ROLPRENT IN HET GEDING hol luchtruim^] ssasw rsMgsr SS 2WITSAL Srrei? - Sr Ja iMiER AKKERTJES Vrije uiting van meningen SIROOP Daar ging de liefde Voorzichtig zijn Nederlandse Iruittelers ontstemd over de Benelux DE VERGETEN CATEGORIE Optimistisch geluid Waarom Voor- en nadelen Leeftijdsgrens Er wordt gesold met onze tumbouw Cn nu de dertiende tuuelUe. Voorsanering van gebit militairen voor a s. Bescherm Uw Kinderen door Mar/ Burchell .J £uiiteï eend naaï Het Radioprogramma f,n Voorkom verstopping- - eern eens per week 1 of 2 DONDERDAG 15 JANUARI 1955 VóóR IK BEGIN' met de bespreking van de stapel brieven, waarin gefilo sofeerd en gemediteerd wordt over de invloed ten goede en ten kwade van de droomfabriek (het woord is van Ilja Ehrenburg) heb ik een ietwat sarcas tisch briefje te beantwoorden, geschre ven door een grieppatiënt, die mij de raad geeft bij het lezen van zijn uitingen niet te vergeten, dat de kwaal, die hem beheerst, gemakkelijk aanleiding geeft tot zwartgalligheid en gekanker. Hij sluit zich aan bij een opmerking van Inge van Erenstein uit de rubriek van 8 Januari: „wat zijn de meeste schrijvers toch een brave kinderen en hij voegt er de veronderstelling aan toe, dat ze zo braaf zijn om bij de lèraren in de flank te vallen. Ik kan daar alleen dit op antwoorden: het grootste deel der brieven wordt niet door scholieren geschreven en zij, die wel tot deze categorie behoren, ontzien zich niet nu en dan stelling te nemen tegen de dierbare zeker heden van hun docenten. Bovendien: de gemiddelde Noordhollander is een deugdzaam type en voedt z'n kinderen op in een bepaalde traditie, die te voor schijn komt in hun oordeel over allerlei maatschappelijke en geestelijke ver schijnselen, terwijl het een onmiskenbaar feit is, dat bezinning op een probleem gewoonlijk leidt tot een ontdekking van waarden, die men in de oppervlakkig heid van het dagelijks gedoe en het snelle oordelen bij vluchtige conversatie meestal voorbijziet. Overigens wacht ik met grote belangstelling op de brieven van de lichtzinnigen en luchthartigen onder onze toekomstige medewerkers: ze krijgen de voile gelegenheid, hun mening te uiten. MA de drie artikeltjes uit de vorige rubriek volgen hier drie andere over de vragen, die wij aan de orde stelden en die ik volledigheidshalve herhaal: „Wat zijn de voor- en nadelen van regelmatig bioscoopbezoek voor jonge mensen? Hoe vaak ga je er zelf heen? Hoe denk je over de leeftijdsgrenzen van 14 en 18 jaar?" Eerst geven we het woord aan een Alkmaarse lyceïst: Graag zou ik in 't kort mijn mening geven aangaande 't filmvraagstuk. Naar ik geloof, moeten wij, vooral omdat iedereen, die over enige mensenkennis beschikt, door de film het publiek zijn opinies kan opdringen, vooral ook, om dat wij van zoveel nog zo weinig weten, zeer voorzichtig zijn met de film en ons strikt houden aan de bepalingen van de filmkeuring. Zolang vrijwel de gehele filmproduc tie nog in handen is van een groep Amerikaanse moneymakers, die uitslui tend letten op de „smaak" van het grote publiek, zullen de meeste films op ons alleen slechte of neutrale invloed heb ben en ons een volkomen verdraaide indruk geven van de wereld om ons heen. Daarom geloof ik dat het voor ons, 15—20-jarigen, die zo gemakkelijk be-invloedbaar zijn, haast beter is ons volledig afzijdig te houden van de film. Zelf ga ik ook wel eens naar de film, maar ik weet wel zeker, dat geen van de films zeer goede die ik zag, mij geestelijk rijker heeft gemaakt; ik ge loof integendeel, dat de film een der grootste bedreigingen is in haar hui dige vorm wel te verstaan voor alles Wat ons heilig is: godsdienst, cultuur, naastenliefde. Zij ontneemt ons onze fantasie en maakt ons ontevreden en veeleisend en wat naar ik meen 't érgste is: zij beïnvloedt ons verstand, zodat wij het tijdelijk niet meer geheel jkunnen gebruiken. Misschien zie ik alles wel te donker, maar ik weet soms niet welk gevaar groter is, 't officieel gevreesde stalen gevaar uit 't Oosten, of 't officieel gesanetionneerde cellu- loidgevaar uit 't Westen. FLIP BOSSCHER, V Gymn. ALPHA, R.K. Lyceum, ALKMAAR. Nummer twee peilt minder diep, maar hij is (daardoor misschien?) minder be zorgd en veel optimistischer. TOEN ik de vraag las, die ons deze week werd voorgelegd, vond ik dit een moeilijk te beantwoorden vraag. Men kan zich namelijk bij de eerste kwestie al afvragen: „Wat verstaat men hier onder regelmatig bioscoopbe zoek?" „Is het regelmatig bioscoopbe zoek, wanneer men regelmatig één maal in de twee weken naar de bios gaat? Of is het regelmatig bioscoopbe zoek, wanneer men bijna geregeld iede re week twee keer naar een film gaat kijken?". In het eerste geval vind ik, dat de voordelen groter zijn dan de na delen, n.1. men mag zich ook wel eens ontspannen en als men geregeld eens in de twee weken naar de bioscoop gaat, dan is dit in de meeste gevallen een goede ontspanning. In het tweede ge val zijn er veel meer nadelen aan ver bonden. Hoe vaak komt het niet voor, dat er geen mooie films draaien, ter wijl men toch naar de bios gaat; alleen al, omdat dit nu eenmaal gewoonte is! In dit geval is er meestal sprake van één verslaafdheid of slechte gewoonte, nu zou ik zeggen, dat het van ontspan ning inspanning is geworden. Men kan dit duidelijk opmerken, als men alleen maar het vaak gebruikte zinnetje be kijkt: „O, ik moet vanavond naar de bioscoop, wat voor films draaien er eigenlijk?" Er kunnen voor te veelvul dig bioscoopbezoek natuurlijk ook nog andere oorzaken bestaan, maar dit zijn volvens mij wel de voornaamste. Hierbij wil ik ook meteen de tweede kwestie, n.1. „hoe vaak ga je er zelf heen", beantwoorden, alhoewel ik die hier eigenlijk van ondergeschikt belang acht. Ik ga namelijk, hoewel ik er te gen ben, toch tamelijk vaak naar de bioscoop en beantwoord dus hiermee niet aan de, door mijzelf gestelde eisen. De derde kwestie, n.1. ,vind je het goed. dat sommige films voor mensen onder een bepaalde leeftijd verboden zijn", zou ik aan de ene kant met een krachtig „Ja", maar aan de andere kant ook weer met „neen" willen beantwoor den Dit hangt helemaal van de film zelf en z'n inhoud en manier van spe len af Meestal is het wel goed, dat ze kere films voor jongeren beneden 14 jaar en andere zelfs voor 14, 15, 16 en 17-jarigen verboden worden. Er ziin echter ook films, die voor een bepaalde leeftijd verboden zijn en die daartoe in wezen helemaal geen aanleiding geven en dan zou ik zeggen „neen", waarom zo'n film dan voor die bepaalde leeftijd te verbieden! Overigens is dit. alhoewel het de enigst mogelijke is, maar een ge brekkige manier van verbieden. Er ziin namelijk jongeren, die, er jaren jonger uitzien dan ze zijn, maar ook ziin er. die er laren ouder uitzien dan ze zijn en deze komen dus zonder moei te in films, die voor hun verboden zijn WIM LUINGE, R.H.L.S kl B IV. 15 iaa> Een tenslotte de getuigenis van een Inzender, die onderzoekt waarom veel jonge mensen de bioscoop bezoeken DEEDS lang had ik deze vraag ver wacht, echter anders, n.1.: Waarom ga jij regelmatig naar de bioscoop?" en dan Uw vragen. Om over voor. en nadelen van een regelmatig bioscoop bezoek door jongelui te svreken, moet men rekening houden met de leeftijd, het karakter, de opvoeding en vooral de omstandigheden thuis. Vele jonge lui gaan naart de bioscoop omdat 't thuis ongezellig is, zeer vele doen dit om de werkelijkheid te ontvluchten en de meeste jongelui bezoeken een bioscoop, omdat zij door hun ouders onvoldoende voorgelicht worden en op deze, vaak verkeerde, wijze een tip trachten op te lichten van de sluier, die het grote, geheimzinnige leven, dat voor hen ligt, omhult in een mys terieus waas. Daarom mag ik er direct aan toevoegen, dat sommige films van minder gehalte voor jeugdige personen verboden moéten worden, dit soort films stelt het leven onwerkelijk voor. Hieraan moet ik (even) toevoegen, dat lo. aan een film verdiend moet wor den, Zo. dat, vooral jongelui, juist dat doen wat niet mag. Het heeft geen zin juist op een dergelijke wijze, door ze te verbieden, de jeugd van 15, 16, 17 jaar te lokken. En juist die jeugd die worstelt met zovele problemen, waar van het sexuele probleem wel het be langrijkste is en dat nu op dergelijke wijze wordt behandeld, dat hun fanta sie prikkelt, dat tot zeer opgezonde opvattingen kan leiden en tenslotte: ontzettende misstappen en ontsporin gen ten gevolge kan hebben. Een groot nadeel van een regelmatia bezoek aan. zacht uitgedrukt. minder goede" film,s. Daartegenover zijn er aan regel matig bioscoopbezoek, tenminste wan neer 't betere films betreft, vele voor delen verbonden: een dergelijke film grijpt je aan, blijft je bij, b.v. een onerafilm, je leert er iets van, van een lilm over techniek, kunst, reizen, een journaal, of je lacht eens gezond! Echter een nadeel is ook dat het bioscoopbezoek vaaic sleur wordt: je kijkt en ie gaat weer verder. Ikzelf ga veelal één keer per week, teveel! Een regelmatig filmbezoek kan ik. ten minste indien men de gulden midden weg bewandelt en men goede films gaat zien, ook de inmotui niet atracien: BRAM BEEK. 16 jaar. Heerenweg 46, Schoorl. I AAT ons nu alle voordelen en na* delen opsporen, die door de ver schillende schrijvers en schrijfsters te berde zijn gebracht: Voordelen: 1. Hans Kaper verdeelt de films in vier groepen: I. Serieuze films, II. Lachfilms, III Culturele films, IV. Sensatiefilms. Bij I merkt hij op: „je leert er je verstand en critisch ver mogen te scherpen, terwijl de film meestal lang in je geheugen blijft". Groep III is bij hem „favoriet: Je leert eruit, dat in het leven niet alles rozen geur en maneschijn is". Vele anderen delen deze mening: ze leggen boven dien het accent op de ontwikkeling, die met name groep III geven kan.Ter- wijl enkelen bepaalde films als kunst werken waarderen. Merkwaardig is het feit, dat niemand wijst op de mogelijk heden, die de film heeft boven het to neel en waardoor ze haar eigen waarde bewijst; evenmin vond ik beschouwin gen over de onvervangbaarheid van het theater door de bioscoop! 2. De film geeft ontspanning in aan gename vorm: Men ontsnapt nu en dan aan de dagelijkse sleur: „amusements films verdrijven je zorgen voor een tijdje: probeer daarna dan ook, het leven niet te zwaar te nemen", zegt J. B. J. C. C. uit Hoorn, en hij voegt er bij: „detective-films geven je het beeld van het goede tegen het slechte: leer daaruit!" Anderen prijzen de humoris tische en vooral de muzikale films. 3. Hans Reinders wijst op de grote betekenis, die de film kan hebben voor de ontwikkeling van de fantasie; dit in tegensteling tot Flip Bosscher, die meent, dat de film ons de fantasie ont neemt. „Er bestaat een categorie personen die de film, en alles wat daarmee on middellijk verband houdt, verklaart tot iets nutteloos, dat voor niemand enige waarde bezit. Ik prijs mij gelukkig, dat ikzelf niet tot deze groep behoor, want het lijkt mij niet prettig, zo nuchter te zijn, dat je in de film alleen nog een aaneenschakeling van plaatjes en bord papieren gevels van huizen ziet. Der gelijke personen missen iets; zij missen de fantasie, die in ieder mensenleven toch zeker een bepaalde rol behoort te spelen. Dit behoeft niet tot in het on mogelijke te worden doorgedreven, maar iemand, die absoluut geen fanta sie bezit, is volgens mij ziek. Zo iemand zal b.v. nooit een boek kunnen lezen, zonder bij iedere regel te denken: „Nou ja, het is maar een verhaal: het is toch niet echt zo gebeurd". Het is goed om de realiteit te allen tijde onder ogen te kunnen zien, maar zo nu en dan moet je toch ook eens echt intens kunnen ge nieten van iets, dat niet echt is; iets dat slechts berust op fantasie". Nadelen: 1. de film is een machtig middel in de hand van demagogen om het grote publiek bepaalde meningen te suggereren; 2. de filmindustrie heeft niet de be doeling, het volk op te voeden, maar exploiteert de mensen uit winstbejag: dit heeft tengevolge, dat men zich niet richt naar bepaalde aesthetische of ze delijke normen maar naar de „smaak" van de massa. „Een volksvreemde in dustrie vreet zich rijk aan de leegheid van onze jeugd!" citeert Jb Balder. 3. Jonge mensen zijn zeer suggestibel: voor hen betekent de aanraking met de minderwaardige film een beïnvloe ding ten kwade; bovendien constateert men, dat meisjes vooral filmsterren imiteren men veroordeelt vrijwel eenstemmig de sensationele films, waarin cow-boys en gangsters allerlei „heldendaden" verrichten, die in de werkelijkheid niet voorkomen, „ver schillende films zijn voor sommige na turen te opwindend", meent Bert Meurs; men is ook huiverig, voor bepaalde ero tische films, al erkent men een zekere nieuwsgierigheid naar alles, wat op het terrein van „1'amour" ligt. Enkelen be treuren het feit, dat de film geen stel ling neemt tegen het kwaad. 4. er gaat van de film een zekere ver dovende invloed uit: „men kan de toe schouwers, die na afloop der voorstel ling ietwat duizelig en onzeker naar buiten schuifelen, vergelijken met in trance verkerende opiumschuivers", „in 9 van de 10 gevallen staan de gezichten dromerig ze lopen afwezig naar huis". 5. de film geeft een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid en maakt de mensen ongeschikt voor het gewone leven. 6. de film verdringt het toneel en in toenemende mate de lectuur: de men sen worden film-minded, gemakzuchtig en te lui voor literatuur, die inspanning vereist en tot denken dwingt. 7. bij een verhaal uit een boek vorm je je eigen voorstellingen; in geïl lustreerd boek is dat al minder het ge val en bij de film is het volkomen on mogelijk; bovendien kun je de film niet nu en dan even stil laten staan om een moment zelfstandig te denken, zoals je dat al lezende doet; ook is het tempo zo snel, dat allerlei finesses je volko men ontgaan. 8. voor velen wordt filmbezoek tot een sleur. 9. men besteedt te veel geld aan re gelmatig bioscoopbezoek: „ik zit door die ellendige film voortdurend op zwart zaad'. Voor een deel de schuld van de ouders, menen sommigen: „ze geven te veel zakgeld, leren hun kinderen niet, hoe ze dat nuttig kunnen besteden en maken het thuis niet gezellig En een wereldwijs man is van oord®eS„„ wel ouders hun kinderen nu en dan wei eens kwijt willen wezen en ze daarom maar naar de bioscoop sturen. 10. „Bij jonge kinderen en met al te best ontwikkelde pubers kunnen s mige films ontijdig ontwaken van ener gie tot gevolg hebben aldus de diag nose van H. Gruys uit Koog a. d Zaan Maar hij is afkerig van sanering. „He publiek vraagt die films zelf en zij ge nieten er niet minder van danu ofiK van één van de goede soort. Ik geloof niet dat we het publiek het goede kun- en mogen opdringen". Mogen we het ook niet opvoeden, vriend Gruys7 JNOOR deze opmerking naderen we u vanzelf de laatste vraag: Hoe denk je over de leeftijdsgrenzen van 14 en 18 jaar? Weinigen zijn zo radicaal ais Inge van Erenstein, die de filmkeuring wil afschaffen en de beslissing aan de ouders wenst over te laten. Als alle ouders wijs en deskundig waren en voldoende gezag over hun kroost hadden, zou ik haar graag steu nen, maar Multatuli schreef al: „Ieder een houdt tegenwoordig kinderen' en veel is er sedert die uitspraak niet veranderd. Ongetwijfeld is het waar dat leeftijd en rijpheid zich niet in hetzelfde tempo ontwikkelen, maar waar we geen meetinstrumenten over de persoonlijkheid der mensen bezit ten en het practisch onuitvoerbaar zou zijn ieder bij de drempel van de droomfabriek op rijpheid te controle ren, zullen wij voor'opig wel moeten werken met de grove scheiding, die bij de filmcensuur worden gehanteerd. De meeste inzenders vinden dat trou wens vanzelfsprekend. Wel wordt ge delibereerd over de jaren 14 en 18 sommigen vinden, dat bij films voor alle leeftijden veel te kleine kinderen komen („gemakzucht van de moe ders"), Hans Kaper zou èlle films voor personen beneden twaalf jaar willen verbieden: „de straatjeugd, die meestal toch niets van de film begrijpt, zou op de duur misschien minder bios- minded worden met alle slechte gevol gen hieraan verbonden", Trudy Wyte- ma merkt op: „ik vind het raar, dat films met uitgebreide liefdesscènes en moordpartijen voor ieder toegankelijk ziin", Frans van Hilst begrijpt niet, waarom bij toneelvoorstellingen géén leeftijdsgrenzen bestaan en een anony mus vraagt, waarom de filmreclame (stunts en foto's) niet onder deze be palingen valt en de film zelf wel. Jb Balder ziet in de toevoeging „beslist achttien jaar" eerder een lokmiddel voor ouderen dan een verbod voor jongeren en Hans Reinders deelt mee, dat hij zich in de practijk vrijwel nooit aan de leeftijdsgrens heeft ge stoord. Waarbij dan onmiddellijk de opmerking van Ria Vogelpoel en vela anderen aansluit, dat er tegen het leef tijdsverbod herhaaldelijk wordt gezon digd en de controle door de bioscoop directies alles te wensen overlaat, wat niet bevorderlijk is voor de eerbied voor de wet van de gemiddelde burger uit ons toch al anarchistisch geaard volk: éls men bepalingen maakt, moet men er zich en anderen ook aan hou den! f Pim* Pamen Pomin 23. Al. h,t V» f» Sm3S: iets te weten zyn ^ekomen^ ,n het toeval hielp ®™'Kareltje twee de vorm van Billie en KaretJ^ yo| oude bekenden van °"s' pkt eCzicht gende dag met een opgewekt g het hotelletje binnenstapten t<rS te ontsteltenis van de herbergier, a met grote ogen aankeek. hem Ja, beste kök óns maar eens goed aan man", riep Billie met een grote gnjns lach. „We zijn het. hoor! In alle ee« en deugd ontsligen. Je begrijp waar vandaan!" En toen de gier nog steeds niets zei, ve g hij: „Kom kijk maar niet zo al?est'*; We zullen niets bjj je gappen, hoo Wat jij, Karettje? We zjjn tegen woordig zo eerlijk als goud. „Stil toch, heren", riep de herbergier, ter. wijl hjj angstig om zich heen keek. Wat moeten de andere gasten w«i denken? Het is hier een keurig hotel!" ,Zo is het. vriend riep Billie terwijl hij de herbergier een fikse klap op d, schouder gaf. ..Laten we niet meer over het verleden praten! Het verle* den is dood! En breng ons nu als een haas een dubbel portie gebakken aard. appelen met biefstuk en doperwtjes. Dat heb ik in lange tijd niet geproefd. Dat andere hotel" van ona was wat sobertjes; Haha. Billie lachte luid* keels om zijn eigen grapje, maar de herbergier alofte mopperend weg. Hij hoopte maar dat de andere gast niets gehoord zou hebben. Gelukkig was deze in zijn krantje verdiept. Maar de herbergier wist niet. dat de ge. heimzinnige vreemdeling geen woort van het gesprek had gemist. De Nederlandse fruittelers blijken allerminst te spreken over de gang van zaken in Beneluxverband. Men noemt in de bestuurskring van de Ned. Frult- telersorganisatle, N.F.O., de tutnbouw- uitvoer naar België ronduit een lijdens geschiedenis. „Hoe lang nog zal de Nederlandse fruitteelt het kind van de Beneluxreke- ning zijn?", zo vraagt men zich af. België heeft ook weer in het lopende seizoen de invoer van Nederlandse appelen en peren sterk belemmerd Hoge minimumprijzen, werden gevolgd door invoerverboden voor appelen er peren, resp. op 6 October en 18 Sep tember. Tot nu toe werd alleen het verbod voor één soort appelen opge heven. Het bestuur van de Ned. Fruittelers organisatie noemt „de manier, waarop in Beneluxverband met de Nederlandse tuinbouw wordt gesold, een aanfluiting van het beginsel van een economisch» unie. In onze kringen, aldus de N.F.O, is een groeiend protest merkbaar tegen de wijze, waarop België de bepalingen van het landbouwprotocol toepast". Men vindt in de N.F.O. dua dezelfde opvattingen, als ln de vakkringen van de Nederlandse bloemisteril. die in December, evenals trouwens de Stich ting voor de Landbouw, hun ongenoc* gen met de gang van zaken kenbaar maakten. Geleidelik ontwikkelt zich de televisie, ook in ons land. Over enkele jaren bezitten duizenden een apparaat net als nu ln Amerika. Welke voor- en nadelen zie je daarvan? Antwoorden uiterlijk Dinsdagmorgen aan D. L. Daalder, Komlaan 8, Bergen (N.H.) Aan de ingeschrevenen voor de dienstplicht, die bestemd zijn om voor eerste oefening in werkelijke dienst te komen, zal tijdig vóór de datum van in lijving, door middel van een kennisge ving worden geraden hun gebit door een tandarts zo nodig te doen saneren, waaronder wordt verstaan het in ge zonde toestand brengen van het gebit en de omliggende weefsels. In de kos ten, verbonden aan deze sanering, zal van rijkswege een tegemoetkoming worden verleend. Militairen met een inkomen boven de grens van f 3750 kunnen, indien het ziekenfonds hen accepteert, hun gezin verzekeren voor geneeskundige, specia listische en tandheelkundige hulp. In dit geval wordt het gemiddelde premie bedrag door het Rijk vergoed. POLITIEBOND VRAAGT OM DIERENBESCHERMINGSWET De Nederlandse politiebond voor die renbescherming heeft aan de minister van Justitie een verzoek gericht om de tot standkoming van een moderne die renbeschermingswet te willen bevorde ren en zich niet te beperken tot aan vullende bepalingen op de huidige wetsartikelen in deze. Bij gevatte kou direct de Uw kind ^bedreigende gevaren bestrijden met (Advertentie, Ing. Med.) V. 16) „Maar het heeft geen zin hem de waarheid te vertellen!" riep Richard uit en er onk wanhoop in zijn be zorgde stem. „Je hebt immers zelf ge zegd. dat er geen enkele kans was -lat hij mij geld zou willen lenen. Hij zou er eenvoudig niet over peinzen, en ik moet zeggen, dat ik hem daarin geen ongelijk kan geven". „Neen, natuurlijk Dat bedoel ik ook niet. Maar ik zou het zo willen voorstellen, dat een vriend van me in grote moeilijkheden verkeert en „Hope, dat wordt niets". „Het moet iets worden", antwoordde Hope koppig. „Als ik naar Errol Tam- berley ga en en ik vrees dat het er van zal moeten komen dan moet je het aan mjj overlaten wat ik zal zeggen. Ik kan en wil niet verder van de waarheid afwijken dan strikt nodig is. Ik mag hem niet erg aardig vinden, maar hij is zelf een volkomen eerlijk en oprecht man, en ik weiger hem leu gens op de mouw te spelden". Richard zweeg en even klemde hij zijn lippen op elkaar als ■••ond hij Ho- pe's eerliikheid geweldig irritant in cleze omstandigheden. Toen kregen echtei opluchting en dankbaarheid de over hand. ZUn gezicht klaarde op en hij omhelsde haar. „Je hebt natuurlijk gelijk, lieveling, je moet dit op je eigen wijze opknap pen Vont mij ligt het grootste wonder hier in dal je bereid bent me te hel pen Iedei ander meisje zou woedeno zijn en me de grootste verwijten naar het hoofd slingeren omdat ik in een dergelijke situatie verzeild ben ge raakt. Niemand behalve jij zou zo goed hebben begrepen hoe het allemaal zo is gekomen. Maar jij begrijpt het, is het niet Hope? Ik wil wel toegeven, dat ik ontzettend stom en slecht ben geweest, maar dat was alleen maar omdat ik jou iets behoorlijks wilde aanbieden. Dat zweer ik je. Ik zou het risico voor niets anders ter wereld op me hebben durven nemen". „Ja, dat weet ik". Ze beantwoordde zijn kussen hartelijk, maar haar ogen stonden zorgelijk. „Maar uithoud als jeblieft dat dingen als rijkdom en luxe niets voor me betekenen, vergeleken bij het feit jou veilig en eerlijk naast me te weten" Ze kreeg een kleur toen ze de laatste woorden sprak. maa> haar eigen eerlijkheid verbood haar Richards misstap anders dan bij zijn ware naam te n. emen. Hij trok even een pijnlijk gezicht, maar sprak toen op vaste toon; „Goed. Ik zal het onthouden, precies zoals ik de les zal onthouden, die deze hele geschiedenis me heeft geleerd. Je hoeft piet bang te zijn, dat het ooit weer zal gebeuren. »ieveli"g". Ze sloeg haar armen or hem heen en omhelsde hem dankbaar voor zijn belofte. Voor de eer-te keer die avond had ze het gevoel haar oude Richard terug te hebben. .Wanneet ga je de poging wagen?" vroeg hij, eindelijk zijn verwaarloosde kop koffie opnemend. „Morgen", antwoordde Hope prompt. „Hij komt Maandags altijd op het Lab en ik zal geen ogenblik langer wach ten dan nodig is. O, Richard, drink dat niet meer op. Het is helemaal koud geworden". Ze gaf hem haastig nieuwe koffie, hoewel hij glimlachend protesteerde, dat ze zich te veel moeite gaf voor hem „Ik zal waarschijnlijk geen kans krij gen hem alleen te spreken vóór het eind van de middag", ging Hope voort, hardop haar plan-de-oampagne ma kend. „Hij is er de man niet naar om je privé dingen gedurende de kantoor uren te laten bespreken, dus zal hij de hele zaak welwillend bekijken" ze wist dat dit woord te ontimistisch was als ik hem na kantoortijd opzoek Meer als de zuster van de tweeling dan als de assistente op het Lab be grijp je". „Ja. dat ken ik." Richard knikte goedkeurend. Ze dacht dat hij er oo wachtte hoe ze het probleem wilde aanvatten, maar daar ze daar op dat ogenblik zelf nog geen idee van had, zei ze dat eer'ij c. „Ik zal er heel zorgvuldig over na denken", beloofde ze. „Maar er zal veel van zijn stemming en zjjn eerste reactie afhangen." „Ik laat het helemaal aan Jou over" «•prak Rjehard, en hoewel hij glimlach te, vertelden zijn ogen zo du'deiijk dat zijn lot practisch in haar handen lag dat ze zich meer dan ooit verantwoor delijk voelde dat haar zending zou sla gen. Hope tracl.tte hem de korte poos dat hij nog bleef op te vrolijken en gerust te stellen. Hij had het hard nodig Dat kon ze wel zien En in haar poging hem op te beuren steeg haar eieen hoop tijdelijk ook. Ben Per slot van rekening was Errol Tamberley zeer vermogend, hij scheen er heus een soort beschermend gevoei voor haar op na te houden en de mo gelijkheid bestond dat ze hem *0n overhalen een vriend van haar te hól per. wanneer ze het zo voorstelde dat re er zelf ten nauwste bij v/as betrok ken. ,?:s'?Ichar«i teder afscheid haar had genomen, "her'innerd^Hope moeten verbergen! H.i ',n nood enkel opzicht een ?erLkke]iii^nngJ*n houd worden. tsemaKKeiijk onder- Vanzelfsprekend bracht Ho™ onrustige nacht do,, gende dag naar het Lah LBÏ!. d vo1" bedje dat dr Tambet schletge- andere reden verhin,w* een of dag te komên Mto^nT;11! dl" dat uitstel van het bedacht ze derhoud tevens uitste" de™ i°"' smg van Richards nénhï d oplos- tekenen. Hoe gauwer hffm „0u be" rug was. hos beter achter d* verwachtlngpn^'rrfa^Me^H f Th°0p *n zijn entree ln het 1 ah ^amberlev ogenblik waaron hn wHCles op he! Hij was haast beinDsti^ 'j verw«ht en zeer correct in alle kt"^ Pl'nc,uep' Zijn kort goedenróL deugden Hope in als behoren™00k verdween hij Hope In als behoren* sl00t °°k ten. Toen verdween hii naar a8si,ten- m»r. waarheen riin naar *ljn ka lijk werd ontboden stenotyp'ste dade vers°chVn hieven .CThl,n kwapi vergadering en ÏÏLop naai «lijk had gehad tn™ besefte da' dat er geen kans zou ziin*h. .*eze*'1 [uchtlng .1.' tril"#.,*'" I lendtge ges 'hiedenis ma 8 die gehandeld was. sncce«C«?r ,eenma"' »f durfal bondig «ÜCCMVP16.1.,-*?"' utnung als teleurstellino Op lendtge ges 'hiedenis 8 die el gehandeld was. succesCn?r ,eenma«l a jrióest eenvoudig surr Mna durfde de mogeliikh^u *Un! 7 ogen te zien terug «moeten °ndp' Richard en hem te mn n Wan naa, dat ze gefaald had rÜ* bekenn, pndeze dag had re^?Urpnde de nar' gehad de werkVv^fï™ «ene 00« te zien. ke fc? onder hp (Wordt vervolgd). TRIO VAN BEETHOVEN. Het is een werk uit een jongere periode ran de meester. Het U geschreven voor piano, klorinet en cello, maar de klarinet mag blykens een noti* tie ran de componist worden ver- vangen door een riooL Hetgeen tn dit geval geschiedt Het laatst* deel is een reeks variaties over een thema, dat hieraen rijn onsterfe lijkheid dankt. De opera, waar aan Beethoven het ontleende, is reeds lang vergeten (Vrijdag 20.10 over Hilversum l, 402 m. VRIJDAG 1* JANUARI HILVERSUM L 401 m.t 7 00 VARA 10 00 VPRO. 10 20 VARA, II00 AVRO. 10 00 VARA. 10 30 VPRO. 2100 VARA 22.40 VPRO, 23 00-24 00 VARA. - 700 Nieuws. 7.13 Gram.muziek. 8 00 N!«uwt en weerberichten 8.18 Grsm muziek. 830 Voor de hulsvrouw. 9 08 Gratr musMt, 9.35 Waterstanden 9 40 Voor de kleuters, 10 00 „Thuis", causerie 10 08 Morg«t* wijding 10 20 Gram muziek 10 30 School* radio. 10.50 Orgelspel 1128 Rsdiofsullle* ton. 11.43 Vocaal dubbelkwartet 1108 Zigeunermuziek. 12 30 Land- en Tuln- bcuwmededeJIngen. 1283 Sport en prog nose. 12.48 Gram.muziek. 13.00 Nieuws. tS.15 Mededelingen of gram muziek. 1388 Dansmuziek. 14.00 Voor de huisvmms. 14.20 Cello en piano. 14 50 Voordracht 15 10 Knapenkoor. 13 30 Metropole-Orlwlt 16 00 Gram.muziek. 16 30 Voor de isugd. 1700 Gram.muziek. 17.20 Muzikale eau- ctrie 18 00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. 1818 Voordracht. 19.00 Meisjeskoor 19.14 Csu- serie over consumentenbelangen. 18 30 „i reugde en verdriet", causerie. 19.50 Berichten. 20 00 Nieuws. 20 05 Boek bespreking. 20 10 Pianotrio. 20 30 Bene lux. 20 40 „Aanpassing", causerie. 213® „Fldeleo", opera (fragmenten I. 21.05 Buitenlands weekoverzicht. 2210 Dans muziek. 22 40 „Vandaag", causerie. 22.4Ï Avondwijding 23 00 Nieuws 83 15 .1» huwelijk en gezin", causerla. 83 30—«4-M Gramofoonmuzlek. HILVERSUM IL 298 m.: 7 OO-84.08 7 00 Nieuws. 7.10 Grammuzlsh- 7 15 Ochtendgymnastiek. 7 30 Gram. muziek 7.45 Morgengebed en Liturglschi alender. 8.00 Nieuws en weei bericbili- e 15 Gram.muziek. 9.00 Voor de hulsvrouw- »35 Gram.muziek. 9 45 Schoolradio. 10 Maastrichts Stedelok Orkest. 10.30 Grime muziek H .oo Voor de zieken. 11.40 Gra mofoonmuzlek. 12 00 Angelus. 12 03 Lunch- etneert. (12 30-12 33 Land- en Tuinbouw mededelingen.) 12.55 Zonntwljrer. 130# *V8U*8 en katholiek nieuws 18.20 Actu aliteiten. 13 25 Pianoduo 13 45 Voor da uón*'»* 00 Sollstenconcert. (H 80-* ,m muziek.) 15 00 Schoolrad» f'anorecltal. 18 00 Voor de neM" ,y°°r de jeugd. 17 15 Kinderko» 001 en plano 18 °0 Militair* eau* i '|C, 1810 Aniua*mentimuzlek. 1S ij8 muziek. 18 32 Actualiteiten. I#0" Nieuw,. 19 10 Regerlngsu tzendlngV.r- *en toelichting 19 30 Gram mulle*. 20 an *ewon' n,an zegt er t zijne vad- Omroeporkest 81.10 Brabants Vt0" ïramma 40 Pollttekapel. 22 05 .f» ,Ja,0*Bomat van Ntderland". klankbeeld- ham. !n,rk"°r 82 43 „Ik geloof tn 'n*! katholieke kerk", causerie. 23.0# 1 'S—84 00 Giamofoonmuzle*, „."^manUal TrUvLlrprogramma va# de NCRV. - 20 18 21 45 1 Journs.1; Plano; weerprsatje. - Pau*#-' «luiting ""b ala televisie-acteur; D**' Reicig Uw ingewanden tAdvertenua, las- M*3

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 4