Mensen en gemeenschap BRYLCREEM Benden actief in Borneo Om het geluk van Peter De partij heeft het licht in mijn ogen gebracht" De maatschappelijke omstandigheden de enige werkelijkheid Het communisme II V.S. spreken Sovjet- verklaring tegen Mei VELPON zie je er geen barst van! door F. GOUDZWAARD geeft U glanzend haar OMDAT OMDAT OMDAT Vraag BRYLCREEM - de perfecte hairdressing Kapitein van „Japara" gestraft Muzikale meeting Achttien mensen gedood Spionnen in Rusland Toch -spoorwegstakingen in Frankrijk Dulles en Stassen in de Griekse hoofdstad Eis van Anglo-Iranian afgewezen Pim, PamPom en de wonderlamp Britse politie weert alle ongewenste gasten Vaart achter de oogst in Oost-Duitsland Geestelijk leven Premier Grotewohl sprak met predikanten Ontmoetingen van Duitse en Franse protestanten door Kit tg Lessels Uitbreiding van Franse le linieluchtmacht? ANGENENT MIDVOOR VAS BONDSTEAM Luister eens naar Radioprovtimma DONDERDAG 28 MEI 1953 ff HET COMMUNISME is een geloof. En als zodanig heeft het een dogmatiek en een ethiek. Het communisme is levens- en wereld beschouwing. Met een eigen kijk op de mens en de verhouding van de mensen onder elkaar in de wereld. Naar communistisch geloof is de mens een natuurlijk en een maatschappelijk wezen. De mens produ ceert. Hij arbeidt. Het wezen van het communisme is het geloof in de arbeid. De mens produceert in zijn voortplanting en in zijn arbeid. Dat kan hij niet alleen. Hij moet dit met anderen samen doen. Het dat en het hoe van de arbeid verklaren de mens en zijn verhouding tot anderen. Het bepaalt evenzeer de mens. De materiële productie wijze beheerst alles. Evenzeer is alles onderworpen aan deze produc tiewijze. Dit is het materialisme in het communisme. MARKX SPRAK HIER van een bene- denbouw en van een bovenbouw. De benedenbouw is de maatschappelijke productie en haar verhoudingen. De bovenbouw omvat het geweldige gebied van godsdienst, zedelijkheid, recht, kunst, wijsbegeerte, enz. Wat ik mooi of lelijk vind, als goed en kwaad, leugen en waarheid, recht en onrecht beschouw, hangt, naar com munistische zienswijze af van de maat schappelijke omstandigheden. Die zijn de enige werkelijkheid. De mens wordt ingeperkt tot niets meer dan een na tuurlijk en maatschappelijk wezen. Voor het geloof aan een scheppende God is in de communistische religie eenvoudig geen plaats. Niet God schept de mens maar omgekeerd: de mens in zijn maatschappelijke verhoudingen schept zich een God. Het geloof aan een almachtig God is niets anders dan de neerslag van maatschappelijke ver houdingen. Zoals in de kapitalistische maatschappij de arbeidersklasse, de be zitloze, machteloze, onderworpen, uit gebuite klasse is tegenover die der machtige bezittende klasse, zo is er in de bovenbouw het gebied van de geest een machtig, een almachtig God tegenover de nietige, niets-vermo- gende zondige mens. Het communisme kan dan ook het geloof in een Almach tige God niet aanvaarden. Het commu nistisch „geloof' is atheïstisch, godloos - of: het is niet. Een van beiden. Naar communistische opvatting is er In de werkelijk-communistische maat schappij geen ruimte voor het geloof san God. Dat is voor de communist een doodeenvoudige zaak. In de commu nistische maatschappij zover is de SI. U. nog niet zullen geen klassen meer bestaan. Elke uitbuiting is er onmogelijk. Daarom is er ook geen plaats voor de weerspiegeling in het geestelijk leven van de maatschappe-, Hjke afhankelijkheid van de arbeiders klasse t-a.v. de kapitalisatie. Dat wil zeggen: voor een Godsgeloof is geen plaats. De S. U. heeft dan ook geen behoefte aan bestrijding van het godsgeloof en godsdienst door middel van vervolgingen. Nu in de jarenlange strijd van 1917 —1936 aan de Russische Kerk alle politieke en economische macht is ont nomen. Is deze kerk en het geloof dat zij verkondigt, eenvoudig ten dode op geschreven. Dat staat vast voor de communist Waarom zal hij zich dan druk maken over zo'n aftands en af gesleten instituut als de kerk? Kan hy die kerk op een andere manier nog gebruiken, dan is dat best. Maar ver liezen doet de kerk en doet het geloof het immers toch. De communistische mens is de mens van deze aarde. Zijn paradijs ver wacht hij hier. Zonde in de diepe zin van hett christelijk geloof bestaat voor hem niet. De proletarische klasse kan nederlagen lijden, Een strijd verliezen. Maar morgen en overmorgen is de overwinning zeker voor hnar. De verlossing geschiedt dan ook. in dit vlak van dit leven. f)E MCNS ook de communistische mens staat niet alleen in deze wereld. Met anderen samen leeft en werkt h\j. Hoe moet hij nu met die anderen leven? Welke richtlijnen kent hij voor de verhouding tot de ander? Hij is een maatschappelijk wezen. De communistische arbeider is deel van zijn klasse. Met elke vezel van zijn be staan aan die klasse verbonden. De kapitalistische klasse is zijn vijand. Met haar leeft de arbeidersklasse op voet van oorlog. De klassenstrijd, de klassenoorloe is onvermijdelijk. ue communistische arbeider voer*, e°?h" log verbeten en fel. En met alle mid delen. Hij kent geen vaste normen van goed en kwaad. Die wisselen immers naar gelang de maatschappelijke vei- houdingen zich wijzigen. Leugen en waarheid, recht en onrecht zijn maar schappelijk bepaald. Recht is wat de arbeidersklasse ten goede komt. Leu- gen wat die klasse benadeelt. Daarom wordt het zedelijk hande len uiteindelijk bepaald door de poli tieke «doelmatigheid. Welke andere factoren een rol mogen spelen, in laatste instantie geldt in de commu nistische ethiek: het doel heiligt de middelen. Lenin heeft in klassieke woorden dat zó samengevat: moet tot alle mogelijke offers bereid zijn. «n zelfs als het nodig is tot alle mogelijke listen, sluwheden, ille gale naethodes, tot het verzwijgen en gvheinrt houden van de waarheid zijn toevlucht nemen, om maar de vak- vereni gingen binnen te dringen, daar in te blijven en daar tot iedere prijs communistisch werk te verrichten (Lenin: „De linkse stroming, een kin- van het communisme uitg. Pegasus, 1952. blz. 401. De communistische mens moet in derdaad tot alles bereid zijn. Het pro- ces-Slansky In Praag heeft het weer duidelijk bewezen. Voor het hoge be lang der arbeidersklasse heeft im mers ètlles te wijken! Wat betekenen liefde en eerbied van ouders tot kin deren en omgekeerd? Als het er om gaat zal de Rode Pionier zijn ouders verraden, wanneer hij meent dat zij iets doen dat het belang van de ar beidersklasse kan Schaden. Daarom was de vrouw van één der beschul digden in het Slansky-proces ver heugd dat deze bende zou worden opgeruimd en vroeg ze voor haar man de hoogste straf. Daarom schreef Tomas Frejka, de zoon van één der veroordeelden te Praag: „Ik eis, dat aan mijn vader de zwaarste straf, de doodstraf, zal worden opgelegd". Banden van het bloed worden verbro ken, wanneer de klasse in gevaar dreigt te komen. nAAROM IS DE PARTIJ, de com munistische party, het hoogste wat bestaat. „De party heeft het licht in myn ngea gebracht", schreef dc Fran- se communistische dichter Louis Aragon. En het partylied van de So cialistische Eenheidsparty v. Duits land (S.E.D., een romm. party) heeft, terecht vanuit communistische visie, deze slotregel; „De partij heeft altijd geiyk". Hier is de partij geworden tot gesaeenlarlseerde kerk. Crltiek kan de communist slechts uiten bin nen de eenmaal vastgestelde lynen van het partywerk. Maar het recht van oppositie, het hart van het de mocratisch staatsbestel, is In dc com munistische staat een onmogelijkheid. Men mag crltiek hebben op de resul tanten van een of ander plan. Men mag een directeur aanklagen, omdat hij beneden de vastgestelde percen tages Is gebleven. De grondslagen van het communisme blijven onaantast baar. Er is een aardig grapje, dat het verschil tussen democratie en dicta tuur duideiyk aangeeft. Een Rus en eeen Amerikaan lopen in Washington voorbij het Witte Huis, waar Truman zetelde. Ze hebben het over de vry- heid in het Oosten en in het Westen. De Amerikaan wil duidelijk maken, wat democratische vrijheid betekent. Hy zegt: ik kan hier vrijuit roepen: Weg met Truman! En hij voegt de daad bij het woord. Dat is niets by- zonders, zegt de Rus. Dat mag ik in Moskou ook! Het gaat er echter niet om of de Rus in Moskou mag roepen: weg met Truman. maar of hij mocht roepen: weg met Stalin! En daar gaat het nu net om. In het recht van de oppositie en der prin cipiële critiek klemt het verschil tus sen democratie en dictatuur. Het eerste artikel „getiteld: „Het communisme als geloof" publiceerden wij in ons nummer van gisteren. BRYLCREEM zuivere natuurlijke oliën bevat, geëmulgeerd voor smetteloze haarverzorglng BRYLCREEM geen gom, zeep oi alcohol bevat en droog baar weer gezond maakt; BRYLCREEM het haar de gehele dag correct houdt zonder overdadige vettigheid County Ferfumery Co. Ltd, Stmnmore, Englind - Imp. Jscq. Mot Jr. Amsterdam (Adv. Ing. Med.) De Raad voor de Scheepvaart heeft de 49-jarige kapitein van het 9312 brt. metende ms „Japara" van de N.V. Ko ninklijke Rotterdamsche Lloyd, G. M. de B. gestraft door hem de bevoegd heid om als kapitein te varen te ont nemen voor de tyd van twee weken- Op 12 Augustus van het vorig jaar kwam tijdens een dikke mist de „Ja para" in de Straat van Gibraltar in aanvaring met het 8790 brt. metende Franse passagiersschip ss „Djenne". Beide schepen werden ernstig bescha digd. De schepen hadden elkaar op het radarscherm waargenomen. De Raad is van oordeel, dat de aanvaring te wij ten is aan fouten die op beide schepen, varend in een dichte mistbank, zün gemaakt. Met een massaal concert, te geven door enige honderden leden van muzi kale huisgezinnen, zal Zaterdag 6 Juni de wedstrijd „Welk is het muzikaalste gezin?" in de KRO-weekendserenade worden beëindigd. Dit orkest zal de meest bizarre samenstelling vertonen, welke ooit in een studio is bijeenge- zien. Bloch, de advocaat van het echt paar Rosenoerg, heeft bij het Ameri kaanse federale gerechtshof een ver zoek ingediend, om de doodvonnissen in te trekken. Een gewapende bende, bestaande uit 30 man, heeft in Nartapura, in Zuid- Oost Borneo een rubberplantage over vallen. De bende bracht 18 mensen om het leven, waaronder 1 Nederlander. Enige dagen geleden hebben 320 ge wapende mannen een politie-patrouille in het gebied van Barabai aangeval len. Er volgde een gevecht, dat 4 uur duurde en waarbij 7 politiemannen ge dood werden en 1 burger gewond werd. Volgens een officiële Russische ver klaring zyn in de Oekraïne vier „Ame rikaanse spionnen" gegrepen en te rechtgesteld, zoals wij in een gedeelte van onze edities reeds hebben gemeld. De mannen waren Russen, heetten Lachno, Makof. Gorboenof en Remiga, en waren volgens genoemde Sovjet verklaring door een viermotorig Amerikaans toestel zonder kentekenen in April met parachutes boven de Oekraïne afgezet. De vier agenten waren gewapend en hadden vier korte golfzenders van Amerikaanse makely bij zich. Zij zou den volgens de verklaring hebben be kend, hun opleiding op Amerikaanse spionnagescholen in West-Berlijn te hebben ontvangen. Van Amerikaanse zijde zijn deze be richten echter tegengesproken en „te fantastisch" genoemd om verder com mentaar op te leveren. Ondanks het feit, dat er verleden week een accoord werd bereikt tussen de vakbonden voor spoorwegarbeiders en de Franse regering, is gisteren toch in delen van Frankryk een staking uit gebroken. Ook in Parijs ontstonden moeiiykheden. Later op de dag was de toestand weer normaal. Algemeen was gisteren de staking in Toulon; verder had een groot deel van de arbeiders in Marseille en Clermont- Ferrand het werk neergelegd. Ook in steden als Brest, Pau, Carcasonne, Bayonne, Nancy en Nantes ging een deel van de arbeiders in staking. Het katholieke vakverbond heeft zijn le den opgeroepen, aan het werk te blij ven. Het communistische vakverbond CGT had weliswaar zijn stakingsoproep in getrokken, doch zijn leden aangespoord op andere wijze te demonstreren en actie te voeren. De Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken, John Foster Dulles, i en de directeur van het Bureau voor de Amerikaanse Hulpverlening aan i het buitenland, Harold Stassen, zijn I gisteren uit Turkije te Athene aange komen. Zij zullen één etmaal in Grie kenland blijven om militaire, politieke en economische vraagstukken te be spreken. Vandaag zullen Dulles en Stassen per vliegtuig uit Athene naar Tripolis in Libye vertrekken, de laat ste plaats, welke door hen in het Mid den-Oosten zal worden bezocht. Een rechtbank te Tokio heeft een verzoek van de Anglo Iranian om de Japanse oliemaatschappij Indemitsoe te verbieden, Perzische olie in te voe ren, afgewezen. De uitspraak houdt in. dat de maatschappij het recht heeft gekregen, 18.000 ton olie van de hand te doen, die zij met de Nissjo Maroe uit Perzië naar Japan heeft verscheept. 26. Rosanna en de andere vrouw van de emir begrepen niet goed, wat er nu eigenlijk aan de hand was. Waar om maakte hun echtgenoot zo'n drukte over een oud koperen lampje? Maar toen de emir flauwgevallen was, begre pen zy toch wel. dat er iets ernstigs aan de hand moest zijn en met alle krachten probeerden zij emir Pukkel bin Sukkel weer bij te brengen. Rosan na had snel een glas water gehaald, terwijl de tweede vrouw hem met een waaier wat koelte toezwaaide. „Wat is er toch, lieve Ahmed? Waarom maak je je zo overstuur? Je praat allemaal wartaal over bedelen en zo! Je bent toch de rijkste man van de wereld?" „Was het maar waar!" De emir zucht te. „Voortaan zal ik de armste man van de wereld zijn. Hoe moet ik voor jullie alle vijftig zorgen?" „Ik begrijp niet, waar je het over hebt. lieve Ahmed", riep Rosanna een beetje ongeduldig'. „Maar als je zo graag je lampje terug' wilt hebben. Die voddenraper, die alle ouwe rommel heeft opgehaald, staat nog steeds onder het venster. Als je er- opstaat, zal ik dat ouwe ding wel even voor je terughalen!" „Wat zeg je", riep de emir, die door de laatste woorden van Rosanna weer helemaal tot zijn positieven kwam. „Staat die vodden raper nog onder het raam? Laat me er door. Daar ga ik zélf op af. En het is te hopen, dat die ongelukkige mijn lamp nog heeft, anders kost het hem zijn hoofd!" Met deze barse woorden snelde de emir het vertrek uit, terwijl zijn beide vrouwen hem een beetje angstig en bezorgd nastaarden. De Britse politie heeft uitgebreide maatregelen genomen om te voorko men dat „ongewenste gasten" Engeland binnen kermen met de grote stroom van toeristen die de kroningsplechtigheden willen bijwonen. Scotland Yard ontvangt van het bu reau van de internationale politie in Parijs (Interpol) dagelijks lijsten met namen van zakkenrollers, juwelen- dieven en valse kaartspelers. Deze mensen worden direct door de haven politie teruggezonden. Vele „adspirant- bezoekers" zijn dan ook reeds op de thuisreis. Ook de leden van de Engelse onder wereld zullen gedurende de kronings- week nauwkeurig door Scotland Yard worden gadegeslagen. De Oastduitse regering heeft in een verordening alle boeren persoonlijk verantwoordelijk gesteld voor de goede voorbereiding en een snelle voleinding van de oogstwerkzaamheden. Ambte naren zullen de gang van zaken streng controleren. Het graan zal direct van het veld in gemeenschappelijke arbeid moeten worden geoogst. Een maal per week zullen de autoriteiten nagaan, of de vroege aardappelen volgroeid zijn. De aardappelen, die voor rooien worden aangewezen, moeten binnen twee dagen zjjn afgeleverd. De Oostduitse premier Otto Grote wohl heeft Woensdag met een groot aantal protestantse predikanten kerke lijke aangelegenheden besproken en hun medegedeeld, dat er sprake kan zyn van een tegen de kerk gerichte campagne. In Frankrijk en Duitsland is een aantrekkelijke vorm van gemeenschap pelijke kerkelijke arbeid ter hand ge nomen. Franse protstanten zullen in de komende zomer en herfst bezoeken brengen aan Duitse Protestantse ge meenten en omgekeerd. Men verwacht dat vele persoonlijke contacten zullen worden gelegd en dat hierdoor de ge wone gemeenteleden met die van an dere kerkgenootschappen in aanraking zullen komen. ZO MXD IIJMI VFI POM VRAAb 01 WISTf SOOtl iAdvertentie ins Men i 18 „Zy zyn bedroefd", zei hij. „Zij zyn niet hardvochtig, zoals u schynt te denken. Zy zijn bedroefd." ,„Zijn zij heus? Als dat zo is, dan tonen zij dat op een vreemde wy'ze". „U bedoelt?" Zijn stem kreeg even iets hards, maar toch hadden zij geen ruzie, zij voerden geen striid. Zii voed den zich tot elkaar aangetrokken en zy kruisten de degens, maar wilden elkaar niet verwonden. ,,'t Portret van Michael bv., aan de muur, met een prachtige lijst maar Lorna zorgvuldig verwijderd. Dat was 't tweede incident, toen ik aankwam, 't Eerste was Pepita, die wel zeer trouw moet zijn, want zy sprak haar grote afkeuring uit, toen zij ontdekte dat Peter's ogen blauw waren. Ik weet nu natuurlijk, dat t kleuren-schema voor ogen in Casa Garron grijs is.of 't donker sepia van Beatrice Penda". Zy keek naar een Chinese wasman die voor de wagen uittrippelde als een zenuwachtige krielhaan en voegde er aan toe, op bittere toon: ,,'t Was bere kening om Lorna van de foto af te knippen, 't Is gelijk aan het verminken van haar dood gezichtje" Hij kromp ineen, niet in staat te antwoorden, noch 't te weerleggen. Hij vond die Lynne Carrick uit Enge land erg aardig. HU hield van haar re solute openhartigheid. Zy droeg geen masker; zy had maar één gezicht en dat was een beelderig en moedig gezicht, een gezicht waarop waar heid te lezen stond. HU hield van haar hartstochtelijke trouw, haar tedere oogopslag, beur haar, haar stem en de manier waarop ze je aankeek. Zij was als koele morgenstond na de hete, zwoele tropische nacht; zy was als de zuivere zeewind na de exotische broei- kaswarmte van Panama. Zij was als frisse lucht. Zy was om je heen als een heerlijke parfum. Maar Bryce, ook, was trouw en zei: „U hebt uw zaak bepleit. Staat u mij toe. dat ik het nu de mijne doe?" „Ik wil dit zelfs graag", zei ze ern stig. „Toen Michael naar huis s"'"-eef om ons over zij verloving te vertellen, was de positie van mijn moeder moeilijk. Zij wist dat dit een slag voor Beatrice was; ik geloof dat zjj h t eigenlik héél zwaar had terwille van Beatrice, behalve dan nog haar teleurstelling die groot was. M ede'- "-as tvoe, d r de dingen in haar verbeelding steeds groter laat worden, tot zij hun werke lijke proporties verliezen. Ik veronder stel. dat het in dit geval zo gebeurde. Zij zag hoe ongelukkig Beatrice was, het liet haar niet meer los, zelfs haar eigen teleurstelling kwam erdoor op de tweede plaats. En inplaats van de zaak vierkant onder ogen te zien zoals u gedaan zoudt hebben, maakte zij Mi- cael's huwelijk tot iets waarover men niet sprak in het huisgezin. Zij waarde rond in een staat van geestelyke rouw over Beatrice's dode liefdesgeschiede nis, de deuren afsluitende, alle reten verzegelend, zodat uw zuster nooit bin nen zou komen. Alles, wat Beatrice er aar herinnerde werd verwijderd of uit gewist. 't Was alles goed bedoeld goedheid die te ver ging. „Toen, zei hy, viel Michael dood. Mijn moeder en Beatrice waren onafscheidelyk, sa men hun smart verdelend. En tenslotte kwam u met Peter en voor zolang moesten de deuren geopend en de ze gels van de reten verwijderd worden. Herinneringen kwamen binnenstro men, en dat was een marteling voor myn moeder, omdat het een marteling voor Beatrice was. Ik weet wat het is, ik heb het zelf doorgemaakt: die vreemde foltering zonder pijn, die je voelt als je de wonden van een ander ziet". Hij zweeg, lachte even en zei: „Al dat gepraat; maar maak ik het u dui delijk"? Volmaakt", zei zij, maar zij had er aan toe kunnen voegen: „Er zijn an dere dingen, die ik ook begrijp. Bij voorbeeld: hoe handig Beatrice de ge voelens van je moeder heeft onder mijnd en er op heeft geaasd en dat sedert het ongeluk, ze zich als een bloedzuiger aan jouw geweten heeft vastgezogen en zich zal vastzuigen als je haar laat begaan als een bloedzuiger aan je hart, daar Michael er niet meer is. Ik begrijp haar soort van macht,, die fluwelige tyrrannie, die voortvloeit uit een geest zo koud en berekend als er te vinden is. En heel duidelijk zie ik het gebrandschilderd raam waarop zij verschijnt als een on sterfelijke heilige en de barsten daarin. En niemand, die op twee voe ten rondloopt, is meer meester over de levens van andere mensen dan zij, die daar zielig teneer zit in haar zieken- wagentje'. Ja, die dingen waren haar duidelyk, en zij voerden tot één slotsom: de grondslag van vijandigheid in de Casa Garron was het werk van Beatrice Penda. Een wolvin in schaapsvacht! Bryce's stem onderbrak haar over peinzingen: „Ik dank u dat u het be grepen heeft en het lykt mij, dat er niets meer aan toe te voegen is: behal ve dat, als ik mijn zin had gehad, u nu niet op weg zoudt zyn geweest naar hotel Rios". „Dank u", zei Lynne. „Maar wat is de reden, dat u geheel op mijn hand bent?" ,,'t Zou", zei hij met iets wat op een glimlach leek „om uw haar kunnen zyn". „Bent u zo gevoelig voor myn soort van haar?" „Dat schijnt zo. Een blik en ik was gewonnen. Hoe noemt u de kleur?" „Bruin", zei zy „of donker-blond". „Ik heb liever bruin. Tussen haakjes: zoudt u het erg vinden, indien ik u Lynne noem? Per slot van rekening kan ik toch een verre familierelatie aanwijzen". „Waar zijn namen goed voor, als men ze niet gebruikt?" Zij zuchtte onwille keurig: „Het is prettig een vriend in Panama te hebben". Hij reed de wagen langs het trottoir, zeggende: „We zijn er". Zij keek en zag in dunne letters van blauw neon boven een overladen ver gulden boog: Hotel Rios. Hij hielp haar uit te stappen, leidde haar door de draaideur, en zij kwamen door een geraffineerd ingerichte hall met veel krullen en stroomlijnen, tafels van ge vlamd hout, stalen stoelen, een char treuse-kleurig tapijt, indolente mode poppen en muziek, alles omhanper door een blauwige nevel van sigaren rook. Helemaal aan het eind achter een glazen deur, was een witte binnen plaats met zonlicht en rose oleanders in potten. In de portiersloge zei hij tegen de portier: Er is telefonisch een kamer besteld voor mejuffrouw Carrick". De portiêr keek naar juffrouw Car rick en keek veel te bewonderend. (Wordt vervolgd) De Franse regering heeft de Ameri kaanse autoriteiten voorgesteld de in NAVO-verband opererende Franse eerste-linieluchtstrijdkrachten zodanig uit te breiden, dat in 1956 de huidige sterkte met vyftig procent zal zijn toe genomen. Hierdoor zouden de ter be schikking van de NAVO staande Fran se luchtstrijdkrachten van 1500 op 2300 toestellen worden gebracht. Frankrijk zou hebben voorgesteld dat de Ver enigde Staten voor een bedrag van 1.371.000.000 dollar aan de kosten dezer voorgestelde uitbreiding zullen bij dragen. Het Nederlands Bondselftal, dat Zon dag 31 Mei tijdens de Olympische Dag in het Olympisch Stadion te Amster dam tegen Bolton Wanderers speelt, is als volgt samengesteld: Van Raalte (Blauw Wit); Cools (RBC) en Oden- thal (Haarlem); Van Schijndel (SVV), de Voogd (Haarlem) en Klaassens (VVV); Van Overbeek (BW), van Beurden (BW), Angenent (Storm vogels); N. N. en Luiten (DOS). Re serves: Dufourne (Sparta), Boskamp (Ajax), Dahrs (Blauw Wit) en Luppens (Stormvogels). De linksbinnen zal later worden aangewezen. Het elftal van de Bolton Wanderers ziet er als volgt uit: Hanson; Ball en J. Higgins; Neill, G. Higgins en Ed- wards; Pilling, Mair, Wheeler, Hassall en Langton. FRIEDERIKE, een operette van Franz hehar. Het verhaaltje speelt in 1770 en de student Johann Wolf gang Goethe speelt er een be langrijke rol in. Maar van veel meer betekenis is de frisse, echt Weense muziek, die Lehar hier voor heeft geschreven. In dit op zicht heeft hij de traditie van zijn vaderstad en van zo vele vooraan staande componisten van lichte muziek waardig voortgezet. Men oordele zelf. Vrijdag 20.20 over Hilversum l, 402 m). VRIJDAG 29 MEI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde mu ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden 9.40 Gram. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Pianorecital. 11.30 Gram. 12.00 Idem. 12.30 Land- en Tuinbouw- mededelingen. 12.33 Gram. 12.59 Klok gelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Mandoline En semble. 13.45 Gram. 1400 Schoolradio. 14.30 Gram. 15.20 Voordracht. 15.40 Ne- gro-spirituals. 16.00 Causerie over kamer planten. 16.15 Gram. 17.00 Amus.muziek. 17.30 Mil. reportage. 17.40 Gram. 17.45 Fries programma. 18.00 Gram. 18.10 ld. 18.30 Spectrum v. h. Chr. Organisatie- en Verenigingsleven. 18 45 Gram. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Regeringsuitzen ding: Verklaring en Toelichting. 19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 „Friede- rike", zangspel. 21.45 „Gedachten bij de Romeinen over een Heilsrijk en over een Heiland", causerie. 2200 Pianotrio. 22.25 Kunstrubriek. 22 45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS-berichten. 23.15 Evangelisatie-uitzending in de Franse taal. 23.30—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II. 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 16.00 VARA, 19.30 VPRO. 21.00 VARA, 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gymnastiek. 7.30 Gram. 8 00 Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw 9.05 Gram. 9 40 Voor de kleuters. 10-00 „Kinderen en Mensen", causerie. 10 05 Morgenwij- oing. 10.20 Gram 10 30 Schoolradio. 10.50 Orgel en zang 11.20 Radiofeuilleton. 1L40 Vioolrecital. 12.00 Metropole-Orkest. 12.30 Land- en Tuinbou vmededelingen. 12.33 Sport en prognose. 12 48 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13 20 Dansmuziek. 14 00 Voor de vrouw. '4.20 Philharmunisch Sextet. 14.50 Boek bespreking. 15.10 Sopraan en piano. 15.30 L.ichte muziek. 16.00 Gram 16.30 Voor de leugd 17.00 Gram 17.20 Muzikale cause rie. 18 00 Nieuws. 18 15 Felicitaties. 18.45 Achter de horizon". 19.00 Meisjeskoor. 9 15 Orgelspel. 19 30 De kroning van Koningin EllSHbeth II. 20 55 Nieuws. 21.00 Uitlopers v. d. Parnassus. 21.30 „Bur gers. boeven en brigadiers", klankbeeld, 2150 Gram 22 05 Buitenlands overzicht. 22.20 Lichte muziek 22 40 „Vandaag", "auserie. 22 45 Avondwijding 23 0® Nieuws. 23.1524.00 Kamerorkest.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 4