Ken Wharton neemt Rallye-trofee
mee naar Groot Brittannie
Barendrecht en Kreisel zagen kans
op zege verloren gaan
Rivaliteit tussen Haarlem en E.D.O.
kan winst voor D.W.S. betekenen
Fiere Engelse meisjes voeren hun lila
Rover naar Coupe des Dames
Tof op de plank
Zondag zijn verschillende beslissingen
fe verwachten
KOAI Bj&jiek
WAARDIG SLOT VAN STENAAR DE TULPEN
Echip
aar Kokkes tweede
in zijn groep
HET BLOED SPREEKT
P.S.V. en Sparta gaan het
elkaar lastig maken
DE,
Japanse vredesverdag is
Maandag van kracht
ZATERDAG 26 APRIL 1952
Wan onze „uitgeslapen" redacteur)
ZANDVOORT. 25 April. Wij verwachten binnenkort een advertentie van de
volgende inhoud: „De R.A.C.-West houdt zich beleefd aanbevolen voor een
wissel-trofee, bestemd voor de winnaar van de Tulpen Rallye. Brieven te rich
ten aan het secretariaat, Van Alkemadelaan 259, 's Gravenhage". De advertentie
afdeling loopt de kans bij de plaatsingsopdrcht de mededeling te ontvangen, dat
de nota gepresenteerd kan worden bij Ken Wharton, Engeland. Deze slanke,
donkerharige Britse Ford-man heeft immers slechts vier jaar nodig gehad om de
trofee van het Haarlems Bloembollen Comité mee naar huis te nemen. Hij won
het zegeteken in 1949 en 1950, moest de zilveren tulpen in 1951 door een foutje
in de laatste klassementsproef aan lan Appleyard laten, doch vond de 25ste
April 1952 een uitgelezen dag om het fel begeerde kleinood definitief op zijn
schoorsteenmantel te plaatsen. Ken Wharton, de schim van de rallye van dit
jaar, de man, die zijn Ford Consul rustig en onopvallend over de 3500 kilometers
stuurde, de coureur, die zich verre hield van de duels tussen Appleyard en Im-
hof, de rallye-rijder, die bij iedere controle zijn invalide vriend uit de wagen
hielp, om samen met hem en de „third man" van de equipe een ogenblik te rus
ten. Ken Wharton, de man ook, die op Schiphol bewees, dat hij er nog was en
gisteren op het circuit van Zandvoort met twee eerste plaatsen in de snelheids
proef de tien punten bijeen snelde, welke voldoende waren om met een totaal
van 38 punten zijn derde Tulpen Rallye-zege tot een voldongen feit te maken.
TN QUEUE zijn de beste Rallye-rij-
ders gisteren naar Zandvoort aan
de zee gereden, om op het prachtige
circuit uit te vechten, hoe de defini
tieve stand van de Tulpen Rallye 1952
zou zijn en de sterrit een splinter
nieuw eh glansrijk slot te geven. En
hierin zijn organisatoren en deelne
mers uitzonderlijk goed geslaagd. Na
de klimproef op de Ballon d'Alsace en
de soepelheidsproef op Schiphol, bood
de snelheidsproef in de badplaats van
de hoofdstad de beste kansen, dat de
winnaar inderdaad all round was. Men
moest inderdaad van alle autosport
markten thuis zijn, want tussen helm
pollen rond de asphaltbanen school
een addertje van de familie der Nor-
tieria. De bestuurders van de vijftien
best geklasseerden in iedere groep
moesten hun wagens in slagorde voor
de pits opstellen, vervolgens aan de
overzijde van de baan gaan staan om
op een vlaggeteken naar hun auto's te
snellen, in te stappen, te starten en...
het circuit in omgekeerde richting,
dus met de Tarzanbocht als laatste
curve tien maal af te leggen. Na vijf
ronden werd een klassement opge
maakt, dat de eerstaankomende 10, de
tweede 8, de derde 7 en de negende 1
punt opleverde. Na tien ronden volg
de een soortgelijk klassement met een
zelfde puntenverdeling. Deze resulta
ten werden geteld bij de punten, wel
ke op de Ballon d'Alsace en op Schip
hol waren binnengesleept en tover
den uiteindelijk de stand te voor
schijn.
De babies
EEN duizendkoppig publiek heeft deze
snelheidsproef met intense belang
stelling gevolgd en zich verzekerd ge
weten van een genotvolle sportmiddag.
Vanaf het ogenblik waarop de babies
de Renaultjes, de Volkswagens, de
Saab en de Fiats aan de start versche
nen, is een onafgebroken serie inte
ressante en veelal zeer spannende
courses gereden, welke qua sportieve
strijdlust en spanning vele officiële
autorennen in de schaduw stelden.
Om half elf ging de startvlag voor
de eerste maal omhoog. Vijftien rallye
ridders snelden naar hun wagens, sme
ten de portieren open. embrayeerden
en spoten weg. Hans Kreisel had van
deze primeur nog geen kaas gegeten.
Als vijftiende en laatste kwam zijn
oranje Renault in beweging en kon
Hans aan een achtervolging beginnen.
Martens, eveneens op Renault, had de
kop genomen en ontwikkelde zo'n
snelheid, dat hij een schier zekere zege
tegemoet reed. Kreisels Renault, die
als een vlammende bremstruik het as
falt markeerde, wilde echter kennelijk
goed maken, wat zij bij de start mis
dreven had. Met een pantersprong
jumpte Kreisel vanuit de duisternis
der achterhoede naar het felle licht
der publieke belangstelling. De een na
de ander zag de achterzijde van de
IIAZEL DUNHAM, het blonde
meisje dat tijdens de snel
heidsproef hét stuur in handen
had van de Rover van de Britse
ploeg, die de Coupe des Dames
wist te veroveren, heeft de Tul
pen Rallye zeer geslaagd gevon
den. „Vooral de snelheidsproef,
waaraan ik voor het eerst van
mijn leven heb deelgenomen, is
me uitstekend bevallen", zo ver
telde ze. „En het was een bijzon
dere sensatie voor me strijd te
moeten leveren met mannelijke
automobilisten". Dat Hazel Dun
ham wel iets van goed en vak
kundig met een automobiel om
gaan weet, is voldoende gebleken
tijdens de races op het Zandvoort-
se circuit, waar iedereen met be
wondering haar rijden geken
merkt door een grote technische
vaardigheid, gadesloeg. Overi
gens heeft de Engelse haar capa
citeiten niet van een vreemde
want was het niet haar vader, die
met zijn „Altns" al op talrijke
wedstrijden successen boekte? En
ook haar broer is een groot auto
enthousiast, reden waarom hij
eveneens reeds in verschillende
autowedstrijden is uitgekomen.
oranje vlek. De elf seconden achter
stand werden er vier, en de vier wer
den er twee Greetje Molander, de Ral-
lye-queen, kreeg bij het passeren een
vriendelijk knikje, hetgeen overigens
een galante, maar schrale troost was
voor het feit, dat zij Kreisel steeds
verder voor zich zag. Het eerste klas
sement bracht Martens nog tien pun
ten, maar in de negende ronde werd
hij door zijn grote rivaal gegrepen.
Martens moest zelfs lijdelijk toezien,
dat de onopgemerkte Englebert zijn
Dy na Panhard langszij en voorbij joeg.
KokkesBarendregt
LIAD Kreisel zijn kans om winnaar
van de Tulpen-Rallye te worden
door een slechte start en een tweede
plaats na het vijf ronden-klassement
verspeeld, hetzelfde gebeurde met
Klaas Barendregt Deze befaamde cou
reur had het in zijn vingers om Neder
land een Rallye-zege te bezorgen. Ook
hij faalde echter op het moment van
vertrek. Als vaertiende ging Baren-
drecht van start en moest zich langs
dertien tegenstanders werken om de
eerste plaats te bereiken. Ook nu slaag
de de opzet, maar Barendrecht had er
meer dan vijf ronden voor nodig. Het is
mede de grote verdienste van de Alk
maarder Kokkes, dat hier vanaf den
beginne een felle strijd gestreden werd.
De blauwgroene Au'stin nam reeds na de
eerste ronde de leiding, en vocht in de
volgende ritten een verbeten gevecht
nAT Klaas Barendregt in de
snelheidsproef voor de klas
se 1150-1500 c.c. de overwinning
behaalde, is op zich zelf niet zo
verbazingwekkend. Interessant is
het evenwel te weten, dat panne
aan zijn Simca tot de zege heeft
bijgedragen, Barendregt kwam
n.L plotseling tot de ontdekking,
dat het gaspedaal dat hij tot de
plank had ingedrukt was vastge
raakt. Hierdoor werd hem de
keus ontnomen om te scha
kelen en was hij wel gedwongen
in hoog tempo rondjes te draaien.
met de Peugeot van Heidendahl, de
Peugeot van de Fransman Legrand en
in de laatste phase van de strijd de
Simca van Barendregt. Na vijf ron
den troonde Kokkes fier aan de kop.
Wat de Austin op de rechte einden
aan snélheid tekort kwam, maakte de
bestuurder door prachtig bochtenwerk
weer goed. In de zesde ronde keerden
de kansen. Barendregt was in een niet
te stuiten opmars naar de tweede plaats
getrokken. In de Tarzan-bocht joeg hij
Kokkes hoog in de bocht. Teneinde een
aanrijding te vermijden, moest de Alle
rnaarder zijn rivaal doortocht verle
nen. Enige ronden later buitten Heiden
dahl en Legrand de grotere snelheid
van hun Peugeots uit en finishte de
Alkmaarder op de vierde plaats. De
zestien punten waren echter genoeg
om het echtpaar Kokkes op Austin met
15 punten een fraaie tweede plaats in
het eindklassement van groep III (wa
gens van 11501400 cc) te bezorgen.
Voor de heer Kokkes zelf had de
snelheidsproef nog een ander succes.
Na afloop van de race werd bekend ge
maakt dat hij met 2 min. 29,5 sec. de
snelste ronde had gemaakt.
De Allard brandt!
TIJDENS de race van Kokkes c.s. had
zich buiten de baan een incident vol
trokken, dat beslissend zou blijken te
zün voor de einduitslag. Uit Imhof's
zwarte Allard, welke in het wagenpark
haar beurt afwachtte om in de sport
wagenklasse te starten, sloegen vlam
men. Een brandblussapparaat werd in
de motor leeggespoten en daarmede
was het vuurtje geblust. ImRoL die
Donderdag in Noordwqk reeds gesuk
keld had met een carburator, was ech
ter gedwongen een reparatie te ver
richten, hetgeen diskwalificatie met zich
TOEN Ken Wharton zich voor zijn
Ford Consul opstelde, zette hij een
bruine valhoed on het hoofd, trok ziin
handschoenen aan, stopte de broek,s-
pijpen in de sokken en was in de volle
betekenis van het woord gereed. Hu
was het eerste weg en kwam met een
straatlengte als eerste binnen. Graaf
van Zuylen van Nijevelt bedreigde
hem een wijle, doch toen een losge
raakte ventilator de edelman tot capi
tulatie dwong, was Ken buiten gevaar.
Negen en dertig seconden achter hem
arriveerde Barrack op Jowett als twee
de. Meredith Owens op Riley werd
derde. Haskel op Volvo vierde en Maus
Gatsonides op Jowelt Javelin vijfde.
DE race in groep 5 werd een enerve-
rend duel tussen de Lancia van
Zorab, de Bristol van Sleigh, de Alfa
Romeo van Borrius en de Citroën van
de Deen Anderssen. Met een gemid
delde van 100.6 km. per uur draaiden
deze prachtige wagens hun rondjes.
Afwisselend namen Zorab en Sleigh de
eerste plaats in, totdat de Brit het ge
noeg vond, de gaspedaal nog verder
indrukte en de Lancia iedere kans ont
nam om nog langer „vervelend te
zijn". Was de Alfa Romeo er niet ge
weest, dan zou deze course veel aan
kleur hebben ingeboet. Borrius be
zorgde het publiek echter de attractie
om in de voetstappen van Kreisel en
Barendrecht te treden en in één ronde
maar liefst zes plaatsen op te schui
ven. In ijltempo vloog de Romeo ach
ter de leiders aan. „Julia" Sleigh gaf
echter niet thuis. De Alfa moest ge
noegen nemen met de in motorische
moeilijkheden gekomen Lancia. De
uitslag van deze race: 1. Sleigh, 2. Bor
rius ,3. Anderssen.
Miss Dnnean
[AE enige man in het grote veld van
Rallye-rijders, die Ken Wharton
nog de erepalm kon ontfutselen, was
Karei Ton, die met zijn Citroën in
groep 7 startte. Was het wonder, dat
het publiek, dat eindelijk eens een Ne
derlandse overwinnaar wilde zien. zich
voor Ton uitsprak? De man uit Utrecht
had evenwel met twee geduchte tegen
standers te doen, die hem reeds bij
het eerste klassement uit de droom
des overwinnaars hielpen. Huizinga
met Riley gaf hem in de vijfde ronde
de genadeslag en of de desillusie voor
de Citroën-rijder nog niet genoeg was,
kreeg hij nog een tik van een
vrouw. Met een handgebaar van ,.ik
kan hem niet houden" had Karei Ton
voor Huizinga het hoofd gebogen, doch
toen ook miss Duncan in de lila zuur
tjes Rover zich als een volslagen ren-
wagencoureuse ontpopte, met manne
lijke moed door de bochten gierde en
op de rechte stukken een adembene
mend tempo reed, volgde nog een span
nend kwartiertje. Miss Ducan had
haar sexe eigen het laatste woord
en daar moest ook Ton zich bij neer
leggen. Ken Wharton was Rallye-win-
naar en miss Duncan had voor haar
equipe de Coupe des Dames veroverd.
TAN APPLEYARD heeft zich in groep
7 (de zware American guysl vol'
bracht. Ken IVhartnn en lan Appleyard ledig van zijn sportieve plicht gekwe
hadden een gevaarlijk concurrent min- ten. Hij wist, dat hij met zijn 17 pun-
der. ten hoogstens tot 37 kon komen en dus
DE meeste eerste klassers spelen Zondag hun voorlaatste competitiewedstrijd
van dit seizoen. Het zullen zonder twijfel interessante voetbalronden worden
want vrijwel alle beslissingen moeten nog vallen, zowel wat de kampioenstitels
als de degradatie betreft. In twee wedstrijden bijvoorbeeld moet DWS proberen
zijn achterstand van één punt op Haarlem weg te werken. Vorige weck immers
hielp Heerenveen Haarlem aan die punt voorsprong door de Amsterdammers
een doelpuntloos gelijkspel af te dwingen. DWS mocht zich overigens nog
gelukkig prijzen daar Heerenveen nog had kunnen winnen ook als de penalty,
welke werd toegewezen nadat Abe Lenstra in het strafschopgebied was „ge
nomen", in een doelpunt was omgezet. Dat is echter niet gebeurd en DWS
staat nog slechts één punt op Haarlem achter.
UUILLEM II is de laatste weken wat
aan het sukkelen geslagen met het
gevolg, dat Eindhoven nog slechts twee
punten achterstand heeft. De Tilburge-
naren komen tegen DHC in het veld,
een ploeg die aan een gelijkspel vol
doende heeft om uit handen van het
degradatiespook te blijven. Het zal een
felle strijd om de punten worden,
waarbij DHC het voordeel van eigen
terrein heeft. Het is dus niet onmoge
lijk dat Eindhoven nog iets van zijn
achterstand kan afknabbelen, hoewe'
de lichtstadbewoners in hun uitwed
strijd tegen Feijenoord ook nog in
moeilijkheden kunnen komen. Als
MISSCHIEN dat Kil en zijn mannen
het geluk hebben dat de rivaliteit
tussen Haarlem en EDO kan leiden tot
een gelijkspel in deze Haarlemse derby
welke voor Zondag op het programma
staat. Als de roodbroeken deze kracht
proef goed doorkomen vrezen wij dat
DWS zijn achterstand van één punt
blijft houden. Haarlem speelt namelijk
zijn laatste wedstrijd tegen Enschedese
Boys en normaal gesproken moet dit
treffen voor de Noordhollanders de
volle winst opleveren. Daar staat
tegenover dat de leiders van 1 A zich
niet de luxe van één of twee verlies-
punten kunnen, permitteren. Zondag
speelt DWS namelijk tegen Go Ahead
en volgende week tegen GVAV. twee
wedstrijden die hoogstwaarschijnlijk
vier punten zullen betekenen.
TEN andere belangrijke wedstrijd in
afdeling A is de ontmoeting tussen
Theole en Velocitas. Eer. gelijkspel is
reeds voldoende voor Velocitas om
zich zeker van degradatie te weten.
Als Theole echter mocht verliezen
hebben de hekkensluiters nog een
kleine kans daar de achterstand op
Theole dan nog slechts één punt be
draagt.
In afdeling B maken nog steeds drie
clubs aanspraak op degradatie. Sneek
heeft een redelijke kans de dans te
ontspringen daar de voormalige club
van Roozenburg twee punten voor
sprong heeft op Achilles en Ooster-
oarkers. Deze Friezen zullen er echter
goed, aan doen niet te denken dat zij
op rozen zitten, want het is niet on
mogelijk. dat Achilles en Oosterpar-
kers winst zullen behalen uit hun
wedstrijden tegen Be Quick en
Leeuwarden. Sneek speelt een uitwed
strijd tegen Zwolse Boys.
DHC geen kans ziet een winstpunt te
boeken in de wedstrijd tegen Willem II.
bestaat niettemin een kans dat deze
ploeg Zondag toch in veiligheid komt.
Daarvoor is nodig dat Quick in de
wedstrijd tegen NAC niet verder komt
dan een gelijkspel.
Een zelfde situatie doet zich voor in
de lagere regionen van 1 D, waar
Longa vier punten voorsprong heeft op
Chevremont. Longa blijft dus eerste
klasser als de wedstrijd tegen NEC één
winstpunt oplevert, of, en dan kan
Longa zich een nederlaag permitteren.
Chevremont moet het tegen Maurits
met verder dan een gelijkspel brengen.
Meer belangstelling zal echter bestaan
voor de eindstrijd van de drie kop
lopers, Ilermes DVS. Sparta en PSV.
Op het ogenblik hebben de Schiedam
mers, die een wedstrijd tegen VVV
voor de boeg hebben, de beste papieren.
Hoewel VVV nog altijd een lastig
tegenstander is, verwachten we een
overwinning voor Hermes. Riskanter
is het een voorspelling te wagen voor
de wedstrijd PSVSparta, maar hoe
de uitslag ook zal zijn, voor Hermes
DVS zit er altijd winst. Immers als
deze belangrijke wedstrijd onbeslist
eindigt, krijgen de Schiedammers een
pi nt voorsprong en in het andere ge
val worden zij in ieder geval van een
concurrent ontslagen.
IN KARATSJI heeft zich een drama
afgespeeld, dat het leven kostte aan
een negenjarige jongen. Een dertig
jarige weduwnaar, Hakim Mohammed
Ahmad, die in het waandenkbeeld ver
keerde, dat hij het offer van Abraham
moest herhalen, vroeg zijn zoon ot
deze naar de hemel wilde. De knaap
antwoordde bevestigend en prompt
werd hem met vier slagen van een
slagersmes het hoofd afgehouwen. De
vader zag tot zijn verbazing, dat er
geen ram kwam opdagen als plaats
vervangend offer en in wanhoop
trachtte hij zichzelf het leven te bene
men. Dit werd echter voorkomen,
waarna de man zich bij de politie
meldde. Theodoor las in een me
disch tijdschrift, dat zich een geval
heeft voorgedaan, waarbij een afge
sneden lichaamsdeel spontaan weer
vastgroeide. Het gebeurde op een
weverij in Zuid-Frankrijk, waar een
vrouwelijke 'employé door een ongeluk
plotseling van een stuk vinger werd
beroofd. In koelen bloede drukte ze
het afgesneden gedeelte weer op zijn
plaats, verbond de zaak en constateer
de een paar weken later, dat de vin
ger weer heel was. Alleen zat het be
trokken kootie precies verkeerd om.
Maar ze voelde er toch niets voor dit
euvel zelf te herstellen en de chirur
gen durven het niet aan. O Het leger
11111111110
van India is voor een merkwaardige
opdracht geplaatst. De soldaten moe
ten in het geweer komen tegen twee
duizend hongerige jakhalzen, die
's nachts de straten van New Delhi
onveilig komen maken. De beesten
zoeken overal naar eetbare waar en
ze ontzien zich soms niet, huizen bin-
i... - van de eerste race waaroij ae uestuuruers naru naar nun Wut,ens
voor de zege uitgeschakeld was. doe j
desalniettemin heeft hij de duizenden
langs het parcours vergast op een emi
nent staaltje stuurmanskunst. Met een
gemiddelde van 103 k.m. zoefde de
Jaguar over de baan, rechtstreeks naar
de groepsoverwinning. De Zaankanter
Reinders had het moeilijker. Deze cou
reur wierp zijn Ford in het sppor van
Voormolen en trachtte bij iedere bocht
binnendoor te glippen, hetgeen hem
uiteindelijk onder geestdriftig gejuich
van de toeschouwers gelukte. Henk
Luyting uit Velsen-Noord, die de Ford
van ir. Prins uit de Zaanstreek be
stuurde, hing aan een tros van vier
wagens, die om de achtste, negende,
tiende en elfde plaats reden. Dat Luy
ting er niet in slaagde zijn concurren
ten het nakijken te geven, was gezien
de grootte van de auto's, zijn tempover
lies op de rechte einden, en het gemid
delde van 103 km te begrijpen.
LIET
n
- sportwagenklasse zou het grote
duel worden tussen de Porches en
de MG's. Tot een zuivere krachtmeting
is het niet gekomen. De MG van v. d.
Lof benadert zó dicht het type van de
renwagen. dat de Porsche van Graf
von der Mühle slechts op flinke afstand
kon blijven volgen en met 9 seconden
achterstand over de eindstreep schoot.
Werd v. d. Lof hartelijk toegejuicht,
het grootste applaus gold ditmaal de
Duitser Engel, wiens Porsche in de
Tarzan-bocht als een vliegend rad
driemaal om haar as draaide, door de
onverschrokken coureur tot stilstand
werd gebracht, in het rechte spoor
werd getrokken en vervolgens weer op
de finish afstevende.
slot van de snelheidsproef had
het hoogtepunt kunnen worden in
dien Imhof niet het noodlot op zijn
weg had gevonden. Het gevecht Jaguar
versus Allard met als inzet de triomf
in de Tulpen-Rallye. Geen beter vuur
werk had de zo geslaagde sterrit kun
nen besluiten. Het heeft helaas niet zo
mogen zijn. Weliswaar verscheen Im
hof aan de start om met toestemming
van alle deelnemers buiten mededin
ging mede te rijden en gaf de oud-
oorlogsvlieger bij de start een specta
culair nummer acrobatiek toen hij
kris-kras tussen vier, vijf auto's flitste,
doch na enige ronden begon de Allard
zo vreemd te sputteren, dat Imhof het
wenselijker vond zich in het midden
veld te verschuilen. Het gezoem der
Jaguars werd nu nog overstemd door
het gegil van de Frazer Nash van Mur-
ray. Ook hier gold echter het gezegde
.veel geschreeuw en weinig wol". De
Zwitser Habensreutinger op Jaguar
liet zich niet imponeren en zelfs de
enige gesloten wagen in deze groep, de
Aston Martin van de Zweed Hem-
mingsson concentreerde de aandacht
meer oo de Jaguars dan op de huilen
de Nash. De Zweed smaakte daarbij
het genoegen de Britse Jaguar-rijders
Grounds en Tanahill te verslaan en
achter Habensreutinger als tweede te
eindigen.
De Tulpen-Rallye was hiermede ten
einde. Een groots sportevenement mocht
weer geslaagd genoemd worden. Hulde
aan de RAC-West. hulde aan het grote,
dappere Rallye-legioen, en dank aaii
mevrouw rn de heer Muurris uit Am
sterdam. die hun Kal/er Frazer. hun
vrije tijd, hun nachtrust en uithou
dingsvermogen belangeloos ter beschik
king stelden om ons de gelegenheid te
geven U iets te vertellen over de
Tulpen-Rallye 1952.
De uitslagen
Het eindklassement van alle groepen
in de Tulpen-Rallye 1952 luidt:
1. K. Wharton—.1. WestCh. G. Meisl
(GB) met Ford groep 4 38 p.; 2. E. I
Appleyard-mevr. P. C. Appleyard (GB)
met Jaguar (groep 7) 36 p.; 3. A. J. M
van der Lof—M. H. Odink (Ned. met
MG (groep 8) 36 p.; 4. H. Kreisl—P
Perk (Ned.) met Renault (groep 1) 36
Jongste foto van onze Tulpen-
rallye-redacteur
pen te dringen. O Nog meer dierink
gevaar. In Fort Smith, een stad in de
Amerikaanse staat Arkansas is een In
dische python van zeven meter lengte
uit een circus ontsnapt. Een hongerige
python is een zeer gevaarlijk dier
weshalve de straten van Fort Smith
Qlpvallend verlaten zijn. ln het
Zuidafrikaanse parlement hoor je nog
weieens leuke dingen verkondigen. Zo
Vtr°e?„ der Parlementsleden:
„Heeft het dierlijke in de mens niet de
overhand gekregen?" Waarop een an
der antwoordde: „Men .-er, bij mijn
weten heeft de mens niets dierlijks in
zich, tenzij hij in het bezit is van een
lintworm! O En hier weer een
Louis is een meneer
erin geslaagd om zeven uur aan één
stuk te fluiten. Het was een grootse
manifestatie van muzikaliteit en flui-
terigheid. Er was geen fluit aan, als
u t mij vraagt. Een twintigjarige
jongeman. B. E. Jager uit Hoogezand
AfrUrS„ n ,pe,ri vUe8tui8 naar Zuid-
Afrika vertrokken om dr. Aibert
Schweitzer bij diens menslievend werk
in Lambarene te assisteren. De vlucht
wordt betaald door de N.V. Schokbe-
teen'l fa' Want dr' Schweitzor had
geen geld genoeg om de overtocht van
de jongeman te betalen. De Betuwe
zal dit weekeinde in de zachtrose
gloed van de appelbloesem staan.
p„; 15. K. S. Barendregt—j. a.
Splunter (Ned.) met Simca (groen ji
35 p. 1
Het eindklassement voor de Coupe at
Dames is: 1. mej. C. Sadler-mej. 'Ha»!
Dunham—mevr. M. Blackburn (GB) m
Rover, groep 6, 18 p.; 2. mevr. G Mo
lander—mevr. H. I.undberg (Noorwi
met Saab, groep 1, 17 p.; 3. mevr,
FrancoisSigrandmevr, L. Ren„,j
(Frankr.) groep 1, 15 p. H
De eindklassementen in de verschil,
lende groepen zijn:
Gecombineerde groepen 1 en 2 (tol
1150 cc): 1. H. Kreisel—P. Perk (Ned)
met Renault 36 p.; 2. J. Martens—B.
Eerligh (Ned.) met Renault 32 p.; 3, j,
J. H. Englebert—I. A. Langestraat
(Ned.) met Dyna-Panhard) 30 p.
Groep 3 (1150 cc—1500 cc): 1. K. S
Barendregt—J. A. van Splunter (Ned.)
met Simca 35 p.; 2. J. P. Kokkes—mevr,
A. C. KokkesGordijn (Ned.) met Ain
stin 25 p.; 3. J. A. J. Heidendahl—J, de
Rooy (Ned.) met Peugeot 22 p.
Groep 4 (14001600 cc): 1. Ken
Wharton„J. West"Ch. G. Meisl (Gr.
Br.) met Ford 38 p.. 2. R. D. Barrack-
J. B. G. CampbellJ. N. Lawrence
(Gr.Br.) met Jowett 22 p.; 3. S. G. Has.
keiC. O. Fendermevr. I. Maitens-
son (Zw.) met Volvoe 22 p.
Groep 5 (1600—2000 cc): 1. R. H.
SleighP. H. PointerR. G. Martin
(Gr.Br.) met Bristol 30 p.; 2. P. A. An.
dersenE. Erasmussc.. (Den.) met Ci
troën 30 p.; 3. N. B. Lauritzen—R. E.
Orium (Den.) met Citroën 23 p.
Groep 6 (2000—3000 cc): 1. K. Ton-
C. W. A. DusseldorpH. P. Wijnands
(Ned.) met Citroën 34 p.; 2. B. Nijhoi
H. E. HuizingaS. Tadema (Ned.)
met Riley 22 p.; 3. mej. C. Sadler-
mej. Hazel Dunham-mevr. M. Black
burn (Gr. Br.) met Rover 18 p.
Groep 7 (Boven 3000 cc)1. E. I. Ap
pleyardmevr. P. C. Appleyard (Gr,
Br.) met Jaguar 36p.; 2. S. T. Han—S,
Y. HanT. P. Han (Indonesië) met
Chevrolet 25 p.; 3. M. P. Voormolen-
K. Knippenburg (Ned.) met Ford 24 p.
Groep 8 (sportwagens tot 1500 cc):
1. A. J. M. van der LofM. H. Odink
(Ned.) met MG 36 p.; 2. H. Graf von
der MühleTh. Holzschuch (Duitsl.)
met Porsche 27 p.; 3. M. Nathan—R
Schellhaas (Duitsl.) met Porsche 24 p.
Groep 9 (sportwagens boven 1500 cc):
1. R. Habisreutinger—W. Hörning
(Zwits.) met Jaguar 29 p.; 2 F. P.
Groundsmevr. L. E. Grounds (Gr.
Br.) met Jaguar 26 p.; 3. E. J. R. Le-
st>angeF. M. Baron (Gr.Br.) met Ja
guar 22 p.
Maandag zal minister Acheson és
Amerikaanse ratificatie-oorkonde voor
het vredesverdrag met Japan depone
ren, waardoor dit verdrag van kracht
wordt en Japan in zijn volledige sou-
vereiniteit wordt hersteld.
Japan ziet af van alle rechten, be
langen of aanspraken op Mandsjoerije.
dat geheel tot China is teruggekeerd,
Korea en Formosa met de Pescadores.
De Pescadores zijn een aantal kleine
eilandjes voor de westkust van For
mosa.
•Grens zh. Japanse Rijk in!939
.....Grens vJv Japanse Rijk roigens hef vrede*-
verarao (deoJapanse eilanden)
Zuid-Sachalin en de Koerden
den afgestaan aan de Sovjet-Unie
de Rioe-Kioe-eilanden komen ona
de trustschap van de Ver. Naties.
Japanse sou vereiniteit wordt erken
over de 4 Japanse eilanden.
Zo zien wij dat met het
cirag het Japan van 1938 heeft opgeno"
den te bestaan en dat het terugg
bracht wordt tot zijn oorspronkeiu
vier eilanden.
ONTVOERDE WESTBERLIJNSE
POLITIEMAN IS TERUG
De Westberlijnse politieman, die Don
derdag tijdens een betoging
berlijnse communisten naar de Kif-
sche sector van de s'ad is ontvoero,
door de volkspolitie weer in vrU"
gesteld. Naar de Westberlijnse po"'
heeft medrm dceld, hebben acht leff
van de volkspolitie van de betoginfs
bruik gemaakt om voorgoed naar
Westelijke stadsdeel uil te wijken-