Gezag
voerder Peetoom onbewust
recordhouder
Gut ja, 't is wei aardig!
Van Straaten
DUIZENDEN GINGEN U VOOR
SCHAKEL-SERIE
■>i
i<-
Westduitse vakbeweging hield
Berlijn
een
groot congres in
7
„SCHAKEL-SERIE" - HOORN
Koop goedkoper
UW OMZET
VERGROTEN
TAXI SANDERSE
r
J
3 feiten:
Monireal—Schiphol in ruim 10 uur
soliditeit
voordeel
gerief
Nutsspaarbank
De grootste keus
de laagste prijzen
D. DIIKSTRA-
GEERVLIET
HET
HELDERS
HOEDENHUIS
TROUWRIJ D EN
Zond U reeds Uw aangiftebiljet voor de
aan ons op Zo niet, doe het dan nog heden en
schaart U in de rij van duizenden boekenvrienden, die
voor de HALVE PRIJS zes prachtige romans zullen
ontvangen.
Vult daarom onderstaand biljet in en zendt het in een
open enveloppe, gemankeerd met 2 cent, aan ons adres:
LEVEN IN DE DUITSE BROUWERIJ
Eisenhower wil naar
Korea
Als hij president wordt
Concurrerende Chr.-democratische
Unies boden tegen elkaar op
Adenauer en Schwernik
in de vroegere hoofdstad
MARKTBERICHTEN
Heer-Hugowaard
Motorrijder botste tegen
auto onder oude viaduct
MAANDAG 27 OCTOBER 1952
In de nieuwsberichten van één uur werd gisteren verteld, dat gezagvoerder
Frans Peetoom van de K L M een nieuw record had gevestigd door met de DC
g Constellation „Prinses WUhelmina" in tien uur en acht minuten van Montreal
naar Schiphol te vliegen. Ln ondertussen zat de heer Peetoom thuis in Hoorn
en wist van niets Hij hoorde zelfs het bericht niet, want hn had de
nieuwsberichten niet aanstaan. Donderdagsmiddags had hy de „Prinses VVilhcl-
inïna" aan de grond gezet en was met zijn Woiseley rustig naar Hoorn gereden,
zich niet bewust, dat hij een record had gebroken. Hij werd gistermiddag opge
beld door enige kennissen, die hem feliciteerden en zijn commentaar was* Gut
ja, 't is wel aardig
Toen we de gezagvoerder gisteravond
spraken, was hij helemaal niet in een
hoera-stemming. „Het is nooit mijn op
zet geweest om een snelheidsvlucht te
maken", zo vertelde hij, „we proberen
Zo economisch mogelijk te vliegen en
dat er nu door allerlei gunstige omstan
digheden een record gesneuveld is, nu
ia, het is leuk, maar ik vind het hele
maal niet zo iets bijzonders. Als ik het
er op gezet had, dan waren we zeker
nog een half uur eerder binnen ge
weest. Vorig jaar, in December, had ik
het bijna in negen uur geklaard, maar
toen moesten we onverhoopt in Prest-
wick naar beneden om een passagier op
te pikken".
Gezagvoerder Peetoom is een zeer la
coniek man, maar zijn nuchtere wijze
van redeneren kan toch niet wegne
men, dat hjj momenteel als de snelste
„vliegende Hollander" te boek staat.
Wilt U het zich even realiseren? In
tien uur van Montreal naar Schiphol!
Gezagvoerder Peetoom woont nu al
sinds zijn geboorte in Hoorn en als er
ooit iemand geweest is, die een prach
tige carrière gemaakt heeft, zonder er
zich op te laten voorstaan, dan is hij
het wel.
Op de HBS was hij niet zo'n erg
snelle leerling, want hij deed alles rus
tig aan. Hij was als we ons niet ver
gissen twintig jaar, toen hij eind
examen deed, maar toen vond de jonge
Peetoom dat het tijd werd om eens te
laten zien, waartoe hij in staat was. En
dat bleek niet zo weinig.
Hij koos de vliegerij het was in
1933 en in een minimum van tijd had
hij zijn opleiding voltooid, waarna de
K.L.M. hem in dienst nam. Dat bleek
een uitstekende keuze van de maat
schappij te zijn geweest, want Peetoom
deed zich kennen als een man, die
grootse dingen kan doen. Hij vloog naar
Indië, naar alle Europese hoofdsteden
en hij klom op in rang.
Hachelijk avontuur.
Toen kwam de mobilisatie en ver
keersvlieger Peetoom ging terug naar
Soesterberg. Aan die tijd bewaart hij
een angstige herinnering aan het meest
hachelijke voorval in zijn carrière.
Op een dag moest hij de lucht in
met een TV, een tweemotorige bom
menwerper, om te proberen, hoe hoog
het toestel kon klimmen. De T V
kwam tot zesduizend meter, maar toen
weigerde een der motoren acuut dienst
en het toestel was niet geconstrueerd
om te vliegen op eén motor. Mij zal be
grijpen, dat de situaite hachelijk was.
Die werd nog hachelijker, doordat de
motor, omdat de propeller niet in een
andere stand kon worden gezet, bleef
doordraaien, waardoor er binnenwerks
allerlei dingen braken wat natuurlijk
vreselijke trillingen teweeg bracht. De
beplating viel van de motor af en de
vleugel scheurde, het geraamte, dat uit
gelaste buizen bestond, werd helemaal
ontzet en Peetoom moest vreemde ca
priolen uithalen om het toestel niet
meteen naar beneden te doen laten val
len. De bemanning bestond uit vijf per
sonen en er viel niets anders te doen,
dan de parachutes aan te gorden.
En of het zo wezen moest; de tweede
bestuurder kwam met de mededeling,
dat hij zijn harnas, dat bij de parachute
behoort, vergeten had„Dan moeten
de anderen straks maar springen. Jij en
ik vliegen nog maar een eindje ver
der", besliste gezagvoerder Peetoom.
Ze wisten helemaal niet meer waar
ze waren, want inmiddels had. een dik
ke mist het zicht volledig onmogelijk
gemaakt. Opeens ze waren nog mis
schien duizend meter hoog werd de
mist minder dicht en Peetoom zag wat
blauwigs beneden zich. „Water!", was
zijn eerste gedachte en hij comman
deerde naar achteren: „Niet springen,
we zijn boven zee".
De kist daalde meer en meer en ze
zal op hoogstens honderd meter ge
weest zijn, toen er een open gat was in
die witte oneindigheid, en in dat gat
zag Peetoom een weilandje. Hij is er op
geland, zjj het dat de graszoden hem
om de oren vlogen en dat de 1' V vry-
wel uitgegraven diende te worden.
Maar allen hebben het avontuur over
leefd.
Toen de oorlog kwam was Peetoom
in Nederland en hij was uiteraard een
der eersten, die zonder emplooi raak
ten. Hij had niets mét de bezetters op
en was al in 1942 lid van de bekende
verzetsgroep „Wim". Wat hij in de toen
volgende jaren allemaal beleefd heeft,
daar praat hij liever niet meer over, ge
noeg is het om te vermelden, dat hij
met een zeer belangrijke opdracht in
October 1944 over de grote rivieren
wist te komen, door Prins Bernhard in
Grave werd opgepikt en door Z.K.H.
naar Eindhoven werd gebracht. Ver
volgens ging Peetoom naar Engeland,
waar hij de Intelligence Service aller
lei gegevens verschafte.
Hier raakte hy in contact met de
K.L.M., die nog altijd de lijn Bristol
Lissabon vloog, en trad meteen weer in
dienst. Op een van zjjn eerste tochten
zag hü in Lissabon machines staan, die
de Duitsers van de K.L.M. hadden in
gepikt en Peetoom heeft zich werkelijk
moeten laten overreden om niet met
zo'n toestel naar Londen terug te vlie
gen
Na de bevrijding kwam hij weer .in
Holland en toen heeft hij zeer actief
deelgenomen aan de wederopbouw van
de K.L.M. Honderden tochten heeft hij
gemaakt en zijn prestaties vonden hun
erkenning in zijn benoeming tot gezag
voerder eerste klas.
Onder zijn collega's is hij zeer ge
waardeerd en sinds enige tijd is hij pre
sident van de Vereniging van Verkeers
vliegers.
Zijn laatste vlucht was tevens de ope
ning van de lijn naar Mexico City. Hij.
maakte de heenreis met de „Prinses
Beatrix", bleef drie dagen in Montreal,
vloog vervolgens naar Cuba en ging
toen terug naar Montreal. Daar ver
bleef hij weer een paar dagen, om dan
zijn recordvlucht met de „Prinsej Wil-
helmina" naar Schiphol te maken.
De aardigste herinnering die gezag
voerder Peetoom aan die vlucht heeft?
Wel, dat waren vier kinderen van
drie tot acht jaar, die meevlogen op
weg naar hun grootouders in Beiroet.
Het waren spruiten van een Syrlsch
echtpaar op Curaqao en ze gingen zon
der begeleiding op vacantie naar de an
dere kant van de wereld
Het waren leuke kinderen, die als
maar door het vliegtuig sjouwden, on
der het wakend oog van de stewardess.
Gezagvoerder Peetoom blijft nog een
paar dagen in Hoorn en dan gaat hij
weer naar.Hij weet het zelf nog niet.
Ter nagedachtenis aan de gevallenen van de school voor reserve-officieren
der cavalerie {SROC) is Zaterdagmiddag op het voorterrein van de Prins
Willem Ill-kazerne te Amersfoort een gedenkplaat onthuld, ter gelegenheid
waarvan een aantal oud-leerlingen zich in het voor-oorlogse tenue had gestoken.
DIACONALE
GEZINSVERZORGING
te Wlerlngermeer
vraagt voor spoedige
indiensttreding
Gezinsverzorgster
Salaris 130.— tot
150.per mnd.
Soll. aan A. M. BOS,
Maatsch, Werkster, Eg-
monderstr. 8, Alkmaar.
doen ons aantal spaar
ders gestadig stijgen
2-PEKS. LAKENS 4.95
GRASLINNEN
SLOPEN 1.75
2-PERS. FLANELLEN
LAKEN 5.95
KINDERPYAMA'S
v.a. 4 jaar 4.95
FLAN. MEISJES-
NACHTJAPONNEN
v.a. maat 50 2.05
GEMOLTONN EERDE
DIRECTOIRES 2.80
LANGE HEREN
PANTALONS 2-95
BORSTROKKEN 2.95
LUIERS 0.59
KATOENEN
SLOPEN 0.99
Keizerstraat 69.
in
SPOORSTRAAT 112
NAAST ALB. HEIJN
Dit bereikt U door
geregeld Uw adver
tentie te plaatsen
in dit dagblad
voor uw stads- en
buitenritten
Verwarmde wagens
Moderne auto's
Van Galenstraat 117
Telefoon 2867
U gelieve m|j in te schrijven als abonné op de „Schakel-
Serie", waarbij U zich verplicht mij tenminste een reeks
uit deze serie te zenden tegen abonnementsprijs van I
ƒ2.95 per deel. I
Ik betaal ƒ2.95 na ontvangst van elk boek.
NAAM:
STRAAT:
WOONPLAATS:
via boekhandel
rechtstreeks p. post
„SCHAKEL-SERIE" HOORN
In een te Detroit gehouden, waar
schijnlijk tot nu toe scherpste verkie
zingsrede, heeft generaal Eisenhower
verklaard, dat hij zelf naar Korea zal
gaan om te proberen de oorlog aldaar
te beëindigen, indien hij tot president
zal worden gekozen. Het tót een einde
biengen van dit conflict achtte hij de
eerste taak voor een nieuwe Ameri
kaanse regering.
Eisenhower laadde de verantwoor
delijkheid voor de oorlog in Korea ge
heel op de regering van presideni
Truman, die tegen talrijke waarschu
wingen in destijds de Amerikaanse be
zettingstroepen toch uit Korea terug
trok. Het in 1947 door generaal Wede
meyer uitgebrachte rapport had reeds
gesproken van de dreiging van eer.
bezetting van Zuid-Korea door Russi
sche of onder oezicht van de Sowjets
staande militairen.
Stevenson wees de beschuldigingen
Van de hand. De politiek van Eisenho
wer zou naar een München voor hei
Verre Oosten en een derde wereldoor
log leiden.
(Van onze correspondent in Berlijn)
UET TE BERLIJN gehouden congres van de bestuurderen en gedelegeerden
van de Westduitse vakbeweging heeft enkele dagen lang aanschouwelijk on
derricht gegeven in practisch beleefde democratie in de gelederen van de vak
beweging. hetgeen met het oog op het communistisch vakverbond in de Sowjet-
zöne nu ook niet helemaal van betekenis is ontbloot. Terwijl de plaatsvervan
gende Oostduitse staatspresident, Johannes Dieckmann, in de staatsopera acti
visten benevens helden van de arbeid met bloemen en onderscheidingstekenen
gelukkig maakte heel Oost-Bcrlijn was 's avonds dronken geselden ver
tegenwoordigers van de Westduitse vakbeweging in de Saarlandhal de tegen
de belangen van de arbeiders gerichte opdryfmctboden van het Oostduitse com
munistische vakverbond.
IVJAAR niet alleen om deze reden was
I" het congres der West-Duitse vakbe
weging in Berlijn belangrijk. Het ont
leende zijn betekenis evenzeer aan de
duidelijk tot uiting gebrachte vastbe
slotenheid zich niet in avonturen te
storten, doch zijn acties en eisen te be
perken tot de grens van het algemene
welzijn was bereikt. Dit neemt niet
weg dat de Westduitse vakbeweging
met'het verkregen recht op medezeg
genschap voor de arbeiders niet tevre
den is en dat er zo nu en dan, bijvoor-
oeeld wai betreft de kwesvie der her
bewapening. harde woorden vielen.
Ir. ieder geval wgs het congres een
succes, sl wrs het ditrnscil si-
leen maar vanwege zijn sterke uitstra
ling in de Sowjetrussische bezettings
zone, waar duizenden 's avonds aan
hun radio-apparaat naar de reportages
over het congres geluisterd hebben.
De arbeidérsgedelegeerden hadden
nog geen gelegenheid gehad het Ber-
lijnse stof van hun schoenen te schud
den of een andere gebeurtenis kondig
de zich aan. Voor de eerste maal sinds
het bestaan der Bondsrepubliek hield
de Christelijk-democratische Unie
haar bondscongres in Berlijn. Te óezer
gelegenheid was ongeveer de halve
Bondsregering naar de viersectoren-
stad gekomen. We vermelden de mi
nister van Arbeid Storch, de minister
van Economische Zaken Krhard de
minister voor al-Duitse vraagstukken
Kaiser de minister-president van
Riinland-Westfalcn Arnold, de ver
moedelijke opvolger van Adenauer als
minister van Buitenlandse Zaken Von
Brentano en de Bondskanselier zelf.
Een pikante bijzonderheid is, dat ook
de Oostduitse Chfistelijk-demnocrati-
sche Unie terzelfdertijd in Berlijn,
maar dan uiteraard in de Sowjet-sec-
tor haar partijdag hield. Deze verliep
onder de leuze: ..Voor christendom,
vrede en socialisme!", terwijl de West
duitse Christelijk-democratische Unie
als motto de titel van Adenauers refe
raat: „Vrede en vrijheid voor gans
Duitsland!" had gekozen. Alleen hier
door verloren de Oostduitse gelijkge
schakelde christen-democraten de eer
ste propagandaslag, terwijl zij het ook
anderszins Adenauer en de zijnen wel
vaardigden der Westduitse Christelijk-
democratische Unie voor een dergelij
ke onderworpenheid aan de bevelen
van Moskou slechts verachtelijk hun
schouders kunnen ophalen.
Bondskanselier Adenauer heeft ove
rigens, ondanks een soms wat venijnige
per?, vooral van sociaal-democratische
zijde, weer eens een goede beurt ge
maakt. zodat het zeker niet zonder
opzet verspreide sprookje, dat Ade
nauer de Beriijners niet kan uitstaan,
wel niet veel geloof meer zal vinden.
De Berlijner waardeert het, dat de
Bondskanselier tot nu bij iedere moge
lijke gelegenheid naar de Spree is ge
komen, én dan vergeeft hij het gaarne,
dat zijn temperament niet altijd die
verbinding met het volk toelaat, die
men hier zou willen zien. Adenauers
verdiensten om deze stad worden hier
vrijwel door niemand meer betwist.
Slechts enkele dagen vóór de aan
komst van de Westduitse Bondskanse
lier was in Berlijn nog een andere ho
ge persoon te gast, namelijk de Staats
president der Sowjet-Unie, Schwernik.
Omtrent de achtergrond van diens be
zoek zijn ook heel wat raadsels opgege
ven. In de eerste plaats betroffen deze
het feit van het bezoek zelf. Waarom
erg gemakkelijk maakten. Wanneer
men op een partijdag alle leden ver
plicht actief aan de vestiging der bols
jewistische ordening in de Sowjet-
zöne mede te werken en men dit bols
jewisme als het hoogste goed voor de
christenheid aanprijst, dan behoeft
men zich niet te verbazen, dat de afge-
vond het Kremlin het nodig Schwernik
op zijn eerste buitenlandse reis uitge
rekend naar Oost-Duitsland te sturen?
En in de tweede plaats golden zij de
merkwaardige omstandigheid, dat de
Oostduitse president Wilhelm I'ieck.
tezamen met andere leden der com
munistische partij was uitgenodigd om
aan het Congres der Sowjet-Russische
communistische partij deel te nemen,
op het laatste ogenblik echter niet kon
vertrekken, omdat Schwernik zijn be
zoek aankondigde. Pieck vertrok pas
dagen later dan zijn overige partijge
noten naar de Sowjetrussische hoofd
stad.
Wat de eerste vraag betreft, is men
er hier in welingelichte kringen van
overtuigd, dat Schwernik niet naar
Oost-Duitsland is gekomen om er be
langrijke politieke besprekingen te
voeren. In de allereerste plaats behoort
dit niet tot zijn taak en in de tweede
plaats vertoeft de machtigste man uit
de Oostduitse regering, Walter Ul-
bricht. reeds twee maanden in Moskou,
waar hij onder andere ook aan de
Sowjetrussisclie-Chinese besprekingen
deel nam. Bovendien vertoeft ook Gro-
tewohl reeds geruime tijd in de Sow
jet-Unie. Wat er op politiek terrein te
bepraten viel, had al lang plaats ge
vonden, alvorens Schwernik naar
Oost-Berlijn vertrok. Diens komst
moet dus een andere bedoeling gehad
hebben en wel, zoals men hier aan
neemt, een tweeledige. Moskou wilde
daardoor in het bijzonder Frankrijk en
de Bondsrepubliek nogmaals uitdruk-
kelyk waarschuwen niet de verdragen
der Europese verdedigingsgemeenschap
te ratificeren en voorts wilden de
Sowjets tot uitdrukking brengen, dat
zij vastbesloten zijn Oost-Duitsland in
geval van ratificatie even sterk aan
zich te binden als de overige volksde
mocratieën.
ALKMAAR, 24 Oct. Slabonen 71:
snijbonen 96—135; pronksnijbonen 24—
57: tomaten: A 17-49: witlof 86—92;
bloemkool 8—34; rode kool 9—16,50; sa-
voyekool 7—9,50; groene kooi 612;
sprultkool 2866; boerenkool 9—14.50;
spinazie 42—79; sla 2—12,50; postelein
21—24; andijvie 8—15,50; bospeen 8—19;
bieten 8—15,50; winterpeen 6—13: was-
peen 1021; uien 622; prei 814;
soepgroenten 411.50; peterselie 48,50;
knolselderie 817,50; appels: Notaris 6—
18, Goudreinetten 5—17, Cox Oranje 11—
46 en Jonathan 11—21; peren: Legipont
10—23, Zwijndrechtse Wijnpeer 6—16,
Winterjan 6—15 en Gleser Wildeman 6—
22; druiven: Alicant 68-94 en Franken-
thaler 109.
LANGE DIJKER GROENTENCENTRALE,
25 Oct. 30.000 kg rode kool: A 9.40—
13,60 en B 6,20—8,30; 15 000 kg gele kool
A 6—9,80 en B 4—5,20; 30.000 kg groene
kool: A 8,20—10,30 en B 6,70—7,60;
55.000 kg witte kool 4,70—5.70; 23.000 kg
uien 20,70—22,60, grove 19.40—22.10, drie
lingen 20,70—23,30 en nep 34,30—35.80
en Succes witte kool 5,606,30; 16.000 kg
bieten: A 13,80—14.30. B 11.60—11.90 cn
C 13 -14.80: 6000 kg andijvie 13—16,90:
1000 stuks bloemkool' BI 26—32.40 en
BH 11,40-19.50.
NOORDERMARKTBOND, 25 Oct.
1952. 1900 kg aardappelen, Bevelan
ders 10.80 Koopmans Blauwe 10.40, Bi.
Eigenheimers 10.70, grove 8.70—9.10;
2700 kg peen. B 15.70—16, C 15—16.70,
D 10.10; 18.000 kg bieten, A 13.70—
15.20, B 11.7012.30, C 4—4,30; modjo
9.1011.70; 7900 kg uien 22—23.30, gro
ve 21—21.40, drielingen 24—25, nep 36;
2.000 kg andijvie 13.20—18.50; 20.000 kg
rode kool 5.80—13.80; 3.000 kg gele
kool 6.4010.40; 6.000 kg groene kool
4.8010.30; 4500 kg witte kool 45.60;
57.000 kg Succes 5.60—6.30; 1000 stuks
bloemkool C I 14, C II 13.
ZWAAG. 24 Oct. 1952. Late Aardap
pelen 10.90; Spinazie 49; Uien 9—18.10;
Bieten 13.6716.50: Prei 4.30; Chin.
kool 3.807.20: Gele bew. kool 9.40
10.40; Groene kool 9.10—12.80; Rode
kool 6.6012.60; Spruitkool 4669*
Witlof 115—133: Tomaten 8—52; Breek-
peen 10.1011.70: Waspeen 520; Peen
(per 100 bos) 19—25: Andijvie 12—20;
Sla 2.206.70; Bloemkool 8—14; Knol
selderie B 1—6: Alicante 45—1.02;
Frankenthaler 84—122: Suikermeloen
7—13; Allington Pippin 23: Bramley
Seedling 34; Cox Orange Pippin 3—
60; Dekker's Gorie 4—25: Ellisson
Oranje 14—34: Glorie van Holland 3
28; Goudreinette 412; Groninger
Kroon 4: Jonathan 3—7; Jacoues Lebel
4—12: Laxton's Superbe 7—30; London
Pippin 913; Marks Codlin 7: Notaris
appel 4—16; Present van Engeland 3
Present van Holland 3—10: Princess
Zenoble 1127: Scheliinkhouter 537;
Sign. Tillisch 1530: Transp. de Cron-
sels 9; Zoete Ermgard 10—15; Beurré
Alex Lucas 1025; Beurré Clairgeau 3
—20: Beurré Durandeau 5; Beurré de
Mérode 5; Bonne Louise d'Avranches
325; Calabasse 10; Conférence 4—31:
Dovenne du Comice 12—56; Emil
d'Hevst 719: Fcstillion 1317; Gieser
Wildeman 45: Kleermaker 310; Le-
sipont 1233: Maagdenneer 4: Nouveau
Poiteau 612: President Louteuil 3
25; Sint Remy 710; Soldat Laboreur
325: William Duchesso 422: Winter
jan 513: Winter'ouwtje 324; Zwijn-
dr. Wijnpeér 5—19.
WOGNUM. 24 Oct. 1952. "ien afw.
—17.10; Knolbieten 9—15; Prei 10—17;
Chin. kool 4.20—4.40: Groene kool 9.10
9.50: Rode kool 5.9013.10; Spruit
kool 3456: Slabonen 71132; Tomaten
18—48: Witlof A 89—94. B 78—85: Was
peen 1315; Peen (per 100 bos) 17—19:
Andijvie 618; Bloemkool 13—37: Ros-
selderie B 4; Alicante I 7186. II 56
73; Cox Orange Pippin 2255: Glorie v
Holland 818; Goudreinette 821; Jo
nathan 620; Laxton's Superbe 421;
Notarisappel 824; Bonne Louise
d'Avranches 832; Conférence 428:
Dovenne du Comice 2047: Emil
d'Heyst 325; Leginont 525; Nouveau
Poiteau 6—14; Soldat Laboreur 722;
Zwijndr. Wijnpeer 614.
BLOKKER. 24 Oct. 1952. Uien 8—17:
Bieten 427; Prei 1215: Gele bew.
kool 910.60: Groene kool 7.5011 90:
Rode kool "8013; Spruitkool 42—52;
Sabonen 341.12: Tomaten 2440;
Waspeen 711: Peen (per 100 bos) 6—
6.80; Andijvie 916; Sla 4—4.60: Bloem
kool 1646: Alicante 5688: Franken
thaler 5092: Allington Pippin 17—30;
Cox Orange Pippin 31—59: Dekker's
Glorie 1530: Glorie van Holland 11
30; Jonathan 1029; Notarisappel 11
iQ Schellinkhouter 16—33; Sign. Til
lisch 719; Sterappel Rode 8—15;
Beurré Alex Lucas 1425; Beurré
Clairgeau 1630; Bonne Louise
d'Avranches 1432; Conférence 1128;
Dovenne du Comice 27—51; Emil
d'Heyst 1016: Gieser Wildeman 12
18; Herzogin Elza 614; Legipont 10
27; Nouveau Poiteau 813; Gratiool
911; Presid. Louteuil 1523; Sint
Remy 1117; Soldat Laboreur 1024;
William Duchesse 1016; Zwijndr.
Wijnpeer 814.
GROOTEBROEK, 24 Oct. 1952. „De
Tuinbouw". 70(V) kg Eersteling grof
10.80, IJselster grof 9.20, Uien: grof
19.70—20.90, middel 21.60—22.80, drieL
23.20—24.60. nep 3850: 6500 kg Bieten:
A 14.50—15.10, B 10.90. modjo 12.90—
13.50; 1300 kg Peen: B 13.40, C 13.70;
250 kg Spruiten 4750: 800 kg Andijvie
14.5015 10; 800 kg Chinesekool 7.10
7.20; 2500 kg Rode kool 11.60—13.10:
5000 kg Groene kool 7.108.40: 180.000
stuks Bloemkool: ddB 28.40—39 80. Bil
16—23 90, C 22 50—29.80, CII 9—13, stek
7—12.90. tsR 29.8(1—47.60, Bil 26.80—
36.60, stek 23.90—30.60.
Zondagavond om kwart over zes
had er een vrij ernstige botsing plaats
onder het oude viaduct aan de Laan-
weg alhier. Het slachtoffer, de 26-
jarige Groenveld uit Heeihugowaard-
Zuid moest in het St. Elisabeth zie
kenhuis te Alkmaar worden opgeno
men.
Gezeten op een 125 c.c. Puch kwam
de heer Groenveld vanuit de richting
Heerhugowaard via de Laanweg op
het viaduct aldaar aanrijden. Juist
was hij onder dit viaduct door of hy
kwam in botsing met een vanuit dé
richting Langedyk komende personen
auto, bestuurd door de heer Fr. Sehene
uit Zuid-Scharwoude. Groenveld, die
vermoedelijk deze personenauto niet
heeft zien naderen, kwam met zijn
motor in aanraking met de bumper
van genoemde auto, waarna zyn lin
kerbeen onder het linkervoorspatbord
van de auto gedrukt werd. Door deze
klap brak hij zyn linkerbovenbeen. Met
een ziekenauto werd Groenland later
naar het ziekenhuis te Alkmaar ver
voerd, niet nadat het been door dr.
Wilmink gespalkt was. De bestuurder
van de auto kwam met de schrik vry.
De materiële schade viel mede. De
motor was voor ontzet, terwijl koplamp
en voorvork er slechter aan toe waren.
Van de auto, eigendom van garage
Hoogeboom uit Oudkarspel, was
slechts het linkerspatbord verbogen.
Door de klap der botsing was Gr.
van de motor gevlogen en terecht ge
komen in de graskanten, alwaar toe
geschoten omwonenden hem vonden
Door de verkeerspolitie wordt een
onderzoek naar de schuldvraag inge
steld.
Echter zal dit wel tot gevolg hebben
dat bij genoemd viaduct verkeersbor
den zullen worden aangebracht. Slechts
één auto kan er doorheen, terwijl pas
seren ter plaatse onmogelijk is. Het
is daar altyd nog een vraag geweest
wie voorrang heeft.