i er Vrouwen 1 VAL DA JIMMY BROWN AL AUTORENNER GESLAAGD. In de greep van de woestijn Hersengymnastiek P,Jjoprogramma voor dit week-end Pa rijs ontwierp practische en tevens elegante skicostuums Het land onzer jeugd DANK ZIJ HILVERSUM GRIEP? op weg naar Neem een doos echte s Tl LL.es ZATERDAG 10 JAJfTTARÏ 1952. 48. Op de grote tribune en langs het circuit was er eigenlijk niemand die enige aandacht wijdde aan de eenza me Meteoor, die ver achter de andere racewagens voortijlde. Er had zich na melijk dadelijk een verwoede strijd ontketend tussen de vijf Betha Pari- sia's en de rest van het veld. Voorop ging de Serrari van Luigi Rinaldini, die uit eerste positie was gestart en die vast besloten was zijn huid zo duur mogelijk te verkopen. Luigi Rinaldini die een bekwaam coureur was, wist heel goed dat zijn Serrari, hoe snel ook, niet tegen de bliksemsnelle Be- tha's was opgewassen en zeker niet tegen die van signor Armando, die nu al vier jaar achter elkaar wereldkam pioen was geworden, maar hij was een dier coureurs, die nooit de moed op gaven en die zich nimmer gewonnen gaven, voordat aan een nederlaag niet meer te ontkomen viel. Toen Luigi Ri naldini met zijn Serrari voor de eer ste maal langs de grote tribune jak kerde, zag meneer Giebel, dat hij een voorsprong had van ongeveer 200 m. op de Moombeam van de Engelsman Dick Ravitt, maar veel belangstelling toonde meneer Giebel hiervoor niet. Hij rekte zich zo ver mogelijk uit om te kunnen ontwaren of Jimmy er nog niet aankwam. Daar schoten zij voor bij, de Serrari's, de Raverati's, de Unions en de Betha's. In één oogopslag zag hij dat de hemelsblauwe Betha van Armando na een ronde al op de vijfde plaats lag. Meneer Giebel tuurde over het lange rechte eind van het circuit. Het ene racemonster na het andere was hem voorbij geflitst, maar van Jimmy's Meteoor viel nog geen glimp te ontwaren ■9ÊBÊÊ8ÊË j^EER nooit weerom, zie naar uw jeugd niet om". Het is een dicht regel van Hendrik Marsman, maar het is een leefregel voor de mens, die zich zelf teleurstellingen wil besparen. Want ach, wij zijn, hoe verstandig misschien, toch zo bitter weinig wijs. Wjj geloven, met het volwassenste ge zicht, steevast in kinderlijke illusies. Zet de radio eens aan en luister, luk raak, als bij een muzikale grabbelton, naar de liedjes (op zijn Hollands ge zegd: songs) die er ingaan als koek bij het grote publiek. Het zijn bijna al tijd variaties op: Weet je nog wel van toen? met dierbaarheden als bankjes in plantsoenen en bootjes op een plas. Worden de ogen van menig diamanten bruidspaar niet nat bij het loutere ho ren van „Kom Karlieneke!" en: „'s Nachts na het bal"? Alles heimwee naar dat land van de jeugd, dat er niet meer is en er eigen lijk nooit geweest is, want de bril die wij droegen had rooskleurige glazen. En toch wie zou het kunnen laten? Toen twee van onze oud-klasgenoten elkaar na jaren tegen het lijf liepen hieven zij een gejuich aan dat zij in de tijd van hun scholierschap uiterst mal gevonden zouden hebben. En maakten spontaan een afspraak van uitnodigingen in het wilde op de meest uitgebreide schaal, om al die lui op de klassieke datum van de schoolstichting te ontmoeten. Wy vlogen er, zij het niet voltallig, prompt in en zaten elkaar, na een aan tal jaren dat nu eerst begon te wegen, met vermaakte en verbaasde ogen aan te staren. Hoe was het ter wereld mo gelijk? De jongen, die onder de Duitse les de vlechten van ondergetekende in de inktpot placht te dopen, bleek geconsolideerd tot een heer met staand boord en embonpoint. Zijn buurman van weleer weet je nog hoe hij nooit één fatsoenlijk opstel kon ma ken?, maar hij is nog altyd een baas in natuurkunde was naar het zeg gen iets dunner behaard, maar even phlegmatiek gebleven. Maar wie had ooit de uit haar kracht gegroeide jongedame met vlechten tot haar middel herkend in de gesoigneer de verschijning met een dartel be- piekt hoedje op haar grijzende per manent? De zeer slanke, zeer bijde- hande buurvrouw bleek een gezellige ronde moeke van ettelijke spruiten te Zijn geworden, maar Annie, de beauté van weleer was och wisten jullie dat niet?, akelig terecht gekomen, heel akelig, en Kees was dood, en Jo inva lide. en Car'a, die destijds als wees bij een oom en tante woonde, was nog al tijd. stel je voor, nóg Sltijd bij dezelf de oude mensen in buis Het was aardig en vermakelijk, en ook een beetje wrang. Want dat land onzer jeugd, het week steeds verder terug, hoe meer herinneringen wij op haalden, en hee radder wij door elkaar praatten. Het was nu werkelijk een verloren paradijs geworden, het slot van Doornroosje, de scherpgerankte dorens van teleurstellingen, zorgen, le venservaringen, hielden de deur voor Ons gesloten. MAAR wie geeft gauw een illusie op? De bond van oud-leerlingen vierde die avond feest, in hetzelfde zaaltje waar wij destijds bijeenkwamen. Weet je nog dat jy toen de hoofdrol had en Willy, hoe-heet-ze-ook-weer de Einzug der Gaste auf der Wartburg speelde in de pauze met de muziek leraar? Ja, die leeft nog, met pensioen natuurlijk, maar nog even mager en beweeglijk. Tjonge, wat hebben we die man dwars gezeten, wy waren toch een mooi stelletje indertyd met die pa raplu vol snippers boven de deur. Wacht even. op die feestavond moeten wy gaan kyken, een paar van die oude knapen zyb er nog en misschien lui Van onze lichting. Dat zeiden wij, maar wy dachten Bekend» schriftelijk» cursus (Advertentie, Ing. Med.J iets heel anders, en plof! zuchtte het kaartenhuis onzer dromen ineen, toen wy het zaaltje binnenstapten. Wat wa ren die brilleglazen weleer hoogrose geweest. Hadden wy met onze zestienjarige ogen dit pijpenlaadje heus een féést- zaal gevonden? Hadden wy op dat wrakke toneeltje met die turfkleurige gordynen wezenlijk Gerrit Witse tot leven zien komen, compleet met va dermoorders en lange lijzen en een écht schellekoord? Cetera desunt het vervolg ontbreekt, stond er onder in de Camera Obscura. Inderdaad: het vervolg ontbreekt. Het jeugdland zweeft ergens los in de ruimte. Laat het zweven en tracht het niet te bereiken, want dan wijkt het steeds verder terug. Dit feestzaaltje met zijn wrakke inventaris, alle dode dingen hebben iets eeuwigs, maar de levende, zorgeloze jonge mensen van toen zijn nu al onvindbaar.... Ik hardde het niet langer dan tot de pauze, en was blij toen ik weer buiten liep onder de sterren, terzijde van de stille Hofvijver, waarlangs eenmaal Aleid van Poelgeest en Johan de Witi j gewandeld hadden. Kijk daar: hoe sta- j tig en toch ingetogen stond het Mau- ritshuis met al zijn ramen verlicht in het donkere water gespiegeld. Verlicht? Maar dat was waar ook: na de restauratie was het museum by tijden ook 's avonds geopend. Hoe zou een mens met een vreemd heimwee in het hart dat bordes en die deur kunnen voorbij lopen? Ik kwam binnen als in het huis van een oud vriend en bij het bestijgen van de trap viel dat dwaze heimwee van mij af. Kijk, zeiden de schilderij en, vertrouwde bekenden uit mijn jonge jaren: treur niet om. wat onbe reikbaar voorbij is, maar geef acht op de winst. Weet je nog hoe je ons zag met jonge onervaren ogen, als mooie plaatjes op reusachtige schaal, kijk spul zonder meer, uiterlijk blinkend vertoon? Maar zie nu het verfynde gebaar van de ontledershand, als enig juist centraal punt bij de Anatomische Les. De zwierige, fraaie compositie van de Driekoningenavond, de peinzende klaarheid van het meisjeskopje met de blauwe hoofddoek. Het pure, ver droomde middaglicht van dat eeuwig ogenblik, gevangen in het Gezicht van Delft. En ach, dat volmaakt pronkju weel tegen die witte wand die toch geen wit is: Het Puttertje. Is het bewust genieten van dit on verwoestbaar schoon geen groter winst dan het verlies van wat jonge onbe zorgdheid? Alle dingen hebben hun bestemde tijd. SASKIA. Enige weken geleden hadden we het er over, hoe Manhattan aan haar naam gekomen was. Zo zyn er aan de andere kant van de Atlantische Oceaan nog vele plaatsen, die op een büzondere manier aan hun naam gekomen zyn. Eén daarvan is b.v. Montevi deo, de hoofdstad van Uruguay. Toen n.1. de bekende Portugese zeevaarder Magelhées in 1520 op een trip was naar de Molukken, (een trip, die zou uitlopen op een reis om de wereld, waarvan by zelf niet het einde heeft be leefd), kwam hij ook by de kust van Uruguay terecht. Bij het ont waren van land riep de uitkijk naar beneden: „Monte vid'eu" (ik zie een berg). Thans de beurt aan U: 1 Wat is de doelstelling van het Prins Bernhardfonds? 2 Wat {s het verschil tussen „dokter" en „doctor"? 3 Hoeveel maal komt het cijfer 1 op een zilverbon van ƒ1. I.— voor? 4 Wat vieegt zwaarder: 1 pond appelen of 1 pond lood? 5 Wat is een kynoloog? 8 Welke maand wordt bedoeld met „Wijnmaand"? 1 Hoe luidt het vervolg van 't weerkundig gezegde: „Maakt de spin in 't net een scheur, 8 Is een modderkruiper een reptiel of een vis? 9 Op welke Zondag valt Moe derdag? 10 In welk land gebruikt men de „sol" als muntstuk? Voor de antwoorden zie men ons blad van Dinsdag. f Pil. Pam en l'nin in Zwitserland^ 47. Langzaam maar zeker volgden Pim, Pam en Pom samen met Ina de sporen van Paul. „Nu ik moet zeggen, dat hij durft", riep Pim. „Moet je eens zien hoe we al zyn gestegen". „Ik kan wel merken dat jullie hier thuis zijn zei Pom weer tegen Ina, die angstig om zich heen keek. „We mogen hier eigenlijk niet van vader", zei ze weer. „Ja maar waarom dan niet!" vroeg Pim een beetje ongeduldig, maar plotseling werd zijn aandacht afgeleid. Ze waren weer een hoek omgeslagen en P m kon duidelijk de voetsporen van Paultje zien. Maar waarom bleef hij dan in eens zo stokstyf staan? Pim zag dat d» voetstappen van Paul plotseling 0p. hielden en toen hy voorzichtig naar voren liep, bemerkte hy, dat hy aan da rand van een afgrond stond. „Lievt help! Pom, Pam, kom eens gauw hier!" Op het geluid van Pim's angstige stem snelden zyn broertjes naderbij om dan ongelovig in de diepte te staren, ter- wyi Ina geluidloos tegen de rotswand stond te snikken. „PaulPaul heeft een ongeluk gehad", stotterde Pim. „Hij is hier van de rotswand naar be- neden gevallen". ZONDAG 20 JANUARI HILVERSUM I. 402 m.: 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO, 19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.- muziek. 8.35 Voor het platteland. 8.45 Orgelspel. 9.02 Sportmededelingen. 9.05 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven", cau serie. 10.00 Volksliederen. 10.15 Met en zonder omslag. 10.45- Gevarieerde muziek. 11.15 Cabaret. 12.00 Disco-cause ie. 12.40 Voor de jeugd. 12.50 Orgelspel. 13.00 „Het is geen man, die niet skiën kan," vinden de Noren en zij kunnen dat gemakkelijk zeggen met hun lan ge winters en rykdom aan besneeuw de berghellingen. In Nederland be perken we ons maar tot de schaats sport. tenminste als Koning Winter de schaatsliefhebbers gunstig ge zind is. Vele jaren achtereen blijven de gladde yzers soms op zolder en 't behoeft daarom niet te verwonderen, dat het aantal Nederlanders, dat in de Kerstvacantie de buitenlandse wintersportcentra opzoekt om zich aan de edele skisport te wijden zien derogen toeneemt. Ongeveer dertig jaar geleden werd het skiën alleen nog maar beoefend door enkele be voorrechten, maar het is opvallend hoe men de laatste jaren mensen van allerlei rang of stand kan aantref fen op de witte velden van Zwitser land, Oostenrijk, Italië en Scandina vië. Deze toegenomen belangstelling voor de wintersport heeft ook de Parijse couture aangegrepen. Zij spant zich in om de skikleding, die toch aan zekere voorwaarden moet voldoen om de sport te kunnen u;t- or'-pen, niet in strijd te doen zijn met de elegance, waaraan de Parijse huizee hun vermaardheid hebben te danken. Ook de grote couturiers zelf besteden alle zorg aan de modellen. De eerste foto toont de schepping „Givre", bestaande uit een pantalon van marineblauw kamgaren, die de bovenkant van de schoenen strak omsluit en daardoor een volkomen waterdichtheid garandeert. Het huls „Bucol" ontwierp de blouse, welke gemaakt Is van witte cracknyl met een kraag en een zakklepje van ma rineblauw. De pet, die van hetzelfde materiaal als de blouss is vervaar digd, heeft oorkleppen, welke op practische wijze strak gehouden wor den door samengestrikte bandjes. Andere Ledoux ontwierp voorts de op de tweede foto staande sportcom- binaties. Links een marinejasje van witte wol met grote zwarte ruiten. De vier grote zakken geven een aar dig effect aan het geheel De panta lon is van zwarte wollen stof. Rechts een dito pantalon met wit wollen vest, waarop sterk contrasterende s'r^nen van zwart velours. 12) Reeds kreeg de hemel zyn brandend diepblauwe gloed en toen ze zich een laatste maal omkeerde, was het als wenkten de wuivende palmen haar te rug te keren. „Idioot!" Mara beet zich op haar lip en wendde zich vastberaden om. Maar ze kon die onverklaarbare koude vrees die haar hart raakte, niet geheel uit haar gedachten bannen. Een uur later reden ze door een klein dorpje, dat slechts uit een verzameling van uit klei gebakken hutten en een haveloze moskee bestond. Mara keek vol be langstelling naar de vrouwen in zwar te gewaden, waarvan sommige water kruiken op haar hoofd balanceerden en naar de troepen naakte bruine kin deren, magere kippen en geiten, die allemaal door elkaar liepen. Dit was het laatste dorp dat ze zouden passe ren, had juffrouw Frask gezegd; van hieruit was er slechts de eenzaamheid van de woestijn tot ze by de verboden door MARJORIE VERNON stad kwamen. Voortaan zouden ze de blauwgeklede fallahin niet meer in de velden zien werken, of uitnodigende sinaasappel- en vijgeboomgaarden voorbijrijden; niet meer door een in heemse stad rijden en het roepen van de muezzin van zyn minaret af of de schrille kreten van de waterdragers heren; zelfs de struiken van de tama risk zouden verdwijnen en slechts het geelgouden zand en de diepblauwe hemelkoepel zouden overblyven. Ze waren nog verscheidene dagrei zen van hün doel verwijderd. Dat dacht juffrouw Frask tenminste, want ze kon de juiste plaats slechts by be nadering bepalen. Maar dat kon Mara niet schelen; ieder uur van deze war me Oosterse dagen was kostbaar en ze had de tyd wel willen vasthouden. Ze kon maar niet genoeg krijgen van de golvende duinen en de wolkenloze hemel er boven. En toen kwam de dag waarop juf frouw Frask verwachtte dat ze de ge heimzinnige stad zouden bereiken. Ze reisden nu sneller en rustten slechts kort. Ze waren myien van de gewone karavaanroute verwijderd en hadden in twee dagen geen levend wezen ge zien, maar de schryfster had een ruwe schets, die van haar broer afkomstig was. Hamed, de gids, beweerde van de stad die ze zochten, te hebben ge hoord en wel enig idee van de ligging te hebben. En toen ze laat in de middag de top van een heuvel bereikten, slaakte Ha med een kreet en wees opgewonden in zuideiyke richting. Een ogenblik lang konden de Engel sen niets byzonders onderscheiden, maar toen ze hun hand ter beschut ting tegen het zonlicht boven hun ogen hielden, konden ze heel in de verte een hiaat in de golvende duinen zien; en daar onderscheidden ze vaag muren van dezelfde geelkleurige tint als de woestijn en daarboven uit de slanke torenspitsen van minaretten eh de koe le kronen van palmen. Het leek een luchtspiegeling die daar lag te trillen in de hitte. Maar toch waren ze er ze ker van dat ze hun doel hadden be reikt. ardt's Grieppoede». Doos 47 ct. 59. Met een forse ruk slingerde hy het anker naar beneden en dat haakte precies om de ladder van de brand weerauto, zodat het luchtschip nu in razende vaart meegesleurd werd. „Dat zal je berouwen!" schreeuwde Trol de Trooster woedend naar boven. „Denk maar niet, dat je die steen ooit terugziet!" Hij haalde zyn mes te voorschijn en slingerde dat met een woedend gebaar in de richting van de drie mannen, die over de rand van de gondel leunden. Maar of het nu kwam door het slingeren van de brandweer auto.- of het schommelen van het luchtschip, het mes vloog over de hoofden van Kappie en dé postbode heen en boorde zich diep in de ballon van het luchtschip, dat met een sissend geluid leegliep. „Daar gaan we! We vergaan!' chreeuwdo de Maat angstig, toen het luchtschip met een plof naar beneden vieL Maar gelukkig kwam het precies boven op de brandweerauto terecht Ik ewi?eeenr °ng"lukTken «ebeurden Kappie hem stevig vast Nieuws. 13.05 Mededelingen of gram.. muziek. 13.10 New York calling. 13.15 Theater-Orkest. 13.50 „Even afrekenen, herent". 14.00 Gram.muziek. 14.05 Boek- bespreking 14.30 „L'Ivrogne corrigé", opera. 15.30 Gram.muziek. 15.45 Toneel- beschouwing. 16.00 Discogram. 16.30 Sportrevue. 17.00 Amusementsmuziek. 17.25 „Monus, de man van de Maan", hoorspel voor de jeugd. 17.45 Pianospel. 17.55 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sport» uitslagen. 18.30 Korte Ned. Herv, kerk dienst. 19.00 Voor de Jeugd. 19.35 Voor dracht. 20.00 Nieuws. 20.05 Amusements muziek. 20.30 Avro-allerlei. 20.35 „De familie Malinden", hoorspel. 21.15 Gram. muziek. 21.40 Hersengymnastiek. 22.05 Radio Philharmonisch Orkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Weekoverzicht. 23.25—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM n. 298 m.: 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 10.00 IKOR. 12.00 NCRV, 12.15 KRO, 17.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gram.muziek. 10.00 „De open deur". 10.30 Doopgezinde Kerk dienst. 12.00 Gewijde muziek. 12.15 Apo logie. 12.35 Gram.muziek. 12.40 Lichts muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerberichten en katholiek nieuws. 13.10 Lunchconcert. 13.35 „Uit het Boek der Boeken". 13.50 Brabants Orkest. Orato riumvereniging en solisten. 14.35 „Realis me en abstractie in de kerkelijke kunst", causerie. 14.50 Vocaal kwartet, sopraan en tenor. 15.15 Gitaarspel. 15.30 Cembalo gezelschap en solist. 16.00 Gram.muziek. 16.10 „Katholiek Thuisfront overall". 16.15 Sport. 16.30 Vespers. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.30 Omroeporkest en solist. 19.00 Gram.muziek. 19.15 „Zeven stem men uit het Nieuwe Testament", cau serie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weerberichten. 19.45 Reportage. 19.52 Boekbespreking. 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.12 Gevarieerd pro gramma. 22.45 Avondgebed en Liturgisch# kalender. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gra- mofoonmuziek. MAANDAG 21 JANUARI HILVERSUM I. 402 m.: 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA - 7.00 I Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Zenderslultlng 9.00 Nieuws en weer berichten. 9.12 Gram.muziek. (9.39—9.35 Waterstanden.) 9.50 Voor de huisvrouw. 10.00 „Voor de oude dag", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de kleuters. i0.4U Voor de zieken. 11.35 Gram.muziek. 12.00 Idem. 12.15 Dansmuziek 12.30 Land en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Dansmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Accor deonorkest en solist. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.15 Kamermuziek. 14.45 „Toen 't kermis was in Hmdle", hoorspel. 15.50 Gram.muziek. 16.00 Voor de jeugd. 16.30 Zendersluiting. 1800 Nieuws. 18.15 Militair commentaar. 18.25 Vara-varia 18.30 Orgel en zang. 18.30 Regeringsuitzending: Prof. Dr. C. C. Berg: „Indonesië en de Phtlippljnen". 19.00 Par lementair overzicht. 19.15 Pianorecital. 19.45 Regeringsuitzending: Ir. C. Rietse- ma: „Rassenlijst tuinbouwgewassen". 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Koninklijke Militaire Kapel. 20.45 Geva rieerd programma. 21.45 „De weg naar vrijheid", lezing 22.00 Radio Philharmo nisch orkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Socia listisch nieuws in Esperanto. 23.20 Dans muziek. 23.45—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II. 298 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Sportuitsla gen. 7.15 Een woord voor de dag. 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws en weerbe richten. 9.10 Voor de zieken. 9.30 Familie- competitie. 10.05 Orgelspel. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Pianorecital. 11.25 Geva rieerde muziek. 12.15 Gram.muziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en Tuin bouwmededelingen. 12.33 Orgelconcert 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Vo caal dubbelkwartet. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.25 Harp en fluit. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws. 18.15 Sportpraatje. 18.25 Voor de mannen in gnjs, groen en blauw. 18.30 Gemengd ,°°r- 1800 „Volk en Staat", causerie. 18.15 Engelse les. 19.30 Gram.muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weer berichten. 20.10 „Vijf minuten". 20.15 Radio Philharmonisch Orkest en soliste. 20.50 „De amourette van Cathérlne d'Or- a 1 doorspel. 21-30 Vocaal ensemble. 21.50 „Wie waren Uw voorouders'". 22.00 Gram-muziak. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS-berichten. 23.15 Residentie-Orkest en soliste. 23.45—24.00 Gram.muziek. KEE LP I J N (Advertentie, ing. MedJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 4