Ballon d'Alsace selecteerde equipes
Straipunienregen viel ook op de
Noordhollandse rallyerijders
Koningin en Prins worden Maandag
Schiphol verwacht
op
Duel tussen Appleyard en
Imhof
I-O*"""
Gendarme legde op eigen houtje
een telefoonlijn aan
Jacoba van Beieren kwam uit de
lucht vallen
Verlenging herhalingsoefeningen
Hare
Majesteit bezoekt (incognito)
Nederlandse emigranten
Duizend foto's van
Anton Mussert
KoAi BtAteJi
VIERDE INTERNATIONALE TULPENRALLYE
Drie „hoogtepunten"
t Cck ai'n
Amerikaanse hulp aan
ons land wankelde even
door Nederlandse leveranties
aan Polen
ELZASSERS RALLYE-MINDED
Nog iets over de
Elzasser Ballon
EINDE VAN VERMOEIENDE TOURNEE IN ZICHT
Een Gladys Cooper tulp
Prins Bernhard als
Europees ambassadeur
Tweede Kamer van noodzaak bewust
Maar dan ook goed
voorbereiden
Miss Helen Parkhurst in
Nederland
Twee jaar voor ex-notaris
-
DONDERDAG 24 APRIL 1952
EINDHOVEN, 24 April, per telefoon
(Van onze slapeloze redacteur)
TT^e"e8:a^e,en. *indhoven uS£cn 24 uur. Een etmaal, waarin de Rallye-
lirhUtad Lhn*,.^ v sneeuw op de bergtoppen van de Franse Jura naar de
rHdJï nM^l» V j1 beslissende uren, welke voor de ene Rallye-
V°^r de /Uldcre. daarentegen ontgoocheling brachten. Teleur-
i'am 7wikctr okler Groenhart, die door pech strafpunten opliep en voor het
i' f tra-Langmdijk, waarop wij in Luxemburg tevergeefs wachtten en
f®1/ 'ÏF. na de verplichte tüd van aankomst nog in geen velden of wegen
,Tei5UrSiel S 00k voor de heer Visser uit Medemblik, die ons in
?on vertelde, dat elf strafpunten zijn contröleboekje ontsierden. Vreugde
echter op de gezichten van de Zaankanter ir Prins en de Velsen-Noorder Luy-
tv'i, ®es*n?°n fei,loos bereikten. Tevredenheid ook bij Mevrouw en de heer
Kokkes, die de Ballon d'Alsace in de goede tijd van 8 min. 50,7 sec. bestegen en
met gepast optimisme hun tocht naar Noordwijk vervolgden. Vreugde en leed,
1; 8 *f.al.,ye' we,ke vandaag na de soepelheidsproef op Schiphol in
oord wijk haar finish vindt. Het eindpunt is bijna bereikt, doch de beslissing
valt eerst morgen als de vijftien best geklassecrden in iedere klasse op het
circuit van Zandvoort naar de startstreep rijden. En dat belooft wat.
He voorlaatste dag der Tulpen-Ral-
lye is de dag der selectie geworden,
waarop het kaf van het koren viel. De
deelnemers, die nog zonder strafpun
ten hadden gereden, werden nogmaals
gewogen en wederom werden velen te
licht bevonden. Zo kreeg de 23ste
April drie letterlijke en figuurlijke
hoogtepunten. De Col de la Faucille, de
Ballon d'Alsace en de Route der Dui
zend Bochten. De Col de la Faucille
vormde de hors d'oeuvre. Even na Gex
was een parcours uitgezet van 25 kilo
meter lengte, dat tot even voor La
Cure liep. De toegestane rijtijd was
voor de lichte wagens 25 minuten en
voor de zwaardere klasse 28 minuten.
De meeste wagens hebben aan deze
gemiddelde rijtijd van 60 km en 54.5
km. voldaan. Ook de Kaiser Frazer
die ons onder aanvoering van mevrouw
en de heer Murris kris-kras door de
Rallye voert, heeft deze proef gereden
en glansrijk doorstaan. Als een braaf
kind volgde de grote, rode Kaiser de
hand van zijn meester. Vloeiend gleed
zij door de bochten, als een berggeit
besprong zij de Cols en liet ons zelfs
de gelegenheid te genieten van de
chalets, die als pepernoten over de
bergwand zijn gestrooid en na het
meer van Genève, dat. glinsterde in
het morgenlicht. De UW» minuut,
welke de heer Murris nodig had om de
top te bereiken was zelfs voldoende
om te luisteren naar het eeuwige wie
gelied der bergstromen en om een
blik te slaan op de Mont Blanc, die als
een gesluierde haremdame op de ach
tergrond bleef.
Waierloo
Toch zou de trots van de Franse
Jura het Waterloo van de Hollandse
equipes betekenen. Dokter Groenhart
ontdekte kort voor de klassements
proef bij Gex, dat een bout van zijn
rem was gebroken. De reparatie van
zijrj Chevrolet kostte hem zoveel tijd,
dat zelfs een eminente bestijging van
de berg (19 minuten voor de 25 km)
hem niet meer kon redden. De Bour
gondische Poort is reeds vele malen
in de Franse geschiedenis getuige ge
weest van harde strijd, van glorieuze
overwinningen en bittere nederlagen.
Thans bleef zij onverstoorbaar onder
de teleurstelling van de arts uit Dirks-
horn, die in de klasse van de grotere
wagens tot de prominenten behoort en
nu door pech in de vestingstad Be-
sangon 19 strafpunten oj> zijn debet
kreeg. Hiermede was tevens de kans
van het club-team Noord-Holland Noord
van de RAC-West. samengesteld uit de
teams Kokkes, Groenhart, Zwikstra,
opgegaan in de koele berglucht. De
nederlaag zou volkomen worden toen
bleek, dat het team Zwikstra spoorloos
was.
De Ballon d'Alsace werd een triomf
voor de Porsches. In de zes hairpins en
meerdere ontelbare flauwe bochten van
de 400 meter hoge berg in de Vogezen
gierden de banden en ronkten de
motoren. Als pijlen uit de boog schoten
de wagens omhoog om zich te verzeke
ren van de voorkeurpunten, die hier
in de tweede klassementsproef te ver
dienen waren en die van belang zul
len zijn als meerdere équipes gelijk
eindigen. De tijden lagen tussen de 6
en 10 minuten.al naar gelang de wa
gen. waarin gereden werd. Imhof in zijn
Allard verraste' de weinige toeschou
wers op het voor verkeer afgesloten
traject door zijn eminente rijtechijiek.
Hij zweepte zijn open sportwagen in
6 min. 38.4 sec. naar de Ballon. Toch
werd het succes van de Allard over
troffen. De Porsches bezetten in hun
klasse de eerste drie plaatsen en hier
mede kon het Porsche-team tevreden
zijn.
Tifanenkamp
LEN waardige slot-apotheos van de
sterrit naar de tulpen was het ge
vloeide een glimlach over de lippen
van Appleyard en zijn echtgenote, toen
zij vernamen, dat drie Jaguars 23 mi
nuten binnen de voorgeschreven tijd
waren binnengekomen. Toen een kwar
tier later koers werd gezet naar Spa.
was de Allard weer in het spoor ge
kropen van zijn grote rivaal. Samen
bereikten zij zij het dan weer in
toeristisch tempo Eindhoven.
vecht van Ian Appleyard en Imhof in
de Duizend Bochten. Deze sportieve
titanenkamp, waaraan de overige rallye
rijders niet deelnamen was meer dan
een sportief treffen tussen twee groten
in de Rallye. Ian Appleyard huwde de
dochter van de directeur der Jaguar-
fabrieken, welk bedrijf thans onder zijn
leiding staat. De vroegere Duitse oor
logsvlieger Imhof werd neergeschoten
boven Engeland en raakte als krijgs
gevangene wgrkzaam in de Britse auto
mobielindustrie waar hij na de oorlog
bleef en de Allard construeerde. Is het
wonder, dat deze beide deelnemers ge
durende de gehele Rallye elkaar in het
oog hielden en elkanders prestaties met
meer dan gewone belangstelling gade
sloegen? Waar Appleyard was, was Im
hof, even onafscheidelijk als de stro
hoeden van de bemanning van het Ford
Taunus team. Zo was het ook op de
125 km in Luxemburg, waar de ene
bocht in de andere overgaat.
Het echtpaar Appleyard had de lei
ding genomen en scheurde de Jaguar
„mark Seven" in een fantastisch tempo
door de hairpins, de bochten en de
viaducten. Maar wat Ian ook aan stuur
manskunst opbracht, Imhof week niet
van zijn achterwiel. De oud-piloot beet
zich vast in de stofwolken, die de Brit
hem in het gelaat spoot. Kilometer na
kilometer verstreek. De beide cracks
wisten zich boven en onder geflan
keerd door de overige Rallyerijders, die
als vuurpijlen door het nachtelijk duis
ter schoten.
Kervende banden
TN de duizend bochten gierden de ban
den niet meer, maar kerfden. Onder
de wire-soles spatten vonken. Het duel
IanAllard bleef onbeslist. Toen
gentleman Appleyard het in een zee
van oranje licht badende kasteel van
Cleveaux bereikte, zoog hij de Allard
van Imhof over de contrölestreep. Een
gelijk spel dus? Toch niet, want er
President Truman heeft bepaald dat
Nederland economische hulp van Ame
rika zal blijven ontvangen ondanks het
feit dat een Nederlandse firma strate
gisch materiaal voor olieboringen naar
Polen heeft gezonden, zo wordt te Wash
ington vernomen.
Het Congres heeft bepaald, dat een
land, dat strategische grondstoffen naar
communistische landen verscheept, niet
meer voor dollarhulp in aanmerking
komt. President Truman is echter be
voegd uitzonderingen te maken.
Truman zei dat het slechts om een
kleine hoeveelheid materiaal voor olie
boring gaat. In welingelichte ambtelij
ke kringen schat men de waarde er van
op 200 a 300.000 dollar.
Ja luster, <J« boog kan niet altijd
gespannen lijn. En dan gaat e*
niets boven 'n StrandI Vooral nu
de prijs I» VERLAAGD tot
(Adveiteutio, iuft. Med.)
Voor verschillende deelnemers is
de Elzasser Ballon geen onbekende. De
weg heeft 'n sterk stijgend percentage
en talloze haarspeldbochten, maar is veel
minder griezelig dan menige alpenweg
omdat de flanken van de berg dichte
dennenbossen dragen, die de ravijnen
en afgronden verbergen voor het oog.
Bovendien is de weg breed en verkeert
het oppervlak in goede staat. Kortom
de klim biedt een ervaren bestuurder
geen grote moeilijkheden. Evenwel is
een ru/tig tripje naar de top heel iets
anders dan een snelheidsproef, waar
bij het er op aan komt de best moge
lijke tijd te maken. De rallyerijders
hadden deze Woensdagmorgen al
meer dan veertig uur aan het stuur
gezeten en de vermoeidheid begon haar
woordje mee te spreken.
De meeste indruk maakte de Zwit
ser Habisreutinger met Jaguar, die op
het laatste rechte stuk voor de finish
zó'n geweldige snelheid bereikte, dat
het duidelijk werd dat zijn tijd wei
buitengewoon goed moest zijn. Dit was
ook inderdaad het geval, hij bleek de
9 km in 6 min. 42,2 sec. te hebben af
gelegd, overeenkomend met een snel
heid van ver over de 80 km op dit
steile stuk vol bochten en lussen. Toen
wij de tocht voortzetten had geen van
de andere deelnemers deze tijd kunnen
benaderen.
Tot de ploegen, die voor Valence het
slachtoffer werden van de beijzelde
wegen behoorde ook de Nederland
se damesequipe mevrouw A. Baron
nesse van Till d'Aulnis de Bouroill
mevr. E. F. van StrienVan Hasselt
mevr. A. E. van der HeijdenRas met
Fiat. De heer Van der Heijden deelde
ons dit nieuws mee bij de controle van
Gerardmer, waar een gezelschap vro
lijke Nederlandse heren en dames de
controlewerkzaamheden verrichtte.
De route van de andere vijftien ber
gen tussen Mulhouse en Gerardmer.
voerende over prachtige wegen en bij
helder weer, was vooral uit toeristisch
oogpunt van belang. Practisch bclxl
het weinig of geen moeilijkheden, al
zaten er een paar knapen van cols in
van 603 tut 900 meter hoogte, t.w. de
Col van Freland. de Col van Baguenel-
'".3 en van de Bonhomme, met vele
haarspeldbochten. De overige twaalf
cols waren van minder kaliber.
Ongeveer half vier arriveerden de
eerste deelnemers te Gerardmer in het
bekende paviljoen aan het meer waar
verversingen konden worden gebruikt
en men een half uur rust kon genieten.
In de dorpjes in de Elzas was de
belangstelling voor de Rallye groot.
Overal stonden de boeren en boerin
netjes op het erf het voorbijrijden ga
de te slaan en men sloofde zich uit om
aanwijzingen te geven en kleine dien
sten te bewijzen wanneer er om ge
vraagd werd. Het hele traject was
overigens uitstekend bepijld en man
schappen van een sterk detachement
gendarmes stonden in alle bochten
waar twijfel over de te volgen rich
ting zou kunnen bestaan. Op de top
van de Ballon d'Alsace had een kapteTn
van de gendarmes zoveel plezier in
het evenement, dat hij op eigen houtje
•jen telefoonlijn aangelegd had van het
beginpunt van de klimproef tot aan de
finish, waarvan de journalisten als zij
wilden gebruik konden maken om ge
gevens te verzamelen. Een staaltje
van echt Franse hoffelijkheid, dat te
kenend is voor de medewerking welke
de Rallye in dit deel van Frankrijk
van de autoriteiten ondervindt.
De voornaamste uitslagen zijn:
Groep 1 en 2: 1 L. J. H. Englebert,
Dyna-Panhard tijd 8.27.4. 10 punten; 2
H. Kreisel, Renault 8.28.6, 8; 3 J. Mar-
tens, Renault 8.35.8, 7.
Groep 3 (toerwagens meer dan 1150
cc tot en met 1400 cc): 1 Ir. W. H.
Visser, Peugot 8.22.8, 10; 2 K. S. Ba-
rendregt, Simca 8.41.2,8; 3 J. P. Kok
kes, Austin 8.50.7, 7.
Groep 4 (toerwagens meer dan 1400
cc tot en met 1600 cc): 1 H. R. J. Graaf
van Zuylen van Nijevelt, Jowett 8.12.9,
10- 2 K. Wharton, Ford 8.26.7, 8; 3 S.
G.' Haskel, Volvo 8.32.4, 7.
Groep 5 (toerwagens meer dan 1600
cc tot en met 2000 cc): 1 J. H. Zorab,
Lancia 7.35.9, 10; 2 R. H. Sleigh. Bris-
tol 8.03.9, 8; 3 P. A. Andersen, Citroen
8.17.9, 7.
Groep 6 (toerwagens meer dan 2000
cc tot en met 3000 cc): 1 A. P. Warren.
Riley 7.49.2, 10; 2 K. Ton, Citroën 7.55.4,
8; 3 M. A. Illston, Sunbeam-Talbot
7.57.8, 7.
Groep 7 (toerwagens meer dan 3000
cc): 1 E. I. Appleyard, Jaguar 7.20.2,
10; 2 M. P. Voormolen. Ford 8.11.4, 8;
3 E. Feiner, Ford 8.15.1, 7; 4 Dr. P.
Groenhart, Chevr. 8.15.1, 7; 7 G. P. D.
Reinerds, Ford (Orion fabr. Zaandam)
8.24, 3.
Groep B (sportwagens tot en met
1500 cc): 1 H. Graf von der Muehle,
Porsche 7.06.8, 10; 2 M. Nathan, Por
sche 7.24.7, 8; 3 W. Engel, Porsche
7.25.3, 7.
Groep 9 (sportwagens meer dan
1500 cc): 1 A. G. Imhof, Allard 6.38.4,
10; 2 R. Habisreutinger, Jaguar 6.42.2,
8; 3 F. P. Grounds, Jaguar 6 59.3, 7.
"JEVEN klinkende klap-
zoenen beloonden de
Keukenhofbestuurders T.
van Waveren en D. Ho-
gewoning, toen op ver
zoek van graaf Van Lijn
den vrouwe Jacoba van
Beieren deze onderschei
ding uitdeelde, omdat
deze mannen zo bijzon
der verdienstelijk zijn
voor de nationale bloe
mententoonstelling „Keu.
kenhof'. Vrouwe Jacoba
kwam deze keer vaar
haar oude jachtgronden
per hef schroef vliegtuig.
Zij werd gevlogen door
de heer A. Vernieuwe,
directeur van de Sabena
(de Belgische luchtvaart
maatschappij), die zeer
in zijn nopjes was een
dergelijk hoog personage
te mogen vliegen.
Sophie Marie Parle-
vliet, gouvernante van
de kinderen van minis
ter Mansholt, was ook
dit jaar weer een zeer
charmante en waardige
gravin, die met haar
jachtstoet duizenden en
duizenden bezoekers naar
de bloemententoonstel
ling in Lisse trok. Bij
haar aankomst en tijdens
haar rit werd zij aller
wegen toegejuicht. De
paardenhoeven klopten
over de verharde paden,
de bloemen wuifden vro
lijk in de frisse wind on
der het Aprilblauwe uit-
spansel en de bellen van
de valken rinkelden lus
tig. Na deze rondrit werd
vrouwe Jacoba ontvangen
op het kasteel „Keuken
hof" door J. C. E. graaf
van Lijnden, die haar in
een vriendelijke toe
spraak begroette. Dr. A.
Plesman en de heer A.
Fleurig tafereel
op de
Keukenho/"
Vernieuwe spraken even
eens vriendelijke woor
den tot ie gravin, die
van hun gezamenlijke
Benelux-gastvrijheid >n
een Sabena-helicoptère
'gebruik had willen ma
ken.
Jacoba van Bei?ren met
een blos van agitatie op
het gelaat, heeft al deze
sprekers beantwoord. Zij
zeide: „Wat voor u een
sprookje met het verle
den moet zijn, doet mij
aan als een droom in de
verre toekomst. Om hier
te mogen neerdalen uit
luchtige sferen en met
Frank van Borselen mijn
vroeger jachtslot te be
zoeken is niet alleen een
onvergetelijk avontuur,
maar een aangename
plicht geworden.
Sedert ik de voorzitter
van Keukenhof in 1950
mijn handtekening
schonk en beloofde om
eens per jaar de glorie
met de bloemenpracht
te komen bewonderen,
heb ik mij altijd weer op
dit bezoek gespitst. Ik en
mijn gevolg zullen, wan
neer wij ons terugtrek
ken in de sfeer van het
grijs verleden, verlan
gend wachten op de dag,
die ons een volgend jaar
wederom zal brengen".
Vrouwe Jacoba bloosde
en hakkelde een beetje
bij deze woorden tot
groot plezier van de aan
wezigen voor wie het een
niet-alledaagse bezigheid
is een hooggeboren vron.
we in lichte verlegenheid
te brengen. Na deze toe
spraak werden aan Jaco
ba van Beieren tulpen
overhandigd, waarin en
kele vieux-rose parkiet
tulpen, die naar haar
genoemd zijn. waren ge
schikt tussen andera
schone producten van da
Nederlandse bollenvel
den.
Op Maandag 28 April om 15.30 uur, wordt het Koninklijk paar na zijn reis
door de Verenigde Staten en Canada, op Schiphol verwacht. Een K.L.M.-
Constcllation, met aan boord dezelfde bemanning als die waarmee de heenreis
werd gemaakt, zal Koningin en Prins weer thuis brengen. Er zullen alleen
andere mecaniciens aan boord zijn, omdat de vlucht met een Lockheed-Constel-
lation wordt gemaakt. Zoals bekend werd voor de heenreis een D.C.6-
machine gebruikt. Minister Stikker is inmiddels van Ottawa naar New York
vertrokken, vanwaar hij direct naar Nederland zal vliegen. De minister had
Hare Majesteit naar Ottawa vergezeld.
Neo tascisme in ons land
Arnhemse lotodrukker voeri
vreemde opdracht uit
Een Arnhems bedrijf, dat is aange
sloten bij de vereniging van Neder
landse fotodruk industriën, heeft van
een particulier opdracht ontvangen tot
het maken van tienduizend fotokaar
ten vanAnton Mussert, de voor
malige N.S.B.-leider. Het Tweede Ka
merlid Nederhorst (Arb.) heeft hier
over enkele vragen aan de ministers
van Binnenlandse Zaken, van Oorlog
en van Justitie gesteld. De heer Ne
derhorst vraagt of deze bestelling, die
toch zeker niet voor één particulier
vereerder van wijlen Mussert bestemd
is, geen symptoom is van Neo-fascis-
me in ons land. Er wordt om een diep
gaand onderzoek verzocht. Bekend is,
dat de vereniging vart fotodruk indus
triën ook fotokaarten aan de cantine-
dienst van de Koninklijke Landmacht
levert. De heer Nederhorst vraagt in
verband hiermee of het betrokken be
drijf, als het eventueel bij de Cadi-
leveranties is betrokken, deze leveran
ties mag blijven voortzetten.
De Engelse toneelspeelster en filmster
Gladys Cooper heeft in de dierentuin
te Chessington een gedeelte geopend
dat beplant is met ongeveer zeventien
duizend Nederlandse bloembollen. Ter
gelegenheid daarvan werd een helgele
tulp naar Gladys Cooper vernoemd.
De bollen zijn geleverd door een firma
in Hillegom.
Via de radio heeft H.M. de Koningin
een toespraak tot het Canadese volk
gericht, waarin ze o.m. de betekenis
van Canada als emigratiedoel van
ondernemende Nederlanders beschreef.
„De ontmoeting tussen beide volke
ren", zo zeide zij, „eerst door de oor
logsbruidjes en later door de stroom
van emigranten, draagt een verdere
tendens van vrede in zich. De Ko
ningin wees erop, dat de Nederlandse
„leger van
dat overal
emigranten tezamen een
ambassadeurs" vormen,
goodwill kweekt.
Vandaag en morgen zal Hare Ma
jesteit incognito door Canada reizen
om steeds volkomen onverwacht
Nederlandse emigranten in het bin
nenland te bezoeken. De plaatsen, die
op het nu eens eigen program
ma van de Koningin staan, worden
strikt geheim gehouden. Slechts enke
le journalisten en cineasten vergezel
len Haar. Piet Buis van Polygoon-
Profilti zal op de tweede dag opnamen
maken, die op Koninginnedag ten pa-
leize Soestdijk vertoond worden.
De tweede dag van haar verblijf in
Canada besteedde Koningin Juliana
om zich een indruk te vormen van
Canada's groeiende macht op het ge
bied van industrie en defensie. Ze
werd rondgeleid in laboratoria en
werkplaatsen van voorname indus
trieën.
Rede van Prins Bernhard
Prins Bernhard heeft in New York
voor een groot gehoor van vooraan
staande personen op het gebied van de
luchtvaart, handel, militaire zaken en
economie een toespraak gehouden
over de betekenis van Europa op
luchtvaartgebied in de samenwerking
der Atlantische naties. Uit een ge-
dachtenwisseling na de rede bleek, dat
tot nu toe onbekende mogelijkheden in
Europa waren belicht.
De Tweede Kamer heeft gisteren een
aanvang gemaakt met de behandeling
van het wetsontwerp tot verlenging van
de duur der herhalingsoefeningen in
1952, 1953 en 1954. Verschillende leden
voerden het woord en minister Staf
zal hen hedenmiddag van antwoord
dienen.
De fractie van de KVP. aldus de eer
ste woordvroerder, de heer Van Vliet,
aanvaardt het ontwerp met enig voor
behoud en zonder geestdrift. Hij be-
tffeurde het, dat verlenging van. de
herhalingsoefeningen nodig is. De spr.
wees op een rapport van onderofficieren
uit het kamp Oirschot over de laatste
herhalingsoefeningen, dat daarover een
vernietigend oordeel heeft. Deze oefe
ningen zouden zijn mislukt. Hij wilde
WANNEER 's IA A/VS ZAKEN
2'JN GEDAAN
IOKT ROOKWORST
VANVE
■mmIS W/TTE 2WAAN
NU.AUEMAAL ZWANENBERO'S ROOKWORST..KO/OSSAAlT
(Advertentie. tng. Med.)
UEN MEXICAANSE uitvinder met heel
veel fantasie heeft een automobiel
voor kleinbehuisden gebouwd. Dat is
sympathiek, als je zelf de woningnood
alleen maar van horen-zeggen kent. En
fin, het is dan een auto, die bijna hele
maal uitneembaar is. De wanden zijn in
Perzië worden de te velde staande ge
wassen door een ernstige sprinkhanen
plaag bedreigd. O Te Rome is het we
reldcongres van katholieke vrouwen
organisaties, waarop gesproken zal wor-
den over de christelijke opvatting van
jarige staatsman een gehoor-apparaat de wereldvrede, begonnen. De
enkele handgrepen te verwijderen, dr°eg' "Dan kan lk de opmerkingen be- Zweedse schoolkinderen kunnen oin-
evenals de wielen. Het chassis met l verstaan verklaarde hij En wij nenkort een algemeen verbod van het
motor kan zonder moeite op de kant dacblte° n°« Z°rf"Inid feb™lk ballpointpennen verwach-
worden gezet. Voor étagewoningen is e d m het parlement- D ln Zuid- ten. De leraren m het schoonschrijven
het echter niet veel. O In het Ambonc-
zenwoonoord „Lunetten" in Vught is
herrie uitgebroken. Er was een feestje
ophanden, waarover beraad werd ge
pleegd door vijftien personen, behoren
de tot de Molukkengroep. Twee Am
bonezen kregen ruzie met dit groepje
en nadat ze assistentie van vijf andere
Ambonezen hadden gingen ze de vijf
tien man te lijf. De Vughtse politie
kwam de orde herstellen. Het was een
feest vóór een feest èn een pleizier dat
ze hadden! Eén barak is deerlijk geha
vend. Maandag kwam premier Chur-
chill, na afwezigheid wegens ziekte,
weer terug in het Britse parlement. De
parlementsleden ontdekten met enige
verbazing (die ze niet lieten merken,
want het zijn Engelsen), dat de 77-
Onbezoldigd Rijksluchtwachter
hebben een rctie tegen de ballpointpen
ontketend, omdat ze meenden, dat de
ballpointpen het schoonschrift tot
schade zou zijn. De puntjes op de i,
maar niet me 'n balpunt. Badhoeve
dorp is Necrlands donor-dorp nummero
I. Ruim vijfhonderd Badhoevenaren
hadden zich opgegeven ten behoeve van
de plasmadienst van het Nederlandse
Rode Kruis. Op één avond werden ze
van een beetje bloed afgeholpen. O
Tussen Groot-Brittannië en het vaste
land van Europa zijn sedert 1890 dertig
millioen telefoongesprekken gevoerd. In
1891 werden er gemiddeld 40 gesprek
ken per dag gevoerd. Nu een paar meer.
Veertig procent van de dertig millioen
gesprekken werd na 1945 gevoerd. Er
was toen ook wel het een en ander te
praten, denkt Theodoor zo.
hierop nu niet verder ingaan in af
wachting van de beantwoording van
enkele in dit verband aan de minister
gestelde vragen. Voorwaarde voor het
verlenen van zijn stem is, dat van de
bevoegdheden slechts dan zal worden
gebruik gemaakt als men van het wel
slagen der oefeningen verzekerd is.
Ook pleitte hij voor een betere kost
winnersvergoeding
De heer Van Sleen (PvdA) sloot zich
bij het pleidooi voor meer kostwin
nersvergoeding aan. In zeer dringende
gevallen moet bovendien vrijstelling
worden verleend. Ook hij noemde de
inhoud van de rapporten omtrent het
mislukken van de oefeningen bij Oir
schot alarmerend. De voorbereiding van
de oefeningen moet goed zijn.
Nadat de heer Wagenaar CPN) zich
na het opsommen van een reeks be
zwaren tegen het ontwerp had ver
klaard, merkte de heer Ritmeester (V
VD) op, dat hij zich zeker bewust is,
van zorgen, die de opgeroepenen heb
ben, wees hij op de verplichting van
het leger om aan de eisen van strijd
vaardigheid te voldoen. De noodzaak
van de tijd dwingt om paraat te zijn.
De heer Roosjen (AR) was de regering
dankbaar over het ontwerp en zeide,
dat het geen ander doel heeft dan een
bijdrage tot handhaving van de vrede
te leveren. Vandaag wordt de behande
ling van het wetsontwerp voortgezet.
Ontwerpster van het Dalton
schoolsysteem
Gistermorgen is Miss Helen Park
hurst, de ontwerpster van het Dalton
schoolsysteem voor een bezoek van een
week aan Nederland, op Schiphol aan
gekomen. Haar bezoek geldt voorna
melijk de Helen Parkhurstschool te
Rotterdam; de enige Daltonschocl ter
wereld, die haar naam draagt. Verder
zal Miss Parkhurst Rotterdamse, Haag
se en Amsterdamse Daltonscholen be
zoeken. Het Dalton-systeem heeft in
Amerika en Engeland geweldige resul
taten opgeleverd. Het systeem is er
op gericht de kinderen een grotere
mate van vrijheid en zelfstandigheid
te geven.
De Leeuwarder rechtbank heeft de
47-jarige voormalige notaris W. F. op
Terschelling^wegens verduistering ver.
oordeeld tot' twee jaar gevangenisstraf
met aftrek van preventief.