tunnels onder ij en noordzeekanaal een dringende eis Fort Pampus blijft geen fort r Jongelui „leenden" vijf auto's in een maand tijd Vertraging gaat ten koste van onze nationale welvaart Eerste symtomen van de naderende herfst Nederlandse afgevaardigden benoemd in kolen- en staalgemeenschap Robbie, de zeehond, nog sieeds bij familie Hoep in Den Oever KoAi BtAleJk Reeds vier doc^n Nederland kreeg dit jaar voor 38 dollar militaire orders miinoen GROTE VERGADERING AMSTERDAM Noord-Holland is té lang veronachtzaamd Middeleeuwse tol Enorme diefstallen van suikerriet op Java Verlies van millioenen Kom maar naar de wachtkamer Achterlijk Na panne werden zij zwijntjesjagers Elf Nederlandse technici zagen Amerika Veel interesse voor rui! New YorkAmersfoort Reeds losgemaakt uit de stelling Amsterdam Eerste vergaderinglO Sept. in Straatsburg ÏÏf S C °D-S'en'»v,0;« S™be4d, 3XS Weer vrijwilligers naar Korea vertrokken Nog twee kinderen in levensgevaar De stier Adema 197 vereeuwigd V.S. moeten een liberale handelspolitiek volgen ygjJPAG 29 AUGUSTUS 1952 (Van onze speciale verslaggever) «IEDERI.AN'I) is te arm, niet om het geld op te brengen teneinde zo snel moge- 1 IUk 'owfl een tuunel ond«'r het IJ bU Amsterdam als onder het Noordzee kanaal bij de Hembrug te bouwen, doch om zich door het nalaten daarvan nog langer de huidige, slechte economie op verkeersgebied te veroorloven. Beide tunnels moeten er komen en Helst zo spoedig mogelijk en dan ook zo, dat b.v. bet tunnelcomplex onder het IJ op Maandagmorgen en de tunnel bij de Hem- v eg Maandagmiddag in gebruik zal worden genomen. Deze woorden werden gisteravond in de grote zaal van Krasnapolsky te Amsterdam gesproken door mr F- E. Spat, voorzitter van Centraal Overleg der Verkeers- en Vervoersbonden en Elgenvervoerdersorganlsatie, bestuurslid van de Internationale Kamer van Koophandel en voorzitter van de International Road Federation. Zijn gehoor bestond uit vertegenwoordigers van talrijke gemeentebesturen uit Noord-Hol land, de waarn. Commissaris van de Koningin in onze provincie, de heer Prak- ken, leidende personen uit Verkeer»- en Vervoersorganisaties, 's Rijkswater staat, de Ned. Spoorwegen, Handels- en seheepvaartkringen en de bankwereld Deze vergadering was georganiseerd door het IJtunnelcomité te Amster dam ontstaan uit de Belangenvereni ging' Amsterdam—Noord en kreeg de medewerking van de Commissie Oever verbindingen Noordzeekanaal, waarin „Sin vertegenwoordigd een groot aan tal Kamers van Koophandel en enkele gemeentebesturen. Behalve door mr |Dat werd het woord gevoerd door de heer W. Thomassen, burgemeester van Zaandam, de heer Van Baar. burge meester van Edam en de heer M. C. van Hall» directeur van het Verenigd Cargadoorskantoor te Amsterdam. Het verkeer tussen de beide delen van Amsterdam en over het Noord zeekanaal is de laatste jaren enorm toegenomen en groeit, aldus mr Spat, „og met de dag. Dit verkeer moet zo- wei bij Amsterdam als bu de Hem brug en in Velsen verwerkt worden door ponten, die absoluut niet meer voor deze taak geschikt zijn. Het op onthoud is dikwijls enorm groot en dat betekent niet alleen tijdverlies en dus financiële schade, doch remt ook de ontwikkeling van gebieden, die voor de welvaart van het gehele land van grote betekenis zijn. Aan de tunnel bij Velsen wordt thans gewerkt en wij hopen, dat deze in 1958 klaar zal zijn. Doch daarmee is men slechts ten dele toe aan een op lossing. In 1951 werd van de ponten over het IJ bij Amsterdam gebruik gemaakt door bijna twee millioen voertuigen, vijftien millioen wielrij ders en acht millioen voetgangers. De ponten bij de Hembrug verwerkten in de eerste zes maanden van dit jaar een steeds stijgend aantal motorrijtuigen. In Januari was dit getal 3380. in Maart 3750, in Mei 4070 en in Juli 4250 stuks. Op de spitsuren brengt deze grote verkeerstoevloed voor motorrijtuigen niet zelden een wachttijd met zich van drie kwartier. Hier moet een eind aan komen. Amsterdam is in vele opzichten ten aanzien van haar verbindingen be voorrecht. We denken aan het lucht verkeer en aan het verkeer te water, doch op het gebied van het wegver keer bestaat hier een toestand, die in feite als achterlijk kan worden beti teld. En dat, terwijl Amsterdam toch straks als knooppunt moet worden ge zien in het a.s. Europese wegenplan. De tunnel onder de Mont Blanc zal binnenkort worden verwezenlijkt. De nemarken zal binnen afzienbare tijd een tunnel bouwen onder de 20 km brede Grote Belt Moeten wij dan ach terblijven? Denkend aan de financiering van de projecten uitte mr Spat nogmaals de ernstige klacht, dat van de belasting opbrengsten van het wegverkeer in ons land slechts een klein deel aan het wegennet ten goede komt. In 1951 wa ren die inkomsten f 222 millioen. Voor verbreding of uitbreiding van het we gennet werd in dat jaar slechts f 47.6 millioen besteed. Dit jaar wordt de opbrengst van deze sector der belas tingen geschat op f 230 millioen. Laat men daar nu eens een flinke portie van reserveren voor de twee tunnels. Bouwt deze tunnels en verhoogt daar door de welvaart van ons land. J)E burgemeester van Edam, de groot ste gemeente in Waterland, de heer G. M. van Baar, schetste de belangen De cijfers omtrent de behaalde resul taten bjj twaalf in particuliere handen lijnde suikerfabrieken in Midden-Java wijzen uit, dat bij twee fabrieken In de omgeving van Solo en drie ten Zuiden Wan Muria de rietdiefstallen geen grote omvang hebben, maar dat bij zeven fa brieken in het gebied .van Tegal en Cheribon de diefstallen fantastische af- Wetingen hebben aangenomen, aldus de Anetacorrespondent, die op Middcn- Java bU een ondernemingsdienst de cijfers ter inzage kreeg. Van de 7000 ha van deze zeven fa brieken werden bijna 200 ha volkomen Kaal geroofd of wel 28 procent van het e£eÜa'' ónderneming Sgragi kwam ,.r het best van af met 10 procept ver- m Pan6ka werd het meest getroffen met 39 procent verlies. Ook Djatibarang leed zware verliezen, namelijk 37 pro- reï? ?e °Pór«igst suiker uit riet, be kend per ha, ging op sommige onder rw In?en sterk achteruit. Het verlies nem ne*d*e*stal'en loopt in de millioe- kwestie Lec'erc c s thans op hoger nivéau mF6? w°ordvoerder van het basiscom- 'nando te Djakarta heeft Donderdag da?g®vraaSd aan Aneta medegedeeld e kwestie van de In bescherming «-bomen Leclerc c.s. (de z.g. Wester 8-arrestanten) thans op hoger ni Vf*u gebracht is. Treffend voor de rem, die de huidige verkeerssituatie bete kent voor een natuurlijke ont wikkeling van ons gewest was hetgeen burgemeester Thomas sen van Zaandam in zijn rede aanhaalde. De leiding van één der grote fabrieken in de Zaan streek kreeg onlangs van één ha- rer relaties, die bij het komen en gaan door de ponten bijna twee uur oponthoud had, het verzoek om voor een volgend gesprek maar aanwezig te willen zijn in de wachtkamer van het spoorweg station te Haarlem dit dit gewest heeft bij een oplossing van het verkeersvraagstuk. Bo vendien zijn de tarieven, die wij voor het gebruik van de ponten bij Amster dam moeten betalen een ernstige grief die als een extra belasting worden be schouwd. Een dergelijke middeleeuw se tol moest toch al lang uit de wereld zijn geholpen. De heer Van Hall legde er extra de nadruk op, dat niet de bouw van één tunnel, doch van beide gelijktijdig doorgang moet vinden. Zou men alleen een tunnel onder het IJ maken, dan komen we van de wal in de sloot. Be halve het lokale verkeer zou de*e weg ook het doorgaande verkeer van de Hembrug tot zich trekken en het probleem in Amsterdam nog eens zo groot maken. Bovendien heeft de scheepvaart groot belang bij een snel le verdwijning van de spoorbruggen, die een ernstig obstakel vormen. De spoorwegen zullen dit ook toejuichen, daar hun dienstrooster dan niet meer zo van het verkeer te water afhanke lijk is. MA de pauze werd ten slotte het woord gevoerd door burgemeester Thomassen van Zaandam, die een blik in de toekomst wierp. Het verkeers probleem voor Amsterdam zal worden opgelost door de beide tunnels en de nieuwe Rijksweg, die straks door de toekomstige Zuiderzeepolders naar het Oosten gaat. Het doorgaande verkeer zal dan buiten de Amsterdamse bin nenstad omgaan en de IJtunnel kan het lokale verkeer verwerken. De tun nels moeten zo spoedig mogelijk wor den gebouwd, want het verkeer langs de weg heeft de laatste jaren een grote omvang genomen en zal dat blijven doen. Denk alleen maar eens aan de bromfietsen. Noord-Holland boven de wnterbarrière van ZJ en Noordzeekanaal is nu een achterge bleven gebied. En dat terwijl de be tekenis van dit gewest met zijn in dustrie in de Zaanstreek en te Velsen, zijn landbouw en veeteelt en de mari nehaven Den Helder toch zeker niet gering is. De tunnels kunnen het weer maken tot een behoorlijk deel van de randstad Holland. Stad en land zijn het ten aanzien van de vraag om deze tunnels geheel eens. De komst ervan is een nationaal belang. Na lange tijd van onzekerheid is de verwerkelijking van deze eis aan de horizon gekomen. Het heeft kgns van slagen. Laat men daarom direct met de voorbereidingen beginnen. In het begin van deze maand heeft een ingezetene van Tilburg bij de Arn hemse politie aangifte gedaan van dief stal van zijn auto, die in de Broek straat stond geparkeerd. Een dag later werd dit motorrijtuig te Westervoort onbeheerd en defect aangetroffen. En kele dagen later werd een op de Rijn kade geparkeerde auto ontvreemd. Deze werd defect In Ede teruggevonden. Weer enige dagen later verdwenen op Alte- veer in Arnhem drie auto's tegelijk. Ook deze auto's werden achterhaald, waarvan één te Amsterdam. Training in fabrieken had goede resultaten Vijf van de elf jonge Nederlandse werktuigkundige ingenieurs en op werktuigkundig gebied werkende M.T.S.-ers, die onder auspiciën van het technische hulpprogramma van het M.S.A. ongeveer acht maanden voor een practische training in fabrieken in de V.S. hebben vertoefd, bevinden zich op het ogenblik aan boord van het s.s. „Rijndam" op de thuisreis. Zij zullen morgenochtend te Rotterdam arriveren Het „Dutch Metals Team", zoals de groep in Amerika werd genoemd, heeft zich aan de overkant van de oceaan in korte tijd een grote populariteit ver worven. Gesteund door het succes van de thans bijna geëindigde reis, is een tweede groep van dit type samengesteld en aan de Amerikaanse initiatiefnemers voorgedragen. In dit nieuwe, uit zestien man bestaande team zijn thans behalve werktuigkundigen ook electrotechmci opgenomen. Met de samenstelling van een nog grotere groep, waarin alle takken van industrie behalve de tex tielindustrie zullen zijn vertegenwoor digd, hoopt men binnenkort een begin te kunnen maken. In verband met deze diefstallen ging de belangstelling van de Arnhemse po litie uit naar een drietal jongelieden, dat enige dagen spoorloos was en waar van er reeds één enkele malen onge oorloofde plezierritjes had gemaakt. De drie werden tijdens een fietstochtje aangehouden door de Rijkspolitie te Maarn.Zij .bleken zich inderdaad aan de vooromschreven feiten te hebben schul dig gemaakt en bovendien zaten zij ook nu op gestolen waar. Zij hadden de auto, waarmede zij kort geleden naar Amsterdam waren gereden en die zij langs een gracht hadden geplaatst, de volgende dag niet teruggevonden en hadden daartoe opnieuw een auto „ge pikt". Nadgt aan dit voertuig manke ment was ontstaan hadden zij fietsen gestolen en waren daarmede nu op weg naar huis. Zij bekenden voorts zich on der andere in Bunnik en Amsterdam nog aan diefstal van levensmiddelen te hebben schuldig gemaakt en in Arn hem een hoeveelheid daklood te heb ben weggenomen. De daders, respectievelijk 17, 19 en Nederlandse chauffeur zal 11 September vertrekken (Van onze correspondent) De belangstelling onder de buschauf feurs van New York's 'Tfiird Avëmté Transit System voor de uitwisseling met een collega uit Amersfoort is enorm groot. Vier en twintig uur nadat een eerste publicatie aan 3200 buschauffeurs van de maatschappij was uitgereikt, waren de eerste twee dozijn candidaat- stellingen al binnen gekomen. En één protest van een chauffeur, die het ken nelijk goed met zijn collega's meende. „Vele van onze mannen", schreef hij, „zijn buiten de stad met vacantie en kunnen om die reden niet meedingen. Kan de commissie de beslissing niet uitstellen, zodat ook zij een kans ma ken?" De commissieleden staken ijlings telefonisch de koppen bij elkaar en willigden deze wens prompt in. In middels is voor de winnaar uit Amers foort reeds passage per K.L.M. naar New York besproken voor het vlieg tuig van 11 September. (Van onze speciale verslaggever) Wanneer we met de trein van Am sterdam naar Bussuw gaan of per auto deze route rijden, komt er een ogen blik, dat ons een blik gegund wordt op de wijdheid van de voormalige Zui derzee. Een grijze streep is er dan van het water te zien. Een grijze sitreep, die slechts op één punt onderbroken wordt door een vaag koepelvormig iets. „Kijk, Fort Pampus", zeggen de kleu ters naast ons in de coupé. En dan wij zen ze met hun bewegelijke handjes naar de koepel in de horizonlijn, waar op vader of moeder hun eerder al eens gewezen heeft, en waarover de meester op school bij de aardrijkskundelessen het zijne vertelde. Fort Pampus, iedereen in Nederland kent het als afsluiting van de IJmond, van de handelsstad Amsterdam aan de Zuiderzeekant. Maar intussen gist men naar de betekenis, die deze versterking Op 10 September zal de gemeen schappelijke vergadering van de Euro pese gemeenschap voor kolen en staal, waarin elke deelnemer met een be paald aantal leden zitting heeft, voor de eerste maal te Straatsburg .bijeen- 17 jaar oud, zullen worden voorgeleid, komen. Misscbien herinneren onze lezers zich nog, dat we meer dan een jaar geleden een stukje in onze courant hadden over een zeehond, die door een Wieringer gevangen was, die had besloten, 't dier te gaan verzorgen. Velen zullen toen de schouders hebben opgehaald en aan de mogelijk heid hebben getwijfeld. Het ex periment is echter volkomen ge lukt. De heer L. J. Hoep, Vatrop te. Den Oever, schreef ons hierover een en ander: Robbie, zo is de naam, die men in het gezin Hoep aan de zee hond gegeven heeft, maakt het nog steeds uitstekend en gevoelt zich er zeer thuis. Het dier komt zelf uit zijn bassin, gaat er weer in als hij er lust in heeft, komt zelfs als een gewone hond in de kamer en gaat als hij of zij, daar is de heer Hoep nog niet achter gekomen, er maar even de kans toe krijgt, de dochter Annie ach terna. Nog steeds komen er be langstellenden naar het dier kijken. De verzorging vereist nogal wat werk. Opa Hoep heeft al heel wat pis voor deze viseter van Den Oever gehaald, want al heeft Robbie een pracht van een eet lust, men kan hem niet van alles voorzetten en vis is en blijft zijn lievelingskostje. Dan moeten er alle dagen achttien emmers zee water over de dijk gehaald wor den om het bassin te vullen en te verversen. Dat is echter iets, dat de fa milie Hoep voor haar trouwe huisdier graag over heeft. PI Wenen is deze week de op 81-jarige leeftijd overleden „schaduw" van kei zer Frans Josef, Julius Wawerda, ter aarde besteld. Het was indertijd de taak van de goede Julius om de keizer te volgen, zonder dat deze hem zag. BtffiMMIIillllKMSiilWRnWHBilKllAffifffitiiii'KlIijlKiiitlUI; MttlltüHÜIffiBI nationaal-socialistische „Soemka"-partij, is sedert Dinsdag in hongerstaking. Hij maakt daarmee zijn protest kenbaar tegen zijn arrestatie en het gebrek aan gerief in zijn cel. De Franse minis terraad heeft bezwaren gemaakt tegen Tniius wérd vele malen wegens zijn „f, het gebruik van erewachten (dienst- verdachte bcwesingeedoor overiiverj*, «gJj MM* Rritse officier heeft in opdracht van P S™ i l, j wordt het oefenschema van de soldaten de generaleC1staf van het Engelse leger, sch^d g erdo°Vn de gestuilrd' Het schiJnt moeten nagaan hoe het met de ontwik- £a|»n /e wandaden va^ haar echtge? voorgekomen e. zijn, dat een kolonel, keling van de Britse dienstplichtigen 8 aa E van haar echtge ^le Zpn opwachting ging maken by een gesteld is. Hij kwam tot de slotsom, dat bevonden dat mevrouw Himmler haar 3onged"me, veertien soldaten in cere- SSyccr tachtig XgciÏÏ h«f (""4 5SS trcfl'ien 'achter is. Achttien procent 'fan0!"1,"»?6■'"Tiern' gevangenis van "Columbus de diefstal kan'lezen noch schrijven. De officier De 45 000 Mark dirmevromvZHimmlTr ontdekt van vijftig pakken siaftretten weet dit aan de oorlogs- en na-oorlogs- bezat y verbeurd verkTaard n De T •e2-:W bonbons- De clpler' dle rSa.XnvanDd«HS,i£sïi'.eS ë4Uc H-SJSST. moge zijn, vast staat dat ze wat betreft hun lichaamsomvang zeker niet achter zijn Het Westduitse ministerie van Ge zondheid heeft een waarschuwend woord laten horen, omdat oververzadi ging de levensduur bekort. pn om dan weer even naar Engeland terug te keren, daar worden de buikriemen steeds maar nauwer aangehaald. Men kan nu eenmaal niet alles hebben. In ieder geval zijn de Engelsen er door hun gedwongen matigheid zeker van, dat ze lang van hun overwinning op de Duitsers kunnen genieten! P De Amerikaanse luchtmacht meldt een aagterecord voor vliegtuigongelukken, fn de eerste helft van dit jaar zijn er maar negen en zeventig straalvliegtui gen verongelukt. Met behulp van de Volgens K. B. van 23 Augustus wor den de Nederlandse afgevaardigden ieder jaar aangewezen door de beide Kamers der Staten-Generaal in onder ling overleg. Op grond 'hiervan zijn thans de volgende leden van de Eerste en Tweede Kamer voor een jaar aange wezen: Jhr. mr. M. van der Goes van Naters, H. A. Korthals, dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot, mr. G. Vixseboxse, mr. W. Rip, G. M. Nederhorst, mej. dr. M. A. M. Klompé, mr. E. M. J. A. Sassen, P. J. Kapteijn en mr. P. A. Blaisse. Sir Cecil Weir, de leider van de Brit se missie bij de hoge autoriteit van de Europese kolen- en staalgemeenschap, zal Zondag uit Londen naar Luxem burg vertrekken. Hij zal worden verge zeld door de leden van zijn delegatie. De Franse politicus P. H. Teitgen heeft een brief aan de Franse minister van buitenlandse zaken, Robert Schu- man en aan de staats-secretaris van buitenlandse zaken, Maurice Schu- mann, gezonden, waarin hij mededeelt de benoeming als president van het hoge gerechtshof van de kolen- en staalpool niet te kunnen aanvaarden. Volgens het blad „Le Monde" komen thans nog in aanmerking Jules Julien, afgevaardigde van de radicalen, en pro fessor Reuter. Gisteren vertrok een aanvullings detachement bestemd voor het Neder lands Detachement Ver. Naties uit Rot terdam naar Korea. De militairen, te weten vier officieren, drie onderofficie ren en vijf en negentig korporaals en manschappen onder leiding van eerste luitenant E. Rowe, werden in een loods aan de Maashaven toegesproken door generaal-majoor J. R. H. Lagas, namens de minister van Oorlog en de chef van de generale staf. Onder de militairen was een zevental, dat voor de tweede maal naar Korea gaat. Verder bevindt zich onder de vertrekkende legerpredikant kapitein J. van Willigen van der Veen, die in Japan gestationeerd met de geestelijke verzorging van verlofgangers en zieken zal worden belast. ooit voor onze hoofdstad heeft gehad, of zelfs hoe oud deze sterkte wel is. Deze geheimen zullen aanstonds on getwijfeld alle ontsluierd worden. Fort Pampus zal ophouden fort te zijn. Er gaan (onbevestigde) geruchten, dat het een watersportcentrum zou worden, of zelfs een oorlogsmuseum. Wij weten het niet, noch de datum waarop dit zou gaan gebeuren. Het enige wat wij positief vernamen is, dat er zodanige wijziging gekomen is in de stelling Amsterdam van de oude vesting Holland, dat de reeds altijd waardeloos gebleken vleugelpunt Pam. pus eruit komt te vallen. Nog heeft de dienst fortificaties der Genie de sterkte onder zijn berusting, maar dit is de langste tijd zo geweest. Wij hopen er onze lezers binnenkort meer van te kunnen vertellen. Hef ongeluk fe Nijmegen In het ziekenhuis te Nijmegen is da 10-jarige Paul Wolf, het vierde slacht offer van Aet motorongeluk op de Gof- fertbaan, overleden. De 13-jarige Jan Wolf en de 10-jarige Willy Hendriks verkeren nog steeds in levensgevaar. CEN tegeltableau met de afbeelding van de bekendste Nederlandse fok stier Adema 197), de stamvader van het Nederlandse stamboekvee, is gis teren met het K.L.M.-vliegtuig naar Zuid-Amerika verzonden. Dit tableau, dat Adema 197 voorstelt temidden van een typisch Nederlands landschap, zal door de Nederlandse kolonisten te Castrolanda in de Braziliaanse staat Parana aangeboden worden aan het ministerie van Financiën uit dankbaar heid voor de grote steun, die deze jonge Nederlandse kolonie van Brazi liaanse zijde heeft ondervonden. Deze Nederlandse kolonie te Castro landa is thans 30 man groot. In Sep tember zullen er 60 man uit Neder land bijkomen. Het ligt in het voornemen, dat er begin 1954 zich 325 man gevestigd zullen hebben. Deze kolonie, die 5000 ha. ter beschikking heeft, legt zich uitsluitend toe op de veeteelt. Hiertoe zullen 700 stuks hoogwaardig stam boekvee van Nederland naar Brazilië worden verscheept. Driehonderd stuks vee zijn reeds in Castrolanda aange komen. Wegenbouwdag in Rotterdams bouwcentrum Op Woensdag 10 September zal in het „Bouwcentrum" te Rotterdam een wegenbouwdag worden gehouden, in samenwerking met de Rijkswaterstaat, de Vereniging van Wegenbouwers en de ANWB. De bijeenkomst begint om drie uur des middags. In verband met deze Wegenbouw- dag is in het Bouwcentrlum de exposi tie over wegenbouw nieutv ingericht, waarbij speciaal de aandacht wordt gevestigd op: De weg in het economisch maatschappelijk leven, de veiligheid van de weg en de uitvoering bij we genbouw. Zeteltje wisselen (Klein-Hollands, politiek spelletje) teerde droog: „Als mijn vermoedens juist zijn, schuilt er een dief onder de gevangenen!" Het zal een zoekerij zijn, de juiste dief te vinden. Q Een schil lenboer in onze hoofdstad had zich voor de Amsterdamse kantonrediter te ver antwoorden, nademaal hij met paard en kar door een rood stoplicht gereden was. Zijn verdediging luidde: „Meheer, die knol van maan is kleureblind!" Armand Dufrenc, een handelaar in tweedehandsartikelen te Jacksonville, had al twee jaar lang een oude brand kast in zijn zaak staan. Hij had geen sleutel van de kast en talloze malen had hij zich al afgevraagd wat er toch in dit ding mocht zitten. Hij vraagt het zich vandaag de dag nóg af. Enkele in brekers zijn er met die brandkast tus senuit gegaan. N.A V.O.-rapporf van William Draper: William Draper, de speciale vertegen woordiger der V. S. in Europa, heeft in een rapport over de NAVO-landen aan president Truman verklaard, dat in Nederland in dc afgelopen tes maan den door Amerika reeds mililaire or ders ter waarde van 38 millioen dollar zijn geplaatst. Deze orders hadden in Frankrijk een waarde van 335.509.000 dollar, in Italië 129 millioen dollar, in Engeland 69 millioen dollar, in Begie 46 millioen dollar en in Luxemburg 300.000 dollar. Voorts zijn de V. S. volgens dit rap port van Draper bezig een plan op te stellen om komend jaar voor een waarde van 400 millioen dollar vliegtui gen in Europa te laten bouwen ter ver sterking van de NAVO-luchtstrijdkrach- ten. De gelden voor dit program zul len door de V. S. en de NAVO-landen gezamenlijk worden verschaft. Draper verklaarde, dat het tempo der wapenzendingen naar Europa nog moest worden versneld. Hij drong aan op een liberale handelspolitiek der V. S. Amerika zou zijn invoer uit Euro pa en andere delen van de wereld aan- zienlijk moeten verhogen, het zou ziin kapitaalsinvesteringen in het buiten land en het program voor wederkerige handelsovereenkomsten moeten uitbrei den en de invoerrechten moeten verla gen. Ten slotte noemde Draper in zijn rapport de vorderingen in Europa cp politiek, economisch en militair gebied „beslist bemoedigend".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 3