TRUMPY WMzs Technische snufjes bij scooters en bromfietsen vragen aandacht wint reeds r i Nog geen sprake van wedstrijd tussen Nederlands prof- en nationaal team faar kwaliteit! Telescoopvering bij motoren is thans vrijwel universeel Voorbereidingen tweede Technische Hogeschool aanvaard Slachtoffers van de watersnood De 31e RAl-ten*oonstellina onent haar poorten VRAAGGESPREK MET BONDSPESTUURDER KRUYVFR Ook het Franse elftal is zwaar belast met internationale wedstrijden KNVB tracht alsnog Turino te vermurwen FILM OVER FANNY KOMT OP HET DOEK i - êm4 zijn °m veei - Zweeffiets, primeur van Simplex Schijvenaar staal weer in EDO opgesteld Minister Cals deed concessies aan de P v.d A Meerderheid van Kamer voor Eindhoven Delft niet in 't nauw 20e LIJST VRIJDAG 27 FEBRUARI 1953 (Van onze speciale verslaggever) WAAROM WORDT DE WEDSTRIJD van de in het buitenland spelende Nederlandse profs tegen het Franse elftal ten bate van het Nationale Rampen fonds niet in Nederland gespeeld? Dit is de vraag, welke heel wat Nederlandse voetballiefhebbers bezig houdt en welke wij hebben voorgelegd aan Bonds- bestuurder G. Krwyver, de nieuwe voorzitter van de Technische Commissie van de KNVB, die ons in de loop van het gesprek de mededeling deed, dat er op dit moment nog geen sprake is van de mogelijkheid, het Nederlands elftal ook nog een wedstrijd tegen de Nederlandse profs in Parijs te laten spelen. De heer Kruyver voegde er aan toe, daar overigens ook persoonlijk geen voorstan der van te zijn. Van Est, Pellenaars eit Wout Wagtmans zoeken op de RAI een goede fiets uit voor de Tour de France. „Alle berichten in de bladen over een besluit in die richting zijn fantasie", al dus de heer Kruyver, „en ik zou, in dien zo'n plan serieus tegenover de KNVB zou zijn geopperd, toch de eerste moeten zijn, die er van af zou weten. Sommige bladen hebben een dergelijke officiële poging aan Appel toegedicht, maar Appel'heeft voor de profploeg uit sluitend contact opgenomen met de KNVB om in het bezit te komen van de vereiste rode shirts, witte broeken en blauwe kousen, waarin de Nederlandse Profs tegen het Franse elftal zullen moeten spelen. En nu het antwoord van de heer Kruyver op de vraag, waarom niet hier in Nederland wordt gespeeld. In de eerste plaats is het initiatief van de Franse voetbalbond, die iets voor het Nederlandse rampgebied wilde doen Deze wedstrijd tegen de Nederlandse Profs moest op 12 Maart worden ge speeld. Evenals het Nederlands elftal is het Franse in de komende maanden al zo zwaar belast met internationale wed strijden. dat er geen speld meer tussen ie krijgen is. De Duitse voetbalbond had ook nog graag wat gedaan voor ons Jand. Men heeft echter begrepen, dat bet Nederlandse elftal overbelast dreig de te worden en dus gevoeld, da' een afwijzing van de KNVR eeen onwelle vendheid, maar een bittere noodzaak jvas, omdat men nu eenmaal ook van het goede teveel kan krijgen. Overigens was de heer Kruvver er van overtuigd, dat de Nederlandse voet balsport getoond heeft voldoende te willen bijdragen om de rampspoed te lenigen. Zaterdag is de opbrengst van de wedstrijd Nederland-Denemarken voor het Nationaal Rampenfonds en daarna die van een wedstrijd tussen Hapid en een Britse tegenstander. Ver der zullen alle clubs in April een dubbeltje extra heffen op het -ntree- bewijs en een dubbeltje van de leden donateurs vragen. Met dit alles meent de K.N.V.B. de grens te mogen trekken voor zijn liefdadigheid. De K.N.V.B. is wars van alle profes sionalisme. Wat is de rol nu, welke de K.N.V.B. meende te moeten spelen bij de organisatie van de profs-wedstrijd in Parijs? Het antwoord van de heer Kruyver op deze vraag luidde: „Geen andere dan een vriendschappelijke te genover de Franse zuster-organisatie die onze bemiddeling had ingeroepen om ons bekende, ook buiten Frankrijk spelende Nederlandse profs, opgesteld te krijgen. Deze medewerking meenden wij niet te mogen weigeren, al hebben wij met de organisatie van de wedstrijd niets te maken. Die medewerking is ook de reden, waarom wij alsnog zullen proberen om Turino nog te bewegen Faas Wilkes aan deze wedstrijd op 12 Maart te laten deelnemen." Op de RAI is onder meer te zien een Vespa-scooter, waarmee men ook een boottochtje kan maken. Men is er reeds het Kanaal mee overge stoken. Binnenkort zal ook in tal van Neder landse bioscopen worden vertoond het 10 minuten lange filmpje „The speed Queen" (de snelheidskoningin), dat de Grantland Rice Sportlight Pictures te New York heeft vervaardigd over me vrouw Fanny BlankersKoen Adlai Stevenson, de verslagen demo cratische candidaat voor het Ameri kaanse presidentschap, is Donderdag per vliegtuig uit Chicago naar Los An- geles vertrokken voor de eerste etappe van zijn reis om de wereld. f HÉI M (Van een speciale verslaggever riaTERAVOND NOG KLONKEN DE HAMERSLAGEN boven de hoofden u van de reclame-ontwerpers, verkooDmanaverc ,i ai T nooiaen onafscheidelijk bij tentoonstellingen behoren de ernL rnl^ï 6 "fTe'if gebouw. Vandaag wordt de 31e R AI-tentoönstelfin. hH ?Al" tentoonstelling die zowel de insider als de leek me» v ha Sf°Pend, een «v staan alleen maar" tiM.1.. .eek met verbazing zal vervullen. Er staan „auecn maar rijwielen, motorrijwielen, scooters en gemotoriseerde rijwielen, maar wie van mening mocht zijn, dat de technici op deze bij uftstek populaire vervoermiddelen waren uitgestudeerd, zullen hun vergissing aan het einde van hun rondgang moeten bekennen. Het zou ondoenlük zHn een vXdire me?'hun" vele E3ïïieï"V'merken' de »"^en scooWs met nun veie variaties, de 41 verschillende soorten „bromfietsen" d- stands met talloze rijwielen, onderdelen, driewielers, invaliden-wagens en alles wat daar nog bil.behoort om deze 31e R.A.I.-tentoonsteCg comp"eet^V mak« te geven. Mij zullen ons moeten beperken tot de meest opvallende nouieautê's ter, Pirottini, Boy, Mosquito, Peugeot eq de JLO F 48 hebben hun aandrij ving op het achterwiel in de buurt van de bracketas gehouden. Bij de ketting aandrijvers is er kennelijk een streven om de overbrenging van de motor naar het achterwiel met die van de trappers in een ketting te combineren, zoals de Cucciolom een Italiaans kopkleppertje Le Poulain, Magneet, de splinter nieuwe HMW en de Avaros. In wezen is bij de krachtigste exem plaren weinig meer over van het prin cipe „rijwiel-met-hulp-motor". Het zijn vaak zowel wat de krachtbron als de constructie betreft, lichte motorfietsen geworden, zij het dan ook ultra licht. Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat deze merken in prijs zijn gestegen, maar ge lukkig voor de massa bestaat er bij een bepaald aantal fabrikanten het streven naar prijsverlaging en het is geen uit zondering dat enkele merken veertig tot zestig gulden onder de goedkoopste aanbiedingen van voorheen op de markt zijn gekomen. 7ELFS op het gebied van het toch F reeds jaren lang uitgebalanceerde „stalen rossinant" was er iets nieuws, min of meer schokkend zelfs. Simplex is namelijk vertegenwoordigd met een zweeffiets, een rijwiel dat de berijder inderdaad het gevoel van te zweven geeft. De uitzonderlijk verende uitvoe ring van vork en zadel, op een geheel ander dan het normale principe ge baseerd, is daarvoor verantwoordelijk. Evenals de uitvinding van de lucht band, het freewheel, versnellingsnaven e.d., kon deze nieuwe vinding wel eens een mijlpaal in de ontwikkeling van Neêrlands meest populaire tweewieler betekenen. Hoewel sportfietsen in ver schillende uitvoeringen en kleuren meer in trek beginnen te komen, kre gen wij bij de verschillende stands toch de indruk, dat het z.g.n. Engelse model nog steeds „erf vogue" is. |N DE zomer van 1948 kwamen de eerste bromfietsen in ons land. Nog geen vijf jaar geleden dus. Inmiddels is ongeveer een kwart millioen Neder landers in het bezit van een dergelijk vervoermiddel, maar wij zouden ons kunnen voorstellen, dat een groot deel van deze bromfietsers de verzuchting zal slaken, dat zij iets te vroeg met het kopen zijn geweest, als zij dezer dagen een bezoek aan het R.A.I.-gebouw gaan brengen. De groei van het aantal be rijders van fietsen met hulpmotor was niet alleen stormachtig, ook de ont wikkeling is wel bijzonder snel gegaan. De losse motoren hebben het blijkbaar af moeten leggen tegen de complete combinatie van motor en rijwiel. In constructief opzicht is daardoor een grotere eenheid verkregen. De aandrij ving op de band is nog immer popu lair gebleven. Wij vonden die bij Solex, Berini en Flink wat betreft de aandrij ving op het voorwiel, en de Cyclemas- DIJ DE motoren valt op het vrijwel universele gebruik van telescoop voorvorken, waarin alle delen die wrij ving kunnen veroorzaken, goed zijn opgeborgen. De vering is zeer soepel, waarbij de schokken door voortreffelijk afgestelde oliedempers worden opge vangen. In het algemeen beperkt het nieuws zich bij de bekende merken tot detail verbeteringen. Primeurs voor ons land zijn de Italiaanse RUMI 125 cc twee- cylinder, de Cemec, een Frans merk, ge baseerd op de 750 cc BMW, Evsink 100 cc, en niet te vergeten de Adler 250 cc. Deze Duitse motor is een tweecylinder tweetakt. die men eigenlijk het best kan vergelijken met twee motoren van 125 cc die in een frame zijn geconstru eerd. LIET voor Nederland zo bij uitstek 1 geschikte vervoermiddel op twee wielen, de scooter, is in oneindig veel variaties vertegenwoordigd. De Ducati „Cruiser" is een juweel van technisch kunnen. Zijn vloeistof koppeling en electrische starter zijn echter oorzaak, dat dit pronkstuk op de markt moet worden gebracht voor de prijs welke bijna voor een kleine auto wordt betaald. Er zijn echter ook andere merken van voortreffelijke uit voering die aanzienlijk voordeliger zijn. Een attractie vormt de nieuwe Ne derlandse creatie van „Sparta". Deze scooter met zijn lOOcc Villiers motor, schommelarm voorvork en achtervork. die eveneens zwevende is, vormt het beste bewijs, dat de Nederlandse in dustrie de volle aandacht besteed aan dit vervoermiddel, dat zonder enige twijfel zijn weg in ons land zal vin den, als de prijs meer in overeenstem ming kan worden gebracht met de koopkracht van het publiek, waarvoor deze scooters zijn bestemd. Bij de ruim honderddertig stands waren ook twee Noordhollandse inzen dingen. Daar was de stand van Olie- fabrieken Orion, Zaandam, met al zijn artikelen, die uiteraard niets nieuws brachten. Dit in tegenstelling tot de Alkmaarse firma J. Anema, die ons en kele primeurs vertoonde op het gebied van testapparaten, apparaten die voor de motorbranche van zeer groot belng zijn. Het gaat niet aan om in dit ver band een technische beschouwing te geven van de apparaten, die in feite een wereldprimeur betekenen. Laat het voldoende zijn op te merken dat met de K 15 van de Prüfrex fabrieken op een geheel andere basis en op afdoende wijze ankers kunnen worden getest. Dit zal een grote vereenvoudiging beteke- kenen en de aanwijzing is absoluut duidelijk door de zichtbare indicatie. Toekomstige bezoekers van deze RAI tentoonstelling willen wij ten slotte nog een raad geven. Probeer de stands niet in één of twee uur even te „doen". Het is onmogelijk. Daar staat te veel dat een iéder zal interesseren, dat men wel haast een gehele dag nodig heeft om zich van alle technische vernuftigheden op de hoogte te stellen. (Advertentie ing. Med.) De oud-internationaal Henk Schijve naar, die in de wedstrijd Nederland België in het najaar van 1951 te Rotter dam gespeeld, zijn been brak en daar door lange tijd werd uitgeschakeld voor het voetballen, gaat het Zondag 1 Maart weer proberen in de eerste klaise wed strijd EDODOS. Reeds enkele maan den speelde Schijvenaar in EDO'" la gere elftallen. In de laatste tijd kwam hij in het tweede elftal uit. (Van onze parlementaire redacteur HET LANGDURIGE DEBAT in de Tweede Kamer over de voorbereiding van plannen voor de eventuele stichting van een tweede Technische Hoge school leidde Donderdagmiddag laat nog tot een vrij onverwachte ontknoping. Het betreffende wetsontwerp werd namelijk zonder hoofdelijke stemming aangenomen met alleen voor de heer Gortzak (CPN) en zijn politieke vrienden de aantekening, dat zij geacht wilden worden te hebben tegengestemd. Wel had dr Schouten (AR) vóór deze beslissing verklaard, dat zijn medewerking niet betekende, dat hij zich nu ook bond aan een definitieve oprichting van in een bepaalde bestuursvorm en vestigingsplaats voor een tweede T.H. De heer Weiter (KNP) had zich bij deze verklaring aangesloten. Tevoren had de Kamer met 48 KVP en PvdA-stemmen tegen en 31 stemmen van alle andere partijen voor een motie-Tilanus (CH) verworpen, waarin de wens werd uitgesproken bij de voorbereidingen van een tweede T.H. zowel Arnhem als Eindhoven te betrekken. MINISTER CALS had dit fraaie resul taat, waarmede hij van alle kanten uit de Kamer hartelijk werd gelukgewenst, niet weten te bereiken, dan nadat hij in aan zienlijke mate was tegemoet gekomen aan het verlangen van de P.v.d. A. inzake de bestuursvorm van de tweede T.H. Reeds in zijn grote antwoordrede verklaarde de minister in te stemmen met de grondge dachten van de van deze zijde geuite wens: de nodige beleidseenheid moet tus sen Delft en de nieuwe T.H. bij voortdu ring verzekerd zijn. Met het oog hierop vertelaarde hij zich bereid nog „een stapje verder te gaan", dan bij de schriftelijke gedachtewisseling: aan de commissie van voorbereiding**zal de richtlijn worden ge geven de nodige eenheid te verzekeren door het in het leven roepen van een gemeenschappelijk orgaan. Met klem waarschuwde de minister echter deze commissie reeds thans te binden aan eer, bepaalde oplossing, zoals één curatorium. Bij de replieken bleek, dat deze toezeg ging de heren Tilanus (C.H.U.), Weiter (K.N.P.) en Roosjen (A.R al te ver ging, maar ir Posthumus (P.v.d.A.) achtte haar nog niet concreet genoeg. Hij wilde het scheppen van de door hem verlangde duidelijk gewaarborgde coördinatie tussen beide hogescholen niet zonder meer aan de commissie overlaten. Het gaat hier zijns inziens om een uiterst tere kwestie; het maken van brokken moet zoveel mo gelijk worden uitgesloten. Met name de taak van het gemeenschappelijk orgaan moest naar zijn oordeel concreter worden aangegeven. Op suggestie van pater Stokman iK.V.P), die overigens geen behoefte ver klaarde te hebben zelfs aan de eerste concessie van minister Cals, deed laatst genoemde nog de verdere toezegging, de commissie van onderzoek op te zullen dragen het gemeenschappelijk orgaan in haar plannen op te nemen als een nood zakelijke adviescollege voor de minister inzake alle vraagstukken, die de inrich ting van het onderwijs op beide T.H. 's zullen raken. Uitvoerig is voorts opnieuw gesproken over de plaats van vestiging. Minister Cals achtte het voor de voorbereiding van gedetailleerde plannen noodzakelijk te weten waar een tweede T.H. eventueel zou worden gevestigd. Bovendien moeten de betrokken gemeenten weten waar zij aan toe zijn. Er is reeds zeer lang op dit vraagstuk gestudeerd en het aantal rap porten is schier ontelbaar. Hij meende, dat er door de Kamer geen nieuwe argu menten tegen de regeringsbeslissing voor Eindhoven waren aangeweerd. Het gaat hier om de waardering van een groot aantal factoren en aspecten, met als ge volg de mogelijkheid op verschil van inzicht. De minister was echter van oordeel, dat het inderdaad mogelijk was en daar om ook nodig, thans een beslissing te nemen. Verder uitstel zou funest zijn en hegere kosten alsmede andere onwense lijke gevolgen met zich brengen. Theoretisch zal in de toekomst een afwijzing van Eindhoven mogelijk blijven, maar er wordt thans wel een sterke morele binding aangegaan. De factoren die bij de keuze vooral een rol hebben gespeeld zijn: de industriële en culturele sfeer, de geografische ligging en de moge lijkheid voldoende studenten aan te trek ken. Het is een levensbelang van ons land om intellectuele krachten uit alle kringen te betrekken. Dit noodzaakt tot een doelmatige spreiding van het hoger onderwijs, waarbij vooral het Zuiden en het Noord-Oosten de aandacht verdienen. Het informatiebureau van het Neder- landsche Roode Kruis heeft gisteren de 20e lijst van slachtoffers van de waters nood uitgegeven, luidende: 'S GRAVENDEEL Buitendijk, Lijntje, geb. 26.5.22; De Geus, Adriaantje, geb. 19.5.28; Heyden, Cornelis, geb. 29.3.51. OUDE TONGE De Boet, Sara Huberdina Johanna geb. 5.4.37; Brands, Cornelia Wilhelmi- na. geb. 17.2.02- Jacobs, Petrus Marinus, geb. 8.2.69; Kik, Ida Hendrika, geb. 18.8.32; Kik, Johannes. geb. 11.3.39; Knops, Anthony, geb. 17.3.10; Knops Kreeft, Neeltje, geb. 10.4.09; Los-Wes- dijk. Maria. geb. 28.11.82; Moerenhout- De Boet, Sara Johanna Maria, geb. 23. 8.26: Van Noord, Adrianus C„ geb. 8.7. 38; Tuns, Franciscus Maria, geb. 8.12.80; Tuns-Pollenians. Goverdina, geb. 24.1.82; Tijl, Adriana Maria Lena, geb. 25.8.13; Tijl, Arend, geb. 3.12.74; Tijl, Arendje geb. 14.1.02: Van Zielst, Elbert Pieter Marinus, geb. 17.9.47. ZEVENBERGEN Den Engelsen-Crezee, Albertina geb 18.4.63, B 23. KORTGENE Aanvulling van personalia 6e lijst dd 19.2.53. Nijsse, Pieter Cornelis, geb. 9.11.51 te Kortgene, Torendyk 379. WEL OVERTUIGD werd onder anderen de heer Roosjen door het betoog van de minister over de noodzaak van decentra lisatie van het hoger technisch onderwijs. Industrialisatie en werkgelegenheid, het tekort met name aan afstuderende na- tuur- en scheikundigen, de behoefte van de export van nieuWe producten van een bijzonder hoge kwaliteit en andere ont wikkelingen maken het, aldus minister Cals, hoogst waarschijnlijk, zo niet zeker, dat tot uitbreiding van de ingenieursop leiding moet worden overgegaan. Laten wij in deze toch vooruitzien! Deze uitbreiding is in het al overbe laste Delft niet te bereiken. Daarom is decentralisatie dringend geboden. De mi nister onderschreef in dit verband met ae meeste klem, dat de uitbreiding en vernieuwing van de Delftse T.H. geen ogenblik mag worden vertraagd. Met tal van cijfers toonde hij aan dat daar met grote voortvarendheid wordt verder ge werkt. Er is zijns Inziens dan ook geen enkele aanleiding om te vrezen, dat de bestaande plannen voor Delft niet op tijd en volledig zullen zijn verwezenlijkt. In de loop van zijn rede, waarin minis ter Cals ook nog tal van meer technische opmerkingen maakte, onder meer over inrichting en studieuur, verklaarde hij zich voorts bereid aan het verzoek van mevrouw Fortanier de Wit (V.V.D.) te voldoen om een nadere studie van het beurzenprobleem te maken. Dit zou ech te! we] enige tijd kosten, terw«l met een oplossing veel geld zou zijn gemoeid. Bij de replieken kwam mevrouw Forta nier met een motie over deze kwestie. Op mggestle van voorzitter Kortenhorst en ■ir Schouten ging zij er mee accoord deze eerst op een later, nader te bepalen tijd stip te laten behandelen. Nadat de Kamer in de vooravond nog "rkele wijzigingen van de Kieswet had behandeld ging zij tot 17 Maart uiteen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 3