Noodzaak van visse rij -onderwij s
wordt sterker gevoeld
Nationale zeilwedstrijden der
Koninklijke Marine Jachtclub
Vloer oude dok op Rijkswerf
wordt vernieuwd
Jimmy Brown en de Oranjehemden
v
Nogaltijdeen achterstand ten
opzichte van de landbouw
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Zevende en achtste
leerjaar kan benut
PLAIN
IN HET KORT
H.T.C. 1 heeft weer
kans op promotie
„De gouden poorf'in
Tivoli-theater
Cabaretavond MOOC
Twee verschillende
mogelijkheden
De toekomst van een belangrijke bedrijfstak
Voor
Vader*!
Hoe de postduiven vlogen
Tussen Haaks en Ruitje
„Het profetische woord"
Starts 4 en 5 Juli
bij het Wierhoofd
Uitslag der gehouden aanbesteding
VISSER HAD GEEN
PUF-VERGUNNING
Kynologenvereniging
heeft nieuwe voorzitter
Vrijdag proefvaart Donau-
pont voor Hembrugveer
MARKTBERICHTEN
FEESTELIJKE INTOCHT
VAN DE OUDJES
J
IS -11
HET VRAAGSTUK, of een speciale opleiding in het vissersbedrijf
al of niet wenselijk is, maakt reeds geruime tijd in visserij-kringen een
punt van studie uit. Het ligt voor de hand, dat men daarbij vergelijkin
gen trekt met de landbouw, waarin het landbouwonderwijs tot zoveel
betere bedrijfsresultaten en daarmee samenhangendetot zoveel meer
persoonlijke voldoening voor de landbouwers heeft geleid. Niet ten
onrechte verwachten deskundigen, dat ook het visserijbedrijf rationeler
l.an worden uitgeoefend wanneer deze bedrijfstak de beschikking krijgt
over een eigen opleiding. Anderen zijn van mening, dat bij de visserij
de praktijk de beste leerscho,ol is. Het blijft uiteraard van belang, dat
men streeft naar een spoedige uitspraak. Daarom hebben wij met bij
zondere interesse kennis genomen van een artikel in het laatste nummer
van „De Kustvisserhet in het weekblad „Visserijwereld" opgenomen
orgaan van de Nederlandse Vissersbond.
DAARIN wordt allereerst gewezen op
de achterstand, die op organisatie
gebied bestaat ten opzichte van de
landbouw. Nu alle takken van visserij
een overkoepeling hebben gevonden
in de Stichting van de Nederlandse
Visserij is op dit punt verbetering in
getreden, waarvan de voordelen reeds
duidelijk te constateren zijn.
De landbouw begon zijn organisatie
In een voor deze bedrijfstak uitermate
moeilijke tijd, maar men heeft door
gezet en plukt nu de vruchten daar
van. Een der dingen, die door de land
bouworganisaties als zeer gewenst werd
beschouwd was het landbouwonder
wijs en daarbij de bedrijfsvoorlichting.
Aanvankelijk was voor dit land
bouwonderwijs wel een zekere tegen
stand te overwinnen. Men had het
immers zo lang zonder landbouwonder
wijs gesteld. De zoons van boeren en
tuinders werden practisch door hun
vaders onderricht over allerlei zaken,
die voor het bedrijf van belang wa
ren. De aanvankelijke terughoudend
heid werd overwonnen en er is thans
Welhaast niemand meer, die zich tegen
landbouwonderwijs verzet, integen
deel.
(Advertentie Ing. Med.)
Van de postduivenvereniging „Het
Noorden" namen aan de vlucht op
Chateauroux één en vijftig vogels deel-
Het werd een zeer zware vlucht. De
prijzen werden als volgt verdiend: P.
W. Manshanden 1 3, P. Ramler 2, W.
Boon 4, G. J. Wittenberg 5, W. Pluij-
mers 6 14, A. Meijer 7, P. Dirks 8 9
J. Manshanden 10, J- Fluri 11 12 17, J.
Barendrecht 13, J. van Doorn 15, Joh.
Koopman 16. Vrijdag tussen half zes en
half zeven wordt ingekorfd voor St.
Quentin en Zaterdag met jonge duiven
(14.304—16 uur) voor Amsterdam. De
klokken worden Zaterdag tussen vier
en vijf uur gezet.
„Hollands-Noordpunt" kwam van
Quiévrain gevlogen. De uitslag was: J.
Zoon Jr. 1, J. Visser 2, J. Dam 3, Van
Wolferen 4. K. Bions 5 7, Schreuder 6,
J. C. van Reek 8. Hierdoor was J. van
Dam Vitesse-kampicen. Van Chateau
roux was het resultaat: D. van Reek
1 3, J. van Dam 2. Zaterdag van vier
tot vijf uur wordt voor Amsterdam
ingemand.
Hr Ms „Van SpeijV koos weer
ligplaats in de Buitenhaven.
Hr Ms „Ameland" en „Roompot"
maakten een proefvaart en keerden
naar het bassin terug. Ook Hr Ms
„Vlieter" en „Stortemelk" gingen
naar het bassin.
Om vijf uur gistermiddag liep
de Engelse Marine de „P. 6034" bin
nen.
Het jacht „Bemes", komende van
Den Oever, bracht in Nieuwediep de
nacht door.
Het is morgen hoog water om
0.15 en 11.55 uur, en laa^ water om
6.00 en 19.00 uur. De temperatuur van
het zeewater was 14,9 graden Celsius.
In het Evangelisatiegebouw Vijzel
straat worden Zondag om tien uur en
om half acht en Maandagavond om
half acht opv/ekkingssamenkomsten ge
houden, waarin ds. Leenhouts en de
heer Van de Flier spreken over het
onderwerp „Het profetische woord".
Ook de vissers zullen zich, meer dan
voorheen, moeten gaan interesseren
voor degelijk en goed visserij-onder
wijs. Indien men dit nog langer ver
waarloost, heeft men aan zich zelf te
wijten, dat het met het visserijbedrijf
steeds verder achteruit zal gaan.
Niet alleen de vloot.
W/E ZIEN in de laatste tijd eer
steeds verdergaande verbetering
en vernieuwing van de vloot, al gaat
dat in ons land ook in een zeer ge
matigd tempo. Maar het is goed, dat
er althans nog vissers worden gevon
den, die inzien, dat verbetering van
het vangapparaat ten zeerste noodza
kelijk is, wil men het bedrijf in stand
houden en niet geheel door het bui
tenland worden overvleugeld. Maar
hiermede kan men echter niet vol
staan. Het is een zeer belangrijke zaak,
de schepen te vernieuwen. Maar daar
mede moet gepaard gaan, dat men
eveneens zijn volle aandacht schenkt
aan de volledige vakbekwaamheid van
hen, die met de schepen naar zee gaan.
Immers, bij het groter worden van de
schepen, nadert men snel het punt,
waardoor men door wettelijke voor
schriften wordt gedwongen met gedi
plomeerde bemanning te varen. Het is
nu al voorgekomen, dat een eigenaar
van een viskotter niet meer gerechtigd
was met zijn eigen vaartuig ter visse
rij uit te varen.
Voor de thans in de vaart zijnde be
manningen is voor zekere tijd de gele
genheid opengesteld om z.g. „dienst-
diploma's" te behalen, maar die over
gangsperiode gaat voorbij. De tijd
breekt beslist aan, dat bemanningen
in het bezit moeten zijn van de door
de Wet vereiste diploma's.
Dit is dus van het grootste belang
voor het opgroeiende geslacht der vis
sers. Zullen zij op de vloot een emplooi
kunnen vinden? Als ze straks gerech
tigd willen zün als schipper, als stuur
man of als motordrijver op de vloot
dienst te doen, dan moeten zij zich op
een dergelijke functie voorbereiden, zij
moeten visserij-onderwijs gaan volgen.
Deze eis is even onafwendbaar, als de
noodzakelijkheid om met de vernieu
wing van visser-vaartuigen door te
gaan.
Commissie Ingesteld.
TEN AANZIEN van het vraagstuV
van het visserij-onderwijs is door
de minister van Verkeer en Water
staat, van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen en van Landbouw, Visse
rij en Voedselvoorziening in 1948 een
commissie ingesteld om de regering
ten aanzien van het visserij-onderwijs
te adviseren.
Deze commissie heeft dan ook aan
de regering een rapport uitgebracht in
October 1950. Zij komt daarbij tot de
conclusie, dat het niet alleen voor de
visserij voldoende is van de beman
ningen van vissersvaartuigen te vra
gen voldoende kennis voor veilige
vaart en veiligheid aan boord, maar
dat evenzeer nodig is voldoende ken
nis van de levensomstandigheden, de
opsporing, de vangst en de behande
ling aan boord van de vis.
Aan de hand van een verdere uit
eenzetting in dit rapport, adviseert de
commissie, dat het visserij-onderwijs
moet worden uitgebreid en op meer
plaatsen gelegenheid moet zijn om dit
onderwijs te volgen.
En dan zal in de eerste plaats moe
ten worden gedacht om de jongeren,
die zich aangetrokken gevoelen tot het
visserijbedrijf, reeds zo spoedig moge
lijk de nodige kennis daarvan bij te
brengen.
De leerplichtwet is uitgebreid tot 8
schooljaren. Maar wanneer men nu
voor jongens, die straks op de vissers
vloot een plaats wensen te verwerven,
de gelegenheid openstelt, om na het
zesde leerjaar van de lagere school,
een visserijschool te gaan bezoeken
voor de dan nog volgende twee jaren,
die ze toch nog verplicht zijn naar
school te gaan, dan zullen deze jonge
lui in staat gesteld zijn reeds zoveel
kennis van het bedrijf en wat daar
mede samenhangt op te doen, dat er
een goede basis is gelegd om later zich
de door de Wet vereiste diploma's
voor schipper, stuurman of motordrij
ver op de visserij eigen te maken. In
die richting wordt reeds gewerkt.
Ouders, die dus het belang van hun
zonen in het oog hebben en die zeker
weten, dat hun jongens straks in de
visserij een bestaan willen vinden,
kunnen niet beter doen, dan hen te
adviseren die laatste twee verplichte
schooljaren te benutten voor de op
leiding tot het toekomstige beroep.
De sociale werkster van de Ne
derlands-hervormde gemeente houdt op
werkdagen (behalve op Maandag)
s morgens van negen tot tien uur, en
bovendien op Dinsdag- en Donderdag
avond van zeven tot acht uur, spreek
uur aan het adres Tweede Vroonstraat
8, telefoon 2469.
De afdeling Den Helder van de
Nederlandse bond van gemeente
ambtenaren houdt vanavond een leden
vergadering in de bovenzaal van „For-
mosa", terwijl de aquariumhouders-
vereniging „Rasbora" vergadert in de
bovenzaal van café „Postbrug".
Dezer dagen berichtten wij, dat het
eerste team van de Helderse Tennis
club in de promotiecompetitie werd
uitgeschakeld door DDV 7 uit Am
sterdam. De wedstrijd eindigde in
een 44 gelijk spel, doch de verhou
ding in gewonnen sets was 1110 in
het voordeel van de hoofdstedelingen.
De HTC kreeg thans evenwel van
de bond bericht, dat DDV 7 met een
ongerechtigde speler is uitgekomen,
waardoor HTC 1 de ontmoeting als
nog met 80 reglementair won, Onze
stadgenoten hebben dus nog een kans.
Zondag spelen zij thuis tegen de
Zaa:ndamse Tennisvereniging, en j
deze ontmoeting zal de beslissing
brengen. De Zaandammers vechten
voor het behoud van het tweede
klasse-schap.
Voor de promotie naar de derde
klasse speelt HTC 2 Zondag, eveneens
op de banen van „De Windwijzer",
tegen AMVJ 2, dat uiteraard alles in
het werk zal stellen om derde klasser
te blijven. De HTC'ers gaan dus een
Zondag vol strijd en spanning tege
moet.
Melden wij voorts, dat op Zondag
28 Juni de finales worden gespeeld
van het door HTC georganiseerde C-
tornooi. De finales van het A/B-
tornooi van HTC zijn op Zondag 5
Juli.
Een groot aantal ouden van dagen uit Anna Paulowna heeft een
autotocht gemaakt. Onze fotograaf kiekte enkele der zeer opgetogen
deelnemers, onder wie de oudste inwoner van Anna Paulowna,
mevrouw De Haan.
De eerste inschrijvingen zijn binnen
voor de nationale zeilwedstrijden van
de Koninklijke Marine Jachtclub, die
dit jaar op Zaterdag 4 en Zondag 5 Juli
worden gehouden op de Noordzee en
de rede van Texel. Start en finish zijn
ter hoogte van het Wierhoofd.
Aan deze wedstrijden, die in zeilers
kringen een grote populairiteit genie
ten, werd verleden jaar door een
honderdtal vaartuigen in verschillende
klassen deelgenomen. Ook nu verwacht
de K.M.J.CI een groot aantal RORC-
jachten, draken, pampusjachten, ver
grote BM's, valken, koopvaardijsloe-
pen, modelsloepen en niet-gemeten ka-
juitjachten aan de start. Ditmaal fun
geert Hr Ms „Mercuur" niet als start-
Vanavond voor het laatst gaat in het
Tivoli-theater de film „De gouden
poort" met Charles Boyer, Olivia de
Havilland en Paulette Goddard in de
voornaamste rollen. Uit deze klinken
de namen moge blijken, dat men van
deze rolprent heel wat heeft verwacht.
Een kleine teleurstelling kon echter
welhaast niet uitblijven.
Wii hebben weliswaar de grootste
waardering voor de wijze waarop het
verhaal wordt „gebracht" (de hoofd
persoon vertelt zijn belevenissen van
de laatste maanden, aleer de immigra
tiedienst hem terug voert over de
Mexicaanse grens, voor een film-sce
nario). doch de rolprent zelf is veelal
slepend. De man met de fluwelen ogen,
Charles Boyer, speelt de zwendelaar
Iscovescu, die tot de Verenigde Staten
wenst door te dringen en om zijn doel
te bereiken een knappe Amerikaanse
huwt. Als hij eenmaal de grens is ge
passeerd. zal hij haar de waarheid zeg
gen. Hij wordt evenwel op haar ver
liefd, doch dan komt zii achter het be
drog en verlaat hem. Als alles verlo
ren dreigt te zijn duikt plotseling de
inspecteur van de immigratiedienst op
om hem te vertellen, dat zijn papieren
alsnog in orde zün gekomen. Aan de
andere zijde van de „Gouden Poor'
(grens) staat zijn vrouwtje, dat voot
haar grote liefde zijn verleden vergeet
Op Amerikaanse wüze dus: eind goed
al goed. Voor ons een teleurstellend ver
loop van een soms onderhoudend ver
haal. nochtans gunnen wü de beide
jonge mensen hun geluk.
schip, maar zetelt de wedstrijdcommis
sie in een starthuisje op de batterij
„Wierhoofd". De startlijn loopt van het
Wierhoofd naar een driehonderd meter
ten Noorden daarvan uitgelegde rode
ton. De starts beginnen Zaterdagmor
gen om acht uur, Zaterdagmiddag om
twee uur, Zondagmorgen om negen
uur en Zondagmiddag om één uur.
In de loop van Vrijdag 3 Juli arri
veren de RORC-jachten, die deelne
men aan de „aanlooprace", die onder
auspiciën van de Nederlandse Vereni
ging van Kustzeilers wordt gehouden
van Hoek van Holland naar Nieuwe
diep.
De prijsuitreiking vindt Zondagavond
om half negen plaats in de Marineclub
aan de Hoofdgracht.
De amusementsafdeling van de Ma
rine-onderofficiersclub heeft een ca
baretrevue in voorbereiding, die onder
de titel „Dat zit wel goed!" op Don
derdagavond 25 Juni en Zaterdagavond
27 Juni wordt opgevoerd in de MOOC-
societeit aan de Spoorstraat.
Door de directie van de Rijkswerf werd dezer dagen de openbare aan
besteding gehouden van het vernieuwen van de vloer in het zg. „oude
dok", bij het voormalige graanpakhuis op de Rijkswerf. Ingevolge het
bestek kon men twee inschrijvingsbedragen noemen, A op basis dat 340
ton vrijkomende ballast het eigendom van de aannemer wordt en B in
dien alle ballast het eigendom blijft van de Rijkswerf. De laagste in-
schrijfster, de fa. L. C. Verzijden uit Waddinxveen, had kennelijk een
nuttige bestemming voor de ballast. Zij was de enige, die bereid was het
werk uit te voeren en bovendien nog f 4110.bij te betalen in geval A.
Haar inschrijfsom in geval B was f 27.590.
De andere aannemers volstonden met
een grotere of kleinere reductie voor
het geval zij de ballast in eigendom
verkregen. Hun inschrijvingsbedragen
luidden:
J. de Vries en Zn., Den Helder, A
f 600, B f 33100; Gebr. G. en H. van
Hoften, A'dam, A f 13700, B f 46700;
C. van Essen, Den Helder, A f 14990.
B f 28113; J. M. Strijland, Uithoorn, A
f 1000, B 43000; R. NoDoort. Den Hel
der, A f 18300. B f 34600; A. van der
Wouw, Den Helder, A f 19450. B f 37450:
K. de Klerk, Den Helder, A f 21600. B
f 38800: Gebr. Tuin, 't Zan<j,. A f 25000,
B f 48000; A. Keizer. IJsselmonde. A
f 21060. B f 41415; Gebr. Smit, 'Den
Helder, A f 25500. B f 31790; fa. Ster
renburg en Boerdijk, Den Helder, A
f 25600, B f 45600; J. P. van Os. Den
Helder, A f 26165. B.f 46165; J. Roo-
meijer. Den Helder, A f 26950, B
f 46850; C. van de Kommer, Nieuwe
Niedorp, A f 32000, B f 39690.
Voor de economische politierechter,
mr J. N. Alblas stond gisteren terecht
W. H. uit Urk, thans matroos bij de
Koninklijke Marine, die de visstand
van de Noordzee geweld had aangedaan
door met de botter UK 66 drie en der
tig manden vis beneden de maat te
vissen. De diertjes waren bijna allemaal
beneden de 20 cm (lengte) geweest en
werden gerekend tot „puf". En aange
zien H. geen „puf-vergunning" had werd
hij veroordeeld tot een boete van f 25
subs 10 dagen met verbeurdverklaring
van de gevangen puf...
De maat van H„ eveneens uit Urk
werd tot dezelfde boete veroordeeld.
De eis van de Officier was dienover
eenkomstig geweest.
Mevrouw S. uit Amsterdam, die in
Den Helder een zaak in bontartikelen
heeft exploiteerde deze zonder in het
bezit te zijn van de nodige vergunnin
gen.
Zij werd deswege, conform de eis.
veroordeeld tot een boete van f 80 of 20
dagen.
Tijdens de jaarvergadering van de
Kynologenvereniging „Den Helder"
werd, wegens diens vertrek, afscheid
genomen van de voorzitter, de heer A.
van Bergeyk. Onder dankzeggging voor
de vele diensten die hij aan de vereni
ging had bewezen, werd hem een her
innering aangeboden. In zijn plaats
werd tot voorzitter gekozen de heer A
Muzerie.
Vrijdag 19 Juni zal een technische
proefvaart worden gehouden met de
zogenaamde Donau-pont, die binnenkoit
in gebruik zal worden gesteld bij de
Hembrug, nadat ook de thans nog in
uitvoering zijnde landingsinrichtingen
gereed zullen zijn.
NOORDERMARKTBOND, 16 Juni.
28.000 kg aardappelen: Eerstelingen 21,10
—22,90, drielingen 12,20 en kleine 8.80
17.70.
BROEK OP LANGENDIJK, 17 Juni.
77.000 kg aardappelen: 2025, kleine 9,80
—17,60, rode Schotten 26—26,50 en Dorée
25,60; 900 kg. bospeen 17—22; 800 kg.
rabarber 12,90.
De terugkomst van de bijna driehon
derd ouden van dagen, die in honderd
auto's een mooie rit door onze pro
vincie hadden gemaakt, werd een fees
telijke Intocht, met veel belangstellen
den langs de wegen, vlaggen van de
huizen (het volgende jaar wapperen er
vast meer) en, niet te vergeten, de
vrolijke muziek van Concordia die haar
vooraf ging.
In Veerburg was het laatste samen
zijn, gezellig zoals de hele dag was,
de laatste tractatie en muziek ,diê de
oudere generatie niet vreemd was en
noodde tot meezingen.
Hartelijk werden alle hier toege
sproken door burgemeester Mijnlieff,
die hem met mevrouw Mijnlieff reeds
eerder had verrast door de komst naar
Schoorl, een der pleisterplaatsen op de
tocht.
De burgemeester huldigde 't comité
en de dames van de comitéleden voor
de voortreffelijke wijze, waarop alles
was geregeld en zette de „jongen" van
dagen als „plicht" voor, te zorgen, het
volgende jaar weer present te zijn, met
een even goed humeur als op deze dag;
het comité zou dan, als ook het weer
goed was, wel voor de rest zorgen.
De voorzitter van de commissie, de
heer Harder, dankte de ouden van da
gen, „die comité en medewerkers een
pleizierige dag bezorgden", dankte de
burgemeester, dokter en mevrouw Ol-
ree, die weinig hulp behoefden te ver
lenen. Blaauboer en Kossen (service
wagen), de heer Hollander en monteur
Van den Hoonaard voor het verhelpen
van kleine kwaaltjes, de muziekvere
niging Concordia, de heer Tauber, die
de proviand reed, de dames, die met
lifsten liepen en hielpen bü de tractatie,
de héér Muntjëwërf voor het beschik
baar stellen van zijn zaal, de plaatse
lijke politie en vooral de Rijks Verkeer
politie, die de stoet zo voortreffelijk
geleidde, allen, die hun auto beschik
baar stelden en.... de hele burgerij,
die voor de financiën zorgde.
Di heer Keuris tenslotte dankte, na
mens de ouden van dagen, voor de uit
stekende organisatie en de goede ver
zorging, die zij hadden genoten.
Agatha (t), 9-6 van Saigon naar Pladju
Aldegonda (t), 16-6 van Pladju naar
Bangkok Amor, 16-6 n.rrt. van Ham
burg naar A'dam Amstelpark, pass.
16-6 Scillys Averdljk, pass. 16-6 n.m.
Ouessant Aagtekerk, 17-6 te Duinker
ken verwacht Aldabi, pass. 17-6 vroeg
Kaap Verd. Eilanden naar Las Palmas
Alnati, 17-6 van Antwerpen te R'dam
Alphacca, 16-6 n.m. van Paranaguay naar
Santos Amsteldijk, 16-6 van New Or-
leang naar R'dam via Charleston Ak-
krumdijk, 17-6 te Sydney Alcyone,
16-6 van Vittoria naar Ilheos Alkaid,
16-6 te Porto Alegre Arendskerk, 17-6
van Keelung naar Kobe Argos, 17-6
van R'dam te A'dam Aalsdljk, 15-8 te
Vera Crüz Andijk, 16-6 te Mobile
Barendrecht (t), 17-6 van Mena al Ah-
madi naar Suez Bennekom, 17-6 n.m.
van Callao naar Mollendo Borneo, 15-6
te Singapore Celebes, 16-6 van Tand
jong Priok naar Cheribon Ceronia (t),
16-6 van Durban naar Curagao Cleo-
dora (t), 14-6 van Curagao te Stanlow,
daarna Avonmouth en R'dam dokken
Corilla (t), 16-6 van Bombay naar Port
Okha, daarna Mena al Ahmadi en En
geland Callisto, 17-6 n.m. van Mon-
treal te R'dam Congostroom, 16-6 n.m.
van W,-Afrika te A'dam Diemerdijk,
12. De volgende dag reden meneer
Bikkebakker en Tinus Tuttelaar op de
fiets naar het huis van Jimmy brown.
De voorzitter va-n de Biggers had er
geen idee van waar Tinus hem heen
bracht. Hij probeerde dat uit te vis
sen, maar de sportredacteur wenste
zich daarover niet uit te laten. „U mlt
't wel zien, meneer Bikkebakker", zei
hij. „Doet u nu maar precies at ik
zeg. U zult er geen spijt van hebben."
Meneer Bikkehakker brandde intussen
van nieuwsgierigheid en hij was wel
wat verbaasd toen Tinus Tuttelaar
hem ve'zocht van de fiets te springen
en deze tegen een boom te plaatsen
toen zij vrü dicht bü het aardige huis
je van Jimmy Brown waren gekomen
Ook Tinus Tuttelaar zette zijn fiets
tegen een boom en hü beduidde me
neer Bikkebakker dat deze hem moes
volgen. „Ze moeten u niet zien", zei
hü geheimzinnig. „Dat is veel beter
want dan kunt u geheel onUvoor-
oordeeld uw mening vormen." Meneer
Bikkebakker begon er hoe langer hoe
minder van te snappen. Was die Tutte
laar bezig hem een beetje in de ma
ling te nemen? Langs een klein ach
terweggetje leidde Tinus Tuttelaar
meneer Bikkebakker naar het voetbal
terrein, dat een eindje achter het huis
van Jimmy lag. „Zo meneer Bikke
bakker", zei hij. „we zijn er en opdat
ze ons niet in de gaten krijgen, klim
men we met z'n tweeën in deze boom.
We hebben dan straks een praentig
uitzicht op de dingen die komen gaan.
Meneer Bikkebakker Keek Tinus Tut-
tela-.r nog al argwanend aan, maar hij
liet zich toch gedwee een duwtje ge
ven, toen hij in de boom begon te
klauteren.
16-6 van R'dam naar Vancouver Esso
Rotterdam (t), van 16 op 17-6 van R'dam
te Aruba Eos, 16-6 van Varberg te
Gothenburg Hathor, 16-6 van Malta
naar Alexandrië Ganymedes. van 16
op 17-6 van Port of Spain te Paramaribo
Gouwe, 16-6 n.m, van Sundsvall te
A'dam Haarlem, van 16 op 17-6 van
Guanta naar A'dam Hector, 17-6 van
Alexandrië naar Beyrouth Heelsum,
pass. 17-6 Vlissingen naar Lapallice
Indrapoera, 16-6 van Minikoy naar ®e"
lawan Ittersum, 16-6 van Balik Papan
te Makassar Jagersfontein, 16-6 600
mijl noord van St. Helena naar Kaapstad
Kertosono, -17-6 van Beyrouth te Port
Said Karlmata, 16-6 van R'dam te A -
dam Lutterkerk, 16-6 te Karachi
Laertes, 16-6 van Singapore naar Tand
jong Priok Langkoeas, 17-6 van Sin
gapore naar Tandjong Pinang Leopolds-
kerk, 16-6 te Ras Tanura Lieve Vrou-
wekerk, 16-6 n.m, van Suez naar Aden
Liseta (t), 14-6 van Singapore te Bangkok
Loenerkerk, 16-6 van Chittagong naar
Madras Leersum, 17-6 te Jacksonville
Loosdrecht, 1-6 van Calcutta te R'dam
verwacht Mataram, 15-6 21 uur van
Djibouti naar Port Sudan Manoeran,
16-6 van A'dam naar Antwerpen Ma-
cuba (t), 17-6 van Mlrl te Sydney, daar
na Soerabaja Mentor, 17-6 te Gibral
tar Mirza (t), 20-6 te Port Said ver
wacht Mhonia (t)16-8 van Ras Tanura
te Beyrouth Maashaven, 17-6 van Bre-
men te Quebec Macuba (t). 17-6 n.m.
van Miri te Sydney Nieuw-Amsterdam,
16-6 780 mijl oost-noordoost van Kaap
Race naar Southampton Noordam, 1 -
720 mijl west ten noorden Flores O0
marsum, 16-6 n.m. van Le Havre naa
Antwerpen Omala (t), 16-6 van Berr^
naar Malta, daarna Volo, Piraeus en Cu-
ragao Oranje, 17-6 te Singapore
Oranjestad, 17-6 te 'Barbados Perna
(t), 15-6 van Manilla naar Hongkong
Prins Frederik Willem, 17-6 van Sarnia
naar Detroit Papendrecht (t), 17-8 va
Mena al Ahmadi Phrontis. 16"6 v"°
A'dam naar Londen Prins Willem
pass. 16-6 n.m. Vlissingen parkhave
16-6 van Las Palmas Radja, f"8 nI^
terug te Aden verwacht (voor zieke)
Rafaela (t), 16-6 van Surabaja naar P'aa*
ju Raki, pass. 16-6 Kaap St Vincent
Rempang, pass. 16-6 Malta naar B y
routh - Rotula (t), 17-6 van Stockholm
te R'dam (dokken) Ruys, l'"8 te
lenzo Marquez Rljnkerk, 16-6 van
nua naar Marseille Sirrah (t). 17-8 v
Calcutta te Ras Tanura - SommelsdO*.
16-6 n.m. te Port Swettenham
Maastricht, pass. 16-6 n.m Kiel
tra, 16-6 dwars Malta naar Port Said
Stad Schiedam. 16-6 n.m. van Narvik
Vlaardtngen Sarpedon, 1 -6 van
Orleans te Lagualra Slngkep. 18'8 J.
van New York naar Indonesië v'a
New York
vorno Talisse, 17-6 n m van
te Baltlmore Telamon, pass.
Pass
16-6 mona