De Amerikaanse vliegtuigindustrie schijnt plots te zijn ontwaakt Er rijdt een express-trein van Rome Amsterdam naar r De Nederlandse Opera in Holland Festival het De „Vals of echt'' en hoe men tot een beslissing komt Waf duivel in de beeldende kunst er vastzit aan samenstelling en internationale exploitatie Straalverkeersvliegtuig met een snel heid van 1000 k.m per uur De Cornet van De Havilland Regering leende 15 millioen FRIESE PRIJS VOOR BOEK VERZORGING Reeks van voortreffelijke uitvoeringen Een eigen Nederlandse operacultuur Van vlootvoogden en zeeslagen Expositie in Rotterdam Vervalser geeft het beeld, dat men in zijn tijd van een kunstenaar heeft Ma ar hij wordt steeds ontmaskerd Voorstelling wisselde met de tijden Voortreffelijk materiaal in Amsterdams museiim C AQ^QronlrornrMiTrLc gaven, kan duidelijk hebben gemaakt, ner verplichtingen daardoor zo laag Vjueuerenireinpuzzieb dat hier nog wel enkele haken en ogen mogelijk blijft. Antieke stad in Arabie ontdekt Met vele albasten beelden Brochure over A.V.O.-werk (Van onze luchtvaartmedewerker) ML de Engelsen sinds het begin van deze maand reeds driemaal in de week op en n*er vliegen naar Johannesburg In Zuid-Afrika en het tweede type sc hroef-turbinevliegtuig binnenkort gereed komt kijken velen vragend naar Amerika in afwachting wat men daar te lande zal gaan doen. Tot nog toe heb- nen de Amerikanen immers weinig belangstelling getoond voor straalvliegtni- KfciLT e burgerluchtverkeer en heeft men slechts één Convair verbouwd "Oliner. d.w.z. de hierin aanwezige zuigermotoren door gasturbines ver- V if«w vfar, °°,r het v,ieStuis. na de nodige veranderingen en versterkingen, gescnikt bleek als „proefkonijn" voor nieuwe turbopropvliegtuigen. Steeds lui der en dringender werden de stemmen van diegenen, die meenden dat de Ame- t(kanen in de toekomst in de productie van burger-vliegtuigen zouden achterop raken, totdat nu plotseling uit betrouwbare bron wordt vernomen, dat men aan «e overkant van de Atlantische Oceaan ook binnenkort de beschikking zal krij gen over een groot straalverkeersvliegtuig, waarin niet minder dan 80 reizigers Kunnen plaatsnemen en dat nog ongeveer 200 kilometer per uur sneller is dan de Engelse Cornet: n ÏAit bericht wekt nog meer verbazing. nu deze nieuwe jetliner afkomstig blijkt te zijn van een fabriek, die zich nimmer met de bouw van verkeers vliegtuigen heeft bezig gehouden, doch daarentegen een zeer grote er varing heeft opgedaan met militaire straalvliegtuigen. Het is North Ame rican, die deze verrassing heeft be reid. de fabriek an de B-45 „Tor nado" bommenwerpers en van de niet minder bekende „Sabels", de F-36 straaljagers, die aan het Koreaanse luchtfront duchtig van zich laten ppreken. Zal dit nieuwe Amerikaanse f s**act het antwoord geven op de engelse Cornet, die al drie jaar in de vaart is en na een lange voorbereiding en ontelbare proefvluchten, in het normale luchtverkeer is opgenomen? Het bijna 1000 kilometer per uur snelle North American straalvliegtuig is nieuwer en daarom moderner, maar het zal, ook al zullen de proefvluch ten in de nazomer naar wens ver lopen. op zijn minst nog enkele jaren duren, voordat ook dit vliegtuig evenals de „Cornet" daadwerkelijk aan het intercontinentale civiele luchtverkeer kan deelnemen. North American is een gevestigde vliegtuigenfabriek, die zich al meer dan 18 jaren met de productie hiervan bezig houdt. Het is alleen verwonder lijk, dat de bouw van dit nieuwe straalverkeersvliegtuig zo lang aan de openbaarheid onttrokken kon worden gehouden. Vijftien millioen Hat de Amerikanen de Engelse uit- daging hebben aangenomen, blijkt ook wel uit het feit, dat de Ameri kaanse regering geneigd schijnt aan alle vliegtuigfabrieken die hiervoor in aanmerking komen een lening te verstrekken van 15.000.000 dollar om een turbinevliegtuig, hetzij dan met straal- of luchtschroefvoortstuwing, te kunnen ontwikkelen. Bij ieder ver. kocht vliegtuig van een op deze wijze tot stand gekomen type, moet 1.000 000 dollar van de lening worden terug. betaald, zodat een fabriek, die een order van 15 van deze vliegtuigen kan verkrijgen, de gehele lening heeft in gelost. Het ontwikkelen van een ge heel nieuwe type verkeersvliegtuig is een zeer kostbare onderneming, waar niet ieder bedrijf toe zal overgaan, vooral als men niet verzekerd is dat er orders op zullen volgen. Met deze regeling wordt de ontwikkeling van nieuwe verkeersvliegtuigen gestimu leerd, wat ook wel noodzakelijk blijkt, gezien de relatieve voorsprong, die de Engelsen bezig zijn op dit ge bied te verkrijgen. Ook in Engeland immers kon het Cornet-project wor den doorgezet met grote voorschotten van de staat, die, naar men hoopt, later hun winst zullen opleveren. Om de luchtvaartmaatschappijen te be wegen in de toekomst de straalvlieg tuigen toch in te schakelen, ondanks de exploitatie-verliezen, die hierdoor in den beginne tijdens de proefnemin gen zullen ontstaan, wordt ook aan deze maatschappijen een lening in het vooruitzicht gesteld, die eerst later, als het straalluchtverkeer winstgevend zal worden, behoeft te worden afbe taald. Rusteloos gaat de luchtvaart voorwaarts. Nog steeds is het lucht verkeer niet geconsolideerd. Steeds grotere en snellere vliegtuigen zijn te verwachten. Echter is het wel zeker, dat de gasturbines in de toekomst voor het lange-afstandsluchtverkeer de belangrijkste plaats zullen in nemen. De Cornet van De Havilland, een slank uiterst snel vliegtuig, dat thans driemaal per week op en neer van Londen naar Johannes burg vliegt met een tot voor en kele jaren ongekende snelheid en op een zeer grote hoogte. De Cornet 11 met Holls Royce „Avon"- motoren, geschikt voor een groter vliegbereik, zal in de toekomst over de Atlantische Oceaan vliegen. Drie jaar geleden maakte dit vliegtuig, waarop alle hoop van de Engelsen was gevestigd, zijn eerste vlucht. Thans is het sinds enige tijd in het geregelde luchtverkeer opgenomen. Het bestuur van de Fryske Akademy te Leeuwarden heeft besloten, in het vervolg ieder jaar een bekroning te geven aan dat boeK, in het Fries ge schreven of over Friesland handelend, dat naar het oordeel van een deskun dige, door het Akademybestuur inge stelde commissie, uiterlijk het best is verzorgd. CEN VAN DE successen van het Hol- land Festival, dat thans nog avond In het maritiem museum te Rotter dam „Prins Hendrik" wordt van 25 Juni tot 8 September een tentoonstel ling gehouden, genaamd „Van vloot voogden en zeeslagen', waarvoor het materiaal portretten en afbeel dingen van enkele hunner daden uit de „gouden eeuw" afkomstig is van de „Atlas van Stolk". De expositie, waarvan de eerste prenten betrekking hebben op de be ginperiode van de 80-jarige oorlog met o.m. een portret van Lumey on der wiens bevel de Watergeuzen in 1572 Brielle veroverden, wil geen aan spraak maken op volledigheid, doch er is naar gestreefd van de belangrijkste gebeurtenissen die afbeeldingen op te nemen, die tevens representatief ge acht mogen worden voor het peil, dat de graveerkunst in de 17de eeuw had bereikt. Onder verschillende der prenten is een verslag afgedrukt van de afgebeel de gebeurtenis en hieruit leidt men af, dat deze historieprenten in zekere rin de taak van onze tegenwoordige ge- illustreerde bladen verveullen. wenstein, die ook „Jenufa" en „Un ballo in maschera" tot een succes hielp maken. Greet Koeman, Louise de Vries, Lidy van der Veen, Frans Vroons, Jan van Mantgem, 'Chris Scheffer, Gerard Groot en anderen. Goede leiding CHARLES BRUCK dirigeerde „Le Rossignol" en „Oedipus Rex" van Strawinsky, Rafael Kubelik leidde „Je. nufa" van Janacek en Josef Krips „Don Giovanni" van Mozart. Eduard Flipse zal Pijpers „Halewijn" dirigeren. Vooral aan Josef Krips is het te dan. ken, dat „Don Giovanni" tot een zui vere, door talrijke toeschouwers toege juichte Mozart-vertolking werd. Ons land is met de Nederlandse Ope ra op de goede weg. Het Holland Fes tival heeft daarvan opnieuw het bewijs geleverd. (van een onzer redacteuren* IN 1937 veiocheen plotseling „Ue Emmrzsgangerc" in «e k-matham*-!, een dat werd aangekondigd als een tot dusverre onbekend schilderij van Johanne Vermeer. Het bleek kenmerken te bevatten, die zeer beslist niet die van e Delftse meester waren. Het is dan ook uiteindelijk als een vervalsing ontmas kerd. al is nog niet iedereen van de juistheid van deze beslissing orertuig o experts hebben hun kleine momenten. Van Meegeren heeft, aldus verklaard hij later aan de verbaasde wereld, deze vervalsing vervaardigd, om het bewu» te leveren van zijn groot kunstenaarschap. Helaas voor hem is zijn werk een bewijs van het tegendeel geweest. Hij heeft net iets te gemakkelijk het masker van een ander opgezet om nog de kracht van zijn eigen artistieke persoon U heid aannemelijk te kunnen maken. wel wat gecompliceerder. Schildert hebben nog al eens hun eigen werk gecopieerd of herhaald. De copieën zijn ondanks alles onecht omdat het ori ginele werk in de directheid van zijn inspiratie, in de kracht van zijn pen seelstreek een innerlijke zekerheid heeft die het meer bedachtzaam gemaakte „afschrift' mist. Iets dergelijks geldt voor het door een leerling vervaardigde pendant van een meesterwerk. Verder gaat de onvoldoende zorgvul dig uitgevoerde restauratie Een onbe kend werk, dat voorzien wordt van de handtekening van een erkende meester, nadert een stap dichter de bewuste vervalsing. Ten slotte is er de charla tan, die domweg een bestaand stuk copieert. danwel uit fragmenten van meesterwerken nieuwe werken samen voegt en deze voor echt laat doorgaan. Er zijn in dit opzicht heel wat mo gelijkheden. Maar wat er ook uiteen loopt steeds verraadt de vervalser zich in kleinigheden, als in de keus van een verkeerd detail, in de penseelstreek of in de geest van zijn werk. Het beeld, dat zo iemand geeft van het werk van een meester, is het beeld dat zijn tijd ervan heeft. Daarom wordt een ver valsing altijd als zodanig ontdekt, zo niet nu dan toch later. CEN vervalser heeft een *-« U7io bedoeling. Wie bankbiljetten namaakt of mun ten afgiet, heeft het plan, op deze wijze waardeloze zaken waardevol te maken en het verschil als winst in zijn zak te steken. Bij kunstwerken ligt het toch aan avond door zijn kunstmanifestaties van de allerhoogste rang talrijke bin nen- en buitenlanders in verrukking brengt, is dat het bewezen heeft, dat Nederland thans een eigen opera-cul tuur bezit. Het is lange jaren tobben geweest om een opera op de been te brengen, die zich met buitenlandse gezelschappen meten kan. De Nederlandse Opera, die in bet Holland Festival kwam met „Le Kossignol" en „Oedipus Rex" van Igor Strawinsky, met „Jenufa" van Janacek, „Un ballo in maschera" van Verdi, „Don Giovanni" van Mozart en „Hale wijn" van Willem Pijper, heeft thans vaste voet aan de grond. Zeker, ook in vorige seizoenen deed zij reeds van zich spreken, doch vooral met „Don Giovanni" heeft zij, naar het ons voor komt, een voorlopig hoogtepunt be reikt. Dat is een gelukkig verschijnsel. Het is thans zaak het bereikte peil te hand haven en te streven naar een verede ling van het muzikale genot, dat deze eigen, Nederlandse opera ons in de toe komst zeker nog zal kunnen brengen. Succes is niet zelden een aansporing voor anderen om een poging in de zelfde richting te wagen. Utrecht heeft thans ook een eigen opera-gezelschap, dat het zij met voldoening gconsta- teerd enige verantwoorde uitvoerin gen heeft gegeven. In Oost-Nederland is men hardnekkig bezig geweest om ook daar een eigen opera-groep te vor men; tot nu toe zonder resultaat. Ons land is te klein om er een aan tal opera-gezelschappen op na te hou den, die artistiek en zakelijk voldoen de levensvatbaarheid hebben om zich blijvend een plaats te veroveren. Het heeft daarvoor niet voldoende krachten en evenmin genoeg contanten. Want een eigen opera is een dure geschiede nis. Het zou te betreuren zijn, als het bedrag, dat de overheid als subsidie beschikbaar kan stellen voor het in stand houden van een opera, verdeeld zou moeten worden onder enkele ge zelschappen, die vermoedelijk niet bo ven de noodlijdendheid zouden uitko men. [N de Nederlandse Opera bezit ons land thans een ensemble, dat in ere gehouden moet worden en dat men de beste kansen dient te geven. En dat aan de andere kant deze kansen met beide handen zullen moeten worden aangegrepen en, zich spiegelend aan sommige buitenlandse gezelschappen, zich bewust zal moeten blijven, dat de hoogste top nog lang niet bereikt is. Het is een slechte gewoonte om een overdreven voorstelling te gevtj van de capaciteiten van buitenlandse zan- van reitlgersverkeer ong-mstig liggen, gers en de prestaties van onze landge- I Dat wordt du? een zaak van touwtrek noten te kleineren. Toch moet het ons I ken en uiteindriök van compromissen. (Van een onzer redacteuren) MET NAME voor de Middeleeuwer is de duivel een realiteit geweest, ten- minste even tastbaar als de kerk waarin hij zijn God placht te ontmoeten. Satan was een deel van het christelijk geloof de schaduw als het ware, waarin zich het hemelse licht te helderder openbaard». Niettemin is het beeld, dat men zich van hun vormde, allerminst onveranderlijk geweest. De voorstelling van de Kwade is gegroeid met de menselijke geest. Naarmate deze zich verder ont wikkelde, verloor de boze zijn angstaanjagende trekken om ten slotte weinig méér te worden dan een ornament in een tekening of schilderij. Wie van deze gang van zaken een indruk wil hebben, zal deze zomer terecht kunnen in het Stedelijk Museum te Amsterdam, waar het Amsterdamse Studentencorps ter gelegenheid van het (riste lustrum van de Alma Mater een te«.toon» cnmg heeft ingericht onder de titel „De duivel in de beeldende kunst". kuisheid al die begeerten, die de mens van zijn eigen innerlijk uit folte ren en vervolgen CEN enkele maal trouwens komen er plotseling gedaanten voor, die wijzen op een andere visie. Zo kan in een zon de val de duivel de vorm krijgen van een hagedisachtig schepsel met een vrouwekopje waarin het vrouwe lijke dus zelf als het verleidelijke figu reert. Deze gedachte is nog verder uit gewerkt in een prent van Lucas van Leyden, waarin de H. Antonius wordt bezocht door een schone vrouw. Het enige kenmerk van haar helse afkomst bestaat uit twee kleine hoorntjes op haar achterhoofd. Het streven naar steeds gruwelijker voorstellingen ontneemt echter alle kracht aan de werking ervan. Het is het teveel, dat hier ten slotte het tegen deel doet bereiken van wat men be oogt. Daar bovendien het opkomende humanisme gaandeweg een eind maakt aan de angst voor de duivel en het dui velse, treedt ten laatste de duivels- voorstelling nog slechts als een décora tief element op. De kuntenaars verval len in herhalingen, die steeds minder overtuigen in de vastheid van hun ge loof in wat zij uitbeelden. Aldus, kort samengevat, de leidende gedachte op deze expositie. Deze zelf munt uit door een rijk gevarieerde hoe veelheid op zeer overzichtelijke wijze samengevoegd materiaal en door een aantal aardige vondsten. Van W. IJITERAARD heeft men daar niet alle duivelsvoorstellingen bijeen kunnen brengen, welke thans nog bekend zijn. De hoeveelheid materiaal dwong tot selectie een heel complex van sterk uiteenlopende omstandigheden tot een ruim gebruik van reproducties. Niette min geeft deze verzameling foto's, ori ginele etsen, houtsneden en schilderijen een belangwekkend beeld van de vorm, die een stuk geloofsinhoud in de loop der eeuwen heeft aangenomen. De vroegst voorkomende voorstelling is die van de slang, welke in het para dijs als de verleider van Adam en Eva optreedt. We vinden haar o.m. in een laat-romeins relief. waarin de eerste mensen ter weerszijden van de paradijs boom zich spijtig afwenden van de ver boden vrucht. De slang ls overigens maar een tam ding. Veel gruwelijker wordt de voorstelling al in een ivoor- relief van pl m. 800, waarin Christus triomfeert over basilisk en aspis (ps. 9113). In latere hellevoorstellingen zijn de duivels echter niet veel meer dan mis vormde mensen, die zich met een ,zeer menselijk plezier wijden aan bezighe den als zielen verleiden en verdoemden folteren. Zij staan echter op zichzelf, hebben in feite geen deel aan het lijden van hun slachtoffers. Hun steeds fan tastischer vormen worden in feite steeds minder overtuigend en wekken vaak de indruk, slechts als decoratief te zijn bedoeld. Alleen bij Jeroen Bosch, deze gefolterde, ligt de zaak an anders. Bij hem zijn de duivels verschij ningsvormen van de menselijke ziel zelf. Zij zijn hebzucht, vraatzucht, on- FRIESE' GEDICHTEN IN ITALIAANS VERTAALD Binnenkort zal er, mede door de steun van Gedeputeerde Staten van Fries land,, in Italië een boekje verschijnen met Friese verzen in Italiaanse verta ling, bewerkt door de literatuurkenner dr .Giacomo Prampolini. Wanneer ge tot de gelukkigen be hoort, die een vacantiereisje naar Zwitserland kunnen maken, komt ge misschien 'n dit schilderachtige dorpsstraatje van Zuos. Onthoudt de naam maar eens. van 'net hart, dat in „Den Giovanni" Sici pio Coiombo. dtc als gast de titelröï ver vulde hij mof* er dan Wiet voliMig in geslaafd zijn a«»n de figuur van >*on Giovanni de gestalte te geven, die Mo zart zich daarvan heeft voorgesteld tot de besten behoorde. Evenals Erich Kurz, een Wener, die de rol van de sluwe dienaar Leporello zong en voor treffelijk acteerde. Maar ook de Nederlanders mogen met ere genoemd worden: Gré Brou- voor elk land afzonderlijk tenslotte toch op nul uitkomt. Goederenwagons VOOR goederenwagons is de bereke ning iets anders. Hier gaat men uit van het aantal as-kilometers, het aantal kilometers dus, dat door alle assen van een wagon wordt afgelegd. Een vier- assige goederenwagon legt over een af stand van honderd kilometer vierhon derd as-kilometers af, een twee-assige riAGELIJKS rijden er treinen van Nederland naar het buitenland dagelijks tweehonderd. Men kan deze eenheid komen er treinen uit den vreemde ons land binnen. Internationaal als hun willekeurig achten, in elk geval houdt route is ook hun samenstelling. Een expressetrein uit Rome via Bazel naar Am- ze rekening met de grootte van de wa- sterdam bevat niet zelden Italiaanse, Zwitserse, Franse, Belgische en Neder- gon, omdat deze meer vracht kan ver- landse rijtuigen. Reisbiljetten kan men overal kopen. Men betaalt ze in de valuta voeren naarmate ze meer assen telt. van het land van vertrek. Oppervlakkig geredeneerd zou men dus kunnen zeggen, Bovendien wordt een zeker bedrag aan dat bepaalde landen voordeel trekken uit het materieel, .dat andere leveren of huur gerekend voor elke dag, die de afstaan. In theorie kan het immers gebeuren en in de practijk komt het inder- wagon buiten de grenzen van het eigen daad voor dat iemand in Colmar in een exprestrein stapt, in ThionviUe deze land doorbrengt. Wordt dus een Neder- weer verlaat, al die tijd in een Nederlands rijzig zit er zijn rek' in Franse francs landse goederenwagon naar het Zuiden betaalt, »,odat de Franse spoorwegmaatschappij met de revenuen gaat strijken, van Frankrijk gezonden, dan is er èn Toch horen we nooit van internationale ruzies over de exploitatie van deze voor België èn voor Frankrijk veel aan treinen. gelegen, deze zo spoedig mogelijk terug te zenden, aangezien het bedrag hun- mogelijk zijn. Toch leiden ook op dit Nu mogen de „vreemde mogendhe- CR IS voor geschillen geen enkele re- punt de besprekingen doorgaans tot een den" de buitenlandse wagons gebrui- *-* den. Want de gehele samenstelling, bevredigend gevolg. ken voor hun eigen vervoer. Voorwaar de dienstregeling en de exploitatie van de is echter, dat dit gaat in de richting deze treinen berust op een reeks af- Rekening-courant van het land var. herkomst Wordt een spraken van de verschillende nationale ]V/[EN zou kunnen zeggen, dat er een Nederlandse wagon in Amsterdam be- spoorwegmaatschappijen. Telkenjare ko- 1,1 SOort van rekening-courant wordt laden voor Bordeaux, dan mogen de men vertegenwoordigers dezer organen aangehouden van ieders vorderingen en Fransen de lege wagon op de weg terug bijeen, om al de vraagstukken die aan verplichtingen. Deze worden omgere- weer gebruiken, maar alleen voor ver- de geregelde loop der internationale kend in reizigers-trein-kilometers, een voer in de richting Amsterdam of een treinen vastzitten, te bespreken. Een getal, dat men vindt door de afstanden, tussengelegen plaats, twistpunt is de dienstregeling. Een door alle reizigers in alle treinen afge- Aldus ontstaat er weer een waslijst trein, die op een voor ons gunstig uur iegd, tezamen te tellen. Dit totaal ver- van vorderingen en verplichtingen wei- uit Amsterdam vertrekt, kan voor de tegenwoordigt een zeker bedrag a.n ke door het daarvoor bestaar de burei j Belgen en de Fransen wel zeer onaan- Franse goudfrsnken. v n de samenwerkende spoorwegmaat- trekkelijk zijn, omdat hij b «i grenz-M Hiei tegenover komer. te sta<«n de schappijen wordt bijgehouden. En al- passeert »p tijden, die uit »en oogpunt ontvingsten, die elk ISnd afzonderlijk weer: uiteindelijk komt dace reker mg «an rpiirtopmvopW nna-»»stis lid*en. heeft gehad uit de exploitatie van deze op nul uit. treinen, en het aantal reizigers-trein- Zo is er een stuk internationale sa- kïkvneters, door hu* materie*! van e,-" menwsrking mogelijk, oat alle.-minst der aiVonderlijir-» landen op deze iuter- ud** schrn.—-yrpers en bazuingeschal m nationaf- routes ^gelegd. Uit al o.-ze de atjjdacht vjrdt geplaatst, maar dat '-erekenii»gen vindr men tenslotte, wat elk land afzonderlijk schuldig is of te vorderen heeft. Zo eens in de vijf jaar wordt de eindafrekening opgemaakt. Dan worden de landen, die een vor dering dreigen te krijgen, iets voorzich tiger met het afstaan van wagons, de landen, die een schuld in het verschiet zien dreigen, daarentegen zeer scheu- -1 riet ene 3%ax valt beslisriog uit uw -1 gu 'Sie van **t ene 1F»4, een t^wer jaat blijk-i ze beter anders kunnyj wor den genomen. Komt een bepaald land op het ene punt in het nadeel, dan boekt het op een ander wel weer een voor deeltje. Uiteindelijk heeft geen der par tijen al te veel reden om zich te be klagen over het resultaat van het over leg. En de exploitatie? Het voorbeeld.dat we in het begin van deze beschouwing niettemin zeer reëel en zeer efficiënt is. Het internationale reizigersverkeer plukt er althans dagelijks de vruchten van. Men zal zich zelden realiseren, wat er zoal aan een internationale express trein vast zit. Daarom leek het ons goed, althans een kleinigheidje uit de keu ken te verklappen: een soort „daad van eenvoudige rechtvaardigheid" zou men tig. Het resultaat is, dat de rekening dit kunnen noemen. QVERIGENS is een vervalsing even- zeer een hulde aan de meester zelf als een bewijs van de grote belang stelling, die er voor hem bestaat. Een vervalser wil dan ook voorzien in een behoefte, een tekort aanvullen en er uiteraard zelf aan verdienen. Hij is zelf niet zelden een vaardig ambachts man en op zijn terrein zelfs een ta lent, doch vinjit het gemakkelijker, een ander na te bootsen dan zichzelf te zijn. Er is heel wat kennis van zaken nodig voor de ontmaskering van een vervalsing. Inzicht in de werkwijze van de nagevolgde meester, kijk op zijn stijl, kennis van zijn „handschrift", van de levensgewoonten en de kleder drachten in zijn tijd dat alles en nog veel meer is er voor nodig. Kwartslampen, röntgenstralen, een heel scheikundig laboratorium zijn nó- dig, om de echtheid van verf en barst jes in de verflaag te onderzoeken. Wat er zoal bij komt kijken, leert 'n tentoonstelling in het Stedelijk Mu seum te Amsterdam onder de titel „Vals of echt'". Er is hier heel wat vergelijkingsmateriaal bij elkaar ge bracht ook een enkel doek van Han van Meegeren dat overigens niet zo zeer is gericht op sensatie dan wel op het wekken van inzicht. Wie al desa echte en valse stukken met elkaar heeft vergeleken, wordt tenslotte on derworpen aan een kleine test. Hem wordt namelijk gévraagd uit te ma ken, of bepaalde, ter vergelijking op gehangen stukken al dan niet echt zijn. Hij kan daarbij steunen zowel op wat hij in de voorgaande kabinetten heeft gezien alsook op wat in de voortref felijke catalogus op zo verhelderende wijze is uiteengezet, hierin is heel het wetenschappelijke arsenaal van de ontmaskeraar uitstekend samengevat. Bovendien wordt daarin de illusie te niet gedaan, alsof het ontdekken van vervalsingen iets als een geheime kunst zou zijn. Als middel om de goede smaak te scherpen en inzicht te verbreiden i« deze expositie zeer waardevol. v. W, Wendell Philips, die een expeditie geleid heeft naar het weinig onder zochte Zuidoostelijke deel van het Arabische schiereiland, heeft verklaard, dat de overblijfselen van een oude stad in het sultanaat van Muscat en Omam zijn ontdekt. Volgens zijn zeggen moet het hier een Himyaritische stad be treffen (de Himyariten volgden onge veer een eeuw vóór Christus de ko ningin van Saba op). Reeds Claudius Ptolomeus zou naar deze stad verwe zen hebben als een centrum van de specerijenhandel. Volgens de archeoloog professor Frank Albright heette deze stad Abyso- polis. De expeditie, aldus Philips* beeft een groot aantal antieke munten en albasten en bronzen beelden gevonden. Enkele leden der expeditie bevinden zich nog in het sultanaat, om opgra vingen te doen. Hij zeide, dat in het gebied rivieren zijn en hoge bergen met bossen en prachtige meren. Het Hoofd van de Medische afdeling van het Rode Kruis, Dr Baesjou, heeft een brochure geschreven over hrii werk van de Nederlandse Vereniging Socialj Zorg voor Min Ier-Validen „Actio Vin. cit Omnia". Dr Baesjou behandelt hierin het pre. bleem van dr revalids'ie, het v iderom geschikt maken van de minder vallfa voor het productie-proces. De schrijver geeft een indruk van hft belang va- samepwerkir-' de tu- 'org, de beschutie werkgel«genneid de Raad voor Herstel van Arbeidig). schiktheid om daarna in te gaan op vraag hoe we een goede revalidnU» kunnen' verkrijgen. Dr Baesjou komt tot de conclusie, <j.t het van belang is de minder valide» die nooit zijn behandeld, op te sporen en van de reeds behandelde gevaw te doen nagaan of bU de huidige rev»» datiemogelijkheden nog niet meer v'00r deze mensen kan worden bereikt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 10