Eerste deel nieuwe Rijkszeehaven
komt in 1953 gereed
Ademloze stilte tijdens vioolrecital
door Herman Krebbers
stegeman
s
Zeven en vijftig kinderen reden
Veilig Verkeer-puzzlerit
Varkensmarkten met ingang van
Maandag gesloten
r
Jimmy Brown als diepzeeduiker
Nieuw directie- en administratie
gebouw op Rijkswerf noodzakelijk
Een uur in de wereld van de geesi
DE MARINE-BEGROTING VOOR
„Johan Maurits" in 1953
naar Korea
Naco-bus jubilaris
Wagen reed 500.000 km
Kijk uit!", dwong controle op de route
De prijswinnaars worden
spoedig bekend gemaakt
Basketball-competitie kan
vandaag niet beginnen
Geslaagd
Militaire vrachtwagen in
botsing met personenauto
Wieringen
Bouw van nieuwe ULO
te Hippo aanbesteed
Tussen Haaks en Kuifje
Ook het vervoer vrijwel geheel verboden
SERIE SCHOOLCONCERTEN GEOPEND
Willem Hielkema (piano)
als begeleider
fatf/tpOAW'
d:!eeènergr^ele^inTk^fwerEen
Ef JSt
Gebrek aan entstof
Texel
Bridge-drive voor het Witte
Kruis
Julianadorp
Bridgenieuws
LAATSTE NIEUWS
Smit (VolencJam) kree^
aanbod van R.C. Par's
DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1951
IJET eerste deel van de nieuwe Rijks zeehaven in Den Helder nadert zijn vol
tooiing. Verwacht wordt, dat eind 1953 dit eerste deel reeds ligplaats zal kun
nen bieden aan de schepen van de Koninklijke Marine, die hun basis in Den
Helder hebben. Dit aldus de zojuist uitgekomen toelichting van de begroting
van het departement van Marine voor 1953. Als vijfde termijn is voor de uit
breiding van de zeehaven een bedrag aangevraagd van 7.700.000. als tweede
termijn voor de bouw van twee bruggen 1.000.000 en voor de aanleg van lei
dingen voor drinkwater, etc. 500.000. De huisvesting van directie, technische en
administratieve diensten bij de Rijkswerf is onvoldoende geworden en te sterk
gedecentraliseerd. Overwogen wordt de bouw van een centraal directie- en
administratiekantoor, waarvan de totale kosten naar schatting 1.500,000 zullen
bedragen. Aangevraagd wordt een bedrag van 100.000 voor het verkrijgen en
bouwrijp maken van de benodigde grond. Met de thans aangevraagde laatste
termijn is voor de bouw van een cantin-e in totaal een bedrag van f 765.000 be
schikbaar. Ten behoeve van het luchtvaart-technisch bedrijf op De Kooy is een
bedrag aangevraagd van 900.000. Dit bedrijf zal in 1954 worden volotoid.
|"\E toelichting op de Marinebegroting
u geeft als gemiddelde sterkte van het
militaire personeel der zeemacht een
cijfer van 22.800 man. Daarvan komen
niet ten laste van de Rijksbegroting 225
man die zijn geplaatst Bij de militaire
missie in Indonesië en 75 man. die zijn
ingedeeld bij de gouvernementswerf op
Nieuw Guinea. Voorts zijn in de aan
gegeven sterkte begrepen 380 adelbors
ten. Het aantal vlootgeestelijken is ge
stegen van 32 op 34.
De personeelssterkte der Rijkswerf in
Den Helder is voor 1953 gesteld op ge
middeld 2700 man.
Voor de bouw van een woning voor
de commissaris van het loodswezen met
kantoren in Den Helder is een bedrag
van f 60.000 aangevraagd.
De vloot.
DIJ de opbouw van de vloot wordt nog
D altijd een zeer gewaardeerde steun
ontvangen van de Ver.' Staten, waarbij
in het bijzonder mag worden vermeld
de hier te lande te bouwen kust-mij-
nenvegers en patrouillevaartuigen voor
de maritieme haven-verdediging. Te
vens zij vermeld, dat de Amerikaanse
regering heeft besloten voor de tijd, dat
de Nederlandse onderzeeboten nog in
aanbouw zijn twee Amerikaanse onder
zeeboten in leen af te staan. Zowel van
Amerikaanse als Britse zijde worat
steun ontvangen bij opleiding en oefe
ning van personeel.
Het aaribouwprogramma ondervond
als gevolg van zeker industriële moei
lijkheden enige vertraging. Overigens
mag worden verwacht, dat de proef
tochten van de beide kruisers en van
de eerste onderzeebootjagers in de loop
van 1953 zullen plaats hebben. De voor-
bereiding voor de bouw van twee en
dertig kust-mijnenvegers en vijf pa
trouillevaartuigen is met voortvarend
heid ter hand genomen. Het ligt in de
bedoeling gedurende de tijd, dat de Ka-
rel Doorman nog uit de vaart zal zijn
wederom te detacheren bij de Britse
marine. Het ligt in het voornemen
Hr. Ms. Piet Hein. die thans in de Ko
reaanse wateren dienst doet, in het be
Woensdag is de NACO-bus, die
op het traject AlkmaarLeeu
warden rijdt, getooid met een gro
te bloemenkrans in de Alkmaarse
kleuren rood en wit en een lint
van wit en groen, de kleuren van
de NACO.
De bus nr. 1300, een Crossley, is
jubilaris, want hij heeft er 500.000
km. opzitten, dat wil zeggen, dat
hij gedurende de vier jaren, dat
hij dienst doet (sinds 27 Mei 1948)
met z'n 100 pk.-motor 125.000 l.
dieselolie heeft verbruikt met
nog 2500 l. smeerolie.
Aan belasting heeft sdn baas in
die jaren ca. f 12.000 voor hem
betaald. Gemiddeld reed hij 260
km. per dag, zoals de overige 13S
bussen van het NACO-bedrijf.
De jubilaris werd niet door zijn
baas toegesproken, maar de di
rectie dronk met haar naaste
medewerkers in kleine kring een
glas sherry, ter herdenking van
dit feit, dat voor het eerst in de
geschiedenis der NACO geboek
staafd kon worden.
Zeven en vijftig kinderen hebben gistereA deelgenomen aan een puzzlerit, die
door de afdeling Den Helder van het Verbond voor Veilig Verkeer werd ge
organiseerd. Het was niet zo maar een fietstochtje, doch een officiële rit in het
kader van de verkeersweek „Kijk uit?", die momenteel in ons land wordt ge
houden. De heren Orelio en Loots, bestuursleden van de afdeling, namen de
belangrijkste voorbereidende werkzaamheden voor hun rekening, en vooral
voor hen moet daarom het aantal deelnemertjes enigszins teleurstellend zijn ge
weest.
Hoewel men min of meer had gerer
kend .op honderd tot driehonderd jon
gens en meisjes, kwam men toch tot
de conclusie, dat de rit een zeer ge
slaagd verloop had. De heer Orelio, die
de kinderen op de Vismarkt liet starten
(achter elkaar, met tussenpozen), vond
h=t een goed teken, dat vooral de klein
sten zo enthousiast waren. De „oudere"
jeugd vindt het vaak „gek" om met een
nummer op de fiets door de stad te
moeten rijden!
De kinderen waren opgetogen over
d- puzzle, want „zo heel erg moeilijk"
vonden ze hem niet. Je moest natuur
lijk wel uitkijken, maar daarvoor had
je een routebeschrijving bij .je, terwijl
er voorts voldoende tijd was om nu en
dan af te stappen en eens poolshoogte
te nemen. Natuurlijk moest je op je
hoede zijn, want er waren zeven contro
le 'rs in het spel, die onverbiddelijk
strafpunten noteerden wanneer je je
niet aan de regels hield. Neem dat ene
jongetje, dat zijn rijbaan versperd zag
en dus maar over het trottoir verder
toerde. Ja, dan loop je strafpunten op!
Behalve de controleurs waren er drie
heren, die je ergens onderweg een
miniatuur-verkeersbordje onder de
neus duwden en wilde weten wat het
betekende.
Van twee uur af startten de jongens
en meisjes, ijverig lettend op de weg
Daar de herstelwerkzaamheden aan
de sportschool op de Rijkswerf nog niet
volledig hun beslag hebben gekregen,
kar. de basketball-competitie vandaag
niet beginnen. De eerste wedstrijden
zullen nu op Donderdag 25 September
worden gespeeld. Overigens kan wel
worden gezegd, dat het interieur van
de sportschool een grondige verande
ring heeft ondergaan. Zo is er onder
andere een nieuwe verlichting. Nu er
ook een nieuwe vloer is gekomen, die
iets hoger ligt, moesten er vanzelfspre
kend tevens andere voorzieningen wor
den getroffen. De basketballers moeter
dus nog een weekje geduld hebben.
De heer L. van Duren, leerling var
de Zeevaartschool te Den Helder Haag
de dezer dagen in Den Haag voor hei
voorlopig diploma scheepswerktuig
kundige.
en hun routebeschrijving: richting Hel
ders kanaal, daar links om; brug over;
links het rijwielpad op; bij de kerk
links om.... De kinderen waren meest
al binnen een half uur terug. Jammer
voor hen, dat de uitslag niet onmiddel
lijk kon worden bekend gemaakt. Het
moet even zijn tijd hebben, alvorens
alle notities zijn doorgelezen en alle
strafpunten (of zou het meevallen?)
zijn opgesteld. Maar de Veilig Verkeer-
mensen hebben beloofd één en ander
met spoed te behandelen, zodat de prijs
winnaars binnenkort kunnen worden
bekend gemaakt.
gin van 1953 te vervangen door Hr. Ms,
Johan Maurits.
De opleiding voor de koopvaardijbe-
veiliging van officieren ter koopvaardij
heeft de verwachtingen overtroffen.
Ook dit jaar worden weer gelden
aangevraagd ter stimulering van wo
ningbouw ten behoeve van marineper
soneel in marine-centra.
Overzee.
LIET wordt redelijk geacht, dat een
n eventuele bijdrage van de Nederland
se Antillen in de defensie van dit ge
biedsdeel boven het 1,5 milliard-pla-
fond zal komen. De maritieme defensie
van de overzeese gebiedsdelen heeft de
volle aandacht. Zodra personeel van de
Kon. Landmacht ter beschikking komt,
zal de formatie mariniers uit Suriname
worden teruggenomen. Concentratie van
marine-eenheden op Nieuw-Guinea
blijft om strategische, technische en
economische redenen gewenst. Het
werkkamp van de Marineluchtvaart-
dionst op Biak zal worden vernieuwd.
Ten slotte zij vermeld, dat op de post
vliegtuigen een bedrag van f 7.7 mil-
lioen is aangevraagd. De sterkte van het
marine-bewakerskorps zal in verband
met het beschikbaar komen van nieuw
gebouwde magazijnen en opslagplaatsen
van 242 tot 312 man worden uitgebreid.
De werktijden van het personeel van
dit korps zullen dan ook tot meer nor
male kunnen worden teruggebracht.
De begroting van het Departement
van Marine wordt aangeboden met een
eindcijfer van f 323 millioen.
Gistermiddag kwam een personen
auto, bestuurd door G. H. uit Den Hel
der, op het kruispunt Bierstraat-Molen
gracht-Westgracht in botsing met eén
militaire vrachtwagen. Eerstgenoemd
voertuig kwam uit de Bierstraat, toen
de vrachtauto, komende van de Molen-
gracht, rechtdoor de Westgracht wilde
oprijden. De personenauto, een DKW,
werd aan de voorzijde zwaar bescha
digd. Persoonlijke ongelukken deden
zich niet voor.
De bouw van de nieuwe school voor
VGLO en ULO, die op het terrein tus
sen Parklaan en Van Pommerenstraat
te Hippolytushoef zal verrijzen, is gister- j
middag aanbesteed door de architect, de
heer B. G. Zanstra te Wieringen. De
bouwkosten, met inbegrip van schilder
werk, electrische installatie en sanitai
re inrichting, waren begroot op f 210.000.
Van de achttien inschrijvingen was die
van de fa D. Bakker en Zn te Den
Oever, zijnde f 203.290, de laagste. De
overige inschrijvingen waren: De Ko
ning, Spanbroek f 203.700; Jb Kingma,
Middenmeor f 206.440; H. Lont, Hippo
lytushoef f 206.768; Van Dijk en Co.,
Nieuwveen f 207.450; L. Schotte, Wie-
ringerwérf f 213.797; Fröhlich, Harlin-
gen f 213.800; N.V. Kingma, Slootdorp
f 215.000; Kuin en Zn, Opmeer f216.262;
Koopmans, Nieuwe Niedorp f217.500;
gebr. Boersen, Hippolytushoef f233.922;
S. Dekker, Hippolytushoef f 234.500;
gebr. Kersbergen, Den Helder f 239.000;
Minneboo en Walboom, te Den Helder
f 239.900; Jac. Smit, Hippolytushoef
f 240.777; J. C. de Vries, Hippolytushoef
f 240.777; G. Groot, Den Helder f 242.715;
J. Kooy, Westerland f 242.910.
Hr Ms mijnenveger „Schulpengat"
is gistermorgen naar Rotterdam ver
trokken om gedemagnetiseerd te wor
den.
Hr Ms onderzeebootjager „Queen
Wilhelmina" koos gistermorgen zee met
bestemming Dordrecht.
Hr Ms fregat „Van Amstel" is van
de Rijkswerf in de Buitenhaven terug
gekeerd.
Het is morgen hrog water om 7.25
en 20.10 uur, en laag water om 1.40
en 14.25 uur. De temperatuur van het
zeewater was 15.2 graden Celsius.
1
De ezel-races m
lariteit, zowel van
wassenM
Engeland verkrijgen een steeds groter wordende po
riJ ziide van de jeugdige deelnemers als van het vol
i .i> -innmt hinrtna tUUKlsPy.pt rf" -
z0uf. J n„.ril Raïnbow" neemt, hiertoe aangezet door 2
?*b%h.%A"ldf lzel Grand National", die in CluMleg (fcg
U7 u/O oei O - T-.
jockey, een hindernis op de „t-ei
werd gehouden.
De sluiting der varkensmarkten, die reeds enige tijd werd verwacht in verbant
met de om zich heen grijpende varkenspest, zal met ingang van Maandag ».s, Wa
feit zijn. Hiermee gaat een vervoersverbod voor varkens gepaard. Slechts slacht,
varkens mogen nog worden verhandeld. Het vervoer hiervan blijft toegestaan
voorzover zij onmiddellijk naar een slachtplaats worden overgebracht. De minis
ter van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, die tot deze maatregelen heelt
besloten, motiveert ze met de mededeling, dat de productie van entstof tegen de
varkenspest op het ogenblik niet toereikend blijkt te zijn. Aangezien de markten
de belangrijkste haarden voor de verspreiding van deze ziekte blijken te zyn, li
hun sluiting onvermijdelijk geworden.
fJlET TEN ONRECHTE wordt de laatste jaren geklaagd over de toenemende
gecompliceerdheid van het leven. Steeds meer zijn bij iedere stap, die een
mens doet, andere mensen betrokken. Wij mogen hierin wel een parallel
trekken met het verkeer. Ook dat wotgt drukker en drukker en alles gaat
goed, zolang er geen technische mankementen zijn, en zolang alle weggebrui
kers elkaar in de gaten houden en elkanders feilen in de beoordeling van iedere
situatie betrekken. Problemen, die vroeger binnen de kring van een gezin,
desnoods met medewerking van de naaste familie, konden worden opgelost,
raken thans veel wijder gemeenschappen. Bij de oplossing van plaatselijke
vraagstukken geven overwegingen van provinciale of landelijke aard tegen
woordig dikwijls de doorslag, terwijl ook de invloed van de internationale
verhoudingen op de gang van zaken in eigen land steeds groter en ingrijpender
wordt.
JET is niet zo verwonderlijk, dat de
mens die zich deze gecompliceerd
heid meer of minder bewust is zoekt
naar een natuurlijk evenwicht en dat
meent te vinden, en dikwijls ook wel
vindt, in een ontspanning, een ver
strooiing waarbij de geest niet betrok
ken is. Vele moderne kunstuitingen, re
flecterend hetgeen in de wereld van het
ogenblik leeft, getuigen van een ver
warring en richtingloosheid zonder uit
weg. De geest, die de mens kan en
moet verheffen boven alle moeilijkhe
den uit, en die rijkdom en schoonheid
vindt, waar slechts armoede en leegte
schijnen te heersen, speelt maar at te
vaak een minimale rol.
slechts verzadigd en genoeglijk een
ogenschijnlijk benijdenswaardige te
vredenheid kan demonstreren. Helaas
is het zo, dat zoveel mensen menen „het
geluk" uitsluitend te kunnen bereiken
langs wegen, waarop de geest niet wan.
delen kan. Overmatig wordt gezocht
naar verstrooiing en amusement, die
weinig hogere behoeften bevredigen dan
een dier ook kent. Soms zijn wij zelfs
geneigd tot de uitspraak, dat er altijd
iets mis is, wanneer men blijkt te zoe
ken naar bevrediging van stoffelijke
aard.
Of dat nu is de hunkering naar sen
satie, naar materieel bezit naar tast
bare genoegens, of één van die talloze
andere uitingen die doen denken aan
de belangstelling van onbeschaafde in
boorlingen voor spiegeltjes en glazen
kralen, in al deze dingen schuilt een
element, dat niet van de geest is. Daar-
En toch is het juist de geest, die del0m verheugen wij ons telkens weer
mens onderscheiden doet zijn van het wanneer de belangstelling voor de din-
dier. Het is de geest, die voorwaarde rs gen van de geest toch blijkt te leven
voor menselijk geluk waar een dier En wij juichen iedere poging om die
Verwen Uw kinderen gezond met
Maakt lastige .etertjes tot holle-bolle-Gijzen!
belangstelling op te wekken of te ver
diepen van ganser harte toe.
Niet alleen verstrooiing
TEGEN deze achtergrond willen wij de
A periodieke jeugdconcerten plaatsen,
waarmee gistermiddag weer een begin
is gemaakt voor het seizoen 1952'53
Want is niet de muziek één der terrei
nen, die bij uitstek toebehoren aan de
geest? Neen, niet alle muziek. Of liever
gezegd niet alles is muziek, wat onder
deze naam gemeengoed is geworden.
Er is in onze tijd maar al te veel „mu
ziek", die in wezen weinig meer be
tekent dan een medium om het diertje
in de mens aangenaam te zijn. De radio
brengt stromen „muziek", die de leegte
in huis aardig opvult, de stilte wat ver
breekt, maar waarnaar men niet met
enige aandacht behoeft te luisteren. Na
tuurlijk heeft goede amusementsmuziek
waarde waar zij bewust wordt genoten
als een middel om gezelligheid en sfeer
te scheppen. Ai te vaak echter onder
gaat men muziek op dit niveau meer
als een prettig geluid op de achter
grond, en bijvoorbeeld bij het dan
sen als een middel om het rhythme
aan te geven zonder dat men vervalt
in het gebruiken van een stoomma
chine.
De bedoeling van de schoolconcerton
is niet, het nut van muziek in deze
richtingen te bewijzen. Het zou water
naar de zee dragen zijn. Een jonge
eend behoeft men geen zwemmen te
leren, en een paard, dat alleen maar
kan draven, oogst in een circus geen
applaus. Het gaat bij deze schoolcon-
certen om de geest, die spreekt uit en
door de muziek. De jongelui, die het
tweede uur bijwoonden, hebben ge
toond de bedoeling aan te voelen. Zij
zaten stil en rustig we konden een
speld horen vallen te luisteren naar
Herman Krebbers, de concertmeester
van het Residentieorkest, die zo mees
terlijk enkele „klassieke" stukjes ver
tolkte. En zelfs ademloos genoot men
van de virtuoze weergave van Paeani
ni s vioolconcert
Wanneer de jongdui niet alleen maar
uit beleefdheid stil hebben gezeten
doch wel degelijk omdat zij bekoord'
en getroffen werden door de schoon-
heid m de muziek, dan hebben Her
man Krebbers en zijn zeer muzikale
SÜS niel!uIi?P ,voelen 'in hun
portemonnaie. maar die hun niet min
der bevrediging zal schenken dan een
^IffiSP^l-^^aalders. Dat
42. „Hebben wij dat zaakje ver
knald!" riepen Bonkie Biezebijter en
Sjonnie gelijktijdig uit. „Maar man,
dan snap je d'r geen laars van. We zijn
op een nette manier van Bouk en Siem
afgekomen en wie weten er nu alleen
nog wat af van de schat aan boord
van het wrak? Alleen jij en wij twee-
en. En met hoeveel behoeven we nou
de poet te delen? Met z'n drieën in
plaats van met z'n vijven." Roel Reu-
telvink knikte. „Dat kan allemaal wel
waar wezen," zei hij. „Maar jullie
schijnen te vergeten dat kapitein
Toontje óók op vrije voeten is en dat
die óók iets afweet van die kist met
juwelen. Of denken jullie, dat die rus
tig met z'n armen over elkaar blijft
zitten wachten tot wij met z'n drieën
die schat hebben opgevist?" Bonkie
Biezebijter en Sjonnie keken elkaar
verschrikt aan. Daar hadden ze zo
gfeuw niet aan gedacht. „En daar komt
nog bij", gromde Roel Reutelvink.
„dat kapitein Toontje vermoedelijk een
bondgenoot heeft gekregen in die taxi
chauffeur, die jullie zijn gaan ontvoe
ren. En dat die wat mans is, blijkt wel
uit het feit dat hij zich uit dat cachot,
waarin jullie hem hadden opgesloten,
heeft weten te bevrijden. Jullie zijn
me een paar uilskuikens hoor. Ik ge
loof, dat ik me maar helemaal uit deze
affaire terugtrek, want er komt niets
van terecht. Zolang wij niet èn kapi
tein Toontje èn die taxichauffeur on
schadelijk hebben gemaakt, dénk ik
er niet aan naar het wrak af te dalen."
Sjonnie en Bonkie Biezebijter keken
de ander tamelijk verslagen aan.
n. „c?,mposltles inleidde.
rijt vvcrir x-:„; ,V een Mer bclang-
bti dl Nle* alleen belangrijk omdat
het de meer intellectuele vorminTtil-
maar*°vooraianomdatCd00l,'lren aanvn,t-
hoorders weer Tts Ld„C ,j''URdi*e «oe-
van de rijkdom tl ie e.n beseffen
is geschonken. Dit bescH^de'alfC gePSt
naamste voorwaarde voor\et «iniTl
Van de sluiting, die voorlopig onbe
paalde tijd zal duren, zijn slechti
enkele gebieden van ons land uitgezon.
derd. Het eerste omvat de provincie!
Friesland, Groningen en Drente en
Overijsel ten Noorden van Zwartewa.
ter, Dedemsvaart en Vecht Zeeuws-
Vlaanderen is het tweede, de Wadden
eilanden met inbegrip van Texel zijn
tezamen het derde. Binnen deze gebie
den blijft de handel vrij, met dien ver
stande, dat er geen varkens van buiten
af mogen worden ingevoerd. Het hou
den van keuringen en tentoonstellingen
van varkens is echter in het gehele
land verboden.
Zestien prachtige prijzen, gratis door
de winkeliers beschikbaar gesteld, la
gen op de deelnemers van de bridge
drive ten bate van Het Witte Kruis -
voor het consultatiebureau en het bad
huis te wachten, toen de secretaris
van het Witte Kruis, de heer Remmers
de avond opende. Helaas was het aan
tal deelnemers hiermee niet in over
eenstemming, want slechts 28 van de
vele tientallen bridgeliefhebbere heb
ben de onderlinge sportieve strijd aan
gebonden voor het goede doeL En ver
uit het grootste deel daarvan waren
leden van de Bridgeclub „Groot Slem".
Zulke resultaten zijn niet bevorder
lijk voor eventuele andere initiatieven.
De uitslagen zijn: 1. IC Mantje en H.
Venema met 100 punten; 2. De heer
en mevr. Wilkens 88V- punt; 3. D. T.
d. Werf en P. C. Roeper 87'/i punt; J.
De heren Bakker en Stolk 86; 5. I
Bruin en F. W. R. Brinkerhof 85'/« 6-
A. van Sambeek en J. van karnbeek
81 «fa 7. De heren Wessels en Idema
79'/j; 8. De heer en mevr. Jouwersma
77i/t; 9. De heren. v. Santé en v. Lente
75; 10. De heer en mevr. Beemster-
boer 74V«; 11. De heren Melissen en
Remmers 73'/s; 12. De heren Nijdam
en Smit 69'(i: 13. A. Mantje en J. Jon
ge jan 63'/t; 14. De heer en mevr. v. d-
Heerik 53.
FILMS VAN DEZE WEEK
Vonr wie van oorlogsfilms houdt, ft
er ditmaal iets te beleven. Naar his
torische gegevens ls gemaakt de fiW-
„The story of Dr. Wassell". of zoals
Nederlandse titel luidt: De belevenis
sen van Dr. Wassell. Het verhaal speen
in Maart 1942 op Java. Alles in teen-
nicolor. Voor hen, die meer van
luchtige genre houden draait er m
film in de trant van de bekende: voor
deliger per dozijn". Alleen zijn
maal geen eigen kinderen, maar-
deren van de straat en uit opvoedmP|
gestichten. Een film van gezonde w
mor onder de naam: „Er kan nog mee
bij.
MARY POS OVER DF AMERIKAANS*
VROUW
Op uitnodiging van de „Plattel-an
vrouwen" komt vanavond in dei Ls
bouwhuishoudschool de bekende r
zonde journaliste Mary Pos een ca®'
rie houden onder de titel: „De Vro
in Amerika.
VISAFSLAG OUDESCim-D
Aanvoer van zeevis ln de week vai
tet 13 September aan de visafskg
nen.
Het
naar
zozeer gun-
Oudeschiïd: 2997' kg "schol; WjkiWÜ
Barnaien; 1127 kgr kinkéis: 2900 kg K*'
37 kg tarbot; 242 kg schar; 226 kg b»j;
4 kg poon; 5 kg pieterman; 860 kg P
irzv Kg Kinncis: z»u»
hanen; 16 kg makreel; 1470 kg han«'
garnalen; 4 kg diversen.
JulianadorpZOisn we"r bot- brid8eclub
eerste bridgedrive had wg°"-n(;n' De
A. Heyblok—A. BreÏÏanVrtslag: h
Bregman-mevr. Brtgman fA pi 2a D
de Graaf—G Bregmim P™ -JP' 3' D- J
Bregman Kzn.-mev 0 P: 4- c
0. L. Tigchelaar—J. Weiden?»'?!?p
A. Doorn-mevr. Doorn 2S d -8'5 p: 6
va»
28 p; 7
BosP. van Hijn
Ammers 20,5 p. Zon—j
De voetballer Klaas Smit
endam kreeg dézer dagen enige r
heren op bezoek, die hem mei
«mtraet kwamen bespreken vj"°
ranse eerste kiasser R. O. l*ar,sorirek
i'nrlflo «„1-1. rcrw
'°elde echter niets voor een yfr-»0
naar Frankrijk. Hij zal voorlopig^
minste nog in Volcndam blijven SPC