^oeP naar Noorden werd onweerstaanbaar Electrificatie van de N.S. is nu geheel voltooid Hoe saboteur Lorentzen zijn vrouw veroverde Naar het dak der aarde (2) In harre woestenij van ijs en rotsen wordt ons klimaat geboren Speurtocht naar oude en moderne geheimen Anthony j Kampen Zutphen-Deventer-Zwolle de laatste schakel in een lange keten van AFGESTAMPT Na de oorlog werd er hard gewerkt REDER GAF DE EERSTE STOOT Prinses Ragnhild kreeg bedenktijd op een Zwitserse kostschool Hofpersoneel koesterde geen argwaan OM ALLERLEI REDENEN wa« lw i -i niet té veel ruchtbaarheid te geven aan ons nl!n Nederland vrijwel niets bekend is, doch waar zwerftocht langs de Groenlandse Westkust u allerlei gebied nog toestanden moeten heersen, maar „it de aard u cstkust te maken, voor Westerse besrinnen ondenkbaar VRIJDAG 15 MEI 1953 op die daarvan toch op de hoogte. Hun reacties liepen aanzienlijk uiteen; er waren het hun alles waard was zich aan a« personen Daar zijn de Groenlanders, de Eskimo's en de er d;« ■V' P,an Pencn- die ten getale van een goede 20.000 dat eiland te sli *fC1 1 at en' ®en edand ja, maar dan een eiland, dat te sluiten >11 ons men i i i gezelschap, én er waren er die"'rnndnl" ?nS f1611 lust:'? een werelddeel mag noemen. In elk geval i- m -aren erl die r0r!duit verklaarden het grootste eiland ter wereld met 20.000 mensen, niet m te zien wat er nu wel was te halen uit dm »,-n deloze ijswoestijn, behalve longontsteking spreid °.vcr ee" enorm territoir, tenen en volstrekte verlatenheid. In dit verhand *fgev®er \'ieriT\aa' Frankrijk. Wie voorts worden opgemerkt, dat vnnr d»ge de te bereizen Westkust een lengte heeft van Amster- ter grootte van ongeveer viermaal Frankrijk. Wie realiseert zich dat ongemerkt dat vnnr de te bereizen Westkust een lengte heeft van Amster- verschil bleek te bestaan'tussen ITsland CrneH We,mig naar d® Saliara? Een eiland, voor verreweg het Lapland, hetgeen riet nleInr1 Gr0enland fn Srootst® deel liggend binnen de Poolcirkel. Een land kennis dezer heden... P geographische zonder aarde waarschijnlijk, of het zou het povere beetje aarde moeten zijn aan de zeekust waar in de Wii kunnen ons vnnrcf»1lAn d .11 paar zomermaanden wat schrale heesters trachten op die zich dezelfde vraat* steil P' U e 'pzers zijn, te komen. Een land, waar temperaturen geregistreerd die zich dezelfde vraag stellen: waarom naar Groen- worden van zestig graden onder nul en (in het Zuiden) ,n md;!S£i.; 11 is niu complex motieven. In de eerste meter. De oppervlakte van die ijskap... 1.834.000. zijn, te komen. Een land, waar temperaturen geregistreerd land pn wat is daar to v'roen* worden van zestig graden onder nul en (in het Zuiden) en een iournalist Het antwnn V n radl0reP0rter vijftien boven nul. Een land van louter gebergte, be- dig omdat het besluit tot dp o /,0p '11ft cenv0"" dekt met een gigantische, onvoorstelbare ijskap. De ta°s van crn he rlnL onderneming het gevolg oppervlakte van dit eÜand is 2.176.000 vierkante kilo- was van een neel complex motieven. Tn de PPrctP m«w rv„j. 1 1 hit 7..ï?en Nonr K h fi SP* meer dan Als men nu nog weet, dat deze ijskap een dikte heeft, ÏLland in^Pn h t t°t ard' d« Hebriden en d® variërend van 1000 tot 3000 meter, en dat boven op danrL rÏ?7 betf*enden altl)d meer voor ons dat ijs voor een goed deel het Westeuropese klimaat dan de Riviera, Zwitserland en Madeira. Waarom? Ik „geboren" wordt, èn als men vervolgens nog weet dat e' daarop geen antwoord is te geven. Noem deze ijskap de producent is der ijsbergen, die zich liet maar een „Noordelijke inslag. En het zal wellicht vaak met enorme explosies losbreken van die ijskap, ook iets te maken hebben met enkele verre (en aller- misschien dat ge dan iets gaat begrijpen, lezer, van verste) voorvaderen. Daarnaast is dan het lokken van de „roep naar het Noorden", die ons reeds een klein net avontuur, het verblijf in een land, waarvan hier in jaar lang beheerst. (Van een onzer redacteuren). VANDAAG RIJDT EEN EI^CTRISCHE feesttrein met meer dan tweehonderd genodigden, onder wie de minister van Waterstaat, mr. J. Algera, door een vlaggend IJseldal van Arnhem naar Zwolle om het verheugende feit luister bij te zetten, dat het in 1943 opgestelde plan tot (her-)electrificatie van een groot deel van het net der Nederlandse Spoorwegen thans geheel voltooid is. Van Zondag a.s. af wordt 1358 km van het Nederlandse spoorwegnet d.i. 42 pet van de totale lengte electrisch bereden. In minder dan acht jaar tijds is een reusachtig werk, waaraan een vèr vooruitziende blik, een groot organisatietalent, een enorm doorzettingsvermogen, de vakkundigheid en de toewijding van duizenden en een investering van vele millioenen ten grondslag ligt, met bewonderenswaardige voortvarendheid tot een goed einde gebracht. WIJ REALISEREN ONS terdege, dat deze reis geen pleziertochtje zal worden en dat moeilijkheden ons niet bespaard zullen blijven. Aan de andere kant hopen wij iets te zien en te beleven, dat men maar eenmaal ziet en beleeft. Daar is het wonderlijke leven van de laatste Eskimo-clans. Daar zijn de enorme fjorden, en daar is de jacht te land en ter zee, waarvan wij iets hopen te kun nen meemaken. De jacht op kabeljauw, haaien en walvissen, èn de jacht op ren dieren en poolvossen. Ons reisschema staat alleen in grote lijnen vast, omdat zulk een schema eerst ter plaatse prak tisch opgezet en uitgewerkt kan worden. Maar dat schema wijst wel naar het Noorden. Naar dat verlaten, vereenzaam de Noorden, waar de mens goeddeels al leen staat tegenover een wrede, mens- DOOR wiiii—w In het algemeen zullen wij proberen restanten van 't werk van Nederlandse pioniers, die daar in die tijd geweest zijn, terug te vinden, ofschoon wij in dit op zicht niet optimistisch gestemd zijn. Maar misschien hebben wij het geluk ergens toch nog een spoor te ontdekken. EN E11 IS NOG EEN REDEN: in Noord Groenland gebeuren op dit ogen blik in militair opzicht dingen, die mis schien eenmaal voor de gehele Europese volkerengemeenschap van het allergroot ste gewicht zijn. Er is iets doorgedrongen over bases, die door Amerikanen in de laatste jaren zijn aangelegd. Bases, die de noordelijkste ter wereld zijn en waar door een groep mensen wordt gewerkt onder fantastische omstandigheden. In hoeverre zij- die bases zullen kunnen en mogen benaderen, ligt in de schoot der toekomst. Zonder wat hulp van een goed gesternte zullen wij er zeker niet ko- DE ELECTRIFICATIE der Nederlandse spoorlijnen heeft... 45 jaar geduurd! De eerste electrische lijn was nl. de 33 km lange spoorweg van de Zuid-Hol landse Electrische Spoor weg-Maatschappij, die het station Rotterdam-Hofplein verbond met Den Haag en Scheveningen via Pijnackcr. Aan deze maatschappij, die al lang ter ziele is, is een merkwaardige geschiedenis verbonden: zij werd opge richt door een reder, die te Wassenaar woonde en in Rotterdam zijn kantoren had en wiens spoorwegam bitie eigenlijk niet verder ging dan zijn woonplaats en IN 1924 VIEL HET wel zeer belang rijke besluit de drukste lijnen van het zijn werkstad met elkaar te verbinden. Het is in zekere zin tragisch, dat juist nu de spoorvvegelectri f icatie, waartoe hij de stoot heeft gegeven in ons land, vol tooid is, het besluit is ge vallen een deel van zijn spoorweg, nl, van de Loo- laan naar Scheveningen, op te breken, omdat er al ja renlang geld bij moet: er zitten nog gemiddeld acht passagiers in elke trein De Z.H.E.S.M. bestaat al lang niet meer; haar lijn behoort sinds jaar en dag tot het net van de N.S., maar het aantal electrische treinen is sterk toegenomen. Verreweg de meeste Ne derlandse treinreizigers van thans worden electrisch naar dc plaats van bestem ming gebracht. De kleine Z.H.E.S.M. heeft de grote N.S. de weg gewezen. Daar moet overigens bij verteld worden, dat het systeem, dat de pioniermaatschappij toepaste, herhaalde malen moeilijkheden met de mo toren en bovenleiding met zich meebracht. Het is dan ook niet nagevolgd. Hebt u zich wel eens afgevraagd hoeveel een trein weegt? En of het veel verschil maakt hoeveel mensen er in ritten? Hier zijn dc cijfers: een lege electrische vierwagentrein weegt 169 ton. Is zij helemaal vol dan 7.ijn er 361 reizigers aan boord, die (pak weg) bij elkaar 25 ton we gen. Een volle trein weegt derhalve 194 ton. Op de snelheid heeft het geen invloed hoeveel mensen er in een trein zitten: al is zij nog zo af gestampt, zij brengt u er even snel. men vijandig# natuur. Waar de mens waar schijnlijk nergens ter wereld zó verbit terd moet strijden tegen de machten van de dood als daar. Of doze reis ook concrete doelstellin gen heeft? Ja, dat heeft ze: het was in het begin van de zeventiende eeuw, dat de eerste Nederlandse pioniers in hun kleine schepen daarheen zeilden. Op zoek naar de felbegeerde walvis. V\ij zijn het Koninklijk Nederlands Aardrijks kundig Genootschap dankbaar, dat het ons een overzicht gaf van de activiteiten dezer eerste Nederlandse pioniers, die rondom Groenland gezwalkt hebben on der omstandigheden, die men thans on denkbaar acht. DAT ALLES IS VERGETEN, iets van deze barre avonturen staat in enkele be- waard gebleven scheepsjournalen. Daar in leest men, dat in 1614 de eerste reis gemaakt werd, op last van de Noordse Compagnie. Het is niet meer na te gaan of men daarbij Groenland beeft aange daan. Wel zocht men naar de reeds toen felbegeerde Noordelijke doorvaart. Andere reizen volgden, waurbij blijkt dat deze Nederlanders vaak tegelijk kun dige walvisvaarders waren èn cartogra fen. Ze brachten grote delen van dc Groenlandse kust in kaart, en als men een kaart van het eiland ziet, daterend uil die dagen, ontmoet men een overstelpend aantal Nederlandse namen. Wij hebben ons gedurende dit laatste jaar vele malen over vele kaarten gebogen. Wij vonden vrijwel niet een Nederlandse naam meer. Waar zijn ze gebleven? We hopen iets van de reden te vernemen op het eiland zelf. Vele Nederlanders hadden in die jaren contact met de wal. Er waren aan de Zuidwestkust verscheidene handelsposten, waar Nederlanders handel dreven met Eskimo's. Waarom werd op een gegeven ogenblik de Nederlanders het recht ont zegd (door Noren en Eskimo's) om aan de wal te komen? Het is ons niet bekend. Misschien dat wij ook iets van dit geheim kunnen achterhalen. Eén ding staat vast: dat vreemde, on bekende, mysterieuze, land, dit Ultima Thule (Einde der Wereld) lokt ons on weerstaanbaar, Wij zullen daar zijn, als het altijd dag is. Wij zullen waarschijn lijk de zon niet zien ondergaan. Van wat wij daar zullen zien, wat wij zullen be leven, daarvan hopen wij u op de hoogte te houden. De communicatiemogelijk heden met West-Europa zijn niet eenvou dig en er moet rekening worden gehou den met hiaten in de verzorging dezer reportage. l3at geldt zowel voor de ar tikelen, die wij voor u hopen te mogen schrijven, als voor het radio- en fotowerk san Van der Zee. In ieder geval ver- Eskimovrouwcn, gefotografeerd door Amerikanen, die in Noord Groenland een basis hebben aangelegd. trouwen wij erop, dat men enigszins rekening zal willen houden met de waar schijnlijk vrij précaire omstandigheden, waaronder dat werk zal plaatsvinden. ALS MEN DIT LEEST is de dag van vertrek aangebroken. Het schip, de Dronning Alexandrine vaart Zaterdag van Kopenhagen, om een dag of tien daarna de Zuidkust van het einland te bereiken. Dan begint het. En vandaar, van de „Kolonie" Godthib, zullen wij Noordwaarts reizen. Hoe hoe snel waarheen Wij hopen het u te mo gen schrijven en te mogen laten zien en horen. Tenzij de duistere geesten van het barre Noorden reeds nü besloten hebben ons zóveel moeilijkheden en be lemmeringen in de weg te leggen, dat ge niets hoort, niets leest en niets ziet. Maar zó pessimistisch zijn wij zelfs in onze allernuchterste momenten niet geweest 1 land, die van Amsterdam over Den Haag naar Rotterdam, te electrificeren, waar voor 1500 volt gelijkstroommotoren zou den worden toegepast. Daar rijden nu alle electrische treinen mee in Neder land. Ja, die allereerste van 1927 want het duurde drie jaar voor die eerste lijn met dat zijlijntje naar IJmuiden, tezamen 101 km, gereed was rijden ook nog. „Stofzuigers" heten zij in de wandeling en die bijnaam hebben zij niet uit pure bewondering gekregen; er ligt ook iets denigrerends in het woord. Hoe het ech ter rij, de eerste hoekige bakbeesten (aan stroomlijn deed men destijds nog niet) be wijzen nog elke dag, dat zij van goede makelij zijn. Dat zij binnen een jaar of wat naar de sloperij zullen moeten, ligt aan hun ouderdom, niet aan de hoeda nigheid van het materieel. De uitbreiding ging aanvankelijk in een langzaam tempo: Alkmaar, Dordrecht et» Hoek van Holland werden electrisch met de hoofdlijn verbonden, maar het leek wel of men te Utrecht aarzelde buiten het dichtbevolkte Westen ook electrisch te gaan rijden. Dat gebeurde pas in 193S, toen dc drie grote steden met Utrecht en Utrecht met Arnhem en Eindhoven werden ver houden. Met de in-gebruik-ncming van deze lijnen verschenen de eerste gestroom lijnde electrische treinstellen op de baan, die (nog steeds!) hardnekkig dieseltreinen worden genoemd. Vier jaren tevoren wa ren nl. diesel-electrische treinen van het zelfde model in gebruik genomen. En de spraakmakende gemeente heeft nu een maal die naam diesel vereenzelvigd met het model van de treinen, zonder te rea liseren, dat het woord betrekking had op de energiebron. OORLOGSTIJD. ALSOF ER NIETS bijzonders gebeurd was, nam men ingaande de zomerdienst regeling 1940 het zojuist geëlectrificeer- de baanvak Arnhem—Nijmegen in gebruik. En wij kunnen ons nauwelijks nog voor stellen. dat ook daarna de N.S. rustig konden doorgaan met het electrische net uit te breiden: Utrecht-IIilversum en Utrecht—Amersfoort kwamen er in 1942 bij! Toen bedroeg de totale lengte 566 km, 16 pet. van het totaal. Daar zou het voorlopig bij blijven. Nu ja, voorlopig, net twee jaar Want 1944 zou het jaar worden van de befaamde spoorwegstaking. Herinnert a zich nog die huiveringwekkende zeven tiende September vol hoop (op het bevrij dingsleger, dat uitbleef) en vol vrees (voor de grote wraakoefening, die ook uitbleef)? Herinnert u zich nog hoe vele treinen verdw enen naar het Oosten tot in Roe menië heeft men het spoor kunnen vol gen daarna bovenleidingen, rails en tenslotte nog heel veel van wat waarde had? Er was niet bar veel goeds meer over dan ontredderde gebouwen, lege per rons en holle overkappingen, toen in Mei 1945 de vijand het land had verlaten. Maar men had een aantal mensen, bezield met dc wens te herstellen. Zo hadden dan in 1945 de mannen, die verantwoordelijk waren voor het Neder landse spoorwegbeleid, de handen vrij. Zij konden besluiten tot stoomtractie te rug te keren, zij konden besluiten op die- seltractie over te gaan, zij konden beslui ten opnieuw en dan verder te electrifi ceren. Zij konden ook besluiten een ge mengd traetie-stelsel in te voeren. Na rijp beraad werd in principe be sloten: a. alle stoomtractie af te schaffen; li. electrische tractie in te voeren op alle lijnen, waar ten minste één maal per uur een personentrein zou moeten komen te rijden; c. diesel-electrische tractie in te voe ren op alle overige lijnen. oorlogsvlieger. Een andere broer kwam was Erling erbij. Nog steeds had het in Grini terecht. Erling had ondanks zijn hofpersoneel niet door, dat het bij Ragn- jeugdige leeftijd een gróót aandeel in het hild en Erling dieper zat. De jeugd ver- verzet. In Augustus 1942 werd hij, om maakte zich en dat was alles veiligheidsredenen, naar Zweden gesmok- keld, vanwaar hij een jaar later naar En- ERLING KREEG zijn prinses zelden geland ging. Daar werd hij opgenomen onder vier ogen te spreken. Dat gaat zo in de bekende Linge-compagnie9 die sa- jn krüigen. Soms mochten ze naast botenp oor actie in elkaar zitten in de cinema of het circus de. loen hij pas 21 jaar was, werd luj teruggezonden naar Noorwegen. Ilij werd en de prinses even ongezien kon commandant van een verzetsgroep van ontsnappen ontmoetten ze elkaar in een 6.00 man irt het Hallingdal. Op zijn valse rustig koffiehuisje voor een geheim ren- Iegitimatiepapieren had men hem twee dez-vous ER WAS EEN SABOTEUR EN VERZETSMAN voor nodig om ecu jaar ouder; gemaakt. ff, ,'jaanin de Noorse koninklijke hof bureaucratieHet betreft hier de er\arl\g in de oorlogsjaren op- De pers maakte een bruut eind aan de UT e* Annon der heizrii- samenzwering tegen het hof en de bonton. prinses Bagnhild meerderjarig werd, (Speciale correspondentie) d7wmanüschëliefdesgeschiedenis, 'die in de onrustige dagen der bevrij- gedaan) kwara Ernng goed te pa., toen ^nzwenng tegen het hof en de bonton. ding is begonnen en die op 15 Mei in de oude Askcrs kerk Inuil lappij J)et erom gjng om het hof te verschalken, kwamen ae geruenten in ae Krant: Aan- cndina zal hebbenDan trouwt de rijke rederszoon Erling Lorentzen hejemaal toevallig werd hij lid van staande verloving van prinses Ragnhild no* Ragnhild. Het moderne Noorée sprookje wordt werkelijkheid. de lijfwacht, die de koninklijke familie met Noorse rederszoon! Koning Haakon SK-» i»: d. Iliuj.m. Z» Uohnenkolmen heeft afgespeeld. vriend, Gunnar Sonsteby, was er de com- school j„ Zwitserland gestuurd. Erling Terwijl de Jlfinses zoveel mogelijk buiten de publiciteit woiclt ge* mandant van. Of beide vrienden elkaar werd door zijn vader naar New York mnet de ionge Lorentzen nieuwsgierige en opdringerige journa- een beetjc geholpen hebben, is niet be- overgeplaatst. Het paar moest in elk ge- ^TersfotoUn zoet houden. Hi, beeft Wteby ^l h elk geval op alles voorbij is. Na de huwelijksplechtigheid neemt hij Zijn pnnscs mee de aanstaande bruiloft als Lorentzen» scheid van elkaar. De aard van dit af- ïr de overkant, naar New York en Braziliëwaar hij de zaken van zijn s)best man" optreden. scheid kon er geen twijfel over laten be- 7 j,„i; hrhartisen Raznhild blijft prinses. Koning Haakon staan, dat de verlovingsgeruchten meer vaders leden] öieliarn g n D veertienjange prinses Ragnluld waard waren dan de drukinkt die eraan UiOt ziinnemdochtcr die Mel Jwuden TfLnJratisch Le^ild -as. Het is ook uitgelekt, dat ;«eiiI •-> J De veertienjarige prinses kleindochter die titel houden. Haar man moet zich erftt/ tieer- toen Laar "ficier ontmoetten usjeshart ontvlai gaten, dat dit h idylle van een dertig jaar maar hij ziet er jonger uit. Het hof kreeg geen argwaan, toen de bewezen dat er geen vergissing of be- 11 i\vL'1U t/ v-wi L7 lut/juo y svzwis nuw* v Q411 v.v v-v J ^7 —P)w g pj lapakn dot llij een gewone man blijft. Het mag niet al te democratisch officier ontmoetten, zegt men. Haar jonge Erling een enkele maal in Zwitserland 7 T iVyrrtahilA zi«_\Jnnvii'oopn DfliJi mpisipcharf nnhTamde. X'iemanrl had in zijn! Voor dc heer Lorei het op hun visitekaartje ml Voor dc heer Lorentzen en prinses Ragnhild tan Noorwegen, \t op hun visitekaartje zou moeten staan, is dat geen bezwaar. ecu Ciureie maar in z-wuseria zoals meisjeshait ontvlamde. Niemand had in opdook om mejsje te ontmoeten< de gaten, dat dit het prille begin was van de idylle van een koningskind. De bedenktijd, die beiden kregen, heeft Erling is de jongste van het gezin Oivind jonge veelbelovende officier werd uitge- vlieging in 't spel is geweest. Ragnhild Lorentzen. Toen hij zeventien was, brak nodigd om de prinsessen Ragnhild en kwam terug naar Oslo en korte tijd daar- de oorlog uit. Hij verliet iiet gymnasium Astrid naar de wintersport in de bergen na was de rederszoon ook weer bij de en meldde zich als vrijwilliger, eerst bij te vergezellen. Toen de prinsesjes een hand. En de wijze koning Haakon heeft i <i t s 11L1 Ai'rrAiv ry/silhnrvf L-rarrc.iv vnivcliiois <*a maII Ivim CÊ1 1 I. 1 s K./-innSK PERS heeft de bruide- de eenheden, die in het Gullbrandsd.il eigen zeilboot kregen, mochten ze zelf hun verloving officieel bekend gemaakt, u L" betiteld ais een keu- tegen de Duitsers streden en later bij de de bemanning kiezen. Erl.ng Lorentzen Prinses Ragnhild mocht de keuze van gom van nei ja<u -- Drie broers weken uit naar moest bun zeilen Ieren. Als er feest was haar hart doen. En alle Noren i£8ÏSï>lmd." Twee "van "hen werden in bkaugum, het slot van de kroonprins, blij om. van zijn er H. HERSTEL. EN" TgWIJL hiertwr - pleehtiglijlc werd besloten huurde de directie der N.S. 300 Engelse stoomlocomotieven, die zij later kocht. En Zwitserse en Zweedse loe's kwamen naar Nederland. Het leek alsof men het tegendeel ging doen van hetgeen men besloten had Het moest wel zo, want men kon niet wachten. Er moest terstond gereden worden. De En gelse machines waren uit voorraad lever baar, niet duur, weliswaar langzaam, maar ijzersterk. Met inderhaast herstelde en spoedig teruggehaalde rijtuigen en wa gons werd het spoorwegverkeer voorlo pig hersteld volgens het oude beproefde stelsel v an de stoomtractie. Tegelijkertijd echter begon men de electrische boveuleidingeu weer aan te brengen. Wat dat wilde zeggen in een tijd van materialenscliaarste kan men zich nu niet meer indenken. Van de 762 elec trische rijtuigbakken (vergeef ons dit rare woord, waarvan het auteursrecht te Utrecht is gedeponeerd) anno 1944 wa ren er nog 459 over, maar daarvan waren er maar '167 intact. Alle overige waren, vaak zwaar beschadigd. Zij zijn hersteld en vervangen. Nu is het aantal groter dan ooit. Beperken we ons nu verder weer tot de electrificatie van ua de oorlog, dau brengen wij in herinnering, dat in Octo- ber 1948 het gehele vooroorlogse elec trische spoorwegnet hersteld was; het was toen zelfs al met 53 km uitgebreid; Am sterdam—Amersfoort. HET RANDGEBIED IN. OMDAT MEN het nuttig oordeelde het kolenbekken ten spoedigste met ove rig Nederland electrisch te verbinden, werden nadien allereerst de lijnen Eind hoven—Sittard—Heerlen, Sittard—Maas tricht— Heerlen onder handen genomen. Dit complex van 141 km was in Mei 49 gereed. Een jaar later had men daar de lijnen Boxtel—Tilburg—Breda—Dordrecht, Ro- zendaal—Lage Zwaluwe en Leiden— Woerden aan toegevoegd. De keuze was nl. op Noord-Brabant gevallen, omdat een industrieel gebied nu eenmaal veel ver voer oplevert; ook de bevolking reist er vee! meer dan in agrarische streken. De lijn Leiden—Woerden moge niet overma tig belangrijk zijn, zij was een lastige stoomenclave in een overigens electrisch gebied. Kw am er in Mei 1950 dus weer 125 km bij, in het daarop volgende jaar zou de uitbreiding 146 km bedragen. Zij be trof de grote lijn van Amersfoort over Deventer naar Almelo, Hengelo, Ensche de en Oldenzaal en de zijlijn Amersfoort- Ede. De grootste prestatie werd geleverd iu de periode^ Mei 1951-Mei 1952; toén werd er 237 km aan het electrische net toegevoegd door in-gebruik-neming van de lijnen Amersfoort over Zwolle naar Groningen en Leeuwarden. Deze electri ficatie is vertraagd doordat de centrales in deze hoek van het land niet eerder in staat waren voldoende stroom te leveren. In 1952 kwam dan ook nog het traject Arnhem-Zutphen gereed, waaraan dan thans het laatste stuk, Zutphen-Zwolle is toegevoegd. Bij elkaar 78 km. Het net is hiermede afgerond tot eee sluitend geheel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 13