Is de school wel volmaakt? 1 Korp. Jan Dekker uit Hoorn vertelt zijn belevenissen Duits jeugdleider in arrest wAi ZOU je in de scholen voor jonge mensen van twaalf tot negentien jaar 1 graag anders geregeld zien? Zó luidde onze laatste vraag. En wij voegden er onmiddellijk aan toe, dat geen critiek op leraren werd bedoeld.... Met prijzenswaardige ijver hebben vooral de scholieren getracht, hun oordeel te formuleren. Enkelen deden dit zeer uit voerig over het algemeen hielden ook zij zich aan de grote lijnen en zij verdron ken niet in détail-critiek. Mij lijkt het het beste, de interessantste van deze uit gebreide beschouwingen te plaatsen en daarna, zonder namen te noemen, de voornaamste wensen op te sommen, die door anderen werden uitgesproken. Het spreekt wel vanzelf, dat de jongste garde bij dit onderzoek vrijwel ontbrak: ze heeft nog niet genoeg ervaring om over een ingewikkelde kwestie als schoolorganisatie een ietwat bezonnen oordeel uit te spreken. Ook de meeste meisjes lieten verstek gaan blijkbaar interes seert haar dit probleem minder dan de kwesties, die tot nu toe aan de orde werden gesteld. De vergefen categorie Jonge mensen zeggen hun mening en uiten wensen Interessant stuk Laat de schoof zoals zij is Deiermineerschool Overige epistels Catalina vloog legen Libanese berghelling.... Afschuwelijke nacht in opengereten toestel £n nu de etyde kueüie Radiopeiiingen waren onvoldoende Spaans kardinaal valt de Protestanten aan O.a. verdacht van een dubbele moord Franse nota over de Saar in Bonn overhandigd Kanker als doodsoorzaak ZATERDAG 27 DECEMBER 1952 alleen tot een plan, dat mogelijk voor bestudering en uitwerking vatbaar is. Allereerst het mondeling examen, dit moet plaats hebben in een natuurlijke, vertrouwde omgeving, in gezelschap van, behalve een eigen leraar, een vreemde examinator. Het cijfer hier van mag niet te veel a'fwijken van het gemiddelde cijfer voor mondelinge beurten in het laatste schooljaar ge geven. Als dit wel het geval is, moet er een z.g. herexamen plaatsvinden en een onderzoek naar de psychische aard van de candidaat worden inge steld om vast te stellen, of de zenuwen weer een woordje meespraken. Een schriftelijk examen zal bestaan uit verscheidene opgaven, die op verschil lende dagen, onder toezicht van weer een vreemde toezichthouder en in ver trouwde omgeving, gemaakt moeten worden. Het gemiddelde cijfer van deze opgaven geeft het eindcijfer voor het schriftelijk. Zo komt er ook een eind aan de upday voor de één, die de down-day voor de ander is. Verder ben ik er een voorstander van om voor elk examenvak een apart diplo ma af te geven. Er zullen dan tenmin ste geen candidaten meer zijn, die voor'alles zakken of voor alles slagen. JAN KEUKEN, 17 jaar, B 82, Nw. Niedorp. Als tweede komt Hans Reinders aan het woord, die weinig critiek heeft en een open oog voor de realiteit. LIET doet me veel plezier, dat de scholieren nu eens zelf in de gele genheid gesteld worden, hun opinie aangaande bepaalde onderwijsmetho den uiteen te zetten en tevens veran deringen voor te slaan, waaronder er zeker zullen zijn'die, of al bij sommi ge onderwijsinrichtingen toegepast worden of later stellig in gebruik zullen worden genomen. Ook ik heb zo het een en ander op mijn hart, wat ik voor de duidelijkheid maar schema tisch resumeer. TALEN: a. Het laten vervallen van één der minst belangrijke vreemde ta len, waarvoor dan Esperanto in de plaats zou moeten komen. Uit utilita ristisch oogpunt is het dan echter noodzakelijk, dat dit universeel inge voerd wordt. b. Met behulp van de gramofoon (óók thuis) de uitspraak perfectionne- ren. c. Het toepassen van de verworven kennis in het buitenland tijdens de vacantie's. (Men zou hiervoor een soort uitwisselingsorganisatie in het leven kunnen roepen) en ook door buitenlandse krantenlectuur. Ned. taal: De leerlingen verplichten een aantal goede boeken van bekende Nederlandse schrijvers te lezen. WISKUNDE: De leerlingen zo gauw mogelijk duidelijk maken, dat algebra van groot practisch belang is bij het uitwerken van diverse vraagstukken. Men moet namelijk belangstelling voor het schijnbaar nutteloze vak wekken. Bij de meetkunde zal de film zeker ten goede aangewend kunnen worden, tevens kan het gebruik vem verschil lende kleuren een ingewikkelde con structie vaak heel wat aanschouwelij ker maken. PHYSICA en CHEMIE: Interessante vakken voor iedereen, mits goed aan gepakt. Veel verduidelijkende toestel len, sensationele proefnemingen en vooral enkele wetenschappelijke ex cursies kunnen wonderen verrichten. BOEKHOUDEN en HANDELSRE- KENEN: Geef de scholieren het idee» van eigen belang, door de practijk enigszins na te bootsen. Als het za kenleven in de school zo goed moge lijk geïmiteerd wordt, waarbij iedere leerling dus beurtelings voor commis- sionnair, gro*uer of bankier speelt, zullen de resultaten waarschijnlijk wel de moeite waard zijn. Ook lijkt het me nog niet zo gek om het typen als algemeen leervak in te voeren. Het is in elk geval een goede overweging waard. GESCHIEDENIS: Ik zou in de eerste plaats wat meer aandacht besteed wil len zien aan het laatste tijdvak en de streekgeschiedenis en veel minder aan hetgeen zich heeft afgespeeld vöór 1800. Ook voor de uitvinders en ont dekkers acht ik wat meer attentie niet „superflu". Daar ik weet, dat jaartallen vijanden zijn van bijna de hele jeugd, zou ik dat graag anders zien. Mijn idee is: de eeuwen vóór 1800 in twee, drie, desnoods vier tijdvakjes te verdelen en dan niet meer de jaartallen te leren, maar de vakjes, waarin ze thuishoren, b.v. Frederik Hendrik werd geboren in de laatste periode van de 16e eeuw en dus niet 1584. Verder lijken me enige bezoeken aan diverse musea wel rendabel, mits men voor de jongere leerlingen over een behalve deskundig ook amusant persoon weet te beschik ken. AARDRIJKSKUNDE: Ook hier is niet genoeg op de practijk afgestemd. Het is wel degelijk zeer belangri.'k, uit je hoofd te weten of Hilversum nu ten Zuiden of ten Westen van Laren ligt Ik heb eens meegemaakt, dat een aardrijkskundeleraar de wanhoop na bij was, toen hij zich ergens in Neder land zonde kaart en ANWB-borden een weg moest zoeken naar een be paalde plaats. Een doeltreffende me thode lijkt me het uit het hoofd leren tekenen van landkaarten en daarop duidelijk aan te geven, hoe bepaalde plaatsen en bergen ten opzichte van elkaar liggen. Op de geographte aan sluitend zou ik voor de kennis van eigen industrieën weer op het nut van de film willen wijzen, evenals op de excursies. TEKENEN: Laat asjeblieft al d'e oude voorbeelden veirdwijnen. A> schuwlijk in één woord. Hoe tan iemand ooit plezier in dit toch zo uitermate boeiende en interessante werk krijgen. Het natekenen van een stuk natuurschoon, een reproductie van een meesterwerk, modeltekenen, het kan éllemaal. Laat ze eens vrij. laat ze eens iets schilderen, wat ze zelt mooi vinden en niet alleen naar de smaak van de leraar. De resultaten zul len uitwijzen, dat men zo méér berei ken kan dan op die saaie en kinder achtige werkwijze van vroeger. SPORT: Sport op iedere school, zon der uitzondering. Deze uitzonderingen zijn lelijke albino's, die er uit moeten Sportieve jeugd, gezonde mensen. Doch ik ben er tegen gymnastiek als een verplicht vak op de lesrooster te zetten, evenals catechisatie. EXAMENS: Niet zoals zij heden daags gehouden worden! Het is maai al te goed bekend, hoe weinig waarde vaak een diploma bezit, vooral ais men de bezitters ver^eiiikt met ande ren, zon een re- laas zonder einde warden. a!s ik hier verder op in ging. Ik bepaal mij dus LIET maakt misschien een min of meer passieve indruk, wanneer ik hier zonder meer verkondig, dat er mijns inziens in de scholen, zoals wij die op bet ogenblik kennen, weinig of niets veranderd behoeft te worden. Toch ben ik zeker niet iemand, die alles over zich laat komen. Integendeel, wanneer ik het ergens niet mee eens ben, of wan neer ik vind, dat iets anders en beter geregeld moet worden, zal ik heus niet nalaten mijn mening naar voren te brengen. Ik geloof echter, dat er op het school gebied, althans wat organisatie en vak ken betreft, weinig veranderd kan worden. Op de meeste, of eigenlijk op alle middelbare scholen is het pro gramma enigszins overladen. Ik doel hier op het grote aantal vakken, dat wordt onderwezen. Maar wanneer het aantal vakken dan te groot is, welk vak zou men het eerst moeten laten vervallen? Ja, en als je het dan eens heel nauwkeurig gaat bekijken, blijkt, dat je eigenlijk geen van die vakken kunt missen. Je hebt ze allemaal nodig. In de tegenwoordige tijd behoort iemand nu eenmaal van alles een beetje af te weten. Algemene ontwikkeling is iets onmisbaars geworden. Het mag op het eerste gezicht erg mooi lijken, wan neer scheikunde of geschiedenis wordt afgeschaft, maar je zult vroeg of laat toch moeten ervaren, dat je toch ook die vakken eigenlijk niet missen kunt! Want wat is een mens, die alleen weet wat er tijdens zijn eigen (korte) leven gebeurde en er geen flauw idee van heeft, hoe de wereld er vóór zijn geboorte uitzag? En zo zou ik meer voorbeelden kunnen noemen. En wat de schooltijden betreft, er zijn velen, die pleiten voor halve da gen. Waarom? Je zult toch, in hetzelf de tijdsbestek, precies hetzelfde moeten presteren als wanneer je hele dagen school hebt. Die vrije middagen zijn dus niet meer dan een wassen neus. In werkelijkheid zijn het helemaal geen vrije middagen, want wanneer je ze toch als zodanig beschouwt en gebruikt, zul je er mettertijd zelf de zure vruch ten van moeten plukken. Ik vind die „vrije" middagen daarom gevaarlijk! Nee, ik geloof, dat organisatorische vei"andcringen eigenlijk alleen maar verslechteren kunnen, ook al lijken ze in het begin op verbeteringen. En om dan tenslotte nog even op de schoolgebouwen te komen; daar kan m.i. toch zo hier en daar wel iets aan veranderd worden. Ik heb zelf de laat ste vijf jaar les gehad in een gebouw, waar je niet mag stampen, omdat jo anders een gat in de vloer trapt en waar, tijdens een sneeuwbui, binnen precies evenveel, zo niet meer sneeuw valt dan buiten. Ruime, frisse en water dichte gebouwen lijken mij daarom in het geheel geen overbodige luxe. Maar verder zou ik zeggen: Laat de school zoals hij is; dan komen wij er zelf het beste af! HANS REINDERS. Geelvinckstraat 92, Castricum. In de derde plaats een pleidooi voor wat onderwijsmensen gewoon zijn de determineerschool te noemen: JAE VRAAG werd gesteld, wat ik in het onderwijs van jonge mensen van 12 tot 19 jaar anders geregeld zou wil len zien: Allereerst de keuze van het vak. Veel jongens van 12 of 14 jaar gaan, na de lagere school doorlopen te hebben, naar de ambachtsschool. Zij kiezen een vak. Maar juist dat vak kiezen kan naar mijn mening een jongmens van 12 of 14 jaai niet. Soms worden zij geraden door hun ouders of opvoeders, ook vaak is het een gril om een bepaald vak te leren, waarvoor geen aanleg aanwezig is. De oplossing zou zi.in: Geen am bachtsschool direct na de lagere school, maar een algemene school van voort gezet of uitgebreid lager onderwijs (ULO). Nu weet ik, dat in veel gezin nen het geld schaars is en dan moeten de kinderen zo gauw mogelijk gaan verdienen. Maar misschien zou dit enigszins kunnen worden opgevangen door de kinderbijslag niet van 0 tot 16 jaar (bij schoolgaande kinderen tot 18 jaar) maar b.v. van 6 tot 21 jaar uit te keren. Pas na deze algemene school kan een vak gekozen worden en een ambachtsschool gevolgd worden, die zoals van zelf spreekt dan op hoger plan staat. Zij, die door willen leren, kunnen normaal een HBS of andere hogere school volgen. Deze scholen zou den het met minder leerjaren kunnen doen, daar een uitgebreid lagere school gelijk kan staan met de lagere klassen van een hogere school. Als tweede punt wil ik aanhalen: Meer lesuren op de scholen en geen huiswerk! Wanneer de lesuren ver ruimd zouden worden, kunnen de leer lingen op de scholen leren, b.v. in een conversatiezaal of iets dergelijks, waar zij, ieder naar vrije keus, zich aan een vak kunnen wijden onder het toezicht van de leraar (of leraren). Dit dan buiten de bestaande lesuren om. Hier door kan de leerstof in hetzelfde pro gramma behandeld worden, maar niet thuis, met het onder invloed staan van radio, schaatsenrijden, enz. Zouden de lange vacanties ook geen invloed heb ben op het werkprogramma, dat moet worden opgehaald door het huiswerk? Voorts wat psychologie en sexuele voorlichting. Dit hebben wij jonge mensen zo nodig. De vaderlandse ge schiedenis kan op een andere leest ge schoeid worden. Wat hebben wij aan al die jaartallen van vermoorde voorva deren en oorlogen. Er zijn m.i. nuttiger dingen uit de geschiedenis te leren. Ilc denk b.v. aan kunstgeschiedenis, inpol deringen enz. Als laatste dit: Iedere leerling gen getuigschrift, waarop voor elk vak ver meld wordt een gemiddeld cijfer van het laatste leerjaar. Iedere leerling heeft wel een bepaald vak, dat hen niet erg ligt. En soms wordt hen daardoor het diploma onthouden, terwijl hij of zij met de overige vakken wel mee kan komen. Hiermee samenhangend komt het eindexamen te vervallen. Dit is naar miin mening niet iets, waaruit blijkt of je wel of geen diploma ver diénd hebt. Veelal wordt het gevraagde neergeschreven in een zenuwachtige, dus abnormale toestand. Wij willen allemaal iets worden in de maat schappij. Wij willen vooruit komen. Dit vooruit komen ligt toch aan je persoonlijkheid en je karakter met be hulp van je opgedane kennis. De we reld vraagt niet wat je kan. maar hoe je het doet. En juist dit doen is bij ieder mens verschillend K. MEESTER, leerling tekenaar in Amsterdam, 18 jaar. TEDERE LEZER zal moeten toegeven, dat hier nergens sprake is van bitte re, oppervlakkige veroordeling van wat historisch is gegroeid, maar dat er ern stig wordt gezocht naar een oplossing van moeilijkheden, die ook de insider kent. Vooral de derde brief geeft stof tot overdenking, omdat er het vraag stuk van de (nu meestal voortijdige) beroepskeuze aan de orde wordt ge steld - een probleem, waarop wij later terugkomen. TN de overige epistels vinden we ver- schillende punten terug, die onze eerste mederweker formuleerde. Bo vendien ontdekten we de volgende wen sen: 1. een jonge gymnasiast constateert, dat verschillende leraren tijdens een trimester niet meer dan één proefwerk geven: hun 2e rapportcijfer is daardoor niet voldoende gemotiveerd en de stof is te uitgebreid voor één avond: hij vraagt veel korte repetities en niet meer dan één per dag. Ook pleit hij voor het schriftelijk overhoren van les sen. 2. een oudere lotgenoot van deze knaap vindt meer voorlichting gewenst bij de keuze tussen A- en B- afdeling; bovendien verdeling van de proefwer ken over het hele kwartaal en een ge ringere betekenis van de cijfers. Daar aan voegt hij de volgende beschouwing toe: „Mijn belangrijkste argument voor de, Onder de rechtstreekse invloed van Rusland heeft de bevolking van Oost-Duitsland het Kerstfeest op andere dan tot nu toe gebruikelijke wijze moeten vieren. Alle partij organisaties hebben haar best ge daan om dit christelijke feest tot een politieke vertoning te maken. Op de foto ziet men hoe leden van een jeugdorganisatie een „kerst nummer" doen horen met pauken en trompetten. zeer interessante vraag, wat in ons on derwijs anders geregeld moet worden, is ongetwijfeld, dat men veel meer met zijn tijd moet meegaan: ons onderwijs is op zeer veel plaatsen te ouderwets geworden. In de eerste plaats komen de talen voor „moderni sering" in aanmerking: in de lagere klasse wordt te veel tijd aan Grieks en Latijn besteed (wat desondanks nuttig is voor het vormen van een goed inzicht en een goede algemene ontwikkeling) beter had men m.i. de uren voor deze oude talen wat kunnen beperken en de moderne wat meer moetep geven, die immers bijna overal tegenwoordig ver eist worden. Daarbij moet men tot de moderne talen vooral niet vergeten het Nederlands te rekenen, want men zal toch allereerst goed thuis moeten zijn in eigen taal- en letterkunde, en dit is nu niet vaak 't geval! Kijken wij ver der langs de lijst van vakken, dan valt ons oog. natuurlijk, op geschiedenis, waarin men nog veel kan veranderen. Gelukkig heeft men ingezien dat jaar tallen zo veel mogelijk vermeden moe ten worden, maar men is niet zo ver durven gaan (of heeft men er niet aan gedacht?) voortaan één of twee uur per week aan actuele geschiedenis te wij den, wat zeer te betreuren is, daar toch enigszins droge stof dan verlicht wordt door iets wat de meesten meer boeit. Tenslotte lijkt het mij wenselijk voor natuurlijke historie te pleiten. Want dit mooie en nuttige vak heeft men op ongelukkige wijze in twee delen ge splitst in de eerste en tweede klas een gedeelte en in de vijfde en zesde de rest. Waarom had men niet voor de derde en vierde klas desnoods één uur per week kunnen aftrekken voor dit vaak veronachtzaamde vak? Dit zou n.1. tot een mooie verdeling van de stof lei den, terwijl men niet dat hinderlijke heeft van vergeten kennis in de vijfde. Verder kan ik niets dan goeds vinden in het gymnasiale onderwijs, dus meer veranderingen behoeven volgens mij eventueel niet in beschouwing genomen te worden." 3. verschillende inzenders vragen dan nog: minder huiswerk voor Maandag, de instelling van een speelkwartier na de eerste twee of drie lessen, gro tere vrijheid bij de keuze van examen vakken („alle vakken verplicht volgen, maar alleen Nederlands als examen vak verplicht en verder de keuze van een gegeven aantal uit de rest"), af schaffing van de recente poging op simmige scholen om de rap porten enkele weken vóór de va- cantie uit te reiken (..je voert dan die laatste weken helemaal niets meer uit") Het spreekt vanzelf, dat enkele van de ze begeerten aanleiding geven tot vra gen, die later aan de orde zullen wor den gesteld. (Van een onzer redacteuren.) ,UET is haast ongelofelijk dat acht man het avontuur in de Libanon overleefd hebben," vertelt meccano Jan Dekker, één van de leden der bemanning van de Catalina-vliegboot, welke Vrijdag 19 December daar tegen berghelling te pletter is gevlogen. „Ik noem het een wonder, dat toen de machine tegen de grond botste, slechts de man achter het stuur, sergeant vlieger Roeby dodeluk werd gewond. Een groter wonder is het nog, dat de overige acht de nacht met zijn vijftien graden vorst overleefden - we waren allemaal in tropenuniform en het grootste wonder is wel, dat de volgende morgen de zon doorbrak en de mist deed optrekken, waardoor we een kilometers lager gelegen dorp konden zien en bereiken. Volgens de mensen daar gebeurt het bijna nooit, dat in dit jaargetij de mist optrekt 1 Moeten jonge mensen zakgeld hebben? Waarom wel? Waarom niet? I Zo ja, hoeveel? En als ze zélf verdienen en thuis wonen, moeten ze dan un loon helemaal of gedeeltelijk aan moeder afdragen? Vertel ook hoe je je zakgeld behoort te besteden. Brieven zo spoedig mogelijk aan D. L. Daalder, Komlaan 8, Bergen TAN Dekker is vijfentwintig jaar. Hij J is nu teruggekeerd bij zijn ouders c"'e in de Geldersesteeg te Hoorn wo nen. Zeven jaar geleden was hij knecht in de smederij van de heer Visser te Wij- denes, maar Dekker wilde wat meer van de wereld zien en hij tekende als vrijwilliger bij de marinevliegdienst in Indonesië. Van 1947 tot 1949 heeft hij dienst gedaan als boordmeccano op de vliegbasis Surfabaia. Daarna kwam hij een poosje thuis en ging toen naar Arnhem als insi;\ ,leur van de front dienst. Maar de tropen lokten weer en in October 1951 vertrok hij naar de ba sis Biak in Nieuw Guinea. De dienst daar viel niet mee, het was er saai en heet. Dekker maakte ver schillende tochten met een Catalina naar de Wisselmeren en hij kent de donkere vrienden van dr Victor de Eruin (Jungle Pimpernel). Deze maand kwam het bericht, dat een der vlieg- ioten voor een grote revisie'naar Ne derland gevlogen moest worden en ne gen man zou de tocht meemaken. Kor poraal Dekker was meteen aan het eind van zijn dienstverband. Op 31 December werd gestart. Men vloog via Laboean op Borneo, Singa pore, Colombo, Karachi naar Basra. Van Basra zou een sprong naar Cyprus worden gemaakt. Het weer was slecht, maar het eer ste deel van het traject verliep toch goed. Even voor het Libanongcbergte echter kreeg het vliegtuig geen voldoen de radiopeilingen meer en daaraan is het te wijten, dat de bemaninng niet precies wist waar ze zich bevond. De Catalina vloog op ruim vijfentwintig honderd meter en het was verschrikke lijk donker. Opeens kwam de klap. Het toestel was tegen een helling gevlogen en scheurde helemaal open. Veel weet Jan Dekker zich daarvan niet te herinneren, want hij sloeg met zijn hoofd tegen een instrumentenbord en viel bewusteloos op de grond. Toen hij weer bijkwam stoof de sneeuw om hem heen Hij hoorde zijn naam roepen en kroop door een scheur in het toestel naar bui ten. Zijn bovenlip was gescheurd en zijn ondertand zaten een beetje los, maar verder ging het wel. Sergeant Roeby was er vreselijk aan toe. Hij was met stoel en al uit de Ca- ,,Een dodelijke pest... Kardinaal Segura, aartsbisschop van Sevilla, heeft de Spaanse Katholieken in een herderlijk schrijven aangeraden „de afschuwelijke plaag der Protes tantse propaganda" niet te onderschat ten. Hij vergelijkt de Protestantse vlug schriften met „muggen die de kiem van een dodelijke pest bij zich hebben" en wijst er op, dat dergelijke propaganda bij de wet verboden is. De kardinaal heeft vooral bezwaar tegen het Protestantse geschrift „De enige weg naar verlossing", waarin, zo zegt hij, „een poging wordt gedaan om aan te tonen dat de Katholieke kerk nie( de enige weg naar eeuwige verlos sing is". Kardinaal Segura haalt een brief van een geestelijke aan, waarin deze zegt dat het aantal protestanten in Spanje slechts één procent van de bevolking ïrfmaakt, maar dat het aantal dagelijks toeneemt. Tenslotte doet de kardinaal een beroep op de organisaties van de Katholieke Actie tot samenwerking op dat de Protestantse propaganda gestuit worde. Een leider van de „Bund Deutscher Jugend" (de „B.D.J."), die sterk natio nalistisch is ingesteld, is gearresteerd onder verdenking in April 1945 een Duitse militaire dokter te hebben ver moord. De arrestant heet Alfred Heise De politie heeft medegedeeld, dat hij de moord bekend heeft en als motief'op gaf dat de vermoorde „zich op anti- nationaalsocialistische wijze gedroeg" De politie verklaart voorts, dat Heise er ook van wordt verdacht een Pool, die niet wilde werken, te hebben vermoord Zij deelde ook mede, dat Heise tot 1943 eerste luitenant in het voormalige Van Franse officiële zijde is gisteren te Bonn vernomen, dat de Franse Ho ge Commissaris in West-Duitsland, Pon- cet, de Westduitse Bondskanelier, Ade- nauer, Dindag een nota heeft overhan digd, welke het antwoord is op Ade- nauers nota van 16 October over het Saargebied. De inhoud van het Franse antwoord kon niet worden medegedeeld. Duitse leger is geweest, In dat jaar werd hij plaatselijk leider van de Hit- Ier Jugend", om later districtsleider van de „Weerwolf" te worden, een fanatie ke groep, die poogde aan het einde van de oorlog een tegen de Westerse ver bondenen gerichte ondergrondse orga- niPnfip nr» tn hmi nisntie op te bouwen. Enkele leiders der „B.D.J." zijn Ee- noemd in de berichten over een kortge leden ontdekte verzetsgroep, welke als guerillastrijd tegen het rode ?r moeten voeren, indien dit Plotseling West-Duitsland zou zijn bin nengevallen. J D n bijna de helft van de in iqii overleden 42.338 Londenaren was de doodsoorzaak kanker of een hartee b.ck aldus een medisch "ppon va^ "e Londense graafschapsraad. 7639 mensen stierven aan kanker, 12.991 aan hartgebreken en 1.279 aan tbc. NAARDEN WIL GEEN SAMEN- VOEGING MET BUSSUM riJ Vari Naardcn hebben aan de gemeenteraad een nota doen toeko men, waarin zij uitvoerig het vraag stuk bespreken van annexatie met Bussum. Zij komen tot de slotsom, dat mno? ja c annexatie niet moet aanvaarden. talina geslingerd en had al zijn ledema ten gebroken. Na een paar uur is hy overleden De andere bemanningsleden bleken al le min of meer gewond, maar hun toe stand was niet levensgevaarlijk. Het toestel was niet in brand gevlogen en men zocht beschutting in n' der compar timenten die nog enigszins in.act waren gebleven. Een paar radio-apparaten bleken nog te werken en rribn begon noodseinen uit te zenden. Een Dakota van een Syrische lucht vaartmaatschappij ving deze signalen op en week van zijn route af om de Ne derlanders op te sporen. Wel heel tra gisch is het, dat het toestel daarbij ook tegen een berg te pletter is gevlogen, waarbij tien van de zestien inzittenden om het leven kwamen. T)E NACHT was voor de acht Neder landers afschuwelijk. Het vroor vijftien graden en de wind floot door de scheuren van het vliegtuig. Korpe- raal Dekker heeft niet anders gedaan dan zijn voeten wrijven die dreigde te bevriezen, en in zijn handen blazen. Slapen betekende een wisse dood. Toen het licht werd was het vreselijk mistig. Maar er moest wat gedaan wor den. Vier mannen, onder wie Dekker, besloten maar op goed geluk af de helling af te dalen. Ze zonden zich met touwen aan elkaar vast en juist toen ze zouden vertrekken brak de zon door, de mist trok op en diep in het dal zagen ze een dorpje. Na een tocht van uren arriveerden ze daar. Er werd links cn rechts getelefoneerd en spoedig was een redingscolonne van het leger met een dokter aanwezig. Die colonne is er in geslaagd de ander Nederlanders ook naar beneden te halen. Maar van hun bagage hebben de jongens niets terug gezien. De dokter liep naderhand rond met het fototoestel van de verongelukte sergeant Roeby. De Libanezen houden er volgens de heer Dekker een jutters- mentajiteit op na. Ze vinden het een volkomen natuurlijke zaak, dat ze an dermans eigendommen uit een veronge lukt vliegtuig pikken Maar overigens is de korporaal wel te spreken over de Libanezen. De Neder landers werden in Cedres, zo heette het plaatsje, goed verzorgd. De volgende dag gingen ze naar Beiroet, dat honderd Kilometer verder ligt. Ze zagen ook nog de verongelukte boot de „Champollion" en spraken het Hollandse meisje mej. Hulsman dat het had gepresteerd om van het wrak naar de wal te zwemmen. Een paar dagen zijn ze in Beiroet ge weest en toen konden ze in een KLM toestel stappen, dat hen naar Nederland bracht. Woensdagavond landden ze op Schiphol. Vader cn moeder Dekker hadden er geen notie van wanneer hun zoon zou arriveren en derhalve was er geen fa milie om hem te verwelkomen. Hij reis de rustig per trein naar Hoorn en stap te onaangediend de ouderlijke woning binnen. Nu, er is toen wel even gehuild en daarna is er feest gevierd. Wat Jan Dekker nu gaat doen? HÜ V\eet het nog niet. Voorlopig heeft hü zesentwintig dagen de tijd om te over denken of hjj zal bijtekenen of probe ren een burgerbaan te krijgen. DUITSE VISSERSBOOT VERGAAN i «^l^rt. metende Duitse stoomtrei- Ebeling" uit Bremerhaven is op 23 December in het zeegebied ten Wes ten van IJsland in een zware storm ver- ®aanv,„**,et SC'1'P had een bemanning van 20 koppen. Iin een telegram aan Paus Pius ac twaalfde heeft de vice-premier van uost-Duitsland, Otto Nuschke, om in terventie verzocht teneinde te voorko men, dat in de Ver. Staten het echt paar Rosenberg wegens spionnage ter dood wordt gebracht. Gemeld wordt, dat de Sowjetrus- sisuc"e .regering 7100 ton boter ter be schikking van de Oostduitse autoriteiten i u Scstelrl. zulks in verband met de slechte Oostduitse levensmiddelenposi tie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1952 | | pagina 6