Vijfde Tulpen Rallye voer het Britse team Banks-Porter In behouden haven. I De snelheidsproef bracht weinig verandering AGOVVontnam GoAhead twee kostbare punten Athletiekseizoen te Voorburg geopend Blackpool komt niet naar Nederland UteflUMEl Van een snelle Allard en een amechtige Peugeot Gediskwa lificeerd Pim, PamPom en de Wonderlamp Longa boog het hoofd voor Brabantia Luister eens naar Radioprogramma VRIJDAG 1 MEI 1953 (Van een onzer redacteuren) ZHE?ïïr' J)0r^ERDAGjm^G- - Twee jaar geleden werd de Rallye de Monte Carlo ontsierd door een ernstig ongeval. De wagen van de Engelse sternt-rijder John Banks werd bij een botsing vernield en de bestuurder zwaar gewond naar een ziekenhuis vervoerd. Banks bracht er het leven af, doch kreupelheid zal hem tot zijn dood herinneren aan de zware tol, welke hij aan zijn geliefde automobielsport heeft moeten brengen. Een jaar later zagen wij hem op het circuit in Zandvoort. Onhandig strompelde hij op krukken over de track om Ken Wbarton, de fameuze winnaar van de Tulpen Rallye 1952, de hand te drukken. En vanmiddag stond deze 42-jarige herenboer uit Lmcolnshire, vergezeld van zijn met een rood fluwelen „vechtpetje" getooide teamgenoot Porter stralend naast zijn groene Bristol om de hulde te ondergaan welke het publiek voor de triomfator van de Vijfde Internationale Tulpen Rallye in petto had gehouden. Voor de lichamelijk gehandicapte Banks moet deze zege van onschatbare waarde zijn. De Tulpen Rallye-trofee, welke hem morgen m Noordwijk wordt uitgereikt, had zich geen betere eigenaar kunnen wensen. DANKS liet er vanmiddag tijdens de D laatste beslissende klassementsproef, de snelheidsrace op het circuit van Zfmdvoort, geen ronde twijfel over be staan wie de overwinning in deze ster- rit naar de tulpen zou wegdragen. Bij het „sleetje rijden" in Clervaux en tij dens de bestorming van de Ballon d'Alsace hadden hij en Porter 57 winst punten bijeengereden. Een eerste plaats in de snelheidstest in Zandvoort be loond met 30 punten zouden hem on bereikbaar maken voor de Appleyards, de Elliotts en de gevreesde Franse cou reur Grosgogeat. Van meet af aan joeg Banks zijn snelle Bristol naar de lei dersplaats. Noch de Rover van Lange- straat. noch de befaamde Alfa Romeo van Moorman konden de Britse here- boer bedreigen. Tien maal passeerde hij als eerste de pits, tienmaal ging de duim omhoog en getuigde een lachende kop voor het portierraampje van zijn ver trouwen in eigen kracht en in die van zijn wagen. Terwijl Banks zijn via tri- umphalis reed, vocht Elliott in zijn Sunbeam Talbot crp hetzelfde moment voor zijn laatste kans. Het totaal van 86 punten, dat hij in zijn klasse van 2250 t.e.m. 2400 cc vergaarde, was even wel een puntje te weinig voor de hoog ste eer. Hij kon zijn troost zoeken bij Appleyard en Grogcrgeat, die in dezelf de omstandigheden geraakten. De feil loze zekerheid, het niet te miskennen meesterschap, waarmede de beschei den Appleyard zijn Jaguar Mark 7 met een gem. snelheid van 102,7 km langs zijn klassegenoten schoof en reeds in de tweede ronde de eerder gestarte ver zamelde krachten van Ford en General Motors bedwang, ontlokte een zucht va" bewondering aan 8000 toeschouwers, doch kon de Appleyards niet meer red den.. Met de zege van Banks was ook de wensdroom van de Painhard-rijders Grosgogeat en Biagini wreed verstoord. Biagini deed meer dan van hem ver wacht mocht worden. Kort na de Volks- wpgenklasse ging hij aan het hoofd van een groep Panhards. Fiats en de reste rende Volkswagens ven start. Twee ron den later bevond hij zich prinsheerlijk temidden van de eerste categorie en na de tiende ronde kon hij als kopman van het gehele veld worden afgevlf gd. Zo verscheen vanmiddag de ene wa gen na de andere voor de startlijn. In vele gevallen was de race niet meer van invloed op het klassement, omdat de strafpunten de groepering reeds had den bepaald of de plaatsen reeds door een overvloed aan winstpunten waren ver deeld. Deze wedstrijden hadden slechts de eer als inzet. Voor deze eer sloeg Roeloffzen in de sportwagenklasse t.e.m. 1400 cc een gat van tientallen meters tussen zijn open MG en Bonaconsa's wat teleurstellende Porsche. In deze race ging de sympathie van het publiek ech ter uit naar de gedeukte Peugeot van Van Pelt, die de euvele moed bezat glanzende Porsches, MG's Austins en Panhards de handschoen toe te werpen. Van Pelt smaakte het genoegen om de tweede ronde achter aanvoerder Roe loffzen te beëindigen, doch in de vol gende omgang kwamen er verdachte wolken uit de gemartelde Peugeot. Een laatste gereutelals van een sterven- dP en het zwarte wagentje was uit zijn lijden. Wekte dit incident de lachlust op, ernstiger werd het toen werd me degedeeld, dat de Duitser Horn van de weg was geraakt. Gelukkig bleef de bestuurder ongedeerd: de Porsche ben gelde later als een krakeling aan de kraanwagen. Een interessant gevecht leverde Graaf van Zuylen van Nijevelt met de Frans man Becquart. Een overwinning op Becquart zou de graaf de klasse-zege bezorgen, een nederlaag bracht hem in puntental gelijk met de Fransman, die dan echter zijn overwinning in Zand voort met de eerste prijs zou beloond zien. Zo lagen de papieren voor de start.. In de vierde ronde slaagde Hugo van Zuylen erin zijn concurrent het achterlicht te laten zien. maar Becquart sloeg terug. Opnieuw nam hij de lei ding en nu was de uitnemend rijdende Nederlandse edelman niet meer bij machte om het verloren terrein te her overen. Beide Jowett Javelins schoten ver voor de andere wagens uit over de zwarte race-strip, welke de Zandvoortse duinen doorsnijdt. Het publiek volgde j het. soannende duel geconcentreerd. Toen Becquart de kamp te zijnen gun ste besliste, was het applaus er niet minder hartelijk om. De gladiatoren. UET WERD KOUD op het circuit toen het tijdstip was aangebroken, waarop de zwaardere sportwagens, de „aces onder de deelnemers, de track zouden bevolken. De laatste twee races zouden evenwel de kilte van de vallende gure lenteavond kunnen doen vergeten. He laas het is niet gebeurd. Het ontbrak én Murray in de klasse 1400 t.e.m. 2000 cc én de tot Brit genaturaliseerde Duit se oorlogsvlieger Imhof in de groep van boven de 2000 cc aan een waardige tegenstander, die deze cracks tot een aanslag op het absolute vermogen van hun wagen zou hebben verleid De Fraser Nash van de Schot Murray was heer en meester over de Porarhes de Jaguars, de Jowett Javelin. de BMW en de Riley's. Onbedreigd draaide de sierlijke sportwagen een gemiddelde snelheid van om en nabij de 105 km en gooide de tweede plaats te grabbel voor Scott op Allard. Murray zegevierde zo als hij wilde, doch moest het respect van het publiek delen met Oosten, die in de bocht aan het einde van de Hunze- rug de weg plotseling versperd zag door de slippende Porsche van Grieve. Een flitsende reactie van Oosten voorkwam een desastreuze botsing. Als was het een was, was Imhof 1, Hörning 2 en de Belg Ger.debien 3. D'e Vijfde Internationale Tulpen Ral lye is weer voorbij. Piet Nortier en de zijnen kunnen er trots op zijn. Tevre denheid zal er ook heersen bij de twee equipes uit Noord-Holland boven het Noorazeekanaal,. die het tot een plaats in het eindklassement brachten. Want at konden Ton Zwikstra op Peugeot en ir Prins op Jaguar in de proef te Zand voort niet tot opvallende prestaties ko men, het feit dat de oud-Beverwijkers Th. Zwikstra en P. Docter zesde in klasse 2 B werden en ir H. Prins (Zaan dam)— H. Luyting (Velsen-Noord) vijf de in klasse 5, is in dit sterk bezette veld van gerenommeerde rallye-rijders een lofuiting waard. Het eindklassement van de Tulpen- Rally e is: 1. J. W. E. BanksM. Porter (GB) met Bristol 87 pnt; 2 M. Grosgogeat— P. Biagini (Fr.) met Panhard 86 pnt; 3 E. I. Appleard—mevr. P. C. Apple yard (GB) met Jaguar 86 pnt; 4 E. El- liot—mej. N. Elliot (GB> met Sun beam Talbot 86 pnt; 5. M. Damonte mej. Callirgaro (It.) met Fiat 80 pnt.; 6. M. BecquartH. Ziegler (Fr.) met Jowett Javeli (N) 77 p.; 7. H.R.J. Graaf van Zuylen van NijeveltF. M. A. Eschauzier (Ned.) met Jowett Javelin 77 pnt; 8. Th. J. Koks—K. de Jong (Ned.) met Volkswagen 72 pnt; 9. M. Carstedt G. Carstedt (Zweden) met Simca 70 pnt; 10. A. G. Imhof—S. Ross (GB) met Allard 70 pnt; 11. P. J. JettenL. van Noordwijk Jr.A. J. van der Vlies (Ned.) met Vauxhall 70 pnt; 12. J. A. J. HeidendahlH. J. te Siepe (Ned.) met Peugeot 67 pnt. De Coupe des Dames werd gewonnen door mevr. G. Molander—mevr. H. Lund- reflexbeweging gooide hij zijn stuur om,berg (Noorwegen) met Saab 0 S 2 W. passeerde buiten om en vervolgde zijn weg. Twee onooglijke maar pijlsnelle Al- lards, zeven trotse elegante Jaguars, vier niet minder prijzige Aston Martins en een dappere Riley vormden de ta bleau de la troupe in de laatste wed strijd. Voor minstens drie ton aan auto mobielen werd er geëtaleerd toen de zware sportwagens onder de begerige blikken van de toeschouwers werden opgesteld. Dertien mannen en een vrouw, mrs. Snow, leidden deze Ein- zug der Gladiatoren. Toen de vlag viel explodeerden de 192 pk, die in de Ca dillac motor van Imhofs Allard waren gebundeld. Als een gelanceerde torpe do flitste de lage zwarte wagen naar zijn doel: de zege. Imhofs messcherpe start toverde een glimlach op het gelaat van Appleyard, die op de perstribune de tijden van zijn rivaal m menige rallye ijverig en nauwgezet noteerde. Appleyard wist op dat ogenblik, dat nie mand de Allard meer zou bereiken. In eentonige regelmaat draaide Imhof zijn ronden, als een eenzame, zonder een andere tegenstander dan het hor loge. Een ogenblik leek het of de Zwit ser Hörning op Jaguar naar de leider zou kruipen, voorzover men uiteraard bij een snelheid van 108 km van krui pen kan spreken. Eén blik achterwaarts was voldoende en Imhof wag weer waakzaam. Een scheutje meer gas en de veilige afstand tussen Allard en Jaguair was prompt hersteld. Ook uit het achterland waar mrs. Snow ver toefde, was geen strijd te melden. Zin gend zoefden de sportwagens over het circuit. Toen het slaapliedje ten einde Winnaar van de Tulpen Rallye 1953 werd de Engelsman W. E. B. (rechts). Links E. I. Appleyard, Bte derde werd. De ere-plaatsen in de verschillende klassen worden bezet door: Serie-Toerwagens: Klasse IA (t.e.m. 1X00 cc): 1. M. Grosgogeat—P. Biagini (Fr.) met Panhard 86 pt.; 2. J. D. StruykG. Ver schuur (Ned.) met Fiat 54 pt.; 3. J. Mar- tens—B. Heerligh (Ned.) met Fiat 40 pt. Klasse 1B (1100—1150 cc): 1. M. Damonte—mej. L. Calligar0 (It.) met Fiat 80 pt.; 2. Th. J. Koks—K. de Jong (Ned.) met Volkswagen 72 pt.; 3. H. Stenfeld' Hansen—N. Buchsbaum (Dk) met Volkswagen 39 pt. Klasse 2A (1150—1240 cc): 1. M. CarstedtG. Carstedt (Zw.) met Simca 70 pt.; 2. P. GierkeW. Scheube (Dld) met Ford Taunus 51 pt.; 3. H. C. G. HoogeveenG. Voogd (Ned.) met Simca 49 pt. Klasse 2B (1240—1400 cc): 1. J. A. J. Heidendahl—H. J. te Siepe (Ned.) met Peugeot 68 pt.; 2. J. W. C. van der VossenJ. C. de Bilt (Ned.) met Peugeot 56 pt.; 3. M. A. van Beers—G. M. Jansen (Ned.) met Peugeot 22 pt.; 6. Th. ZwikstraP. G. Docter (Ned.) met Peu geot 0 pt. Klasse 3 (1400—1600 cc): 1. M. BecquartH. Ziegler (Fr.) met Jowett Javelin 77 pt.; 2. H. R. J. Graaf UET PUBLIEK op het circuit van Zandvoort heeft tevergeefs uitgezien naar de Ford Zephyrs van Gatsonides. Rcece en Harri- son en de Sunbeams van Van Hemsley en Harper. Deze wagens mochten niet aan de klassements proef voor serie-wagens deelne men, omdat bij de technische con trole te Noordwijk was gebleken, dat zij niet aan de reglemewnire bepalingen voldeden. De Ford Zephyrs waren voorzien van een extra olie-filter en de twee Sun beams van andere, remtrommels dan de seriewagens bezitten. Het organisatie comité was van oor deel, dat hoewel de wijzigingen volkomen te goeder trouw waren aangebracht, de auto's niet meer tot de normale seriewaaens kon den worden gerekend. De betrok ken equipes werden dan ook ge diskwalificeerd. van Zuylen van Nijevelt~F. M. A Eschauzier (Ned.) met Jowett Javelin 77 pt.; 3. J. Scheffer—G. J. Willing (Ned.) met Jowett Javelin 56 pt. Klasse 4A (1600—2250 cc): 1. J. W. E. Banks—M. Porter (G.B.) met Bristol 87 pt.; 2. L. J. H. Englebert—I. A. Langestraat (Ned.) met Rover 57 pt.; 3. C. I. de VriesJ. A. Moorman (Ned.) met Alfa Romeo 42 pt. Klasse 4B (2250—2400 cc); 1. E. Elliott—mej. N. Elliott (G.B.) met Sunbeam Talbot 86 pt.; 2. P. J. Jetten— L. van Noordwijk JrA. J. van der Vlies (Ned.) met Vauxhall 70 pt.; 3. H. B. van GelderenA. J. van Veen (Ned.) met Sunbeam Talbot 21 pt. Klasse 5 (2400—2500 cc) 1. E. X. Appleyard—mevr. P. C. Appley ard (G.B.) met Jaguar 86 pt; 2. R. D. MattockC. A. Christian—H. Taylor (G.B.) met Jaguar 60 pt.; 3. G. Seibert— A. Bolz (Saarl.) met Citroën 46 pt.; 5. Ir H. D. Prins—H. Luyting (Ned.) met Jaguar 8 pt. Klasse 6 (boven 3500 cc): 1. R. H. R. Dee—J. F. J. Courrech Staal jhr W. J. Teding van Berkhout (Ned.) met Chevrolet 1S0 pt.; 2. F. W. Coenen J. Butter (Ned.) met Ford 2 S 0 pt.; 3. L. de GrootC. A. Groeneveld (Ned.) met Chevrolet 3 S 0 pt. SPORTWAGENS Klasse 9A (te.m. 1400 cc): 1. G. F. Roeloffzen—K. ten Bruggencate (Nëd.) met M.G. 6 S 45 pt.; 2. Y. Bona- consaP. Ebneter (Zwits.) piet Porsche 9 S 41 pt.; 3. K. F. WaUrath—J. M. Lodé- v.-ijks (Ned.) met Simca 10 S 18 pt. Klasse 9B (1400—2200 cc): 1. D. G. ScottJ. H. Cinnlngham (G.B.) met Allard 44 pt.; 2. M. Kuhn„Mam- mouth" (Belg.) met Porsche 4 S 30 pt.; 3. D. H. Murray—M. P. Skarring (G.B.) met Fraser Nash 8 S 69 pt. Klasse 10 (boven 2000 cc): 1. A. G. ImhofS. Ross (G.B.) met Allard 70 pt.; 2. Ch. Fraikin—O. J. M. F. Gendebien (Belg.) met Jaguar 46 pt.; 3. W. DeutschP. E. Rouselle (Belg.) met Aston Martin 20 pt. In de klassementsproef op het circuit van Zandvoort waren de gemiddelde snel heden van de winnaars: Klasse IA: Biagini (Fr.) Panhard 96.03 k.m./h. Klasse 1B: Damonte (It.) Fiat 90.9. Klasse 2A: Carsted (Zweden) Simca 96.04. Klasse 2B: Velu (Ned.) Peugeot 93.06. Klasse 3: Becquart (Fr.) Jowett Jave lin 97.3. Klasse 4A; Banks (G.B.) Bristol 98.7. Klasse 4B: Elliott (G.B.) Sunbeam Tal bot 101.8. Klasse 5: Appleyard (G.B.) Jaguar 102.7. Klasse 6: De Boer (Ned.) Lincoln 95.5. Klasse 9A: Roeloffzen (Ned.) M.G. 94.7. Klasse 9B: Murray (G.B.) Fraser Nash 104.1. Klasse 10: Imhof (G.B.) Allard 108.7. Puck Brouwer en Theo Saat hebben Donderdagmiddag het nieuwe baansei- zoen ingezet met een zege. De wijze, waarop beide athleten die tot stand brachten, verschilde echter wel enigs zins. Had Puck Brouwer op de 100 me ter van Hilde Veth (Hollandia) en Xenia Stad-De Jong (Meeuwen) weinig tegenstand te ondervinden - het Cele- bes-meisje won dan ook onbedreigd in 12.5 sec. - Saat moest er op het zelfde nummer heel hard aan trekken om zich Aret (DOS) van het lijf te houden. Hij slaagde daarin niet geheel, want voor beiden werd 11,2 sec. afgedrukt. De jury van aankomst klasseerde de V. en L'er echter als eerste. 5. De baron, die wel zag, dat zijn Miesje voorlopig nog niet klaar zou zijn met haar inkopen, besloot een eindje om te wandelen. „Ik moet nodig wat kiekjes maken", zei hij tot zich zelf, terwijl hij zijn fonkelnieuw fo totoestel bekeek, dat over zijn schouder bengelde. Het was een heel duur toe stel en de baron zelf zou er niet over gepeinsd hebben om zo'n duur toestel te kopen, maar mevrouw Babbelgraag had er op gestaan! „Een man van jouw stand kan niet met zo'n prul van ee. paar gulder. op reis gaan", had ze ge zegd. „En bovendien wil ik met goede foto's thuiskomen van onze huwelijks reis". Zodoende had de baron al veel foto's genomen van zijn reis. Miesje aan boord van de stoomboot, die hen naar Afrika had gebracht. Miesje voor het hotel. Miesje op het terras. Miesje bij de fonteinIk moet nu nog eens een paar rpeciale foto's van het Oosten hebben", zei de baron tot zich zelf, terwijl hij de trappen besteeg van het nauwe omhooglopende straatje. „Zo'n echt Oosters hoekje en dan zo'n Ooster3 meisje er op...," Op dat ogenblik werd de baron uit zijn droomwereld tot de harde werkelijk heid teruggeroepen. Het was de barse stem van een schildwacht, die hem toebeet: „Zeg. wat moet dat vriendje? Weet je niet, dat je op verboden gebied bent?" „In de eerste plaats ben ik je vriendje niet, beste man", sprak de ba ron waardig. En in de tweede plaats zul je wel zien, dat ik een vreemde ling ben„Dat kan wel zijn", sprak de schildw: cht. „Maar je staat hier op het grondgebied van de emir" O, neem me niet kwalijk", zei de baron. „Ik wilde hier alleen maar een kiekje nemen". Voor de eerste klasse B wend glster- avond de competitiewedstrijd tussen AGOW en Go Abead gespeeld. De ploeg uit Deventer, die de punten zeer goed kon gebruiken, heeft met 43 verloren. In IC werd gespeeld Braban tiaLonga welke in een 21 overwin ning voor laatstgenoemde ploeg ein digde. Het bestuur van de Engelse eerste divisie club Blackpool heeft aan de KNVB medegedeeld, dat niet minder dan zeven spelers van Blackpool ver hinderd zijn naar Nederland te komen. Garret en Johnston zijn gekozen in het Engelse elftal, dat in Zuid- en Noord- Amerika enkele internationale wedstflj-' striiden zal spelen, Kelly en Brown hebben blessures. Muddy is opgeroepen voor militaire dienst de Zuid-Afrikaan Perry keert een dezer dagen terug naai zijn geboorteland om in het huwelijks bootje te stappen en tenslotte Stanley Matthews. aan wie rust is voorgeschre ven. Omdat een zo gehavend elftal geen volwaardige tegenpartij zou zijn voor Rapid en voor het Nederlandse elftal heeft het bestuur van de KNVB beslo ten de overeenkomst met Blackpool te annuleren. De secretaris-penningmee's ter, de heer L. Brunt heeft zich daarop naar Engeland begeven, waar hij ver schillende .besprekingen heeft gevoerd om een geschikte tegenpartij voor Rapid en het Oranje-team te contracteren. Hij is erin geslaagd om Middlesbrough. de club van Mannion. welke de laatste tiid opvallende successen in de eerste divisie heeft behaald, de plaats van Blackpool te laten innemen. IC Sparta Willem 2 VW BW MW Excelsior Sittardia Longa Emma SW Brabantia Juliana «BS - Theole Voor Uw Tuinmeubelen TJALLEMA'S f Droogt tnol Bostand togen hitte Fobrikonto: Fa. Ggbr. Tjallemo. Snoek (Advertentie, lng. Med.) door Mary Burcholl 45) „Lieve Fiora, 't Valt me niet gemakkelijk, deze brief te schrijven en ik besef, dat het voor jou evenmin gemakkelijk zal zijn, bem te lezen. Maar omdat jij en ik altijd zo oprecht en rond uit tegenover elkaar zijn geweest, kan ik niet aannemen, dat je iets anders zult willen dan de strikte waarheid, hoe onaangenaam je die ook moogt vinden". Fiora bemerkte plotseling, dat ze sneller dan gewoonlijk ademhaalde, terwijl haar hart in ongehoord tempo vol vrees was gaan kloppen; vrees, nauwelijks in verband te brengen met iemand als Ashley, die haar nooit een heftige emotie had bezorgd! Haastig las ze verder: „Reeds toen ik Brierly verbet, vroeg ik mij af, of jij en ik wel zo nauw en volkomen met elkaar ver bonden waren als we gedacht had den en of we in de toekomst niet tot de conclusie zouden komen, dat we tocb minder goed bij elkander pasten. Toen ontmoette ik, juist na mijn aankomst te Londen, iemand, die ik vroeger heel goed gekend had. Je moet van me geloven, Fio ra, dat ik niet de minste bedoeling had, je te kwetsen, maar nu jij ver weg op Brierley was (ik herinner je eraan, dat je zelf daar had wil len blijven) werd Veronica als vanzelf mijn dagelijkse kameraad. En naarmate ik haar meer leerde kennen, drong het tot me door, dat zij de vrouw was, die ik werkelijk liefhad. Ik weet wel, lieve Fiora, dat een mededeling van deze aard nooit een gunstige indruk maakt. En toch: Wat kon ik anders doen? Je bent edelmoedig genoeg en hebt vol doende zelfrespect om de waarheid te willen horen, nu het eenmaal is gebeurd, 't Verbloemen van mijn gevoelens zou noch jou, noch mij ook maar in 't minst kunnen hei pen, want lang zou ik het toch niet uithouden. Daarom verzoek ik je, niet slechter over me te denken dan je mogelijk is en mij te qnt- siaan van de band onzer verloving; een band, die in de gegeven om standigheden nog slechts ongeluk voor ons beiden zou betekenen". Er stond nog meer in de brief: Over zijn spijt, dat hij haar verdriet moest aandoen, enz. alles geschreven in een taal en stijl, die wel aan Ashley deden denken en toch niet van Ashley waren Flora las dan ook de laatste zinsneden zonder ze eigenlijk goed te begrijpen. Haar geest was trouwens geheel be vangen door de zware, overweldigende schok, vervat in de eerste alinea's. Ashley, van wie ze zich zo volkomen zeker had gewaand, verdween eens klaps uit haar leven. Hij had zich min of meer handig teruggetrokken en haar verward, verbijsterd, beroofd achterge laten. Langzaam draaide ze de velletjes papier om en om. Papier, waarop zul ke voor haar gewichtige woorden ston den en ook het zijdelingse verwijt, dat ze tegen zijn zin op Brierley was ge bleven. Was het zijn bedoeling ge weest. een deel van de schuld zo er schuld was op haar te schuiven? En had zij met dat blijven inderdaad ver keerd gehandeld? Nooit in haar leven had Fiora zich nuttelozer en overbodiger gevoeld. O, zeker, ze hield van de weinige mensen, die het meest voor haar betekenden, ze had behoefte aan hun genegenheid. Maar zij van hun kant hadden haai' niet langer nodig. Geen van allen. Enige ogenblikken lang was ze ten prooi aan een soort paniek van zich verlaten en eenzaam voelen. Ze wilde opstaan en wegrennen. Maar waar heen waarheen? Bij de gedachte aan de leegte, welke Ashley's verdwijning uit haar leven zou achterlaten, kwam even het voor nemen op, om met de kracht der wan- hoop de strijd tegen die plotselinge dwaasheid, die verblinding zijnerzijds aan te binden. Want tenslotte was het iets anders dan verblinding? Als zij, Fiora, bij Ashley was geweest, zou er immers niets van dién aard gebeurd zijn. De kwestie was, dat hij haar had gemist en toen bezweken was vor de aantrek kelijkheid van één of ander meisje; in een vlaag van romantisch heimwee. Toen ze echter de brief andermaal inkeek, kwam Fiora, zo onervaren als ze dan mocht zijn, weldra tot de slot som, dat hier geen misleid of verblind man aan het woord was. 't Was immers een uiterst koele en precies berekende brief. De woorden waren met zorg ge kozen en elke zin was weloverdacbt. Ze schaamde zich voor hem, maar voor haar geestesoog zag ze hoe Ashley het schrijven had doorgelezen en 't als een knap stukje werk had goedgekeurd. Dit leek niets op een in vertwijfeling geuite hartekreet, hier had geen in zielsnood verkerend mens naar de pen gegrepen. Wat zij, Fiora, daareven met de post had ontvangen, bleek tenslotte om 't eens heel kras en duidelijk te zeggen niets dan een handig bedach te uitvlucht. Met de verfrommelde brief in de hand sprong Fiora overeind. Ze voelde zich niet slechts ontdaan en teleurgesteld, maar ook volkomen beroofd van elke illusie over de betrouwbaarheid van mannen. Eerst dat geval met Lucas en nuAshley! Natuurlijk zou ze Ashley dadelijk schrijven en hem mededelen, dat hij volkomen vrij was. In geen enkel op zicht zou ze laten blijken, dat ze zijn motieven, zijn berekening doorzien had. 't Zou een kort, vriendelijk brief je, zonder enig verwijt, moeten worden. Nog een beetje ontroerd, maar vast beraden liep ze naar 't huis terug. Juist op dit ogenblik echter kwam Adèle de tuin in en wachtte bij de deur Fiora glimlachend op. Was het" een prettige brief, kindlief?" vroeg ze. Geen ogenblik had Fiora er nog aan gedacht, wat ze Adèle en erger Lucas zou moeten vertellen. Nu echter kwam ze eensklaps tot het besluit, de onwelkome tijding geheim te houden. In de eerste plaats wilde ze geen scha duw werpen op Adèle's eigen, nog zo prille geluk en ten tweede wenste ze Lucas niet de voldoening te schenken, dat hij Ashley vrijwel op de juiste waarde had geschat. Dus antwoordde ze, na een nauwelijks merkbare aarze ling, zo opgewekt mogelijk: „Een beet je kort, maar alles wat ik weten moest stond er in". „En het slot was zeker een nieuw dringend verzoek, dat je zo gauw mo gelijk bij hem zou komen", veronder stelde Adèle. (Wordt vervolgd) De standen in deze afdelingen zijn nu als volgt. 1B Heerenveen Enschede Haarlem Vitesse DWS Stormvogels Leeuwarden Blauw Wit Elinkwijk Be Quick (Gr) AGOW 't Gooi Go Ahead Achilles 21 12 4 5 28 52—33 20 10 6 4 26 38—29 20 9 7 4 25 35—25 20 11 3 6 25 30—25 20 10 4 6 24 36—24 21 10 4 7 24 47—30 21 9 4 8 22 43—32 21 8 5 8 21 26—23 20 8 3 9 19 24—27 21 6 6 9 18 39—55 20 6 6 8 13 30—30 20 5 7 8 17 19—24 21 2 6 13 10 22—41 20 2 5 13 9 23—63 21 14 3 4 31 45—20 21 12 5 4 29 62—36 21 10 6 5 26 35—30 20 10 5 5 25 42—22 21 9 7 5 25 37—24 20 9 6 5 24 50—35 22 10 3 9 23 51—56 20 10 1 9 21 34—34 21 8 3 10 19 44—46 21 9 1 11 19 42—45 21 8 0 13 16 34—42 21 4 6 10 15 27—44 -21- 4- 3 14 1W34—54 21 3 3 15 9 30—78 VIOOLCONCERT VAN TSJA1- KOF SKI, het beroemde in D gr.t., dat ondanks de hoge eisen, die het aan de violisten stelt, nog steeds en graag wordt uitgevoerd. De tegenwoordige lezing is de tweede. Tsjaikofski heeft het namelijk, nadat het eenmaal was uitge voerd, grondig herzien in over leg met een beroemd solist zijner dagen, met wie hij zeer bevriend was. Het werk heeft er nog aan schoonheid door gewonnen. Rug- giero Ricci speelt de solopartij. (Zaterdag 23.45 over Rias Berlin, 439 en 303 m ZATERDAG 2 MEI HILVERSUM I, 402 m.: 7.0024.00 KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Gewijde muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 9 00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram.muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Metropole-Orkest. 10.40 Piano-recital. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.muziek, 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Lunchconcert. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Lunch concert. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Boek bespreking. 14.10 Gram.muziek. 14.20 En gelse les. 14.40 Amateursprogramma. 15.15 Gram.muziek. 15.30 „De schoonheid van het Gregoriaans". 16.00 Gram.muziek. 16.10 Sportpraatje. 16.45 Gram.muziek of sport uitslagen. 17.15 Voor de jeugd. 18.13 Journalistiek weekoverzicht. 18.25 Amu sementsmuziek. 18.40 Regeringsuitzending: ..Zoeklicht op de Westerse Defensie". 19.00 Nieuws. 19.10 Gram.muziek. 19.15 „Samen Europa". 19.30 Gram.muziek. 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.30 „Lichtbaken", causerie. 20.50 Actualitei ten. 21.00 Gevarieerd programma. 21.50 „De vertraagde paashaas", causerie. 22.00 Amusementsmuziek. 22.30 „Wij luiden de Zondag in". 234)0 Nieuws. 23.15 Nieuw* in Esperanto. 23.22-24.00 Gram.muirck. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA 10.00 VPRO, 10.20 VARA. 19.30 VPRO 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram.muziek. 7.15 Gymnastiek. 7.30 Gra- mofoonmuziek. 8.00 Nieuws en weerberich ten. 8.18 Gram.muziek, 8.40 Idem 8 55 Voor de vrouw. 9.00 Gram.muziek. 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld", causerie. 10 05 Morgenwijding. 10.20 Voor de arbeid in 'de ,C,°^^bedrijVen' 1140 Piano-recital. 12 00 Gram.muziek. (Om 12.30 Land. en Tuinbouwmededelingen.) 13.00 Nieuws en commentaar. 13.20 Lichte muziek. 13.50 .„!h U1S Gram-muziek met toelichting. 14.45 Boekbespreking. 15.00 a"1"mtu2'elc 15-30 „Van de wieg tot het graf 15.45 Gram.muziek. 16.15 Sport praatje. 16.30 Kamerorkest en soliste. 17 IS Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18 15 Vara. 'ar'a- JJji0 Koorzang. 18.40 Lichte mu ziek. 19.00 Artistieke Staalkaart. 19 30 „Passé partout". causerie. 19.40 „Het Oude Testament in deze Tijd", causerie. 19.55 „Deze week", causerie. 20.00 Nieuws. 80.05 Gevarieerd programma. 22.00 Socialistisch commentaar. 22.15 Muziek uit het Zuiden -2.40 ..Onder de Pannen", hoorspel. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Verzoekprogramma

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 5