Plan voor een Europees wegennet van 54.000 km. is gereed K.L.M. had goed jaar 1951 Er kon voor dertig millioen worden afgeschreven KoJii Ift&iieJk Juristen stichten een permanente internationale commissie Internat, samenwerking had succes Duizenden krabben over Nederland K. L. M -liin op Mexico-Cüy Voor financiering een wegenverkeersfonds? Geen verschillen Het Graafse kanon is teruggekeerd Prinsessen Margrief en Marijke komen ferug Internationale overeen komst ___ONS AANDEEL KANKERBESTRIJDING KAN NIET ZONDER HULP Winkelbedrijven werken mee aan actie Vijf Hollandse vrouwen en kinderen ontvoerd Prof. Supomo in ons land Intrekking bankbiljetten van f 25.- Bisschop Dibelius roept op tot trouw Netto winst van ruim f 10 millioen inmniniiininnnintiiiiiitiiinniinimniiimiiiiiiinimtnniiiitinnniintnnnmini Atoommotor voor grote vaartuigen Raketmotoren zullen de „jets'' vervangen „Vliegende windmolens" zijn over de Oceaan Enbom veroordeeld tot levenslang MAYER BEDANKT VOOR SCHUMAN-CERECHTSHOF Verbetering van toestand in Macao Nooit gedacht en toch... VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1952 wordt uitEcsnrokon po ir* CCn reso,utie aangenomen, waarin de wenselijkheid Hnr van de aanltr van Verkuee7jon«U tc stichten voor de financie- voorbereid door <1 p li.iür.?d '''ur,0Pese hoofdverkcerswcgcn. Deze resolutie was waarin vooral zitting Road Federalion, een particuliere orRanisatie, schaDDÜen enz I)e r,,„„ vertegenwoordigers van wegenbouwers, oliemaat- vSn^ur HCommiis'e voor Europa had namelijk reeds v^rna Road Federation verzocht na te gaan of het In dairvin^? in nJtn ea° ,m°ct worden een Europees Wegenfonds in te stellen daf llaflfe hittere i" ,e iVorld Bank gelden beschikbaar te krijgen. Wat een Fnronees WeVenfnna on rka'jdellngen nog gaande en wat de gedachte aan f,nden Zleon^.e'e xrS/arKaat' hebbcn de in Genève vertegenwoordigde landen, waaronder ook Nederland, de International Road Federation verzocht door te gaan met haar studie en statuten voor een Europees Wegenfonds te urar zu,1«n <Je landen pas later, wanneer zo n fonds theoretisch Is voorbereid, beslissen, of zy er hun medewerking aan kunnen verlenen. dien hoe de bochten moeten liggen, hoe het wegdek samengesteld dient te zijn, hoe de verlichting behoort te zijn; er zijn regels opgesteld voor de brug gen, de tunnels, de teVfoonposten, de eerse hulp-posten en wat verder bij de wegen behoort. Deze wegen zullen voorzien worden van een bepaald teken en wel van een witte hoofdletter E, gevolgd door het nummer van de weg op een groene achtergrond. VAN de practische uitvoering in on- 'v derlinge samenwerking door de Europese landen van het internationa le wegenplan staat thans dus nog niets vast.. Eerst zal de financieringskwestie opgelost moeten worden. Dat wil echter allemaal niet zeggen, dat aan de uitvoering in het geheel niets gedaan wordt. Individueel heb ben de Europese landen voor een eigen wegennet gezorgd. De daarin voorkomende hoofdwegen, die ln het Europese net geprojecteerd zijn. Voor Nederland is cut althans bijna volledig het geval. Omtrent wat Europa aan hoofdver keerswegen nodig heeft en omtrent de wegenkarakteristieken dat zijn breedte, samenstelling, ligging, enz. is men al lang tot overeenstemming gekomen. Wat dat betreft, heeft men in Genéve gunstige resultaten bereikt. In 1947 werd een werkgroep belast met de inventarisatie van de wegen. Het toenemend wegverkeer en de grote investeringen in de wegenaan leg maakten het noodzakelijk, dat men met elkaar ging praten, o.a. over een juiste aansluiting van de wegen aan de grens en over de aanwijzing van een aantal grote wegen, die per se in ternationale wegen behoren te zijn. Dat beperkte bovendien de zaak, ook financieel, en dat hield de mogelijk heid in van een project voor een su- pra-internationaal Eurooees wegennet. Op deze wijze is men gekomen tot een plan voor een snelwegennet van 54.000 kilometer. Duizenden kilometers daarvan bestaan reeds. AL deze wegen moeten precies het- zelfde zijn. Daarover was men het in Genève eens. Er zijn derhalve in ternationaal regels voor vastgesteld; de directie Wegen van de Nederlandse Rijkswaterstaat heeft daarin een werkzaam aandeel gehad. Men onder scheidt drie categorieën wegen, Als niet meer dan 600 motorrijtuigen en dat moet tenminste dertig uren per jaar voorkomen de weg passeren, moet deze zeven meter breed zijn met twee stroken elk van 3Y} meter breed. Bij uitzondering mag deze breedte in een berggebied tot 6 meter terugge bracht worden. Passeren meer dan 600 motorrijtui gen per uur, dan moeten de wegen twee gescheiden rijbanen hebben, elk van 7 meter breed. Ten slotte is voor lopig nog een breedte vastgesteld van 10 meter: drie stroken elk van 3'/s meter. In het Europese wegenplan wil men vooral wegen van de eerste twee cate gorieën opnemen. Bepaald is boven- TN de nacht van Maandag op Dinsdag werd te Grave een historisch kanon gestolen. Bij de speurtochten naar het verdwenen wapen ging men onmid dellijk uit van de gedachte, dat de na burige gemeente Cuyk dat met Grave wedijvert om traditie en histo rie van deze euvel daad wel meer zou weten. Het vermoeden bleek ten dele juist ten dele, omdat niet de Cuykenaren doch het Brabantse Stu- dentengilde, dat daar een zomerkamp houdt, het kanon had Weggesleept. Terwijl Cuyk Dinsdagavond het stuk geschut feestelijk inhaalde, zon Grave op wraak. Besloten werd, de burge meester van Cuyk en de praeses van het Studentengilde als gijzelaars naar Gravfr te ontvoeren. De opzet gelukte volkomen. De beide heren zaten 's avonds om tien uur reeds in Grave. Na lang onderhandelen werd tot ruil besloten. Grave kon het histori sche kanon voor het stadhuis van Cuyk komen afhalen. Een kraanwagen en tien luxe-auto's met leden van het actiecomité trokken derwaarts. Maar tot aller teleurstelling bleek het kanon te zijn verdwenen. Het werd na een uur zoeken teruggevonden in het riet langs de Maasoevers. Toen ging het terug naar Grave, waar het oude stuk uitbundig werd ingehaald. Voorafge gaan door de Cuykse en de Graafse harmonie en gevolgd door een stoet van Gravenaren maakte het een zege tocht door het stadje en 's nachts om twee uur stond het weer op zijn plaats aan de Maas. De rust is thans in bei de steden weergekeerd. Prinses Margriet en prinses Marij ke, die drie weken vacantie hebben doorgebracht bij haar vroegere leru- res op het kasteel Boutarlc t» Angies (Tarn), zijn Donderdag tegen midder nacht met de trein uit Toulouse naar Parjjs vertrokken. Hedenmorgen heb ben zij zich in Parijs bij koningin Ju- liana gevoegd om met haar naar Ne derland te reizen. Op 6 Augustus zullen de gemeen ten, die reeds hun zevenhonderdjarig bestaan hebben gevierd, een reuni? houden in Breda, zulkj op uitnodi ging van het gemeentebestuur aldaar. O.m. zijn uitgenodigd Alkmaar en Haarlem. y^L deze bepalingen zijn in een inter nationale overeenkomst vastgelegd, die ook Nederland heeft getekend. De landen hebben zich dus verbonden hun wegen, met name voor zover zij onderdeel uitmaken van het Europese wegenplan, aldus in te richten. Zij zijn alleen niet gebonden aan een bepaald tempo. De Nederlandse wegen van het Euro pese wegenplan bestaan alle reeds, met uitzondering van het stuk Hoek van Door Nederland zullen drie hoofdverkeerswegen van het Europese wegenplan lopen en wel de weg E 8 voor het van Londen komende verkeer over Hoek van Holland, Den Haag, Utrecht, Amesrsfoort, Oldenzaal, verder naar Berlijn en War schau; de weg E 9, beginnende in Den Haag en Amsterdam, over Utrecht, Eindhoven, Maas tricht, verder naar Bazel en Genève en de weg E 10, van Parijs, over Brussel, Antwer pen, Breda, Botterdam, Den Haag en Amsterdam. Aart verbindingswegen, opge nomen in het Europese wegen net, zullen in Nederland lopen de weg E 35, van Amsterdam naar Amersfoort, Zwolle, Gro ningen, Winschoten, Bremen, Hamburg; E 36, van Hoek van Holland over Rotterdam, Gouda, Utrecht, Arnhem naar Keulen; E 37, van Breda naar Gorinchem; E 38 van Breda naar Eindhoven en E 72 van Oldenzaal over Lin- gen naar Bremen. HollandDen Haag. Wel staat dit tra ject op het Rjjkswegenplan. Ook vol doen de Nederlandse wegen reeds aan de internationale karakteristieken. Sinds het plan is opgesteld zijn ook de wegen van Turkije en Joegoslavië er nog bjj gekomen. Spanje is niet aan gesloten bij de conventie van Genève, evenmin ais Oost-Duitsland. In totaal zijn voor Europa 22 hoofdwegen vast gesteld en talrijke wegen van de twee de groep. In 1950 heeft men uitgere kend dat het net in de voornaamste landen dat is twee derde van het ge hele net 5'/« mililard dollar zal kosten. De Nederlandse Vereniging tot steun aan het Koningin Wilhelmina Fonds voor de kankerbestrijding gaat een be roep doen op het Nederlandse volk. De opbouw van de landelijke organi satie voor de kankerbestrijding vor dert gestadig. Een dezer dagen zullen de aclen worden gepasseerd voor de oprichting van de kankercentra in de universiteits-ziekenhuizen te Gro ningen, Leiden, Utrecht en Amster dam. De inrichting van subcentra in verschillende delen van het land maakt goede vorderingen. De plannen voor de bouw van een nieuw Radiothera peutisch Instituut te Rotterdam zijn gereed en hebben het Koningin Wil helmina Fonds bereikt. Behalve de belangrijke bedragen-, welke het Koningin Wilhelmina Fonds jaarlijks moet uitkeren, o.m. aan het Nederlands Kankerinstituut, zal het fonds zich binnenkort grote kapitaals uitgaven moeten getroosten en zal het tevens grote financiële verplichtingen op zich moeten nemen om wat ge sticht wordt ook door jaarlijkse subsi dies in stand te houden. Daarom heeft het Koningin Wilhelmina Fonds een nieuwe actie gelanceerd, welke bij kleine en grotere winkelbedrijven sym pathiek is ontvangen. In de week, voorafgaande aan de Zaterdag, waarop de jaarlijkse collec te voor de kankerbestrijding zal plaats vinden (eind Augustus—begin Septem ber), zullen de winkels, die wensen mede te werken, een aantal affiches, in de vorm van een krab (het inter nationale teken voor de kankerbestrij ding), op hun ruiten bevestigen. Hier door onderscheiden de zaken, welke aan de actie meedoen, zich op opval lende wijze De bedoeling is, dat de deelnemende winkels één pet. van hun omzet (op de collectedag) aan het Koningin Wilhelmina Fonds voor de kankerbestrijding zullen afstaan. Dit is dan- ook duidelijk op de door het K. W. F. ter beschikking gestelde krab- affiches aangegeven. Verschillende grote bedrijven zegden hun medewerking reeds toe en het K. W. F. verwacht, daar niet alle win keliers persoonlijk bezocht kunnen worden, nog vele opgaven voor deel neming aan deze actie te ontvangen. De opgave tot medewerking wacht het in bij de besturen van de plaatse lijke afdelingen of bij het Centraal Bureau, Koninginneweg 28, Amsterdam Zuid. Overval bij Cheribon Drie Nederlandse vrouwen en twee kinderen zijn in het Cheribonse door een onbekende bende ontvoerd, toen zij met een schoolbus, welke door enkele suikerondernemingen wordt geëxploi teerd, van Cheribon naar de onderne ming; Sindang Laut terugkeerden. Het zijn mevr. Jordans met kind. mevr. Neyndorf met kind en mej. Windzant. De bus werd aangehouden door ge üniformeerde lieden, die de inzittenden bevel gaven de wagen te verlaten. De chauffeur mocht later zijn weg vervol gen. De regering heeft naar zij verklaart met ontsteltenis kennis genomen van het bericht van deze ontvoering. Aan de hoge commissaris te Djakarta werd opgedragen terstond de aandacht van de Indonesische regering op dit betreu renswaardige voorval te vestigen en aan te dringen op alle geëigende maat^ regelen ter bevrijding van de ontvoer den. Volgens vage, onbevestigde berich ten zouden één van de vrouwen en de beide kinderen 's avonds op de onder neming zijn teruggekeerd. Gisteravond is prof. Supomo uit In donesië op Schiphol aangekomen op doorreis naar Washington, waar hij een conferentie zal bijwonen, georga niseerd door de John Hopkins-univer- sity in Washington, ter bespreking van Zuidoost-Aziatische problemen. Prof. Supomo zal over enkele dagen weer van Schiphol vertrekken. De ln 1945 uitgegeven bankbiljetten van ƒ25.— zullen worden ingetrokken In verband hiermee heeft de Neder landse Bank bekend gemaakt, dat deze biljetten vóór 1 Februari 1953 bij haar kantoren moeten worden ingewisseld. Na deze datum mogen de biljetten nog slechts worden ingeleverd bij de hoofdbank te Amsterdam (Kantoor Herengracht 461-463), waar zij slechts zullen worden ingewisseld, nadat bij onderzoek is gebleken, dat aan de aanvraag om verwisseling redelijker wijs behoort te worden voldaan. De hier bedoelde bankbiljetten zijn gedrukt in paarsbruine kleur en dra gen aan de voorzijde rechts in een cirkel in dezelfde kleur een meisjes portret. Ze zijn gedateerd 7 Mei 1945 en voorzien van de handtekeningen van president Trip en directeur Wester man Holstijn, PROEFVLUCHT VAN NIEUW MODEL ZWEEFVLIEGTUIG Het prototype prestatie- en stunt zweefvliegtuig KNVVL-491, dat werd ontworpen door de technische commis sie van de Kon. Ned. vereniging voor luchtvaarten waaraan twee en een half jaar werd gebouwd, heeft gisteren op Ypenburg met succes de luchtdoop on dergaan. Voor observaties achter het IJzeren Gordijn Het internationale juristencongres te Berlijn heeft besloten een perma nente commissie in ie stellen „ten einde de onrechtvaardigheden achter het IJzeren Gordijn gade te slaan en de communistische onrechtvaardig heid in te perken". De commissie zal haar zetel in Den Haag hebben. Voorzitter zal J. T. Thor,«en zijn, „president of the C ina- dian Exchequer Court". Eten Neder lands jurist zal aan het hoofd van het secretariaat staan. De commissie zal (Advertentie, Ing. Med.) De Evangelische bisschop van Ber lijn en hoofd van de gehele Evangeli sche kerk van Duitsland, dr Otto Di- belius, heeft in een brief alle geeste lijken van Brandenburg (Sowjet-zo- ne) opgeroepen zich te verzetten te gen pogingen om een scheiding ln de kerk teweeg te brengen. Dr Dibelius schrijft dat de geeste lijken de orders van hun „wettige meerderen" dienen op te volgen „ook al komen zij met vertraging en onder moeilijkheden". De predikanten dienen zich te scharen om die personen, die zü als werkelijke vertegenwoordigers van het kerkelijke gezag beschouw den. De Oostduitse vice-premier, W- bricht, heeft onlangs op een commu nistische conferentie verklaard, dat de protestantse en de katholieke kerk „het opvolgen van imperialisti sche orders" dienen te staken. Grote gebieden van Birma staan tengevolge van hevige regenval en overstromingen onder water. Te Pegoe hebben bijna tweeduizend personen hun huizen moeten verlaten. (Van onze Haagse redacteur) T)E K.L.M. kan zich uiteindelijk op de borst kloppen. Na de oorlog heeft deze luchtvaartmaatschappij behoorlijk geboerd, maar er viel zo veel op te bou wen en er was zo veel nodig om zich internationaal een stevige positie te ver overen, dat van grote exploitatie-overschotten geen sprake kon zijn. Doch 1951 was voor de K.L.M. een bevredigend jaar, een jaar van voorspoedig vliegen, ge stadige groet en gunstige bedrijfsuitkomsten. Het pas verschenen jaarverslag erkent het. De totale uitkomsten bedroegen bijna ƒ234 millioen (over 1950: ƒ195 millioen), dat is bijna ƒ650.000,per dag. Dit lijkt een groot bedrag, maar is nog weinig in vergelijking met de grote wereld-concerns. De exploitatie uitgaven bedroegen bijna 192 millioen. Van het bruto batig saldo werd 30 millioen aangewend voor afschrijvingen op vliegend materieel en duurzame activa, 1.300.000,voor afschrijvingen op registratierecht en bijna een kwart millioen voor interest, zodat een winstsaldo overbleef van ruim 10Vi millioen. TN 1950 heeft het Rijk de verliezen, die de K.L.M. in 1949 had geleden, ge dekt door een bedrag van ruim f 27 millioen, te betalen als vergoeding van de schade, die de maatschappij in 1949 leed op de Indië-lijn en door verder een bedrag van f 10 millioen aan de K.L.M. te vergoeden onder de voorwaarde, dat zij dit zal terugbetalen uit winsten, die zij tot 1964 mocht behalen. Indien de K.L.M. vóór het eind van 1964 niet vol doende winst heeft gemaakt, wordt die schuld van f 10 millioen kwijt geschol den. Het Rijk ging dus blijkbaar van het standpunt uit, dat het nog wel een poosje op zijn geld zou moeten wach ten en dat, als het de K.L.M. tot 1964 niet gelukte winst te maken, de kikker in dat jaar wel zo kaal zou zijn, dat men er geen veren van kan plukken. Welu, van de f 10millioen winst heeft de K.L.M. aanstonds f 5 millioen aan het Rijk terugbetaald! Het laat zich aanzien, dat ook 1952 niet ongunstig zal zijn en dat dan opnieuw f 5 millioen af gelost zal kunnen worden. Ver vóór de vastgetselde tijd zal de K.L.M. dan dus aan haar verplichtingen voldaan heb ben. Dan opent zich tegelijkertijd de mogelijkheid dividend uit te gaan beta len. Tot dusverre heeft zij daar niet naar gestreefd, omdat zij eerst stevig gegrondvest wilde z|jn. Tevens bestaat dan de mogelijkheid, dat de maatschap pij tot en met 1960 een 100 a 150 miii. aantrekt ter versterking van haar kapi taal. Van de f 5)4 millioen, die overblijft als van de winst f 5 millioen aan het Rijk is afgelost, wordt f 2'A millioen in een assurantiefonds gestort en de rest krijgt verschillende bestemmingen. Door een intensiever gebruik van het materiaal de vloot werd in 1951 vrij wel niet uitgebreid is het gelukt de TAROEK en de vliegende schotels, dat is het menu van alle kranten en nleuwsbureaux ter wereld. Theodoor heeft over beiden honderden berich ten gehoord. Hier zijn er enkele. De vrouw van de burgemeester van Ottawa heeft aan de commissie, die een tentoonstelling organiseert, voor gesteld ex-koning Faroek als waar zegger op deze tentoonstelling te enga geren. Zij deed dit voorstel naar aan leiding van de voorspelling van Fa- roek, dat binnenkort de enige konin gen op hun troon zouden zijn: klaver koning, ruitenkoning, hartenkoning, schoppenkoning en de koning van En geland. De Britse homeguard krijgt koning Faroek misschien als ere-gene- raai toegewezen. Dat is tenminste in het Lagerhuis serieus voorgesteld. U Over de vliegende schotels vernam Theodoor het volgende; Twee Belgi sche boeren stonden met bedenkelijk gelaat naar de lucht te staren. „We zullen wel regen krijgen, Sjefke!" zegt de ene. „De vliegende schotels vliegen weer zo laag!" O En Andrel Gromyko heeft gezegd, dat de vliegende schotels uit Rusland komen. „Onze athleten oefenen zich in het discuswerpen" zei hij, „en soms doen ze wel eens een extra verre gooi...." D De meest dwaze verklaring komt misschien wel van een Amerikaanse expert op vlieg- tuiggebied, die zegt dat de „Flying Wegens parlementaire familie omstandigheden te koop: zetels en kabinetten in alle formaties. Caucers" ruimtevaartuigen van Mars bewoners zijn. „We worden door de Marsianen al gedurende minstens vijf jaar bespionneerd", zegt hij. O Even zweverig als het vliegende vaatwerk is juffrouw Laverne Lam, een inwoon ster van San José. Zij kreeg het in haar hoofd om „blikvanger" te wor den. Ze exploiteert in die stad een openluchttheater, dat echter weinig bezoekers trekt. Derhalve ging mej. Lam op een platformpje boven op een paal van tien meter hoogte zitten. Ze doet dit nu al een paar dagen lang. Haar benarde positie heeft geen in vloed op haar slaap, want toen de po litie eergisteren naar boven schreeuw de, dat in haar kantoortje was inge broken, schreeuwde ze terug; „Ik heb niks gehoord. Ik heb mijn slaap hard nodig, weet je?" De leiders van een huishoudcursus in Wuppertal hebben door allerlei proeven vastgesteld, dat de man een huishouden beter kan be sturen dan de vrouw. De man is als zuigelingen-verzorger een ideaal en een lid van het sterke geslacht dat men een breinaald geeft is eenvoudig weg een wonder. Maar men moet het hem even leren, zeggen die monsters daar in Wuppertal. productie niet onbelangrijk te verhogen. Desondanks was de bestaande vloot on- voldoede om aan de vraag te kunnen voldoen; herhaaldelijk moest vervoer worden geweigerd wegens materiaal gebrek. Ook dit jaar doet dit verschijn sel zich voor. Een geluk voor de K.L.M. is het, dat het euvel ook bij oude lucht vaartmaatschappijen voorkomt. Toch is het wel spijtig, dat de K.L.M. in 1952 voor f 50 millioen meer zaken had kun nen doen, als men over voldoende vlieg tuigen had beschikt. fJITBREIDING van de vloot staat uiter aard op het programma. In 1951 wer den bestellingen geplaatst voor een DC- 6A vrachtvliegtuig, een zogenaamde „Liftmaster" een vrachtvliegtuig met een laadvermogen van 11 ton, bestemd voor vervoer over de Atlantische Oce aan en zes Convairs CV 340. De nieu we vliegtuigen worden in 1953 afgele verd. In 1952 ontvangt de K.L.M. zeven DC-6B vliegtuigen en in 1953 bovendien nog negen Super Constellations. Het is een gunstig verschijnsel, dat de K.L.M. een flink bedrag heeft kunnen afschrijven op het vliegend materiaal. De vervanging van vliegtuigen is name lijk een kostbare geschiedenis. D nieuwste vliegtuigen zijn groter en technisch nog weer beter ingericht dan die, welke al enige tijd in gebruik ziin en kosten daardoor ook veel meer. in de begintijd van de K.L.M. kostte een vliegtuig f 24.per kg, thans moet zij f 120.per kg betalen. Wat de straalvliegtuigen betreft, kijkt de K.L.M. eerst de kat nog wat uit de boom. Zij wil graag een goede service aan haar klapten bieden, zowel wat de passagiers als het vrachtvervoer aan gaat, doch zij vindt het ook niet nodig om haantje de voorste te zijn. De straal motor is nog in zijn ontwikkelingssta dium. De samenwerking van de K.L.M. met de andere Europese luchtvaart-maat schappijen is weer inniger geworden Samen hebben zij een research-bureau opgericht, waarin gezocht wordt naar verbeteringen in economisch opzicht, onder meer door een nauwere samen werking. (Van onze Haagse redacteur) De K.L.M. heeft op haar program staan de uitbreiding van haar lijnennet naar Mexico City, zo deelde de presi dent-directeur dr Plesman ons mede. Gevlogen zal dan worden van Amster dam over Montreal naar Mexico City. In October hoopt men de lijn te kunnen openen. In de toekomst zal waarschijnlijk van Bangkok rechtstreeks naar Tokio ge vlogen worden. Toen verleden jaar de nieuwe lijnen naar Tokio en Sydney ge opend werden, was de route voor beide bestemmingen over Manilla geprojec teerd. De toestellen naar Sydney zullen over Manilla blijven vliegen, de toe stellen rechtstreeks van Bangkok naar Tokio zullen eventueel een tussenlan ding maken in Okinawa, voor het laden van benzine. in contact staan met de Westberlt|n« se „organisatie van vrüe juristen". De aangenomen resoluties en een verzameling van 310 documenten zul len aan de Sowjet-autoriteiten en het Oostduitse kabinet worden gezonden. Deze documenten zullen tevens aan de secretaris-generaal der Verenigde Na ties worden gezonden. De Amerikaanse commissie voor de atoomenergie heeft opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een door atoomkracht gedreven motor voor grote marinevaartuigen, zoals vlieg dekschepen". De order is geplaatst b(J de „VVesllnghouse Electric Corp", die ook de motor voor de eerste Ameri kaanse atoomduikboot „Nautilus" oott bouwt. Het feit dat deze order is geplaatst nog voor de motor van de „Nautilus" heeft proefgedraaid, doet vermoeden dat de voornaamste moeilijkheden zijn opgelost en het bouwen van de motor verzekerd is. Britse vlieaiuiobouwerst Britse vliegtuigbouwers verwachten, dat in de toekomst raketmotoren in. plaats van straalmotoren zullen worden gebruikt voor de aandrijving van vlieg tuigen. De raketmotor biedt namelijk grote voordelen boven de straalmotor, omdat hij geen zuurstof uit de lucht nodig heeft doch zelf zuurstof meevoert. Bovendien kunnen raketten in alle luchtlagen opereren en zelfg buiten de stratosfeer. Dit type motor verbruikt echter veel brandstof. Hadden de oudere vormen brandstof in vaste vorm nodig, thans kan ook benzine of petroleum Worden gebruikt. Deze wordt in de ver brandingskamer gespoten, waarna met een vonk het reactieproces op gang wordt gebracht. Daarna treedt dan een ononderbroken, doch regelbare verbran. ding op. De vrijgekomen gassen zetten zeer sterk uit en verlafën met hoge snelheid de motor door de achterwaarts gerichte straalpijp. Hierdoor ontstaat een sterke voorwaarts gerichte stuw kracht. Heden op Schiphol verwacht De twee „vliegende windmolens" heb- ben hun vlucht over de Atlantische Oceaan volbracht. Daarmee hebben de ze twee helicopteres van het Ameri kaanse leger de eerste Oceaanvlucht voor dit type vliegtuigen in de historie voleindigd. De toestellen zijn. gister middag op Prestwick in Schotland ge land. Zij vertrokken op 15 Juli uit Westover (Mass. VS) met bestemming Wiesbaden. De totale vliegafstand be draagt 6500 km. Verwacht werd, dat zij heden tij dens de laatste etappe een tussenlan ding op Schiphol zouden maken. De Zweedse journalist Fritjof Enbom is te Stockholm veroordeeld tot levens lange dwangarbeid wegens „grove spi- onnage" voor de Sowjet-Unie. Enbom, die communist is, werd schuldig be vonden aan het verstrekken van in lichtingen aan Rusland in de periode van 1941 tot 1951. Hugo Gjerswold, een voormalig fou- rier bij de verdedigingswerken te Bo den aan de Zweedse Noordgrens, werd wegens dezelfde feiten tot een gelijke straf veroordeeld. Beide mannen wer den ook schuldig bevonden aan het beramen van sabotagedaden. Het op treden van Enbom werd „de ernstig ste misdaad in de geschiedenis van Zweden" genoemd. Fritjof Enbom moet de staat voorts 10.000 kronen schadevergoeding be talen, zijnde het bedrag, dat hij van de Rusissche ambassade voor zijn op treden zou hebben ontvangen. De voormalige Franse minister van financiën René Mayer heeft bedankt voor de benoeming tot rechter bij het gerechtshof van de Europese steenko len- en staalgemeenschap. Hij kan zich niet verenigen met de verspreiding der verschillende organen van het plan- Schuman over verschillende steden en met het vastkoppelen van de Saar- kwestie aan het instellen van Schuman- organisatie. In berichten uit de Portugese kolo nie Cacao wordt gezegd, dat partijen hebben besloten tot staking van het vuren en hervatting van het verkeer tussen Macao en China. Portugese re geringspersonen hebben dit niet be vestigd, maar zij zeiden dat de toe stand is verbeterd. Een officier van de Duitse con- traspionnage uit de laatste we reldoorlog, die destijds opdracht had een Britse spion in Duits land op te sporen, heeft thans zijn mannetje eindelijk „gesnapt". Hij ontmoette hem namelijk als mede-burgeremployé bij een on derneming te St. Johns op New- foundland, De Brit, majoor Druce had zich bij zijn activiteit in Duitsland voorgedaan als Neder- lands arbeider, aldus kreeg de Duitser, Barfurth, thans te ho ren en was er in geslaagd na volbrenging van zijn taak voor de Britse geheime dienst naar Engeland terug te keren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 11