Televisie een zegen of een vloek? r r Daar ging de liefde Zelfs de jeugd is het niet eens f f verweienlijken ,n - - - i'i~F'zzrss; rsMi S DE VERGETEN CATEGORIE Pim.Famen Pom inliet liirhtriiim Sanapi™ Lsé r&T! Uitstel proces Van Meegerens (Vermeers?) Laatste Avondmaal Alles gaat beter Met VELPON zie je er geen barst van! Veel en fel omstreden probleem Erger dan de film Pro en contra Geen ervaring De voordelen De nadelen D\A «.Vatbare" Kinderen...? Nog vele facetten ii £ft nu de meezittende HumeULe £uliteï eend noaA Het Radioprogramma DONDERDAG 22 JANUARI 1953 VOOR MIJ LIGT EEN HARTSTOCHTFi nirr- nn i jarige, die snakt naar de bespreking van sv pRIEF van een bijna twinlig- en een zodanige wijziging voorstelt dat d.•SÜf.wWmen" in de7e rubriek wordt. „Wat ik bedoel," zo gegt hij i« n>(i f van discussie geopend problemen rondom de economische intël,^: ,k niet de bespreking va« de bezien door puberteinse bril t''e in verhand met het plan-Schuman emigratie, herbewapening, rassenvraagstuk enz e?61^ T®" ondprw"pen als artikel van U." Tegen het tweede neb ik nL w eYentueel met een inleidend reserveer Ik in elk volgend artikel V et minst« bezwaar: met geneden hoffelijke argumenten van m^n met ce'n aï8 VOOT ^khoudende^en van de week daarvoor. Maar het eerste ifmnJn^ 00rcIpeI «ver de kwestie categorie bezitten in de regel de HiJt". 11 categorie nezuren in de regel de riinheid 7' «19; ?1Ieen de oudsten van deze oordeel over vraagstukken van een derrelHk- ï-e"7'S om een tetwat sefundrard Fr schijnt een tweede „vergeten categorie" h.«^ en omvan? tp formuleren, brieven en uitlatingen duidelijk geword»n bpstaan het is mij uit allerlei wie een pennestrijd mogelijk moet zHn ~J e van dc 2°-30-iarigen, voor dat de hoofdredacteur zijn lezerspubliek Problemen". Maar ik vrees, factoren dan nu al het geval is Fn ii, 2ai wllIen ontbinden in meer 20 tot 30. die bepaalde vraagstukken~o^ ?i-Vede p,aats ied«e lezer vrat of wijsgerig gebied werkelijk grond"e wil maatsc,haPP*«ik, Kodsriienstig kranten en periodieken van de vemh» énde t»"1 Vlndt niet aI,een d« tegenover mening gesteld, maar niemand h^ik u 5en in ons land mtiing de geschriften te lenen, waarin exnerts ririh j Ult de °Penbare bibliotheek mensheid hebben uitgesproken. Een objectiefTnlp brandcndp Problemen der betetenisr°dann-K-a- iS V°°r -3°n*e onderzoek, dat urvxKr..iS uan een discussie, die "in veEa Vantd£7<; veel ineer categorie, gewoonlijk ontaardt in een t^stresnrlk temperament van dèze hoofden en koude harten. !stg:esprek, dat niets nalaat dan hete Dit inzicht behoeft ons niet tp v»«tnii er zuuen er zeker meer volgen. dit nummer aan de orde gesteld naar Z rtprfe,i1kp kwestie in geplaatste Inzendingen. En? er zullen"!"?^ d,"i„Yan JENDEN we ons nu tot het vraagstuk Yan de to'ovisie. Wie weet, welke verbitterde tornooien er gestreden zijn en worden met name in de Ameri kaanse pers. over het pro en contra van dit nieuwste communicatiemiddel wie de felle oppositie kent van promi nente paedagogen uit de USA tegen de vertechnisering van het grote publiek en de m<*3erne jeugd, en ziet, dat langzaam maar onhoudbaar ook dit verschijnsel in Nederland onze aan dacht zal vragen, moét zich rekenschap geven van de invloed ten goede en ten kwade van het „verrezien". Weliswaar schrijft Hans Kaper mij: „ik wil u een compliment maken voor het optimis me, dat u koestert ten aanzien van het aantal televisietoestellen dat over en kele jaren in ons land zal zijn: of dit Inderdaad in de duizenden zal lopen, betwijfel ik, tenzij men het begrio „enkele" opvat voor een periode van drie jaar" maar ook hij zal met mij van mening zijn, dat er geen reden is, te twijfelen aan het doordringen van het nieuwe apparaat naast en misschien in plaats van de radio. Vergeet niet, dat men ruim vijftig jaar geleden pas begon met de bevordering van de tech nische mogelijkheden, dat 1930 in Frankrijk en de Angelsaksische landen op zeer kleine schaal de uitzendingen voor het publiek een aanvarg namen, dat de oorlog de ontwikkeling onder brak, maar dat daarna vooral in Ame rika, de televisie-industrie in een razend tempo de goegemeente van toe stellen voorzag en er nu in alle ernst rekening wordt gehouden met een situatie, „waarin een radio-uitzending zonder beeld even zeldzaam zal zijn als thans een film zonder geluid". Hoe denkt de vergeten categorie over deze ontwikkeling en haar betekenis voor jong en oud? Wij geven achter eenvolgens het woord aan een 14-jarige en een 16-jarige gvmnasiast en daarna aan een 16-jarige HBS'er. TOEN dit vraagstuk genoemd werd, heb ik mjj afgevraagd: Ig het bij de televisie eigenlijk niet precies hetzelfde als met de film. Ik vind eigenlijk de televisie nog erger dan de film. Want de televisie dringt ook door in de huis kamer en omdat er geen televisiekeu ring bestaat, moeten de ouders zelf be palen, of het programma geschikt is voor hun kinderen. Als er nu ouders zijn. die de televisie voor hun kinderen niet keuren, komt het televisieprogram ma, ook bü kinderen voor wie het niet geschikt is. Het tweede grote nadeel van televisie Vind ik, dat het de mensen te makke lijk gemaakt wordt, het wordt de men sen als PaP ingegoten, en zij hoeven alleen maar te slikken. De lust wordt de mens ontnomen om zelf muziek te gaan maken en zelf toneel te spelen, immers, je zet je toestel maar aan en je hebt toneel, muziek en film in je huis kamer. Het derde gevaar vind ik, dat de mensen er verslaafd aan raken, en zo doende houden de mensen op gebied van muziek e d. zich alleen maar aan wat er don de radio en televisie komt. De mens wordt dus zijn eigen kracht.tot o 'wikkeling van zijn cultuur ontn°- men. En ik zou willen eindigen met te zeggen dat ik de televisie, als het er op aan komt. toch veel gcvaarluker vind dan de film. G. BOSSCHER, IIA Lyceum, 14 jaar. rt£ TELEVISIE is van voordeel op het gebied, waar het gemis van Jj® .J* wordt ondervangen: de ,ul*z ,"dl waarbij het eigenlijk noodzakelijk is te f!wib,?,elden1 «V bü het nieuws op de filmjournaals. Bij hoorsrielen is de tele- r^00\.rel vln v°ordeel. Je fantasie wordt echter geheel op nonactief ge steld, wat weer een nadeel is. Nadelen. De televisie is vreselijk fl'iur. Het lijkt me zeer optimistisch dat over een paar jaar iedereen een televisietoestel heeft. Om te beginnen zijn de aanschaffingskosten van een televisietoestel erg hoog en verder is het kijkgeld veel. Dit moet wel omdat hier in Nederland voor een te klein aantal kijkers een duur programma uitgezonden wordt. Om de tijd te vullen zullen films afgedraaid worden. Door het zeer kleine aantal goede films zul len er veel minder goede dan slechte BIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIWIIIIIMIIIIIWIIIllWWBIiMil|i|||||lg 2 ül SmmwÊÊÊmmm minimin rfgedraaid worden. Hierdoor zakt het peil van de televisie direct. Verder is elke mogelijkheid om de leeftijdgrenzen te handhaven uitgesloten, behalve dat de ouders verbieden er naar te kijken, wat weer een prikkel is om het juist wel te doen. Men zou er toe kunnen overgaan reclame te maken in de programma's om de kosten tê drukken. We hebben wel gehoord en gelezen tot welke ge volgen dat in Amerika voor het peil van de programma's geleid heeft. Ten slotte znu men verslaafd kunnen raken aan de televisie. Vooral wanneer men pas een toestel gekocht heeft, zal men het hele programma willen zien. Na een poos zal men echter aan de televisie gewend raken, het goede van het slechte weten te scheiden e het toestel uitzetten •vanneer de uitzending niet goed is. Ik kan me voorstellen dat men. toen de radio verscheen, ook gezegd zal hebben, dat men er aan verslaafd zou raken, wat gewoonlijk toch niet het geval is. Mijn conclusie is dat de televisie en kele voordelen bezit boven de film, maar nog erg duur is. K. DE WIT, 16 jaar, Gymnasium, VB, Oudkarspel. TOEN IK de vraag voor deze week las, heb ik me eigenlijk een beetje kwaad gemaakt. Bij de vragen, die we tot nu toe gehad hebben konden er meningen uitgewisseld worden, maar ik geloof niet, dat dat nu het geval is, daar het zeer de vraag is, of één van de „mede werkers'' van onze rubriek uit ervaring kan spreken. Ik kan me wel voorstellen, dat de volgende voordelen aan de televisie verbonden zijn: ie. Een veel groter gedeelte van de mensheid komt in aanraking met wat de toneelkunst biedt, hoewel lang met elk toneelstuk voor de televisie geschikt is. 2e. Bij belangrijke gebeurtenissen kunnen veei meer mensen „aanwezig" zfjn. 3e. De wetenschap kan haar onder zoekingen en vindingen op een gemak kelijke manier aan een groot publiek voorleggen. Zijn verleden week de sprekende vissen van Artis niet op net scherm verschenen? Maar ook zijn er nadelen te noemen: le. Evenals bij veelvuldig bioscoop bezoek kunnen belangrijker, maar mis schien minder aangename, zaken in het gedrang komen. Als scholier denk ik natuurlijk in de eerste plaats aan het huiswerk. 2e. Men wordt steeds gemakzuchti- ger: waarom zou men de deur uitgaan, als men het thuis in zijn eigen stoel net zo goed en misschien nog beter zien kan? In uw vraag duidt u er al op, dat de ontwikkeling van de televisie niet te stuiten is. Hiermee komen we m.i. op een moeilijke, maar belangrijke kwes tie: hoe moeten we staan tegenover de steeds voortschrijdende techniek? Wat te denken van de uitvindingen die mis schien tot heil van de mensheid zijn, maar misschien ock zullen dienen om duizenden te vermoorden? En weer duikt een probleem op: waar gaat het naar toe, vrede of oorlog, wat kunnen we doen? Dit zijn problemen van de dag, die volop waard zijn besproken te worden en waaruit we niet anders dan leren kunnen. JACOB BALDER, 16 jr. R.H.B.S., klas B IV Boven weg 24, St Pnncras ALS VOORDELEN vinden we hier en in andere stukken genoemd: 1. Als aanvulling van de radio kaïn de televisie van grote betekenis zijn; naast het herren past het zien: opera, toneel declamatie, hoorspelen, lezingen. 2. Sportwedstrijden kunnen in de huiskamer worden gevolgd: mensen met een kleine beurs kunnen daardoor ook van geweldige prestaties kennis nemen en genieten. „Ik zou de toneelstukken kunnen zien, die anders onbereikbaar voor mij zijn; de populaire internationale voet balwedstrijden in beeld mogen meema ken; interessante reportages kunnen aanschouwen; beroemde orkesten mo gen zien enz." aldus Rie Vogelpoel; „had ik het geld in mijn handen om er een te kopen, dan deed ik het op staande voet, want ik verlang er naar de „Gijsbreght van Aemstel" eens te zien of een goede operette". 3. Wetenschappelijke onderzoekingen en uitkomsten kunnen gemakkelijk verbreid worden. 4. „Ook zal de televisie de gezellig heid kunnen verhogen, wanneer de hele familie 's avonds om het toestel zit en het dus thuis op z'n gezelligst wordt" 'Hans Kaper) „in vergelijking met de bioscoop-kwestie lijkt het mij toe, dat de verhouding tussen voor- en na delen iets ten gunste van de eerste is verschoven". 5. „Denk eens aan de sanatoria, zie kenhuizen of aan mensen, die reeds jaren bedlegerig zijn; voor hen is de televisie een uitkomst! Ook de dove kan zijn hart ophalen, terwijl hij aan de radio niets heeft" (Juul Monsen). iAARTEGENOVER DE NADELEN: De huiselijke vrede wordt er door bedreigd. Hoor Hans Reinders: „Ik geloof zelfs, dat in de televisie een gevaar schuilt. Het gevaar dat de huiselijke gezelligheid, ja zelfs de hui selijke vrede er door bedreigd wordt. Nu er nog slechts twee avonden per week een televisieprogramma wordt uitgezonden, doet dit gevaar zich nog niet zo direct voor, maar wanneer het beeld straks vaker en geregelder onze vredige, rustige huiskamers binnen dringt, nou dan zul je eens wat bele ven! Dan is het afgelopen met de rust. Dan wil pa de televisie zien, terwijl zoon Jan juist het grote licht nodig heeft, omdat hij ingewikkelde bereke ningen zit te maken. Pa kan dat licht niet verdragen, omdat het beeld er minder duidelijk door wordt, en ma komt tot de ontdekking dat ze onmo gelijk haar aandacht kan concentreren op het kousen-stoppen én op de me neer op het televisiescherm. Gevolg: ruzie, ongeregeldheden en allerlei on aangenaamheden. Bovendien geloof ik dat ik op de duur stapelgek zou wor den van dat gewriemel in mijn huis kamer. Om eens naar de bioscoop te gaan is leuk, maar om doorlopend in Moeder, bestrijd voortaan bij „altijd ^verkouden kinderen" dat gehoest met: {Advertentie. Ing Med.3 de bewegende beelden te zitten, dat is mijns inziens wel een beetje al te veel van het. goede". 2. „Wat moet er van de bioscopen terechtkomen, .wanneer duizenden in ons land een televisie-toestel bezitten?" vraagt Ria, en ze vervolgt: 3. de ge makzucht wordt er door in de hand gewerkt; zelf zul je geen kunst meer beoefenen, je laat het aan de beroeps- artisten over", 4. „Een televisieuitzen ding belemmert je fantasie; als je een hoorspel beluistert, kun je je fantasie de vrije loop laten; bij televisie is dat onmogelijk, net Us bij de film" „ik zie, bij wijze van spreken Abe Lenstra liever op het veld springen dan op het televisiescherm" (Juul Monsen); „ongetwijfeld zal het altijd wel zo blijven, dat voor de toeschouwer actief deelnemen aan het vertoonde uitgesloten is; het gevolg wordt een passieve houding, je laat alles over je heen gaan, wordt dus min of meer de „lijdende persoon" dus dat geeft aan leiding tot verslapping in het alge meen" (Hans Kaper). 5. De moeilijkheid van televisie-een suur gaat die van de filmkeuring te boven. 6. De kosten zijn hoog. 7 de verleiding om thuis niets meer te doen aan huiswerk is groot. LIET spreekt vanzelf, dat met deze op merkingen van onze toezenders het vraagstuk niet uitgeput is. Men heeft geen aandacht geschonken aan de enorme betekenis van de televisie- industrie, aan de invloed,, die de tele visie kan hebben op het o -derwijs en de volksopvoeding, aan de suggestie, die ook door dit middel door demago gen op de massa kan worden uitge oefend; men heeft niet opgemerkt, „dat de uitwerking op de toeschouwcis ver moedelijk groter zal zijn dan die van de radio op de luisteraar" aldus mijn encyclopaedie, „in de eerste plaats, om dat visuele indrukken sterker zijn dan auditieve en voorts, omdat het volgen van een televisie-uitzending de volle aandacht van de toeschouwer vraagt en niet. zoals bij bet beid»*» en van muziekuitzending met lichte werk zaamheden ingestudeerd kan wor den". Interessant is de mededeling over de sterkere binding aan huis: opinie-onderzoek in 1948 in Amerika toende aan. dat op dat tijdstip televisie het bioscoopbezoek reeds opvallend beperkte (20 pet vermindering) en in het algemeen er toe leidde, dat minder ontspanning buitenshuis in de avond uren gezocht werd (29 pet. minder be zoek aan café's, restaurants dansge legenheden, nachtclubs, nvondpar' 'jer.i er wei-d mindér naar radio-uitzendingen geluisterd (68 pet, minder in de avond uren en 26 pet minder in de dag-uren) en er werd minder tijd aan lezen be steed (18 pet. vermindering)". We»t ie dat in New York alle scholen worden voorzien van televis.eapparaten en sedert 1949 speciale programma's voor scholieren worden uitgezonden in samenwerking met onderwijsautoritsi- ten? Dat het mogelijk was. de ontplof fing van de atoombom r»n or het tele visiescherm te volgen? Dat een gevaar lijke operatie in het Academisch Zie kenhuis te Leiden in 1949 door hoog leraren en studenten per televisie kon worden aanschouwd? Dat de radio de muziekbeoefening niet heeft benadeeld, maar bevorderd en dus ook de televi sie de belangstelling voor het toneel kan verhogen? En zo is er meer, waar uit blijkt dat we ons hier gewaagd heb ben aan „een groot probleem", dat voor de toekomst van de mensheid van enorme betekenis is. En nu geven we Jacob Balder zijn zin. 29 De eerste ogenblikken zat Billie als verdoofd in het gat, dat hij in de grond geslagen had. „Waar bén ik?" kreunde hij zachtjes. „Ik zie allemaal sterretjes" Nu dat was geen wonder, want Billie was van een grote hoogte naar beneden gevallen. Kareltje stond met een angstig gezicht over hem heen gebogen. „Waar je bent, Billie? In de tuin van de professor. Je bent geval len!" „Moet je mij dat vertellen?" grom de Billie. die al weer een beetje bij kwam. „Maar.wat betekent die mu ziek?" „Muziek? Goeie genade, dat is de sirene van de professor!" riep Karel tje Beide kameraden luisterden naar het angstaanjagend geloei, dat plotse ling de lucht vervulde. Het bovenste stuk van de regenpijp had namelijk con tact gemaakt met één der draden van de alarm-installatie en dat was de oor- zak van het sirene-gehuil. „Vooruit we moeten zorgen, dat -we hier var.daan komen, vóórdat de professor ons ont dekt". schreeuwde Kareltje, terwijl hij angstig om zich heen keek. „Ik kan niet", kreunde Billié weer. Ik heb mijn voet verstuikt, geloof ik. „Hoor c-ens Billie, als je niet voortmaakt, dan ga ik alleen", riep de bange Karei. „Ik ben niet van plan mij gevangen te laten ne men". En zonder verder op Billie t» wachten, rende hij naar het hek en wip te er met één sprong overheen. (Advertentie. Ing. Med.) Tegeneis Belgische slaat legen Van Beuningen £)E ACHTSTE kamer van de civiele rechtbank te Brussel heeft gisteren besloten het proces Van Beuningen - prof. dr Coremans uit te stellen en te behandelen op 20, 21 en 27 Mei. Als motivering voor dit uitstel werd door de rechter opgegeven, dat hijzelf en de advocaten van prof. Coremans nog niet het dossier van de heer Van Beuningen hebben ontvangen. Prof. dr Coremans vertrekt 25 Februari naar de Ver. Sta ten, waar hij gedurende twee maanden te New York lezingen zal houden. In tegenstelling tot hetgeen aanvan kelijk verluidde, zullen tijdens het pro ces in Mei toch enkele getuigen wor den gehoord. Prof. Coremans is, indien de rechter hierom mocht verzoeken, bereid het dbor hert in 1949 te Nice ge vonden „Laatste Avondmaal" ter be schikking te stellen om dit te laten vergelijken met het „Laatste Avond maal", dat in bezit is van de heer Van Beuningen. Voorwaarde hiertoe is ech ter. dat het doek van de heer Van Beu ningen in de staat wordt teruggebracht, waarin dit verkeerde tijdens het pro ces-Van Meegeren. Hiervoor zouden dan alle vernissen en overschilderingen van het doek verwijderd moeten worden, die hierop door de Belgische restaura teur Jean Decoen werden aangebracht. Dit zou volgens prof. Coremans in een uur tijds kunnen gebeuren. Naar te Brussel wordt vernomen, heeft de Belgische staat, die op initia tief van de minister van Onderwijs tussenbeide is gekomen in het proces, door zich aan de zijde te scharen van prof. Coremans, een tegeneis ingediend tot -betaling door de Nederlander Van Beuningen van een schadevergoeding ten bedrage van een millioen Belgische francs. als Uw stofwisseling in orde is' Niets beter dan asmsm (Advertentie Ing Med l J^JOETEN WE ONS VERHEUGEN over de voortschrijding van de techniek,, die ons leven getnakkc lijker maar ook gevaarlijker maakt (verkeersongevallen, de dreiging der atoomwapens) of moeten we er ons tegen verzetten? Antwoorden met opgave van leeftijd en sexe uiterlijk Maandag zenden aan D. L. Daalder, Komlaan, Bergen (N.-H.). door Mary Burchell wat gespeeld wordt. Evenzo het tonee De televls e lijkt me een goed midde om het toneel te verbreiden. Bij muziek is het niet noodzakelnk dat men ziet. Ittegendeel, M®n, wat af eleid b;i het luisteren, door dat w men ziet. Het is slechts aardig Tf,u„dj een beroemde violist, zoals -Jehufli Menuhin. of een andere m"a'cnusVprder dat men hem dan ook kan zie is het nat'iurliik van belang voor l muziek, die alleen mooi sc^hun waanneer de zveetdrupnels ovr zicht van dp drummer '°PeP bjj tromnpitiet moet onnassen, nat" lift achterover hellen niet op Van vno'-deel i« de televlse die toegelicht kunnen worden met V. 22) Nou neen, natuurlijk niet", gaf ze lachend toe, want wanneer hij het zo voorstelde, was het vooruitzicht toch wel aantrekkelijk. En tot op zekere hoogte zouden ze ook het feit vieren dat hun huwelijk weer tot de mogelijkhe den behoorde. Misschien was het niet zo erg om dat feestelijk te vieren. Maar laten we het dan niet te duur maken. Richard" smeekte ze. Ik be doel - echt niet duur. Ju en ik kun nen best op een eenvoudige manier plezier hebben nu er al zoveel is om ons gelukkig te maken Goed". Hij gaf dadelijk en met zo veel vlotheid toe. dat ze ^afvroeg hoe ze zich een paar ogenblikken g leden nog zo zenuwachtig had kunnen ""Herwas een zenuwslopende en ver moeiende dag geweest. Geen wonder dat ze moe en zenuwachtig en gauw ont- H«n was Morgen zou alles weer in 1 -ün Fn de dag daarop wanneer ze voorste® van R?chard hun feestvie ring zouden hebben, omdat hij m0r^" laat °tPzo 1?n'onbezorgd kunnen z'nlls^hii en misschien zelfs een beetje verkwistend. Uefste hoewei lk ge woon n"le°fwgeet hoe ik me van jemoet tosscheuren sprak R-hard Maar om je de waarheid te zeggen deed ik de vorige nacht bijna geen oog dicht en jij ziet er ook niet naar uit of je veel nachtrust hebt gehad". „Nee, ik was ook ontzettend onrustig en zenuwachtig", gaf Hope met een verdrietig lachje toe. „Lieveling", Richard was opeens ern stig „je moet niet denken dat ik, omdat ik grapjes maak en luchthartig over feestjes praat en zo, niet besef wat je voor me hebt gedaan". Hij stond op en stak zijn arm naar haar uit; hij trok haar naar zich toe en keek vol liefde op haar neer. „Ik behoor tot die idioten, die de meeste grapjes maken wanneer ze het diepst voelen". „O. dat weet ik, dat weet ik, lie verd!" Verdwenen waren al haar grie ven, omdat hij zo luchthartig over die gevangenispoorten had gesproken. „Hel is niets, Richard, ik ben bang dat ik de dingen wel eens wat al te serieus neem". „Ditmaal had je daar alle reden toe", zei hij met een triest lachje. „Ik besef volkomen dat jij de kastanjes uit het vuur hebt moeten halen. Je zag gewel dig tegen dat onderhoud met Tamber- ley op, is het niet?" „Nou ja Zelfs dat scheen minder erg nu ze er met voldoening op kon terugzien. „Ik weet het best". Hij wilde niet, dat ze het kleineerde. „Je bent eenvou dig geweldig geweest, lieveling, ik za! het nooit vergeten". Hope kuste hem gelukkig ten af scheid. Vier en twintig uur geleden zou ze niet hebben kunnen denken dat ze ooit nog weer zo gelukkig zou kunnen zijn. Het was alsof ze herstellende was van een zware ziekte. Vrolijk in zichzelf neuriënd maakte Hope aanstalten om naar bed te gaan. Maar, hoe vermoeid ze ook eerder op de avond was geweest, ze lag geruime tijd wakker en overdacht de verande ringen die er in hoop en verwachtingen hadden plaats gehad. Zij had dus gelijk gehad en die cynische Errol Tamberley ongelijk. Zij had het risico aanvaard en als resul taat was haar geluk nu verzekerd. Wanneer ze hun feestje Woensdag avond vierden, zouden Richard en zij eindelijk de definitieve plannen voor hun huwelijk kunnen bespreken. Zc hadden het feit onder ogen gezien dat ze het niet breed zouden hebben en nu Plotseling doemde er temidden van haar aangename overdenkingen een hard, niet te biochenen leit rp, Richard bad hoege laamd niets ovei hun huwelijk gezegd Zij had etvpe toespelingen gemaakt op de noodzake lijkheid in den vervolge zuiniger te zijn, maar hij had dat glimlachend ter zijde geschoven en er niet eens over willen praten. Het was natuurlijk belachelijk om zich daar zorgen over te gaan maken, ze hadden immers zoveel andere din gen te bespreken gehad. Alles op zijn tijd lang vóórdat Errol Tamberley's week om was. Maar ze wilde wel o boe vurig wenste ze dat! dat ze het onderwerp van hun huwelijk meer de finitief ter sprake had gebracht. Ze zag echter geen geschikt ogen blik waarop ze dat had kunnen doen. Telkens als ze er over had willen be ginnen was hij dat wil zeggen was het gesprek er weer van afge dwaald. Tot haar verwondering en verdriet merkte Hope, dat haar hart onaangenaam snel klopte, precies zoals toen ze zo bang was geweest om bij Errol Tamberley binnen te gaan. „Ik wil niet zo idioot doen", sprak ze boos bii zichzelf. „Het is walgelijk en onwaardig om die twijfelgevoelens al les te laten bederven. Op deze manier worden huwelijken ook bedorven. Ik weet dat alles in orde is. Niemand die heeft kunnen zien hoe lief en hartelijk hij vanavond was. zou durven beweren dat hij minder van me hield dan vroe ger". Maar hij had niets over hun hu welijk gezegd. Niets. HOOFDSTUK V. Toen het morgenlicht kwam. schenen Hopes angsten van de vorige avond haar onlogisch en ongegrond, eenvoudig geboren uit moeheid en overspannen zenuwen. (Wordt vervolgd) 10 GOfO LIJKT VEI PON VRAAG Dt tUIJlt S00R1 (.idverteutie, ing. Med., SYMPHONIE PATHETIQUE, van Tsjaikofsky, de bekendste en beroemdste van de negen symphonieën van deze meester. Zij is gebouwd op een zeer on heilspellende melodie, die het gehele werk door steeds weer terug komt en als het ware een dreigend leed symboliseert. Pas tegen het slot verandert zij van karakter; dan klinkt zij als een triomfzang: de dreiging is over wonnen (Vrijdag 9.35 over Hil versum II, 298 m). en naar KAMERMUZIEKWER KEN MET HARP, in welke reeks concerten thans twee werkjes van moderne Franse componisten te beluisteren zijn: een kwintet van Caplet en een serenade van Roussel. (Vrijdag 21.30 over Hil versum II, 298 m VRIJDAG 23 JANUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO. 16 00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40 VPRO. 23.00—24 00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.13 Gram.muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.muziek. 8 50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.muziek. 9 35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 10.00 „Kinderen en Mensen", causerie. 10.05 Morgenwijding. 10.20 Gram.muziek. 10 30 Schoolradio. 10.50 Orgel en zang. 11.25 Radiofeuilleton. 11.45 Vocaal Dub- belkwartet. 12.00 Metropole-Orkest. 12 30 Land- en Tuinbouwmededelingen. i2.33 Sport en prognose. 12.43 Rallye van Monte Cario. 12.53 Gram.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.muziek. 13 20 Gevarieerde muziek. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Voor de huisvrouw. 14.20 Orgelcon cert. 14 40 Voordracht en muziek. 1500 Piano-recital. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Gram.muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Meisjeskoor. 17.20 Muzikale causerie. 18.00 Nieuws. 1815 Felicitaties. 18.45 „Achter de horizon", hoorspel. 19.00 Koorzang. 19.15 Orgelspel. 19.30 „Vreugde en ver driet". causerie. 19.50 Berichten. 20.00 Nieuws. 20.05 „Het geheim", causerie. £0.15 Protestantse kerkliederen. 20.30 „Europa één", causerie. 20.40 „Aanpas sing", causerie. 21.00 Metropole-Orkest en solisten. 21.30 „Slledrecht, het dorp der pletters", klankbeeld. 21.55 Gram.muziek. 22.05 Buitenlands weekoverzicht. 22.20 Lichte muziek. 22.40 „Vandaag", cause rie. 22.45 Avondwijding. 23.00 Nieuws. 23.15 „In huwelijk en gezin". 23.3024.00 Piano-recital. HILVERSUM H, 298 m.I 7.00-2400 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.platen. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram. muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gewijda muziek. 8 45 Gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Ra dio Philharmonisch Orkest. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Pianorecital. 11.30 Gram. muziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmede delingen. 12.33 Gevarieerde muziek 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Surinaamse volksmuziek. 1345 Gram.muziek. 14.00 Schoolradio. 14.30 Viool en piano. 14.55 Gram.muziek. 15.15 Boekbespreking. 15.35 Gram.muziek. 16.00 „Het snoeien van tuinheesters". causerie. 10.15 Sopraan en piano. 16.30 Gram muziek. 17.10 Geva rieerde muziek. 17.30 Militaire causerie. 17.40 Gram.muziek. 17 45 Fries program ma. 18.00 Gram.muziek. 18 10 Salonorkest. 18.40 Huismuziek. 19.00 Nieuws en weer berichten. 19.10 Regeringsuitzending: „Verklaring en toelichting". 19.30 Gram. muziek. 20.00 Radiokrant. 20.20 Geva rieerde muziek. 20.50 „Je leert het met vallen en opstaan", klankbeeld. 21.20 Gram muziek. 21.30 Kamermuziek. 22.00 V ocaal-Ensemble. 22.25 Kunstrubriek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS.-berichten. 23.15 Evangelisatie-uit zending. 23.3024.00 Gramofronmuziek. Televisie. AVRO. 20 15—21.45: „En gelen zonder vleugels", toneelspel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7