Veertig touringcars reden een zeer genoeglijke rallye f Pim. Pain, Pom en de blanwe vaas A LS HET HART SPREEKT..,.H Nederlandse bridge-team verloor in Brussel „De Cornet": dieseltrein van het luchtruim Veertienhonderd supporters in de bak Krentenbroden in de bocht HET VOORJAAR pleegt in het teken te staan van weerkerende zwaluwen, prikkelingen van het bloed enrallyes. We hebben ze gehad van de ■ptpkisten, van de bromfietsen merk zus, van de bromfietsen merk zo, van petsende kellners, van auto'sEn gisteren is voor het eerst in de zeven tigjarige geschiedenis van de Nederlandse vereniging van touringcar-onder nemingen een veertigtal autobussen voor een rallye uitgereden. Veertig touring cars in al hun chroomglanzende, rood en gouden, kermisachtige of degelijke verscheidenheid. Ze rolden uit Friesland en Drente, uit Limburg en Noord- Holland, naar de startplaatsen in het Westen des lands: Weesp en Amsterdam. Een imposaht gezicht: veertig luxueuse touringcars in een lange rij bij de finish. De veertienhonderd „deelnemers" leefde- van harte mee. Een autobus is geen regenwurm Odentha! en Bennaars weer opgesteld Alleen onze top-spelers tellen mee Hongaarse dameszwemploeg was op dreef Het Radioprogramma KERKELIJK NIEUWS Amersfoorters wensen hun kei in het centrum CUPA0^^ kmdJttuxr kout: Straal-passagiersvliegtuig luidt omwenteling in de burgerluchtvaart in RENEESHANN Artajo te Madrid terug (Van een speciale verslaggever) de korte afstand, die moest worden af gelegd, en in de tweede versnelling. Maar de motoren brulden er niet min der om en de chauffeurs lagen als tij gers achter hun sturen. De passagiers, die op de tribunes hadden plaats geno men, lachten er gemoedelijk om, doch lieten van tijd tot tijd ook aanvuren de kreten horen. Later klonk er triomfgehull, toen men via Keukenhof in Avifauna was gearriveerd, waar de prijzen werden uitgereikt door dr ir Nieuwenhuis, voorzitter van het algemeen bestuur der N.V.T.Q. Door de beide bezoeken had de rit reeds een feestelijk karak ter, hetgeen vooral bleek, toen de Fryske Skotsploeg en de Markelose Boerendansers, die door bemiddeling van touringcar-ondernemingen uit hun eigen omgeving, naar Avifauna waren gekomen, de beentjes van de vloer gooiden. NACO-overwinning ALS sportprestatie had deze rallye n weinig betekenis. De diverse onder nemingen, voor Noord-Holland de Nacd TA, WANT veertienhonderd passagiers, in de meeste gevallen de gast van de deelnemende touringcar-ondernemin gen, troonden in de wagens en beleef den zodoende de zeldzame sensatie van mede te strijden,.... zonder te strij den. Hel was trouwens een vreedzame wedstrijd. We zouden het eerder een genoeglijke krachtmeting in rijkunst willen noemen. De bedoeling was aldus: Elk der deel nemende wagens moest volgens een tijdschema een route rijden van een der startplaatsen naar Heemstede. On derweg werd door zichtbare en onzicht bare controleurs op chronometers ge drukt en tenslotte moest het zo wo— den, dat men op de seconde nauwkeurig de eindstreep, doch ook de controle posten passeerde. Vrijwel alle deelne mers slaagden daarin. Van Heemstede tot Zandvoort was vervolgens een route uitgezet, die met „blinde" snel heidsmeter moest worden gereden, waarbij de bestuurders dus op de gis een gemiddelde snelheid van 43 kilo meter moesten maken. En tenslotte, volgde op het circuit te Zandvoort een behendigheidsrit: zó vol knopen en knepen, dat vrijwel geen enkele der deelnemers het er geheel feilloos af bracht. Nobele kamp IJET ging hier echter slechts om het spel en niet om de knikkers, al glinsterden die dan ook verlokkelijk op de jury taf el. Het was een nobele kamp in rijvaardigheid en tevens in fatsoen en als zodanig is de eerste Ne derlandse touringcar-rallye volkomen geslaagd. Vooral geslaagd, door het ge weldige medeleven van de „passagier- deelnemers". Uw verslaggever Rallye eerde in een touringcar van de NACO, waarin een gezelschap van velerlei pluimage was gezeten. Daar waren twee dames van de V.V.V., die bij het begin van de rit een diepgaand gesprek over hun tuintjes hadden. Nog sléchts enkele minuten na de start waren ze verdiept in tijdschema's, gemiddelden, algemene klassementen en handicap races. alsof ze kind in huis waren bij Piet Nortier. Zij, evenals bijna alle an dere passagiers, steunden de beide chauffeurs van de Naco-bus, de heren De Rooy en Bons met opwekkende uit roepen als: „Denk erom, dat je op tijd bent" en „Denk om de eer van de Naco". En die chauffeurs glimlachten maar eens en probeerden hftn krente- broodachtige, logge voertuigen het aanzien van een Blue Bird te geven. Het mocht geen zegepalm worden voor tie kloeke Naco-chauffeurs. Met 78 strafpunten (waarbij 73 van de behen digheidsrit, hetgeen te wijten was aan een nogal vreemde manier van punten tellen) keerden ze huiswaarts. Maar niettemin in het bezit van een opge wekt humeur en een arm- vol troost prijzen. Straf puntenregen rvE eerste twee gedeelten van hetpro- gramma baarden vrijwel niemand ernstige zorgen. Eerst op Zandvoort. op het labyrinth-achtige parcours, langs kegels, busjes, vlaggen en strepen, re gende het strafpunten. Maar niemand was er boos om. Het was een kostelijk gezicht, de grote gevaarten te zien „ra zen". Het sukkelde erover met een ge middelde van 20 kilometer, vanwege Nederlandse A en B ploeg Voor de wedstrijd, welke het Neder lands A-elftal Donderdag 8 Mei in het Feijenoordstadion te Rotterdam tegen Sunderland speelt, een ontmoeting die tevens geldt als oefenwedstrijd voor de Interlandwedstrijd tegen Zweden "En 14 Mei te Amsterdam, is het Neder lands elftal als volgt samengesteld: Kraak (Stormvogels); Odenthal (Haar lem) en Alberts (Vitesse); Wieitz (DWS), Terlouw (Sparta) en Bies- brouck (RCH); Van der Kuil (VSV). Lenstra (Heerenveen), Van Melis (Eindhoven), Bennaars (DOSKO) en Clavan (ADO). Reserves: Landman (Sparta), De Jong (ADO), Van Schijn- del (SVV) en Van der Bogert (D9S1 De B-ploeg, die Dinsdag 6 Mei in het Olympisch Stadion tegen de Engelse prof-club in het veld treedt, ziet er als volgt uit: Landman (Sparta); Bakers (PSV) en De Jong (ADO): Van Schijn- del (SVV). Hendriks (Vitesse) en Fanger (DWS), Van der Bogert (DOS). Van der Tuyn (HDVS), Van Roessel (Willem II). Mommers (Willem II) en Van Overbeek (BW). Reserves: Ha genaars (Volewijckers), Utermark (BW), C. van der Gijp (Emma) en Krommert (DOS). De opstelling van Sunderland is als volgt: Mapson; Stelling en Hedley: Watson, Hall en Aitken; Wright, Klit- ley. Ford. Shackleton en Reynolds De wedstrijd te Amsterdam .voedt geleid door scheidsrechter Horn, die te Rotterdam door Karei van der Meer Beide ontmoetingen beginnen om 0 45 uur. Admiraal Robert Carney zal van zijn functies bij de Amerikaanse marine worden ontheven om zich beter te kun nen wijden aan zijn taak van geallieerd oppei bevelhebber in Zuid-Europa. en de fa. Zwart te Wormerveer, heb ben hun passagiers laten zien wat hun materiaal, hun personeel en hun orga nisatie waard zijn. Er is door deze rallye bewezen, dat de Nederlandse tou ringcar zijn plaats op de Europese we gen waard is en voor wat betreft com fort, betrouwbaarheid en.... niet te vergeten „huiselijkheid", bovenaan staat. Het ligt na deze geslaagde eer ste rallye zeker in de bedoeling ook volgende jaren dergelijke ritten te or ganiseren. Men oppert zelfs serieuze planen voor een internationale touring car-rallye: die dan een prachtige reis belooft te worden, waarin het sportieve element toch niet geheel ontbreekt. Voor wat betreft de NACO, die giste ren onze gastheer was: de chauffeurs mogen hun zware voertuigen dan niet in een knoop kunnen leggen: op alle andere punten, die in dit geval het be langrijkst zijn, kan men de NACO ver gelijken met gelijksoortige bedrijven van internationale bekendheid. Dat was zo de, eigen overwinning van dit Noordhollandse bedrijf. Uitslagen ALGEMEEN KLASSEMENT le Overijselse Autobusdiensten, Hol ten, (59 strafpunten. zilveren beker; 2e Auto Maatschappij „Zeeland", Goes, (59 strafpunten), zilveren beker; 3e. Velox, Andelst, (59,1 strafpunten), beker; 4e. Tram- en Bargedienst, Jutphaas, (59,6), beker. 5e. Noord-Oost Friesche Autobusond., Dokkum (62,1), beker. BEHENDIGHEIDSPROEF, ZANDVOORT 1. Lissone-Lindeman, Den Haag; 2. Twentse Electrische Tramweg Mij., Enschede; 3. Drentsche Auto-Bus Onderneming, Meppel. (Van onze bridgemedewerker) De zevende bridge-interlandwedstrüd BelgiëNederland welke in Brussel werd gespeeld, leverde zowel voor onze dames als voor onze heren een gevoe lige nederlaag op. Bij de dames waren mej. van Rijnmevr. Dijkmeester in goede vorm, maar werden onvoldoen de bijgestaan door de dames Hofman Van Hall, die beneden haar gewone vorm bleven. De geroutineerde, snel- spelende Belgische dames konden, door dat vele manches aan Nederlandse zij de niet uitgeboden werden, gemakke lijk met 99-58 in de meerderheid blij ven. Het Belgische publiek, dat gehoopt had op een felle strijd van de heren teams, werd danig teleurgesteld, om dat de Nederlanders onvoldoende par tij gaven. Van de drie Nederlandse koppels viel er elke 14 spellen één koppel uit; steeds was het beeld zo, dat als het ene koppel goed speelde het andere vele punten weggaf. Reeds Zaterdagavond was de strijd practisch beslist en stonden onze Zuiderburen met 46 matchpunten voor. De volgende speeldag werd beter partij gegeven; niettemin bleven al de nieuwe, debu terende Nederlandse spelers beneden redelijk internationaal formaat en kon den slechts bewerkstelligen, dat de Belgen met minder grote cijfers won nen dan de vorige dag. De einduitslag, 141-179 in het voordeel van Belgie, heeft dan ook geen twijfel gelaten wie de sterksten waren. Naar de mening van vele Belgische en Nederlandse insiders die de match bijwoonden, waren Bécu Lalière het beste Belgische koppel, terwijl bij de Nederlanders slechts Cats en Filarski, die niet tezamen speelden, een goede Belgische pers hadden. Voor de Belgen betekent deze overwinning een mooi succes; door goede training en veel internationaal contact hebben zij thans een spelpeil bereikt, dat min stens gelijk staat aan dat van de Ne derlandse teams, welke na de oorlog zo vaak van België gewonnen hebben Merkwaardig was, dat in de 82 ge speelde spellen, de Nederlanders bij zonder onfortuinlijk en minder nauw keurig bij het slembieden waren; twee te bieden kleinslams werden gemist, twee geboden slams bleken er niet in te zitten. Reeds deze vier spellen kost ten onze landgenoten ruim 25 match- punten. Als oefening heeft de match voor on ze landgenoten wel veel nut gehad. Voor de Nederlandse Bridgebond is de conclusie echter voor de hand lig gend: slechts een zéér kleine groep van Nederlandse spelers is in staat om ons land in de internationale bridge-arena een goed figuur te laten slaan. Zodra we spelers uitzenden, die wat minder geacht moeten worden dan onze top- spelers, telt Nederland in het interna tionale milieu niet meer mee. Bij de dames zal nog lang gezocht moeten worden naar een viertal, dat in speel- sterkte en wedstrijdmentaliteit op het niveau komt van mej. Van Rijn, de enige Nederlandse speelster die royaal opgewassen is tegen de sterke buiten landse dames-bridgers. Tijdens zwemwedstrijden te Moskou verbeterde een Hongaarse damesploeg het wereldrecord 4 x 100 meter esta fette vrije slag en bracht het op 4 min. 27,2 sec. Het oude record stond op naam van een Deense ploeg bestaande uit Eva Arndt, Gunver Kraft, Birthe Peterse en Ragnhild Hvegger en be droeg 4 min. 27,6 sec., op 7 Augustus 1938 te Kopenhagen gemaakt. DONDERDAG 1 MEI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Gram.muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8 00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gra- mofoonmuziek. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.30 Waterstanden. 9.35 Gram.muziek. 10.00 Gram.muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek. U.50 „Als de Ziele luistert", causerie. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek. (12.30— 12.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en katho liek Nieuws. 13.20 Vocaal ensemble. (In termezzo: Voor de plattelandsvrouw.) 14.00 Verbondsdag van het meisjesver- bond C.J.V.F. 14.30 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.30 Alt en bas. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gra- mofoonmuziek. 16.40 Viola da gamba en clavecimbel. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Metropole-Orkest m. m. v. solist. 18.00 Nieuws. 18.15 Harmonie-Orkest. 18.40 „Op de Stelling". 18.50 Gram.muziek. 19.05 Levensvragen van allerlei aard en een pastoraal antwoord. 19.20 Gram. muziek. 19.30 Commentaar Familie-com petitie. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weerberichten. 20.10 Gevarieerd pro gramma. (21.0021.35 Familie-competi tie.) 22.15 Buitenlands overzicht. 22.35 Gram.muziek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS-berichten. 23.15— 24.00 Concertgebouworkest en solist. HILVERSUM II. 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20—24.00 VARA. 7.00 Opening van het 1 Mei-programma. 7.20 Nieuws. 7.35 Orgelspel. 8.00 Opening van het 1 Mei-programma. 8.20 Nieuws en weerberichten. 8.35 Kamerkoor. 9.00 Gra- mofoonmuziek. 9.20 1 Mei-programma voor de vrouw. 10.00 „Voor de oude dag", cau serie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Programma gewijd aan C. S. Adama van Scheltema. 11.10 Gram. muziek. 11.35 Viool en piano. 12.00 Voor dracht. 12.15 Internationale Socialistische liederen. 12.50 „Vrijheid en Vrede", toe spraak. 13.00 Nieuws. 13.15 Volksdansen en -muziek. 13.40 Orgel en zang. 14.00 „1 Mei-bijeenkomst in het Gooi". 14.30 Omroeporkest. 14.45 Gram.muziek. 15.20 Jean Jaurès", klankbeeld. 16.15 Voor de jeugd. 16.45 Dansmuziek. 17.15 Regerings uitzending: H. J. de Breu: „De ontwik keling van het Socialisme in Indonesië". 17.30 „Ontwaakt", declamatorium. 18.00 Nieuws. 18.15 Promenade-Orkest. 18.40 „Onze verantwoordelijkheid", toespraken. 19.10 Pianorecital. 19.40 1 Mei-viering in Berlijn, Wenen en Brussel. 20.00 Nieuws 20.05 1 Mei-viering te Winterswijk. 21.30 Cabaret. 22.00 Omroeporkest. 23.00 Nieuws. 21.15 Soicalistisch nieuws in Esperanto. 23.2024,00 1 Mei-viering in Berlijn, We nen en Brussel. Experimenteel Televisieprogramma van de VARA. 19.00: 1. Eén Mei-toespraak; 2. De Meiboom: 3. „Slaaf geboornen ont waakt. ontwaakt", televisiespel: 4. De 1 Mei-viering in Oost- en West-Europa. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Krimpen aan de Lek: E. W. Steur te Oudsdorp. Bedankt voor Beemster: D. Visser te Zaandam. Be dankt voor Kampen: W. Rijnsburger, legerpredikant te Amersfoort. Geref. Kerken. Beroepen te Harmeien: J. P. Haspels, candidaat te Bussum. Chr. Geref. Kerken. Beroepen te Hilversum-Oost: C. v. d. Weele, te Harderwijk. Geref. Gemeenten. Beroepen te Leiden: H. v. Gilst te Elspeet. Op 28 Mei 1953 is het een halve eeuw geleden, dat de Amersfoortse Kei na twee eeuwen begraven te zijn geweest weer een plaats kreeg in het stads beeld. Nadien werd de kei nog twee maal verplaatst en kwam ten slotte buiten de stad terecht. Er heeft zich in Amersfoort thans een comité gevormd, dat zich ten doel stelt op 28 Mei 1953 een massale „keitrekking" te organi seren. Het comité js namelijk van me ning, dat het monument een meer ge schikte plaats in het centrum van de stad moet worden gegeven. 35. „Zozoo!" Billie's stem klonk pein- zend. „Dus jij hebt 't geld verstopt in een huis, waarvan de bewoners niet thuis waren, zoals je zegt!" „Ja Bu- lie". „En waarin heb je het geld ver stopt?" „In 'n vaas Billie, in een blau we vaas. Ik dacht: dan kunnen we het er later weer uithalen, als alles veilig is!" „Niks lgter, we gaan het nu met een halen, Basta!" „Ja maar Billie, het is al bijna twaalf uur, kunnen we niet beter tot morgen wachten?" „Niks tot morgen wachtien", antwoordde Billie kortaf". Verbeeld je, dat die bewoners vandaag of morgen weer thuis ko men.... Vooruit ga mee". En tot grote verbazing van de herbergier gingen Kareltje en Billie nog diezelfde av^nd op stap! „Moet U nog uit heren?" kon de verbaasde herbergier niet nalaten te vragen. „Ach ja, even een luchtj» scheppen", antwoordde Billie achte. loos. „Ik lijd namelijk aan slapeloos- heid, ziet U, en zo'n klein wande lingetje wil me nog wel eens helpen" De herbergier knikte, ten teken dat hij er alles van begreep, maar buiten ge komen liet Billie zijn vriendelijke hou- ding al gauw varen en de arme Ka reltje werd onder zijn arm meegesleept, zo bang was hij dat Kareltje alsnog de benen zou nemen. lAdvertentie. lng. Med.» ttojvt gotoi «t in. Hout (Advertentie, lng. Med.) (Van onze correspondent in Londen) £NIGE dagen geleden heeft de British Overseas Airways Corporation (BOAU), 's werelds eerste passagiersvlucht per straalvliegtuig gemaakt. De nieuwe Britse viermotorige „Cornet", met 36 passagiers aan boord, vloog van Londen naar Rome in 2 uur en 18 minuten. De gemiddelde snelheid was bijna 800 km per uur en het toestel vloog op een hoogte van ongeveer 12.000 meter. De terug reis naar Londen werd afgelegd In 2 uur en 29 minuten. Tot dusverre had men voor het traject LondenRome per „gewoon" vliegtuig (met zuigmotoren) bijna twee keer zo lang nodig gehad, n.1. 4 uur en 20 minuten. Met deze eerste passa giersvlucht in een toestel met straalaandrijving heeft Engeland een nieuw tijd. perk in de „lange afstands" burgeluchtvaart ingeluid. Volgens Britse reporters, die d« vlucht meemaakten, is een passagiersvlucht per „Cornet" een even sen sationele verbetering op de „gewone" vliegtuigen als een trein vergeleken mét een postkoets. TN de Cornet is niet de minste vibrering waar te nemen die men altijd in gewone vliegtuigen aantreft. Men kan een kop kotfie bijv. tot aan de rand vullen, zonder dat er één druppel overeheen morst. Men kan er rustig een brief in zitten schrijven, zonder dat de pen uitglijdt door een „bump" van het toestel. De proef op de som was wel het feit, dat men met een pak speelkaarten een z.g.n. kaarten huis kon „bouwen" op een tafeltje in de Cornet, zonder dat er een kaart omviel! De Cornet vliegt zo vast alsof hij op onzichtbare rails het luchtruim doorklieft. Op 2 Mei a.s. zullen de „Cornets" op de regelmatige lijndienst van Lon den naar Johannesburg gaan vliegen, hetgeen een tijdsbesparing van 25% zal opleveren. De Cornet zal dit tra ject in 23 uur en 40 minuten afleg gen. De vliegtijd zelf zal slechts 18 uur en 40 minuten bedragen, want onderweg wordt er vijfmaal een uur gestopt, n.1. in Rome, Beiroet, Khar toem, Entebbe (in Oeganda) en Li- vingstone. In Juli zullen de Cornets voorts worden ingelast op de lijn dienst Londen-Singapore. Atijd ontbijttijd VHANNEER de „Cornet" op de Atlan tische route zal gaan vliegen, kan men in zes uur tjjd van Londen naar New York reizen. Maar dat zou pas over twee jaar kunnen beginnen, daar de Cornets daartoe voorzien moeten De FEUILLETON DOOR 7. Toen echter had Joan in de oprijlaan haar eigen vader ontmoet en was ze plotseling zich bewust geworden, tóch van hem te houden en niet met de Noorderzon te kunnen vertrekken. Het korte gesprek met hem had haar ook een beetje doen bedaren. Ze vond hem in de grond van haar hart toch een oude schat, wiens leven ook waarlijk niet over rozen was gegaan. Als je met moeder getrouwd was Bij de gedachte eraan moest Joan nóg zuchten. Ze zou wel eens willen weten, of een huwelijk altijd op die manier verliep. Moesten twee mensen, die elkaar als echtgenoten hadden aan vaard, dan steeds zo geheel en al van elkander vervreemden? Iets jongs, iets onweerstaanbaars in haar binnenste kwam met kracht en vuur daartegen op. Als zij eens trouwde, zou het zijn voor altijd, zou ze na vijf en twintig jaar nog even gelukkig zijn als op haar huwelijksdag. En wanneer ze daar niet zeker van kon zijn, bleef ze nog liever een oude vrijster! In haar overdenkingen werd Joan min of meer abrupt gestoord door de aankomst van de trein, die langs het perron gleed. Joan keek de coupé's af, waar slechts heel weinig rei zigers stapten. Ze zag een al wat oudere vrouw met een klein meisje, een jonge officier van de luchtmacht, enige boeren uit de Streek. En toen ineens verderop een tenger blond meisje in een net grijs mantelpak, die een koffertje droeg en 't perron af keek, alsof ze iemand verwachtte om haar af te halen. Joan rende op haar toe. „Is u juf frouw Newcombe?" vroeg ze. „Ja, die ben ik". „Ik ben Joan Melrose", zei Joan, de hand uitstekend. „Hoe gaat het met u?" „En hoe met u?" was de traditionele wedervraag. „U heeft toch zeker méér bagage dan dit?" „Ja, ik heb een grote koffer in de bagagewagen". „Mooi. We zullen een kruier zien te krijgen". Juist op dit ogenblik kwam de oude Draper langs, die de hele familie Mel rose kende. „Bagage voor de Hall, juf frouw?" vroeg hij. „Ja, een koffer". „In orde, daar is hij al. De conduc teur heeft hem juist uitgeladen. Hebt u een auto hier, juffrouw?" „Ja, op het stationsplein". „Goed, dan breng ik hem daar heen" Zich weer tot Barbara wendend, zei Joan glimlachend: „Zullen we dan maar gaan? Hebt u een goede reis gehad?" „O, een heel gemakkelijke. De trein was half leeg". Langzamer dan op de heenweg reed Joan terug en Barbara had gelegenheid, de omgeving goed te bekijken. Het landschap beviel haar bovenmate en ze bedacht in stilte, dat ze verstandig had gedaan hier te komen. Ze was blij, niet meer in Londen te zijn. Lucie had be weerd, dat Barbara die stad begon te haten, Lucie's uitingen van afschuw, toen haar vriendin had verteld, dat ze de betrekking had gekregen, waren bijna komisch geweest. „Ik had die morgen nooit gedacht, dat je in ernst sprak, Barbara", had ze gezegd, „maar je kunt je toch niet op het platteland gaan begraven. Bovendien had ik ge dacht, dat je bij mij zou blijven". In die omstandigheden was het een beetje moeilijk gebleken, Lucie te over tuigen, dat het Barbara met haar be sluit werkelijk ernst was. En de moei lijkheid werd nog vergroot omdat ze in geen geval Lucie's gevoelens wilde kwetsen. Gelukkig was plotseling een andere vriendin opgedaagd, die een onderdak te Londen zocht. Zij had telefonisch gevraagd, of er in de flat nog een kamer vrij was en een be vestigend antwoord ontvangen. Welis waar had Lucie jegens Barbara ver klaard, dat zij (Lucie) en Julie niet zo best samen zouden opschieten, „want we spreken niet dezelfde taal", maar in elk geval was er een plaatsvervangster gevonden en bij Barbara's vertrek had Lucie haar nog op het perron uitgeno digd, toch dikwijls over te komen. Er zou altijd een slaapgelegenheid voor haar zijn op de divan in de huiskamer. Barbara van haar kant was in vrien delijkheid niet achtergebleven. Natuur lijk zou ze graag eens naar Londen komen, al wilde ze er dan liever niet meer wonen. „Ik wil nu eens nagaan, hoe het buitenleven me bevalt. Lucie. Als ik sp«t krijg, kan ik altijd naar d.' stad terugkeren". De herinnering aan dit afscheid moest plaats maken voor nieuwe in drukken, toen Joan. na de hekken te zijn doorgereden. Barbara's aandacht op Lawnside Hall vestigde. „U kunt ons huis door dP bomen heen zien. t heeft wel iets van Windsor Castle, maar in werkelijkheid is het zo groot niet" Zich vooroverbuigend moest Barbara erkennen, dat het gebouw er inderdaad wezen mocht, 't Was uit oude grijze steen opgetrokken rondom een vier hoek, met in het midden een massieve eikenhouten deur. Op het geluid van de naderende auto kwamen twee jacht honden, die in de middagzon hadden geluierd, haastig toelopen. „Dit zijn Stephen en Smudge", zei Joan. „De zwarte heet Stephen. Smudge is mooier, maar Stephan liever". Terwijl Barbara uit de auto stapte, sprongen de honden tegen haar op, ter verwelkoming druk met hun staarten kwispelend. „Laten ze u niet hinderen", riep Joan uit, maar Barbara zei, dat van hinderen geen sprake was. „Ik houd van hon den". „Nu, die zijn er genoeg hier. In totaal zes. Ik heb een kleine whippet, die Scrap (vodje) heet". Bij 't horen van de stem harer mees teres kwam Scrap aangerend. Joan nam haar in de armen en deelde mee, dat Scrap bij de hondencollectie het zwak ke geslacht vertegenwoordigde. „En ze is een wijfje op en top; zo listig als wat! Scrap. hier is iemand, die bij ons komt wonen". Scrap stak de oren op, hield de kop op zij en keek Barbara uiterst verstan dig aan. „Dag, Scrap", zei Barbara. En tot Joan: „Ze is erg lief, nietwaar?" „O, ik ben dol op haar", was het ant- woord. „Maar daar is moeder". Inderdaad kwam mevrouw Melrose juist op dit ogenblik de voordeur uit „Zo, daar is u dus, juffrouw Newcombe den* myn dochter u dadeliJk gevon- „Ja, dank u wel, mevrouw" "FS*1 binnen. U wilt zeker we! wat thee drinken „Graag, mevrouw". „Goed. maar laat ik u eerst naar uw kamer brengen". (Wordt vervolgd) worden van speciale Avonmotoren, inplaats van de Ghost-motoren. Met de huidige „gewone" vliegtuigen duurt de trip van Londen naar New York nog 17 uur. Wanneer de Cornet te zij ner t|jd in zes uur van Londen naar New York gaat vliegen, zal de reizi ger wegens het feit, dat New York een tijdsverschil van vijf uur (achter) met Londen heeft, volgens zijn horloge één uur na zjjn vertrek uit Londen in New York landen vergeleken bij de klok op het vliegveld daar! De enorme snelheid van de Cornet, betekent een ingewikkelde uitreken- party voor het serveren van maaltij den. Want in de Cornet is het bijna steeds ontbijttijd en momenteel is men aan het beraadslagen of men de maal tijden zal serveren volgens de Londen- se starttijden of volgens de plaatse lijke tijden in andere werelddelen. Een passagier die bijv. om 9 uur 's ochtends uit Londen vertrekt, wil niet vier uur later een ontbijt opgediend krijgen daar hij dat thuis al gehad heeft maar verwacht een lunch. Maar een andere reiziger, die bijv. pas 2000 mijl verder in hetzelfde toestel stapt, zou raar kijken indien hij dan tegelijk een lunch voor zich kreeg, want volgens de plaatselijke tijd op zijn horloge is het dan juist tijd yoor een ontbijt! Lange landing bemanningen van de Cornets heb ben al duizenden vlieguren met dit toestel achter de rug en aan ver anderingen, die het vliegen met een passagierstoestel met straalaandrij ving meebrengt. In totaal hebben de bemanningen al een half millioen mijl met de Cornets afgelegd ter voorbe reiding van de lijndiensten. De piloten moesten er bijv. aan ge wend raken, dat men met een ge middelde snelheid van 800 k.m. per uur, met het oog op het landen, een veel langere radio-„afstand" tot het vliegveld i«»dig heeft. Een Cornet, die van Rome naar Londen vliegt, moet bijv. wat zijn radio-contact met Lon den betreft, reeds „beginnen te lan den", wanneer het toestel nog pas boven Parijs is, daar de Cornet voor het traject ParijsLonden niet meer dan-twintig minuten nodig heeft! (Een gewoon vliegtuig doet er een uur en 20 minuten over). Een Cornet zou in achttien minuten va.n Londen naar Amsterdam kunnen vliegen. En wegens zijn snelheid zou het toestel dan reeds over zijn radio op Schiphol beginnen „binnen te ko men", enkele minuten nadat het van Londen Airpost zou zijn opgestegen! De Cornet is echter gebouwd voor lange afstanden, want eerst dan komt hij economisch tot zijn recht. De Spaanse minister van buiten landse zakfen. Martin Artajo, die een bezoek van drie weken aan het Mid" den-Oosten heeft gebracht, waarbij hij werd vergezeld door Franco's dóchter, de markiezin de Villaverde en haar echtgenoot, is Dinsdag te Madrid teruggekeerd. Waarnemers te Madrid zijn van mening, dat Artajo's reis een groot succes is geweest voor de Spaanse diplomatie en dat hiermede een be slissende stap voorwaarts is gedaan bij het bevorderen der Spaans-Arabische betrekkingen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 4