ZWARE TOCHT MET TWEE WEASELS
DOOR ZEER VIJANDIG GEBIED
Een jaar geëist tegen di
leiders der NESB I
y
Hoogovens draaien nog volop
Twee kleine oranje saurussen, achtervolgd
door een wolk muskieten
Over hellingen van
45 graden
Stak landbouwster
auto in brand?
donderdag i cct x
Onder Groenlanders en Eskimo's (34)
Oud-Cadetten te Alkmaar bijeen
Jaarvergadering te
Amsterdam
Verloren onderzeeboot
buitgemaakt
Geldboeten wegens vormen
van nylon-kartel
Militair tehuis van Humanist.
Thuisfront te Amersfoort
Mr. Wolthuis had bezwaar tegen
dagvaarding
Ex-nazi's werden weer
actief
Boerderij brand bij Assen
Scheepvaartberichtei
IIMT HIER volgt en voor
eert gedeelte in het daar
op aansluitende artikel, is
de beschrijving van de
tocht, die AVRO's reporter
Siebe van der Zee en ik,
tesamen met dokter Ole
Kofod, de radio-telegrafist
Torben Nielsen, en drie le
den der Franse Poolexpedi
tie, naar de IJskap van
Groenland maakten. Het
eerste traject van Port Vic-
tor aan de fjord naar kamp
II in de vallei, die dicht
achter de IJskap gelegenis,
werd gemaakt met twee
weasels, en ik uiil op voor
hand. verklaren, aat ik
nooit in m'n leven een sen
sationeler transport per mo
torvoertuig,, meemaakte dan
dit. Het is bijzonder plezie
rig dit te hebben mogen
meemaken... achteraf.' Ge
durende de tocht onderging
'k echter zoveel verschrik
kingen, dat het alleen maar
mogelijk is een klein ge
deelte ervan op deze plaats
weer te geven.
Het was gedurende de
uren van deze tocht, dal
wij leerden dat er tenslotte
enig verschil bestaat in het
uithoudingsvermogen van
jarenlang getrainde Franse
Pool-explorateurs en jour
nalisten, die „het wel eens
wilden meemaken"....
Ik heb de vrijheid datge
ne, wat ik hierboven ver
meld, me de te verklaren
namens mijn reisgenoot,
Siebe van der Zee. In Hol
land maakte hij, als radio
reporter, enkele forse rit
ten mee op tanks. Deze
dubbele weasel-affaire was,
naar hij mij na afloop ver
klaarde, aanzienlijk zwaar
der en riskanter.
yOOR WF VERTROKKEN stond ik nog lang ge
boeid te kijken naar het leven der gletscher,
door de fjord van ons gescheiden. Hij gromde op
nieuw en ik kon duidelijk de langzaam wegzak
kende grijze brei zien, die zich in de richting
van het water bewoog. Een grijze breidie soms
deed denken aan rook. En aldoor was daar het
donkere dreunen van dat levende ijs.
Toen hoorde ik knallen. De weasels werden ge
reedgemaakt. Twee oranje motorvoertuigen, die
ik het best kan vergelijken met lichte carriers op
rupsbanden. Op beide stond met zwarte letters
geschreven Expeditions Polaires Francaises. Ber-
nard Gaillard bleek de bestuurder van de ene,
waarin Van der Zee en de dokter zouden mee
rijden. Torben Nielsen en ik werden toever
trouwd aan Maurice Crisoni. Grisoni droeg die
morgen een kleine, vuurrode wollen muts. Om
zijn hals een oranje doekje.
Het zal de lezers wellicht interesseren te weten
dat deze weasels in de oorlog door de Amerikanen
werden gebruikt voor het binnenrukken van het
allermoeilijkst begaanbare land. Het zijn amphi-
bie-voertuigen, uitermate geschikt voor het nemen
van rivieren, moerassen en berglandschap. Ze
moeten (en gelooft u mij dat ik daarover thans
kan oordelenijzersterk zijn, en naar wat ik er
mee beleefde veronderstel ik dat ze letterlijk on
verwoestbaar zijn. Het vermogen is 75 PK, ge
voed door een 6-cylinder motor van de Stude-
bakcr-fabrieken. Hun snelheid op normale wegen
bedraagt maximaal 50 kilometer. Tijdens onze
tocht was die snelheid ongeyeer 4 kilometer. Het
benzineverbruik was: 1 op 1.
hondenslee. In deze maanden is het
noch land, noch water.
Als laatste kwelling kwamen de
muskieten. Eerst honderden, toen
duizenden, toen honderdduizenden.
Het was een geluk dat wc onze net
ten hadden meegenomen, maar ook
deze netten konden de kwelduivels
niet tenvolle afweren. We werden
gebeten in onze polsen, in onze nek
op ons hoofd. Ze kropen door onze
broekpijpen naar boven, en door de
openingen van onze jassen. Ze kwa
men overal, en de weinige plekken j
op m'n lichaam, die nog niet gloei
den van inspanning en vermoeidheid,
die gloeiden nu al spoedig van de
ontelbare beten dezer kleine ellen
delingen, die zonder enige moeite de
beide weasels volgden.
Grisoni alleen had geen muskieten
net. Hij trok af en toe z'n rode muts
wat diéper in z'n ogen. Later vertel
de hij me dat hij zo vaak en zoveel
gestoken was. dat hij volledig im
muun was voor het gedierte.
Na enkele uren rustten we een
kwartier. Ik had nergens meer enig
menselijk gevoel over. Ver boven ons
zweefde een arend. Met 'en vlucht
van twee meter gleed hi.i van berg
top tot bergtop en keek néér op de
twee kleine oranje dingen, die zijn
land doorkruisten.
Toen zette Grisoni zich opnieuw
achter het stuur. En wij gingen
verder.
Een der beide weasels, met op de
achtergrond de grote gletscher
fRISONI zat aan het stuur. Rechts
U op de kant zat Nielsen, links on
dergetekende. Wij zaten daar, omdat
Nielsen me had ingefluisterd dat het
verstandig was een positie in te ne
men, zodanig, dat ie bij het omslaan
van een weasel de kans kreeg eraf te
springen. Ik vond deze mededeling,
gedaan voor de start, bepaald on
prettig, en als ik u daarbij verklaar
dat ik deze tocht met een uiterst
minimum aan enthousiasme begon,
dan behoeft u aan de waarheid van
deze bewering niet te twijfelen. Het
was alleen onze vaste wil de IJskap
te bereiken. Dit was onze kans. En
tenslottewe konden moeilijk
in dit vergevorderd stadium van
voorbereiding zeggen dat we voor de
eer bedankten.
Zo begon deze tocht, die me lang
zal heugen. Juister gezegd: ik zal
hem nooit meer vergeten en Van der
Zee evenmin. Het begin, dat al direct
aan de nogal forse kant was, omdat
op nauwelijks tien meter van Port
Victor de eerste hoogten, variërend
van 5 tot 15 meter, te nemen waren.
Wij kregen op deze manier al direct
erug begrip voor wat ons nog te
wachten stond. Als dit het begin
washoe zou het einde wor
den Dat was een pijnlijke
vraag, die zich bij me opdrong...
Vlak bij kamp I passeerden wij de
weasel. waarmee Jacques Duboiszijn
ongeluk had gehad. Hij ®P _F J|
kop. beide rupsbanden boven. Een
allermiserabelst schouwspel en wer
kelijk £en geschikt beeld voor ons
om enige moed voor de meest nabije
toekomst te scheppen.
We stopten en bezagen het resul
taat De weasel was beestachtig be
schadigd en ik denk dat het lang zal
duren, eer hij weer op «^ng zak ko
men We stonden daar. de l ansen
druk pratend en. gesticulerend wij
aanzienlijk rustiger-en minder
door.
niTDEN Nee, dat was geen
alleen rot*»,
ny0"S de Grotere en kleinere poelen
WaI£eprties Door dit alles brachten
weasels en beurtelings vroeg
ons de weaseis, bizarre nacht-
ik me af o circus-acroba-
meme was, ""Jf'1" prestatie. Ik
lËmen' was Tt "onbeschrüAtik"""
plezierig. En benauwend. En nogal
pijnlijk voor letterlijk ieder onder
deel onzer lichamen.
Grisoni bleek zich telkens te her
inneren dat hii twee gasten achterin»
had. Het was werkelijk aandoenlijk
zijn gezicht te zien als hij zich, na
een zware „puist" genomen te heb
ben. omdraaide, een beetje droef
geestig lachte en „pardon" zei. Het
speet hem zomaar het kon
nu eenmaal niet anders! Dan draaide
het gezicht, half bedekt met dat
vuurrode kapje, zich weer om en
voort ging de verschrikking.
Het land, dat wij op rupsbanden
doorploegden, was een uiterst vijan
dig land. In de ogenblikken, dat ik
niet bezig was m'n evenwicht op de
kant of in de kleine bak van de
weasel te bewaren, zag ik een don
ker land, met zwarte, door water
overstroomde rotsen en klippen.
Overal kleinere en grotere water
vallen. Overal borrelde water, over
al lekte en droop het over de stenen.
In de valleien was wat spaarzame
begroeiing. Lage heesters, mos,
kruipwilgen. De poelen lagen vals
en gemeen te glinsteren achter dc
rotsen. Als onze weasel er doorheen
raasde, spoot het water meters hoog
op en we moesten ons bukken om
niet doorweekt te worden.
De zon scheen, maar het was be
hoorlijk koud. Ik geloof echter niet
dat ik me de kou ook maar een halve
minuut gerealiseerd heb. Ik had het
te druk met andere dingen. Met m'n
evenwicht. En met het steeds op
nieuw uitzoeken van een enigszins
strategische positie.
IK WEET NIET wat het ergste was.
Het beklimmen van de steile hel
lingen, waarbij er waren tussen de
42 en de 45 graden, of het afdalen
ervan. Ik hield scherp, voor zover
dat mogelijk was, het gezicht van
Grisoni in de gaten, om daarvan af
te lezen hoe de situatie was. Er viel
niets af te lezen. Een ondoorgron
delijk masker, nogal ernstig. En het
zat na een half uur dik onder het
stof en vuil. Alleen die helrode muts
bleef daar irriterend bovenuit ste
ken. Als een vlag, als een signaal, als
een baken.
Wij reden voor. Soms keek ik ach
teruit om te zien waar de andere
weasel bleef, waarin Van der Zee
zijn smarten onderging. Als ik hem
zag, opduikend, moeizaam klauterend
tegen een helling, deed het ding on
eindig klein, belachelijk gering aan
in het grootse landschap.
Twee weasels, die ais twee saurus
sen van niet te groot formaat van
moeras, van rivier tot rivier, van
rofs tot rots kropen. Brullend, dave
rend, krijsend, schuddend, trillend,
wankelend, laverend en schokkend.
Het was in die uren, dat ik begreep
waarom je dit land niet tc voet kunt
doorkruisen. Het is geen land om te
belopen. Misschien in de winter, per
Gisteren was het zestig jaar ge
ledendat in Alkmaar de Ca
dettenschool werd geopend.
Oud-cadetten kwamen deze dag
uit het gehele land voor een bij-
van
..Een achteruitgang van de bedrij
vigheid in de staalindustrie, zoals in
Amerika, valt in Nederland gelukkig
nog niet te constateren. Terwijl in
andere Europese landen op een lagere
capaciteit wordt gewerkt, draaien de
Hoogovens nog volop", aldus ir A. H.
Ingen Housz, president-directeur van
de Koninklijke Ncdcrlandsche Hoog
ovens en Staalfabrieken N.V. in de
gisteren te Amsterdam gehouden jaar
vergadering.
Een aandeelhouder wilde weten
hoeveel de maatschappij aan vennoot
schapsbelasting verschuldigd is, met
het oog op de komende belastingver
laging. Het bestuur wenste dit be
drag echter nog niet te onthullen. Men
onderhandelt nl. nog met de fiscus
over de grootte van het bedrag en
wenst niet op een beslissing vooruit te
lopen. Volgend jaar zal opnieuw wor
den bezien, of het wenselijk is dit be
drag te publiceren.
De contributie aan de Europese
Kolen- en Staalgemeenschap is in het
afgelopen jaar gering geweest. Uit
jaar zal echter circa 2 milhoen moe
ten worden betaald. De lagere cement
productie is een gevolg van e?n lan
gere stilstand in de bouwnijverheid
gedurende de wintermaanden. De re
serve voor diverse belangen, zo werd
desgevraagd verklaard, is een vrije
reserve. Het afsluiten van het boek
jaar per 31 Maart i.p.v. per ultimo De
cember is een oude traditie.
Aan het eind van de vergadering
nam ir Ingen Housz afscheid van dr
nc weasel waarmee Jacques enkele dagen voor Van Kampen en Van der Zee
ue hun tocht maakten, verongelukte.
Tegen de landbouwster W. E. V. uit
Piershil is gistermorgen door dc pro
cureur generaal bij het Gerechtshof te
's Gravenhage negen maanden met af
trek wegens oplichting en brandstich
ting geëist. Verdachte was in eerste
aanleg veroordeeld tot 8 maanden ge
vangenisstraf met aftrek.
Op 8 April was de auto van verdach
te in brand gevlogen en. uitgebrand.
Zij had toen geprobeerd haar verzeke
ringsmaatschappij op te lichten door
schadevergoeding te vragen voor goe
deren, die in de auto lagen. Dit laatste
werd echter door haar voor het Hof
ten stelligste ontkend. De buurvrouw
verklaarde, dat toen haar zoon met
een brandblusapparaat toesnelde, ver
dachte gezegd zou hebben: „Laat maar
branden, anders krijg ik niets van de
verzekering Volgens de wachtmeester
der Rijkspolitie G. waren er blauw
gele vlammetjes waargenomen, hetgeen
zou kunnen wijzen op de aanwezigheid
van petroleum. De procureur-generaal
noemde verdachte zeer leugenachtig en
meende daarom, dat een veroordeling
tot negen maanden met aftrek hier
wel op haar plaats was. Uitspraak
over 14 dagen.
F. H. Fentener van Viissingen, die
voor de laatste maal de vergadering
presideerde. Van de oprichting der
Hoogovens af heeft hij de belangen dei-
vennootschap behartigd. De president
directeur gewaagde van de grote durf
en moed van de scheidende voorzitter
van de raad van commissarissen, en
bedankte hem „voor alles wat hij met
zijn constructieve geest voor de Hoog
ovens heeft, gedaan". De heer Fente
ner van Viissingen blijft, als commis
saris aan de vennootschap verbonden.
De Nederlandse kustvaarder ..Fiat"
heeft gistermiddag op dc Noordzee,
ter hoogte van Hoek van Holland, een
door de Duitse sleepboot „Stein" ver
loren onderzeeboot opgepikt en een
lid van haar bemanning aan boord ge
zet. De uit Finland afkomstige onder
zeeboot, welke voor de sloop bestemd
is, werd daarop door de „Fiat" naar
Rotterdam gesleept, waar de eigenaar
zich wel zal komen melden. Nadat een
opsporingsvliegtuig de losgeslagen on
derzeeboot had ontdekt, waren behal
ve dc „Fiat" ook de reddingboot van
Hoek van Holland, de „President Jan
Leis" en de Nederlandse sleepboot
„Ebro" uitgevaren, om te trachten de
onderzeeboot buit te maken.
Gisteren zijn door de economische
kamer van de rechtbank te 's Graven
hage dc kousenfabrikanten. Fa. J. van
L. te Arnhem, H.J.N. N.V. te Haarlem,
de J. en Van D. N.V. te Hengelo en
M.J. de W.'s kousenfabricken N.V. te
Schijndel ieder tot 1000 boete ver
oordeeld.
Zij hadden sinds 1942 een prijzen-
kartel gevormd en had bij een vast
stelling van minimumprijzen in Fe
bruari 1950 hiervan geen melding ge
maakt bij het ministerie van Economi
sche Zaken.
Geëist was tegen deze fabrikanten
elk een geldboete van 5000.Tegen
de 43-jarige economische adviseur P.
M. P. te 's Gravenhage, verbonden
aan het economisch adviesbureau, dat
ten dienste van het kousenfabrieken
kartel werkte, was een geldboete van
2000. geëist. Hij werd veroordeeld
tot 1500.boete.
De Stichting Humanistisch Thuis
front heeft gisteren in Amersfoort, de
grootste garnizoensplaats in Nederland,
het nieuwe militaire tehuis van dit
thuisfront, in aanwezigheid van de
heer M. A. Reipglda, commissaris dei-
Koningin in de provincie Utrecht, bur
gemeester H. Molendijk van Amers
foort en ta] van andere burgerlijke en
militaire autoriteiten, in gebruik ge
nomen.
PEN JAAR GEVANGENISSTRAF met aftrek, waarvan tien maanden voo.
u waardclijk, heeft de officier van Justitie bij de rechtbank te Amsterdaii
ir r F. Hollander, gistermiddag gecist tegen de beide leiders van de NES*
die zich hadden te verantwoorden wegens het oprichten van een verbodf
vereniging. Het waren de algemene leider Paul van Tienen, een 31-jarige in
porteur van boeken uit Amsterdam, en de landelijke leider, de 51-jarige n
J. A. Wolthuis, een voormalige vrederechter uit Groningen. Er bestond vo<
deze zaak zeer grote belangstelling. Niet alleen waren er vele verslaggeve-
in de rechtszaal aanwezig, maar ook rechterlijke en politie-autoriteiten wooi
den de zitting bü. De publieke tribune was stampvol. Aan dc beide verdarl
ten was ten laste gelegd, dat zij als oprichters en bestuurders hadden dee
genomen aan de NESB, die als organisatie het streven van de vroegere NS
tracht voort te zetten en aldus een met de openbare orde strijdige en mit:
dien verboden vereniging is.
jLJR WOLTHUIS begon de behandeling
met bezwaar te maken tegen de
dagvaarding. Hij meende, dat deze geen
duidelijke omschrijving van het ten-
laste gelegde gaf en daarom nietig
diende te warden verklaard. Mr Hol
lander antwoordde hierop, dat het
streven van de bewuste organisatie hier
beslissend is. Het gaat er om, waarom
de vereniging als voortzetting van de
NSB moet worden beschouwd. Na in
de raadkamer te zijn geweest, deelde
de rechtbank bij monde van de presi
dent mede, dal. zij de tenlastelegging
voldoende feitelijk omschreven achtte.
Uit het verhoor van verdachte Van
Tienen kwam vast te staan, dat hij had
gezocht naar een bundeling van ver
schillende organisaties van oud-Nazi's,
zoals de Stichting Politieke Delinquen
ten en de Werkgemeenschap Europa,
eveneens een trefpunt van dergelijke
lieden. Deze werden op 21 Juni teza
men met de Vlaamse Sociale Bewe»
ging in één organisatie .opgenomen,
waarvan Van Tienen algemene leider
werd. Deze benoemde enkele dagen la
ter mr Wolthuis tot leider voor Neder
land.
Twee getuigen a decharge, prof. Mau
rice Bardeche uit Parijs en dr Per Eng-
dahl uit Malmö die deel uitmaken van
het hoofdbestuur der Europese Sociale
Beweging, vertelden, dat de beweging
geen onderscheid tussen rassen maakt
en geen leidersprincipe huldigt, althans
niet in nationaal-socialistische zin. Zij
bleken echter niets van de activiteit
der oude NSB af te weten.
JVJR I-IOLLANDER herinnerde er in
zijn requisitoir aan, dat beide ver
dachten na de oorlog hadden moeten
terecht staan wegens het leed, dat zij
in de bezetting aan anderen hadden
aangedaan. Zij hebben het bestaan om
zich weer in de politiek te begeven,
nadat zij hun straf hadden ondergaan.
Spreker meende, dat de democratie het
recht heeft, zich teweer te stellen te
gen hen. die zich niet aan de regels
van haar spel wensen te houden. In
dit verband verwierp hij zowel de uit-
cenzettngen van de twee getuigen a
décharge als het argument, dat slechts
de burgerlijke rechter zou mogen uit
maken, of een vereniging een verboden
organisatie is.
Daarentegen wees hij er op, dat zo
wel dc organisatie van Van Tienen als
de NSB van Mussert eens een blad,
genaamd Alarm, uitgaven en dat er
ook in ander opzicht overeenkomsten
waren tussen beide bewegingen. Fel
geselde spreker Paul van Tienen, die
niet ophoudt, critiek te oefenen op de
bijzondere rechtspleging, hoewel hij
zelf SS-er is geweest. Van mr Wolthuis
vertelde hij, dat deze het neo-fascisme
zoekt en het autoritaire systeem hul
digt. Hij is een brutale en onbetrouw-
Gisteravond heeft een brand gewoed
iti de boerderij, bewoond door de heer
J. Hoekstra tc Witten, gemeente Assen.
Dc brand ontstond in de schuur, waar
hooi- en stropakken waren opgeslagen,
zodat dit gedeelte in een minimum
van tijd in lichterlaaie stond. De brand
weer van Assen rukte met groot ma
terieel uit en wist na hard werken het
woonhuis te behouden, mede dank zij
het feit, dat dit door een brandmuur
van de boerderij was gescheiden. De
schuur en de oogst werden een prooi
der vlammen. Een aantal varkens kon
worden gered. Naar de oorzaak van
de brand wordt een onderzoek inge
steld.
bare figuur, aldus spreker, die in i,
oorlog vrederechter is geweest en b
vendien deserteur is. Hij moest zich:
September 1944 melden bij de SS. mar
heeft zich aan de dienst onttrokken
Concluderend achtte spreker het te:
laste gelegde bewezen, waarna hij t
zijn eis kwam.
Alwaki, 2S-9 van Vitoria te Bahia -H
Amsteldljk, 29-9 van Colombo naar Dj»
bouti Amstelvaart, pass. 29-9 Ouessai1
naarv Buertos Aires Andjjk, 30-9 t
Galveston Aagtedijk, 29-9 van Sant<
naar Montevideo Aalsum, 29-9 van Adi
naar Belawan Abbekerk, 3-10 te Kot'
verwacht Akkrumdijk, 29-9 van KU-
rachi naar Bombay Alchiba, 29-9 vah
R dam naar Hamburg Alnati, 29-9 Si
mijl noordoost aan St Pauls Rock nasü
Rio de Janeiro Alphicca, 29-9 vaA,
New York naai' Boston Altair, 30-9 1ll|
Santos Amstelland, 30-9 te Ilheos - j
Antonia (t), 24-9 te Makassar Baan
29-9 van Cristobal naar Willemstad -
Bennekom, 30-9 te San Antonio Bal>'
29-9 van New York te Casablanca
Biijdendijk, 29-9 te Boston BonairiU
29-9 van Paramaribo, 30-9 te George
town Boschfontein, 27-9 te MombasL:
Caltex Nederland, pass. 29-9 Bizerti
naar R'dam Caltex Pernis (t), 29-9 va'3.
R'dam naar Sidon Caltex Utrecht (t
29-9 van Sidon naar R'dam Congo-
stroom, pass. 29-9 Finisterre naar Safi
Ena (t), 30-9 van Port Said naar Suez -'
Esso Den Haag (t), pass. 29-9 Algler V.
naar Antwerpen Friesland (SSM), 20-j
van Blyth naar Oaense Felipes (t
2i-9 van Telokanson te Singapore (dok*
ken) Gouwe, 29-9 van Monrovia naa
Dakar Groote Beer, pass. Straat Ell "j
Isle naar Quebec Hector, 30-9 te Lis-]
sabon Hilversum, 29-9 van Port Sai.
naar Lands .End Ittersum, 30-9 te Sue
Indrapoera, 29-9 Finisterre gepass. naa "T
Marseille Karimata, 29-9 van Penan
naar Belawan Kieldrecht, 29-9 va: rj
Genua te Marseille Kota Agoeng, 30-
van Tandjong Priok te Singapore Laag
kt rk, pass. 29-9 Straat Messina naar Por
Said Laurenskerk, 30-9 van Madras t
Calcutta Liseta (t), 29-9 van Tjilatja] r
naar Pjadju Langkoeas, 29-9 van Tand
jong Priok naar Cheribon LoosdrechfT
30-9 te Cochin Luna, 29-9 te Óran -
Lutterkerk, 29-9 van Genua naar Ant
werpen Marpessa (t), 26-9 van Stnga
gapore te Kawasaki verwacht Mer-
wede, 29-9 van Savanna naar Housto J
Maasdam. 30-9 te Southampton ver
wacht Malea (t), 1-19 van SlngaportJ
te Adelaide verwacht Mariekerk, 28-!
van Durban te Port Eltzabeth Mar-
ltelo, 29-9 te Londen Modjokerto, 29-!
van Penang naar Belawan Myonia (tl
29-9 van Stanlow te A'dam Ondina. (t) ;J
30-9 van Pladju te Singapore verwach
Oranje, 29-9 100 mijl oost-zuidoost naai
Colombo Ovula (t), 29-9 van R'darr
naar Curagao Papendrecht (t), pass
29-9 Straat Messina naar Beyrouth 1
Polydorus, 29-9 van Indonesië te R'dair1
Prins Maurits, 30-9 van Le Havre te'
Antwerpen Pcrna (t), 30-9 van Singa-®!
pore te Yokohama Rita (t), 29-9 van"
Bangkok naar Pladju Rijndam, 29-9
265 mijl west ten zuiden van Valentia
naar New York Rijnland, pass. 29-9 (k
Finisterre naar A'dam Samarlnda, 30-9 u
te Ilo Ilo Shcratan, 30-9 te Port said p.
Stad Rotterdam, 29-9 van Newport naar
Wabana Straat Banka, 29-9 van Sln- li
gapore naar Lorenzo Marquez Sa.1-
land, pas. 30-9 Madeira naar St Vin-e
cent (K V) Schie, pass. 29-9 Kaap Bon :l
naar Heraklion Sibajak, 29-9 van New
York Sunetta (t). 23-,9 te Surabaja
Tlberius, 30-9 van Poift of Spain te
Paramaribo Tomori, 29-9 van R'dam
naar Antwerpen Thalatta, pa6s. 29-9
Perim naar Suez Tjitjalengka, 30-9 te J
Singapore verwacht Van Spilbergen,
9-10 te Antwerpen verwacht Willem
Ruys, 29-9 200 mijl noordwest van Port i
Said naar Napels Waterman, 30-9 410 K
mijl oost ten zuiden van Wellington naai i
Balboa Zuiderkruis, 29-9 van R'dam
naar Halifax,
li