L>e nieuwe electrische centrale aan de Hemweg te Amsterdam iqs JUTTERTJES Dat wist II niet NU 'n Lange Lederen Jas LEO PRIHZ flLBERT HEIJN Gigantisch werk van 100 millioen Johannes Padmos, schipper op de Hembrug-pont WIJ GAAN BOUWEN Verkiezingen Tweede Kamer Dr K. H. E. Gravemeyer verwekt ontstemming in Zuid-Afrika f II7.SO Schoorsteen biedt plaats aan auto Scheepvaartberichten Hij kent practisch alle schepen Als tienjarige jongen al op het water MARKTBERICHTEN Te koop aangeboden: Te koop gevraagd: Te huur aangeboden: Te huur gevraagd: Ruilen: Personeel: Diversen: DAGBLAD RECLAME. is Amusementsbedrijf „CENTRAAL" prijs-danswedstrijden Gebr. Kersbergen Bouwondernemers Reigerstraat 20 Den Helder Een Flinke Kruideniersbediende De kerkelijke keuze van emigranten Prinses Margaret plantte boom t WOENSDAG 18 JUNI 1952 (Van onze speciale verslaggever) wonder'lbrdo^le^we^dl't'm'' i° dan nor wel ,en* stilstaan. Hst t« draaien om een zee van llJhfl. 4 huiskamer maar een knopje heeft om op de Jongeren voor dat zij beseffend 'f Maar ai hebben ze dan lij zich onmogelijk voorstellen Wvêei ^.n?^ wondfr ,wel toch kunnen achter die eenvouditn hjnHv. denkkracht en vernuft, hoeveel zorg ook, - en »WIi, niet meer r.'SU,ï "huit s"n' Men kr«*t indruk van nieuwe el^trlaehe eentrau a-1 wï"nMr kUkje gaat nemen in de aan de grote verkeerswegdi'e "rf i/'T®"'* Amstfrdam ta aanbouw is 17 November 1948 Is hT^L j vl" de Hembrug naar de hoofdstad leidt. Op van dit IJ-poldergehied dat RMla?en ln d' vruchtbare kleigrond sindsdien a^ rewIrkt 'J.t w industrieterrein geprojecteerd wml Gestaag is er van de vie^gedMhi Lrreeaf1 dlt n»Jaar waaraehljnlijk het eerste Jaar van het volnl w f u bedr«' aal kunnen worden gesteld, het voor in 1960 het vierde. tweede, een Jaar later het derde en misschien dan TEGEN het volgend jaar, wanneer dus driekwart van het project gereed zal gijn, zal er in de bouw en de geplaatste apparaten voor een bedrag van onge veer honderd millioen gulden zijn ge ïnvesteerd. Voor een dergelijk bedrag mag men verwachten zelfs in deze tijd iets op vallends te kunnen maken. Wel, dat is dan ook gebeurd. Van verre al domi neert het complex in het vlakke land schap. De vier schoorstenen, die thans op het gebouw staan, en welks aantal aan het einde van 1953 uitgedijd zal zijn tot twaalf, reiken tot tachtig meter boven het maaiveld. En in elke schoor steen kan een auto neergelaten wor den. Zoals de schoorstenen zijn. is het hele gebouwencomplex: gigantisch van formaat. Laien we maar eens even over het terrein en door de gebouwen dwalen. Dan beginnen we aan de speciaal voor deze centrale gegraven Jan van Rie- beeckhaven, die een aftakking is van het nabijgelegen Noordzeekanaal. Aan die haven is een 150 meter lange kade gemaakt, waaraan de kolenschepen van cverzee kunnen meren. Met behulp van topkranen, waarvan er al twee zijn opgesteld, die elk een loscapaciteit heb ben van 150 ton per uur, worden de kolen uit het schip met behulp van een transportband gebracht naar een over dekte kolenopslagplaats, of rechtstreeks gevoerd naar het ketelhuis. In de opslagplaats kan een voorraad van 50.000 ton kolen gedeponeerd wor den. Dat Is een hoeveelheid, waarmee de ketels aanstonds voor zes weken ge voed zullen kunnen worden. „Vroeger" was b«t rewoonie een voorraad aan te houden, voldoende voor een verbruik van drie maanden. Wanneer men weet. dat de voorraad van zes weken al een kapitaalsinvestering vraagt van enige mtllioenen guldens, kan men zich wel indenken, dat men de vroegere termijn maar gehalveerd heeft. Via de kolenopslagplaats en de ver zamelplaats van de as, de zogenaamde vliegas (duizend ton per dag» voor de afvoer waarvan een speciale binnen* haven is gegraven komt men in het ketelhuis. De hier geplaatste ketels worden met poederkool gestookt. Met andere woorden, er zijn hier ook molens geplaatst, waarin de kolen tot poeder worden vermalen. Tot 50.000 Volt DIJ een temperatuur van 495 gr. C zul len de ketels in dit ketelhuis aan stonds per stuk 120 ton stoom per uur produceren. Deze stoom wordt geleid naar de turbogeneratoren in de hoofd- machinezaal, waar men nu de schoe penbladen der turbines nog open ziet liggen. Als de centrale in werking is, zullen zij 3000 omwentelingen per mi nuut maken om in de generator een spanning op te wekken van 10.000 Volt. Onder de generator is een transforma tor opgesteld, van 60.000 kVa voor het opvoeren van de spanning van 10.000 tot 50.000 VOlt. Naast de hnofdmachinezaal is een hulpmachinezaal gemaakt, waar een collectie hulpapparaten is geplaatst, die een leek al weer in de waan kunnen brengen, dat hij aan het dwalen is door een van die ruimten, waarmee in Lang's ..Monster"-films zo kwistig gestrooid wordt om de goegemeente te impone ren. Achtereenvolgens wandelt men dan verder door de smetteloze bedienings ruimte om het zeefhuis voor de koel watervoorziening. om dan ten slotte te belanden in het commandogebouw, het toekomstige hart van het schakelge bouw, waarin de gehele electrische con- tróle zal worden geconcentreerd voor de energie leverende machines, voor de energie-afvoerende kabels, voor de voeding van het eigen bedrijf en voor de landelijke koppeling onder een span ning van 150 000 Volt, welke te zijner tijd tot stand zal worden gebracht. Vijf procent van alle geproduceerde energie zal aanstond weer door de cen trale zelf gebruikt worden voor de om zetting van mechanische energie in electrische energie, namelijk 15.000 kWh van de te produceren 300.000 kWh. Geen industrieel bedrijf in de hoofdstad ver werkt op het ogenblik deze hoeveelheid. Lifter Aalsum, Bunury—Nederland, pass. 16-6 n.m. Gibraltar Alioth, R'dam—Buenos Aires. 17-6 te Montevideo verwacht Akkrumdijk, 16-6 van R'dam naar Ham burg Aldabi, Buenos Aires—R'dam, 17-6 v.m. van Santos naar Rio de Janeiro Alderamin, 16-6 van Norfolk naar Ham burg Alkaid, Porto Alegre— R'dam, 16-6 van Rio Grande do Sul naar Paranagua Arnedijk, 17-6 van New Orleans te R' dam Boschfontein, A'damBelra, 16-6 n.m. van Suez naar Port Sudan Cal- tex Leiden (t), SidonR'dam, pass. 16-6 Pantellaria Caltex Nederland (t), 18-6 van R'dam te Sidon Caltex Utreeht (t), 18-6 v.m. van Sidon aan de Hoek van Holland verwacht Celebes, A'damSu- rabaja, 16-6 n.m. van Suez naar Djibouti Dalerdijk, R'dam—Pac. Kust, 17-6 te Cristobal Eemdijk, 17-6 van Golf van Mexico te R'dam Esso Den Haag (t). 16-6 van R'dam naar Aruba Farm- sum, IJmuidenNorfolk, pass. 16-6 Sable Eiland Gaasterkerk, R'damSydney, 16-6 n.m. te Port Said Hoogkerk. A' dam—Beira, 17-6 te Kaapstad Japara (KRL), Tandjong Prlok—New York, 17-6 n.m. te Halifax verwacht Jupiter, 16-6 n.m. van A'dam te Malta Kota Gede, Tandjong PriokR'dam, 16-6 n.m. van Belawan naar Aden Limburg, 16-8 van Kopenhagen naar R'dam Maashaven, N'orthfleet—Dakar, pass. 17-6 Fimsterre Maasland, A'dam—Buenos Aires, pass. 16-6 Banovista Eil. Kaap Verdi naar Monte video Murena (t), Fao—R'dam, pasi. 16-6 Gibraltar Noordwijk, 18-6 van Ca- sablanca naar A'dam Nestor, A'dam Georgetown, 17-6 te Trinidad verwacht Phrontia, Java—A'dam. 16-6 n.m. van Be lawan naar Aden Polydorus, Java New York, 16-6 van Halifax Polyphe- mus, Java—A'dam, 17-6 te Suez verwacht Poseidon, A'damMaracaibo, 17-6 te Cu- ragao verwacht Prins Alexander. Mon- treal—R'dam, 14-6 te Quebec Prins Fre- derik Hendrik, R'dam—Chicago, 18-6 te Toronto Prins Willem IV. R'dam—Chi cago, 13-6 te Toronto Prins Willem V, P.'dam—Chicago. 16-6 van Londen naar Montreal Roebiah, 16-6 n.m. van Char leston naar Galveston Scherpendrecht (t), 17-6 van Rio Grande do Sul te Paranagua Schiedijk, Golf van Mexico —R'dam. 16-6 van Havanna naar Le Ha- vre Slamat, Indonesië—New York, 16-6 nm. van Penang naar Belawan Stad Vlaardingen, 16-6 van Wabana naar R'dam of Vlaardingen Straat Makassar. Japan —Rio de Janeiro. 18-6 van Port Elizabeth te Kaapstad verwacht Tabian, 17-6 van Baytown te New York Tabinta, 13-6 van Los Angeles naar San Francisco Tegelberg. 17-6 van Sagay te Singapore Teiresias A'damIndonesië, 17-6 te Port Said Tero, 16-6 van Montevideo raar Santos Tjimenteng, 13-6 van Hong kong naar Kohsichang Utrecht, Bom- baySeattle, 17-6 te Iloilo Zuiderkruis, Tandjong Priok—R'dam, pass. 17-6 Pan tellaria. (Van een speciale verslaggever) ADS U VANAF de Hembrugpont het Noordzeekanaal zou afvaren en heel in de verte slechts een mast en een schoorsteen zoudt kunnen waarnemen, dan vraagt n zich wellicht af, wat voor een soort boot er daar ginds nadert. De 57-jarige Johannes Padmos, een ras echte Zeeuw, die op de Pont de functie van Schipper vervult, kan u dan met een vertellen, welke boot daar nadert, hy noemt onmiddelljk de naam, het land van afkomst, wat voor soort schip het is en als hy nog even scherp tuurt, vertelt hy u daarbij nog welke twee sleepboten dit schip van IJmuiden naar Zaandam of Amsterdam slepen. V zult dan nauweiyks een sleepboot hebben kunnen ontdekken. De heer Padmos heeft z'n hele leven op het water en achter het stuurrad doorgebracht, kent een record-aantal schepen en scheepjes en heeft een grote ervaring als mosse lenvisser, vissery-politiebeambte. brug wachter en schipper aan de Pont. Johannes Padmos was tien jaar toen hij als mosselenvisser het zeilschuitje van z'n grootvader betrad om mede te helpen de boterham voor de familie te verdienen. Dagen en nachten voer hij met z'n vrachten mosselen van Brui- nisse naar België. Iets dat in verband met de verkoopsprijs zeer snel moest gebeuren, zodat geen- schippersmaatje het lef had om tijdens zo'n tocht een boterham te eten. „Grootvader zou in staat geweest zijn me overboord te werpen," vertelde de heer Padmos lachend. Als negentienjarige jongen vond hij werk op de passagiers-vracht boten, om daarna in dienst te treden van de Visserijpolitie. Een beter man had men voor dit werk niet kunnen vinden, immers Padmos kende alle trucjes en gemenigheidjes want die waren er. van de vissers en in deze functie oogstte hij dan ook heel wat successen. Het stuurrad trok Na de periode als beambte bij de visserij-politie trad hij in dienst van de Rijkswaterstaat. Eerst werd hü brugwachter, een functie die hij enige jaren bekleedde. Maar het stuurrad trok hem, zodat hy in 1932 op het klei ne pontje bij Buitenhuizen begon. In 1935 werd hy overgeplaatst naar de Hembrug, waar deze altijd goedgehu meurde Zeeuw z'n pensioentje hoopt te halen. Het bevalt hem - best tussen Zaandam en Amsterdam en ofschoon hij met veel genoegen z'n vissersverha- len vertelt, zou hij toch niet graag naar de mosselen en oesters terugkeren. Dat was een slavenleven in vergelijking met wat hij nu doet. Geen entonig werk Als we hem vragen of dat geheenen- weer nu geen eentonige geschiedenis is, schudt hij hardnekkig met z'n hoofd. „Neen," zegt hjj beslist, „dat is hele maal niet eentonig of vervelend. De mensen denken dat het zo gemakkelijk is, die Pont steeds weer in dat haventje te duwen, maar dit is beslist niet het geval. Het vereist altijd weer een voortdurende oplettendheid want het is moeilijk manoeuvreren met zo'n pont, dat vergeten de meeste mensen." De heer Padmos heeft in zyn lang durige loopbaan als varensgezel nog nimmer brokken gemaakt. Het was een heel kunststuk om zo'n visserszeil scheepje zonder moeiiykheden door de storm en de branding te krijgen, maar het lukte hem altyd. Vanzelfsprekend moet hij wel eens lachen als hij de plezierzeilers vanuit z'n stuurhut ziet .m odderen", zoals hij dat noemt. JDe meesten kennen er eerlijk gezegd niets van," zegt hij glimlachend. „Ik zou af en toe in staat zyn om vanuit m'n hut zo in zo'n BM te springen en die men sen eens te laten zien, hoe je zo'n boot je als een pijl uit een boog door het water kan laten schieten." Toen we hem vroegen hoe hy ovei een eventuele tunnel dacht, schrok hij even. „Ik ben blij. dat ik dat niet meer meemaak," zei hij daarna, „stel je voor, ik zie me al lopen als papierprikker ln de tunnel, ik moet er niet aan denken Geef mij het stuurrad van de pont maar, het duurt wel eens lang, maar ze komen altijd over." Schipper Padmos voelt zich op de Hembrug-pont best op z'n plaats, hy hoopt nog heel wat wagentjes over te kunnen zetten. ALKMAAR, 16 Juni. Aardappelen 16,5019 en drielingen 914.50; slabonen 1,291,41; snijbonen: stam 1,161,42; peulen 1,401,57; komkommers 1223; tomaten: A 7588 en Bonken 4854; aardbeien 902,90; bolemkool 826; spi nazie 1234; sla: I 715,50 en II 2 6,50; postelein 1228; andijvie 1832; rabarber 414; bosbieten 816; bospeen 1835; bosuien 8,5014,50; soepgroenten 2,509; peterselie 26. LANGfDIJKER GROENTEN CENTRALE, 17 Juni. 120.000 kg aardappelen: Eer stelingen 12,8017,60, rode Schotten 16,20 —17,10, Doré 15,20—17,70, drielingen 12,20 15 en kleine 1013,38; 5000 kg rabar ber 5.40—7.60; 250 kg tomaten: A 80 en B 78; 1200 bos peen 8,60—11.90; 100 stuks bloemkolen AI 15,30; 4500 kg rode kool 22—26,10. NOORDERMARKTBOND, 17 Juni. 10.000 kg aardappelen: Doré 13.50, Schot se muizen 13,4016,40, drielingen 10.90— 13,20 en kleine 4,709; 300 stuks bloem kolen: AI 13,30 en BI 9,30; 68 slof aardbeien 1,622,22. ZWAAG, 16 Juni 4952. „Bangert en Omstreken". Vr. aardappelen 11— 17; spinazie 1240; postelein 2327; uien 20; slabonen 1,14—1,32; snijbonen 801,05; tuinbonen 2527; peulen 76 1,15; tomaten 25—1,08; waspeen 1425; rabarber 1115; andijvie 3036; sla 28,10; Bloemkool 825; komkommers 15—27; perziken 2—18; aardbeien 45— 1,03; Prolefic 82—1,06; groene kruisbes 8,10—14,80. WOGNUM, 16 Juni 1952. Vr. aard appelen, middel 13,5015,90, grof 14 15,10, drielingen 10,70—13,20, kriel 8,10 —9,90; slabonen 131; peulen 94; was peen 19—24; bospeen 1625; bossjalot- ten 4—9; sla 2,10—3,10; bloemkool 8— 24; komkommers 18—22; boskisten 6 8; stoofsla 15; aardbeien 4585. HEM, 16 Juni 1952. „Zuiderkogge". - 45.000 kg vr. aardappelen, middelbare Schotse 11.70—15.70, kleine Schotse 10,40—14; kriel 12—13; rode Schotse 19,80; Doré 19,20; bosuien 812; peulen 63—85; bospeen 7—23; rabarber 4,10— 4.30; bloemkool 8—24; aardbeien 47— 96. GROOTEBROEK, 16 Juni. 277.000 kg aardappelen: Eerstelingen: grote 12— 18.70, kleine 12—16 en kriel 11—14,80; Rode Eerstelingen: grote 18,30—22,10 en kriel 6,70—8,10; Doré: grote 19,10—21,70 en kleine 13,3014,80. OPPERDOES, 16 Juni 1952. 32.500 kg aardappelen, grote Ronde 20,2022, kleine Ronde 21,2022,80, grove Ronde 12,70—13.90, kriel 10,50—11,60: gr. Mui zen 14,9015,30, kl. Muizen 10. MEDEMBLIK, 16 Juni 1952. 140.000 kg aardappelen, gr. Muizen 1215,80, kl. Muizen 14,20—15.70, kriel 12,40 14,30, Rode Muizen 18,40—18,70. OBDAM, 16 Juni 1952. 25.000 kg aardappelen 15,5015,80; 500 kg drie lingen 12.40—12.60 50 kg kriel 9,50; bloemkool 19,4023,40. AVENHORN, 16 Juni. 5000 kg aard appelen: Schotse: middel 15,70—16,80 drielingen 13 en rode 19.30. De adressen Bureau enz. uit sluitend *s middags na vier nor Een slaapkamer-ameublement en een 2-pers. eiken ledikant met spiraal matrassen. Adres: Elte, Koningstraat 3. Een goed onderhouden kin derwagen tegen elk aann. bod Nieuwstraat 21. Solex 1951. Na 16 uur: Spoorstraat 98. DKW, 98 cc, jaar '39, met motorkleding en een donk.bl. winterjas. Na 6 uur: T. Beek, Rijksweg 70, Jullanadorp. Meisjesfiets (voor lft 10 jr) en wandelwagentje. Br. onder nr 44, Bur. v. d. blad. Prima plusfour pak lft 15- 17 jaar of kleine herenmaat. Adres: Bur. van dit blad. Verrekijker, kampeerwater- zak 5-10 liter. Br. met prijs, bijz.heden, onder nr 48, Bur. van dit blad. Een 4-pers. kampeertent voor f 12,50 per week. K. Rietvink, Callantsoog, Tel. K 2248—242 Jong echtpaar zonder kin deren vraagt woonruimte te huur. Br. onder nr 46, Bur. van dit blad. Zit-slaapkamer of slaap kamer. J. de Beurs, Koning straat 63. Jongensfiets met bijbetaling voor herenfiets (laag model). Br. met bijz.heden onder nr 49, Bur. van dit blad. Gevraagd werkster voor de Vrijdag of juffr. voor de huis houding, boven 25 jaar. Adr.: Bur. v. d. blad of telef. 2554. Gevraagd: flinke 2e banket- bakkersbediende; tevens jon gen voor loop en bakkerij- werk. Adres: Van Alphen, v. Galenstraat 55. Na 6 uur:Kru- gerstraat 27. Biedt zich aan; electricien, 22 jaar, met alle werkz.heden bekend. J. Scheringa Jbz., Callantsoog. Biedt zich aan: meisje, 15 Jaar, alleen voor Zaterdags ln een winkel of iets dergelijks Adres: Bur. van dit blad. Nette dame biedt zich aan als huishoudster ln kl. gezin of heer alleen omtrek Alk maar—Den Helder. Br. onder nr 43, Bur. van dit blad. Net meisje, 16 jaar, zoekt leuke vlotte vriendin. Br. ond nr 45, Bur. v. d. blad. Schrijfwerk aan huis ge vraagd. Br.: W. Hln. Haller- weg 1, Den Burg, Texel. Gevraagd: net kosthuis door aannemer: liefst bij particu lier. Br. onder nr 50, Bur. van dit blad. Net persoon, eigen woning, zoekt kennismaking met gep. weduwe, 50 i 55 Jaar. voor samenwoning. Br. onder nr 39, Bur. van dit blad. DE BESTE RECLAME geeft heden- en Donderdagavond voor opdrachtgevers met herbouwplichten Gaarne nemen wij meerdere opdrachten in ontvangst Geheel vrijblijvend, verstrekken wij alle gewenste inlichtingen aan gegadigden 2. Uitoefening kiesrecht door personen die in dienstbetrekking zyn De burgemeester der gemeente DEN HELDER herin nert in verband met de aanstaande verkiezing van de leden der tweede kamer aan de onderstaande bepalingen der kieswet. 1. Volgens artikel I 10 der kieswet is iedere werk gever verplicht te zorgen, dat iedere werknemer, die bij hem in dienstbetrekking is en bevoegd is f aan de verkiezingen deel te nemen, gedurende ten minste twee achtereenvolgende uren tussen 's mor gens acht uur en 's middags vyf uur daartoe ge legenheid vindt. Deze verplichting geldt niet ten aanzien van werk nemers, die uit hoofde van hun dienstbetrekking op de dag der stemming tussen deze tijdstippen niet gedurende twee achtereenvolgende uren ver toeven in een gemeente, waar zy bevoegd zijn aan de stemming deel te nemen, of in een aangren zende gemeente. Volgens artikel I 11 ls Iedere werkgever, die arbeid laat verrichten ln fabrieken of werkplaatsen door personen van drie en twintig jaar en ouder, ver plicht te zorgen, dat ln elk arbeidslokaal gedurende tenminste twee werkdagen voor en op de dag der stemming op zichtbare wijze is opgehangen een door of namens hem ondertekende lijst, waarop de uren, onder 1 bedoeld, zijn vermeld voor elk afzonderlijk of groepsgewijs voor allen gezamenlijk. Volgens artikel X 10 der kieswet wordt overtreding gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete van ten hoogste vijf en zeven tig gulden. Lijsten, om op te hangen in de arbeidslokalen, zijn verkrijgbaar ter gemeentesecretarie. DEN HELDER, 15 Juni 1952, kost als reclame zwart en bruin RUNDLEDER I DUS GEGARANDEERD Zie onze ruime keuze Lederkleding DE SPECIAALZAAK Alkmaar Luttik Oudorp 114 tel. 3459 Hoorn, Gouw 17, tel. 4414 3. 4. ALBERT HEIJN vraagt voor Texel: die tevens in het bezit is van een rijbewijs voor het besturen van een motorcarrier Persoonlijke of schriftelijke sollicitaties aan het Hoofdkantoor, Westzijde 30, Zaan dam of aan ons filiaal te Den Burg (Texel), (Van onze correspondent ln Zuid-Afrika) IN „Die Kerkbode" van de Gefede reerde Nederlandse Gereformeerde Kerken in Zuid-Afrika (de grootste kerkelijke gemeenschap in de Unie) is een verslag opgenomen van de jongste Synodale Commissie-vergadering, waar in scherpe woorden werden gebruikt aan het adres van de Nederlandse pre dikant dr K. H. E. Gravemeyer, die vermoedelyk over enige maanden als immigranten-predikant naar Zuid-Afri ka zal komen. Behandeld werd een verzoek van ae Nederlandse Herv. Kerk (in Zuid- Afrika) om met de Nederlandse Ge reformeerde Kerken in corresponden tie te mogen treden. „Dit verzoek zo zegt het verslag is ondersteund door dr K. H. E. Gravemeyer, een ver tegenwoordiger van de Nederlandse Hervormde Kerk, die op het ogenblik (dat was een maand geleden. Red.) in Zuid-Afrika is en die aan de Syno dale Commissie heeft uiteengezet, dat hij kwam om nauwer contact te zoe ken met kerken van Gereformeerde belijdenis, alsmede om het kerkelijk verband van Hollandse immigranten, die reeds in het land zijn of nog zullen komen, te regelen. Dr Gravemeyer heeft verduidelijkt, dat hij de Neder landse Hervormde kerk van Afrika be schouwt als de dochterkerk van de Nederlandse Hervormde Kerk en dat hij zich beijvert om zijn landgenoten zich bij die kerk te doen aansluiten. Alleen op die plaatsen, waar geen ge meente van de Nederlandse Hervorm de kerk van Afrika bestaat, zouden de Hollanders gebruik kunnen maken van de open deuren van de Nederlandse Gereformeerde kerken, zo betoogde dr Gravemeyer. „De Synodale Commissie kon met deze zienswijze niet accoord gaan en heeft zowel hem als de Nederl. Her vormde kerk in Nederland laten we- t,en dat de Gefedereerde Ned. Gere formeerde kerken er met evenveel, zo niet m^t méér recht aanspraak op ma ken, de historische voortzetting van de Nederl. Herv. kerk in Afrika te zyn en dat het aan immigranten uit Ne derland, die aldaar tot de Hervormde kerk hebben behoord, vry dient te staan om zich volgens plaatselyke om standigheden en persoonlijke keuze aan te sluiten by een van de kerken in Zuid-Afrika „Dit was het aanvankelijke stand punt van de Synodale Commissie. Dr Gravemeyer heeft echter te kennen gegeven, dat hij waarschijnlijk een be roep naar Zuid-Afrika zal ontvangen (dit is inmiddels gebeurd. Red.) en dat hij dit gunstig zal overwegen. Als onze inlichtingen juist zijn, dat hij hier te werk gesteld zal worden om de Hollandse immigranten van voor lichting te dienen en als hij volhardt bij zijn genoemde interpretatie van de kerkgeschiedenis, dan zal de Synodale Commissie het wellicht noodzakelyk achten op deze kwestie terug te ko men. Het moet voor de Hollandse im migranten al moeilijk genoeg worden geacht, om in het juiste kerkverband te worden opgenomen en het zou be treurenswaardig zijn, als de zaak voor hen nog moeilijker wordt gemaakt door een zó eenzijdige vertolking van de feiten uit onze kerkgeschiedenis. „In dit verband moet melding wor den gemaakt zo vervolgt het ver slag van een schryven van de Christelijke Emigratie Centrale in Hol land, een Protestantse organisatie, die er voor pleit, dat de kerken in Zuid- Afrika er werk van zullen maken Hol landse immigranten in onze gemeenten op te nemen. De hoop wordt gekoes terd dat genoemde Centrale ons van tijd tot tijd van de nodige informaties zal voorzien om met immigranten con tact te kunnen opnemen en hen te hel pen bij het vinden van een kerkeiyk thuis in Zuid-Afrika". Nu de Engelse hofrouw ten einde is, ziet men de Engelse koninklijke familie steeds meer in het open baar. Prinses Margaret bezocht een huizencomplex voor invalide oud-strijders waar zy een boom ter blijvende herdenking aan dit bezoek plantte.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 5