Totaal 119 equipes zonder strafpunten
Drie Noordhollandse teams
onder de gelukkigen
Tachtig paarden komen naar
courses van „Vooruit"
de <ha<3
naacüw smaak
Organisatoren hebben thans
moeilijkhedenmetPellenaars
VAN HOUTEN S
KoM. BzAteJfc
MELKCHOCOLADEKORRELS
Minister In 't Veld
in de storm
VIERDE INTERNATIONALE TULPENRALLYE
Zeer fraaie prestatie van
Groenhart op Schiphol
Britse Rallye-rijder werd
Neêrlands snelste dravers
aan de start
DE RONDE VAN NEDERLAND
.Functie directeur sportief
een wassen neus
iiutiiiiitttiiiiiiuuiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiuiiiiiiiiiiiiuiiiiuiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii
Electrische spoorlijn naar
het Noorden gereed
Verkiezingslijst voor KVP
VROUW VERDWEEN UIT
EEN RIJDENDE TREIN
Tegen bezoek van twee
Nederlandse fregatten
DE NEDERLANDSE KUNST
VLIEGT UIT
VRIJDAG 25 APRIL 1952
(Voor «e laatste maal van onze slapeloze redacteur)
U kunt het geloven of niet, maar er is moed voor nodig om na zeventig uren
de Tulpen Rally* beleefd te hebben, de schrijfmachine te voorschijn te halen om
nog »een stukkie sterrit-nieuws" weg te geven. Ik voel mij, wat men populair
pleegt te noemen, ietwat gammel. Het gonst In mijn hoofd, als verleende ik
zonder vergunning huisvesting aan een bijenvolk, ergens achter het netvlies van
mijn ogen prikt het en de huid van mijn gezicht doet mij denken aan een strak
gespannen trommelvel. Er bestaat op dit ogenblik nog slechts één wens en die
luidt: slapen, slapen, slapen... Met jaloerse blikken heb ik mijn coUega-„rally-
isten" naar de bovenverdieping van Huis „Ter Duin" zien verdwijnen. Hoe
gaarne zou ik hen gevolgd zijn naar de badkamers om het internationale stof
van mijn body te spoelen en dan rein naar lichaam en met de onuitwisbare her
innering aan een groots sportevenement tussen de helderwitte lakens te duiken.
Eilaas de plicht roept.
DE Rallye-karavaan is weer
thuis.
1 Na zich te hebben laten vertroetelen
in de Philips-cantine te Eindhoven,
■waar broodjes, koffie, croquetten en
soep voor de scherp concurrerende prijs
van „nul, nul" dankbare afnemers von
den, slingerde het rallye-lint zich knik.
kebollend naar Schiphol. Op de lucht
haven werd nog eenmaal de rallye
geest over allen vaardig. Coureur na
coureur verscheen, met een controleur
naast zich, aan de start om na een aan
loop van 150 meter op de derde ver
snelling door de zes bochten welke op
het 550 meter tellende parcours waren
uitgezet, te glijden. Voor vele automo
bilisten betekende deze soepelheidsproef
een te moeilijke puzzle. Zij kropen over
de landingsbaan en brachten daarmede
een te groot offer aan de genadeloze
secondenwijzer, of zij schakelden en dan
ziel de guillotine der diskwalificatie.
De Brit Lestrange op Jaguar bleek
een phenomeen in dit werk en liet 44
seconden voor zich noteren. Imhof
schoof zijn zwarte Allard in 44,1 se
conde langs de pilons, waarna Ian Ap-
pleyard in zijn klasse tot een goede
50,7 kwam. De Brit had echter buiten
dokter Groenhart uit Dirkshorn gere
kend, die aan de voet van de Col de
la Faucille door het noodlot geslagen
mocht zijn, doch nog niets van zün
strijdlust had verloren. Met 47,7 sec.
precies drie volle seconden sneller dan
Appleyard, snelde de sportieve arts
over de finishlijn en legde daarmede
beslag op de eerste plaats in groep 7
(toerwagens meer dan 3000 cc) en ver
wierf daarmede tien punten. Daar dr
Groenhart echter strafpunten te Besan-
gon had opgelopen, is hij voor de to
tale klassering uitgeschakeld.
Ook Kqinders en Han, die eveneens
een Chevrolet bestuurden, slaagden er
in Appleyard te passeren, doch de 48,7
en 49,3 van deze coureurs waren niet
scherp genoeg om dokter Groenhart te
bereiken. Voorts was nog voor een
Zaankanter succes weggelegd. G. P. D.
Reinders met Ford had 52,3 sec. nodig
en deelde met Gommans de zevende en
achtste plaats in deze groep.
Op zijn Zondags
MOORD WIJK had gisteren het Zon-
dagse pak aangetrokken. Van bijna
alle huizen wapperde de driekleur. Van
de bollenakkers had men verse tulpen
geplukt en deze in kleurrijke toeven
aan de hekken gehangen, van hyacin-
thenbloesem waren prachtige mozaïeken
gelegd, die vele voortuintjes en duin
hellingen tot verrukkelijke schoonheid
brachten. Op deze wijze dankte Noord-
wijk het slaperige Rallye-leger voor de
moeite, die het zich getroost had om
3500 km avontuur tegemoet te treden
om de bloeiende tulpen te zien.
De rallye-ridders verdienden deze
hulde. In de zeventig uren, die wij
achter, tussen of voor de genummerde
wagens raasden en steeds meer ten
prooi vielen aan de rallye-koorts, is
een diepe achting gegroeid voor de
rijtechniek, het doorzettingsvermogen
en de sportieve geest, welke de drie
pijlers vormen, waarop de aantrekke
lijkheid en het succes van de Tulpen
Rallve zijn gegrondvest. Men moet
diepe bewondering hebben voor rnaP"
nen als Van der Lof en Odink, die in
een open M.G. de strijd aanbonden
tegen regen en nachtelijke koude, en
die slechts een scheerstoel als slaap
stee hadden. En wat te zeggen van de
Engelse dames Sadler-Dunham-Black-
burn, die in hun afschuwelijke lila (als
men griesmeelpudding met bessensap
mengt, krijgt men de juiste tint) Rover
de obstakels in de rallye met een elan
en vakmanschap namen, waarop me
nige manlijke deelnemer jaloers kan
zijn. En was niet de mooiste prestatie,
de hulp, die een Volkswagen-equipe
verleende, toen zij ergens in de bergen
van de Vogezen, een vleugellamme
Porsche zag staan? Zonder verder op
de eigen kansen te letten, nanti ne
Volkswagen-team de onfortuinlijke
mededinger op sleeptouw en ?rac!r
hiermede het schoonste woord in oe
sporttaal: sportiviteit in toepassing.
Dit was de ware Rallye-geest.
Drie naar Zandvoort
MAARMATE gistermiddag de zon
meer ter kimme neeg, arriveerden
steeds meer deelnemers voor Huis
Duin" en werd het duidelijk, dat
aantal gelukkige strafpuntlozen nog
aanzienlijk was. Het bloed kruipt waar
het niet gaan kan. Daarom deed het
ons deugd, dat toch drie Noordhol
landse equipes de vierde Internatio
nale Tulpen Rallye zonder één enkel
stiufpuntje hadden volbracht. Om 12
uur 21 reden mevrouw en de heer J.
P. Kokkes utt Alkmaar hun Austin
voor de laatste controlepost en konden
zij er aich terecht op beroemen, de
Tulpen Rallye 1952 bedwongen te heb
ben. Ook de Zaanse equipes ir. H. D.
PrinsH. Luyting (Velsen-Noord)W.
M. A. Bakker en G. P. D. ReindersH.
D. P. KoeneC. J. Schermer bereikten
de finish onder dezelfde gelukkige om
standigheden. Alle drie teams komen
vandaag op het circuit van Zandvoort.
Tot degenen, die zich niet in de gra
tie van de geluksgodin mochten ver
heugen, behoorden A. J. van Splunter
uit VelsenL. B. BiesheuvelF. M.
Polle, die in de omgeving van Cler-
mont Ferrand vier strafpunten oplie
pen, toen zij pech kregen aan de im-
perial van hun Citroen.
Het Beverwijkse team Th. Zwikstra
P. Langendijk, waarnaar wij in
Luxemburg tevergeefs hebben uitgeke
ken, bleek tussen Le Puy en Valence
de strijd te hebben gestaakt. Tot een
zelfde besluit kwamen de Zaankanters
J. C .J. EvenblijP. KoelewaardP. R.
Gerritsen, die met een Ford in Den
Haag waren gestart, doch in de bergen
van Le Puy „sneuvelden". De heer Vis
ser uit Medemblik zag zijn 11 straf
punten vermeerderd met 37, waarvan
hij er 2 op de Vijftien Bergen en 10 in
de „Duizend Bochten" verkreeg. Met
48 punten is hij evenwel nog ver van
de staart verwijderd.
TOEN
forn
de laatste wagen in het pare
fermé was opgesloten, kwam uit
de jurybus, dat van de 237 equipes, die
voor de Tulpen Rallye waren gestart
190 te Noordwijk zijn aangekomen en
geklasseerd. Hiervan waren er 119
zonder strafpunten, o.w. mevr. Mole
naar en Wharton met Ford, Kreisel
met Renault, A. G. Imhof met Allard,
K. Ton met Citroën, K. S. Barendrecht
met Simca, A. J. M. van der Lof met
M.G., Maus Gatsonides met Jowett Ja-
velin, Kemsley met Hillman en Apple
yard met Jaguar. Tussen deze groten
zal vandaag op het circuit van Zand
voort een titanenstrijd geleverd wor
den om de hoogste eer. Naar insiders
verwachten, hebben Appleyard en
Imhof de beste kansen. Of dit inder
daad het geval is, zullen wij vandaag
zien. Voorlopig is het voor ons thans:
slapen geblazen!!
Aan drie Noordhollanders is het
vergund vandaag aan de snelheids
proef, de laatste grote krachtmeting
van de Tulpenrallye, deel te nemen.
In de groep toerwagens met een in
houd van 1150 cc tot en met 1400 cc is
dat J. P. Kokkes met Austin, die met
elf winstpunten en nul strafpunten op
de tweede plaats eindigde na de klas
sementsproeven op de Ballon d'Alsace
en op Schiphol. Barendregt staat in
deze groep met zestien winstpunten op
de eerste plaats. In de groep toerwa
gens met een inhoud van meer dan
3000 cc eindigden G. P. D. Reinders en
levensgevaarlijk gewond
Twee Engelse deelnemers aan de
internationale Tulpenrallye, de
in Den Haag met Sunbeam Tal
bot gestarte R. A. Collier en R
Collier, zijn bij Malmedy tegen
een boom gereden. Na het sprin
gen van een band had de bestuur
der de macht over het stuur ver
loren. R. A. Collier kwam er met
enkele lichte verwoidingen aj
doch zyn zoon R Collier werd
zwaar gewond. Men vreest «ooi
zijn leven.
Het binnenkomen van enige deelnemers te Noordwijk aan Zee
ir H. D. Prins resp. met 6 en 0 winst
punten, eveneens strafpuntloos op de
vijfde en veertiende plaats. Zij zullen
het met hun Ford moeten opnemen te
gen de snelle Jaguar van de Engels
man Appleyarjj die in deze groep met
zestien winstpunten op de eerste plaats
prijkt.
In groep drie, waar alle deelnemers
zonder strafpunten bleven, komen de
navolgende deelnemers voor de snel
heidsproef aan de start: 1. K. S. Baren
dregt, Simca 16 w.p.. 2. J. P. Kokkes.
Austin 11; 3. M. J. Beekman, Simca 10;
4. P. Gierke, Ford Taunus 7; 5. W. A,
Gerlach, Simca 7; 6. Ch. J. C. Noten,
Simca 6; 7. J. Hulsker, Fiat 6; 8. A. v.
Ooy Jr„ Fiat 5. 9. J. A. Heidendahl,
Peugeot 4; 10. A. Velu, Peugeot 3; 11.
P. C. E. Harper, Hillman 3; 12. L. J. L.
F. Martin, Hillman 2; 13. J. G. van
Linden van den Heu"'eü, Fiat 2; 14. J.
D. Struyk, Fiat 0; 15. R. Legrand, Peu
geot 0.
Ook in de groep waarin de heren
Reijnders en Prins thuis horen komen
vandaag" vijftien coureurs in de baan,
die zonder strafpunten bleven. Het
zijn: 1. E. I. Appleyard, Jaguar 16
w.p.; 2. S. T. Nan, Chevrolet 12; 3. F.
Y. M. Kuinders, Chevrolet 10; 4. E.
Feiner, Ford 7; 5. G. P. D. Reinders,
Ford 6; 6. ert 7. M. Kuipers en A. Kam-
meraat, resp. met Ford en Chevrolet,
elk 5; 8. D. van Dorp, Ford 1; 9. M; P
Voormolen, Ford 0; 10. W. C. Niemöl-
ler, Ford 0; 11. M. W. H. Timmermans,
Ford 0; 12. J. Risk, Ford 0. 13. W. A.
Hermann, Jaguar 0; 14. Ir H. D. Prins,
Ford 0; 15. L. de Grood, Chevrolet 0.
Van de overige deelnemers die op
het circuit het uiterste van hun wagen
zullen vergen willen wij noemen:
Groep 1 en 2 gecombineerd (toerwa
gens t.m. 750 cc en toerwagens van
750 t.m. 1150 cc): 1. H. Kreisel, Renault
18 w.p.; 2. L. J. H. Englebert, Dyna-
Panhard 16: 3. J. Martens, Renault 15;
4. mrs. G. Molander, Saab 11.
Groep 4 (toerwagens meer dan 1400
cc t.m. 1600 cc): 1. K. Wharton, Ford
17 w.p.; 2. H. R. J. Graaf van Zuylen
van Nijevelt, Jowett 15; 3. S. G. Has-
kel, Volvo 10; 4. A. Meredith Owens,
Riley 10; 5. M. Gatsonides, Jowett Ja-
velin 9.
Groep 5 (toerwagens meer dan 1600
cc t.m. 2000 cc): 1. P. A. Andersen, Ci
troen 17 w.p.; 2. N. B. Lauritzen, Ci
troën 12; 3. J. H. Zorab, Lancia 11.
Groep 6 (toerwagens meer dan 2000
cc tot en met 3000 cc). De volgende
deelnemers zijn zonder strafpunten: 1.
K. Ton. Citroën 18 w.p.; 2. M. Weis
bard. Citroën 13; 3. W. Loeffler, Daim-
ler Benz 6.
Groep 8 (sportwagens tot en met
1500 cc): 1. A. J. M. van der Lof. MG
16 w.p.; 2. H. Graaf von der Muehlen,
Porsche 12. 3. en 4. M. Nathan, Por
sche en K. Oppeling, MG, elk 8: 5 en 6
J. A. H. Gott, HRG en W. Engel, Por
sche, elk 7; 7. en 8. L. J. Hengst en J.
Sterk, Porsche, elk 6. 9. Th. Ja Koks,
Porsche 5; 10. K. O. Bendix, Porsche 4.
Groep 9 (sportwagens meer dan 1500
cc): 1. A. G. Imhof, Allard 18 w.p.;
2. D. H. Murray, Frazer Nash 13; 3. E.
J R. Lestrange, Jaguar 12; 4. F. P.
Grounds, Jaguar 11; 5. R. Habisreutin-
ger, Jaguar 9; 6. H. Crossley, Jaguar
6; 7. en 8. A. Hemmingsson, Lago en
T. H. Tannahill, Jaguar 4; 9. W. D. R.
Lamb, Healey 2.
De belangrijkste uitslagen van de
klassementsproef op Schiphol luiden:
Groep 1 en 2: 1. H. Kreisel 51 min.
6 sec.; 2. J. Martens 52.8; 3. mrs G. Mo
lander 53.0; 4. L. J. H. Englebert, Dy-
na-Panhard 53.7; 5. J. C. van Weizen
54.0.
Groep 3: 1. G. J. Dijkstra 52.0: 2. K.
S. Barendregt 52.6; 3. P. Gierke 53.3; 9.
J. P. Kokkes 56.9.
Groep 4 (toerwagens meer dan 1400
cc t.m. 1600 cc): 1. en 2. K. Wharton
en H. A. Herweijer 51.3; 3. H. R. J.
Graaf van Zuijlen van Nijevelt 51.9; 5.
M. Gatsonides 52.5.
Groep 4: 1. P. A. Andersen 49.3; 2.
J. Brugge 50.6. 3 D. Th. van der Kley
50.9.
Groep 6: 1. K. Ton 48.0; 2. M. Weis
bard 49.6; 3. mej. P. H. Verschuur 49.7.
Groep 7 (toerwagens meer dan 3000
cc): 1. dr P. Groenhart 47.7; 2. F. Y. M.
Kuinders 48.7; 3. S. T. Han 49.3. 4. E.
1. Appleyard 50.7; 8. G. P. D. Reinders
52.3.
Groep 8: 1. A. J. M. van der Lof 45.1;
2. K. Oppeling 48.5; 3. G. F. Roeloff-
zen 48.9.
Groep 9: 1. E. J. R. Lestrange 44.0:
2. A. G. Imhof 44.3; 3. D. H. Murray
46.6.
Ruim tachtig paarden staan inge
schreven voor de draverijen welke
Zondag door de paardensportvcreniging
.Vooruit" op het Alkmaarse sportpark
worden georganiseerd. Dat is niet ge
ring, vooral niet als men weet dat
voor de courses op 1 Mei welke te
Duindigt worden gehouden, vijftig paar
den aan de start komen.
De Bloembollenprijs brengt een tien-
'al driejarigen in de baan die nog geen
luizend gulden hebben gewonnen. Hoe
wel bij een dergelijke course met jonge
paarden vele verrassingen mogelijk
zijn, geven wii de voorkeur aan Quick
Magowan S.; Quichotte en Queenie zijn
echter ook in de rekening terwijl wij
als outsider Quirinus zouden willen
tippen.
De amateurs mogen hun techniek en
de kracht van hun paarden beproeven
in de Tulpenprijs. Nanco M die hort-
derd meter voorsprong heeft op Guy
Hanover en tachtig op Karei Pluto, is
een van de mededingers voor de eerste
plaats. Nanco krijgt echter zware con
currentie van Louis F. H. en Meerkol S.
Hoewel Mary Reynolds niet uit het ooe
mag worden verloren, vrezen wij dat
de handican van twintig meter wei
eens te groot zou kunnen zijn om over
het. veld van zeven naarden, die op
2040 starten heen te komen.
Ostragatta gaat hoge ogen gooien
voor de Hvacinthenprijs, maar zal ern
stig rekening dienen te houden met
Ostara en Paul Spencer. Als outsider
geven wij Patrick Duluth aan.
Voor de Darwin prijs hebben de gok
lustigen keus tussen Pherenice van
Meinardi en Pelikaan S van Smit, bei
den in training bij Willem Geersen.
Maar wat te zeggen van Petulance K
en Pessie Cola. Dan zijn er in deze cour-
se van negen paarden nog een Prinses
Zora en een Paula B. H. Zonder twij-
wel zal dit een uitermate spannende
course worden, waardoor het zeer las
tig is tips te geven.
Voor de drie overige courses is onze
keus gevallen op:
(Wordt vervolgd).
Voor de verandering hebben de or
ganisatoren van de Ronde van Neder
land, een ronde die inmiddels is uit
gebreid tot Belgisch grondgebied, maar
tevens een Ronde van Nederland die
drie van de belangrijkste provincies
(Friesland, Zeeland en Noord-Holland)
volkmen links laat liggen, moeilijk-
'n Boterhambelegging die nooit verveelt l
90 CL 250 g.
(Advertentie, log Med.)
PR IS NU iets heel bijzonders op de
E. vliegtuigenmarkt verschenen: een
vliegtuig, dat als het langzaamste ter
wereld kan worden beschouwd. Het is
een machine, die door middel van al
lerlei remkleppen met een snelheid
van 50 kilometer per uur kan vliegen
en toch vast in de lucht blijft liggen.
Maar veiliger is het er niet op gewor
den vrienden, want ze bebben al uit
gerekend. dat langzaam vliegen even
frote risico's heeft als 1400 kilometer
per uur vliegen. Theodooris vrese
lijk ongerust, de laatste tijd. Hij ko
tert namelijk plannen omzijn schut
ting wat hoger te maken. Tien Iaa^ ge
leden was het makkelijker, heus Maar
nu las uw lijfaap toch, dat de Minister
van Wederopbouw en Volkshuisvesting
bezwaar heeft gemaakt tegen de voor
genomen bouw van twee.... l»
copen. regeringsgebouwen of andere
instellingen van vermaak, doch kippen
hokken in de gemeente Ber8Ên-
stond in de staatscourant. O Theodoor
stelt de minister voornoemd de vol
gende vragen: Is Z.E. niet een zeer on
wrikbaar man door zo kort na Pasen
Ip kippen te boycotten? Is hij bereid
En ten slotte, moet hij nu niet „Minis
ter van Wederopbouw, Volks- en Bees-
onder aan de gezegelde bladzijde: ,.En
mag Theodoor zijn schutting nou ho
ger maken? Hij zal 't zelf betalen!" O
In een helder ogenblik kwam Theodoor
tot de ontdekking, dat sociale voor
zieningen eigenlijk hetzelfde effect
hebben als wanneer je een hongerige
hond zijn eigen staart laat opvreten.
'èlf eieren in de open lucht te leggen
tenhuisvesting heten? En dan een noot Maar dat het zo'n staart zou zijn, nee,
dat had-ie niet gedacht. Hebben ze me
daar in Amerika over 1951 in totaal zes
en vijftig honderd millioen aan belas
ting betaald. Dat is een vijf, een zes en
'n één met acht nullen en die laatste
nul is nou het bedrag, dat er nog van
over is. Waar blijft 't geld?, zou je
zeggen. Maar vraag dat eens aan de
heer G„ een 42-jarige kiezensmid in
Dordrecht. Deze man werd dronken op
de fiets aangetroffen en het bleek, dat
hij zeven pijpies bier, veertien glazen
cognac, drie kelkjes likeur en achttien
kleintjes-recht-op-en-neer achter de
knopen had. Naar men in het proces
verbaal vermeldde, fietste de heer G.
„op onzekere wijze, hetgeen enig drank
gebruik deed vermoeden". De verba
lisant zal wel sterk neusverkouden zijn
geweest, want Alida rook het gister
avond hier helemaal!
Daar in Jackson halen ze de
cellisten-stand door de drek
heden gekregen met de directeur spor
tief, de heer Kees Pellenaers. Gisteren
bereikte ons namelijk de laconieke
mededeling van deze organisatoren dat
Pellenaars zijn functie ter leschikking
had gesteld.
In een onderhoud met Pellenaers
bleek dat deze mededeling op waarheid
berust, maar wat de organisatoren ver
zuimden te vertellen vernamen wij uit
de mond van Pellenaers, namelijk Je
reden waarom hij niet langer als di
recteur sportief wilde fungeren.
„Kijk," zo zei Pellenaers, „de situatie
was zo dat ik op de vergaderingen van
het comité van de Ronde mijn mening
niet eens kenbaar kon maken en dat
de organisatoren toch maar hun eigen
gang gingen. Maanden geleden had
men mij reeds toegezegd dat ik een
contract zou krijgen waarin mijn taak
uitvoerig omschreven zou staan. Tot
nu toe heb ik deze overeenkomst nog
niet ontvangen. Intussen heb ik, zo ging
de Pel verder, contact opgenomen met
b:_ ïen- en buitenlandse renners en ve
len van hen gecontracteerd. Ik heb rei
zen gemaakt naar Parijs, Gent en
Kortrijk en bracht alleen maar de on
kosten in rekening, waaraan ik natuur
lijk tekort kwam. Maar dat vind ik zo
erg nog niet, ik heb het allemaal ge
daan om de Ronde van Nederland groot
te maken".
Voorts vertelde Pellenaers, dat hij
drie weken geleden op 2 April
zijn onkostennota had ingediend en op
directe betaling had aangedrongen. De
afrekening volgde niet en toen hij Za
terdag j.1. tijdens een in Amsterdam ge
houden bijeenkomst van het comité op
betaling aandrong, werd hem gezegd
dat het in orde zou komen.
Tijdens deze bijeenkomst bracht Pel
lenaers ook de route voor de tijdrit
door Zuid-Limburg, welke hij veertien
dagen geleden had afgekeurd, ter spra
ke. Men had geen nieuwe route vast
gesteld en verklaarde hem, dat de oor
spronkelijk vastgestelde route gehand
haafd zou blijven, omdat de politie er
geen bezwaar tegen had gemaakt. „Dit
vond ik wel wat al te erg", aldus de
Brabander, „als men directeur-sportief
is moet men ook iets te vertellen heb
ben en omdat men mijn functie blijk
baar beschouwd als een wassen neus
heb ik de heren meegedeeld dat ik mijn
functie neerlegde. Mij besluit staat on
herroepelijk vast", voegde Pellenaers er
aan toe.
Puur geneeskracht
voor Uw huid
(Advertentie, Ing. Med.)
V. Crocus-prijs. 1 Keuze T. A. v. d.
Veen (Nico the Saint, O Mc Gregor), 2
Ortolaan S. 3 Nellie O. Outs.: Nanco M.
VI. Narcissen-prijs: 1 Over Again, 2
O Bonnie, 3 Luxor. Outs.: Mc Heny.
VII. Sneeuwklok-prijs: 1 Olga Ax-
worthy, 2 O Mc Gregor, 3 Octavia.
Outs.: Our Bonni B.
Tijdens de vergadering van de
Tweede Kamer ging gisteren een
stormpje over het hoofd van de minis
ter van Wederopbouw en Volkshuis
vesting. mr dr In 't Veld. die gelden
vroeg voor de aankoop van een pand
in Den Haag ten behoeve van de be
scherming van de burgerbevolking en
het archief van het Departement van
Binnenlandse Zaken. Dit pand was n.1.
al aangekocht, voordat de gelden gevo
teerd waren. Een aantal Kamerleden
gaf daarover in niet malse bewoordin
gen zijn misnoegen te kennen. Maar
niettemin kreeg de bewindsman zijn
wetsontwerp met 39 tegen 24 stemmen
binnen, want de twee grootste rege
ringspartijen. de KVP en de PvdA,
stemden ervoor. De overige fracties
waren alle tegen.
Grote besparingen mogelijk
Op 18 Mei, met ingang van de nieu
we zomcrdienstregeling van de Neder
landse Spoorwegen, zal de grootste
electrificatie in gebruik worden geno
men, welke in de jaren na de oorlog
is uitgevoerd. Zij is in 23 maanden ge
reed gekomen en strekt zich uit over
237 baanvakkilometers. Alleen tussen
Amersfoort en GroningenLeeuwarden
geeft d* electrificatie een besparing
van 58600 ton steenkool per jaar. De
rijtijden tussen het Westen en het
Noorden van het land zullen met een
half uur tot drie kwartier per reis
kunnen worden verkort
Bij de electrificatie is 2500 ton koper
gebruikt voor de bovenleidingen. Er
zijn 7000 masten geplaatst, waarvoor
15000 kub. m. beton is gebruikt. In
Zwolle is een centrale afstandsbedie
ning geplaatst, waardoor alle storin
gen in de stroomvoorziening tussen
Amersfoort, Twente, Groningen en
Leeuwarden zich automatisch melden.
Voor Kringen Don Helder
Haarlem en Utrecht
Zeven lijsten met candidaten van de
Katholieke Volkspartij voor de as.
Kamerverkiezingen zijn thans officieel
vastgesteld. Voor de kringen Den Hel
der, Haarlem en Utrecht zijn de defi
nitieve lijsten:
1. Jac. Groen, Alkmaar; 2. dr L. G.
Kortenhorst, Den Haag; 3. Th. S. J.
Hooij, Haarlem; 4. pater mag. dr. J. G.
Stokman OFM. Utrecht. 5. ir J. M. A.
Penders. Utrecht; 6. mej. A. H. Nolte,
Amsterdam; 7. A.C. de Bruyn, Utrecht;
8. N. J. Hooijschuur, Koog aan de
Zaan; 9. E. P. Clijnck, Zaandam; 10.
mr P. H. G. M. Brugman. Haarlem; 11.
mevr. J. A .A. LuyckxSleijffer. Am
sterdam. 12. F. G. v. d. Gun, Utrecht;
13. ir N. Molenaar. Almelo; 14. mr N.
L. G. M. Custers, Utrecht; 15. mr Th.
E. E. van Schaik. Maarssen; 16 C. G.
Bekkering. Utrecht; 17. W. Steinmetz.
Amsterdam: 18. C. Hilhorst. Hoogland
(U.); 19. Jac. Weel. Zuid-Scharwoude.
20. drs J. B. J. M. Schiphorst, Den
Haag.
Gistermiddag miste de heer A. H. K.
in de trein die uit Voorburg naar
Utrecht was vertrokken, ter hoogte
van Moerkapelle zijn 31-jarige echtge
note, die voor een behandeling in een
inrichting te Zeist zou worden opge
nomen. Nadat mep op het voorbalcon
van de trein het haar toebehorende
handtasje had gevonden, werd onmid
dellijk aan de noodrem getrokken.
Toen de trein tot stilstand was ge
bracht, vond men al spoedig de vrouw
gewond langs de lijn. Zij is in zorg
wekkende toestand naar een zieken
huis in Gouda overgebracht.
Een Iers protest
Edward McAteer, lid van het Britse
Lagerhuis voor Derry in Noord-Ierland
heeft geprotesteerd tegen het voorge
nomen bezoek van twee Nederlandse
fregatten aan Noord-Ierland. McAteer
is gekant tegen de deling van Ierland.
Hij zei, dat Ierland de vriendschappe-
lijkste betrekkingen met Nederland
wenst, maar dat degenen die tegen
deling zijn, moeten protesteren tegen
de aanwezigheid van buitenlandse
strijdkrachten in dat deel van Ierland,
dat „tegen de wil van de gehele Ierse
natie door Engeland is bezet".
Van de zijde van de Kon. Marine
deelt men mede: een Nederlands smal
deel. waartoe de Karei Doorman, de
Evertsen, twee fregatten en twee on
derzeeboten behoren, zal o.a. met de
Britse marine oefenen in onderzee-
bootbestrijding Een eventueel bezoek
aan een Noordierse haven van twee
Nederlandse fregatten moet gezien
worden in het verband van deze
oefening.
Op uitnodiging van de KLM heeft de
vereniging van beoefenaars der ge
bonden kunsten (GKF) in het passage
bureau van de KLM aan de Promenade
des Anglais te Nice een tentoonstelling
ingericht van Nederlandse kunstnijver
heid.