WINTERSPORT - ook voor smalle beurzen Scheepsiransporten over Een voortvarende familie in het landelijke Baarn de zeven zeeen Zoek de zon op als wij haar van node hebben Goedkope reizen WESTERTOREN VAN HINDELOPEN HEEFT PISA-ALLURES Het uitbrengen van schepen M' Er IS Nóg een excuus denkbaar: „Ik kan niet skiën". Afgezien van het feit, dat men gevoeglijk naar een wintersportplaats kan gaan zon der te skiën (men kan er wandelen, sleeën, schaatsenrijden en curling-spe- len op het ijs), gaat ook dat niet meer op. Wie geen ski van een schaats kan onderscheiden, kan toch best in staat zijn, na een week zelfstandig een be hoorlijk tochtje door de bergen te ma ken, als hij dadelijk na aankomst maar les gaat nemen bij een van de talloze ski-scholen. Het lesgeld bedraagt ge middeld 20 25 gulden per zes dagen maar in sommige plaatsen js de service zo groot, dat men ski-les krijgt om niet. UaccmüetüfLi Sederi 1615 zakte toren 1.61 meter uit het lood Het eeïite t'ianifio-'it Qulfa m ftantaiie Xvu-te, corw-o-oim (Van onze toeristische medewerker) CLK VOORJAAR valt het op, hoe vroeg de Scandinaviërs op pad zijn; bij tientallen trekken de wee se, °°rse en Deense auto-toeristen in Maart en April ons land binnen op weg naar het xui en. eij e en ze. West-Europa is dan op z n mooist en ze verlengen er hun korte zomer mee oor de zon tegemoet te rijden. Waarom zouden wij dat ook niet doen: de zon op haar weg volgen e.Z'^n nU eenmaa' gewend toegegeven: ten dele ook genoodzaakt onze vacantie midden in de zomer te nemen, als t hier óók mooi en lekker warm is. Waarom zouden we dan eigenlijk met rustig thuis blijven en er juist op uit trekken, als hier de griep en verkoudheid heer en meester zijn, op het moment dus. dat we de zon het meest nodig hebben De schoolgaande kinderen, tja - maar met enig beleid is dat probleem toch ook wel op te lossen Zoek de zon op dus - maar waar? In het zuiden, want daar is ze Zo zuidelijk en zoo hoog mogelijk. Die hoogte is in feite nog belangrijker dan de breedtegiaad, want het kan gebeuren, dat het aan de Riviera even koud is als in ons kikkerlandje, terwijl men noordelijker, hoog in de Alpen van Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk, de dames in de sneeuw en in zomerjurkje zien zonne baden. Daar vangt men in het wintersportseizoen namelijk twee vliegen in één klap: de zomer zon en de heerlijke winter. Een winter, zoals die in sprookjesboeken is, met hagelwitte, knapperige sneeuw en een gezonde aangename vrieslucht. Daarom is het excuus, dat men liever hier blijft •omdat we zo van de winter houden", een wassen neus. Ski, bob, teleferique, ski-lift, slalom het zijn geen uitdrukkingen meer, die synoniem zijn met „een goed ge vulde portemonnaie". Het is waar: men zit met de kosten voor een pas, voor de reis en voor het huren van ski's en ski-schoenen (waarvoor men samen een drie gulden per dag moet rekenen) en eventueel de transportmiddelen naar boven. Nu is ook dat de grootste uit gave weer niet men kan in de mees te plaatsen goedkope abonnementen krijgen op ski-lift, teleferique, motor slee en dergelijke doch men dient er rekening mee te houden. Om van het grootste deel van deze soesah bevrijd te zijn, kan men zich natuurlijk aan sluiten bij een reisgezelschap, maar wie eenmaal de geneugten heeft ervaren van het zelf-z'n-weg-zoeken, zal deze last graag op de koop toe nemen en het zal geen last zijn, als hij er tijdig rekening mee houdt. Keuze niet moeilijk REIZEN in gezelschapsverband heeft uiteraard zijn voordelen: de reduc ties, de tolk, het feit, dat men „aanspraak" heeft in z'n eigen taal en bovendiende organisatoren weten, waar zü hun gasten heen moeten bren gen. De keuze van reisdoel is voor de vreemdeling in dit winters Jeruzalem wel eens moeilijk, maar waar men ook gaat, overal vindt men wel gelegenheid om zijn wensen in vervulling te doen gaan: de Alpen zijn één groot winter sportgebied. Men houde er slechts reke ning mee, dat men vroeg en Iaat in het seizoen het best terecht kan in de hoogst gelegen gebieden. Weliswaar is er in de laatste weken in het gehele Alpengebied een flink pak sneeuw ge vallen! bij de Zugspitze op de Duits- Oostenrijkse grens ligt vijf meter.), maar in deze tijd van het jaar en in Maart-April bieden alleen de hoogst ge legen plaatsen enige garantie omtrent de sneeuw. Reisverenigingen, reisbureau s, de ANWB en de inlichtingendiensten van de betrokken landen (Zwitserland: Ko ningsplein 11, Amsterdam; Duitsland: N.Z Voorburgwal 270, Amsterdam; Frankrijk: Nieuwe Uitleg 10, Den Haag; Oostenrijk: Alexanderlaan 21, Hüver- sum, en Italië: Zeestraat 65 f, Den Haag) geven gaarne alle inlichtingen over de wintersportplaatsen en de prijzen. Wij mogen volstaan met een korte opsom ming van de streken, die als winter sportgebied een zekere naam hebben, en daar elders is het vaak minder kost baar dan in de „gerenommeerde cen tra!" Zwitserland: Grau- bunden in het Oos ten met' Sint Mo- ritz, Davos en Arosa; Wallis in het Zuiden met Söas Fee en Zer- matt (Matterhorn); 't Berner Ober land in het cen trum met het Jungfrau-gebied; Wengen, Grindel- wald, Kandersteg en Adelboden cn zuidoostelijk daar van het Gothard- district met An- dermatt en Engel berg. In Frankrijk lig gen de winter sportplaatsen voor namelijk tegen de grens van Italië: Chamonix aan de voet van de Mont Blanc, Val d'Isère ten zuiden er van en nog zuidelijker. Briangon. Ook de Pyreneeën (Luchon en Font Romeu» en de hoogvlakte van Auvergne (de Mont Doré) zijn zeer gewild. Oostenrijk: Tiroi met het Oetzdal. Hochsölden, Ehr- wald en Kitzbühel en Vorarlberg met •iet Schröcken- district. Nogmaals: men kan ook elders terecht Duitsland biedt niet alleen in de Beierse Alpen (omgeving van Garmisch Partenkirchen met Zugspitze) gelegen heid voor de wintersport, maar ook dichterbij: het Zwarte Woud, de Tau- nus (Frankfurt—Wiesbaden), Sauer- land en de Harz. In Italië vindt men de voornaamste wintersportgebieden langs de zuidhel- ling van de Alpen: het Aosta-dal en de omgeving van de Matterhorn; verder in de Turijnse Alpen de Dolemieten, iri het noordelijk deel van de Apenijnen en.... op de helling van de rokende Etna op Sicilië,, aan de voet waarvan men op het Middellandse Zee-strand kan liggen zonnen.... Z ELFVERZORGERS zij gewezen op speciale wintersporttreinen, die van Den Haag naar Zwitserland en Oostenrijk rijden. De reiskosten zijn zeer laag: retour derde Venlo-Bazel f 50, Venlo-Bregenz (Vorarlberg f 55 en Venio-Kufstein (Tirol) f 62; normaal respectievelijk f 66,80, f 73,80 en f 79.60. Deze speciale treinen rijden evenwel al leen heen op 20 en 23 December, 16, 23 en 30 Januari en 6, 13 en 20 Februari en terug op 2, 4, 24 en 31 Januari, 7, 14, 21 en 28 Februari en op 7 Maart. Om nog enkele concrete cijfers te noemen: tweemaandelijkse retours der de klas Amsterdam-Bern f 94.10, Am- sterdam-Innsbrück f 97,60, Amsterdam- Chamonix f 109,90 en Amsterdam-Tu- rijn f 120,65. Ter oriëntering bij het vaststellen van de begroting dan ten slotte nog enkele cijfers over gezelschapsreizen: de Ne derlandse Reisvereniging organiseert reizen naar de Zwitserse wintersportge bieden in de prijzen van f 137 (negen WIE ZIJN VACANTIE nog niet heeft opgesoupeerd of baas is over z'n eigen tijd en over een handjevol contanten bedenke, dat het seizoen voor de winter sport is aangebroken: de tijd van skiën en zonnen in de hooggeberg ten van Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië. Een dure liefhebberij? 't Is maar net hoe men het aanpakt; een wintersportvacantie in de Alpen behoèft helemaal niet zoveel duur der te zijn dan een gewone vacan tie in die oorden. Moge bijgaand artikel daarvan het bewijs leveren en moge het de lust tot reizen-in- de-winter opwekken.' dagen Adelboden) tot f 326 (zeventien dagen Schuls Tarasp); naar Oostenrijk van f 158 (elf dagen Schruns) tot f 282 (zeventien dagen Jamtal-hut). De Na tuurvrienden schreven reizen uit van f 145 (dertien dagen Midden-Zwitser land) tot f 186,50 (vijftien dagen Tirol). Er zijn reisbureau's, die reizen organi seren variërend van f 245 (vijftien da gen Tiol) tot f 339 (zestien dagen Nrd- oost-Zwitserland). Dit is maar een greep; men kan duurder en waarschijn lijk ook goedkoper. Maar zoals ge zegd kijk uit met welk reisbureau ge in zee (in sneeuw) gaat. Wil men ze kerheid, dat men aan „een goed adres" is, dan kan men zich zo schrijft ons de ANWB tot deze toeristenbond wenden; daar beschikt men over alle gegevens. Alle begin is moeilijk. 7ELFS MET HET BLOTE OOG is duidelijk te constateren, dat de Westertoren van Hindelopen „Plsa-allures" gaat aannemen. Het acht en veertig meter ho ge bouwwerk leunt met zijn volle gewicht tegen de kerk, die, naar de stand van de achtergevel uitwijst, een ietsje schijnt mee te geven. Wanneer de werking van de toren niet tot stilstand komt, za! de spits (een beter uit de kluiten ge wassen broertje van de veelbesproken toren van Oldeboorn) op de kerk terecht komen. Na het aanbrengen van een nieuwe, geheel betonnen fundering in 1932, is de Westertoren alweer bijna dertien centimeter uit het lood gezakt, waardoor hij het zorgenkind van het gemeentebestuur en de Rijksmonumentenzorg is gebleven. Geen gunstig resultaat na nieuwe fundering TOEN HINDELOPEN in 1615 met deze, in voorname stijl opgetrokken toren werd versierd, zal hij kaarsrecht voor de kerk hebben gestaan. Een paar hon derd jaar heeft hij dit kunnen volhou den, tot de zwakke constitutie van de eenvoudige houten paalfundering eiste dat hij zijn heil ging zoeken bij de kerk. Dit had fatale gevolgen, want in 1913 stelde het bureau voor driehoeks meting vast dat de toren ongeveer 1.35 meter overhelde. Negentien jaar later was dit uitgegroeid tot 1.48 m., een verschil dat alarmerend genoeg was om de betrokken autoriteiten tot spoed te manen. Nog datzelfde jaar (1932) werd de vrijwel verteerde houten paalfun dering vervangen door een op beton nen palen rustende, betonnen plaat. Voor architect en aannemer overigens een spannende bezigheid, daar de toren op geen enkele manier kon worden ge stut. De nieuwe onderbouw was bere kend voor enkele malen het gewicht van het gebouw, zodat tot geruststelling van gemeente en monumentenzorg, verdere verzakking onmogelijk was ge worden. GEEN RESULTAAT VLAK na de oorlog (1946) wijdde het bureau voor driehoeksmeting aan dacht aan de Hindeloper toren. Men constateerde een verzakking van acht en een halve centimeter in de periode 1932—1946. De nieuwe fundering had dus niet de verwachte en gewenste uit werking gehad! De goede raad, die in dit geval heel „arm" was, zocht het gemeentebestuur (hoe kan het anders?) bij Rijksmonu mentenzorg, die onmiddellijk een expert stuurde. Deze adviseerde een schietlood in de toren te laten aanbrengen, waar door regelmatige controle mogelijk werd VANOUDS is het „uitbrengen" van de hier gebouwde schepen het werk van de „runners". Voor uitsluitend een enkele reis worden de mensen gemon sterd. Vroeger een rauw .«volkje over het algemeen, dat met het mijn en dijn (Van onze speciale verslaggever) £EEN ZINNIG MENS zal bij vtjprkeur in het bosrijke Baarn naar zeelui zoeken. En toch zitten er daar een paar. Vijf gebroeders, die er in een. drachtige samenwerking een zeemansbedrijf hebben gegrondvest, dat uniek is niet alleen in onze Nederlandse samenleving, maar zelfs in de gehele wereld. Het is een redersbedrijf zonder eigen schepen. Een redersbedrijf, dat van A tot Z het transport verzorgt van schepen, die voor rekening van buitenlandse opdracht gevers in ons land werden gebouwd en in het land van bestemming moeten worden opgeleverd. Dat unieke bedrijf in Baarn is van de Rederij Gebr. Wijs muller N.V., een naam die in scheepvaartkringen al lang werd tot een begrip, maar overigens niets te maken heeft met de bekende N.V. Bureau Wijsmuller in lJmuiden. De Rederij Gebr. Wijsmuller N.V. werd opgericht door de vader van de vijf gebroeders Wijsmuller, kapitein Johs F. Wijsmuller Sr, die in 1923 overleed. nogal eenzijdig wist om te springen en dan ook een niet al te beste reputatie genoot. In het verleden schijnt het wel eens te zijn voorgekomen, dat het uit gebrachte schip zijn eindbestemming nimmer bereikte. De heren hadden het onderweg maar prijs verklaard. Voor wie de schade daarvan te betalen kre gen, moeten dit onpleizierige ervaringen geweest zijn. Op serieuze en eerlijke basis zo'n runnersbedrijf uit te oefenen, de gebroe ders Wijsmuller, die van vaderszijde de trek naar de zee hadden meegekregen, zagen er brood in. In 1938 stapte de oudste van de vijf 28 jaar erin. Hij had tenslrftte alle bevoegdheden en in middels al een stuk zeemanservaring, op Nederlandse en Engelse schepen opge daan, waarop sommige ouderen zelfs ja loers mochten zijn. Overigens leefde in hem de herinnering voort aan zijn op 46-jarige leeftijd gestorven vader, die hetzelfde bedrijf in 1909 begonnen was en zich er een uitstekende reputatie mee had opgebouwd. HET EERSTE TRANSPORT in 1939, dat de 28-jarige Johs F. (Jan) Wijs muller werd toevertrouwd, betrof het uitbrengen van de bü de Werf Gusto" te Schiedam gebouwde hopper cutter „Sandon I". Het wat logge vaar tuig moest naar Siam. Het is in zoverre een avontuurlijke reis geweest, dat het een haar gescheeld heeft, of het was ?n de grond geboord. In Djiboeti werd het voor een Duitse hulpkruiser aangezien, toen het onaangediend, omdat er geen radio aan boord was, 'de haven in- stoomde. Nauwelijks begonnen, legde de oorlog dit jonge bedrijf stil, maar na de oorlog werd het werk, zodra mogelijk, weer opgevat. En met versterkte energie. Want inmiddels hadden ook de vier broers van Johan F Jr alle vereiste pa pieren in de zak gekregen om volle ver antwoordelijkheid op de schepen te kunnen dragen. Ueïantiuo-aïde.Pfóhe.i d EN VEELAL is die verantwoordelijk heid niet gering. Niet alleen, omdat het zulke enorme kapitalen zijn, die hun in goed vertrouwen in handen ge- De ski velden van Riffelberg geven worden, maar ook omdat men al tijd te werken heeft met onberekenbare factoren, die soms het onmogelijke ver gen. Nu eens komt men in een asregen terecht van een rr.ijlen verderop vuur brakende vulkaan, dan weer tornt men dagenlang tegen een orkaan. Men mag zeggen: „Maar dat is het zeemansleven". En dan heeft men gelijk. Maar men ver- gete dan niet, dat hier in dit geval de moeilijkheden altijd moeten worden op gelost met een tot een minimum be perkte bemanning. Onder zulke omstan digheden is het niet pleizierig als de kok een blinde darmontsteking krijgt. Er is natuurlijk geen dokter aan boord. Wat doet een commandant onder zulke omstandigheden? „Ceef hem penicilline- injecties en sulfa-tabletten", heeft kapi tein Bram Wijsmuller gezegd, wie dit grapje overkwam, toen hij met een transport op weg was naar Hollandia op Nieuw-Guinea. Met volle kracht is mon vervolgens op de eerste de beste haven afgestoomd: Singapore. De ge waarschuwde dokter kwam het schip op de rede al tegemoet. Enfin, de diagnose was niet helemaal juist ge weest. Nierstenen, in plaats van blinde darmontsteking. Tenslotte kan een ka pitein ook niet alles wetenEn een dergelijke diagnose stellen is iets an ders dan een opvarende een kies uit trekken met een fitterstang. En ook daarvoor wordt een runnerskapitein soms onderweg geplaatst EN BEGRIJPT, dit soort affaires zijn maar bijkomstigheden van de verantwoordelijkheid, die men draagt voor schip en bemanning. Anders wordt het wanneer men onder niet bij zonder gunstige weersomstandigheden in de Golf van Biskaje merkt, dat een vermoeide krukas van de onhandelbare bergingsponton of kameel, die je naar het Suezkanaal te brengen hebt, het be geven heeft. Gesleept door het zuster- vuulveruallu geclI ufsellullll. vel[ schip, waarmee de reis gemaakt werd, Worden. De overtocht duurde maar werd naar EI Ferrol del Candillo in Noord-Spanje gevaren. Na overleg met assuradeuren in Nederland werd beslo ten de reis in sleepverband voort te zetten. Dank zij een bijgezet zeil van alle beschikbare zonnetenten aan ge- improviseerde ra's werd een snelheid gelopen van 4M zeemijl, en zo kon de topprestatie geleverd worden toch nog in 25 dagen Port Said te bereiken. De installatie van een compleet zend- en ontvang-radio-apparaat in Gibraltar had slechts 24 uur oponthoud gegeven. De beste reis voor de zeeman is altijd de vlotste reis. En uitsluitend naar dit soort reizen streven dus ook de gebroe ders Wijsmuller. Maar toch zijn ze blij, dat er altijd zoveel moeilijkheden te overwinnen zijn. „Waren die moeilijk heden er niet", zo zei de heer Bart Wijsmuller ons, „dan zouden wij geen reden van bestaan hebben. En daarom, voor wat ons betreft, hoe meer moei lijkheden hoe liever. Onze organisatie is er op ingesteld. Desnoods brengen we de schepen alleen onder zeil naar de andere kant van de wereld. Daar is ten minste vakmanschap voor nodig. En vakmanschap, dat is de eerste eis, die wij stellen. Dan is het ons mogelijk in nauwelijks vijftien uur het Suezkanaal door te lopen. Dan weet je de weg om tussen Vrijdagmorgen en Maandagmid dag in Lissabon een vervanger voor een in elkaar gelopen pomp, die per KLM uit Nederland moest komen, te instal leren. Dan weet je ook wat convooi- varen is." OP 23 AUGUSTUS vertrok onder verantwoordelijkheid van de rede rij Gebr. Wijsmuller N.V. te Baarn een convooi van vier schepen uit Rot terdam met respectievelijke bestemming Nieuw-Guinea, Conakry (West-Afrika) en Brazilië. Dit convooi van vier sche pen stond tot Tanger onder leiding van 1 apitein Antonie B. (Toon) Wijsmuller. Nauwelijks enkele weken later, op 3 Sept., kreeg de N.V een convooi van zes schepen, alle bestemd voor de Repu bliek Indonesia. Hoewel men met zeer zwaar stormweer te kampen kreeg in de Indische Oceaan, behoefde het con- vooiverband geen ogenblik verbroken en tevens een juist beeld kon worden gevormd over de snelheid en de aard van de werking. Aan de hand van deze uitkomsten zouden eventueel maatre gelen kunnen worden genomen. In de periode van 1946 tot 1948 was het ver schil drie en een halve centimeter van 48 tot '50 drie millimeter en van '50 tot '52 vier millimeter groter geworden Vergelijking van deze cijfers stemt op timistisch. Inderdaad is er een vooruit gang te bespeuren, maar de vreugde volle mededeling van Monumentenzorg op 15 September 1951 werpt een ander licht op de zaak. Op diezelfde datum werd namelijk een stilstand geconsta teerd, terwijl men tien maanden later bij de periodieke meting weer vier mil limeter verschil noteerde. De stilstand is dus maar van korte duur geweest en de toren zakt weer rustig verder. De kerk doet mee DAPPORTEN UIT 1948 wijzen uit, dat voornamelijk de spits scheef trekt. Het vreemde is echter, dat nergens 'cheuren en dergelijke op een breuk ter hoogte van de kerknok, wijzen. Wèl is de achtergevel van de kerk in de loop van de tijd, evenals de toren, achterover gaan hellen. Misschien moet de oorzaak dus worden gezocht in de werking van de toren zelf. gecombineerd met een misplaatste „toegeeflijkheid" van de kerk. Normaal verzakken is door de stevige fundering vrijwel uitgeslo ten. Hoe het ook zij, wanneer de Wester toren nog meer uit het lood zakt, zal, na verloop van tijd, in Hindelopen de nood klok gaan luiden. Gelukkig zijn de be trokken instanties op hun „qui-vive" zo dat het fraaie bouwwerk niet voetstoots ten onder zal gaan. Het convooi van zes patrouille vaartuigen, in Nederland gebouwd voor rekening van de Indonesische regering, klaar voor het vertrek in de Parkhaven van Rotterdam. Duidelijk is te zien, dat de toren naar de kant van de kerk sterk overhelt. 38 dagen, waarbij 8600 zeemijlen wer den afgelegd. Op het moment, dat het convooi met de zes patrouillevaartuigjes voor de Republiek Indonesia in Tandjong Priok arriveerde, waren de vijf gebroeders Wijsmuller over de gehele aardbol ver spreid. De oudste bevond zich in New York, waar deze rederij eveneens een kantoor heeft, de tweede in Tandjong Priok, de op één na jongste in Rio de Janeiro, de jongste op het traject Sin gapore—Hollandia (Nieuw Guinea), en de middelste te Baarn, op kantoor nieu we transporten voorbereidend. Een voortvarende zeevaardersfamilie, zouden we zo zeggen, die in betrekke^ lijk korte tijd het vertrouwen in haar geslacht volkomen bevestigde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 9