Oud Koedijks gebruik, dai moeilijk verklaarbaar is 'n Winkelstraat in zakformaat HELDERSE COURANT Eigendomsrecht Uitgeester klok betwist ^Tk7r«s«,,ewS sari Acht Hollandse Wegenwachters bezochten Engelse collega's Verband met Sf L -uciafeeën en heksen brengt de naam ER IN Het nieuwe boek Schaakrubriek DE GOUDEN FNHFI ren Spo geheel te vinden in Noord-Europa Adhaesiebetuiging ingetrokken tsrsjiï«g*2: Dames loodsen uw wagen door Londen en willen desgewenst met u winkelen Vijf vol bezette dagen MARKT BARNEVELD Ur U VRIJDAG 31 Dtv,,,MBER 1951 TOT op vandaag heeft medeWerk-> viering van de „Gouden Engel waarover .0U^® traditi« gehandhaafd in de Speelwagen" 1ste jaarg. p. 331). E ver J Geus heeft geschreven in „De dijkers er toe zullen komen dit merkwaar!^ m°eten gebt'urcn. eer de Koc- plaatselüke folklore zal zeker onveranderd zehLrth Prijs te geven' Deze der dagen". Wat toch is er in Koedijk aan dl hla^ Uven tot in de lenSte Sinterklaasviering, maar op de avond van 11 ië dnrn'° Engel de cadeautjes door de schoorsteen CCmber QFSCHOON ik reeds langs verschil- lende wegen heb getracht, wat mee» over dit voor Nederland unieke jru/Wlntergebruik aan de weet te ko- meh, is de oogst der verkregen inlich tingen nog maar zeer povertjes. Enige afbeelding of voorstelling van de on geziene weldoenster bestaat er niet, voor zover mij bekend is. Ook heeft niemand tot heden mij iets met zeker heid over het ontstaan van het Gouden EngelfeeJ* kunnen vertellen. Door de strenge Idealisering is dit dfes te op merkelijker. daar men in alle dorpen der omgeving lustig Sinterklaas viert. Een enkelt aanwijzing meen-ik echter gevonden te hebben in de reputatie der Koedijkers, n.L dat zij „alle heili gen haten eA toch goede mensen zijn". Deze beweerde mentaliteit verklaart dan, dat zij zich beijverd hebben Sin teklaas als „paapse Sant" uit te ban nen, zodat Koedijk een merkwaardige „protestantse" Gouden-Engel-enclave vormt in het overigens (althans folk loristisch gesoroken) „roomse" Noord hollandse Sinterklaasgebied. Maar eerSS een kwasi-historische verklaring. Volgens de overlevering zou in het jaar 1573 bij het beleg van Alkmaar Koedijk door de Spanjaarden geheel in de as zijn gelegd. Oorspronkelijk moet het een vissersdorp geweest zijn en daar de vissers niet tijdig konden thuiskomen om het Sinterklaasfeest te vieren, werd dit van 5 December naar Oudejaar verschoven. Hoe plausibel dit moge klinken, het geeft geen en kele verklaring voor het optreden van die fantastische Koedijker Gouden Engel. Om hierin enige klaarheid te bren gen moeten we onze blik richten tot ver over de grenzen van Hollands Noorderkwartier, naar Friesland, N. Duitsland, Scahdinavië, ja zelfs naar het Oostenrijkse Alpengebied en het Bohemer Woud. Friesland kende tot het begin dezer eeuw een dergelijke verschoven Sin terklaasviering in de z.g.n. „schimmel avond" in Hindelopen, Molkwerum en Varns. In het Friese woordenboek wordt verteld, dat „ckimmeljoun" zo wel de avond van de kortste dag als Oudejaarsavond zou zijn, waarop de schimmel van Sint Nicolaas een pot met brij bracht, die op de plank van de schoorsteen werd gezet. St. Lucia TN de Zuidwesthoek van Friesland, 1 dus het dichtst bij de kop van N.- Holland heeft T. R. Dijkstra het ge zegde opgetekend: Sinte Lucei, Docht in stik büter yn 'e brei. De breipap speelt juist in midwin- terse ommegangen over heel Europa een zeer opmerkelijke rol. Ik volsta hier met er aan te herin neren, dat in Scandinavië de „pulepap steeds wordt klaargezet voor de rond trekkende „julenisse". die ongezien geschenken binnengooit met een e tige „julklap". Maar voor die goeae gaven eist hij dan ook overal ers pap met veel boter er in". Bij voorkeur schijnt hij deze op de nok van de boerderijen te hebben genuttigd, zoa eenoud-Noors volksliedje ons vertel in: Pa taket sitter Nissen met sin julegrot, Sa god og sot, sa got og sot. In een verhaal uit „Rimen en tjes" van de gebroeders Halberts"la' n.L dat van de jonkerboer, treedt een vrouwelijke verschijning op in ez de periode, waarin de Gouden E Koedijk haar verlate Sinterklaasg schenken brengt. In een merkwaardig Fries rijmpje, dat ons Sinter aa pater familias voorstelt, hee „Sintelesij giet alle hüzen voorbij Heksen en Engelen in Zweden MU MOGE het vreemd klinken, maar N onze goedheilige kindervrind blijkt in de Nederlandse en Eu P folklore helemaal niet zon man te zijn geweest als z^ „ceIt zou doen vermoeden. In Li l,a State Berlt at, Hl» aangenomen, die hem veel drukke werk uit de hand neem haar rondgang in de nacht va ete overal de tartepommen voor de kinderen „rijdt". In Tirol heeft Sinterklaas een na rechte echtverbintenis we[ke Santakloos met „die Kiazaa als zijn gemalin fungeer korf haar geschenken r°ndd de Zwit- Minder gemoedelijk is er riidt" daar de Gouden van de typ.sche Westfriese stelphoeven. serse Sinterklaasvrouw, die in het Züricher Oberland de Samichlaus oo Nieuwjaarsdag begeleidt en dikwijls ,a.1® straffende figuur, de gevreesde Het zou veel te ver voeren zelfs maar een opsomming te geven van al ledoor Europa rondwarende vrouwe ij e gestalten in de donkerste periode van hot jaar tussen Sinterklaas en Driekoningen. Ik herinner dan ook hier slechts terloops aan de Romeinse Befana, die op Epifania, 6 Januari, over de daken rondrijdt en in Rome evenals in ons Koedijk de gouden en- ge de rol van geschenken-brengster vervult. Van Rome tot Upsala, van het centrum der katholieke christen heid tot de burcht van het Scandina vische Luheranisme zien we ovral nog naast de kerkelijke heilige de vrouwelijke gestalte optreden, die zoe te kinderen beloont en stoute bestraft. Deze gestalte doet zich hu eens voor als een wonderschone fee, zoals dat bijv. in Thüringen het geval is, waar de midwintervrouw voortschrijdt in een statig lang wit gewaad, of als een boze heks, gelijk de Butzenpercht en de Wauw-Wauw. Alweer als een vriendelijke verschij ning in het blauw gekleed met klin gelende belletjes kent ook het Salz- burger land een gouden engel, zoals die in de Koedijker kinderverbeelding voortleeft en die we eveneens ontmoe ten in de gedaante van de Vlaamse Kerstfee. Daar zingen de kinderen op Kerst avond .vbor ze slapen gaan, een liedje, dat luidt: Engeltje, engeltje Gabriël, bak mij een koekje kleen, en 'een koekje groot om te leggen op Moeder Mariatjes schoot. Dan hopen zij, dat de heilige engel hun een broodje zal brengen en ieder jaar wordt de vrome bede van duizen den Gentse kleuters vervuld, want als zij 's morgens vroeg opstaan, vinden zij de engeltjeskooek op hun kussen liggen. Van Sinterklaas tot Kerstkind. J_|ET IS te begrijpen, dat de predikan ten geijverd hebben om de roomse Sinterklaas te verdringen door het Kerstkindje. Zo zien we dit populair worden in de landen der reformatie. Na de hervorming trad in Duitsland steeds meer het Kerstkindje in de plaats van Sinterklaas. Deze verdween ook in vele Zwitserse kantons uit het volksleven. In 1608 reeds herinnert de predikant Martin Behemus er aan. dat „niet Sinterklaas maar het heilig Christuskindje al het goed aan rijken en volkeren schenkt, zodat we het dan ook alleen maar aanbidden". Ongetwij feld zullen dergelijke invloeden ook hebben kunnen doorwerken in de pro testante Gouden-Engelenclave van Koedijk, waar immers in de volksspra- ke de inwoners de reputatie hadden dat zij „alle heiligen haten en toch goede mensen zijn". Thuis, in de huiskamer WINKELT" de huisvrouw Dagelijks ziet zij de adverten ties in haar Dagblad. Een voordelige aanbieding I Een mooie Japon I Een nieuw artikel I De merken van naam en de meest be kende winkels hebben haar voorkeur. Zij kent ze door haar" DAGBLAD. Adverteer daarom in dagbladen. BEDENK WAT DAGBLAD-RECLAME VERMAG I In de Woensdagavond te Uitgeest gehou den raadsvergadering is het eigendoms recht van de veelbesproken luiklok ter sprake gekomen, wat een principieel debat tot gevolg had. Het was de heer Kroon (P.v.d.A.) die deze gelegenheid aansneed met de op merking, dat hij blijkbaar geroepen was, „de kat de klok" aan te binden. Spreker wilde een adhaesie-betuiging in stemming brengen om hiermede het comité, dat is opgericht om gelden voor het jeugdhuis bijeen te brengen en zo doende de klok te behouden, een rug gesteun te geven. Dit kan toch de stemming van een ieder Derhalve stelde hij voor het volgende besluit te nemen: „De gemeenteraad van Uitgeest, in vergadering bijeen op December 1951. betuigt hiermede zijn instemming met de plannen, gelden in te zamelen om de tot stand koming van een Nederlands Hervormd Jeugd huis mogelijk te maken". Hierdoor kan bereikt worden dat de oude pastorie in haar historische vorm de gemeente zal verfraaien waaraoor een stukje ge grondslag wordt ontnomen. De heer Van Eerden (KVP) zeide, e 7®,kwestie al hee' wat gemoede- ^hteT twee dingen aan elkaar gekop peld. welke los ^elkand* s mm. °Vhrtnd tussen dit jeugdhuis en de Kkv°oPogdij de geldeni op een andere wijze moeten zien te krijgen. Eigendomsrecht in 't geding Over het eigendom van de klok is wellicht ook nog wei iets te bespreken. Hieromtrent heeft, de Raad ook nog geen zekerheid. Wij zouden onze plicht als bestuurders tekort doen wanneer wij hier niet tegenin zouden gaan. Bij het aannemen van deze adhaesie betuiging zou de raad zich nu reeds over de eigendomskwestie uitspreken. Dat .kan pas gebeuren wanneer over het eigendomsrecht een beslissing is gevallen. Zou aan de andere kant blij ken dat de klok aan de Ned. Herv. Kerk behoort, dan zou de raad zich met deze adhaesiebetuiging bemoeien met andermans zaken en dit zou een ver keerde inmenging zijn. De heer Krom (P.v.d.A.) deelde na een uitvoerige discussie mede, dat de adhaesiebetuiging door de raad anders was opgenomen dan de bedoeling hier van was geweest. Hij trok het voor stel in. Oslo heeft Rotterdam een kerstboom van 15 meter geschonken die voor het stadhuis van Rotterdam is opgesteld (Van onze speciale verslaggever) ONS corps Wegenwachters heeft zo langzamerhand heel wat ervaring opgedaan met het wegverkeer. Maar ook voor deze trouwe helpers van de weg blijft het leerzaam, wanneer ze de gelegenheid krijgen eens even verder te kijken dan de horizon van het eigen land of een stuk weg, waarop ze dagelijks vice versa enige honderden kilometers afleggen. Zo heeft de 31-jarige Zaandamse Gele Rijder, G. Hoogeboom, het bezoek erstaan, dat hij dezer dagen met zeven geüniformeerde collega's heeft mogen brengen aan Engeland, waar zij de gast waren van de Engelse Wegenwacht-organisatie, de Automobile Association. WIJF dagen heeft dat bezoek geduurd, en het zijn volbezette dagen ge worden. Honderden kilometers werden afgelegd in de driehoek Nottingham— BirminghamLonden. Veel wetens waardigs hebben de Engelse gasthe ren hun getoond. Zo werd een bezoek gebracht aan de B.S.A.-motorenfabneiï aan de Ralleigh-rijwielfabriek (waar tussen twee haakjes nog heel wat vrouwenarbeid verricht wordt, die naar Hollandse begrippen mannc-lijk zwaar is), aan het politiebureau van Nottingham, waar 26 auto's en een aantal motoren ter oeschikking van het corps staan, die alle zijn uitgerust met mobilofoon, en aan Londen zelf natuurlijk met zijn honderden beziens waardigheden, die een buitenlander altijd weer kunnen fascineren. Hoofddoel van het bezoek was na tuurlijk het vriendschappelijke contact met de op een 45-jarige ervaring bo gende Roadpetrolmen, zoals de Wegen wachters daar heten. Vijftienhonderd man telt dit corps. Vijftien maal zoveel dus als het corps van ons kleine land je, waarmee de A.A. echter toch graag een nauwe samenwerking heeft, om zijn auto leden de garantie te kunnen geven, dat ze bij pech ook op het Ne derlandse zo goed als het Belgische corps kunnen rekenen. Andere taak. P)IE Engelse Wegenwachters hebben een opleidingscentrum. Vier en twintig man, onder wie verscheidene, die al geruime tijd bij het corps dienst doen, maar wier kennis zo nu en dan weer eens wordt aangevuld, volgen tegelijkertijd de cursus. De hulpverle ning van het Engelse corps is anders dan bij ons. De Engelsen verlenen uit sluitend hulp aan de leden van hun organisatie, en die hulp is voldoende, Mr. J. Linthorst Homan is tot voorzitter Ned. Olympisch Comité gekozen. De heer Pahud de Mortagnes (rechts) overhandigt mr. Linthorst Homan na diens verkiezing de voorzittershamer. Op de achtergrond de twee andere nieuwe leden (links) de heer Slingenberg en rechts ir. Paulen. wanneer alleen maar assistentie van een garagehouder, dokter, e.d. wordt ingeroepen. Daar staat tegenover, dat de Engelse Wegenwachters veel meer dan de onze fungeren als wegwijzer, en dikwijls ook als verkeersagent, wanneer ze enig kruispunt op hun route vinden, waar een nogal intensief verkeer is. Na sluiting van de gewone Wegen wachtdienst, heeft de Engelse A.A. een z.g.n. Breackdownservice ingevoerd. Met mobilofoon uitgeruste auto's rij den in die nachtelijke en laat-avond- lijke uren nog langs de wegen om overal hulp te verlenen, waar wagens zijn blijven steken, welker eigenaar telefonische assistentie heeft gevraagd. Dameshulp. CVENMIN kent Nederland een vorm van -vice, die thans nog al leen voor Londc bestaat. Men kan zich n.1. aan de rand van de stad a raison van 3 shilling per uur een lief tallige wegenwachtster als chauffeuse kiezen of alleen maar als gids. Op de hoofdroutes naar Londen treft men deze meisjes aan. Zo goed als er hier in ons land nog altijd automobilisten zijn, die er voor terugdeinzen zich in het Amsterdamse verkeer te storten, zijn er in Engeland bestuurders, die zich onzeker voelen in het nog zoveel grotere Londen. Deze dienst voorziet dan ook in En geland in een grote behoefte. Ander gemak, dat de Engelse A.A de. weggebruikers biedt, is het gebruik van een telefoon. Honderden telefoon cellen zijn langs de wegen geplaatst De locale gesprekken zijn gratis, voor de interlocale gesprekken deponeert men het verschuldigde bedrag in een grote spaarpot. Treffend voor de En gelse mentaliteit is, dat hier nooit iets aan mankeert. Overigens hebben de heer Hooge boom en zijn collega's ontdekt dat het Nederlandse corps zich om zijn tech nische kennis en capaciteiten stellis niet minder behoeft te voelen dan de Engels Roadpetrolmen. Natuurlijk werden de Hollanders in het oplei dingscentrum hierop even getest. Ze slaagden stuk voor stuk met vlag en wimpel, niet het minst tot genoegen van de gasheren. BARNEVELD, 20 Dec. Pluimvee- markt: zeer trage handel. Aanvoerv ca. 32.000. Er bleef veel onverkocht. De prijzen daalden tijdens de markt aan zienlijk, behoudens voor een enkele soort, zoals hazen, waarvan er slechts weinig aangevoerd waren. Het feit, dat er volgende week twee dagen niet ge slacht wordt (Kerstdagen) zal er aan medegewerkt hebben, dat er niet zo veel gekocht werd als wel gewenst was. Prijzen: oude kippen, lichte 2—2.10, zware 2.152.30; N.H. blauwe kuikens 2.102.30 (héél in het begin ging er nog een zeer zware partij voor 2.65) kalkoenen 3.253.70; tamme konijnen 2.10-2.30, alles per kg. overige per stuk: oude eenden 1.502.25; ganzen 10—12 hazen 5.509; patrijzen 1.752.50: fa zanten 3.504.75; wilde duiven 0.80 0.90. Jan Helder: ..Pieter Dourlein Ridder M.W.O." - Uitg. „De Bezige Bij". ,De Bezige Bij" te Amsterdam gaf een boek uit over de belevenissen van Pieter Douriem, de bekende verzets man. De nu wel algemeen bekende ge schiedenis van Pieter Dourlein is door Helders vaardige pen geworden tot een boeiend verhaal van moed, door zettingsvermogen, geluk, desillusie en.... rehabilitatie. Dourlein, in de Meidagen van '40 matroos op de torpedobootjager Jan van Galen, ontsnapt in 1941 in een motorboot naar Engeland en wordt opnieuw bij de marine geplaatst. In September 1942 begint de harde trai ning en opleiding tot geheim agent. Tn de nacht van 9 op 10 Maart 1943 wordt hij boven de Veluwe gedropt en valt regelrecht in handen van de SD. als slachtoffer van Schreieders En "land Spiel. Samen met Ubbink weet hii uit de gevangenis te Haaren te ontvlech ten en na spannende weken en maan den in Belgie, Frankrijk, Zwitserland en Spanje komen ze in Engeland aan, waar ze, onder verdenking Duits spion te zijn, worden gearresteerd. Ma vier maanden geestelijke beproeving in dj» cel komen ze vrij. Maar pas veel later komt de volledige rehabilitatie: een Koninklijk Besluit van 6 October 1950 benoemt Pieter Dourlein tot R-'d-'er 4e klasse der Militaire Willems Orde. Als hij daarna uit handen van Zijn Koningin het eremetaal ontvangt, dan pas is Pieter Dourlein in zijn eigen ogen weer in eer hersteld. Het boek is met vaart en verve ge schreven en het is zo rijk aan gebeur tenissen, dan men zich afvraagt hoe dit alles in vijf jaar tijd is te beleven. Het is het spannende verhaal van een Nederlands marineman, doch wélk een marineman! VISSERI.TBERICHT URK, 20 Dec. 1951. Door 20 vaartui gen werd aangevoerd: 978 pond snoek baars 7981 cent; 148 pond rode baars 8186 cent en 1112 pond blei 6 cent. Alles per pond. OPPERDOES, 20 Dec. 1951. Ronde biet I 6,80—14,20, II 12,20—12,40; gele kool 7,40. groene kool 6,50; rode Koof 7,5010; Deense kool 7,50; Succes Deense kool 5; uien, gewoon 26,40, grof 26,20. HANGENDE PIONNEN. Wat verstaan we onder hangende pionnen? In diagram A zijn d4 en e4 hangen de pionnen; in diagram B zijn dit b4 en c4. Het betreft altijd twee pionnen; op hun lijnen bevindt zich nooit een vijandelijke pion; evenwel is geen van beide een vrijpion. Hieruit volgt te vens, dat een a en b pion of g en h pion nooit „hangend" kunnen zijn. Welk verschillend kenmerk hebben de stellingen A en B? Bij stelling A bestaat de witte pion- nenstelling uit 3 groepen, dit geval komt in de praktijk het meest voor, vooral met c en d pion. Bij stelling B bestaat de witte pion- nenstelling uit 2 groepen. Stelling A is dan ook strategisch on gunstig voor wit, daar de pionnenstel- ling meer versplinterd is, in deze pionnengroepering zetelt juist het na deel van de hangende pionnen. In stelling B is het aantal groepen van wit en zwart even groot, zodat hier de hangende pionnen geen nadeel opleveren. Als in een stelling sprake is van hangende pionnen g^an we in 't al gemeen als volgt te werk (uit het bo venstaande volgt, dat stelling B buiten onze beschouwing valt): De wit speler (in ons geval) houde zich aan de volgende regels: a. zo weinig mogelijk stukkenruil. b. Speel (in dit geval e4—e5) nooit één der pionnen op: de formatie ver liest aan kracht: veld d5 wordt prijs gegeven, terwijl pion d4 zwak wordt. c. scheppen van tactische kansen, door eeh doorbraak op d5, in samen werking met a. Voor zwart kunnen we nu zelf de regels afleiden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 3