Joegoslavië is een grensgebied tussen Oost en West Sinds vorig jaar open voor toeristenverkeer De Balkan leeft LONDEN IN FEESTKLEED Geestelijke vrijheid Het Joegoslavië van Tito is nog maar matig op het toerisme ingesteld Romeins paleis Dalmacya MET VACANTIE Kleurige versiering verdrong het grijs Bevolking gaat blijmoedig Kroningsweek in Ter overdenking ZATERDAG 30 MEI 1953 EUR?PA ecn intcressanter gebied denkbaar dan de Balkan: tien mengelmoes van volkeren en cultuur-invloeden, waar bovendien een eeuwenlange Turkse overheersing zijn stempel heeft gezet; het enige gedeelte van Europa, waar de Islam zich tot op de huidige dag heeft kunnen handhaven. Joegoslavië, na de eerste wereld- oorlog ontstaan als een koninkrijk vol innerlijke tegenstellingen; tijdens de Duitse bezetting in verschillende partijen uiteen gereten, totdat ten- slotte een krachtige figuur als Tito er in slaagde een eenheid te herstellen, een eenheid zelfs, waarin de aloude spanningen tussen Kroaten, Serven en Montenegrijnen goeddeels zijn vervangen door een zeer sterk algemeen nationaal bewust zijn. Na de oorlog bij het communistische kamp aangesloten, brak Tito in 1948 met de Russen en glipte onder het IJzeren Gordijn door. Thans, sinds het vorig jaar, heeft hij ook zijn grenzen opengesteld voor Westers toeristenverkeer. HET belangwekkendste gedeelte van Joegoslavië ligt in het woeste, grillige bergland. Zodra men de Sava overgestoken is, betreedt men de ech te sfeer van de Balkan, grensgebied tussen Oost en West. Het felst komt tiet contrast misschien wel naar vo ren in Sarajevo, de hoofdstad van Bosna en Hercegovina. Het Westelyk Stadsdeel met imposante regeringsge bouwen op grote hotels; maar direct voorbij Begova dzamjja, de grote mos kee, die markante Turkse wijk met smalle steegjes van vervallen houten huisjes, waar de handwerkslieden in de open winkeltjes hun ambacht drij ven. Koperslagers, sandalenmakers, bezembinders, fezmakers, allen in wij ken bjjeen. Daar is ook de dagelijkse markt, waar de boerenvrouwtjes uit de omgeving in hun wijde harembroe ken met een zwaar beladen ezeltje of een grote mand op het hoofd de producten van het land voor luttele dinaren aan de man komen brengen. Grote bergen paprika, het nationale gerecht bij uitstek, manden vol drui ven, massieve meloenen met rood vruchtenvlees. Een bakker zit ach ter zijn broden en een meisje doet de ronde met een karretje met verschil lende wijnen. In een ander hoekje heeft een verschrompeld vrouwtje haar he le voorraad op de straat uitgestald; twee bosjes peen, een handje bonen, ten bakje met wat gemalen paprika, een kluit scherpe witte kaas en een kannetje dikke zure melk Zo wacht se geduldig of er iemand wat wil ko pen. Zo niet, dan neemt ze alles maar weer mee naar huis en probeert het de volgende dag nog eens. EVEN BUITEN het Westelijke stads deel staat het grote museum, met een Uitgebreide verzameling archaeologi- sche vondsten, oude munten, gebruiks voorwerpen, grafstenen en inscripties. De ethnologische afdeling toont een verscheidenheid van prachtige, rijkver sierde klederdrachten. Wanneer men echter de dalen van Bosna en Herce govina bereist, ziet men deze ook nog overal in de kleine dorpjes, waar de bevolking op haast middeleeuwse wij- te haar bestaan leidt. Ergens ter zijde van de weg in het arme Hercegovina klinkt de typische nasale zang van een vrouw, een weemoedig lied dat haast Oosters klinkt met de langzaam op en neer gaande, telkenmale even tremu lerende stem. Ze zit daar op een steen te spinnen met behulp van een stok met een pluk wol en een klein has- peltje, waarop zij de juist gevormde draad handig wikkelt. Ondertussen trachten haar koe en twee magere gei ten een enkel eetbaar sprietje te vin den op de stenige berghelling, waar verder slechts distels en bramen groeien. Tientallen kilometers kan men verder trekken, zonder een menselijk wezen te ontmoeten. Maar dan ziet men door een bocht van de weg ineens weer zo'n oude man opdagen, met een ezeltje en een zware bijl op de schou ders. Hij heeft alleen een wijde, vuile broek aan met een paar scheuren; het gebruide bovenlichaam ontbloot. Droevig is de aanblik in dit troos teloze onherbergzame geërodeerde land, wanneer er een zware regenbui is gevallen. De rivierbeddingen, die anders droog liggen, veranderen in woedende, alles vernielende modder stromen. Maar ook over de akkers storten zich dan ware watervallen, brovnik zo karakteristieke trapstraat ken beveiligde haven ligt. Op deze hoofdstraat komen ook de voor Du- jes uit. Wanneer men aan het einde rechts af slaat, komt men langs het fraaie dogen-paleis weldra midden in het marktgeroes, dat om twaalf uur weer verstomt. Dan ligt het ruime plein verlaten en houdt ieder rust. Pas om een uur of vier gaan de winkels hun deuren weer openen herneemt de bedrijvigheid haar gang. MINSTENS even interessant is de havenstad Split. In die merkwaardige Grad, achter de met palmen begroeide Boulevard langs de haven met de vele kleine vissersboten, heerst een wel zeer specifieke sfeer. Nog overal in de drukke, smalle steegjes leeft de herin nering aan de oude Romeinse neder zetting rond het eens zo grootse paleis van keizer Diocletianus. Midden in de stad staan de resten; zuilenrijen, een kapel en een binnenplaats, die wordt afgesloten met een indrukwekkend fronton, waarheen een brede trap om hoog voert. Links staat de beroemde sfinx en rechts is een gezellig terras je, waar men rustig bij een kannetje In Mostar, de hoofdstad van Hercegovina en bekend door de oude stenen Turkse boogbrug, waaraan de plaats ook haar naam ontleent Most is brug), vindt men vele van die karakteristieke straatjes, waarvan door de haast middeleeuwse entourage een wel zeer bijzondere bekoring uitgaat. planten en vruchtbare aarde wegspoe lende; dat is de schaduwzijde van dit fantastische, grillige, naakte bergland. TUSSEN de agaven en cypressen door blinkt daar als een hei-wit ver in de aangolvende, groene zee voor uitgeschoven bastion de parel van de Adriatische zee - Dubrovnik. Statig rijzen de zware, imposante wallen uit het schuimende water op. Aan de voet van de rotsen spelen bruingebrande meisjes en een vrouwtje daalt via een klein poortje met een mandje af om wat wasgoed uit te spoelen. Het eeuwenoude stadje zelf be- reedt men door een pittoresk poort je, waarachter zich de ruime met grote steenplaten geplaveide hoofd straat uitstrekt, aan het andere einde afgesloten door een hoge klokketoren, waarnaast de oude, met vestingwer- zwarte Turkse koffie de klassieke om geving op zich kan laten inwerken. Wanneer men zijn weg vervolgt, komt men achter die imposante gevel, via de „Vestibule", zoals een naam bordje aangeeft, in een stadsdeel, waar de armoedige vuie steegjes eens statige gangen van het trotse paleis onder en over elkaar voeren; de Tijdens de middagpauze heerst overal rust. Op de hof van Begova dzjamija. de belangrijk ste moskee van Sarajevo, koes tert een gelovige zich in het milde zonnetje, dat langs de bladeren van een zware eik valt. Een voorbijganger blijft even staan om een praatje te maken. huidige bouwsels steunend op de Oude fundamenten. Midden in de grad ligt de ruime Na- rodni Trg (het Nationale plein), waar dat typische stadhuisje staat, in een Bil HET OPMAKEN van de vacantie-plannen passeren tal van mogelijkheden de re vue. In het binnenland het strand. Zuid-Limburg, de Ve- luwe, Loosdrecht, de Friese meren, Achterhoek, teveel om op te noemen; wanneer men het wat verder wil zoeken: de Ar dennen, Zwitserland, Parijs of de Rivièra. Reeds hebben wij in een paar artikelen de pers pectieven van enkele landen nader toegelicht. Echter zijn er, naast de algemeen gezoch te oorden, nog tal van andere. Zo komt bijv. Spanje meer en meer in de belangstelling. Er zijn ook mogelijkheden, welke slechts weinigen kennen, als Wenen, dat metj gemakkelijk kan bezoeken, ook al ligt het in de Russische zone. Ook Zuid- slavië is zo'n onbekend land; een onzer verslaggevers heeft daarheen een reis gemaakt. In nevenstaand artikel geeft hij een indruk van de toeristische aspecten. hoek yan het plein alsof men niet wist, waar het anders te zetten, 's Avonds stroomt daar de gehele mannelijke en vrouwelijke jeugd van de stad samen; men flirt en maakt gekheid bij de mu ziek uit de luidsprekers. (Van onze correspondent te Londen) H et feestkleed van londen is zo goed als klaar gekomen. De laatste hand wordt aan de plooitjes en strikjes gelegd. In koortsachtige haast en met ongekende ijver. Want Dinsdag zal de metropolis er op zijn voordeligst uit moeten zien. Dinsdag, de kroningsdag, de dag, waarop koningin Elizabeth II een zegetocht door het hart van haar hoofdstad zal maken. De hele stad, van het centrum af tot de buitenwijken toe, is schoongepoetst, of met rijke versierselen behangen. Langs de kronigsroute en langs de straten, waardoor de koningin in de loop van de volgende week haar rijtoeren hoopt te maken, ziet het feestkleed er natuurlijk het meest uitbundig uit, maar in de wijken, door welke de wagen van de vorstin niet zal komen, hebben de beivoners toch ook hun best gedaan. Men ziet portretten van de zevenentwintig jarige koningin in de étalages, kronen, monogrammen (E II R), guirlandes etc. De gevels van talrijke huizen zijn met veelkleurige vlaggetjes gepavoiseerd en van de daken, de balkonnetjes of uit de ramen wapperen de trotse „Union Jacks". EEN TYPISCHE VLAG. die vlag van het Verenigd Koninkrijk. Men is er zo langzamerhand aan gewoon ge raakt, maar als men het Engelse dun doek goed bekijkt en met andere na tionale vlaggen vergelijkt, dan komt men toch steeds weer van haar gecom pliceerdheid onder de indruk. Drie kruizen zijn er in verwerkt: het rode kruis van St. George; het witte kruis van St. Andrew en het eveneens rode kruis van St. Patrick. Tezamen symbo liseren ze de vereniging van resp. Engeland, Schotland en Ierland. Drie vlaggen op één vlag dus, waarbij met het oog op de kleurverdeling grote stukken zijn weggelaten. Naast de gecompliceerde „Union Jack" ziet men ook overal de dundoe ken van Australië, Nieuw Zeeland, Ceylon en de andere landen van het Gemenebest. Daarnaast bemerkt men nog ontelbare „fancy"-vlaggen en na tuurlijk de vlaggen en spandoeken met de symbolen van Engeland. Schotland, Ierland of Wales er op. Engeland: een luipaard of een Tudor-roos; Schotland: een leeuw of een distel; Ierland: een harp of een klavertje-drie; en Wales tenslotte: een draak. In een drukkende warmte hebben we dezer dagen een tocht langs de kro ningsroute gemaakt, en getracht al dat bonte gewemel van kleuren te verwer ken. Dit is ons nogal moeilijk gevallen, want, behalve dat alle systeem aan de decoraties ontbrak, waren ze hier en daar zo afgrijselijk lelijk, dat we zo nu en dan het gevoel hadden op een ker mis te zijn. Maar enfin, over smaak valt nu eenmaal niet te redetwisten. We zullen daarom ook geen détail-cri- tiek leveren: niet alleen, omdat zij de sfeer bederven zou, maar ook, omdat men geen hoofdstad ter wereld stijl vol versieren kan. als iedereen het zo'n beetje op eigen houtje tracht te doen. Onze algemene indrukken komtn ongeveer op het volgende neer: Parlia- mant Square: een woud van tribunes sommige zijn zes etages hoog! waartussen honderden rhododendrons bioeien; The Mali: een renbaan met triomfbogen en reusachtige gouden leeuwen en kronen, waar men elk ogenblik verwacht Ben-Hur tegen te komen; Oxford Street: een drukke ker mis met schreeuwende reclames, en winkeliers, die voor een uitstekend kroningscomplex zorgen; Regent Street; P)E STRIJD voor de vrijheid is altijd een van de sterkste drijfveren ge weest tot verandering in de mensenwe reld. Wij beleven in onze dagen het streven van de Aziatische en Afrikaan se volkeren naar zelfstandigheid. Maar ook als wij de redevoeringen van de staatslieden van andere landen lezen, valt het op, hoe zeer de verdediging van de vrijheid allen ter harte schijnt te gaan. Daarbij gaat het om meer dan alleen nationale vrijheid: vrijheid van gebrek en vrijheid van vrees bijvoor beeld zijn door de Verenigde Naties aanvaard als enkele d fundamentele „mensenrechten". De handhaving van deze economische geestelijke vrijheid is een moeizamer en langduriger werk dan een nationale bevrijdingsstrijd. Maar ook dit meer diepgaande stre ven met politieke middelen naar echte vrijheid voor ieder mens - hoe onmis baar ook - kan ons de ware vrijheid niet geven. Dat blijkt alleen al bij die „vrijheid van vrees", ook al zouden de Verenigde Naties er tenslotte in slagen om overal zo'n perfecte staatsinrichting te scheppen, dat niemand zich meer be dreigd hoeft te voelen, de vrees zelf is daarmee nog niet voorgoed verdreven. En omgekeerd hebben de dagboeken van gevangenen ons er van overtuigd, dat ook achter het prikkeldraad van een concentratiekamp een mens zich geestelijk vrij kan weten. Wij moeten innerlijk deel hebben aan een andere vrijheid, willen wij in staat zijn, om die uiterlijke vrijheid op de juiste wijze te waarderen en om haar werkelijk te kunnen helpen opbouwen. Het Pinksterverhaal uit de bijbel, waarnaar deze week door zovelen werd geluisterd, laat ons naast veel andere dingen ook iets zien van deze vrijheid. Enkele eenvoudige Joodse mannen ge ven er blijk van, vrijmoedig te kunnen getuigen van hun geloof. Dat lijkt heel weinig, maar het is een eerste blijk van geestelijke vrijheid. Welke Chris ten, die zich in een omgeving bevindt, waar men critisch staat tegenover het geloof, kent niet iets van spreekangst, vrees voor de mensen? De Geest van Christus, de Heilige Geest, heeft de macht deze vrees te verdrijven. In dit geloof zullen ook andere angstgevoelens verdwijnen, terwijl door ons getuigenis anderen zullen kunnen delen in deze bevrijding. Op de achtergrond van dit vrijmoe dige spreken ligt nog een diepere be vrijding. De bijbel vertelt ons, dat deze mannen spraken over de „grote daden van God", over hun ontmoeting met Jezus Christus. Onze grootste on vrijheid bestaat blijkbaar daarin, dat wij allen vervuld zijn van onze eigen daden en niet van de daden van God. Wie zelfverzekerd denkt, dat eigen leven wel in grote lijnen goed te noe men is en dat hij daarbuiten niets nodig heeft, die berooft zichzelf van de echte geestelijke vrijheid. Alleen Gods Heilige Geest kan ons losrukken uit deze deugdzaamheidswaan en kan ons tonen, dat hét vertrouwen op Zijn werk werkelijk vrij maakt. Vrij van vrees voor de mensen niet alleen. Vrij ook van doodsangst en vrees voor de toekomst, want „Waar de Geest des Heren is, daar is vrijheid" (2. Kor. 3 17). C. PETRI. een Romeinse straat, gereed gemaakt voor de opmars van zegevierende heirscharen; Whitehall. een langge rekt terras met Meipaien, waar de mensen voor 'n sixpence de kurassiers- helmen uit de top mogen halen. Dank zij of moeten we zeggen: ondanks? dit alles is Londen er be slist gezelliger op geworden. De don kere gevels zijn achter vrolijke kleu ren verborgen en opgewekte mensen massa's bewegen zich golvend door de straten. Niemand moppert, als de bus sen er drie kwartier over doen om van Piccadilly Circus naar Marble Arch te komen, en iedereen zegt glimlachend „sorry", als hij door een gentleman op de tenen wordt getrapt. De Londena- ren gaan hun vermoeiende kronings week met blijde gezichten in. Zelfs de lantaarnpalen schijnen plezier te heb ben. want ze hebben alle een nieuw verfje gekregen. In de dalen van het ontoegankelijke bergland van Bosna werkt de bevolking veelal nog in kleurige klederdrachten met primitieve werktuigen. Deze vrouw staat uren achtereen op het erf voor het houten huis een vezelgewas te kloppen, om zo de vezels vrij te maken. HET BUITENLANDSE TOERISME in Joegoslavië is nog vrij beperkt. Et zijn enkele gezochte toeristen-oorden als b.v. Bied Rab en Opatija, de Rivièra van de Adriatische zee maar goedkoper. Verder naar het Zuiden en meer het binnenland in ziet men zelden buitenlanders, eigenlijk is het geen wonder, want de verbindingen zijn uitge sproken slecht. Behalve in Slovenija en de grote autoweg van Zagreb naar Beograd, zijn de steenslagwegen vrijwel onberijdbaar. Spoorwegen zijn er in het ontoegankelijk bergland weinig; voor een deel smalspoor. Overigens een dienstregeling van twee trei nen per dag is al mooi, als er tenminste niet net een brug kapot is en er helemaal geen trein rijdtDan installeert een ieder zich op het station en wacht af. HET IS TROUWENS in het geheel geen uitzon dering, dat er 's avonds voor de ingang van een station enige vrouwen of mannen op straat liggen te slapen! Haast heeft men er nooit; voor een treinreis van ruim honderd kilometer, kan men gerust een hele dag reserveren. Moet men een grotere afstand afleggen, dan kan men beter een vliegtuig nemen, vaak komt het niet eens zo erg veel duurder. JOEGOSLAVIË heeft een communistisch re giem. De toerist zal daar echter weinig hinder van ondervinden. Wat het eerste opvalt, is het vele vlagvertoon; in alle winkels en openbare gebou wen levensgrote portretten van maarschalk Josip Broz Tito, overal leuzen als „Zjivio drug Tito" (Leve kameraad Tito) en permanent in lantaren palen ingebouwde luidsprekers. Een groot deel van wat wij middenstandsbedrijven noemen, is in coöperaties verenigd onder een rayonsgewijs gecentraliseerd directoraat; daar naast bestaan in enkele bedrijfstakken, voornamelijk reparatie- werkplaatsen e.d., nog zelfstandige ondernemers. De prijzen van levensmiddelen liggen door elkaar genomen op hetzelfde niveau als in Nederland, wat voor het buitenland dus goedkoop is. Tex- tielprijzen, schoenen, luxe artikelen enz. zijn echter schrikbarend duur. Wanneer men de zeer lage lonen daar tegenover stelt, hoewel een in gewikkeld stelsel van kortingen daarin iets tege moet komt, behoeft men zich niet langer te ver bazen over de naar onze begrippen armoedige levensstandaard. MEN HEEFT voor Joegoslavië een geldig pas poort met een visum nodig ,wat kan worden aangevraagd bij het gezantschap aan de Groot Hertoginnelaan 30 te 's-Gravenhage. De kosten bedragen 5.70. Men dient daartoe twee pasfoto's en een cheque op de Joegoslavische Bank over te leggen. Een dergelijke cheque wordt verstrekt door de Nederlandse Bank te Amsterdam en Rot terdam, eventueel door tussenkomst van een de- viezenbank. Het visum wordt op een aantal dagen gesteld, afhankelijk van het bedrag van de cheque; voor iedere 10 één dag. Voorts heeft men voor Duitsland een doorreis-visum nodig (gratis), wat echter per 1 Juli komt te vervallen. De cheque kan men in Joegoslavië op alle kan toren van „Putnik", het officiële staatsreisbureau, of bij een bank inwisselen voor dinaren. De kosten van een treinreis naar het Joego slavische grensstation Jesenice bedragen: retour 3de klasse 115, 2de klasse 180. Een KLM-retour naar Zagreb kost 496.80. In Joegoslavië heeft men op alle vervoersmiddelen met een toeristen visum 50% reductie. Een retour 1ste klasse per trein van Jesenice naar Rijeka kost daardoor bijv. 25.55. (Derde klasse reizen moet beslist worden ontraden). Door de grote omwegen, welke de spoorlijnen maken, komt vliegen vaak op onge veer gelijkwaardige tarieven. Een retour Zagreb- Dubrovnik kost bijv. 9000 Din (zonder de kor ting, 1 din. is ongeveer 1yt cent); retour Zagreb- Beograd 6000 din. Naar plaatsen langs de Dalmatische kust kan men beter per boot dan per spoor reizen. Dagelijks varen van Rijeka fraaie salonboten naar Split (een hele dag varen) en verder. Zo'n dagreis kost 1ste klas n kleine twintig gulden, 2de klas nog aanmerkelijk minder. De hotels zijn in een aantal klassen ingedeeld, waarvan de prijzen landelijk zijn vastgesteld. Een kamer in klasse A kost 900 din; met pension 1410 din; klasse B hesp. 630 en 1010 din; klasse C, 480 en 780 din. Voor kamperen is het land ideaal, vooral Slo venija. Het is vrijwel overal toegestaan, zonder dat vergunningen vereist zijn. In het rotsachtige Dalmacija is het echter vaak moeilijk een plekje te vinden. Door „Putnik" worden meerdaagse touringcar- en bootreizen georganiseerd door het gehele land, waarvan de prijzen naar gelang de duur (II16 dagen) van 19.000 tot 30.000 din. variëren. Wanneer men mocht besluiten een bezoek te brengen aan dit merkwaardige land, dient men daarbij te aanvaarden, dat men niet dezelfde toeristische eisen kan stellen, als in de meer be kende landen. Organiseren kan men er nu eenmaal niet, ook niet bij Putnik. Wanneer men iets niet weet, zegt men er maar wat, zodat de toerist wel eens op onvoorziene siuaties moet rekenen. Maar heeft men de bekoorlijkheid geproefd, dan komt men er terug!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 9