Investeringen onmogelijk zonder
drastische belastingverlaging
Bedrijfsleven is niet in staaf nieuw
kapitaal aan te trekken
Kamer van Koophandel werkte een
uitgebreide agenda af
Bereikte gunstige ommekeer in
1952 reeds een hoogtepunt?
Voorzitter Kamer van Koophandel
Bestaande industrie moei
gesteund worden
nii economische positie van de mid-
denstand is in 1952 iets stabieler ge
worden. Grote verkoopgolven met als
reactie daarop volgende inzinkingen,
zoals kort na het Korea-conflict
kwamen niet meer voor. Over het al
gemeen is een verminderde koopkracht
waar te nemen, die zich openbaart door
een verschuiving naar de verkoop van
goedkopere kwaliteiten. Zorgelijk blijft
de toestand voor de groep kleine on
dernemers. die niet over voldoende fi
nanciële draagkracht beschikt en de
winstcapaciteit niet in evenredigheid
kan brengen met de zeer gestegen uit
gaven.
Oeververbindingen Noordzeekanaal in studie
Verbinding Den Helder-
Texel voldoet niet
van. m>ndcr dan twee jaar is de economisch-financiële toestand
i ..n 70insrupend verbeterd, dat zowel overheid als bedrijfsleven
resultaten, die o.a. Nederland van een debiteur
n" °P:Se,RPtal,ngSUnie tot een van dc grootste crediteuren maakten.
I deviezen-voorraad, die medio 1951 tot 900 millioen gulden ge-
eulden Onze ïr*,n and®rh.alf Jaar gestegen tot een bedrag van 3700 millioen
maanden 10TO l i "0S 68 PCt' V3n de invoer l><"droeg gaf over 11
vraal of deze oneaand rCp0r ge van 95 pet- te zien. Het is echter de
vraag of deze opgaande lijn nog verder zal worden voortgezet of dat wii het
llndi fel"deïl Wannll® d rekenin* moeten gaan houden met een da-
tleedetóZm^ela voortekenen niet bedriegen zijn wij reeds in het
om het ÏS .enJaLdus a,les in het werk moeten worden gesteld
0? Kamer van Kn!llreid i® handbave«- woorden sprak de voorzitter van
B invh nl h?? i v™r Hollands Noorderkwartier, de heer J. F. Ie
TinTvan d K J WopnsdaSmiddair in het Stadhuis te Alkmaar de jaarvergade
ring van de Kamer opende met het traditionele jaaroverzicht. De vreugde over
ons^^hnld m if°Cde hCt economisch-financië!e bestel van on<j land, mag
toenemende tr^uinlVT e™ntuele «oorgang, welke o.a. reeds blijkt uit de
ons l?rder te fnd IV- "S sPrpker' °ns bevolkingsoverschot noodzaakt
goederrn met Ivnnw v®1"®" '°,dopndc d® s,Ü*pndp behoefte aan import-
fim.lfere F kun"FH betale«- Het is echter opmerkelijk dat het par-
tiruhere bedrijfsleven nauwelgks nieuw kapitaal kan aantrekken
liik°kmfnclalell,^lfrUPCdn^edbe!.aSiin-8VerlaKins *een *Prakp "1 men moei-
,.|k.k.'" verwachten, dat de bedrijven zelf door besparing zich het beno-
sehaffen V°°r verdere «'tbouw van de ondernemingen kunnen ver-
LJOEWïlL de gelden voor beleggingen
en besparingen rijkelijk vloeien, kun
nen slechts het Rijk, gemeente en so
ciale fondsen hiervan profiteren. De
particuliere onderneming wordt angst
vallig gemeden en blijft door de hui
dige belastingpolitiek niet in staat zich
zelf het benodigde kapitaal te ver
schaffen. Onze regering zal mede met
het oog op de verdere industrialisatie
het klimaat moeten scheppen voor een
uitbreiding en modernisering van onze
industrie, aldus de heer Le Blansch.
Ook de groothandelaar en de midden
stander vechten voor hetzelfde pro
bleem. Ook zij kunnen geen reserves
vormen voor het voorzien in de zozeer
gestegen kapitaalbehoeften noch opent
zich voor hen de mogelijkheid om een-
gezonde afschrijvingspolitiek te voe
ren. Moge de regering de tekenen van
de tijd verstaan en spoedig op drasti
sche wijze het probleem aanvatten,
waarvan alle ondernemers die in de
toekomst zien, vervuld zijn. Slechts de
oplossing van dit vraagstuk zal decon-
currentiemogelijkheid en niet te ver
geten de verruiming van de werkgele
genheid op peil kunnen houden.
Weinig industrie
MU de plaatsing van arbeidskrachten bij
de land- en tuinbouw door de voort
schrijdende mechanisatie steeds moei
lijker wordt, zal de bevolkingstoename
in ons agrarisch gewest door de indus
trie moeten worden opgevangen.
In het afgelopen jaar vond er echter,
met uitzondering van de Rijkswerf te
Den Helder, geen noemenswaardige
uitbreiding van bestaande industrieën
plaats. Slechts één industrie, waarvan
een behoorlijke vermeerdering van
werkgelegenheid mocht worden ver
wacht, werd dit jaar te Alkmaar ge
sticht, doch financiële moeilijkheden
veroorzaakten inmiddels reeds haar
sluiting. Hieruit is opnieuw de lering
te trekken, dat zowel de regering als
de gemeentebesturen er allereerst op
bedacht dienen te zijn de oude indus
trieën, die haar bestaansmogelijkheid
aangetoond hebben, zo krachtig moge
lijk in haar ontwikkeling te steunen.
Slechte verbinding
HE slechte verbindingen van Noord-
hollands Noorderkwartier met't ove
rige deel van ons land, tengevolge van
de verkeersstagnaties bij de Hempont
en Velserpont, alsmede de moeilijk te
aanvaarden tarieven van de IJ-ponten,
moeten wel als de psychologische oorza
ken worden aangemerkt, waardoor de
ondernemers nog te weinig geneigd
heid tonen om zich in dit district te
vestigen.
Met vreugde maakte spreker gewag
van het einde van een langdurige lij
densgeschiedenis door de opening van
de nieuwe Friesebrug te Alkmaar,
waardoor enerzijds het verkeer buiten
gewoon gebaat is, én anderzijds aan
de gemeente Alkmaar nieuwe kansen
tot ontwikkeling worden geboden. Uit
de ontvangen rapporten over de be
langrijkste bedrijfstakken in het dis
trict kan worden afgeleid, dat er ulti
mo December 1952 veelal een gunstig
jaar is afgesloten! Landbouw, veeteelt,
zuivelindustrie, bloembollenhandel en
verdere belangrijke industrieën, alle de
bases van de volkswelvaart in dit gc-
wst, vertoonden in het algemeen ge
lukkig goede uitkomsten.
Van I 0.38 tot f 2 53
nE kaasexport vertoonde een stijging
U ten opzichte van het vorige jaar. De
uitvoer, die in de periode van Januari
t/m November 1951 66.794 ton bedioeg
ter waarde van f 160.084.000, steeg in
de periode van Januari t/m November
1952 tot 72.106 ton, ter waarde van
f 182.475.000. Dit accres werd bereikt
ondanks de moeilijkheden, die ^kaas-
export in de weg werden gelegd door
invoercontingenteringen. Blijkt uit ae
exportstatistieken, dat de gem^deld®
exportprijs steeg van f 2,39 in JLöoi
f 2 53 per kg in 1952, toch houdt dit
nog niet in, dat het verspaar voor
de kaasexporteurs financieel gunstig
is geweest. De hoge inkoopsprijzen e
de scherpe concurrentie waren hiei van
de oorzaak. De speculatie in opzetkaas
moet als mislukt worden beschouwd
Ter illustratie van de in de loop der
jaren sterk gestegen zuivelprijzen moge
dienen, dat de gemiddelde exportprijs,
die zoals hierboven werd vermeld,
thans f 2,53 per kg bedraagt, in het jaar
1935 een dieptepunt had bereikt van
f 0,38 per kg.
De aanvoer ter Alkmaarse kaasmarkt
bedroeg rond 950.000 kg. Opnieuw trok
het Vrijdagse schouwspel tienduizenden
binnen- en buitenlandse bezoekers, zo
doende een niet in geld uit te drukken
propaganda makend voor dit voortref
felijke Nederlandse zuivelproduct. De
activiteit, die de WV „Alcmaria"
steeds meer pleegt te ontplooien, heeft
ongetwijfeld belangrijk tot dit massale
bezoek bijgedragen. Het is van groot
belang, dat het voortbestaan van de
Alkmaarse kaasmarkt, niet alleen als
onpersoonlijke reclame voor het arti
kel kaas, maar bovendien als een der
weinige, originele attracties voor het
vreemdelingenbezoek in ons gehele
land verzekerd blijft.
Daarom is het jammer, dat de door
het Bedrijfschap voor Zuivel verleen
de subsidie ter bestrijding van de aan
het markten verbonden kosten, dit
jaar ontoereikend was om de markt
evenals het vorige jaar tot 1 Novem
ber te houden. De verkorting tot 1 Óc-
tober was oorzaak, dat de aanvoer be
neden de vorige jaren lag. Het aantal
zuivelfabrieken, dat regelmatig een
klein gedeelte van hun productie via
de kaasmarkt verhandelt, nam toe.
Naar de mening van een deel der aan
voerders heeft de markt een stimule
rende werking en van die zijde wordt
dan ook gestreefd naar de opvoering
van het kwantum via de markt te ver
handelen kaas.
De uitkomsten van de landbouw
in het jaar 1952 stemmen tot tevreden
heid. Wél waren er tegenslagen, zoals
het bijzonder natte najaar, waardoor
het vee vroeg naar de stallen moest.
Ook werden moeilijkheden ondervon
den bij het rooien en transport van
aardappelen en suikerbieten, hetgeen
werd goed gemaakt door goede op
brengsten en prijzen.
De melkproductie in Noord-Holland-
Noord vertoonde in de eerste 10 maan
den van 1952 een daling van 2% pet.
ten opzichte van 1951.
De kaasproductie bedroeg in dezelf
de periode in hetzelfde gebied 18,9 mil
lioen kg, tegen 19,9 millioen kg in het
vorige jaar.
De boterproductie in dit gebied steeg
in de eerste 10 maanden van 1952 tot
5,2 millioen kg, tegenover 4,9 millioen
kg in 1951.
De productiecapaciteit van verstui-
vings-melkpoeder onderging in 1952 in
Hollands Noorderkwartier een belang
rijke uitbreiding door het in gebruik
stellen van twee nieuwe torens. De pro
ductie bedroeg in de eerste 10 maan
den van 1952 2,2 millioen kg, tegenover
0.2 millioen in de overeenkomstige pe
riode van het vorige jaar.
Goed kooljaar
HE afzet van rode en witte kool
is in het voorjaar vlot verlopen.
Door het warmere weer kwam er ech
ter in April een terugslag, waarop
slechts een gedeeltelijk herstel volg
de. Over het algemeen is het seizoen
1951/52 voor het belangrijke Langedij-
ker koolgebied gunstig geweest. Door
het in de loop der jaren verrijzen van
een groot aantal koelhuizen, is het
koolseizoen met enkele weken ver
lengd. Al betekent dit voor de tuinders
de kans op hogere prijzen, het brengt
tevens een zwaarder prijsrisico met
zich mede.
Opnieuw werd in de eerste maanden
van het jaar een zeer groot kwantum
witte kool naar de Ver. Staten geëx
porteerd. Wellicht kan door de inmid
dels verlaagde zeevrachttarieven, deze
aanvankelijk als incidenteel beschouw
de export, in een blijvende overgaan.
De handel in uien was in het voor
jaar goed en in de herfst zelfs zeer
goed, zodat veel uien direct van het
land werden opgeruimd. De handel in
vroege aardappelen was zeer matig,
daar de exportaardappelen eerst 14 da
gen in quarantaine moesten worden
opgeslagen.
De verkoop van pootaardappelen ls
dit jaar vroeg ingezet met bevredigen
de prijzen. Spoedig echter daalde de
markt van het voor Noord-Holland be
langrijkste ras Eersteling, zodat aan
het einde van het jaar hiervan nog een
deel onverkocht was.
De omzetten aan alle groentenveilin-
gen in het district der Kamer beliepen
in 1952 rond 19.457.000 gulden, tegen
15.837.000 gulden in 1951.
Zowel in het voorjaar als in het na
jaar was de afzet van zuurkool
iets kleiner dan normaal. Door de op
richting van een nieuwe coöperatieve
zuurkoolfabriek in de loop van het jaar
te Noord-Scharwoude is in het najaar
een hevige concurrentiestrijd ontstaan,
waardoor van een lonende exploitatie
geen sprake meer is. De export van
zuurkool, die de laatste jaren reeds
zeer beperkt was, werd vooral ook on
gunstig beïnvloed door de ingestelde
invoerbeperkingen in Engeland.
Het afgelopen jaar kenmerkte zich
in de groentenconservenindustrie dooi
een groot tekort aan blik. Teneinde
deze tekorten aan te vullen moest uit
het buitenland tegen aanzienlijk hogere
prijzen blik-emballage worden ge
ïmporteerd.
In het algemeen waren het gewas en
de oogst van bloembollen dit jaar
weer goed te noemen, maar door ver
nieuwde contingenteringen in enkele
landen waren de uitkomsten voor de
kwekers dit jaar in doorsnee minder
dan in 1951. Een ernstige tegenvaller
voor de kwekers vormden de gladiolen
en irissen, waarvan de prijzen zeer
matig en zelfs laag genoemd moeten
worden. Het artikel hyacinthen werd,
op verzoek van het vak, wederom aan
een teeltregeling onderhevig gesteld,
met als gevolg een surplusfonds
voor het jaar 1953. Tot en met Novem
ber bedroeg de totaalexport rond 125
millioen gulden tegenover 127 millioen
in dezelfde periode van het vorige jaar.
De prijzen van inlandse voeder-
granen vertoonden in de laatste
maanden een daling onder invloed van
te grote aanvoer.
Ook de importgranen. die nog steeds
op de bon zijn, liepen sterk terug door
de grotere oogsten in Noord- en Zuid-
Amerika en Australië. Voor een gedeel
te der te importeren voedergranen is
thans van de importeurs weer zelfstan
dige aankoop in de exportlanden toe
gestaan.
De export van groene erwten is dit
jaar zeer belangrijk geweest mat als
gevolg: stijgende prijzen.
De export van fijne zaden bleef op
hetzelfde peil.
Het jaar 1952 kenmerkten zich in de
Groothandel in levensmiddelen door
een rustig verloop van zaken.
Op het gebied van zeep en zeeppro-
ducten is een felle concurrentiestrijd
ontbrand, die tot resultaat had, dat
zachte zeep tegen afbraakprijzen werd
verkocht.
Het is teleurstellend te moeten con
stateren. dat de winkeliers in de levens
middelenbranche hoe langer hoe meer
crediet aan het publiek moeten geven,
hetgeen de groothandel op zijn beurt
noopt de kleinhandel credieten te ver
strekken. teneinde de omzet te kun
nen handhaven.
Moeilijke handel
IN het algemeen heeft de veehan
del het in 1952 moeilijker gehad
dan in 1951. Wel waren de aanvoeren
wat groter en verkreeg men ruimere
omzetten, doch de prijzen waren te
hoog en daardoor verliep de handel
niet altijd naar wens. De belangstelling
ging grotendeels uit naar de betere
kwaliteiten.
Tengevolge van de hoge inkoops
prijzen heeft de vetweiderij van run
deren geen best jaar gehad. Het fokken
van schapen heeft gunstige, doch het
weiden van deze dieren daarentegen
teleurstellende uitkomsten gegeven. Bij
al de zorgen, die de varkenshandel
reeds jaren kent, kwam in 1952 helaas
de varkenspest nog, hetgeen de slui
ting van de markten in het Westen van
het land tot gevolg had.
De v i s s e r ij op de Noordzee is, ge
zien de resultaten in voorgaande jaren,
niet slecht geweest, vooral wat betreft
de fijne vissoorten. De Waddenvisserij
was teleurstellend, terwijl de sardijn-
visserij mislukt is.
De omzet aan de visafslag te Den
Helder liep door de betere uitkomsten
van de Noordzeevisserij op tot rond
f 920.000,Die te Oudeschild liep te
rug tot f 164.000,—. Het door Frankrijk
toegepaste contingenteringssysteem,
waardoor de import aldaar in handen
is van slechts enkele importeurs, vormt
vooral voor de te Den Helder gevestig
de handelaren een ernstig nadeel, daar
deze vóór de oorlog juist met de klei
nere importeurs in relatie stonden.
Het jaar 1952 kenmerkte zich door
een sterke daling van de prijzen van
non-ferro metalen en ijzer. De ijzerprij-
zen vertonen nu reeds een aanpassing
aan de voor de Westeuropese landen
geldende Schuman-prijs, welke in het
midden van dit jaar van kracht wordt.
Minder werk
De grotere machinefabrieken en
constructiewerkplaatsen en ook de
kleinere, die op precisiewerk zijn in
gesteld, zijn over het algemeen goed
van werk voorzien geweest. Toch zien
wij een tendenz, dat het werk terug
loopt en er zijn dan ook reeds ver
schillende bedrijven, die om werk ver
legen zijn. Ernstige pogingen worden
gedaan om een behoorlijk aandeel te
verkrijgen in de exportmarkt, doch er
wordt vooral van Duitse zijde hevige
concurrentie ondervonden.
In enige ondernemingen kan het te
kort aan werk worden overbrugd
door defensie-orders, hetgeen uiteraard
niet als een normale bedrijfsontwikke
ling kan worden aangemerkt.
De scheepsbouwnijverheid bewoog
zich als geheel op hetzelfde niveau als
het vorig jaar.
In de sector van het bouwbedrijf
lag de meeste bedrijvigheid in de wer
ken. die voor de gemeenten en die met
steun van het Rijk en de gemeenten
voor de woningbouwverenigingen tot
stand kwamen. Hiervan profiteert ech
ter maar een beperkt aantal aanne
mersbedrijven. De vele anderen, aie in
gesteld zijn op particulier werk
waren slecht van opdrachten voor
zien. Ook het onderhoudswerk werd tot
het allernoodzakelijkste beperkt, een
en ander als gevolg van de onvoldoen
de huuropbrengsten. De wederopbouw
van Den Helder maakte een bevredi
gende vooruitgang. Aan het herstel van
de verwoeste schuren in de Wieringer-
meer wordt thans de laatste hand ge
legd.
Terwijl in 1951 de overgang van de
Korea-periode naar de meer normale
toestand in de confectie-indus-
t r i e met heftige schokken gepaard
ging, liet 1952 een kalmere ontwikke
ling zien. Langzaam aan herstelde zich
in de meeste sectoren de vraag.
Het afgelopen jaar kenmerkte zich
bij de brand verzekeringsbedrijven door
een verdere stijging van het prefnic-in-
komen, dank zij de verhoging der ver
zekerde bedragen door het in over
eenstemming brengen hiervan met de
huidige waarde. Het zeer grote aantal
maatschapijen, dat echter op dit ge
bied werkzaam is, is oorzaak van een
ongebreidelde concurrentie.
Trots enige slappe weken is het be
drijfsresultaat van de scheepvaart
goed te noemen. Het aanbod van lading
en de handhaving van de tarieven
werkten hieraan mede.
De beurtvaartondernemingen onder
vonden de hevige concurrentie van
spoor- en wegvervoer, tengevolge waar
van enkele diensten moesten worden
ingekrompen, of zelfs geheel stilgelegd.
Het cijfer van de met autobussen ver
voerde personen vertoonde een lichte
daling, terwijl er voorts een verschui
ving plaats vond naar de spitstijden,
hetgeen de exploitatie ongunstig be-
invloedde.
Als geheel kunnen de financiële uit
komsten over 1952 van het Bankwezen
bevredigend worden geacht.
Koopkracht daalde
Te Londen is een tentoonstelling van werken van de Franse beeldhouwer
en schilder Henri Matisse geopend.
In de textielbranche is in de tweede
helft van het jaar een herstel ingetre
den. Zo ook in de sector bedrijfskle
ding, lingerie, herenkleding en de
schoenenbranche.
De omzetten in de levensmiddelen
branche bij de kruideniers, slagers en
dergelijke, liggen in het algemeen ho
ger dan in het vorige jaar.
De spoedige totstandkoming van een
wet op het cadeaustelsel is voor de
middenstand van het grootste belang,
nu dit systeem weer hand over hand
toeneemt en tot grote excessen en un
faire concureiMemethoden leidt.
Vermelding verdienen da in verschil
lende gemeenten in het district gehou
den winkelweken en middenstandsten-
toonstellingen en met name de te Alk
maar met zeer veel succes georgani
seerde „braderie".
Bij he Middenstandsborgstellingsfonds
voor het district der Kamer werden in
1952: 141 aanvragen ingediend en 59
credieten verleend tot een totaal-bedrag
van f 74.415,tegen: 113 aanvragen, 52
verstrekte credieten tot een bedrag van
f 55.000,— in 1951.
Het vreemdelingenverkeer
heeft in 1952 aan de verwachtingen
voldaan. Er was duidelijk sprake van
een toenemend bezoek. In de badplaat
sen was het aantal logeergasten groter
dan in 1951. Het dagbezoek was sterk
toegenomen, waartoe de weersomstan
digheden zeer veel bijdroegen.
Het aantal buitenlandse gasten was
ook stijgende, speciaal uit België.
Van enig practisch nut van de nogal
schoorvoetend toegepaste vacantiesprei-
ding, kan niet gesproken worden, al
hoewel in enige kleinere kustplaatsen
daarvan wel is geprofiteerd.
Een nieuw recreatiegebied ontwik
kelt zich tussen Petten en Callantsoog,
n.1. St. Maartenszee, alwaar 40.000
overnachtingen geboekt werden, in
hoofdzaak via de kampeergelegen-
heden.
Het toerisme te water gaf eveneens
verhoogde cijfers te zien.
Voor de bloembollengebieden van
dit deel van Noord-Holland bleek in
de bloeitijd meer belangstelling te be
staan, hetgeen vooral in Limmen op
merkelijk was.
De Kamer steunde opnieuw de actie
tot het behoud van de Bergertram, die
volgens haar gevoelen in elk geval op
het traject BergenBergen aan Zee
gehandhaafd moet worden als het aan
gewezen vervoermiddel op dit traject
en passend bij deze mooie omgeving.
Het Handelsregister
In het Handelsregister stonden op 1
Januari 1953 ingeschreven 8794 werke
lijk bestaande zaken tegenover 8709 op
1 Januari van het voorafgaande jaar.
Het aantal ingeschreven wijzigingen
bedroeg 2400.
Er werden 2126 certificaten van oor
sprong afgegeven, tegenover 1140 in
1951. Uit het Handelsregister werden
1813 uittreksels verstrekt, terwijl ten
kantore 2367 inzagen werden genomen
van ingeschreven dossiers.
Op grond van de Vestigingswet
Kleinbedrijf werden 641 aanvragen in
behandeling genomen.
JUADAT de voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Hollands Noorder
kwartier, de heer J. F. le Blansch, in de ten stadhuize te Alkmaar gehouden
vergadering de Nieuwjaarsrede had uitgesproken, heeft de Kamer zich gister
middag gezet aan de behandeling van een groot aantal belangrijke punten,
zoals de oeververbindingen over het Noordzee-kanaal, de klachten over de
bootdienst Den Helder-Texel, de „Kaas-expresse" en de Berger tram. Voor men
hiertoe echter kon overgaan, is eerst de in bet afgelopen jaar overleden voorzitter,
de heer S. W. Arntsz, met enkele ogenblikken stilte eerbiedig herdacht. Vier
nieuwe leden, de heren N. Kramer, Jac. Met, N. Ran en ir T. C. Tomsom,
werden geïnstalleerd, waarbij de voorzitter de hoop uitsprak, dat de heren
zullen medewerken aan de handhaving van de prettige sfeer bg de besprekingen.
De voorzitter en de vier ondervoorzitters zijn herkozen.
Aangeboden werd een adres van de
Commissie Oeververbindingen Noord
zeekanaal (waarin voor deze Kamer
zitting hebben de heren mr C. P.
Eecen en D. J. Scheffel) aan de Twee
de Kamer der Staten-Generaal, waar
in op versnelde uitvoering van de tun
nelplannen voor het Noordzeekanaal
wordt aangedrongen. De heer Scheffel
geloofde, dat het laatste voorstel van
de minister om twee millioen uit te
trekken voor bespoediging der plan
nen een gevolg is van dit adres.
|NGEKOMEN was een schrijven van
de minister van verkeer en water
staat met mededeling dat het in de
bedoeling ligt om tijdig vóór het aan
breken van het seizoen 1953 zodanige
maatregelen te nemen dat de ver
keersstagnaties bg het pontveer te
Velsen zoveel mogelijk worden vermin
derd. Een snelle uitvoering van d«
tunnelplannen zal worden bevorderd.
Inmiddels heeft de minister een com
missie ingesteld, die hem over het
vraagstuk van de oeverbinding over
het Noordzeekanaal zal moeten advi
seren, in welke commissie ook is op
genomen de voorzitter van de com
missie, gevormd op initiatief der Ka
mers in Noord-Holland.
De voorzitter deelde in verband
hiermee mede, dat z.i. niet te rekenen
valt op verlaging van veerponttarie
ven der gemeente Amsterdam. Inte
gendeel, B. en W. van de hoofdstad
hebben het voornemen om voor te
stellen die tarieven andermaal te ver
hogen. In verband hiermee zou het
verkeer over de Hempont nog wel
drukker kunnen worden, meende de
secretaris.
De heer Kroeze geloofde dat geza
menlijk met andere Kamers actie ge
voerd zal moeten worden.
De voorzitter antwoordde hierop,
dat in die geest reeds is gewerkt. De
Amsterdamse K. v. K. heeft zich nog
niet uitgesproken en zal dat, als zij
zich uitspreekt over deze kwestie, wel
negatief doen. In dat geval zullen de
overige Noordhollandse Kamers ver
der gaan zonder de Amsterdamse.
De secretaris deelde mede, dat de
commissie voor de oeververbinding
gen, welke is samengesteld onder
voorzitterschap van de burgemeester
van Zaandam, reeds een adres heeft
verzonden.
Het slot van de besprekingen was,
dat het dagelijks bestuur der Kamer
de kwestie in haar geheel nog eens
zal bekijken en andere K. v. K. en
ook gemeentebesturen in de bespre
kingen zal betrekken.
De samenstelling werd bekend ge
maakt van «en commissie uit de
Noordhollandse Kamers van Koophan
del, waarin voor deze Kamer ziiting
hebben de heren Heuseveldt en Hols-
muller.
Klachten over de bootdienst
Den Helder-Texel
Uitvoerig werd er gesproken over
de klacht der Kamer inzake de onre
gelmatige vaart van de bootdienst
in de afgelopen zomer. De directie vau
TESO had daarop d.d. 20 Nov. geant
woord met een schrijven, waarin de
schuld aan de vertragingen in hoofd
zaak werd toegeschreven aan het feit,
dat in Den Helder gebruik moet wor
den gemaakt van de Marinehaven, ten
gevolge waarvan alles wat de marine
betreft voorrang heeft. Een andere
oorzaak is de desolate toestand van
de kade te Den Helder en de onprac
tisehe laad- en losgelegenheid te Oude
schild op Texel. De medewerking der
Kamer werd gevraagd voor het ver-
krijgen van verbetering der aanleg
plaatsen.
Ter toelichting werd door het be
stuur der Kamer medegedeeld, dat de
minister van verkeer en waterstaat
op de rgksbegroting een bedrag van
een half millioen gulden heeft ge
plaatst voor verbetering der aanleg
steigers te Den Helder en in de haven
van Oudeschild.
De heer Ran meende dat een ge
deelte van schuld aan de onregelma
tigheid van de dienst toch ook wel ligt
bij de TESO. Maar nu is toch toege
zegd dat de reserveboot in den ver
volge op de vastgestelde tijden zal af
varen. iets wat in de afgelopen zomer
niet is gebeurd uit zuinigheidsover
wegingen.
De heer Bregman vond de tarieven
van TESO te hoog en vroeg hoe de
bevolking van Texel nu staat tegenover
de boot. Toen destijds de heer Bosman
een boot wilde laten varen, werd hij
daarin sterk tegengewerkt.
De heer Ran meende, dat, als er nu
een nieuwe boot kwam met lagere ta
rieven, de bevolking daar wel op zou
ingaan.
Op advies van de voorzitter werd
de zaak verder in handen gesteld van
de verkeerscommissie.
De „kaasexpersse"
Ten aanzien van de „kaasexpresse",
die zoals wij reeds hebben gemeld
zal rijden op de Vrijdagen tussen 15
Juli en 15 Augustus, van Amsterdam
naar de kaasmarkt te Alkmaar, zeide de
heer Grondsma, dat hij dit wel een suc
ces vindt van de WV, maar persoon
lijk zag hij er tam tam in, die de aan
voerders ter kaasmarkt kopschuw zal
maken. De hoofdzaak moet zyn en blü-
ven het behoud van de kaasmarkt.
De secretaris voerde hiertegen aan,
dat de mensen, die nu per „kaasexpres
se" zullen komen, anders ook op de
kaasmarkt zouden zijn gekomen, zij het
dan ook met andere treinen.
De heer Tomson gaf als zijn vrees te
kennen dat de verzoeken om verhoging
van subsidie voor het behoud van de
kaasmarkt niét zullen worden ingewil
ligd, als er zoveel werk wordt gemaakt
voor het trekken van vreemdelingen.
De voorzitter stelde ten slotte voor
om een en ander nog eens nader na te
gaan, waarop de secretaris zei, dat er
binnenkort een vergadering zal zijn van
de commissie tot behoud van de kaas
markt.
De Berger-tram
In de vacature-Arntz als vertegen
woordiger der Kamer in het comité tot
behoud van de Berger Tram werd op
voorstel van het bestuur benoemd de
heer mr. C. P. Eecen.
Over de stand van de actie deelde de
heer Scheffel mede, dat het voorlopig
nog wel twee jaar zal duren oer defi
nitief tot opheffing van de tram wordt
besloten. Mogelijk kunnen er tégen die
tijd voorstellen worden gedaan met be
trekking tot het krijgen van een be
hoorlijke weg voor autoverkeer naar
Bergen aan Zee. Spr. wees er 5n dit
verband op, dat onverwacht sterk toe
genomen passagiersvervoer het beste
per tram kan geschieden. Meermalen
moeten er 1500 mensen (vaak met kar
retjes e.d. van de kinderen) worden
vervoerd, wat met busseq zeker niet
goed mogelijk zou zijn, want waar haalt
men zo plotseling dertig bussen van
daan?
De wachttüden bü de Berger
overweg.
Inzake de klachten over te lange
wachttijden bij de Berger overweg te
Alkmaar werd weer eens gesproken
over een uit 1926 daterende brief der
Spoorwegen, waarin werd medegedeeld,
dat de sluiting van de overweg maxi
maal zes minuten zou mogen duren.
Naar aanleiding van klachten was er
een conferentie geweest van de voor
zitter en de secretaris met de inspec
teur der Ned. Spoorwegen en daarbij
was ook over die brief gesproken. Daar
was op geantwoord, dat er zoveel mo
gelijk naar gestreefd zal worden dat de
zes minuten niet worden overschreden.
Ook is gesproken over het te vroeg
vertrekken van de trein in de richting
Haarlem, wat geweten werd aan het
rangeren. Daartegen werd opgemerkt,
dat het weder inleggen van sneltreinen
voor Haarlem uitkomst zou brengen.
Dit voorstel zou in overweging worden
genomen. Over de wachttijden zei de
heer Scheffel nog, dat alleen oplossing
kan worden gekregen, als de tijd schrif
telijk wordt opgegeven (dag, uur, trein
en duur van de sluiting van de over
weg).