Investeringen onmogelijk zonder drastische belastingverlaging Bedrijfsleven is niet in staaf nieuw kapitaal aan te trekken Kamer van Koophandel werkte een uitgebreide agenda af Bereikte gunstige ommekeer in 1952 reeds een hoogtepunt? Voorzitter Kamer van Koophandel Bestaande industrie moei gesteund worden nii economische positie van de mid- denstand is in 1952 iets stabieler ge worden. Grote verkoopgolven met als reactie daarop volgende inzinkingen, zoals kort na het Korea-conflict kwamen niet meer voor. Over het al gemeen is een verminderde koopkracht waar te nemen, die zich openbaart door een verschuiving naar de verkoop van goedkopere kwaliteiten. Zorgelijk blijft de toestand voor de groep kleine on dernemers. die niet over voldoende fi nanciële draagkracht beschikt en de winstcapaciteit niet in evenredigheid kan brengen met de zeer gestegen uit gaven. Oeververbindingen Noordzeekanaal in studie Verbinding Den Helder- Texel voldoet niet van. m>ndcr dan twee jaar is de economisch-financiële toestand i ..n 70insrupend verbeterd, dat zowel overheid als bedrijfsleven resultaten, die o.a. Nederland van een debiteur n" °P:Se,RPtal,ngSUnie tot een van dc grootste crediteuren maakten. I deviezen-voorraad, die medio 1951 tot 900 millioen gulden ge- eulden Onze ïr*,n and®rh.alf Jaar gestegen tot een bedrag van 3700 millioen maanden 10TO l i "0S 68 PCt' V3n de invoer l><"droeg gaf over 11 vraal of deze oneaand rCp0r ge van 95 pet- te zien. Het is echter de vraag of deze opgaande lijn nog verder zal worden voortgezet of dat wii het llndi fel"deïl Wannll® d rekenin* moeten gaan houden met een da- tleedetóZm^ela voortekenen niet bedriegen zijn wij reeds in het om het ÏS .enJaLdus a,les in het werk moeten worden gesteld 0? Kamer van Kn!llreid i® handbave«- woorden sprak de voorzitter van B invh nl h?? i v™r Hollands Noorderkwartier, de heer J. F. Ie TinTvan d K J WopnsdaSmiddair in het Stadhuis te Alkmaar de jaarvergade ring van de Kamer opende met het traditionele jaaroverzicht. De vreugde over ons^^hnld m if°Cde hCt economisch-financië!e bestel van on<j land, mag toenemende tr^uinlVT e™ntuele «oorgang, welke o.a. reeds blijkt uit de ons l?rder te fnd IV- "S sPrpker' °ns bevolkingsoverschot noodzaakt goederrn met Ivnnw v®1"®" '°,dopndc d® s,Ü*pndp behoefte aan import- fim.lfere F kun"FH betale«- Het is echter opmerkelijk dat het par- tiruhere bedrijfsleven nauwelgks nieuw kapitaal kan aantrekken liik°kmfnclalell,^lfrUPCdn^edbe!.aSiin-8VerlaKins *een *Prakp "1 men moei- ,.|k.k.'" verwachten, dat de bedrijven zelf door besparing zich het beno- sehaffen V°°r verdere «'tbouw van de ondernemingen kunnen ver- LJOEWïlL de gelden voor beleggingen en besparingen rijkelijk vloeien, kun nen slechts het Rijk, gemeente en so ciale fondsen hiervan profiteren. De particuliere onderneming wordt angst vallig gemeden en blijft door de hui dige belastingpolitiek niet in staat zich zelf het benodigde kapitaal te ver schaffen. Onze regering zal mede met het oog op de verdere industrialisatie het klimaat moeten scheppen voor een uitbreiding en modernisering van onze industrie, aldus de heer Le Blansch. Ook de groothandelaar en de midden stander vechten voor hetzelfde pro bleem. Ook zij kunnen geen reserves vormen voor het voorzien in de zozeer gestegen kapitaalbehoeften noch opent zich voor hen de mogelijkheid om een- gezonde afschrijvingspolitiek te voe ren. Moge de regering de tekenen van de tijd verstaan en spoedig op drasti sche wijze het probleem aanvatten, waarvan alle ondernemers die in de toekomst zien, vervuld zijn. Slechts de oplossing van dit vraagstuk zal decon- currentiemogelijkheid en niet te ver geten de verruiming van de werkgele genheid op peil kunnen houden. Weinig industrie MU de plaatsing van arbeidskrachten bij de land- en tuinbouw door de voort schrijdende mechanisatie steeds moei lijker wordt, zal de bevolkingstoename in ons agrarisch gewest door de indus trie moeten worden opgevangen. In het afgelopen jaar vond er echter, met uitzondering van de Rijkswerf te Den Helder, geen noemenswaardige uitbreiding van bestaande industrieën plaats. Slechts één industrie, waarvan een behoorlijke vermeerdering van werkgelegenheid mocht worden ver wacht, werd dit jaar te Alkmaar ge sticht, doch financiële moeilijkheden veroorzaakten inmiddels reeds haar sluiting. Hieruit is opnieuw de lering te trekken, dat zowel de regering als de gemeentebesturen er allereerst op bedacht dienen te zijn de oude indus trieën, die haar bestaansmogelijkheid aangetoond hebben, zo krachtig moge lijk in haar ontwikkeling te steunen. Slechte verbinding HE slechte verbindingen van Noord- hollands Noorderkwartier met't ove rige deel van ons land, tengevolge van de verkeersstagnaties bij de Hempont en Velserpont, alsmede de moeilijk te aanvaarden tarieven van de IJ-ponten, moeten wel als de psychologische oorza ken worden aangemerkt, waardoor de ondernemers nog te weinig geneigd heid tonen om zich in dit district te vestigen. Met vreugde maakte spreker gewag van het einde van een langdurige lij densgeschiedenis door de opening van de nieuwe Friesebrug te Alkmaar, waardoor enerzijds het verkeer buiten gewoon gebaat is, én anderzijds aan de gemeente Alkmaar nieuwe kansen tot ontwikkeling worden geboden. Uit de ontvangen rapporten over de be langrijkste bedrijfstakken in het dis trict kan worden afgeleid, dat er ulti mo December 1952 veelal een gunstig jaar is afgesloten! Landbouw, veeteelt, zuivelindustrie, bloembollenhandel en verdere belangrijke industrieën, alle de bases van de volkswelvaart in dit gc- wst, vertoonden in het algemeen ge lukkig goede uitkomsten. Van I 0.38 tot f 2 53 nE kaasexport vertoonde een stijging U ten opzichte van het vorige jaar. De uitvoer, die in de periode van Januari t/m November 1951 66.794 ton bedioeg ter waarde van f 160.084.000, steeg in de periode van Januari t/m November 1952 tot 72.106 ton, ter waarde van f 182.475.000. Dit accres werd bereikt ondanks de moeilijkheden, die ^kaas- export in de weg werden gelegd door invoercontingenteringen. Blijkt uit ae exportstatistieken, dat de gem^deld® exportprijs steeg van f 2,39 in JLöoi f 2 53 per kg in 1952, toch houdt dit nog niet in, dat het verspaar voor de kaasexporteurs financieel gunstig is geweest. De hoge inkoopsprijzen e de scherpe concurrentie waren hiei van de oorzaak. De speculatie in opzetkaas moet als mislukt worden beschouwd Ter illustratie van de in de loop der jaren sterk gestegen zuivelprijzen moge dienen, dat de gemiddelde exportprijs, die zoals hierboven werd vermeld, thans f 2,53 per kg bedraagt, in het jaar 1935 een dieptepunt had bereikt van f 0,38 per kg. De aanvoer ter Alkmaarse kaasmarkt bedroeg rond 950.000 kg. Opnieuw trok het Vrijdagse schouwspel tienduizenden binnen- en buitenlandse bezoekers, zo doende een niet in geld uit te drukken propaganda makend voor dit voortref felijke Nederlandse zuivelproduct. De activiteit, die de WV „Alcmaria" steeds meer pleegt te ontplooien, heeft ongetwijfeld belangrijk tot dit massale bezoek bijgedragen. Het is van groot belang, dat het voortbestaan van de Alkmaarse kaasmarkt, niet alleen als onpersoonlijke reclame voor het arti kel kaas, maar bovendien als een der weinige, originele attracties voor het vreemdelingenbezoek in ons gehele land verzekerd blijft. Daarom is het jammer, dat de door het Bedrijfschap voor Zuivel verleen de subsidie ter bestrijding van de aan het markten verbonden kosten, dit jaar ontoereikend was om de markt evenals het vorige jaar tot 1 Novem ber te houden. De verkorting tot 1 Óc- tober was oorzaak, dat de aanvoer be neden de vorige jaren lag. Het aantal zuivelfabrieken, dat regelmatig een klein gedeelte van hun productie via de kaasmarkt verhandelt, nam toe. Naar de mening van een deel der aan voerders heeft de markt een stimule rende werking en van die zijde wordt dan ook gestreefd naar de opvoering van het kwantum via de markt te ver handelen kaas. De uitkomsten van de landbouw in het jaar 1952 stemmen tot tevreden heid. Wél waren er tegenslagen, zoals het bijzonder natte najaar, waardoor het vee vroeg naar de stallen moest. Ook werden moeilijkheden ondervon den bij het rooien en transport van aardappelen en suikerbieten, hetgeen werd goed gemaakt door goede op brengsten en prijzen. De melkproductie in Noord-Holland- Noord vertoonde in de eerste 10 maan den van 1952 een daling van 2% pet. ten opzichte van 1951. De kaasproductie bedroeg in dezelf de periode in hetzelfde gebied 18,9 mil lioen kg, tegen 19,9 millioen kg in het vorige jaar. De boterproductie in dit gebied steeg in de eerste 10 maanden van 1952 tot 5,2 millioen kg, tegenover 4,9 millioen kg in 1951. De productiecapaciteit van verstui- vings-melkpoeder onderging in 1952 in Hollands Noorderkwartier een belang rijke uitbreiding door het in gebruik stellen van twee nieuwe torens. De pro ductie bedroeg in de eerste 10 maan den van 1952 2,2 millioen kg, tegenover 0.2 millioen in de overeenkomstige pe riode van het vorige jaar. Goed kooljaar HE afzet van rode en witte kool is in het voorjaar vlot verlopen. Door het warmere weer kwam er ech ter in April een terugslag, waarop slechts een gedeeltelijk herstel volg de. Over het algemeen is het seizoen 1951/52 voor het belangrijke Langedij- ker koolgebied gunstig geweest. Door het in de loop der jaren verrijzen van een groot aantal koelhuizen, is het koolseizoen met enkele weken ver lengd. Al betekent dit voor de tuinders de kans op hogere prijzen, het brengt tevens een zwaarder prijsrisico met zich mede. Opnieuw werd in de eerste maanden van het jaar een zeer groot kwantum witte kool naar de Ver. Staten geëx porteerd. Wellicht kan door de inmid dels verlaagde zeevrachttarieven, deze aanvankelijk als incidenteel beschouw de export, in een blijvende overgaan. De handel in uien was in het voor jaar goed en in de herfst zelfs zeer goed, zodat veel uien direct van het land werden opgeruimd. De handel in vroege aardappelen was zeer matig, daar de exportaardappelen eerst 14 da gen in quarantaine moesten worden opgeslagen. De verkoop van pootaardappelen ls dit jaar vroeg ingezet met bevredigen de prijzen. Spoedig echter daalde de markt van het voor Noord-Holland be langrijkste ras Eersteling, zodat aan het einde van het jaar hiervan nog een deel onverkocht was. De omzetten aan alle groentenveilin- gen in het district der Kamer beliepen in 1952 rond 19.457.000 gulden, tegen 15.837.000 gulden in 1951. Zowel in het voorjaar als in het na jaar was de afzet van zuurkool iets kleiner dan normaal. Door de op richting van een nieuwe coöperatieve zuurkoolfabriek in de loop van het jaar te Noord-Scharwoude is in het najaar een hevige concurrentiestrijd ontstaan, waardoor van een lonende exploitatie geen sprake meer is. De export van zuurkool, die de laatste jaren reeds zeer beperkt was, werd vooral ook on gunstig beïnvloed door de ingestelde invoerbeperkingen in Engeland. Het afgelopen jaar kenmerkte zich in de groentenconservenindustrie dooi een groot tekort aan blik. Teneinde deze tekorten aan te vullen moest uit het buitenland tegen aanzienlijk hogere prijzen blik-emballage worden ge ïmporteerd. In het algemeen waren het gewas en de oogst van bloembollen dit jaar weer goed te noemen, maar door ver nieuwde contingenteringen in enkele landen waren de uitkomsten voor de kwekers dit jaar in doorsnee minder dan in 1951. Een ernstige tegenvaller voor de kwekers vormden de gladiolen en irissen, waarvan de prijzen zeer matig en zelfs laag genoemd moeten worden. Het artikel hyacinthen werd, op verzoek van het vak, wederom aan een teeltregeling onderhevig gesteld, met als gevolg een surplusfonds voor het jaar 1953. Tot en met Novem ber bedroeg de totaalexport rond 125 millioen gulden tegenover 127 millioen in dezelfde periode van het vorige jaar. De prijzen van inlandse voeder- granen vertoonden in de laatste maanden een daling onder invloed van te grote aanvoer. Ook de importgranen. die nog steeds op de bon zijn, liepen sterk terug door de grotere oogsten in Noord- en Zuid- Amerika en Australië. Voor een gedeel te der te importeren voedergranen is thans van de importeurs weer zelfstan dige aankoop in de exportlanden toe gestaan. De export van groene erwten is dit jaar zeer belangrijk geweest mat als gevolg: stijgende prijzen. De export van fijne zaden bleef op hetzelfde peil. Het jaar 1952 kenmerkten zich in de Groothandel in levensmiddelen door een rustig verloop van zaken. Op het gebied van zeep en zeeppro- ducten is een felle concurrentiestrijd ontbrand, die tot resultaat had, dat zachte zeep tegen afbraakprijzen werd verkocht. Het is teleurstellend te moeten con stateren. dat de winkeliers in de levens middelenbranche hoe langer hoe meer crediet aan het publiek moeten geven, hetgeen de groothandel op zijn beurt noopt de kleinhandel credieten te ver strekken. teneinde de omzet te kun nen handhaven. Moeilijke handel IN het algemeen heeft de veehan del het in 1952 moeilijker gehad dan in 1951. Wel waren de aanvoeren wat groter en verkreeg men ruimere omzetten, doch de prijzen waren te hoog en daardoor verliep de handel niet altijd naar wens. De belangstelling ging grotendeels uit naar de betere kwaliteiten. Tengevolge van de hoge inkoops prijzen heeft de vetweiderij van run deren geen best jaar gehad. Het fokken van schapen heeft gunstige, doch het weiden van deze dieren daarentegen teleurstellende uitkomsten gegeven. Bij al de zorgen, die de varkenshandel reeds jaren kent, kwam in 1952 helaas de varkenspest nog, hetgeen de slui ting van de markten in het Westen van het land tot gevolg had. De v i s s e r ij op de Noordzee is, ge zien de resultaten in voorgaande jaren, niet slecht geweest, vooral wat betreft de fijne vissoorten. De Waddenvisserij was teleurstellend, terwijl de sardijn- visserij mislukt is. De omzet aan de visafslag te Den Helder liep door de betere uitkomsten van de Noordzeevisserij op tot rond f 920.000,Die te Oudeschild liep te rug tot f 164.000,—. Het door Frankrijk toegepaste contingenteringssysteem, waardoor de import aldaar in handen is van slechts enkele importeurs, vormt vooral voor de te Den Helder gevestig de handelaren een ernstig nadeel, daar deze vóór de oorlog juist met de klei nere importeurs in relatie stonden. Het jaar 1952 kenmerkte zich door een sterke daling van de prijzen van non-ferro metalen en ijzer. De ijzerprij- zen vertonen nu reeds een aanpassing aan de voor de Westeuropese landen geldende Schuman-prijs, welke in het midden van dit jaar van kracht wordt. Minder werk De grotere machinefabrieken en constructiewerkplaatsen en ook de kleinere, die op precisiewerk zijn in gesteld, zijn over het algemeen goed van werk voorzien geweest. Toch zien wij een tendenz, dat het werk terug loopt en er zijn dan ook reeds ver schillende bedrijven, die om werk ver legen zijn. Ernstige pogingen worden gedaan om een behoorlijk aandeel te verkrijgen in de exportmarkt, doch er wordt vooral van Duitse zijde hevige concurrentie ondervonden. In enige ondernemingen kan het te kort aan werk worden overbrugd door defensie-orders, hetgeen uiteraard niet als een normale bedrijfsontwikke ling kan worden aangemerkt. De scheepsbouwnijverheid bewoog zich als geheel op hetzelfde niveau als het vorig jaar. In de sector van het bouwbedrijf lag de meeste bedrijvigheid in de wer ken. die voor de gemeenten en die met steun van het Rijk en de gemeenten voor de woningbouwverenigingen tot stand kwamen. Hiervan profiteert ech ter maar een beperkt aantal aanne mersbedrijven. De vele anderen, aie in gesteld zijn op particulier werk waren slecht van opdrachten voor zien. Ook het onderhoudswerk werd tot het allernoodzakelijkste beperkt, een en ander als gevolg van de onvoldoen de huuropbrengsten. De wederopbouw van Den Helder maakte een bevredi gende vooruitgang. Aan het herstel van de verwoeste schuren in de Wieringer- meer wordt thans de laatste hand ge legd. Terwijl in 1951 de overgang van de Korea-periode naar de meer normale toestand in de confectie-indus- t r i e met heftige schokken gepaard ging, liet 1952 een kalmere ontwikke ling zien. Langzaam aan herstelde zich in de meeste sectoren de vraag. Het afgelopen jaar kenmerkte zich bij de brand verzekeringsbedrijven door een verdere stijging van het prefnic-in- komen, dank zij de verhoging der ver zekerde bedragen door het in over eenstemming brengen hiervan met de huidige waarde. Het zeer grote aantal maatschapijen, dat echter op dit ge bied werkzaam is, is oorzaak van een ongebreidelde concurrentie. Trots enige slappe weken is het be drijfsresultaat van de scheepvaart goed te noemen. Het aanbod van lading en de handhaving van de tarieven werkten hieraan mede. De beurtvaartondernemingen onder vonden de hevige concurrentie van spoor- en wegvervoer, tengevolge waar van enkele diensten moesten worden ingekrompen, of zelfs geheel stilgelegd. Het cijfer van de met autobussen ver voerde personen vertoonde een lichte daling, terwijl er voorts een verschui ving plaats vond naar de spitstijden, hetgeen de exploitatie ongunstig be- invloedde. Als geheel kunnen de financiële uit komsten over 1952 van het Bankwezen bevredigend worden geacht. Koopkracht daalde Te Londen is een tentoonstelling van werken van de Franse beeldhouwer en schilder Henri Matisse geopend. In de textielbranche is in de tweede helft van het jaar een herstel ingetre den. Zo ook in de sector bedrijfskle ding, lingerie, herenkleding en de schoenenbranche. De omzetten in de levensmiddelen branche bij de kruideniers, slagers en dergelijke, liggen in het algemeen ho ger dan in het vorige jaar. De spoedige totstandkoming van een wet op het cadeaustelsel is voor de middenstand van het grootste belang, nu dit systeem weer hand over hand toeneemt en tot grote excessen en un faire concureiMemethoden leidt. Vermelding verdienen da in verschil lende gemeenten in het district gehou den winkelweken en middenstandsten- toonstellingen en met name de te Alk maar met zeer veel succes georgani seerde „braderie". Bij he Middenstandsborgstellingsfonds voor het district der Kamer werden in 1952: 141 aanvragen ingediend en 59 credieten verleend tot een totaal-bedrag van f 74.415,tegen: 113 aanvragen, 52 verstrekte credieten tot een bedrag van f 55.000,— in 1951. Het vreemdelingenverkeer heeft in 1952 aan de verwachtingen voldaan. Er was duidelijk sprake van een toenemend bezoek. In de badplaat sen was het aantal logeergasten groter dan in 1951. Het dagbezoek was sterk toegenomen, waartoe de weersomstan digheden zeer veel bijdroegen. Het aantal buitenlandse gasten was ook stijgende, speciaal uit België. Van enig practisch nut van de nogal schoorvoetend toegepaste vacantiesprei- ding, kan niet gesproken worden, al hoewel in enige kleinere kustplaatsen daarvan wel is geprofiteerd. Een nieuw recreatiegebied ontwik kelt zich tussen Petten en Callantsoog, n.1. St. Maartenszee, alwaar 40.000 overnachtingen geboekt werden, in hoofdzaak via de kampeergelegen- heden. Het toerisme te water gaf eveneens verhoogde cijfers te zien. Voor de bloembollengebieden van dit deel van Noord-Holland bleek in de bloeitijd meer belangstelling te be staan, hetgeen vooral in Limmen op merkelijk was. De Kamer steunde opnieuw de actie tot het behoud van de Bergertram, die volgens haar gevoelen in elk geval op het traject BergenBergen aan Zee gehandhaafd moet worden als het aan gewezen vervoermiddel op dit traject en passend bij deze mooie omgeving. Het Handelsregister In het Handelsregister stonden op 1 Januari 1953 ingeschreven 8794 werke lijk bestaande zaken tegenover 8709 op 1 Januari van het voorafgaande jaar. Het aantal ingeschreven wijzigingen bedroeg 2400. Er werden 2126 certificaten van oor sprong afgegeven, tegenover 1140 in 1951. Uit het Handelsregister werden 1813 uittreksels verstrekt, terwijl ten kantore 2367 inzagen werden genomen van ingeschreven dossiers. Op grond van de Vestigingswet Kleinbedrijf werden 641 aanvragen in behandeling genomen. JUADAT de voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Hollands Noorder kwartier, de heer J. F. le Blansch, in de ten stadhuize te Alkmaar gehouden vergadering de Nieuwjaarsrede had uitgesproken, heeft de Kamer zich gister middag gezet aan de behandeling van een groot aantal belangrijke punten, zoals de oeververbindingen over het Noordzee-kanaal, de klachten over de bootdienst Den Helder-Texel, de „Kaas-expresse" en de Berger tram. Voor men hiertoe echter kon overgaan, is eerst de in bet afgelopen jaar overleden voorzitter, de heer S. W. Arntsz, met enkele ogenblikken stilte eerbiedig herdacht. Vier nieuwe leden, de heren N. Kramer, Jac. Met, N. Ran en ir T. C. Tomsom, werden geïnstalleerd, waarbij de voorzitter de hoop uitsprak, dat de heren zullen medewerken aan de handhaving van de prettige sfeer bg de besprekingen. De voorzitter en de vier ondervoorzitters zijn herkozen. Aangeboden werd een adres van de Commissie Oeververbindingen Noord zeekanaal (waarin voor deze Kamer zitting hebben de heren mr C. P. Eecen en D. J. Scheffel) aan de Twee de Kamer der Staten-Generaal, waar in op versnelde uitvoering van de tun nelplannen voor het Noordzeekanaal wordt aangedrongen. De heer Scheffel geloofde, dat het laatste voorstel van de minister om twee millioen uit te trekken voor bespoediging der plan nen een gevolg is van dit adres. |NGEKOMEN was een schrijven van de minister van verkeer en water staat met mededeling dat het in de bedoeling ligt om tijdig vóór het aan breken van het seizoen 1953 zodanige maatregelen te nemen dat de ver keersstagnaties bg het pontveer te Velsen zoveel mogelijk worden vermin derd. Een snelle uitvoering van d« tunnelplannen zal worden bevorderd. Inmiddels heeft de minister een com missie ingesteld, die hem over het vraagstuk van de oeverbinding over het Noordzeekanaal zal moeten advi seren, in welke commissie ook is op genomen de voorzitter van de com missie, gevormd op initiatief der Ka mers in Noord-Holland. De voorzitter deelde in verband hiermee mede, dat z.i. niet te rekenen valt op verlaging van veerponttarie ven der gemeente Amsterdam. Inte gendeel, B. en W. van de hoofdstad hebben het voornemen om voor te stellen die tarieven andermaal te ver hogen. In verband hiermee zou het verkeer over de Hempont nog wel drukker kunnen worden, meende de secretaris. De heer Kroeze geloofde dat geza menlijk met andere Kamers actie ge voerd zal moeten worden. De voorzitter antwoordde hierop, dat in die geest reeds is gewerkt. De Amsterdamse K. v. K. heeft zich nog niet uitgesproken en zal dat, als zij zich uitspreekt over deze kwestie, wel negatief doen. In dat geval zullen de overige Noordhollandse Kamers ver der gaan zonder de Amsterdamse. De secretaris deelde mede, dat de commissie voor de oeververbinding gen, welke is samengesteld onder voorzitterschap van de burgemeester van Zaandam, reeds een adres heeft verzonden. Het slot van de besprekingen was, dat het dagelijks bestuur der Kamer de kwestie in haar geheel nog eens zal bekijken en andere K. v. K. en ook gemeentebesturen in de bespre kingen zal betrekken. De samenstelling werd bekend ge maakt van «en commissie uit de Noordhollandse Kamers van Koophan del, waarin voor deze Kamer ziiting hebben de heren Heuseveldt en Hols- muller. Klachten over de bootdienst Den Helder-Texel Uitvoerig werd er gesproken over de klacht der Kamer inzake de onre gelmatige vaart van de bootdienst in de afgelopen zomer. De directie vau TESO had daarop d.d. 20 Nov. geant woord met een schrijven, waarin de schuld aan de vertragingen in hoofd zaak werd toegeschreven aan het feit, dat in Den Helder gebruik moet wor den gemaakt van de Marinehaven, ten gevolge waarvan alles wat de marine betreft voorrang heeft. Een andere oorzaak is de desolate toestand van de kade te Den Helder en de onprac tisehe laad- en losgelegenheid te Oude schild op Texel. De medewerking der Kamer werd gevraagd voor het ver- krijgen van verbetering der aanleg plaatsen. Ter toelichting werd door het be stuur der Kamer medegedeeld, dat de minister van verkeer en waterstaat op de rgksbegroting een bedrag van een half millioen gulden heeft ge plaatst voor verbetering der aanleg steigers te Den Helder en in de haven van Oudeschild. De heer Ran meende dat een ge deelte van schuld aan de onregelma tigheid van de dienst toch ook wel ligt bij de TESO. Maar nu is toch toege zegd dat de reserveboot in den ver volge op de vastgestelde tijden zal af varen. iets wat in de afgelopen zomer niet is gebeurd uit zuinigheidsover wegingen. De heer Bregman vond de tarieven van TESO te hoog en vroeg hoe de bevolking van Texel nu staat tegenover de boot. Toen destijds de heer Bosman een boot wilde laten varen, werd hij daarin sterk tegengewerkt. De heer Ran meende, dat, als er nu een nieuwe boot kwam met lagere ta rieven, de bevolking daar wel op zou ingaan. Op advies van de voorzitter werd de zaak verder in handen gesteld van de verkeerscommissie. De „kaasexpersse" Ten aanzien van de „kaasexpresse", die zoals wij reeds hebben gemeld zal rijden op de Vrijdagen tussen 15 Juli en 15 Augustus, van Amsterdam naar de kaasmarkt te Alkmaar, zeide de heer Grondsma, dat hij dit wel een suc ces vindt van de WV, maar persoon lijk zag hij er tam tam in, die de aan voerders ter kaasmarkt kopschuw zal maken. De hoofdzaak moet zyn en blü- ven het behoud van de kaasmarkt. De secretaris voerde hiertegen aan, dat de mensen, die nu per „kaasexpres se" zullen komen, anders ook op de kaasmarkt zouden zijn gekomen, zij het dan ook met andere treinen. De heer Tomson gaf als zijn vrees te kennen dat de verzoeken om verhoging van subsidie voor het behoud van de kaasmarkt niét zullen worden ingewil ligd, als er zoveel werk wordt gemaakt voor het trekken van vreemdelingen. De voorzitter stelde ten slotte voor om een en ander nog eens nader na te gaan, waarop de secretaris zei, dat er binnenkort een vergadering zal zijn van de commissie tot behoud van de kaas markt. De Berger-tram In de vacature-Arntz als vertegen woordiger der Kamer in het comité tot behoud van de Berger Tram werd op voorstel van het bestuur benoemd de heer mr. C. P. Eecen. Over de stand van de actie deelde de heer Scheffel mede, dat het voorlopig nog wel twee jaar zal duren oer defi nitief tot opheffing van de tram wordt besloten. Mogelijk kunnen er tégen die tijd voorstellen worden gedaan met be trekking tot het krijgen van een be hoorlijke weg voor autoverkeer naar Bergen aan Zee. Spr. wees er 5n dit verband op, dat onverwacht sterk toe genomen passagiersvervoer het beste per tram kan geschieden. Meermalen moeten er 1500 mensen (vaak met kar retjes e.d. van de kinderen) worden vervoerd, wat met busseq zeker niet goed mogelijk zou zijn, want waar haalt men zo plotseling dertig bussen van daan? De wachttüden bü de Berger overweg. Inzake de klachten over te lange wachttijden bij de Berger overweg te Alkmaar werd weer eens gesproken over een uit 1926 daterende brief der Spoorwegen, waarin werd medegedeeld, dat de sluiting van de overweg maxi maal zes minuten zou mogen duren. Naar aanleiding van klachten was er een conferentie geweest van de voor zitter en de secretaris met de inspec teur der Ned. Spoorwegen en daarbij was ook over die brief gesproken. Daar was op geantwoord, dat er zoveel mo gelijk naar gestreefd zal worden dat de zes minuten niet worden overschreden. Ook is gesproken over het te vroeg vertrekken van de trein in de richting Haarlem, wat geweten werd aan het rangeren. Daartegen werd opgemerkt, dat het weder inleggen van sneltreinen voor Haarlem uitkomst zou brengen. Dit voorstel zou in overweging worden genomen. Over de wachttijden zei de heer Scheffel nog, dat alleen oplossing kan worden gekregen, als de tijd schrif telijk wordt opgegeven (dag, uur, trein en duur van de sluiting van de over weg).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7