Aan Ruyghweg verschijnt riant sportpark van de Marine Per radio bestuurd motorjacht gereed voor proeftochten Foto flitsen van K.S.K.-feest „Alpina" gaat varen op vijver in het Timorpark Kleine wetsovertreders voor de politierechter Installatie en beëdiging op het Koninklijk Instituut Ankerpark voor de Adelborsten Sluitingswedstrijden watersportseizoen De heer P. Bakker: ontwerper en bouwer Marine-kampioenschappen straks terug? Prachtig hoofdterrein (met sintelbaan) van internationale afmetingen „Le Primeurmars voor Stedelijk Tijdens verkoopfeest extra busdiensten Attracties tijdens de beide marktdagen Vliegtuigmodel als volgend project Vis van niemand mag men niet vangen En ze gingen door de ruit Marmag-dames wonnen Zes adelborsten uit Den Helder Competitie Nieuwediep begint weer Het gebeurde In Nieuwediep DINSDAG 8 SEPTEMBER 1953 y\AN DE RUYGHWEG ZAL, zoals men weet, het grote Marinesport park verrijzen, dat geheel bestemd is voor de basis Nieuwedicp. Wie er langs komt, zal hebben opgemerkt, dat van bet terrein reeds enige teke ning uitgaat. Er is al een ingang, waarboven in fiere letters „Marine Sportpark" prijkt, en ook is bet hoofdgebouwtje, waarin de kleed kamers zijn ondergebracht, in een vergevorderd stadium. Het lijdt geen twijfel, dat het geheel een prachtig complex wordt. Zo zal bijvoorbeeld links van de ingang een terrein worden ingericht, dat volledig voldoet aan de officiële eisen, welke er bijvoorbeeld door bet N.O.C. aan zouden kunnen worden gesteld. Men zou met de werkzaamheden aanzienlijk verder zijn geweest, ware het niet, dat de aanleg van de velden v-as uitbesteed aan de Heide Maat schappij, en dat deze het heeft overge dragen aan de DUW, welko over te weinig arbeiders beschikte. De hoop is nu in eerste instantie gericht op het voorjaar van 1954, want dan verwacht men met het inzaaien te kunnen be ginnen. Vanzelfsprekend moeten de terreinen dan nog wel een jaar „rust" hebben, zodat men nog blij zal zijn dat vermoeden we althans wanneer er in 1956 op kan worden gesport. Wanneer het complex gereed is, zul len de Marine-autoriteiten stellig nog eens bezien, waar de Marine-kampioen schappen het beste kunnen plaats vin den, in Den Helder of in Hilversum. Het moge bekend zijn, dat wij deze interes sante wedstrijden hebben moeten prijs geven, daar de accommodatie te Hil versum verre te prefereren bleek bo ven die van onze stad. Ons dunkt, dat daarin na 1956 wel enige verandering komt. Waar wil men dan een mooier gelegenheid vinden dan aan de Kuygh- weg in Nieuwcdiep? De ingang aldaar bestaat uit een lokettenhuisje, waarnaast twee ingan gen zijn aangebracht. Er zijn evenwel aan weerszijden ook nog twee grote, openslaande hekken, die een talrijk publiek binnen weinige ogenblikken kunnen „spuien". Als men de controle is gepasseerd, ziet men (straks) aan de 3;nkerziide het fraaie hoofdterrein (voetbal), dat 105 meter lang wordt en 69 meter breed. Er omheen wordt een sinteltelbaan van 400 meter gelegd, die 7.50 meter breed is. Aan de straat zijde zijn voorts hoogspringbakken en verspringbakken geprojecteerd en- ver der zal men er het polsstokhoogsprin gen kunnen beoefenen. Aan de zijkant (tussen sportveld en sintelbaan) is een strook, waarop men de discus kan wer pen, en aan het einde van het veld zal een ruimte vrij blijven voor het kogel- JN het repetitielokaal van het „Stedelijk Muziekkorps" heeft de heer A. Krijgsman gisteravond de door hem gecomponeerde mars „Le Primeur" (de titel zegt reeds, dat het de eerste mars is Van onze blinde musicus) in eigendom overgedragen aan het korps. Deze geste werd door het bestuur zeer op prijs gesteld. De mars is inmiddels in studie genomen. Het dient gezegd, dat de muziek van apart gehalte is, en dat de heer Krijgsman daar mede een zeer verdienstelijk werkje heeft afgeleverd. stoten. Het gehele oppervlak zal met een beplanting worden omzoomd. Recht tegenover de ingang is ruimte beschikbaar voor een tribune. Dit ge deelte wordt wel ingezaaid, doch de tribune zal eerst worden opgericht, wanneer daaraan behoefte mocht be staan. De lezer is nu aangeland rechts van de ingang, waar twee tegelvelden worde aangelegd ter beoefening van het basketball, met er achter nog twee terreintjes waarop gevolleybald kan worden. Daar weer achter wordt voor lopig de ruimte uitgespaard voor even tueel aan te leggen tennisbanen. En dan. nog verder naar rechts, zal een voetbal-oefenveld verschijnen met nog een klein veldje, speciaal bestemd voor de training van de doelmannen in de Marine en de strafschopnemers!! Het oefenveld wordt 100-bij 64 meter. Het complex krijgt een bijzondere drainering, terwijl de mogelijkheid be staat (er is reeds een pompstationne tje gebouwd en onder andere zijn er aansluitputten aangebracht) te sproei en wanneer het terrein droog is, en te zuigen, wanneer er te veel water In staat. Wie van dit prachtige sportpark ge bruik gaat maken? Dat is dus de Ma rine. Ei- wordt op geoefend en in de toekomst gaat de vereniging „Zee macht" er voetballen. Het Ankerpark- terrein is dan volledig voor de Adel borsten. De „burger"-athleten zullen onderwijl wel vurig hopen, dat ook zij eens op het terrein mogen. Wij weten niet, wat de Marine daarvan denkt, doch wanneer men even gastvrij is als met de Sportschool op de Werf en de gymastiekzaal van het KIM, dan is althans de mogelijkheid niet uitgeslo ten. dat men er de HAV nog eens een grote athletiekwedstrijd op ziet orga niseren. Edoch, wellicht lopen wij op de zaken vooruit ALLES AANWEZIG Tenslotte zullen wij iets vertellen over het gebsuwtje, dat al verrezen is. Het is op bijzonder vakkundige wijze ontworpen (door de Rijksgebouwen dienst) en het bezit in de eerste plaats een ruime hall met daarbij een klein keukentje. Links en rechts daarvan zijn zeven douchecellen ingericht; in totaal dus veertien stuks, welke warm en koud kunnen worden bediend. Er zijn WC's en urinoirs en een'zestal kleedkamers. De kleedgelegenheden aan de linkerzijde besluiten met een „ka mertje" voor de scheidsrechter, die een „eigen" WC en douche-inrichting zal hebben. Aan de rechter zijde is naast de kleedlokalen een ruimte, waarin de vele bij sport benodigde instrumenten kunnen worden opgeborgen. Het moge duidelijk zijn, dat hier met recht van een sportpark kan worden gesproken. Het verheugt ons, dat onze stad een dergelijk fraai complex rijk gaat worden. HE firma Van der Wijst zal tij- dens deze tweede week van het KSK-Verkoopfeest enkele extra busdiensten inleggen, en wel vandaag. Dinsdag 8 Septem ber, Woensdag 9 September en Vrijdag 11 September. Eén en ander is als volgt geregeld: Van de Duinroosstraat rechtstreeks naar Den Helder om 20.40 uur, van het stationsplein rechtstreeks naar de Duinroosstraat om 21.30 uur, en van het stationsplein naar de Duinroosstraat via Huisduinen om 23.05 uur. Wind en weder diendende zullen op Zondag 20 September op het Amstel- meer de sluitingswedstrijden van de watersportvereniging „H.W.N." worden gehouden. Ook ditmaal wordt de deel neming verwacht van HWN-leden, de Koninklijke Marine Jachtclub, de Rijks werf en de Marine-watersportvereni ging. Als „reserve-datum" is de 27ste September vastgesteld. Vandaag zijn de marktdagen van de KSK-winkeliers begonnen. Als ware standhouders zullen de middenstanders hun artikelen aanprijzen, hetgeen tot laat in de avond voortduurt. Om de sfeer in de binnenstad nog aantrekke lijker te doen maken, heeft men op- nieuwe beslag gelegd op de Edelweiss- kapel. Het orkestje zal hedenavond op een vrachtwagen tronen en aldus spe lend door de straten rijden. Morgenavond kan men kijken en luis teren naar de drumband van de NPV, afdeling Alkmaar, die een mars door de stad zal maken, welke op het Rialto- terrein z'n einde vindt. Eerder meldden wij, dat de kapel en de drumband op het Rialto-terrein zouden optreden. £RGENS in Den Helder staat op het ogenblik een motorkruiser op stapel, dié over enige dagen geheel onbemand zal kunnen varen. De „Alpina" wordt uitgerust met een radiografische stuurinrichting en kan dus van de ival af worden gedirigeerd. De geestelijke vader van dit ver nuftige scheepje is de heer P. Bakker van de horlogerie „Alpina" uit de Keizerstraat, een doorgewinterd knutselaar enuitstekend tech nicus. Ook de installatie, welke elk kwartier de klokketonen van „St. Martins in the Fields" door de Keizerstraat laat horen, is door de heer Bakker ontworpen en door hemzelf vervaardigd. Nu is de „Alpina" weldra vaarklaar en er staat alweer een nieuw project op het program ma, namelijk een vliegtuigmodel, dat per radio kan worden bestuurd. HE „Alpina" is een allerliefst kruiser- model ter lengte van 95 centimeter. De heer D. Bakker, de 72-jarige vader van de ontwerper heeft met vaardige hand het scheepje gebouwd. Het is een schaalmodel, van balsahout vervaar digd, en keurig wit afgeschilderd met ff ff De taak van de Alkmaarse politierechter, mr J. N. Alblas, is Maandagmiddag geen bijster interessante geweest. Een groot aantal wetsovertreders uit de „kleine school", wier zaken geruime tijd in beslag namen verscheen ditmaal voor de groene tafel. De 53-jarige P. W. A. uit Amsterdam had in het Balg- zandkanaal „aan niemand toebehorende vis" gevangen, waaruit men geredelijk de conclusie zou kunnen trekken dat er dan ook geen strafbaar feit was ge pleegd. De vissen mogen zich echter in het twijfelachtige voorrecht verheugen, dat de wet zich ook met hen bezig houdt, zij het dan dat slechts door diegenen gevangen en geconsumeerd mogen worden, die het milieu waarin zij zich be vinden gepacht hebben. En dat was met bovengenoemde persoon niet het geval geweest. De man zag zich conform de eis van de Officier, mr A. W. Holsteyn veroordeeld tot een boete van f 40.of 20 dagen. had zich te verantwoorden wegens huisvredebreuk en de vrouw wegens mishandeling. De respectievelijke boe ten bedroegen f 50.- of 25 dagen en f 40.- of 20 dagen. Auke G. O. uit Texel maakte het op deze zitting toch wel een beetje al te bont. De rechter moest hem eerst aan manen zich uit de zaal te verwijderen teneinde zijn pruim in de gang te de poneren en adviseerde hem daarna op geïrriteerde toon de handen uit zijn zakken te nemen. Auke had bij het bollen rooien anderhalf kilo van dit goedje in één van zijn zakken gestopt hetgeen vrij ernstig was daar dit par tijtje een vrij aanzienlijke waarde had vertegenwoordigd. Het kwam hem te staan op f 60 - of dertig dagen. Ernstiger was de zaak tegen H. E. R. die, werkzaam óp 't vliegveld de Kooy, geprobeerd had 100 zakken cement te stelen. De officier kon, gezien de per soon van verdachte aanemen dat hier sprake was van een incidenteel geval, hetgeen ook de raadsman mr. H. J. Knuwer aannemelijk maakte, vorder de een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden met een proeftijd van 3 jaar en een boete van f 250.- of 60 dagen. De rechter deed uitspraak op 4 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar en een boete van i 150.- of 30 dagen. Pieter V. uit Midlum had zich in de buurt van Wieringen niet met vissen maar met venten bezig gehouden. Daar zat ook al weer een luchtje aan. De ventvergunning was namelijk listiglijk en valselijk nagemaakt. Gezien echter de geringe prijs van de vergunning en doordat de persoon in kwestie een zeer zwakke financiële ruggegraat had mocht de laatste zich tevreden stellen met f 25.- of tien dagen. Twee zaken die achter elkaar wer den behandeld, stonden met elkaar in het nauwste verband. De „heer" Ger- rit V. d. V. was op zekere dag het erf van de „dame", mevrouw J. S. beiden woonachtig te Breezand opgelopen om door het keukenraam allerlei lelijke dingen te zeggen aan het adres van de kinderen van mevrouw S. Mevrouw S. daarover in toorn ontstoken, had daar op een ragebol gepakt en de indringer daarmee een flinke tik op het hoofd gegeven. (Resultaat: een snee van en kele centimeters, die met 2 krammen gehecht moest worden). De indringer een glanzend rode kiel. Het schroefje aan de achtersteven wordt aangedreven door een miniatuur-motor met een in houd van 2,5 kubieke centimeter. De brandstof voor dit motortje, dat zonder electrische- ontsteking werkt, is petro leum, vermengd met wonderolie voor de smering. Achter in het kajuitje schuilt het ge heim van de smid, de installatie, waar mee het roer wordt bediend. Het is te vergelijken met een éénlamps-radio- toestelletje, dat is afgestemd op een golflengte van zeven meter. Deze ont vanger staat in verbinding met een kleine electromotor, die gaat draaien, wanneer door de zender een impuls wordt uitgezonden. Bij de „Alpina" staat de stuurman uit het spreekwoord aan wal. De heer Bak ker heeft een klein draagbaer zendertje gebouwd. Er is geen microfoon en ook geen morse-sleutel, maar wel een kleine drukknop. Wordt deze knop ingedrukt, dan zendt het toestelletje een impuls met een golflengte van zeven meter de aether in. Zolang de knop ingedrukt blijft, houdt de ontvanger op de „Alpi na" de electromotor van de stuurinrich ting in werking. Het roer maakt dan een voortdurende slingerbeweging van midscheeps via bakboord naar mid scheeps, dan naar stuurboord en terug, en zo vervolgens. De normale stand is midscheeps. Vol doende is, de knop een moment in te drukken om een roeruitslag te geven. Het komt er dus op neer, dat het roer beurtelings naar stuurboord en naar bakboord uitslaat. Wil de bestuurder tweemaal achtereen de knop naar stuurboord wenden, dan moet hij drie maal de knop indrukken. De heer Bak ker heeft de installatie gistermorgen „op het droge" voor ons gedemon- CR is 's avonds muziek in de stad Dit strekt velen tot vreugde, want het brengt wat leven in de brouwerij, en wanneer de 'men sen in de omgeving gezond zijn kan dat ook geen kwaad. Gisteravond werd in de Kei zerstraat zelfs gedanst, juist in de bocht, nabij de kapperszaak Van El, Rond de enkele dansende paren hadden zich vele toe schouwers geschaard, die elkaar verdrongen om iets te kunnen waarnemen. En tenslotte, wel, men ging niet door de vloer (zo als een feestelijk liedje ongeveer pleegt te vermelden), doch..,, door de grote ruit van de kap- pertzaak streerd. Alles werkte perfect, zodat het welslagen van de proeftocht niet twij felachtig is. Over enkele dagen zal men er getuige van kunnen zijn, dat de „Alpina" draad loos bestuurd vaart in de vijver van het Timorpark. Het scheepje is nog be stuurbaar op,,een afstand van twintig meter van de zender. De snelheid kan niet worden geregeld, omdat daarvoor een afzonderlijke en eveneens ingewik kelde apparatuur nodig zou zijn. Het drijfvermogen van de „Alpina" woidt toch al voldoende benut door de in stallatie, met de bijbehorende batte rijen, die voor de draadloze besturing nodig is. De heer Bakker heeft naar schatting vijf-en-zeventig uur aan zijn „Alpina" gewerkt. De dames van de basketball-afde ling der personeelsvereniging „Mari ne-magazijnen" hebben het afgelopen weekend te Santpoort met succes deelgenomen aan het tornooi van de zwem- en basketball-vereniging Sant poort. Zij legden beslag op de eerste prijs, een wisselbeker. Dat de wed strijden een spannend verloop had den, moge blijken uit de uitslagen: ZBVSMarmag 14-16; MarmagHOC 11-10; finale: Marmag—Antilope 15-13. De Algemene Bromfiets Club en de speeltuinvereniging „Den Helder" hebben zich gedurende de laatste dagen in het kader van het KSK- verkoopfeest bijzonder verdienstelijk gemaakt. De bovenste foto geeft een indruk van de bromfietswedstrijd; één der deelnemers „neemt" een hinder nis, welke bestaat uit het opsteken van een sigaret. De beide andere plaatjes tonen groepjes, die met veel succes aan het Corso van de speeltuinvereniging deelnamen. De eerste prijs werd gewonnen door „Sneeuwwitje en de zeven dwergen". De „boertjes en boerinnetjes" vielen weliswaar niet in de KSK-prijzen, doch oogstten toch allerwege bewondering. De toekomstige officieren van de Koninklijke Marine, die met ingang van 8 September tot adelborst zijn benoemd, worden op Donderdag 10 September als zodanig geïnstalleerd. Daags daarop vindt op het Ankerpark-terrein de be ëdiging plaats van de adelborsten der eerste klasse, die hun opleiding aan het Koninklijk Instituut met succes hebben voltooid. Onder aanwezigheid van de minister van Marine, ir C. Staf. wordt de eed afgenomen door de Com mandant Zeemacht Nederland, schout bij nacht F. T. Burghard. Bij ongunstige weersomstandigheden wordt de plechtigheid gehouden in het „Zaaltje" van r>» Knnlnkliik het Koninklijk Instituut. De namen der nieuwbenoemde adel borsten, waaronder zes stadgenoten, zijn: Voor de zeedienst: B. N. Akkerman te Naarden; G. Beekhof te Amster dam; P. C. Binnendijk te Amsterdam; W. A. Borger te 's Gravenhage; P. F. Brans te Maastricht; F. J. Broersma te AmsterdamE. Brouwer te 's Gra venhage; J. Bijl te Zeist; H. W. M. van Dam te Heemstede; P. J. M. van Dam te Nijmegen; E. A. Das te Vel- senJ. Douglas te Rijswijk (Z.H.); J. de Haas te Bloemendaal; J. F. van Hanja te Domburg; W. van der Hei de te GroningenJ. F. Hendriks te 's GravenhageW. N. A. Hoeke te SneekG. Hofman te Baarderadeel J. B. Hoogkamer te LeidschendamJ. H. van Hulsen te Zeist; J. C. Huls hof te Amersfoort; J. H. E. Hutjes te Arnhem; F. Immink te Wassenaar; T. E. Kempers te Utrecht; N. Keyzer te Amsterdam; J. Kleijn te Haarlem; F. Labaar te 's Gravenhage; J. D. Lef- randt te Paterswolde; P. W. Meel- huysen te Breda; J. S. Meisenbacher te Voorburg; W. D. de Menthon Bake te ArnhemM. C. C. de Nooijer te Leiden; L. H. van Opstal te Hilver sum; B. Potjer te 's Gravenhage; W. Prins te 's Gravenhage; A. Pruijs te GorinchemC. Quirijns te Amster- Siemons te Velp; P. C. Smit te 's Gravenhage; L. W. Snoek te Go rinchem; W. Springer te Zeist; T. Tak te Rotterdam; J. Tom te Zwolle; D. A. de Witte te 's Gravenhage; J. de Wolf te Texel; S. B. van Zadel- hoff te Den Helder; M. C. R. van Haga te Den Helder; H. J. van Maren te Zaltbommel; R. van Renswoude te 's Gravenhage. Voor het korps mariniers: J. C. C. Dekker te Deurne; K. Dobben te Soest; R. van den Hoven te 's Gra venhage; R. Molema te 's Gravenha ge; J. P. G. Paes te Beek L.; S. Reynders te Zeist; C. M. Sneijder te Utrecht; R. W. Souwerbren te Rhe- nen; A. M. Swenker te Doorn; J. H. Veldman te Den Helder; G. A. Vries te Baarn. Voor de technische dienst: A. C. C. Boland te Utrecht; L. G. den Brok te Berghem; A. G. Gasseling te Doetin- chem; Jhr P. G. de Graeff te 's Gra venhage; J. van Haaren te Bunnik; J. J. C. van Hoeve te Deventer; M. H. van der Hoeven te Waalwijk; D. Huter te Amsterdam; J. C. F. de Kanter te Wassenaar; D. J. Lankwer- den te Doetinchem; H. N. van Leeu wen te Zeist; A. F. Lorier te Kam pen; G. N. Medendorp te Hilversum; W. Nederhof te Rotterdam; J. J.Wie- mer te Baarn; H. Scheltema de Hee- re te 's Gravenhage; B. Merkelbach te 's Gravenhage. Voor de electrotechnische dienst: J. H. J. Bosma te Deventer; R. H. de Groot te Den Helder; J. J. van den TT Ook dit seizoen organiseert de Ma rine de zogenaamde competitie Nieu wediep. Er wordt aan deelgenomen door veertien elftallen: Neptunus, Hertog Hendrik, Mijnendienst, kert (dienst Conservatie), KIM, CZM, Werfpolitie (M.W.K.), Artillerieschool, Koopvaardij-opleiding, G.S.M., Onder officieren, Torpedo-atelier, De Kooy en L.S.K. (buiten mededinging). Naast het Ankerparkterrein zullen op twee dagen in de week ook de velden van De Kooy en de Artillerie- school beschikbaar zijn. Deze week worden nog gespeeld de wedstrijdenBanckert— Mijnendien" (heden 5 uur, Ankerpark); Artillerie- schoolKIM (Woensdag 5 uur, ter rein Artillerieschool) en LSKCZM (Donderdag 5 uur, Ankerpark). Een wielrijder, die over de Paral lelweg reed in de richting van de Ruyghweg, verzuimde bij het passeren van de Sluisdijkstraat voorrang te ver lenen aan een motorfiets, waarvan °e bestuurder van de Ruygweg naar de Overweg wilde gaan. Het voorwiel yart de fiets werd gekraakt bij de botsing» die het gevolg was. Zaterdagavond werd de brandweer gealarmeerd, omdat voorbijgangers ver dachte rookwolken zagen komen uit ufl bakkerij van Pronk achter de Keizer straat. Het bleek, dat een partij bri ketten, die tegen de ovenwand waren opgestapeld, aan het smeulen waren g<" raakt on een flinke hoeveelheid rook ontwikkelden. De brandweer heeft het brandgevaar in de kiem gesmoord. dam; A. Scheffclaar te Breda; P. W. I Hooven te Amsterdam; H. J. Maas. Schelkers te 's Gravenhage; B. A.kamp te Nijmegen; J. Peis te Rijs- HeiderZ RH Quanjer te Den hage F R '71 u er te 's Graven- Voor di» órf eC. ,e Arnhem. bom te e G ra ven'ia'*'eP' H' B°°*' Br»"- P. H. *ge; S. W. P. C. Tlchelaar te Gravenhage.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 2