ri« °Z "het1 =1"
Amerikaans journalist schreef boek
over „Vliegende Schotels"
De pachters blijven, ook in nieuw ontwerp
Jachtwet, nog steeds volkomen rechteloos
/A/c/us het oordeel van de heer
Slabbekoorn in Wieringermeer
„Rijbewijs" voor Parijse kinderen
Adams val niet van belang voor
bewoners van andere planeten
J
Het nieuwe boek
Een vernietigend commentaar van
Zuidafrikaanse professor
Wijziging onvoldoende
Van de vrolijke kant
Per dag duizend nieuwe
auto's op Franse wegen
HET LEVEN GAAT ZIJN
EIGEN WEGEN
Drie getuigen
Geen onenigheid op
Midden-Java
Bij begrafenis van Geiger
geen incidenten
LUCHTVERVOER WORDT
GOEDKOPER
85 000 voor Lambarene
Hoogleraren bestuderen de
organisatievorm der AVRO
De E. V. C. protesteert tegen
arrestatie Indonesiërs
Nieuwe Duitse luchtvaart
maatschappij
PRINS IN WASHINGTON
Vaficaans blad over
vliegende schotels"
Baarlijke nonsens
Opheffing rantsoenering
van stookolie
Scheepvaartberichten
Binnen afzienbare tijd zal de Tweede i u u
niet een herziening van de Jachtwet. Een wet die vol*'8 r**" '10Uden
0ns land van geen, voor andere gedeelten daareiite 6 gCdeeltcn van
18. van groot belang ,.a voor dte Wieringermeer, walr," doo'r de" uitgeltre'kte
vc n deJacht betekenis heeft dan op het oude iand. Van gróót b ang
oök voor de mensen die nab<J de Duinstreek wonen. Voor pachters "Óral die
last ondervinden van wild. voorai, aie
herziening ,i, JWi.'ft aft",™
klrfw dlen®t in Wageningen formu-
rt het zo, dat de natuur 7,0 veel op
neemt, als ze dragen kan. Dat is rek-
faar- fectie III, nabij Robbenoord,
is de jachtstand op 2000 HA en 380 HA
bos, tweeduizend fazanten, ruw ge
schat éen fazant per HA.
In het Zuiden van de polder hebben
hoerenjagers de beschikking over
in=, Daa^ bedroeg het afschot in
1951 1000 en in 1950 800 fazanten.
In het laatste jaar heeft men verlen
ging aangevraagd om er nog wat te
schieten. Daar achtte men een wild
stand van één fazant p 6 H.A. vol
doende. Het vermeerderingsvermoigen
van fazanten in de Meer schat men 1:10.
Niet actief genoeg
Onze eigen landbouworganisaties zijn
op dit gebied niet actief genoeg, aldus
de heer Slabbekoorn. Te weinig wordt
er gedacht aan het feit, dat de helft
van de Nederlandse bodem verpacht is.
Dat er op deze bodem dus een dubbele
cultuur wordt uitgeoefend. De agrari
sche cultuur en de jachtcultuur. Die
twee konden misschien in een feodale
Bepaald enthousiast toonde de heer
Slabbekoorn zich over de wijzigingen,
die worden voorgesteld niet. Deze wij
zigingen zijn volstrekt onvoldoende, zo
was zijn oordeel. Er zal een schade
vergoedingscommissie in het leven wor
den geroepen, en er zal een studie-
jachtfonds komen. Dat zijn de twee
belangrijkste bepalingen.
g Een ander karakter
Men wil nog steeds aan de oude be
doeling van de Jachtwet vasthouden.
Men stelde zich oorspronkelijk op het
standpunt, dat de jacht nodig was om
in het levensonderhoud van velen te
voorzien en de hoofdstrekking van de
wet was, de stroperij tegen te gaan.
Eerst later kwam de gedachte naar vo
ren, dat in de Jachtwet de landbouw
beschermd moest worden. In 1904 stelde
een commissie voor, de wet zó te wij
zigen, dat het jachtrecht aan de boer
kwam. De regering wilde er niet aan.
In 1923 werd de Jachtwet weer her
zien. De Kamer wilde, dat de grond
gebruiker het jachtrecht had. De mi
nister ging met deze opvatting niet
accoord.
Zo zitten we nog steeds met een on
bevredigende situatie. In de Wieringer
meer wordt de grond verpacht voor
twee soorten cultuur. Aan de landbou
wers, de tuinders, de boeren aan de
ene kant, aan de jagers aan de andere
kant. Ik moet met nadruk vaststellen,
aldus de heer Slabbekoorn, dat ook de
jacht geen stuk natuur meer is, maar
dat hier gesproken kan worden van
een stuk cultuur. De mens grijpt in.
Door middel van het invoeren van Rus
sische hazen, of Engelse fazanteneieren,
waardoor het wild sterker wordt. Zich
sterk uitbreidt en aan de landbouw
grote schade kan toebrengen.
Wanneer die wildstand nu zo uitge
breid wordt, dat de gebruiker van de
grond met wanhoop in het hart naar
de verwoesting kijkt, die het wild aan
brengt, dan kan hij zijn handen in
zijn zak steken en afwachten tot de
dieren hun slag hebben geslagen. Of
dat de jachtopziener komt en mis
schien wat wild opruimt. Zelf mag
liij geen schot op 't wild wagen, tenzij
het schadelijk wild is. Daar onder ver
staat men b.v. wezels en bunzings. Dat
die dieren juist schadelijker zijn voor
de hazen en fazanten dan voor de boe
ren is slechts een humoristische bijkom
stigheid.
Wanneer de boer wezels, bunzings
e.d. gaat verdelgen, wordt het biolo
gisch evenwicht nog meer verstoord
en tiert het „onschadelijke" wild nog
weliger.
Volstrekt onhoudbaar
Als de toestand voor de landgebrui-
ker onhoudbaar is, kan hij bij de Do
meinen een aanvrage indien om te mo
gen schieten. Dan moet de wildschade-
commissie de schade constateren. Men
moet naar het gemeentehuis. Daar
moet weer het advies van de wild-
schadecommissie worden ingewonnen,
kortom, de weg is lang en als men
een vergunning krijgt, is de schade
reeds onherstelbaar geworden.
Ik zal u een geval noemen van een
ambtenaar aan afdeling IV van het de
partement van landbouw, die in der
gelijke gevallen ook een stem in het
kapittel heeft en die op de klacht, dat
de hazen grote schade aan de bomen
aanbrachten, de vraag stelde, of de
klager dan niet wist, dat er hazen in
de Wieringermeer waren. Op het be
vestigend ntwoord volgde de lakonieke
verklaring, dat het dan verstandig was
in de Wieringermeer geen bomen, i.c.
fruitbomen, te planten.
Te dikwijls wordt ook het advies van
de wildschadecommissie ter zijde ge
legd. Njot alleen dat deze toestand
onhoudbaar is. het is onduldbaar, dat
de gebruiker van de grond niet niede
kan bepalen, wat een toelaatbare wild
stand is. Het is onduldbaar, dat de
grondeigenaar het jachtrecht heeft, ter
wijl de gebruiker, de pachter, de groot
ste belanghebbende, niets te zeggen
heeft.
Schade is groot
De schade die veroorzaakt wordt is
soms zo ontstellend groot Op een
boerderij in de omgeving van Robben
oord moest zes HA tarwe opnieuw in
gezaaid worden, omdat de fazanten er
20 geweldig in hadden huisgehouden.
De betrokken pachter is bezig, te
trachten schadevergoeding te krijgen.
Na een jaar is men het nog niet eens
over het bedrag. Onder Den Oever was
een kwart HA voerbieten zodanig aan
gevreten door fazanten, dat men be
reid was aan de verpachter f 100.
schadevergoeding te geven. De els was
f 300.Dat geeft een denkbeeld van
de schade, die wordt aangericht.
Wordt het nieuwe ontwerp Jachtwet
aangenomen, zoals wordt voorgesteld,
dan zal het dus mogelijk zijn deze ge-
Vallen aan de schadevergoedingscom
missie voor te leggen. Gezien de erva
ringen die we hebben op het terrein
van dit soort dingen, hebben we er
®iet het minste vertrouwen in.
Maar is het bovendien niet absurd
dat men in een tijd. waarin men al
het mogelijke doet, om de productie
zo hoog mogelijk op te voeren, schade
moet vergoeden voor door overtollig
Wild verorzaakte vernielingen?
Is het niet absurd, dat de landgebrui-
kers, indien ze niet tevens het lac.hi'
recht hebben, over de toelaatbare wild
stand niet mogen meepraten? Wat is
fan toelaatbare wildstand? Professor
We moeten de zaak maar een
beetje van de vrolijke kant bekV
ken aldus de heer Slabbekoorn
in het onderhoud dat we met hem
hadden over het ontwerp Jacht
wet. Een kraai mogen we schie
ten. Die eet graan en is dus scha
delijk. Een kip mogen we houden.
Tenminste als we er voor zorgen,
dat het dier niet op een ander'
mans akker loopt graan te pikken.
Het dier is nuttig.
Een fazant eet graan. De bees
ten vliegen vrij rond. Ze doen
schade. Maar ze behoren tot het
wild. En daarom mogen we ze
niet schieten. Wanneer men niet
tot het inzicht komt, dat de jacht
niet meer uitsluitend te maken
heeft met de natuur, maar met de
cultuur, zal er nimmer een bevre
digende toestand ontstaan. Men zal
schade schade moeten durven
noemen, onverschillig of ze ver
oorzaakt wordt door een kraai,
een kip of een fazant.
maatschappij nog samen gaan. In de
omstandigheden, waarin wij hier leven
is dat niet meer gerechtvaardigd. Ik
heb niets tegen de jagers. Met velen
van hen onderhoud ik de meest vriend
schappelijke betrekkingen. Zo is het
met vele pachters. En toch begint ons
bloed wel eens wat warmer te worden,
als er een aantal jagers in een natte
periode over pas ingezaaid koolzaadveld
gaat lopen. Als een baan uien vertrapt
wordt, als er schade aan vruchtbomen
wordt aangebracht. Daarom zijn er tal
van boeren, die vurig wensen, dat bij
de behandeling van de Jachtwet in het
Parlement recht wordt gedaan aan cie
gebruikers van de grond. Dat zij de
eerst-geroepenen zijn, om de wildstand
in toom te houden.
(Van onze correspondent te Parijs)
TOEN de Parjjzenaars dezer dagen wakker werden, zagen zij dat de daken van
hun grote, anders zo grijze wereldstad met een donzige laag sneeuw waren
bedekt. Over al dat wit rustte een zware grijze lucht, waarin de top van de
Eiffeltoren verdween. Over de straten, waar de witte deken al veranderd was
in een zware modderbrei, reden de ontelbare auto's stapvoets. Door de gladheid
entstonden er verkeersopstoppingen, die hele legertjes van met snerpende flui
ten gewapende verkeersagenten soms pas na een half uur uit de knoop konden
halen. Iedereen kwam te alat op zijn werk, vooral de mensen, die op de
Montmartre werkten, .waar je alleen maar te voet kon komen.
A, het verkeer in Parijs wordt een
dagelijks groeiend probleem. De
Franse auto-industrie fabriceert een
half milli'oen wagens per jaar, waarvan
er een vierhonderdduizend in Frankrijk
blijven. Dit betekent, dat er dagelijks
ongeveer duizend nieuwe auto's op
straat verschijnen. Op de spitsuren is
heel het centrum van Parijs gevuld
met een compacte massa auto's. Als
voetganger kom je dan sneller vooruit.
De Franse politie probeert van allerlei
om de verkeersprobemen op te lossen.
Het aantal eenrichtingsverkeerswegen
groeit met de dag. Een paar honderd
agenten zijn heel de dag bezig bekeu
ringen te stoppen tussen de ruitenwis
sers van de auto's die verkeerd ge
parkeerd staan. Er bestaan plannen om
onder heel Parijs door twee enorme
tunnels te graven, zodat het doorgaande
verkeer daarvan gebruik kan maken.
Maar aangezien men dan onder de vaak
toch al heel diepliggende metrogangen
moet gaan, zal dit een zo kostbare ge
schiedenis worden, dat men nog niet
precies weet, waar het geld vandaan
moet komen.
Dg Parijse verkeerspolitie vindt, dat
de zaken al heel wat beter zouden gaan,
als de automobilisten zich meer aan de
verkeersvoorschriften zouden houden.
En om die verkeersvoorschriften er be
ter in te hameren, wordt geopperd ze
reds aan de kinderen op school te
gaan leren.
In de grote Salon de 1'Enfance, die
dezer dagen in Parijs geopend wordt,
zal men op dit gebied iets heel origi
neels kunnen zien. Men heeft daar een
heel dorp gebouwd, met hoofd- en zij
straten. kruispunten, stoplichten, spij
kers waartussen de voetgangers moe
ten oversteken, verkeersagenten, enz.
enz. In dit miniatuurdorp laat men
trapauto's voor kinderen van zes tot
twaalf jaar rijden. De kinderen moe
ten van te voren de verkeersvoorschrif
ten leren, waarna men hen in het dorp
hun gang laat gaan. Wie zonder fouten
te maken vijf minuten rond kan rijden,
krijgt een „rijbewijs". Er zullen ook
„voetgangersbewiizen" worden afge
geven aan miniatuurwandelaars.
ELISABETH TAYLOR laat in haar
roman, die door Servire te Den Haag
in de Zilvermeeuwenserie werd uitge
geven een van de vrouwelijke hoofd
personen de verzuchting slaken, dat zij
aan de oever staat van een brede ri
vier en dat niemand aan de andere
kant haar stem kan horen. Wij hebben
dn blijkbaar op die andere oeYer.
staan want het ganse verhaal heeft
ons nieTs kunnen zeggen. Het is een
geschiedenis van eenzame zielen, die
ook voor ons vreemden zijn gebleven
EEN AANGENAAM boek is de
roman „Drie getuigen" van Sj. Leiker,
waarvan de derde druk bij de Bezige
Bij verscheen, zeer bepaald niet. Inte
gendeel het is eigenlijk een vreselijk
boek maar het is zo beknopt geschre
ven zo eenvoudig, dat all®en j1®'
op de lezer g - wakker, dat het ver
hak? ergens precies zo gebeurd moet
Men hoopt hierdoor de kinderen al
vroeg een zekere verkeersdiscipline bij
tc brengen, terwijl dit minatuurdorp
natuurlijk als trekpleister voor de „Sa
lon" zal werken.
Naar aanleiding van berichten in de
Indonesische pers, volgens welke de
regimentscommandanten van Midden-
Java druk zouden uitoefenen op de
territoriaal, tevens divisie-commandant,
heeft de woordvoerder van de territo
riale staf in Semarang met nadruk
verklaard, dat er geen sprake is V3n
een dergelijke druk.
Gisteren is Georg Geiger, een lid van
de verboden democratische partij van
het Saarland, ter aarde besteld. De
plechtigheid, waaraan 200 tot 300 per
sonen deelnamen, verliep zonder inci
denten.
Zoals gemeld, heeft de politie ver
klaard, dat Geiger na een incident in
zijn woning, waarbij vier onbekende
propaganda-materiaal opgeëist zouden
hebben, is overleden.
Toerisienklatariel tussen
Europa en Midden Oos en
De Internationale Air Transport As-
sociation die de voornaamste lucht
vaartmaatschappijen omvat van de
Verenigde Staten, Zuid-Amerika' cn
West-Europa, zal binnenkort verlagin
gen van 15 tot 20 procent bekend ma
ken voor de tarieven naar het Midden
oosten en Zuid-Afrika.
Het voornemen bestaat een soortge
lijke reductie in te voeren voor vlucn-
ten tussen Europa' en Zuid-Afrika, t*
beginnen in October a.s.
De actie van de V. P. R. O. voor het
ziekenhuis in Lambarene heeft f 85.000
opgebracht. Ds. E. D. Spelberg heeft in
een telegram aan dr. Albert Schweitzer,
die zich in Bordeaux bevindt en dezer
dagen weer naar Lambargne gr at, mel
ding gemaakt van dit mooie resultaat.
Prof. mr Ph. A. N. Houwing, hoog
leraar aan de Economische Hogeschool
te Rotterdam, prof. mr M. H. Brege-
stein, hoogleraar aan de Gemeente-
IT.iiversiteit te Amsterdam en prof. mr
J. H. Beekhuis, hoogleraar aan de
Rijksuniversiteit te Groningen, zullen
op verzoek van het AVRO-bestuur ad
vies uitbrengen over de vraag, welke
organisatie-vorm voor deze radio
vereniging de meest geëigende is en
welke de rechten van haar leden beho
ren te zijn.
Het verbondsbestuur van de Een
heidsvakcentrale heeft een schrijven
gericht tot de minister van Justitie,
waarin het zegt met grote verontwaar
diging kennis genomen te hebben van
de arrestatie van twee Indonesische
burgers. Het beschouwt deze maatregel,
„die een uiting is van koloniale inge
steldheid", als een ernstig gevaar voor
de vreedzame betrekkingen tussen de
volkeren van Nederland en Indonesië.
In Bonn zal op 6 Januari de „Gesell-
schaft für Luftverkehrsbedarf", een
voorloper van de toekomstige Duitse
luchtvaartmaatschappij, worden opge
richt.
Prins Bernhard is Woensdagavond
om zeven uur plaatselijke tijd te Wash
ington aangekomen. De Prins maakte
de vlucht van Mexico naar Washington
aan boord van een gewoon lijnviieg-
tuig van de „American Airlines".
Na het bezoek aan de Fairchildfabrie-
ken zal de Prins zich in de namiddag
met een toestel van deze fabriek naar
New York begeven.
Prins Pernhard heeft het voornemen
in New York zijn broeder, Prins Asch-
win, die het Amerikaanse staatsburger
schap heeft gekregen en curator is van
het „Metropolitan Museum", op te zoe
ken. De Prins zou op 4 December naar
Nederland vertrekken.
„Civilita Cattolica", een Vaticaan-
blad welks drukproeven steeds ter
goedkeuring aan de Paus worden voor
gelegd, houdt zich in een zijner laatste
nummers bezig met de vraag, of er
„menselijk leven" bestaat op andere
hemellichamen dan de aarde. Deze
vraag, zo zegt het blad letterlijk, heeft
nieuwe actualiteit gekregen door het
vreemde verschijnsel van de vliegen
de schotels.
De mening van sommige deskundi
gen besprekend, die menen dat de vlie
gende schotels bemand zijn met we
zens uit een onbekende plaats in het
heelal, zegt „Civilita Cattolica", dat de
ze opvatting niet zonder meer kan wor
den afgewezen, omdat de experimente
le wetenschap niet met absolute zeker
heid de mogelijkheid uitsluit, dat er
enige vorm van menselijk leven be
staat buiten de aarde. „Het is denkbaar,
dat er wezens bestaan, wier anatomi
sche en physiologische constitutie zo
zeer van de onze verschilt, dat zij kun
nen leven in totaal andere omstandig
heden, hoewel zij toch bestaan uit een
lichaam en een ziel en dus vallen on
der de definitie .menselijke wezens".
„Indien in een meer of minder nabije
toekomst de wetenschap het bestaan
van menselijke wezens buiten de aarde
zou vaststellen, dan zouden noch dog
ma, noch theologie daardoor in moei
lijkheden komen. De bedoelde wezens
zouden immers geen leden zijn van de
menselijke gemeenschap, die uit Adam
stamt, omdat hun oorsprong nimmer
verklaard zal kunnen worden uit „emi
gratie" van aardse mensen. Derhalve
zullen zij geen deel hebben aan de erf
zonde in ieder geval niet aan die,
welke door Adam in de wereld kwam
en evenmin zullen zij verlost zijn
door Jezus Christus, die op aarde kwam
om de zonde te overwinnen."
Het blad besluit zijn uiteenzetting
met de opmerking, dat „onze ontmoe
ting met de mensen van andere hemel
lichamen in theologisch opzicht vrucht
bare gevolgen zou hebben".
jen toelaatbare wildstand? proie™» veria»..*-. taald,
Van Eoersveld van de plantenziekten- ook „in het Fries is veria*
(Van onze correspondent in Kaapstad)
r*E AMERIKAANSE JOURNALIST Frank Scully heeft een boek gepubliceerd
over het mirakel der zogenaamde Vliegende Schotels. Hü betoogt daarin, dat
verschillende schotels op diverse plaatsen in de Verenigde Staten zijn geland (of
neergestort), dat een hunner zestien lichamen van kleine, menselijke wezens
bevatte, dat een zekere dr G„ die een der grootste specialisten op het terrein
der magnetische krachten zou zijn, het voorbewegingsmechanisme der schotels
heeft onderzocht en dat de Amerikaanse generale staf zo snel mogelijk alle
overblijfselen van schotels en planeetmensen in beslag heeft genomen en er
verder het strengste zwijgen over bewaart. Scully's boek heeft ook in Nederland
de aandacht getrokken. In Zuid-Afrika publiceerde het veelgelezen weekblad
„The Outspan" grote uittreksels uit het werk en dat was voor de bekende natuur
kundige prof. dr Arthur Bleksley aanleiding, om in een uitvoerig gedocumen
teerd artikel in hetzelfde weekblad de mededelingen van de Amerikaanse publi
cist te ontleden en op hun wetenschappelijke waarde te toetsen.
kante kilometers kunnen vernietigen,
dan klinkt dat gevaarlijk.... maar het
is onzin. Want gekruiste magnetische
lijnen zijn even onbestaanbaar als vlie
gende heksen op een bezemsteel. De
„dr G.", die de hoofdgetuige is in al
de verhalen van Frank Scully, is der
halve een onwetenschappelijke klets
kous en daarmee is de waarde van het
boek voldoende beoordeeld.
Zestien bewoners van Vcnus zaten
er in een schotel; zij waren precies als
aardse mensen, doch niet groter dan
1.10 m. en hun tanden waren zéér
gaaf. Aldus vertelt Frank Scully.
Prof. Bleksley zegt: „Laten we eens
aannemen, dat er op Venus levende
wezens wonen, die in staat zijn om
ruimteschepen te maken. Welke re
den hebben we dan nóg om te gelo
ven, dat zij er precies uitzien als men
sen? Voorzover ik het kan zien is die
kans bijzonder klein. Waarom zou de
ontwikkeling op Venus dezelfde lijnen
hebben gevolgd onder gans andere
omstandigheden als die op de aar-
r\E KERN van Frank Scully's boek
u zo betoogt dr Bleksley bestaat in
de onthulling van „dr G." over het
voortbewegingsmechanisme van ae
Vliegende Schotels. Het is jammer, dat
de naam van dr G. niet genoemd wordt,
want de gehele waarde van het boek
wordt beuaald door de vraag, of deze
man een'al dan niet betrouwbaar ge
tuige is. Een befaamd wetenschappelijke
kan dr G. intussen beslist niet zijn. Im
mers: zijn stelling is, dat de schote.ls
worden voortbewogen door „magneti
sche stuwkracht"; zij zouden voortschie-
ten van de ene gekruiste magnetische
krachtlijn naar de andere. En dit nu,
zegt prof. Bleksley is baarlijke nonsens,
want iedere natuurkundige weet, dat
twee magnetische krachtlijnen elkaar
nooit kunnen kruisen.
Als Frank Scully betoogt, dat twee
gekruiste magnetische lijnen zoveel
kracht hebben dat zij al het bestaande
binnen een oppervlakte van vele vier
de? Venus is veel warmer dan de aar
de, er is geen of in ieder geval zeer
weinig zuurstof in haar atmosfeer en
zeer weinig of helemaal geen water op
haar oppervlakte. Kunnen wjj redelij
kerwijze verwachten, dat wezens, le
vend; in zulk een totaal andere „we
reld" slechts van de mersen in zo
verre verscniller. dat zij wat korter
zijn en dat zij gave tanden hebben? Ik
kan dat maar moeilijk aanvaarden...."
Sneller dan licht?
jyjAAR het meest verpletterende be
wijs voor de onhoudbaarheid van
Scully's verhalen is wel zijn eigen me
dedeling, dat de Vliegende Schotels,
zodra zij buiten de atmosfeer komen,
zich voortbewegen met snelheden, gro
ter dan die van het licht. Dit nu is
volkomen onmogelijk. Op het voet
spoor van prof. Einstein heeft de mo
derne wetenschap na eindeloze
proeven en zorgvuldige denkarbeid
de onweerlegbare stelling gevonden,
dat géén lichaam zich sneller kan be
wegen dan het licht. Wie beweert,
dat de schotes zich voorbewegen met
een snelheid van een millioen mijl per
seconde, doet niets anders dan
wprtaal praten.
En bovendien: als de schotels, laat
ons zeggen tienmaal meer versnel
lingskracht zouden hebben dan die van
eeri vallend lichaam, dan zouden zij
nog een maand nodig hebben om de
snelheid van het licht te bereiken.
In die tyd zouden ze reeds lang ons
zonnestelsel hebben verlaten en een
behoorlijk stuk op weg zijn naar de
een of andere ster. En de „menselijke
Venuswezens" in de ruimteschepen
zouden dan, reeds na een paar minu
ten, een druk van ongeveer tlendni
zend ton te verduren krijgen „Zij
zouden daardoor", zo besluit prof
Bleksley, „voor altijd tot pap worden
Om over hun gave tanden niet meer
te spreken
Weer een probleem opgelost. De
heer J. D. Walraven uit Haarlem
heeft een bromfiets-scooter uitge
vonden, die net als een bromfiets
kan worden aangetrapt en aanzien
lijk minder wegenbelasting zal
eisen. De snelheid is ongeveer 45
km. Het motortje is in het vOor-
gedeelte van het vehikel aange
bracht.
De rantsoenering van stookolie, mid
delzware stookolie en zware stookolie
is opgeheven. Omdat th-ns aan de
vraag naar deze prdducten in voldoen
de mate kan worden voldaan, is hand
having van de rantsoenering niet lan
ger noodzakelijk.
AMERIKAAN SMOKKELDE
KOFFIE
Bij de grenspost Keulse Barriere te
Venlo is door Duitse douanebeambten
een Amerikaanse sergeant aangehou
den, nadat in de door hem bestuurde
auto 250 pond koffie was aangetroffen,
welke uit Nederland afkomstig bleek te
zijn. De sergeant is aan de Ameri
kaanse autoriteiten in Duitsland over
geleverd.
Aagtekerk, JapanR'dam, 26-11 van
Singapore naar Port Swettenham Al-
kaid, CalcuttaR'dam, 26-11 van Chitta-
gong naar Aden Axeldijk, 27-11 van
Galveston te Tampa Aalsum, 27-11 van
Hamburg te R'dam Abbekerk, R'dam
Japan, 25-11 te Kobe Aldabi, 26-11 van
Buenos Aires naar R'dam via Monte
video Alnati, 26-11 van R'dam naar
Hamburg Amsteldiep, MobileA'dam,
pass. 23-11 Kaap Florida Arendsdijk,
26-11 van New York te R'dam Beng-
kalis, 26-11 van Tjilatjap naar Tandjong
Priok Boissevain, Rio de Janeiro
Japan, 27-11 te Durban Borneo, A'
damIndonesië, 28-11 te Algiers ver
wacht Boschfontein, 27-11 van Tanga
te Mombasa Baarn, A'damZuid Pac.
Kust, 27-11 te Port of Spain Cottica,
GeorgetownA'dam, 27-11 te Paramaribo
Cleodora (t), 27-11 van Singapore te
Manilla Duivendrecht (t), Liverpool
Dakar, 27-11 n.m. thuisvarende bij Kaap
Finisterre verwacht Esso Amsterdam
(t), 26-11 van Aruba naar R'dam Fair-
sea, 27-11 ca. 22 uur van Australië aan
de Hoek van Holland verwacht Gra-
veland, Zuid-AmerikaR'dam, pass. 26-11
Kaap Finisterre Hersilia, PeruA'dam,
26-11 n.m. van Manta naar Bueneventura
Leopoldskerk, 26-11 van R'dam naar
Perzische Golf Lombok, Los Angeles—
Bombay, 26-11 van Mozambique Maas
haven, 26-11 van Sapele naar Agos
Maaskerk, W.-AfrikaA'dam, 26-1 i Tan
Freetown naar Dakar Meerkerk, Chit-
tagongR'dam, 26-11 van Valencia naar
Antwerpen Mentor, Middellandse Zee
—A'dam, pass. 26-11 n.m. Finisterre naar
R'dam Marken, 30-11 n.m. van Indone
sië aan de Hoek van Holland verwacht
Muiderkerk, CalcuttaR'dam, 27-11 van
Suez naar Port Said Meliskerk, R'dam
Japan, pass. 26-11 n.m. Minikoy naar
Singapore Murena (t), Mena el Ahmadi
Yokohama, pass. 26-11 n.m. Sabang
Oranjefontein, A'damOost-Afrika, 26-11
n.m. van Teneriffe naar Kaapstad
Overijsel, Java—R'dam, 27-11 van Aden
naar Djibouti Ootmarsum, 26-11 van
New Orleans naar Houston Prins Mau-
rits, R'dam—Valencia, pass. 26-11 n.m.
Kaap St. Vincent Prins Willem van
Oranje, Chicago—R'dam, 25-11 n.m. van
Hamilton naar Kaap Montreal Poly-
dorus, Java—New York, 27-11 te Halifax
Prins Frederik Hendrik, Chicago—R'
dam, 26-11 v.m. Kaap Race gepass.
Kiouw, Indonesië—A'dam, pass. van 26 op
27-11 Ouessant Sliedrecht (t), San Lo-
renzo—Puerto la Cruz, pass. 26-11 n.m.
Recife Straat Malakka, Japan—Zuid-
Amerika, 27-11 n.m. te Singapore Su-
netta (t), 26-11 van Curacao naar R'dam
Sibajak, Tandjong Priok—R'dam, pass.
27-11 v.m. Ceylon naar Aden Schie,
26-11 van R'dam naar A'dam Stad
Schiedam, 26-11 van Casablanca te R'
dam Talisse, Tandjong Priok—A'dam.
27-11 van Belawan te Colombo Tiba,
R'dam—Porto Alegre, 26-11 n.m. van
Bahia naar Rio de Janeiro Willem
Barendsz, A'dam—Kaapstad, 26-11 650
mijl oost van Paramaribo Woensdrecht
(t), Mena el AhmadiLiverpool, pass.
27-11 Scillys Wonosari, New York—
Calcutta, 27-11 v.m. ter rede van Bahrein
Waal, 26-11 van Beyrouth naar Cata-
nia Willem Ruys, vertr. 28-11 13 uu»
van R'dam naar Tandjong Priok Zui
derkruis, Kaapstad—A'dam, 27-11 te Las
Palms.