Ken Wharton neemt Rallye-trofee mee naar Groot Brittannie Barendrecht en Kreisel zagen kans op zege verloren gaan Rivaliteit tussen Haarlem en E.D.O. kan winst voor D.W.S. betekenen Fiere Engelse meisjes voeren hun lila Rover naar Coupe des Dames Tof op de plank Zondag zijn verschillende beslissingen fe verwachten KOAI Bj&jiek WAARDIG SLOT VAN STENAAR DE TULPEN Echip aar Kokkes tweede in zijn groep HET BLOED SPREEKT P.S.V. en Sparta gaan het elkaar lastig maken DE, Japanse vredesverdag is Maandag van kracht ZATERDAG 26 APRIL 1952 Wan onze „uitgeslapen" redacteur) ZANDVOORT. 25 April. Wij verwachten binnenkort een advertentie van de volgende inhoud: „De R.A.C.-West houdt zich beleefd aanbevolen voor een wissel-trofee, bestemd voor de winnaar van de Tulpen Rallye. Brieven te rich ten aan het secretariaat, Van Alkemadelaan 259, 's Gravenhage". De advertentie afdeling loopt de kans bij de plaatsingsopdrcht de mededeling te ontvangen, dat de nota gepresenteerd kan worden bij Ken Wharton, Engeland. Deze slanke, donkerharige Britse Ford-man heeft immers slechts vier jaar nodig gehad om de trofee van het Haarlems Bloembollen Comité mee naar huis te nemen. Hij won het zegeteken in 1949 en 1950, moest de zilveren tulpen in 1951 door een foutje in de laatste klassementsproef aan lan Appleyard laten, doch vond de 25ste April 1952 een uitgelezen dag om het fel begeerde kleinood definitief op zijn schoorsteenmantel te plaatsen. Ken Wharton, de schim van de rallye van dit jaar, de man, die zijn Ford Consul rustig en onopvallend over de 3500 kilometers stuurde, de coureur, die zich verre hield van de duels tussen Appleyard en Im- hof, de rallye-rijder, die bij iedere controle zijn invalide vriend uit de wagen hielp, om samen met hem en de „third man" van de equipe een ogenblik te rus ten. Ken Wharton, de man ook, die op Schiphol bewees, dat hij er nog was en gisteren op het circuit van Zandvoort met twee eerste plaatsen in de snelheids proef de tien punten bijeen snelde, welke voldoende waren om met een totaal van 38 punten zijn derde Tulpen Rallye-zege tot een voldongen feit te maken. TN QUEUE zijn de beste Rallye-rij- ders gisteren naar Zandvoort aan de zee gereden, om op het prachtige circuit uit te vechten, hoe de defini tieve stand van de Tulpen Rallye 1952 zou zijn en de sterrit een splinter nieuw eh glansrijk slot te geven. En hierin zijn organisatoren en deelne mers uitzonderlijk goed geslaagd. Na de klimproef op de Ballon d'Alsace en de soepelheidsproef op Schiphol, bood de snelheidsproef in de badplaats van de hoofdstad de beste kansen, dat de winnaar inderdaad all round was. Men moest inderdaad van alle autosport markten thuis zijn, want tussen helm pollen rond de asphaltbanen school een addertje van de familie der Nor- tieria. De bestuurders van de vijftien best geklasseerden in iedere groep moesten hun wagens in slagorde voor de pits opstellen, vervolgens aan de overzijde van de baan gaan staan om op een vlaggeteken naar hun auto's te snellen, in te stappen, te starten en... het circuit in omgekeerde richting, dus met de Tarzanbocht als laatste curve tien maal af te leggen. Na vijf ronden werd een klassement opge maakt, dat de eerstaankomende 10, de tweede 8, de derde 7 en de negende 1 punt opleverde. Na tien ronden volg de een soortgelijk klassement met een zelfde puntenverdeling. Deze resulta ten werden geteld bij de punten, wel ke op de Ballon d'Alsace en op Schip hol waren binnengesleept en tover den uiteindelijk de stand te voor schijn. De babies EEN duizendkoppig publiek heeft deze snelheidsproef met intense belang stelling gevolgd en zich verzekerd ge weten van een genotvolle sportmiddag. Vanaf het ogenblik waarop de babies de Renaultjes, de Volkswagens, de Saab en de Fiats aan de start versche nen, is een onafgebroken serie inte ressante en veelal zeer spannende courses gereden, welke qua sportieve strijdlust en spanning vele officiële autorennen in de schaduw stelden. Om half elf ging de startvlag voor de eerste maal omhoog. Vijftien rallye ridders snelden naar hun wagens, sme ten de portieren open. embrayeerden en spoten weg. Hans Kreisel had van deze primeur nog geen kaas gegeten. Als vijftiende en laatste kwam zijn oranje Renault in beweging en kon Hans aan een achtervolging beginnen. Martens, eveneens op Renault, had de kop genomen en ontwikkelde zo'n snelheid, dat hij een schier zekere zege tegemoet reed. Kreisels Renault, die als een vlammende bremstruik het as falt markeerde, wilde echter kennelijk goed maken, wat zij bij de start mis dreven had. Met een pantersprong jumpte Kreisel vanuit de duisternis der achterhoede naar het felle licht der publieke belangstelling. De een na de ander zag de achterzijde van de IIAZEL DUNHAM, het blonde meisje dat tijdens de snel heidsproef hét stuur in handen had van de Rover van de Britse ploeg, die de Coupe des Dames wist te veroveren, heeft de Tul pen Rallye zeer geslaagd gevon den. „Vooral de snelheidsproef, waaraan ik voor het eerst van mijn leven heb deelgenomen, is me uitstekend bevallen", zo ver telde ze. „En het was een bijzon dere sensatie voor me strijd te moeten leveren met mannelijke automobilisten". Dat Hazel Dun ham wel iets van goed en vak kundig met een automobiel om gaan weet, is voldoende gebleken tijdens de races op het Zandvoort- se circuit, waar iedereen met be wondering haar rijden geken merkt door een grote technische vaardigheid, gadesloeg. Overi gens heeft de Engelse haar capa citeiten niet van een vreemde want was het niet haar vader, die met zijn „Altns" al op talrijke wedstrijden successen boekte? En ook haar broer is een groot auto enthousiast, reden waarom hij eveneens reeds in verschillende autowedstrijden is uitgekomen. oranje vlek. De elf seconden achter stand werden er vier, en de vier wer den er twee Greetje Molander, de Ral- lye-queen, kreeg bij het passeren een vriendelijk knikje, hetgeen overigens een galante, maar schrale troost was voor het feit, dat zij Kreisel steeds verder voor zich zag. Het eerste klas sement bracht Martens nog tien pun ten, maar in de negende ronde werd hij door zijn grote rivaal gegrepen. Martens moest zelfs lijdelijk toezien, dat de onopgemerkte Englebert zijn Dy na Panhard langszij en voorbij joeg. KokkesBarendregt LIAD Kreisel zijn kans om winnaar van de Tulpen-Rallye te worden door een slechte start en een tweede plaats na het vijf ronden-klassement verspeeld, hetzelfde gebeurde met Klaas Barendregt Deze befaamde cou reur had het in zijn vingers om Neder land een Rallye-zege te bezorgen. Ook hij faalde echter op het moment van vertrek. Als vaertiende ging Baren- drecht van start en moest zich langs dertien tegenstanders werken om de eerste plaats te bereiken. Ook nu slaag de de opzet, maar Barendrecht had er meer dan vijf ronden voor nodig. Het is mede de grote verdienste van de Alk maarder Kokkes, dat hier vanaf den beginne een felle strijd gestreden werd. De blauwgroene Au'stin nam reeds na de eerste ronde de leiding, en vocht in de volgende ritten een verbeten gevecht nAT Klaas Barendregt in de snelheidsproef voor de klas se 1150-1500 c.c. de overwinning behaalde, is op zich zelf niet zo verbazingwekkend. Interessant is het evenwel te weten, dat panne aan zijn Simca tot de zege heeft bijgedragen, Barendregt kwam n.L plotseling tot de ontdekking, dat het gaspedaal dat hij tot de plank had ingedrukt was vastge raakt. Hierdoor werd hem de keus ontnomen om te scha kelen en was hij wel gedwongen in hoog tempo rondjes te draaien. met de Peugeot van Heidendahl, de Peugeot van de Fransman Legrand en in de laatste phase van de strijd de Simca van Barendregt. Na vijf ron den troonde Kokkes fier aan de kop. Wat de Austin op de rechte einden aan snélheid tekort kwam, maakte de bestuurder door prachtig bochtenwerk weer goed. In de zesde ronde keerden de kansen. Barendregt was in een niet te stuiten opmars naar de tweede plaats getrokken. In de Tarzan-bocht joeg hij Kokkes hoog in de bocht. Teneinde een aanrijding te vermijden, moest de Alle rnaarder zijn rivaal doortocht verle nen. Enige ronden later buitten Heiden dahl en Legrand de grotere snelheid van hun Peugeots uit en finishte de Alkmaarder op de vierde plaats. De zestien punten waren echter genoeg om het echtpaar Kokkes op Austin met 15 punten een fraaie tweede plaats in het eindklassement van groep III (wa gens van 11501400 cc) te bezorgen. Voor de heer Kokkes zelf had de snelheidsproef nog een ander succes. Na afloop van de race werd bekend ge maakt dat hij met 2 min. 29,5 sec. de snelste ronde had gemaakt. De Allard brandt! TIJDENS de race van Kokkes c.s. had zich buiten de baan een incident vol trokken, dat beslissend zou blijken te zün voor de einduitslag. Uit Imhof's zwarte Allard, welke in het wagenpark haar beurt afwachtte om in de sport wagenklasse te starten, sloegen vlam men. Een brandblussapparaat werd in de motor leeggespoten en daarmede was het vuurtje geblust. ImRoL die Donderdag in Noordwqk reeds gesuk keld had met een carburator, was ech ter gedwongen een reparatie te ver richten, hetgeen diskwalificatie met zich TOEN Ken Wharton zich voor zijn Ford Consul opstelde, zette hij een bruine valhoed on het hoofd, trok ziin handschoenen aan, stopte de broek,s- pijpen in de sokken en was in de volle betekenis van het woord gereed. Hu was het eerste weg en kwam met een straatlengte als eerste binnen. Graaf van Zuylen van Nijevelt bedreigde hem een wijle, doch toen een losge raakte ventilator de edelman tot capi tulatie dwong, was Ken buiten gevaar. Negen en dertig seconden achter hem arriveerde Barrack op Jowett als twee de. Meredith Owens op Riley werd derde. Haskel op Volvo vierde en Maus Gatsonides op Jowelt Javelin vijfde. DE race in groep 5 werd een enerve- rend duel tussen de Lancia van Zorab, de Bristol van Sleigh, de Alfa Romeo van Borrius en de Citroën van de Deen Anderssen. Met een gemid delde van 100.6 km. per uur draaiden deze prachtige wagens hun rondjes. Afwisselend namen Zorab en Sleigh de eerste plaats in, totdat de Brit het ge noeg vond, de gaspedaal nog verder indrukte en de Lancia iedere kans ont nam om nog langer „vervelend te zijn". Was de Alfa Romeo er niet ge weest, dan zou deze course veel aan kleur hebben ingeboet. Borrius be zorgde het publiek echter de attractie om in de voetstappen van Kreisel en Barendrecht te treden en in één ronde maar liefst zes plaatsen op te schui ven. In ijltempo vloog de Romeo ach ter de leiders aan. „Julia" Sleigh gaf echter niet thuis. De Alfa moest ge noegen nemen met de in motorische moeilijkheden gekomen Lancia. De uitslag van deze race: 1. Sleigh, 2. Bor rius ,3. Anderssen. Miss Dnnean [AE enige man in het grote veld van Rallye-rijders, die Ken Wharton nog de erepalm kon ontfutselen, was Karei Ton, die met zijn Citroën in groep 7 startte. Was het wonder, dat het publiek, dat eindelijk eens een Ne derlandse overwinnaar wilde zien. zich voor Ton uitsprak? De man uit Utrecht had evenwel met twee geduchte tegen standers te doen, die hem reeds bij het eerste klassement uit de droom des overwinnaars hielpen. Huizinga met Riley gaf hem in de vijfde ronde de genadeslag en of de desillusie voor de Citroën-rijder nog niet genoeg was, kreeg hij nog een tik van een vrouw. Met een handgebaar van ,.ik kan hem niet houden" had Karei Ton voor Huizinga het hoofd gebogen, doch toen ook miss Duncan in de lila zuur tjes Rover zich als een volslagen ren- wagencoureuse ontpopte, met manne lijke moed door de bochten gierde en op de rechte stukken een adembene mend tempo reed, volgde nog een span nend kwartiertje. Miss Ducan had haar sexe eigen het laatste woord en daar moest ook Ton zich bij neer leggen. Ken Wharton was Rallye-win- naar en miss Duncan had voor haar equipe de Coupe des Dames veroverd. TAN APPLEYARD heeft zich in groep 7 (de zware American guysl vol' bracht. Ken IVhartnn en lan Appleyard ledig van zijn sportieve plicht gekwe hadden een gevaarlijk concurrent min- ten. Hij wist, dat hij met zijn 17 pun- der. ten hoogstens tot 37 kon komen en dus DE meeste eerste klassers spelen Zondag hun voorlaatste competitiewedstrijd van dit seizoen. Het zullen zonder twijfel interessante voetbalronden worden want vrijwel alle beslissingen moeten nog vallen, zowel wat de kampioenstitels als de degradatie betreft. In twee wedstrijden bijvoorbeeld moet DWS proberen zijn achterstand van één punt op Haarlem weg te werken. Vorige weck immers hielp Heerenveen Haarlem aan die punt voorsprong door de Amsterdammers een doelpuntloos gelijkspel af te dwingen. DWS mocht zich overigens nog gelukkig prijzen daar Heerenveen nog had kunnen winnen ook als de penalty, welke werd toegewezen nadat Abe Lenstra in het strafschopgebied was „ge nomen", in een doelpunt was omgezet. Dat is echter niet gebeurd en DWS staat nog slechts één punt op Haarlem achter. UUILLEM II is de laatste weken wat aan het sukkelen geslagen met het gevolg, dat Eindhoven nog slechts twee punten achterstand heeft. De Tilburge- naren komen tegen DHC in het veld, een ploeg die aan een gelijkspel vol doende heeft om uit handen van het degradatiespook te blijven. Het zal een felle strijd om de punten worden, waarbij DHC het voordeel van eigen terrein heeft. Het is dus niet onmoge lijk dat Eindhoven nog iets van zijn achterstand kan afknabbelen, hoewe' de lichtstadbewoners in hun uitwed strijd tegen Feijenoord ook nog in moeilijkheden kunnen komen. Als MISSCHIEN dat Kil en zijn mannen het geluk hebben dat de rivaliteit tussen Haarlem en EDO kan leiden tot een gelijkspel in deze Haarlemse derby welke voor Zondag op het programma staat. Als de roodbroeken deze kracht proef goed doorkomen vrezen wij dat DWS zijn achterstand van één punt blijft houden. Haarlem speelt namelijk zijn laatste wedstrijd tegen Enschedese Boys en normaal gesproken moet dit treffen voor de Noordhollanders de volle winst opleveren. Daar staat tegenover dat de leiders van 1 A zich niet de luxe van één of twee verlies- punten kunnen, permitteren. Zondag speelt DWS namelijk tegen Go Ahead en volgende week tegen GVAV. twee wedstrijden die hoogstwaarschijnlijk vier punten zullen betekenen. TEN andere belangrijke wedstrijd in afdeling A is de ontmoeting tussen Theole en Velocitas. Eer. gelijkspel is reeds voldoende voor Velocitas om zich zeker van degradatie te weten. Als Theole echter mocht verliezen hebben de hekkensluiters nog een kleine kans daar de achterstand op Theole dan nog slechts één punt be draagt. In afdeling B maken nog steeds drie clubs aanspraak op degradatie. Sneek heeft een redelijke kans de dans te ontspringen daar de voormalige club van Roozenburg twee punten voor sprong heeft op Achilles en Ooster- oarkers. Deze Friezen zullen er echter goed, aan doen niet te denken dat zij op rozen zitten, want het is niet on mogelijk. dat Achilles en Oosterpar- kers winst zullen behalen uit hun wedstrijden tegen Be Quick en Leeuwarden. Sneek speelt een uitwed strijd tegen Zwolse Boys. DHC geen kans ziet een winstpunt te boeken in de wedstrijd tegen Willem II. bestaat niettemin een kans dat deze ploeg Zondag toch in veiligheid komt. Daarvoor is nodig dat Quick in de wedstrijd tegen NAC niet verder komt dan een gelijkspel. Een zelfde situatie doet zich voor in de lagere regionen van 1 D, waar Longa vier punten voorsprong heeft op Chevremont. Longa blijft dus eerste klasser als de wedstrijd tegen NEC één winstpunt oplevert, of, en dan kan Longa zich een nederlaag permitteren. Chevremont moet het tegen Maurits met verder dan een gelijkspel brengen. Meer belangstelling zal echter bestaan voor de eindstrijd van de drie kop lopers, Ilermes DVS. Sparta en PSV. Op het ogenblik hebben de Schiedam mers, die een wedstrijd tegen VVV voor de boeg hebben, de beste papieren. Hoewel VVV nog altijd een lastig tegenstander is, verwachten we een overwinning voor Hermes. Riskanter is het een voorspelling te wagen voor de wedstrijd PSVSparta, maar hoe de uitslag ook zal zijn, voor Hermes DVS zit er altijd winst. Immers als deze belangrijke wedstrijd onbeslist eindigt, krijgen de Schiedammers een pi nt voorsprong en in het andere ge val worden zij in ieder geval van een concurrent ontslagen. IN KARATSJI heeft zich een drama afgespeeld, dat het leven kostte aan een negenjarige jongen. Een dertig jarige weduwnaar, Hakim Mohammed Ahmad, die in het waandenkbeeld ver keerde, dat hij het offer van Abraham moest herhalen, vroeg zijn zoon ot deze naar de hemel wilde. De knaap antwoordde bevestigend en prompt werd hem met vier slagen van een slagersmes het hoofd afgehouwen. De vader zag tot zijn verbazing, dat er geen ram kwam opdagen als plaats vervangend offer en in wanhoop trachtte hij zichzelf het leven te bene men. Dit werd echter voorkomen, waarna de man zich bij de politie meldde. Theodoor las in een me disch tijdschrift, dat zich een geval heeft voorgedaan, waarbij een afge sneden lichaamsdeel spontaan weer vastgroeide. Het gebeurde op een weverij in Zuid-Frankrijk, waar een vrouwelijke 'employé door een ongeluk plotseling van een stuk vinger werd beroofd. In koelen bloede drukte ze het afgesneden gedeelte weer op zijn plaats, verbond de zaak en constateer de een paar weken later, dat de vin ger weer heel was. Alleen zat het be trokken kootie precies verkeerd om. Maar ze voelde er toch niets voor dit euvel zelf te herstellen en de chirur gen durven het niet aan. O Het leger 11111111110 van India is voor een merkwaardige opdracht geplaatst. De soldaten moe ten in het geweer komen tegen twee duizend hongerige jakhalzen, die 's nachts de straten van New Delhi onveilig komen maken. De beesten zoeken overal naar eetbare waar en ze ontzien zich soms niet, huizen bin- i... - van de eerste race waaroij ae uestuuruers naru naar nun Wut,ens voor de zege uitgeschakeld was. doe j desalniettemin heeft hij de duizenden langs het parcours vergast op een emi nent staaltje stuurmanskunst. Met een gemiddelde van 103 k.m. zoefde de Jaguar over de baan, rechtstreeks naar de groepsoverwinning. De Zaankanter Reinders had het moeilijker. Deze cou reur wierp zijn Ford in het sppor van Voormolen en trachtte bij iedere bocht binnendoor te glippen, hetgeen hem uiteindelijk onder geestdriftig gejuich van de toeschouwers gelukte. Henk Luyting uit Velsen-Noord, die de Ford van ir. Prins uit de Zaanstreek be stuurde, hing aan een tros van vier wagens, die om de achtste, negende, tiende en elfde plaats reden. Dat Luy ting er niet in slaagde zijn concurren ten het nakijken te geven, was gezien de grootte van de auto's, zijn tempover lies op de rechte einden, en het gemid delde van 103 km te begrijpen. LIET n - sportwagenklasse zou het grote duel worden tussen de Porches en de MG's. Tot een zuivere krachtmeting is het niet gekomen. De MG van v. d. Lof benadert zó dicht het type van de renwagen. dat de Porsche van Graf von der Mühle slechts op flinke afstand kon blijven volgen en met 9 seconden achterstand over de eindstreep schoot. Werd v. d. Lof hartelijk toegejuicht, het grootste applaus gold ditmaal de Duitser Engel, wiens Porsche in de Tarzan-bocht als een vliegend rad driemaal om haar as draaide, door de onverschrokken coureur tot stilstand werd gebracht, in het rechte spoor werd getrokken en vervolgens weer op de finish afstevende. slot van de snelheidsproef had het hoogtepunt kunnen worden in dien Imhof niet het noodlot op zijn weg had gevonden. Het gevecht Jaguar versus Allard met als inzet de triomf in de Tulpen-Rallye. Geen beter vuur werk had de zo geslaagde sterrit kun nen besluiten. Het heeft helaas niet zo mogen zijn. Weliswaar verscheen Im hof aan de start om met toestemming van alle deelnemers buiten mededin ging mede te rijden en gaf de oud- oorlogsvlieger bij de start een specta culair nummer acrobatiek toen hij kris-kras tussen vier, vijf auto's flitste, doch na enige ronden begon de Allard zo vreemd te sputteren, dat Imhof het wenselijker vond zich in het midden veld te verschuilen. Het gezoem der Jaguars werd nu nog overstemd door het gegil van de Frazer Nash van Mur- ray. Ook hier gold echter het gezegde .veel geschreeuw en weinig wol". De Zwitser Habensreutinger op Jaguar liet zich niet imponeren en zelfs de enige gesloten wagen in deze groep, de Aston Martin van de Zweed Hem- mingsson concentreerde de aandacht meer oo de Jaguars dan op de huilen de Nash. De Zweed smaakte daarbij het genoegen de Britse Jaguar-rijders Grounds en Tanahill te verslaan en achter Habensreutinger als tweede te eindigen. De Tulpen-Rallye was hiermede ten einde. Een groots sportevenement mocht weer geslaagd genoemd worden. Hulde aan de RAC-West. hulde aan het grote, dappere Rallye-legioen, en dank aaii mevrouw rn de heer Muurris uit Am sterdam. die hun Kal/er Frazer. hun vrije tijd, hun nachtrust en uithou dingsvermogen belangeloos ter beschik king stelden om ons de gelegenheid te geven U iets te vertellen over de Tulpen-Rallye 1952. De uitslagen Het eindklassement van alle groepen in de Tulpen-Rallye 1952 luidt: 1. K. Wharton—.1. WestCh. G. Meisl (GB) met Ford groep 4 38 p.; 2. E. I Appleyard-mevr. P. C. Appleyard (GB) met Jaguar (groep 7) 36 p.; 3. A. J. M van der Lof—M. H. Odink (Ned. met MG (groep 8) 36 p.; 4. H. Kreisl—P Perk (Ned.) met Renault (groep 1) 36 Jongste foto van onze Tulpen- rallye-redacteur pen te dringen. O Nog meer dierink gevaar. In Fort Smith, een stad in de Amerikaanse staat Arkansas is een In dische python van zeven meter lengte uit een circus ontsnapt. Een hongerige python is een zeer gevaarlijk dier weshalve de straten van Fort Smith Qlpvallend verlaten zijn. ln het Zuidafrikaanse parlement hoor je nog weieens leuke dingen verkondigen. Zo Vtr°e?„ der Parlementsleden: „Heeft het dierlijke in de mens niet de overhand gekregen?" Waarop een an der antwoordde: „Men .-er, bij mijn weten heeft de mens niets dierlijks in zich, tenzij hij in het bezit is van een lintworm! O En hier weer een Louis is een meneer erin geslaagd om zeven uur aan één stuk te fluiten. Het was een grootse manifestatie van muzikaliteit en flui- terigheid. Er was geen fluit aan, als u t mij vraagt. Een twintigjarige jongeman. B. E. Jager uit Hoogezand AfrUrS„ n ,pe,ri vUe8tui8 naar Zuid- Afrika vertrokken om dr. Aibert Schweitzer bij diens menslievend werk in Lambarene te assisteren. De vlucht wordt betaald door de N.V. Schokbe- teen'l fa' Want dr' Schweitzor had geen geld genoeg om de overtocht van de jongeman te betalen. De Betuwe zal dit weekeinde in de zachtrose gloed van de appelbloesem staan. p„; 15. K. S. Barendregt—j. a. Splunter (Ned.) met Simca (groen ji 35 p. 1 Het eindklassement voor de Coupe at Dames is: 1. mej. C. Sadler-mej. 'Ha»! Dunham—mevr. M. Blackburn (GB) m Rover, groep 6, 18 p.; 2. mevr. G Mo lander—mevr. H. I.undberg (Noorwi met Saab, groep 1, 17 p.; 3. mevr, FrancoisSigrandmevr, L. Ren„,j (Frankr.) groep 1, 15 p. H De eindklassementen in de verschil, lende groepen zijn: Gecombineerde groepen 1 en 2 (tol 1150 cc): 1. H. Kreisel—P. Perk (Ned) met Renault 36 p.; 2. J. Martens—B. Eerligh (Ned.) met Renault 32 p.; 3, j, J. H. Englebert—I. A. Langestraat (Ned.) met Dyna-Panhard) 30 p. Groep 3 (1150 cc—1500 cc): 1. K. S Barendregt—J. A. van Splunter (Ned.) met Simca 35 p.; 2. J. P. Kokkes—mevr, A. C. KokkesGordijn (Ned.) met Ain stin 25 p.; 3. J. A. J. Heidendahl—J, de Rooy (Ned.) met Peugeot 22 p. Groep 4 (14001600 cc): 1. Ken Wharton„J. West"Ch. G. Meisl (Gr. Br.) met Ford 38 p.. 2. R. D. Barrack- J. B. G. CampbellJ. N. Lawrence (Gr.Br.) met Jowett 22 p.; 3. S. G. Has. keiC. O. Fendermevr. I. Maitens- son (Zw.) met Volvoe 22 p. Groep 5 (1600—2000 cc): 1. R. H. SleighP. H. PointerR. G. Martin (Gr.Br.) met Bristol 30 p.; 2. P. A. An. dersenE. Erasmussc.. (Den.) met Ci troën 30 p.; 3. N. B. Lauritzen—R. E. Orium (Den.) met Citroën 23 p. Groep 6 (2000—3000 cc): 1. K. Ton- C. W. A. DusseldorpH. P. Wijnands (Ned.) met Citroën 34 p.; 2. B. Nijhoi H. E. HuizingaS. Tadema (Ned.) met Riley 22 p.; 3. mej. C. Sadler- mej. Hazel Dunham-mevr. M. Black burn (Gr. Br.) met Rover 18 p. Groep 7 (Boven 3000 cc)1. E. I. Ap pleyardmevr. P. C. Appleyard (Gr, Br.) met Jaguar 36p.; 2. S. T. Han—S, Y. HanT. P. Han (Indonesië) met Chevrolet 25 p.; 3. M. P. Voormolen- K. Knippenburg (Ned.) met Ford 24 p. Groep 8 (sportwagens tot 1500 cc): 1. A. J. M. van der LofM. H. Odink (Ned.) met MG 36 p.; 2. H. Graf von der MühleTh. Holzschuch (Duitsl.) met Porsche 27 p.; 3. M. Nathan—R Schellhaas (Duitsl.) met Porsche 24 p. Groep 9 (sportwagens boven 1500 cc): 1. R. Habisreutinger—W. Hörning (Zwits.) met Jaguar 29 p.; 2 F. P. Groundsmevr. L. E. Grounds (Gr. Br.) met Jaguar 26 p.; 3. E. J. R. Le- st>angeF. M. Baron (Gr.Br.) met Ja guar 22 p. Maandag zal minister Acheson és Amerikaanse ratificatie-oorkonde voor het vredesverdrag met Japan depone ren, waardoor dit verdrag van kracht wordt en Japan in zijn volledige sou- vereiniteit wordt hersteld. Japan ziet af van alle rechten, be langen of aanspraken op Mandsjoerije. dat geheel tot China is teruggekeerd, Korea en Formosa met de Pescadores. De Pescadores zijn een aantal kleine eilandjes voor de westkust van For mosa. •Grens zh. Japanse Rijk in!939 .....Grens vJv Japanse Rijk roigens hef vrede*- verarao (deoJapanse eilanden) Zuid-Sachalin en de Koerden den afgestaan aan de Sovjet-Unie de Rioe-Kioe-eilanden komen ona de trustschap van de Ver. Naties. Japanse sou vereiniteit wordt erken over de 4 Japanse eilanden. Zo zien wij dat met het cirag het Japan van 1938 heeft opgeno" den te bestaan en dat het terugg bracht wordt tot zijn oorspronkeiu vier eilanden. ONTVOERDE WESTBERLIJNSE POLITIEMAN IS TERUG De Westberlijnse politieman, die Don derdag tijdens een betoging berlijnse communisten naar de Kif- sche sector van de s'ad is ontvoero, door de volkspolitie weer in vrU" gesteld. Naar de Westberlijnse po"' heeft medrm dceld, hebben acht leff van de volkspolitie van de betoginfs bruik gemaakt om voorgoed naar Westelijke stadsdeel uil te wijken-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 4