Grote Europese steden worden binnenhavens Velser tunnels binnen zes jaar gereed SCHEEP V AART BERICHT EN Het Roode Kruis heeft voortreffelijk gewerkt Beverwijk krijgt nieuw station Stuttgart: „Waterdraaischijf in het Europees kanalennet Behoefte aan tuchtvaartafdeling Trein komt 23 meter beneden N.A P. Zijpe Afdeling Witte Kruis hield vergadering Nieuws in het kort 't Zand „Plaatselijk Belang" is er jaar dertig Hi'ppolytushoef Feestavond voor klanten van de T.I.P. BESOMMINGEN HMUIDEN ZATERDAGMIDDAG VOETBAL Julianadorp „Van pionierswerk tot jonge kerken Texel Nutsspaarbank Den Burg VERVOLG STADSNIEUWS „De metalen Eva" door Tavenu Callantsoog Gemeenschappelijke bijeenkomst De Schager markt Kalf zonder staart Per boot van Amsterdam naar Stalingrad Verwezenlijking der p'annen nabij MARKTBERICHTEN MARKT BARNEVELD „Waterbus" Kleding ging Turkije er o.a naar Triëst te Mysterieus geval Amersfoort VRIJDAG 17 APRIL 1953 DE UITVOERING van de tunnelplannen te Velsen vindt gestadig voortgang en wanneer zich geen bijzondere omstandigheden voordoen, hoont men uiterliik 1 Januari 1959 dit gigantische werk te hebben voltooid. Hierdoor "T het ver keerawezen in deze zich steeds uitbreidende industriestreek een totaal ander beeld gaan vertonen, want niet slechts het zo berucht geworden Velser óont zal gaan Terdw.jnen, maar tevens wordt hiermede het lot bfzegeld van de spoorbrug over het Noordzeekanaal die nog steeds een hinderpaal vormt voor het drukke scheepvaartverkeer. Zoals bekend mag worden verondersteld, komt er niet slechts een autotunnel, doch za ook het spoorwegverkeer door een tunnel wór den geleid, waarmede uitgebreide voorzieningen gepaard gaan Eén h"ervan is dat Beverwuk nog vóór het tot stand komen van de tunnels za word™ verrijkt met een nieuw en modern spoorwegstation. verrym Dat Beverwijk een nieuw station krijgt, is geen overbodige luxe, want het tegenwoordige vrij wanstaltige gebouw dateert reeds van 1867. Het nieuwe station zal op vrijwel dezelfde plaats verrijzen en nog vóór 1 Januari 1959 gereed zijn. Blijkens het ontwerp zal het worden tot één van de belang rijkste spoorwegstations van Noord- Holland boven het IJ, bestaande uit een hoofdgebouw met twee eiland-perrons terwijl er een nieuwe spoorlijn naar Breedband zal worden aangelegd. De lijn Haarlem-IJmuiden zal na het tot stand komen van de tunnels blijven bestaan met een beperkte dienstrege ling voor het personenvervoer. Met de aanleg van de spoorwegtun nel vooral heeft men grote moeilijk heden te overwinnen. De lengte van deze tunnel is geprojecteerd over een afstand van niet minder dan 2 kilome ter en zij komt op het diepste punt 23 meter beneden NAP. De autotunnel wordt minder lang, omdat auo's veel sneller kunnen optrekken dan een trein. De spoorwegtunnel zal alleen In de vergadering van de afdeling van het Witte Kruis, waarvoor geringe belangstelling bestond, wees de heer Van der Werf er op, dat het niet zo is, dat het magazijn dag en nacht geopend is. Sommige leden maken daar mis bruik van. Ook mag het niet voorko men, dat de leden verzuimen de ter mijn, waarvoor vergunning is afgege ven voor het gebruik van verpleegarti- kelen, door hun huisdokter te laten verlengen. Daar komen moeilijkheden uit voort. Het bestuur zal één en ander onder ogen zien en maatregelen treffen. De rekeningen werden nagezien en in orde bevonden. De rekening Witte Kruis sloot met een batig saldo van f 496,34, de rekening wijkverpleging Callantsoog in ontvangst en uitgaaf op f 6284,92, die van de tbc-commissie met een voordelig slot van f 1655,55. De al gemene reserve bedraagt f 1000, voor vervoersmiddelen wijkverpleging f 2300. De begrotingen voor 1953 werden vast gesteld. Medegedeeld werd, dat ko mende week de collecte voor de tbc- bestrijding zal worden gehouden. (Em- mabloemcollecte). De noodschaal te Petten zal bin nen afzienbare tiid worden afgebroken en worden overgebracht naar het rampgebied. DDe school gaat dan in eigendom over aan de gemeente Re- nesse op Schouwen. Op het bureau van het gemeen schappelijk bouw- en woningtoezicht Zijpe-Callantsoog-Sint Maarten is tot opzichter-tekenaar in tijdelijke dienst benoemd de heer A. C. Vijzelaar te Hoorn. Op de alphabetische aanbeveling voor de raad, betreffende de functie van directeur van de algemene be graafplaats te Sint Maartensbrug staan W. Geerligs. J. P. de Leeuw, A. Veuger en G. Veuger Gz. De heer De Leeuw woont te Sint Maartensvlot- brug, fle andere candidaten te Sint Maartensbrug. Op 8 Februari jl. bestond de vereni ging „Plaatselijk Belang" dertig jaar- In verband met de watersnood werd besloten de .bescheiden feestelijke her denking naar later te verschuiven. De keuze is nu gevallen op 25 April a.s. in café Beeldman. De leden van de vereniging met hun dames hebben vrije toegang. Voorzover ruimte be schikbaar is, kunnen ook niet-leden boven achttien jaar worden toegelaten. Verschillende plaatselijke verenigingen als het Muziekcorps, „Zanglust" en de toneelvereniging „Klein Begin" en „E. M. M." hebben spontaan medewer king toegezegd; het showorkest van „Klein Begin" zal de muziek verzor gen. Dit jubileum heeft voor twee leden nog een speciaal tintje: de heren A. F- Meijer en J. A. de Wit zijn namelijk vanaf de oprichting bestuurslid ge weest, respectievelijk secretaris en penningmeester. niet worden opgesteld voor zware goe derentreinen, doch het ligt in de lijn van de verwachtingen, dat ook in net belang van de Hoogovens de t.z t by de Hembrug aan te leggen tunnei ,Üvoor geslikt zal worden gemaakt. Met grote voortvarendheid is men thans met de uitvoering van deze enor me werken bezig en wanneer deze een maal gereed zijn, zal hiermede een his torische mijlpaal op het gebied van de verkeersverbindingen zijn bereikt en vooral het wegverkeer, dat thans bij de Velser pont een niet te becijferen tijd verlies boekt, zal er ten zeerste mee zijn gebaat. De kruidenierserrganisatie T.I.P. bood Woensdagavond in Cinema de Haan haar klanten een feestavond aan. De zaal was tot de laatste plaats bezet met belangstellenden, afkomstig uit de kop van Noord-Holland. Het eerste deel van de avond bestond uit een concert, gebracht door „Wiron Symphonie". Een zevental nummers werden gespeeld. Het gebodene werd goed naar voren gebracht. Het tweede deel van de avond werd verzorgd door het „Langedijker Cabai- retgezelschap". Zij brachten een pro gramma van muziek, zang en schetsjes dat dit gezelschap op Wieringen al eens eerder had gespeeld. Men kon verbetering constateren, vergeleken bij de vorige maal. De T.I.P.-kruideniers kunnen terug zien op een geslaagde avond en de „klanten" gingen zeer tevreden naar huis. Besommingen van Donderdag- Kot ters: TL 33 f 2130, IJM 213 f 620, ÏJM 11 f 1580; IJM 228 f 660, IJM 249 f 150. De totale aanvoer bedroeg 870 kisten. Per kg; gr. tong 2.20—2.15, grm. tong 2.40—2.20. kim. tong 2.52—2.45, kl. tong I 2.32—2 22, kl. tong II 2.16—2.07, tarbot I 2.70—2.05. Per 50 kg: kim. schol 61, kl. schol I 5137, kl. schol II 3510, schar 268, bot 18, wijting 34—16. De totale aan voer bedroeg 870 kisten. Slechts twee wedstrijden staan er op het programma voor de 4e klasse A, waarvan de ontmoeting Zwaluwen Robaver van groot belang is voor de bezetting van de tweede plaats. Roba ver. dat zich met een goede eindspurt heeft opgewerkt, zal het nu tegen de Hoornse rood-z\varten wel niet kunnen bolwerken. AMVJ, dat met de ere-titel ging strijken, speelde een klasse op zichzelf, en heeft tot nu toe met zeven tien gespeelde wedstrijden een voor sprong van maar liefst tien punten. Tussen de vijf daarop volgende clubs moet nu worden beslist wie de tweede plaats zal bezetten. Deze clubs zijn: Zwaluwen. Robaver. HCSC, Jong Hol land en Dindua. Zeer waarschijnlijk zal de wedstrijd in Alkmaar op 25 Aprli tussen Jong Holland en Zwaluwen de beslissing brengen. De tweede wedstrijd voor a.s. Zater dag, MarkenKromhout, is van weinig belang meer. Waarschijnlijk zullen de wijdbroeken in hun afscheidswedstrijd van de vierde klasse het nodige enthou siasme aan de dag leggen en wanneer dit het geval is, kunnen zij de éérste overwinning in dit seizoen op hun naam zetten. Over het onderwerp „Van pioniers werk tot jonge kerken" vertelt ds H. J. Trommel hedenavond op de bijeen komst van de Herv. Mannenvereniging te Julianadorp. De spreker behandelt zijn onderwerp aan de hand van een filmstrook. In de maand Maart werd op spaar bankboekjes ingelegd 14.149,84 (vorig jaar 3.083,61) en terug betaald 18.142,66 12.178,33). Er werd der halve 3.992,82 9.094,72) meer terug betaald dan ingelegd. Er werden 3 (3) nieuwe boekjes uitgegeven, terwijl werden ingetrokken 2 boekjes. Het aantal posten van inleg bedroeg 31 (25) en dat van terugbetaling 32 (39). De toneelvereniging „Tavenu" geeft op Maandag 20 en Dinsdag 21 April in Casino een opvoering van ,.De metalen Eva", een blijspel van Joop Spit en Henk Bakker, waarmede stellig succes zal worden geoogst. Het stuk is pre tentieloos en berust ten volle op fanta sie. Wij herinneren ons nog levendig de uitstekende vertolking die de Officie ren Toneel Vereniging er verléden jaar in de Marinecantine van gaf. Op de feestavond van de afdeling van de Bond van plattelandsvrouwen waar tevens leden van de H. M. v. L. waren uitgenodigd, heeft men ten zeer ste genoten van een lezing van de heer Iep van Bruggen, die op zeer vlotte wijze vertélde van zijn reis naar de Middellandse zee. Zwitserland, e.d. Zijn humor was vaak kostelijk en de films die werden vertoond waren zeer mooi. Atie B-iks en Jannie Wit maakten zeer gewaardeerde muziek op accor deon en piano, terwijl de dames gratis koffie en koek ronddeelden. Mevrouw Swaerts was zeker de tolk der aanwe zigen, toen ze de medewerkendenvan harte dankte voor wat zij brachten. Albireo, 15-4 van Buenos Aires naar R'dam via Montevideo Alchiba, 15-4 van Eecife naar Bahia Algenib, 16-4 te Porto Alegre verwacht Alwaki, 15-4 van Rio Grande naar Paranagua Ap- pingedijk, 17-4 v.m. van Hamburg te R' dam verwacht Arendskerk. 15-4 van R'dam naar Hamburg Argos, 15-4 van R'dam naar Hamburg Averdijk, pass. 16-4 Vlissingen Alphard, 15-4 van Bahia naar Antwerpen Amerskerk, 16-4 van Port Said naar Genua Amstelpark, 15-4 van A'dam naar Montreal An- dijk, 16-4 te Antwerpen Aagtekerk, 15-4 van Sydney naar Brisbane Ak- ■krumdijk, 15-4 van Suez naar Aden Alblasserdijk, 14-4 n.m. van Havana naar Vera Cruz Alcyone, pass. 15-4 Madeira naar St Vincent (KV) Almdijk, 15-4 van New Orleans naar Port Arthur Alpherat, pass. 15-4 Fernando Noronha naar Santos Andijk, pass. 15-4 Vlissin gen naar Antwerpen Blon/nersdijk, 15-4 van Newport naar R'dam via Ant werpen Bonaire, 16-4 van A'dam te Georgetown verwacht Boschfontein, pass. 15-4 Ouessant naar Southampton Caltex Nederland (t), pass. 15-4 Kaap Bon Ceram, pass. 18-4 Vlissingen naar Bre- men Delfland, pass: 15-4 Kaap Frio naar Bahia Delfshaven, 17-4 van R' dam te Buenos Aires verwacht Eos, 15-4 van Lissabon naar R'dam Fries land (SSM). 15-4 van Setubal naar Neder land Gadila (t), 16-4 van Madras te Calcutta Gaasterland, pass. 16-4 Kana- riche Eilanden naar Recife Hathor, pass. 15-4 Kaap St Vincent naar Gibral tar Indrapoera, 15-4 120 mijl oost van Massawa naar Suez Japara» (KRL), 15-4 van New Orleans naar Philadelphia Johan van Oldenbarnevelt, pass. 15-4 Bizerta naar Port Said Kertosono, 18-4 te Halifax verwacht Kota Baroe, pass. 15-4 te zuiden van Socotra naar Bela- wan Kota Gede, 16-4 te Basrah Kedoe, pass. 15-4 Gibraltar naar Mar- seille Lieve Vrouwekerk, 15-4 van Port Said naar Beyrouth Liseta (t), 15-4 van Pladju naar Bangkok Lutterkerk, 15-4 van Hamburg Larenberg. 16-4 van Curacao naar Carthagena Leuve- kerk, 17-4 in de haven van Madras ver wacht Linge, 15-4 van Hamburg te Newport Mon Lissekerk, 16-4 van Suez naar Mascut Luna, 15-4 van Djidjelli naar Palermo Mataram, 14-4 van R' dam te Tandjong Priok Meerkerk, pass. 16-4 Vlissingen naar Antwerpen Mitra (t), pass. 15-4 Sombrero Eilanden Nieuw-Amsterdam, 16-4 320 mijl west van Lands End Noordwijk, 16-4 van Baltimore te Santa Lucia Oberon, 13-4 van Porto Cabello te Houston Orion, 16-4 te R'dam Prins Maurits 11-4 te Montreal Prins Frederik Hendrik 13-4 van Montreal Prins Willem V, 18 4 van R'dam te Montreal naar Chicago Prins Johan Willem Friso, 15-4 van Quebec Rempang, 15-4 van A'dam naar Wilmin- ton Rotti, 15-4 van Djibouti naar Djeddah Rijndam, 15-4 van Southamp ton naar Obh Rijnland, pass. 15-4 Abrolhos naar Montevideo Stad Am sterdam. 16-4 van Narvik te Middleshro Salatiga, 15-4 van Penang naar Singa pore Saparoea. 15-4 van Lome naar Cotonou Slamat. 16-4 te Belawan Stadq Dordrecht, nass. 15-4 Finisterre Straat Malakka, 16-4 te Brisbane Tela- mon. pass. 15-4 Lands End Tjitjalengka 15-4 van Durban naar Mauritius Tegel berg, 14-4 te Osaka van Japan naar Zuid- Amer'ka Tiberius. pass. 15-4 Keywest Tomori. pas 16-4 Kaan Bon naar Port Said Trompenberg. 12-4 v.m. te New Orleans Utrecht, pass. 15-4 Colombo naar Madras Waterman, 15-4 van R' dam naar Halifax Waal, 15-4 van Ham burg naar Bremen Westland 15-4 van Recife naar Las Palmas Willem Ba- tendsz, pass. 15-4 Dakar Winsum, pass. 15-4 n.m. Finisterre Woensdrecht, 16-4 van New York te Porta Cardon IJs- el, van 15 op 16-4 te Beyrouth verwacht Zuiderkruis, pass. 15-4 Wight naar Las Palmas. Op Donderdag 16 April 1953 werden te Schagen aangevoerd: 6 paarden 650—1000; 112 geldekoeien 575850; 27 vette koeien 625950; 36 kalfkoeien 750—1000; 6 vaarzen 650—825; 2 pinken 250350; 258 nuchtere kalveren 3055; 8 vette schapen 110130; 86 over- houders 70—95 3 zeugen 250350; 73 biggen 3055; 50 konijnen 0.758. Overzicht: Evenals elders werd ook deze week op de Schager markt veel vee aangevoerd. Er kan weer niet worden gesproken van een vlotte handel, maar wel van stug duur zoals dat ook in andere plaatsen het geval is. De publieke belangstelling op de veemarkt was groot. De notering van vette koeien varieerde van f 2.45 tot f 2.90 per kilo slachtgewicht. Er was een flinke aanvoer van kalfkoeien met prijzen van f 750 tot f 1000. Kalfvaarzen van f 650.tot f 825. trekkende handel. Geldekoeien waren stug duur: f 575.tot f 850.Pinken van f 250.— tot f 350.—. De aanvoer van nuchtere kalveren 'loopt iets te rug, doch de vraag blijft groot en daarom kan er opnieuw van een vlotte handel worden gesproken met prijzen van f 30.tot f 55.—. Op de paardenmarkt was de handel matig. Slachters tot f 800.Een mooi luxe rijtuigpaard ging voor f 1000. van de hand. Ook op de wolveemarkt was de handel aan de matige kant: overhouders f 70.tot f 95.vette schapen f 110.tot f 130.stelletjes met een en twee lammeren f 110. tot f 150.Op de biggenmarkt was de handel eveneens zeer matig. Er was een aardige aanvoer van jonge ko nijnen. Prijzen van drie kwartjes tot f 2.van oudere konijnen f 3.tot f 8.—. De natuur doet soms bijzonder grillig. We hebben al dikwijls gehoord van kalveren met twee koppen, met vijf poten, maar we hadden nog nimmer gehoord, dat er een kalf ter wereld kwam, zonder staart. Nu hebben we dat wereldwon der met eigen ogen aanschouwd. Op de boerderij van de heer T. v. d. Vliet te Oude Niedorp is een paar dagen geleden een kalf geboren, dat dit nuttig lichaams deel mist. Met het gezichtsver mogen pan het dier is het ook niet in orde. terwijl <üe uitgang voor de vaste uitwerpselen zo onaeveer op de rug zit. Het dier is overigens kern- aezond. Misschien dat het in een landstreek waar oeen vliegen zijn, nog wel een dragelijk leven zou kunnen hebben. (Van een bijzondere medewerker) \N DE ZWAB1SCHE HOOFDSTAD STUTTGART worden grootse plannen uitgewerkt: in Maart 1957 moet de Neckarhaven van Stuttgart voltooid tijn. Een terrein van bijna twee millioen vierkante meter is bestemd voor de aanleg van deze haven, waarin de kaden voorlopig een totale lengte zullen hebben van 6.600 meter. Tegen die tijd hoopt men ook de laatste 42 kilometer van het Neckarkanaal van Marhach tot Stuttgart gereed te hebben. Bovendien zal er een nieuwe waterweg komen van Plee hingen aan de Neckar naar Ulm aan de Donau; een buitengewoon moeilijk en kostbaar project, omdat tussen Göppin- gen en Ulm een tunnel door de Zwabische Jura gegraven moet worden. De plannen hiervoor zijn reeds lang uitgewerkt. Er zijn daarbij geen technische moeilijkheden, die niet overwonnen kunnen worden. Stuttgart krijgt daardoor als binnenhaven internationale betekenis: het wordt de water-draaischijf tussen het Oosten en het Westen met grote scheepvaartwegen tot aan de Zwarte Zee, het Boden Meer en aan de andere kant naar de Noordzee. En evenals Stuttgart zien talrijke Europese steden zich voor het alternatief gesteld om door aan sluiting aan het Europese kanalenstelsel binnenhaven te worden of in econo mische betekenis achteruit te gaan. W7AT voor Stuttgart het Neckarkanaal is. is voor de stadjes aan het Bo den Mee het met het slagwoord „Bo- venrijnscheepvaart" aangeduide pro ject om de Rijn tussen het Boden Meer en Bazel bevaarbaar te maken. Ook voor 't tweede plan: de aanleg van een Noord-Zuid-verbinding tussen Boden Meer en Donau (Friedrichshafen Ulm), bestaan geen onoverkomelijke be zwaren. Zo is ook het bevaarbaar ma ken van de Rhóne voor Frankrijk al leen nog maar een financieel probleem, dat in samenwerking met Zwitserland ZUIDERKOGGE, 15 April Witlof 20—34, prei 17—25, spinazie 27—33, ra dijs 910, gele kool 6.509.40, rode kool 7—11, Bevelanders 11, Noorderling 12,50, pootaardapp. Saskia 6595 p. bak, Eer steling 7594, Bevelanders 4383; Pre sent van Engeland 31, Winterjan 3—9, Bramley 411, Gieser Wildeman 39, St. Remey 9—11, Gratiool 4—8. NOORDSCHARWOUDE, 16 April. 9200 kg peen: B 20,60—22, C 18,10—19,10 en D 4; 1400 kg bieten: A 3; 143.000 kg rode kool 7—12,40; 40.000 kg gele kool 6,8019,20; 200.000 kg Deense witte kool 9,60—19,80; 3400 kg witlof: 1 27—30, IB 24-27, II 24—28, IIB 20—24, III 15—19 en afw. 8—12. Doorgedraaid: 14.000 kg rode kool, OBDAM. 15 April 64000 kg peen B 19.10—23.10, C 18.50—21.50, D 16—11.70, 25000 kg kroten A 5—5.30, B 4.10—4.70, 5000 kg gele kool 7.10—16, 1100 kg rode kool 7.60—9.30, 1500 kg witte kool 7.50, 18.000 kg witlof I 28—35, II 23—31, III 18—25. BLOKKER, 15 April Aardappelen 9.80—12, spinazie 1830, gele kool 13, witlof 2331, rabarber 10—17, andijvie 20—32, sla 7—10. bindsla 17, Bramley Seedling 9—12, Golden Delicious 28—73, Goudreinette 2048, Jonathan 2255, Present v. Engeland 1438, Gieser Wil deman 418, Sint Remy 6—15, Winter jan 5—14. WOGNUM, 15 April. Late aardappe len 7.3014.20; spinazie 24; 5000 kg knolbieten A 5.205.70; knolbieten B 4; rode kool 78.20; prei 30; 7250 kg witlof A 2534; witlof B 1926; wit lof C 15—19; stek 10—17; 7500 kg breek- peen B 17.50—20.10; breekpeen C 17.40; rabarber 611, alles per 100 kg; an dijvie 23—26; sla 12.70, alles per 100 stuks; Bramley Seedling 519; Jona thans 1751; Sint Remy 39; Winter jan 4—11, alles per 100 kg. WARMEN HUIZEN, 16 April. 80.000 kg rode kool 7—12,60; 35.000 kg gele kool 6,60—15,80; 120.000 kg witte kool 13,60— 19,10; 4200 kg peen: B 19.70—21.50 en C 18—18,10. BROEK OP LANGENDIJK, 16 April. 90.000 kg rode kool: I 7—12,70 en II 7— 9.80; 90.000 kg gele kool: I 6.50—18,70 en II 6,50—9.40; 100.000 kg Deense witte kool 15,30—21,30; 5000 kg peen: B 22.80—24.10 en C 20,20—21,20; 3500 kg witlof: I 24— 32 en II 16—23; 1500 kg bleten A 5,40- 6: 900 kg rabarber 6,10—15,90; 700 kg prei 25—26. Doorgedraaid: 11.000 kg rode kool en 8000 kg gele kool. ZWAAG, 15 April Aardappelen 6.2012.20, spinazie 2338, uien 16—47, bieten 36.60, prei 2530, gele kool 8— 10.90, rode kool 4.208.80, witlof 632, breekpeen 2.20—12.60, rabarber 17—21, andijvie 27—36, sla 9—16, radijs 11—15, gare biet 5—11, Golden Delicious 9—68. Goudreinette 763, Jonathan 865. Present van Engeland 7—56. Gieser Wildeman 325, Winterjan 3—11. BARNEVELD, 16 APRIL. Eier markt: Handel aanvankelijk traag, af loop redelijk. Aanvoer ca 875.000 stuks. Prijzen f 13.25—f 13.75. Algemene prijs f 13.45 per 100 stuks, kiloprijs f 2 20 Eierveiling: Handei kalm. Aanvoer ca 720.000 stuks. Prijzen: kippeneieren van 59 t.e.m. 64 gram f 13.20f 13.95. kalkoeneieren f 20.ganzeneieren f 22f 27. Eendeneieren van 67 t.e.m. 71 gram f 11—f 11.50, alles per 100 stuks. Pluimveemarkt: Aanvoer ca 40.000 stuks. Prijzen; slachtkippen, lichte rassen f 2f 2.15, zware rassen f 1.85— f 2.jonge hanen, wit'.e f 2.70f 3. andere rassen f 2.25f 2.60, alles per kilo. overige per stuk; oude hanen f 2.25—f 4.tamme konijnen, jonge f 1f 2.75, slachtkonijnen f 4f 7.75. tamme jonge duiven f 0.80f 1.—. Handel in kievitseieren: zeker als gevolg van de lage prijxen van de vorige week waren nu maar heel wei nig kievitseieren aangevoerd te Bar- neveld. Een ander gevolg was, dat er nu een goede vraag was en de prijzen hoger waren. Aanvoer ca 400 stuks. Prijzen t 0.10f 0.20 per stuk. over vijf tien jaar opgelost zal zijn. Het Boden Meer zou daardoor de grootste binnenhaven van Europa wor den. De mooie stoomboten van het Bo den Meer zouden dan even gemakkelijk over Ulm en Stuttgart naar Mannheim kunnen varen, dus over de Donau UeckarRijn, als van Bregenz naar Marseille ja zelfs naar ilordeaux, zodra het geprojecteerde „Canal des deux Mers" gereed zal zijn, dat met een lengte van 492 kilometer en een breedte van 139 meter de Middellandse Zee met de Atlantische Oceaan zal verbinden. Daarvoor behoeft Frankrijk slechts het reeds onder Lodewijk XIV gegraven „Canal du Midi" te moderni seren. Het gehele werk zou tegenwoor dig binnen tien jaar met ongeveer 30.000 arbeiders uitgevoerd kunnen worden. LIET wil al heel wat zeggen, als tegen- 11 over deze belangrijke projecten het eveneens reeds lang ter hand genomen Rijn—Main—Donau-kanaal als het „grootste kanaalwerk van Europa" aangeduid wordt. Van deze in totaal 654 km lange scheepvaartweg tussen Aschaffenburg (aan de Main) en Pas- sau (aan de Donau) zijn al meer dan 300 km gereed en air meer dan 100 km wordt nog gewerkt. Bij voldoende steun van Duitse en buitenlandse li chamen zou ook dit kanaal binnen on- gefeer tien jaar gereed kunnen zijn. Neurenberg zou daardoor eveneens een belangrijke binnenhaven worden, die het directe vervoer per water naar Oost-Europa, Zwitserland, Frankr(ik en Nederland mogelijk maakt. Samen met het door Roemenië ter hand genomen DonauZwadte Zee-kanaal tot aan Kaap Midi, respectievelijk Constantsa en met het verleden herfst geopende Don—Wolga-kanaal in Rusland zou daardoor een doorgaande waterweg geschapen zijn van Stalingrad uit over de Kaspische Zee, de Zee van Azof, de Zwarte Zee, over de Donau via Wenen naar Frankfurt a.d. Main en de hierboven genoemde steden en lenaanleg van Europa" absoluut niet landen, zodat In dit verband het be grip van de meest grandioze kana- overdreven lijkt. In Wenen schijnt men zich in ieder geval met het oog op de betekenis als „doorvoerhaven" in het thans .eeds be staande transcontinentale waterweg stelsel tussen de Noordzee en de Zwar. te Zee reeds op een dergelijk toene mende betekenis voor te bereiden en de twee Donauhavens Albern en Freu- denau alvast te moderniseren en uit te breiden. VAN Bazel uit gaan er thans reeds motorschepen van 300 brt naar Ne derland, België en Londen De gepro jecteerde nieuwe kanaalwerken zouden het mogelijk maken dit binnenverkeer uit te breiden over geheel Midder.- Europa en het Westen van Rusland. Daarbij is nog evenmin sprake van hit NoOi I-Zuid-kanaal als van de grote scheepvaartweg over de ".Vezer, die voor schepen van 1000 ton bevaarbaar gemaakt zal worden, het bevaarbaar maken van de Iser en de nieuw-gepro- jecteerde verbinding tussen het Neder landse Julianakanaal en het Belgische Albert-kanaal of het Moezelkanaal als .levensader van de Kolen- en Staalge meenschap". Al deze projecten zijn reeds lang boven het stadium van de groene tafel uitgegroeid, hun financie ring kan grotendeels bestreden worden door de met deze kanalen verbonden krachtstations. Nieuwigheden in het binnenscheep- vaartverkeer, zoals bv. het 220 meter lange, uit holle buizen bestaande goede- renvlot van een ingenieur uit Bonn, de Westphal, of door de Nederlandse, Duitse en Zwitserse rederijen overwo gen electrificatie van de grote binnen- scheepvaartwegen, het straalschlp en de „waterbus" duiden op verdere ont wikkelingsmogelijkheden. Waarbij te hopen blijft, dat al deze projecten als een werkelijk gemeenschappelijk Euro pees plan in het belang van iedereen zo spoedig mogelijk verwezenlijkt zullen worden. (Van onze Haagse redacteur) f^LS WE achteraf de balans opmaken, dan moet de conclusie luiden, dat het Nederlandsche Roode Kruis in de rampweken voortreffelijk voor de dag gekomen is en dat het met de beperkte middelen waarover het beschikte, een schier bovenmenselijke taak heeft ver richt, De tekortkomingen, die aan de dag getreden zijn en de fouten, die wellicht hier en daar zijn gemaakt, waren vergeeflijk waar werden in die eerste chaotische dagen geen fou ten gemaakt? Zij zijn als even zoveel wijze lessen voor de toekomst. Wij mogen hopen,, dat ons land voor nteuwe vreselijke rampen bespaard blijft, maar zekerheid hebben wij niet en daarom is voortdurende paraatheid geboden. De Roode Kruis-korpsen hebben met een voorbeeldige ijver gewerkt. De helpers en helpsters presteerden veel meer dan van hen verwacht en ver langd mocht worden. Hier en daar heeft het zelfs moeite gekost hen te laten ophouden en af te lossen.... TR WAREN 21 Roode Kruis-kolonnes zelf direct getroffen; niettemin heb ben zij dankbaar aanvaarde hulp kun nen verlenen. Van alle kanten snelden op Zondag 1 Februari de kolonnes toe. Er kwamen toen 55 kolonnes met 2155 helpers en helpsters, vooral geconcen treerd op Rotterdam, Bergen op Zoom, Middelburg, Goes en Breda, in touw. Op 2 Februari bleven de telegrafische aanbiedingen van kolonnes uit ver schillende delen van het land toestro men. Deze hulp moest voor verreweg het grootste gedeelte afgewezen wor den, aangezien men over voldoende mensen beschikte en kolonnes in reserve gehouden moesten worden voor eventueel bedreigde plaatsen. Een ogenblik heeft het bijvoorbeeld gespan nen in het Westland Ten slotte zijn van de 12.000 Roode Kruis-helpers en -helpsters in ons land 8.000 direct bij de hulpverlening be trokken geweest. De overigen hebben hun krachten ingezet bij de inzame lingen. De rampendepöts hebben zeer nut tige diensten bewezen. Er zijn 26 flinke noodziekenhuizen ingericht ge weest, ook buiten het rampengebied. Er is reden tot tevredenheid en vol doening. Aan de andere kant is evenwel ge bleken, dat het Nederlandsche Roode Kruis nog altijd over te weinig mate riaal beschikt. Er zijn in ons land 100 rampendepóts nodig, doch er ziin er nog geen vijftig. Het aantal helpers en helpsters zou opgevoerd moeten wor den tot 15.000. Nodig zijn mobilofoons, vaartuigen met motoren en vooral een luchtvaartcorps, zoals Frankrijk, En geland en Amerika er een hebben. OP PAPIER QP PAPIER heeft het Nederlandsche Roode Kruis vroeger reeds een. luchtvaartafdeling ontworpen. Daarbij is gedacht aan een klein, goed opgeleid corps, waartoe ook parachutisten zou den moeten behoren, aan de aanschaf fing van enkele vliegtuigen en een paar helicoptères. Van verwezenlijking is echter nooit iets gekomen, omdat ook het Nederlandsche Roode Kruis niet verder kan springen dan zijn polsstok lang is. Men heeft er nooit het geld voor gehad, evenals thans nog het geld ontbreekt voor de uitbreiding van het aantal rampendepóts en de aanschaf fing van mobilofoons en boten. Het Roode Kruis heeft in de afgelo pen paar maanden zeer veel materiële steun ontvangen, doch bij het tegen over elkaar stellen van de inkomsten en uitgaven blijkt, dat het armer uit de rampperiode te voorschijn is geko men, dm het deze tijd inging. Op het ogenblik staat, wat de hult) uit het buitenland betreft, Zweden bovenaan. Het heeft zich op een bui tengewoon lofwaardige wijze geweerd; het stuurde namelijk voor f 4.000.000 aan goederen en het zamelde ruim f 8.000.000.ten bate van de Neder landse watersnoodslachtoffers in. KLEREN HE klerenzendingen zijn een probleem geworden. Het merendeel van de in het buitenland ingezamelde kleding heeft Nederland nooit bereikt door de interventie op verzoek van het Ne derlandsche Roode Kruis van de Roode Kruisverenigingen in de andere landen. Die goederen zijn gestu"rd naar West-Duitsland, waar zij onder de ontelbare vluchtelingen worden uit gereikt, naar Triëst en nu naar Turkije. Ruim 10.000 m3 gedragen kleding is van ons land uit naar charitatieve ver enigingen in Nederland gezonden. Er is 10.000 m3 naar West-Duitsland ge stuurd en in Amsterdam liggen in V">t pakhuis „Vollenhoven" nog 40 "Kl stuks mannen- en vrouwenhoven- en onderkleding. I>cn deel daarvan moet bewaard blijven voor Schouwen en Duiveland en is misschien pas over een jaar nodig. Er gaat wellicht wat naar de opbouworganen en ten slotte zal een Roode Kruiscomr.iissie wel uitmaken, wat met de rest van de kleren zal ge schieden. Een bejaarde inwoner van Amers foort werd Donderdag door ziin - houdster bewusteloos in zijn sto - ■- vonden. Zij waarschuwde d° - kundige dienst, die verwon 9-,n de rechterhand en een schedclbi-is- fractuur constateerde. De politie achtte bet later raadzaam, de huishoudster te arresteren. Er heeiste enige wanorde in de woning en hier en daar werden bloedsporen gevonden. De oude heer is nog steeds bewusteloos, maar zijn toestand gaat iets vooruit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 5