Een stukje Parijs in Amsterdam
&fwJdLev& en q&ktede, jwnpeW
WIE VOLGT
Vol verwachting klopt ons hart
Van de boorden van de Moskwa
SASKIA
De collectie van
De Givenchy
LEVEND VOEDSEL
Eenvoudige recepten
iiiniiiinniiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiuiira
J
Eén van de creaties van De Givenchy.
QP SINTERKLAASAVOND gaat het
hart tegen hart of hard tegen hard
in de meeste gezinnen! Ieder lucht
zijn hart «p min of meer hardhandige
wijze, want dat naast onze goede ook
onze minder prijzenswaardige eigen
schappen onder de loupe worden geno
men, dat is nu eenmaal de traditie van
„pakjesavond". BU dit feest van plagen
de hartelijkheden behoren harten: zoete
harten, zoute harten vrolijke en ge
lukkige hartenl
Zoete harten. Hiervoor maken we borst
plaat van verschillende kleuren en sma
ken. Per kopje suiker (4 ongeveer 150
gr3 eetlepels melk of water en krap
een' halve eetlepel puddingpoeder ge-
gebruiken. Suiker en puddingpoeder
dooreenroeren en met de melk of het
water opzetten. De massa langzaam zon
derroeren laten smelten. Dan de warmte
opvoeren en de suikeroplossing brui
send laten koken totdat een gordijntje
van stroop blijft hangen tussen de tan
den van een vork, die men er ingesto
ken heeft, en daarbij de laatste druppel
een heel fijn draadje trekt. De pan van
het vuur nemen tijdens dit keuren, xiec
stroopje van het vuur af vlug afkoelen
bij het open raam onder voortdurend
kloppen met de vork. Wanneer de
massa dik en ondoorzichtig wordt, haar
uitgieten in ingevette borstplaatvormen
(liefst harten). De borstplaat in de vor
men laten afkoelen en dan keren zodat
de onderkant droogt.
Restjes borstplaat kunnen in de pan
blijven en met een volgende portie mee-
gesmolten worden. Het allerlaatste kan
men gebruiken inplaats van suiker in
pap e.d.
Voor chocolade- of koffieborstplaat
per kopje suiker 150 gr 'n halve eet-
lepel cacaopoeder of 'n *?alve,
koffiestroop of sterk koffie-extract ne
men. Dit van het begin af meekoken.
Versleringen. Hiervoor kunnen dienst
doen gepelde noten, stukjes geconfijte
vruchten (kersjes, snippers, peren, su-
cade, gember enz.) of krenten. Ook wel
kleine snoepjes. De noten halveren, van
de geconfijte vruchten bolletjes of
figuurtjes snijden. De versiering klaar
leggen alsvorens met het borstplaat
maken te beginnen. De noten, krenten
of vruchtjes moeten n.1. meteen in de
bovenkant van de borstplaatmassa ge
drukt worden, zodra de vormen gevuld
zijn.
Een andere versiering is: het suiker
goed „besneeuwen" met geraspte cocos-
noot of bestrooien met chocoladevlok
ken.
Borstplaatkandelaarties kan men ma
ken, door kleine kaarjes aan de onder
kant in een stukje cellophaan af «lve-
papier te wikkelen en middenin don» -
gekleurde borstplaten te zetten
deze stijf worden.
Nu we de borstplaatvormen toch te
voorschijn hebben gehaald kunnen we
deze ook als uitsteekvorm gebruiken
voor;
Hartige harten. Uit dunne sneetjes
oud brood harten snijden of steKen.
Deze in een flinke laag hete olie of
in een koekepan vlug bruin '3ak „en'h,_
Een slaatje maken van (per o
ten"): een paar grote gekookte aard
appelen. een schijf ui. 100 gr J
een zachtzure appel, een plak tnois
derij, selderijgroen, augurkjes, om
slasaus of mayonnaise.
Het vlees zachtjes gaarkoken in water
met zout en een schijf uit. Het dan uit
de bouillon nemen en onder een zwaar
voorwerp laten afkoelen op een bord of
plank (het wordt dan stevig en vezelt
niet bij het fijnsnijden).
In de bouillon de plak knolselderij een
paar minuten koken niet geheel zacht
laten worden. De selderij en de appel in
kleine blokjes snijden, het vlees, de ui
en de augurkjes snipperen, de aardappe
len met een vork fijndrukken, Al deze
ingrediënten dooreen mengen en de
massa smeuig en smakelijk maken met
een paar lepels bouillon en wat azijn.
Het slaatje als een bol kussentje op de
broodharten strijken en met een laagje
slasaus of mayonnaise bedekken.
DAT Nederland een modeshow in
dienst van de liefdadigheid weet
te waarderen, bewees de talrijke
opkomst van het publiek voor de shows,
waarmede de ster aan het Parljse fir
mament der Haute Couture, Hubert de
Givenchy, naar Nederland kwam. Deze
reus van ruim twee meter, die men
eerder voor een Amerikaan dan voor
een Fransman zou verslijten, was zelf
helaas door ziekte verhinderd aanwe
zig te zijn.
Vijf van zijn mooie mannequins heb
ben de collectie ten bate van het Roode
Kruis in het Victoria Hotel te Amster
dam getoond. Wij spraken enkele woor
den met de publiciteitscheffin, Charlot-
te, die evenals de beroemde mannequins,
Bettina en Sophie, van Fath naar de
Givenchy is overgestapt, wèl een be
wijs dat de kenners in hem dè couturier
van het ogenblik zien. Per vliegtuig
zijn zij dit week-end naar Amsterdam
gekomen en hebben naast het vermoei
ende showlopen hun tijd ook nog benut
om het Rijksmuseum te zien en langs
de grachten te dwalen. Alle hulde! Vijf
mooie mannequins, Joan, de donkere
Amerikaanse, Danielle, Patricia, Marie
Claire en Colette, die er in het dagelijk
se leven uitzien als aardige, jonge vrou
wen met bescheiden make up, gekleed
in sportieve losse jassen, waaronder zij
een eenvoudige trui en rok dragen.
Wij zagen onder het publiek verschei
dene van hun Hollandse collega's, die
zeker het een en ander van deze Franse
meisjes konden leren, want met welk
een onnavolgbare gratie toonden zij de
verrukkelijke creaties van hun mees
ter! Ware actrices in de kunst van het
show-lopen!
In zijn mantelpakken blijft de Given
chy bij het klassieke genre. Streng ge
tailleerd. vaak met dubbele knoopslui-
ting hadden zij echter originele garne
ringen van fluweel; een grijswollen
pakje had b.v. een bronskleurig flu
welen vest als inzet. De combinatie van
grijsblauw tweed met een eenvoudige
ribzijden strik in de kleur van herfst
bladen was opvallend mooi. Er waren
allerlei aardige vondsten: een zwarte
tailleur had een sjaal van breitschwanz
op de rug toegeknoopt en met wit bont
afgezet en een zwart wollen capeje was
gegarneerd met grove franje en werd
op zwart tailleur gedragen.
De ruime, sobere mantels, uitgevoerd
in prachtige wollen stoffen en van iede
re versiering ontbloot, lieten de voe
ringen van faille, taftzijde of als bont
bedrukte imprimé's prachtig tot haar
recht komen. Hieronder werden strakke
wollen jurkjes gedragen, van voren
hoog aan de hals opgeknipt sloten zij
als een maliënkolder om de overslan1 e
mannequins. De sluiting aan de achter
kant vroeg de aandacht door draperie,
franje of een schuinlopende knopenrij.
Deze modellen, die waarlijke haute
couture eisen nergens een plooitje
te bekennen waar het niet behoort te
zijn zijn tevens de ideale jurken voor
duizend en een gelegenheden. Als een
Russische prinses kwam de bekoorlijke
„LEVEND VOEDSEL" van de Deense
arts dr Kristine Nolfi,' verschenen bij
Van Holkema en Warendorff, is één
vurig pleidooi voor het nuttigen van
rauwkost. Dr Nolfi heeft als hoofd van
het rauwkost-sanatorium „Humlegaar-
den" te Humlebaek in Denemarken
vele interessante ervaringen opgedaan
met een „levend voedsel"-dieet, waar
van zij in dit boek vertelt. Lévend
voedsel, omdat rauwkost het langst de
voor de mens zo belangrijke vitaminen,
enzymen en mineralen in hun volle
kracht bewaart.
Dr Nolfi wijst er op, dat juiste voe
ding in hoge mate kan bijdragen tot
het voorkómen van wat wel de „civili-
satie"-ziekten worden genoemd en zo
wijdt zij o.m. een geheel hoofdstuk aan
de bestrijding van de kanker. Het boek
bevat verder tal van aanwijzingen voor
de toebereiding van vruchten- en
groentengerechten.
MARTINE Wittop Koning, de reeds
hoogbejaarde, maar nog steeds vitale
en moderne lerares in koken en voe
dingsleer, heeft reeds duizenden en
duizenden aan zich verplicht door haar
publicaties. Thans verscheen bij Njjgh
en Van Ditmar N.V. te Rotterdam-Den
Haag de twee en zestigste druk van
haar „Eenvoudige Recepten". Het is een
in verschillende opzichten gemoderni
seerde uitgave geworden, welke weer
vele huisvrouwen tot een gewaardeerde
hulp b(j de „voedselvoorziening" zal
zijn. Daar is het trouwens in- en uit
wendig op Ingericht.
Danielle met haar stralende glimlach
op gehuld in een kostbare minkmantel
met bijpassend kroontje van hetzelfde
bont. Het petit-point motief (rozen in
zachtrood en groen) werd zowel in
zwart wollen pakjes, cocktailjurkjes als
avondjurken gebruikt. Deze rozen, in
de stof geweven, gaven de indruk van
handborduursel. Het mooist werd dit
bereikt bij een schouderloze avondjurk
van stijve witte organza.
Rijke zijden avondcapes, ruime man
tels van fluweel en zijde, enorme doe
ken van grove wollen stof met franje
completeerden de avondjurken, die
vaak van voren hoog gesloten en aan
de rugzijde diep gedecolleteerd waren.
Deze sprookjesachtige jurken, die rijk
met de hand geborduurd waren, zijn
beslist niet voor het dichtbevolkte Ne
derland bestemd. Immers de manne
quins hadden verscheidene meters
ruimte nodig om de enorme wijde stijf-
uitstaande rokken waaronder ook nog
enkele onderrokken gedragen werden,
met zich mede te voeren. Men kan zich
bij deze toiletten slechts een koninklij
ke statietrap denken. Toen het vijftal
dan ook een laatste koninklijke ronde
maakte, en de muziek „La Ville du
Monde" speelde, hadden wij die mid
dag inderdaad 'n glimp van die geheim
zinnige wereldstad opgevangen, een
speciaal stukje Parijs, dat voor onze pro
vinciaalse ogen een bijzondere glans
had.
HENDRINE.
IIIBI
lülBffl
LANGZAAM maar zeker gaan we op de 21e van December aan. de dag waarop Thialf
officieel aan de regering komf. De kille dagen, welke wij nu reeds gehad hebben, zijn
eigenlijk maar een voorproefje "a,'e ,de ^seis worden te
Hei i. dus u,.k. d.t Geen bepaalde
„II onst.w..r stillen o*d.r het koMeumer, d,t nog n,et deden
devies: Warmte verdrijft koudel richtlijnen in gezelschap van een vlotte
t _nmk; winterrok zullen zij U bescher-
Truien en vesten en m combi- i—
men tegen de snijdende wind. Of er ook op dit gebied richtlijnen worden gesteld? Wel. zo
onderhevig aan de mode als de japonnen en mantels is de gebreide kleding niet bepaald.
Men kan zelf met smaak en overleg vaststellen, wat men zal dragen, mits deze kleding met
té uitdagend strak om het lichaam sluit.... Daaraan is altijd wel een mouw te passen door
de spiegel als Uw beste vriend de waardering te geven, welke hij verdient.
Over het algemeen kan het geen
kwaad een lange boord aan de jum
per te breien, opdat ook de lendenen
extra beschutting krijgen. Bijgaande
afbeelding van de bakvis vrijwaart
voor overdrijving. Ver over de taine
komt deze sportieve trui met hoge
boord, welke eveneens omgerold mag
zijn. Als patroon leent zien uitermate
goed de patentsteek. Echter dient men
wel de maat in het oog te houden,
omdat deze steek 'n volle indruk weer
geeft. Als kleuren kunnen dienen:
groen, hei-rood, of lichtblauw, daar
het een sporttrui betreft. Iets, wat niet
gezegd kan worden van de jumper,
welke Sibylle draagt. Bij de trui heeft
„Sweet seventeen" in Frankrijk als
beenbeschermers de nylon-sportkous,
gestoken in een paar sportieve slippers.
Van de geklede jumper van Sibylle
werden voor- er. achterpand en mou
wen op fijne naalden gebreid in tricot
steek. De kraag luistert echter naar
hetgeen de modekoningen voorschrij
ven: omrollend, doch ook opstaand ge
dragen! Dat wordt ook toegepast bij de
manchetten van de mouw, welke drie-
Kwart gehouden worden. Wenst men
nog een garnering: twee kleine rana-
zakjes van hetzelfde patroon als kraag
en manchet en dito boord, in een nu
ance lichter of donkerder dan de jum
per. Bovenstaand model wordt uitge
bracht in fijne pasteltinten, welke
harmoniëren met de ogen. Wil men het
als middag-jumper gebruiken, dan past
hierbij uitstekend een jersey-rok in
overeenstemmende kleur. Men kan er
tevens een gehele jurk van maken, in
dien men bij de gebreide rok het aat-
ste Franse snufje van de ritssluiting
toepast, welke in de taille is verborgen
en rondom loopt. Merkbaar is het prac-
tisch niet, dat bewijst wel de illustra-
i)ie
Natuurlijk Is het zaak de japon in
één kleur te houden, indien zij be
stemd is als middag-creatie. Variatie
kan haar echter voor meerdere doel
einden geschikt maken.
gin
iiiiniiiiiiiiiinniiiiiniuiiiiiillllilllllUlllllüUllllilllllllllüllllül
IJEUS MEVROUW, of u nu pro
of contra Moskou bent, u kunt
voor uw kleine jongen en °oK
voor uw kleine meid gerust zo'n
vrolijk geborduurd Russisch kiel
tje maken en het zal hun aller
aardigst staan. We geven er het
patroon voor een korte broek bij,
maar het kan even goed Op een
rokje of op een lange broek ge'
dragen worden.
Het kieltje vraagt ca 1 M. stof
en het broekje 50 c.M. van 90
breed. Men maaKt de voorsluiting
van het broekje door onder de
gevoerde linkervoorkant een
eveneens gevoerde knoopsgaten-
reep volgens de ingetekende vorm
te naaien en rechts een gevoerde
knopenreep aan te zetten. De in
het patroon aangegeven vOering-
zak wordt bij de zakopening met
broekstof bekleed en daarna in
genaaid. In de achterstukken
stiKt u de figuurnaadjes. De zij
naden boven en onder de zakope
ning sluiten en evenzo de been
naden en de middennaad. De bo
venrand werkt u met een 3 c.M.
brede reep voering af en v°or'
ziet hem van knoopsgaten, waar
mee u het broekje op een voe
ringlijfje knoopt.
U vindt het patroon hiervan
naart dat van de broek. Het be
leg aan de achterkant vouwt u
naar binnen, waarna de knoop
sluiting aangebracht wordt.
SchOuaernaden sluiten en de hals
en de armsgaten met schuine
reepjes afwerken. Op de brede
zoom naait u de knopen in over
eenstemming met de knoopsgaten
in de broekband.
Voor u het Kieltje in elkaar
stikt, brengt u eerst het borduur
werk langs de sluitkant en op de
mouwen aan. Tegen de onderslag
van het linkervoorpand naait u
een 5 c.M. breed beleg, waarna u
de knoopjes aanzet. Het beleg
tegen de sluitkant van het rech
tervoorpand reikt tot de midden-
voorlijn. Bij het aanstikken naait
u gelijk dé lusjes mee. Zij- en
schoudernaden sluiten en de hals-
rand tussen de dubbele stof van
het boordje (3l!t bij 31 c.M.) zet
ten, dat eveneens met een knoop
en lusje sluit. Het verdient wel
aanbeveling om ook achter het
borduurwerk van de mouw een
reepje v°ering te naaien. Mouw'
naden sluiten en de ingerimpelde
onderkant van een boordje {2lh
bij 17 c.M.) voorzien. Over de
kop even ingehouden zet u de
mouw met de naad ca 2 c.M. voor
de zijnaad in het armsgat. Het
ceintuurtje maakt u 2»/. a 3 c.M.
breed.
Wat denkt u van zo'n leuk Kiel"
tje als Sinterklaas-cadeau? Als u
er niet te lang mee wacht, kan
het nog best klaar komen.
HOudt u niet van handwerken
of heeft u daar geen tijd voor, dan
kunt u het borduursel vervangen
door kleurig bewerkt band, dat in
verschillende breedten en allerlei
aardige dessins te koop is.
f./O. 18. XV.30.33. OX5. /O.
8. /V. X/. 2ff.
/S/6 2/.
B
ii
tel
,i pi
11< pJ
'N H
W L - .-rj
SO.
4
ZO.
Z5.
U)
«S
3i.
<r
JA KIJK, maar dat is nu n'ct eerlijk.
Wij zouden immers met animo gaan
vertellen wat wij deze winter van
plan zijn te ondernemen. Niet het ge
wone routinebedrijf van elke dag, want
dat weten wij nu wel van elkaar. Al
is daar misschien ook bij tijd en wijle
iets aardigs en gloednieuws van te
melden, want wat er al niet uitgevon
den wordt tegenwoordig.. Ik draaf ten
uwen gerieve tenminste al een poosje
met een notitieboekje langs de winkels.
U hoort er straks meer van. Als u soms
óók draaft: schrijft u mij dan af en
toe eens een paar notities? Het loopt zo
hard tegen Sinterklaas, dan kunnen wij
allemaal wel een paar ideetjes gebrui
ken.
Maar goed: om op die afspraak van
ons terug te konau. Er zijn een sta
peltje brieven binnengekomen met de
alleszins begrijpelijke nieuwsgierige
vraag: Wat zal het wezen, Saskia?
Groot gelijk, hoor; ik had het beloofd.
Maar dan ook gelijk oversteken: wat
zijn uw plannen"
Daarop geven maar een stuk of wat
lezeressen antwoord en ik kan toch
niet aannemen dat de rest helemaal
niets van plan is. Dat is toch beneden
onze stand. Wat hebben wij niet een
beeld van een bloemlezing bij elkaar
geschreven toen het over liefhebberijen
ging. U maakt mij niet wijs dat w*é dat
met winterprogramma's ook niet voor
elkaar zouden krijgen.
Maar misschien moet dat beroemde
schaap weer eerst over de dam gedren
teld zijn? Best: hier gaan er twee, ge
zellig zij aan zij. Hopelijk vergeven de
briefschrijfsters mij deze beeldspraak:
Saskia kuiert er zelf als derde achter
aan; om u te troosten. Wij beginnen,
zoals ons van jongs af geleerd is, met
de oudste dame. Ja, en hoè oud: de
zeven kruisjes voorbij. U zou het niet
zeggen, als u haar winterprogramma
leest:
„Mijn huishouden is klein, ik heb
nooit van bridgen en visites gehouden,
ik heb dus veel vrije tijd. Het orkest en
het strijkkwartet „ijn hun wekelijkse
repetities begonnen; ik geef Engelse les
aan a.s. emigranten, leid een vrouwen
club, lees met een clubje vriendinnen
Italiaans en met een ander Dante (niet
in het Italiaans, maar om de prachtige
inhoud), 's Zondags om de veertien
dagen lees ik met een stuk of acht
dames van ongeveer veertig jaar (o.w.
een enkele getrouwde) die in onze
kleine plaats weinig uitgaans- of ont
wikkelingsmogelijkheden hebben, co-
mediestukken, afwisselend klassiek en
modern.
U begrijpt aan deze bezigheden wel,
dat ik niet jong meer ben (twee en
zeventig jaar), maar nog goed van
hoofd en benen. Dan heb je meer de
lust en de rust voor zulk soort dingen
dan met een druk gezin om je heen
(wat ik ook heb gehad).
Ik gaf nu alleen mijn winterpretjes
op, maar ik zou iedere vrouw raden,
iets ontwikkelends op haar winter-
program '.e zetten en dan liefst iets
waar haar man of kinderen ook iets aan
hebben. Het meeleren met een kind,
dat moeite heeft op school kan ook al
voor beide partijen opwekkend zijn".
Mevrouw, mijn eerbiedig compliment.
Als alle vrouwen van half uw leeftijd
haar vrije tijd maar aan één van uw
programma-punten besteedden, hoe
veel rijker en zinvoller zou haar leven
zijn. En dan praat men tegenwoordig
nog van uw leeftijdgenoten als van: de
inproductieven
EEN tweede lezeres geeft practische
raad aan diegenen onder ons die
het nog niet met zichzelf eens zijn:
„Wanneer er, naar ik hoop, velen zijn,
die de vraag: ,Wat zal ik deze winter
bedrijven" voor zichzelf nog niet be
antwoord hebben, zou ik hun in over
weging willen geven, een eenvoudig
muziekinstrument, zoals de bamboe
fluit te leren maken en bespelen. Want
dit is juist het aardige van het instru
ment: men kan het nergens kopen. Met
eigen handen moet men dit instrument
maken. En onder goede leiding is dit
heus geen heksentoer. Verleden jaar-
maakten wij al heel wat fluiten en wol
met kinderen van tien tot veertien jaar.
door
De ondervinding leert dat ook vele
volwassenen, predikanten, jeugdleiders,
huismoeders, wanneer ze eenmaal be
gonnen zijn, van geen ophouden weten.
Ik heb het meegemaakt, dat de cursis
ten van 's morgens negen uur tot 's
avonds halfelf (met korte onderbre
kingen voor de maaltijd) doorwerk
ten!
Voor het instrument (uniek voor huis
muziek) bestaan duo's, trio's, kwartet
ten, want behalve de sopraanfluit ma
ken we ook nog de alt- en tenor- en
de jasfluit, zodat we een waarlijk
,koor" van stemmen hebben. Het ge
hele gezin., kan er aan mee doen".
Als u er iets voor voelt en ik ken
heel wat muziekminnende moeders,
voor wie een piano e.d. onbereikbaar
is u kunt bij mij het adres krijgen.
En nu Saskia zelf? Goed, ik zal het
vertellen, als u dan ook eens met een
paar programma's over' de brug komt.
Allereerst het een en ander op papier
zetten, in diverse genres. Mijn handen
geef ik verder deze winter een truitje
om te breien en een lampekapje om te
plooien.
En mijn hoofd om te beginnen een
serie boeken die al lang op lezen staan
te waci -n. Over geschiedenis, ontdek
kingen en opgravingen en een heel bij
zonder over hiërolyphen. waarnaar ik
allang op jacht ben. Voor Engels nog
eens de volledige Katherine Mansfield
mijn onverwoestbare jeugdliefde, mèt
r.aar Letters en Journal En voor Frans
- nee, dat boek vertel ik niet, dat is
tè ondeugend.