Noodzaak van visse rij -onderwij s wordt sterker gevoeld Nationale zeilwedstrijden der Koninklijke Marine Jachtclub Vloer oude dok op Rijkswerf wordt vernieuwd Jimmy Brown en de Oranjehemden v Nogaltijdeen achterstand ten opzichte van de landbouw SCHEEPVAARTBERICHTEN Zevende en achtste leerjaar kan benut PLAIN IN HET KORT H.T.C. 1 heeft weer kans op promotie „De gouden poorf'in Tivoli-theater Cabaretavond MOOC Twee verschillende mogelijkheden De toekomst van een belangrijke bedrijfstak Voor Vader*! Hoe de postduiven vlogen Tussen Haaks en Ruitje „Het profetische woord" Starts 4 en 5 Juli bij het Wierhoofd Uitslag der gehouden aanbesteding VISSER HAD GEEN PUF-VERGUNNING Kynologenvereniging heeft nieuwe voorzitter Vrijdag proefvaart Donau- pont voor Hembrugveer MARKTBERICHTEN FEESTELIJKE INTOCHT VAN DE OUDJES J IS -11 HET VRAAGSTUK, of een speciale opleiding in het vissersbedrijf al of niet wenselijk is, maakt reeds geruime tijd in visserij-kringen een punt van studie uit. Het ligt voor de hand, dat men daarbij vergelijkin gen trekt met de landbouw, waarin het landbouwonderwijs tot zoveel betere bedrijfsresultaten en daarmee samenhangendetot zoveel meer persoonlijke voldoening voor de landbouwers heeft geleid. Niet ten onrechte verwachten deskundigen, dat ook het visserijbedrijf rationeler l.an worden uitgeoefend wanneer deze bedrijfstak de beschikking krijgt over een eigen opleiding. Anderen zijn van mening, dat bij de visserij de praktijk de beste leerscho,ol is. Het blijft uiteraard van belang, dat men streeft naar een spoedige uitspraak. Daarom hebben wij met bij zondere interesse kennis genomen van een artikel in het laatste nummer van „De Kustvisserhet in het weekblad „Visserijwereld" opgenomen orgaan van de Nederlandse Vissersbond. DAARIN wordt allereerst gewezen op de achterstand, die op organisatie gebied bestaat ten opzichte van de landbouw. Nu alle takken van visserij een overkoepeling hebben gevonden in de Stichting van de Nederlandse Visserij is op dit punt verbetering in getreden, waarvan de voordelen reeds duidelijk te constateren zijn. De landbouw begon zijn organisatie In een voor deze bedrijfstak uitermate moeilijke tijd, maar men heeft door gezet en plukt nu de vruchten daar van. Een der dingen, die door de land bouworganisaties als zeer gewenst werd beschouwd was het landbouwonder wijs en daarbij de bedrijfsvoorlichting. Aanvankelijk was voor dit land bouwonderwijs wel een zekere tegen stand te overwinnen. Men had het immers zo lang zonder landbouwonder wijs gesteld. De zoons van boeren en tuinders werden practisch door hun vaders onderricht over allerlei zaken, die voor het bedrijf van belang wa ren. De aanvankelijke terughoudend heid werd overwonnen en er is thans Welhaast niemand meer, die zich tegen landbouwonderwijs verzet, integen deel. (Advertentie Ing. Med.) Van de postduivenvereniging „Het Noorden" namen aan de vlucht op Chateauroux één en vijftig vogels deel- Het werd een zeer zware vlucht. De prijzen werden als volgt verdiend: P. W. Manshanden 1 3, P. Ramler 2, W. Boon 4, G. J. Wittenberg 5, W. Pluij- mers 6 14, A. Meijer 7, P. Dirks 8 9 J. Manshanden 10, J- Fluri 11 12 17, J. Barendrecht 13, J. van Doorn 15, Joh. Koopman 16. Vrijdag tussen half zes en half zeven wordt ingekorfd voor St. Quentin en Zaterdag met jonge duiven (14.304—16 uur) voor Amsterdam. De klokken worden Zaterdag tussen vier en vijf uur gezet. „Hollands-Noordpunt" kwam van Quiévrain gevlogen. De uitslag was: J. Zoon Jr. 1, J. Visser 2, J. Dam 3, Van Wolferen 4. K. Bions 5 7, Schreuder 6, J. C. van Reek 8. Hierdoor was J. van Dam Vitesse-kampicen. Van Chateau roux was het resultaat: D. van Reek 1 3, J. van Dam 2. Zaterdag van vier tot vijf uur wordt voor Amsterdam ingemand. Hr Ms „Van SpeijV koos weer ligplaats in de Buitenhaven. Hr Ms „Ameland" en „Roompot" maakten een proefvaart en keerden naar het bassin terug. Ook Hr Ms „Vlieter" en „Stortemelk" gingen naar het bassin. Om vijf uur gistermiddag liep de Engelse Marine de „P. 6034" bin nen. Het jacht „Bemes", komende van Den Oever, bracht in Nieuwediep de nacht door. Het is morgen hoog water om 0.15 en 11.55 uur, en laa^ water om 6.00 en 19.00 uur. De temperatuur van het zeewater was 14,9 graden Celsius. In het Evangelisatiegebouw Vijzel straat worden Zondag om tien uur en om half acht en Maandagavond om half acht opv/ekkingssamenkomsten ge houden, waarin ds. Leenhouts en de heer Van de Flier spreken over het onderwerp „Het profetische woord". Ook de vissers zullen zich, meer dan voorheen, moeten gaan interesseren voor degelijk en goed visserij-onder wijs. Indien men dit nog langer ver waarloost, heeft men aan zich zelf te wijten, dat het met het visserijbedrijf steeds verder achteruit zal gaan. Niet alleen de vloot. W/E ZIEN in de laatste tijd eer steeds verdergaande verbetering en vernieuwing van de vloot, al gaat dat in ons land ook in een zeer ge matigd tempo. Maar het is goed, dat er althans nog vissers worden gevon den, die inzien, dat verbetering van het vangapparaat ten zeerste noodza kelijk is, wil men het bedrijf in stand houden en niet geheel door het bui tenland worden overvleugeld. Maar hiermede kan men echter niet vol staan. Het is een zeer belangrijke zaak, de schepen te vernieuwen. Maar daar mede moet gepaard gaan, dat men eveneens zijn volle aandacht schenkt aan de volledige vakbekwaamheid van hen, die met de schepen naar zee gaan. Immers, bij het groter worden van de schepen, nadert men snel het punt, waardoor men door wettelijke voor schriften wordt gedwongen met gedi plomeerde bemanning te varen. Het is nu al voorgekomen, dat een eigenaar van een viskotter niet meer gerechtigd was met zijn eigen vaartuig ter visse rij uit te varen. Voor de thans in de vaart zijnde be manningen is voor zekere tijd de gele genheid opengesteld om z.g. „dienst- diploma's" te behalen, maar die over gangsperiode gaat voorbij. De tijd breekt beslist aan, dat bemanningen in het bezit moeten zijn van de door de Wet vereiste diploma's. Dit is dus van het grootste belang voor het opgroeiende geslacht der vis sers. Zullen zij op de vloot een emplooi kunnen vinden? Als ze straks gerech tigd willen zün als schipper, als stuur man of als motordrijver op de vloot dienst te doen, dan moeten zij zich op een dergelijke functie voorbereiden, zij moeten visserij-onderwijs gaan volgen. Deze eis is even onafwendbaar, als de noodzakelijkheid om met de vernieu wing van visser-vaartuigen door te gaan. Commissie Ingesteld. TEN AANZIEN van het vraagstuV van het visserij-onderwijs is door de minister van Verkeer en Water staat, van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen en van Landbouw, Visse rij en Voedselvoorziening in 1948 een commissie ingesteld om de regering ten aanzien van het visserij-onderwijs te adviseren. Deze commissie heeft dan ook aan de regering een rapport uitgebracht in October 1950. Zij komt daarbij tot de conclusie, dat het niet alleen voor de visserij voldoende is van de beman ningen van vissersvaartuigen te vra gen voldoende kennis voor veilige vaart en veiligheid aan boord, maar dat evenzeer nodig is voldoende ken nis van de levensomstandigheden, de opsporing, de vangst en de behande ling aan boord van de vis. Aan de hand van een verdere uit eenzetting in dit rapport, adviseert de commissie, dat het visserij-onderwijs moet worden uitgebreid en op meer plaatsen gelegenheid moet zijn om dit onderwijs te volgen. En dan zal in de eerste plaats moe ten worden gedacht om de jongeren, die zich aangetrokken gevoelen tot het visserijbedrijf, reeds zo spoedig moge lijk de nodige kennis daarvan bij te brengen. De leerplichtwet is uitgebreid tot 8 schooljaren. Maar wanneer men nu voor jongens, die straks op de vissers vloot een plaats wensen te verwerven, de gelegenheid openstelt, om na het zesde leerjaar van de lagere school, een visserijschool te gaan bezoeken voor de dan nog volgende twee jaren, die ze toch nog verplicht zijn naar school te gaan, dan zullen deze jonge lui in staat gesteld zijn reeds zoveel kennis van het bedrijf en wat daar mede samenhangt op te doen, dat er een goede basis is gelegd om later zich de door de Wet vereiste diploma's voor schipper, stuurman of motordrij ver op de visserij eigen te maken. In die richting wordt reeds gewerkt. Ouders, die dus het belang van hun zonen in het oog hebben en die zeker weten, dat hun jongens straks in de visserij een bestaan willen vinden, kunnen niet beter doen, dan hen te adviseren die laatste twee verplichte schooljaren te benutten voor de op leiding tot het toekomstige beroep. De sociale werkster van de Ne derlands-hervormde gemeente houdt op werkdagen (behalve op Maandag) s morgens van negen tot tien uur, en bovendien op Dinsdag- en Donderdag avond van zeven tot acht uur, spreek uur aan het adres Tweede Vroonstraat 8, telefoon 2469. De afdeling Den Helder van de Nederlandse bond van gemeente ambtenaren houdt vanavond een leden vergadering in de bovenzaal van „For- mosa", terwijl de aquariumhouders- vereniging „Rasbora" vergadert in de bovenzaal van café „Postbrug". Dezer dagen berichtten wij, dat het eerste team van de Helderse Tennis club in de promotiecompetitie werd uitgeschakeld door DDV 7 uit Am sterdam. De wedstrijd eindigde in een 44 gelijk spel, doch de verhou ding in gewonnen sets was 1110 in het voordeel van de hoofdstedelingen. De HTC kreeg thans evenwel van de bond bericht, dat DDV 7 met een ongerechtigde speler is uitgekomen, waardoor HTC 1 de ontmoeting als nog met 80 reglementair won, Onze stadgenoten hebben dus nog een kans. Zondag spelen zij thuis tegen de Zaa:ndamse Tennisvereniging, en j deze ontmoeting zal de beslissing brengen. De Zaandammers vechten voor het behoud van het tweede klasse-schap. Voor de promotie naar de derde klasse speelt HTC 2 Zondag, eveneens op de banen van „De Windwijzer", tegen AMVJ 2, dat uiteraard alles in het werk zal stellen om derde klasser te blijven. De HTC'ers gaan dus een Zondag vol strijd en spanning tege moet. Melden wij voorts, dat op Zondag 28 Juni de finales worden gespeeld van het door HTC georganiseerde C- tornooi. De finales van het A/B- tornooi van HTC zijn op Zondag 5 Juli. Een groot aantal ouden van dagen uit Anna Paulowna heeft een autotocht gemaakt. Onze fotograaf kiekte enkele der zeer opgetogen deelnemers, onder wie de oudste inwoner van Anna Paulowna, mevrouw De Haan. De eerste inschrijvingen zijn binnen voor de nationale zeilwedstrijden van de Koninklijke Marine Jachtclub, die dit jaar op Zaterdag 4 en Zondag 5 Juli worden gehouden op de Noordzee en de rede van Texel. Start en finish zijn ter hoogte van het Wierhoofd. Aan deze wedstrijden, die in zeilers kringen een grote populairiteit genie ten, werd verleden jaar door een honderdtal vaartuigen in verschillende klassen deelgenomen. Ook nu verwacht de K.M.J.CI een groot aantal RORC- jachten, draken, pampusjachten, ver grote BM's, valken, koopvaardijsloe- pen, modelsloepen en niet-gemeten ka- juitjachten aan de start. Ditmaal fun geert Hr Ms „Mercuur" niet als start- Vanavond voor het laatst gaat in het Tivoli-theater de film „De gouden poort" met Charles Boyer, Olivia de Havilland en Paulette Goddard in de voornaamste rollen. Uit deze klinken de namen moge blijken, dat men van deze rolprent heel wat heeft verwacht. Een kleine teleurstelling kon echter welhaast niet uitblijven. Wii hebben weliswaar de grootste waardering voor de wijze waarop het verhaal wordt „gebracht" (de hoofd persoon vertelt zijn belevenissen van de laatste maanden, aleer de immigra tiedienst hem terug voert over de Mexicaanse grens, voor een film-sce nario). doch de rolprent zelf is veelal slepend. De man met de fluwelen ogen, Charles Boyer, speelt de zwendelaar Iscovescu, die tot de Verenigde Staten wenst door te dringen en om zijn doel te bereiken een knappe Amerikaanse huwt. Als hij eenmaal de grens is ge passeerd. zal hij haar de waarheid zeg gen. Hij wordt evenwel op haar ver liefd, doch dan komt zii achter het be drog en verlaat hem. Als alles verlo ren dreigt te zijn duikt plotseling de inspecteur van de immigratiedienst op om hem te vertellen, dat zijn papieren alsnog in orde zün gekomen. Aan de andere zijde van de „Gouden Poor' (grens) staat zijn vrouwtje, dat voot haar grote liefde zijn verleden vergeet Op Amerikaanse wüze dus: eind goed al goed. Voor ons een teleurstellend ver loop van een soms onderhoudend ver haal. nochtans gunnen wü de beide jonge mensen hun geluk. schip, maar zetelt de wedstrijdcommis sie in een starthuisje op de batterij „Wierhoofd". De startlijn loopt van het Wierhoofd naar een driehonderd meter ten Noorden daarvan uitgelegde rode ton. De starts beginnen Zaterdagmor gen om acht uur, Zaterdagmiddag om twee uur, Zondagmorgen om negen uur en Zondagmiddag om één uur. In de loop van Vrijdag 3 Juli arri veren de RORC-jachten, die deelne men aan de „aanlooprace", die onder auspiciën van de Nederlandse Vereni ging van Kustzeilers wordt gehouden van Hoek van Holland naar Nieuwe diep. De prijsuitreiking vindt Zondagavond om half negen plaats in de Marineclub aan de Hoofdgracht. De amusementsafdeling van de Ma rine-onderofficiersclub heeft een ca baretrevue in voorbereiding, die onder de titel „Dat zit wel goed!" op Don derdagavond 25 Juni en Zaterdagavond 27 Juni wordt opgevoerd in de MOOC- societeit aan de Spoorstraat. Door de directie van de Rijkswerf werd dezer dagen de openbare aan besteding gehouden van het vernieuwen van de vloer in het zg. „oude dok", bij het voormalige graanpakhuis op de Rijkswerf. Ingevolge het bestek kon men twee inschrijvingsbedragen noemen, A op basis dat 340 ton vrijkomende ballast het eigendom van de aannemer wordt en B in dien alle ballast het eigendom blijft van de Rijkswerf. De laagste in- schrijfster, de fa. L. C. Verzijden uit Waddinxveen, had kennelijk een nuttige bestemming voor de ballast. Zij was de enige, die bereid was het werk uit te voeren en bovendien nog f 4110.bij te betalen in geval A. Haar inschrijfsom in geval B was f 27.590. De andere aannemers volstonden met een grotere of kleinere reductie voor het geval zij de ballast in eigendom verkregen. Hun inschrijvingsbedragen luidden: J. de Vries en Zn., Den Helder, A f 600, B f 33100; Gebr. G. en H. van Hoften, A'dam, A f 13700, B f 46700; C. van Essen, Den Helder, A f 14990. B f 28113; J. M. Strijland, Uithoorn, A f 1000, B 43000; R. NoDoort. Den Hel der, A f 18300. B f 34600; A. van der Wouw, Den Helder, A f 19450. B f 37450: K. de Klerk, Den Helder, A f 21600. B f 38800: Gebr. Tuin, 't Zan<j,. A f 25000, B f 48000; A. Keizer. IJsselmonde. A f 21060. B f 41415; Gebr. Smit, 'Den Helder, A f 25500. B f 31790; fa. Ster renburg en Boerdijk, Den Helder, A f 25600, B f 45600; J. P. van Os. Den Helder, A f 26165. B.f 46165; J. Roo- meijer. Den Helder, A f 26950, B f 46850; C. van de Kommer, Nieuwe Niedorp, A f 32000, B f 39690. Voor de economische politierechter, mr J. N. Alblas stond gisteren terecht W. H. uit Urk, thans matroos bij de Koninklijke Marine, die de visstand van de Noordzee geweld had aangedaan door met de botter UK 66 drie en der tig manden vis beneden de maat te vissen. De diertjes waren bijna allemaal beneden de 20 cm (lengte) geweest en werden gerekend tot „puf". En aange zien H. geen „puf-vergunning" had werd hij veroordeeld tot een boete van f 25 subs 10 dagen met verbeurdverklaring van de gevangen puf... De maat van H„ eveneens uit Urk werd tot dezelfde boete veroordeeld. De eis van de Officier was dienover eenkomstig geweest. Mevrouw S. uit Amsterdam, die in Den Helder een zaak in bontartikelen heeft exploiteerde deze zonder in het bezit te zijn van de nodige vergunnin gen. Zij werd deswege, conform de eis. veroordeeld tot een boete van f 80 of 20 dagen. Tijdens de jaarvergadering van de Kynologenvereniging „Den Helder" werd, wegens diens vertrek, afscheid genomen van de voorzitter, de heer A. van Bergeyk. Onder dankzeggging voor de vele diensten die hij aan de vereni ging had bewezen, werd hem een her innering aangeboden. In zijn plaats werd tot voorzitter gekozen de heer A Muzerie. Vrijdag 19 Juni zal een technische proefvaart worden gehouden met de zogenaamde Donau-pont, die binnenkoit in gebruik zal worden gesteld bij de Hembrug, nadat ook de thans nog in uitvoering zijnde landingsinrichtingen gereed zullen zijn. NOORDERMARKTBOND, 16 Juni. 28.000 kg aardappelen: Eerstelingen 21,10 —22,90, drielingen 12,20 en kleine 8.80 17.70. BROEK OP LANGENDIJK, 17 Juni. 77.000 kg aardappelen: 2025, kleine 9,80 —17,60, rode Schotten 26—26,50 en Dorée 25,60; 900 kg. bospeen 17—22; 800 kg. rabarber 12,90. De terugkomst van de bijna driehon derd ouden van dagen, die in honderd auto's een mooie rit door onze pro vincie hadden gemaakt, werd een fees telijke Intocht, met veel belangstellen den langs de wegen, vlaggen van de huizen (het volgende jaar wapperen er vast meer) en, niet te vergeten, de vrolijke muziek van Concordia die haar vooraf ging. In Veerburg was het laatste samen zijn, gezellig zoals de hele dag was, de laatste tractatie en muziek ,diê de oudere generatie niet vreemd was en noodde tot meezingen. Hartelijk werden alle hier toege sproken door burgemeester Mijnlieff, die hem met mevrouw Mijnlieff reeds eerder had verrast door de komst naar Schoorl, een der pleisterplaatsen op de tocht. De burgemeester huldigde 't comité en de dames van de comitéleden voor de voortreffelijke wijze, waarop alles was geregeld en zette de „jongen" van dagen als „plicht" voor, te zorgen, het volgende jaar weer present te zijn, met een even goed humeur als op deze dag; het comité zou dan, als ook het weer goed was, wel voor de rest zorgen. De voorzitter van de commissie, de heer Harder, dankte de ouden van da gen, „die comité en medewerkers een pleizierige dag bezorgden", dankte de burgemeester, dokter en mevrouw Ol- ree, die weinig hulp behoefden te ver lenen. Blaauboer en Kossen (service wagen), de heer Hollander en monteur Van den Hoonaard voor het verhelpen van kleine kwaaltjes, de muziekvere niging Concordia, de heer Tauber, die de proviand reed, de dames, die met lifsten liepen en hielpen bü de tractatie, de héér Muntjëwërf voor het beschik baar stellen van zijn zaal, de plaatse lijke politie en vooral de Rijks Verkeer politie, die de stoet zo voortreffelijk geleidde, allen, die hun auto beschik baar stelden en.... de hele burgerij, die voor de financiën zorgde. Di heer Keuris tenslotte dankte, na mens de ouden van dagen, voor de uit stekende organisatie en de goede ver zorging, die zij hadden genoten. Agatha (t), 9-6 van Saigon naar Pladju Aldegonda (t), 16-6 van Pladju naar Bangkok Amor, 16-6 n.rrt. van Ham burg naar A'dam Amstelpark, pass. 16-6 Scillys Averdljk, pass. 16-6 n.m. Ouessant Aagtekerk, 17-6 te Duinker ken verwacht Aldabi, pass. 17-6 vroeg Kaap Verd. Eilanden naar Las Palmas Alnati, 17-6 van Antwerpen te R'dam Alphacca, 16-6 n.m. van Paranaguay naar Santos Amsteldijk, 16-6 van New Or- leang naar R'dam via Charleston Ak- krumdijk, 17-6 te Sydney Alcyone, 16-6 van Vittoria naar Ilheos Alkaid, 16-6 te Porto Alegre Arendskerk, 17-6 van Keelung naar Kobe Argos, 17-6 van R'dam te A'dam Aalsdljk, 15-8 te Vera Crüz Andijk, 16-6 te Mobile Barendrecht (t), 17-6 van Mena al Ah- madi naar Suez Bennekom, 17-6 n.m. van Callao naar Mollendo Borneo, 15-6 te Singapore Celebes, 16-6 van Tand jong Priok naar Cheribon Ceronia (t), 16-6 van Durban naar Curagao Cleo- dora (t), 14-6 van Curagao te Stanlow, daarna Avonmouth en R'dam dokken Corilla (t), 16-6 van Bombay naar Port Okha, daarna Mena al Ahmadi en En geland Callisto, 17-6 n.m. van Mon- treal te R'dam Congostroom, 16-6 n.m. van W,-Afrika te A'dam Diemerdijk, 12. De volgende dag reden meneer Bikkebakker en Tinus Tuttelaar op de fiets naar het huis van Jimmy brown. De voorzitter va-n de Biggers had er geen idee van waar Tinus hem heen bracht. Hij probeerde dat uit te vis sen, maar de sportredacteur wenste zich daarover niet uit te laten. „U mlt 't wel zien, meneer Bikkebakker", zei hij. „Doet u nu maar precies at ik zeg. U zult er geen spijt van hebben." Meneer Bikkehakker brandde intussen van nieuwsgierigheid en hij was wel wat verbaasd toen Tinus Tuttelaar hem ve'zocht van de fiets te springen en deze tegen een boom te plaatsen toen zij vrü dicht bü het aardige huis je van Jimmy Brown waren gekomen Ook Tinus Tuttelaar zette zijn fiets tegen een boom en hü beduidde me neer Bikkebakker dat deze hem moes volgen. „Ze moeten u niet zien", zei hü geheimzinnig. „Dat is veel beter want dan kunt u geheel onUvoor- oordeeld uw mening vormen." Meneer Bikkebakker begon er hoe langer hoe minder van te snappen. Was die Tutte laar bezig hem een beetje in de ma ling te nemen? Langs een klein ach terweggetje leidde Tinus Tuttelaar meneer Bikkebakker naar het voetbal terrein, dat een eindje achter het huis van Jimmy lag. „Zo meneer Bikke bakker", zei hij. „we zijn er en opdat ze ons niet in de gaten krijgen, klim men we met z'n tweeën in deze boom. We hebben dan straks een praentig uitzicht op de dingen die komen gaan. Meneer Bikkebakker Keek Tinus Tut- tela-.r nog al argwanend aan, maar hij liet zich toch gedwee een duwtje ge ven, toen hij in de boom begon te klauteren. 16-6 van R'dam naar Vancouver Esso Rotterdam (t), van 16 op 17-6 van R'dam te Aruba Eos, 16-6 van Varberg te Gothenburg Hathor, 16-6 van Malta naar Alexandrië Ganymedes. van 16 op 17-6 van Port of Spain te Paramaribo Gouwe, 16-6 n.m, van Sundsvall te A'dam Haarlem, van 16 op 17-6 van Guanta naar A'dam Hector, 17-6 van Alexandrië naar Beyrouth Heelsum, pass. 17-6 Vlissingen naar Lapallice Indrapoera, 16-6 van Minikoy naar ®e" lawan Ittersum, 16-6 van Balik Papan te Makassar Jagersfontein, 16-6 600 mijl noord van St. Helena naar Kaapstad Kertosono, -17-6 van Beyrouth te Port Said Karlmata, 16-6 van R'dam te A - dam Lutterkerk, 16-6 te Karachi Laertes, 16-6 van Singapore naar Tand jong Priok Langkoeas, 17-6 van Sin gapore naar Tandjong Pinang Leopolds- kerk, 16-6 te Ras Tanura Lieve Vrou- wekerk, 16-6 n.m, van Suez naar Aden Liseta (t), 14-6 van Singapore te Bangkok Loenerkerk, 16-6 van Chittagong naar Madras Leersum, 17-6 te Jacksonville Loosdrecht, 1-6 van Calcutta te R'dam verwacht Mataram, 15-6 21 uur van Djibouti naar Port Sudan Manoeran, 16-6 van A'dam naar Antwerpen Ma- cuba (t), 17-6 van Mlrl te Sydney, daar na Soerabaja Mentor, 17-6 te Gibral tar Mirza (t), 20-6 te Port Said ver wacht Mhonia (t)16-8 van Ras Tanura te Beyrouth Maashaven, 17-6 van Bre- men te Quebec Macuba (t). 17-6 n.m. van Miri te Sydney Nieuw-Amsterdam, 16-6 780 mijl oost-noordoost van Kaap Race naar Southampton Noordam, 1 - 720 mijl west ten noorden Flores O0 marsum, 16-6 n.m. van Le Havre naa Antwerpen Omala (t), 16-6 van Berr^ naar Malta, daarna Volo, Piraeus en Cu- ragao Oranje, 17-6 te Singapore Oranjestad, 17-6 te 'Barbados Perna (t), 15-6 van Manilla naar Hongkong Prins Frederik Willem, 17-6 van Sarnia naar Detroit Papendrecht (t), 17-8 va Mena al Ahmadi Phrontis. 16"6 v"° A'dam naar Londen Prins Willem pass. 16-6 n.m. Vlissingen parkhave 16-6 van Las Palmas Radja, f"8 nI^ terug te Aden verwacht (voor zieke) Rafaela (t), 16-6 van Surabaja naar P'aa* ju Raki, pass. 16-6 Kaap St Vincent Rempang, pass. 16-6 Malta naar B y routh - Rotula (t), 17-6 van Stockholm te R'dam (dokken) Ruys, l'"8 te lenzo Marquez Rljnkerk, 16-6 van nua naar Marseille Sirrah (t). 17-8 v Calcutta te Ras Tanura - SommelsdO*. 16-6 n.m. te Port Swettenham Maastricht, pass. 16-6 n.m Kiel tra, 16-6 dwars Malta naar Port Said Stad Schiedam. 16-6 n.m. van Narvik Vlaardtngen Sarpedon, 1 -6 van Orleans te Lagualra Slngkep. 18'8 J. van New York naar Indonesië v'a New York vorno Talisse, 17-6 n m van te Baltlmore Telamon, pass. Pass 16-6 mona

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 2