Nederlandse acteurs kunnen ook goede films maken Werknemer en werkgever hebben beiden recht op arbeidsvreugde Regisseur Walter Smith zal trachten dit met Rechter Thomate bewijzen Een millioen beschuiten per dag BOEKEN BULLETIN E* On twikkelingslectuur Menselijke wrijvingen kunnen bedrijf zeer grote schade berokkenen Samenwerking van groep deskundigen nodig Bedrijfsberading ZATE 'DAG 28 SEmMHEB REGISSEUR WALTER SMITH, die de nieu we Nederlandse film Rechter Thomas heeft gemaakt, naar de gelijknamige roman van Francois Pauwels en die op het ogenblik nog in de Profilti-studio's met zijn helpers werkt aan de montage en de verdere technische af werking, heeft ons verteld, dat hij er o.a. naar heeft gestreefd, aan te tonen, dat het sprookje als zouden Nederlandse toneelspe lers geen goede filmspelers zijn, niet meer is dan een sprookje, met andere woorden dat het niet met de werkelijkheid overeenstemt. Het gaat er maar om, zo zegt hij, de goede acteurs uit te kiezen en hun begrip bij te brengen voor de eisen van de camera, die nu eenmaal verschillen van die van het toneel. Ton van Duinhoven, Piet Bron en de anderen die in Rechter Thomas optreden, hebben dat begrip getoond; ik had met hen trouwens al eerder bijzonder gunstige ervaringen, o.a. in reclamefilms die ik de laatste jaren maakte. Walter Smith heeft deze productie heel nauwkeurig voorbereid en er is uiterst effi ciënt gewerkt, zodat men de opnamen zelfs heeft kunnen beëindigen binnen de daarvoor vastgestelde tijd. Dat is heel belangrijk, omdat elke draaidag in de studio hoge bedragen vergt. ZIJN tegenwoordig niet veel on derwerpen meer waarover de zoe kende mens geen hem voorlichtende litteratuur kan vinden. Daarvoor zijn er op vrijwel elk gebied te veel studieboe ken verschenen en daarvoor zijn onze tegenwoordige encyclopaedieën door deskundigen op elk gebied samenge steld te volledig. Maar toch komt het herhaaldelijk voor, dat men zich interesseert voor een bepaald onderwerp waarover men geen uitegbreid studieboek kan of wil lezen en waarover een encyclopaedie in een nuchtere opsomming te veel 'droge cijfers geeft. Wanneer rnen dan over zo'n onder werp een kleine populaire verhandeling kan lezen zal men daarmede het beste geholpen zijn. Daarbij komt nog, dat vele onderwerpen zó nieuw of plotse ling zó actueel zijn, dat men in de be staande voorlichtingslectuur tevergeefs naar de gewenste bijzonderheden zal zoeken. Dan vindt men in de bekende A.O.-reeks van de Stichting I.V.I.O. Westeinde 1315 te Amsterdam alle3 wat men wenst te weten. Elke week komt er zo'n A.O.-boekje uit en elke week. behandelt - dat voor een zeer be scheiden abonnementsprijs een op de voorgrond tredend onderwerp. Thans b.v. de plotseling gevaarlijk geworden infectieziekte der konijnen door Dr. E. J. Voute, dierenarts te Amersfoort —en kort geleden het vraagstuk der helicopters, de vliegende autobussen, het vervoermiddel der toekomst. Wilt U iets weten over het gevaar voor kraamvrouwen als zij de zogenaamde Rode Hond krijgen, van het leven van Andersen, van de nieuwe bijbelverta ling, van het verdwijnen der ooievaars) van Delfzijl als soda-stad, van de sterre- wachten, van de Bermuda's of de be reden Canadese politie we doen maar een greep in de grote voorraad het wordt in deze geïllustreerde serie alles prettig en duidelijk verteld en daardoor werkt zij in hoge mate mee aan het doel van deze stichting: de volksont wikkeling op populaire wijze zo veel zijdig mogelijk te vergroten. BARNABAS VON GECZY KOMT MET ZIJN ORKEST NAAR NEDERLAND De wereldberoemde Hongaarse vlo list-dirigent Barnabas von Geczy zal met zijn solisten-orkest volgende maand een tournee door ons land maken en o.a. optreden te Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Haarlem, Leiden, Groningen, Leeuwarden, Arnhem, Hen gelo, Oldenzaal, Eindhoven, Breda, Den Bosch, Heerlen enz. (Van onze economische medewerker) PET NEVENSTAANDE BERICHT over. de oprichting van een organisatie die zich zal bezig houden met de menselijke factor in het bedrijf, is een nadere beschouwing waard, omdat hier een aspect van de moderne bedrijfsvoering wordt aangeroerd, gezien in het gehele verband van het bedrijf. Het belangwekkende boek van ir. M. Ydo over „Plezier in het werk" heeft maar al te duide lijk aangetoond, dat de loonhoogte alleen het zo noodzakelijke ge- noegen in het werk niet bepaalt. Het zijn veelal subtiele verhou dingen, meestal van menselijke aard, die maken dat de geest in een onderneming goed dan wel slecht is. HET IS, hoe vreemd dit mis schien ook klinkt, iets heel bijzonders, dat de tijd van het productieschema niet naar de verkeerde kant wordt overschre den; vrijwel altijd zijn er tegen vallers én moet men extra-draai dagen toevoegen. Dat dit bij Rechter Thomas niet het geval is geweest en men zelfs op het pro ductieschema belangrijk kon in lopen, is te danken aan die mi nutieuze voorbereiding, ook van de zijde der diverse technici en van die der acteurs. Wie „op de set" kwam voor de opnamen ken de zijn rol en wist zijn taak, zo dat men meestal met slechts en kele repetities kon volstaan en de opname daarna dikwijls met een goed werd bevonden. De praktijk bij de productie van 999 op elke duizend films is dat men herhaaldelijk moet repeteren, soms vijftién tot twintig maal en dat véél meer dan één opname per camera-instelling nodig is, omdat er telkens toch nog iets niet jn orde blijkt! In het verhaal van de film heeft men willen breken met wat bi.1 de films in ons land welhaast een traditie was geworden: dat er Amsterdamse „gein", een lied- je-dat-een-schlager - moet-worden en een liefdeshistorie in voor moeten komen. Rechter Thomas behandelt een ernstige stof, die door de spanning van het verhaal toch een groot publiek kan boei en en die tevens zo menselijk is, dat de toeschouwers er ontroerd door zullen kunnen worden. WALTER SMITH heeft, in het besef dat een film in de eer ste plaats moet laten zien en niet moet laten horen, de dialoog beperkt gehouden. Natuurlijk wordt er in de film gesproken, maar wat er gezegd wordt is ter zake, „to the point", al wat niet strikt noodzakelijk was is gecoupeerd. Daardoor en ook door de verdere werkwijze bij de montage, zal de film een hoog tempo krijgen: men zal bij het zien van Rechter Thomas geen ogenblik het gevoel hebben: „Schoten ze nu maar wat op". Ton van Duinhoven (rechts) en Johan Valk. Er is dus naar gestreefd, de stof vooral filmisch te verwerken, waarbfj men echter aan de opzet van Pauwels' werk trouw is ge bleven. De auteur toonde zich dan ook enthousiast zowel voor het draaiboek, dat uit zijn roman is getrokken, als voor de filmge deelten, die hem reeds nu, in min of meer definitieve vorm kon den worden getoond. De regisseur is uitstekend te spreken over de medewerking, die hij van vele zijden heeft on dervonden. De film lijkt een „duur werk", omdat zij in heel veel verschillende milieus speelt, maar men heeft mogen filmen in tal van openbare gebouwen en parken, alsmede op straat, zodat men in de studio met eenvoudige décors kon volstaan. Tal van niet-acteurs traden op in de kleine rollen: echte politie agenten, journalisten, vliegers, boksers e.d. waardoor men vol gens het Italiaanse systeem van filmen in een „werkelijkheids- décor" en met „mensen van de straat", heeft gepoogd, de reali teit zo dicht mogelijk te benade ren. PIET BRON, de zeven kruisjes reeds gepasseerd maar van nog ongebroken vitaliteit, speelt de titelrol, waarvoor hij ook naar het uiterlijk alles mee heeft.'De jonge Ton van Duinhoven, voort gekomen uit de journalistiek en in de laatste jaren snel opgeklom men tot een der corypheeën van het Nederlandse toneel, boven dien een uitstekend cabaretartist, speelt de rol van Joop de Vlieger, de jongeman die een motor steelt en daardoor met Rechter Tho mas in aanraking komt. Bob de Lange is officier van Justitie, Cor Cremer en Henk van Buuren stellen de ouders van Joop voor, Rini van Slingelandt zijn zuster. Max Croiset is de bewaker, die de vlucht van Joop mogelijk maakt; Johan Valk de misdadi ger, die Joop na z'n ontvluchting onderdak verleent, in de hoop, dat hij de jongen bij een beraam de inbraak zal kunnen gebruiken. Henri Eerens, Lou Cremer, Marie Meunier-Nagtegaal en nog vele anderen treden voorts op in deze film, waarvoor het came rawerk is verzorgd door Piet Buis, één van Nederlands beste cameramensen. Walter Smith en zijn mensen werken nu nog aan de definitieve montage, het aanbrengen van diverse geluidseffecten, de toe voeging van de door Nico van der Linden voor bepaalde scènes ge componeerde illustrerende mu ziek en aan de verdere tech nische afwerking. De muziek is gecomponeerd op symbolische ba sis, voor orgel, houtinstrumenten, piano en slagwerk, waarbij ieder karakter in de film zijn eigen thema heeft gekregen. Pierre Palla zal het orgel bespelen; andere musici van grote naam bespelen de overige instrumen ten. Op de voorgrond: Piet Bron als rechter Thomas, achter hem: Ton van Duinhoven als verdachte. Van links naar rechts: Rini van Slingelandt, Henk van Buuren, Cor Cremer en Lou Cremer. Werkfolo tijdens de opnamen. Links: regisseur Walter Smith, in het midden: productieleider Jacques Apon. DE BIJBEL leert ons reeds dat wij in het zweet ons aanschijns ons brood moeten verdienen. Arbeid vereist dus een harde inspanning, hetgeen nog niet betekent dat wij haar daarom uitsluitend als een on lust moeten zien. Wij moeten in zekere zin van de nood een deugd maken en ons werk, ook al is het het eenvoudigste routinewerk, als een nuttige taak zien, die wel dege lijk haar prettige kanten heeft. Dat de vulling van de arbeidsdag ook economisch gezien een doel op zich zelf kan zijn, daarvan kunnen zij, die wel eens werkloos zijn geweest, het best getuigen. Wat de mens uiteindelijk In het leven zoekt, Is In wezen niets anders dan geluk. Dat geluk moet de wer kende mens niet alleen in het ge zinsleven zoeken; daarnaast vervult zijn beroepsleven een niet te onder schatten functie. De moderne onderneming is hoe langer hoe meer een gecompliceerd organisme geworden. Zij k^nt ver schillende functies, die stuk voor stuk nauw met elkander samenhan gen. Er zijn maar heel weinig men sen die de samenhang van deze functies en daardoor het gehele or ganisme vermogen te zien. Dit geldt zowel voor de arbeider als voor de ondernemer. Een van de belangrijk ste functies in de onderneming is de menselijke factor, die dikwijls door zijn gëringe handelbaarheid de grootste moeilijkheden oplevert. Hoe komt het bv. dat na de oorlog het ziekteverzuim zo is toegenomen? Artsen vertellen ons dat de zuiver lichamelijke oorzaken van deze ziekteverschijnselen in de minder heid zijn. Meestal wordt het verzuim veroorzaakt door nervositeit, erger nis, woede, onvoldoende aanpas singsvermogen, in het algemeen door geestelijke factoren. De uitin gen daarvan zijn hoofdpijn, eczeem, maagkwalen enz. Dat de arbeider door dergelijke ziekten zelf veel schade lijdt in ziin streven naar geluk, is begrijpelijk. Doch ook de onderneming waar hij werkzaam is zal de wrange vruch ten van deze ziekteverschijnselen plukken. MEN SPREEKT tegenwoordig graag van knelpunten in de onderne ming; heeft men zich wel eens een goede voorstelling gemaakt van de schade die in een team van werkers kan worden veroorzaakt, omdat de geest van één werker niet deugt en omdat hij de anderen wellicht zelfs onbewust aansteekt? Indien men een onderneming ge smeerd wil laten lopen, moeten menselijke wrijvingen zoveel moge lijk worden vermeden; deze mense lijke wrijvingen zijn in het alge meen ernstiger voor de goede gang van zaken dan de technische wrij vingen. Dan is er nog een ander aspect aan de menselijke zijde van de mo derne bedrijfsvoering en dat is het leiderschap met zijn aldoor toene mende eisen. „Dér Meister muss sich immer plagen" schreef Schiller reeds meer dan een eeuw geleden terecht. Het levensgeluk van de onderne mer of van de met grote verant woordelijkheid belaste manager wordt in deze tijd ernstig bedreigd door wat men in het Nederlands «itu u* "ci ncucnaiius het best de bewindvoerdersziekte kan noemen. De veelheid van pro blemen, waarmede de ondernemer vandaag de dag te kampen heeft, nemen hem zodanig in beslag, dat hij er maar al te dikwijls lichamelijk aan ten onder gaat. Hoe dikwijls ziet men niet dat za kendeden in de kracht van hun le ven worden weggenomen door vaat ziekten, die een plotselinge dood ten gevolge hebben? PR WORDT tegenwoordig heel wat gedaan ten behoeve van de men selijke factor in de onderneming. Het personeel wordt dikwijls psycho technisch getest en medisch' ge keurd, sociale werksters onderzoe ken klachten, ondernemingsraden geven ondergeschikten een advise rende stem in de gang van zaken in het bedrijf. De ondernemer laat zich bovendien adviseren door deskun digen als accountants, economen, technici, organisatie-deskundigen en psychologen en toch heeft al dit tn* al deze adviezen maar betrekkelijke waarde, omdat zij niet in bezield verband zijn ge geven. De organisatorische samen hang van alle functies in de onder neming maakt het noodzakelijk, dat de problemen worden opgelost door een groep van samenwerkende des kundigen, die de dieper liggende oorzaak van een kwaal kunnen aan geven en een harmonisch advies kunnen uitbrengen over de te vol gen weg. Dit wordt beoogd door de Stich ting voor Moderne Bedrijfsberading van welks oprichting wij hiernevens melding maakten. Het geluk van de werkers in de onderneming kan van hoog tot laag worden bevorderd. De werkgelegenheid zal ook economisch gezien tot gunstiger bedryfsresulta- Te Rotterdam XOerd dezer dagen opgericht de „Stichting voor Mo derne Bedrijfsberading: Neder, lands Raadgevend College". Deze stichting heeft ten doel het be vorderen van de juiste maatschap pelijke en psychologische verhou dingen van de werkers in een be drijf ten opzichte van elkander, hun taak en de gemeenschap. Het bestuur van de stichting is samen gesteld uit de heren: ir T. G. Bij- lenga, bedrijfspsycholoog, drs W, F. Koen, econoom, dr F. J. Krop', bedrijfsjurist, J. V. Meininger, arts en H. van der Sluys, organi satie-adviseur. ten leiden, waardoor de consumen ten worden gediend en de werkge legenheid wordt bevorderd. WU staan met betrekking tot de aanpak van de menselijke factor in het bedrijfsleven nog in de kinder schoenen. Dat een harmonische be drijfsberading in onze zo gecompli ceerde maatschappij een grote toe komst tegemoet gaat, is buiten kijf, (Van onze speciale verslaggever), DESCHUIT het brosse, goudkleu- D rige baksel, dat wij onze echt vriendin dik beboterd en wel besui kerd 's morgens vroeg met het verse kopje thee op bed behorend) te brengen is een typisch Nederlands product. In omringende landen en in Amerika kent men wel een artikel, dat er uiterlijk wat op lijkt. Maar dat is niet populair. De smaak stemt namelijk geheel niet overeen met die van het Nederlandse bakproduct. Deze omstandigheid maakt het moei lijk voor Nederlandse beschuitfabrie ken een exportmarkt te vinden. Slechts heel moeizaam kan zodanige markt worden opgebouwd. Wanneer nu een beschuitfabriek in Barendrecht ons laat weten, dat zij reeds 15% van haar productie ex porteert, trekken we daaruit tweeër lei conclusie. Ten eerste, dat hier een behoorlijke ondernemingsgeest achter moet schuilen, en ten tweede dat hier een excellent product ge maakt moet worden om alle kwaad gerucht rondom haar reputatie zo maar te kunnen overwinnen. „Er is een nog voortdurend groei ende belangstelling voor dit oud- vaderlandse tweegebak", zeggen de directeuren van deze Barendrechtse fabriek, de gebroeders Hooimeyer ter gelegenheid van de ingebruik stelling van een in de wereld unieke nieuwe bakoven in hun bedrijf. „Thans exporteren we al naar Bel gië, Canada, Zweden, Denemarken, West-Duitsland en Zwitserland. We konden nauwelijks aan de vraag voldoen. Met de nieuwe bakoven, die de dagproductie in ons bedrijf op een millioen beschuiten brengt, zal ons dit eindelijk mogelijk zijn'. DE NIEUWE MACHINE ls ge plaatst in een fabriekshal van 95 meter lengte. Tal van eigen vin dingen zijn er in verwerkt. Opmer kelijk is natuurlijk wel, dat ze met haar respectabele 22 meter lengte transportabel is. Oorspronkelijk zou de nieuwe fa- brieksruimte met nieuwe bakoven al in Februari in gebruik worden ge nomen. Ook Hooimeyers fabrieken kwamen echter met de stormramp onder water te staan. Er werd een schade geleden van anderhalf mil lioen gulden in de drie weken, nat het zilte nat een halve meter hoog in de fabriekshallen stond. De gevolgen van deze ramp is nes bedrijf thans weer te boven. Het per soneel en collega-bedrijven hielpen op voorbeeldige wijze het kwaad w keren en te verzachten. Met de .inge bruikneming van deze waarschijn'!).* grootste beschuitoven ter wereld een definitieve streep gezet onder oe achterstand, die er uit voortsproot v y i io dan uin twee RwuDw reldkundig te maken. Ten eerste klacht, dat de schade door de. ramp in en om Barendrecht, aanzien"!* minder had kunnen zijn, indien n®. polderbestuur actiever was geW?f„ en doortastender was opgetreden. Men zag de gebeurtenissen als ne ware op zich afkomen en.bl® werkloos of nagenoeg werkloos toe zien. Tweede klacht was, dat er op n artikel beschuit geen enkele o™1 trole is, ingevolge de Warenw Daardoor kan ook inferieure kwaï teit zich handhaven. Waar het e door dokters dikwijls voorgeschrev voedsel is voor maagpatiënten babies, zou het zeer wenselijk als hierin van overheidswege VB andering werd gebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 14