Veertig touringcars reden een zeer
genoeglijke rallye
f Pim. Pain, Pom en de blanwe vaas
A
LS HET HART SPREEKT..,.H
Nederlandse bridge-team verloor
in Brussel
„De Cornet": dieseltrein van het
luchtruim
Veertienhonderd supporters in de bak
Krentenbroden in de bocht
HET VOORJAAR pleegt in het teken te staan van weerkerende zwaluwen,
prikkelingen van het bloed enrallyes. We hebben ze gehad van de
■ptpkisten, van de bromfietsen merk zus, van de bromfietsen merk zo, van
petsende kellners, van auto'sEn gisteren is voor het eerst in de zeven
tigjarige geschiedenis van de Nederlandse vereniging van touringcar-onder
nemingen een veertigtal autobussen voor een rallye uitgereden. Veertig touring
cars in al hun chroomglanzende, rood en gouden, kermisachtige of degelijke
verscheidenheid. Ze rolden uit Friesland en Drente, uit Limburg en Noord-
Holland, naar de startplaatsen in het Westen des lands: Weesp en Amsterdam.
Een imposaht gezicht: veertig luxueuse touringcars in een lange rij bij de
finish. De veertienhonderd „deelnemers" leefde- van harte mee.
Een autobus is geen
regenwurm
Odentha! en Bennaars
weer opgesteld
Alleen onze top-spelers
tellen mee
Hongaarse dameszwemploeg
was op dreef
Het Radioprogramma
KERKELIJK NIEUWS
Amersfoorters wensen hun
kei in het centrum
CUPA0^^ kmdJttuxr kout:
Straal-passagiersvliegtuig luidt omwenteling in
de burgerluchtvaart in
RENEESHANN
Artajo te Madrid terug
(Van een speciale verslaggever)
de korte afstand, die moest worden af
gelegd, en in de tweede versnelling.
Maar de motoren brulden er niet min
der om en de chauffeurs lagen als tij
gers achter hun sturen. De passagiers,
die op de tribunes hadden plaats geno
men, lachten er gemoedelijk om, doch
lieten van tijd tot tijd ook aanvuren
de kreten horen.
Later klonk er triomfgehull, toen
men via Keukenhof in Avifauna was
gearriveerd, waar de prijzen werden
uitgereikt door dr ir Nieuwenhuis,
voorzitter van het algemeen bestuur
der N.V.T.Q. Door de beide bezoeken
had de rit reeds een feestelijk karak
ter, hetgeen vooral bleek, toen de
Fryske Skotsploeg en de Markelose
Boerendansers, die door bemiddeling
van touringcar-ondernemingen uit hun
eigen omgeving, naar Avifauna waren
gekomen, de beentjes van de vloer
gooiden.
NACO-overwinning
ALS sportprestatie had deze rallye
n weinig betekenis. De diverse onder
nemingen, voor Noord-Holland de Nacd
TA, WANT veertienhonderd passagiers,
in de meeste gevallen de gast van de
deelnemende touringcar-ondernemin
gen, troonden in de wagens en beleef
den zodoende de zeldzame sensatie van
mede te strijden,.... zonder te strij
den. Hel was trouwens een vreedzame
wedstrijd. We zouden het eerder een
genoeglijke krachtmeting in rijkunst
willen noemen.
De bedoeling was aldus: Elk der deel
nemende wagens moest volgens een
tijdschema een route rijden van een
der startplaatsen naar Heemstede. On
derweg werd door zichtbare en onzicht
bare controleurs op chronometers ge
drukt en tenslotte moest het zo wo—
den, dat men op de seconde nauwkeurig
de eindstreep, doch ook de controle
posten passeerde. Vrijwel alle deelne
mers slaagden daarin. Van Heemstede
tot Zandvoort was vervolgens een
route uitgezet, die met „blinde" snel
heidsmeter moest worden gereden,
waarbij de bestuurders dus op de gis
een gemiddelde snelheid van 43 kilo
meter moesten maken. En tenslotte,
volgde op het circuit te Zandvoort een
behendigheidsrit: zó vol knopen en
knepen, dat vrijwel geen enkele der
deelnemers het er geheel feilloos af
bracht.
Nobele kamp
IJET ging hier echter slechts om het
spel en niet om de knikkers, al
glinsterden die dan ook verlokkelijk
op de jury taf el. Het was een nobele
kamp in rijvaardigheid en tevens in
fatsoen en als zodanig is de eerste Ne
derlandse touringcar-rallye volkomen
geslaagd. Vooral geslaagd, door het ge
weldige medeleven van de „passagier-
deelnemers". Uw verslaggever Rallye
eerde in een touringcar van de NACO,
waarin een gezelschap van velerlei
pluimage was gezeten. Daar waren
twee dames van de V.V.V., die bij het
begin van de rit een diepgaand gesprek
over hun tuintjes hadden. Nog sléchts
enkele minuten na de start waren ze
verdiept in tijdschema's, gemiddelden,
algemene klassementen en handicap
races. alsof ze kind in huis waren bij
Piet Nortier. Zij, evenals bijna alle an
dere passagiers, steunden de beide
chauffeurs van de Naco-bus, de heren
De Rooy en Bons met opwekkende uit
roepen als: „Denk erom, dat je op tijd
bent" en „Denk om de eer van de
Naco". En die chauffeurs glimlachten
maar eens en probeerden hftn krente-
broodachtige, logge voertuigen het
aanzien van een Blue Bird te geven.
Het mocht geen zegepalm worden voor
tie kloeke Naco-chauffeurs. Met 78
strafpunten (waarbij 73 van de behen
digheidsrit, hetgeen te wijten was aan
een nogal vreemde manier van punten
tellen) keerden ze huiswaarts. Maar
niettemin in het bezit van een opge
wekt humeur en een arm- vol troost
prijzen.
Straf puntenregen
rvE eerste twee gedeelten van hetpro-
gramma baarden vrijwel niemand
ernstige zorgen. Eerst op Zandvoort.
op het labyrinth-achtige parcours, langs
kegels, busjes, vlaggen en strepen, re
gende het strafpunten. Maar niemand
was er boos om. Het was een kostelijk
gezicht, de grote gevaarten te zien „ra
zen". Het sukkelde erover met een ge
middelde van 20 kilometer, vanwege
Nederlandse A en B ploeg
Voor de wedstrijd, welke het Neder
lands A-elftal Donderdag 8 Mei in het
Feijenoordstadion te Rotterdam tegen
Sunderland speelt, een ontmoeting die
tevens geldt als oefenwedstrijd voor de
Interlandwedstrijd tegen Zweden "En
14 Mei te Amsterdam, is het Neder
lands elftal als volgt samengesteld:
Kraak (Stormvogels); Odenthal (Haar
lem) en Alberts (Vitesse); Wieitz
(DWS), Terlouw (Sparta) en Bies-
brouck (RCH); Van der Kuil (VSV).
Lenstra (Heerenveen), Van Melis
(Eindhoven), Bennaars (DOSKO) en
Clavan (ADO). Reserves: Landman
(Sparta), De Jong (ADO), Van Schijn-
del (SVV) en Van der Bogert (D9S1
De B-ploeg, die Dinsdag 6 Mei in het
Olympisch Stadion tegen de Engelse
prof-club in het veld treedt, ziet er als
volgt uit: Landman (Sparta); Bakers
(PSV) en De Jong (ADO): Van Schijn-
del (SVV). Hendriks (Vitesse) en
Fanger (DWS), Van der Bogert (DOS).
Van der Tuyn (HDVS), Van Roessel
(Willem II). Mommers (Willem II) en
Van Overbeek (BW). Reserves: Ha
genaars (Volewijckers), Utermark
(BW), C. van der Gijp (Emma) en
Krommert (DOS).
De opstelling van Sunderland is als
volgt: Mapson; Stelling en Hedley:
Watson, Hall en Aitken; Wright, Klit-
ley. Ford. Shackleton en Reynolds
De wedstrijd te Amsterdam .voedt
geleid door scheidsrechter Horn, die te
Rotterdam door Karei van der Meer
Beide ontmoetingen beginnen om 0 45
uur.
Admiraal Robert Carney zal van
zijn functies bij de Amerikaanse marine
worden ontheven om zich beter te kun
nen wijden aan zijn taak van geallieerd
oppei bevelhebber in Zuid-Europa.
en de fa. Zwart te Wormerveer, heb
ben hun passagiers laten zien wat hun
materiaal, hun personeel en hun orga
nisatie waard zijn. Er is door deze
rallye bewezen, dat de Nederlandse tou
ringcar zijn plaats op de Europese we
gen waard is en voor wat betreft com
fort, betrouwbaarheid en.... niet te
vergeten „huiselijkheid", bovenaan
staat. Het ligt na deze geslaagde eer
ste rallye zeker in de bedoeling ook
volgende jaren dergelijke ritten te or
ganiseren. Men oppert zelfs serieuze
planen voor een internationale touring
car-rallye: die dan een prachtige reis
belooft te worden, waarin het sportieve
element toch niet geheel ontbreekt.
Voor wat betreft de NACO, die giste
ren onze gastheer was: de chauffeurs
mogen hun zware voertuigen dan niet
in een knoop kunnen leggen: op alle
andere punten, die in dit geval het be
langrijkst zijn, kan men de NACO ver
gelijken met gelijksoortige bedrijven
van internationale bekendheid. Dat
was zo de, eigen overwinning van dit
Noordhollandse bedrijf.
Uitslagen
ALGEMEEN KLASSEMENT
le Overijselse Autobusdiensten, Hol
ten, (59 strafpunten. zilveren beker;
2e Auto Maatschappij „Zeeland",
Goes, (59 strafpunten), zilveren beker;
3e. Velox, Andelst, (59,1 strafpunten),
beker;
4e. Tram- en Bargedienst, Jutphaas,
(59,6), beker.
5e. Noord-Oost Friesche Autobusond.,
Dokkum (62,1), beker.
BEHENDIGHEIDSPROEF,
ZANDVOORT
1. Lissone-Lindeman, Den Haag;
2. Twentse Electrische Tramweg
Mij., Enschede;
3. Drentsche Auto-Bus Onderneming,
Meppel.
(Van onze bridgemedewerker)
De zevende bridge-interlandwedstrüd
BelgiëNederland welke in Brussel
werd gespeeld, leverde zowel voor onze
dames als voor onze heren een gevoe
lige nederlaag op. Bij de dames waren
mej. van Rijnmevr. Dijkmeester in
goede vorm, maar werden onvoldoen
de bijgestaan door de dames Hofman
Van Hall, die beneden haar gewone
vorm bleven. De geroutineerde, snel-
spelende Belgische dames konden, door
dat vele manches aan Nederlandse zij
de niet uitgeboden werden, gemakke
lijk met 99-58 in de meerderheid blij
ven.
Het Belgische publiek, dat gehoopt
had op een felle strijd van de heren
teams, werd danig teleurgesteld, om
dat de Nederlanders onvoldoende par
tij gaven. Van de drie Nederlandse
koppels viel er elke 14 spellen één
koppel uit; steeds was het beeld zo,
dat als het ene koppel goed speelde
het andere vele punten weggaf. Reeds
Zaterdagavond was de strijd practisch
beslist en stonden onze Zuiderburen
met 46 matchpunten voor. De volgende
speeldag werd beter partij gegeven;
niettemin bleven al de nieuwe, debu
terende Nederlandse spelers beneden
redelijk internationaal formaat en kon
den slechts bewerkstelligen, dat de
Belgen met minder grote cijfers won
nen dan de vorige dag. De einduitslag,
141-179 in het voordeel van Belgie, heeft
dan ook geen twijfel gelaten wie de
sterksten waren. Naar de mening van
vele Belgische en Nederlandse insiders
die de match bijwoonden, waren Bécu
Lalière het beste Belgische koppel,
terwijl bij de Nederlanders slechts Cats
en Filarski, die niet tezamen speelden,
een goede Belgische pers hadden. Voor
de Belgen betekent deze overwinning
een mooi succes; door goede training
en veel internationaal contact hebben
zij thans een spelpeil bereikt, dat min
stens gelijk staat aan dat van de Ne
derlandse teams, welke na de oorlog
zo vaak van België gewonnen hebben
Merkwaardig was, dat in de 82 ge
speelde spellen, de Nederlanders bij
zonder onfortuinlijk en minder nauw
keurig bij het slembieden waren; twee
te bieden kleinslams werden gemist,
twee geboden slams bleken er niet in
te zitten. Reeds deze vier spellen kost
ten onze landgenoten ruim 25 match-
punten.
Als oefening heeft de match voor on
ze landgenoten wel veel nut gehad.
Voor de Nederlandse Bridgebond is
de conclusie echter voor de hand lig
gend: slechts een zéér kleine groep van
Nederlandse spelers is in staat om ons
land in de internationale bridge-arena
een goed figuur te laten slaan. Zodra
we spelers uitzenden, die wat minder
geacht moeten worden dan onze top-
spelers, telt Nederland in het interna
tionale milieu niet meer mee. Bij de
dames zal nog lang gezocht moeten
worden naar een viertal, dat in speel-
sterkte en wedstrijdmentaliteit op het
niveau komt van mej. Van Rijn, de
enige Nederlandse speelster die royaal
opgewassen is tegen de sterke buiten
landse dames-bridgers.
Tijdens zwemwedstrijden te Moskou
verbeterde een Hongaarse damesploeg
het wereldrecord 4 x 100 meter esta
fette vrije slag en bracht het op 4 min.
27,2 sec. Het oude record stond op
naam van een Deense ploeg bestaande
uit Eva Arndt, Gunver Kraft, Birthe
Peterse en Ragnhild Hvegger en be
droeg 4 min. 27,6 sec., op 7 Augustus
1938 te Kopenhagen gemaakt.
DONDERDAG 1 MEI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 KRO.
10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Gram.muziek.
7.45 Morgengebed en Liturgische kalender.
8 00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gra-
mofoonmuziek. 9.00 Voor de huisvrouw.
9.30 Waterstanden. 9.35 Gram.muziek.
10.00 Gram.muziek. 10.30 Morgendienst.
11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek.
U.50 „Als de Ziele luistert", causerie.
12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek. (12.30—
12.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.)
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en katho
liek Nieuws. 13.20 Vocaal ensemble. (In
termezzo: Voor de plattelandsvrouw.)
14.00 Verbondsdag van het meisjesver-
bond C.J.V.F. 14.30 Gram.muziek. 14.45
Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.30
Alt en bas. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gra-
mofoonmuziek. 16.40 Viola da gamba en
clavecimbel. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Metropole-Orkest m. m. v. solist. 18.00
Nieuws. 18.15 Harmonie-Orkest. 18.40
„Op de Stelling". 18.50 Gram.muziek.
19.05 Levensvragen van allerlei aard en
een pastoraal antwoord. 19.20 Gram.
muziek. 19.30 Commentaar Familie-com
petitie. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws
en weerberichten. 20.10 Gevarieerd pro
gramma. (21.0021.35 Familie-competi
tie.) 22.15 Buitenlands overzicht. 22.35
Gram.muziek. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Nieuws en SOS-berichten. 23.15—
24.00 Concertgebouworkest en solist.
HILVERSUM II. 298 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20—24.00 VARA. 7.00
Opening van het 1 Mei-programma. 7.20
Nieuws. 7.35 Orgelspel. 8.00 Opening van
het 1 Mei-programma. 8.20 Nieuws en
weerberichten. 8.35 Kamerkoor. 9.00 Gra-
mofoonmuziek. 9.20 1 Mei-programma voor
de vrouw. 10.00 „Voor de oude dag", cau
serie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de
kleuters. 10.40 Programma gewijd aan C.
S. Adama van Scheltema. 11.10 Gram.
muziek. 11.35 Viool en piano. 12.00 Voor
dracht. 12.15 Internationale Socialistische
liederen. 12.50 „Vrijheid en Vrede", toe
spraak. 13.00 Nieuws. 13.15 Volksdansen
en -muziek. 13.40 Orgel en zang. 14.00
„1 Mei-bijeenkomst in het Gooi". 14.30
Omroeporkest. 14.45 Gram.muziek. 15.20
Jean Jaurès", klankbeeld. 16.15 Voor de
jeugd. 16.45 Dansmuziek. 17.15 Regerings
uitzending: H. J. de Breu: „De ontwik
keling van het Socialisme in Indonesië".
17.30 „Ontwaakt", declamatorium. 18.00
Nieuws. 18.15 Promenade-Orkest. 18.40
„Onze verantwoordelijkheid", toespraken.
19.10 Pianorecital. 19.40 1 Mei-viering in
Berlijn, Wenen en Brussel. 20.00 Nieuws
20.05 1 Mei-viering te Winterswijk. 21.30
Cabaret. 22.00 Omroeporkest. 23.00 Nieuws.
21.15 Soicalistisch nieuws in Esperanto.
23.2024,00 1 Mei-viering in Berlijn, We
nen en Brussel.
Experimenteel Televisieprogramma van
de VARA. 19.00: 1. Eén Mei-toespraak;
2. De Meiboom: 3. „Slaaf geboornen ont
waakt. ontwaakt", televisiespel: 4. De 1
Mei-viering in Oost- en West-Europa.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Krimpen aan de Lek: E.
W. Steur te Oudsdorp. Bedankt voor
Beemster: D. Visser te Zaandam. Be
dankt voor Kampen: W. Rijnsburger,
legerpredikant te Amersfoort.
Geref. Kerken.
Beroepen te Harmeien: J. P. Haspels,
candidaat te Bussum.
Chr. Geref. Kerken.
Beroepen te Hilversum-Oost: C. v. d.
Weele, te Harderwijk.
Geref. Gemeenten.
Beroepen te Leiden: H. v. Gilst te
Elspeet.
Op 28 Mei 1953 is het een halve eeuw
geleden, dat de Amersfoortse Kei na
twee eeuwen begraven te zijn geweest
weer een plaats kreeg in het stads
beeld. Nadien werd de kei nog twee
maal verplaatst en kwam ten slotte
buiten de stad terecht. Er heeft zich in
Amersfoort thans een comité gevormd,
dat zich ten doel stelt op 28 Mei 1953
een massale „keitrekking" te organi
seren. Het comité js namelijk van me
ning, dat het monument een meer ge
schikte plaats in het centrum van de
stad moet worden gegeven.
35. „Zozoo!" Billie's stem klonk pein-
zend. „Dus jij hebt 't geld verstopt in
een huis, waarvan de bewoners niet
thuis waren, zoals je zegt!" „Ja Bu-
lie". „En waarin heb je het geld ver
stopt?" „In 'n vaas Billie, in een blau
we vaas. Ik dacht: dan kunnen we het
er later weer uithalen, als alles veilig
is!" „Niks lgter, we gaan het nu met
een halen, Basta!" „Ja maar Billie, het
is al bijna twaalf uur, kunnen we niet
beter tot morgen wachten?" „Niks tot
morgen wachtien", antwoordde Billie
kortaf". Verbeeld je, dat die bewoners
vandaag of morgen weer thuis ko
men.... Vooruit ga mee". En tot grote
verbazing van de herbergier gingen
Kareltje en Billie nog diezelfde av^nd
op stap! „Moet U nog uit heren?" kon
de verbaasde herbergier niet nalaten
te vragen. „Ach ja, even een luchtj»
scheppen", antwoordde Billie achte.
loos. „Ik lijd namelijk aan slapeloos-
heid, ziet U, en zo'n klein wande
lingetje wil me nog wel eens helpen"
De herbergier knikte, ten teken dat hij
er alles van begreep, maar buiten ge
komen liet Billie zijn vriendelijke hou-
ding al gauw varen en de arme Ka
reltje werd onder zijn arm meegesleept,
zo bang was hij dat Kareltje alsnog de
benen zou nemen.
lAdvertentie. lng. Med.»
ttojvt gotoi «t in. Hout
(Advertentie, lng. Med.)
(Van onze correspondent in Londen)
£NIGE dagen geleden heeft de British Overseas Airways Corporation (BOAU),
's werelds eerste passagiersvlucht per straalvliegtuig gemaakt. De nieuwe
Britse viermotorige „Cornet", met 36 passagiers aan boord, vloog van Londen
naar Rome in 2 uur en 18 minuten. De gemiddelde snelheid was bijna 800 km
per uur en het toestel vloog op een hoogte van ongeveer 12.000 meter. De terug
reis naar Londen werd afgelegd In 2 uur en 29 minuten. Tot dusverre had men
voor het traject LondenRome per „gewoon" vliegtuig (met zuigmotoren) bijna
twee keer zo lang nodig gehad, n.1. 4 uur en 20 minuten. Met deze eerste passa
giersvlucht in een toestel met straalaandrijving heeft Engeland een nieuw tijd.
perk in de „lange afstands" burgeluchtvaart ingeluid. Volgens Britse reporters,
die d« vlucht meemaakten, is een passagiersvlucht per „Cornet" een even sen
sationele verbetering op de „gewone" vliegtuigen als een trein vergeleken mét
een postkoets.
TN de Cornet is niet de minste vibrering
waar te nemen die men altijd in
gewone vliegtuigen aantreft. Men kan
een kop kotfie bijv. tot aan de rand
vullen, zonder dat er één druppel
overeheen morst. Men kan er rustig
een brief in zitten schrijven, zonder
dat de pen uitglijdt door een „bump"
van het toestel. De proef op de som
was wel het feit, dat men met een
pak speelkaarten een z.g.n. kaarten
huis kon „bouwen" op een tafeltje in
de Cornet, zonder dat er een kaart
omviel! De Cornet vliegt zo vast alsof
hij op onzichtbare rails het luchtruim
doorklieft.
Op 2 Mei a.s. zullen de „Cornets"
op de regelmatige lijndienst van Lon
den naar Johannesburg gaan vliegen,
hetgeen een tijdsbesparing van 25%
zal opleveren. De Cornet zal dit tra
ject in 23 uur en 40 minuten afleg
gen. De vliegtijd zelf zal slechts 18
uur en 40 minuten bedragen, want
onderweg wordt er vijfmaal een uur
gestopt, n.1. in Rome, Beiroet, Khar
toem, Entebbe (in Oeganda) en Li-
vingstone. In Juli zullen de Cornets
voorts worden ingelast op de lijn
dienst Londen-Singapore.
Atijd ontbijttijd
VHANNEER de „Cornet" op de Atlan
tische route zal gaan vliegen, kan
men in zes uur tjjd van Londen naar
New York reizen. Maar dat zou pas
over twee jaar kunnen beginnen, daar
de Cornets daartoe voorzien moeten
De
FEUILLETON
DOOR
7.
Toen echter had Joan in de oprijlaan
haar eigen vader ontmoet en was ze
plotseling zich bewust geworden, tóch
van hem te houden en niet met de
Noorderzon te kunnen vertrekken. Het
korte gesprek met hem had haar ook
een beetje doen bedaren. Ze vond hem
in de grond van haar hart toch een
oude schat, wiens leven ook waarlijk
niet over rozen was gegaan. Als je met
moeder getrouwd was
Bij de gedachte eraan moest Joan nóg
zuchten. Ze zou wel eens willen weten,
of een huwelijk altijd op die manier
verliep. Moesten twee mensen, die
elkaar als echtgenoten hadden aan
vaard, dan steeds zo geheel en al van
elkander vervreemden? Iets jongs, iets
onweerstaanbaars in haar binnenste
kwam met kracht en vuur daartegen
op. Als zij eens trouwde, zou het zijn
voor altijd, zou ze na vijf en twintig
jaar nog even gelukkig zijn als op haar
huwelijksdag. En wanneer ze daar niet
zeker van kon zijn, bleef ze nog liever
een oude vrijster!
In haar overdenkingen werd Joan
min of meer abrupt gestoord door de
aankomst van de trein, die langs het
perron gleed. Joan keek de coupé's
af, waar slechts heel weinig rei
zigers stapten. Ze zag een al wat
oudere vrouw met een klein meisje,
een jonge officier van de luchtmacht,
enige boeren uit de Streek. En toen
ineens verderop een tenger blond
meisje in een net grijs mantelpak, die
een koffertje droeg en 't perron af
keek, alsof ze iemand verwachtte om
haar af te halen.
Joan rende op haar toe. „Is u juf
frouw Newcombe?" vroeg ze.
„Ja, die ben ik".
„Ik ben Joan Melrose", zei Joan, de
hand uitstekend. „Hoe gaat het met u?"
„En hoe met u?" was de traditionele
wedervraag.
„U heeft toch zeker méér bagage dan
dit?"
„Ja, ik heb een grote koffer in de
bagagewagen".
„Mooi. We zullen een kruier zien te
krijgen".
Juist op dit ogenblik kwam de oude
Draper langs, die de hele familie Mel
rose kende. „Bagage voor de Hall, juf
frouw?" vroeg hij.
„Ja, een koffer".
„In orde, daar is hij al. De conduc
teur heeft hem juist uitgeladen. Hebt u
een auto hier, juffrouw?"
„Ja, op het stationsplein".
„Goed, dan breng ik hem daar heen"
Zich weer tot Barbara wendend, zei
Joan glimlachend: „Zullen we dan maar
gaan? Hebt u een goede reis gehad?"
„O, een heel gemakkelijke. De trein
was half leeg".
Langzamer dan op de heenweg reed
Joan terug en Barbara had gelegenheid,
de omgeving goed te bekijken. Het
landschap beviel haar bovenmate en ze
bedacht in stilte, dat ze verstandig had
gedaan hier te komen. Ze was blij, niet
meer in Londen te zijn. Lucie had be
weerd, dat Barbara die stad begon te
haten, Lucie's uitingen van afschuw,
toen haar vriendin had verteld, dat ze
de betrekking had gekregen, waren
bijna komisch geweest. „Ik had die
morgen nooit gedacht, dat je in ernst
sprak, Barbara", had ze gezegd, „maar
je kunt je toch niet op het platteland
gaan begraven. Bovendien had ik ge
dacht, dat je bij mij zou blijven".
In die omstandigheden was het een
beetje moeilijk gebleken, Lucie te over
tuigen, dat het Barbara met haar be
sluit werkelijk ernst was. En de moei
lijkheid werd nog vergroot omdat ze
in geen geval Lucie's gevoelens wilde
kwetsen. Gelukkig was plotseling een
andere vriendin opgedaagd, die een
onderdak te Londen zocht. Zij had
telefonisch gevraagd, of er in de flat
nog een kamer vrij was en een be
vestigend antwoord ontvangen. Welis
waar had Lucie jegens Barbara ver
klaard, dat zij (Lucie) en Julie niet zo
best samen zouden opschieten, „want
we spreken niet dezelfde taal", maar in
elk geval was er een plaatsvervangster
gevonden en bij Barbara's vertrek had
Lucie haar nog op het perron uitgeno
digd, toch dikwijls over te komen. Er
zou altijd een slaapgelegenheid voor
haar zijn op de divan in de huiskamer.
Barbara van haar kant was in vrien
delijkheid niet achtergebleven. Natuur
lijk zou ze graag eens naar Londen
komen, al wilde ze er dan liever niet
meer wonen. „Ik wil nu eens nagaan,
hoe het buitenleven me bevalt. Lucie.
Als ik sp«t krijg, kan ik altijd naar d.'
stad terugkeren".
De herinnering aan dit afscheid
moest plaats maken voor nieuwe in
drukken, toen Joan. na de hekken te
zijn doorgereden. Barbara's aandacht
op Lawnside Hall vestigde. „U kunt
ons huis door dP bomen heen zien. t
heeft wel iets van Windsor Castle, maar
in werkelijkheid is het zo groot niet"
Zich vooroverbuigend moest Barbara
erkennen, dat het gebouw er inderdaad
wezen mocht, 't Was uit oude grijze
steen opgetrokken rondom een vier
hoek, met in het midden een massieve
eikenhouten deur. Op het geluid van
de naderende auto kwamen twee jacht
honden, die in de middagzon hadden
geluierd, haastig toelopen.
„Dit zijn Stephen en Smudge", zei
Joan. „De zwarte heet Stephen. Smudge
is mooier, maar Stephan liever".
Terwijl Barbara uit de auto stapte,
sprongen de honden tegen haar op, ter
verwelkoming druk met hun staarten
kwispelend.
„Laten ze u niet hinderen", riep Joan
uit, maar Barbara zei, dat van hinderen
geen sprake was. „Ik houd van hon
den".
„Nu, die zijn er genoeg hier. In totaal
zes. Ik heb een kleine whippet, die
Scrap (vodje) heet".
Bij 't horen van de stem harer mees
teres kwam Scrap aangerend. Joan nam
haar in de armen en deelde mee, dat
Scrap bij de hondencollectie het zwak
ke geslacht vertegenwoordigde. „En ze
is een wijfje op en top; zo listig als
wat! Scrap. hier is iemand, die bij ons
komt wonen".
Scrap stak de oren op, hield de kop
op zij en keek Barbara uiterst verstan
dig aan.
„Dag, Scrap", zei Barbara. En tot
Joan: „Ze is erg lief, nietwaar?"
„O, ik ben dol op haar", was het ant-
woord. „Maar daar is moeder".
Inderdaad kwam mevrouw Melrose
juist op dit ogenblik de voordeur uit
„Zo, daar is u dus, juffrouw Newcombe
den* myn dochter u dadeliJk gevon-
„Ja, dank u wel, mevrouw"
"FS*1 binnen. U wilt zeker we!
wat thee drinken
„Graag, mevrouw".
„Goed. maar laat ik u eerst naar uw
kamer brengen".
(Wordt vervolgd)
worden van speciale Avonmotoren,
inplaats van de Ghost-motoren. Met
de huidige „gewone" vliegtuigen duurt
de trip van Londen naar New York
nog 17 uur. Wanneer de Cornet te zij
ner t|jd in zes uur van Londen naar
New York gaat vliegen, zal de reizi
ger wegens het feit, dat New York
een tijdsverschil van vijf uur (achter)
met Londen heeft, volgens zijn horloge
één uur na zjjn vertrek uit Londen in
New York landen vergeleken bij de
klok op het vliegveld daar!
De enorme snelheid van de Cornet,
betekent een ingewikkelde uitreken-
party voor het serveren van maaltij
den. Want in de Cornet is het bijna
steeds ontbijttijd en momenteel is men
aan het beraadslagen of men de maal
tijden zal serveren volgens de Londen-
se starttijden of volgens de plaatse
lijke tijden in andere werelddelen. Een
passagier die bijv. om 9 uur 's ochtends
uit Londen vertrekt, wil niet vier uur
later een ontbijt opgediend krijgen
daar hij dat thuis al gehad heeft
maar verwacht een lunch. Maar een
andere reiziger, die bijv. pas 2000 mijl
verder in hetzelfde toestel stapt, zou
raar kijken indien hij dan tegelijk een
lunch voor zich kreeg, want volgens
de plaatselijke tijd op zijn horloge is
het dan juist tijd yoor een ontbijt!
Lange landing
bemanningen van de Cornets heb
ben al duizenden vlieguren met
dit toestel achter de rug en aan ver
anderingen, die het vliegen met een
passagierstoestel met straalaandrij
ving meebrengt. In totaal hebben de
bemanningen al een half millioen mijl
met de Cornets afgelegd ter voorbe
reiding van de lijndiensten.
De piloten moesten er bijv. aan ge
wend raken, dat men met een ge
middelde snelheid van 800 k.m. per
uur, met het oog op het landen, een
veel langere radio-„afstand" tot het
vliegveld i«»dig heeft. Een Cornet, die
van Rome naar Londen vliegt, moet
bijv. wat zijn radio-contact met Lon
den betreft, reeds „beginnen te lan
den", wanneer het toestel nog pas
boven Parijs is, daar de Cornet voor
het traject ParijsLonden niet meer
dan-twintig minuten nodig
heeft! (Een gewoon vliegtuig doet er
een uur en 20 minuten over).
Een Cornet zou in achttien minuten
va.n Londen naar Amsterdam kunnen
vliegen. En wegens zijn snelheid zou
het toestel dan reeds over zijn radio
op Schiphol beginnen „binnen te ko
men", enkele minuten nadat het van
Londen Airpost zou zijn opgestegen!
De Cornet is echter gebouwd voor
lange afstanden, want eerst dan komt
hij economisch tot zijn recht.
De Spaanse minister van buiten
landse zakfen. Martin Artajo, die een
bezoek van drie weken aan het Mid"
den-Oosten heeft gebracht, waarbij hij
werd vergezeld door Franco's dóchter,
de markiezin de Villaverde en haar
echtgenoot, is Dinsdag te Madrid
teruggekeerd.
Waarnemers te Madrid zijn van
mening, dat Artajo's reis een groot
succes is geweest voor de Spaanse
diplomatie en dat hiermede een be
slissende stap voorwaarts is gedaan bij
het bevorderen der Spaans-Arabische
betrekkingen.