MEDEMBLIK, de oudste stad in West-Friesland BOEIENDE GESCHIEDENIS VOL WISSELVALLIGHEDEN Eens oorlogshaventhans centrum van krankzinnigenverpleging De trots van de stad Ziekenhuis in marine-etablissementen Brug der zuchten Horlogemakersschool, enig in ons land BURGEMEESTER MET VELE AMBACHTEN Noordhollands Kanaal nekslag voor de siad Eens was er reden voor naijver Wfdemblik de ^elanS"jkste gemeente aan de in 1930 gereedgekomen Wierin- germeer. De schepping van dit nieuwe cultuurland heeft natuurlijk invloed gehad op deze oudste stad van West-Friesland. Maar wie hier eens even zijn oor te luisteren legt moet al heel gauw ontdekken, dat de verwachtingen, die men in de twintiger jaren van dit nieuwe land heeft gekoesterd, niet in vervulling sQn gegaan. De jonge, sterke Wieringermeer-bevolking, bij haar pionierswerk niet gebonden door tradities, schiep zich een eigen wereld, en had daarbij Me- demblik niet nodig om zich te oriënteren, EIGENLIJK een hoogst merkwaardig feit. Sociografen heb- ben zelfs uitvoerige S» studie eraan gewijd om de oorzaak hier- van te peilen. Ook zij i stonden namelijk stil -ƒ bij de omstandigheid, dat dit Medemblik toch eigenlijk zo'n prachtige ontmoe tingsplaats is van maar liefst drie ge heel van karakter verschillende land schappen. In het Noordoosten, als overwonnen groot heid, de voormalige Zuiderzee, in het Noordwesten de Wie- ringermeer met zijn eindeloze en impone rende regelmaat van akkers en boerderijen en in het Zuiden het ju de West-Friesland met zijn vaak grillige afwisseling van tui nen en weilanden, wa rtussen men links en rechts schilder achtige dor -jes met spitse kerktorentjes ziet oprijzen. ^AAROM heeft dit Medemblik met zijn oude historie, deze taak niet mogen vervullen, waartoe het op grond van zijn ligging en stedelijk karakter als het ware geroepen scheen? Drs. G. E W. Huizinga heeft zich in een uit voerige dissertatie over Medemblik met deze vraag bezig gehouden. Hij noemt in de eerste plaats ais oorzaak ervan de ontnuchterende werkelijk heid, dat de Wieringermeerbevolking zich van meet af aan een eigen sociaal en economisch leven ging scheppen En voorts het feit, dat de Medemblik- ker middenstand zich wat slordig had voorbereid op de kennismaking met de nieuwe buur, die nog wel tijdelijk inwonend zou worden. Daarnaast mis kent de heer Huizinga niet, dat de ge spletenheid in godsdienstig opzicht, het typisch kleinsteedse elkaar-naar-de- ogen-zien, alsmede het verdwijnen van een eens vrij bloeiend marktwezen, de opheffing van het personenvervoer op de spoorwegverbinding Medemblik Hoorn in 1936, en het feit. dat de cul tivering van de drooggevallen Wie- ringermeer in de hoogst gelegen hoek het Noordwesten begonnen is. De verbeterde verkeersmogehjkhe- den hebben de betekenis van Medem blik eer doen afnemen dan groeien. Omstreeks 1800 nog woonden hier maar liefst zeven meesters in de rech ten. Tegenwoordig niet één meer. Dal is typerend, vond burgemeester Peters. En toch, wat zielental betreft, was het in die dagen aanmerkelijk kleiner dan op dit ogenblik. De bestuurszaken eisten zo'n goede honderd jaar geleden heel wat minder tijd dan tegenwoordig. Burgemeester Claas Gerdenier, die zich omstreeks 1850 geweldig geweerd heeft, om Me demblik zijn Marine-opleiding te laten behouden, was behalve burgemeester dijkgraaf, directeur van het postkan toor, notaris, en dan verder in zijn vrije tijd nog zoutzieder. mede van invloed zijn geweest. Wij zullen ons er niet verder in verdiepen, doch wensen Medemblik de kracht toe, zijn omgeving alsnog de centrale po sitie van deze stad uit welbegrepen eigenbelang te doen beseffen. OM DIT TE BEREIKEN, zullen de Medemblikkers hun eigen Westfriese volksaard een weinig geweld moeten aandoen. Die aard maakt het de men sen namelijk wat moeilijk ergens goed warm voor te lopen. Zo schijnt deze omstandigheid ook de oorzaak te zijn, dat.... dit Medemblik met zijn fraaie oude geveltjes, en zelfs zijn vermaar de kasteel Radboud, niet eens een Vereniging voor Vreemdelingenverkeer bezit. En dat het feit ten spijt, dat hier het hele jaar door talloze vreemdelin gen een kijkje komen nemen, en de pittoreske haventjes in de zomermaan, den honderden watertoeristen veilige ligplaats bieden. UIER ligt ongetwijfeld een taak voor de Federatie van V.V.V.'s in onze provincie. Er valt wat te activeren, en dat lijkt ons voor dit stadje, waar de historische schoonheid als het ware voor het opscheppen ligt, toch waar achtig niet zo moeilijk. Wat al beziens waardigheden. In de eerste plaats de oude (Ned. Herv.) Bonifaciuskerk. De toren van deze kerk in 1927 geres taureerd is niet zoals die van prac- tisch alle kerken van ons land, met lei gedekt, maar geheel van bakstenen opgetrokken. Er staat in dit kerkge bouw een preekstoel uit het jaar 1555. Enkele gebrandschilderde ramen uit de 17e eeuw maken mede een bezoek aan dit gebouw de moeite waard. Tweede bezienswaardigheid is on getwijfeld het vroegere weeshuis thans Tehuis voor Ouden van Dagen „Levensavond" met zijn fraai poort gebouw en met goudleer behangen regentenkamer. De fraaie trapgevel- tjes van het huis „Vier Noorder Cog- ge" en de Waag aan de Nieuwstraat verdienen eveneens aandacht. Gezwe gen dan natuurlijk nog over het in 1934 van ean zeer ontsierende omman-* teling ontdane kasteel Radboud, dat door Graaf Floris V in de 13e eeuw gebouwd is op de fundamenten van het verwoeste kasteel Radboud dat van omstreeks 700 dateerde. NAAST HISTORISCHE beziens waardigheden, heeft Medemblik ook moderne bezienswaardigheden. En dan moeten we in de eerste plaats denken aan het fraaie en massieve stadhuis een schepping van de bekende archi tect Kropholler dat nog juist vóór de oorlog gereed kwam. Er bevindt zich in dit stadhuis een kleine, maar stellig wel waardevolle porceleinver- zameling. En verder kunnen grapho- logen hier proberen het karakter te ontleden van historische figuren als Karei V, Alva, Diedrick Sonoy, Maxi- miliaan, Bossu e.d., wier handtekenin gen hier alle voorkomen onder docu menten, die eertijds voor de stad be paalde betekenis hadden. DEEDS die documenten duiden erop, dat Medemblik een belangrijk bol werk geweest is. Het is ook één der oudste plaatsen van West-Friesland. De stichtingsdatum ligt vóór het jaar 900. Niet bewezen kan worden, dat een Friese Koningszoon Diederick hier al in 334 een slot zou hebben laten bou wen. Reeds in 1 88 kreeg Medemblik stadsrechten, lang vóór haar zusterste den Enkhuizen en Hoorn, welke het in zielental en betekenis nog vele jaren overvleugelde. Het verdwijnen van de grote scheepvaart op de ondiepe Zui derzee heeft Medemblik, zo goed als Hoorn en Enkhuizen, als economisch centrum in betekenis doen teruglopen. DE TEGENWOORDIGE bevolking vindt haar bestaan voornamelijk op de omringende bouw- en tuingronden. Daarnaast is er nog een kleine groep IJselmeervissers, en dan natuurlijk een vrij aanzienlijke middenstand. Het provinciaal Ziekenhuis is voorts één der belangrijkste welvaartspeilers van Medemblik. Op ongeveer 300 verpleeg den telt dit ziekenhuis een kleine honderd man personeel. OoSTgfihave.IV HulSJES O') HAVENHOOFD Er zijn twee dingen, waarnaar de Medemblikker de vreemdeling met enige trots verwijst. Dat is in de eerste plaats het Koningin Èmmapark met zijn theehuis, apenkooi, volière en mo derne speeltuin, en in de tweede plaats de z.g.n. „zomerstal" van de familie Schouten aan de Westerhaven. In die stal van de oude Westfriese boerderij, die zomaar midden in de stad is gele gen, staan op dit ogenblik net als in iedere andere boerderij de koeien. Maar 's zomers, wanneer de dieren in de wei lopen, is deze boerderij niet minder dan een museum. Dan is de vloer van de stal keurig belegd met zand en scheipen, en stelt de familie Schouten hier, en in de mooie kamer al de kostbaarheden ten toon. die de familietrots uitmaken. De geschiedenis van de stad Medem blik is vol wisselvalligheden. Eén daar van is geweest de oprichting van de marine-etablissementen in 1798. Al meer dan honderd jaar eerder, toen de bloeiperiode van Medemblik's handel al tot het verleden behoorde, had de stad geprobeerd een dok te krijgen voor de reparatie van 's lands oorlogs schepen. Zonder resultaat echter. Pas tussen 1783 en 1786 werd hier een met zestig stukken geschut bewapend oor- t>e. 2öNjeR,«pTA»- VAN DB PAMILIB K SGHOUTBN/. De Kwikkelse brug, Medemblik's uitvalpoort naar Enkhuizen, is een brug der zuchten. Het ding gaat nu verdwijnen. Er direct naast komt nu, dank zij financiële steun van het Rijk, een nieuwe oeververbinding over de Oosterhaven, en wel precies in het verlengde van de Nieuwstraat. Zodat het deze zomer wellicht niet meer nodig zal zijn, dat de vreemdelingen, die Medemblik bezoeken per touringcar, vóór de brug moeten uitstappen. Zo weinig vertrouwd was de oude Kwik kelse brug in de Radboud-veste. r" V x. s. XV Het zou al eenawonder zijn, wanneer dit Medemblik niet iets had, waardoor het zich van iedere andere plaats van Nederland kan onderscheiden. Dat iets is de Horlogemakersvakschool. Het ls een particulier opleidingscentrum met twee- of driejarige cursus. De meeste r-hoilogemaker J. P. Win- nubst heeft hiertoe het initiatief geno men. Hij had zo hier en daar eens rondgekeken, en was tot de conclusie gekomen, dat die opleiding in de be drijven maar heei wat te wensen over liet. Als zcoa vnn een eerste klas vaa.- man, met ook in zich de ingeboien liefde voor dit werk, ging hem dit aan het hart. Wel was er de Rijksvakschool als opleidingscentrum, maar hij had gemerkt, dat dit instituut zich teveel op de theorie spitste. De practijk kwam daardoor in het gedrang. En die prac- tijk-opleiding, daarop is hij zich toen gaan toeleggen. Dat is sinds 1948, mede dank zij het feit, dat zijn broer banketbakker die prima organisator is, zich tevens achter de plannen zette. huist, volledig tot ontplooiing komen. Hoewel dit opleidingscentrum nog maar kort bestaat, heeft het toch al een goede klank. Er zijn leerlingen intern uit verschillende hoeken van het land. En velen weten al de weg te vinden naar deze school, wanneer een antieke klok moet worden hersteld. Want reparatie van die oude uurwer- kén, dat is de hobby, die de heer Win- nubst er zo in zijn vrije uren by doet En dan is geen moeite hem teveel om het uurwerk weer aan de gang te brengen. logsschip, de „Pluto" gebouwd. In 1796 werd een voorstel van de admirali teitscolleges om voortaan ook in Me demblik de uitrusting en reparatie der oorlogsbodems te laten geschieden, aangenomen. De andere Zuiderzeeste den keken met naijverige blikken naar dat buitenkansje. Men kon niet voorzien, dat deze weelde slech's tot 1828 zou voortdu ren. Vandaar de ongetwijfeld royale opzet van een vijftal gebouwen en twee houtzaagmolens aan de Zuidzijde van de Westerhaven. Zelfs in 1811 zag de toekomst er voor Medemblik nog vrij rooskleurig uit. Bij een kort be zoek aan het stadje, decreteerde Na poleon, dat Nieuwediep, Medemblik en Hellevoetsluis de enige oorlogshavens zouden zijn. Het Noordhollandse Kanaal, dat de vaarweg over de ondiepe Zuiderzee overbodig maakte, heeft Medemblik de nekslag gegeven. Allengs vermin derde het werk aan de werf, en in de zomer van 1828 werd besloten tot op heffing en overplaatsing naar Nieuwe diep. Nieuwe hoop op opleving vond de burgerij in de beslissing, om korf na dien het Koninklijk Instituut voor dé Marine in Medemblik te vestigen. Er werden nieuwe gebouwen voor ge plaatst, maar ook deze vreugde is van betrekkelijk korte duur geweest. On der het motto „een ongezonde omge- vine" werd het Instituut in 1850 naar Breda overgeplaatst en vandaar zeven jaar later naar Nieuwediep. Als compensatie werd in de gebou wen te Medemblik het Depót van Discipline gevestigd. Maar dat duurde maar acht jaar. Slechts bewoond door een Rijksveldwachter stonden de ge bouwen daarna ledig en verlaten, tot 1884. toen het complex als Rijkskrunk- zinnigengesticht in gebruik werd ge nomen. Slechte naam In dat gesticht werden aanvankelijk vele misdadige krankzinnigen opgeno men. Hieraan dankt Medemblik de slechte naam, die het in de loop der jaren kreeg, maar die het thans wel weer aan het verliezen is. Sinds de Provincie deze taak van het Rijk over- naam in 1923, het geheel een veel vriendelijker aanzien kreeg, arbeids- therapie bij de verpleging o£ de voor grond kwam te staan, en verkeer tus sen verpleegden en burgerij mogelijk bleek, zijn veel verkeerde gedachten en gevoelens uitgesleten. Enige ongerustheid bestaat momen teel over het voortbestaan van het Provinciaal Ziekenhuis, doordat het contract met het Rijk einde van dit jaar afloopt en beide participanten tot. dusverre nog niet tot overeenstem ming zijn gekomen over de voortzet ting van de huurovereenkomst. De directeur van het ziekenhuis koestert evenwel de verwachting, dat alles nog wel op zijn poo'jes terecht komt, het geen Medemblik alleen maar aange naam kan zijn. De school telt thans zeventien leer lingen, zo'n groot getal, dat ze binnen kort zal moeten verhuizen van de Ba- gijnstraat naar Medemblik's hoofd straat, die Nieuwstraat heet. Daar is een grote dokterswoning door de heren Winnubst aangekocht. Behalve uur werken repareren, leren de jongens op deze school nog iets anders. De heer Winnubst vindt dit eigenlijk nog wel zo belangrijk. Er wordt hun hier liefde voor het vak bijgebracht Pas wanneer die liefde er is, kan de persoonlijkheid, die in de leerlingen De iQ-JARi6e Wo£U>6&maK6R- WIK) 6f«)lT yrr SPAN KAPÖOoO J*>2-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 5