Gezag voerder Peetoom onbewust recordhouder Gut ja, 't is wei aardig! Van Straaten DUIZENDEN GINGEN U VOOR SCHAKEL-SERIE ■>i i<- Westduitse vakbeweging hield Berlijn een groot congres in 7 „SCHAKEL-SERIE" - HOORN Koop goedkoper UW OMZET VERGROTEN TAXI SANDERSE r J 3 feiten: Monireal—Schiphol in ruim 10 uur soliditeit voordeel gerief Nutsspaarbank De grootste keus de laagste prijzen D. DIIKSTRA- GEERVLIET HET HELDERS HOEDENHUIS TROUWRIJ D EN Zond U reeds Uw aangiftebiljet voor de aan ons op Zo niet, doe het dan nog heden en schaart U in de rij van duizenden boekenvrienden, die voor de HALVE PRIJS zes prachtige romans zullen ontvangen. Vult daarom onderstaand biljet in en zendt het in een open enveloppe, gemankeerd met 2 cent, aan ons adres: LEVEN IN DE DUITSE BROUWERIJ Eisenhower wil naar Korea Als hij president wordt Concurrerende Chr.-democratische Unies boden tegen elkaar op Adenauer en Schwernik in de vroegere hoofdstad MARKTBERICHTEN Heer-Hugowaard Motorrijder botste tegen auto onder oude viaduct MAANDAG 27 OCTOBER 1952 In de nieuwsberichten van één uur werd gisteren verteld, dat gezagvoerder Frans Peetoom van de K L M een nieuw record had gevestigd door met de DC g Constellation „Prinses WUhelmina" in tien uur en acht minuten van Montreal naar Schiphol te vliegen. Ln ondertussen zat de heer Peetoom thuis in Hoorn en wist van niets Hij hoorde zelfs het bericht niet, want hn had de nieuwsberichten niet aanstaan. Donderdagsmiddags had hy de „Prinses VVilhcl- inïna" aan de grond gezet en was met zijn Woiseley rustig naar Hoorn gereden, zich niet bewust, dat hij een record had gebroken. Hij werd gistermiddag opge beld door enige kennissen, die hem feliciteerden en zijn commentaar was* Gut ja, 't is wel aardig Toen we de gezagvoerder gisteravond spraken, was hij helemaal niet in een hoera-stemming. „Het is nooit mijn op zet geweest om een snelheidsvlucht te maken", zo vertelde hij, „we proberen Zo economisch mogelijk te vliegen en dat er nu door allerlei gunstige omstan digheden een record gesneuveld is, nu ia, het is leuk, maar ik vind het hele maal niet zo iets bijzonders. Als ik het er op gezet had, dan waren we zeker nog een half uur eerder binnen ge weest. Vorig jaar, in December, had ik het bijna in negen uur geklaard, maar toen moesten we onverhoopt in Prest- wick naar beneden om een passagier op te pikken". Gezagvoerder Peetoom is een zeer la coniek man, maar zijn nuchtere wijze van redeneren kan toch niet wegne men, dat hjj momenteel als de snelste „vliegende Hollander" te boek staat. Wilt U het zich even realiseren? In tien uur van Montreal naar Schiphol! Gezagvoerder Peetoom woont nu al sinds zijn geboorte in Hoorn en als er ooit iemand geweest is, die een prach tige carrière gemaakt heeft, zonder er zich op te laten voorstaan, dan is hij het wel. Op de HBS was hij niet zo'n erg snelle leerling, want hij deed alles rus tig aan. Hij was als we ons niet ver gissen twintig jaar, toen hij eind examen deed, maar toen vond de jonge Peetoom dat het tijd werd om eens te laten zien, waartoe hij in staat was. En dat bleek niet zo weinig. Hij koos de vliegerij het was in 1933 en in een minimum van tijd had hij zijn opleiding voltooid, waarna de K.L.M. hem in dienst nam. Dat bleek een uitstekende keuze van de maat schappij te zijn geweest, want Peetoom deed zich kennen als een man, die grootse dingen kan doen. Hij vloog naar Indië, naar alle Europese hoofdsteden en hij klom op in rang. Hachelijk avontuur. Toen kwam de mobilisatie en ver keersvlieger Peetoom ging terug naar Soesterberg. Aan die tijd bewaart hij een angstige herinnering aan het meest hachelijke voorval in zijn carrière. Op een dag moest hij de lucht in met een TV, een tweemotorige bom menwerper, om te proberen, hoe hoog het toestel kon klimmen. De T V kwam tot zesduizend meter, maar toen weigerde een der motoren acuut dienst en het toestel was niet geconstrueerd om te vliegen op eén motor. Mij zal be grijpen, dat de situaite hachelijk was. Die werd nog hachelijker, doordat de motor, omdat de propeller niet in een andere stand kon worden gezet, bleef doordraaien, waardoor er binnenwerks allerlei dingen braken wat natuurlijk vreselijke trillingen teweeg bracht. De beplating viel van de motor af en de vleugel scheurde, het geraamte, dat uit gelaste buizen bestond, werd helemaal ontzet en Peetoom moest vreemde ca priolen uithalen om het toestel niet meteen naar beneden te doen laten val len. De bemanning bestond uit vijf per sonen en er viel niets anders te doen, dan de parachutes aan te gorden. En of het zo wezen moest; de tweede bestuurder kwam met de mededeling, dat hij zijn harnas, dat bij de parachute behoort, vergeten had„Dan moeten de anderen straks maar springen. Jij en ik vliegen nog maar een eindje ver der", besliste gezagvoerder Peetoom. Ze wisten helemaal niet meer waar ze waren, want inmiddels had. een dik ke mist het zicht volledig onmogelijk gemaakt. Opeens ze waren nog mis schien duizend meter hoog werd de mist minder dicht en Peetoom zag wat blauwigs beneden zich. „Water!", was zijn eerste gedachte en hij comman deerde naar achteren: „Niet springen, we zijn boven zee". De kist daalde meer en meer en ze zal op hoogstens honderd meter ge weest zijn, toen er een open gat was in die witte oneindigheid, en in dat gat zag Peetoom een weilandje. Hij is er op geland, zjj het dat de graszoden hem om de oren vlogen en dat de 1' V vry- wel uitgegraven diende te worden. Maar allen hebben het avontuur over leefd. Toen de oorlog kwam was Peetoom in Nederland en hij was uiteraard een der eersten, die zonder emplooi raak ten. Hij had niets mét de bezetters op en was al in 1942 lid van de bekende verzetsgroep „Wim". Wat hij in de toen volgende jaren allemaal beleefd heeft, daar praat hij liever niet meer over, ge noeg is het om te vermelden, dat hij met een zeer belangrijke opdracht in October 1944 over de grote rivieren wist te komen, door Prins Bernhard in Grave werd opgepikt en door Z.K.H. naar Eindhoven werd gebracht. Ver volgens ging Peetoom naar Engeland, waar hij de Intelligence Service aller lei gegevens verschafte. Hier raakte hy in contact met de K.L.M., die nog altijd de lijn Bristol Lissabon vloog, en trad meteen weer in dienst. Op een van zjjn eerste tochten zag hü in Lissabon machines staan, die de Duitsers van de K.L.M. hadden in gepikt en Peetoom heeft zich werkelijk moeten laten overreden om niet met zo'n toestel naar Londen terug te vlie gen Na de bevrijding kwam hij weer .in Holland en toen heeft hij zeer actief deelgenomen aan de wederopbouw van de K.L.M. Honderden tochten heeft hij gemaakt en zijn prestaties vonden hun erkenning in zijn benoeming tot gezag voerder eerste klas. Onder zijn collega's is hij zeer ge waardeerd en sinds enige tijd is hij pre sident van de Vereniging van Verkeers vliegers. Zijn laatste vlucht was tevens de ope ning van de lijn naar Mexico City. Hij. maakte de heenreis met de „Prinses Beatrix", bleef drie dagen in Montreal, vloog vervolgens naar Cuba en ging toen terug naar Montreal. Daar ver bleef hij weer een paar dagen, om dan zijn recordvlucht met de „Prinsej Wil- helmina" naar Schiphol te maken. De aardigste herinnering die gezag voerder Peetoom aan die vlucht heeft? Wel, dat waren vier kinderen van drie tot acht jaar, die meevlogen op weg naar hun grootouders in Beiroet. Het waren spruiten van een Syrlsch echtpaar op Curaqao en ze gingen zon der begeleiding op vacantie naar de an dere kant van de wereld Het waren leuke kinderen, die als maar door het vliegtuig sjouwden, on der het wakend oog van de stewardess. Gezagvoerder Peetoom blijft nog een paar dagen in Hoorn en dan gaat hij weer naar.Hij weet het zelf nog niet. Ter nagedachtenis aan de gevallenen van de school voor reserve-officieren der cavalerie {SROC) is Zaterdagmiddag op het voorterrein van de Prins Willem Ill-kazerne te Amersfoort een gedenkplaat onthuld, ter gelegenheid waarvan een aantal oud-leerlingen zich in het voor-oorlogse tenue had gestoken. DIACONALE GEZINSVERZORGING te Wlerlngermeer vraagt voor spoedige indiensttreding Gezinsverzorgster Salaris 130.— tot 150.per mnd. Soll. aan A. M. BOS, Maatsch, Werkster, Eg- monderstr. 8, Alkmaar. doen ons aantal spaar ders gestadig stijgen 2-PEKS. LAKENS 4.95 GRASLINNEN SLOPEN 1.75 2-PERS. FLANELLEN LAKEN 5.95 KINDERPYAMA'S v.a. 4 jaar 4.95 FLAN. MEISJES- NACHTJAPONNEN v.a. maat 50 2.05 GEMOLTONN EERDE DIRECTOIRES 2.80 LANGE HEREN PANTALONS 2-95 BORSTROKKEN 2.95 LUIERS 0.59 KATOENEN SLOPEN 0.99 Keizerstraat 69. in SPOORSTRAAT 112 NAAST ALB. HEIJN Dit bereikt U door geregeld Uw adver tentie te plaatsen in dit dagblad voor uw stads- en buitenritten Verwarmde wagens Moderne auto's Van Galenstraat 117 Telefoon 2867 U gelieve m|j in te schrijven als abonné op de „Schakel- Serie", waarbij U zich verplicht mij tenminste een reeks uit deze serie te zenden tegen abonnementsprijs van I ƒ2.95 per deel. I Ik betaal ƒ2.95 na ontvangst van elk boek. NAAM: STRAAT: WOONPLAATS: via boekhandel rechtstreeks p. post „SCHAKEL-SERIE" HOORN In een te Detroit gehouden, waar schijnlijk tot nu toe scherpste verkie zingsrede, heeft generaal Eisenhower verklaard, dat hij zelf naar Korea zal gaan om te proberen de oorlog aldaar te beëindigen, indien hij tot president zal worden gekozen. Het tót een einde biengen van dit conflict achtte hij de eerste taak voor een nieuwe Ameri kaanse regering. Eisenhower laadde de verantwoor delijkheid voor de oorlog in Korea ge heel op de regering van presideni Truman, die tegen talrijke waarschu wingen in destijds de Amerikaanse be zettingstroepen toch uit Korea terug trok. Het in 1947 door generaal Wede meyer uitgebrachte rapport had reeds gesproken van de dreiging van eer. bezetting van Zuid-Korea door Russi sche of onder oezicht van de Sowjets staande militairen. Stevenson wees de beschuldigingen Van de hand. De politiek van Eisenho wer zou naar een München voor hei Verre Oosten en een derde wereldoor log leiden. (Van onze correspondent in Berlijn) UET TE BERLIJN gehouden congres van de bestuurderen en gedelegeerden van de Westduitse vakbeweging heeft enkele dagen lang aanschouwelijk on derricht gegeven in practisch beleefde democratie in de gelederen van de vak beweging. hetgeen met het oog op het communistisch vakverbond in de Sowjet- zöne nu ook niet helemaal van betekenis is ontbloot. Terwijl de plaatsvervan gende Oostduitse staatspresident, Johannes Dieckmann, in de staatsopera acti visten benevens helden van de arbeid met bloemen en onderscheidingstekenen gelukkig maakte heel Oost-Bcrlijn was 's avonds dronken geselden ver tegenwoordigers van de Westduitse vakbeweging in de Saarlandhal de tegen de belangen van de arbeiders gerichte opdryfmctboden van het Oostduitse com munistische vakverbond. IVJAAR niet alleen om deze reden was I" het congres der West-Duitse vakbe weging in Berlijn belangrijk. Het ont leende zijn betekenis evenzeer aan de duidelijk tot uiting gebrachte vastbe slotenheid zich niet in avonturen te storten, doch zijn acties en eisen te be perken tot de grens van het algemene welzijn was bereikt. Dit neemt niet weg dat de Westduitse vakbeweging met'het verkregen recht op medezeg genschap voor de arbeiders niet tevre den is en dat er zo nu en dan, bijvoor- oeeld wai betreft de kwesvie der her bewapening. harde woorden vielen. Ir. ieder geval wgs het congres een succes, sl wrs het ditrnscil si- leen maar vanwege zijn sterke uitstra ling in de Sowjetrussische bezettings zone, waar duizenden 's avonds aan hun radio-apparaat naar de reportages over het congres geluisterd hebben. De arbeidérsgedelegeerden hadden nog geen gelegenheid gehad het Ber- lijnse stof van hun schoenen te schud den of een andere gebeurtenis kondig de zich aan. Voor de eerste maal sinds het bestaan der Bondsrepubliek hield de Christelijk-democratische Unie haar bondscongres in Berlijn. Te óezer gelegenheid was ongeveer de halve Bondsregering naar de viersectoren- stad gekomen. We vermelden de mi nister van Arbeid Storch, de minister van Economische Zaken Krhard de minister voor al-Duitse vraagstukken Kaiser de minister-president van Riinland-Westfalcn Arnold, de ver moedelijke opvolger van Adenauer als minister van Buitenlandse Zaken Von Brentano en de Bondskanselier zelf. Een pikante bijzonderheid is, dat ook de Oostduitse Chfistelijk-demnocrati- sche Unie terzelfdertijd in Berlijn, maar dan uiteraard in de Sowjet-sec- tor haar partijdag hield. Deze verliep onder de leuze: ..Voor christendom, vrede en socialisme!", terwijl de West duitse Christelijk-democratische Unie als motto de titel van Adenauers refe raat: „Vrede en vrijheid voor gans Duitsland!" had gekozen. Alleen hier door verloren de Oostduitse gelijkge schakelde christen-democraten de eer ste propagandaslag, terwijl zij het ook anderszins Adenauer en de zijnen wel vaardigden der Westduitse Christelijk- democratische Unie voor een dergelij ke onderworpenheid aan de bevelen van Moskou slechts verachtelijk hun schouders kunnen ophalen. Bondskanselier Adenauer heeft ove rigens, ondanks een soms wat venijnige per?, vooral van sociaal-democratische zijde, weer eens een goede beurt ge maakt. zodat het zeker niet zonder opzet verspreide sprookje, dat Ade nauer de Beriijners niet kan uitstaan, wel niet veel geloof meer zal vinden. De Berlijner waardeert het, dat de Bondskanselier tot nu bij iedere moge lijke gelegenheid naar de Spree is ge komen, én dan vergeeft hij het gaarne, dat zijn temperament niet altijd die verbinding met het volk toelaat, die men hier zou willen zien. Adenauers verdiensten om deze stad worden hier vrijwel door niemand meer betwist. Slechts enkele dagen vóór de aan komst van de Westduitse Bondskanse lier was in Berlijn nog een andere ho ge persoon te gast, namelijk de Staats president der Sowjet-Unie, Schwernik. Omtrent de achtergrond van diens be zoek zijn ook heel wat raadsels opgege ven. In de eerste plaats betroffen deze het feit van het bezoek zelf. Waarom erg gemakkelijk maakten. Wanneer men op een partijdag alle leden ver plicht actief aan de vestiging der bols jewistische ordening in de Sowjet- zöne mede te werken en men dit bols jewisme als het hoogste goed voor de christenheid aanprijst, dan behoeft men zich niet te verbazen, dat de afge- vond het Kremlin het nodig Schwernik op zijn eerste buitenlandse reis uitge rekend naar Oost-Duitsland te sturen? En in de tweede plaats golden zij de merkwaardige omstandigheid, dat de Oostduitse president Wilhelm I'ieck. tezamen met andere leden der com munistische partij was uitgenodigd om aan het Congres der Sowjet-Russische communistische partij deel te nemen, op het laatste ogenblik echter niet kon vertrekken, omdat Schwernik zijn be zoek aankondigde. Pieck vertrok pas dagen later dan zijn overige partijge noten naar de Sowjetrussische hoofd stad. Wat de eerste vraag betreft, is men er hier in welingelichte kringen van overtuigd, dat Schwernik niet naar Oost-Duitsland is gekomen om er be langrijke politieke besprekingen te voeren. In de allereerste plaats behoort dit niet tot zijn taak en in de tweede plaats vertoeft de machtigste man uit de Oostduitse regering, Walter Ul- bricht. reeds twee maanden in Moskou, waar hij onder andere ook aan de Sowjetrussisclie-Chinese besprekingen deel nam. Bovendien vertoeft ook Gro- tewohl reeds geruime tijd in de Sow jet-Unie. Wat er op politiek terrein te bepraten viel, had al lang plaats ge vonden, alvorens Schwernik naar Oost-Berlijn vertrok. Diens komst moet dus een andere bedoeling gehad hebben en wel, zoals men hier aan neemt, een tweeledige. Moskou wilde daardoor in het bijzonder Frankrijk en de Bondsrepubliek nogmaals uitdruk- kelyk waarschuwen niet de verdragen der Europese verdedigingsgemeenschap te ratificeren en voorts wilden de Sowjets tot uitdrukking brengen, dat zij vastbesloten zijn Oost-Duitsland in geval van ratificatie even sterk aan zich te binden als de overige volksde mocratieën. ALKMAAR, 24 Oct. Slabonen 71: snijbonen 96—135; pronksnijbonen 24— 57: tomaten: A 17-49: witlof 86—92; bloemkool 8—34; rode kool 9—16,50; sa- voyekool 7—9,50; groene kooi 612; sprultkool 2866; boerenkool 9—14.50; spinazie 42—79; sla 2—12,50; postelein 21—24; andijvie 8—15,50; bospeen 8—19; bieten 8—15,50; winterpeen 6—13: was- peen 1021; uien 622; prei 814; soepgroenten 411.50; peterselie 48,50; knolselderie 817,50; appels: Notaris 6— 18, Goudreinetten 5—17, Cox Oranje 11— 46 en Jonathan 11—21; peren: Legipont 10—23, Zwijndrechtse Wijnpeer 6—16, Winterjan 6—15 en Gleser Wildeman 6— 22; druiven: Alicant 68-94 en Franken- thaler 109. LANGE DIJKER GROENTENCENTRALE, 25 Oct. 30.000 kg rode kool: A 9.40— 13,60 en B 6,20—8,30; 15 000 kg gele kool A 6—9,80 en B 4—5,20; 30.000 kg groene kool: A 8,20—10,30 en B 6,70—7,60; 55.000 kg witte kool 4,70—5.70; 23.000 kg uien 20,70—22,60, grove 19.40—22.10, drie lingen 20,70—23,30 en nep 34,30—35.80 en Succes witte kool 5,606,30; 16.000 kg bieten: A 13,80—14.30. B 11.60—11.90 cn C 13 -14.80: 6000 kg andijvie 13—16,90: 1000 stuks bloemkool' BI 26—32.40 en BH 11,40-19.50. NOORDERMARKTBOND, 25 Oct. 1952. 1900 kg aardappelen, Bevelan ders 10.80 Koopmans Blauwe 10.40, Bi. Eigenheimers 10.70, grove 8.70—9.10; 2700 kg peen. B 15.70—16, C 15—16.70, D 10.10; 18.000 kg bieten, A 13.70— 15.20, B 11.7012.30, C 4—4,30; modjo 9.1011.70; 7900 kg uien 22—23.30, gro ve 21—21.40, drielingen 24—25, nep 36; 2.000 kg andijvie 13.20—18.50; 20.000 kg rode kool 5.80—13.80; 3.000 kg gele kool 6.4010.40; 6.000 kg groene kool 4.8010.30; 4500 kg witte kool 45.60; 57.000 kg Succes 5.60—6.30; 1000 stuks bloemkool C I 14, C II 13. ZWAAG. 24 Oct. 1952. Late Aardap pelen 10.90; Spinazie 49; Uien 9—18.10; Bieten 13.6716.50: Prei 4.30; Chin. kool 3.807.20: Gele bew. kool 9.40 10.40; Groene kool 9.10—12.80; Rode kool 6.6012.60; Spruitkool 4669* Witlof 115—133: Tomaten 8—52; Breek- peen 10.1011.70: Waspeen 520; Peen (per 100 bos) 19—25: Andijvie 12—20; Sla 2.206.70; Bloemkool 8—14; Knol selderie B 1—6: Alicante 45—1.02; Frankenthaler 84—122: Suikermeloen 7—13; Allington Pippin 23: Bramley Seedling 34; Cox Orange Pippin 3— 60; Dekker's Gorie 4—25: Ellisson Oranje 14—34: Glorie van Holland 3 28; Goudreinette 412; Groninger Kroon 4: Jonathan 3—7; Jacoues Lebel 4—12: Laxton's Superbe 7—30; London Pippin 913; Marks Codlin 7: Notaris appel 4—16; Present van Engeland 3 Present van Holland 3—10: Princess Zenoble 1127: Scheliinkhouter 537; Sign. Tillisch 1530: Transp. de Cron- sels 9; Zoete Ermgard 10—15; Beurré Alex Lucas 1025; Beurré Clairgeau 3 —20: Beurré Durandeau 5; Beurré de Mérode 5; Bonne Louise d'Avranches 325; Calabasse 10; Conférence 4—31: Dovenne du Comice 12—56; Emil d'Hevst 719: Fcstillion 1317; Gieser Wildeman 45: Kleermaker 310; Le- sipont 1233: Maagdenneer 4: Nouveau Poiteau 612: President Louteuil 3 25; Sint Remy 710; Soldat Laboreur 325: William Duchesso 422: Winter jan 513: Winter'ouwtje 324; Zwijn- dr. Wijnpeér 5—19. WOGNUM. 24 Oct. 1952. "ien afw. —17.10; Knolbieten 9—15; Prei 10—17; Chin. kool 4.20—4.40: Groene kool 9.10 9.50: Rode kool 5.9013.10; Spruit kool 3456: Slabonen 71132; Tomaten 18—48: Witlof A 89—94. B 78—85: Was peen 1315; Peen (per 100 bos) 17—19: Andijvie 618; Bloemkool 13—37: Ros- selderie B 4; Alicante I 7186. II 56 73; Cox Orange Pippin 2255: Glorie v Holland 818; Goudreinette 821; Jo nathan 620; Laxton's Superbe 421; Notarisappel 824; Bonne Louise d'Avranches 832; Conférence 428: Dovenne du Comice 2047: Emil d'Heyst 325; Leginont 525; Nouveau Poiteau 6—14; Soldat Laboreur 722; Zwijndr. Wijnpeer 614. BLOKKER. 24 Oct. 1952. Uien 8—17: Bieten 427; Prei 1215: Gele bew. kool 910.60: Groene kool 7.5011 90: Rode kool "8013; Spruitkool 42—52; Sabonen 341.12: Tomaten 2440; Waspeen 711: Peen (per 100 bos) 6— 6.80; Andijvie 916; Sla 4—4.60: Bloem kool 1646: Alicante 5688: Franken thaler 5092: Allington Pippin 17—30; Cox Orange Pippin 31—59: Dekker's Glorie 1530: Glorie van Holland 11 30; Jonathan 1029; Notarisappel 11 iQ Schellinkhouter 16—33; Sign. Til lisch 719; Sterappel Rode 8—15; Beurré Alex Lucas 1425; Beurré Clairgeau 1630; Bonne Louise d'Avranches 1432; Conférence 1128; Dovenne du Comice 27—51; Emil d'Heyst 1016: Gieser Wildeman 12 18; Herzogin Elza 614; Legipont 10 27; Nouveau Poiteau 813; Gratiool 911; Presid. Louteuil 1523; Sint Remy 1117; Soldat Laboreur 1024; William Duchesse 1016; Zwijndr. Wijnpeer 814. GROOTEBROEK, 24 Oct. 1952. „De Tuinbouw". 70(V) kg Eersteling grof 10.80, IJselster grof 9.20, Uien: grof 19.70—20.90, middel 21.60—22.80, drieL 23.20—24.60. nep 3850: 6500 kg Bieten: A 14.50—15.10, B 10.90. modjo 12.90— 13.50; 1300 kg Peen: B 13.40, C 13.70; 250 kg Spruiten 4750: 800 kg Andijvie 14.5015 10; 800 kg Chinesekool 7.10 7.20; 2500 kg Rode kool 11.60—13.10: 5000 kg Groene kool 7.108.40: 180.000 stuks Bloemkool: ddB 28.40—39 80. Bil 16—23 90, C 22 50—29.80, CII 9—13, stek 7—12.90. tsR 29.8(1—47.60, Bil 26.80— 36.60, stek 23.90—30.60. Zondagavond om kwart over zes had er een vrij ernstige botsing plaats onder het oude viaduct aan de Laan- weg alhier. Het slachtoffer, de 26- jarige Groenveld uit Heeihugowaard- Zuid moest in het St. Elisabeth zie kenhuis te Alkmaar worden opgeno men. Gezeten op een 125 c.c. Puch kwam de heer Groenveld vanuit de richting Heerhugowaard via de Laanweg op het viaduct aldaar aanrijden. Juist was hij onder dit viaduct door of hy kwam in botsing met een vanuit dé richting Langedyk komende personen auto, bestuurd door de heer Fr. Sehene uit Zuid-Scharwoude. Groenveld, die vermoedelijk deze personenauto niet heeft zien naderen, kwam met zijn motor in aanraking met de bumper van genoemde auto, waarna zyn lin kerbeen onder het linkervoorspatbord van de auto gedrukt werd. Door deze klap brak hij zyn linkerbovenbeen. Met een ziekenauto werd Groenland later naar het ziekenhuis te Alkmaar ver voerd, niet nadat het been door dr. Wilmink gespalkt was. De bestuurder van de auto kwam met de schrik vry. De materiële schade viel mede. De motor was voor ontzet, terwijl koplamp en voorvork er slechter aan toe waren. Van de auto, eigendom van garage Hoogeboom uit Oudkarspel, was slechts het linkerspatbord verbogen. Door de klap der botsing was Gr. van de motor gevlogen en terecht ge komen in de graskanten, alwaar toe geschoten omwonenden hem vonden Door de verkeerspolitie wordt een onderzoek naar de schuldvraag inge steld. Echter zal dit wel tot gevolg hebben dat bij genoemd viaduct verkeersbor den zullen worden aangebracht. Slechts één auto kan er doorheen, terwijl pas seren ter plaatse onmogelijk is. Het is daar altyd nog een vraag geweest wie voorrang heeft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 7