Parlementair karwei dat ruim
drie jaar tijdsvergde
FEIT
ffet gescfisnk
M vader
.stralend
maakt..
Dividendbeperking kan worden
afgeschaft
De Tweede Kamer deed viertal
wetsontwerpen af
Nederland wijzigt de Grondwet (1)
Staatscommissie diende een
tussentijds rapport in
Overgangstijd van een jaar
is noodzakelijk
Geen twee derde der zetels in
Huis van Afgevaardigden
Negen onderwerpen
aangesneden
Nieuwe schepen voor
onze marine
Maatregel is van
geen belang meer
Moeilijk uur voor De Gasperi
Nu 1.300.000 twijfel-
stemmen in 't geding
Gunstig tijdstip
Derde Kamer
Meer leden
en commentaar
Sociaal-Economische Raad meent:
Het Vondelpark werd
gemeentebezit
Geen plannen tot legering van vreemde
troepen in Nederland
Registerpand verworpen
Nog geen productschap
voor zuivel in zicht
M-J'Har.dse zaakgelastigde
van Sofia naar Joegoslavië
(Van een bijzondere medewerker)
DE STATEN-GENERAAL IN DEN HAAG hebben zojuist de
laatste van een lange reeks beslissingen genomen met betrekking tot
een groots opgezet plan van de Regering, dat beoogde een aantal
ingrijpende veranderingen in de Grondwet aan te brengen. Aan die
beslissingen zijn zeer uitgebreide schriftelijke zowel als mondelinge
gedachtenwisselingen tussen de beide Kamers en de Regering vooraf
gegaan. De koninklijke boodschappen, de teksten der wetsontwerpen,
de memories van toelichting, de voorlopige verslagen, de memories van
antwoord, de adviezen van de landsregeringen van Suriname en de
Nederlandse Antillen en van de gouverneur van Nieuw-Guinea, de
amendementen, de moties, de nota's der ministers en tenslotte de han
delingen, die betrekking hebben op dit plan, vormen een bundel
drukwerk, zó omvangrijk, zó ingewikkeld, zó bloeiend somtijds, dat
het zich als een roman laat lezen: de roman van een worsteling tussen
de wetgevende en de uitvoerende macht, waarin de eerste niet alleen
heeft getoond de sterkste te zijn als het er op aankomt, maar ook zich
los te kunnen maken van partijdogma's en partijdiscipline. Zij heeft
het merendeel der voorgestelde wijzigingen na rijp beraad en dat is
nu eens geen holle frase van de regeringstafel geveegd. Slechts één
enkele verandering heeft zij goedgekeurd, maar dat is dan ook de
belangrijkste van alle.
GAAN WIJ terug tot het prille
begin van het onderhavige plan, dan
komt de datum van 17 April 1950 naar
voren, toen onder voorzitterschap van
mr J. R. H. van Schaik bij kon.
besluit een staatscommissie in het
leven werd geroepen met de opdracht
de regering van raad te dienen om
trent een wenselijk geachte herziening
van de Grondwet. Deze commissie
bestaat uit een aantal staatsrechtsge
leerden en politici-uit-de-practijk, die...
nog steeds doende zijn alle verschijnse
len en gebeurtenissen te bestuderen,
waarop de wenselijkheid van beoogde
herziening zou moeten steunen. De
heren zitten nog geregeld met de
bestaande Grondwet in de hand ge
bogen over de rapporten, de beslui
ten en de overeenkomsten teneinde
dat fundamentele staatsstuk van 1848
voor de zoveelste maal met de wer
kelijkheid te confronteren om te zien,
waar nu de wrijfpunten liggen, die
moeten worden weggenomen.
Toen deze commissie dan een eind-
weegs gevorderd was met de bestu
dering van het geheel van vraagstuk
ken en met het op schrift stellen
van het van haar verlangde advies,
verzocht de Regering haar een tus
sentijds rapport uit te brengen, op
dat nog in het voorjaar van 1952
een reeks Grondwetswijzigingen aan
de Staten-Generaal ter beoordeling zou
kunnen worden voorgelegd. Waarom
deed de Regering dat? Was er haast
bij de beoogde algehele herziening?
Kon zij niet rustig afwachten tot de
commissie een eindrapport zou hebben
voltooid en ingediend? Natuurlijk kon
dat wel, maar het veranderen van de
Grondwet is heel wat moeilijker en
ingewikkelder dan het tot stand bren
gen van een gewone wet; vandaar dat
het wel eens wenselijk is een gunstig
tijdstip uit te kiezen.
In de eerste plaats meende zij, dat
er eenvoudiger manier gevonden moest
worden omde Grondwet te wijzigen.
Immers, nu men Kamerontbinding we
gens Grondwetwijziging telkens laat
samenvallen met periodieke Kameront
binding wegens de gewone vierjaarlijkse
vernieuwing van de volksvertegen
woordiging, komt er van de grondge
dachte van 1848, volgens welke het volk
zélf moet oordelen over een beoogde
Grondwetswijziging, niets meer terecht,
want als het volk ter stembus trekt en
zijn keus bepaalt, denkt nauwelijks een
handvol kiezers aan die Grondwetswij
ziging. De grote meerderheid laat zich
leiden door overwegingen, die daar in
de verste verte niets mee te maken
hebben. Vandaar het voorstel der com
missie om een Kamer voor Grondwets
wijziging in te stellen, een Derde Kamer
der Staten-Generaal naast de Eerste
en de Tweede. Die Kamer zou recht
streeks door het volk worden gekozen
telkens als er een Grondwetswijziging
aanhangig zou worden gemaakt en na
die behandeld te hebben zou zij ter
stond worden ontbonden.
De onmiddellijke invloed van het
volk op elke Grondwetswijziging zou
dan weer zijn gewaarborgd, de Eerste
en de Tweede Kamer zouden haar nor
male werkzaamheden kunnen voortzet
ten en de Regering zou niet behoeven
af te treden. Een even stoutmoedig als
belangwekkend denkbeeld van grote
practische betekenis. Als het zou wor
den aangenomen, zou Nederland het
enige land ter wereld zijn met een uit
drie Kamers bestaande volksvertegen
woordiging.
ZULK EEN GUNSTIG tijdstip doet
zich telkens voor ongeveer een half
jaar voor er weer Kamerverkiezingen
moeten worden gehouden. Het is nl. zo,
dat als de beide Kamers der Staten-
Generaal een of enige wetsontwerpen
tot wijziging van de Grondwet hebben
aangenomen, de Koningin de plicht
heeft die Kamers te ontbinden, want
men heeft in 1848 aldus geredeneerd:
Grondwetswijziging is dermate be
langrijk, dat niet alleen de volksverte
woordiging, maar ook het volk zélf
daarover zijn oordeel moet uitspre
ken. Vandaar die Kamerontbinding
Immers, na de ontbinding moeten er
terstond nieuwe verkiezingen worden
uitgeschreven. En na die verkiezingen
moeten de nieuw-gekozen Kamers we
derom dezelfde wetsontwerpen in be
handeling nemen. Worden zij voor de
tweede keer goedgekeurd, dan kan
men in gemoede aannemen, dat het
volk er geen bezwaar tegen heeft,
want het heeft bij de verkiezingen
rekening kunnen houden met het feit.
dat de eerste taak van de nieuwe
Kamers de herbehandeling zal zijn van
de reeds eenmaal goedgekeurde Grond
wetswijzigingen.
Om nu geld- en tijdverspilling te
voorkomen en het regeringswerk niet
onnodig te onderbreken want er
komt nog bij, dat de Regering af
treedt telkens als de Staten-Generaal
wordt ontbonden laat men een
Grondwetswijziging sedert 1887 steeds
spelen vlak voor en vlak na een periode
van Kamerontbinding, telkens om de
vier jaar derhalve Daar zich zulk een
gelegenheid in Juni 1952 zou voordoen
wenste de Regering in het begin van
dat jaar reeds een aantal wetsontwer
pen tot wijziging van de Grondwet tn
te dienen.
NU DE ST A A I S< OM MISSIE heeft
haar niet in de strek gelaten. Zij lien
de op II luli 1951 een tussentijds rap
In de tweede plaats diende de Grond
wet aangepast te worden aan de nieuwe
rechtsorde, zoals dat met een mooi
woord heet. Het wilde zeggen, dat het
woord Nederlands-Indië geschrapt moet
worden uit de omschrijving van het
grondgebied van het- Koninkrijk. Een
heel eenvoudige zaak, die evenwel veel
stof zou doen opwaaien.
IN DE DERDE PLAATS meende de
staatscommissie, dat een Tweede Ka
mer van 100 leden, gezien de grote
toeneming van de parlementaire arbeid,
te klein is. Het aantal zou op 150
gebracht moeten worden om tot een
betere werkverdeling te kunnen gera
ken.
In de vierde plaats vond zij, dat
dienovereenkomstig het aantal leden
van de Eerste Kamer op 75 moest wor
den gebracht teneinde de verhouding
niet te verstoren.
In de vijfde plaats was de commissie
van oordeel, dat de minimumleeftijd
voor het lidmaatschap van de Tweede
Kamer van 30 op 23 jaar moest worden
gebracht. En in één moeite door kon
men dan de minimumleeftijd van het
lidmaatschap van de Provinciale Staten
van 25 op 23 brengen. Reeds sinds 1904
wordt men op 23-jarige leeftijd toege
laten als lid van de gemeenteraad en
dat heeft nooit tot moeilijkheden ge
leid. Bovendien mag men sedert 1946
op die leeftijd ook als kiezer ter stem
bus gaan.
Daar tot nu toe de minimumleeftijd
voor de beide Kamers der Staten-
Generaal 30 jaar was en de commissie
meende om van de bepaling ten aan
zien van de Eerste Kamer niet te
moeten afwijken dit lichaam toch is
wat men elders een Senaat noemt, een
Raad-der-Ouden, welks taak het is
al te gekke bokkesprongen van de jon
gere en onstuimige Tweede Kamer
ongedaan te maken achtte zij het
nodig de minimumleeftijd voor de leden
der Eerste Kamer nadrukkelijk op 30
jaar te handhaven.
In de zevende plaats oordeelde de
staatscommissie het wenselijk een ge
hele reeks van veranderingen aan te
brengen met het oog op het bevorderen
van Nederlands buitenlandse betrek
kingen. Onze op de neutraliteitsgedachte
steunende Grondwet maakt het erg
moeilijk een overeenkomst met een
andere mogendheid aan te gaan. Er
moest dus het een en ander vereen
voudigd worden, meende zij.
In de achtste plaats stelde zij de
Regering voor te doen bepalen, dat
vertegenwoordiger van revolutionnaire
geestesstromingen (lees communisten)
geen lid zouden mogen zjjn van de
Staten-Generaal, de Provinciale Staten
en van de gemeenteraden.
Aansluitend hierop deed zij dus voorts
nog het denkbeeld aan de hand de
Regering de bevoegdheid te geven be
paalde uitgaven (lees: communistische
propagandabladen) te verbieden.
De commissie had dus bepaaldelijk
niet stil gezeten. Hoe verging het nu
al haar voorstellen? Daarover het een
en ander in een volgend artikel.
In de jaren vóór de laatste wereld
oorlog, toen het tourisme zich inter
nationaal ging ontwikkelen, werd
vaak de klacht vernomen, dat de Hol
landers zich in het buitenland zo
slecht wisten te gedragen. Nu, na de
oorlog, worden wij herhaaldelijk ge-1
confronteerd, dat het gedrag van de
Hollanders en mede met name van
de Noordhollanders tegenover de
vreemdelingen, die onze provincie
met een bezoek vereren, vaak meer
dan misselijk is.
Een schreeuwend voorbeeld daarvan
gewerd ons dezer dagen uit Hoorn,
waar een Zwitsers reisgezelschap door
de lieve straatjeugd werd omringd en
nagejouwd, waarbij kennelijk door
onkunde wat de nationaliteit der be
zoekers betrcvooral het woord
„Mof" opgeld deed. Oudere omstan
ders keken hierbij lachend toe
Dit voorbeeld staat niet op zich
zelf, integendeel. Vooral in de klei
nere provincieplaatsen behoeft men
zich maar te vertonen in een even
afwijkende kledij om in een minimum
van tijd het mikpunt te worden van
goedkope spot. We schreeuwen om
vreemdelingen en als ze hier eenmaal
zijn, kijken we ze na en desnoods
jouwen we ze uit. We vragen van de
Amerikanen vooral, wanneer dit maar
eventjes mogelijk is, voor allerlei
prullaria zeer weids bestempeld
met de naam van souvenirs maar
liefst het dubbele tarief. Dit euvel
treft men in Volendam evenzeer als
in Amsterdam en in bepaalde geval
len neemt het ergerlijke afmetingen
aan.
Er zijn er natuurlijk velen, wie
dit verwijt niet treft. Die voorkomend
zijn en beleefd en die alles in het
werk stellen om de tourist een maxi
mum aan service te verlenen tegen
een minimum-tarief. Maar het zijn
juist de anderen, die teiwille van
wat tijdelijk gewin de ruiten van ons
prestige inslaan.
Op den duur zal dit, materieel be
zien, een nadeel betekenen, maar dit
vinden wij nog het belangrijkste niet.
Het belangrijkste is, dat door de ge
signaleerde feiten onze naam in dis-
crediet komt en dat men onze Zo
hooggeroemde gastvrijheid tenslotte
met een korreltje zout dient te ne
men.
Bij Wilton-Feyenoord te Schiedam
zal volgende week Dinsdag de kiel
worden gelegd van de eerste mijnen
veger in een serie van twee en dertig,
die met Amerikaanse hulp voor Neder
land worden gebouwd. Het schip, de
Dokkum genaamd, zal vermoedelijk n
de loop van het volgende jaar gereed
komen. De schepen krijgen een stau-
daard-waterverplaatsing van 385 ton,
worden 45.6 m lang en 8.4 n breed. Zij
zullen worden uitgerust met twee die
selmotoren, worden geheel gebouwd
van hout en aluminium, en bewapend-
met twee luchtdoelmitrailleurs van 40
mm. Er komen 46 man aan boord.
Dan zal op Zaterdag 27 Juni bij „De
Schelde" te Vlissingen worden tewater-
gelaten de onderzeebootjager Zeeland,
de eerste van een serie van vier. Dit
schip, behorende tot de A-klasse, wordt
111.30 m lang. 11.30 m breed en krijgt
een waterverplaatsing van 2160 ton. ï')e
topsnelheid bedraagt 32 mijl per 'uur.
Het schip krijgt een bemanning van
250 koppen en een bewapening van
4 kanonnen van 12 cm, alsmede uitge
breide middelen ter bestrijding van on
derzeeboten.
County Perfumery Co Ltd.. Stanmore, England. Imp. Jacq Mot Jr., Amsterdam
(Advertentie, Ing. Med.)
DE SOCIAAL-ECONOMISCHE RAAD heeft in een advies aan de
regering voorgesteld, de dividendbeperking af te schaffen. Er zal naar
het oordeel van de Raad een overgangstermijn dienen te worden ge
schapen door verlenging van de wet op de dividendbeperking, gedu
rende welke het publiek in een rustige atmosfeer zal kunnen worden
voorgelicht over de geringe betekenis, die onder de thans geldende om
standigheden aan deze maatregel als instrument van economische poli
tiek nog kan worden toegekend en over de gevaren en onbillijkheden,
die aan haar voortzetting op langere termijn zouden zijn verhonden.
Verder stelt de Raad voor. een verruiming te brengen in de huidige
mogelijkheid van winstuitkeringen, en wel in deze zin, dat als alterna
tief van het bestaande maximum, nl. zes procent van het gestorte aan
delenkapitaal plus twee procent van het zuiver vermogen, een uit
kering wordt toegestaan van zes procent over het totale zuivere ver
mogen.
PEEN onderzoek over de kwantita
tieve betekenis van de dividend
beperking komt de Sociaal-Eennomi
„„'•o Rood tot de slotsom, dat dce
maatregel in 1051 heeft geleir trt
niet-nitkenng van een bedrag van
tachtig millioen puldpn aan winst Dit
is een relatief gering bedrag in ver
houding tot de besteding van het in
komen van bevolkingsgroepen die
geen arbeid verrichten, enerzijds, en
de omvang der investeringen ander-
/ijds.
De Raad meent, dat er aan deze
maatregel in de gegeven omstandig
heden hc ia"' *"'Hh bezwaren ziin ver
bonden Het is name'iik waarsehiim
lijk, dat de aantrekkelii''heid van het
verstrekken van risieo-d ragend kapi
taal door de aanwezl-heid van divi-
dend-br- -rking wordt verm.nderd
terwijl voorts het gevaar bestaat va"
tU mo-tiiihli:
port "in dat betrekking had op niet een uit nationaal economisch ge oehK
minder dan negen onderwerpen! [punt minder juiste aanwen ing v
kanitaal. Voorts zou onheffine van di
videndbeperking er toe kunnen bij
dragen, een ongewenste achterstelling
van investeringen in het binnenland
ten opzichte van investeringen in het
buitenland weg te nemen.
Met betrekking tot het verband tus
sen dividendbeperkingen loonhehper-
sing merkt de Raad het volgende op
De feitelijke ontwikkeling van het
looninkomen in vergelijking tot de
ontwikkeling van het inkomen va"
de groep zelfstandigen in het alge
meen en tot die van het inkomen uil
dividend in het bijzonder geeft wei
aanleiding, nu juist het inkomen
uit dividmd aan bijzondere bepei
kende bepalingen te onderwerpen De
stijging van het inkomen uit dividend
is immers na de oorlog ten opzichte
van voor 1939 in sterke mate achtei
gebleven bij de stijging van andere
-nkomsteng nepen
Op grond hiervan is de Raad een
stemmig tot de conclusie gekomen
fat de dividendheperking niet maan
nerking komt om als instrumeni van
conomis' e politiek te worden ge
iiandhaafd. Niettemin adviseert hij
met tot onverwijlde afschaffing. Dit
hangt samen met een psychologische
kant van de kwestie der dividend-
tejerking; de raad merkt in dit ver
band op, dat er in het verleden
ten onrechte overigens een verbin
ding is gelegd tussen loonbeheersing
en dividendbeperking. Gezien de emo
tionele sfeer, waarin de discussies
rondom de dividendbeperking in het
verleden zijn gevoerd en in het be
lang van de goede verstandhouding
in het bedrijfsleven, pleit de raad
daarom voor de in de aanvang dezes
reeds vermelde overgangstermijn.
{-JET REGEREN van Italië zal voor premier De Gasperi en de uit hem
vriendschappelijk gezinde partijen afkomstige bewindslieden een
zeer moeilijke opdracht worden. Behaalden de regeringspartijen in «1e
Senaat een zwakke meerderheid, voor de Kamer van Afgevaardigden
kunnen zij (alhans voorlopig) ook slechts rekenen op een meerderheid
van zestien zetels. Bij de verkiezingen van Zondag en Maandag heeft
de regeringscoalitie niet de gehoopte vijftig plus één procent van het
aantal stemmen weten te behalen, waardoor het artikel in de nieuwe
kieswet, volgens welke zij in dat geval over twee derde van het aantal
zetels in het Huis van Afgevaardigden zou kunnen beschikken niet
tot uitvoering kan worden gebracht. Er blijft nog één mogelijkheid
voor de vier regeringspartijen ten aanzien van een twee derde van het
aantal zetels open. De geldigheid van 1.300.000 stemmen, die niet ia
de uitslag zijn verwerkt, wordt nog betwist. Een competente commissie
uit de nieuwe Tweede Kamer zal worden gevraagd deze zaak te onder
zoeken. Indien een bepaald deel van deze stemmen alsnog aan de
regeringspartijen zal worden toegekend, komt men wel tot het getal
vijftig plus één en kan De Gasperi alsnog zij het op weinig fraaie
wijze rekenen op een hem gunstig gezinde twee derde meerderheid.
DE gedetailleerde uitslag van de
verkiezing van het nieuwe Huis van
Afgevaardigden is als volgt (tussen
haakjes aantal zetels 1948):
Chr.-Democraten 262 (305)
Soc.-Democraten 19 33)
Liberalen 14 19)
Republikeinen 5(9)
Andere partijen 3(5)
Regeringscoalitie totaal 303 zetels, een
verlies van 68 zetels.
Communisten 143
Links Socialisten 75
Voor de linkse oppositie dus 218 ze
tels. In 1948 vormden zij samen het
zg. Volksfront en behaalden 183 zetels,
een winst van 35 zetels.
Monarchisten 40 14)
Neo fascisten 29 6)
Rechtse oppositie dus te zamen 69 ze
tels, een winst van 49 zetels.
De regeringspartijen verkregen dus
in het nieuwe Huis 303 zetels tegen
De Amsterdamse gemeenteraad heeft
gisteravond met grote erkentelijkheid
jegens de schenkster, de Vereniging tot
ganleg van een rij- en wandelpark te
Amsterdam, de schenking aanvaard
van het in 1865 gedeeltelijk aangelegde
en in later jaren tot 45 ha vergrote Von
delpark, ontworpen door de tuinarchi
tecten J. D en L. P. Zocher.
Voor de uitbreidingswerkzaamheden
aan het vliegveld Schiphol stohd de
raad een nieuw crediet toe van
f 6.800 000. Van dit bedrag zal f 5.924.640
van het Rijk worden terugontvangen.
287 voor de oppositie. Premier De Gas
peri heeft op deze uitslag nog geen
commentaar willen geven. Woordvoer
ders van linkse en rechtse oppositie
zeiden, dat hun partijen alles in het
werk zullen stellen om te voorkomen,
dat de thans voor hun zo gunstige
zetelverdeling drastisch zou worden
gewijzigd. Waarnemers menen, dat de
nieuwe regering, vrijwel zeker onder
leiding van De Gasperi, alles zal doen
om een botsing te vermijden en de
commissie voor onderzoek der betwis
te stemmen zal toestaan haar werk
maandenlang te rekken
(Van onze parlementaire redacteur)
$LHIER UIT DEN TREURE hebben wij gistermiddag in de Tweede
Kamer het communistische refrein moeten aanhoren: Amerikaanse
dictatuur, uitzuiging, onderdrukking, de vredelievendheid van de
>ovjet-l nie en hel oorlogsdrijven van het Westen. Zulks naar aanleiding
van de regeling van de rechtspositie der krijgsmachten in Noord-
allantisch Verhand de herziening en verlenging van de internationale
'arwe-overeeukoinsl en de verlenging van de noodwet kinderbijslag
kleine zelfstandigen. Genoemde wetsontwerpen werden alle zonder
hoofdelijke stemming aangenomen; de eerste Iwee inet de aantekening,
dal de communisten geacht wilden worden te hebben tegengestemd.
I ijdens de behandeling deelde minister Staf mede. dal er geen plannen
bestaan tol legering hiei te lande van vreemde troepen.
MINISTER ManshoU wees op de grotf
betekenis van de tarwe" vereen
kornet als nrvdOpl-mro onredelijke «chnm
"ïielingin van de were' '"-nrklprijs
'egen te gaan rijdt ns zij" verblijf in
Canada had de minister de zeer stel
lige indruk gekregen, dat de Canadese
autoriteiten vas'besloten zijn aan En-
'eland. dat buiten de overeenkomst
ileef niet tegen een andere prijs te
■vet-n o rieens. zo verzekerde mi-
.-lei holt de heer Schilthuis
p,-e ■«-Meurt de Nederlandse re
dering deze Engelse afzijdigheid juist
Met de organisaties in de zuivel-
branche is nog steeds geen overeen
stemming bereikt met betrekking tot de
instelling van een productschap. De
grote zuivelorganisaties nemen geen ge
noegen met een vertegenwoordiging
werkgevers-, werknemers op gelijke
basis.
Zoals bekend is, vervalt 1 Februari
1954 de org'nisatie-Woltersom. De
vraag doet zich voor, wat er dan zal
dienen te gebeuren. Er is gesugge
reerd, dat de minister dan zelf een pro
ductschap zal moeten vormen. Ver
moedelijk zal men voor het bedrijf
schap zuivel een rijksbureau moeten
creëren, zo vernamen wij van deskun
dige zijde. Zulks om te doen uitkomen,
dat het niet een orgaan is van het
betrokken bedrijfsleven, maar van de
overheid. Dat zou betekenen, dat men
in de zuivelbranche, tot de oude toe
stand terugkeert. Men zal moeten af
wachten. hoe de zaak zich tegen die
tijd heeft ontwikkeld.
De Nederlandse zaakgelastigde in
Sofia, de heer A. Brink, is gisteren
met zijn gezin in Joegoslavië aange
komen. Zoals bekend, is de heer Brink
in Bulgarije persona non grata ge
worden en op verzoek van de rege
ring van dat land door de Nederland
se regering teruggeroepen.
in deze tijd, nu samenwerking op ieder
terrein zo noodzakelijk is.
Zonder discussie aanvaardde de Ka
mer het wetsontwerp tot goedkeuring
van het zevende protocol bij de Bene
lux Douane-overeenkomst inzake enige
wijzigingen en aanvullingen van het
tarief voor invoerrechten.
Tenslotte stemde de Kamer nog over
een tweetal conclusies voor het nieuw*
Burgerlijk Wetboek. Hierbij werd het
registerpand eigendomsoverdracht
tot zekerheid van bedrijfs- en beroeps
goederen met publicatie verworpen;
de Kamer sprak zich met 37 tegen 33
stemmen uit voor een regeling van
deze eigendomsoverdracht in het alge
meen. Vóór stemden de A.R. de KNP
de V.V.D. en de K.V.P. op drie ieden
na, tegen de heren Jansen, Koersen
en Hooij van de K.V.P., alsmede de
P.v.d.A. en de C.H.U. Bij de stemming
over de inpandgeving van vorderingen
op naam stemden alleen de 21 aan
wezige leden van de K.V.P. en de heren
Roosjen en Verkerk van de A.T; tegen,
de overige 49 leden voor. De hnndels-
zaakconclusie werd zonder hoofdelijke
stemming aanvaard. Bij deze stemmin
gen schitterden zowel iIp CPN als do
SGP. door afwezigheid.
De Kampr za] op 39 Juni a s. opnieuw
bijeenkomen om een begin te maken
met de behandeling van de tweede
reeks conclusies voor het nieuwe B.W.