Grote Europese steden worden
binnenhavens
Velser tunnels binnen zes
jaar gereed
SCHEEP V AART BERICHT EN
Het Roode Kruis heeft
voortreffelijk gewerkt
Beverwijk krijgt nieuw station
Stuttgart: „Waterdraaischijf in het
Europees kanalennet
Behoefte aan tuchtvaartafdeling
Trein komt 23 meter
beneden N.A P.
Zijpe
Afdeling Witte Kruis
hield vergadering
Nieuws in het kort
't Zand
„Plaatselijk Belang" is er
jaar
dertig
Hi'ppolytushoef
Feestavond voor klanten van
de T.I.P.
BESOMMINGEN HMUIDEN
ZATERDAGMIDDAG
VOETBAL
Julianadorp
„Van pionierswerk tot
jonge kerken
Texel
Nutsspaarbank Den Burg
VERVOLG STADSNIEUWS
„De metalen Eva"
door Tavenu
Callantsoog
Gemeenschappelijke
bijeenkomst
De Schager markt
Kalf zonder staart
Per boot van Amsterdam naar Stalingrad
Verwezenlijking der
p'annen nabij
MARKTBERICHTEN
MARKT BARNEVELD
„Waterbus"
Kleding ging
Turkije er
o.a naar
Triëst
te
Mysterieus geval
Amersfoort
VRIJDAG 17 APRIL 1953
DE UITVOERING van de tunnelplannen te Velsen vindt gestadig voortgang
en wanneer zich geen bijzondere omstandigheden voordoen, hoont men uiterliik
1 Januari 1959 dit gigantische werk te hebben voltooid. Hierdoor "T het ver
keerawezen in deze zich steeds uitbreidende industriestreek een totaal ander
beeld gaan vertonen, want niet slechts het zo berucht geworden Velser óont zal
gaan Terdw.jnen, maar tevens wordt hiermede het lot bfzegeld van de spoorbrug
over het Noordzeekanaal die nog steeds een hinderpaal vormt voor het drukke
scheepvaartverkeer. Zoals bekend mag worden verondersteld, komt er niet
slechts een autotunnel, doch za ook het spoorwegverkeer door een tunnel wór
den geleid, waarmede uitgebreide voorzieningen gepaard gaan Eén h"ervan is
dat Beverwuk nog vóór het tot stand komen van de tunnels za word™ verrijkt
met een nieuw en modern spoorwegstation. verrym
Dat Beverwijk een nieuw station
krijgt, is geen overbodige luxe, want
het tegenwoordige vrij wanstaltige
gebouw dateert reeds van 1867. Het
nieuwe station zal op vrijwel dezelfde
plaats verrijzen en nog vóór 1 Januari
1959 gereed zijn. Blijkens het ontwerp
zal het worden tot één van de belang
rijkste spoorwegstations van Noord-
Holland boven het IJ, bestaande uit een
hoofdgebouw met twee eiland-perrons
terwijl er een nieuwe spoorlijn naar
Breedband zal worden aangelegd. De
lijn Haarlem-IJmuiden zal na het tot
stand komen van de tunnels blijven
bestaan met een beperkte dienstrege
ling voor het personenvervoer.
Met de aanleg van de spoorwegtun
nel vooral heeft men grote moeilijk
heden te overwinnen. De lengte van
deze tunnel is geprojecteerd over een
afstand van niet minder dan 2 kilome
ter en zij komt op het diepste punt 23
meter beneden NAP. De autotunnel
wordt minder lang, omdat auo's veel
sneller kunnen optrekken dan een
trein. De spoorwegtunnel zal alleen
In de vergadering van de afdeling
van het Witte Kruis, waarvoor geringe
belangstelling bestond, wees de heer
Van der Werf er op, dat het niet zo is,
dat het magazijn dag en nacht geopend
is. Sommige leden maken daar mis
bruik van. Ook mag het niet voorko
men, dat de leden verzuimen de ter
mijn, waarvoor vergunning is afgege
ven voor het gebruik van verpleegarti-
kelen, door hun huisdokter te laten
verlengen. Daar komen moeilijkheden
uit voort. Het bestuur zal één en ander
onder ogen zien en maatregelen treffen.
De rekeningen werden nagezien en in
orde bevonden. De rekening Witte
Kruis sloot met een batig saldo van
f 496,34, de rekening wijkverpleging
Callantsoog in ontvangst en uitgaaf op
f 6284,92, die van de tbc-commissie met
een voordelig slot van f 1655,55. De al
gemene reserve bedraagt f 1000, voor
vervoersmiddelen wijkverpleging f 2300.
De begrotingen voor 1953 werden vast
gesteld. Medegedeeld werd, dat ko
mende week de collecte voor de tbc-
bestrijding zal worden gehouden. (Em-
mabloemcollecte).
De noodschaal te Petten zal bin
nen afzienbare tiid worden afgebroken
en worden overgebracht naar het
rampgebied. DDe school gaat dan in
eigendom over aan de gemeente Re-
nesse op Schouwen.
Op het bureau van het gemeen
schappelijk bouw- en woningtoezicht
Zijpe-Callantsoog-Sint Maarten is tot
opzichter-tekenaar in tijdelijke dienst
benoemd de heer A. C. Vijzelaar te
Hoorn.
Op de alphabetische aanbeveling
voor de raad, betreffende de functie
van directeur van de algemene be
graafplaats te Sint Maartensbrug
staan W. Geerligs. J. P. de Leeuw, A.
Veuger en G. Veuger Gz. De heer De
Leeuw woont te Sint Maartensvlot-
brug, fle andere candidaten te Sint
Maartensbrug.
Op 8 Februari jl. bestond de vereni
ging „Plaatselijk Belang" dertig jaar-
In verband met de watersnood werd
besloten de .bescheiden feestelijke her
denking naar later te verschuiven.
De keuze is nu gevallen op 25 April
a.s. in café Beeldman. De leden van de
vereniging met hun dames hebben
vrije toegang. Voorzover ruimte be
schikbaar is, kunnen ook niet-leden
boven achttien jaar worden toegelaten.
Verschillende plaatselijke verenigingen
als het Muziekcorps, „Zanglust" en de
toneelvereniging „Klein Begin" en
„E. M. M." hebben spontaan medewer
king toegezegd; het showorkest van
„Klein Begin" zal de muziek verzor
gen.
Dit jubileum heeft voor twee leden
nog een speciaal tintje: de heren A. F-
Meijer en J. A. de Wit zijn namelijk
vanaf de oprichting bestuurslid ge
weest, respectievelijk secretaris en
penningmeester.
niet worden opgesteld voor zware goe
derentreinen, doch het ligt in de lijn
van de verwachtingen, dat ook in
net belang van de Hoogovens de t.z t
by de Hembrug aan te leggen tunnei
,Üvoor geslikt zal worden gemaakt.
Met grote voortvarendheid is men
thans met de uitvoering van deze enor
me werken bezig en wanneer deze een
maal gereed zijn, zal hiermede een his
torische mijlpaal op het gebied van de
verkeersverbindingen zijn bereikt en
vooral het wegverkeer, dat thans bij de
Velser pont een niet te becijferen tijd
verlies boekt, zal er ten zeerste mee
zijn gebaat.
De kruidenierserrganisatie T.I.P. bood
Woensdagavond in Cinema de Haan
haar klanten een feestavond aan. De
zaal was tot de laatste plaats bezet
met belangstellenden, afkomstig uit de
kop van Noord-Holland.
Het eerste deel van de avond bestond
uit een concert, gebracht door „Wiron
Symphonie". Een zevental nummers
werden gespeeld. Het gebodene werd
goed naar voren gebracht.
Het tweede deel van de avond werd
verzorgd door het „Langedijker Cabai-
retgezelschap". Zij brachten een pro
gramma van muziek, zang en schetsjes
dat dit gezelschap op Wieringen al
eens eerder had gespeeld. Men kon
verbetering constateren, vergeleken
bij de vorige maal.
De T.I.P.-kruideniers kunnen terug
zien op een geslaagde avond en de
„klanten" gingen zeer tevreden naar
huis.
Besommingen van Donderdag- Kot
ters: TL 33 f 2130, IJM 213 f 620, ÏJM 11
f 1580; IJM 228 f 660, IJM 249 f 150. De
totale aanvoer bedroeg 870 kisten.
Per kg; gr. tong 2.20—2.15, grm. tong
2.40—2.20. kim. tong 2.52—2.45, kl. tong
I 2.32—2 22, kl. tong II 2.16—2.07, tarbot
I 2.70—2.05.
Per 50 kg: kim. schol 61, kl. schol I
5137, kl. schol II 3510, schar 268,
bot 18, wijting 34—16. De totale aan
voer bedroeg 870 kisten.
Slechts twee wedstrijden staan er op
het programma voor de 4e klasse A,
waarvan de ontmoeting Zwaluwen
Robaver van groot belang is voor de
bezetting van de tweede plaats. Roba
ver. dat zich met een goede eindspurt
heeft opgewerkt, zal het nu tegen de
Hoornse rood-z\varten wel niet kunnen
bolwerken. AMVJ, dat met de ere-titel
ging strijken, speelde een klasse op
zichzelf, en heeft tot nu toe met zeven
tien gespeelde wedstrijden een voor
sprong van maar liefst tien punten.
Tussen de vijf daarop volgende clubs
moet nu worden beslist wie de tweede
plaats zal bezetten. Deze clubs zijn:
Zwaluwen. Robaver. HCSC, Jong Hol
land en Dindua. Zeer waarschijnlijk
zal de wedstrijd in Alkmaar op 25 Aprli
tussen Jong Holland en Zwaluwen de
beslissing brengen.
De tweede wedstrijd voor a.s. Zater
dag, MarkenKromhout, is van weinig
belang meer. Waarschijnlijk zullen de
wijdbroeken in hun afscheidswedstrijd
van de vierde klasse het nodige enthou
siasme aan de dag leggen en wanneer
dit het geval is, kunnen zij de éérste
overwinning in dit seizoen op hun naam
zetten.
Over het onderwerp „Van pioniers
werk tot jonge kerken" vertelt ds H. J.
Trommel hedenavond op de bijeen
komst van de Herv. Mannenvereniging
te Julianadorp. De spreker behandelt
zijn onderwerp aan de hand van een
filmstrook.
In de maand Maart werd op spaar
bankboekjes ingelegd 14.149,84 (vorig
jaar 3.083,61) en terug betaald
18.142,66 12.178,33). Er werd der
halve 3.992,82 9.094,72) meer terug
betaald dan ingelegd. Er werden 3 (3)
nieuwe boekjes uitgegeven, terwijl
werden ingetrokken 2 boekjes. Het
aantal posten van inleg bedroeg 31 (25)
en dat van terugbetaling 32 (39).
De toneelvereniging „Tavenu" geeft
op Maandag 20 en Dinsdag 21 April in
Casino een opvoering van ,.De metalen
Eva", een blijspel van Joop Spit en
Henk Bakker, waarmede stellig succes
zal worden geoogst. Het stuk is pre
tentieloos en berust ten volle op fanta
sie. Wij herinneren ons nog levendig de
uitstekende vertolking die de Officie
ren Toneel Vereniging er verléden jaar
in de Marinecantine van gaf.
Op de feestavond van de afdeling
van de Bond van plattelandsvrouwen
waar tevens leden van de H. M. v. L.
waren uitgenodigd, heeft men ten zeer
ste genoten van een lezing van de heer
Iep van Bruggen, die op zeer vlotte
wijze vertélde van zijn reis naar de
Middellandse zee. Zwitserland, e.d. Zijn
humor was vaak kostelijk en de films
die werden vertoond waren zeer mooi.
Atie B-iks en Jannie Wit maakten
zeer gewaardeerde muziek op accor
deon en piano, terwijl de dames gratis
koffie en koek ronddeelden. Mevrouw
Swaerts was zeker de tolk der aanwe
zigen, toen ze de medewerkendenvan
harte dankte voor wat zij brachten.
Albireo, 15-4 van Buenos Aires naar
R'dam via Montevideo Alchiba, 15-4
van Eecife naar Bahia Algenib, 16-4 te
Porto Alegre verwacht Alwaki, 15-4
van Rio Grande naar Paranagua Ap-
pingedijk, 17-4 v.m. van Hamburg te R'
dam verwacht Arendskerk. 15-4 van
R'dam naar Hamburg Argos, 15-4 van
R'dam naar Hamburg Averdijk, pass.
16-4 Vlissingen Alphard, 15-4 van
Bahia naar Antwerpen Amerskerk, 16-4
van Port Said naar Genua Amstelpark,
15-4 van A'dam naar Montreal An-
dijk, 16-4 te Antwerpen Aagtekerk,
15-4 van Sydney naar Brisbane Ak-
■krumdijk, 15-4 van Suez naar Aden
Alblasserdijk, 14-4 n.m. van Havana naar
Vera Cruz Alcyone, pass. 15-4 Madeira
naar St Vincent (KV) Almdijk, 15-4
van New Orleans naar Port Arthur
Alpherat, pass. 15-4 Fernando Noronha
naar Santos Andijk, pass. 15-4 Vlissin
gen naar Antwerpen Blon/nersdijk,
15-4 van Newport naar R'dam via Ant
werpen Bonaire, 16-4 van A'dam te
Georgetown verwacht Boschfontein,
pass. 15-4 Ouessant naar Southampton
Caltex Nederland (t), pass. 15-4 Kaap Bon
Ceram, pass. 18-4 Vlissingen naar Bre-
men Delfland, pass: 15-4 Kaap Frio
naar Bahia Delfshaven, 17-4 van R'
dam te Buenos Aires verwacht Eos,
15-4 van Lissabon naar R'dam Fries
land (SSM). 15-4 van Setubal naar Neder
land Gadila (t), 16-4 van Madras te
Calcutta Gaasterland, pass. 16-4 Kana-
riche Eilanden naar Recife Hathor,
pass. 15-4 Kaap St Vincent naar Gibral
tar Indrapoera, 15-4 120 mijl oost van
Massawa naar Suez Japara» (KRL), 15-4
van New Orleans naar Philadelphia
Johan van Oldenbarnevelt, pass. 15-4
Bizerta naar Port Said Kertosono, 18-4
te Halifax verwacht Kota Baroe, pass.
15-4 te zuiden van Socotra naar Bela-
wan Kota Gede, 16-4 te Basrah
Kedoe, pass. 15-4 Gibraltar naar Mar-
seille Lieve Vrouwekerk, 15-4 van Port
Said naar Beyrouth Liseta (t), 15-4
van Pladju naar Bangkok Lutterkerk,
15-4 van Hamburg Larenberg. 16-4
van Curacao naar Carthagena Leuve-
kerk, 17-4 in de haven van Madras ver
wacht Linge, 15-4 van Hamburg te
Newport Mon Lissekerk, 16-4 van Suez
naar Mascut Luna, 15-4 van Djidjelli
naar Palermo Mataram, 14-4 van R'
dam te Tandjong Priok Meerkerk, pass.
16-4 Vlissingen naar Antwerpen Mitra
(t), pass. 15-4 Sombrero Eilanden
Nieuw-Amsterdam, 16-4 320 mijl west
van Lands End Noordwijk, 16-4 van
Baltimore te Santa Lucia Oberon, 13-4
van Porto Cabello te Houston Orion,
16-4 te R'dam Prins Maurits 11-4 te
Montreal Prins Frederik Hendrik 13-4
van Montreal Prins Willem V, 18 4 van
R'dam te Montreal naar Chicago Prins
Johan Willem Friso, 15-4 van Quebec
Rempang, 15-4 van A'dam naar Wilmin-
ton Rotti, 15-4 van Djibouti naar
Djeddah Rijndam, 15-4 van Southamp
ton naar Obh Rijnland, pass. 15-4
Abrolhos naar Montevideo Stad Am
sterdam. 16-4 van Narvik te Middleshro
Salatiga, 15-4 van Penang naar Singa
pore Saparoea. 15-4 van Lome naar
Cotonou Slamat. 16-4 te Belawan
Stadq Dordrecht, nass. 15-4 Finisterre
Straat Malakka, 16-4 te Brisbane Tela-
mon. pass. 15-4 Lands End Tjitjalengka
15-4 van Durban naar Mauritius Tegel
berg, 14-4 te Osaka van Japan naar Zuid-
Amer'ka Tiberius. pass. 15-4 Keywest
Tomori. pas 16-4 Kaan Bon naar Port
Said Trompenberg. 12-4 v.m. te New
Orleans Utrecht, pass. 15-4 Colombo
naar Madras Waterman, 15-4 van R'
dam naar Halifax Waal, 15-4 van Ham
burg naar Bremen Westland 15-4 van
Recife naar Las Palmas Willem Ba-
tendsz, pass. 15-4 Dakar Winsum, pass.
15-4 n.m. Finisterre Woensdrecht, 16-4
van New York te Porta Cardon IJs-
el, van 15 op 16-4 te Beyrouth verwacht
Zuiderkruis, pass. 15-4 Wight naar Las
Palmas.
Op Donderdag 16 April 1953 werden
te Schagen aangevoerd: 6 paarden
650—1000; 112 geldekoeien 575850;
27 vette koeien 625950; 36 kalfkoeien
750—1000; 6 vaarzen 650—825; 2 pinken
250350; 258 nuchtere kalveren 3055;
8 vette schapen 110130; 86 over-
houders 70—95 3 zeugen 250350;
73 biggen 3055; 50 konijnen 0.758.
Overzicht: Evenals elders werd ook
deze week op de Schager markt veel
vee aangevoerd. Er kan weer niet
worden gesproken van een vlotte
handel, maar wel van stug duur zoals
dat ook in andere plaatsen het geval
is. De publieke belangstelling op de
veemarkt was groot. De notering van
vette koeien varieerde van f 2.45 tot
f 2.90 per kilo slachtgewicht. Er was
een flinke aanvoer van kalfkoeien
met prijzen van f 750 tot f 1000.
Kalfvaarzen van f 650.tot f 825.
trekkende handel. Geldekoeien waren
stug duur: f 575.tot f 850.Pinken
van f 250.— tot f 350.—. De aanvoer
van nuchtere kalveren 'loopt iets te
rug, doch de vraag blijft groot en
daarom kan er opnieuw van een vlotte
handel worden gesproken met prijzen
van f 30.tot f 55.—.
Op de paardenmarkt was de handel
matig. Slachters tot f 800.Een mooi
luxe rijtuigpaard ging voor f 1000.
van de hand. Ook op de wolveemarkt
was de handel aan de matige kant:
overhouders f 70.tot f 95.vette
schapen f 110.tot f 130.stelletjes
met een en twee lammeren f 110.
tot f 150.Op de biggenmarkt was de
handel eveneens zeer matig. Er was
een aardige aanvoer van jonge ko
nijnen. Prijzen van drie kwartjes tot
f 2.van oudere konijnen f 3.tot
f 8.—.
De natuur doet soms bijzonder
grillig. We hebben al dikwijls
gehoord van kalveren met twee
koppen, met vijf poten, maar we
hadden nog nimmer gehoord, dat
er een kalf ter wereld kwam,
zonder staart.
Nu hebben we dat wereldwon
der met eigen ogen aanschouwd.
Op de boerderij van de heer T.
v. d. Vliet te Oude Niedorp is
een paar dagen geleden een kalf
geboren, dat dit nuttig lichaams
deel mist. Met het gezichtsver
mogen pan het dier is het ook
niet in orde. terwijl <üe uitgang
voor de vaste uitwerpselen zo
onaeveer op de rug zit.
Het dier is overigens kern-
aezond. Misschien dat het in een
landstreek waar oeen vliegen
zijn, nog wel een dragelijk leven
zou kunnen hebben.
(Van een bijzondere medewerker)
\N DE ZWAB1SCHE HOOFDSTAD STUTTGART worden grootse plannen
uitgewerkt: in Maart 1957 moet de Neckarhaven van Stuttgart voltooid tijn.
Een terrein van bijna twee millioen vierkante meter is bestemd voor de aanleg
van deze haven, waarin de kaden voorlopig een totale lengte zullen hebben van
6.600 meter. Tegen die tijd hoopt men ook de laatste 42 kilometer van het
Neckarkanaal van Marhach tot Stuttgart gereed te hebben. Bovendien zal er
een nieuwe waterweg komen van Plee hingen aan de Neckar naar Ulm aan de
Donau; een buitengewoon moeilijk en kostbaar project, omdat tussen Göppin-
gen en Ulm een tunnel door de Zwabische Jura gegraven moet worden. De
plannen hiervoor zijn reeds lang uitgewerkt. Er zijn daarbij geen technische
moeilijkheden, die niet overwonnen kunnen worden. Stuttgart krijgt daardoor
als binnenhaven internationale betekenis: het wordt de water-draaischijf tussen
het Oosten en het Westen met grote scheepvaartwegen tot aan de Zwarte Zee,
het Boden Meer en aan de andere kant naar de Noordzee. En evenals Stuttgart
zien talrijke Europese steden zich voor het alternatief gesteld om door aan
sluiting aan het Europese kanalenstelsel binnenhaven te worden of in econo
mische betekenis achteruit te gaan.
W7AT voor Stuttgart het Neckarkanaal
is. is voor de stadjes aan het Bo
den Mee het met het slagwoord „Bo-
venrijnscheepvaart" aangeduide pro
ject om de Rijn tussen het Boden Meer
en Bazel bevaarbaar te maken. Ook
voor 't tweede plan: de aanleg van een
Noord-Zuid-verbinding tussen Boden
Meer en Donau (Friedrichshafen
Ulm), bestaan geen onoverkomelijke be
zwaren. Zo is ook het bevaarbaar ma
ken van de Rhóne voor Frankrijk al
leen nog maar een financieel probleem,
dat in samenwerking met Zwitserland
ZUIDERKOGGE, 15 April Witlof
20—34, prei 17—25, spinazie 27—33, ra
dijs 910, gele kool 6.509.40, rode kool
7—11, Bevelanders 11, Noorderling 12,50,
pootaardapp. Saskia 6595 p. bak, Eer
steling 7594, Bevelanders 4383; Pre
sent van Engeland 31, Winterjan 3—9,
Bramley 411, Gieser Wildeman 39,
St. Remey 9—11, Gratiool 4—8.
NOORDSCHARWOUDE, 16 April.
9200 kg peen: B 20,60—22, C 18,10—19,10
en D 4; 1400 kg bieten: A 3; 143.000 kg
rode kool 7—12,40; 40.000 kg gele kool
6,8019,20; 200.000 kg Deense witte kool
9,60—19,80; 3400 kg witlof: 1 27—30, IB
24-27, II 24—28, IIB 20—24, III 15—19
en afw. 8—12. Doorgedraaid: 14.000 kg
rode kool,
OBDAM. 15 April 64000 kg peen B
19.10—23.10, C 18.50—21.50, D 16—11.70,
25000 kg kroten A 5—5.30, B 4.10—4.70,
5000 kg gele kool 7.10—16, 1100 kg rode
kool 7.60—9.30, 1500 kg witte kool 7.50,
18.000 kg witlof I 28—35, II 23—31,
III 18—25.
BLOKKER, 15 April Aardappelen
9.80—12, spinazie 1830, gele kool 13,
witlof 2331, rabarber 10—17, andijvie
20—32, sla 7—10. bindsla 17, Bramley
Seedling 9—12, Golden Delicious 28—73,
Goudreinette 2048, Jonathan 2255,
Present v. Engeland 1438, Gieser Wil
deman 418, Sint Remy 6—15, Winter
jan 5—14.
WOGNUM, 15 April. Late aardappe
len 7.3014.20; spinazie 24; 5000 kg
knolbieten A 5.205.70; knolbieten B
4; rode kool 78.20; prei 30; 7250 kg
witlof A 2534; witlof B 1926; wit
lof C 15—19; stek 10—17; 7500 kg breek-
peen B 17.50—20.10; breekpeen C 17.40;
rabarber 611, alles per 100 kg; an
dijvie 23—26; sla 12.70, alles per 100
stuks; Bramley Seedling 519; Jona
thans 1751; Sint Remy 39; Winter
jan 4—11, alles per 100 kg.
WARMEN HUIZEN, 16 April. 80.000
kg rode kool 7—12,60; 35.000 kg gele kool
6,60—15,80; 120.000 kg witte kool 13,60—
19,10; 4200 kg peen: B 19.70—21.50 en C
18—18,10.
BROEK OP LANGENDIJK, 16 April.
90.000 kg rode kool: I 7—12,70 en II 7—
9.80; 90.000 kg gele kool: I 6.50—18,70 en
II 6,50—9.40; 100.000 kg Deense witte kool
15,30—21,30; 5000 kg peen: B 22.80—24.10
en C 20,20—21,20; 3500 kg witlof: I 24—
32 en II 16—23; 1500 kg bleten A 5,40-
6: 900 kg rabarber 6,10—15,90; 700 kg
prei 25—26. Doorgedraaid: 11.000 kg
rode kool en 8000 kg gele kool.
ZWAAG, 15 April Aardappelen
6.2012.20, spinazie 2338, uien 16—47,
bieten 36.60, prei 2530, gele kool 8—
10.90, rode kool 4.208.80, witlof 632,
breekpeen 2.20—12.60, rabarber 17—21,
andijvie 27—36, sla 9—16, radijs 11—15,
gare biet 5—11, Golden Delicious 9—68.
Goudreinette 763, Jonathan 865.
Present van Engeland 7—56. Gieser
Wildeman 325, Winterjan 3—11.
BARNEVELD, 16 APRIL. Eier
markt: Handel aanvankelijk traag, af
loop redelijk. Aanvoer ca 875.000 stuks.
Prijzen f 13.25—f 13.75. Algemene prijs
f 13.45 per 100 stuks, kiloprijs f 2 20
Eierveiling: Handei kalm. Aanvoer
ca 720.000 stuks. Prijzen: kippeneieren
van 59 t.e.m. 64 gram f 13.20f 13.95.
kalkoeneieren f 20.ganzeneieren
f 22f 27. Eendeneieren van 67 t.e.m.
71 gram f 11—f 11.50, alles per 100
stuks.
Pluimveemarkt: Aanvoer ca 40.000
stuks. Prijzen; slachtkippen, lichte
rassen f 2f 2.15, zware rassen f 1.85—
f 2.jonge hanen, wit'.e f 2.70f 3.
andere rassen f 2.25f 2.60, alles per
kilo. overige per stuk; oude hanen
f 2.25—f 4.tamme konijnen, jonge
f 1f 2.75, slachtkonijnen f 4f 7.75.
tamme jonge duiven f 0.80f 1.—.
Handel in kievitseieren: zeker als
gevolg van de lage prijxen van de
vorige week waren nu maar heel wei
nig kievitseieren aangevoerd te Bar-
neveld. Een ander gevolg was, dat er
nu een goede vraag was en de prijzen
hoger waren. Aanvoer ca 400 stuks.
Prijzen t 0.10f 0.20 per stuk.
over vijf tien jaar opgelost zal zijn.
Het Boden Meer zou daardoor de
grootste binnenhaven van Europa wor
den. De mooie stoomboten van het Bo
den Meer zouden dan even gemakkelijk
over Ulm en Stuttgart naar Mannheim
kunnen varen, dus over de Donau
UeckarRijn, als van Bregenz naar
Marseille ja zelfs naar ilordeaux,
zodra het geprojecteerde „Canal des
deux Mers" gereed zal zijn, dat met
een lengte van 492 kilometer en een
breedte van 139 meter de Middellandse
Zee met de Atlantische Oceaan zal
verbinden. Daarvoor behoeft Frankrijk
slechts het reeds onder Lodewijk XIV
gegraven „Canal du Midi" te moderni
seren. Het gehele werk zou tegenwoor
dig binnen tien jaar met ongeveer 30.000
arbeiders uitgevoerd kunnen worden.
LIET wil al heel wat zeggen, als tegen-
11 over deze belangrijke projecten het
eveneens reeds lang ter hand genomen
Rijn—Main—Donau-kanaal als het
„grootste kanaalwerk van Europa"
aangeduid wordt. Van deze in totaal
654 km lange scheepvaartweg tussen
Aschaffenburg (aan de Main) en Pas-
sau (aan de Donau) zijn al meer dan
300 km gereed en air meer dan 100
km wordt nog gewerkt. Bij voldoende
steun van Duitse en buitenlandse li
chamen zou ook dit kanaal binnen on-
gefeer tien jaar gereed kunnen zijn.
Neurenberg zou daardoor eveneens
een belangrijke binnenhaven worden,
die het directe vervoer per water naar
Oost-Europa, Zwitserland, Frankr(ik en
Nederland mogelijk maakt. Samen met
het door Roemenië ter hand genomen
DonauZwadte Zee-kanaal tot aan
Kaap Midi, respectievelijk Constantsa
en met het verleden herfst geopende
Don—Wolga-kanaal in Rusland zou
daardoor een doorgaande waterweg
geschapen zijn van Stalingrad uit
over de Kaspische Zee, de Zee van
Azof, de Zwarte Zee, over de Donau
via Wenen naar Frankfurt a.d. Main
en de hierboven genoemde steden en
lenaanleg van Europa" absoluut niet
landen, zodat In dit verband het be
grip van de meest grandioze kana-
overdreven lijkt.
In Wenen schijnt men zich in ieder
geval met het oog op de betekenis als
„doorvoerhaven" in het thans .eeds be
staande transcontinentale waterweg
stelsel tussen de Noordzee en de Zwar.
te Zee reeds op een dergelijk toene
mende betekenis voor te bereiden en
de twee Donauhavens Albern en Freu-
denau alvast te moderniseren en uit te
breiden.
VAN Bazel uit gaan er thans reeds
motorschepen van 300 brt naar Ne
derland, België en Londen De gepro
jecteerde nieuwe kanaalwerken zouden
het mogelijk maken dit binnenverkeer
uit te breiden over geheel Midder.-
Europa en het Westen van Rusland.
Daarbij is nog evenmin sprake van hit
NoOi I-Zuid-kanaal als van de grote
scheepvaartweg over de ".Vezer, die
voor schepen van 1000 ton bevaarbaar
gemaakt zal worden, het bevaarbaar
maken van de Iser en de nieuw-gepro-
jecteerde verbinding tussen het Neder
landse Julianakanaal en het Belgische
Albert-kanaal of het Moezelkanaal als
.levensader van de Kolen- en Staalge
meenschap". Al deze projecten zijn
reeds lang boven het stadium van de
groene tafel uitgegroeid, hun financie
ring kan grotendeels bestreden worden
door de met deze kanalen verbonden
krachtstations.
Nieuwigheden in het binnenscheep-
vaartverkeer, zoals bv. het 220 meter
lange, uit holle buizen bestaande goede-
renvlot van een ingenieur uit Bonn, de
Westphal, of door de Nederlandse,
Duitse en Zwitserse rederijen overwo
gen electrificatie van de grote binnen-
scheepvaartwegen, het straalschlp en
de „waterbus" duiden op verdere ont
wikkelingsmogelijkheden. Waarbij te
hopen blijft, dat al deze projecten als
een werkelijk gemeenschappelijk Euro
pees plan in het belang van iedereen zo
spoedig mogelijk verwezenlijkt zullen
worden.
(Van onze Haagse redacteur)
f^LS WE achteraf de balans opmaken,
dan moet de conclusie luiden, dat
het Nederlandsche Roode Kruis in de
rampweken voortreffelijk voor de dag
gekomen is en dat het met de beperkte
middelen waarover het beschikte, een
schier bovenmenselijke taak heeft ver
richt, De tekortkomingen, die aan de
dag getreden zijn en de fouten, die
wellicht hier en daar zijn gemaakt,
waren vergeeflijk waar werden in
die eerste chaotische dagen geen fou
ten gemaakt? Zij zijn als even zoveel
wijze lessen voor de toekomst. Wij
mogen hopen,, dat ons land voor
nteuwe vreselijke rampen bespaard
blijft, maar zekerheid hebben wij niet
en daarom is voortdurende paraatheid
geboden.
De Roode Kruis-korpsen hebben met
een voorbeeldige ijver gewerkt. De
helpers en helpsters presteerden veel
meer dan van hen verwacht en ver
langd mocht worden. Hier en daar
heeft het zelfs moeite gekost hen te
laten ophouden en af te lossen....
TR WAREN 21 Roode Kruis-kolonnes
zelf direct getroffen; niettemin heb
ben zij dankbaar aanvaarde hulp kun
nen verlenen. Van alle kanten snelden
op Zondag 1 Februari de kolonnes toe.
Er kwamen toen 55 kolonnes met 2155
helpers en helpsters, vooral geconcen
treerd op Rotterdam, Bergen op Zoom,
Middelburg, Goes en Breda, in touw.
Op 2 Februari bleven de telegrafische
aanbiedingen van kolonnes uit ver
schillende delen van het land toestro
men. Deze hulp moest voor verreweg
het grootste gedeelte afgewezen wor
den, aangezien men over voldoende
mensen beschikte en kolonnes in
reserve gehouden moesten worden voor
eventueel bedreigde plaatsen. Een
ogenblik heeft het bijvoorbeeld gespan
nen in het Westland
Ten slotte zijn van de 12.000 Roode
Kruis-helpers en -helpsters in ons land
8.000 direct bij de hulpverlening be
trokken geweest. De overigen hebben
hun krachten ingezet bij de inzame
lingen.
De rampendepöts hebben zeer nut
tige diensten bewezen. Er zijn 26
flinke noodziekenhuizen ingericht ge
weest, ook buiten het rampengebied.
Er is reden tot tevredenheid en vol
doening.
Aan de andere kant is evenwel ge
bleken, dat het Nederlandsche Roode
Kruis nog altijd over te weinig mate
riaal beschikt. Er zijn in ons land 100
rampendepóts nodig, doch er ziin er
nog geen vijftig. Het aantal helpers en
helpsters zou opgevoerd moeten wor
den tot 15.000. Nodig zijn mobilofoons,
vaartuigen met motoren en vooral een
luchtvaartcorps, zoals Frankrijk, En
geland en Amerika er een hebben.
OP PAPIER
QP PAPIER heeft het Nederlandsche
Roode Kruis vroeger reeds een.
luchtvaartafdeling ontworpen. Daarbij
is gedacht aan een klein, goed opgeleid
corps, waartoe ook parachutisten zou
den moeten behoren, aan de aanschaf
fing van enkele vliegtuigen en een paar
helicoptères. Van verwezenlijking is
echter nooit iets gekomen, omdat ook
het Nederlandsche Roode Kruis niet
verder kan springen dan zijn polsstok
lang is. Men heeft er nooit het geld
voor gehad, evenals thans nog het geld
ontbreekt voor de uitbreiding van het
aantal rampendepóts en de aanschaf
fing van mobilofoons en boten.
Het Roode Kruis heeft in de afgelo
pen paar maanden zeer veel materiële
steun ontvangen, doch bij het tegen
over elkaar stellen van de inkomsten
en uitgaven blijkt, dat het armer uit
de rampperiode te voorschijn is geko
men, dm het deze tijd inging.
Op het ogenblik staat, wat de hult)
uit het buitenland betreft, Zweden
bovenaan. Het heeft zich op een bui
tengewoon lofwaardige wijze geweerd;
het stuurde namelijk voor f 4.000.000
aan goederen en het zamelde ruim
f 8.000.000.ten bate van de Neder
landse watersnoodslachtoffers in.
KLEREN
HE klerenzendingen zijn een probleem
geworden. Het merendeel van de in
het buitenland ingezamelde kleding
heeft Nederland nooit bereikt door de
interventie op verzoek van het Ne
derlandsche Roode Kruis van de
Roode Kruisverenigingen in de andere
landen. Die goederen zijn gestu"rd
naar West-Duitsland, waar zij onder
de ontelbare vluchtelingen worden uit
gereikt, naar Triëst en nu naar Turkije.
Ruim 10.000 m3 gedragen kleding is
van ons land uit naar charitatieve ver
enigingen in Nederland gezonden. Er is
10.000 m3 naar West-Duitsland ge
stuurd en in Amsterdam liggen in V">t
pakhuis „Vollenhoven" nog 40 "Kl
stuks mannen- en vrouwenhoven- en
onderkleding. I>cn deel daarvan moet
bewaard blijven voor Schouwen en
Duiveland en is misschien pas over een
jaar nodig. Er gaat wellicht wat naar
de opbouworganen en ten slotte zal een
Roode Kruiscomr.iissie wel uitmaken,
wat met de rest van de kleren zal ge
schieden.
Een bejaarde inwoner van Amers
foort werd Donderdag door ziin -
houdster bewusteloos in zijn sto - ■-
vonden. Zij waarschuwde d° -
kundige dienst, die verwon 9-,n
de rechterhand en een schedclbi-is-
fractuur constateerde. De politie achtte
bet later raadzaam, de huishoudster te
arresteren. Er heeiste enige wanorde in
de woning en hier en daar werden
bloedsporen gevonden. De oude heer
is nog steeds bewusteloos, maar zijn
toestand gaat iets vooruit.