Tekort op begroting 1954 bedraagt 995 millioen Inkomsten- en loonbelasting belangrijk verlaagd TROONREDE VAN DE KONINGIN Ook voor 1954 streefgetal van 65.000 woningen 1500 millioen voor de defensie Moedige daad Middelen en uitgaven van de Staat Productie en werkgelegenheid liggen op hoog niveau De nieuwe belastingtarieven voor inkomsten en loon Dinsdag 15 Sept. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 78e Jaargang No. 1241 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna Streven naar verhoging nationale welvaart MEI, WEERBERICHT Voor de scholenbouw f 140 millioen Herstel van oorlogsschade loopt ten einde Directie: J. BIJ1/SMA en C. KRAK Hoofdredacteur: H. M KOEMANS Bureau: Koningstraat 6264 Den Helder Postgironummer 449041 Telefoon 2345 TARIEVEN: Advertenties 16 ct p. m.m Kleine advertenties („Juttertjes") tot 15 woor den f 1— elk woord meer 5 cent Abonnementen: per kwartaal 6.05, per maand t 2.02 bu vooruit betaling plus incassokosten Weekabonnementen 1 049 T^EE financiële projeelen van bijzonder groot belang zijn vanmiddag bij de Tweede Kamer ingediend. Daar is in de eerste plaats de INota betreffende de toestand van 's Rijks Financiën, populair genoemd de Millioenennota; voorts een nieuw ontwerp van wet tot herziening van de tarieven van de inkomstenbelas ting en van de loonbelasting, min oi' meer vastgehecht aan de memorie van antwoord naar aanleiding van bet vooilopig verslag van «Ie Iweede Kamer op de wetsontwerpen nopens fiscale voorzieningen in bet belang van de werkgelegenheid op langere termijn en in verband met de huurverhoging, alsmede op dat inzake de wijziging van de huurwet. Uit de Millioenennota dan blijkt, dat voor het dienstjaar 1954 de inkomsten op 5.517 millioen gulden worden begroot, waartegenover de uitgaven op 6.512 millioen gulden worden geraamd. Zodat de begroting een tekort vertoont van bijna één milliard gulden: 995 millioen De financiële mutaties, welke in de reeds gepubliceerde en bet thans ingediende ontwerp van wet worden voorgesteld, komen het Rijk te staan op een totale vermindering van belastingen van 517 millioen gulden. De minister van Financiën merkt op, dat zowel de begroting van 1953 als die van 1954 ongunstig zijn beïnvloed door de financiële gevolgen van de watersnood, welke (zoals bekend-) zijn geraamd op 800 millioen. De helft van dit bedrag is komen te rusten op 1953, zodat 400 millioen op 1954 moest worden ondergebracht. TROONREDE en Millioenennota zijn uiteraard politieke stukken, om dat zij elk op eigen manier de politie ke inzichten van het kabinet voor het komende parlementaire jaar bepalen. Zijn zij telkenjare alleen om deze re den van groot belang, dit jaar zal de interesse van het Nederlandse volk wel voornamelijk uitgaan naar de vol komen onverwachte verlaging van de inkomsten- en loonbelasting over de gehele linie, die de schatkist ongeveer 190 millioen zal kosten. Deze verrassende stap van de rege ring is daarom zo belangwekkend, om dat de overheid kennelijk bij voorbaat gezwicht is voor de steeds luider klin kende wensen uit niet-socialistische kring om niet alleen de arbeiders, maar ook de middengroepen en de r-iet in loondienst zijnde mensen door een behoorlijke belastingverlaging te gemoet te komen. Dat met deze be lastingverlaging een flink stuk wind wordt genomen uit de zeilen van hen, die bij de komende debatten over dé nieuwe belastingontwerpen in verband met de huurverhoging, sterk zouden opponeren, lijkt ons buiten kijf. De frontale aanval van de KVP, welke wel vrij algemeen werd verwacht, is zeker voor een deel bij voorbaat gepareerd. Overigens is deze Millioenennota enerzijds een benauwend stuk. De uit gaven van het Rijk belopen bedragen van een recordhoogte, zelfs 30 procent van het gehele nationale inkomen! Er is een wassende stroom van uitgaven, welke geen dijken schijnt te kennen. Bovendien valt het ons van de minis ter van Financiën bepaald tegen, dat hij geen krachtig geluid laat horen te gen verhoogde departementale uitga ven en het oplopen van het aantal ambtenaren. Naar onze mening moeten op dit terrein belangrijke besparingen mogelijk zijn. Benauwend is boven dien, dat ongeveer driekwart van deze uitgaven onbewegelijk vast liggen. Ze zullen ieder jaar weer moeten worden gedaan. Dit is wel globaal het beeld van de toestand van 's Rijks Financiën. De vraag is hoe het fantastische tekort van bijna één milliard moet worden gedekt. Gelukkig is er geld genoeg op de kapitaalmarkt. De laatste leningen zijn ruim en ruim overstekend: zozeer zelfs, dat verschillende inschrijvers, naar bekend, overgingen tot ..majo reren" om hun eigenlijk bedoelde toe wijzing te verkrijgen. Wordt evenwel het kastekort groter dan 800 millioen. dan zal de inflatiespuit moeten worden gebruikt! Minister Van de Kieft heeft niette min het risico durven nemen, omdat onze economie onveranderd een ge zond beeld vertoont. En in dit licht gezien betekent het indienen van deze begroting zonder twijfel een moedige daad. Het vertrouwen .in de gezondheid van de Nederlandse samenleving is eveneens in de tekst van de Troon rede weerspiegeld, waarbij wij vooral willen wijzen op de paragraaf betref fende Nieuw-Guinea. De overige on derwerpen waren al tevoren min of meer tot de openbaarheid doorge drongen. Alles bijeen menen wij te mogen Zeggen, dat de toestand van ons land zeker niet onbevredigend mag wor den genoemd, waarbij wij er onze vreugde over uitspreken, dat de over heid thans kennelijk een begin heeft gemaakt met het uitstrekken van haar zorg raar die groepen, die tot nu toe veronachtzaamd werden, [7,1 Daarvoor zijn wij dankbaar. I\f. t de watersnood is aan de maatregelen tot verruiming van de werk gelegenheidwelke voor 1953 waren voorzien, althans ten dele de zin Lomen te ontvallen, aldus zegt de minister in zijn inleidende beschou- tring. Ook overigens heeft de werkgelegenheid zich gedurende het lopende jaar gunstig ontwikkeld. De inhoud van de ontwerpbegroting 1954 wordt uiteraard in belangrijke mate bepaald door de verplichtin gen, waartoe ons land zich heeft verbonden in het kader van de Noord- Atlantische defensieinspanning. Ook in 1954 zal het Nederlandse volk zich zware offers moeten getroosten ten behoeve van zijn militaire bij drage aan het gemeenschappelijk verdedigingssysteem. Voor defensie doeleinden wordt opnieuw een bedrag van 1500 millioen aangevraagd. VAN de hoge uitgaven, welke met het herstel van de getroffen gebieden zullen zijn gemoeid, mag evenals in 1953 een gunstig effect op de werkge legenheid worden verwacht Voorts zul len verschillende uitgaven, welke tot de normale Rijkstaak behoren, meer dan in vorige jaren een stimulerende uitwerking op de werkgelegenheid heb ben, waarbij o.m. ware te denken aan de hogere uitgaven ten behoeve van de zorg voor de land- en waterwegen, de wederopbouw en de volkshuisvesting, alsmede aan het herstel van oorlogs schade. Tegelijkertijd beoogt het on langs bij de Tweede Kamer der Staten- Generaal ingediende wetsontwerp, hou dende fiscale voorzieningen in het be lang van de werkgelegenheid 0p lan gere termijn, eveneens de werkgele genheid te bevorderen. Aangezien voor de belastingmiddelen lagere opbrengsten zijn geraamd dan zonder genoemde fiscale voorzieningen MINISTER VAN DE KIEFT het geval zou zijn geweest, kan wor den gesteld, dat de zorg voor de werk gelegenheid, welke in het Regerings beleid bij voortduring een centrale plaatg inneemt, in de begroting 1954 zo wel aan de uitgaven- als aan de mid delenzijde tot uitdrukking komt. De uit gaven voor specifieke maatregelen, ge richt op bestrijding van de werkloos heid op korte termijn, kunnen dan ook in de thans ingediende begroting van een meer beperkte omvang blijven dan in vorige jaren werd voorzien. Voorts zijn in de raming der midde len tot uitdrukking gebracht de gevol gen van de verlaging van de tarieven van inkomsten- en loonbelasting, welke de Regering zal bevorderen. Nu de financiële en monetaire situa tie van de Nederlandse volkshuishou ding zich sedert enige tijd kenmerkt door een zekere ontspanning en stabi lisatie, kan worden gezegd, aldus merkt de minister van Financiën op, dat bjj de samenstelling van de ontwerp begroting 1954 als riohtsnoer heeft ge golden het streven om door vergroting van de bestedingsmogelijkheden in de bedrüfs- en gezinshuishoudingen de ie. vensstandaard van het Nederlandse volk te verhogen en op deze wijze, zon der het verkregen monetaire evenwicht in gevaar te brengen, via de Rijksbe groting een zo groot mogelijke hüdragc te leveren aan een verhoging van de nationale welvaart. I-JEDENMIDDAG heeft llare Majesteit de Koningin in de Rid derzaal op het Binnenhof te Den Haag de nieuwe zitting van de Staten-Generaal geopend niet de volgende Troonrede. Leden der Staten-Generaal, Verwachting tot hedenavond: Aanvankelijk weinig, later van het Westen uit toenemende be wolking. maar tot de avond waar schijnlijk nog overal droog weer Hogere temperaturen Overwe gend matige Zuidoos'eiijke wind. Woensdag: Zon op 6.14. ondër 18.56 gespannen aandacht volgen wij allen de ontwikkeling van de inter nationale toestand, die ook voor ons volk van zo grote betekenis is. Nog valt niet te zeggen of de wijzigingen, die zich in het afgelopen jaar hebben voorgedaan, zullen leiden tot een wer kelijke ontspanning. Op Korea is in tussen. na moeizame onderhandelingen een wapenstilstand bereikt, waardoor althans de mogelijkheid tot herstel van de vrede voor het zwaargeteisterde Koreaanse volk is geopend. Met diepe dankbaarheid herdenk ik onze dappere vrijwilligers uit Nederland en Suri name, waarvan zovelen zijn gevallen in deze strijd voor collectieve veiligheid Het beleid der regering richt zich on verminderd op een voortzetting der in ternationale samenwerking, zowel in de Verenigde Naties als in Atlantisch en Europees verband. Binnen het kader van de Noord-Atlantische verdrags organisatie gaat de opbouw der dcfen- io. regelmatig voort. Economische integratie ziet de rege ring als een van de voornaamste doel stellingen bij de vorming ener Euro pese gemeenschap. Desbetreffende voorstellen harerzijds zullen met andere belangrijke vraagstukken, welke aan de vorming van een dergelijke gemeen schap verbonde*- zijn, onderwerp uit maken van het op gang zijnd overleg tussen de regeringen, waarvoor de ar beid der assemblee ad hoe een waarde volle bijdrage heeft geleverd. In West- Europa is nauwe samenwerking nood zakelijk, ook met landen, die niet deel nemen aan de integratiepogingen. De organisatie voor Europese Economische samenwerking en andere intergouver nementele organisaties benevens de raad van Europa blijven dan ook van groot belang. Overleg tussen de regeringen der Benelux-landen heeft geleid tot over eenstemming omtrent tijdelijke maat regelen ter vermindering van gerezen moeilijkheden. Nauwere coördinatie van het interne en externe economisch beleid zal daarop moeten volgen. Tot standkoming van de voorgestelde inter parlementaire adviesraad zal een we zenlijke stimulans kunnen zijn voor de groei der Benelux-gedachte in de drip landen. Wetsontwerpen, betrekking hebbende op de behoede regelingen zullen u spoedig bereiken. LIET regeringsbeleid blijft gericht op I et onderhouden van goede betrek kingen met Indonesië en het zoveel mogelijk verbeteren dier betrekkingen. De regering heeft aan de landsregerin gen van Suriname en de Nederl. An tillen voorstellen gedaan om te komen tot hervatting van het overleg over de nieuwe rechtsorde in het Koninkrijk. Er is grond voor de verwachting, dat de besprekingen spoedig kunnen aan vangen. Maatregele in het belang van de economische, geestelijke en sociale verheffing van de bevolking van Nieuw-Guinea zullen geleidelijk en in onderling verband wo"dcn getroffen. Een belangrijke taak is weggelegd voor zending en missie. Aan de mogelijk heden voor een toekomstige politieke ontwikkeling zal de regering bij voort during aandacht schenken. De reeds cp verschillend gebied aangevangen exploratie-werkzaamheden ter bevor dering van de economische openlegging van het land zullen voortgang hebben In het bijzonder is de agndacht gericht op verbetering en uitbreiding van de landbouw voor eigen voorziening, naast winning van exportproducten De regering zal, waar zulks in het be lang is van het land, particulier initia tief aanmoedigen en steunen. WOOR ONS land zal 1953 in de her innering voortleven als het jaar van de watersnood, die zoveel leed bracht en zoveel schade aanrichtte. Onafscheidelijk zal daarmede echter verbonden blijven de heugenis aan het ontroerend medeleven in binnen- en buitenland, aan de warme spontani teit. waarmede hulp werd r.eboden en aan de betoonde offervaardigheid. Het Rampenfonds en het Roode Kruis hebben veel gedaan om de getroffenen tegemoet te komen. De regering ver trouwt, dat het wetsontwerp in zake de schaderegeling spoedig in behanrip- ling zal komen. (Zie vervolg elders in dit blad) TEGEN 1 Januari is een belangrijke verlaging in de tarieven van de inkomsten- en de loonbelasting voorzien. De vroeger voorgestelde ver- lichting aan de voet voor de kleinere inkomens is gehandhaafd en in net nieuwe tarief verwerkt. Met deze tariefsverlaging is een zeer belangrilk offer aan belastingopbrengst gemoeid. Naar globale schatting betekent zij een verlies aan belastingopbrengst van 190 millioen per jaar. Kenmerkend voor het nieuwe tarief is een verlaging van het marginale heffingspercen tage (het percentage aan belasting, dat over de laatste toevoeging aan het inkomen wordt geheven), in het bijzonder voor de middeninkomens. Voor gezinnen met kinderen is de belastingverlaging relatief iets groter dan voor de andere groepen van belastingplichtigen. Van de bedragen, die bij verschillende inkomens volgens het geldende en volgens het nu voorgestelde tarief verschuldigd zijn. alsmede van de absolute en relatieve vermindering, die uit het wetsontwerp voortvloeien, kan voor enkle tariefgroepen het volgende overzicht worden gegeven: Tariefgroep I (ongehuwden): zuiver inkomen bestaand tarief wets vermin- Vermindering tarief ontwerp dering in procenten v. bestaand tarief 3.000 445 373 72 16.2 6.000 1.456 1.279 177 12.2 9.000 2.743 2.410 333 12,1 18.000 7.676 7.135 541 7.0 30000 15.664 15.075 589 3,7 Tariefgroep II (gehuwden zonder kinderen): zuiver inkomen bestaand tarief wets vermin Vermindering tarief ontwerp dering in procenten v. bestaand tarief 3.000 216 180 36 16.6 6.000 871 741 130 14,9 9.000 1.759 1.482 277 15,7 18000 5.430 4.890 540 9.9 30.000 11..905 11.202 703 5,9 Tariefgroep III-2 (gehuwden met 2 kinderen) zuiver inkomen bestaand tarief wets vermin Vermindering tarief ontwerp dering in procenten v. bestaand tarief 3.000 69 26 43 62,3 6.000 572 460 112 19,6 9.000 1.350 1.097 253 18,7 18.000 4.792 4.265 527 11,0 30000 11 144 10.447 697 6,3 Tariefgroep III-5 (gehuwden met 5 kinderen) zuiver inkomen bestaand tarief wets- vermin- Vermindering 3.000 6.000 9.000 18.000 30.000 tarief 209 781 3.868 10.011 ontwerp 118 574 3.363 9.328 dering 91 207 505 683 in procenten v. bestaand tarief 43,5 26.5 13.0 6,8 De voorgestelde verlaging heeft aanleiding gegeven ook het bijzonder tarief van de loonbelasting (art. 10 van het Besluit op de Loonbelasting 1940) voor beloningen, die boven het normale loon worden genoten (zoals tantièmes, gratificatiën e.d.) enigszins naar beneden te brengen: Voor groep I wordt het percentage 20 (thans 22%) Voor groep II wordt het percentage 13 (thans 15%) Voor groep III-l wordt het percentage 9 (thans 11%) Voor groep III-2 wordt het percentage 5 (thans 7%) Voor groep III-3 wordt het percentage 2 (thans 4%) Voor groep I1I-4 wordt het percentage nihil (thans III-4 2%) f{ET WONINGBOUWPROGRAMMA voor 1954 zal op hetzelfde niveau worden gehandhaafd als het reeds verhoogde bouwprogramma van dit jaar, nl. 65.000 woningen. Dit aantal zal als volgt zijn verdeeld: 27J500 woningwetbouw-woningen, 25.000 premiebouw-woningen, 10.000 tvonin- gen herbouw oorlogsschade), 1500 woningen (herbouw watersnood- schade) en 1.000 woningen in de zg. vrije sector. Het is niet aan te be velen het cijfer van 65.000 lager te stellen, in aanmerking nemend, dat de woningbouw onmiskenbaar prioriteit moet hebben met het oog op de talrijke belangen, welke verbonden zijn met een verbetering van de woningvoorziening. Men behoeft in dit geval slechts te denken aan de psychologische, morele en sociale ellende, die de woningnood met zich brengt, en aan de kapitalen, waarmee de industrie wordt belast en waar door het industriële product dus duurder dan nodig wordt gemaakt, nl. de transportkosten van arbeiders, die geen woning in de plaats, waar zij werken, kunnen verkrijgen. Tevens worden de belangen van de werk gelegenheid met deze plannen gediend, aldus de minister van Weder opbouw en Volkshuisvesting in een schrijven aan de Tweede Kamer. MET de geschatte kosten voor de uit- breiding van woningen, f 5 mil lioen, zal met deze werken in totaal een bedrag van f 800 millioen zijn ge moeid. Mocht het aantal aanvragen voor premiebouw achterblijven bij de opzet, dan zal het aantal woningwet woningen met een gelijk aantal worden vermeerderd. Het eindbedrag zal dan lager blijven, daar woningwetwoningen goedkoper zijn dan premiewoningen. Door het toekennen van z.g. DUW- premii zal de woningverbetering in de winterseizoenen 1953'54 en 1954 '55 worden gestimuleerd. In verband hiermee is voor „normale" verbetering thans acht millioen uitgetrokken. Voor de verbouw van woningen is he! geraamde bedrag voor volgend jaar gebracht op f 75 millioen, waarbij is aangenomen, dat de regeling voor ver betering en splitsing van woningen ook in 1954 van kracht zijn. De totale kosten voor scholenbouw wordt voor 1954 geraamd op f 140 mil lioen. Verwacht mag worden, dat voor dit doel in 1953 ongeveer f 110 millioen zal worden besteed. In 1952 was dit 'n be drag van f 60 millioen, waaruit de dui delijke stijging in deze nieuwe bouw sector sterk naar voren komt. Uit de verdeling van de som van f 140 millio.n noemen wij voor gebouwen voor kleu teronderwijs f 8 millioen, voor het ge hele lager onderwijs f 55 millioen en bv. voor de bouw van gymnastieklo kalen f 12 millioen. Wat betreft herstel oorlogsscl a$® werd in 1952 voor een bedrag vartx f 7 millioen verwerkt, terwijl de ver wachting voor dit jaar 3 a 4 millioen gulden is. Op grond van het aflopende karakter van deze werkzaamheden is het volume voor 1954 op f 3 millioen gesteld, waarvan f 1 millioen voor Rijksgebouwendienst. Wat de bouw van boerderijen aan gaat, wordt het voor 1954 benodigde be drag geraamd op f 54 millioen. Hier van is f 16 millioen bestemd voor bouw in de Noordoostpolder, f 2 mil lioen voor Domeinen en f 36 millioen voor particuliere bouw, waarvan on- gev -er f 30 millioen voor herbouw van de in de oorlog verwoeste boerderijen, waarmede dan deze herbouw practisch voltooid is. en ook hetgeen nodig zal zij voor de gesubsidieerde particuliere bouw. Onder het totaal bedrag voor bierderiienbouw valt ook nog een aan- tr' •'"■-nirgen. (£ie vervolg elders In dit blad»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 1