.
2218!! enz. met winst van materaal,
zodat Zwart 3025 wel moet toestaan.
Deze voortzetting is zeker scherper dan
de tekstzet.
5. 17—21; 6. 31.—27, 12—18; 7.
40—34, 24—29; 8. 33x24, 20x40; 9. 45x34,
En het spel is in kalm en bekend vaar
water aangeland.
9. 15—20; 10. 39—33, 20—24; 11.
4439, 712; Een ander denkbeeld was
11.1420x20; om de ruil 3429, enz.
te voorkomen. Daardoor blijft Zwart het
centrum controleren.
12. 37—31, 24—29; 13. 42—37, 5—10;
Zeer verleidelijk was 13.1217; bijv.:
13.—, 12—17; 14. 27—21, 16x27; 15.
32x12, 23x41; 16. 12x23, 26x37; 17.
47—42, 19x28; 18. 36x47,8—12; 19.
42x31, 12—18; 20. 33x22, 18x36; en
Zwart wint een stuk.
Of 13. 12—17; 14. 35—30, 24 x 35; 15.
34—29, 23x34; 16. 39x30, 35x24; 17.
DOOR
MARIORIE
VERMON
97)
Er waren natuurlijk mannen voor wie
dat redenen te over waren om in het
huwelijk te treden, maar Neville? Peta
fronste haar wenkbrauwen tegen haar
spiegelbeeld, terwijl ze voor het naar
bed gaan krachtig haar haar borstelde.
Neville Heritage had iets raadselach
tigs, dat moest ze toegeven. Hij was he
lemaal niet het type van de vlotte flirt,
maar hij scheen van plan om zijn hof
makerij geen centimeter verder dan een
zeker punt te laten komen. Ze had dik
wijls de indruk dat hij zich terugtrok,
iets dat ze niet kon vatten of begrijpen.
Maar in ieder geval had hij haar vlot
beloofd haar naar Upton Malford te rij
den, troostte ze zich en een hele dag
samen ver van de anderen vandaan zou
misschien wonderen uitrichten. En ze
hóefde nog slechts twee dagen te wach
ten om die te ontdekken, want ze had
den afgesproken om Donderdag te gaan.
Toen het Donderdag was, kleedde
Peta zich in een voortreffelijk gesneden
mantelpakje, een snoezig hoedje en een
fris nieuw blousje, dat haar aantrekke
lijker maakte dan ooit te voren. Ze
voelde zich vrolijk-opgewonden, alsof
de dag die vóór hem lag, iets bijzon
ders in petto had en zij vertrok met
Neville in de zachtzoemende auto met
een gevoel van avontuur, als ze niet
meer had gehad sinds haar afscheid
van Blake. Ook Neville scheen onge
woon vrolijk en ze lachten en praat
ten opgewekt, terwijl de wagen onder
zijn bekwame handen voortsnelde.
Peta had hem haar zending uiteenge
zet, dat had ze niet goed kunnen laten
en Neville vond haar des te aardiger,
omdat ze de moeite nam te trachten
een ander meisje gelukkig te maken.
Ze hadden nog nooit zo goed samen
kunnen opschieten als op deze zonnige
zomermorgen en Peta verzekerde zich
zelf, dat het leven met deze man iets
bijzonder prettigs zou kunnen zijn en
dat het een boel rustiger was om goe
de vrienden te zijn dan de hevige emo
ties van een hartstochtelijke liefde te
moeten ondergaan.
Neville was ook aan het bedenken,
dat het leven met Peta ontzettend ge
zellig zou kunnen zijn, het zou nooit
vervelend met haar zijn, ze zou nooit
saai worden. Vastberaden wierp hij de
herinnering aan Nans blauwe ogen van
zich af en hij klemde zijn kaken wat
vaster op elkaar toen hij dacht aan
haar verdriet om een herinnering en
aan het feit, dat de man die zij liefhad
terug zou komen, waarschijnlijk nu al
terug was. Hij had zelf geen deel aan
haar leven, dat had ze hem wel vol
komen duidelijk gemaakt. Nou, dan
was het maar het beste om haar te
vergeten, hij was toch zeker sterk ge
noeg om dat te kunnen doen? En Peta
zou volkomen bereid zijn hem te troos
ten, daar was hij zonder pedanterie
van overtuigd
De tijd ging snel voorbij en even na
twaalf uur stopten ze bij een ouder
wets hotelletje waarvan Peta zei, dat
ze bij ervaring wist dat je er goed at.
„We zullen de andere weg terug naar
huis nemen en een rondje maken",
stelde Neville tijdens het eten voor.
(Wordt vervolgd)
13. Hijgend en grommend bereik
Trol de Trooster de trein, die nu
een behoorlijke vaart had. Hij slinger
de zichzelf op de achterbumper van d.
laatste wagon en trok zich toen om
hoog Een zegevierende kreet ontsnap
te zijn keel. De maat was van alle
opwindende gebeurtenissen van die
dag behoorlijk moe geworden en dooi
de regelmatige schokken van de trei
op de rails kreeg hij een ontzettend-
slaap. Hij vergat om op loerende gang
sters te letten, zijn ogen vielen dicht en
ven later snurkte hij.
Kappie keek naar buiten, want hij
;ond het wel eens interessant om
\merika vanuit een trein te bekijken
nplaats van een boot.
Zodoende hadden ze er geen van
beiden erg in, dat een ongunstig hoofd
voer het ruitje van de deur verscheen.
Het was Trol de Trooster die naar
binnen loerde. Hij zag Kappie en de
maat zitten en ook zag hij de twee
koffertjes. „In één van die koffers zit
de diamant!" dacht hij en hij glim
lachte wreed. „Over vijf minuten zit
riat steentje in mijn zak!"
Hij schoof het deurtje open. Kappie
keek verschrikt om en de maat werd
op slag wakker en keek met doods
angst in zijn ogen naar de forse ge
stalte van Trol. „Is hier soms een
plaatsje vrij?" vroeg Trol de Trooster
met een verdraaide, vriendelijke stem.
„Nee! Neef" zei Kappie vlug. „Alles
bezet".
- iDBL
CACAO CHOCOLADE
(Advertentie, Ing. Med.)
27—21, 16x27; 18. 32x23. 8—12; en het
stuk op 23 gaat verloren.
Echter, na 13. 12—17; 14. 47—42.
17—22; 15. 28x17, 11x22; 16. 34—29,
23 x 34; 17. 39 x30, en Zwart heeft zéér
moeilijk spel door de dubbele dreiging
3228, en tevens 8328, enz.
Het is om deze reden dat Zwart 1217
naliet.
14. 34—29, 23x34; 15. 39x30, 18-r-2S;
16. 47—42, 12—18; 17. 43—39, 1—7; Beter
was 17. 1015; om op 18. 3934, met
2429; 14.20; enz. voort te zetten.
18. 39—34, 7—12; 19. 27—22. 18jc27;
20. 31x22, 12—18; 21. 37—31. 26 x 37;
22.42x31, 18x27; 23. 31x22, 10—15;
Wellicht was 23. 13-rl8; enz. beter.
24. 34-29, 23 x 34; 25. 30 x 39, 8—12;
26. 46—41, 12—17; 72. 41—37, 2—7; 28.
49—44, 7—12; 29. 44—40, 16—21; Deze
voortzetting mag aardig zijn als lokzet.
er is geen succes van te verwachten, daar
3329, enz. natuurlijk gemakkelijk is te
doorzien. Véél scherper was 1318 x 18;
met aardige kansen op aanval.
30. 40—34, 11—16; 31. 22x11, 16x7;
32. 36—31, 21—26; 33. 31—27, 7—11; 34.
37—31, 26 x 37; 35. 32 x 41. Nu komt Zwart
lastig op het centrum.
35. 13—18, 36. 27—22! Nutuuxlijk
Wit herstelt zich geheel en krijgt zelf*
kans op aanval.
36. 18x27; 37. 28—23. 19x28; 38.
33 x 31, 9—13; Het was nu beter, met
2430; 1420; enz. te vervolgen om 15
in het spel te krijgen.
39. 34—30, 13—19JC 40. 39—33, 11—16;
Waagt een slechte zet op het kansje van
de dam door 14—20; 6—11; 12—18; 11—17;
enz. Natuurlijk wordt dit doorzien.
41. 31—27, 12—18; 42. 33—28, 18—23;
43. 28—221 6—11; 44. 41—37, 3—8; 45.
37—31, 8—12; 46. 38—32, 11—17; En na
tuurlijk niet 45. 1217; wegens 47.
32—28,31—26x6, enz.
47. 22x11, 16x7; 48. 27—22, 4—9;
49. 31—26, 9—13; 50. 32—27, 24—29; 51.
2621, Zwart zit nu in grote moeilijk
heden.
51. 29—33; 52. 30—24!! 19x30; 53.
35x24. 23—28; 54. 22—17, 14—19; 55.
17x8. 19x30; 56. 8x19, 30-34; Wit
heeft een stuk gewonnen, maar Zwart
heeft zich zoveel terreinwinst verschaft,
dat hij nog grote kansen op remise heeft.
57. 19—23, 34—30; 58. 13—9, 39—44;
59. 50 x 39, 33 x 44; 60. 9—4, 44—50; 61.
4—13, 28—33; 62. 13—30, 83—38; remise
gegeven, want er is geen verdediging meer
tegen 38—43; enz.
Het eindspel is door Zaart heel wat
beter gespeeld dan het middenspel!
wanneer Gij er Akker's Kloosterbalsem
op doet. Deze heerlijke, zuiverend*
wondbalsem reinigt en geneest wonden
van allerlei aard, (speciaal ook brand
wonden), voorkomt ontsteking (zwe
ren) en bevordert de zo belangrijk*
groei van de nieuwe huid. Maar ook als
wrijfmiddel bij rheumatiek, spierpijn
en lendenpijn wordt Akkers Klooster
balsem al drie geslachten lang geprezen
met de bekende woorden: „Geen goud
zo goed".
(Advertentie, log, Med.)