Wilt U even noteren?
New York opent geweldig
luchtvaartstation
Hensbroek-
in 130
Noordkaap
liften
Ook het afdelingsprogramma
is klein van opzet
r
Mej. Loer ten grave
gedragen
HET GING OM EEN
WEDDENSCHAP
iZ'Jn <«m>{SEW-EKDVO k£tD^iSÜ.'„Tc S, ïsW
prie wedstrijden in
de eerste klasse
Hippolytushoef
Interessante fruitavond bij
Plattelandsvrouwen
Anna Paulowna
Gemeente gaat lenen voor
woningbouw Nieuweweg
Urk
WEEKOVER/ICHI URKER
VISSERIJ
't Zand
Modeshow fa. Huib Kooij
maakte veel indruk
Schespvaartberichten
MARKTBERICHTEN
Nieuwe station zal ongeveer 7 millioen
reizigers per jaar verwerken
De verkeersmoeilijkheden
ten dele opgelost
c "-»Trw"-Trn ioh.»
'\:"r"n«MÏÏ".dN~«'»"iSnr';; ^"knvTSSM* ~k h"
Compleet luidt het programma, voor
J0ver het betrekking heeft op onze
""rflB- Alcmaria 4—Westfrisia 3; Hel-
i,[V-KÏC 5; WSV 3GVO 2; QSC
USVU 2. R1C: Alcmaria 3—West-
Jricia 4; DTS 2—BKC 2; Grasshop-
Lrs 2Hollandia 3; Kaagvogels 2—
snrces 2. R2DSRC 2-Vios 2; VZV
WGW 2; Hollandia T. 2—HRC 5.
STf- Con Zelo 2—VZV 3; AGSV 2—
c-hagen 3; R3G: Geelzwart 2—Wa
tervogels 3; Oudesluis 2-JVC 2; Hel-
j„r 4_Succes 3. 41: Koedijk 2—Hugo
„ovs 3; Kolping Boys 3—KSV 2;
Peiger Boys 2—LSVV 4; Dirkshorn 2
gVW 3- 4JKaagvogels 4—SRC 3;
pitten 2—ZAP 4; Wieringerwaard 3—
St Boys 2; WGW 4—Schagen 6. 4K:
4—ZAP 5; Succes 4Callants-
nne 2- Watervogels 5—Vesdo 3; WGW
5-Schagen 5; Wiron 2—DWOW 2. 4L:
rncksdorp 2—De Koog 2; Helder 5—
Zeemacht 2; WGW 3-Watervogels 4.
Junioren J: DTS-HRC, HRC b-
gucces: FlevoHollandia. K: St. Boys
—HRC c; HCSCFlevo b; Nieuwe
Niedorp—JVC; Winkel—Kaagvogels.
L- Vesdo—Watervogels; HCSC b—
Flevo c; HRC d—Oudesluis; HRC e—
wieringerwaard. N: ZAPVios; Hugo
PQyg—WGW; Con ZeloSRC; Geel
zwart—VZV. S: LSVV b-VZV b;
SF.C 'bZAP d; ZAP cZAP b.
Op de Fruitavond Donderdagavond
door de afd. Wieringen van de Platte
landsvrouwen belegd, in Hotel de Haan,
waren 132 dames aanwezig. Na het
openingswoord door mevr. Boon, hield
de heer K. J. Dekker, hoofdassistent
bij de Rijkstuinbouwvoorlichtingsdienst,
een lezing over fruitteelt, aangevuld
met lichtbeelden. Mej. v. Zadelhoff, di
rectrice van de Landbouwhuishoud-
school te Slootdorp sprak daarna over:
„Het belang van appel en peer en de
mogelijkheden hiermee". Beide lezin
gen vonden bij de dames een aandach
tig gehoor.
In de pauze werd een stand bezich
tigd van verschillende gerechten, waar
in appels waren verwerkt, zoals: drie-
in-de-pan, appelgruwel, pudding, rode
kool, hete bliksem, worst met appel,
enz. Jammer dat de voorraden niet vol
doende waren om er eens van te proe
ven, wamt het leek alles bijzonder lek
ker! Daarna werd nog een kleurenfilm
over de aardbei vertoond en een grap
pig filmpje toe: „De schoenmaker en
de hoedenmaker".
Het winterprogramma werd nog
vastgesteld: O.a. komt Dr Van Leusden
spreken over „Gezinsmoeilijkheden".
Marijke van Raaphorst zal de Kerst
avond verzorgen en voor een naaicur
sus kunnen zich nog gegadigden op
gaven. Aan het slot van de avond werd
a»n elke bezoekster een zakje fruit aan
geboden.
Onder zeer grote belangstelling, zo
wel van de zijde van de verenigingen,
waarvan mej. Loer lid was, als van
zeer vele anderen, is mej. Loer gister
middag ten grave gedragen. Aan de
geopende groeve werd het woord ge
voerd door de heer C. Keyzer, aie
«Prak als voorz. van de BKC-handbal-
vereniging, waarvan de overledene lid
was geweest.
De heer W. de Jong, als bestuurslid
van DOKEV, sprak daarna, terwijl de
heer J. Kater, als voorzitter van de mo
torclub Anna Paulowna en omstreken
vervolgens enige woorden sprak. Alle
sprekers roemden de overledene en ge
tuigden van de clubliefde, die zij steeds
ten opzichte van deze verenigingen had
getoond.
De heer G. C. van Balen Blanken, bij
wie mej. Loer in dienst was geweest,
sprak namens de ouders en bracht dank
aan allen, die van hun belangstelling
"hjk hadden gegeven. Ds B. Meyer
sprak eveneens woorden van troost tot
de zo zwaar getroffen oudres en ein
digde met het „Onze Vader".
Een familielid van de overledene
dankte tenslotte allen, die de overle
dene de laatste eer hadden bewezen.
Een schat van bloemen dekte de
groeve, toen allen zeer diep onder de
mdruk de dodenakker verlieten.
In een Woensdag 30 September te
iiiden vergadering van de gemeente
rad komt o.m. een voorstel van B. en
ri uil besPreking om ten behoeve van
ue bouw van twintig woningen aan de
'ouwieweg een geldlening van f 275.000
aan te gaan met de N.V. Bank van Ne
derlandse Gemeenten.
INGELASTE oefenwedstrijd
B.K.C.
Rvnarne w'llen wij de supporters van
S wijzen op het feit, dat Zondag-
niadag om 4 uur de destijds uitgestel
de oefenwedstrijd van BKC tegen MFC
Plaatsvinden op het BKC-terrein.
J bPjtelling van de geel-zwarten is
ir °Vdcns wijzigingen als volgt: J
Tv fi n Cd); S. Burger en J. van
j u'ingen (a); C. Okkerse, A. Tiel en
ti' J.- Baartman (m); S. Rezelman, A.
öuning, R, Hendrikse, C. Muntejewerf
en J- Buning Cv).
verband met de landenwedstriid
Noorwegen—Nederland is het tijdstip
an aanvang op 4 uur vastgesteld.
H^Pir!nten N: FlevoHollandia
-BKC~nUCwS:,H,RCl-TexelSchagen
wo Mi 9' TT?i~Naagvogels Nieu
we N'etdorP-JVCVesdo-Watervo-
Pott' d BoysHCSCDirkshorn -
Petten. P: Helder c—Oudesluis; Hel-
b—Succes b; HRC c—Breez. Boys;
der
unnt ctsreez. boys;
Upt!g~B?C b' Q: HRC e-Sud
GPS C k ATI-xv
-C "HO cOUU-
c, flevo b—Nieuwe Niedorp b:
HCrc£ek b—Watervogels, bHCSC c—
?n9n tJ 9 dHelder d. R: Cocks-
dorp—Texelse Boys; De Kooe—Texel
b'. yVp2 h3I7W V3V b-WGW
w,ollandla T'i ZAP b—Hol
landia T. b; WGW bGeelzwart.
Zo als elk jaar het geval is, dat na on
geveer half September, zowel de Vangsten
ais de prijzen in dalende lijn zijn, zo was
deze daling de vorige week al 'ingetre
den. De motorloze zellvaartuigen konden
ongeveer twee tot drie etmaal wegens
windstilte niet vissen. De twee etmaal dat
er gevist werd, waren de vangsten van
20 tot 50 pond per etmaal. Alhoewel de
paling mooi van stuk was, z0 bleven de
prijzen toch maar matig. Gemiddeld 80
cent per pond.
De weekresultaten waren niet hoger
oan f 150,— per vaartuig. De motorvaar
tuigen hadden vangsten tot ten hoogste
115 pond per etmaal. Van deze soort
paling was de gemiddelde prijs 70 cent
per pond. De weekbesommingen van deze
categorie-vissers waren van f 140,tot
f 500,per motorvaartuig.
De lfjn. of beugaalvissers zijn de vorige
week weer opnieuw met de visserij be
gonnen. De vangsten waren per etmaal
van 23 tot 70 pond per beuger. Gezien
de lljnaal niet dik van stuk was, zo waren
de prijzen maar gemiddeld 65 cent per
pond. De besommingen waren van f 60,—
tot f 100,per lijnaalvlsser.
De snoekbaars en witvisserij was van
weinig betekenis. Opmerkelijk is het dat
er met de kuil zeer weinig snoekbaars
wordt aangevoerd. In veel gevallen is dit
een tot twee stuks. De staandnetvissers
hadden verdiensten tot f 80,— per vaar
tuig. De nestvisserij houdt zich het laatst
van het seizoen nog goed. De fuikaalvis-
serij langs de dijken hier bij Urk is ge
ëindigd.
Waren de besommingen op het IJssel-
meer zeer slecht te noemen, een gunsti
ger tegenstelling waren de uitkomsten van
onze vissers op de Noordzee.
De kleine kustvissers voor IJmuiden
boekten besommingen tot f 700,—. De
grote vaartuigen van t 1000,— tot f 1700,—
per vaartuig.
ONGELUK MET BROMFIETS
Toen verschillende dames Donderdag
middag met de kinderwagen een uitstap
je maakten en een wandeling bij" de
sluisput maakten," reed een persoon öj
een bromfiets plotseling op een der wa
gens in. Gelukkig zag de moeder dit
aankomen en wist de kleine nog tè
grijpen. Wel was de wagen stuk en de
mantel der dame geheel vernield. Het
wordt meer dan tijd dat op Urk ook
paal en perk wordt gesteld wie of er
dergelijke bromfietsen bereiden.
NIEUWBOUW
Op het bouwterrein Noord zijn ver
schillende woningen in aanbouw. Aan
de woningwetwoningen voor de ge
meente wordt door de schilder de laat
ste hand gelegd. De bedrijvigheid in de
bouwerij is in dit bouwplan het grootst,
maar ook in het dorp o.a. in de Raad
huisstraat en Schoolstraat kwamen
nieuwe panden onder dé kap.
EINDE KUILPALINGVISSERIJ
Dit jaar zal de kuilpalingvisserij ein
digen op Zaterdag 3 October. De vis-
termein loopt tot 1 October. Feitelijk
mag de visserij met de kuil worden
uitgeoefend van 1 Mei tot 1 October.
NIEUW JONGEMANNENKOOR
Deze dagen werd in de Consistorie
van de Ger. Kerk een nieuw zangkoor
opgericht. Dit Chr. Jongemannenkoor
dat de naam Crescendo zal dragen staat
onder leiding van de heer L. Kramer.
Het ledental is reeds gegroeid tot 40.
Het bestuur wordt gevormd door: T.
Bakker, voorzitter en W. Hoefnagel,
secretaris.
VISSERIJBERICHT URK
Aangevoerd op 25 September aan
Visafslag Urk door 104 vaartuigen:
7765 pond kuilpaling f 0,91f 1,01, 1021
pond lijnpaling f 0,82f 1,01, 1011 pond
snoekbaars f 0,50f 0,55, 250 pond rode
baars f 0,74—f 0,80, 382 pond voorn
f 0,04, alles per pond en 772 bakken
nest f 2,57 per bak.
De firma Huib Kooij heeft vorig
iaar zoveel succes gehad met de toen
voor het eerst georganiseerde mode
show, dat een herhaling niet kon uit
blijven. Talrijke dames uit 't Zand en
wijde omgeving (er was zoveel be
langstelling, dat niet alle konden
worden toegelaten!) hebben Woens
dagmiddag en Woensdagavond volop
genoten van de reprise. Het dient ge
zegd: de heer Kooij heeft alles ge
daan om het geheel zo smaakvol mo
gelijk te maken. De grote zaal van
café De Wit was geheel gedrapeerd
met een fraaie collectie moderne stof
fen de belangstellenden werden op
allerhartelijkste wijze ontvangen en
de twee mannequins toonden op char
mante wijze een ware overvloed aan
japonnen, schorten, vesten, pyama s
kortom alles, wat er in een goede
zaak voorradig dient te zijn. De I'rma
Van Geel en te Schagen had verschil
lende fraaie sieraden beschikbaar ge
steld, hetgeen er eveneens weer toe
bijdroeg, dat deze gehele show op
vallend veel indruk op alle bezoek-
stprs heeft gemaakt. Bijzonder aardig
was ook? dat een vierjarig meiske op
gracieuze wijze enkele jurkjes, pya-
ma's en een schortje toonde.
Aagtedijk, 25-9 te Rio de Janeiro
Albireo, 24 9 te R'dam Alchone, 25-9
van Santos te Rio de Janeiro verwacht
Aldabi, pass 24-9 Ouersant naar Ant
werpen Alnati, 21-9 van Las Palmas
naar Rio de Janeiro Altair, 25-9 te
San Francisco de Sul Alwaki, 25-9
van Santos te Rio de Janeiro Andijk,
24-9 van Corpuschrlsti naar Brownrville
Anncnkerk, 24-9 van Bremen naar
Hambrug Argos, 25-9 te Izmlr Ar-
nedijk, 23-9 van New I^ork te Philadel-
phia Arundo, 26-9 te Port Churchill
verwacht Adinda, 24-9 n.m. vdn Sin
gapore te Haiphong verwacht Alchi-
ba, 24-9 van Buenos Aires te Antw.
Aldegonda, 25-9 van Singapore te Pladju
Algenib, pass. 24-9 St Vincent Kaap
Verd. Eil. naar Las Palmas Amcrs-
kerk, 24-9 van Alexandrië naar Genua
Amsteldijk, pass. 24-9 Sabang naar
Solombo Amstelkroon, 23-9 van Mon-
treal naar Hampton Roads Amstelveen,
24-9 van Narvik naar Philadeiphia
Arkcldijk, 23-9 van New York naar New
Orleans Aalsnm, 25-9 van Safaga naar
Aden Alchiba, 26-9 te R'dam verwacht
van Antwerpen Aldabi, 26-9 7 uur te
Antwerpen verwacht van Las Palmas
Alftena, 24-9 van Buenos Aires naar R'
dam via Montevideo Aludra, 24-9 v.m.
te Rio de Janeiro van R'dam Amor,
24-9 te Izmir van Bandirma Amstel-
toren, 24-9 van Antwerpen te A'dam
Amstelvaart, 24-9 te A'dam van New
Orleans Arladne, 24-9 Kingsbridge ge-
pass. naar A'dam Axeldljk, 24-9 te R'
dam van Bremen Blommersdljk, 24-9
te Baltimore van Philadeiphia Borneo,
pass. 25-9 Malta naar Port Said Bosch
fontein, 27-9 te Mombasa verwacht van
Aden Baarn, 25-9 te Esmeraldas ver
wacht van Manta Banka, 25-9 te Port
Said Boskoop, pass. 24-9 Sombrero
naar Plymouth Breda, 25-9 van Bre
men te Hamburg Caltex Delft, pass.
24-9 Burlings naar R'dam Caltex Per
nis, pass. 24-9 Gibraltar naar R'dam
Cirrus (weerschip), 25-9 te R'dam
Congostroom, 25-9 van A'dam naar W.
Afrika Cumulus (weerschip), 25-9 15
uur te R'dam Caltex Nederland, '21-9
van Sidon naar R'dam Cronenburgh,
24-9 van Peterhead naar Archangel vla
Bodoe Delfshaven, 24-9 van Bahia
Blanca naar Montevideo Diemerdljk,
24-9 van Hamburg naar Bremen Da-
nae, 24-9 van R'dam naar Caen.
Drente, 25-9 dwars Malta naar Halifax
Dido, pass. 24-9 Beachy Head naar A'
dam Enggano, pass. 25-9 Socotra naar
Aden Etrema, 24-9 van Singapore naar
Pladju Eemland, 24-9 van Ilheos naar
A'dam Ena, 25-9 te Suez Esso Den
Haag, 24-9 van Sidon naar Antwerpen
Esso Amsterdam, 24-9 van R'dam naar
Aruba Friesland (KRL), 24-9 20 uur
van Suez naar Port Said Gaasterland,
25-9 te Rio Grande do Sul Gaaster-
kerk, 23-9 te Cochin van Aden Gany-
medes, pass. 25-9 7.10 uur Vlissingen
naar R'dam Hecuba, 24-9 n.m. van
Antwerpen te A'dam Hilversum, pass.
24-9 Aden naar Suez Hathor, 24-9 n.m.
van Finisterre naar Antwerpen
Hydra, 25-9 te Ciudad Bolivar verwacht
Ittersum, 24-9 van Aden naar Port
Said Java, 24-9 van A'dam naar Bre
men Kertosono, 24-9 van Manilla naar
San Francisco Kota Inten, 24-9 van
Surabaja naar Tjilatjap Kedoe, 24-9
n.m. te Hamburg Kota Gede, 24-9 van
R'dam naar Hamburg Lutterkerk, pass.
75.9 Kreta—naar Genuafctssek-erk,
25-9 te Ras Tanura van Damman Loe-
nerkerk, 25-9 van Karachl» naar Bombay
Loosdrecbt, 26-9 v.m. te Colombo ver
wacht van Madras Laagkerk, pass..
24-9 Baelearen naar Genua Larenberg,
pass. 24-9 Gibraltar naar R'dam Linde-
lerk, 24-9 van Marseille te Genua
Liseta, 24-9 van Pladju naar TJilatja
Manoeran, 26-9 van Makassar te Sema-
rang verwacht Mapla, 24-9 van Abadan
naar Basrah Mariekerk, 23-9 van Beira
naar Lorenzo Marquez Marisa, pass.
24-9 Straat Korea naar Miri Markelo,
24-9 van Sundsvall naar Londen Ma-
taram, 24-9 van Surabaja naar Singapore
Modjokerto, 25-9 van •andjong Priok
te Singapore Maasdam, 24-9 350 mijl
zuid-zuidwest van Kaap Race naar South-
ampton Nestor, 24-9 1240 mijl zuid
zuidwest van Flores naar A'dam Niger-
stroom, 24-9 van Lagos naar Accra
Noordam, 24-9 700 mijl oost ten noorden
van Kaap Race naar New York Noord-
wijk, 25-9 te Farge (Duitsland). Ma-
doera, 24-9 van A'dam naar Tampa
Orlon, 24-9 van Catania te Algiers
Nieuw-Amsterdam, 24-9 130 mijl oost van
Kaap Race naar New York ootmarsum,
24-9 van Antwerpen te Lapallice
Oranjefontein, 24-9 120 mijl oost van
Madeira naar Southampton Parkhaven,
25-9 van Antwerpen te R'dam Prins
Johan Willem Friso, 24-9 van Hamburg
naar Quebec Papendrecht, 24-9 n.m.
van Schiedam te Sete Phrontis, 25-9
van Tilatjap te Tandjong Priok Poly-
phemus, 25-9 te Halifax verwacht Rid
derkerk, 25-9 te Mombasa Rotula, 24-9
van Curacao naar Yokohama Rijnland,
25-9 van Las Palmas naar A'dm Riouw,
pss, 24-9 Perim naar Belawan Rondo,
23-9 te Genua Salatlga, 25-9 van Sin
gapore te Tandjong Priok Samarinda,
25-9 n.m. van Singapore te Zamboanga
Schle, pars. 24-9 Finisterre naar Oran
Singkep, pass. 24-9 Kaap Guardafui naar
Port Sudan Stad Amsterdam, pas. 24-9
Dungeness naar Wabana Stad Maas
tricht, 24-9 n.m. van Livorno te Huelva
Stad Rotterdam, 24-9 n.m. van Narvik
te Newport Mon Salland, 24-9 van A'
dam naar Zuid-Amerika Saparoea, pass.
25-9 2.45 uur Vlissingen naar Antwerpen
Sloterdijk, 23-9 te Havanna van R'
dam Sommelsdljk, 23-9 te Paulsboro
van Philadeiphia Stad Alkmaar, vertr.
26-9 van Vlaardingen naar Wabana
Stad Schiedam, 25-9 van Vlaardingen
naar Kirkenaes Stad Vlaardingen, 24-9
van Wabana naar Emden Tabian, 24-9
van Port Said naar Suez Tara, 24-9
van Port caid naar Suez Tara, 24-9
van Ilheos naar Bahia. 25-9 te Bahia ver
wacht T.llbantjet, 23-9 van Hongkong
r.aar Tandjong Priok. Tjipanas. 25-9
van Kaapstad te East ondon Tabian,
25-9 van Suez naar Ummsaid Tiba,
24-9 van Santos naar Rio Grande do Sul
Van Linschoten, 24-9 n m. te Dakar
Van Spilbergen, 24-9 van Takoradl naar
Freetown Veendam, 28-9 v.m. te
Southampton verwacht vn New York
Waterman, 25-9 400 mijl noordoost van
Nieuw Zeeland naar Wellington Wil
lem Ruy», pass. 24-9 Guardafui naar
Port Said IJssel, 25-9 te A'dam van
R'dam Zuiderkruis, 25-9 te R'dam van
New York.
WARMEN HUIZEN, 25 Sept. 2600 kg
rode kool A 5,30—6,30; 4100 kg gele kool:
A 4—4,20 en B 3—3.50: 80.800 kg witte
kool 3,50; 1140 kg slabonen 35—49: 800
kg uien: nep 12 en gele drielingen 7,30;
380 stuks bloemkool 8,
LEEUWARDEN, 25-9. - Aangevoerd:
105 stieren 2.202.50 per kg slacht-
gewicht; 210 vette koeien, eerste kwa
liteit ƒ2.50—ƒ2.60; tweede kwaliteit
ƒ2.40ƒ2.49; derde kwaliteit ƒ2.10
2.201201 melk- en kalfkoeien 700
985; 100 pinken 350—475; 882
graskalveren ƒ195—350; 160 nuchte
re kalveren ƒ40ƒ56; 1349 vette wei-
deschapen en lammeren, vette- en
weideschapen ƒ60ƒ105; lammeren
ƒ30—ƒ62; 420 vette varkens, oude
varkens noteren ƒ1.60—ƒ1.70, vette
biggen 1.77—ƒ1.83; zouters ƒ1.73—
1.77 levend gewicht; 298 biggen en
lopers, biggen ƒ30ƒ50; lopers ƒ51
ƒ100; 47 bokken en geiten, geen
notering; 87 paarden ƒ450975; to
tale aanvoer 4859.
LEEUWARDEN, 25-9. Witte tarwe
1925.80; rode tarwe 1925 80, winter-
gerst 21—23.50, zomergerst 21—24.50,
witte haver 1823, kleine groene erw
ten 30—50. Stemming kalm.
LEEUWARDEN, 25-9. Gouda vol
vet 2.022.Ö3. Edammer 40 plua
1.921.93. Broodkaas 40 plus 1.92
1.93. Stemming goed.
Op de Alkmaarse kaasmarkt werden
aangevoerd: 7 stapels boerenkaas en 12
stapels fabriekskaas, totaal wegende
36.000 kg. De boerenstapels werden
verkocht voor f 2.en de fabrieks
kaas voor f 1.99 per kg. De handel was
vlug.
Te Gouda en Woerden was de handel
matig. Er werden prijzen besteed voor
eerste kwaliteit van resp. f 2.16—f 2.24
en f 2.16f 2.25 en voor tweede kwali
teit resp. van f 2.10—2.17 en f 2.09—
f 2.15.
NOORDSCHARWOUDE. 25 Sept.
9000 kg aardappelen: Eigenheimers 11.90
—12,10, Bintjes 10,60, IJsselster 9,60,
Meerlanders 9,50 en grove 9,70—9,90;
19.000 kg uien 3,70—5,10, grove 3.50—4,
drielingen 5—7 en nep 15—19: 1600 kg
bieten: A 5,70—6,30 en B 7; 10000 kg
slabonen: AI 51—58, I 36—52, II 26—37
en afw. 20—23; 5800 kg rode kool: A
5,5010,20 en B 4,90; 4000 kg gele kool
B 3—3,50; 300 kg groene kool 8,30;
180 000 kg witte kool 3,50—3.60; 180 stuks
bloemkool: AII 9—10. Doorgedraaid:
90.000 kg witte kool,
BROEK OP LANGENDIJK, 25 Sept.:
1000 kg grove schotten 10.20; 1700 kg
bieten A 5.206.10; 19000 kg uien 4
5.20, nep 7.708.10; 4300 kg slabonen
4061: 18500 kg rode kool: A 6.50
12.40, B 4,70—6.20; 8900 kg gele kool:
A 4,607.20: 17000 kg groene kool A
6—6.30. 287000 kg witte kool 3.50; 8300
stuks bloemkool BI 812.50. Doorge
draaid: 3700 stuks bloemkool en 1380UU
kg witte kool.
GROOTEBROEK, 24 Sept. 1953 „De
Tuinbouw". 6000 kg Aardappelen:
Blauwe Eigenheimers groot 12.50 en
Bintje grof 9.50; 17000 kg Uien: grof
3.805, middel 4.405.90, driel. 5.50
7.80, nep 15.4019.10; 12500 kg Bieten
A 5.90—6.10 en B 4—4.10; 500 kg Ha-
bonen II 4959; 11000 kg Rode kool
4.20—9,30; 5000 kg Gele kool 3.20—
7.50; 7500 kg Groene kool 4.508.60;
166000 stuks Bloemkool: tsB 1622.60,
BH 12.90—16.40 stek 6.40—15.60, zdB
8.70—17.20, Bil 8—8.50 en stek 5.
AVENHORN, 24 Sept. 1953. Grove
Schot 10.70—10.80 per 100 kg, aanvoer
11000 kg, witte kool 3.503.70 per kg,
aanvoer 21000 kg, rode kool 3.7012.50
per kg, aanvoer 11000 kg, gele kool 5—
8.60 per 100 kg, aanvoer 1900 kg, groene
kool 6.80—7.50 pel' 100 k£, è'aiTvoêf 1400
kg, grove uien 3.805 per 100 kg, ge
wone uien 3.504.60 per 100 kg, driel
uien 5.50—6.60 per 100 kg. nep uien 16
20 per 100 kg, aanvoer 24000 kg, bie
ten I rond 5.60—6.70 per 100 kg, II rond
44.50 per 100 kg, modjo 44.60 per
100 kg, aanvoer 2500 kg, Peen II 5 per
100 kg, II 5—5.80 per 100 kg, IV 5 per
100 kg, aanvoer 22000 kg, slabonen 35
56 per 100 kg, aanvoer 3600 kg.
MEDEMBLIK, 24 Sept. 1953. Dubb.
bonen 4256; Uien: gewoon 3.30
4.50, grof 4.60, drielingen 6.507.60,
nep 10.4015Peen B en E 5Ronde
Biet A 5.60—6 en B 4; Andijvie 8;
Chinese kool 4.50—6.20; Groene kool
7.209.20; Bloemkool: AI 12.30—14,
AII 9—11, BI 9—13, Bil 8; Grove
aardappelen 9.20—11.40 en gewone
aardappelen 8.8010.50.
pEGEVENS voor deze wekelijkse rubriek kunnen worden ingediend bij
het Agendabureau van de Helderse Gemeenschap, Erasmusstraat 14,
telefoon 2141 toestel 007 (na zes uur telefoon 3524). Hier volgt de agenda
voor de periode van Zaterdag 26 September t.e.m. Zaterdag 3 Oct. 1953.
Zaterdag
Maandag
Dinsdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
26 Sept.
19.00 21.00
19.30
20.00
20.00
20.00
20.00
28 Sept. 19.30
20.00
20.00
20.00
29 Sept. 20.00
20.00
20.00
20.00
1 Oct. 20.00
20.00
20.00
2 Oct. 14.00
20.00
20.00
3 Oct.
15.00 17.00
20.00
20.00
20.00
20.00
Museum Den Helder.
I.V.A.-lokaal (Tweede Vroonstr.): Tafeltennis
wedstrijden.
Casino: Operette-avond „Lentebloemen".
C.J.M.V.-gebouw: Instuifavond.
Postbrug: Contactavond „Vrede en Vrijheid".
R.K. Volksbond: Ontspanningsavond NKJB.
Marinecantine: Bioscoop O.S. en O.
Casino: Toneelavond „A.N.A." („Onder één
dak").
Formosa (bovenzaal): Ledènverg. N.B.v.G.A.
Marinecantine: Cursus zeiltechniek.
Mouton: Jaarvergadering „H.C.S.C."
Raadhuis: Bijeenkomst Volksmuziekschool.
Tivoli: Cabaret-revue-avond.
Vakschool: V.U.-lezing („Hellas").
Lunchroom De Boer: Ledenverg. „Streven naar
Beter".
Casino: Lezing- en filmavond over Stavenisse.
M.O.O.C.-sociëteit: Gevarieerde Bonte Avond.
Formosa: Verg. Bond van Ouden van Dagen.
Casino: Filmavond Katholiek Den Helder.
Mouton: Bijeenkomst Ver. Marine Inventaris
Dienst.
Kindermiddag Dierendag.
Casino: Toneelavond K.N.B.O.
Formosa: Propaganda-filmavond Ned. Ver. tot
Bescherming van Dieren
C.J.M.V.-gebouw: Instuifavond.
R.K. Volksbond: Ontspanningsavond N.K.J.B.
(Van een bijzondere medewerker)
TIE NEW YORK zal over enige weken 's werelds grootste lucht-
vaartstadstation, het „East Sidê Airlines Terminal", worden ge
opend zulks ten gerieve en tot grote voldoening van alle lucht
reizigers, de luchtvaartmaatschappijen ende New Yorkse
verkeerspolitie.
Het nieuwe station zal dienen om luchtreizigers, die naar een
van de drie New Yorkse vliegvelden (New York International Air-
port oftewel Idlewild, LaGuardia Airport en Newark Airport)
moeten, op te vangen en vandaar per bus naar de plaats van be
stemming te brengen. En tevens, natuurlijk, om de op die vlieg
velden gearriveerde reizigers per bus heen te brengen. Een enorm
aantal mensen verlaat New York namelijk per vliegtuig of komt
daar aan het zullen er, volgens schatting, dit jaar niet minder
dan zeven millioen zijn.
HET EAST SIDE TERMINAL be
slaat een heel plein dat op korte
afstand en ten Zuiden van de ter
reinen en gebouwen van de UNO is
gelegen. Twintig Amerikaanse en
buitenlandse luchtvaartmaatschappij
en zullen er hun kantoren en „coun
ters" hebben.
Het oude .Airlines Terminal" in
42nd Street was al lang veel te klein
geworden om de geweldige vloed
reizigers naar behoren te kunnen
verwerken. Bovendien is het verkeer
ter plaatse zo buitengewoon inten
sief, dat de politie eigenlijk al lang
van plan was om te verbieden, dal
luchtvaartbussen voor of in de
buurt van dat gebouw mochten stil-
Een weddenschap wordt -neestal on
getwijfeld aangegaan met de bedoe
ling en in de overtuiging deze te kun
nen winnen. De heren F. E. P. Cohen,
medisch-candidaat te Leiden en zoon
van de arts H. K. F. Cohen te Hens
broek, en N. Nobel u't Utrecht, rech
ten studerende te Leiden, gingen ge
zamenlijk ook een weddenschap aan
met mede-studenten. Natuurlijk graag
met de bedoeling te zullen winnen,
doch ongetwijfeld niet in die overtui
ging. Immers betrof hier de op
dracht om niet minder dan alleen lif
tende de efstanl Hol'andNoordkaap
heen en terug af te leggen. Een exclu
sieve opdracht, die voor deze Jonge
mensen niet enkel sport en avontuur
betekende, ma?r -eker ook studie.
Deze tocht van 7.500 km. is glansrijk
volbracht. Echter niet zo makkelijk ais
de leek op 't terrein van liften zou
verwachten. Er waren maar eventjes
130 liften nodig, over afstanden van
3500 km., in de meest luxueuze wa
gens en de armoedigste vrachtauto
vehikels.
Het begin was al weinig bemoedi
gend. Men wachtte van 's morgens
7 tot s avonds 7 uur, alvorer.s er licht
begon te dagen. Op 'n tip konden de
heren vanaf Denekamp in een fonkel
nieuwe Amerikaanse dure wagen mee
tot Hamburg. De eigenaar, tevens
chauffeur, deelde z'n passagiers mede,
dat hij daar even een zaakje moest
rechtzetten. Dat betekende voor deze
automobilist, dat hij z'n wagen op de
hoofdwegen opvoerde tot een snelheid
van pl.m. 150 kilometer en door steden
als Bremen altijd nog rond honderd
kilometer reed. Te 10 uur precies werd
zo Hamburg bereikt. En nog bekende
de heer Cohen ons, toen hij veilig en
wel thuis zijn belevenissen vertelde,
dat hij na deze duizelingwekkende rit,
wel even gewankeld heeft toen hij z'n
benen uit het tot stilstand gekomen
racemonster op de keien van de Ham-
burgse straten plaatste en zich een
zucht van verlichting liet ontsnappen.
In ieder geval was het een goede lift-
doop geweest. De nacht zou echter geen
angsten voor onze reizigers meer be
hoeven op te leveren. Van Bismarck
met z'n pl.m. 20 meter hoge standbeeld
in de beschermende nabijheid moest
wel een weldadige rust uitgaan, als ze
op een stenen bank de ledematen uit
strekten om een uiltje te knappen. Op
't verdere gedeelte van de tocht werd
overnacht in een tent, bij boeren in
't hooi, in jeugdherbergen, etc.
Drie weken duurde 't verblijf in 't
studentenkamp Svartor, waar o.m.
't leggen van internationale contacten
tot de doelstellingen behoort. Hier
werd geholpen bij wegenaanleg en
hanteerden de studenten ook drilboor
en pikhaken. 's Zondags ondernam
men excursies. In dit kamp waren
jonge mensen niet alleen uit alle Euro
pese landen, met uitzondering van
achter 't IJzeren Gordijn, vertegen
woordigd, maar ook uit Amerika, In
dia, etc.
Via Trondheim, Narvik en Hammer-
fest ging het naar de Noordkaap, waar
bij de merkwaardige vogelrots Hjelm-
soijstauren werd gepasseerd. Jammer
genoeg was men 14 dagen te laat om
de middernachtzon te zien; toch was
het 's nachts nog voldoende licht om
foto's te kunnen maken.
De tocht is vervolgens over Finland
geprojecteerd: een enorm gastvrij land.
Bij de douane kreeg men b.v. gratis
koffie en cake. Met de Finsche taal,
die heel moeilijk iS, kwamen de reizi
gers wel eens voor puzzles te staan.
In Lapland had de heer Cohen een
rendiergewei gekocht. Dit is hem te
Kopenha,\en ontstolen, toen hij 't even
onbeheerd op een postkantoor had
achtergelaten.
De reis heejt 2H maand in beslag ge
nomen. Het liften begon tenslotte, met
het oog op 't vaak lange wachten, ver
velend te worden. Geenszins vermoeid,
dank zij de zorg voor goed eten en vol
doende slapen, zijn onze reizigers vo
rige week uiterst voldaan in het vader
land teruggekeerd.
staan en parkeren om mensen uit
te laten of op te nemen.
Bovendien waren sommige maat
schappijen in de loop van de jaren
maar eigen „stations gaan bouwen,
omdat de drukte in 42nd Street te
groot was geworden om de passa
giers behoorlijk te kunnen helpen.
Op het ogenblik heeft men in de
stad al elf van dergelijke stations.
Zo zal dus binnenkort alles gaan
via het nieuwe East Side Terminal,
dat wil zeggen totdat, in 1954, het
West Side Terminal gereed zal zijn.
Dit laatste wordt evenwel veel klei
ner en zal alleen worden gebruikt
om passagiers voor en van Newark
te verwerken.
DE PLANNEN om dit station te
gaan bouwen werden in 1950 ge
maakt door de East Side Airlines
Terminal Corporation, in samen
werking met de stad New York. Deze
Corporatie wordt gevormd door ver
tegenwoordigers van de tien voor
naamste Amerikaanse luchtvaart
maatschappijen (American, Capital,
Colonial, Eastern, National, North
east, Northwest, Pan American, Trans
World en United). De „Triborough
Bridge and Tunnel Authority", een
gemeente-instelling, is eigenares van
het gebouw dat, om te beginnen voor
de tijd van twintig jaar, door de
genoemde Corporatie zal worden ge
huurd en gedreven.
De diverse enorme hallen, waarin
zich de kantoren en „balies" van
de luchtvaartmaatschappijen bevin
den, bereikt men van de straat uit
via zeer brede trappen. Het hele ge
bouw is voorzien van „airconditio
ning" die het hele jaar in gebruik
Zal zijn.
Behalve kantoren en balies vindt
men in het gebouw ook de nodige
restaurants en „snackbars", PTT-
kantoren en telefooncellen, winkels,
toiletten, enzovoort.
Het gebouw is strak maar fraai
van lijn, de betegeling aan de bin
nenkant is zachtgroen van kleur en
overal zijn fraaie muurschilderingen
aangebracht.
AVER HET werkelijk enorme nut
V van het nieuwe Terminal is
iedereen geweldig te spreken. Een
verslaggever van een New Yorks
blad, die eens verschillende mensen
ging polsen om achter hun mening
te komen, kreeg van de president
van de Pan American World Air
ways en van een „traffic cop" (ver
keersagent), Mike McNarney ge
heten, letterlijk hetzelfde commen
taar: „We zijn er machtig mee in
onze sas en zullen er 'n hoop ple
zier van beleven."
Reizigers, die nu nog van Man
hattan naar een van de drie Nev
Yorkse vliegvelden moeten, weten
hoe lang het duurt voor men daar
is aangekomen. Door de gunstige
ligging (vlak bij de ingang van de
„Queens Midtown Tunnel" waar al
het verkeer bestemd voor Idlewild
ep LaGuardia toch doorheen moet)
zal men spoedig per bus in 18 minu
ten naar LaGuardia, en in 31 minu
ten naar Idlewild kunnen rijden.
Als het West Side Terminal gereed
is kan men vandaar in 22 minuten
per bus naar Newark Airport ko
men.
East Side Terminal is een mach
tig gebouw van enige verdiepingen
met. in de kelder, een garage plus
onderhoudswerkplaats voor talloze
bussen en, op het dak, een parkeer
plaats voor 150 luxe auto's.