Totaal 119 equipes zonder strafpunten Drie Noordhollandse teams onder de gelukkigen Tachtig paarden komen naar courses van „Vooruit" de <ha<3 naacüw smaak Organisatoren hebben thans moeilijkhedenmetPellenaars VAN HOUTEN S KoM. BzAteJfc MELKCHOCOLADEKORRELS Minister In 't Veld in de storm VIERDE INTERNATIONALE TULPENRALLYE Zeer fraaie prestatie van Groenhart op Schiphol Britse Rallye-rijder werd Neêrlands snelste dravers aan de start DE RONDE VAN NEDERLAND .Functie directeur sportief een wassen neus iiutiiiiitttiiiiiiuuiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiuiiiiiiiiiiiiuiiiiuiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii Electrische spoorlijn naar het Noorden gereed Verkiezingslijst voor KVP VROUW VERDWEEN UIT EEN RIJDENDE TREIN Tegen bezoek van twee Nederlandse fregatten DE NEDERLANDSE KUNST VLIEGT UIT VRIJDAG 25 APRIL 1952 (Voor «e laatste maal van onze slapeloze redacteur) U kunt het geloven of niet, maar er is moed voor nodig om na zeventig uren de Tulpen Rally* beleefd te hebben, de schrijfmachine te voorschijn te halen om nog »een stukkie sterrit-nieuws" weg te geven. Ik voel mij, wat men populair pleegt te noemen, ietwat gammel. Het gonst In mijn hoofd, als verleende ik zonder vergunning huisvesting aan een bijenvolk, ergens achter het netvlies van mijn ogen prikt het en de huid van mijn gezicht doet mij denken aan een strak gespannen trommelvel. Er bestaat op dit ogenblik nog slechts één wens en die luidt: slapen, slapen, slapen... Met jaloerse blikken heb ik mijn coUega-„rally- isten" naar de bovenverdieping van Huis „Ter Duin" zien verdwijnen. Hoe gaarne zou ik hen gevolgd zijn naar de badkamers om het internationale stof van mijn body te spoelen en dan rein naar lichaam en met de onuitwisbare her innering aan een groots sportevenement tussen de helderwitte lakens te duiken. Eilaas de plicht roept. DE Rallye-karavaan is weer thuis. 1 Na zich te hebben laten vertroetelen in de Philips-cantine te Eindhoven, ■waar broodjes, koffie, croquetten en soep voor de scherp concurrerende prijs van „nul, nul" dankbare afnemers von den, slingerde het rallye-lint zich knik. kebollend naar Schiphol. Op de lucht haven werd nog eenmaal de rallye geest over allen vaardig. Coureur na coureur verscheen, met een controleur naast zich, aan de start om na een aan loop van 150 meter op de derde ver snelling door de zes bochten welke op het 550 meter tellende parcours waren uitgezet, te glijden. Voor vele automo bilisten betekende deze soepelheidsproef een te moeilijke puzzle. Zij kropen over de landingsbaan en brachten daarmede een te groot offer aan de genadeloze secondenwijzer, of zij schakelden en dan ziel de guillotine der diskwalificatie. De Brit Lestrange op Jaguar bleek een phenomeen in dit werk en liet 44 seconden voor zich noteren. Imhof schoof zijn zwarte Allard in 44,1 se conde langs de pilons, waarna Ian Ap- pleyard in zijn klasse tot een goede 50,7 kwam. De Brit had echter buiten dokter Groenhart uit Dirkshorn gere kend, die aan de voet van de Col de la Faucille door het noodlot geslagen mocht zijn, doch nog niets van zün strijdlust had verloren. Met 47,7 sec. precies drie volle seconden sneller dan Appleyard, snelde de sportieve arts over de finishlijn en legde daarmede beslag op de eerste plaats in groep 7 (toerwagens meer dan 3000 cc) en ver wierf daarmede tien punten. Daar dr Groenhart echter strafpunten te Besan- gon had opgelopen, is hij voor de to tale klassering uitgeschakeld. Ook Kqinders en Han, die eveneens een Chevrolet bestuurden, slaagden er in Appleyard te passeren, doch de 48,7 en 49,3 van deze coureurs waren niet scherp genoeg om dokter Groenhart te bereiken. Voorts was nog voor een Zaankanter succes weggelegd. G. P. D. Reinders met Ford had 52,3 sec. nodig en deelde met Gommans de zevende en achtste plaats in deze groep. Op zijn Zondags MOORD WIJK had gisteren het Zon- dagse pak aangetrokken. Van bijna alle huizen wapperde de driekleur. Van de bollenakkers had men verse tulpen geplukt en deze in kleurrijke toeven aan de hekken gehangen, van hyacin- thenbloesem waren prachtige mozaïeken gelegd, die vele voortuintjes en duin hellingen tot verrukkelijke schoonheid brachten. Op deze wijze dankte Noord- wijk het slaperige Rallye-leger voor de moeite, die het zich getroost had om 3500 km avontuur tegemoet te treden om de bloeiende tulpen te zien. De rallye-ridders verdienden deze hulde. In de zeventig uren, die wij achter, tussen of voor de genummerde wagens raasden en steeds meer ten prooi vielen aan de rallye-koorts, is een diepe achting gegroeid voor de rijtechniek, het doorzettingsvermogen en de sportieve geest, welke de drie pijlers vormen, waarop de aantrekke lijkheid en het succes van de Tulpen Rallve zijn gegrondvest. Men moet diepe bewondering hebben voor rnaP" nen als Van der Lof en Odink, die in een open M.G. de strijd aanbonden tegen regen en nachtelijke koude, en die slechts een scheerstoel als slaap stee hadden. En wat te zeggen van de Engelse dames Sadler-Dunham-Black- burn, die in hun afschuwelijke lila (als men griesmeelpudding met bessensap mengt, krijgt men de juiste tint) Rover de obstakels in de rallye met een elan en vakmanschap namen, waarop me nige manlijke deelnemer jaloers kan zijn. En was niet de mooiste prestatie, de hulp, die een Volkswagen-equipe verleende, toen zij ergens in de bergen van de Vogezen, een vleugellamme Porsche zag staan? Zonder verder op de eigen kansen te letten, nanti ne Volkswagen-team de onfortuinlijke mededinger op sleeptouw en ?rac!r hiermede het schoonste woord in oe sporttaal: sportiviteit in toepassing. Dit was de ware Rallye-geest. Drie naar Zandvoort MAARMATE gistermiddag de zon meer ter kimme neeg, arriveerden steeds meer deelnemers voor Huis Duin" en werd het duidelijk, dat aantal gelukkige strafpuntlozen nog aanzienlijk was. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Daarom deed het ons deugd, dat toch drie Noordhol landse equipes de vierde Internatio nale Tulpen Rallye zonder één enkel stiufpuntje hadden volbracht. Om 12 uur 21 reden mevrouw en de heer J. P. Kokkes utt Alkmaar hun Austin voor de laatste controlepost en konden zij er aich terecht op beroemen, de Tulpen Rallye 1952 bedwongen te heb ben. Ook de Zaanse equipes ir. H. D. PrinsH. Luyting (Velsen-Noord)W. M. A. Bakker en G. P. D. ReindersH. D. P. KoeneC. J. Schermer bereikten de finish onder dezelfde gelukkige om standigheden. Alle drie teams komen vandaag op het circuit van Zandvoort. Tot degenen, die zich niet in de gra tie van de geluksgodin mochten ver heugen, behoorden A. J. van Splunter uit VelsenL. B. BiesheuvelF. M. Polle, die in de omgeving van Cler- mont Ferrand vier strafpunten oplie pen, toen zij pech kregen aan de im- perial van hun Citroen. Het Beverwijkse team Th. Zwikstra P. Langendijk, waarnaar wij in Luxemburg tevergeefs hebben uitgeke ken, bleek tussen Le Puy en Valence de strijd te hebben gestaakt. Tot een zelfde besluit kwamen de Zaankanters J. C .J. EvenblijP. KoelewaardP. R. Gerritsen, die met een Ford in Den Haag waren gestart, doch in de bergen van Le Puy „sneuvelden". De heer Vis ser uit Medemblik zag zijn 11 straf punten vermeerderd met 37, waarvan hij er 2 op de Vijftien Bergen en 10 in de „Duizend Bochten" verkreeg. Met 48 punten is hij evenwel nog ver van de staart verwijderd. TOEN forn de laatste wagen in het pare fermé was opgesloten, kwam uit de jurybus, dat van de 237 equipes, die voor de Tulpen Rallye waren gestart 190 te Noordwijk zijn aangekomen en geklasseerd. Hiervan waren er 119 zonder strafpunten, o.w. mevr. Mole naar en Wharton met Ford, Kreisel met Renault, A. G. Imhof met Allard, K. Ton met Citroën, K. S. Barendrecht met Simca, A. J. M. van der Lof met M.G., Maus Gatsonides met Jowett Ja- velin, Kemsley met Hillman en Apple yard met Jaguar. Tussen deze groten zal vandaag op het circuit van Zand voort een titanenstrijd geleverd wor den om de hoogste eer. Naar insiders verwachten, hebben Appleyard en Imhof de beste kansen. Of dit inder daad het geval is, zullen wij vandaag zien. Voorlopig is het voor ons thans: slapen geblazen!! Aan drie Noordhollanders is het vergund vandaag aan de snelheids proef, de laatste grote krachtmeting van de Tulpenrallye, deel te nemen. In de groep toerwagens met een in houd van 1150 cc tot en met 1400 cc is dat J. P. Kokkes met Austin, die met elf winstpunten en nul strafpunten op de tweede plaats eindigde na de klas sementsproeven op de Ballon d'Alsace en op Schiphol. Barendregt staat in deze groep met zestien winstpunten op de eerste plaats. In de groep toerwa gens met een inhoud van meer dan 3000 cc eindigden G. P. D. Reinders en levensgevaarlijk gewond Twee Engelse deelnemers aan de internationale Tulpenrallye, de in Den Haag met Sunbeam Tal bot gestarte R. A. Collier en R Collier, zijn bij Malmedy tegen een boom gereden. Na het sprin gen van een band had de bestuur der de macht over het stuur ver loren. R. A. Collier kwam er met enkele lichte verwoidingen aj doch zyn zoon R Collier werd zwaar gewond. Men vreest «ooi zijn leven. Het binnenkomen van enige deelnemers te Noordwijk aan Zee ir H. D. Prins resp. met 6 en 0 winst punten, eveneens strafpuntloos op de vijfde en veertiende plaats. Zij zullen het met hun Ford moeten opnemen te gen de snelle Jaguar van de Engels man Appleyarjj die in deze groep met zestien winstpunten op de eerste plaats prijkt. In groep drie, waar alle deelnemers zonder strafpunten bleven, komen de navolgende deelnemers voor de snel heidsproef aan de start: 1. K. S. Baren dregt, Simca 16 w.p.. 2. J. P. Kokkes. Austin 11; 3. M. J. Beekman, Simca 10; 4. P. Gierke, Ford Taunus 7; 5. W. A, Gerlach, Simca 7; 6. Ch. J. C. Noten, Simca 6; 7. J. Hulsker, Fiat 6; 8. A. v. Ooy Jr„ Fiat 5. 9. J. A. Heidendahl, Peugeot 4; 10. A. Velu, Peugeot 3; 11. P. C. E. Harper, Hillman 3; 12. L. J. L. F. Martin, Hillman 2; 13. J. G. van Linden van den Heu"'eü, Fiat 2; 14. J. D. Struyk, Fiat 0; 15. R. Legrand, Peu geot 0. Ook in de groep waarin de heren Reijnders en Prins thuis horen komen vandaag" vijftien coureurs in de baan, die zonder strafpunten bleven. Het zijn: 1. E. I. Appleyard, Jaguar 16 w.p.; 2. S. T. Nan, Chevrolet 12; 3. F. Y. M. Kuinders, Chevrolet 10; 4. E. Feiner, Ford 7; 5. G. P. D. Reinders, Ford 6; 6. ert 7. M. Kuipers en A. Kam- meraat, resp. met Ford en Chevrolet, elk 5; 8. D. van Dorp, Ford 1; 9. M; P Voormolen, Ford 0; 10. W. C. Niemöl- ler, Ford 0; 11. M. W. H. Timmermans, Ford 0; 12. J. Risk, Ford 0. 13. W. A. Hermann, Jaguar 0; 14. Ir H. D. Prins, Ford 0; 15. L. de Grood, Chevrolet 0. Van de overige deelnemers die op het circuit het uiterste van hun wagen zullen vergen willen wij noemen: Groep 1 en 2 gecombineerd (toerwa gens t.m. 750 cc en toerwagens van 750 t.m. 1150 cc): 1. H. Kreisel, Renault 18 w.p.; 2. L. J. H. Englebert, Dyna- Panhard 16: 3. J. Martens, Renault 15; 4. mrs. G. Molander, Saab 11. Groep 4 (toerwagens meer dan 1400 cc t.m. 1600 cc): 1. K. Wharton, Ford 17 w.p.; 2. H. R. J. Graaf van Zuylen van Nijevelt, Jowett 15; 3. S. G. Has- kel, Volvo 10; 4. A. Meredith Owens, Riley 10; 5. M. Gatsonides, Jowett Ja- velin 9. Groep 5 (toerwagens meer dan 1600 cc t.m. 2000 cc): 1. P. A. Andersen, Ci troen 17 w.p.; 2. N. B. Lauritzen, Ci troën 12; 3. J. H. Zorab, Lancia 11. Groep 6 (toerwagens meer dan 2000 cc tot en met 3000 cc). De volgende deelnemers zijn zonder strafpunten: 1. K. Ton. Citroën 18 w.p.; 2. M. Weis bard. Citroën 13; 3. W. Loeffler, Daim- ler Benz 6. Groep 8 (sportwagens tot en met 1500 cc): 1. A. J. M. van der Lof. MG 16 w.p.; 2. H. Graaf von der Muehlen, Porsche 12. 3. en 4. M. Nathan, Por sche en K. Oppeling, MG, elk 8: 5 en 6 J. A. H. Gott, HRG en W. Engel, Por sche, elk 7; 7. en 8. L. J. Hengst en J. Sterk, Porsche, elk 6. 9. Th. Ja Koks, Porsche 5; 10. K. O. Bendix, Porsche 4. Groep 9 (sportwagens meer dan 1500 cc): 1. A. G. Imhof, Allard 18 w.p.; 2. D. H. Murray, Frazer Nash 13; 3. E. J R. Lestrange, Jaguar 12; 4. F. P. Grounds, Jaguar 11; 5. R. Habisreutin- ger, Jaguar 9; 6. H. Crossley, Jaguar 6; 7. en 8. A. Hemmingsson, Lago en T. H. Tannahill, Jaguar 4; 9. W. D. R. Lamb, Healey 2. De belangrijkste uitslagen van de klassementsproef op Schiphol luiden: Groep 1 en 2: 1. H. Kreisel 51 min. 6 sec.; 2. J. Martens 52.8; 3. mrs G. Mo lander 53.0; 4. L. J. H. Englebert, Dy- na-Panhard 53.7; 5. J. C. van Weizen 54.0. Groep 3: 1. G. J. Dijkstra 52.0: 2. K. S. Barendregt 52.6; 3. P. Gierke 53.3; 9. J. P. Kokkes 56.9. Groep 4 (toerwagens meer dan 1400 cc t.m. 1600 cc): 1. en 2. K. Wharton en H. A. Herweijer 51.3; 3. H. R. J. Graaf van Zuijlen van Nijevelt 51.9; 5. M. Gatsonides 52.5. Groep 4: 1. P. A. Andersen 49.3; 2. J. Brugge 50.6. 3 D. Th. van der Kley 50.9. Groep 6: 1. K. Ton 48.0; 2. M. Weis bard 49.6; 3. mej. P. H. Verschuur 49.7. Groep 7 (toerwagens meer dan 3000 cc): 1. dr P. Groenhart 47.7; 2. F. Y. M. Kuinders 48.7; 3. S. T. Han 49.3. 4. E. 1. Appleyard 50.7; 8. G. P. D. Reinders 52.3. Groep 8: 1. A. J. M. van der Lof 45.1; 2. K. Oppeling 48.5; 3. G. F. Roeloff- zen 48.9. Groep 9: 1. E. J. R. Lestrange 44.0: 2. A. G. Imhof 44.3; 3. D. H. Murray 46.6. Ruim tachtig paarden staan inge schreven voor de draverijen welke Zondag door de paardensportvcreniging .Vooruit" op het Alkmaarse sportpark worden georganiseerd. Dat is niet ge ring, vooral niet als men weet dat voor de courses op 1 Mei welke te Duindigt worden gehouden, vijftig paar den aan de start komen. De Bloembollenprijs brengt een tien- 'al driejarigen in de baan die nog geen luizend gulden hebben gewonnen. Hoe wel bij een dergelijke course met jonge paarden vele verrassingen mogelijk zijn, geven wii de voorkeur aan Quick Magowan S.; Quichotte en Queenie zijn echter ook in de rekening terwijl wij als outsider Quirinus zouden willen tippen. De amateurs mogen hun techniek en de kracht van hun paarden beproeven in de Tulpenprijs. Nanco M die hort- derd meter voorsprong heeft op Guy Hanover en tachtig op Karei Pluto, is een van de mededingers voor de eerste plaats. Nanco krijgt echter zware con currentie van Louis F. H. en Meerkol S. Hoewel Mary Reynolds niet uit het ooe mag worden verloren, vrezen wij dat de handican van twintig meter wei eens te groot zou kunnen zijn om over het. veld van zeven naarden, die op 2040 starten heen te komen. Ostragatta gaat hoge ogen gooien voor de Hvacinthenprijs, maar zal ern stig rekening dienen te houden met Ostara en Paul Spencer. Als outsider geven wij Patrick Duluth aan. Voor de Darwin prijs hebben de gok lustigen keus tussen Pherenice van Meinardi en Pelikaan S van Smit, bei den in training bij Willem Geersen. Maar wat te zeggen van Petulance K en Pessie Cola. Dan zijn er in deze cour- se van negen paarden nog een Prinses Zora en een Paula B. H. Zonder twij- wel zal dit een uitermate spannende course worden, waardoor het zeer las tig is tips te geven. Voor de drie overige courses is onze keus gevallen op: (Wordt vervolgd). Voor de verandering hebben de or ganisatoren van de Ronde van Neder land, een ronde die inmiddels is uit gebreid tot Belgisch grondgebied, maar tevens een Ronde van Nederland die drie van de belangrijkste provincies (Friesland, Zeeland en Noord-Holland) volkmen links laat liggen, moeilijk- 'n Boterhambelegging die nooit verveelt l 90 CL 250 g. (Advertentie, log Med.) PR IS NU iets heel bijzonders op de E. vliegtuigenmarkt verschenen: een vliegtuig, dat als het langzaamste ter wereld kan worden beschouwd. Het is een machine, die door middel van al lerlei remkleppen met een snelheid van 50 kilometer per uur kan vliegen en toch vast in de lucht blijft liggen. Maar veiliger is het er niet op gewor den vrienden, want ze bebben al uit gerekend. dat langzaam vliegen even frote risico's heeft als 1400 kilometer per uur vliegen. Theodooris vrese lijk ongerust, de laatste tijd. Hij ko tert namelijk plannen omzijn schut ting wat hoger te maken. Tien Iaa^ ge leden was het makkelijker, heus Maar nu las uw lijfaap toch, dat de Minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting bezwaar heeft gemaakt tegen de voor genomen bouw van twee.... l» copen. regeringsgebouwen of andere instellingen van vermaak, doch kippen hokken in de gemeente Ber8Ên- stond in de staatscourant. O Theodoor stelt de minister voornoemd de vol gende vragen: Is Z.E. niet een zeer on wrikbaar man door zo kort na Pasen Ip kippen te boycotten? Is hij bereid En ten slotte, moet hij nu niet „Minis ter van Wederopbouw, Volks- en Bees- onder aan de gezegelde bladzijde: ,.En mag Theodoor zijn schutting nou ho ger maken? Hij zal 't zelf betalen!" O In een helder ogenblik kwam Theodoor tot de ontdekking, dat sociale voor zieningen eigenlijk hetzelfde effect hebben als wanneer je een hongerige hond zijn eigen staart laat opvreten. 'èlf eieren in de open lucht te leggen tenhuisvesting heten? En dan een noot Maar dat het zo'n staart zou zijn, nee, dat had-ie niet gedacht. Hebben ze me daar in Amerika over 1951 in totaal zes en vijftig honderd millioen aan belas ting betaald. Dat is een vijf, een zes en 'n één met acht nullen en die laatste nul is nou het bedrag, dat er nog van over is. Waar blijft 't geld?, zou je zeggen. Maar vraag dat eens aan de heer G„ een 42-jarige kiezensmid in Dordrecht. Deze man werd dronken op de fiets aangetroffen en het bleek, dat hij zeven pijpies bier, veertien glazen cognac, drie kelkjes likeur en achttien kleintjes-recht-op-en-neer achter de knopen had. Naar men in het proces verbaal vermeldde, fietste de heer G. „op onzekere wijze, hetgeen enig drank gebruik deed vermoeden". De verba lisant zal wel sterk neusverkouden zijn geweest, want Alida rook het gister avond hier helemaal! Daar in Jackson halen ze de cellisten-stand door de drek heden gekregen met de directeur spor tief, de heer Kees Pellenaers. Gisteren bereikte ons namelijk de laconieke mededeling van deze organisatoren dat Pellenaars zijn functie ter leschikking had gesteld. In een onderhoud met Pellenaers bleek dat deze mededeling op waarheid berust, maar wat de organisatoren ver zuimden te vertellen vernamen wij uit de mond van Pellenaers, namelijk Je reden waarom hij niet langer als di recteur sportief wilde fungeren. „Kijk," zo zei Pellenaers, „de situatie was zo dat ik op de vergaderingen van het comité van de Ronde mijn mening niet eens kenbaar kon maken en dat de organisatoren toch maar hun eigen gang gingen. Maanden geleden had men mij reeds toegezegd dat ik een contract zou krijgen waarin mijn taak uitvoerig omschreven zou staan. Tot nu toe heb ik deze overeenkomst nog niet ontvangen. Intussen heb ik, zo ging de Pel verder, contact opgenomen met b:_ ïen- en buitenlandse renners en ve len van hen gecontracteerd. Ik heb rei zen gemaakt naar Parijs, Gent en Kortrijk en bracht alleen maar de on kosten in rekening, waaraan ik natuur lijk tekort kwam. Maar dat vind ik zo erg nog niet, ik heb het allemaal ge daan om de Ronde van Nederland groot te maken". Voorts vertelde Pellenaers, dat hij drie weken geleden op 2 April zijn onkostennota had ingediend en op directe betaling had aangedrongen. De afrekening volgde niet en toen hij Za terdag j.1. tijdens een in Amsterdam ge houden bijeenkomst van het comité op betaling aandrong, werd hem gezegd dat het in orde zou komen. Tijdens deze bijeenkomst bracht Pel lenaers ook de route voor de tijdrit door Zuid-Limburg, welke hij veertien dagen geleden had afgekeurd, ter spra ke. Men had geen nieuwe route vast gesteld en verklaarde hem, dat de oor spronkelijk vastgestelde route gehand haafd zou blijven, omdat de politie er geen bezwaar tegen had gemaakt. „Dit vond ik wel wat al te erg", aldus de Brabander, „als men directeur-sportief is moet men ook iets te vertellen heb ben en omdat men mijn functie blijk baar beschouwd als een wassen neus heb ik de heren meegedeeld dat ik mijn functie neerlegde. Mij besluit staat on herroepelijk vast", voegde Pellenaers er aan toe. Puur geneeskracht voor Uw huid (Advertentie, Ing. Med.) V. Crocus-prijs. 1 Keuze T. A. v. d. Veen (Nico the Saint, O Mc Gregor), 2 Ortolaan S. 3 Nellie O. Outs.: Nanco M. VI. Narcissen-prijs: 1 Over Again, 2 O Bonnie, 3 Luxor. Outs.: Mc Heny. VII. Sneeuwklok-prijs: 1 Olga Ax- worthy, 2 O Mc Gregor, 3 Octavia. Outs.: Our Bonni B. Tijdens de vergadering van de Tweede Kamer ging gisteren een stormpje over het hoofd van de minis ter van Wederopbouw en Volkshuis vesting. mr dr In 't Veld. die gelden vroeg voor de aankoop van een pand in Den Haag ten behoeve van de be scherming van de burgerbevolking en het archief van het Departement van Binnenlandse Zaken. Dit pand was n.1. al aangekocht, voordat de gelden gevo teerd waren. Een aantal Kamerleden gaf daarover in niet malse bewoordin gen zijn misnoegen te kennen. Maar niettemin kreeg de bewindsman zijn wetsontwerp met 39 tegen 24 stemmen binnen, want de twee grootste rege ringspartijen. de KVP en de PvdA, stemden ervoor. De overige fracties waren alle tegen. Grote besparingen mogelijk Op 18 Mei, met ingang van de nieu we zomcrdienstregeling van de Neder landse Spoorwegen, zal de grootste electrificatie in gebruik worden geno men, welke in de jaren na de oorlog is uitgevoerd. Zij is in 23 maanden ge reed gekomen en strekt zich uit over 237 baanvakkilometers. Alleen tussen Amersfoort en GroningenLeeuwarden geeft d* electrificatie een besparing van 58600 ton steenkool per jaar. De rijtijden tussen het Westen en het Noorden van het land zullen met een half uur tot drie kwartier per reis kunnen worden verkort Bij de electrificatie is 2500 ton koper gebruikt voor de bovenleidingen. Er zijn 7000 masten geplaatst, waarvoor 15000 kub. m. beton is gebruikt. In Zwolle is een centrale afstandsbedie ning geplaatst, waardoor alle storin gen in de stroomvoorziening tussen Amersfoort, Twente, Groningen en Leeuwarden zich automatisch melden. Voor Kringen Don Helder Haarlem en Utrecht Zeven lijsten met candidaten van de Katholieke Volkspartij voor de as. Kamerverkiezingen zijn thans officieel vastgesteld. Voor de kringen Den Hel der, Haarlem en Utrecht zijn de defi nitieve lijsten: 1. Jac. Groen, Alkmaar; 2. dr L. G. Kortenhorst, Den Haag; 3. Th. S. J. Hooij, Haarlem; 4. pater mag. dr. J. G. Stokman OFM. Utrecht. 5. ir J. M. A. Penders. Utrecht; 6. mej. A. H. Nolte, Amsterdam; 7. A.C. de Bruyn, Utrecht; 8. N. J. Hooijschuur, Koog aan de Zaan; 9. E. P. Clijnck, Zaandam; 10. mr P. H. G. M. Brugman. Haarlem; 11. mevr. J. A .A. LuyckxSleijffer. Am sterdam. 12. F. G. v. d. Gun, Utrecht; 13. ir N. Molenaar. Almelo; 14. mr N. L. G. M. Custers, Utrecht; 15. mr Th. E. E. van Schaik. Maarssen; 16 C. G. Bekkering. Utrecht; 17. W. Steinmetz. Amsterdam: 18. C. Hilhorst. Hoogland (U.); 19. Jac. Weel. Zuid-Scharwoude. 20. drs J. B. J. M. Schiphorst, Den Haag. Gistermiddag miste de heer A. H. K. in de trein die uit Voorburg naar Utrecht was vertrokken, ter hoogte van Moerkapelle zijn 31-jarige echtge note, die voor een behandeling in een inrichting te Zeist zou worden opge nomen. Nadat mep op het voorbalcon van de trein het haar toebehorende handtasje had gevonden, werd onmid dellijk aan de noodrem getrokken. Toen de trein tot stilstand was ge bracht, vond men al spoedig de vrouw gewond langs de lijn. Zij is in zorg wekkende toestand naar een zieken huis in Gouda overgebracht. Een Iers protest Edward McAteer, lid van het Britse Lagerhuis voor Derry in Noord-Ierland heeft geprotesteerd tegen het voorge nomen bezoek van twee Nederlandse fregatten aan Noord-Ierland. McAteer is gekant tegen de deling van Ierland. Hij zei, dat Ierland de vriendschappe- lijkste betrekkingen met Nederland wenst, maar dat degenen die tegen deling zijn, moeten protesteren tegen de aanwezigheid van buitenlandse strijdkrachten in dat deel van Ierland, dat „tegen de wil van de gehele Ierse natie door Engeland is bezet". Van de zijde van de Kon. Marine deelt men mede: een Nederlands smal deel. waartoe de Karei Doorman, de Evertsen, twee fregatten en twee on derzeeboten behoren, zal o.a. met de Britse marine oefenen in onderzee- bootbestrijding Een eventueel bezoek aan een Noordierse haven van twee Nederlandse fregatten moet gezien worden in het verband van deze oefening. Op uitnodiging van de KLM heeft de vereniging van beoefenaars der ge bonden kunsten (GKF) in het passage bureau van de KLM aan de Promenade des Anglais te Nice een tentoonstelling ingericht van Nederlandse kunstnijver heid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 7