Plan voor een Europees wegennet
van 54.000 km. is gereed
K.L.M. had goed jaar 1951
Er kon voor dertig millioen
worden afgeschreven
KoJii Ift&iieJk
Juristen stichten een permanente
internationale commissie
Internat, samenwerking had succes
Duizenden krabben over Nederland
K. L. M -liin op
Mexico-Cüy
Voor financiering een
wegenverkeersfonds?
Geen verschillen
Het Graafse kanon is
teruggekeerd
Prinsessen Margrief en
Marijke komen ferug
Internationale overeen
komst
___ONS AANDEEL
KANKERBESTRIJDING KAN NIET ZONDER HULP
Winkelbedrijven werken
mee aan actie
Vijf Hollandse vrouwen
en kinderen ontvoerd
Prof. Supomo in ons land
Intrekking bankbiljetten
van f 25.-
Bisschop Dibelius roept
op tot trouw
Netto winst van ruim
f 10 millioen
inmniniiininnnintiiiiiitiiinniinimniiimiiiiiiinimtnniiiitinnniintnnnmini
Atoommotor voor grote
vaartuigen
Raketmotoren zullen de
„jets'' vervangen
„Vliegende windmolens"
zijn over de Oceaan
Enbom veroordeeld tot
levenslang
MAYER BEDANKT VOOR
SCHUMAN-CERECHTSHOF
Verbetering van toestand
in Macao
Nooit gedacht en toch...
VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1952
wordt uitEcsnrokon po ir* CCn reso,utie aangenomen, waarin de wenselijkheid
Hnr van de aanltr van Verkuee7jon«U tc stichten voor de financie-
voorbereid door <1 p li.iür.?d '''ur,0Pese hoofdverkcerswcgcn. Deze resolutie was
waarin vooral zitting Road Federalion, een particuliere orRanisatie,
schaDDÜen enz I)e r,,„„ vertegenwoordigers van wegenbouwers, oliemaat-
vSn^ur HCommiis'e voor Europa had namelijk reeds
v^rna Road Federation verzocht na te gaan of het
In dairvin^? in nJtn ea° ,m°ct worden een Europees Wegenfonds in te stellen
daf llaflfe hittere i" ,e iVorld Bank gelden beschikbaar te krijgen. Wat
een Fnronees WeVenfnna on rka'jdellngen nog gaande en wat de gedachte aan
f,nden Zleon^.e'e xrS/arKaat' hebbcn de in Genève vertegenwoordigde
landen, waaronder ook Nederland, de International Road Federation verzocht
door te gaan met haar studie en statuten voor een Europees Wegenfonds te
urar zu,1«n <Je landen pas later, wanneer zo n fonds theoretisch
Is voorbereid, beslissen, of zy er hun medewerking aan kunnen verlenen.
dien hoe de bochten moeten liggen,
hoe het wegdek samengesteld dient te
zijn, hoe de verlichting behoort te zijn;
er zijn regels opgesteld voor de brug
gen, de tunnels, de teVfoonposten, de
eerse hulp-posten en wat verder bij
de wegen behoort.
Deze wegen zullen voorzien worden
van een bepaald teken en wel van een
witte hoofdletter E, gevolgd door het
nummer van de weg op een groene
achtergrond.
VAN de practische uitvoering in on-
'v derlinge samenwerking door de
Europese landen van het internationa
le wegenplan staat thans dus nog niets
vast.. Eerst zal de financieringskwestie
opgelost moeten worden.
Dat wil echter allemaal niet zeggen,
dat aan de uitvoering in het geheel
niets gedaan wordt. Individueel heb
ben de Europese landen voor een
eigen wegennet gezorgd. De daarin
voorkomende hoofdwegen, die ln het
Europese net geprojecteerd zijn. Voor
Nederland is cut althans bijna volledig
het geval.
Omtrent wat Europa aan hoofdver
keerswegen nodig heeft en omtrent
de wegenkarakteristieken dat zijn
breedte, samenstelling, ligging, enz.
is men al lang tot overeenstemming
gekomen. Wat dat betreft, heeft men
in Genéve gunstige resultaten bereikt.
In 1947 werd een werkgroep belast
met de inventarisatie van de wegen.
Het toenemend wegverkeer en de
grote investeringen in de wegenaan
leg maakten het noodzakelijk, dat men
met elkaar ging praten, o.a. over een
juiste aansluiting van de wegen aan
de grens en over de aanwijzing van
een aantal grote wegen, die per se in
ternationale wegen behoren te zijn.
Dat beperkte bovendien de zaak, ook
financieel, en dat hield de mogelijk
heid in van een project voor een su-
pra-internationaal Eurooees wegennet.
Op deze wijze is men gekomen tot
een plan voor een snelwegennet van
54.000 kilometer. Duizenden kilometers
daarvan bestaan reeds.
AL deze wegen moeten precies het-
zelfde zijn. Daarover was men het
in Genève eens. Er zijn derhalve in
ternationaal regels voor vastgesteld;
de directie Wegen van de Nederlandse
Rijkswaterstaat heeft daarin een
werkzaam aandeel gehad. Men onder
scheidt drie categorieën wegen, Als
niet meer dan 600 motorrijtuigen en
dat moet tenminste dertig uren per
jaar voorkomen de weg passeren,
moet deze zeven meter breed zijn met
twee stroken elk van 3Y} meter breed.
Bij uitzondering mag deze breedte in
een berggebied tot 6 meter terugge
bracht worden.
Passeren meer dan 600 motorrijtui
gen per uur, dan moeten de wegen
twee gescheiden rijbanen hebben, elk
van 7 meter breed. Ten slotte is voor
lopig nog een breedte vastgesteld van
10 meter: drie stroken elk van 3'/s
meter.
In het Europese wegenplan wil men
vooral wegen van de eerste twee cate
gorieën opnemen. Bepaald is boven-
TN de nacht van Maandag op Dinsdag
werd te Grave een historisch kanon
gestolen. Bij de speurtochten naar het
verdwenen wapen ging men onmid
dellijk uit van de gedachte, dat de na
burige gemeente Cuyk dat met
Grave wedijvert om traditie en histo
rie van deze euvel daad wel meer
zou weten. Het vermoeden bleek ten
dele juist ten dele, omdat niet de
Cuykenaren doch het Brabantse Stu-
dentengilde, dat daar een zomerkamp
houdt, het kanon had Weggesleept.
Terwijl Cuyk Dinsdagavond het stuk
geschut feestelijk inhaalde, zon Grave
op wraak. Besloten werd, de burge
meester van Cuyk en de praeses van
het Studentengilde als gijzelaars naar
Gravfr te ontvoeren. De opzet gelukte
volkomen. De beide heren zaten
's avonds om tien uur reeds in Grave.
Na lang onderhandelen werd tot
ruil besloten. Grave kon het histori
sche kanon voor het stadhuis van
Cuyk komen afhalen. Een kraanwagen
en tien luxe-auto's met leden van het
actiecomité trokken derwaarts. Maar
tot aller teleurstelling bleek het kanon
te zijn verdwenen. Het werd na een
uur zoeken teruggevonden in het riet
langs de Maasoevers. Toen ging het
terug naar Grave, waar het oude stuk
uitbundig werd ingehaald. Voorafge
gaan door de Cuykse en de Graafse
harmonie en gevolgd door een stoet
van Gravenaren maakte het een zege
tocht door het stadje en 's nachts om
twee uur stond het weer op zijn plaats
aan de Maas. De rust is thans in bei
de steden weergekeerd.
Prinses Margriet en prinses Marij
ke, die drie weken vacantie hebben
doorgebracht bij haar vroegere leru-
res op het kasteel Boutarlc t» Angies
(Tarn), zijn Donderdag tegen midder
nacht met de trein uit Toulouse naar
Parjjs vertrokken. Hedenmorgen heb
ben zij zich in Parijs bij koningin Ju-
liana gevoegd om met haar naar Ne
derland te reizen.
Op 6 Augustus zullen de gemeen
ten, die reeds hun zevenhonderdjarig
bestaan hebben gevierd, een reuni?
houden in Breda, zulkj op uitnodi
ging van het gemeentebestuur aldaar.
O.m. zijn uitgenodigd Alkmaar en
Haarlem.
y^L deze bepalingen zijn in een inter
nationale overeenkomst vastgelegd,
die ook Nederland heeft getekend. De
landen hebben zich dus verbonden
hun wegen, met name voor zover zij
onderdeel uitmaken van het Europese
wegenplan, aldus in te richten. Zij zijn
alleen niet gebonden aan een bepaald
tempo.
De Nederlandse wegen van het Euro
pese wegenplan bestaan alle reeds, met
uitzondering van het stuk Hoek van
Door Nederland zullen drie
hoofdverkeerswegen van het
Europese wegenplan lopen en
wel de weg E 8 voor het van
Londen komende verkeer over
Hoek van Holland, Den Haag,
Utrecht, Amesrsfoort, Oldenzaal,
verder naar Berlijn en War
schau; de weg E 9, beginnende
in Den Haag en Amsterdam,
over Utrecht, Eindhoven, Maas
tricht, verder naar Bazel en
Genève en de weg E 10, van
Parijs, over Brussel, Antwer
pen, Breda, Botterdam, Den
Haag en Amsterdam.
Aart verbindingswegen, opge
nomen in het Europese wegen
net, zullen in Nederland lopen
de weg E 35, van Amsterdam
naar Amersfoort, Zwolle, Gro
ningen, Winschoten, Bremen,
Hamburg; E 36, van Hoek van
Holland over Rotterdam, Gouda,
Utrecht, Arnhem naar Keulen;
E 37, van Breda naar Gorinchem;
E 38 van Breda naar Eindhoven
en E 72 van Oldenzaal over Lin-
gen naar Bremen.
HollandDen Haag. Wel staat dit tra
ject op het Rjjkswegenplan. Ook vol
doen de Nederlandse wegen reeds aan
de internationale karakteristieken.
Sinds het plan is opgesteld zijn ook
de wegen van Turkije en Joegoslavië
er nog bjj gekomen. Spanje is niet aan
gesloten bij de conventie van Genève,
evenmin ais Oost-Duitsland. In totaal
zijn voor Europa 22 hoofdwegen vast
gesteld en talrijke wegen van de twee
de groep. In 1950 heeft men uitgere
kend dat het net in de voornaamste
landen dat is twee derde van het ge
hele net 5'/« mililard dollar zal
kosten.
De Nederlandse Vereniging tot steun
aan het Koningin Wilhelmina Fonds
voor de kankerbestrijding gaat een be
roep doen op het Nederlandse volk.
De opbouw van de landelijke organi
satie voor de kankerbestrijding vor
dert gestadig. Een dezer dagen zullen
de aclen worden gepasseerd voor de
oprichting van de kankercentra in de
universiteits-ziekenhuizen te Gro
ningen, Leiden, Utrecht en Amster
dam. De inrichting van subcentra in
verschillende delen van het land maakt
goede vorderingen. De plannen voor
de bouw van een nieuw Radiothera
peutisch Instituut te Rotterdam zijn
gereed en hebben het Koningin Wil
helmina Fonds bereikt.
Behalve de belangrijke bedragen-,
welke het Koningin Wilhelmina Fonds
jaarlijks moet uitkeren, o.m. aan het
Nederlands Kankerinstituut, zal het
fonds zich binnenkort grote kapitaals
uitgaven moeten getroosten en zal het
tevens grote financiële verplichtingen
op zich moeten nemen om wat ge
sticht wordt ook door jaarlijkse subsi
dies in stand te houden. Daarom heeft
het Koningin Wilhelmina Fonds een
nieuwe actie gelanceerd, welke bij
kleine en grotere winkelbedrijven sym
pathiek is ontvangen.
In de week, voorafgaande aan de
Zaterdag, waarop de jaarlijkse collec
te voor de kankerbestrijding zal plaats
vinden (eind Augustus—begin Septem
ber), zullen de winkels, die wensen
mede te werken, een aantal affiches,
in de vorm van een krab (het inter
nationale teken voor de kankerbestrij
ding), op hun ruiten bevestigen. Hier
door onderscheiden de zaken, welke
aan de actie meedoen, zich op opval
lende wijze De bedoeling is, dat de
deelnemende winkels één pet. van hun
omzet (op de collectedag) aan het
Koningin Wilhelmina Fonds voor de
kankerbestrijding zullen afstaan. Dit
is dan- ook duidelijk op de door het
K. W. F. ter beschikking gestelde krab-
affiches aangegeven.
Verschillende grote bedrijven zegden
hun medewerking reeds toe en het
K. W. F. verwacht, daar niet alle win
keliers persoonlijk bezocht kunnen
worden, nog vele opgaven voor deel
neming aan deze actie te ontvangen.
De opgave tot medewerking wacht
het in bij de besturen van de plaatse
lijke afdelingen of bij het Centraal
Bureau, Koninginneweg 28, Amsterdam
Zuid.
Overval bij Cheribon
Drie Nederlandse vrouwen en twee
kinderen zijn in het Cheribonse door
een onbekende bende ontvoerd, toen zij
met een schoolbus, welke door enkele
suikerondernemingen wordt geëxploi
teerd, van Cheribon naar de onderne
ming; Sindang Laut terugkeerden. Het
zijn mevr. Jordans met kind. mevr.
Neyndorf met kind en mej. Windzant.
De bus werd aangehouden door ge
üniformeerde lieden, die de inzittenden
bevel gaven de wagen te verlaten. De
chauffeur mocht later zijn weg vervol
gen.
De regering heeft naar zij verklaart
met ontsteltenis kennis genomen van
het bericht van deze ontvoering. Aan
de hoge commissaris te Djakarta werd
opgedragen terstond de aandacht van
de Indonesische regering op dit betreu
renswaardige voorval te vestigen en
aan te dringen op alle geëigende maat^
regelen ter bevrijding van de ontvoer
den. Volgens vage, onbevestigde berich
ten zouden één van de vrouwen en de
beide kinderen 's avonds op de onder
neming zijn teruggekeerd.
Gisteravond is prof. Supomo uit In
donesië op Schiphol aangekomen op
doorreis naar Washington, waar hij
een conferentie zal bijwonen, georga
niseerd door de John Hopkins-univer-
sity in Washington, ter bespreking van
Zuidoost-Aziatische problemen.
Prof. Supomo zal over enkele dagen
weer van Schiphol vertrekken.
De ln 1945 uitgegeven bankbiljetten
van ƒ25.— zullen worden ingetrokken
In verband hiermee heeft de Neder
landse Bank bekend gemaakt, dat deze
biljetten vóór 1 Februari 1953 bij haar
kantoren moeten worden ingewisseld.
Na deze datum mogen de biljetten
nog slechts worden ingeleverd bij de
hoofdbank te Amsterdam (Kantoor
Herengracht 461-463), waar zij slechts
zullen worden ingewisseld, nadat bij
onderzoek is gebleken, dat aan de
aanvraag om verwisseling redelijker
wijs behoort te worden voldaan.
De hier bedoelde bankbiljetten zijn
gedrukt in paarsbruine kleur en dra
gen aan de voorzijde rechts in een
cirkel in dezelfde kleur een meisjes
portret. Ze zijn gedateerd 7 Mei 1945
en voorzien van de handtekeningen
van president Trip en directeur Wester
man Holstijn,
PROEFVLUCHT VAN NIEUW MODEL
ZWEEFVLIEGTUIG
Het prototype prestatie- en stunt
zweefvliegtuig KNVVL-491, dat werd
ontworpen door de technische commis
sie van de Kon. Ned. vereniging voor
luchtvaarten waaraan twee en een half
jaar werd gebouwd, heeft gisteren op
Ypenburg met succes de luchtdoop on
dergaan.
Voor observaties achter het
IJzeren Gordijn
Het internationale juristencongres
te Berlijn heeft besloten een perma
nente commissie in ie stellen „ten
einde de onrechtvaardigheden achter
het IJzeren Gordijn gade te slaan en
de communistische onrechtvaardig
heid in te perken".
De commissie zal haar zetel in Den
Haag hebben. Voorzitter zal J. T.
Thor,«en zijn, „president of the C ina-
dian Exchequer Court". Eten Neder
lands jurist zal aan het hoofd van het
secretariaat staan. De commissie zal
(Advertentie, Ing. Med.)
De Evangelische bisschop van Ber
lijn en hoofd van de gehele Evangeli
sche kerk van Duitsland, dr Otto Di-
belius, heeft in een brief alle geeste
lijken van Brandenburg (Sowjet-zo-
ne) opgeroepen zich te verzetten te
gen pogingen om een scheiding ln de
kerk teweeg te brengen.
Dr Dibelius schrijft dat de geeste
lijken de orders van hun „wettige
meerderen" dienen op te volgen „ook
al komen zij met vertraging en onder
moeilijkheden". De predikanten dienen
zich te scharen om die personen, die
zü als werkelijke vertegenwoordigers
van het kerkelijke gezag beschouw
den.
De Oostduitse vice-premier, W-
bricht, heeft onlangs op een commu
nistische conferentie verklaard, dat
de protestantse en de katholieke
kerk „het opvolgen van imperialisti
sche orders" dienen te staken.
Grote gebieden van Birma staan
tengevolge van hevige regenval en
overstromingen onder water. Te Pegoe
hebben bijna tweeduizend personen hun
huizen moeten verlaten.
(Van onze Haagse redacteur)
T)E K.L.M. kan zich uiteindelijk op de borst kloppen. Na de oorlog heeft deze
luchtvaartmaatschappij behoorlijk geboerd, maar er viel zo veel op te bou
wen en er was zo veel nodig om zich internationaal een stevige positie te ver
overen, dat van grote exploitatie-overschotten geen sprake kon zijn. Doch 1951
was voor de K.L.M. een bevredigend jaar, een jaar van voorspoedig vliegen, ge
stadige groet en gunstige bedrijfsuitkomsten. Het pas verschenen jaarverslag
erkent het. De totale uitkomsten bedroegen bijna ƒ234 millioen (over 1950:
ƒ195 millioen), dat is bijna ƒ650.000,per dag. Dit lijkt een groot bedrag, maar
is nog weinig in vergelijking met de grote wereld-concerns. De exploitatie
uitgaven bedroegen bijna 192 millioen. Van het bruto batig saldo werd
30 millioen aangewend voor afschrijvingen op vliegend materieel en duurzame
activa, 1.300.000,voor afschrijvingen op registratierecht en bijna een kwart
millioen voor interest, zodat een winstsaldo overbleef van ruim 10Vi millioen.
TN 1950 heeft het Rijk de verliezen, die
de K.L.M. in 1949 had geleden, ge
dekt door een bedrag van ruim f 27
millioen, te betalen als vergoeding van
de schade, die de maatschappij in 1949
leed op de Indië-lijn en door verder een
bedrag van f 10 millioen aan de K.L.M.
te vergoeden onder de voorwaarde, dat
zij dit zal terugbetalen uit winsten, die
zij tot 1964 mocht behalen. Indien de
K.L.M. vóór het eind van 1964 niet vol
doende winst heeft gemaakt, wordt die
schuld van f 10 millioen kwijt geschol
den. Het Rijk ging dus blijkbaar van
het standpunt uit, dat het nog wel een
poosje op zijn geld zou moeten wach
ten en dat, als het de K.L.M. tot 1964
niet gelukte winst te maken, de kikker
in dat jaar wel zo kaal zou zijn, dat
men er geen veren van kan plukken.
Welu, van de f 10millioen winst
heeft de K.L.M. aanstonds f 5 millioen
aan het Rijk terugbetaald! Het laat zich
aanzien, dat ook 1952 niet ongunstig zal
zijn en dat dan opnieuw f 5 millioen af
gelost zal kunnen worden. Ver vóór de
vastgetselde tijd zal de K.L.M. dan dus
aan haar verplichtingen voldaan heb
ben. Dan opent zich tegelijkertijd de
mogelijkheid dividend uit te gaan beta
len. Tot dusverre heeft zij daar niet
naar gestreefd, omdat zij eerst stevig
gegrondvest wilde z|jn. Tevens bestaat
dan de mogelijkheid, dat de maatschap
pij tot en met 1960 een 100 a 150 miii.
aantrekt ter versterking van haar kapi
taal.
Van de f 5)4 millioen, die overblijft
als van de winst f 5 millioen aan het
Rijk is afgelost, wordt f 2'A millioen
in een assurantiefonds gestort en de
rest krijgt verschillende bestemmingen.
Door een intensiever gebruik van het
materiaal de vloot werd in 1951 vrij
wel niet uitgebreid is het gelukt de
TAROEK en de vliegende schotels,
dat is het menu van alle kranten en
nleuwsbureaux ter wereld. Theodoor
heeft over beiden honderden berich
ten gehoord. Hier zijn er enkele.
De vrouw van de burgemeester van
Ottawa heeft aan de commissie, die
een tentoonstelling organiseert, voor
gesteld ex-koning Faroek als waar
zegger op deze tentoonstelling te enga
geren. Zij deed dit voorstel naar aan
leiding van de voorspelling van Fa-
roek, dat binnenkort de enige konin
gen op hun troon zouden zijn: klaver
koning, ruitenkoning, hartenkoning,
schoppenkoning en de koning van En
geland. De Britse homeguard krijgt
koning Faroek misschien als ere-gene-
raai toegewezen. Dat is tenminste in
het Lagerhuis serieus voorgesteld. U
Over de vliegende schotels vernam
Theodoor het volgende; Twee Belgi
sche boeren stonden met bedenkelijk
gelaat naar de lucht te staren. „We
zullen wel regen krijgen, Sjefke!" zegt
de ene. „De vliegende schotels vliegen
weer zo laag!" O En Andrel Gromyko
heeft gezegd, dat de vliegende schotels
uit Rusland komen. „Onze athleten
oefenen zich in het discuswerpen" zei
hij, „en soms doen ze wel eens een
extra verre gooi...." D De meest
dwaze verklaring komt misschien wel
van een Amerikaanse expert op vlieg-
tuiggebied, die zegt dat de „Flying
Wegens parlementaire familie
omstandigheden te koop: zetels en
kabinetten in alle formaties.
Caucers" ruimtevaartuigen van Mars
bewoners zijn. „We worden door de
Marsianen al gedurende minstens vijf
jaar bespionneerd", zegt hij. O Even
zweverig als het vliegende vaatwerk is
juffrouw Laverne Lam, een inwoon
ster van San José. Zij kreeg het in
haar hoofd om „blikvanger" te wor
den. Ze exploiteert in die stad een
openluchttheater, dat echter weinig
bezoekers trekt. Derhalve ging mej.
Lam op een platformpje boven op een
paal van tien meter hoogte zitten. Ze
doet dit nu al een paar dagen lang.
Haar benarde positie heeft geen in
vloed op haar slaap, want toen de po
litie eergisteren naar boven schreeuw
de, dat in haar kantoortje was inge
broken, schreeuwde ze terug; „Ik heb
niks gehoord. Ik heb mijn slaap hard
nodig, weet je?" De leiders van een
huishoudcursus in Wuppertal hebben
door allerlei proeven vastgesteld, dat
de man een huishouden beter kan be
sturen dan de vrouw. De man is als
zuigelingen-verzorger een ideaal en
een lid van het sterke geslacht dat
men een breinaald geeft is eenvoudig
weg een wonder. Maar men moet het
hem even leren, zeggen die monsters
daar in Wuppertal.
productie niet onbelangrijk te verhogen.
Desondanks was de bestaande vloot on-
voldoede om aan de vraag te kunnen
voldoen; herhaaldelijk moest vervoer
worden geweigerd wegens materiaal
gebrek. Ook dit jaar doet dit verschijn
sel zich voor. Een geluk voor de K.L.M.
is het, dat het euvel ook bij oude lucht
vaartmaatschappijen voorkomt. Toch is
het wel spijtig, dat de K.L.M. in 1952
voor f 50 millioen meer zaken had kun
nen doen, als men over voldoende vlieg
tuigen had beschikt.
fJITBREIDING van de vloot staat uiter
aard op het programma. In 1951 wer
den bestellingen geplaatst voor een DC-
6A vrachtvliegtuig, een zogenaamde
„Liftmaster" een vrachtvliegtuig met
een laadvermogen van 11 ton, bestemd
voor vervoer over de Atlantische Oce
aan en zes Convairs CV 340. De nieu
we vliegtuigen worden in 1953 afgele
verd. In 1952 ontvangt de K.L.M. zeven
DC-6B vliegtuigen en in 1953 bovendien
nog negen Super Constellations.
Het is een gunstig verschijnsel, dat de
K.L.M. een flink bedrag heeft kunnen
afschrijven op het vliegend materiaal.
De vervanging van vliegtuigen is name
lijk een kostbare geschiedenis. D
nieuwste vliegtuigen zijn groter en
technisch nog weer beter ingericht dan
die, welke al enige tijd in gebruik ziin
en kosten daardoor ook veel meer. in
de begintijd van de K.L.M. kostte een
vliegtuig f 24.per kg, thans moet zij
f 120.per kg betalen.
Wat de straalvliegtuigen betreft, kijkt
de K.L.M. eerst de kat nog wat uit de
boom. Zij wil graag een goede service
aan haar klapten bieden, zowel wat de
passagiers als het vrachtvervoer aan
gaat, doch zij vindt het ook niet nodig
om haantje de voorste te zijn. De straal
motor is nog in zijn ontwikkelingssta
dium.
De samenwerking van de K.L.M. met
de andere Europese luchtvaart-maat
schappijen is weer inniger geworden
Samen hebben zij een research-bureau
opgericht, waarin gezocht wordt naar
verbeteringen in economisch opzicht,
onder meer door een nauwere samen
werking.
(Van onze Haagse redacteur)
De K.L.M. heeft op haar program
staan de uitbreiding van haar lijnennet
naar Mexico City, zo deelde de presi
dent-directeur dr Plesman ons mede.
Gevlogen zal dan worden van Amster
dam over Montreal naar Mexico City.
In October hoopt men de lijn te kunnen
openen.
In de toekomst zal waarschijnlijk van
Bangkok rechtstreeks naar Tokio ge
vlogen worden. Toen verleden jaar de
nieuwe lijnen naar Tokio en Sydney ge
opend werden, was de route voor beide
bestemmingen over Manilla geprojec
teerd. De toestellen naar Sydney zullen
over Manilla blijven vliegen, de toe
stellen rechtstreeks van Bangkok naar
Tokio zullen eventueel een tussenlan
ding maken in Okinawa, voor het laden
van benzine.
in contact staan met de Westberlt|n«
se „organisatie van vrüe juristen".
De aangenomen resoluties en een
verzameling van 310 documenten zul
len aan de Sowjet-autoriteiten en het
Oostduitse kabinet worden gezonden.
Deze documenten zullen tevens aan de
secretaris-generaal der Verenigde Na
ties worden gezonden.
De Amerikaanse commissie voor de
atoomenergie heeft opdracht gegeven
voor het ontwikkelen van een door
atoomkracht gedreven motor voor
grote marinevaartuigen, zoals vlieg
dekschepen". De order is geplaatst b(J
de „VVesllnghouse Electric Corp", die
ook de motor voor de eerste Ameri
kaanse atoomduikboot „Nautilus" oott
bouwt.
Het feit dat deze order is geplaatst
nog voor de motor van de „Nautilus"
heeft proefgedraaid, doet vermoeden
dat de voornaamste moeilijkheden zijn
opgelost en het bouwen van de motor
verzekerd is.
Britse vlieaiuiobouwerst
Britse vliegtuigbouwers verwachten,
dat in de toekomst raketmotoren in.
plaats van straalmotoren zullen worden
gebruikt voor de aandrijving van vlieg
tuigen. De raketmotor biedt namelijk
grote voordelen boven de straalmotor,
omdat hij geen zuurstof uit de lucht
nodig heeft doch zelf zuurstof meevoert.
Bovendien kunnen raketten in alle
luchtlagen opereren en zelfg buiten de
stratosfeer. Dit type motor verbruikt
echter veel brandstof. Hadden de oudere
vormen brandstof in vaste vorm nodig,
thans kan ook benzine of petroleum
Worden gebruikt. Deze wordt in de ver
brandingskamer gespoten, waarna met
een vonk het reactieproces op gang
wordt gebracht. Daarna treedt dan een
ononderbroken, doch regelbare verbran.
ding op. De vrijgekomen gassen zetten
zeer sterk uit en verlafën met hoge
snelheid de motor door de achterwaarts
gerichte straalpijp. Hierdoor ontstaat
een sterke voorwaarts gerichte stuw
kracht.
Heden op Schiphol verwacht
De twee „vliegende windmolens" heb-
ben hun vlucht over de Atlantische
Oceaan volbracht. Daarmee hebben de
ze twee helicopteres van het Ameri
kaanse leger de eerste Oceaanvlucht
voor dit type vliegtuigen in de historie
voleindigd. De toestellen zijn. gister
middag op Prestwick in Schotland ge
land. Zij vertrokken op 15 Juli uit
Westover (Mass. VS) met bestemming
Wiesbaden. De totale vliegafstand be
draagt 6500 km.
Verwacht werd, dat zij heden tij
dens de laatste etappe een tussenlan
ding op Schiphol zouden maken.
De Zweedse journalist Fritjof Enbom
is te Stockholm veroordeeld tot levens
lange dwangarbeid wegens „grove spi-
onnage" voor de Sowjet-Unie. Enbom,
die communist is, werd schuldig be
vonden aan het verstrekken van in
lichtingen aan Rusland in de periode
van 1941 tot 1951.
Hugo Gjerswold, een voormalig fou-
rier bij de verdedigingswerken te Bo
den aan de Zweedse Noordgrens, werd
wegens dezelfde feiten tot een gelijke
straf veroordeeld. Beide mannen wer
den ook schuldig bevonden aan het
beramen van sabotagedaden. Het op
treden van Enbom werd „de ernstig
ste misdaad in de geschiedenis van
Zweden" genoemd.
Fritjof Enbom moet de staat voorts
10.000 kronen schadevergoeding be
talen, zijnde het bedrag, dat hij van
de Rusissche ambassade voor zijn op
treden zou hebben ontvangen.
De voormalige Franse minister van
financiën René Mayer heeft bedankt
voor de benoeming tot rechter bij het
gerechtshof van de Europese steenko
len- en staalgemeenschap. Hij kan zich
niet verenigen met de verspreiding der
verschillende organen van het plan-
Schuman over verschillende steden en
met het vastkoppelen van de Saar-
kwestie aan het instellen van Schuman-
organisatie.
In berichten uit de Portugese kolo
nie Cacao wordt gezegd, dat partijen
hebben besloten tot staking van het
vuren en hervatting van het verkeer
tussen Macao en China. Portugese re
geringspersonen hebben dit niet be
vestigd, maar zij zeiden dat de toe
stand is verbeterd.
Een officier van de Duitse con-
traspionnage uit de laatste we
reldoorlog, die destijds opdracht
had een Britse spion in Duits
land op te sporen, heeft thans
zijn mannetje eindelijk „gesnapt".
Hij ontmoette hem namelijk als
mede-burgeremployé bij een on
derneming te St. Johns op New-
foundland, De Brit, majoor Druce
had zich bij zijn activiteit in
Duitsland voorgedaan als Neder-
lands arbeider, aldus kreeg de
Duitser, Barfurth, thans te ho
ren en was er in geslaagd na
volbrenging van zijn taak voor
de Britse geheime dienst naar
Engeland terug te keren.