Bescherming tegen atoombommen mimzmm r Pim. Pu in. I'oin in het nieuwe Imis 2ie v-fidw-me.nfi&eidjei Schaakrubriek Een Amerikaan vond een middel iegen „vuurstorm BRIDGERUBRIEK Puzzle-rubriek Kruiswoordpuzzelaars aan de slag! Radioprogramma voor dit week-end Hersengymnastiek Holle wanden en dikke daken in koepelvorm Geslaagd dank sfj HILVERSUM PATRICIA WENTWORTH ZATERDAG 19 JULI 1953 ii „Tegen de uitwerking van atoombom men op mensen, buizen en fabrieken kan een afdoende bescherming worden gebouwd" verklaarde de president van een Californische fabriek van bouw materialen, Hal B. Hayes, tijdens een persconferentie in het Amsterdamse Doelenhotel, één van zijn pleisterplaat sen op de propagandareis, die h(j door Europa maakt. De heer Hayes, die naar hij zeide als bouwdeskundige adviezen aan de Ame rikaanse regering geeft over „atoom- bestendige" materialen en constructies, begon met te zeggen, dat weliswaar tegen voltreffers door atoombommen, tiie in duikvlucht worden geworpen, niets bestand is, maar dat in zulke ge vallen het zeer plaatselijke effect in een geheel onbruikbare verhouding staat tot de fabrikatiekosten van de bom. Deze wordt daarom in de regel van ten minste 2000 meter hoogte ge worpen en bestrijkt dan een groter ge bied, maar heeft lang geen maximale uitwerking. Tegen deze graad van effect nu bestaat volgens de heer Hayes af doende bescherming, zowel voor be staande als voor nog te verrijzen ge bouwen. In de eerste plaats toonde hij een materiaal, samengesteld uit asbest, mica en perlite (een steensoort, die o.a. in Italië wordt gevonden), dat door middel van verstuiving kan worden aangebracht als een laag, die op om streeks 2500 meter van de atoombom explosie brandvrij blijft. Dit is van be lang tegen de zogenaamde vuurstor- men, een gevolg van de explosie die naar hij zeide, in 1945 in Hirosjima 80 pet van de catastrophe hebben veroor zaakt. Verder noemde de heer Hayes een doorzichtige metaalbescherming van de ramen, en afsluitmateriaal naar het voorbeeld van ijskastdeuren. Van veel belang achtte hij veertig cm dikke holle wanden, gevuld met een mengsel van afval en chemicaliën, dat door toevoe- hardt. Vijf cm van dit materiaal zou evenveel bescherming bieden tegen temperatuurswisselingen als veertig cm beton. De heer Hayes was van mening, dat met deze hulpmiddelen voor de gewone kosten huizen kunnen worden ge bouwd, bestand tegen een voltreffer van atoombommen, die van drieduizend meter hoogte worden geworpen. Ook scheidsmuren om de uitwerking van een bom te localiseren achtte hij van belang, evenals, voor belangrijke gebouwen, dertig cm dikke daken, die, mits in koepelvorm, zijns inziens een voltreffer zouden verdragen. In bestaande gebouwen kan, zeide hij, een frame ter versterking worden aangebracht en dit zou vooral passend zijn in Nederland, waar bescherming wordt vereenvoudigd door dikke mu ren, kleine ramen en brandvrije daken. Tegen de dodelijke gevolgen van de gammastralen beval de heer Hayes aan betonnen cellen in de huizen. Twee en een halve meter dikke gegolfde beton platen zouden belangrijke gebouwen zelfs tegen voltreffers beschermen (in clusief de gammastralen). ONGEWONE PASSAGIERS AAN BOORD VAN DE „SUMATRA" Met het ms „Sumatra" vertrokken gisteravond drie beren, een lama en een zebra, bestemd voor de dierentuin in Bandung en afkomstig uit het die renpark te Valkenburg, naar Indonesië. NAJDORF KAN HET OOK NOG WEL! KONINGS-INDISCH Wit: S. Reshevsky, Zwart, M. Najdorf 12e matchpartij, 1952. 1 d2d4, Pg8—f6 2 c2—c4, g7—g6 3 g2g3, Lf8—g7 4 Lflg2, 0—O 5 e2e4, c7c5 6 d4d5, e7e5 7 Pgl—e2, d7—d6 8 Pbl—c3, a7—a6, 9 a2a4 (Dit had geen haast, beter 0—0) 9 Pb8d7 10 0—0, Pf6— h5 11 Lele3!? (Merkwaardigerwij ze gaat nu het initiatief op zwart over, de voorkeur verdiende 11 f4, exf4 12 gxf4!, f5 13 Lf3!, Ph—f6 14 exf5) 11 f7—f5 12 e4xf5 (Er is weinig beters, want als zwart op e4 slaat is Pxe4 wegens Lxb2 onmogelijk, terwijl Lxe4 met Pdf6 beantwoord wordt. De plausibele voortzetting 12 Dd2 wordt b.v. met Pdf6 13 h3, fxe4 beantwoord: 14 Kh2! Ld7, 15 Lxe4, b5! Of 15 Pxe4, Pxe4 en Pf6) 12 g6xf5 13 f2—f4, e5xf4! 14 Pe2xf4 (Wit moet Pe5 beletten; dit kon ook met 14 gxf4, maar na Pdf6 15 h3 heeft Pe2 geen toekomst, terwijl 15 Lf3, Pg4 16 Lxg4, fxg4 17 Pg3, Pxg3 en Lf5 ook niet veel belooft) 14 Ph5xf4 15 g3xf4, Pd7—f6 16 h2—h3, Lc8d7 17 Ddld3, Dd8—e8 18 Talbl! (Een goede zet, mits wit er mee beoogt: a) pion b2 te dekken; b) de opmars b7b5 uit te schakelen, men zie b5 19 axb5, axb5 20 cxb5, Tb8 21 b4! en wit blijft een pion voor) 18 De8—g6 19 b2—b4? (Maar dit is fout; juist was Kh2, Ph5 20 Ld2, Tac8 21 Df3 met nauwgezette verde diging- van alle zwakten: de pionnen, de velden e4 en d4, de hangende fi guren en de open e-lijn) 19 Pf6e4! (Nu zou Pxe4 fxe4 mate riaal kosten: Dxe4?, Dxe4 en Te8) 20 Pc3e2, b7b6 - (Lxa4 levert we gens bxc5 en Txb7 niets op) 21 b4_x c5, b6xc5 22 a4—a5, Ta8—e8 (Men ziet de schade, die 19 b4 veroorzaakt heeft: het paard op c3 verloor zijn steuntje, loopt nu zelf gevaar en staat de andere figuren in de weg; Pe4 be heerst het bord, de b-lijn betekent niets, de e-lijn alles) 23 Le3cl, TfS —f7 24 Kgl—h2, Pe4—f6 (zie dia gram) Stelling na 24 Pf6. Zwart staat gewonnen. Als wit 25 Lb2 speelt volgt Tfe7 26 Tbel, Pg4f (hxg4, Lxb2, g5? Dh5t) of 26 Tfel, Dh5, terwijl bovendien Te3 mogelijk is. In arren moede keetr de loper dus maar terug: 25 Leld2, Tf7—e7 26 Tbl—el, Dg6 h6 27 Kh2—gl, Pf6—c4! 28 Ld2— cl? (iets beter was Lxc4, wat echter pion h3 zou kosten) 28 Pe4c3 29 Kgl£2 en wit gaf meteen op. SPEL UIT BLANXENBERGHE A AN het onlangs te Blankenberghe ge- houden internationale bridgetournooi namen vele sterke teams der West- Europese landen deel. De Italianen, die zowel in de paren- als in de viertallen- wedstrijden als favorieten golden, kon den ondanks hun zonderlinge biedsyste- men weinig bereiken. Meermalen ble ken zij verstrikt te geraken in hun eigen ingewikkelde conventies en bereikten zij eindcontracten, waarvan geen enkel ander „normaal" paar zou dromen. Als we zien op welke wijze zij in het onderstaande spel te werk gingen, zul len vele bridgers zeker de haren te ber ge rijzen. West: Oost: Sch. Sch. ,a,10,9,8,6,5,4,2 H. a,v,9,5,3 H. 5 R. a,h,7,3 5,3 KI. a,v,8,4 KI. 7,2 De niet-Italiaanse paren, welke dit spel in het parentournooi te bieden kre gen, boden het ongeveer op deze wijze (Oost gever, niemand kwetsbaar): Oost: 3 Sch. pas Oost: pas 1 Sch. 4 Sch. West: 4 Sch. of wel: West: 1H. 3 R. pas De Italianen gaven het volgende bied- verloop ten beste: West: Oost; pas 2 R. 2 H. 2 SA. 3 KI. 3 Sch. pas Bij navraag bleek dit biedverloop de volgende betekenis te hebben: 2 Ruiten geeft aan een sterk spel met óf een 4-4-4-1 verdeling óf een 4-4-5-0 verdeling; 2 Harten vraagt, wélke van deze twee verdelingen de partner heeft; 2SA zegt, dat West een 4-4-5-0 ver deling heeft (met een bod van 2 Schop pen zou hij de 4-4-4-1 verdeling heb ben aangegeven); 3 Klaver vraagt, in welke kleur of de partner renonce heeft; 3 Schoppen zegt, dat de Westspeler renonce in Schoppen heeft. Hebt u het begrepen?! Het is alle maal gemakkelijk genoeg, als je het maar weet! Dat Oost geen 4 Schoppen bood is nu wel te begrijpen, omdat zijn partner immers renonte in die kleur heeft. Maar zelfs als Oost 3 troefslagen zou verliezen, is het winnen van 4 Schoppen nog eenvoudig als óf Harten heer óf Klaverheer goed zit. i Bekende schriftelijke cursus Prakt. Boekhouden en Handelscorr. (Advertentie, Ing. Med.) De normale bieders, die allen in dit spel 4 Sch. bereikten, maakten gemak kelijk 5 aan trek, daar de overblijvende Schoppens 3 2 verdeeld zaten en zo wel Klaver- als Hartenheer goed zaten. Het is al bijzonder grappig om te zien, dat de speler die geen enkele Schoppen heeft, volgens de Italiaanse biedmethode het spel in Schoppen moet spelen! Minder grappig zullen de Ita lianen het gevonden hebben, dat het spel dik onderboden was en dat er ge makkelijk een manche in Schoppen in bleek te zitten. Het komt ons voor, dat de Italianen bieden volgens het principe: Waarom gemakkelijk, als het ook moeilijk kan? JOKER. De 15 bekende historische personen, wier namen uit de 48 gegeven letter grepen waren te vormen, waren in al- phabetische volgorde: Bilderdijk - Brinio - Cleopatra - Co- 1 limbus - Diogenes - Garibaldi - Hanni- bal - Lincoln - Mazarin - Napoleon - Nelson - Nero - Newton - Oldenbarne- veldt - Robespierre. Er bleek een grote belangstelling te bestaan voor dit geschiedenis-vraag stuk. Veelal waren de oplossingen keu rig verzorgd en soms voorzien van een omschrijving van het voornaamste werk der genoemde personen. De loting moest echter ook ditmaal weer beslis sen en de gelukkige was: de heer H. Dil, Bakkerspad 23 b, Zaandam. Puzzle 251. Ook de cüferliefhebbers weer een beurt. Gevraag wordt de volgende verme- nigvuldigsom geheel in cijfers in te zenden als gegeven is, dat het verme nigvuldigtal een veelvoud is van de vermenigvuldiger. Verder, dat dezelfde letter steeds hetzelfde cijfer voorstelt en dat alle cijfers, voorgesteld door de letters B en F in de uitwerking zijn aangegeven. DPBD A FM AR B. B. B. F. F. BBF. Hoe ziet deze lettersom er geheel vol ledig in cijfers uit? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 24 Juli aan de Redactie van dit blad. (Er wordt onder de in zenders van een goede oplossing weer een prijs van f 5.verloot). Hortzontaal: 1 uitgedorst graan, 5 ieder, 7 dunne stof, 11 instrument om windrichting te bepalen, 13 smergel, 15 A'dam tijd, 16 godin der jacht, 18 water in N. Brabant, 19 deel v.e. boom, 21 zijrivier v. d. Rijn, 22 weide in het hooggebergte, 23 soort brood, 25 plaatsje in Drenthe, 26 groente, 27 kaartspel, 29 soort bouwland, 31 tel woord, 32 smalle strook, 33 gesteen te, 35 plantensoort, 37 erts, 39 deel v. e. 35 plantensoort, 37 erts, 39 deel v.e. schip, 40 plezier, 41 waterplant, 42 Verticaal: 1 kaartspel, 2 geheel, 3 Duitse munt, 4 bloedverwant, 5 Eu ropeaan, 6 toiletartikel, 7 stapel veld- hooi, 8 stad uit de oudheid (bijbel)9 slingerplanten, 10 geestdrift, 12 vlak temaat, 14 verkeerd, 17 azijn, 20 pia no, 21 ongerijmdheid, 23 soort kers, 24 man, 26 zangnoot 27 schrijfgerei, 28 opstootje, 30 deel v.h. gelaat, 34 uitgave, 36 leidsel, 38 Joodse staat in Palestina, 42 paar, 43 lofzang, 44 lid woord, 46 wijze van kleden, 48 gravin Eng. titel, 45 plaatsje in Overijsel,: 47 Van Holland, 49 woonschip, 50 Turkse bekende motorraces, 48 diamant, 52 eerste en laatste letter v.h. Griekse alphabet, 53 horizon, 55 klaar, 57 meisjesnaam, 58 soort papegaai, 59 iedere. titel, 51 baan voor balspel, 54 de naam onbekend, 56 lengtemaat. (Voor de oplossing zie men ons num mer van Dinsdag). 4. „Verleden week heb dleJd^ vergissing was en heb ik er geen aandacht aan geschonken, maar nu staat dezelfde advertentie er voor de tweede keer in. Dat kan toch g vergissing zijn." Noch Firn, n - der begreep er iets van, maar Moede was niet van plan om het er dlt™?fl bij te laten en schreef nog diezelfde avond een brief, waarin ze om nadere inlichtingen verzocht. „Je kunt no°it weten", merkte Moeder op, toen ze la ter op de avond met z'n allen een kopje thee dronken. „Verbeeld je, dat we eens een gelukje hadden". „Och Moeder, wat enig", juichte Pom. „Krijg ik dan een eigen kamer?" „Niet zo voorbarig", zei Moeder lachend, ,,y/q hebben dat huis nog niet, ik weet trou- wens niet eens waar het is". „Stelt u zich er maar niets van voor", rie4n Pim somber. „Dan kan het tenminste ook niet tegenvallen. Natuurlijk ontvangt die huisbaas duizend brieven. En wi» zal dan de gelukkige zijn? Trouwens, misschien is het wel een oud krot". Maar Pom en Pam laten zich door Pim niet van de wijs brengen. „Hoera, we krijgen een groter huis", riepen ze ongewónden en dansend en springend brachten ze de brief op de bus. ZONDAG 20 JULI HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 VARA, 12.00 AVRO, 17.00 VARA. 18.30 VPRO, 19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws, weerberichten en postduiven- berichten. 8.18 Gram.muziek. 8.35 Voor het platteland. 8.45 Orgelspel. 9.02 Sport- mededelingen en postduivenberichten 9.05 Gram.muziek. 9.45 „Geestelijk leven causerie. 10.00 Instrumentaal trio. 10.30 „Met en zonder omslag". 1100 Gram. muziek. 12.00 Postduivenberichten en Finse volksmuziek. 12.20 Gram.muziek. 12.30 „Even afrekenen, herenl". 12.40 Ita liaanse muziek. 13.00 Nieuws en weer berichten. 13.05 Mededelingen en gram. muziek. 13.20 Dansmuziek. 13.55 Boek bespreking. 14.15 Gevarieerde muziek. 14.45 Zang en orgel. 15.05 Filmpraatje. 15.20 Omroeporkest en solist. 16.30 Sport- revue. 17.00 Fanfarecorps. 17.20 Gemengd koor. 17.35 Voor de jeugd. 17.50 Piano spel. 18.00 Olympische Spelen. 18.25 Nieuws. 18.30 Korte Vrijz. Herv. kerk dienst. 19.00 Kinderdienst. 19.35 „Waar is God?", Bijbellezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade Orkest, solisten en koor. 21.00 Olympische Spelen. 21.15 Gram.muziek. 21.50 „Vrouwen oordelen over een vrouw", hoorspel. 22.30 Amusements muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Weekover zicht. 23.25—24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM H, 298 m.: 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 12.15 KRO. 17.00 IKOR, 19.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws en Waterstanden. 9.45 Militaire kapel. 10.00 Gereformeerde kerkdienst. 11.30 Gram.muziek. 11.55 Koorzang. 12.15 Apologie. 12.35 Gram. muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerberichten en Katholiek nieuws. 13.10 Lunchconcert. 13.45 „De wereld van Sint Paulus", causerie. 14.00 Omroeporkest en solist. 14.55 Gram.muziek. 15.10 en 15.45 Idem. 16.10 Katholiek Thuisfront over all 16.15 Gram.muziek. 16.30 Vespers. 17.00 Jeugddienst. 18.15 Voor de zieken. 19.00 Gram.muziek. 19.15 „Twee Koningen van Oud-Israel, Saul en Jerobeam I". cau serie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weer berichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boek bespreking. 20.05 Voordracht. 20.15 Ge varieerd programma. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gramofoonmuziek. MAANDAG 21 JULI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 10.20—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.18 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en DOOR 7) Carr wist niet, hóe hij ertoe kwam, maar 't was eruit voor hij er aan dacht. Lieve hemel, zo was het! Waarin was hij toch verstrikt geraakt en hoever? Hij leek wel een slaapwandelaar, die plotseling ontwaakt en ziet, dat hij met één voet boven een afgrond zweeft. „Vertel me wat van haar, Carr. Hoe ziet ze eruit, hoe is ze?" Zijn rust was verdwenen, in zijn ogen lag weer een gejaagde blik, toen hij ze op Elizabeth vestigde en antwoordde: „Ze is er een als Marjory". „Die heb ik maar éénmaal gezien; ze was erg knap". De woorden kwamen er zonder enige wrok uit, maar beiden herinnerden zich die éne ontmoeting, omdat daarna Elizabeth hem gevraagd had; „Ben je op haar verliefd, Carr?" Destijds waren ze óók samen in deze zelfde kamer en toen hij zich afwendde en haar niet durfde aanzien, had ze haar verlovingsring afgedaan en die op de stoelleuning tussen hen beiden ge legd. Hij was blijven zwijgen, had haar niet teruggvhouden toen ze het vertrek had verlaten en langs de oude trap naar haar éigen kamer was gegaan.... Dat was vijf jaar geleden en het scheen of het gisteren was. „Waarom heb je me laten gaan?" vroeg hij. „Hoe had ik dat kunnen beletten?" „Je hebt het niet eens geprobeerd'. „Neen, want ik mocht je niet tegen houden als je weg wilde". Hij zweeg, want de eenvoudige woor den „Ik wiide niet weg" konden niet over zijn lippen komen. Elizabeth had hij zijn hele leven gekend en Marjory slechts een drietal weken. Als je drie en twintig bent, wekt alles wat nieuw, onverwacht, onbekend is, je gevoel voor romantiek op en je hebt er zelf schuld aan wanneer de luchtspiegeling in de woestijn je bedriegt, Marjory was niet veranderd., dat had bij zich zelf steeds moeten voorhouden! Voorover gebogen, met de handen tussen de knieën, deed hij het verhaal, eerst hakkelend, daarna vliegensvlug. „Het was niet haér schuld, weet je. Met mij was het geen leven en het kindje stierf.... ze bezat niets, geld was schaars. Marjory was aan een goed leventje gewoon., ze had met heel veel mensen omgegaan. Ik kon haar daar voor niets in de plaats geven. Onze flat was zo bekrompen, dat ze er een hekel aan kreeg. Ik was altijd weg; we had den geen geld en als ik soms thuis kwam, mopperde of klaagde ik. Heus, je kunt het haar niet kwalijk nemen". „Wat is er precies gebeurd, Carr? „O, ik werd naar Duitsland gestuurd en pas tegen het einde van 't jaar ge demobiliseerd. Ze schreef nooit veel en toen helemaal niet. Thuis komende, trof ik vreemden in de flat aan. Zij was weg en niemand wist waarheen. Toen ik voorgoed thuiskwam, trachtte ik haar op te sporen; ik betrok opnieuw de flat, omdat ik toch ergens moest wo nen en kreeg dit baantje op een letter kundig bureau, opgericht door één van mijn vrienden, Jack Smithers. Je herin nert je nog wel, dat ik hem in Oxford heb leren kennen. Hij was oorlogsinva lide en zette dit zaakje op vóór het grote offensief". „En?" vroeg Elizabeth. Hij keek haar even aan en ging toen verder. „Ik had zo'n idee, dat ze wel terug zou komen. Nu, dat deed ze dan ook; op een ijskoude avond in Januari. Toen ik tegen middernacht thuiskwam, vond ik haar ineengedoken op de divan. Ze moet zo goed als bevroren zijn ge weest. want ze had niet eens een man tel. alleen een dunne jurk aan. Ze had het dekbed uit de slaapkamer gehaald en de electrische kachel aangestoken, maar toen ik binnenkwam, had ze al hoge koorts. Ik haalde een dokter, maar 't was een hopeloos geval. De kerel, met wie ze er van door was gegaan, had haar zonder een cent op zak in Frank rijk achtergelaten en ze had alles ver kocht, om de reis te kunnen betalen. Dat vertelde ze me, maar ze wilde zijn naam niet noemen. In haar ijlkoorts sprak ze nog over hem, want ondanks alles wat hij haar had aangedaan scheen ze nog van de Vent te houden". „Misschien dacht ze wel over jou", opperde Elizabeth na een kort stilzwij gen. „O, neen", antwoordde hij, met een bittere lach. „Ze had zijn foto be waard. Daardoor weet ik het en zal ik hem eens vinden, 't Ding zat onder een gaasje in haar poederdoos en waar schijnlijk had ze gedacht, dat niemand het daar zou zoeken, maar natuurlijk vermoedde ze niet, dat ze sterven zou. Ze zou het ook niet hebben geloofd, als iemand het haar had verteld", besloot hij hees. „Arme Marjory!" riep Elizabeth uit. „Ja", knikte hij,, ,maar ik heb die foto en op een goede dag zal ik hem vinden. Jammer genoeg, was de naam van de fotograaf weggeknipt, om het portret in de doos te doen passen, maar als ik hem ontmoet zal ik hem herken nen". „Het kwaad straft zichzelf. Carr. Pro beer niet, op eigen houtje voor beul te spelen. Dat is niets voor jou". „Niet? Ik zou niet weten waarom niet. Elizabeth antwoordde niet. Ze leunde achterover en zag hem vanonder haar donkere wimpers aan, terwijl haar dunne handen kalm op de groene stof van haar rok rustten. Haar roomkleuri ge jumper reikte tot hoog aan de hals en in elk oor droeg zc. een kleine parel. Na een ogenblik zwijgen begon Carr opnieuw: „Fancy lijkt heel vpel op haar, zie je. Ze is koormeisje geweest, maar nu heeft ze geen baantje. Ze moest heel hard werken en wil vooruit komen; ze hoopt op een rol in wat ze een echt toneelstuk noemt. Ik voor mij geloof niet, dat ze ook maar enig talent heeft. In elk geval zal ze erg op de uitspraak van haar klinkers moeten letten, want in Stepney, waar ze is opgegroeid, ma ken ze er maar wat van. Ik geloof, dat haar ouders daar nog wonen en die zou ze nooit willen loslaten, want ze is een lief kind en erg gesteld op haar fami lie". „En vat beteken jij voor haar?" vroeg Elizabeth. „Ik zeg je toch, ze wil vooruit en ze beschouwt mij als een soort spring plank". „Zijn jelui verloofd?" „Dat geloof ik niet". „Heb jij haar ten huwelijk gevraagd?" „Ik weet het niet". „Maar, dat moet je weten, Carr!" „Ja, maar heus ik weet het niet". Elizabeth richtte zich eensklaps op. met wijd geopende ogen en saamge- drukte handen. „Je hebt jezelf maar met de stroom mee laten drijven en weet niet, waar je beland bent". „Zo is het ongeveer". „O, Carr, dat is zelfmoord! Je kunt geen meisje trouwen om wie je niets geeft". „Neen, maar 't is zo gemakkelijk 1e te laten drijven als 't je feitelijk niet schelen kan wat er gebeurt. Een mens gaat zich eenzaam voelen'. ,,'t Is beter om met je zelf alleen te zijn dan alleen met een ander", zei Eli zabeth snel en zacht ,maar de smart in zijn ogen deed haar pijn. „Helaas heb je gelijk. Ik heb het op allebei manieren geprobeerd, maar dat fabeltje van de ezel en de steen gaat niet op - een mens denkt altijd, dat het de volgenle keer beter zal lukken". „„rOCan-., ik zou je door elkaar kunnen schudden! riep Flizabeth uit. „Je praat onzin en dat a je. Met Marjory heb je eerlijk tot het laatst toe volgehouden maar ditmaal beweer je zelfs niet, dat kind geeft"r °m dat eUcndiga Nu lachte hij op zijn haar welbeken de uitdagende manier. int'o„eSla Tld' ze is geen ellendig kind echt goed met" heeL aardig meisie' pen' Slatin»h» me,s>e e.n buitengewoon knap: Platina haar, saffieren ogen, wimDers van een halve el e1 de trariitinnnirt roomkleurige „teint". Wacht maar tot ie haar straks ziet!" tot HOOFDSTUK V had6 Fan1v'Sjte ''eP g0ed Van staPel. al gesteld teV°ren de nodige vragen hp'i'rf^ 's .d'e Elizabeth Moore' Ik heb heus nooit van haar horen sprek-n Heeft ze een winkel?" sPrek_n (Wordt vervolgd) 1 weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 9.00 „Denk om de bocht". 9.15 Gram.muziek. (9.35—9.40 Waterstanden.) 10.00 „Voor da oude dag", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Gram..' muziek. 10.55 Voor de zieken. 11.40 So. praan en piano. 12.00 Promenade-Orkest. 12.30 Land- en Tulnbouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram., muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor d» Middenstand. 13.20 Orgelspel. (13.30— 13.45 Kindervertelling.) 14.00 Voor da vrouw. 14.15 Kamermuziek. 14.55 Gram.» muziek. 15.10 Gevarieerd programma, 16.10 Residentie-Orkest, koor en solisten. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Roemeens# muziek. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Olympische Spelen. 18.30 Nieuws. 18.40 Voor de jeugd. 19.45 Regeringsuitzending: Ir. Tj. Groendijk: „Wat leert ons het proefbedrijf te Zegveld?". 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Gevarieerd pro gramma. 20.50 „De harp van ebbenhout", klankbeeld. 21.15 Lichte muziek. 21.43 Causerie. 22.00 Gram.muziek. 22.15 Olym pische Spelen. 22.30 Pianorecital. 23.00 Nieuws. 23.15 Socialistisch nieuws in Es peranto. 23.2024.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM n, 298 m.: 7.00—24 00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgym nastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weer- berichten. 8.15 Gewijde muziek. 8.45 Gra mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gram.muziek. 10.00 Orgelspel. 10.30 Morgendienst. 11.00 Alt en piano. 11.30 Lichte muziek. 12.10 Gram.muziek. 12.25 Voor boer en tuin- der. 12.30 Land- en Tulnbouwmededelin gen. 12.33 Orgelconcert. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Mandollnemuziek. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Voor de Jeugd. 14.35 Gram.muziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Tenor en gitaar. 15.30 Gram.muziek. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gram.muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Pianovoor dracht. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Rege ringsuitzending: Prof. Dr. M. H. v. d. Valk: „Indonesië en China". 18.00 Nieuws. 18.15 Gram.muziek. 18.25 „Voor de man nen in groen, blauw en grijs", causerie. 18.30 Gram.muziek. 19.15 „En meisje, wat nu?", causerie. 19.30 Gram.muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weer berichten. 20.10 „V(jf minuten". 20.15 Kerkconcert. 20.45 Muzikale causerie. 21.00 Lichte muziek. 21.15 Gram.muziek. 21.50 „In de Arabische wereld", cause rie. 22.00 Cello en plano. 22.20 Gram. muziek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gramofoonmulzek. JEDERE Vrijdagavond komt een onzer omroepverenigingen met felicitaties uit de bus, bestemd voor jubilarissen en voor echte lieden, die zo'n 65 of 60 jaar met elkaar alle lief en leed hebben gedeeld. Een enkele maal ge beurt het wel eens, dat er ter ere van een 70-jarige echtver eniging een ode gebracht wordt, doch dat behoort toch wel tot de grote uitzonderingen. In Engeland vinden we echter een echtpaar, dat in December van het vorig jaar zijn 73-jarig huwelijksfeest vierde (hij 98, zij 921, terwijl welingelichte kringen verzekeren, dat de kans op een innar'g *ees*- vergezeld van de 100ste verjaardag van de bruide gom, niet onderschat mag wor den. Oudjes !n Nederland, het beste beentje vóór. De vragen voor deze week lul den als volgt: Wanneer iemand „lepelzucht" heeft, is dat dan prettig of minder prettig voor hem? 2- Zoals men in een drukkerij eert letterzetterkan ont moeten, zo kan men dit ook 'n een sparrenbos. Weet U waarom? 3 Waf is een „bobbejaan"? 4Hoe luidt de letterlijke ver taling van „lits-jumeaux"? 5. Wanteer U tegen Kerstmis "Litmetta" in huis haalt, wat t U er dan mee doen? Wat is een „mattekeesje"? Hoe komt een paard aan de benaming „hit"? ?00r. welke landen stroomt "e Don nu? 9- Wie componeerde de opera •■Lucia di Lammermoor"? ZiZwas de eerste vrouw, die aiiein over de Atlantische Oceaan vloog? '^°°r de antwoorden zie men nummer van Dinsdag.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 8