Bescherming tegen atoombommen
mimzmm
r
Pim. Pu in. I'oin in het nieuwe Imis
2ie v-fidw-me.nfi&eidjei
Schaakrubriek
Een Amerikaan vond een middel
iegen „vuurstorm
BRIDGERUBRIEK
Puzzle-rubriek
Kruiswoordpuzzelaars aan de slag!
Radioprogramma voor dit week-end
Hersengymnastiek
Holle wanden en dikke
daken in koepelvorm
Geslaagd dank sfj
HILVERSUM
PATRICIA WENTWORTH
ZATERDAG 19 JULI 1953
ii
„Tegen de uitwerking van atoombom
men op mensen, buizen en fabrieken
kan een afdoende bescherming worden
gebouwd" verklaarde de president van
een Californische fabriek van bouw
materialen, Hal B. Hayes, tijdens een
persconferentie in het Amsterdamse
Doelenhotel, één van zijn pleisterplaat
sen op de propagandareis, die h(j door
Europa maakt.
De heer Hayes, die naar hij zeide als
bouwdeskundige adviezen aan de Ame
rikaanse regering geeft over „atoom-
bestendige" materialen en constructies,
begon met te zeggen, dat weliswaar
tegen voltreffers door atoombommen,
tiie in duikvlucht worden geworpen,
niets bestand is, maar dat in zulke ge
vallen het zeer plaatselijke effect in
een geheel onbruikbare verhouding
staat tot de fabrikatiekosten van de
bom. Deze wordt daarom in de regel
van ten minste 2000 meter hoogte ge
worpen en bestrijkt dan een groter ge
bied, maar heeft lang geen maximale
uitwerking. Tegen deze graad van effect
nu bestaat volgens de heer Hayes af
doende bescherming, zowel voor be
staande als voor nog te verrijzen ge
bouwen.
In de eerste plaats toonde hij een
materiaal, samengesteld uit asbest,
mica en perlite (een steensoort, die o.a.
in Italië wordt gevonden), dat door
middel van verstuiving kan worden
aangebracht als een laag, die op om
streeks 2500 meter van de atoombom
explosie brandvrij blijft. Dit is van be
lang tegen de zogenaamde vuurstor-
men, een gevolg van de explosie die
naar hij zeide, in 1945 in Hirosjima 80
pet van de catastrophe hebben veroor
zaakt.
Verder noemde de heer Hayes een
doorzichtige metaalbescherming van
de ramen, en afsluitmateriaal naar het
voorbeeld van ijskastdeuren. Van veel
belang achtte hij veertig cm dikke holle
wanden, gevuld met een mengsel van
afval en chemicaliën, dat door toevoe-
hardt. Vijf cm van dit materiaal zou
evenveel bescherming bieden tegen
temperatuurswisselingen als veertig cm
beton.
De heer Hayes was van mening, dat
met deze hulpmiddelen voor de gewone
kosten huizen kunnen worden ge
bouwd, bestand tegen een voltreffer
van atoombommen, die van drieduizend
meter hoogte worden geworpen.
Ook scheidsmuren om de uitwerking
van een bom te localiseren achtte hij
van belang, evenals, voor belangrijke
gebouwen, dertig cm dikke daken, die,
mits in koepelvorm, zijns inziens een
voltreffer zouden verdragen.
In bestaande gebouwen kan, zeide
hij, een frame ter versterking worden
aangebracht en dit zou vooral passend
zijn in Nederland, waar bescherming
wordt vereenvoudigd door dikke mu
ren, kleine ramen en brandvrije daken.
Tegen de dodelijke gevolgen van de
gammastralen beval de heer Hayes aan
betonnen cellen in de huizen. Twee en
een halve meter dikke gegolfde beton
platen zouden belangrijke gebouwen
zelfs tegen voltreffers beschermen (in
clusief de gammastralen).
ONGEWONE PASSAGIERS AAN
BOORD VAN DE „SUMATRA"
Met het ms „Sumatra" vertrokken
gisteravond drie beren, een lama en
een zebra, bestemd voor de dierentuin
in Bandung en afkomstig uit het die
renpark te Valkenburg, naar Indonesië.
NAJDORF KAN HET OOK NOG
WEL!
KONINGS-INDISCH
Wit: S. Reshevsky, Zwart, M. Najdorf
12e matchpartij, 1952.
1 d2d4, Pg8—f6 2 c2—c4, g7—g6 3
g2g3, Lf8—g7 4 Lflg2, 0—O 5
e2e4, c7c5 6 d4d5, e7e5 7
Pgl—e2, d7—d6 8 Pbl—c3, a7—a6,
9 a2a4 (Dit had geen haast, beter
0—0) 9 Pb8d7 10 0—0, Pf6—
h5 11 Lele3!? (Merkwaardigerwij
ze gaat nu het initiatief op zwart
over, de voorkeur verdiende 11 f4,
exf4 12 gxf4!, f5 13 Lf3!, Ph—f6 14
exf5) 11 f7—f5 12 e4xf5 (Er is
weinig beters, want als zwart op e4
slaat is Pxe4 wegens Lxb2 onmogelijk,
terwijl Lxe4 met Pdf6 beantwoord
wordt. De plausibele voortzetting 12
Dd2 wordt b.v. met Pdf6 13 h3, fxe4
beantwoord: 14 Kh2! Ld7, 15 Lxe4, b5!
Of 15 Pxe4, Pxe4 en Pf6) 12
g6xf5 13 f2—f4, e5xf4! 14 Pe2xf4
(Wit moet Pe5 beletten; dit kon ook
met 14 gxf4, maar na Pdf6 15 h3 heeft
Pe2 geen toekomst, terwijl 15 Lf3,
Pg4 16 Lxg4, fxg4 17 Pg3, Pxg3 en
Lf5 ook niet veel belooft) 14
Ph5xf4 15 g3xf4, Pd7—f6 16 h2—h3,
Lc8d7 17 Ddld3, Dd8—e8 18
Talbl! (Een goede zet, mits wit er
mee beoogt: a) pion b2 te dekken; b)
de opmars b7b5 uit te schakelen,
men zie b5 19 axb5, axb5 20 cxb5,
Tb8 21 b4! en wit blijft een pion voor)
18 De8—g6 19 b2—b4? (Maar
dit is fout; juist was Kh2, Ph5 20 Ld2,
Tac8 21 Df3 met nauwgezette verde
diging- van alle zwakten: de pionnen,
de velden e4 en d4, de hangende fi
guren en de open e-lijn) 19
Pf6e4! (Nu zou Pxe4 fxe4 mate
riaal kosten: Dxe4?, Dxe4 en Te8) 20
Pc3e2, b7b6 - (Lxa4 levert we
gens bxc5 en Txb7 niets op) 21 b4_x
c5, b6xc5 22 a4—a5, Ta8—e8 (Men
ziet de schade, die 19 b4 veroorzaakt
heeft: het paard op c3 verloor zijn
steuntje, loopt nu zelf gevaar en staat
de andere figuren in de weg; Pe4 be
heerst het bord, de b-lijn betekent
niets, de e-lijn alles) 23 Le3cl, TfS
—f7 24 Kgl—h2, Pe4—f6 (zie dia
gram)
Stelling na 24 Pf6.
Zwart staat gewonnen. Als wit 25
Lb2 speelt volgt Tfe7 26 Tbel, Pg4f
(hxg4, Lxb2, g5? Dh5t) of 26 Tfel,
Dh5, terwijl bovendien Te3 mogelijk
is. In arren moede keetr de loper dus
maar terug:
25 Leld2, Tf7—e7 26 Tbl—el, Dg6
h6 27 Kh2—gl, Pf6—c4! 28 Ld2—
cl? (iets beter was Lxc4, wat echter
pion h3 zou kosten) 28 Pe4c3
29 Kgl£2 en wit gaf meteen op.
SPEL UIT BLANXENBERGHE
A AN het onlangs te Blankenberghe ge-
houden internationale bridgetournooi
namen vele sterke teams der West-
Europese landen deel. De Italianen, die
zowel in de paren- als in de viertallen-
wedstrijden als favorieten golden, kon
den ondanks hun zonderlinge biedsyste-
men weinig bereiken. Meermalen ble
ken zij verstrikt te geraken in hun eigen
ingewikkelde conventies en bereikten
zij eindcontracten, waarvan geen enkel
ander „normaal" paar zou dromen.
Als we zien op welke wijze zij in het
onderstaande spel te werk gingen, zul
len vele bridgers zeker de haren te ber
ge rijzen.
West: Oost:
Sch. Sch. ,a,10,9,8,6,5,4,2
H. a,v,9,5,3 H. 5
R. a,h,7,3 5,3
KI. a,v,8,4 KI. 7,2
De niet-Italiaanse paren, welke dit
spel in het parentournooi te bieden kre
gen, boden het ongeveer op deze wijze
(Oost gever, niemand kwetsbaar):
Oost:
3 Sch.
pas
Oost:
pas
1 Sch.
4 Sch.
West:
4 Sch.
of wel:
West:
1H.
3 R.
pas
De Italianen gaven het volgende bied-
verloop ten beste:
West: Oost;
pas
2 R. 2 H.
2 SA. 3 KI.
3 Sch. pas
Bij navraag bleek dit biedverloop de
volgende betekenis te hebben:
2 Ruiten geeft aan een sterk spel met
óf een 4-4-4-1 verdeling óf een 4-4-5-0
verdeling;
2 Harten vraagt, wélke van deze twee
verdelingen de partner heeft;
2SA zegt, dat West een 4-4-5-0 ver
deling heeft (met een bod van 2 Schop
pen zou hij de 4-4-4-1 verdeling heb
ben aangegeven);
3 Klaver vraagt, in welke kleur of de
partner renonce heeft;
3 Schoppen zegt, dat de Westspeler
renonce in Schoppen heeft.
Hebt u het begrepen?! Het is alle
maal gemakkelijk genoeg, als je het
maar weet! Dat Oost geen 4 Schoppen
bood is nu wel te begrijpen, omdat zijn
partner immers renonte in die kleur
heeft. Maar zelfs als Oost 3 troefslagen
zou verliezen, is het winnen van 4
Schoppen nog eenvoudig als óf Harten
heer óf Klaverheer goed zit.
i
Bekende
schriftelijke cursus
Prakt. Boekhouden en Handelscorr.
(Advertentie, Ing. Med.)
De normale bieders, die allen in dit
spel 4 Sch. bereikten, maakten gemak
kelijk 5 aan trek, daar de overblijvende
Schoppens 3 2 verdeeld zaten en zo
wel Klaver- als Hartenheer goed zaten.
Het is al bijzonder grappig om te
zien, dat de speler die geen enkele
Schoppen heeft, volgens de Italiaanse
biedmethode het spel in Schoppen moet
spelen! Minder grappig zullen de Ita
lianen het gevonden hebben, dat het
spel dik onderboden was en dat er ge
makkelijk een manche in Schoppen in
bleek te zitten.
Het komt ons voor, dat de Italianen
bieden volgens het principe: Waarom
gemakkelijk, als het ook moeilijk kan?
JOKER.
De 15 bekende historische personen,
wier namen uit de 48 gegeven letter
grepen waren te vormen, waren in al-
phabetische volgorde:
Bilderdijk - Brinio - Cleopatra - Co-
1 limbus - Diogenes - Garibaldi - Hanni-
bal - Lincoln - Mazarin - Napoleon -
Nelson - Nero - Newton - Oldenbarne-
veldt - Robespierre.
Er bleek een grote belangstelling te
bestaan voor dit geschiedenis-vraag
stuk. Veelal waren de oplossingen keu
rig verzorgd en soms voorzien van een
omschrijving van het voornaamste werk
der genoemde personen. De loting
moest echter ook ditmaal weer beslis
sen en de gelukkige was:
de heer H. Dil, Bakkerspad 23 b,
Zaandam.
Puzzle 251. Ook de cüferliefhebbers
weer een beurt.
Gevraag wordt de volgende verme-
nigvuldigsom geheel in cijfers in te
zenden als gegeven is, dat het verme
nigvuldigtal een veelvoud is van de
vermenigvuldiger. Verder, dat dezelfde
letter steeds hetzelfde cijfer voorstelt
en dat alle cijfers, voorgesteld door de
letters B en F in de uitwerking zijn
aangegeven.
DPBD A
FM AR
B. B.
B.
F.
F.
BBF.
Hoe ziet deze lettersom er geheel vol
ledig in cijfers uit?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 24 Juli aan de Redactie
van dit blad. (Er wordt onder de in
zenders van een goede oplossing weer
een prijs van f 5.verloot).
Hortzontaal: 1 uitgedorst graan, 5
ieder, 7 dunne stof, 11 instrument om
windrichting te bepalen, 13 smergel,
15 A'dam tijd, 16 godin der jacht, 18
water in N. Brabant, 19 deel v.e.
boom, 21 zijrivier v. d. Rijn, 22 weide
in het hooggebergte, 23 soort brood,
25 plaatsje in Drenthe, 26 groente, 27
kaartspel, 29 soort bouwland, 31 tel
woord, 32 smalle strook, 33 gesteen
te, 35 plantensoort, 37 erts, 39 deel v. e.
35 plantensoort, 37 erts, 39 deel v.e.
schip, 40 plezier, 41 waterplant, 42
Verticaal: 1 kaartspel, 2 geheel, 3
Duitse munt, 4 bloedverwant, 5 Eu
ropeaan, 6 toiletartikel, 7 stapel veld-
hooi, 8 stad uit de oudheid (bijbel)9
slingerplanten, 10 geestdrift, 12 vlak
temaat, 14 verkeerd, 17 azijn, 20 pia
no, 21 ongerijmdheid, 23 soort kers,
24 man, 26 zangnoot 27 schrijfgerei,
28 opstootje, 30 deel v.h. gelaat, 34
uitgave, 36 leidsel, 38 Joodse staat in
Palestina, 42 paar, 43 lofzang, 44 lid
woord, 46 wijze van kleden, 48 gravin
Eng. titel, 45 plaatsje in Overijsel,: 47 Van Holland, 49 woonschip, 50 Turkse
bekende motorraces, 48 diamant, 52
eerste en laatste letter v.h. Griekse
alphabet, 53 horizon, 55 klaar, 57
meisjesnaam, 58 soort papegaai, 59
iedere.
titel, 51 baan voor balspel, 54 de naam
onbekend, 56 lengtemaat.
(Voor de oplossing zie men ons num
mer van Dinsdag).
4. „Verleden week heb dleJd^
vergissing was en heb ik er
geen aandacht aan geschonken, maar
nu staat dezelfde advertentie er voor
de tweede keer in. Dat kan toch g
vergissing zijn." Noch Firn, n -
der begreep er iets van, maar Moede
was niet van plan om het er dlt™?fl
bij te laten en schreef nog diezelfde
avond een brief, waarin ze om nadere
inlichtingen verzocht. „Je kunt no°it
weten", merkte Moeder op, toen ze la
ter op de avond met z'n allen een
kopje thee dronken. „Verbeeld je, dat
we eens een gelukje hadden". „Och
Moeder, wat enig", juichte Pom. „Krijg
ik dan een eigen kamer?" „Niet zo
voorbarig", zei Moeder lachend, ,,y/q
hebben dat huis nog niet, ik weet trou-
wens niet eens waar het is". „Stelt u
zich er maar niets van voor", rie4n Pim
somber. „Dan kan het tenminste ook
niet tegenvallen. Natuurlijk ontvangt
die huisbaas duizend brieven. En wi»
zal dan de gelukkige zijn? Trouwens,
misschien is het wel een oud krot".
Maar Pom en Pam laten zich door
Pim niet van de wijs brengen. „Hoera,
we krijgen een groter huis", riepen ze
ongewónden en dansend en springend
brachten ze de brief op de bus.
ZONDAG 20 JULI
HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 VARA,
12.00 AVRO, 17.00 VARA. 18.30 VPRO,
19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00
Nieuws, weerberichten en postduiven-
berichten. 8.18 Gram.muziek. 8.35 Voor
het platteland. 8.45 Orgelspel. 9.02 Sport-
mededelingen en postduivenberichten
9.05 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven
causerie. 10.00 Instrumentaal trio. 10.30
„Met en zonder omslag". 1100 Gram.
muziek. 12.00 Postduivenberichten en
Finse volksmuziek. 12.20 Gram.muziek.
12.30 „Even afrekenen, herenl". 12.40 Ita
liaanse muziek. 13.00 Nieuws en weer
berichten. 13.05 Mededelingen en gram.
muziek. 13.20 Dansmuziek. 13.55 Boek
bespreking. 14.15 Gevarieerde muziek.
14.45 Zang en orgel. 15.05 Filmpraatje.
15.20 Omroeporkest en solist. 16.30 Sport-
revue. 17.00 Fanfarecorps. 17.20 Gemengd
koor. 17.35 Voor de jeugd. 17.50 Piano
spel. 18.00 Olympische Spelen. 18.25
Nieuws. 18.30 Korte Vrijz. Herv. kerk
dienst. 19.00 Kinderdienst. 19.35 „Waar
is God?", Bijbellezing. 20.00 Nieuws. 20.05
Promenade Orkest, solisten en koor. 21.00
Olympische Spelen. 21.15 Gram.muziek.
21.50 „Vrouwen oordelen over een
vrouw", hoorspel. 22.30 Amusements
muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Weekover
zicht. 23.25—24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM H, 298 m.: 8.00 KRO,
9.30 NCRV, 12.15 KRO. 17.00 IKOR, 19.00
NCRV, 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws
en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25
Hoogmis. 9.30 Nieuws en Waterstanden.
9.45 Militaire kapel. 10.00 Gereformeerde
kerkdienst. 11.30 Gram.muziek. 11.55
Koorzang. 12.15 Apologie. 12.35 Gram.
muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws,
weerberichten en Katholiek nieuws. 13.10
Lunchconcert. 13.45 „De wereld van Sint
Paulus", causerie. 14.00 Omroeporkest en
solist. 14.55 Gram.muziek. 15.10 en 15.45
Idem. 16.10 Katholiek Thuisfront over
all 16.15 Gram.muziek. 16.30 Vespers.
17.00 Jeugddienst. 18.15 Voor de zieken.
19.00 Gram.muziek. 19.15 „Twee Koningen
van Oud-Israel, Saul en Jerobeam I". cau
serie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weer
berichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boek
bespreking. 20.05 Voordracht. 20.15 Ge
varieerd programma. 22.45 Avondgebed
en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws.
23.1524.00 Gramofoonmuziek.
MAANDAG 21 JULI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA.
10.00 VPRO, 10.20—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 7.18 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en
DOOR
7)
Carr wist niet, hóe hij ertoe kwam,
maar 't was eruit voor hij er aan dacht.
Lieve hemel, zo was het! Waarin was
hij toch verstrikt geraakt en hoever?
Hij leek wel een slaapwandelaar, die
plotseling ontwaakt en ziet, dat hij met
één voet boven een afgrond zweeft.
„Vertel me wat van haar, Carr. Hoe
ziet ze eruit, hoe is ze?"
Zijn rust was verdwenen, in zijn ogen
lag weer een gejaagde blik, toen hij ze
op Elizabeth vestigde en antwoordde:
„Ze is er een als Marjory".
„Die heb ik maar éénmaal gezien; ze
was erg knap". De woorden kwamen er
zonder enige wrok uit, maar beiden
herinnerden zich die éne ontmoeting,
omdat daarna Elizabeth hem gevraagd
had; „Ben je op haar verliefd, Carr?"
Destijds waren ze óók samen in deze
zelfde kamer en toen hij zich afwendde
en haar niet durfde aanzien, had ze
haar verlovingsring afgedaan en die op
de stoelleuning tussen hen beiden ge
legd. Hij was blijven zwijgen, had haar
niet teruggvhouden toen ze het vertrek
had verlaten en langs de oude trap naar
haar éigen kamer was gegaan....
Dat was vijf jaar geleden en het
scheen of het gisteren was. „Waarom
heb je me laten gaan?" vroeg hij.
„Hoe had ik dat kunnen beletten?"
„Je hebt het niet eens geprobeerd'.
„Neen, want ik mocht je niet tegen
houden als je weg wilde".
Hij zweeg, want de eenvoudige woor
den „Ik wiide niet weg" konden niet
over zijn lippen komen. Elizabeth had
hij zijn hele leven gekend en Marjory
slechts een drietal weken. Als je drie
en twintig bent, wekt alles wat nieuw,
onverwacht, onbekend is, je gevoel
voor romantiek op en je hebt er zelf
schuld aan wanneer de luchtspiegeling
in de woestijn je bedriegt, Marjory
was niet veranderd., dat had bij zich
zelf steeds moeten voorhouden!
Voorover gebogen, met de handen
tussen de knieën, deed hij het verhaal,
eerst hakkelend, daarna vliegensvlug.
„Het was niet haér schuld, weet je.
Met mij was het geen leven en het
kindje stierf.... ze bezat niets, geld
was schaars. Marjory was aan een goed
leventje gewoon., ze had met heel veel
mensen omgegaan. Ik kon haar daar
voor niets in de plaats geven. Onze flat
was zo bekrompen, dat ze er een hekel
aan kreeg. Ik was altijd weg; we had
den geen geld en als ik soms thuis
kwam, mopperde of klaagde ik. Heus,
je kunt het haar niet kwalijk nemen".
„Wat is er precies gebeurd, Carr?
„O, ik werd naar Duitsland gestuurd
en pas tegen het einde van 't jaar ge
demobiliseerd. Ze schreef nooit veel en
toen helemaal niet. Thuis komende,
trof ik vreemden in de flat aan. Zij
was weg en niemand wist waarheen.
Toen ik voorgoed thuiskwam, trachtte
ik haar op te sporen; ik betrok opnieuw
de flat, omdat ik toch ergens moest wo
nen en kreeg dit baantje op een letter
kundig bureau, opgericht door één van
mijn vrienden, Jack Smithers. Je herin
nert je nog wel, dat ik hem in Oxford
heb leren kennen. Hij was oorlogsinva
lide en zette dit zaakje op vóór het
grote offensief".
„En?" vroeg Elizabeth.
Hij keek haar even aan en ging toen
verder.
„Ik had zo'n idee, dat ze wel terug
zou komen. Nu, dat deed ze dan ook; op
een ijskoude avond in Januari. Toen ik
tegen middernacht thuiskwam, vond ik
haar ineengedoken op de divan. Ze
moet zo goed als bevroren zijn ge
weest. want ze had niet eens een man
tel. alleen een dunne jurk aan. Ze had
het dekbed uit de slaapkamer gehaald
en de electrische kachel aangestoken,
maar toen ik binnenkwam, had ze al
hoge koorts. Ik haalde een dokter, maar
't was een hopeloos geval. De kerel,
met wie ze er van door was gegaan, had
haar zonder een cent op zak in Frank
rijk achtergelaten en ze had alles ver
kocht, om de reis te kunnen betalen.
Dat vertelde ze me, maar ze wilde zijn
naam niet noemen. In haar ijlkoorts
sprak ze nog over hem, want ondanks
alles wat hij haar had aangedaan
scheen ze nog van de Vent te houden".
„Misschien dacht ze wel over jou",
opperde Elizabeth na een kort stilzwij
gen.
„O, neen", antwoordde hij, met een
bittere lach. „Ze had zijn foto be
waard. Daardoor weet ik het en zal ik
hem eens vinden, 't Ding zat onder een
gaasje in haar poederdoos en waar
schijnlijk had ze gedacht, dat niemand
het daar zou zoeken, maar natuurlijk
vermoedde ze niet, dat ze sterven zou.
Ze zou het ook niet hebben geloofd, als
iemand het haar had verteld", besloot
hij hees.
„Arme Marjory!" riep Elizabeth uit.
„Ja", knikte hij,, ,maar ik heb die
foto en op een goede dag zal ik hem
vinden. Jammer genoeg, was de naam
van de fotograaf weggeknipt, om het
portret in de doos te doen passen, maar
als ik hem ontmoet zal ik hem herken
nen".
„Het kwaad straft zichzelf. Carr. Pro
beer niet, op eigen houtje voor beul te
spelen. Dat is niets voor jou".
„Niet? Ik zou niet weten waarom
niet.
Elizabeth antwoordde niet. Ze leunde
achterover en zag hem vanonder haar
donkere wimpers aan, terwijl haar
dunne handen kalm op de groene stof
van haar rok rustten. Haar roomkleuri
ge jumper reikte tot hoog aan de hals
en in elk oor droeg zc. een kleine parel.
Na een ogenblik zwijgen begon Carr
opnieuw:
„Fancy lijkt heel vpel op haar, zie je.
Ze is koormeisje geweest, maar nu
heeft ze geen baantje. Ze moest heel
hard werken en wil vooruit komen; ze
hoopt op een rol in wat ze een echt
toneelstuk noemt. Ik voor mij geloof
niet, dat ze ook maar enig talent heeft.
In elk geval zal ze erg op de uitspraak
van haar klinkers moeten letten, want
in Stepney, waar ze is opgegroeid, ma
ken ze er maar wat van. Ik geloof, dat
haar ouders daar nog wonen en die zou
ze nooit willen loslaten, want ze is een
lief kind en erg gesteld op haar fami
lie".
„En vat beteken jij voor haar?"
vroeg Elizabeth.
„Ik zeg je toch, ze wil vooruit en ze
beschouwt mij als een soort spring
plank".
„Zijn jelui verloofd?"
„Dat geloof ik niet".
„Heb jij haar ten huwelijk gevraagd?"
„Ik weet het niet".
„Maar, dat moet je weten, Carr!"
„Ja, maar heus ik weet het niet".
Elizabeth richtte zich eensklaps op.
met wijd geopende ogen en saamge-
drukte handen. „Je hebt jezelf maar
met de stroom mee laten drijven en
weet niet, waar je beland bent".
„Zo is het ongeveer".
„O, Carr, dat is zelfmoord! Je kunt
geen meisje trouwen om wie je niets
geeft".
„Neen, maar 't is zo gemakkelijk 1e
te laten drijven als 't je feitelijk niet
schelen kan wat er gebeurt. Een mens
gaat zich eenzaam voelen'.
,,'t Is beter om met je zelf alleen te
zijn dan alleen met een ander", zei Eli
zabeth snel en zacht ,maar de smart in
zijn ogen deed haar pijn.
„Helaas heb je gelijk. Ik heb het op
allebei manieren geprobeerd, maar dat
fabeltje van de ezel en de steen gaat
niet op - een mens denkt altijd, dat het
de volgenle keer beter zal lukken".
„„rOCan-., ik zou je door elkaar kunnen
schudden! riep Flizabeth uit. „Je praat
onzin en dat a je. Met Marjory heb
je eerlijk tot het laatst toe volgehouden
maar ditmaal beweer je zelfs niet, dat
kind geeft"r °m dat eUcndiga
Nu lachte hij op zijn haar welbeken
de uitdagende manier.
int'o„eSla Tld' ze is geen ellendig kind
echt goed met" heeL aardig meisie' pen'
Slatin»h» me,s>e e.n buitengewoon knap:
Platina haar, saffieren ogen, wimDers
van een halve el e1 de trariitinnnirt
roomkleurige „teint". Wacht maar tot
ie haar straks ziet!" tot
HOOFDSTUK V
had6 Fan1v'Sjte ''eP g0ed Van staPel. al
gesteld teV°ren de nodige vragen
hp'i'rf^ 's .d'e Elizabeth Moore' Ik heb
heus nooit van haar horen sprek-n
Heeft ze een winkel?" sPrek_n
(Wordt
vervolgd)
1 weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 9.00
„Denk om de bocht". 9.15 Gram.muziek.
(9.35—9.40 Waterstanden.) 10.00 „Voor da
oude dag", causerie. 10.05 Morgenwijding.
10.20 Voor de kleuters. 10.40 Gram..'
muziek. 10.55 Voor de zieken. 11.40 So.
praan en piano. 12.00 Promenade-Orkest.
12.30 Land- en Tulnbouwmededelingen.
12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram.,
muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor d»
Middenstand. 13.20 Orgelspel. (13.30—
13.45 Kindervertelling.) 14.00 Voor da
vrouw. 14.15 Kamermuziek. 14.55 Gram.»
muziek. 15.10 Gevarieerd programma,
16.10 Residentie-Orkest, koor en solisten.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Roemeens#
muziek. 17.50 Militair commentaar. 18.00
Olympische Spelen. 18.30 Nieuws. 18.40
Voor de jeugd. 19.45 Regeringsuitzending:
Ir. Tj. Groendijk: „Wat leert ons het
proefbedrijf te Zegveld?". 20.00 Nieuws.
20.05 Actualiteiten. 20.15 Gevarieerd pro
gramma. 20.50 „De harp van ebbenhout",
klankbeeld. 21.15 Lichte muziek. 21.43
Causerie. 22.00 Gram.muziek. 22.15 Olym
pische Spelen. 22.30 Pianorecital. 23.00
Nieuws. 23.15 Socialistisch nieuws in Es
peranto. 23.2024.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM n, 298 m.: 7.00—24 00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym
nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weer-
berichten. 8.15 Gewijde muziek. 8.45 Gra
mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Voor de huisvrouw. 9.35 Gram.muziek.
10.00 Orgelspel. 10.30 Morgendienst. 11.00
Alt en piano. 11.30 Lichte muziek. 12.10
Gram.muziek. 12.25 Voor boer en tuin-
der. 12.30 Land- en Tulnbouwmededelin
gen. 12.33 Orgelconcert. 12.59 Klokgelui.
13.00 Nieuws. 13.15 Mandollnemuziek.
13.45 Gram.muziek. 14.00 Voor de Jeugd.
14.35 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw.
15.15 Tenor en gitaar. 15.30 Gram.muziek.
16.00 Bijbellezing. 16.30 Gram.muziek.
17.00 Voor de kleuters. 17.15 Pianovoor
dracht. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Rege
ringsuitzending: Prof. Dr. M. H. v. d.
Valk: „Indonesië en China". 18.00 Nieuws.
18.15 Gram.muziek. 18.25 „Voor de man
nen in groen, blauw en grijs", causerie.
18.30 Gram.muziek. 19.15 „En meisje,
wat nu?", causerie. 19.30 Gram.muziek.
19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weer
berichten. 20.10 „V(jf minuten". 20.15
Kerkconcert. 20.45 Muzikale causerie.
21.00 Lichte muziek. 21.15 Gram.muziek.
21.50 „In de Arabische wereld", cause
rie. 22.00 Cello en plano. 22.20 Gram.
muziek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Nieuws. 23.1524.00 Gramofoonmulzek.
JEDERE Vrijdagavond komt een
onzer omroepverenigingen met
felicitaties uit de bus, bestemd
voor jubilarissen en voor echte
lieden, die zo'n 65 of 60 jaar met
elkaar alle lief en leed hebben
gedeeld. Een enkele maal ge
beurt het wel eens, dat er ter
ere van een 70-jarige echtver
eniging een ode gebracht wordt,
doch dat behoort toch wel tot de
grote uitzonderingen.
In Engeland vinden we echter
een echtpaar, dat in December
van het vorig jaar zijn 73-jarig
huwelijksfeest vierde (hij 98, zij
921, terwijl welingelichte kringen
verzekeren, dat de kans op een
innar'g *ees*- vergezeld van de
100ste verjaardag van de bruide
gom, niet onderschat mag wor
den.
Oudjes !n Nederland, het beste
beentje vóór.
De vragen voor deze week lul
den als volgt:
Wanneer iemand „lepelzucht"
heeft, is dat dan prettig of
minder prettig voor hem?
2- Zoals men in een drukkerij
eert letterzetterkan ont
moeten, zo kan men dit ook
'n een sparrenbos. Weet U
waarom?
3 Waf is een „bobbejaan"?
4Hoe luidt de letterlijke ver
taling van „lits-jumeaux"?
5. Wanteer U tegen Kerstmis
"Litmetta" in huis haalt, wat
t U er dan mee doen?
Wat is een „mattekeesje"?
Hoe komt een paard aan de
benaming „hit"?
?00r. welke landen stroomt
"e Don nu?
9- Wie componeerde de opera
•■Lucia di Lammermoor"?
ZiZwas de eerste vrouw, die
aiiein over de Atlantische
Oceaan vloog?
'^°°r de antwoorden zie men
nummer van Dinsdag.)