Ballon d'Alsace selecteerde equipes Straipunienregen viel ook op de Noordhollandse rallyerijders Koningin en Prins worden Maandag Schiphol verwacht op Duel tussen Appleyard en Imhof I-O*""" Gendarme legde op eigen houtje een telefoonlijn aan Jacoba van Beieren kwam uit de lucht vallen Verlenging herhalingsoefeningen Hare Majesteit bezoekt (incognito) Nederlandse emigranten Duizend foto's van Anton Mussert KoAi BtAteJi VIERDE INTERNATIONALE TULPENRALLYE Drie „hoogtepunten" t Cck ai'n Amerikaanse hulp aan ons land wankelde even door Nederlandse leveranties aan Polen ELZASSERS RALLYE-MINDED Nog iets over de Elzasser Ballon EINDE VAN VERMOEIENDE TOURNEE IN ZICHT Een Gladys Cooper tulp Prins Bernhard als Europees ambassadeur Tweede Kamer van noodzaak bewust Maar dan ook goed voorbereiden Miss Helen Parkhurst in Nederland Twee jaar voor ex-notaris - DONDERDAG 24 APRIL 1952 EINDHOVEN, 24 April, per telefoon (Van onze slapeloze redacteur) TT^e"e8:a^e,en. *indhoven uS£cn 24 uur. Een etmaal, waarin de Rallye- lirhUtad Lhn*,.^ v sneeuw op de bergtoppen van de Franse Jura naar de rHdJï nM^l» V j1 beslissende uren, welke voor de ene Rallye- V°^r de /Uldcre. daarentegen ontgoocheling brachten. Teleur- i'am 7wikctr okler Groenhart, die door pech strafpunten opliep en voor het i' f tra-Langmdijk, waarop wij in Luxemburg tevergeefs wachtten en f®1/ 'ÏF. na de verplichte tüd van aankomst nog in geen velden of wegen ,Tei5UrSiel S 00k voor de heer Visser uit Medemblik, die ons in ?on vertelde, dat elf strafpunten zijn contröleboekje ontsierden. Vreugde echter op de gezichten van de Zaankanter ir Prins en de Velsen-Noorder Luy- tv'i, ®es*n?°n fei,loos bereikten. Tevredenheid ook bij Mevrouw en de heer Kokkes, die de Ballon d'Alsace in de goede tijd van 8 min. 50,7 sec. bestegen en met gepast optimisme hun tocht naar Noordwijk vervolgden. Vreugde en leed, 1; 8 *f.al.,ye' we,ke vandaag na de soepelheidsproef op Schiphol in oord wijk haar finish vindt. Het eindpunt is bijna bereikt, doch de beslissing valt eerst morgen als de vijftien best geklassecrden in iedere klasse op het circuit van Zandvoort naar de startstreep rijden. En dat belooft wat. He voorlaatste dag der Tulpen-Ral- lye is de dag der selectie geworden, waarop het kaf van het koren viel. De deelnemers, die nog zonder strafpun ten hadden gereden, werden nogmaals gewogen en wederom werden velen te licht bevonden. Zo kreeg de 23ste April drie letterlijke en figuurlijke hoogtepunten. De Col de la Faucille, de Ballon d'Alsace en de Route der Dui zend Bochten. De Col de la Faucille vormde de hors d'oeuvre. Even na Gex was een parcours uitgezet van 25 kilo meter lengte, dat tot even voor La Cure liep. De toegestane rijtijd was voor de lichte wagens 25 minuten en voor de zwaardere klasse 28 minuten. De meeste wagens hebben aan deze gemiddelde rijtijd van 60 km en 54.5 km. voldaan. Ook de Kaiser Frazer die ons onder aanvoering van mevrouw en de heer Murris kris-kras door de Rallye voert, heeft deze proef gereden en glansrijk doorstaan. Als een braaf kind volgde de grote, rode Kaiser de hand van zijn meester. Vloeiend gleed zij door de bochten, als een berggeit besprong zij de Cols en liet ons zelfs de gelegenheid te genieten van de chalets, die als pepernoten over de bergwand zijn gestrooid en na het meer van Genève, dat. glinsterde in het morgenlicht. De UW» minuut, welke de heer Murris nodig had om de top te bereiken was zelfs voldoende om te luisteren naar het eeuwige wie gelied der bergstromen en om een blik te slaan op de Mont Blanc, die als een gesluierde haremdame op de ach tergrond bleef. Waierloo Toch zou de trots van de Franse Jura het Waterloo van de Hollandse equipes betekenen. Dokter Groenhart ontdekte kort voor de klassements proef bij Gex, dat een bout van zijn rem was gebroken. De reparatie van zijrj Chevrolet kostte hem zoveel tijd, dat zelfs een eminente bestijging van de berg (19 minuten voor de 25 km) hem niet meer kon redden. De Bour gondische Poort is reeds vele malen in de Franse geschiedenis getuige ge weest van harde strijd, van glorieuze overwinningen en bittere nederlagen. Thans bleef zij onverstoorbaar onder de teleurstelling van de arts uit Dirks- horn, die in de klasse van de grotere wagens tot de prominenten behoort en nu door pech in de vestingstad Be- sangon 19 strafpunten oj> zijn debet kreeg. Hiermede was tevens de kans van het club-team Noord-Holland Noord van de RAC-West. samengesteld uit de teams Kokkes, Groenhart, Zwikstra, opgegaan in de koele berglucht. De nederlaag zou volkomen worden toen bleek, dat het team Zwikstra spoorloos was. De Ballon d'Alsace werd een triomf voor de Porsches. In de zes hairpins en meerdere ontelbare flauwe bochten van de 400 meter hoge berg in de Vogezen gierden de banden en ronkten de motoren. Als pijlen uit de boog schoten de wagens omhoog om zich te verzeke ren van de voorkeurpunten, die hier in de tweede klassementsproef te ver dienen waren en die van belang zul len zijn als meerdere équipes gelijk eindigen. De tijden lagen tussen de 6 en 10 minuten.al naar gelang de wa gen. waarin gereden werd. Imhof in zijn Allard verraste' de weinige toeschou wers op het voor verkeer afgesloten traject door zijn eminente rijtechijiek. Hij zweepte zijn open sportwagen in 6 min. 38.4 sec. naar de Ballon. Toch werd het succes van de Allard over troffen. De Porsches bezetten in hun klasse de eerste drie plaatsen en hier mede kon het Porsche-team tevreden zijn. Tifanenkamp LEN waardige slot-apotheos van de sterrit naar de tulpen was het ge vloeide een glimlach over de lippen van Appleyard en zijn echtgenote, toen zij vernamen, dat drie Jaguars 23 mi nuten binnen de voorgeschreven tijd waren binnengekomen. Toen een kwar tier later koers werd gezet naar Spa. was de Allard weer in het spoor ge kropen van zijn grote rivaal. Samen bereikten zij zij het dan weer in toeristisch tempo Eindhoven. vecht van Ian Appleyard en Imhof in de Duizend Bochten. Deze sportieve titanenkamp, waaraan de overige rallye rijders niet deelnamen was meer dan een sportief treffen tussen twee groten in de Rallye. Ian Appleyard huwde de dochter van de directeur der Jaguar- fabrieken, welk bedrijf thans onder zijn leiding staat. De vroegere Duitse oor logsvlieger Imhof werd neergeschoten boven Engeland en raakte als krijgs gevangene wgrkzaam in de Britse auto mobielindustrie waar hij na de oorlog bleef en de Allard construeerde. Is het wonder, dat deze beide deelnemers ge durende de gehele Rallye elkaar in het oog hielden en elkanders prestaties met meer dan gewone belangstelling gade sloegen? Waar Appleyard was, was Im hof, even onafscheidelijk als de stro hoeden van de bemanning van het Ford Taunus team. Zo was het ook op de 125 km in Luxemburg, waar de ene bocht in de andere overgaat. Het echtpaar Appleyard had de lei ding genomen en scheurde de Jaguar „mark Seven" in een fantastisch tempo door de hairpins, de bochten en de viaducten. Maar wat Ian ook aan stuur manskunst opbracht, Imhof week niet van zijn achterwiel. De oud-piloot beet zich vast in de stofwolken, die de Brit hem in het gelaat spoot. Kilometer na kilometer verstreek. De beide cracks wisten zich boven en onder geflan keerd door de overige Rallyerijders, die als vuurpijlen door het nachtelijk duis ter schoten. Kervende banden TN de duizend bochten gierden de ban den niet meer, maar kerfden. Onder de wire-soles spatten vonken. Het duel IanAllard bleef onbeslist. Toen gentleman Appleyard het in een zee van oranje licht badende kasteel van Cleveaux bereikte, zoog hij de Allard van Imhof over de contrölestreep. Een gelijk spel dus? Toch niet, want er President Truman heeft bepaald dat Nederland economische hulp van Ame rika zal blijven ontvangen ondanks het feit dat een Nederlandse firma strate gisch materiaal voor olieboringen naar Polen heeft gezonden, zo wordt te Wash ington vernomen. Het Congres heeft bepaald, dat een land, dat strategische grondstoffen naar communistische landen verscheept, niet meer voor dollarhulp in aanmerking komt. President Truman is echter be voegd uitzonderingen te maken. Truman zei dat het slechts om een kleine hoeveelheid materiaal voor olie boring gaat. In welingelichte ambtelij ke kringen schat men de waarde er van op 200 a 300.000 dollar. Ja luster, <J« boog kan niet altijd gespannen lijn. En dan gaat e* niets boven 'n StrandI Vooral nu de prijs I» VERLAAGD tot (Adveiteutio, iuft. Med.) Voor verschillende deelnemers is de Elzasser Ballon geen onbekende. De weg heeft 'n sterk stijgend percentage en talloze haarspeldbochten, maar is veel minder griezelig dan menige alpenweg omdat de flanken van de berg dichte dennenbossen dragen, die de ravijnen en afgronden verbergen voor het oog. Bovendien is de weg breed en verkeert het oppervlak in goede staat. Kortom de klim biedt een ervaren bestuurder geen grote moeilijkheden. Evenwel is een ru/tig tripje naar de top heel iets anders dan een snelheidsproef, waar bij het er op aan komt de best moge lijke tijd te maken. De rallyerijders hadden deze Woensdagmorgen al meer dan veertig uur aan het stuur gezeten en de vermoeidheid begon haar woordje mee te spreken. De meeste indruk maakte de Zwit ser Habisreutinger met Jaguar, die op het laatste rechte stuk voor de finish zó'n geweldige snelheid bereikte, dat het duidelijk werd dat zijn tijd wei buitengewoon goed moest zijn. Dit was ook inderdaad het geval, hij bleek de 9 km in 6 min. 42,2 sec. te hebben af gelegd, overeenkomend met een snel heid van ver over de 80 km op dit steile stuk vol bochten en lussen. Toen wij de tocht voortzetten had geen van de andere deelnemers deze tijd kunnen benaderen. Tot de ploegen, die voor Valence het slachtoffer werden van de beijzelde wegen behoorde ook de Nederland se damesequipe mevrouw A. Baron nesse van Till d'Aulnis de Bouroill mevr. E. F. van StrienVan Hasselt mevr. A. E. van der HeijdenRas met Fiat. De heer Van der Heijden deelde ons dit nieuws mee bij de controle van Gerardmer, waar een gezelschap vro lijke Nederlandse heren en dames de controlewerkzaamheden verrichtte. De route van de andere vijftien ber gen tussen Mulhouse en Gerardmer. voerende over prachtige wegen en bij helder weer, was vooral uit toeristisch oogpunt van belang. Practisch bclxl het weinig of geen moeilijkheden, al zaten er een paar knapen van cols in van 603 tut 900 meter hoogte, t.w. de Col van Freland. de Col van Baguenel- '".3 en van de Bonhomme, met vele haarspeldbochten. De overige twaalf cols waren van minder kaliber. Ongeveer half vier arriveerden de eerste deelnemers te Gerardmer in het bekende paviljoen aan het meer waar verversingen konden worden gebruikt en men een half uur rust kon genieten. In de dorpjes in de Elzas was de belangstelling voor de Rallye groot. Overal stonden de boeren en boerin netjes op het erf het voorbijrijden ga de te slaan en men sloofde zich uit om aanwijzingen te geven en kleine dien sten te bewijzen wanneer er om ge vraagd werd. Het hele traject was overigens uitstekend bepijld en man schappen van een sterk detachement gendarmes stonden in alle bochten waar twijfel over de te volgen rich ting zou kunnen bestaan. Op de top van de Ballon d'Alsace had een kapteTn van de gendarmes zoveel plezier in het evenement, dat hij op eigen houtje •jen telefoonlijn aangelegd had van het beginpunt van de klimproef tot aan de finish, waarvan de journalisten als zij wilden gebruik konden maken om ge gevens te verzamelen. Een staaltje van echt Franse hoffelijkheid, dat te kenend is voor de medewerking welke de Rallye in dit deel van Frankrijk van de autoriteiten ondervindt. De voornaamste uitslagen zijn: Groep 1 en 2: 1 L. J. H. Englebert, Dyna-Panhard tijd 8.27.4. 10 punten; 2 H. Kreisel, Renault 8.28.6, 8; 3 J. Mar- tens, Renault 8.35.8, 7. Groep 3 (toerwagens meer dan 1150 cc tot en met 1400 cc): 1 Ir. W. H. Visser, Peugot 8.22.8, 10; 2 K. S. Ba- rendregt, Simca 8.41.2,8; 3 J. P. Kok kes, Austin 8.50.7, 7. Groep 4 (toerwagens meer dan 1400 cc tot en met 1600 cc): 1 H. R. J. Graaf van Zuylen van Nijevelt, Jowett 8.12.9, 10- 2 K. Wharton, Ford 8.26.7, 8; 3 S. G.' Haskel, Volvo 8.32.4, 7. Groep 5 (toerwagens meer dan 1600 cc tot en met 2000 cc): 1 J. H. Zorab, Lancia 7.35.9, 10; 2 R. H. Sleigh. Bris- tol 8.03.9, 8; 3 P. A. Andersen, Citroen 8.17.9, 7. Groep 6 (toerwagens meer dan 2000 cc tot en met 3000 cc): 1 A. P. Warren. Riley 7.49.2, 10; 2 K. Ton, Citroën 7.55.4, 8; 3 M. A. Illston, Sunbeam-Talbot 7.57.8, 7. Groep 7 (toerwagens meer dan 3000 cc): 1 E. I. Appleyard, Jaguar 7.20.2, 10; 2 M. P. Voormolen. Ford 8.11.4, 8; 3 E. Feiner, Ford 8.15.1, 7; 4 Dr. P. Groenhart, Chevr. 8.15.1, 7; 7 G. P. D. Reinerds, Ford (Orion fabr. Zaandam) 8.24, 3. Groep B (sportwagens tot en met 1500 cc): 1 H. Graf von der Muehle, Porsche 7.06.8, 10; 2 M. Nathan, Por sche 7.24.7, 8; 3 W. Engel, Porsche 7.25.3, 7. Groep 9 (sportwagens meer dan 1500 cc): 1 A. G. Imhof, Allard 6.38.4, 10; 2 R. Habisreutinger, Jaguar 6.42.2, 8; 3 F. P. Grounds, Jaguar 6 59.3, 7. "JEVEN klinkende klap- zoenen beloonden de Keukenhofbestuurders T. van Waveren en D. Ho- gewoning, toen op ver zoek van graaf Van Lijn den vrouwe Jacoba van Beieren deze onderschei ding uitdeelde, omdat deze mannen zo bijzon der verdienstelijk zijn voor de nationale bloe mententoonstelling „Keu. kenhof'. Vrouwe Jacoba kwam deze keer vaar haar oude jachtgronden per hef schroef vliegtuig. Zij werd gevlogen door de heer A. Vernieuwe, directeur van de Sabena (de Belgische luchtvaart maatschappij), die zeer in zijn nopjes was een dergelijk hoog personage te mogen vliegen. Sophie Marie Parle- vliet, gouvernante van de kinderen van minis ter Mansholt, was ook dit jaar weer een zeer charmante en waardige gravin, die met haar jachtstoet duizenden en duizenden bezoekers naar de bloemententoonstel ling in Lisse trok. Bij haar aankomst en tijdens haar rit werd zij aller wegen toegejuicht. De paardenhoeven klopten over de verharde paden, de bloemen wuifden vro lijk in de frisse wind on der het Aprilblauwe uit- spansel en de bellen van de valken rinkelden lus tig. Na deze rondrit werd vrouwe Jacoba ontvangen op het kasteel „Keuken hof" door J. C. E. graaf van Lijnden, die haar in een vriendelijke toe spraak begroette. Dr. A. Plesman en de heer A. Fleurig tafereel op de Keukenho/" Vernieuwe spraken even eens vriendelijke woor den tot ie gravin, die van hun gezamenlijke Benelux-gastvrijheid >n een Sabena-helicoptère 'gebruik had willen ma ken. Jacoba van Bei?ren met een blos van agitatie op het gelaat, heeft al deze sprekers beantwoord. Zij zeide: „Wat voor u een sprookje met het verle den moet zijn, doet mij aan als een droom in de verre toekomst. Om hier te mogen neerdalen uit luchtige sferen en met Frank van Borselen mijn vroeger jachtslot te be zoeken is niet alleen een onvergetelijk avontuur, maar een aangename plicht geworden. Sedert ik de voorzitter van Keukenhof in 1950 mijn handtekening schonk en beloofde om eens per jaar de glorie met de bloemenpracht te komen bewonderen, heb ik mij altijd weer op dit bezoek gespitst. Ik en mijn gevolg zullen, wan neer wij ons terugtrek ken in de sfeer van het grijs verleden, verlan gend wachten op de dag, die ons een volgend jaar wederom zal brengen". Vrouwe Jacoba bloosde en hakkelde een beetje bij deze woorden tot groot plezier van de aan wezigen voor wie het een niet-alledaagse bezigheid is een hooggeboren vron. we in lichte verlegenheid te brengen. Na deze toe spraak werden aan Jaco ba van Beieren tulpen overhandigd, waarin en kele vieux-rose parkiet tulpen, die naar haar genoemd zijn. waren ge schikt tussen andera schone producten van da Nederlandse bollenvel den. Op Maandag 28 April om 15.30 uur, wordt het Koninklijk paar na zijn reis door de Verenigde Staten en Canada, op Schiphol verwacht. Een K.L.M.- Constcllation, met aan boord dezelfde bemanning als die waarmee de heenreis werd gemaakt, zal Koningin en Prins weer thuis brengen. Er zullen alleen andere mecaniciens aan boord zijn, omdat de vlucht met een Lockheed-Constel- lation wordt gemaakt. Zoals bekend werd voor de heenreis een D.C.6- machine gebruikt. Minister Stikker is inmiddels van Ottawa naar New York vertrokken, vanwaar hij direct naar Nederland zal vliegen. De minister had Hare Majesteit naar Ottawa vergezeld. Neo tascisme in ons land Arnhemse lotodrukker voeri vreemde opdracht uit Een Arnhems bedrijf, dat is aange sloten bij de vereniging van Neder landse fotodruk industriën, heeft van een particulier opdracht ontvangen tot het maken van tienduizend fotokaar ten vanAnton Mussert, de voor malige N.S.B.-leider. Het Tweede Ka merlid Nederhorst (Arb.) heeft hier over enkele vragen aan de ministers van Binnenlandse Zaken, van Oorlog en van Justitie gesteld. De heer Ne derhorst vraagt of deze bestelling, die toch zeker niet voor één particulier vereerder van wijlen Mussert bestemd is, geen symptoom is van Neo-fascis- me in ons land. Er wordt om een diep gaand onderzoek verzocht. Bekend is, dat de vereniging vart fotodruk indus triën ook fotokaarten aan de cantine- dienst van de Koninklijke Landmacht levert. De heer Nederhorst vraagt in verband hiermee of het betrokken be drijf, als het eventueel bij de Cadi- leveranties is betrokken, deze leveran ties mag blijven voortzetten. De Engelse toneelspeelster en filmster Gladys Cooper heeft in de dierentuin te Chessington een gedeelte geopend dat beplant is met ongeveer zeventien duizend Nederlandse bloembollen. Ter gelegenheid daarvan werd een helgele tulp naar Gladys Cooper vernoemd. De bollen zijn geleverd door een firma in Hillegom. Via de radio heeft H.M. de Koningin een toespraak tot het Canadese volk gericht, waarin ze o.m. de betekenis van Canada als emigratiedoel van ondernemende Nederlanders beschreef. „De ontmoeting tussen beide volke ren", zo zeide zij, „eerst door de oor logsbruidjes en later door de stroom van emigranten, draagt een verdere tendens van vrede in zich. De Ko ningin wees erop, dat de Nederlandse „leger van dat overal emigranten tezamen een ambassadeurs" vormen, goodwill kweekt. Vandaag en morgen zal Hare Ma jesteit incognito door Canada reizen om steeds volkomen onverwacht Nederlandse emigranten in het bin nenland te bezoeken. De plaatsen, die op het nu eens eigen program ma van de Koningin staan, worden strikt geheim gehouden. Slechts enke le journalisten en cineasten vergezel len Haar. Piet Buis van Polygoon- Profilti zal op de tweede dag opnamen maken, die op Koninginnedag ten pa- leize Soestdijk vertoond worden. De tweede dag van haar verblijf in Canada besteedde Koningin Juliana om zich een indruk te vormen van Canada's groeiende macht op het ge bied van industrie en defensie. Ze werd rondgeleid in laboratoria en werkplaatsen van voorname indus trieën. Rede van Prins Bernhard Prins Bernhard heeft in New York voor een groot gehoor van vooraan staande personen op het gebied van de luchtvaart, handel, militaire zaken en economie een toespraak gehouden over de betekenis van Europa op luchtvaartgebied in de samenwerking der Atlantische naties. Uit een ge- dachtenwisseling na de rede bleek, dat tot nu toe onbekende mogelijkheden in Europa waren belicht. De Tweede Kamer heeft gisteren een aanvang gemaakt met de behandeling van het wetsontwerp tot verlenging van de duur der herhalingsoefeningen in 1952, 1953 en 1954. Verschillende leden voerden het woord en minister Staf zal hen hedenmiddag van antwoord dienen. De fractie van de KVP. aldus de eer ste woordvroerder, de heer Van Vliet, aanvaardt het ontwerp met enig voor behoud en zonder geestdrift. Hij be- tffeurde het, dat verlenging van. de herhalingsoefeningen nodig is. De spr. wees op een rapport van onderofficieren uit het kamp Oirschot over de laatste herhalingsoefeningen, dat daarover een vernietigend oordeel heeft. Deze oefe ningen zouden zijn mislukt. Hij wilde WANNEER 's IA A/VS ZAKEN 2'JN GEDAAN IOKT ROOKWORST VANVE ■mmIS W/TTE 2WAAN NU.AUEMAAL ZWANENBERO'S ROOKWORST..KO/OSSAAlT (Advertentie. tng. Med.) UEN MEXICAANSE uitvinder met heel veel fantasie heeft een automobiel voor kleinbehuisden gebouwd. Dat is sympathiek, als je zelf de woningnood alleen maar van horen-zeggen kent. En fin, het is dan een auto, die bijna hele maal uitneembaar is. De wanden zijn in Perzië worden de te velde staande ge wassen door een ernstige sprinkhanen plaag bedreigd. O Te Rome is het we reldcongres van katholieke vrouwen organisaties, waarop gesproken zal wor- den over de christelijke opvatting van jarige staatsman een gehoor-apparaat de wereldvrede, begonnen. De enkele handgrepen te verwijderen, dr°eg' "Dan kan lk de opmerkingen be- Zweedse schoolkinderen kunnen oin- evenals de wielen. Het chassis met l verstaan verklaarde hij En wij nenkort een algemeen verbod van het motor kan zonder moeite op de kant dacblte° n°« Z°rf"Inid feb™lk ballpointpennen verwach- worden gezet. Voor étagewoningen is e d m het parlement- D ln Zuid- ten. De leraren m het schoonschrijven het echter niet veel. O In het Ambonc- zenwoonoord „Lunetten" in Vught is herrie uitgebroken. Er was een feestje ophanden, waarover beraad werd ge pleegd door vijftien personen, behoren de tot de Molukkengroep. Twee Am bonezen kregen ruzie met dit groepje en nadat ze assistentie van vijf andere Ambonezen hadden gingen ze de vijf tien man te lijf. De Vughtse politie kwam de orde herstellen. Het was een feest vóór een feest èn een pleizier dat ze hadden! Eén barak is deerlijk geha vend. Maandag kwam premier Chur- chill, na afwezigheid wegens ziekte, weer terug in het Britse parlement. De parlementsleden ontdekten met enige verbazing (die ze niet lieten merken, want het zijn Engelsen), dat de 77- Onbezoldigd Rijksluchtwachter hebben een rctie tegen de ballpointpen ontketend, omdat ze meenden, dat de ballpointpen het schoonschrift tot schade zou zijn. De puntjes op de i, maar niet me 'n balpunt. Badhoeve dorp is Necrlands donor-dorp nummero I. Ruim vijfhonderd Badhoevenaren hadden zich opgegeven ten behoeve van de plasmadienst van het Nederlandse Rode Kruis. Op één avond werden ze van een beetje bloed afgeholpen. O Tussen Groot-Brittannië en het vaste land van Europa zijn sedert 1890 dertig millioen telefoongesprekken gevoerd. In 1891 werden er gemiddeld 40 gesprek ken per dag gevoerd. Nu een paar meer. Veertig procent van de dertig millioen gesprekken werd na 1945 gevoerd. Er was toen ook wel het een en ander te praten, denkt Theodoor zo. hierop nu niet verder ingaan in af wachting van de beantwoording van enkele in dit verband aan de minister gestelde vragen. Voorwaarde voor het verlenen van zijn stem is, dat van de bevoegdheden slechts dan zal worden gebruik gemaakt als men van het wel slagen der oefeningen verzekerd is. Ook pleitte hij voor een betere kost winnersvergoeding De heer Van Sleen (PvdA) sloot zich bij het pleidooi voor meer kostwin nersvergoeding aan. In zeer dringende gevallen moet bovendien vrijstelling worden verleend. Ook hij noemde de inhoud van de rapporten omtrent het mislukken van de oefeningen bij Oir schot alarmerend. De voorbereiding van de oefeningen moet goed zijn. Nadat de heer Wagenaar CPN) zich na het opsommen van een reeks be zwaren tegen het ontwerp had ver klaard, merkte de heer Ritmeester (V VD) op, dat hij zich zeker bewust is, van zorgen, die de opgeroepenen heb ben, wees hij op de verplichting van het leger om aan de eisen van strijd vaardigheid te voldoen. De noodzaak van de tijd dwingt om paraat te zijn. De heer Roosjen (AR) was de regering dankbaar over het ontwerp en zeide, dat het geen ander doel heeft dan een bijdrage tot handhaving van de vrede te leveren. Vandaag wordt de behande ling van het wetsontwerp voortgezet. Ontwerpster van het Dalton schoolsysteem Gistermorgen is Miss Helen Park hurst, de ontwerpster van het Dalton schoolsysteem voor een bezoek van een week aan Nederland, op Schiphol aan gekomen. Haar bezoek geldt voorna melijk de Helen Parkhurstschool te Rotterdam; de enige Daltonschocl ter wereld, die haar naam draagt. Verder zal Miss Parkhurst Rotterdamse, Haag se en Amsterdamse Daltonscholen be zoeken. Het Dalton-systeem heeft in Amerika en Engeland geweldige resul taten opgeleverd. Het systeem is er op gericht de kinderen een grotere mate van vrijheid en zelfstandigheid te geven. De Leeuwarder rechtbank heeft de 47-jarige voormalige notaris W. F. op Terschelling^wegens verduistering ver. oordeeld tot' twee jaar gevangenisstraf met aftrek van preventief.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 3