Wilt U even noteren? New York opent geweldig luchtvaartstation Hensbroek- in 130 Noordkaap liften Ook het afdelingsprogramma is klein van opzet r Mej. Loer ten grave gedragen HET GING OM EEN WEDDENSCHAP iZ'Jn <«m>{SEW-EKDVO k£tD^iSÜ.'„Tc S, ïsW prie wedstrijden in de eerste klasse Hippolytushoef Interessante fruitavond bij Plattelandsvrouwen Anna Paulowna Gemeente gaat lenen voor woningbouw Nieuweweg Urk WEEKOVER/ICHI URKER VISSERIJ 't Zand Modeshow fa. Huib Kooij maakte veel indruk Schespvaartberichten MARKTBERICHTEN Nieuwe station zal ongeveer 7 millioen reizigers per jaar verwerken De verkeersmoeilijkheden ten dele opgelost c "-»Trw"-Trn ioh.» '\:"r"n«MÏÏ".dN~«'»"iSnr';; ^"knvTSSM* ~k h" Compleet luidt het programma, voor J0ver het betrekking heeft op onze ""rflB- Alcmaria 4—Westfrisia 3; Hel- i,[V-KÏC 5; WSV 3GVO 2; QSC USVU 2. R1C: Alcmaria 3—West- Jricia 4; DTS 2—BKC 2; Grasshop- Lrs 2Hollandia 3; Kaagvogels 2— snrces 2. R2DSRC 2-Vios 2; VZV WGW 2; Hollandia T. 2—HRC 5. STf- Con Zelo 2—VZV 3; AGSV 2— c-hagen 3; R3G: Geelzwart 2—Wa tervogels 3; Oudesluis 2-JVC 2; Hel- j„r 4_Succes 3. 41: Koedijk 2—Hugo „ovs 3; Kolping Boys 3—KSV 2; Peiger Boys 2—LSVV 4; Dirkshorn 2 gVW 3- 4JKaagvogels 4—SRC 3; pitten 2—ZAP 4; Wieringerwaard 3— St Boys 2; WGW 4—Schagen 6. 4K: 4—ZAP 5; Succes 4Callants- nne 2- Watervogels 5—Vesdo 3; WGW 5-Schagen 5; Wiron 2—DWOW 2. 4L: rncksdorp 2—De Koog 2; Helder 5— Zeemacht 2; WGW 3-Watervogels 4. Junioren J: DTS-HRC, HRC b- gucces: FlevoHollandia. K: St. Boys —HRC c; HCSCFlevo b; Nieuwe Niedorp—JVC; Winkel—Kaagvogels. L- Vesdo—Watervogels; HCSC b— Flevo c; HRC d—Oudesluis; HRC e— wieringerwaard. N: ZAPVios; Hugo PQyg—WGW; Con ZeloSRC; Geel zwart—VZV. S: LSVV b-VZV b; SF.C 'bZAP d; ZAP cZAP b. Op de Fruitavond Donderdagavond door de afd. Wieringen van de Platte landsvrouwen belegd, in Hotel de Haan, waren 132 dames aanwezig. Na het openingswoord door mevr. Boon, hield de heer K. J. Dekker, hoofdassistent bij de Rijkstuinbouwvoorlichtingsdienst, een lezing over fruitteelt, aangevuld met lichtbeelden. Mej. v. Zadelhoff, di rectrice van de Landbouwhuishoud- school te Slootdorp sprak daarna over: „Het belang van appel en peer en de mogelijkheden hiermee". Beide lezin gen vonden bij de dames een aandach tig gehoor. In de pauze werd een stand bezich tigd van verschillende gerechten, waar in appels waren verwerkt, zoals: drie- in-de-pan, appelgruwel, pudding, rode kool, hete bliksem, worst met appel, enz. Jammer dat de voorraden niet vol doende waren om er eens van te proe ven, wamt het leek alles bijzonder lek ker! Daarna werd nog een kleurenfilm over de aardbei vertoond en een grap pig filmpje toe: „De schoenmaker en de hoedenmaker". Het winterprogramma werd nog vastgesteld: O.a. komt Dr Van Leusden spreken over „Gezinsmoeilijkheden". Marijke van Raaphorst zal de Kerst avond verzorgen en voor een naaicur sus kunnen zich nog gegadigden op gaven. Aan het slot van de avond werd a»n elke bezoekster een zakje fruit aan geboden. Onder zeer grote belangstelling, zo wel van de zijde van de verenigingen, waarvan mej. Loer lid was, als van zeer vele anderen, is mej. Loer gister middag ten grave gedragen. Aan de geopende groeve werd het woord ge voerd door de heer C. Keyzer, aie «Prak als voorz. van de BKC-handbal- vereniging, waarvan de overledene lid was geweest. De heer W. de Jong, als bestuurslid van DOKEV, sprak daarna, terwijl de heer J. Kater, als voorzitter van de mo torclub Anna Paulowna en omstreken vervolgens enige woorden sprak. Alle sprekers roemden de overledene en ge tuigden van de clubliefde, die zij steeds ten opzichte van deze verenigingen had getoond. De heer G. C. van Balen Blanken, bij wie mej. Loer in dienst was geweest, sprak namens de ouders en bracht dank aan allen, die van hun belangstelling "hjk hadden gegeven. Ds B. Meyer sprak eveneens woorden van troost tot de zo zwaar getroffen oudres en ein digde met het „Onze Vader". Een familielid van de overledene dankte tenslotte allen, die de overle dene de laatste eer hadden bewezen. Een schat van bloemen dekte de groeve, toen allen zeer diep onder de mdruk de dodenakker verlieten. In een Woensdag 30 September te iiiden vergadering van de gemeente rad komt o.m. een voorstel van B. en ri uil besPreking om ten behoeve van ue bouw van twintig woningen aan de 'ouwieweg een geldlening van f 275.000 aan te gaan met de N.V. Bank van Ne derlandse Gemeenten. INGELASTE oefenwedstrijd B.K.C. Rvnarne w'llen wij de supporters van S wijzen op het feit, dat Zondag- niadag om 4 uur de destijds uitgestel de oefenwedstrijd van BKC tegen MFC Plaatsvinden op het BKC-terrein. J bPjtelling van de geel-zwarten is ir °Vdcns wijzigingen als volgt: J Tv fi n Cd); S. Burger en J. van j u'ingen (a); C. Okkerse, A. Tiel en ti' J.- Baartman (m); S. Rezelman, A. öuning, R, Hendrikse, C. Muntejewerf en J- Buning Cv). verband met de landenwedstriid Noorwegen—Nederland is het tijdstip an aanvang op 4 uur vastgesteld. H^Pir!nten N: FlevoHollandia -BKC~nUCwS:,H,RCl-TexelSchagen wo Mi 9' TT?i~Naagvogels Nieu we N'etdorP-JVCVesdo-Watervo- Pott' d BoysHCSCDirkshorn - Petten. P: Helder c—Oudesluis; Hel- b—Succes b; HRC c—Breez. Boys; der unnt ctsreez. boys; Upt!g~B?C b' Q: HRC e-Sud GPS C k ATI-xv -C "HO cOUU- c, flevo b—Nieuwe Niedorp b: HCrc£ek b—Watervogels, bHCSC c— ?n9n tJ 9 dHelder d. R: Cocks- dorp—Texelse Boys; De Kooe—Texel b'. yVp2 h3I7W V3V b-WGW w,ollandla T'i ZAP b—Hol landia T. b; WGW bGeelzwart. Zo als elk jaar het geval is, dat na on geveer half September, zowel de Vangsten ais de prijzen in dalende lijn zijn, zo was deze daling de vorige week al 'ingetre den. De motorloze zellvaartuigen konden ongeveer twee tot drie etmaal wegens windstilte niet vissen. De twee etmaal dat er gevist werd, waren de vangsten van 20 tot 50 pond per etmaal. Alhoewel de paling mooi van stuk was, z0 bleven de prijzen toch maar matig. Gemiddeld 80 cent per pond. De weekresultaten waren niet hoger oan f 150,— per vaartuig. De motorvaar tuigen hadden vangsten tot ten hoogste 115 pond per etmaal. Van deze soort paling was de gemiddelde prijs 70 cent per pond. De weekbesommingen van deze categorie-vissers waren van f 140,tot f 500,per motorvaartuig. De lfjn. of beugaalvissers zijn de vorige week weer opnieuw met de visserij be gonnen. De vangsten waren per etmaal van 23 tot 70 pond per beuger. Gezien de lljnaal niet dik van stuk was, zo waren de prijzen maar gemiddeld 65 cent per pond. De besommingen waren van f 60,— tot f 100,per lijnaalvlsser. De snoekbaars en witvisserij was van weinig betekenis. Opmerkelijk is het dat er met de kuil zeer weinig snoekbaars wordt aangevoerd. In veel gevallen is dit een tot twee stuks. De staandnetvissers hadden verdiensten tot f 80,— per vaar tuig. De nestvisserij houdt zich het laatst van het seizoen nog goed. De fuikaalvis- serij langs de dijken hier bij Urk is ge ëindigd. Waren de besommingen op het IJssel- meer zeer slecht te noemen, een gunsti ger tegenstelling waren de uitkomsten van onze vissers op de Noordzee. De kleine kustvissers voor IJmuiden boekten besommingen tot f 700,—. De grote vaartuigen van t 1000,— tot f 1700,— per vaartuig. ONGELUK MET BROMFIETS Toen verschillende dames Donderdag middag met de kinderwagen een uitstap je maakten en een wandeling bij" de sluisput maakten," reed een persoon öj een bromfiets plotseling op een der wa gens in. Gelukkig zag de moeder dit aankomen en wist de kleine nog tè grijpen. Wel was de wagen stuk en de mantel der dame geheel vernield. Het wordt meer dan tijd dat op Urk ook paal en perk wordt gesteld wie of er dergelijke bromfietsen bereiden. NIEUWBOUW Op het bouwterrein Noord zijn ver schillende woningen in aanbouw. Aan de woningwetwoningen voor de ge meente wordt door de schilder de laat ste hand gelegd. De bedrijvigheid in de bouwerij is in dit bouwplan het grootst, maar ook in het dorp o.a. in de Raad huisstraat en Schoolstraat kwamen nieuwe panden onder dé kap. EINDE KUILPALINGVISSERIJ Dit jaar zal de kuilpalingvisserij ein digen op Zaterdag 3 October. De vis- termein loopt tot 1 October. Feitelijk mag de visserij met de kuil worden uitgeoefend van 1 Mei tot 1 October. NIEUW JONGEMANNENKOOR Deze dagen werd in de Consistorie van de Ger. Kerk een nieuw zangkoor opgericht. Dit Chr. Jongemannenkoor dat de naam Crescendo zal dragen staat onder leiding van de heer L. Kramer. Het ledental is reeds gegroeid tot 40. Het bestuur wordt gevormd door: T. Bakker, voorzitter en W. Hoefnagel, secretaris. VISSERIJBERICHT URK Aangevoerd op 25 September aan Visafslag Urk door 104 vaartuigen: 7765 pond kuilpaling f 0,91f 1,01, 1021 pond lijnpaling f 0,82f 1,01, 1011 pond snoekbaars f 0,50f 0,55, 250 pond rode baars f 0,74—f 0,80, 382 pond voorn f 0,04, alles per pond en 772 bakken nest f 2,57 per bak. De firma Huib Kooij heeft vorig iaar zoveel succes gehad met de toen voor het eerst georganiseerde mode show, dat een herhaling niet kon uit blijven. Talrijke dames uit 't Zand en wijde omgeving (er was zoveel be langstelling, dat niet alle konden worden toegelaten!) hebben Woens dagmiddag en Woensdagavond volop genoten van de reprise. Het dient ge zegd: de heer Kooij heeft alles ge daan om het geheel zo smaakvol mo gelijk te maken. De grote zaal van café De Wit was geheel gedrapeerd met een fraaie collectie moderne stof fen de belangstellenden werden op allerhartelijkste wijze ontvangen en de twee mannequins toonden op char mante wijze een ware overvloed aan japonnen, schorten, vesten, pyama s kortom alles, wat er in een goede zaak voorradig dient te zijn. De I'rma Van Geel en te Schagen had verschil lende fraaie sieraden beschikbaar ge steld, hetgeen er eveneens weer toe bijdroeg, dat deze gehele show op vallend veel indruk op alle bezoek- stprs heeft gemaakt. Bijzonder aardig was ook? dat een vierjarig meiske op gracieuze wijze enkele jurkjes, pya- ma's en een schortje toonde. Aagtedijk, 25-9 te Rio de Janeiro Albireo, 24 9 te R'dam Alchone, 25-9 van Santos te Rio de Janeiro verwacht Aldabi, pass 24-9 Ouersant naar Ant werpen Alnati, 21-9 van Las Palmas naar Rio de Janeiro Altair, 25-9 te San Francisco de Sul Alwaki, 25-9 van Santos te Rio de Janeiro Andijk, 24-9 van Corpuschrlsti naar Brownrville Anncnkerk, 24-9 van Bremen naar Hambrug Argos, 25-9 te Izmlr Ar- nedijk, 23-9 van New I^ork te Philadel- phia Arundo, 26-9 te Port Churchill verwacht Adinda, 24-9 n.m. vdn Sin gapore te Haiphong verwacht Alchi- ba, 24-9 van Buenos Aires te Antw. Aldegonda, 25-9 van Singapore te Pladju Algenib, pass. 24-9 St Vincent Kaap Verd. Eil. naar Las Palmas Amcrs- kerk, 24-9 van Alexandrië naar Genua Amsteldijk, pass. 24-9 Sabang naar Solombo Amstelkroon, 23-9 van Mon- treal naar Hampton Roads Amstelveen, 24-9 van Narvik naar Philadeiphia Arkcldijk, 23-9 van New York naar New Orleans Aalsnm, 25-9 van Safaga naar Aden Alchiba, 26-9 te R'dam verwacht van Antwerpen Aldabi, 26-9 7 uur te Antwerpen verwacht van Las Palmas Alftena, 24-9 van Buenos Aires naar R' dam via Montevideo Aludra, 24-9 v.m. te Rio de Janeiro van R'dam Amor, 24-9 te Izmir van Bandirma Amstel- toren, 24-9 van Antwerpen te A'dam Amstelvaart, 24-9 te A'dam van New Orleans Arladne, 24-9 Kingsbridge ge- pass. naar A'dam Axeldljk, 24-9 te R' dam van Bremen Blommersdljk, 24-9 te Baltimore van Philadeiphia Borneo, pass. 25-9 Malta naar Port Said Bosch fontein, 27-9 te Mombasa verwacht van Aden Baarn, 25-9 te Esmeraldas ver wacht van Manta Banka, 25-9 te Port Said Boskoop, pass. 24-9 Sombrero naar Plymouth Breda, 25-9 van Bre men te Hamburg Caltex Delft, pass. 24-9 Burlings naar R'dam Caltex Per nis, pass. 24-9 Gibraltar naar R'dam Cirrus (weerschip), 25-9 te R'dam Congostroom, 25-9 van A'dam naar W. Afrika Cumulus (weerschip), 25-9 15 uur te R'dam Caltex Nederland, '21-9 van Sidon naar R'dam Cronenburgh, 24-9 van Peterhead naar Archangel vla Bodoe Delfshaven, 24-9 van Bahia Blanca naar Montevideo Diemerdljk, 24-9 van Hamburg naar Bremen Da- nae, 24-9 van R'dam naar Caen. Drente, 25-9 dwars Malta naar Halifax Dido, pass. 24-9 Beachy Head naar A' dam Enggano, pass. 25-9 Socotra naar Aden Etrema, 24-9 van Singapore naar Pladju Eemland, 24-9 van Ilheos naar A'dam Ena, 25-9 te Suez Esso Den Haag, 24-9 van Sidon naar Antwerpen Esso Amsterdam, 24-9 van R'dam naar Aruba Friesland (KRL), 24-9 20 uur van Suez naar Port Said Gaasterland, 25-9 te Rio Grande do Sul Gaaster- kerk, 23-9 te Cochin van Aden Gany- medes, pass. 25-9 7.10 uur Vlissingen naar R'dam Hecuba, 24-9 n.m. van Antwerpen te A'dam Hilversum, pass. 24-9 Aden naar Suez Hathor, 24-9 n.m. van Finisterre naar Antwerpen Hydra, 25-9 te Ciudad Bolivar verwacht Ittersum, 24-9 van Aden naar Port Said Java, 24-9 van A'dam naar Bre men Kertosono, 24-9 van Manilla naar San Francisco Kota Inten, 24-9 van Surabaja naar Tjilatjap Kedoe, 24-9 n.m. te Hamburg Kota Gede, 24-9 van R'dam naar Hamburg Lutterkerk, pass. 75.9 Kreta—naar Genuafctssek-erk, 25-9 te Ras Tanura van Damman Loe- nerkerk, 25-9 van Karachl» naar Bombay Loosdrecbt, 26-9 v.m. te Colombo ver wacht van Madras Laagkerk, pass.. 24-9 Baelearen naar Genua Larenberg, pass. 24-9 Gibraltar naar R'dam Linde- lerk, 24-9 van Marseille te Genua Liseta, 24-9 van Pladju naar TJilatja Manoeran, 26-9 van Makassar te Sema- rang verwacht Mapla, 24-9 van Abadan naar Basrah Mariekerk, 23-9 van Beira naar Lorenzo Marquez Marisa, pass. 24-9 Straat Korea naar Miri Markelo, 24-9 van Sundsvall naar Londen Ma- taram, 24-9 van Surabaja naar Singapore Modjokerto, 25-9 van •andjong Priok te Singapore Maasdam, 24-9 350 mijl zuid-zuidwest van Kaap Race naar South- ampton Nestor, 24-9 1240 mijl zuid zuidwest van Flores naar A'dam Niger- stroom, 24-9 van Lagos naar Accra Noordam, 24-9 700 mijl oost ten noorden van Kaap Race naar New York Noord- wijk, 25-9 te Farge (Duitsland). Ma- doera, 24-9 van A'dam naar Tampa Orlon, 24-9 van Catania te Algiers Nieuw-Amsterdam, 24-9 130 mijl oost van Kaap Race naar New York ootmarsum, 24-9 van Antwerpen te Lapallice Oranjefontein, 24-9 120 mijl oost van Madeira naar Southampton Parkhaven, 25-9 van Antwerpen te R'dam Prins Johan Willem Friso, 24-9 van Hamburg naar Quebec Papendrecht, 24-9 n.m. van Schiedam te Sete Phrontis, 25-9 van Tilatjap te Tandjong Priok Poly- phemus, 25-9 te Halifax verwacht Rid derkerk, 25-9 te Mombasa Rotula, 24-9 van Curacao naar Yokohama Rijnland, 25-9 van Las Palmas naar A'dm Riouw, pss, 24-9 Perim naar Belawan Rondo, 23-9 te Genua Salatlga, 25-9 van Sin gapore te Tandjong Priok Samarinda, 25-9 n.m. van Singapore te Zamboanga Schle, pars. 24-9 Finisterre naar Oran Singkep, pass. 24-9 Kaap Guardafui naar Port Sudan Stad Amsterdam, pas. 24-9 Dungeness naar Wabana Stad Maas tricht, 24-9 n.m. van Livorno te Huelva Stad Rotterdam, 24-9 n.m. van Narvik te Newport Mon Salland, 24-9 van A' dam naar Zuid-Amerika Saparoea, pass. 25-9 2.45 uur Vlissingen naar Antwerpen Sloterdijk, 23-9 te Havanna van R' dam Sommelsdljk, 23-9 te Paulsboro van Philadeiphia Stad Alkmaar, vertr. 26-9 van Vlaardingen naar Wabana Stad Schiedam, 25-9 van Vlaardingen naar Kirkenaes Stad Vlaardingen, 24-9 van Wabana naar Emden Tabian, 24-9 van Port Said naar Suez Tara, 24-9 van Port caid naar Suez Tara, 24-9 van Ilheos naar Bahia. 25-9 te Bahia ver wacht T.llbantjet, 23-9 van Hongkong r.aar Tandjong Priok. Tjipanas. 25-9 van Kaapstad te East ondon Tabian, 25-9 van Suez naar Ummsaid Tiba, 24-9 van Santos naar Rio Grande do Sul Van Linschoten, 24-9 n m. te Dakar Van Spilbergen, 24-9 van Takoradl naar Freetown Veendam, 28-9 v.m. te Southampton verwacht vn New York Waterman, 25-9 400 mijl noordoost van Nieuw Zeeland naar Wellington Wil lem Ruy», pass. 24-9 Guardafui naar Port Said IJssel, 25-9 te A'dam van R'dam Zuiderkruis, 25-9 te R'dam van New York. WARMEN HUIZEN, 25 Sept. 2600 kg rode kool A 5,30—6,30; 4100 kg gele kool: A 4—4,20 en B 3—3.50: 80.800 kg witte kool 3,50; 1140 kg slabonen 35—49: 800 kg uien: nep 12 en gele drielingen 7,30; 380 stuks bloemkool 8, LEEUWARDEN, 25-9. - Aangevoerd: 105 stieren 2.202.50 per kg slacht- gewicht; 210 vette koeien, eerste kwa liteit ƒ2.50—ƒ2.60; tweede kwaliteit ƒ2.40ƒ2.49; derde kwaliteit ƒ2.10 2.201201 melk- en kalfkoeien 700 985; 100 pinken 350—475; 882 graskalveren ƒ195—350; 160 nuchte re kalveren ƒ40ƒ56; 1349 vette wei- deschapen en lammeren, vette- en weideschapen ƒ60ƒ105; lammeren ƒ30—ƒ62; 420 vette varkens, oude varkens noteren ƒ1.60—ƒ1.70, vette biggen 1.77—ƒ1.83; zouters ƒ1.73— 1.77 levend gewicht; 298 biggen en lopers, biggen ƒ30ƒ50; lopers ƒ51 ƒ100; 47 bokken en geiten, geen notering; 87 paarden ƒ450975; to tale aanvoer 4859. LEEUWARDEN, 25-9. Witte tarwe 1925.80; rode tarwe 1925 80, winter- gerst 21—23.50, zomergerst 21—24.50, witte haver 1823, kleine groene erw ten 30—50. Stemming kalm. LEEUWARDEN, 25-9. Gouda vol vet 2.022.Ö3. Edammer 40 plua 1.921.93. Broodkaas 40 plus 1.92 1.93. Stemming goed. Op de Alkmaarse kaasmarkt werden aangevoerd: 7 stapels boerenkaas en 12 stapels fabriekskaas, totaal wegende 36.000 kg. De boerenstapels werden verkocht voor f 2.en de fabrieks kaas voor f 1.99 per kg. De handel was vlug. Te Gouda en Woerden was de handel matig. Er werden prijzen besteed voor eerste kwaliteit van resp. f 2.16—f 2.24 en f 2.16f 2.25 en voor tweede kwali teit resp. van f 2.10—2.17 en f 2.09— f 2.15. NOORDSCHARWOUDE. 25 Sept. 9000 kg aardappelen: Eigenheimers 11.90 —12,10, Bintjes 10,60, IJsselster 9,60, Meerlanders 9,50 en grove 9,70—9,90; 19.000 kg uien 3,70—5,10, grove 3.50—4, drielingen 5—7 en nep 15—19: 1600 kg bieten: A 5,70—6,30 en B 7; 10000 kg slabonen: AI 51—58, I 36—52, II 26—37 en afw. 20—23; 5800 kg rode kool: A 5,5010,20 en B 4,90; 4000 kg gele kool B 3—3,50; 300 kg groene kool 8,30; 180 000 kg witte kool 3,50—3.60; 180 stuks bloemkool: AII 9—10. Doorgedraaid: 90.000 kg witte kool, BROEK OP LANGENDIJK, 25 Sept.: 1000 kg grove schotten 10.20; 1700 kg bieten A 5.206.10; 19000 kg uien 4 5.20, nep 7.708.10; 4300 kg slabonen 4061: 18500 kg rode kool: A 6.50 12.40, B 4,70—6.20; 8900 kg gele kool: A 4,607.20: 17000 kg groene kool A 6—6.30. 287000 kg witte kool 3.50; 8300 stuks bloemkool BI 812.50. Doorge draaid: 3700 stuks bloemkool en 1380UU kg witte kool. GROOTEBROEK, 24 Sept. 1953 „De Tuinbouw". 6000 kg Aardappelen: Blauwe Eigenheimers groot 12.50 en Bintje grof 9.50; 17000 kg Uien: grof 3.805, middel 4.405.90, driel. 5.50 7.80, nep 15.4019.10; 12500 kg Bieten A 5.90—6.10 en B 4—4.10; 500 kg Ha- bonen II 4959; 11000 kg Rode kool 4.20—9,30; 5000 kg Gele kool 3.20— 7.50; 7500 kg Groene kool 4.508.60; 166000 stuks Bloemkool: tsB 1622.60, BH 12.90—16.40 stek 6.40—15.60, zdB 8.70—17.20, Bil 8—8.50 en stek 5. AVENHORN, 24 Sept. 1953. Grove Schot 10.70—10.80 per 100 kg, aanvoer 11000 kg, witte kool 3.503.70 per kg, aanvoer 21000 kg, rode kool 3.7012.50 per kg, aanvoer 11000 kg, gele kool 5— 8.60 per 100 kg, aanvoer 1900 kg, groene kool 6.80—7.50 pel' 100 k£, è'aiTvoêf 1400 kg, grove uien 3.805 per 100 kg, ge wone uien 3.504.60 per 100 kg, driel uien 5.50—6.60 per 100 kg. nep uien 16 20 per 100 kg, aanvoer 24000 kg, bie ten I rond 5.60—6.70 per 100 kg, II rond 44.50 per 100 kg, modjo 44.60 per 100 kg, aanvoer 2500 kg, Peen II 5 per 100 kg, II 5—5.80 per 100 kg, IV 5 per 100 kg, aanvoer 22000 kg, slabonen 35 56 per 100 kg, aanvoer 3600 kg. MEDEMBLIK, 24 Sept. 1953. Dubb. bonen 4256; Uien: gewoon 3.30 4.50, grof 4.60, drielingen 6.507.60, nep 10.4015Peen B en E 5Ronde Biet A 5.60—6 en B 4; Andijvie 8; Chinese kool 4.50—6.20; Groene kool 7.209.20; Bloemkool: AI 12.30—14, AII 9—11, BI 9—13, Bil 8; Grove aardappelen 9.20—11.40 en gewone aardappelen 8.8010.50. pEGEVENS voor deze wekelijkse rubriek kunnen worden ingediend bij het Agendabureau van de Helderse Gemeenschap, Erasmusstraat 14, telefoon 2141 toestel 007 (na zes uur telefoon 3524). Hier volgt de agenda voor de periode van Zaterdag 26 September t.e.m. Zaterdag 3 Oct. 1953. Zaterdag Maandag Dinsdag Donderdag Vrijdag Zaterdag 26 Sept. 19.00 21.00 19.30 20.00 20.00 20.00 20.00 28 Sept. 19.30 20.00 20.00 20.00 29 Sept. 20.00 20.00 20.00 20.00 1 Oct. 20.00 20.00 20.00 2 Oct. 14.00 20.00 20.00 3 Oct. 15.00 17.00 20.00 20.00 20.00 20.00 Museum Den Helder. I.V.A.-lokaal (Tweede Vroonstr.): Tafeltennis wedstrijden. Casino: Operette-avond „Lentebloemen". C.J.M.V.-gebouw: Instuifavond. Postbrug: Contactavond „Vrede en Vrijheid". R.K. Volksbond: Ontspanningsavond NKJB. Marinecantine: Bioscoop O.S. en O. Casino: Toneelavond „A.N.A." („Onder één dak"). Formosa (bovenzaal): Ledènverg. N.B.v.G.A. Marinecantine: Cursus zeiltechniek. Mouton: Jaarvergadering „H.C.S.C." Raadhuis: Bijeenkomst Volksmuziekschool. Tivoli: Cabaret-revue-avond. Vakschool: V.U.-lezing („Hellas"). Lunchroom De Boer: Ledenverg. „Streven naar Beter". Casino: Lezing- en filmavond over Stavenisse. M.O.O.C.-sociëteit: Gevarieerde Bonte Avond. Formosa: Verg. Bond van Ouden van Dagen. Casino: Filmavond Katholiek Den Helder. Mouton: Bijeenkomst Ver. Marine Inventaris Dienst. Kindermiddag Dierendag. Casino: Toneelavond K.N.B.O. Formosa: Propaganda-filmavond Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren C.J.M.V.-gebouw: Instuifavond. R.K. Volksbond: Ontspanningsavond N.K.J.B. (Van een bijzondere medewerker) TIE NEW YORK zal over enige weken 's werelds grootste lucht- vaartstadstation, het „East Sidê Airlines Terminal", worden ge opend zulks ten gerieve en tot grote voldoening van alle lucht reizigers, de luchtvaartmaatschappijen ende New Yorkse verkeerspolitie. Het nieuwe station zal dienen om luchtreizigers, die naar een van de drie New Yorkse vliegvelden (New York International Air- port oftewel Idlewild, LaGuardia Airport en Newark Airport) moeten, op te vangen en vandaar per bus naar de plaats van be stemming te brengen. En tevens, natuurlijk, om de op die vlieg velden gearriveerde reizigers per bus heen te brengen. Een enorm aantal mensen verlaat New York namelijk per vliegtuig of komt daar aan het zullen er, volgens schatting, dit jaar niet minder dan zeven millioen zijn. HET EAST SIDE TERMINAL be slaat een heel plein dat op korte afstand en ten Zuiden van de ter reinen en gebouwen van de UNO is gelegen. Twintig Amerikaanse en buitenlandse luchtvaartmaatschappij en zullen er hun kantoren en „coun ters" hebben. Het oude .Airlines Terminal" in 42nd Street was al lang veel te klein geworden om de geweldige vloed reizigers naar behoren te kunnen verwerken. Bovendien is het verkeer ter plaatse zo buitengewoon inten sief, dat de politie eigenlijk al lang van plan was om te verbieden, dal luchtvaartbussen voor of in de buurt van dat gebouw mochten stil- Een weddenschap wordt -neestal on getwijfeld aangegaan met de bedoe ling en in de overtuiging deze te kun nen winnen. De heren F. E. P. Cohen, medisch-candidaat te Leiden en zoon van de arts H. K. F. Cohen te Hens broek, en N. Nobel u't Utrecht, rech ten studerende te Leiden, gingen ge zamenlijk ook een weddenschap aan met mede-studenten. Natuurlijk graag met de bedoeling te zullen winnen, doch ongetwijfeld niet in die overtui ging. Immers betrof hier de op dracht om niet minder dan alleen lif tende de efstanl Hol'andNoordkaap heen en terug af te leggen. Een exclu sieve opdracht, die voor deze Jonge mensen niet enkel sport en avontuur betekende, ma?r -eker ook studie. Deze tocht van 7.500 km. is glansrijk volbracht. Echter niet zo makkelijk ais de leek op 't terrein van liften zou verwachten. Er waren maar eventjes 130 liften nodig, over afstanden van 3500 km., in de meest luxueuze wa gens en de armoedigste vrachtauto vehikels. Het begin was al weinig bemoedi gend. Men wachtte van 's morgens 7 tot s avonds 7 uur, alvorer.s er licht begon te dagen. Op 'n tip konden de heren vanaf Denekamp in een fonkel nieuwe Amerikaanse dure wagen mee tot Hamburg. De eigenaar, tevens chauffeur, deelde z'n passagiers mede, dat hij daar even een zaakje moest rechtzetten. Dat betekende voor deze automobilist, dat hij z'n wagen op de hoofdwegen opvoerde tot een snelheid van pl.m. 150 kilometer en door steden als Bremen altijd nog rond honderd kilometer reed. Te 10 uur precies werd zo Hamburg bereikt. En nog bekende de heer Cohen ons, toen hij veilig en wel thuis zijn belevenissen vertelde, dat hij na deze duizelingwekkende rit, wel even gewankeld heeft toen hij z'n benen uit het tot stilstand gekomen racemonster op de keien van de Ham- burgse straten plaatste en zich een zucht van verlichting liet ontsnappen. In ieder geval was het een goede lift- doop geweest. De nacht zou echter geen angsten voor onze reizigers meer be hoeven op te leveren. Van Bismarck met z'n pl.m. 20 meter hoge standbeeld in de beschermende nabijheid moest wel een weldadige rust uitgaan, als ze op een stenen bank de ledematen uit strekten om een uiltje te knappen. Op 't verdere gedeelte van de tocht werd overnacht in een tent, bij boeren in 't hooi, in jeugdherbergen, etc. Drie weken duurde 't verblijf in 't studentenkamp Svartor, waar o.m. 't leggen van internationale contacten tot de doelstellingen behoort. Hier werd geholpen bij wegenaanleg en hanteerden de studenten ook drilboor en pikhaken. 's Zondags ondernam men excursies. In dit kamp waren jonge mensen niet alleen uit alle Euro pese landen, met uitzondering van achter 't IJzeren Gordijn, vertegen woordigd, maar ook uit Amerika, In dia, etc. Via Trondheim, Narvik en Hammer- fest ging het naar de Noordkaap, waar bij de merkwaardige vogelrots Hjelm- soijstauren werd gepasseerd. Jammer genoeg was men 14 dagen te laat om de middernachtzon te zien; toch was het 's nachts nog voldoende licht om foto's te kunnen maken. De tocht is vervolgens over Finland geprojecteerd: een enorm gastvrij land. Bij de douane kreeg men b.v. gratis koffie en cake. Met de Finsche taal, die heel moeilijk iS, kwamen de reizi gers wel eens voor puzzles te staan. In Lapland had de heer Cohen een rendiergewei gekocht. Dit is hem te Kopenha,\en ontstolen, toen hij 't even onbeheerd op een postkantoor had achtergelaten. De reis heejt 2H maand in beslag ge nomen. Het liften begon tenslotte, met het oog op 't vaak lange wachten, ver velend te worden. Geenszins vermoeid, dank zij de zorg voor goed eten en vol doende slapen, zijn onze reizigers vo rige week uiterst voldaan in het vader land teruggekeerd. staan en parkeren om mensen uit te laten of op te nemen. Bovendien waren sommige maat schappijen in de loop van de jaren maar eigen „stations gaan bouwen, omdat de drukte in 42nd Street te groot was geworden om de passa giers behoorlijk te kunnen helpen. Op het ogenblik heeft men in de stad al elf van dergelijke stations. Zo zal dus binnenkort alles gaan via het nieuwe East Side Terminal, dat wil zeggen totdat, in 1954, het West Side Terminal gereed zal zijn. Dit laatste wordt evenwel veel klei ner en zal alleen worden gebruikt om passagiers voor en van Newark te verwerken. DE PLANNEN om dit station te gaan bouwen werden in 1950 ge maakt door de East Side Airlines Terminal Corporation, in samen werking met de stad New York. Deze Corporatie wordt gevormd door ver tegenwoordigers van de tien voor naamste Amerikaanse luchtvaart maatschappijen (American, Capital, Colonial, Eastern, National, North east, Northwest, Pan American, Trans World en United). De „Triborough Bridge and Tunnel Authority", een gemeente-instelling, is eigenares van het gebouw dat, om te beginnen voor de tijd van twintig jaar, door de genoemde Corporatie zal worden ge huurd en gedreven. De diverse enorme hallen, waarin zich de kantoren en „balies" van de luchtvaartmaatschappijen bevin den, bereikt men van de straat uit via zeer brede trappen. Het hele ge bouw is voorzien van „airconditio ning" die het hele jaar in gebruik Zal zijn. Behalve kantoren en balies vindt men in het gebouw ook de nodige restaurants en „snackbars", PTT- kantoren en telefooncellen, winkels, toiletten, enzovoort. Het gebouw is strak maar fraai van lijn, de betegeling aan de bin nenkant is zachtgroen van kleur en overal zijn fraaie muurschilderingen aangebracht. AVER HET werkelijk enorme nut V van het nieuwe Terminal is iedereen geweldig te spreken. Een verslaggever van een New Yorks blad, die eens verschillende mensen ging polsen om achter hun mening te komen, kreeg van de president van de Pan American World Air ways en van een „traffic cop" (ver keersagent), Mike McNarney ge heten, letterlijk hetzelfde commen taar: „We zijn er machtig mee in onze sas en zullen er 'n hoop ple zier van beleven." Reizigers, die nu nog van Man hattan naar een van de drie Nev Yorkse vliegvelden moeten, weten hoe lang het duurt voor men daar is aangekomen. Door de gunstige ligging (vlak bij de ingang van de „Queens Midtown Tunnel" waar al het verkeer bestemd voor Idlewild ep LaGuardia toch doorheen moet) zal men spoedig per bus in 18 minu ten naar LaGuardia, en in 31 minu ten naar Idlewild kunnen rijden. Als het West Side Terminal gereed is kan men vandaar in 22 minuten per bus naar Newark Airport ko men. East Side Terminal is een mach tig gebouw van enige verdiepingen met. in de kelder, een garage plus onderhoudswerkplaats voor talloze bussen en, op het dak, een parkeer plaats voor 150 luxe auto's.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7