De voor- en nadelen van bioscoopbezoek voor jonge regelmatig mensen S"£i Advies tot hervatting der yreemcje gang van zaken bij Castricummer veiling Hoge onderscheiding verleend aan Belgische minister Daar ging de liefde Niet veel goeds £uüUel eettó rioaï RONDOM DE DR Werd er met cijfers aepoocheld DE VERGETEN CATEGORIE DE VRAA(? NAAR de voor- en nadelen „„,7an,rr,m.aV.K biosc°opbezoek heeft de y belangstelling van onze medewer- Een illusie Verboden vrucht Een opmerking onderhandelingen Architect, aannemer en veilmgleider voor de Alkmaarse politierechter ülillioenen dame» Winfer regeert weer op het IJselmeer Vier weken geëist tegen weerspannige boer Wegens grote verdienste voor Benelux Gebedsgenezer kreeg f 300- boete Het Radioprogramma Specialisten bii minister atr;. J het is mij duidelÜk geworden, dat de ttfd van inzending te kort was, nu als gevolg van de feestdagen de kwestie pas Zaterdagavond onder de ogen van de lezers kwam en uiterlijk Maandagmiddag de epistels moesten worden ingezonden ge'Tefis'uitsterbeotu -J,°HSe Jö«™allsten in de bioseoop - i„ ieder genoegen verlenen Men kan i, in.deze bijzondere omstandigheden met volgende keer en herhalen onze vragen: WAT ZIJN DE zeer welkom nen geven. Alles vóór Dinsdag aan'b. L.~D^ïde"r', 'KomUan ÏÏÏiSTwlï) zelligheid ofop z'n tijd een bios coop je! JAN KEUKEN, 17 jaar, B 82, Nw. Niedorp. "JTSN SLOTTE een geslaagde poging om wat dieper te peilen: Voor- en nadelen van geregeld bios' coopbezoek. Voordelen: Mensen die, gedwongen door bepaal de omstandigheden, op afgelegen plaatsen wonen en nooit gelegenheid krijgen er uit te komen, kunnen doir middel van de film kennis maken met andere landen, mensen, dieren, hun zeden en gewoonten. Bepaalde films dragen het karakter van werkelijke kunst: Hamlet, Brief Encounter, Les enfants du paradis, Hoffman's Erzühlungen. Het even ontsnappen aan de dage lijkse sleur, met alle gevolgen van dien. Nadelen: De doorsnee film, in het bijzonder de Amerikaanse, toont hetzelfde beeld als het gemiddelde pocketbook. Hier in wordt met problemen en happy en- dings gegoocheld, dat het een ware (on)lust is. In de meeste films, vooral de dra matische (toegang 18 jaar!), wordt met de meest subtiele gevoelens ge speeld en het verschil tussen een waarachtig auteur en iemand, die scenario's in elkaar draait, komt zeer duidelijk naar voren, wanneer men ziet, hoe de eerste zo eerlijk en zuiver mogelijk zijn problematiek tot uiting brengt zonder aan een publiek te den ken en de laatste iets produceert, waarbij hij alléén aan publiek denkt en het op uiterst geraffineerde wijze, daarbij gebruik makend van niet be paald edele elementen, doet lachen en huilen. Verdringt de film niet de lectuur? Het is veel gemakkelijker om lui in je stoel de boeiden te zien heengljjden en in een korte tjjd een hele geschie denis te zien gebeuren, dan dat jé je moet inspannen om de schrijver te begrijpen en je verbeeldingskracht te laten werken. Voor jonge mensen, die nooit gelegenheid hebben kennis te maken met literair werk van beteke nis, zal dit geregeld naar de bioscoop gaan een gevaar zijn: n.1. een gees telijke afstomping en het verliezen van hun individualiteit, want identi ficeren niet vooral de meisjes zich graag met de filmster? De filmwereld is altijd een illusie, maar een illusie met een bittere bij smaak. Is het grote publiek, dat toch bestaat uit individuen, zo weinig waard, dat het deze zouteloze rommel slikken moet? Is het geen belediging, dat aan de grootste groepen van vol ken deze rommel wordt voorgezet, dat zij in de waan worden gelaten, dat dit waarheid is? Een waarheid, die zij mee naar huis nemen, terwijl hun „ik" achterblijft. Maar zij gaan er toch zelf heen Natuurlijk, hoe kunnen zij het andere missen, wanneer ze het nooit gekend hebben? Hier ligt, volgens mij, een grote taak voor filmproducenten; in hoeverre zij dit als hun taak zien, is voldoende gebleken. Voor- en nadelen van vastgestelde leeftijdsgrenzen. Ik zie hier geen enkel voordeel in Volgens mü is het niet juist, de jeugd in vakken te verdelen, daar ieder mens anders reageert op een bepaald gegeven en sommigen ouder zijn voor hun leeftijd en heel goed bepaalde films aankunnen. f® #*PwtSfrl.bweVCn a*n,®idin8 tot commentaar, dat natuurlijk L «tl in vanzelf, dat ook de velen, die al inzonden, aam nen geven. Alles voor Dinsdag aan - VAN DE JONGSTE generatie komt 1 Engeltje nog eens op de voor grond: Even heb ik geaarzeld om een ant woord op de twaalfde kwestie te geven, omdat ik geen bioscoop bezoek, daar ik van de kerk ben; dus kan ik ook niet oordelen. Ik heb ook geen be hoefte aan bioscoopbezoek. Wantr men kan aeen twee heren dienen, alleen één die je het liefste hebt. Waarom gaat men er eigenlijk naar toe? Waarom gaan zoveel jonge mensen 2 of 3 maal per week er heen? Waarom laten soms vaders en moe ders hun kinderen onverantwoord alleen achter en gaan ze naar de bios coop? Dat begrijp ik niet. Dat ligt misschien aan onze opvoe ding, maar als ik eens rondom mij zie, kan ik wel merken, dat er meestal, vooral voor de jeugd/ niet veel goeds te leren valt in de bioscoop. Dat hoor ik wel van jongeren, die geregeld heen gaan, als ze over de films, die ze gezien hebben, vertellen. Nu moet U niet denken, dat ik nog nooit een film gezien heb. Nou, reken maar, en die vond ik wel mooi ook.' Maar dat waren films, waar ik wat uit leren kon, b.v. zendingsfilm, ge heelonthoudingsfilms, natuuropnamen, reportage van 't Koninklijk Huis, en een enkel mooi verhaal, een tekenfilm, enz., enz. Maar voor de rest houd ik mij niet met al het andere op; dat raakt mij gelukkig nog niet. Misschien komt mijn antwoord niet voor plaatsing in aanmerking, of is het er niet geschikt voor. Maar V vraagt naar mijn mening en die mag ik toch wel aan u vertellen. ENGELTJE DE BOER, 15 jaar, Vijzelstraat 8, Den Helder. TYAN volgt de beschouwing van plattelander: een Naar mijn mening zijn er maar weinig voordelen te noemen die een regelmatig bioscoopbezoeken recht vaardigen. De voornaamste is wel het vermaak, als de films daar tenminste aanleiding toe geven. De kans, dat het leergierige publiek ook aan zijn trek komt, is wel uitermate klein, want de studio's leveren toch bij voorkeur films af, die óf romantisch, drama tisch óf komisch zijn, dan wel het op sensatie beluste publiek waar voor zijn geld bieden. Voor hen die tijd te veel hebben, zal de film een aangename tijdpassering inhouden, maar voor hen, die hier niet zo ruim in bedeeld zijn, bijv. de leerlingen van middelbare scholen, zal de buni.oop een verleide lijk lokmiddel blijken te zijn, zon beetje de verboden vrucht. Voor deze laatste categorie zal regelmatig bios coopbezoek dus wel zeer schadelijk zin. Een ander, groot nadeel is de af stomping van ae geest. Men heeft de kans, dat men een deel van zijn zelf standig denkvermogen kwijtraakt, om dat men verplicht is de gedachte, of beter de droom van het doek te vol gen. Doet men dit niet, dan is de kans op hoofdpijn tamelik groot. Pertinen ter durf ik mij niet uit te drukken, dit om commentaar van min of meer veronwaardigde lezers-bioscoopbezoe kers te vermijden. Toch zou ik de.film wel met een licht verdovingsmiddel wi't^u vergelijken en de toeschouwers, die na afloop der voorstelling ietwat duizelig en onzeker naar buiten schui felen, met in trance verkerende opiumschuivers. De reactie is overi gens heel wat onschuldiger. Wat het z.g. filmverbod betreft, wil Ik u wel zeggen, dat ik het vrfl lo gisch vind, dat, net als in de meeste bibliotheken, sommige werken voor bepaalde leeftijdsgroepen niet geschut geacht en daarom voor hen niet ver toond worden. Dit gebeurt natuurlijs in verband met ontwikkelingsstadia van het een en ander, die tot m'svat- tingen kunnen leiden. Wat wel erg is, dat is dat de bioscoopexploitanten er zo slech' de hand aan honden dat zij zo nonchalant controleren wat aan hun kassa voorbij gaat. Eigenbelang zal wel een hartig woord ie meespre ken, maar de maatschappij In het al gemeen is er de dupe van. Om nog eens op de gewone voorstel'.ngen terug te komen: het lijkt mij toe. dat er ,n een bioscoop toch nog heel wat min gevaar schuilt dan in een danszaa waar alcoholische dranken verkoc worden! Ik woon op het platteland en oen daar maar al te vaak getuige van een in dronkemansgelal en glazengerin kei opgaande feeststemming. En a je dan hoort en ziet hoe de paren zicji ten gerieve van de hele zaal te likken, alleen omdat de bandleldei een variez met afscheid beveelt of dat de heren de dames moeten tractere feitelijk op last van de kastelein, maat door de band t t een amusantgi apje gemaakt dan keer je 1e juicht af en denk je aan onbeschaafde Papoea s (Vergeef me d vergelijking». Nee, dan geef ik de voorkeur aan de minder luidruchtige stedeloke ge Ieder moet voor zich zelf kunnen beoordelen (hier bedoel ik speciaal de ouders), welke film geschikt ;s voor hun kind. Geen leeftijdsgetal duidt het ontwikkelingsstadium op een bepaalde tgd van een kind aan. De ouderen die het naast in contact staan met deze jeugd dragen de ver antwoording, zoals zij die eigenlijk voor het hele geestelijke leven dragen in de jeugdperiode, want het is toch in de jeugd, dat men gevormd wordt en dit vormen is grotendeels afhanke lijk van invloeden van buiten. Of ik vaak naar de bioscoop ga? Soms ga ik in geen maanden en dan weer een paar weken achter elkaar, waarom Misschien toch „een illusie" INGE VAN ERENSTEIN £)E SCHRIJFSTER voegt er de vol gende opmerking bij: „Hoe komt het, dat steeds wanneer lk Uw rubriek lees, de gedachte bij me opkomt: wat zijn dat toch een brave kinderen. Ze iveten precies, hoe het hoort, wat goed is en wat niet goed. Ik merk het b(j mezelf, nu ik over Uw vragen geschreven heb. Er is geen woord bij, dat ik niet werkelijk meen, maar toch zegt iets in mij, dat ik pre cies het tegenovergestelde ben. Of is het mogelijk, dat je theoretische over tuiging, al verschilt deze van de prak tijk, In waarde net zo waar kan zijn?" Ja, Inge, een mens Is een wonderlijk en uiterst gecompliceerd wezen, een merkwaardige „eenheid van tegende- len". Zodra je je op een bepaald pro bleem gaat bezinnen, stel je je er min of meer ais objectief besehouwer tegenover, terwijl de handelende per soon, die in pen concrete situatie verkeert, met zijn hele persoon bij die situatie betrokken is, gewoonlijk uiter mate subjectief en daardoor niet tot objectivering in staat is. (eggenVoor de handen niet» beter dan HAMEA-GELE L (Advertentie, Ing. Med.) Door de aanhoudende vorst wordt het aantal schepen, dat het IJselmeer be vaart, steeds geringer. Alleen enige zeer sterke motoren en een sleepboot met twee tankscheepjes, alle bemand met ervaren IJselmeer-schippers, zijn gister uit Amsterdam vertrokken. Indien de vorst aanhoudt, dan zal zeer zeker de scheepvaart op het IJselmeer geheel stil komen te liggen. Regering moet anders maat regelen nemen Op hun verzoek zijn enige vertegen woordigers van de Nederlandse Vereni ging van Specialisten Dinsdag door de minister van Sociale Zaken en Volksge zondheid in audiëntie ontvangen, ten einde in de gelegenheid te worden ge steld het standpunt der vereniging ten aanzien van de gerezen moeilijkheden met de algemene ziekenfondsen nader uiteen te zetten. Nieuwe gezichtspunten heeft de con ferentie niet opgeleverd. De minister gaf het N.V.V.S.-bestuur dringend in overweging de onderhandelingen met de ziekenfondsen te hervatten en de leden te adviseren intussen door te werken onder de voorwaarden van de oude honoreringsregeling. De regering zou anders, zeer tegen haar zin, genoodzaakt zijn maatregelen te nemen. Uitvoering der wettelijke ziekenfondsverzekering door fltganisaties van 't particulier ini tiatief eist nu eenmaal, dat alle betrok ken partijen bereid blijven tot overleg en elkaar niet voor voldongen feiten stellen. Vier weken hechtenis wegens weige ring zich bij de Provinciale Gezond heidsdienst voor Noord-Holland te Ia- ten inschrijven, was de eis, gister in appèl te Amsterdam tegen A. B., vee houder te Oudewater, uitgesproken. B. had in strijd met de wet ter be strijding van tuberculose bij rundvee, geweigerd de „gele kaart" te tekenen en was daarom in October j.1. te Alkmaar veroordeeld tot vijfhonderd gulden boe te en dertig dagen hechtenis. De president van het Hof, wilde ver dachte, die zonder verdediger was ver schenen, veertien dagen uitstel geven om over zijn houding na te denken, maar het antwoord luidde: ..Eenmaal nee blijft nee." De uitspraak is bepaald op 21 Januari a.s. Vorig jaar is Castricum een nieuw veilinggebouw rijker geworden. Vóór het gebouw gereed was heeft het duchtig gestormd in de kringen van hen die bij de bouw betrokken waren, want de toestemming van overheiaawegc voor deze bouw, moest als het ware regelrecht uit het hellevuur worden gesleept. Toen men de eerste maal om toestemming vroeg voor een geldlening van f 85.000, kreeg men een afwijzend antwoord, waarna men links en rechts ging confereren. Het ministerie van Landbouw stuurde een afgezant die de kwestie ging bekijken vanuit gewestelijk economisch oogpunt, terwijl ook B. en W. van Castricum zich inspanden om alsnog toestemming te verkrijgen. Inmiddels zou men, zo ontdekten de opdrachtgevers, aan f 85.000.te kort hebben, zodat men het bedrag waarvoor goedkeuring moest worden verleend, wilde verhogen tot f 90.000.Het college van B. en W. van Castricum wist echter te vertellen, dat er een speling van 10 proeent wordt toegestaan in dergelijke gevallen en derhalve ging het verzoek, waarin het bedrag van f 85.000.werd genoemd» nogmaals naar de betreffende instanties. Ditmaal kwam er toestemming, doch toen het veilingebouw er stond, bleek, dat men aan f 85.000.veel te kort had en dat er ongeveer f 113.000.aan de bouw was besteed. Terzake van .deze overtreding was ..Ons Belang", de R.K. Coöperatieve Veilingvereniging, die eigenaresse van het gebouw is, gisteren voor de Alk maarse Economische Politierechter, mr J. A. Markus, gedaagd. Tevens stonden de aannemer, de veilingmeester-admini strateur en de architect terecht. De ver onderstelling. dat het veilinggebouw zou moeten worden afgebroken, was niet ongegrond. De Officier van Justitie, mr dr J. M. Velinga, volstond echter met geldboeten te eisen, hoewel hii erop wees, dat een ambtgenoot elders in den lande, in een soortgelijke zaak. bevel tot afbreken had gegeven. Zo ver wilde hij evenwel niet gaan. Er zijn verschil lende redenen aan te wijzen, waardoor de geraamde bouwkosten werden over schreden. Mr Vellinga sprak van een mogelijk „gegoochel met de cijfers", met de bedoeling de bouwkosten zo laag mo gelijk te doen schijnen, omdat zo meende men in Castricum daarvan de goedkeuring van overheidswege zou af hangen. Overigens was de architect, die de te maken kosten als eerste moet kun nen ramen, een beginner op dit terrein. Als zwager van de veilingmeester had Aan de Belgische minister van ver keerswezen, de heer P. YV. Segers, is gisteren tijdens een plechtigheid op het ministerie van verkeer en waterstaat in Den Haag het grootkruis in de Orde van Oranje-Nassau aangeboden. Konin gin Juliana heeft hem deze hoge onder- 17. „Ja, die beste brave Pieter zei me dadelijk, dat ik met jou contact moest zoeken", ging prof. Splinter door. „Maar ik kende je helemaal niet en ik wist ook niet of je zou kunnen voldoen aan de eisen, die ik aan mijn assistent stel! Ik peinsde juist op een middeltje om je te leren kennen, toen ik je onver wacht in de drogisterij van meneer Vijzel ontmoette endat is alles. Nu zit je hier!" „Noemt u dat alles?" riep Pim. „U hebt me nog steeds niet ver teld, waarom u al deze comedie hebt uitgehaald". „Dat hoorde bij de proef" legde de prof minzaam uit. „Kijk,ik moest iemand hebben, die voor niets en niemand bang is en dit zich niet van de wijs laat brengen. Ook niet door de zwaarste bedreigingen! En nu heb ik mijn assistent gevonden. Je mag jezelf wel feliciteren ventje. Je bent aange nomen!" „Aangenomen?" herhaalde Pim verbaasd. „U weet nog niet eens, of ik het wil." „Natuurlijk wil je het", riep de professor. „Het is een eer om bij mij te mogen werken, nietwaar Piet?" De baron, die juist binnengeko men was met zijn presenteerblad knik te. „Natuurlijk doe je het Pim. Ik wist wel, dat je niet gauw bang bent uit gevallen, maar m'n ouwe vriend, de professor hier, wilde er zeker van zijn, dat je je mond kon houden. Vandaar deze kleine proefneming". schelding kortelings toegekend op grond van het vele belangrijke werk, dat h|j voor Benelux heeft verricht. De minister, mr J. Algera. heeft In aanwezigheid van de secretarissen-gene raal van het Nederlandse en het Belgi sche departement de grote verdiensten van de gedecoreerde geschetst, waarop de heer Segers er op wees, dat beide landen op samenwerking zijn aangewe zen en dat hij gaarne het zijne doet voor de bevordering ervan. Voorts zei hij, dat zijn genegenheid voor Neder land reeds uit zijn studententijd stamt en verder berust op de taalgemeenschap en de gemeenschappelijke beschaving. De ministers hebben gisteren bespre kingen gevoerd over gemeenschappelij ke verkeers- en vervoersproblemen en studiebezoeken gebracht aan het radar proefstation te Noordwijk en het Water loopkundig Laboratorium te Delft. Voor het kantongerecht te Delft heeft gisteren de zaak gediend tegen de expediteur J. K. uit 's-Gravenzande, die terecht stond wegens het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst. Ver dachte zei te genezen door handopleg ging en gebed. H|j verzekerde er niet mee te kunnen ophouden. „Het is een gave Gods, die ik moet gebruiken, zo als F "inbrandt de schilderkunst heeft gebr /kt". Alvorens de ambtenaar van het Openbaar Ministerie requisitoir hield vroeg hij de verdachte, of hij met het op deze wijze uitoefenen van de ge neeskunst wilde ophouden. Verdachte verzekerde echter, dat, al krijgt hij een hoge boete, er toch mee zal moeten doorgaan. De ambtenaar vroeg daarop drie boeten, elk van f 150 of drie maan den hechtenis, omdat de dagvaarding gebaseerd was op drie geconstateerde overtredingen. De kantonrechter ver oordeelde verdachte tot drie boeten van elk f 100 of een maand hechtenis. men hem de opdracht verleend (het was de eerste die hij zelfstandig moest uit voeren) en men kan hem dus min of meer als leek beschouwen. Eén der vele gedagvaarde getuigen, een ambtenaar van het ministerie van Landbouw, Lichtendahl, verklaarde dat, toen de economische noodzaak van een nieuw veilinggebouw eenmaal vaststond de bouwkosten van minder invloed op de beslissing waren. Het ging er voor namelijk om, of de f 100.000.— zou wor den overschreden of niet, aangezien bij overschrijding van deze som, een an dere administratieve procedure bij de goedkeuring van een geldlening moet worden gevolgd. De vonnissen De officier wees er In zijn requisitoir op, dat hoe men de zaak ook bekijkt er ergens gegoocheld is. Men is niet recht door zee gegaan. Hij achtte „Ons Belang" als rechtspersoon de eerste schuldige, en hij eiste een boete van f 750.Tegen de toenmalige veiling- leider-administrateur, Jac. S., werd f 250 boete subs. twee maanden geëist, tegen de aannemer, Adrianus C. uit Castri cum, f 500 of 3 maanden en tegen do architect, Joh. K. uit Arnhem, even eens f 500 subs. 3 maanden. De politierechter vonniste de coöpera tie conform de eis. De andere drie ver dachten veroordeelde hij resp. tot f 200 cf 60 dagen, tot f 300 of 1 mnd en tot f 150 of 30 dagen. door Mary Burchell ip>. Ze was blij aan een verdere discussie te kunnen ontsnappen, en haar glim lach en manier van doen waren ver zoenend toen ze zei: „Vergeeft u me mijn onbeleefdheid. Ik' dacht nergens anders aan dan om meneer Tamberley over de voogdij en zo te vragen. Er was een heleboel te bespreken." „Ja, dat geloof ik wel." Mevrouw Tamberley maakte de indruk slechts weinig, hoewel zeer beleefde belang stelling hiervoor te hebben, en niet voor de eerste keer had Hope de indruk dat ze zich alleen maar interesseerde voor wat haar zelf aanging. Zelfs het feit dat haar zoon plotseling voogd over twee kinderen was geworden interes seerde haar slechts matig en lope was ervan overtuigd dat dat kwam doordat ze zeker wist dat ze in staat zou zijn alles zo te regelen, dat het geen veran deringen in haar eigen leefwijze zou te weeg brengen behalve wat ze zeif ge nadiglijk festond. De kamer waarin ze Hope binnen voerde, deed evenals de hall beneden meer aan een fraai toneel denken dan aan een bewoonde kamer, maar Hope was toch zeer bekoord door de zacht blauw met cr^jne chintz, het blanke „Ik weet wel dat jij hier niet echt zult wonen, zoals de kinderen in de vacanties, maar elke keer dat je hier komt kun je dit als je kamer beschou wen", legde mevrouw Tamberley uit. Hope dcinkte haar, en vroeg zich ver wonderd af hoe mevrouw Tamberley er door haar ietwat spijtige toon in was geslaagd haar te laten merken dat ze er op rekende dat Hope zich niet te dikwijls san hen zou opdringen. Ze dacht dat er omstandigheden buiten de controle van mevrouw Tamberley zouden zijn, die Hope meestentijds zou den weerhouden te komen maar weerhouden zouden ze haar, dat stond vast. Terwijl ze haastig een kam door haar haren haalde en haar neus poeierde, vroeg Hope met oprechte nieuwsgie righeid aan mevrouw Tamberley: „Bent u niet geschrokken van het feit dat u ik bedoel dat meneer Tamberley de voogdij over twee kinderen op zich heeft genomen? Ik vind dat u de situatie prachtig op neemt". „Errol gaat altijd zijn eigen gang, ronder zich van mij of iemand anders ets aan te trekken", sprak mevrouw "amberley. „Natuurlijk houd ik veel in hem", voegde ze er op een onver- "hillige toon aan toe, „maar ik pro notenhouten meubilair en de beeldige j beer nooit hem te beïnvloeden. Dat is geborduurde sprei op het bed. volkomen nutteloos. Zijn vader was precies zo", voegde ze er als een na komende gedachte aan toe, en Hope kreeg het gevoel dat Errols vader iemand was geweest die mevrouw Tam berley jaren geleden oppervlakkig had gekend, maar nu bijkans was vergeten. „W:t wijsgerig van u", zei Hope en glimlachte haar in de spiegel toe. „Maar het is zoveel verstandiger, wist je dat niet?" Mevrouw Tamberley glim lachte plichtmatig terug. „Je trekt al tijd aan het kortste eind wanneer je kwesties maakt, terwijl je bijna alles gedaan kunt krijgen als je maar rustig je eigen gang gaat." „Ze is niet dikwijls zo eerlijk, wed ik", dacht Hope geamuseerd en onder de indruk. „Het is een onomwonden bekentenis van haar recept om te sla gen in het leven. En ik denk dat het bij haar vruchten heeft afgeworpen. Net zoals sommige honden, die je rus tig van de can->pé afdringen zonder herrie te maken!" Tegen de tijd dat zij en mevrouw Tamberley weer naar beneden gingen, zaten de tweelingen op het kleedje voor de haard en bombardeerden dr Tamberley met vragen, en wederom werd Hope getroffen door het feit dat hij blijkbaar hun vertrouwen had en zij op hem gesteld waren. „En komen we dan elke vacantie hier, net alsof we thuis zijn?" infor meerde Bridget. „Dat denk ik wel. Behalve als jullie een uitnodiging hebt om ergens anders heen te gaan en ik dat goed vind". „O, ja. Dus als u het niet goed vindt, mogen we niet gaan?" Dat was Tony die volledige klaarheid in de situatie wenste. „Als lk het niet goed vond, zouden jullie niet mogen gaan", beaamde dr Tamberley, maar hij glimlachte. „En wat zou er gebeuren als u nu eens ging trouwen?" wilde Bridget we ten om op alle eventualiteiten voorbe reid te zijn. „Ja, die mogelijkheid heb ik nog niet ernstig onder de ogen gezien", gaf dl Tamberley ernstig toe. „Ik denk dat we dan, zoals dat heet, „de zaken nog eens in ogenschouw zouden moeten nemen". En hij stond van zijn stoel op daar Hope en zijn moeder naar het vuur toe kwamen. De kinderen krabbelden ook over eind en Bridget zei: „We hebben zulke enise kamers, Hope". „En meneer Tamberley zegt dat er een riviertje is aan het eind van de tuin met vis er in", vulde Tony aan. „Geloven jullie niet dat het gezelli ger is om oom Errol te zeggen d3n meneer Tamberley", stelde mevrouw Tamberley voor Waarop Hope hem even ondeugend toegrinnikte, en hij tot haar verbazing weer bloosde. Daarna dronken ze thee en mevrouw Tamberley leidde zeer handig het ge sprek langs gezellige, luchtige banen, zodat niemand de kans kreeg ook maar iets te zeggen over de geweldige ver anderingen die er hadden plaats gegre pen. „Niet dat ik daar in tegenwoordigheid van de kinderen over zou praten, na tuurlijk". dacht Hope. „Maar het is merkwaardig zoals zij belangrijke din gen als details en details als belangrijke dingen kan voorstellen. Als ze iets niet prettig vindt, doet ze gewoon net of het niet bestaat. Het zal me benieuwen of ze van ons hetzelfde verwacht". Een paar maal vroeg Hope zich af. terwijl de gesprekken luchtig om haar heen dwarrelden, of ze enig idee had van de onthulling van het gebrek aan geld. Niemand scheen zenuwachtig of opgewonden of bezorgd te zijn. De kin deren, die onbewust werden beïnvloed door de rustige zakelijke sfeer die me vrouw Tamberley om zich heen ver spreidde, gedvoegen zich alsof ze wer kelijk in hun eigen huis waren. (Wordt vervolgd) AIDA, opera van Verdi. Verdi schreef dit stuk ter gelegenheid van de opening van het Suez- kanaal; het moest in het kader van de hieraan verbonden fees telijkheden worden opgevoerd en kreeg daardoor evenzeer het ka rakter van een kijkspel als van een muziekdrama. De tekst is nogal melodramatisch: een slavin, Aida, en een generaal, Radames, die genegenheid voor elkaar op vatten, worden tot straf hiervoor ingemetseld. De muziek echter, die ontstond in de belangrijkste periode van Verdi's scheppende arbeid, is zeer mooi. Vrijdag 20.20 over Hilversum II, 298 m). en naar VERZEN VAN VICTOR VAN VRIESLAND, uit zijn bun del „Drievoudig verweer" (Vrij dag 20.15 over Hilversum I, 402 m). VRIJDAG 9 JANUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 16.00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.13 Gram.muziek. 800 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 10.00 „Kinderen en mensen", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Gram.muziek. 10.45 Vocaal dubbelkwartet. 11.00 Radio feuilleton. 11.20 Gram.muziek. 11.30 Or gel en zang. 12.00 Dansmuziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Sport en prognose. 12.48 Gram muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Voor de huisvrouw. 14.20 Viool en piano. 14.50 Voordracht. 15.10 Pianorecital. 15.30 Strijkorkest. 16 00 Gram.muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17 00 Gram.muziek. 17.20 Muzikale causerie. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45 Uit zending in samenwerking met het N.V.V. 19.00 Gram.muziek. 19.10 „Boeven, bur gers en brigadiersklankbeeld, 19.30 „Vreugde en verdriet", causerie. 19.50 Be richten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespre king. 20.15 Voordracht en piano. 20 30 „Europa één", causerie. 20.40 „Aanpas sing", causerie. 21.00 „Uitlopers van de Parnassus". 21.30 „Een Amsterdammer keert terug", klankbeeld. 21.45 Harpduet- ten. 22.05 Buitenlands overzicht. 22.30 Lichte muziek. 22.40 „Vandaag", cause rie. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 2315 „In huwelijk en gezin", causerie 23.3024.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.0024.00 NCRV. 7.00 Nieuws 7 10 Gram.muziek. 7 18 Ochtendgymnastiek. 7,30 Gramofoon muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8 00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gra mofoonmuziek 8.18 Gewijde muziek. 8.45 Gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 voor de huisvrouw. 9.35 Kamerorkest. 10.30 Morgendienst. 11.00 Bas en piano. 11.30 Gram.muziek. 12.05 Instrumentaal trio. 12.30 Land en Tuinbouwmededelin gen. 12.33 Lichte muziek. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13 15 Salonorkest. 13.45 Gram.muziek. 14.00 Schoolradio. 14.30 Gram.muziek. 15.05 Voordracht. 15.35 Vocaal ensemble. 16.00 „Wat te doen met bevroren kamerplanten?", causerie. 16.15 Kamermuziek. 16.45 Gram.muziek. 17.30 Militaire causerie. 17.40 Gram.muziek. 7.45 Friese causerie. 18.00 Gram.muziek. 8.10 „Een goed woord voor een goede zaak causerie. 18.15 Banjo-muziek. 18.45 Mondharmonica-trio. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Regeringsuitzending: „Verklaring en Toelichting". 19.30 Metro- pole-Orkest, koor en solisten. 20 00 Ra diokrant. 20.20 „Aida". opera (gr.pl). 22 45 Avondoverdenking. 23 00 Nieuws en 5 O.S-berichten 23 15 Het Evangelie in Esperanto. 23 30 24.00 Gramofoonmuziek. Experimenteel Televisieprogramma van de AVRO 20 15—21.45: 1 Televizier; 2. Weerpraatje. - Pauze 3. Cabaret variété-programma

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 5