Luchtvaartnavigatie aan de Pool VERGETEN? K, Bregman f Winter Aardappelen K. Bregman E„ OVERHEMD PROF, VAN NIFTRIK Groentenhal 't Westland" C. KANSEN - KROONSTRAAT 40 TAXI SANOERSE TROUWRIJDEN 0 0 0 LIJK. AUTO RIK.KI AAN DE RIVIERA Moderne schoo DRUKKERIJ EGNER Grootebroeker smokkelde Chinees eipoeder UW OMZET n VERGROTEN f IUTTERTI ES De Canadees Keith Greenaway ontwierp nieuwe systemen 1.49 Van Slraaten WEGENWET UITNODIGING HYPOTHEEK Boven eeuwige sneeuw en ijs HALVE PRIJS!! VISITEKAARTfcN Veroordeeld tot drie maanden N.V. KONINKLIJKE PAKETVAART-MAATSCHAPPIJ een technische kracht, MAAR IN CASINO AANVANG HALF ACHT Dit bereikt U door regel matig te adverteren in dit Advertenties: 30 ct. p. pak NUTSSPAARBANK OHO IIO ItOIIO HOlP FA. A. J. VAN DEUDEKOM Te koop aangeb.: Te huur aangeboden: Personeel: w! Xhr""te H« nEZE ZOMER ontving een wat verlegen en bescheiden Canadees, die bü zijn landgenoten vrijwel onbekend is, een van de hoogste onderscheidingen op het gebied van de luchtvaart in de Verenigde Staten. Die onderscheiding was de Xhurlow Prijs, die toegekend wordt voor de grootste bijdrage tot de lucht vaart wetenschap, die er in een jaar is geleverd. De Canadees aan wie zij werd toegekend, was escadron-leider Keith Greenaway van de Royal Canadian Air Force. Keith Greenaway is een expert op het gebied van dc luchtvaart in het Noordpoolgebied. Hij behoort tot een kleine ploeg Canadezen, die getracht heb ben en nog trachten om eenvoud en orde te scheppen in de buitengewoon ingewikkelde kunst van luchtvaartnavigatie onder de schijnbaar onmogelijke condities, die er in het Verre Noorden bestaan. Hij heelt twee handleidingen geschreven die over de gehele wereld worden gebruikt; hij heeft een aantal nieuwe technieken helpen ontwikkelen; hy heeft een nieuw instrument uitge vonden, dat het beter mogelijk maakt in de schemeruren te vliegen; en hij heeft geholpen bij het trainen van navigators-voor-hetNoordpoolgebied van de lucht- van de Verenigde Staten. HE CANADESE luchtmacht heeft haar entrale School voor de luchtvaart' navigatie waar Keith Greenaway ook les geeft in Summerside op Prince Edward Island. Het is een van de modernste scholen op dit gebied ter wereld en een van de functies van deze school is nieuwe uitrusting en nieuwe methoden te ontwikkelen; een andere functie is het opleiden van experts. De specialisten-navigators zijn om zo te zeggen de experts van de experts. Wan' neer zij hun training hebben voltoid: staan zij ongeveer gelijk met een doc tor die zijn graad heeft behaald aan een universiteit. Dan worden er nog de „gewone" experts opgeleid die de wel luidende bijnaam hebben van Snips en Snins afkortingen van Staf Naviga tie Instructeur, Piloot en Staf Naviga tie Instructeur, Navigator. De Canadese Luchtmacht heeft een vooraanstaande plaats op het gebied van de navigatie en vooral op het ge bied van de navigtie in het Noordpool gebied. De reden hiervan is eenvoudig, dat Canada wel een groot land is, maar een kleine bevolking heeft, zodat er grote afstanden zijn tussen de steden en dus ook tussen de vliegvelden. Daar door kan de piloot minder dan in dicht bevolkte landen rekenen op instructies per radio. En verder ligt een flink stuk van het" Noordpoolgebied in Canada en wat belangrijker is, daaronder valt ook de magnetische Noordpool, Die magnetische pool bezorgt de na vigators heel wat last. Het is geen vast punt; de magnetische pool is een ge bied, dat jaarlijks zelfs nog een paar mijl verschuift. Op het ogenblik be vindt zjj zich ongeveer 1100 zeemijlen van de werkelijke Noordpool, zo onge veer op 72 graden Noorderbreedte, in de omgeving van het eiland Prince of Wales. Problemen F\E MAGNETISCHE pool geeft de navigator twee problemen. In de eerste plaats is er een gebied van elec- trische storing, waardoor de radio-ont- vangst zeer wordt bemoeilijkt. En in de tweede plaats wordt door de aanwe zigheid van die magnetische pool het magnetische kompas om verschillende redenen practisch waardeloos in hel Verre Noorden. Boven de 60ste breedte graad ongeveer heeft men niets meer aan zo'n kompas, de naald draait doel loos rond. Dus moet de navigator het in het Noordpoolgebied zonder kompas stellen. Hij moet het ook nog zonder enkele andere dingen stellen: er zijn geen we gen, spoorwegen, steden of wouden, waaraan hij kan zien waar hij is. Zo van boven af is het Noordpoolgebied bijna het gehele jaar door bedekt door één geweldige deken van sneeuw, die over ijs en land beide ligt. Weliswaar bestaat er voor het gezicht wel enig verschil tussen land onder de sneeuw en ijs onder de sneeuw, maar de schei dingslijn ertussen is zeer moeilijk te onderscheiden. Daardoor is het niet al leen moeilijk te weten, wanneer men precies een kustlijn passeert, maar ook stellen zonder de lengtegraden bij het bepalen van zijn positie. Dit alles be tekent, dat er een navigatie-systeem uitgewerkt moest worden, waarbij men niet de normale coördinaties van leng te en breedte nodig had voor het vast stellen van de positie, waarin het vlieg tuig zich bevindt; waarbij men geen magnetisch kompas nodig had voor het bepalen van de richting. Combinatie LIET SYSTEEM, dat door de Royal Canadian Air Force wordt gebruikt, is een combinatie van tamelijk eenvou dige en welbekende technieken. In de eerste plaats negeert men in dit sys teem de normale lengte- en breedte graden en in plaats daarvan gebruikt men een kaart, waarop een soort „roos ter" is aangebracht, een netwerk van vierkanten met een basislijn, die een projectie is van de Greenwich-meridi- aan. In de tweede plaats neemt het gyro-kompas een normaal instru ment in de luchtvaart de taak over van het magnetische kompas. Maar wanneer gyro-kompassen worden ge bruikt in de lucht, zijn zij onderhevig aan bepaalde invloeden, waardoor af wijkingen zouden ontstaan. Daarom moet dit kompas steeds gecontroleerd worden, zodat men weet hoe groot de afwijking is en daar dus rekening mee kan houden. Zon en sterren TN HET Noordpoolgebied kan dit al- leen gebeuren aan de hand van de stand van zon en sterren. Voor dit doel wordt een normaal instrument het astro-kompas gebruikt. Elke twintig minuten wordt de afwijking van het kompas daarmee vastgesteld en in een logboek opgetekend. Tegelijkertijd moet de normale navigatie doorgaan en wel met meer dan gewone nauwkeurigheid. nEZER DAGEN heeft de „Arnd Viking", een toestel van de Skandinavische Luchtvaartmaat schappij S.A.S., de eerste passa- giersviucht van Los Angeles In Californië naar Kopenhagen in Denemarken over de Noordpool gemaakt. Reeds lang heeft de Pool- route de belangstelling van de luchtvaartdeskundigen. Ook om strategische redenen worden de problemen, die aan het vliegen in het Poolgebied vastzitten, ijverig bestudeerd. De Canadezen vooral hebben zich wat deze studie en de ontwik keling van bijzondere instrumen ten betreft, verdienstelijk gemaakt. In bijgaand artikel is onze corres pondent in Canada daarover aan het woord. Zoals het systeem op het ogenblik is, eist het teveel werk voor één man. Daarom voeren de vliegtuigen in het Noordpoolgebied meestal twee naviga tors: één voor de gewone navigatie en één om het astro-kompas-gyro-logboek bij te houden. De R.C.A.F. weet echter, dat wanneer er eens een oorlog mocht uitbreken, zij zich de weelde van twee navigators in één vliegtuig niet zou kunnen veroorloven. Daarom is de Cen trale Navigatieschool in Summerside bezig om een nieuwe techniek te ont wikkelen, waarbij het mogelijk wordt, dat één man al het werk verricht. Te gelijkertijd tracht zij nieuwe instru menten te ontwikkelen, die nauwkeuri ger zijn en gemakkelijker te gebruiken. In de schemer TENSLOTTE is er dan nog de kwestie van de schemer. De navigatie in het Noordpoolgebied hangt voor een groot deel af van de zon en de sterren. In de schemer zijn noch de zon noch de ster ren zichtbaar. En bovendien kan een vliegtuig in het hoge Noorden de snel heid, waarmee de aarde om haar as draait, bijhouden. Het is zeer gemak kelijk om, wanneer men in Westelijke richting vliegt, de zon bij te houden en dus ook om voortdurend in schemer te vliegen. Nu heeft escadronleider Gree naway een bepaald instrument ontwor pen. En daarmee kan men voor het eerst vaststellen, of de zon of sterren op een bepaalde tijd op een bepaald punt en op een bepaalde vlieghoogte zichtbaar zullen zijn. Onvermoeid trachten de Canadezen de problemen van de luchtvaartnavi' gatie in het Noordpoolgebied op te lossen. Zolang de voorraad strekt EEN PRACHT FABRIEKSPARTIJ DUNNE BREIWOL In alle gangbare kleuren. Zeldzame kwaliteit, 100 GRAMS KNOTTEN slechts KEIZERSTRAAT 69. BESTEL TIJDIG VOOR NIEUWJAAR Fraaie keuze kaartjes Moderne lettertypes Keizerstraat 37 Den Helder Tel. 2521 Van ouds het goede adres voor f amil ie-drukwerken. DEN voor dit arrondissement zeker niet alledaagse zaak, een smokkel- affaire namelijk, waarbij het ging om twaalf kisten, ieder bevattende negentig kilogram Chinees eiwit, die van Baarle Hertog naar Nederland waren vervoerd, kwam Vrijdag voor de economische politierechter te Alkmaar. Er waren vier verdachten, van wie de Grootebroeker expediteur P. A. L. werd veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf met aftrek van voorarrest. A. v. d. S. uit Baarle Hertog kreeg twee maanden plus een boete van vijf honderd gulden subs. een maand, de Amsterdammer C. J. S. kreeg drie we ken en de expediteur A. B. M. L. uit Baarle Nassau ten slotte hoorde zich veroordelen tot een boete van vijfhon derd gulden subs. een maand, benevens een voorwaardelijke gevangenisstraf van cm de vorm van dat stuk kustlijn op de q:-;e maanden met een proeftijd van kaart te herkennen. Wat de navigator in het Noordpool gebied ook mist zijn werkelijk be trouwbare kaarten. De R.C.A.F. is druk bezig geweest en nog bezig met het in kaart brengen van dit gebied, maar nog steeds zijn de kaarten niet geheel volledig en accuraat. Een tenslotte moet de navigator het drie jaar. Door de clandestiene invoer van dit in China vervaardigde eipoeder had dit viertal een heffing van f 8.262, opgelegd om het Nederlandse eipoeder te bescher men, ontdoken, nog afgezien van de in voerrechten en de omzetbelasting. De officier van justitie, mr dr J. M. Vel- linga, noemde de illegale onderneming voorts gevaarlijk uit het oogpunt van de volksgezondheid, daar een derde van de hoeveelheid eipoeder bij nader on derzoek was afgekeurd, omdat er zich bacteriën in bevonden, die paratyphus kunnen veroorzaken. Tegen de Groote broeker L., die de zaak had gefinan cierd, eiste de officier vijf maanden met aftrek. Tegen de Amsterdammer S. werd drie maanden geëist, tegen de bakker Van der S., die in Eaarle Hertog op Belgisch grondgebied woont, vijf maanden en een geldboete van f 750 subs. drie maanden, en tegen L. uit Baarle Nassau, die de kisten naar Bre da had vervoerd, drie maanden en vijf honderd gulden subs. een maand. De officier van justit;e, die zich even als de rechter, mr J. A. Markus plaatse lijk in Noord-Brabant van de situatie op de hoogte had gesteld, meende, dat hier strenge straffen moesten worden geëist, daar de enclaves een zwakke plek in onze grensbewaking vormen, waar tallozen misbruik van maken, zo dat een waarschuwend voorbeeld dien de te worden gesteld. Raadsman mr C. Berkhouwer was van oordeel, dat in dit gebied het gebruik en de traditie de wet practisch in de schaduw hadden gesteld, en ook raadsman mr H. Schol ten scheen deze opvatting toegedaan. De reeds in het begin genoemde door de rechter uitgesproken straffen waren in enkele gevallen aanzienlijk lichter dan de geëiste. vraagt voor detachering bij de aan haar toebehorende N.V. Steenkolen Maatschappij „Parapattan" te Beraoe (Oost-Borneo) die in het bijzonder electrotechnisch onderlegd moet zijn en daarnaast over voldoende kennnis moet beschikken voor onderhoud en repa raties van dieselmotoren en stoomwerktuigen. Leeftijd tot 35 jaar. Na afloop van de detachering bij de N.V. S.M.P. volgt overgang naar een gelijke functie bij de N.V. K.P.M. In Indonesië. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties, mei vermelding van opleiding en voorpractijk en onder bijvoeging van een recente pasfoto te richten aan de K.P.M. afd. Personeel, „Het Scheepvaarthuis", A'dam-C. koopt u bij fox» SPOORS1RAAT 40 r pn wethouders van DEN HELDER BUrgteer kennis van belanghebbenden, dat z(j in de brengen ter ke steld ter gemeente-secretarie, gelegenheid wbrden *emen va„ een aan afdeling algemene za^n^W^^ Mevr de Raad gene aldaar tot gedeeltelijke onttrek- Kolster Korver het stuk grond, king aan het ope^ egnte Den Helder, sectie C, no. kadastraal beken g sluis(1j:kstraat en eventuele be zwaren daartegen* vóór of uiterlijk op 20 December 1952 bij de gemeenteraad ln te dienen. Den Helder, 3 December 1952. OUD-KATHOLIEKE KERK. Lezing: ,DE HEILIGE MIS" door pastoor'A. R. HEYLIGERS (Amsterdam) op DINSDAG 9 DECEMBER a.s, in de bovenzaal van Café „POSTBRUG ningsplein. Na de lezing gelegenheid tot vragen stellen. TOEGANG VRIJ! s avonds 8 uur Ko- DE LEZING VAN IS NIET IN DE VAKSCHC dagblad. WEET U HOE HEERLIJK DIEPVRIES IS? Om U hiervan daadwerkelijk te overtuigen, nodigen wij U uit bij onze Vita-diepvriesdemon- stratie, welke gehouden zal worden op DINSDAG en WOENSDAG, 9 en 10 DEC. U zult zien hoe goedkoop de VITA-GROENTEN en -VRUCHTEN tegenwoordig zgrt. Er is ge legenheid de heerlijke producten te proeven. Van de demonstratrice krijgt U vele Inte ressante wenken en U zult bemerkten hoe ge makkelijk VITA voor U is. Niets schoon te maken, niets te wassen! Zo practisch, dat het U zal verrassen! \l O 110 11011011011 De fijnste vanaf Q heden verkrijgbaar tr Dagelijks vers uit eigen Q branderij. 0 POLDERWEG, g CDIIOIICD IICD IICD IICO God nam de 3e Dec. 1951 door een motor ongeluk te Djakarta, van ons weg onze Zoon en Broeder DANIëL, op de leeftijd van bijna 30 jaar. De Fam. P. MARBUS. Gladiolenstraat 24, Den Helder. Liever geen bezoek. Ook met ^"ëxtra vi?) Het volmaakte voer voor kat en bond Ruilt Uw oude bontmantel tn voor een nieuwe. Bont huis 't Centrum, Utrechtse- str. 134, A'dam, tel. 39413, verstrekt field op Gunstige voorwaarden Inl. Po'derwe* 1 Mevrouw CHR. W. HUCHSHORN, Diploma's piano en theorie Julianapark 15. Telefoon 2765. Ingeschreven 1. h. register van Ned. Toonkunstenaars. Prlvélessen. voor Uw stads- en bultenritten. Verwarmde wagens. Moderne auto's. VAN GALENSTR. 117, Telefoon 2867. OIIOIIOIIOIICDIIOII Prima Noordelingen. Fijne kwaliteit. POLDERWEG. EMIGRATIE Verpakking en versche ping van Uw inboedel, H- Alle-douaneformaliteiten Vraagt vrijblijvend in lichtingen bij de Anno 1874 v. OstadeStraat 393395 AMSTERDAM-Z. Tel. K 2900-22085 en 23443 Nieuwe ijzeren golfplaten, 2.00 Mtr x 83 cM. 7.45 1.90 Mtr x* 83 cM. 7.15 1.80 Mtr x 83 cM. ƒ6.85 1.00 Mtr x 83 cM. 3.45 en andere maten. ,DE ZAAN" - Zaandam Zuiddijk 124 a - Tel. 4109 en 2339. Kengetal K 2980 Adressen Bur. v. d. blad enz. worden uitsluitend nk 4 uur bekend gemaakt. Prima leren dameslaarzen (mt. 39) bij C. Speur, Molen vaart, Anna Paulowna. Zitk., 1 of 2 slaapk. met vrije keuken voor Of. gezin of dergelijke. Alles is gemeubi leerd. Br. o. no. 2 bur. van dit blad. Gevr. nette werkster, 14 2 halve dagen p. w. Br. o. no. 10 bureau van dit blad. te koop aangeboden merk Chevrolet bouwjaar 1948 met extra cabine, geheel in uitstekende staat, niet van nieuw te onderscheiden, 66.000 km. gelopen. Momen teel nog in bedrijf doch overcompleet rakende wegens merk-verandering. BEGRAFENISONDERNEMING VAN DER LUIT Haagweg 31 Lelden Tel. 23574. DE WERELD WENT GAUW AAN ALLES. En ook U bent het al bijna vergeten, dat er in Korea gevochten wordt gevochten op leven en dood door jonge mensen, die 't voor de vrijheid hebben opgenomen. WIM DUSSEL, die als luitenant met het Neder landse detachement naar Korea ging, beschrijft in zijn boek „TJOT" het leven van onze Nederlandse jongens, hun verbeten strijd om elke „Tjot" (heuvel), hun offers, hun kameraadschap, hun alles overwinnende humor. Koop dit boek en lach samen met Wim Dussel, als je leest hoe onze jongens op de deur van een uitge brand winkeltje schreven: „Wat U in de etalage niet ziet, vraag dan gerust binnen. Déér is het ook niet'" en wordt stil, als je al lezende meemaakt, hoe' de jongens afscheid nemen van hun dode kameraad. Het boek is verlucht met vele sprekende foto's, die Dussel zelf in Korea gemaakt heeft en kost 8.90. Uw boekhandelaar heeft het in voorraad. UITGEVERIJ C. J DE BOER Jr AMSTERDAM 9. Na de laatste woorden van Jannie was het een ogenblikje stil in het politiebureau, uu. verbrak inspecteur Gramont de stilte. „Hebt U er bezwaar tegen om weer naar de plaats te gaan, waar zich dat allemaal afge speeld heeft. „Nee, met U niet", lachte Jannie witjes. „Komaan dan!" Even later suisden twee pohtie-auto s langs de zeeweg. „Weet U nog piecies waar het was?", vroeg inspecteur Gra mont. „Ja, zo ongeveer wel", antwoordde Jan- nogal veel", antwoordde" staan er hier kortaf. „Kunt U het niet het W Gram°nt We kunnen toch moeilijk de heb» aanduidcn? afzoeken". „Wacht es... het wal e 1 gaan bil die witte villa aan zee meT d=t V°°r" in de rotsen". „Dan weet ik W r,Zwembad teur knikte en enige min,,te 1 f1/ De insP«- auto op de juiste plaats stil. (IW« ^hL?" die bomenCdaa':" h Goed hct' Ik zie het aan eens nader gaan "helm zullen we de zaak ?tito had nu stilgehoiiri^0" Gok de tweede inspecteur Gramont op een teken van meteen de rotsen af nm3» de Politiemannen sporen te vinden warel? IV'? of er noS enige aandraven met een'siert agenten kwam od de scherpe rotsen t8 p om valpartijen zochten anfe *V„tork°™n- Tegelij- kf> h-iMriagenten do wpci af nn op de scnerno rntc„„ "T" '"f «ra vaiparnjen kertijd zochten andere Vool'komen. Tegelij- mogelijke bandensporen,agenten de we® a£ op

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 8