Burcht in de strijd
tegen de misdaad
De financiële verhouding
tussen Rijk en Gemeente
Uit de achtertuin van Oom Sam
Per maand ruim 200
nasporingen
SPLITSING VAN
EEN ATOOM
Kunst en Cultuur
Delftse beiaardier
kreeg eerste prijs
Wetenschap contra penose
Uniek staatsbedrijf onderzoekt stille
getuigen van tal van misdrijven
Een WERELDREIS
per scooter
Wim Dussel vertrokken
(als vedergewicht)
Hier ziet U dan
Fascinerend experiment
in Utrechts lab.
Wetsontwerp ingediend
Resultaat van het
rapport-Oud
Geestelijk leven
Thans ook scheuring in
St. Annaland
OP EN NEER-HEEN EN WEER
NEOPHREEN-NO, NEW YORK
Nieuwe signalen voor de
Britse spoorwegen
15 Duitse predikanten
in Oostzone vrijgelaten
Praag haalt de teugels
strakker aan
Scheepvaartberich ten
DONDERDAG 2 JULI 1958
ff
(Van onze speciale verslaggever)
HET WORDT DE VROLIJKE GROEP der „penosejongens"
de jongens van de vlakte, als u me verstaat steeds moeilijker ge
maakt hun oude ambacht in ere te houden. Eerst particulier Van
Ledden Hulsebos, Hesselink, Van ^Vageningen maar sinds een jaar
of zeven geperfectionneerder van staatswege, bemoeit de kille, strakke
wetenschap zich met hun zaken. De kille, strakke wetenschap, die zich
als burcht koos het voormalige Jezuieten college Huize Katwijk aan de
Raamweg in Den Haag, en die zich kleedde met de naam „Gerechtelijk
Laboratorium van het Ministerie van Justitie". Zijn leider? Dr W.
Froentjes, de chemicus, die, getrokken uit de Groningse universiteits
sfeer, zeven jaar geleden de opdracht kreeg met dit wetenschappelijk
praktijkcentrum zo snel mogelijk de achterstand in te lopen, die er in
Nederland was ontstaan in de puur wetenschappelijke strijd tegen de
misdaad.
Gisteren is Wim Dussel voor een we
reldreis per scooter uit de hoofdstad
vertrokken. Deze Nederlandse journalist
die zfin ervaringen tijdens deze tocht,
die twee jaar zal duren, voor een Ne
derlandse krant op schrift zal stellen,
had al spoedig pech. Zijn voertuig was
namelijk te zwaar belast.
Een tape-recorder, waarmee hij we
kelijks gesprekken met landgenoten in
het buitenland zou opnemen, bleek de
oorzaak. Het apparaat is teruggebracht
naar de omroepvereniging in Hilver
sum, die het had afgestaan, zodat de
radioluisteraars verstoken zullen blij
ven van de interviews welke Dussel
dacht te verzorgen. Behalve enige lek
kende blikken olie en het omvallen
van de scooter, verliep het vertrek or
delijk. Dussels eerste reisdoel is Ant
werpen.
DE SPECTOGRAAF, een
der jongste en modernste aan
winsten van het Gerechtelijk
Laboratorium, waarmee mate
rialen op hun samenstelling
worden onderzocht.
WIE HET REPRESENTATIEVE ge
bouw aan de Raamweg betreedt met
Sherlock Holmes-gedachten, met sen
satie-ideeën over bloederige rompdelen
of ingeslagen schedels, hij doet beter
buiten te blijven. In het gebouw heerst
alleen maar de sfeer van een laborato
rium. Hier een zaal met flessen vol
vreemde vloeistoffen, met ondefinieer
bare luchtjes, glinsterende microscopen,
en hete gasvlammen op spitse Bunsen
branders, even verderop een kamer met
de modernst dankbare apparatuur om
de elementaire samenstelling van soms
minimale hoeveelheden materiaal te on
derzoeken.
„Wij weten dikwijls niet eens, waar
om we dit of dat onderzoeken", zegt dr
Froentjes. „Verdachten zien we nooit.
Het zijn zuiver natuurwetenschappelij
ke vragen die wij te beantwoorden krij
gen. Soms bijvoorbeeld ingeval van ver
moedelijke brandstichting, moeten we
wel op de hoogte zijn met het onder
werp omdat we de justitiële en politiële
autoriteiten ter plaatse behulpzaam
moeten zijn de vaak zeer subtiele sporen
te verzamelen, maar in de meeste ge
vallen wordt ons het materiaal ge
stuurd met de concrete vraag of de sa
menstelling van twee monsters van een
zelfde geaardheid is."
Dit wetenschappelijk centrum aan de
Raamweg maakt een snelle ontwikke
ling door. Begon dr Froentjes zijn taak
in 1946 met slechts één analyst, op dit
ogenblik bestaat de staf reeds uit zes
gespecialiseerde academici en vijf ana
listen. Verrichtte men in 1946 totaal 67
onderzoekingen, thans zijn het er maan
delijks twee honderd tweehonderd
vijftig, waarover meer of minder uit
voerig rapport moet worden uitge
bracht.
DE LEEK VRAAGT zich natuurlijk
met enige verbazing af, wanneer zo'n
wetenschappelijk onderzoek nu zin kan
hebben. Kort en goed zou dr Froentjes
dan kunnen zeggen: bij alle mogelijke
misdrijven! Dus zowel bij inbraken, ze
denmisdrijven, moorden, als aanrijdin
gen, vergiftigingen of stroperij. Soms
zijn het vrij eenvoudige onderzoekin
gen, die men heeft te verrichten, an
dere keren zeer ingewikkelde.
Wat deze laatste categorie betreft, de
kroon wordt daarbij nog steeds gespan
nen door het onderzoek, dat het Labo
ratorium kort na haar oprichting in
1946 werd opgedragen in de geruchtma
kende Van Meegeren-zaak.
Gedurende een half jaar leek het
Laboratorium meer op een schilderijen
tentoonstelling dan op iets anders. Een
internationale commissie van deskundi
gen kreeg in opdracht van de Arrondis
sementsrechtbank te Amsterdam de
vraag te beantwoorden, of zes schilde
rijen, waaronder de Emmaüsgangers,
gesigneerd met Johannes Vermeer, en
twee met Pieter de Hoogh, ontstaan wa
ren in de zeventiende eeuw, dan wel in
onze tijd, en zo het laatste het geval
zou zijn, of ze van de hand konden zijn
van Van Meegeren.
De kunsthistorici en kunstcritici wa
ren het allerminst met elkaar eens. De
natuurwetenschap moest uitkomst bren
gen. Zij moest trachten stoffen in de
gebruikte verven te identificeren, die
een paar eeuwen geleden nog onbe
kend waren, of afwijkingen in de
structuur te vinden, waardoor ver
klaard zou kunnen worden, dat de
schilderijen niet op normale wijze wa
ren ontstaan.
Ontdekt werd, dat in dc verf geen
olie of natuurlijke harsen gebruikt wa
ren, en dat van een bindmiddel gebruik
was gemaakt, dat totaal anders rea
geerde dan bij enig 17e eeuws schilde
rij bekend was. Zowel uit dit feit als
ook uit de gevonden anomaliën in het
craquelurenet kon worden geconclu
deerd, dat de schilderijen „naar alle
waarschijnlijkheid" geen 17e eeuwse
meesterwerken waren. Uit andere
scheikundige en röntgenologische proef
nemingen bleek, dat ze inderdaad van
de hand van Van Meegeren konden
zijn.
SCHILDERIJENAFFAIRES als de
zaak Van Meegeren in 1946 komen (ge
lukkig) niet alle dagen voor. En zo
houdt het Gerechtelijk Laboratorium
van het Ministerie van Justitie zich dus
nog met vele andere zaken bezig.
De helft van het aantal onderzoekin
gen, dat hier maandelijks verricht
wordt, wordt gevormd door de alcohol-
bepalingen in bloed van automobilis
ten. De meeste politie-instanties, vele
ziekenhuizen en artsen hebben de door
het laboratorium ter beschikking ge
stelde zogenaamde alcoholblokken on
der hun berusting. Meer dan 2000 van
dieblokken zijn reeds in omloop. Ze be
vatten speciaal geprepareerde buisjes
voor het verzenden van bloed en urine
waarover de instanties pas overigens de
beschikking kunnen krijgen, wanneer
de patiënt zelf volle medewerking wil
geven. Tot op een duizendste milli
gram nauwkeurigheid kan uit enkele
druppels bloed de er in voorkomende
hoeveelheid alcohol bepaald worden.
We zouden zo door kunnen gaan met
het vertellen van details uit de wer
kingssfeer van dit laboratorium. De le
zer dan kunnen verhalen over bekende
vergiftigingsgevallen, die voor een
rechtbank hun ontknoping kregen, over
aanrijdingszaken, waarbij nauwelijks
waarneembare glassplinters of verf-
sporen het bewijsmateriaal opleverden
omtrent de schuld van een automobi
list, die na de aanrijding was doorge
reden.
We zouden ook kunnen vertellen over
zedenaffaires en bloedspatten op mes
sen of bijlen, over knoeierijen met ben
zine en opium, ja zelfs over de ontmas
kering van een oplichter, een man, die
vele zakenlieden en zelfs ook schei
kundigen om de tuin wist te leiden met
zijn „geheim" scheikundig procédé om
kinine uit gras te fabriceren.
Maar waarom zouden we het doen?
Ook zonder die nadere uitleg is het
duidelijk, dat hier levensbelangrijk en
enorm verantwoordelijk werk wordt
verricht om schuld of onschuld van vele
verdachten te benaderen. En dat werk
soms tot de vreemdste vragen kan lei
den, zoals bijvoorbeeld de vraag, hoe
brood eruit ziet, dat drie maal vier-en-
twintig uur tot 200 graden Celsius ver
hit is, och ook dat wil ieder mens met
gezond verstand dan wel graag geloven.
(Van onze speciale verslaggever)
HET IS BEPAALD verrassend
op zeker ogenblik te horen zeggen:
„En hier ziet U dan de splitsing
van één atoom". Dat is ons dezer
dagen gebeurd. Op iets, wat men
het beste zou kunnen vergelijken
met een televisieschermpje, zageA
we toen uit een smaragdgroen ge
kleurde kabbelstroom, die als een
centimeterbrede streep over het
scherm liep, telkens een vonkje
loodrecht omhoog schieten.
Och, voor wie de jonge wetenschap
der kernsplitsing, langzamerhand al
weer gesneden koek geworden is, zal
het wel een even kinderachtig proefje
zijn als de proef met de ebonieten staaf
met het kattenvel, waarmee onze oude
natuurkunde-leraar ons de beginselen
der electriciteit probeerde duidelijk te
maken. Maar aangezien wij nog steeds
huiverig zijn voor de gevaren van een
electrische stop, die wegens manke
ment verwisseld moet worden, dééd
dat atoomproefje ons nog wel wat.
We lieten even op ons inwerken wat
we daar te zien kregen, in dat Physisch
Laboratorium van prof. dr J. M. W.
Milatz, dat onderdeel is van de Utrecht
se Universiteit. We realiseerden ons,
wat deze professor ons even te voren
gezegd had: „Een uitvinding even re-
volutionnair en van evenveel beteke
nis voor de mensheid als de vinding
van het vuur, duizenden jaren gele
den".
Daar werd dus voor onze ogen afge
draaid, hoe één atoom, die men in
de natuurwetenschap lange tijd de
kleinste eenheid had gedacht, toch nog
weer tot kleinere delen herleid werd.
Of eigenlijk juister, hoe de kern van
zo'n atoom, gespleten werd. Want de
benaming atoomsplitsing is fout. Het
is atoomkernsplitsing, of kortweg
kernsplitsing wat tot stand gebracht
wordt.
IEDER ATOOM is opgebouwd uit
een positief geladen, betrekkelijk zwa
re kern, en daaromheen lopen de ne
gatief geladen deeltjes, die electronen
heten. De kern heeft juist zoveel posi
tieve lading, dat het atoom in zijn
geheel electrisch neutraal blijft. Alge
meen wordt nu weer aangenomen, dat
alle atoomkernen ook weer uit twee
delen bestaan: neutron en proton. Het
neutron bezit geen lading, het proton
een positieve lading.
Enkele der zwaarste atoomkernen,
zoals het Uraanerts gewonnen Uraan
235, bezitten de eigenschap, dat zij na
eerst een neutron te hebben opgeno
men, onmiddelijk in twee ongeveer ge
lijke delen breken, die met zeer grote
energie wegvliegen. Behalve deze twee
grote brokstukken komen enige neu
tronen vrij, die op hun beurt weer an
dere kernen kunnen splijten.
De energie, die bij dit proces vrij
komt, tart ieders voorstellingsvermo
gen. „Bij verbranding van 1 kg steen
kool, ontstaat een electrische energie
van 8 K.W.h.", zei prof. Milatz. „Bij
Bij de Tweede Kamer is een wets
ontwerp ingediend, betreffende de fi
nanciële verhouding tussen Rijk en ge
meenten voor de jaren 1953, 1954 en
1955. Het ontwerp is gebaseerd op het
door de commissie-Oud uitgebrachte
rapport, dat evenwel gewijzigd is over
genomen.
In het wetsontwerp wordt o.m. een
nieuwe lezing van een der paragrafen
van de financiële verhoudingswet
voorgesteld, welke verband houdt met
de gedachte om de bestaande uitke-
Gisteren heeft de Delftse beiaardier
Leen 't Hart de eerste prijs met 320 van
de te verwerven 360 punten, verwor
ven. Hij nam deel aan de internatio
nale beiaardwedstrijd, die te Utrecht
werd gehouden ter gelegenheid van het
25-jarig bestaan der Utrechtse klokken
spelvereniging. De tweede prijs was
voor Piet van den Broek te Mechelen
met 300 punten, de derde voor Gaston
van den Bergh uit Duffel in België met
282 punten, de vierde prijs voor Clif-
fcrrd Ball uit Birmingham met 281
punten en de vijfde prijs voor Jan van
Balkom uit Den Bosch met 276 punt
ten. Er waren veertien inschrijvers ge
weest, maar er was een deelnemer uit
gevallen, zodat 13 beiaardiers zich op
de klokkenistenbank zetten.
Ook in de Geref. Gemeente van St An
naland op Tholen is bet thans tot een
scheuring gekomen. In een kerkeraads-
vergadering hebben drie der leden van
dit college besloten, zich van het kerk
verband los te maken. Zij achten de be
handeling van het leergeschil niet kerk
rechtelijk. Bij een drie weken geleden
over deze zaak gehouden ledenvergade
ring staakten de stemmen. Binnenkort
wordt opnieuw een lidmatenvergadering
belegd. Intussen hebben de twee achter
de synode staande kerkeraadsleden de
plaatselijke overheid 1 verzocht, maatre
gelen te nemen opdat het kerkgebouw
met toebehoren voorlopig in het bezit
der oude gemeente blijft.
splijting van 1 kg. Uraan 235 komt een
energie vrjj van 20 miilioen K.W.h.
Dat is evenveel als 2500 ton steen
kool."
Zie deze dingen hebben we allemaal
bedacht, daar in dat Physisch Labora
torium in Utrecht, waar het zuivere
en toegepaste wetenschappelijke on
derzoek gepeegd wordt toen prof. Mi
latz ons zo losjesweg zei: „En nu ziet
U dan de splitsing van één atoom".
Is het niet om even stil van te wor
den?
(Van onze correspondent in New York)
VERGEEF ONS EEN ZOMERSE,
uiterst-licht-philosophische stemming. Maar
het waren niet de wisselende gang van het
Amerikaanse zakenleven, of de moeizame
tred van internationale politieke en diploma
tieke onderhandelingen, die ons voor de zo
veelste maal doordrongen van het feit, dat 's
mensen leven een aaneenschakeling van
,,ops' en „neers" is. Het was de Otis-fabriek.
waar het vervoermiddel van alle ops en neers
wordt gemaakt de lift die het op spec
taculaire wijze duidelijk maakte, hoe betrek
kelijk dit naar boven en naar beneden gaan
toch wel is. De Otis-fabriek is een tiiterst
modern gebouw, even buiten New York. Op
weg naar kantoor gaan wij er dagelijks langs.
Doch vandaag voor het eerst, werden wij ons
er van bewust, dat de Otis-mensen kennelijk
niets voelen voor het koekje van eigen deeg.
De Otis-fabriek ge zult het begrepen heb-
slaat slechts één etage. Wil men U een
ben is hypermodern geconstrueerd en be-
demonstratie geven van het Otis product,
dan neemt men U per auto mee naar de
dichtstbijzijndste wolkenkrabber.
WIJ MAAKTEN KENNIS met een bekwaam
ingenieur met een ongebruikelijke naam, John
L. Senior, Jr. Deze jongere Senior is een lucht
vaartingenieur van vermaardheid. Het is voor
namelijk aan zijn initiatief te danken, dat het
brandend probleem der luchttaxi's een keer gaat
nemen. Dank zij de helicopter.
Senior, Jr., heeft een luchtvaartmaatschappijtje
opgericht, uitsluitend ingesteld op het luchtver
voer over de korte afstand. In onze metropolis
is dit een zegen. New York wordt nl. door drie
vliegvelden bediend, La Guardia, voornamelijk
voor binnenlandse lijnen, Idlewild, waar de
K.L.M. en de andere buitenalndse maatschappijen
hun vluchten beëindigen, en Newark, het terrein
waar beide categorieën landen, wanneer het erg
mistig is.
Het komt meer en meer voor, dat een buiten
lander, die op Idlewild landt, tracht een verbin
ding te krjjgen met een lijndienst naar een
Amerikaanse stad, die van La Guardia vertrekt.
Moet de gaar-gezeten luchtreiziger over de weg
een „dodenrit" trachten te maken om zijn aan
sluiting te halen, dan kost het hem op zijn minst
een goed half uur. Heeft hü de pech, dat zijn
vliegtuig uit Newark vertrekt, dan is hij ten
minste anderhalf uur kwijt. Het New Yorkse
verkeer is nl. wat intensiever dan het straatbeeld
van Amsterdam, Veere, Bergen-aan-zee, en Zut-
phen bij elkaar. Het is op dit gebied dat Senior,
Jr. de reddende engel Is, of beter de reddende
helicopter brengt. La Guardia is, door de lucht,
hoogstens een minuut of tien van Idlewild ver
wijderd, en het is mogelijk geworden binnen het
half uur van Newark naar Idlewild te pendelen.
Het publiek is aan deze luchttaxi's nog niet
helemaal gewend. Men staart nog veel geïnteres-
eerder in onze blauwe zomerlucht, wanneer er
zo'n hefschroefvliegutig knort dan wanneer het
een voorbijgierende straaljager betreft. Maar Se-
nior Junior's maatschappij heeft de handen al vol
aan het postvervoer. Twee keer per dag onder
houdt hij een superbesteldienst tussen de drie
vliegvelden, het dak van een centraal gebouw
vlak bij het hoofdpostkantoor, en de buitenwijken.
Zodat wij, in ons landelijk dorpje, waar niets de
bewoners aan een metropolis herinnert, ook al
ligt het onder de rook van de mammouth-stad,
post uit Amersfoort en Zwolle 36 uur na dc ver
zending al in handen hebben. Mèt de melkboer,
de bakker en de postbode is de helicopterchauffeur
hard op weg vriend des huizes te worden.
BEROEPS- EN AMATEUR-TONELISTEN
zullen zich verheugen over een nieuwe vinding,
als gevolg waarvan décors minder kostbaar, lich
ter van gewicht, realistischer van atmosfeer en
gemakkelijker te verzenden zullen zijn. De vinding
zich als gips laat gieten, de vorm aanneemt van
is „neophreen"een rubberachtige substantie, die
het afgietsel, doch zich tevens laat oprollen zon
der deze vorm te verliezen.
Wij ergeren ons vaak blauw (of groen) aan
de gruwzame décors van boven, waarmee reeds
zo menig geesteskind van zoveel auteurs zich
gegriefd moet hebben gevoeld. Dank zij „neo
phreen" heeft de ontwerper van het décor niet
veel anders te doen dan een assistent te sturen
naar het dichtstbijzijnde bos. De eerste-de-beste
boom wordt bestreken met een mengsel van lever
traan en alcohol; daartegenaan wordt een plas-
tielce substante gedrukt. Door de chemische uit-
werkng van de levertraan-alcohol-combinatie
laat dit alles los zodra de plastieke huls de vorm
van de boomstam heeft aangenomen. Terugge
keerd in de studio kan-de assistent deze substan
tie verharden tot het equivalent van een gips-
vorm. Neophreen komt er dan aan te pas en
ivordt in een oven „gebakken". Na het verhar
dingsproces wordt dit neophreen dan gescheiden
van de vorm en is, in wezen, de zuiverste copie
van een boomstam, die men nog ooit zag.
Met zulk realistsch décor heeft men alleen nog
maar een toneelschrijver nodig. Eïlacie, geestes
producten laten zich niet zo gemakkelijk in be
paalde vormen gieten.
DE STAD NEW YORK, vol liften, vol schouw
burgen, doel van vliegtuigen en helicopters, die er
hun passagiers uitladen, vol met bussen en auto's,
pleziergangers en arbeiders, zakenlieden en kun
stenaars, heeft een rijk verleden achter de rug.
Dit jaar herdenkt men, dat Peter Stuyvesant,
300 jaar geleden, deze stad heeft gesticht. Het was
reeds om deze, toch belangrijke gebeurtenis, op
enigermate passende wijze te herdenken, dat Prins
Bernhard hier èen officieel bezoek bracht in het
begin van dit jaar. Op dat tijdstip had geen New
Yorker nog maar iets gedaan om dit driehonderd
jarig bestaan te vieren of herdenken. Een paar
Nederlands-Amerikaanse organisaties herdachten
het feit in intieme kring. Doch de feestelijkheden,
zoals men die onder soortgelijke omstandigheden
in de kleinste Nederlandse stad zou hebben ge
organiseerd, bleven achterwege.
Burgemeester Impellitteri verklaarde, dat er
tot zijn diepe spijt geen geld in de gemeentekas
was om de viering ook maar op enigerlei wijze
te doen plaats vinden. Dat er voor uiterst onbe
langrijke kwesties wel geld in de kas was, vergete
men maar; het beheer van de stad New York
is van zodanige aard, dat de gemeenteontvanger
van Tietjeksteradeel er zich voor zou schamen.
Enige zakenlieden hebben tenslotte een
uitweg gevonden. Zij organiseerden een
„winkelweek". Wat Nederland en de kolo
nisten uit de zeventiende eeuw hiermee uit
staande hadden, is elkeen duister. Deze win
kelweek vindt thans echter plaats. En een
aardig Nederlands studentje, Mieke Meurs,
zwaar gebukt onder haar titel als „Miss 300e
Verjaardag van New York", heeft een lint
doorgeknipt. Dit is nagenoeg het enige con
tact geweest tussen Nederland, de winkel
week en het 300-jarig bestaan van New
York.
Het is bitter teleurstellend dat een van 's
wereld's meest trotse steden op deze erbar
melijke manier aan zijn groots verleden is
voorbijgegaan.
ringen uit het gemeentefonds samen ie
voegen tot één uitkering, die dan „de
algemene" zal heten. Enkele andere
elementen in het voorstel zijn: het leg
gen van een vloer, door middel van een
minimum-uitkering per inwoner, waar
door de financiële mogelijkheden voor
319 kleinere gemeenten iets groter wor
den; het toewijzen van de hoofdsom
men der grondbelasting en de personele
belasting aan de gemeenten en rente
vergoeding van het Rijk aan het ge
meentefonds, wegens in 's rijks kas
aanwezige middelen van de reserve van
het fonds-
De Britse Spoorwegen zullen 170
miilioen uitgeven, om het reizen veili
ger te maken. Op alle belangrijke
spoorlijnen door het land zal een auto
matisch beveiligingsstelsel worden aan
gebracht. Dit is reeds op verschillende
lijnen in West- en Zuid-Engeland in
gebruik en had naar het oordeel van
spoorwegfunctionarissen de ramp bij
Harwell in October, waarbij 112 per
sonen omkwamen en 340 werden ge
wond, kunnen voorkomen,
Vijftien Evangelische predikanten, die
in het begin van dit jaar in de Russische
zone van Duitsland zijn gearresteerd, zijn
thans vrijgelaten. Dit houdt verband met
de onlangs tussen kerk en staat gesloten
overeenkomst. Men hoopt, dat er nog
meer predikanten zullen worden
laten.
Op grond van een nieuwe arbeidswet
kunnen Tsjechoslowaakse arbeiders, die
zonder toestemming van betrekking ver
anderen, of zonder reden van het werk
wegblijven, zwaar gestraft worden. Het
zelfde geldt voor bedrijfsleiders, die het
verzuim van hun arbeiders niet aange
ven. Voor lichte overtredingen kan men
worden gestraft met vermindering van
loon, inhouding van vacantie e.d.
MARGARET EN HAAR MOEDER
IN RHODESIE
Koningin-moeder Elizabeth van
Engeland en prinses Margaret zijn
gisteren met het Comet-lijnvliegtuig
op het vliegveld van Salisbury in
Zuid-Rhodesië aangekomen. Duizen
den mensen begroetten de vorste
lijke bezoeksters hartelijk. De ko
ningin-moeder en de prinses zullen
een reis van zestien dagen, per auto
en trein, door de kolonie maken. Zij
zullen aanwezig zijn bij de opening
van de Cecil Rhodes eeuwfeest-ten
toonstelling.
Alblasserdijk, pass. 30-6 Flores naar Ha„
vanna Aletta (t), 29-6 van Bangkok te
Pladju verwacht Alpherat, 1-7 van
Antwerpen te R'dam Altair, 1-7 te
Bahia Amstelveen, 2-7 te Montreal
verwacht Appingedijk, 1-7 van Gal-
veston te R'dam Adinda (t), 1-7 n.m.
van Pladju te Tjilatjap Alnati, pass.
30-6 St Paulsrock naar Rio de Janeiro
Amor, 30-6 van Lissabon naar Oran
Amsteldiep, 30-6 n.m. te Aden Aal»
sum, 1-7 van Chittagong naar Aden
Bloemfontein, 30-6 van Antwerpen te A'»
dam Bali, 30-6 rede Belawan Bo
naire, 30-6 690 mijl zuidwest van Ply-
mouth Bennekom, 1-7 te Callao ver
wacht Chama (t), 2-7 van Port de
Bouc te Bombay verwacht Cistula (t),
7-7 van Brisbane te Balik Papan ver
wacht Calvella (t), verm. 1-7 van R'
dam naar Kopenhagen Cottica, 30-6
van Trinidad naar Paramaribo Caltex
Utrecht, pass. 1-7 Kreta Caltex Pernis
(t), pass. 30-6 Algiers Danae, 30-6 van
Halmstad te Goteburg Enggano, 1-7
van Genua naar Port Said Duivendijk,
29-8 van Seattle Ena (t), 6-7 van
Curacao te Gent verwacht Erinna,
verm. 3-7 van R'dam naar Bergen
Friesland (KRL), 30-6 van 'Port Said naar
Colombo Felipes (t), 1-7 van Tand
jong Priok naar Pladju Gaasterkerk,
1-7 te Manilla Hathor, 30-6 rede Stra-
tonl Helder, pass. 1-7 Keywest Hera,
29-6 te New York Helena, pass. 1-7
Vlissingen Kota Baroe, 30-6 van Port
Said Laertes, 30-6 van Makassar naar
Balik Papan Lemsterkerk, pass. 30-6
Vlissingen Leopoldskerk, 1-7 te Ban-
darhshampur Loenerkerk, 2-7 te Co-
chin verwacht Luna, 1-7 van Malaga
naar A'dam Langkoeas, 29-6 te Sura-
baja Mariekerk, 30-6 van R'dam naar
Hamburg Mataram, pass. 30-6 17 uur
Gibraltar, 4-7 14 uur voor Hoek van Hol
land verwacht Merwede, 30-6 van La-
pallice naar Houston Meliskerk, van
29 op 30-6 van Penang naar Colombo
Manoeran, pass. 30-6 n.m. Ouessant naar
Genua Nieuw-Amsterdam, 1-7 van R'
dam te New York Oranjestad, 1-7 te
R'dam Overijsel, 1-7 van Tandjong
Priok te New York Ovula (t), 6-7 van
Balik Papan te Beira verwacht Noor-
dam, 30-6 810 mijl west ten zuiden van
Lands End Ondina (t), 1-7 van Sin
gapore te Calcutta Orion, 30-6 van
Oran te Malta Polydorus, 29-6 van A'
dam te Tandjong Priok Radja, 30-6
van Belawan naar Singapore Singkep,
1-7 te Livorno Salatiga, 30-6 520 mijl
oost ten noorden van Guam naar Ma
nilla Schiedijk, 3-7 te Casablanca ver
wacht Stad Amsterdam, 30-6 van Wa-
bana naar Glasgow Stad Arnhem, 1-7
van A'dam naar St. Laurens Stad
Maastricht, 1-7 11 uur van Lulea te
Vlaardingen Stentor, pass. 30-6 n.m.
Barbados van Greanada naar A'dam
Straat Banka, 28-6 van Durban te Beira
Tero, pass. 30-6 16 uur Kaap Palmaa
naar Teneriffe Tibia (t), 29-6 te Auck-
land verwacht Trompenberg, pass. 1-7
Keywest naar Savanna Teucer, 30-6
van Sungeigerong naar Bintang Tjimen-
teng, 30-6 van San Francisco d0 Sul naar
Montevideo Tomori, 30-6 van Amurang
naar Menado Willem Ruys, 1-7 n.m. te
Port Said Waterland, 30-6 van Santos,
1-7 te Rio de Janeiro verwacht Wil
lemstad, 30-8 van Aruba naar Port Limon
Zuiderkruis, 30-6' van Halifax.