ri« °Z "het1 =1" Amerikaans journalist schreef boek over „Vliegende Schotels" De pachters blijven, ook in nieuw ontwerp Jachtwet, nog steeds volkomen rechteloos /A/c/us het oordeel van de heer Slabbekoorn in Wieringermeer „Rijbewijs" voor Parijse kinderen Adams val niet van belang voor bewoners van andere planeten J Het nieuwe boek Een vernietigend commentaar van Zuidafrikaanse professor Wijziging onvoldoende Van de vrolijke kant Per dag duizend nieuwe auto's op Franse wegen HET LEVEN GAAT ZIJN EIGEN WEGEN Drie getuigen Geen onenigheid op Midden-Java Bij begrafenis van Geiger geen incidenten LUCHTVERVOER WORDT GOEDKOPER 85 000 voor Lambarene Hoogleraren bestuderen de organisatievorm der AVRO De E. V. C. protesteert tegen arrestatie Indonesiërs Nieuwe Duitse luchtvaart maatschappij PRINS IN WASHINGTON Vaficaans blad over vliegende schotels" Baarlijke nonsens Opheffing rantsoenering van stookolie Scheepvaartberichten Binnen afzienbare tijd zal de Tweede i u u niet een herziening van de Jachtwet. Een wet die vol*'8 r**" '10Uden 0ns land van geen, voor andere gedeelten daareiite 6 gCdeeltcn van 18. van groot belang ,.a voor dte Wieringermeer, walr," doo'r de" uitgeltre'kte vc n deJacht betekenis heeft dan op het oude iand. Van gróót b ang oök voor de mensen die nab<J de Duinstreek wonen. Voor pachters "Óral die last ondervinden van wild. voorai, aie herziening ,i, JWi.'ft aft",™ klrfw dlen®t in Wageningen formu- rt het zo, dat de natuur 7,0 veel op neemt, als ze dragen kan. Dat is rek- faar- fectie III, nabij Robbenoord, is de jachtstand op 2000 HA en 380 HA bos, tweeduizend fazanten, ruw ge schat éen fazant per HA. In het Zuiden van de polder hebben hoerenjagers de beschikking over in=, Daa^ bedroeg het afschot in 1951 1000 en in 1950 800 fazanten. In het laatste jaar heeft men verlen ging aangevraagd om er nog wat te schieten. Daar achtte men een wild stand van één fazant p 6 H.A. vol doende. Het vermeerderingsvermoigen van fazanten in de Meer schat men 1:10. Niet actief genoeg Onze eigen landbouworganisaties zijn op dit gebied niet actief genoeg, aldus de heer Slabbekoorn. Te weinig wordt er gedacht aan het feit, dat de helft van de Nederlandse bodem verpacht is. Dat er op deze bodem dus een dubbele cultuur wordt uitgeoefend. De agrari sche cultuur en de jachtcultuur. Die twee konden misschien in een feodale Bepaald enthousiast toonde de heer Slabbekoorn zich over de wijzigingen, die worden voorgesteld niet. Deze wij zigingen zijn volstrekt onvoldoende, zo was zijn oordeel. Er zal een schade vergoedingscommissie in het leven wor den geroepen, en er zal een studie- jachtfonds komen. Dat zijn de twee belangrijkste bepalingen. g Een ander karakter Men wil nog steeds aan de oude be doeling van de Jachtwet vasthouden. Men stelde zich oorspronkelijk op het standpunt, dat de jacht nodig was om in het levensonderhoud van velen te voorzien en de hoofdstrekking van de wet was, de stroperij tegen te gaan. Eerst later kwam de gedachte naar vo ren, dat in de Jachtwet de landbouw beschermd moest worden. In 1904 stelde een commissie voor, de wet zó te wij zigen, dat het jachtrecht aan de boer kwam. De regering wilde er niet aan. In 1923 werd de Jachtwet weer her zien. De Kamer wilde, dat de grond gebruiker het jachtrecht had. De mi nister ging met deze opvatting niet accoord. Zo zitten we nog steeds met een on bevredigende situatie. In de Wieringer meer wordt de grond verpacht voor twee soorten cultuur. Aan de landbou wers, de tuinders, de boeren aan de ene kant, aan de jagers aan de andere kant. Ik moet met nadruk vaststellen, aldus de heer Slabbekoorn, dat ook de jacht geen stuk natuur meer is, maar dat hier gesproken kan worden van een stuk cultuur. De mens grijpt in. Door middel van het invoeren van Rus sische hazen, of Engelse fazanteneieren, waardoor het wild sterker wordt. Zich sterk uitbreidt en aan de landbouw grote schade kan toebrengen. Wanneer die wildstand nu zo uitge breid wordt, dat de gebruiker van de grond met wanhoop in het hart naar de verwoesting kijkt, die het wild aan brengt, dan kan hij zijn handen in zijn zak steken en afwachten tot de dieren hun slag hebben geslagen. Of dat de jachtopziener komt en mis schien wat wild opruimt. Zelf mag liij geen schot op 't wild wagen, tenzij het schadelijk wild is. Daar onder ver staat men b.v. wezels en bunzings. Dat die dieren juist schadelijker zijn voor de hazen en fazanten dan voor de boe ren is slechts een humoristische bijkom stigheid. Wanneer de boer wezels, bunzings e.d. gaat verdelgen, wordt het biolo gisch evenwicht nog meer verstoord en tiert het „onschadelijke" wild nog weliger. Volstrekt onhoudbaar Als de toestand voor de landgebrui- ker onhoudbaar is, kan hij bij de Do meinen een aanvrage indien om te mo gen schieten. Dan moet de wildschade- commissie de schade constateren. Men moet naar het gemeentehuis. Daar moet weer het advies van de wild- schadecommissie worden ingewonnen, kortom, de weg is lang en als men een vergunning krijgt, is de schade reeds onherstelbaar geworden. Ik zal u een geval noemen van een ambtenaar aan afdeling IV van het de partement van landbouw, die in der gelijke gevallen ook een stem in het kapittel heeft en die op de klacht, dat de hazen grote schade aan de bomen aanbrachten, de vraag stelde, of de klager dan niet wist, dat er hazen in de Wieringermeer waren. Op het be vestigend ntwoord volgde de lakonieke verklaring, dat het dan verstandig was in de Wieringermeer geen bomen, i.c. fruitbomen, te planten. Te dikwijls wordt ook het advies van de wildschadecommissie ter zijde ge legd. Njot alleen dat deze toestand onhoudbaar is. het is onduldbaar, dat de gebruiker van de grond niet niede kan bepalen, wat een toelaatbare wild stand is. Het is onduldbaar, dat de grondeigenaar het jachtrecht heeft, ter wijl de gebruiker, de pachter, de groot ste belanghebbende, niets te zeggen heeft. Schade is groot De schade die veroorzaakt wordt is soms zo ontstellend groot Op een boerderij in de omgeving van Robben oord moest zes HA tarwe opnieuw in gezaaid worden, omdat de fazanten er 20 geweldig in hadden huisgehouden. De betrokken pachter is bezig, te trachten schadevergoeding te krijgen. Na een jaar is men het nog niet eens over het bedrag. Onder Den Oever was een kwart HA voerbieten zodanig aan gevreten door fazanten, dat men be reid was aan de verpachter f 100. schadevergoeding te geven. De els was f 300.Dat geeft een denkbeeld van de schade, die wordt aangericht. Wordt het nieuwe ontwerp Jachtwet aangenomen, zoals wordt voorgesteld, dan zal het dus mogelijk zijn deze ge- Vallen aan de schadevergoedingscom missie voor te leggen. Gezien de erva ringen die we hebben op het terrein van dit soort dingen, hebben we er ®iet het minste vertrouwen in. Maar is het bovendien niet absurd dat men in een tijd. waarin men al het mogelijke doet, om de productie zo hoog mogelijk op te voeren, schade moet vergoeden voor door overtollig Wild verorzaakte vernielingen? Is het niet absurd, dat de landgebrui- kers, indien ze niet tevens het lac.hi' recht hebben, over de toelaatbare wild stand niet mogen meepraten? Wat is fan toelaatbare wildstand? Professor We moeten de zaak maar een beetje van de vrolijke kant bekV ken aldus de heer Slabbekoorn in het onderhoud dat we met hem hadden over het ontwerp Jacht wet. Een kraai mogen we schie ten. Die eet graan en is dus scha delijk. Een kip mogen we houden. Tenminste als we er voor zorgen, dat het dier niet op een ander' mans akker loopt graan te pikken. Het dier is nuttig. Een fazant eet graan. De bees ten vliegen vrij rond. Ze doen schade. Maar ze behoren tot het wild. En daarom mogen we ze niet schieten. Wanneer men niet tot het inzicht komt, dat de jacht niet meer uitsluitend te maken heeft met de natuur, maar met de cultuur, zal er nimmer een bevre digende toestand ontstaan. Men zal schade schade moeten durven noemen, onverschillig of ze ver oorzaakt wordt door een kraai, een kip of een fazant. maatschappij nog samen gaan. In de omstandigheden, waarin wij hier leven is dat niet meer gerechtvaardigd. Ik heb niets tegen de jagers. Met velen van hen onderhoud ik de meest vriend schappelijke betrekkingen. Zo is het met vele pachters. En toch begint ons bloed wel eens wat warmer te worden, als er een aantal jagers in een natte periode over pas ingezaaid koolzaadveld gaat lopen. Als een baan uien vertrapt wordt, als er schade aan vruchtbomen wordt aangebracht. Daarom zijn er tal van boeren, die vurig wensen, dat bij de behandeling van de Jachtwet in het Parlement recht wordt gedaan aan cie gebruikers van de grond. Dat zij de eerst-geroepenen zijn, om de wildstand in toom te houden. (Van onze correspondent te Parijs) TOEN de Parjjzenaars dezer dagen wakker werden, zagen zij dat de daken van hun grote, anders zo grijze wereldstad met een donzige laag sneeuw waren bedekt. Over al dat wit rustte een zware grijze lucht, waarin de top van de Eiffeltoren verdween. Over de straten, waar de witte deken al veranderd was in een zware modderbrei, reden de ontelbare auto's stapvoets. Door de gladheid entstonden er verkeersopstoppingen, die hele legertjes van met snerpende flui ten gewapende verkeersagenten soms pas na een half uur uit de knoop konden halen. Iedereen kwam te alat op zijn werk, vooral de mensen, die op de Montmartre werkten, .waar je alleen maar te voet kon komen. A, het verkeer in Parijs wordt een dagelijks groeiend probleem. De Franse auto-industrie fabriceert een half milli'oen wagens per jaar, waarvan er een vierhonderdduizend in Frankrijk blijven. Dit betekent, dat er dagelijks ongeveer duizend nieuwe auto's op straat verschijnen. Op de spitsuren is heel het centrum van Parijs gevuld met een compacte massa auto's. Als voetganger kom je dan sneller vooruit. De Franse politie probeert van allerlei om de verkeersprobemen op te lossen. Het aantal eenrichtingsverkeerswegen groeit met de dag. Een paar honderd agenten zijn heel de dag bezig bekeu ringen te stoppen tussen de ruitenwis sers van de auto's die verkeerd ge parkeerd staan. Er bestaan plannen om onder heel Parijs door twee enorme tunnels te graven, zodat het doorgaande verkeer daarvan gebruik kan maken. Maar aangezien men dan onder de vaak toch al heel diepliggende metrogangen moet gaan, zal dit een zo kostbare ge schiedenis worden, dat men nog niet precies weet, waar het geld vandaan moet komen. Dg Parijse verkeerspolitie vindt, dat de zaken al heel wat beter zouden gaan, als de automobilisten zich meer aan de verkeersvoorschriften zouden houden. En om die verkeersvoorschriften er be ter in te hameren, wordt geopperd ze reds aan de kinderen op school te gaan leren. In de grote Salon de 1'Enfance, die dezer dagen in Parijs geopend wordt, zal men op dit gebied iets heel origi neels kunnen zien. Men heeft daar een heel dorp gebouwd, met hoofd- en zij straten. kruispunten, stoplichten, spij kers waartussen de voetgangers moe ten oversteken, verkeersagenten, enz. enz. In dit miniatuurdorp laat men trapauto's voor kinderen van zes tot twaalf jaar rijden. De kinderen moe ten van te voren de verkeersvoorschrif ten leren, waarna men hen in het dorp hun gang laat gaan. Wie zonder fouten te maken vijf minuten rond kan rijden, krijgt een „rijbewijs". Er zullen ook „voetgangersbewiizen" worden afge geven aan miniatuurwandelaars. ELISABETH TAYLOR laat in haar roman, die door Servire te Den Haag in de Zilvermeeuwenserie werd uitge geven een van de vrouwelijke hoofd personen de verzuchting slaken, dat zij aan de oever staat van een brede ri vier en dat niemand aan de andere kant haar stem kan horen. Wij hebben dn blijkbaar op die andere oeYer. staan want het ganse verhaal heeft ons nieTs kunnen zeggen. Het is een geschiedenis van eenzame zielen, die ook voor ons vreemden zijn gebleven EEN AANGENAAM boek is de roman „Drie getuigen" van Sj. Leiker, waarvan de derde druk bij de Bezige Bij verscheen, zeer bepaald niet. Inte gendeel het is eigenlijk een vreselijk boek maar het is zo beknopt geschre ven zo eenvoudig, dat all®en j1®' op de lezer g - wakker, dat het ver hak? ergens precies zo gebeurd moet Men hoopt hierdoor de kinderen al vroeg een zekere verkeersdiscipline bij tc brengen, terwijl dit minatuurdorp natuurlijk als trekpleister voor de „Sa lon" zal werken. Naar aanleiding van berichten in de Indonesische pers, volgens welke de regimentscommandanten van Midden- Java druk zouden uitoefenen op de territoriaal, tevens divisie-commandant, heeft de woordvoerder van de territo riale staf in Semarang met nadruk verklaard, dat er geen sprake is V3n een dergelijke druk. Gisteren is Georg Geiger, een lid van de verboden democratische partij van het Saarland, ter aarde besteld. De plechtigheid, waaraan 200 tot 300 per sonen deelnamen, verliep zonder inci denten. Zoals gemeld, heeft de politie ver klaard, dat Geiger na een incident in zijn woning, waarbij vier onbekende propaganda-materiaal opgeëist zouden hebben, is overleden. Toerisienklatariel tussen Europa en Midden Oos en De Internationale Air Transport As- sociation die de voornaamste lucht vaartmaatschappijen omvat van de Verenigde Staten, Zuid-Amerika' cn West-Europa, zal binnenkort verlagin gen van 15 tot 20 procent bekend ma ken voor de tarieven naar het Midden oosten en Zuid-Afrika. Het voornemen bestaat een soortge lijke reductie in te voeren voor vlucn- ten tussen Europa' en Zuid-Afrika, t* beginnen in October a.s. De actie van de V. P. R. O. voor het ziekenhuis in Lambarene heeft f 85.000 opgebracht. Ds. E. D. Spelberg heeft in een telegram aan dr. Albert Schweitzer, die zich in Bordeaux bevindt en dezer dagen weer naar Lambargne gr at, mel ding gemaakt van dit mooie resultaat. Prof. mr Ph. A. N. Houwing, hoog leraar aan de Economische Hogeschool te Rotterdam, prof. mr M. H. Brege- stein, hoogleraar aan de Gemeente- IT.iiversiteit te Amsterdam en prof. mr J. H. Beekhuis, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Groningen, zullen op verzoek van het AVRO-bestuur ad vies uitbrengen over de vraag, welke organisatie-vorm voor deze radio vereniging de meest geëigende is en welke de rechten van haar leden beho ren te zijn. Het verbondsbestuur van de Een heidsvakcentrale heeft een schrijven gericht tot de minister van Justitie, waarin het zegt met grote verontwaar diging kennis genomen te hebben van de arrestatie van twee Indonesische burgers. Het beschouwt deze maatregel, „die een uiting is van koloniale inge steldheid", als een ernstig gevaar voor de vreedzame betrekkingen tussen de volkeren van Nederland en Indonesië. In Bonn zal op 6 Januari de „Gesell- schaft für Luftverkehrsbedarf", een voorloper van de toekomstige Duitse luchtvaartmaatschappij, worden opge richt. Prins Bernhard is Woensdagavond om zeven uur plaatselijke tijd te Wash ington aangekomen. De Prins maakte de vlucht van Mexico naar Washington aan boord van een gewoon lijnviieg- tuig van de „American Airlines". Na het bezoek aan de Fairchildfabrie- ken zal de Prins zich in de namiddag met een toestel van deze fabriek naar New York begeven. Prins Pernhard heeft het voornemen in New York zijn broeder, Prins Asch- win, die het Amerikaanse staatsburger schap heeft gekregen en curator is van het „Metropolitan Museum", op te zoe ken. De Prins zou op 4 December naar Nederland vertrekken. „Civilita Cattolica", een Vaticaan- blad welks drukproeven steeds ter goedkeuring aan de Paus worden voor gelegd, houdt zich in een zijner laatste nummers bezig met de vraag, of er „menselijk leven" bestaat op andere hemellichamen dan de aarde. Deze vraag, zo zegt het blad letterlijk, heeft nieuwe actualiteit gekregen door het vreemde verschijnsel van de vliegen de schotels. De mening van sommige deskundi gen besprekend, die menen dat de vlie gende schotels bemand zijn met we zens uit een onbekende plaats in het heelal, zegt „Civilita Cattolica", dat de ze opvatting niet zonder meer kan wor den afgewezen, omdat de experimente le wetenschap niet met absolute zeker heid de mogelijkheid uitsluit, dat er enige vorm van menselijk leven be staat buiten de aarde. „Het is denkbaar, dat er wezens bestaan, wier anatomi sche en physiologische constitutie zo zeer van de onze verschilt, dat zij kun nen leven in totaal andere omstandig heden, hoewel zij toch bestaan uit een lichaam en een ziel en dus vallen on der de definitie .menselijke wezens". „Indien in een meer of minder nabije toekomst de wetenschap het bestaan van menselijke wezens buiten de aarde zou vaststellen, dan zouden noch dog ma, noch theologie daardoor in moei lijkheden komen. De bedoelde wezens zouden immers geen leden zijn van de menselijke gemeenschap, die uit Adam stamt, omdat hun oorsprong nimmer verklaard zal kunnen worden uit „emi gratie" van aardse mensen. Derhalve zullen zij geen deel hebben aan de erf zonde in ieder geval niet aan die, welke door Adam in de wereld kwam en evenmin zullen zij verlost zijn door Jezus Christus, die op aarde kwam om de zonde te overwinnen." Het blad besluit zijn uiteenzetting met de opmerking, dat „onze ontmoe ting met de mensen van andere hemel lichamen in theologisch opzicht vrucht bare gevolgen zou hebben". jen toelaatbare wildstand? proie™» veria»..*-. taald, Van Eoersveld van de plantenziekten- ook „in het Fries is veria* (Van onze correspondent in Kaapstad) r*E AMERIKAANSE JOURNALIST Frank Scully heeft een boek gepubliceerd over het mirakel der zogenaamde Vliegende Schotels. Hü betoogt daarin, dat verschillende schotels op diverse plaatsen in de Verenigde Staten zijn geland (of neergestort), dat een hunner zestien lichamen van kleine, menselijke wezens bevatte, dat een zekere dr G„ die een der grootste specialisten op het terrein der magnetische krachten zou zijn, het voorbewegingsmechanisme der schotels heeft onderzocht en dat de Amerikaanse generale staf zo snel mogelijk alle overblijfselen van schotels en planeetmensen in beslag heeft genomen en er verder het strengste zwijgen over bewaart. Scully's boek heeft ook in Nederland de aandacht getrokken. In Zuid-Afrika publiceerde het veelgelezen weekblad „The Outspan" grote uittreksels uit het werk en dat was voor de bekende natuur kundige prof. dr Arthur Bleksley aanleiding, om in een uitvoerig gedocumen teerd artikel in hetzelfde weekblad de mededelingen van de Amerikaanse publi cist te ontleden en op hun wetenschappelijke waarde te toetsen. kante kilometers kunnen vernietigen, dan klinkt dat gevaarlijk.... maar het is onzin. Want gekruiste magnetische lijnen zijn even onbestaanbaar als vlie gende heksen op een bezemsteel. De „dr G.", die de hoofdgetuige is in al de verhalen van Frank Scully, is der halve een onwetenschappelijke klets kous en daarmee is de waarde van het boek voldoende beoordeeld. Zestien bewoners van Vcnus zaten er in een schotel; zij waren precies als aardse mensen, doch niet groter dan 1.10 m. en hun tanden waren zéér gaaf. Aldus vertelt Frank Scully. Prof. Bleksley zegt: „Laten we eens aannemen, dat er op Venus levende wezens wonen, die in staat zijn om ruimteschepen te maken. Welke re den hebben we dan nóg om te gelo ven, dat zij er precies uitzien als men sen? Voorzover ik het kan zien is die kans bijzonder klein. Waarom zou de ontwikkeling op Venus dezelfde lijnen hebben gevolgd onder gans andere omstandigheden als die op de aar- r\E KERN van Frank Scully's boek u zo betoogt dr Bleksley bestaat in de onthulling van „dr G." over het voortbewegingsmechanisme van ae Vliegende Schotels. Het is jammer, dat de naam van dr G. niet genoemd wordt, want de gehele waarde van het boek wordt beuaald door de vraag, of deze man een'al dan niet betrouwbaar ge tuige is. Een befaamd wetenschappelijke kan dr G. intussen beslist niet zijn. Im mers: zijn stelling is, dat de schote.ls worden voortbewogen door „magneti sche stuwkracht"; zij zouden voortschie- ten van de ene gekruiste magnetische krachtlijn naar de andere. En dit nu, zegt prof. Bleksley is baarlijke nonsens, want iedere natuurkundige weet, dat twee magnetische krachtlijnen elkaar nooit kunnen kruisen. Als Frank Scully betoogt, dat twee gekruiste magnetische lijnen zoveel kracht hebben dat zij al het bestaande binnen een oppervlakte van vele vier de? Venus is veel warmer dan de aar de, er is geen of in ieder geval zeer weinig zuurstof in haar atmosfeer en zeer weinig of helemaal geen water op haar oppervlakte. Kunnen wjj redelij kerwijze verwachten, dat wezens, le vend; in zulk een totaal andere „we reld" slechts van de mersen in zo verre verscniller. dat zij wat korter zijn en dat zij gave tanden hebben? Ik kan dat maar moeilijk aanvaarden...." Sneller dan licht? jyjAAR het meest verpletterende be wijs voor de onhoudbaarheid van Scully's verhalen is wel zijn eigen me dedeling, dat de Vliegende Schotels, zodra zij buiten de atmosfeer komen, zich voortbewegen met snelheden, gro ter dan die van het licht. Dit nu is volkomen onmogelijk. Op het voet spoor van prof. Einstein heeft de mo derne wetenschap na eindeloze proeven en zorgvuldige denkarbeid de onweerlegbare stelling gevonden, dat géén lichaam zich sneller kan be wegen dan het licht. Wie beweert, dat de schotes zich voorbewegen met een snelheid van een millioen mijl per seconde, doet niets anders dan wprtaal praten. En bovendien: als de schotels, laat ons zeggen tienmaal meer versnel lingskracht zouden hebben dan die van eeri vallend lichaam, dan zouden zij nog een maand nodig hebben om de snelheid van het licht te bereiken. In die tyd zouden ze reeds lang ons zonnestelsel hebben verlaten en een behoorlijk stuk op weg zijn naar de een of andere ster. En de „menselijke Venuswezens" in de ruimteschepen zouden dan, reeds na een paar minu ten, een druk van ongeveer tlendni zend ton te verduren krijgen „Zij zouden daardoor", zo besluit prof Bleksley, „voor altijd tot pap worden Om over hun gave tanden niet meer te spreken Weer een probleem opgelost. De heer J. D. Walraven uit Haarlem heeft een bromfiets-scooter uitge vonden, die net als een bromfiets kan worden aangetrapt en aanzien lijk minder wegenbelasting zal eisen. De snelheid is ongeveer 45 km. Het motortje is in het vOor- gedeelte van het vehikel aange bracht. De rantsoenering van stookolie, mid delzware stookolie en zware stookolie is opgeheven. Omdat th-ns aan de vraag naar deze prdducten in voldoen de mate kan worden voldaan, is hand having van de rantsoenering niet lan ger noodzakelijk. AMERIKAAN SMOKKELDE KOFFIE Bij de grenspost Keulse Barriere te Venlo is door Duitse douanebeambten een Amerikaanse sergeant aangehou den, nadat in de door hem bestuurde auto 250 pond koffie was aangetroffen, welke uit Nederland afkomstig bleek te zijn. De sergeant is aan de Ameri kaanse autoriteiten in Duitsland over geleverd. Aagtekerk, JapanR'dam, 26-11 van Singapore naar Port Swettenham Al- kaid, CalcuttaR'dam, 26-11 van Chitta- gong naar Aden Axeldijk, 27-11 van Galveston te Tampa Aalsum, 27-11 van Hamburg te R'dam Abbekerk, R'dam Japan, 25-11 te Kobe Aldabi, 26-11 van Buenos Aires naar R'dam via Monte video Alnati, 26-11 van R'dam naar Hamburg Amsteldiep, MobileA'dam, pass. 23-11 Kaap Florida Arendsdijk, 26-11 van New York te R'dam Beng- kalis, 26-11 van Tjilatjap naar Tandjong Priok Boissevain, Rio de Janeiro Japan, 27-11 te Durban Borneo, A' damIndonesië, 28-11 te Algiers ver wacht Boschfontein, 27-11 van Tanga te Mombasa Baarn, A'damZuid Pac. Kust, 27-11 te Port of Spain Cottica, GeorgetownA'dam, 27-11 te Paramaribo Cleodora (t), 27-11 van Singapore te Manilla Duivendrecht (t), Liverpool Dakar, 27-11 n.m. thuisvarende bij Kaap Finisterre verwacht Esso Amsterdam (t), 26-11 van Aruba naar R'dam Fair- sea, 27-11 ca. 22 uur van Australië aan de Hoek van Holland verwacht Gra- veland, Zuid-AmerikaR'dam, pass. 26-11 Kaap Finisterre Hersilia, PeruA'dam, 26-11 n.m. van Manta naar Bueneventura Leopoldskerk, 26-11 van R'dam naar Perzische Golf Lombok, Los Angeles— Bombay, 26-11 van Mozambique Maas haven, 26-11 van Sapele naar Agos Maaskerk, W.-AfrikaA'dam, 26-1 i Tan Freetown naar Dakar Meerkerk, Chit- tagongR'dam, 26-11 van Valencia naar Antwerpen Mentor, Middellandse Zee —A'dam, pass. 26-11 n.m. Finisterre naar R'dam Marken, 30-11 n.m. van Indone sië aan de Hoek van Holland verwacht Muiderkerk, CalcuttaR'dam, 27-11 van Suez naar Port Said Meliskerk, R'dam Japan, pass. 26-11 n.m. Minikoy naar Singapore Murena (t), Mena el Ahmadi Yokohama, pass. 26-11 n.m. Sabang Oranjefontein, A'damOost-Afrika, 26-11 n.m. van Teneriffe naar Kaapstad Overijsel, Java—R'dam, 27-11 van Aden naar Djibouti Ootmarsum, 26-11 van New Orleans naar Houston Prins Mau- rits, R'dam—Valencia, pass. 26-11 n.m. Kaap St. Vincent Prins Willem van Oranje, Chicago—R'dam, 25-11 n.m. van Hamilton naar Kaap Montreal Poly- dorus, Java—New York, 27-11 te Halifax Prins Frederik Hendrik, Chicago—R' dam, 26-11 v.m. Kaap Race gepass. Kiouw, Indonesië—A'dam, pass. van 26 op 27-11 Ouessant Sliedrecht (t), San Lo- renzo—Puerto la Cruz, pass. 26-11 n.m. Recife Straat Malakka, Japan—Zuid- Amerika, 27-11 n.m. te Singapore Su- netta (t), 26-11 van Curacao naar R'dam Sibajak, Tandjong Priok—R'dam, pass. 27-11 v.m. Ceylon naar Aden Schie, 26-11 van R'dam naar A'dam Stad Schiedam, 26-11 van Casablanca te R' dam Talisse, Tandjong Priok—A'dam. 27-11 van Belawan te Colombo Tiba, R'dam—Porto Alegre, 26-11 n.m. van Bahia naar Rio de Janeiro Willem Barendsz, A'dam—Kaapstad, 26-11 650 mijl oost van Paramaribo Woensdrecht (t), Mena el AhmadiLiverpool, pass. 27-11 Scillys Wonosari, New York— Calcutta, 27-11 v.m. ter rede van Bahrein Waal, 26-11 van Beyrouth naar Cata- nia Willem Ruys, vertr. 28-11 13 uu» van R'dam naar Tandjong Priok Zui derkruis, Kaapstad—A'dam, 27-11 te Las Palms.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 9