Burcht in de strijd tegen de misdaad De financiële verhouding tussen Rijk en Gemeente Uit de achtertuin van Oom Sam Per maand ruim 200 nasporingen SPLITSING VAN EEN ATOOM Kunst en Cultuur Delftse beiaardier kreeg eerste prijs Wetenschap contra penose Uniek staatsbedrijf onderzoekt stille getuigen van tal van misdrijven Een WERELDREIS per scooter Wim Dussel vertrokken (als vedergewicht) Hier ziet U dan Fascinerend experiment in Utrechts lab. Wetsontwerp ingediend Resultaat van het rapport-Oud Geestelijk leven Thans ook scheuring in St. Annaland OP EN NEER-HEEN EN WEER NEOPHREEN-NO, NEW YORK Nieuwe signalen voor de Britse spoorwegen 15 Duitse predikanten in Oostzone vrijgelaten Praag haalt de teugels strakker aan Scheepvaartberich ten DONDERDAG 2 JULI 1958 ff (Van onze speciale verslaggever) HET WORDT DE VROLIJKE GROEP der „penosejongens" de jongens van de vlakte, als u me verstaat steeds moeilijker ge maakt hun oude ambacht in ere te houden. Eerst particulier Van Ledden Hulsebos, Hesselink, Van ^Vageningen maar sinds een jaar of zeven geperfectionneerder van staatswege, bemoeit de kille, strakke wetenschap zich met hun zaken. De kille, strakke wetenschap, die zich als burcht koos het voormalige Jezuieten college Huize Katwijk aan de Raamweg in Den Haag, en die zich kleedde met de naam „Gerechtelijk Laboratorium van het Ministerie van Justitie". Zijn leider? Dr W. Froentjes, de chemicus, die, getrokken uit de Groningse universiteits sfeer, zeven jaar geleden de opdracht kreeg met dit wetenschappelijk praktijkcentrum zo snel mogelijk de achterstand in te lopen, die er in Nederland was ontstaan in de puur wetenschappelijke strijd tegen de misdaad. Gisteren is Wim Dussel voor een we reldreis per scooter uit de hoofdstad vertrokken. Deze Nederlandse journalist die zfin ervaringen tijdens deze tocht, die twee jaar zal duren, voor een Ne derlandse krant op schrift zal stellen, had al spoedig pech. Zijn voertuig was namelijk te zwaar belast. Een tape-recorder, waarmee hij we kelijks gesprekken met landgenoten in het buitenland zou opnemen, bleek de oorzaak. Het apparaat is teruggebracht naar de omroepvereniging in Hilver sum, die het had afgestaan, zodat de radioluisteraars verstoken zullen blij ven van de interviews welke Dussel dacht te verzorgen. Behalve enige lek kende blikken olie en het omvallen van de scooter, verliep het vertrek or delijk. Dussels eerste reisdoel is Ant werpen. DE SPECTOGRAAF, een der jongste en modernste aan winsten van het Gerechtelijk Laboratorium, waarmee mate rialen op hun samenstelling worden onderzocht. WIE HET REPRESENTATIEVE ge bouw aan de Raamweg betreedt met Sherlock Holmes-gedachten, met sen satie-ideeën over bloederige rompdelen of ingeslagen schedels, hij doet beter buiten te blijven. In het gebouw heerst alleen maar de sfeer van een laborato rium. Hier een zaal met flessen vol vreemde vloeistoffen, met ondefinieer bare luchtjes, glinsterende microscopen, en hete gasvlammen op spitse Bunsen branders, even verderop een kamer met de modernst dankbare apparatuur om de elementaire samenstelling van soms minimale hoeveelheden materiaal te on derzoeken. „Wij weten dikwijls niet eens, waar om we dit of dat onderzoeken", zegt dr Froentjes. „Verdachten zien we nooit. Het zijn zuiver natuurwetenschappelij ke vragen die wij te beantwoorden krij gen. Soms bijvoorbeeld ingeval van ver moedelijke brandstichting, moeten we wel op de hoogte zijn met het onder werp omdat we de justitiële en politiële autoriteiten ter plaatse behulpzaam moeten zijn de vaak zeer subtiele sporen te verzamelen, maar in de meeste ge vallen wordt ons het materiaal ge stuurd met de concrete vraag of de sa menstelling van twee monsters van een zelfde geaardheid is." Dit wetenschappelijk centrum aan de Raamweg maakt een snelle ontwikke ling door. Begon dr Froentjes zijn taak in 1946 met slechts één analyst, op dit ogenblik bestaat de staf reeds uit zes gespecialiseerde academici en vijf ana listen. Verrichtte men in 1946 totaal 67 onderzoekingen, thans zijn het er maan delijks twee honderd tweehonderd vijftig, waarover meer of minder uit voerig rapport moet worden uitge bracht. DE LEEK VRAAGT zich natuurlijk met enige verbazing af, wanneer zo'n wetenschappelijk onderzoek nu zin kan hebben. Kort en goed zou dr Froentjes dan kunnen zeggen: bij alle mogelijke misdrijven! Dus zowel bij inbraken, ze denmisdrijven, moorden, als aanrijdin gen, vergiftigingen of stroperij. Soms zijn het vrij eenvoudige onderzoekin gen, die men heeft te verrichten, an dere keren zeer ingewikkelde. Wat deze laatste categorie betreft, de kroon wordt daarbij nog steeds gespan nen door het onderzoek, dat het Labo ratorium kort na haar oprichting in 1946 werd opgedragen in de geruchtma kende Van Meegeren-zaak. Gedurende een half jaar leek het Laboratorium meer op een schilderijen tentoonstelling dan op iets anders. Een internationale commissie van deskundi gen kreeg in opdracht van de Arrondis sementsrechtbank te Amsterdam de vraag te beantwoorden, of zes schilde rijen, waaronder de Emmaüsgangers, gesigneerd met Johannes Vermeer, en twee met Pieter de Hoogh, ontstaan wa ren in de zeventiende eeuw, dan wel in onze tijd, en zo het laatste het geval zou zijn, of ze van de hand konden zijn van Van Meegeren. De kunsthistorici en kunstcritici wa ren het allerminst met elkaar eens. De natuurwetenschap moest uitkomst bren gen. Zij moest trachten stoffen in de gebruikte verven te identificeren, die een paar eeuwen geleden nog onbe kend waren, of afwijkingen in de structuur te vinden, waardoor ver klaard zou kunnen worden, dat de schilderijen niet op normale wijze wa ren ontstaan. Ontdekt werd, dat in dc verf geen olie of natuurlijke harsen gebruikt wa ren, en dat van een bindmiddel gebruik was gemaakt, dat totaal anders rea geerde dan bij enig 17e eeuws schilde rij bekend was. Zowel uit dit feit als ook uit de gevonden anomaliën in het craquelurenet kon worden geconclu deerd, dat de schilderijen „naar alle waarschijnlijkheid" geen 17e eeuwse meesterwerken waren. Uit andere scheikundige en röntgenologische proef nemingen bleek, dat ze inderdaad van de hand van Van Meegeren konden zijn. SCHILDERIJENAFFAIRES als de zaak Van Meegeren in 1946 komen (ge lukkig) niet alle dagen voor. En zo houdt het Gerechtelijk Laboratorium van het Ministerie van Justitie zich dus nog met vele andere zaken bezig. De helft van het aantal onderzoekin gen, dat hier maandelijks verricht wordt, wordt gevormd door de alcohol- bepalingen in bloed van automobilis ten. De meeste politie-instanties, vele ziekenhuizen en artsen hebben de door het laboratorium ter beschikking ge stelde zogenaamde alcoholblokken on der hun berusting. Meer dan 2000 van dieblokken zijn reeds in omloop. Ze be vatten speciaal geprepareerde buisjes voor het verzenden van bloed en urine waarover de instanties pas overigens de beschikking kunnen krijgen, wanneer de patiënt zelf volle medewerking wil geven. Tot op een duizendste milli gram nauwkeurigheid kan uit enkele druppels bloed de er in voorkomende hoeveelheid alcohol bepaald worden. We zouden zo door kunnen gaan met het vertellen van details uit de wer kingssfeer van dit laboratorium. De le zer dan kunnen verhalen over bekende vergiftigingsgevallen, die voor een rechtbank hun ontknoping kregen, over aanrijdingszaken, waarbij nauwelijks waarneembare glassplinters of verf- sporen het bewijsmateriaal opleverden omtrent de schuld van een automobi list, die na de aanrijding was doorge reden. We zouden ook kunnen vertellen over zedenaffaires en bloedspatten op mes sen of bijlen, over knoeierijen met ben zine en opium, ja zelfs over de ontmas kering van een oplichter, een man, die vele zakenlieden en zelfs ook schei kundigen om de tuin wist te leiden met zijn „geheim" scheikundig procédé om kinine uit gras te fabriceren. Maar waarom zouden we het doen? Ook zonder die nadere uitleg is het duidelijk, dat hier levensbelangrijk en enorm verantwoordelijk werk wordt verricht om schuld of onschuld van vele verdachten te benaderen. En dat werk soms tot de vreemdste vragen kan lei den, zoals bijvoorbeeld de vraag, hoe brood eruit ziet, dat drie maal vier-en- twintig uur tot 200 graden Celsius ver hit is, och ook dat wil ieder mens met gezond verstand dan wel graag geloven. (Van onze speciale verslaggever) HET IS BEPAALD verrassend op zeker ogenblik te horen zeggen: „En hier ziet U dan de splitsing van één atoom". Dat is ons dezer dagen gebeurd. Op iets, wat men het beste zou kunnen vergelijken met een televisieschermpje, zageA we toen uit een smaragdgroen ge kleurde kabbelstroom, die als een centimeterbrede streep over het scherm liep, telkens een vonkje loodrecht omhoog schieten. Och, voor wie de jonge wetenschap der kernsplitsing, langzamerhand al weer gesneden koek geworden is, zal het wel een even kinderachtig proefje zijn als de proef met de ebonieten staaf met het kattenvel, waarmee onze oude natuurkunde-leraar ons de beginselen der electriciteit probeerde duidelijk te maken. Maar aangezien wij nog steeds huiverig zijn voor de gevaren van een electrische stop, die wegens manke ment verwisseld moet worden, dééd dat atoomproefje ons nog wel wat. We lieten even op ons inwerken wat we daar te zien kregen, in dat Physisch Laboratorium van prof. dr J. M. W. Milatz, dat onderdeel is van de Utrecht se Universiteit. We realiseerden ons, wat deze professor ons even te voren gezegd had: „Een uitvinding even re- volutionnair en van evenveel beteke nis voor de mensheid als de vinding van het vuur, duizenden jaren gele den". Daar werd dus voor onze ogen afge draaid, hoe één atoom, die men in de natuurwetenschap lange tijd de kleinste eenheid had gedacht, toch nog weer tot kleinere delen herleid werd. Of eigenlijk juister, hoe de kern van zo'n atoom, gespleten werd. Want de benaming atoomsplitsing is fout. Het is atoomkernsplitsing, of kortweg kernsplitsing wat tot stand gebracht wordt. IEDER ATOOM is opgebouwd uit een positief geladen, betrekkelijk zwa re kern, en daaromheen lopen de ne gatief geladen deeltjes, die electronen heten. De kern heeft juist zoveel posi tieve lading, dat het atoom in zijn geheel electrisch neutraal blijft. Alge meen wordt nu weer aangenomen, dat alle atoomkernen ook weer uit twee delen bestaan: neutron en proton. Het neutron bezit geen lading, het proton een positieve lading. Enkele der zwaarste atoomkernen, zoals het Uraanerts gewonnen Uraan 235, bezitten de eigenschap, dat zij na eerst een neutron te hebben opgeno men, onmiddelijk in twee ongeveer ge lijke delen breken, die met zeer grote energie wegvliegen. Behalve deze twee grote brokstukken komen enige neu tronen vrij, die op hun beurt weer an dere kernen kunnen splijten. De energie, die bij dit proces vrij komt, tart ieders voorstellingsvermo gen. „Bij verbranding van 1 kg steen kool, ontstaat een electrische energie van 8 K.W.h.", zei prof. Milatz. „Bij Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingediend, betreffende de fi nanciële verhouding tussen Rijk en ge meenten voor de jaren 1953, 1954 en 1955. Het ontwerp is gebaseerd op het door de commissie-Oud uitgebrachte rapport, dat evenwel gewijzigd is over genomen. In het wetsontwerp wordt o.m. een nieuwe lezing van een der paragrafen van de financiële verhoudingswet voorgesteld, welke verband houdt met de gedachte om de bestaande uitke- Gisteren heeft de Delftse beiaardier Leen 't Hart de eerste prijs met 320 van de te verwerven 360 punten, verwor ven. Hij nam deel aan de internatio nale beiaardwedstrijd, die te Utrecht werd gehouden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der Utrechtse klokken spelvereniging. De tweede prijs was voor Piet van den Broek te Mechelen met 300 punten, de derde voor Gaston van den Bergh uit Duffel in België met 282 punten, de vierde prijs voor Clif- fcrrd Ball uit Birmingham met 281 punten en de vijfde prijs voor Jan van Balkom uit Den Bosch met 276 punt ten. Er waren veertien inschrijvers ge weest, maar er was een deelnemer uit gevallen, zodat 13 beiaardiers zich op de klokkenistenbank zetten. Ook in de Geref. Gemeente van St An naland op Tholen is bet thans tot een scheuring gekomen. In een kerkeraads- vergadering hebben drie der leden van dit college besloten, zich van het kerk verband los te maken. Zij achten de be handeling van het leergeschil niet kerk rechtelijk. Bij een drie weken geleden over deze zaak gehouden ledenvergade ring staakten de stemmen. Binnenkort wordt opnieuw een lidmatenvergadering belegd. Intussen hebben de twee achter de synode staande kerkeraadsleden de plaatselijke overheid 1 verzocht, maatre gelen te nemen opdat het kerkgebouw met toebehoren voorlopig in het bezit der oude gemeente blijft. splijting van 1 kg. Uraan 235 komt een energie vrjj van 20 miilioen K.W.h. Dat is evenveel als 2500 ton steen kool." Zie deze dingen hebben we allemaal bedacht, daar in dat Physisch Labora torium in Utrecht, waar het zuivere en toegepaste wetenschappelijke on derzoek gepeegd wordt toen prof. Mi latz ons zo losjesweg zei: „En nu ziet U dan de splitsing van één atoom". Is het niet om even stil van te wor den? (Van onze correspondent in New York) VERGEEF ONS EEN ZOMERSE, uiterst-licht-philosophische stemming. Maar het waren niet de wisselende gang van het Amerikaanse zakenleven, of de moeizame tred van internationale politieke en diploma tieke onderhandelingen, die ons voor de zo veelste maal doordrongen van het feit, dat 's mensen leven een aaneenschakeling van ,,ops' en „neers" is. Het was de Otis-fabriek. waar het vervoermiddel van alle ops en neers wordt gemaakt de lift die het op spec taculaire wijze duidelijk maakte, hoe betrek kelijk dit naar boven en naar beneden gaan toch wel is. De Otis-fabriek is een tiiterst modern gebouw, even buiten New York. Op weg naar kantoor gaan wij er dagelijks langs. Doch vandaag voor het eerst, werden wij ons er van bewust, dat de Otis-mensen kennelijk niets voelen voor het koekje van eigen deeg. De Otis-fabriek ge zult het begrepen heb- slaat slechts één etage. Wil men U een ben is hypermodern geconstrueerd en be- demonstratie geven van het Otis product, dan neemt men U per auto mee naar de dichtstbijzijndste wolkenkrabber. WIJ MAAKTEN KENNIS met een bekwaam ingenieur met een ongebruikelijke naam, John L. Senior, Jr. Deze jongere Senior is een lucht vaartingenieur van vermaardheid. Het is voor namelijk aan zijn initiatief te danken, dat het brandend probleem der luchttaxi's een keer gaat nemen. Dank zij de helicopter. Senior, Jr., heeft een luchtvaartmaatschappijtje opgericht, uitsluitend ingesteld op het luchtver voer over de korte afstand. In onze metropolis is dit een zegen. New York wordt nl. door drie vliegvelden bediend, La Guardia, voornamelijk voor binnenlandse lijnen, Idlewild, waar de K.L.M. en de andere buitenalndse maatschappijen hun vluchten beëindigen, en Newark, het terrein waar beide categorieën landen, wanneer het erg mistig is. Het komt meer en meer voor, dat een buiten lander, die op Idlewild landt, tracht een verbin ding te krjjgen met een lijndienst naar een Amerikaanse stad, die van La Guardia vertrekt. Moet de gaar-gezeten luchtreiziger over de weg een „dodenrit" trachten te maken om zijn aan sluiting te halen, dan kost het hem op zijn minst een goed half uur. Heeft hü de pech, dat zijn vliegtuig uit Newark vertrekt, dan is hij ten minste anderhalf uur kwijt. Het New Yorkse verkeer is nl. wat intensiever dan het straatbeeld van Amsterdam, Veere, Bergen-aan-zee, en Zut- phen bij elkaar. Het is op dit gebied dat Senior, Jr. de reddende engel Is, of beter de reddende helicopter brengt. La Guardia is, door de lucht, hoogstens een minuut of tien van Idlewild ver wijderd, en het is mogelijk geworden binnen het half uur van Newark naar Idlewild te pendelen. Het publiek is aan deze luchttaxi's nog niet helemaal gewend. Men staart nog veel geïnteres- eerder in onze blauwe zomerlucht, wanneer er zo'n hefschroefvliegutig knort dan wanneer het een voorbijgierende straaljager betreft. Maar Se- nior Junior's maatschappij heeft de handen al vol aan het postvervoer. Twee keer per dag onder houdt hij een superbesteldienst tussen de drie vliegvelden, het dak van een centraal gebouw vlak bij het hoofdpostkantoor, en de buitenwijken. Zodat wij, in ons landelijk dorpje, waar niets de bewoners aan een metropolis herinnert, ook al ligt het onder de rook van de mammouth-stad, post uit Amersfoort en Zwolle 36 uur na dc ver zending al in handen hebben. Mèt de melkboer, de bakker en de postbode is de helicopterchauffeur hard op weg vriend des huizes te worden. BEROEPS- EN AMATEUR-TONELISTEN zullen zich verheugen over een nieuwe vinding, als gevolg waarvan décors minder kostbaar, lich ter van gewicht, realistischer van atmosfeer en gemakkelijker te verzenden zullen zijn. De vinding zich als gips laat gieten, de vorm aanneemt van is „neophreen"een rubberachtige substantie, die het afgietsel, doch zich tevens laat oprollen zon der deze vorm te verliezen. Wij ergeren ons vaak blauw (of groen) aan de gruwzame décors van boven, waarmee reeds zo menig geesteskind van zoveel auteurs zich gegriefd moet hebben gevoeld. Dank zij „neo phreen" heeft de ontwerper van het décor niet veel anders te doen dan een assistent te sturen naar het dichtstbijzijnde bos. De eerste-de-beste boom wordt bestreken met een mengsel van lever traan en alcohol; daartegenaan wordt een plas- tielce substante gedrukt. Door de chemische uit- werkng van de levertraan-alcohol-combinatie laat dit alles los zodra de plastieke huls de vorm van de boomstam heeft aangenomen. Terugge keerd in de studio kan-de assistent deze substan tie verharden tot het equivalent van een gips- vorm. Neophreen komt er dan aan te pas en ivordt in een oven „gebakken". Na het verhar dingsproces wordt dit neophreen dan gescheiden van de vorm en is, in wezen, de zuiverste copie van een boomstam, die men nog ooit zag. Met zulk realistsch décor heeft men alleen nog maar een toneelschrijver nodig. Eïlacie, geestes producten laten zich niet zo gemakkelijk in be paalde vormen gieten. DE STAD NEW YORK, vol liften, vol schouw burgen, doel van vliegtuigen en helicopters, die er hun passagiers uitladen, vol met bussen en auto's, pleziergangers en arbeiders, zakenlieden en kun stenaars, heeft een rijk verleden achter de rug. Dit jaar herdenkt men, dat Peter Stuyvesant, 300 jaar geleden, deze stad heeft gesticht. Het was reeds om deze, toch belangrijke gebeurtenis, op enigermate passende wijze te herdenken, dat Prins Bernhard hier èen officieel bezoek bracht in het begin van dit jaar. Op dat tijdstip had geen New Yorker nog maar iets gedaan om dit driehonderd jarig bestaan te vieren of herdenken. Een paar Nederlands-Amerikaanse organisaties herdachten het feit in intieme kring. Doch de feestelijkheden, zoals men die onder soortgelijke omstandigheden in de kleinste Nederlandse stad zou hebben ge organiseerd, bleven achterwege. Burgemeester Impellitteri verklaarde, dat er tot zijn diepe spijt geen geld in de gemeentekas was om de viering ook maar op enigerlei wijze te doen plaats vinden. Dat er voor uiterst onbe langrijke kwesties wel geld in de kas was, vergete men maar; het beheer van de stad New York is van zodanige aard, dat de gemeenteontvanger van Tietjeksteradeel er zich voor zou schamen. Enige zakenlieden hebben tenslotte een uitweg gevonden. Zij organiseerden een „winkelweek". Wat Nederland en de kolo nisten uit de zeventiende eeuw hiermee uit staande hadden, is elkeen duister. Deze win kelweek vindt thans echter plaats. En een aardig Nederlands studentje, Mieke Meurs, zwaar gebukt onder haar titel als „Miss 300e Verjaardag van New York", heeft een lint doorgeknipt. Dit is nagenoeg het enige con tact geweest tussen Nederland, de winkel week en het 300-jarig bestaan van New York. Het is bitter teleurstellend dat een van 's wereld's meest trotse steden op deze erbar melijke manier aan zijn groots verleden is voorbijgegaan. ringen uit het gemeentefonds samen ie voegen tot één uitkering, die dan „de algemene" zal heten. Enkele andere elementen in het voorstel zijn: het leg gen van een vloer, door middel van een minimum-uitkering per inwoner, waar door de financiële mogelijkheden voor 319 kleinere gemeenten iets groter wor den; het toewijzen van de hoofdsom men der grondbelasting en de personele belasting aan de gemeenten en rente vergoeding van het Rijk aan het ge meentefonds, wegens in 's rijks kas aanwezige middelen van de reserve van het fonds- De Britse Spoorwegen zullen 170 miilioen uitgeven, om het reizen veili ger te maken. Op alle belangrijke spoorlijnen door het land zal een auto matisch beveiligingsstelsel worden aan gebracht. Dit is reeds op verschillende lijnen in West- en Zuid-Engeland in gebruik en had naar het oordeel van spoorwegfunctionarissen de ramp bij Harwell in October, waarbij 112 per sonen omkwamen en 340 werden ge wond, kunnen voorkomen, Vijftien Evangelische predikanten, die in het begin van dit jaar in de Russische zone van Duitsland zijn gearresteerd, zijn thans vrijgelaten. Dit houdt verband met de onlangs tussen kerk en staat gesloten overeenkomst. Men hoopt, dat er nog meer predikanten zullen worden laten. Op grond van een nieuwe arbeidswet kunnen Tsjechoslowaakse arbeiders, die zonder toestemming van betrekking ver anderen, of zonder reden van het werk wegblijven, zwaar gestraft worden. Het zelfde geldt voor bedrijfsleiders, die het verzuim van hun arbeiders niet aange ven. Voor lichte overtredingen kan men worden gestraft met vermindering van loon, inhouding van vacantie e.d. MARGARET EN HAAR MOEDER IN RHODESIE Koningin-moeder Elizabeth van Engeland en prinses Margaret zijn gisteren met het Comet-lijnvliegtuig op het vliegveld van Salisbury in Zuid-Rhodesië aangekomen. Duizen den mensen begroetten de vorste lijke bezoeksters hartelijk. De ko ningin-moeder en de prinses zullen een reis van zestien dagen, per auto en trein, door de kolonie maken. Zij zullen aanwezig zijn bij de opening van de Cecil Rhodes eeuwfeest-ten toonstelling. Alblasserdijk, pass. 30-6 Flores naar Ha„ vanna Aletta (t), 29-6 van Bangkok te Pladju verwacht Alpherat, 1-7 van Antwerpen te R'dam Altair, 1-7 te Bahia Amstelveen, 2-7 te Montreal verwacht Appingedijk, 1-7 van Gal- veston te R'dam Adinda (t), 1-7 n.m. van Pladju te Tjilatjap Alnati, pass. 30-6 St Paulsrock naar Rio de Janeiro Amor, 30-6 van Lissabon naar Oran Amsteldiep, 30-6 n.m. te Aden Aal» sum, 1-7 van Chittagong naar Aden Bloemfontein, 30-6 van Antwerpen te A'» dam Bali, 30-6 rede Belawan Bo naire, 30-6 690 mijl zuidwest van Ply- mouth Bennekom, 1-7 te Callao ver wacht Chama (t), 2-7 van Port de Bouc te Bombay verwacht Cistula (t), 7-7 van Brisbane te Balik Papan ver wacht Calvella (t), verm. 1-7 van R' dam naar Kopenhagen Cottica, 30-6 van Trinidad naar Paramaribo Caltex Utrecht, pass. 1-7 Kreta Caltex Pernis (t), pass. 30-6 Algiers Danae, 30-6 van Halmstad te Goteburg Enggano, 1-7 van Genua naar Port Said Duivendijk, 29-8 van Seattle Ena (t), 6-7 van Curacao te Gent verwacht Erinna, verm. 3-7 van R'dam naar Bergen Friesland (KRL), 30-6 van 'Port Said naar Colombo Felipes (t), 1-7 van Tand jong Priok naar Pladju Gaasterkerk, 1-7 te Manilla Hathor, 30-6 rede Stra- tonl Helder, pass. 1-7 Keywest Hera, 29-6 te New York Helena, pass. 1-7 Vlissingen Kota Baroe, 30-6 van Port Said Laertes, 30-6 van Makassar naar Balik Papan Lemsterkerk, pass. 30-6 Vlissingen Leopoldskerk, 1-7 te Ban- darhshampur Loenerkerk, 2-7 te Co- chin verwacht Luna, 1-7 van Malaga naar A'dam Langkoeas, 29-6 te Sura- baja Mariekerk, 30-6 van R'dam naar Hamburg Mataram, pass. 30-6 17 uur Gibraltar, 4-7 14 uur voor Hoek van Hol land verwacht Merwede, 30-6 van La- pallice naar Houston Meliskerk, van 29 op 30-6 van Penang naar Colombo Manoeran, pass. 30-6 n.m. Ouessant naar Genua Nieuw-Amsterdam, 1-7 van R' dam te New York Oranjestad, 1-7 te R'dam Overijsel, 1-7 van Tandjong Priok te New York Ovula (t), 6-7 van Balik Papan te Beira verwacht Noor- dam, 30-6 810 mijl west ten zuiden van Lands End Ondina (t), 1-7 van Sin gapore te Calcutta Orion, 30-6 van Oran te Malta Polydorus, 29-6 van A' dam te Tandjong Priok Radja, 30-6 van Belawan naar Singapore Singkep, 1-7 te Livorno Salatiga, 30-6 520 mijl oost ten noorden van Guam naar Ma nilla Schiedijk, 3-7 te Casablanca ver wacht Stad Amsterdam, 30-6 van Wa- bana naar Glasgow Stad Arnhem, 1-7 van A'dam naar St. Laurens Stad Maastricht, 1-7 11 uur van Lulea te Vlaardingen Stentor, pass. 30-6 n.m. Barbados van Greanada naar A'dam Straat Banka, 28-6 van Durban te Beira Tero, pass. 30-6 16 uur Kaap Palmaa naar Teneriffe Tibia (t), 29-6 te Auck- land verwacht Trompenberg, pass. 1-7 Keywest naar Savanna Teucer, 30-6 van Sungeigerong naar Bintang Tjimen- teng, 30-6 van San Francisco d0 Sul naar Montevideo Tomori, 30-6 van Amurang naar Menado Willem Ruys, 1-7 n.m. te Port Said Waterland, 30-6 van Santos, 1-7 te Rio de Janeiro verwacht Wil lemstad, 30-8 van Aruba naar Port Limon Zuiderkruis, 30-6' van Halifax.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 5