Beverwijk grote fabrieksstad MAXIMAAL 225.000 INWONERS Reizen is een kunstdie geleerd moet worden J Prins Bernhard schoot in de roos op N.P.V.-koempoelan Karakterverandering van Wijk aan Zee Vermist kind bleek verdronken TER OVERDENKING BIJ UW REISPLANNEN Industrie ten Noorden van de Hoogovens Uitbreiding naar 't Noorden Maximum 225.000 Twee mogelijkheden Aanbevolen oplossing Verkeersbezwarer, Spiegelbeeld van Haarlem Nieuwe city Een bezoek per helicopter Sparen van cultuurgrond Wijk aan Zee Ongeluk in Alkmaar Engelse sportvlieger in.*~':te noodlanding Jan Hofland uwn te Nibbixwoud In haar interim-rapport over de ontwikkeling van liet gebied van de m°nd komt de Werkcommissie Westen des Lands tot de conclusie, dat voor de huisvesting van een te verwachten bevolkingsuitbreiding, als gevolg van de sterke expansie van de zware industrie, de voorkeur moet worden gegeven aan een stedelijke uitbreiding van Beverwijk, dat bin nen dertig jaar vermoedelijk zal uitgroeien tot een stad van 225.000 in woners. Bovendien bevestigt het rapport, dat Wijk aan Zee als familie badplaats verloren zal gaan. De bevolking ven de IJmond telt thans ruim 82.000 mensen: meer dan de helft hiervan woont in de gemeente Velsen. In dit reeds dichtbezette gebied dient zich thans een krachtige verdere indu striële impuls aan door de in gang zijn de uitgroei van het Hoogovenbedrijf. Ondanks de daaraan verbonden moei lijkheden in ruimtelijk opzicht is het een nationaal .belang, dat de nodige kansen aan deze ontwikkeling worden geboden en ook voor de toekomst wor den opengehouden. Vaststaande ramingen kunnen om trent de uitgroei der industrie uiter aard niet worden gemaakt, gezien de talrijke onzekerheden ir_ economisch en ander opzicht. Evenmin kan de tijds ruimte voor het bereiken van een be paald ontwikkelingsstadium nauwkeurig worden geschat. Het is echter in het onderhavige geval minder bezwaarlijk dat de totstandkoming van verdere in dustriële uitbreidingen zich over een enigszins langere toekomst zou uit strekken. dan dat men later zijn kan sen zou zien afgesneden door een te be perkte reservering van terreinen. In een gebied, waar zoveel aanspraken op de grond om de voorrang striiden, is het gevaar daarvoor zeker niet aenk- beeld'g. Het komt er dus allereerst op aan. in grote lijnen de toekomstige be stemming van de bodem te bezien en daarbij, uitgaand van de dominerende •betekenis van de basis-industrie (de Hoogovens met aangesloten bedrijven), armslag te houden voor een latere be langrijke vergroting van het complex. De ligging van de hiervoor nodige terreinen is in hoofdzaak reeds bepaald door de bestaande bedrijfseenheden ten noorden van het Noordzeekanaai. De bouw van de Breedbandfabriek heeft een uitgroei in noordelijke richting ingezet. Naar deze kant zullen op de hiervoor nodige draagkrachtige duin- terreinen, ook verder de mogelijkheden moeten "worden oper gehouden. In de toekomst zal de uitbreiding zich wellicht tot ten noorden van de Zeestraat tussen Beverwijk en Wijk aan Zee gaan uitstrekken. Uiteraard wordt ook het terrein ten westen van het huidige hoogovencom plex. voor zover niet nodig voor zee waring en eventuele andere water- staatsdoeleinden. in de gedachten be trokken. De plaats voor mogelijke verdere chemische bedrijven laat gedeeltelijk iets meer speling, wat van belang is met het oog op het tegengaan van mo- d Gerekend wordt op een terrein van beperkte afmetingen onmiddellijk ten oosten van het bestaande complex, alsmede op het vrijhouden van een gro tere oppervlakte op behoorlijke af stand ten zuid-oosten van Beverwijk. Te verwachten is. dat de ontwikkeling van het hoogovencomplex aanleiding zal geven tot de vestiging van de zgn. avglomcratieve bedrijven, d.w.z. be drijven die dcor de basisindustrie wor den aangetrokken. Ook hebben zowel Beverwijk als Velsen bchoJfte aan ge legenheid voor een zekere verdere ont wikkeling van de niet oo de hoogovens georiënteerde industrie. Deze kan een ter niet onbeperkt worden ge.boden. omdat anders «Ie moeilijkheden voor de huisvesting van de aan te trekken bevolking te groot zouden worden. Uitvoerige berekeningen hebben uit gewezen. dat hij een optimale industri ële ontwikkeling na verloop van bv- drie decennnia een bevolkingscijfer mo gelijk zou zijn in de orde van grootte van 225.000. De vraag is uiteraard bezien, in wel ke mate de dan tp verwachten bevol kingsaanwas aan de IJm°"a..ze moeten worden gehuisve^- Mcn 7'™ zich immers kunnen voorstellen, dat ae oplossing mede in meer of minder be langrijke mate wordt gevonden door heen en weer reizen van de arbeiders naar verschillende plaatsen in de om trek De conclusie is echter, dat net forensisme een belangrijke lnvl°^ zal uitoefenen op de uitkomst van de bevolkingsprognose. Sterkere stimulering van het foren sisme ontmoet verschillende bezwaren. Bij het onderbrengen van de even tueel te verwachten bevolkingsaanwa van moeeliik 140.000 inwoners ontmoet men allerlei factoren, die een gave op lossing bijzonder moeilijk maken. Er is in het gebied reeds vn, veel be bouwing aanwezig, die len dele s s concentreerd in de kernen l.Tmuiden. Velser-Noord. ,Be^ri(T Wiik aan Zee en Heemskeik. ten del. zich als lirht.behoviwing !an«*d f gnr, heeft ontwikkeld of jjj4 Bpver. lijk gebied is verspreid. Rond wiik en Heemskerk wordt een lao_- rük deel van de *n'p,"sifL v,e* bruikt voos de tuinbouw, die ookn sociale h-°ld van deze n!aaf«en st bepaalt. Naar het oosten, waar h veen de overhand kriigt. w0 d grond )n h°t algemeen vftn njtna kwaliteit. Het minst waardevol as-arisrh ohgrvnt zijn uiteraard duinterreinen. Deze moeten pcl1 worden gereserveerd voor dp uitbrei ding vsn de basisindustrie of voor d"1 drinkwatervoorziening f^—wii 1 ook mo tieven van natuurhecoV,-rmine en re creatie hier een bft1anfriik« nl»ntg mo®. ten hebben, en wel des te meer, naar- uit d mate er een grote bevolkingsconcen tratie in deze streek tot ontwikkeling zai komen. Ten slotte is getracht een inzicht te verkrijgen in de mogelijkheden voor de ontwikkeling van een zelfstandig en harmonisch cultureel leven in de toe komstige agglomeratie aan de IJmond. al naarmate deze haar zwaartepunt zou vinden in Velsen-Zuid of in Beverwijk. Hierbij trad geen zeer duidelijke aan wijzing aan de dag, hoewel het onder zoek enigszins wijst in de richting van de noordoever, waar Beverwijk van ouds als stadje een functie heeft ge had en de invloed van Haarlem min der sterk wordt gevbeld. De te ver wachten snelle groei der bevolking zal het ten zeerste gewenst mrken, dat de noodzakelijke sociaal-culturele voorzie ningen tijdig worden getroffen. Kern vorming in stedebouwkundig opzicht is daartoe noodzakelijk. Terwijl getracht is al deze factoren op de beste wijze in de voorgestelde oplossing te betrekken, is er één aspect waarvan men zich in dit stadium heeft losgemaakt, nl. de bestuurliike indeling Het werd beter geacht, eerst voor h°' MOGELIJKE ONTWIKKELING VAN DE IJMOND IJmuiden niet in de weg te staan. Op zichzelf geeft ook deze door de onver mijdelijke wisselwerking tussen noord en zuirtoever bezwaren van dwarsver- keer. Nu echter de zuidelijke kernen eenmaal aanwezig zijn, moeten deze gelegenheid hehben voor een gezonde uitgroei, gebaseerd op hun eigen func tie. Bij keuze van de noordelijke oplos sing kan men aannemen, dat in het ver onderstelde geval (uitgroei tot 225 000 inwoners) het aandeel van de zuide lijke kernen is te stellen op rond 50.000 en dat voor de noordoever moet worden gerekend op rond 175.000 inwoners. Hiervan kan rond 70.000 worden opge nomen door de normale uitgroei van de bestaande kernen. Er bli'ft dus eventueel te voorzien in het huisves ten van rond 105.000 ir.won Hiervoor zijn twee mogelijkheden on derzocht nl: het stichten van een nieuwe stad in de duinen ten noorden van de hoogovens en een stedelijke ontwikke ling aansluitend bij Beverwijk. Hoe aantrekkelijk de eerste gedachte ook is uit zuiver stedebouwkunaig oogpunt en eveneens voor het ontzien van de landbouwbelangen, men heeft haar toch moeten prijsgeven. De 'tad zou dan komen in het hart van het wa terwingebied Heemskerk-Castricum. juist waar in het Lek-duinplan de in filtratie met rivierwater is gedacht met het oog op de breedte van de duinen. ■Ook uit een oogpunt van natuurschoon en recreatie zou het zeer bezwaarlijk zijn. naast een omvangrijk duinterrein voor de basisindustrie nog een= 800 - 1.000 ha du inen voor stedelijke bebou- gehele onderzochte gebied de richtlij nen aan te geven voor de ruimtelijke ontwikkeling en vervolgens op de grondslag van de aldus te verwachten toestand de bestuurlijke problemen, mede in het licht van samenwerkings mogelijkheden te doen bestuderen. De voornaamste keus betrof die tus sen de noord en de zuidoever van het kanaal ais zwaartepunt van de toe komstige agglomeratie. De omvangrijke bestaande bebouwing is echter oorzaak, dat deze keus in geen van beide gevallen absoluut kan zijn- Men zal steeds zowel in het noorden als in het zuiden niet alleen een vrij aan zienlijke bevolking houden, maar bo vendien in redelijke mate ruimte moe ten laten voor normale ontwikkeling van de aanwezige kernen. Kiest men voor de zuidelijke oplos sing. dan zou bij een eventueel be volkingsaccres tot rond 225.000 inwo ners de verdeling ongeveer als volgt kunnen worden: Noordoever (Velsen-Noord. Beverwijk. Wijk aan Zee, Heemskerk) het cijfer volgens de oorspronkelijke opzet van het streekplan IJmond-noord inw. d,i. 70.000 Zuidoever (Velsen-zuid) 155.000 De capaciteit van de bestaande wederopbouw- en uitbreidings plannen voor de zuidoever be draagt 60.000 Extra te voorzien voo. 95.000 Deze oplossing zou betekenen de uit breiding van IJmuiden met een nieuwe stad in het duingebied aan de zuidzijde. Voordelen hiervan zouden zijn het spa ren van landbouwgrond en gunstiger atmosferische omstandigheden- Daar tegenover staan echte volstrekt over wegende nadelen. Wordt de bevolking in hoofdzaak aan de zuidzijde gehuisvest, terwijl de werkgelegenheid in overwegende mate aan de noordkant is. dan zal het awarsverkeer over het kanaal op voor de scheepvaart ontoelaatbare wijze wor den opgevoerd, terwijl ook het land- verkeer zelf ernstige bezwaren zai ondervinden. In het kader van de Rand stad Holland is een dergelijke concen tratie in binnenwaartse richting onge wenst. te meer. daar de reeds .bestaande ruimtelijke spanningen in Kennemer- land-zuid een zo belangrijke extra- toeneming van de bevolking niet meer toelaten. Ook zou dan op den duur aan het gevaar van volledig samengroeien met Haarlem niet ziin te ontkomen, terwijl met het oog op de toekomstige ontwikkeling juist een behoorlijke on derbreking tussen de agglomeratie Haarlem en die aan de IJmond dnn- -H «ovvenst is. Bovendien zou de hier bedoelde oplossing slechts moeeliik zijn ten koste van een uit nationaal oogpunt hoogst be'-mgriik duineebied en van be'angen der waterwinning. Om al d"7.e redenen is de zoideliike oplossing verwornen. Dit behoeft echter aan de normale ontwikkeling van wing af te staan. Wat de stad zelf be treft, zou de oplossing voor de lijnen van vervoer oneconomisch zijn, omdat de werkg 'legenheid vrijwel geheel in de lengterichting aan één zijde van de woonwijken zou liggen. Doordat niet zou kunnen worden angesloten bij een aanwezige kern, zouden veel hogere kosten moeten worden gemaakt voor nieuwe wegen en andere openbare voorzienigen. Daarbij komt als ernstig bezwaar, dat er geen zekerheid kan worden gegeven over het tot stand ko men van de industriële expansie en de daarop gebaseerde bevolkinggroei. Zou men dus naast de bestaande kernen IJmuiden, Velsen-Noord, Beverwijk, Wijk aan Zee en Heemskerk nog een vijfde kern in de opneming van de bevolking willen betrekken, zonder dat de uitgroei van deze laatste tot een complete stad bij voorbaat is verzekerd, dan zou het gevaar niet denkbeeldig zijn dat geen enkele kern zich tot een centrum van enig belang, ook sociaal-cultureel, zou ontwikkelen Zo is de keus derhalve gevallen op de andere mogelijkheid, nl. een stede lijke uitbreiding aansluitend bij Beverwijk De omstandigheden in dit gebied leggen sterke beperkingen op aan de conceptie van het stedebouwkundige plan. Naar het Westen wordt aan de mogelijkheden een grens gesteld door de eventueel te verwachten uitbreiding van het hoogovencomplex benoorden de Zeestraat, waarvoor de ruimte moet worden gereserveerd, evenals voor een vrije strook tussen de industrie en de woonbebouwing. In het Oosten wordt het terrein ingeperkt door de spoorbaan BeverwijkUitgeest en de aldaar ontworpen nieuwe Rijksweg. Een der aanbevelingen is, het tracé voor deze weg zodanig te wijzigen, dat het in de nabijheid van de stadsuit breiding geheel ten Oosten van de spoorlij- komt te liggen. Ook in dat geval blijft er voor de toe komstige stad slechts een langgerekt gebied beschikbaar, waarin dan ge deeltelijk nog goede tuinbouwgrondan ziin gelegen. Aan het zuidwestelijke uit einde ligt het bestaande stadie Bever- wiik met zijn uitlopers van lintbebou wing langs verschillende wegen. In haar algemene vorm zou een hier te ontwikkelen stad doen denken aan een spiegelbeeld van Haarlem. Bji goede leiding van de groei op de basis van een ideeënnlan voor de volgroeide toe stand zal een meer harmonische op bouw mogelijk zijn dan die Haarlem vertoont. Niettemin is een dergelijke vormgeving op zichzelf minder gunstig en is een dergelijke langgerekte stad als voort zetting van de reeds bestaande keten van stedelijke bebouwing tussen Heem stede en Beverwijk weinig gewenst. Het is dan ook slechts het nationale belang van de industriële ontwikkeling aan de IJmond, die vrijheid geeft tot het voor stel, op de mogelijkheid van een derge lijke stadsuitbreiding te rekenen. Of deze mogelijkheid een zekerheid zal worden, zal afhangen van de uitgroei van de basisindustrie. Neemt deze laat ste echter haar loop, dan zal men ook de consequentie van een geconcentreer de huisvesting der aan te trekken be volking in één duidelijk sprekend cen trum van stedelijk karakter in beginsel moeten handhaven. Verschillende aanbevelingen worden gedaan om de gesignaleerde moeilijkhe den bij de ontwikkeling van de toekom stige stad op te vangen. In verband met de excentrische lig ging van het huidige Beverwijk ten opzichte van het latere geheel zal het nodig zjjn, bij de algemene opzet te rekenen op het tot stand brengen van een volwaardige city in het nieuwe gedeelte. In de tweede plaats is gezocht naar een opzet voor de stadsuitbreiding, die bij inachtneming van behoorlijke voor zieningen voor actieve en passieve recreatie en wat verder tot de outillage van een aantrekkelijke stad behoort, toch een redelijke beperking van het grondgebruik mogelijk maakt. Voorgesteld wordt uit te gaan „Tref de Roos". Onder dit motto stond de koempoelan welke de leidsters en leiders van de NPV Zaterdag en Zon dag op de Goudsberg bij Lunteren hiel den. Prins Bernhard, die als koninklijk commissaris der vereniging Zaterdag avond de opening en een deel van het programma bijwonde, schoot stellig midden in de roos, want om zes nur daalde hij met een helicopter op het veld tcaar de 1300 koempoelangangers verenigd waren. Mr J. M. Ravesloot. hoofdcommissaris van de NPV begroette «e orins. In zijn openingstoespraak zeide hij. d~>t de be tekenis der jaarlijkse leidersbyeenkomst is een bezinning op de taak welke de padvindersbewegine ten aanzien van de Nederlandse jeugd heeft. Deze taak eist doorzettingsvermogen, opgewektheid fantasie. ide~lisme en in dit verband zij geconstateerd, dat er gang en actie in de NPV zit. Het spel van verkennen heeft een diew aehtererond. die wortelt in onze christelijke beschaving. van 75 procent arbeiderswoningen en 25% midden stand sbouw, in beide geval len met 40% eengezinshuizen en 60% etagebouw. Door deze beperking van het stede lijke grondgebruik is tegelijkertijd ge tracht aan een der voornaamste wen sen van agrarische zijde, nl. sparen van de cultuurgrond, tegemoet te ko men. Dit is vervolgens ook geschied, door de richting van de stadsuitbreiding zoveel mogelijk te leggen naar het noordoosten, waar de gronden van min dere hoedanigheid liggen. Niettemin zullen in de nabijheid van Beverwijk en Heemskerk nog niet onbelangrijke op pervlakten aan tuingrond bii het plan moeten worden betrokken. Aanbevolen wordt de étappe-indeling waar mogelijk zó te maken, dat de beste tuinbouw- gronden het laatst aan de orde komen en dus. als de totale omvang van de stad minder mocht blijken te kunnen zijn, wellicht blijvend kunnen worden gespaard. In het kader van de recreatieve as pecten wordt ook ingegaan op de ontwikkeling van het strand en met name op het lot van Wijk aan Zee. Het strand ten Zuiden van de haven is reeds ten volle nodig (en niet eens voldoende) voor de bevolking van IJmuiden en de achtergelegen agglo meraties Haarlem en Amsterdam; dat ten Noorden van de sluizen zal voo.- al van belang zijn voor de nieuw te verwachten bevolking. De vraag, of opoffering van Wijk aan Zee zou moe'-n worden overwogen om een be langrijk betere opzet te verkrijgen voor de industriële complexen heeft men gemeend niet serieus onder de ogen te moeten zien. Wel wordt als vaststaand aangenomen, dat deze bad plaats van karakter zal veranderen. Zij zal veel meer bezoek van dagjes mensen krijgen en daardoor haar aan trekkelijkheid als familiebadplaats voor vacantierecreatie wel verliezen. Gewezen wordt op het belang van goede verbindingen van Beverwijk naar Wijk a. Zee, vooral voor de Zui delijke wijken, die zo dicht op de industriële concentratie komen te lig gen. Of getracht moet worden meer naar het noorden een nieuwe familiebad plaats te scheppen van het type, dat met Wyk aan Zee verloren zal gaan, wordt aan de verdere studie overgelaten. Nadat nog door enkele andere voor aanstaande padvinders was gesproken, stroomden de koempoelanbezoekers naar het terrein waar «en oud-Hol landse kermis was gearrangeerd. Kwart over zeven vertrok de prins op dezelfde wijze als hij gekomen was. Toen de helicopter zich van het veld verhief, ontrolden alle aanwezigen oranje pa pierstroken. hetgeen vanuit de lucht een alleraardigst^ aanblik bood. Sinds Donderdag werd te Alkmaar het vijfjarig zoontje Gert van de fa milie Rcukema vermist. Men vreesde, c'at het kind te water was geraakt en ■verdronken, en ging daarom dregge ir> het Noord hollands Kanaal bij da Friesebrug. Zaterdagmiddag zag men het lijkje van het kind. drijven in de gracht langs de Zijdam. in het hart van de stad. Een omwonende begaf zich t water en bracht met hulp van politiel het stoffelijk overschot op het droge. Het is naar een ziekenhuis overge bracht. Een Engelse sportvlieger die in zijn machine op weg was naar Ypenburg, heeft misleid door de mist een verkeerde koers gevolgd, in verband waarmee de vlieger tussen Schoondijke en Groede een noodlanding moest ma ken. Zijn toestel werd niet ernstig be schadigd. Evenals de Ronde van Hoorn heeft de Beverwijker Jan Hofland de Ronde van Nibbixwoud op zijn naam gebracht, waarnaast hij een groot deel van de premies voor zich op eiste. Nadat hij aanvankelijk een voorsprong van 20 sec. had behaald, werd hij door Biesterveld en Boelaard uit Amsterdam gelapt, waarna dit drietal lange tijd aan de kop bic Aangemoedigd door een premie, slaagde A. Donker uit Amsterdam er in de kopgroep in te hal' i, welk succes naderhand met de tweede plaats werd beloond. De uitslag luidt: 1. J. Hofland, Beverwijk, 1.55.02 2. A. Donker, Amsterdam3. W. Biester veld, Amsterdam4. P. Splinter, Ankeveert5. C. Broers, Wognum 6. M. Edenienbosch, Enkhuizen; 7. •L Keuken, Nieuwe-Niedorp8. - J. Ottenbros, Alkmaar; 9. A- Mannaazd, Krommenie en 10. B. Fok, Hoorn. De nieuwelingenwedstrijd werd gewonnen door J. Vennik uit Krom menie; tweede werd J. Groot, Bever wijk; 3. A. Geldermans, Beverwijk; 4. K. de Groot, West-Graftdijk. Als bijzonderheid kunnen we nog melden, dat Hofland aan het eind van de wedstrijd nog ten val werd gebracht, toen een overlopend kind zijn weg versperde. Het jongetje moest met een zware hoofdwond worden binnengedragen en het voor wiel van Hoflands race-fiets was aan gruzelementen. In Beira (Portugees Oost-Afrika), zijn twintig inheemse arbeiders gedood, veertig gewond en drie schepen in brand gevlogen, doordat op het water drijvende olie in brand geraakte. REIZEN MOET MEN LEREN, maar het lijdt geen twijfel of Nederlanders die sinds voor dingen die u net zo goed thuis kunt doen eeuwen de zeeën hehben bevaren, die al heel lang internationaal zijn ingesteld, die de Zet u ook uw an®st vo°r onveiligheid, oneer- reislust als het ware in het bloed zit, krijgen deze kunst gemakkelijk onder de knie. °£jtelen een beetJ'e uit uw gedachten. Al Op reis zijn betekent heel dikwijls de gast zijn van een ander. Ook al gaan wij in het hier gewenden, M zijn ze° soms ongeschoren m vreemde land in een hotel en betalen wij iedere gedane uitgave met ons eigen geld, dan wat gehavend, het zijn niet allen boeven. Vooral nog zijn wij, in ruimer verband gezien, te gast bij een ander volk. In deze bijzondere in. de berestreken waar de bevolking arm is, positie weet niet iedereen de juiste houding te vinden. ïult u dergelijke lieden ontmoeten, maar zij heb- Er zijn een massa mensen, die overigens van goede wille zijn. maar die denken coeur^Tatuurlijk zijn Vin dTgrotë^tS van in het buitenland heel anders te moeten doen dan in hun eigen land. Zij komen daar- ieder land mensen die van toeristen voordeel door zelf op den duur voor teleurstellingen te staan en doen de naam van ons landje willen trekken. Deze lieden voelen dikwijls in leen goed. tultlef °P wie ze hun practijken kunnen uitoefe- Reizen vraagt een zekere rijpheid; het vraagt het vermogen in stilte te kunnen genieten, gedecidelrd^ontke^ vere° diepweg te kunnen bewonderen en niet in een overvloed van overdreven of luidruchtige 6en voorkomt U moeilijkheden of verder aan- uitingen zijn tevredenheid te kennen te geven. dringen. Oneerlijkheid wordt vaak in de hand gewerkt door eigen slordigheid of protserig ten- toonstellen van bezit. ZONDER AAN HET BEGRIP „vrijheid op reis" stelling hebt voor al het nieuwe dat U tegenkomt. te willen tornen, vraagt het toch wel een zekere Maar belangstelling is geen indringerige nieuws- toch sWhti oplettendheid en voorzorg houding van ons, vooral in het buitenland. Het gierigheid. U zult in het buitenland veel dingen niet hardnekkig „ZJhe.üL opdoen' bliJn U dan komt soms voor dat men iemand tegenkomt die heel anders vinden dan U gewend bent. Maar er komen nno vJraan deze belevenis, nog nooit eerder een Nederlander ontmoet heeft, maakt uw opmerkingen niet steeds hardop Slik eoede rfaoen JLo"! ff ,-,e dag heel veel Hij zal dan zijn oordeel vormen naar hetgeen wij doen of naar hetgeen wij zeggen. Men zal U vragen stellen. Des te meer men van zijn land afweet, des te beter, maar het komt er op aan hoe men zich over ons land uitlaat. Geef vooral uw mening niet te chauvinistisch, maar ook zonder allerlei schampere opmerkingen over de kleinheid, het klimaat, de bedrijfsmoei- ljjkheden van Nederland. Laat niet uw bittere ervaringen de boventoon voeren, noch een te schoon klinkend jubellied dat in ons land alles zo best en zo goed is. Het middelpunt van het gesprek in deze ty'd is dikwijls het vergelijken van prijzen, wat vaak aan één van de twee deelnerfiers ontvredenheid kan schenken. Vergelijking gaan meestal mank, want vergeet U niet dat prijzen ten nauwste sa menhangen met lonen en vooral ook met de levensbehoeften en gewoonten in een land. Wat in het ene land luxe artikelen zijn, en daardoor hoog in prijs, zijn in het andere land soms dage lijkse gebruiksvoorwerpen. Kunt U door een of andere gelukkige omstandig heid billijk inkopen doen op uw reis, betoont U dan matig, dat is sympathieker ten opzichte van de inwoners voor wie deze artikelen soms onbereikbaar zyn. Natuurlijk bent U op reis om ervaringen op te doen en het spreekt vanzelf dat U grote belang- de woorden: „Bij ons doen wij dat zo of bij ons ,Z,° U meer reiservaring hebt dan laat - pliihoonnlnn aan deze belevenis, e éne dag heel veel goede dagen, waarin U rijkelijk kunt merken, hoe goed het is te reizen. HET REIZEN IN COLLECTIEF VERBAND brengt soms zijn eigenaardige moeilijkheden met zich. Men is met een groep uit en de geest in die groep bepaalt voor een groot gedeelte of de reis zal slagen. Een begrijpend woord, een hulD- vaardige houding voor uw medemensen kan veel goeds tot gevolg hebben. Zie niet steeds de SDlm- ter in het oog van de ander U de j uus V/A uij uno IK iaat gj Qg vinden wij dat niet goed", eerst driemaal in, c,UDsenoten pr van mee profiteren. Maar speelt II voordat U ze uitspreekt. vooral niet de frobellerares die met haar kleuters Het vreemde is bij nadere beschouwing werke- ,nt is" _Vo'wassen mensen willen wel geholpen lijk niet altijd, dom of vies. Zonder uw eigen maar niet bedild worden. mening te verliezen, kunt U proberen zich er In de groep moet een vrolijke opgewekte toon tijdelijk bij aan te passen of genoegen te nemen heersen en zeer zeker kan een gezamenlijk lieri met hetgeen er geboden wordt. Maar U behoeft daartoe bijdragen. Maar laat het dan zo ziin als ook niet in het tegenovergestelde te vervallen het lied van het boerengezelschap dat ik eens in door aan te nemen dat iedere gewoonte die U de Apenijnen ontmoette en dat zo klankvol was en ontmoet beter is dan de Uwe. zo met overgave werd gezongen dat wii onze me zakken neerzetten en bleven luisteren en in Hoi GOED REIZEN IS NET ALS GOED LEZEN, luisteren onze tijd vergaten. Maar ons hart was Het vraagt een critisch beschouwen om het goe- er rijker door geworden en daar heb je het moes de, het schone, het waarlijk prettige uit een te aan in de tijd die na de vacantie komt reis te halen. Het vraagt naast een zekere ge- Een goede reiziger is een zpi„h,i„0 voeligheld inhet beleven, een intelligentie geen die oprecht houdt van wat natuur, cultuur en tyd te verspillen aan beuzelarijen, geen geld uit wetenschap aanbieden te geven aan prullaria's of energie te verbruiken N. d B

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7