Mensen en gemeenschap
BRYLCREEM
Benden actief
in Borneo
Om het geluk van Peter
De partij heeft het licht in
mijn ogen gebracht"
De maatschappelijke
omstandigheden de
enige werkelijkheid
Het communisme II
V.S. spreken Sovjet-
verklaring tegen
Mei VELPON zie je er geen barst van!
door
F. GOUDZWAARD
geeft U glanzend haar
OMDAT
OMDAT
OMDAT
Vraag BRYLCREEM - de perfecte hairdressing
Kapitein van „Japara"
gestraft
Muzikale meeting
Achttien mensen
gedood
Spionnen in Rusland
Toch -spoorwegstakingen
in Frankrijk
Dulles en Stassen in de
Griekse hoofdstad
Eis van Anglo-Iranian
afgewezen
Pim, PamPom en de wonderlamp
Britse politie weert alle
ongewenste gasten
Vaart achter de oogst
in Oost-Duitsland
Geestelijk leven
Premier Grotewohl sprak
met predikanten
Ontmoetingen van Duitse
en Franse protestanten
door Kit tg Lessels
Uitbreiding van Franse
le linieluchtmacht?
ANGENENT MIDVOOR
VAS BONDSTEAM
Luister eens naar
Radioprovtimma
DONDERDAG 28 MEI 1953
ff
HET COMMUNISME is een geloof. En als zodanig heeft het een
dogmatiek en een ethiek. Het communisme is levens- en wereld
beschouwing. Met een eigen kijk op de mens en de verhouding van de
mensen onder elkaar in de wereld. Naar communistisch geloof is de
mens een natuurlijk en een maatschappelijk wezen. De mens produ
ceert. Hij arbeidt. Het wezen van het communisme is het geloof in
de arbeid. De mens produceert in zijn voortplanting en in zijn arbeid.
Dat kan hij niet alleen. Hij moet dit met anderen samen doen. Het
dat en het hoe van de arbeid verklaren de mens en zijn verhouding
tot anderen. Het bepaalt evenzeer de mens. De materiële productie
wijze beheerst alles. Evenzeer is alles onderworpen aan deze produc
tiewijze. Dit is het materialisme in het communisme.
MARKX SPRAK HIER van een bene-
denbouw en van een bovenbouw. De
benedenbouw is de maatschappelijke
productie en haar verhoudingen. De
bovenbouw omvat het geweldige gebied
van godsdienst, zedelijkheid, recht,
kunst, wijsbegeerte, enz.
Wat ik mooi of lelijk vind, als goed
en kwaad, leugen en waarheid, recht
en onrecht beschouw, hangt, naar com
munistische zienswijze af van de maat
schappelijke omstandigheden. Die zijn
de enige werkelijkheid. De mens wordt
ingeperkt tot niets meer dan een na
tuurlijk en maatschappelijk wezen.
Voor het geloof aan een scheppende
God is in de communistische religie
eenvoudig geen plaats. Niet God schept
de mens maar omgekeerd: de mens
in zijn maatschappelijke verhoudingen
schept zich een God. Het geloof aan
een almachtig God is niets anders dan
de neerslag van maatschappelijke ver
houdingen. Zoals in de kapitalistische
maatschappij de arbeidersklasse, de be
zitloze, machteloze, onderworpen, uit
gebuite klasse is tegenover die der
machtige bezittende klasse, zo is er in
de bovenbouw het gebied van de
geest een machtig, een almachtig
God tegenover de nietige, niets-vermo-
gende zondige mens. Het communisme
kan dan ook het geloof in een Almach
tige God niet aanvaarden. Het commu
nistisch „geloof' is atheïstisch, godloos
- of: het is niet. Een van beiden.
Naar communistische opvatting is er
In de werkelijk-communistische maat
schappij geen ruimte voor het geloof
san God. Dat is voor de communist een
doodeenvoudige zaak. In de commu
nistische maatschappij zover is de
SI. U. nog niet zullen geen klassen
meer bestaan. Elke uitbuiting is er
onmogelijk. Daarom is er ook geen
plaats voor de weerspiegeling in het
geestelijk leven van de maatschappe-,
Hjke afhankelijkheid van de arbeiders
klasse t-a.v. de kapitalisatie. Dat wil
zeggen: voor een Godsgeloof is
geen plaats. De S. U. heeft dan ook
geen behoefte aan bestrijding van het
godsgeloof en godsdienst door middel
van vervolgingen.
Nu in de jarenlange strijd van 1917
—1936 aan de Russische Kerk alle
politieke en economische macht is ont
nomen. Is deze kerk en het geloof dat
zij verkondigt, eenvoudig ten dode op
geschreven. Dat staat vast voor de
communist Waarom zal hij zich dan
druk maken over zo'n aftands en af
gesleten instituut als de kerk? Kan hy
die kerk op een andere manier nog
gebruiken, dan is dat best. Maar ver
liezen doet de kerk en doet het geloof
het immers toch.
De communistische mens is de mens
van deze aarde. Zijn paradijs ver
wacht hij hier. Zonde in de diepe zin
van hett christelijk geloof bestaat
voor hem niet. De proletarische
klasse kan nederlagen lijden, Een
strijd verliezen. Maar morgen en
overmorgen is de overwinning zeker
voor hnar. De verlossing geschiedt
dan ook. in dit vlak van dit leven.
f)E MCNS ook de communistische
mens staat niet alleen in deze
wereld. Met anderen samen leeft en
werkt h\j. Hoe moet hij nu met die
anderen leven? Welke richtlijnen kent
hij voor de verhouding tot de ander?
Hij is een maatschappelijk wezen. De
communistische arbeider is deel van
zijn klasse. Met elke vezel van zijn be
staan aan die klasse verbonden. De
kapitalistische klasse is zijn vijand.
Met haar leeft de arbeidersklasse op
voet van oorlog. De klassenstrijd, de
klassenoorloe is onvermijdelijk. ue
communistische arbeider voer*, e°?h"
log verbeten en fel. En met alle mid
delen.
Hij kent geen vaste normen van
goed en kwaad. Die wisselen immers
naar gelang de maatschappelijke vei-
houdingen zich wijzigen. Leugen en
waarheid, recht en onrecht zijn maar
schappelijk bepaald. Recht is wat de
arbeidersklasse ten goede komt. Leu-
gen wat die klasse benadeelt.
Daarom wordt het zedelijk hande
len uiteindelijk bepaald door de poli
tieke «doelmatigheid. Welke andere
factoren een rol mogen spelen, in
laatste instantie geldt in de commu
nistische ethiek: het doel heiligt de
middelen. Lenin heeft in klassieke
woorden dat zó samengevat:
moet tot alle mogelijke offers bereid
zijn. «n zelfs als het nodig is tot
alle mogelijke listen, sluwheden, ille
gale naethodes, tot het verzwijgen en
gvheinrt houden van de waarheid zijn
toevlucht nemen, om maar de vak-
vereni gingen binnen te dringen, daar
in te blijven en daar tot iedere prijs
communistisch werk te verrichten
(Lenin: „De linkse stroming, een kin-
van het communisme uitg.
Pegasus, 1952. blz. 401.
De communistische mens moet in
derdaad tot alles bereid zijn. Het pro-
ces-Slansky In Praag heeft het weer
duidelijk bewezen. Voor het hoge be
lang der arbeidersklasse heeft im
mers ètlles te wijken! Wat betekenen
liefde en eerbied van ouders tot kin
deren en omgekeerd? Als het er om
gaat zal de Rode Pionier zijn ouders
verraden, wanneer hij meent dat zij
iets doen dat het belang van de ar
beidersklasse kan Schaden. Daarom
was de vrouw van één der beschul
digden in het Slansky-proces ver
heugd dat deze bende zou worden
opgeruimd en vroeg ze voor haar man
de hoogste straf. Daarom schreef
Tomas Frejka, de zoon van één der
veroordeelden te Praag: „Ik eis, dat
aan mijn vader de zwaarste straf, de
doodstraf, zal worden opgelegd".
Banden van het bloed worden verbro
ken, wanneer de klasse in gevaar
dreigt te komen.
nAAROM IS DE PARTIJ, de com
munistische party, het hoogste wat
bestaat. „De party heeft het licht in
myn ngea gebracht", schreef dc Fran-
se communistische dichter Louis
Aragon. En het partylied van de So
cialistische Eenheidsparty v. Duits
land (S.E.D., een romm. party) heeft,
terecht vanuit communistische visie,
deze slotregel; „De partij heeft altijd
geiyk". Hier is de partij geworden
tot gesaeenlarlseerde kerk. Crltiek
kan de communist slechts uiten bin
nen de eenmaal vastgestelde lynen
van het partywerk. Maar het recht
van oppositie, het hart van het de
mocratisch staatsbestel, is In dc com
munistische staat een onmogelijkheid.
Men mag crltiek hebben op de resul
tanten van een of ander plan. Men
mag een directeur aanklagen, omdat
hij beneden de vastgestelde percen
tages Is gebleven. De grondslagen van
het communisme blijven onaantast
baar.
Er is een aardig grapje, dat het
verschil tussen democratie en dicta
tuur duideiyk aangeeft. Een Rus en
eeen Amerikaan lopen in Washington
voorbij het Witte Huis, waar Truman
zetelde. Ze hebben het over de vry-
heid in het Oosten en in het Westen.
De Amerikaan wil duidelijk maken,
wat democratische vrijheid betekent.
Hy zegt: ik kan hier vrijuit roepen:
Weg met Truman! En hij voegt de
daad bij het woord. Dat is niets by-
zonders, zegt de Rus. Dat mag ik in
Moskou ook!
Het gaat er echter niet om of de
Rus in Moskou mag roepen: weg met
Truman. maar of hij mocht roepen:
weg met Stalin!
En daar gaat het nu net om. In het
recht van de oppositie en der prin
cipiële critiek klemt het verschil tus
sen democratie en dictatuur.
Het eerste artikel „getiteld: „Het
communisme als geloof" publiceerden
wij in ons nummer van gisteren.
BRYLCREEM zuivere natuurlijke
oliën bevat, geëmulgeerd voor
smetteloze haarverzorglng
BRYLCREEM geen gom, zeep
oi alcohol bevat en droog baar
weer gezond maakt;
BRYLCREEM het haar de gehele
dag correct houdt zonder
overdadige vettigheid
County Ferfumery Co. Ltd, Stmnmore, Englind - Imp. Jscq. Mot Jr. Amsterdam
(Adv. Ing. Med.)
De Raad voor de Scheepvaart heeft
de 49-jarige kapitein van het 9312 brt.
metende ms „Japara" van de N.V. Ko
ninklijke Rotterdamsche Lloyd, G. M.
de B. gestraft door hem de bevoegd
heid om als kapitein te varen te ont
nemen voor de tyd van twee weken-
Op 12 Augustus van het vorig jaar
kwam tijdens een dikke mist de „Ja
para" in de Straat van Gibraltar in
aanvaring met het 8790 brt. metende
Franse passagiersschip ss „Djenne".
Beide schepen werden ernstig bescha
digd. De schepen hadden elkaar op het
radarscherm waargenomen. De Raad
is van oordeel, dat de aanvaring te wij
ten is aan fouten die op beide schepen,
varend in een dichte mistbank, zün
gemaakt.
Met een massaal concert, te geven
door enige honderden leden van muzi
kale huisgezinnen, zal Zaterdag 6 Juni
de wedstrijd „Welk is het muzikaalste
gezin?" in de KRO-weekendserenade
worden beëindigd. Dit orkest zal de
meest bizarre samenstelling vertonen,
welke ooit in een studio is bijeenge-
zien.
Bloch, de advocaat van het echt
paar Rosenoerg, heeft bij het Ameri
kaanse federale gerechtshof een ver
zoek ingediend, om de doodvonnissen
in te trekken.
Een gewapende bende, bestaande uit
30 man, heeft in Nartapura, in Zuid-
Oost Borneo een rubberplantage over
vallen. De bende bracht 18 mensen om
het leven, waaronder 1 Nederlander.
Enige dagen geleden hebben 320 ge
wapende mannen een politie-patrouille
in het gebied van Barabai aangeval
len. Er volgde een gevecht, dat 4 uur
duurde en waarbij 7 politiemannen ge
dood werden en 1 burger gewond
werd.
Volgens een officiële Russische ver
klaring zyn in de Oekraïne vier „Ame
rikaanse spionnen" gegrepen en te
rechtgesteld, zoals wij in een gedeelte
van onze edities reeds hebben gemeld.
De mannen waren Russen, heetten
Lachno, Makof. Gorboenof en Remiga,
en waren volgens genoemde Sovjet
verklaring door een viermotorig
Amerikaans toestel zonder kentekenen
in April met parachutes boven de
Oekraïne afgezet.
De vier agenten waren gewapend en
hadden vier korte golfzenders van
Amerikaanse makely bij zich. Zij zou
den volgens de verklaring hebben be
kend, hun opleiding op Amerikaanse
spionnagescholen in West-Berlijn te
hebben ontvangen.
Van Amerikaanse zijde zijn deze be
richten echter tegengesproken en „te
fantastisch" genoemd om verder com
mentaar op te leveren.
Ondanks het feit, dat er verleden
week een accoord werd bereikt tussen
de vakbonden voor spoorwegarbeiders
en de Franse regering, is gisteren toch
in delen van Frankryk een staking uit
gebroken. Ook in Parijs ontstonden
moeiiykheden. Later op de dag was de
toestand weer normaal.
Algemeen was gisteren de staking in
Toulon; verder had een groot deel van
de arbeiders in Marseille en Clermont-
Ferrand het werk neergelegd. Ook in
steden als Brest, Pau, Carcasonne,
Bayonne, Nancy en Nantes ging een
deel van de arbeiders in staking. Het
katholieke vakverbond heeft zijn le
den opgeroepen, aan het werk te blij
ven.
Het communistische vakverbond CGT
had weliswaar zijn stakingsoproep in
getrokken, doch zijn leden aangespoord
op andere wijze te demonstreren en
actie te voeren.
De Amerikaanse minister van Bui
tenlandse Zaken, John Foster Dulles,
i en de directeur van het Bureau voor
de Amerikaanse Hulpverlening aan
i het buitenland, Harold Stassen, zijn
I gisteren uit Turkije te Athene aange
komen. Zij zullen één etmaal in Grie
kenland blijven om militaire, politieke
en economische vraagstukken te be
spreken. Vandaag zullen Dulles en
Stassen per vliegtuig uit Athene naar
Tripolis in Libye vertrekken, de laat
ste plaats, welke door hen in het Mid
den-Oosten zal worden bezocht.
Een rechtbank te Tokio heeft een
verzoek van de Anglo Iranian om de
Japanse oliemaatschappij Indemitsoe
te verbieden, Perzische olie in te voe
ren, afgewezen. De uitspraak houdt in.
dat de maatschappij het recht heeft
gekregen, 18.000 ton olie van de hand
te doen, die zij met de Nissjo Maroe
uit Perzië naar Japan heeft verscheept.
26. Rosanna en de andere vrouw
van de emir begrepen niet goed, wat er
nu eigenlijk aan de hand was. Waar
om maakte hun echtgenoot zo'n drukte
over een oud koperen lampje? Maar
toen de emir flauwgevallen was, begre
pen zy toch wel. dat er iets ernstigs
aan de hand moest zijn en met alle
krachten probeerden zij emir Pukkel
bin Sukkel weer bij te brengen. Rosan
na had snel een glas water gehaald,
terwijl de tweede vrouw hem met een
waaier wat koelte toezwaaide. „Wat is
er toch, lieve Ahmed? Waarom maak
je je zo overstuur? Je praat allemaal
wartaal over bedelen en zo! Je bent
toch de rijkste man van de wereld?"
„Was het maar waar!" De emir zucht
te. „Voortaan zal ik de armste man van
de wereld zijn. Hoe moet ik voor jullie
alle vijftig zorgen?" „Ik begrijp niet,
waar je het over hebt. lieve Ahmed",
riep Rosanna een beetje ongeduldig'.
„Maar als je zo graag je lampje terug'
wilt hebben. Die voddenraper, die alle
ouwe rommel heeft opgehaald, staat
nog steeds onder het venster. Als je er-
opstaat, zal ik dat ouwe ding wel even
voor je terughalen!" „Wat zeg je", riep
de emir, die door de laatste woorden
van Rosanna weer helemaal tot zijn
positieven kwam. „Staat die vodden
raper nog onder het raam? Laat me er
door. Daar ga ik zélf op af. En het is
te hopen, dat die ongelukkige mijn
lamp nog heeft, anders kost het hem
zijn hoofd!" Met deze barse woorden
snelde de emir het vertrek uit, terwijl
zijn beide vrouwen hem een beetje
angstig en bezorgd nastaarden.
De Britse politie heeft uitgebreide
maatregelen genomen om te voorko
men dat „ongewenste gasten" Engeland
binnen kermen met de grote stroom van
toeristen die de kroningsplechtigheden
willen bijwonen.
Scotland Yard ontvangt van het bu
reau van de internationale politie in
Parijs (Interpol) dagelijks lijsten met
namen van zakkenrollers, juwelen-
dieven en valse kaartspelers. Deze
mensen worden direct door de haven
politie teruggezonden. Vele „adspirant-
bezoekers" zijn dan ook reeds op de
thuisreis.
Ook de leden van de Engelse onder
wereld zullen gedurende de kronings-
week nauwkeurig door Scotland Yard
worden gadegeslagen.
De Oastduitse regering heeft in een
verordening alle boeren persoonlijk
verantwoordelijk gesteld voor de goede
voorbereiding en een snelle voleinding
van de oogstwerkzaamheden. Ambte
naren zullen de gang van zaken streng
controleren.
Het graan zal direct van het veld in
gemeenschappelijke arbeid moeten
worden geoogst. Een maal per week
zullen de autoriteiten nagaan, of de
vroege aardappelen volgroeid zijn. De
aardappelen, die voor rooien worden
aangewezen, moeten binnen twee dagen
zjjn afgeleverd.
De Oostduitse premier Otto Grote
wohl heeft Woensdag met een groot
aantal protestantse predikanten kerke
lijke aangelegenheden besproken en
hun medegedeeld, dat er sprake kan
zyn van een tegen de kerk gerichte
campagne.
In Frankrijk en Duitsland is een
aantrekkelijke vorm van gemeenschap
pelijke kerkelijke arbeid ter hand ge
nomen. Franse protstanten zullen in de
komende zomer en herfst bezoeken
brengen aan Duitse Protestantse ge
meenten en omgekeerd. Men verwacht
dat vele persoonlijke contacten zullen
worden gelegd en dat hierdoor de ge
wone gemeenteleden met die van an
dere kerkgenootschappen in aanraking
zullen komen.
ZO MXD IIJMI VFI POM
VRAAb 01 WISTf SOOtl
iAdvertentie ins Men i
18
„Zy zyn bedroefd", zei hij. „Zij zyn
niet hardvochtig, zoals u schynt te
denken. Zy zijn bedroefd."
,„Zijn zij heus? Als dat zo is, dan
tonen zij dat op een vreemde wy'ze".
„U bedoelt?" Zijn stem kreeg even
iets hards, maar toch hadden zij geen
ruzie, zij voerden geen striid. Zii voed
den zich tot elkaar aangetrokken en
zy kruisten de degens, maar wilden
elkaar niet verwonden.
,,'t Portret van Michael bv., aan de
muur, met een prachtige lijst maar
Lorna zorgvuldig verwijderd.
Dat was 't tweede incident, toen
ik aankwam, 't Eerste was Pepita, die
wel zeer trouw moet zijn, want zy
sprak haar grote afkeuring uit, toen
zij ontdekte dat Peter's ogen blauw
waren. Ik weet nu natuurlijk, dat t
kleuren-schema voor ogen in Casa
Garron grijs is.of 't donker sepia
van Beatrice Penda".
Zy keek naar een Chinese wasman
die voor de wagen uittrippelde als een
zenuwachtige krielhaan en voegde er
aan toe, op bittere toon: ,,'t Was bere
kening om Lorna van de foto af te
knippen, 't Is gelijk aan het verminken
van haar dood gezichtje"
Hij kromp ineen, niet in staat te
antwoorden, noch 't te weerleggen.
Hij vond die Lynne Carrick uit Enge
land erg aardig. HU hield van haar re
solute openhartigheid. Zy droeg geen
masker; zy had maar één gezicht
en dat was een beelderig en moedig
gezicht, een gezicht waarop waar
heid te lezen stond. HU hield van haar
hartstochtelijke trouw, haar tedere
oogopslag, beur haar, haar stem en de
manier waarop ze je aankeek. Zij was
als koele morgenstond na de hete,
zwoele tropische nacht; zy was als de
zuivere zeewind na de exotische broei-
kaswarmte van Panama.
Zij was als frisse lucht. Zy was om
je heen als een heerlijke parfum.
Maar Bryce, ook, was trouw en zei:
„U hebt uw zaak bepleit. Staat u mij
toe. dat ik het nu de mijne doe?"
„Ik wil dit zelfs graag", zei ze ern
stig.
„Toen Michael naar huis s"'"-eef om
ons over zij verloving te vertellen, was
de positie van mijn moeder moeilijk.
Zij wist dat dit een slag voor Beatrice
was; ik geloof dat zjj h t eigenlik
héél zwaar had terwille van Beatrice,
behalve dan nog haar teleurstelling
die groot was. M ede'- "-as tvoe, d r
de dingen in haar verbeelding steeds
groter laat worden, tot zij hun werke
lijke proporties verliezen. Ik veronder
stel. dat het in dit geval zo gebeurde.
Zij zag hoe ongelukkig Beatrice was,
het liet haar niet meer los, zelfs haar
eigen teleurstelling kwam erdoor op
de tweede plaats. En inplaats van de
zaak vierkant onder ogen te zien zoals
u gedaan zoudt hebben, maakte zij Mi-
cael's huwelijk tot iets waarover men
niet sprak in het huisgezin. Zij waarde
rond in een staat van geestelyke rouw
over Beatrice's dode liefdesgeschiede
nis, de deuren afsluitende, alle reten
verzegelend, zodat uw zuster nooit bin
nen zou komen. Alles, wat Beatrice er
aar herinnerde werd verwijderd of uit
gewist. 't Was alles goed bedoeld
goedheid die te ver ging. „Toen, zei
hy, viel Michael dood. Mijn moeder
en Beatrice waren onafscheidelyk, sa
men hun smart verdelend. En tenslotte
kwam u met Peter en voor zolang
moesten de deuren geopend en de ze
gels van de reten verwijderd worden.
Herinneringen kwamen binnenstro
men, en dat was een marteling voor
myn moeder, omdat het een marteling
voor Beatrice was. Ik weet wat het
is, ik heb het zelf doorgemaakt: die
vreemde foltering zonder pijn, die je
voelt als je de wonden van een ander
ziet".
Hij zweeg, lachte even en zei: „Al
dat gepraat; maar maak ik het u dui
delijk"?
Volmaakt", zei zij, maar zij had er
aan toe kunnen voegen: „Er zijn an
dere dingen, die ik ook begrijp. Bij
voorbeeld: hoe handig Beatrice de ge
voelens van je moeder heeft onder
mijnd en er op heeft geaasd en dat
sedert het ongeluk, ze zich als een
bloedzuiger aan jouw geweten heeft
vastgezogen en zich zal vastzuigen
als je haar laat begaan als een
bloedzuiger aan je hart, daar Michael
er niet meer is. Ik begrijp haar soort
van macht,, die fluwelige tyrrannie,
die voortvloeit uit een geest zo koud en
berekend als er te vinden is. En heel
duidelijk zie ik het gebrandschilderd
raam waarop zij verschijnt als een on
sterfelijke heilige en de barsten
daarin. En niemand, die op twee voe
ten rondloopt, is meer meester over de
levens van andere mensen dan zij, die
daar zielig teneer zit in haar zieken-
wagentje'.
Ja, die dingen waren haar duidelyk,
en zij voerden tot één slotsom: de
grondslag van vijandigheid in de Casa
Garron was het werk van Beatrice
Penda. Een wolvin in schaapsvacht!
Bryce's stem onderbrak haar over
peinzingen: „Ik dank u dat u het be
grepen heeft en het lykt mij, dat er
niets meer aan toe te voegen is: behal
ve dat, als ik mijn zin had gehad, u
nu niet op weg zoudt zyn geweest
naar hotel Rios".
„Dank u", zei Lynne. „Maar wat is
de reden, dat u geheel op mijn hand
bent?"
,,'t Zou", zei hij met iets wat op een
glimlach leek „om uw haar kunnen
zyn".
„Bent u zo gevoelig voor myn soort
van haar?"
„Dat schijnt zo. Een blik en ik was
gewonnen. Hoe noemt u de kleur?"
„Bruin", zei zy „of donker-blond".
„Ik heb liever bruin. Tussen haakjes:
zoudt u het erg vinden, indien ik u
Lynne noem? Per slot van rekening
kan ik toch een verre familierelatie
aanwijzen".
„Waar zijn namen goed voor, als men
ze niet gebruikt?" Zij zuchtte onwille
keurig: „Het is prettig een vriend in
Panama te hebben".
Hij reed de wagen langs het trottoir,
zeggende: „We zijn er".
Zij keek en zag in dunne letters van
blauw neon boven een overladen ver
gulden boog: Hotel Rios. Hij hielp haar
uit te stappen, leidde haar door de
draaideur, en zij kwamen door een
geraffineerd ingerichte hall met veel
krullen en stroomlijnen, tafels van ge
vlamd hout, stalen stoelen, een char
treuse-kleurig tapijt, indolente mode
poppen en muziek, alles omhanper
door een blauwige nevel van sigaren
rook. Helemaal aan het eind achter een
glazen deur, was een witte binnen
plaats met zonlicht en rose oleanders
in potten.
In de portiersloge zei hij tegen de
portier: Er is telefonisch een kamer
besteld voor mejuffrouw Carrick".
De portiêr keek naar juffrouw Car
rick en keek veel te bewonderend.
(Wordt vervolgd)
De Franse regering heeft de Ameri
kaanse autoriteiten voorgesteld de in
NAVO-verband opererende Franse
eerste-linieluchtstrijdkrachten zodanig
uit te breiden, dat in 1956 de huidige
sterkte met vyftig procent zal zijn toe
genomen. Hierdoor zouden de ter be
schikking van de NAVO staande Fran
se luchtstrijdkrachten van 1500 op 2300
toestellen worden gebracht. Frankrijk
zou hebben voorgesteld dat de Ver
enigde Staten voor een bedrag van
1.371.000.000 dollar aan de kosten dezer
voorgestelde uitbreiding zullen bij
dragen.
Het Nederlands Bondselftal, dat Zon
dag 31 Mei tijdens de Olympische Dag
in het Olympisch Stadion te Amster
dam tegen Bolton Wanderers speelt, is
als volgt samengesteld: Van Raalte
(Blauw Wit); Cools (RBC) en Oden-
thal (Haarlem); Van Schijndel (SVV),
de Voogd (Haarlem) en Klaassens
(VVV); Van Overbeek (BW), van
Beurden (BW), Angenent (Storm
vogels); N. N. en Luiten (DOS). Re
serves: Dufourne (Sparta), Boskamp
(Ajax), Dahrs (Blauw Wit) en Luppens
(Stormvogels). De linksbinnen zal
later worden aangewezen.
Het elftal van de Bolton Wanderers
ziet er als volgt uit: Hanson; Ball en
J. Higgins; Neill, G. Higgins en Ed-
wards; Pilling, Mair, Wheeler, Hassall
en Langton.
FRIEDERIKE, een operette van
Franz hehar. Het verhaaltje speelt
in 1770 en de student Johann Wolf
gang Goethe speelt er een be
langrijke rol in. Maar van veel
meer betekenis is de frisse, echt
Weense muziek, die Lehar hier
voor heeft geschreven. In dit op
zicht heeft hij de traditie van zijn
vaderstad en van zo vele vooraan
staande componisten van lichte
muziek waardig voortgezet. Men
oordele zelf. Vrijdag 20.20 over
Hilversum l, 402 m).
VRIJDAG 29 MEI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde mu
ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. 9.00
Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35
Waterstanden 9.40 Gram. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Pianorecital. 11.30 Gram.
12.00 Idem. 12.30 Land- en Tuinbouw-
mededelingen. 12.33 Gram. 12.59 Klok
gelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Mandoline En
semble. 13.45 Gram. 1400 Schoolradio.
14.30 Gram. 15.20 Voordracht. 15.40 Ne-
gro-spirituals. 16.00 Causerie over kamer
planten. 16.15 Gram. 17.00 Amus.muziek.
17.30 Mil. reportage. 17.40 Gram. 17.45
Fries programma. 18.00 Gram. 18.10 ld.
18.30 Spectrum v. h. Chr. Organisatie- en
Verenigingsleven. 18 45 Gram. 19.00 Nieuws
en weerberichten. 19.10 Regeringsuitzen
ding: Verklaring en Toelichting. 19.30
Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 „Friede-
rike", zangspel. 21.45 „Gedachten bij de
Romeinen over een Heilsrijk en over een
Heiland", causerie. 2200 Pianotrio. 22.25
Kunstrubriek. 22 45 Avondoverdenking.
23.00 Nieuws en SOS-berichten. 23.15
Evangelisatie-uitzending in de Franse
taal. 23.30—24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM II. 298 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO,
16.00 VARA, 19.30 VPRO. 21.00 VARA,
22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gymnastiek. 7.30
Gram. 8 00 Nieuws en weerberichten. 8.18
Gram. 8.50 Voor de huisvrouw 9.05 Gram.
9 40 Voor de kleuters. 10-00 „Kinderen
en Mensen", causerie. 10 05 Morgenwij-
oing. 10.20 Gram 10 30 Schoolradio. 10.50
Orgel en zang 11.20 Radiofeuilleton. 1L40
Vioolrecital. 12.00 Metropole-Orkest. 12.30
Land- en Tuinbou vmededelingen. 12.33
Sport en prognose. 12 48 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.
13 20 Dansmuziek. 14 00 Voor de vrouw.
'4.20 Philharmunisch Sextet. 14.50 Boek
bespreking. 15.10 Sopraan en piano. 15.30
L.ichte muziek. 16.00 Gram 16.30 Voor de
leugd 17.00 Gram 17.20 Muzikale cause
rie. 18 00 Nieuws. 18 15 Felicitaties. 18.45
Achter de horizon". 19.00 Meisjeskoor.
9 15 Orgelspel. 19 30 De kroning van
Koningin EllSHbeth II. 20 55 Nieuws. 21.00
Uitlopers v. d. Parnassus. 21.30 „Bur
gers. boeven en brigadiers", klankbeeld,
2150 Gram 22 05 Buitenlands overzicht.
22.20 Lichte muziek 22 40 „Vandaag",
"auserie. 22 45 Avondwijding 23 0®
Nieuws. 23.1524.00 Kamerorkest.