Spoorwegen in V.S. bieden reizigers een overvloed aan comfort Lusjes-weefsel ,Post" voor prinses Margaret Nieuwe ambassadeur der VS in Indonesië voor een zware taak Op weg naar een huwelijk in Amerika(4) SIet Commodore Vanderbilt" en ,,Hiawatha" langs oevers van Hudson en Missisipi naar Minneapolis K Landschap en woningbouw naar het Westen steeds beter De commodore vanderbilt Djakarta volgt nog steeds de tactiek, die tegenover Nederland succes had Twee stromingen op het State Department VTSCRDAU 26 SEPTEMBER 1953 a SPOORWEGEN in de Verenigde Staten zyn geen staatseigendom, maar alle behoren aan particuliere Maatschappijen, zodat er een ware studie nodig is om uit te zoeken, hoe en met Welkc spoorlijn men zal reizen. Een boek, zo groot en zwaar als een oude interlocale telefoongids, is het spoorboekje van America. Heeft men zowel maatschappij als trein uitgezocht dan blijken er nog meer puzzles te bestaan, voor men goed weet wanneer men vertrekt en wanneer men op de be stemde plaats aan zal komen. De stadstijd ver schilt n.1. met die der spoorwegen en behalve dat, verspringt de tijd naar gelang men verder west waarts komt. Alles bij elkaar is het nogal moeilijk uit te knobelen. Alle grote express treinen hebben een eigen naam, die vele jonge Europese harten wel een „thrill" zullen geven. Namen als: „The North Star", „The Twilight Limited", „Empire State Express", „The Wolverine", „The Praire State", „The Tuscarora" enz. Mijn uitverkorene was „the Commodore Vanderbilt", daily Streamliner. Deze vertrok van Central Station. Dit station ligt in het hart van New York, diep onder de grond en is het begin- en eindpunt van lange trans-continentale-spoorwegen. In dit kopstation liggen de perrons allen naast en ook onder elkan der, zodat de uitgangen loodrecht staan op de grote wachtzalen waar reisbureaux, reclames, drugstores, plaatskaartenbureaux, het wachten kort maken. Boven de ingangen tot de verschillende perrons staan de namen van de belangrijkste richtingen aangegeven, die verlicht worden, zodra de trein is voorgereden. De Commodore Vanderbilt en de andere „naam"-treinen, hebben een speciale in gang en hal, waar controle is voor men zich op het perron begeeft. Een grote rode loper ligt hier vandaan tot aan de enorme trein. De eerste wagen die men passeert en dus de laatste wagen van de trein, is een „sightseeing"-car, geheel rond lopend aan zijn uiteinde, glas overal, ook een deel van het plafond, zodat ook het zicht naar boven vrij is. Van binnen zijn rondom banken met verende zittingen en leuningen van mooi lichtblauw leer; het ziet er buitengewoon aanlokkelijk uit om daar te gaan zitten. De volgende wagen is de „dining car", dan komen de slaap- en de gewone wagens. Alle wagens zijn genummerd, men vindt gemak kelijk de gereserveerde plaats. Bij iedere wagon behoort een portier, die de zorg draagt voor reizi gers en bagage. Het kruier-systeem is voortref felijk geregeld. Waar men ook met veel bagage aankomt, overal staan kruiers klaar. Elke kruier heeft een duidelijk zichtbaar nummer op pet of arm; geeft men bijv. enige bagage aan no. 36 af, dan pint deze een kaartje, waarop ook heel duide lijk zichtbaar zijn nummer staat, dubbel aan het handvat. Een ander deel van de trip, voorzien van het zelfde nummer, ontvangt men als bewijs. Hjj schrijft op de strip aan de koffer in welke trein, in welke wagon en op welke plaats men zit. Op het ontvangbewijs staat ook wat men heeft te doen indien er moeilijkheden met de bagage zijn. Het geheel werkt perfect. vertrok in de namiddag, maar daar de reis tot Chicago tot de vol gende morgen duurde, had ik een roomette genomen. Een roomette is een luxe slaapkamertje voor één persoon. In een wagon met roomet- tes loopt over de gehele lengte een §ang, aan beide zijden bevinden zich e slaapvertrekken door een gordijn of deur van het middengedeelte ge scheiden. De dagindeling bestond uit een prettige, goed verende leunstoel, naar voren gericht. Tegenover deze be vond zich een aardige tabouret, voor zien van een verend kussentje. Het was buitengewoon verleidelijk om daar de vermoeide benen op uit te «trekken en lui en behagelijk van het voorbijglijdende uitzicht te ge nieten. Zodra de portier dit bemerk te, bracht hij ongevraagd een stuk papier, dat gebezigd wordt om het kussen tegen eventuele vuile voeten te beschermen. Verder waren de wanden voorzien van: een kastie om schoenen in te zetten, die van de andere kant weggehaald konden wor den voor reiniging; een kastje met twee handdoeken, een stuk zeep, een waterreservoir voor drinken, papie ren bekertjes; daaronder een naar voren uitspringende wasbak met Warm en koud water. Al dit zat in de wand en kwam naar voren door een druk op de knop. ..Het tabouretje bleek een w.c.tje te rijn, de waterspoeling werd in wer king gesteld door een pedaal. Een Rleuf in de wand verschafte toilet- Papier. Alle voorwerpen waren van alluminium. Een spiegel besloeg de gehele breedte van de cabine. Een andere reeks knoppen diende voor: roepen van de portier, regeling van air-conditioning en verlichting. Bo ven de spiegel en boven de leun stoel was een neon-verlichting, die op heel, half en blauw kon worden gedraaid. Dan was er nog een handle met Voorschrift: deze deed de stoel ver dwijnen en het keurig opgemaakte Pad verschijnen. Het bed lag in de 'engte-as van de trein en op raam- poogte, zodat men liggend uit kon kijken zonder meer moeite te doen dan de ogen open te houden. Hoewel men meestal van een bed gedurende de nacht gebruik maakt, bleek de •roge morgen een goede tijd om daarvan te genieten. JJET WEGRIJDEN uit New York onder Park Avenue door duurt ses mmuten, dan komt men in de ouitenlucht. Het uitzicht, dat men *erst heeft, is niet zeer verheffend, fiet grootste gedeelte gaat door een onaanzienlijke negerbuurt,waar ty pische vrouwspersonen uit ramen Bungelden en op platte daken man nen lagen te nietsdoen. Frisse lucht *an men daar moeilijk vinden, de temperatuur in de stad was warm en benauwd. In de air conditioned- u1 merkt men hiervan niets, n; eerste gedeelte van de spoor- kil? XT00pt langs de Hudson naar JJf,1 Noorden: een mooie tocht, die uitstekend vergeleken kan worden 5,et een trip langs de Rijn. Ook de Bo i0n 's een brede rivier met ber- fen langs de kanten. Er moet een jameliik diepe vaargeul zijn, want i°ng nadat wij New York verlieten voeren er nog zeeschepen op de f£ler- Aan de Hudson ligt West Ai-i 'i "e mi'itaire academie van C. erika, waar jonge mensen tot be- jtwame leiders van het Amerikaanse worden opgeleid. Hun devies: en r>i-T Honour, Duty, (Land, Eer rhcht) geeft de richting aan van nun opleiding. AJe trein bestaat, behalve uit slaap- vn eiïs (men heeft ook kamertjes «mi- twee of vier personen) uit ge- spaf® ]fagons met zgn. „leg-rest- sto at zi'n verstelbare zetels met c»p»?en voor benen; een „dining- ar een „cafe-lounge car", waarin zich een radio bevindt. Alles is pri ma en smaakvol ingericht. De eet- wagen heeft een bijzondere raamin- deling: het midden heeft het hoog ste en grootste raam, de andere ra men worden, naar het einde toelo pend, lager en kleiner. De wanden zijn in het middengedeelte anders gekleurd dan de uiteinden. De tafel tjes variëren van maat en vorm, de stoelen zitten uitstekend en er is geen sprake van tegen elkaar aan gedrukt te zitten, waardoor men el kander hindert Ruimte in over vloed. De bediening wordt geheel door negers verzorgd, behalve de chef de reception. Allen zien er onberispe lijk uit en lopen zachtjes over de moquette bedekte vloer. Bestellingen gaan schriftelijk met een doorslag: heeft men ingevuld wat men wil eten, dan komt de chef aangesneld, zet dadelijk de prijs achter het ver langde en neemt zelf het bovenge deelte mee terwijl de doorslag op de tafel liggen blijft. Overal waar men §aat zitten, niet nu alleen in een ining car, maar ook in drugstores, krijgt men dadelijk een glas water met ijs. De Amerikanen zijn aan hun glas iiswater verslaafd; een klacht over de bediening in Europa was o.a. dat men niet dadelijk water bracht of men moest het eerst be steld hebben. Men vindt dit onple zierig. Het eten in een trein is altijd kost baar, hier, voor een Hollander, een ware ramp. Voor een kopje soep, roerei met puree en een griezelig beetje doppers, werd 3.90 dollar be rekend, wat voor ons eventjes 14.74 gld. bedraagt. Het brood, gratis hier bij verstrekt doch niet genuttigd, nam de zuinige Hollandse huisvrouw van pure schrik mee, om daarmee de volgende morgen het ontbijt uit te sparen. Maar toen de morgen, na een werkelijk uitstekende nachtrust, aanbrak, was de wens naar een kop thee te groot en werd, ondanks de kosten, een goed ontbijt genuttigd. Hoe laat het toen geweest mag zijn is mij nog steeds duister. Door het verspringen van de tijd en het ver schil tussen gewone- en spoprtnd, was mijn horloge volkomen in de war. Ook op de verschillende sta tions, waar de trein stopte, was geen klok te bespeuren; trouwens, een be hoorlijk station is vaak een illusie. Soms was er alleen een klein houten gebouwtje, dat de gedachte aan een wachtlokaaltje opriep, maar .deson danks een station bleek te zijn. De trein was lang. mijn wagon was de derde van achter af, maar men vraagt zich af. hoe men uit kan stappen met bagage, als men midden tussen de rails komt te staan. Omdat iedereen een auto bezit, schenkt men aan het spoorwegver keer over kleine afstanden, niet die aandacht, die men bij ons daarvoor heeft. HET LANDSCHAP, dat na het ver laten van de Hudsonvallei, te zien was, kan niet inspirerend genoemd worden. Een beetje golvend, veel ,corn-in-the-crop", (maïs) veel wei landen met veel onkruid, afschuwe lijke houten huizen, de meesten don kerrood geverfd (donkerrood is hier de goedkoopste verf). Ze zien er ont zettend verwaarloosd uit. Het geheel maakte eigenlijk een troosteloze in druk. Het lijkt mu dat dit voorna melijk komt omdat men alles, wat hout is, niet op tijd in de verf zet. Immers, is een huis vervallen, dan koopt men een ander of gooit het hele zwikje tegen de grond en bouwt een nieuw huis. Hoe dichter wij bij Chicago komen, des te beter de huizen worden. Op een onmogelijk vroege tijd arriveren w,j De koffers verlaten het eerst de trein, gedragen door de portier, dan pas mogen de reizigers de trein verlaten. Kruiers staan al klaar orn de bagage naar de taxi-standplaat sen te brengen of naar de perrons voor de „Parmelee De laatste Is een dienst die de ver- binding tussen de ve.rschillende sta tions in stand houdt, zonder extra kosten. Zij onderhouden deze vrije dienst met taxi's en station-cars. Zh nemen ook de bagage mee. zodat het enige wat men zelf heeft te doen, is, om op het platform te gaan staan en domweg ai te wachten tot men ingeladen wordt. Zowel het eerste als het tweede station zijn bovengronds. De grote hal van Ünion Station is vol vrolijk geschreeuw, als wij daar aankomen, [onderden padvinders zijn op hun thuisreis van de Jamboree in Cali- fornië en wachten hier op verder vervoer. Er is een groot verschil van kledij, hoofddeksels in alle soorten, lange en korte broeken, dassen ver schillend geknoopt en inplaats van rugzakken zijn er veel manden, die óp de rug gedragen worden. De geest lijkt uitstekend. Als een der leiders hen de regeling van de aftocht heeft verklaard en tevens daarbij afscheid neemt, gaat er een geweldige yell op, die in deze grote, hpge ruimte een oorverdovend lawaai -maakt. Dan verdwijnen de groepen, ongedwon gen,, maar zeer geordend, achter elkaar uit de wachtzaal naar de extra treinen. DE MILWAUKEE ROAD, de spoor wegmaatschappij tussen Chicago en de Pacific, heeft een embleem, dat veel padvinders zal doen water tanden: een gespierde Indiaan, sprin gend en gestroomlijnd. Het devies is: „Out in Front". In alle rijtuigen van de Milwaukee Road zijn deze aangebracht, dof koper op een zwarte metalen ondergrond. De naam van mijn trein is „The Hiawatha", een geweldig vervoer middel, met dubbele diesellocomo tieven. De wagons zijn zwaar, alles doet, net als bij de Commodore Van derbilt, massief aan. Er zijn twee „super domes" in deze trein. Een „dome" is een sight seeing car van glas, die men met een trap bereikt en die boven een ge wone wagon uitstreekt. Men kijkt hieruit over de gehele trein heen en kan ook naar boven uitkijken, daar het plafond geheel van glas is. Dit glas is gebogen en warmte-werend. Onder deze uitkijkruimte is een kof fiekamer. Beide zijn vrij te betre den en bieden plaats aan ongeveer 75 mensen. In de „coach", de gewone derde klas bij ons, zijn alle zitplaatsen van ieer, voorzien van een hoofdsteun, waarover een fris sloop. In de toilet-afdelingen één in het voorge deelte van elke wagon, voor vrou wen, één in het achtergedeelte, vpor mannen is in de vrouwen-afdeling een gemakkelijke bank aangebracht, waarop men zich kan uitstrekken of een baby een schone luier om kan doen. Een keurige vaste wastafel, voorzien van warm en koud water, papieren handdoeken, bekers, een grote spiegel en toilet, zijn ook hier, evenals in de meer luxe afdelingen, aanwezig. Hoe keurig en fris ook onze eigen spoorwegen mogen zijn, hoe comfortabel de Europese treinen, ze halen wat ruimte en comfort be treft niet bij die van Amerika. Waar schijnlijk spreekt de concurrentie tussen de verschillende spoorweg maatschappijen hierin een woordje mee, ook misschien die van de lucht vaart. De prijs voor 400 miles (on- §eveer 680 km.) gewone zitplaats be- raagt ongeveer 14 dollar, dat is 53 gld. Gebruikt men een slaap wagen, dan komt daar nog een klei ne twintig gulden bij. ALS WIJ een plaats naderen, waar gestopt zal worden, of wii langs iets bijzonders zullen rijden, dan wordt door de luispreker daarop de aandacht gevestigd. Zoiets van: „over vijf minuten arriveren wij in La Crosse"; men blijft dus op de hoogte van waar men zich bevindt. .Ook worden boodschappen aan reizigers op deze manier overgebracht. Tot mijn verbazing hoorde ik plot seling mijn eigen naam, verbasterd tot Venderleen, afroepen. Eerst drong J-JET GROTE Amerikaanse concern Du Pont de Nemours, dat zich be halve met de vervaardiging van aller lei chemicaliën, verfstoffen en talloze andere artikelen, bezig houdt met de productie van synthetische textiel- vezels (o.a. nylon, Orlon en Dacron) heeft onlangs weer een nieuwigheid geannonceerd. Het betreft hier nu niet weer een nieuwe soort textiel, maar toch wel iets dat er veel op lijkt en ongetwij feld, naast voordelen, het nadeel zal hebben de verwarring op dit terrein nog groter te maken. Dit concern heeft namelijk een methode gevonden en inmiddels gepatenteerd, om minuscule lusjes in de vezelfs, waaruit de meeste textieldraden bestaan, te leggen, waar door de stoffen heel anders gaan aan voelen en andere eigenschappen krij gen ten aanzien van wateropnemend vermogen, warmte en soepelheid. Het is misschien een goede vergelijking hierbij te denken aan een badhand doek, doch dan zo verkleind, dat de structuur met de lusjes pas onder een goede microscoop te zien is. Naar verluidt, zijn zowel de natuurlijke als de synthetische vezelfs volgens deze methode te behandelen en kunnen er zoveel variaties mee gemaakt worden, dat het zelfs voor iedere fabriek mo gelijk zal zijn een bepaalde voor haar karakteristieke behandeling uit te denken. Bij Metz ls een 57-jarlge Duitse fa brieksarbeider aangehouden, die ervan wordt beschuldigd, een Duitse vrouw te hebben verdronken. Vermoed wordt, dat hl) tenminste zeven vrouwen heeft om gebracht ■jl Tussen het zeewier aan de En- gelse kust bij Southwick werd deze fles gevonden, met het adres van Prinses Margaret er op. De afzonder bleek Joseph Rinkoski uit New York, die te vens verzocht de fles bij aantref fen door te zenden aan de Prin ses, hetgeen de vinder prompt deed. (Van onze correspondent in New York). DEZER DAGEN is te Washington een nieuwe ambassadeur der V.S. in Indonesië beëdigd. Tegen eind September zal ambassa deur Hugh S. Cumming zich naar zijn post begeven. Een nieuwe episode in de Amerikaans-Indonesische relaties zal, althans statis tisch, kunnen aanvangen. Het is een van de comfortabele instellingen der diplomatie dat men ongeveer elke drie jaar met een „nieuw gezicht" een „nieuwe lente" in de officiële betrekkingen tussen mogendheden kan af kondigen. Er bestaat niet de minste twijfel, dat de persoonlijkheid van een ambassadeur, zijn vrouw en kinderen, van gewicht is. „Men" beoordeelt eilacie nu eenmaal een land naar de ver tegenwoordiger die het uitzendt. En men verliest daarbij vaak uit het oog, dat de ambaséadèur tëhslotte afhankelijk is van het be leid, dat op het departement van Buitenlandse Zaken voor hem is uitgestippeld, en dit beleid vaak aan drastische wijzigin gen onderhevig is, als gevolg waarvan menig Ambassadeur in verlegenheid kan worden gebracht. Menig ambassadeur zou graag anders willen, maar kan dit niet! Dit behoort echter tot die erger- nissen-van-het-beroep, die even onvermijdelijk zijn voor ambassa deurs als voor lager geplaatste stervelingen. DEZE PROBLEMEN tellen aanzien lijk minder zwaar wanneer het landen geldt, die elkaar van haver tot gort kennen. Er zijn slechte Ame rikaanse ambassadeurs in Den Haag geweest; slechte Nederlandse ambas sadeurs zetelden in Washington. Maar op enige termijn heeft dit weinig kwaad kunnen doen aan de weder zijdse betrekkingen. Heel anders verloopt deze situatie ten aanzien van een jong land als Indonesië. De vrij plotseling tot di plomatiek niveau gerezen Indone- dit geheel niet tot mij door, daar de uitspraak zovéél van de gebruikelijke verschilde, maar toen voor de twee de maal de boodschap door de luid spreker klonk, werd het mij duide lijk, dat dit werkelijk voor mij be doeld was. Ondertussen had de trein de Missi- sippi bereikt, denderden wij langs haar oevers. Het water stond zo hoog, dat grote stukken grond onder gelopen waren. Op vele plaatsen stonden de bomen tot halve hoogte in het water. De zware regens van deze zomer zijn hieraan schuldig. De Missisippi kronkelt zich door laag gebergte, overal dicht begroeid met hout. Geen wonder, dat de hui zen van dit materiaal gemaakt wor den. De enkele stenen woningen zijn niet van baksteen maar van natuur steen of, wat ook veelvuldig voor komt. van een soort stucadoorswerk, tussen houten geraamten aange bracht. Het pleisterwerk zit zowel van buiten als van binnen en heeft tussen deze twee lagen in een asbest papieren schot (papier, geen platen). Er is een groot verschil tussen het gedeelte tussen New York en Chi cago en het gedeelte tussen'Chicago en de „Twm-Cities" Minneapolis en St. Paul. Zowel land als woning zien er beter verzorgd uit. hoe ver der westwaarts wij komen. Als eindelijk de luidspreker St. Paul aankondigt, zijn links van de trein de wolkenkrabbers al te zien, is de Missisippi een grauwe stroom geworden tussen twee stenen oevers en kraken wij voorzichtig over de vele wissels van het grote emplace ment. Met een zocht van verlichting is, na een treinreis van 29 uur, het einddoel bereikt. Maar van uitrusten geen sprake. In pijlsnelle vaart word ik meegevoerd in een rit van een half uur; een kwartier wordt gege ven voor wassen en verkleden, dan racen wü de binnenlanden in naar een „country club" voor een diner in groot tenue, voor dansen op een spiegelgladde vloer met een uitste kend bandje en gekoeld door grote ventilators. De eerste avond in Min neapolis. sische functionarissen zijn uitermate sensitief voor elke nuance in het diplomatiek verkeer. Zij voelen zich bovendien gebon den aan de techniek, die zij o.a. met zoveel succes in de reeks politieke onderhandelingen met Nederland sedert 1945 hebben gevolgd: vaag heid in alle beloften, charme in per soonlijke omgang, het benadrukken van de „psychologisch" zo moeilijke taak voor de prille Indonesische re gering verstandige maatregelen, die voor de Indonesische massa echter moeilijk te verteren zijn, door te voeren. De Amerikaanse diplomatie der af gelopen jaren is met één uitzon dering de eerste consul-generaal Walter A. Foote, die niet uitgespro ken pro-Indonesisch was en dus door de Indonesiërs als een „reactionnair en tegenstander" werd beschouwd telkens opnieuw voor deze, ogen schijnlijk plausibele argumenten be zweken. Tezelfdertijd moest men naar Washington rapporteren, dat de binnenlandse situatie in Indonesië er nauwelijks beter op werd. Met dat al vieï er in constructieve zin nauwelijks veel te bereiken. Zelfs een man als Merle E. Cochran, die met zijn naieve appreciatie voor de Indonesische revolte waartoe me nig Amerikaan (geneigd deze ont wikkeling te vergelijken met de vrij heidsstrijd van zijn eigen land) in staat is het Indonesisch streven met kracht heeft gepousseerd zonder ooit serieus matiging te prgdiken, schijnt nu hij in Washington de si tuatie van enige afstand kan be kijken, nogal onbevredigd over het verloop van zaken. WAARTOE zijn de V.S. in Indone sië thans in staat? Men kan de klok niet meer terugzetten, zelfs in dien men dit zou willen (hetgeen ook bepaaldelijk niet het geval is). „Wij moeten trachten er het beste van te maken", aldus de uitspraak van een gezaghebbend waarnemer. Over de vraag welke houding en welk beleid nu het beste is blijven de meningen nog sterk uiteenlopen. Het touwtrekken tussen de stand punten, die men kan aantreffen on der vooraanstaande functionarissen van het State Department die zich bezighouden met de ontwikkeling in West-Europa (en dus Nederland) en hun collega's, wier specialiteit Zuid- Oost-Aziatische kwesties geldt, gaat nog steeds voort. De problemen, die zich voordoen, behandelt men van geval tot geval, incidenteel dus. Het gaat er daarbij omIndonesië althans niet voor het Westen te ver liezen. De Amerikaan, die er derhalve naar zou streven de banden tussen Indonesië en Nederland te verinni gen, weet a priori dat zijn stelling, momenteel althans, onhoudbaar is. Elk voorstel, dat hij zou doen, zou afstuiten op de „psychologie" van de Indonesiërs, die hiervoor vooralsnog niet te vinden zijn. Holland blijft immers de boeman, het zwarte schaap, waarop Djakarta alle falen van de eigen, Indonesische regering gemoedereerd kan verhalen. ER DOEN zich binnen het State Department ook stromingen voor, die mensen door de denkbeelden welke momenteel in Indonesië „psy chologisch" populair zijn te pousse ren, de eeuwige vriendschap, loyali teit en medewerking der Indonesiërs te kunnen winnen. Dit is, uiteraard, een theorie, die men kan opperen. Van een loyaal Amerikaan mag men niet meer ver wachten, dan dat hij tracht de be langen van zijn land veilig te stel len. De these blijkt echter in de prac- tijk niet erg houdbaar. Amerikaanse overheidsvertegenwoordigers, die ja ren in de gelegenheid zijn geweest de gedachtenwereld te peilen van Dr. Alie Sastroamidjojo, de nieuwe premier en voormalig Indonesisch gezant te Washington, weten dat deze functionaris, althans in zijn ge sprekken, het communisme zeker geen warm hart toedraagt. Niettemin zien zij thans, dat Dr. Ali momenteel een spelletje met links speelt dat allerminst van gevaar ontbloot is. Men interpreteert Ali's beleid als een „hier sta ik, ik kan niet anders" en men is ervan overtuigd, dat de premier aan een verbond met rechts de voorkeur had gegeven. Maar ja, de premier zit met de linkse broe ders in het schuitje en, behoudens een nieuwe kabinetscrisis valt daar aan door geen Amerikaanse Ambas sadeur iets te veranderen. Zelfs niet door een „positieve" houding van het State Department. Daar neemt inmiddels de ongerust heid over Indonesië toe. Het feit, dat Indonesië door Peiping werd gepous seerd als een „neutrale" macht voor de politieke conferentie inzake Ko rea kan slechts argwaan wekken, vooral indien men de zwakte van dr. Ali's bewind onderkent. KNAPPE KOPPEN hebben velerlei theorieën ontwikkeld omtrent een mogelijk positiever beleid, dat de V.S. zouden kunnen voeren. Een de zer theorieën is ongetwijfeld in Den Haag bekend. Zij is gebaseerd op het feit, dat van alle buitenlandse be langen in Indonesië, de Nederlandse belangen buiten verhouding groot zijn. Indien andere mogendheden, en met narns de grote mogendheden van het Westen overeenkomstige of ver gelijkbare economische belangen in Indonesië zouden hebben, zo rede neert men, ware het heel wat gemak kelijker de scherpe kanten van de tegen Nederland gerichte „psycholo gie" af te slijpen; de aandacht zou van Nederland worden afgewend en het proces van een thans nog zo sterk tegen de „belanda's" gerichte mentaliteit zou op vrij korte termijn kunnen worden omgevormd tot eén stemming, waarin mogelijk van on derlinge waardering sprake zou kun nen zijn. Bovendien zou zich in In donesië de economische invloed van een aantal landen kunnen doen gel den. De tragedie is echter, dat Ameri kaanse investeringen in Indonesië uitblijven. Ook al reisde dr. Ali toen hij nog Ambassadeur in Was hington was heel het land af om de voordelen van Indonesië op te sommen. Grote bedrijven in de V.S., die belangen in Azië hebben, geven de voorkeur aan strategisch veiliger en economisch stabieler gebieden dan Indonesië voor het vestigen van zus terorganisaties of het aangaan van belangengemeenschappen. En zodoende ziet het er naar uit, dat er van deze ene constructieve these der Amerikanen in de prak tijk nog weinig terecht kan komen, omdat de omstandigheden er nog verre van rijp voor zijn. DIT is de achtergrond, waartegen men de benoeming van Ambassa deur Cumming moet zien. Men be hoeft hem zijn taak dus niet te be nijden. Hoe voortreffelijk diplomaat hij ook moge zijn, het is nauwelijks te verwachten dat hij alleen in staat zal zijn de positie, waarin Indonesië zich meer en meer heeft vastge werkt, in concrete zin te verbeteren. In sommige Amerikaanse persorga nen heeft een nogal cryptisch be richt gestaan als zou de heer Cum ming zich, in vorige functies op het State Department, geen vriend van ons land hebben betoond. Deze in druk wordt in Nederlandse kringen in Washington niet gedeeld. Men heeft met de heer Cumming geen nauw contact gehad, omdat zijn voornaamste werkzaamheden op an der gebied lagen. Waar hij wellicht Nederlandse in zichten omtrent Indonesië niet deel de, schijnt hij zich steeds een man te hebben betoond, die met open vizier zijn inzichten uitsprak en verdedig- de. Het zal zeker boeiend zijn de verrichtingen van Ambassadeur Gum, ming in Djakarta te volgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 13