„Uiver* vloog naar Melbourne De deelnemers aan Ch ristchurch-race de Pakistan danst in Amsterdam Maam Vliegende Hollanders op ieders lippen Herinnering aan een andere beroemde luchtrace Prof. Diepenhorst overleden Negentien jaar geleden dl Konijnenpest in Lunteren? Nederlander van formaat WOENSDAG 7 OOTOBER 195S (Van een onzer redacteuren) internationale roem, die de Nederlanders „in de lucht" be- Jiaalden, komt voor een zeer groot deel voor rekening van de Konink lijke Luchtvaartmaatschappij. Pies- man en de zijnen hebben met oer- Hollandse geestkracht en een uiterst scherp vooruitziende blik de Nederlandse nationale burgerlucht vaart uitgebouwd tot een bedrijf van grote internationale faam. Tal rijke moeilijke, maar wereldbe- langrijke pioniersvluchten brach ten de naam van het kleine Hol land op ieders lippen. Vóór alle anderen openden zij met de be roemde houten, inaar solide Fok kers de langste luchtlijn ter wereld AmsterdamBatavia en wie her innert zich niet de fraaie en span nende Kerstvlucht van de Pelikaan of de sprong van de Snip over de Oceaan naar Curaeao, waarmede de KLM een begin maakte van de verovering van het luchtruim in Zuid-Amerika. Op die uren zat heel Nederland aan het radio toestel om van minuut tot minuut de prestaties van de Hollanders te volgen. Eens vochten trotse viermasters en koene clipperschepen om de eer van de eerste als zij met hun graan- en wolladingen zeilden van Australië naar good old England. Mogelijk hebben die zeeraces de organisatoren van het eer ste eeuwfeest van Melbourne in 1934 geïnspireerd, toen zij zochten naar iets waarlijks groots, dat de naam van hun stad met één slag bekend zou maken over heel de wereld. Hoe het ook zij, de Australische millionnair Sir Mac- pherson Robertson kwam met een vor stelijk bedrag over de brug, dat be steed diende te worden voor een inter nationale luchtrace van Engeland naar Melbourne. Er werd een snelheids race en een handicaprace uitgeschre ven met grote geldprijzen en voor de winnaar in de snelheidsrace een fraaie gouden beker. Het idee sloeg in. Eer en roem en economisch voordeel wa ren te behalen. En de KLM vloog mee. En dat nog wel met een geheel meta len passagiersvliegtuig, waarmee de Nederlanders juist als eersten op de Europese luchtwegen waren versche nen. Het is die roemrijke vlucht van de Douglas D.C. 2 „Uiver", die ons on middellijk weer in de gedachten komt, nu bijna negentien jaar later op een Brits vliegveld weer het startsein wordt gegeven voor een race naar de nieuwe wereld en het weer een KLM- machine. weer een Douglas van het nieuwste type, de Liftmaster „Dr ir Damme", is, die mede van de partij zal zijn en heel goede troeven in han den heeft. JVJET een ongelooflijk enthousiasme heeft het Nederlandse volk in die enerverende herfstdagen van 1934 mee geleefd met de prestaties van de Ui- ver met Koene Dirk Parmentier en ui, Mo1' aan d® stuurknuppel, de Helderse jongen Douwe Prins als mecanicien en Cor van Bruggen aan de morsesleutel. Van het grote' aantal gegadigden voor de Melbournerace (74) bleken er slechts 20 toestellen aan de eisen te voldoen, doch dit was in vergelijking met de race naar de Christchurch nog een behoorlijk aantal. Er waren mins tens vijf verplichte landingsplaatsen. De eerste na de start was Bagdad. Talrijke bekende vliegtuigtypen en piloten verschenen met de Uiver aan de start. De grootste concurrent van de onzen zou worden Scott en Cam- bell Black in een De Havilland Cornet De firma De Havilland had groot ver trouwen in haar Cornet. Dat vertrou wen werd niet beschaamd. In de race toonde het toestel voortreffelijke pres taties. Later in de oorlogsjaren ver scheen hij opnieuw ten tonele als de vermaarde „Mosquito", een geducht wapen in de lucht QP 20 October gaf de Lord Mayor van Londen het startsein. De Uiver ver trok als zevende. Duizenden sloegen het vertrek gade. tienduizenden waren van dat ogenblik bijkans niet bij hun radio weg te krijgen. De Uiver maak te een gunstige tijd en zat de Cornet van Scot en Cambell Black reeds spoe dig op de hielen. Het tweede Nederlandse toestel, de Panderjager, met Geyssendorfer en As jes, maakte eveneens een uitstekende reis. Doch in Allahabad kwam voor dit vliegtuig het bittere einde. Daar weigerde het landingsgestel en moest Geyssendorfer zich met één wiel be helpen. Toen het euvel was hersteld en het toestel over het veld taxiede, kwam het in botsing met een vracht wagen en ging in vlammen op. De vliegers wisten zich te redden. Toen intussen de Cornet te Singa pore was geland, vernam men over het uitstekende vliegen van Parmen tier en zijn mannen. De dodelijke ver moeide Britten kozen direct weer het luchtruim. Bij de landing van de Ui ver te Singapore, hoorde de beman ning, dat de Cornet hen zes uur voor uit was. Pech achterhaalde echter de moedige Engelsen. Boven Straat Ti- mor stopte een der motoren van de Cornet. Op één motor moest verder gevlogen worden naar Port Darwin op de Australische Noordkust. De re volver, die Scott naast zich had ge legd om te kunnen hanteren als ze in de van haaien wemelende zee zouden vallen, behoefde gelukkig geen dienst te doen. Reparatie zou veel tijd ver gen en daarom besloten de Britten het verder op één motor te doen. De we reld hield de adem in. Zouden ze het halen? Scott en Black worstelden en wonnen. Dinsdagsmiddags om half drie zetten ze de Cornet neer bij Melbour ne. Tienduizenden heetten de beide Britten er welkom. He eerste prijs in de snelheidsrace was de onzen ontgaan, maar alle kansen om eerste in de handicap-race te worden waren er voer de Uiver, toen men hoorde, dat het toestel uit Charville was gestart voor de laatste etappe Maar enige uren later kwam een ander bericht, waardoor de spanning in de harten der Hollanders thuis werd opgevoerd tot angst en twijfelmoedig heid. De Uiver was radiografisch niet meer te bereiken. De Uiver zwijgt.... Wat was het lot van de Uiver? Boven het traject woedde een zware storm Later bleek, dat de radiozender van de Uiver onklaar was geraakt. Dat het vliegtuig het contact met de aarde had verloren en Parmentier maar roni en rond cirkelde en zo ver daal de (het was nacht) dat hij een stadje kon zien. De bewoners van het plaats je hadden het vliegtuiggeronk opge merkt en begrepen, dat er iets niet in orde was. Alle autobezitters werden opgeroepen. Deze richtten hun koplam pen op de renbaan en met een krach tige seinlamp gaf men Parmentier een teken en de naam van de stad Albury. Parmentier besloot het te wagen en maakte op de renbaan een meesterlij ke landing. Het toestel zakte in de modder weg en zat muurvast. Het was half twee in de nacht. De burgemees ter van Albury hield persoonlijk de wacht bij het toestel, toen de beman ning zich een paar uur slaap gunde. De volgende morgen trokken de bur gers van Albury de Uiver met ver eende krachten uit de modder. Alle bagage en de enkele passagiers bleven achter. De korte startbaan was nog een riskante zaak. Maar het lukte! De Uiver vloog weer en landde een uur later in Melbourne als tweede machi- HANDICAPRACE: Raceno.: Toestel: 21. DC 6A Liftmaster („dr ir Damme") 23. Viscount 22. Hastings C 3 SNELHEIDSRACE: Inschrijver en gezagvoerder: KLM - Kooper BEA - Baillie N. Zeel. Luchtm. W atson 1. Canberra RP 3 RAF Hodges 9 Canberra RP 3 RAF - Press 3. Canberra RP 3 RAF - Burton 4. Canberra B 2 Australische Luclitm. Cuming S. Canberra B 2 Australische Luchtm. - Raw 40 60 SO lOO Met man en macht kwam bijkans de gehele bevolking van het kleine Australische stadje Albury in touw om de gestrande Uiver uit de kle vende modder van de renbaan te trekken. Hun faire en weldadige sportieve houding werd beloond, want de KLM-machine kon weer het luchtruim kiezen en de race op de grootse wijze voltooien. ne in de snelheidsrace toch nog en als eerste in de handicap-race! Melbourne bereidde de Hollanders een ware zege tocht en de Nederlandse consul deelde mede, dat de Koningin hen had be noemd tot Ridders in de Orde van Oranje Nassau. Nederland zélf was opgetogen. De Uiver was zó populair, dat men de naam gebruikte als handelsmerk. Er werden talrijke souvenirs aan de tocht in de handel gebracht en Schiphol was één enorme mensenzee toen de kra nige bemanning op de thuishaven terugkeerde. Men besefte, dat dit al les niet was gelukt als de mannen van het stadje Albury niet zo sportief hulp hadden geboden en later kwam de bur gemeester van Albury naar ons land, waar hem in vele opzichten dank en hulde werd gebracht. En nu maar wachten wat gezag voerder Kooper en zijn Liftmaster gaan presteren. Wij hebben goede hoop! In het jachtveld bij Lunteren zijn de cadavers van ettelijke wilde konij nen gevonden. Of hier de gevreesde myxomatose slachtoffers heeft ge maakt, zal een nader onderzoek nog moeten uitwijzen, maar de vermoe dens gaan wel in deze richting. Het was zowel jagers als de jacht opziener van Beek opgevallen, dat zich de laatste dagen in de omgeving van de Goudsberg en de Hessenweg minder konijnen vertoonden, dan op grond van vorige waarnemingen ver wacht mocht worden. Een onderzoek, dat door de jachtopzichter werd in gesteld, leidde toen tot bovenvermelde ontdekking. De meeste cadavers - zij werden verspreid over een vrij groot gebied aangetroffen - verkeerden reeds in verregaande staat van ontbinding. (Van een speciale verslaggever) |)e niet door de natuur, maar door de mensen veroorzaakte hongers nood in Bengalen in 1943, de grootste tragedie van Pakistans historie, kwam dezer dagen weer tot leven zij het als onderdeel van het uiterst boeiende en soms zelfs indrukwekkende pro gramma van het „Dansdrama van Pakistan" welk gezelschap ook heden avond nog een voorstelling zal geven een voorstelling zal geven in „Carré" in Carré" te Amsterdam. Eerst voert het dansende emsemble in fraaie nationale costuums gesto ken ons nog mee naar de vreugde van het levenhet baden der dorps meisjes en de uitgelaten dankbaar heid over het succes van de oogst van heel het dorp. Maar plotseling wordt dit feestelijk gedoe, het gezang van de jeugd, doorbroken door het zware geluid van de trommen. De oorlog dringt ook hier door, ook dit deel van Azië wordt niet gespaard en dan komen de honger en het grote leed. Op suggestieve wijze weet het ensemble dan uit te beelden hoe het eenvoudige landvolk ten offer valt aan de genadeloosheid van zwart- handlaren en corrupte individuen. Hoe de simpele man zijn weinigje voedsel verhandelt voor wat goud, tot schade van hem en zijn gezin. Vrouwen verkopen zich terwille van wat voedsel voor hun kinderen of offeren zich voor hun man. Diep is de ellende. De in waanzin opwellende kreet: O God, waar is uw donder en bliksem? bleef onbeantwoord. Dit gegeven gebracht met een schier eerbiedig gevoel voor de inhoud, met een wonderbaarlijk sterke mimiek en een grote uitdrukkingskracht in hou ding en beweging, maakte op de toe schouwers diepe indruk. Deze mensen uit Pakistan, die zich als taak hebben gesteld de oude volks dansen van hun jonge staat tot nieuw leven te brengen en een dansvorm te beoefenen, waarin zich hun wereldse sagen en gevoelens weerspiegelen, deed ons van nog meer hoogtepunten genieten: Wij denken aan het optreden van de leiders van de troep; de d-n- seres Afroza en de danser Bulbul in het nummer „De slangenbezweerder". De man tracht een nieuwe slang te bezweren en wil zijn vrouw daarvan onder de indruk brengen. De slang bijt hem, maar de vrouw weet èn de slang te bedwingen èn haar man met een tegengif te redden. Afroza oogstte een groot persoonlijk succes met h»r uitbeelding van de Jeanne d 'Are der Moslimgeschiedenis. En het gehele ensemble bracht als im ponerend slot de geschiedenis van een prins, die verliefd wordt op een slavin. Lichaamsbeheersing en -bewe ging alsmede gevoel voor de juiste sfeer zijn bij deze groep tot in da perfectie opgevoerd. Men wist ons na der te brengen tot een volk, dat ens in zijn uitingen op talloze wijzen vreemd is, doch dat tenslotte met ons de diepste gevoelens van het mense lijk wezen deelt en ook daarin kun nen volkeren, kunnen het Oosten en het Westen nader tot elkaar groeien. Daarmee vervult de dansgroep uit Pakistan een schone taak. W.K. (Van een onzer redacteuren.) Te Epe (Geld) is gisteren na een langdurige ziekte in de ouderdom van ruim 74 jaar overleden prof. mr P. A. Diepenhorst, oud-hooglèraar aan de Vrije Universiteit en oud-lid van de Eerste Kamer, de Prov. Staten van Noord-Holland en de gemeenteraad van Amsterdam. Pieter Arie Diepenhorst werd 2 Ja nuari 1879 te Strijen geboren. In 1900 promoveerde hij aan de Gem. Univer siteit in de hoofdstad tot doctor in de rechtswetenschap. Met de oud-minis ters, wijlen prof. mr V. H. Rutgers en mr S. de Vries Czn. oefende hij te Am sterdam de advocatuur uit en in 1904 promoveerde hij aan de V. U. magna cum laude op een proefschrift getiteld: „Calvijn en de economie" Onmiddellijk daarna volgde zijn be noeming tot hoogleraar aan de V. U. tegelijk met prof. mr Anema, om on derwijs te geven in de economie en de statistiek. Prof. Diepenhorst doceerde ook strafvordering en parlementaire geschiedenis. Reeds vroeg nam de jon ge jurist aan het politieke leven ac tief deel. In 1908 bracht de A. R. par tij hem voor district II in de Amster damse gemeenteraad. In 1921 werd hij lid van de Eerste Kamer als opvolger van dr H. Colijn. Van 1919-1921 heeft prof. Diepenhorst ook zitting gehad in de Prov. Staten van N. Holland. Prof. Diepenhorst was o.m. lid en vice-voor- zitter van het centraal-comité der A. R.-partij, voorzitter van het Prov. com. dier partij in N. Holland en idem van de Bond van A. R. Kiesver. in Am sterdam. Daarnaast heeft hij zich ook op maatschappelijk gebied bewogen. Hij was oprichter en vele jaren voorzitter van de Chr. Boeren- en Tuindersbond. Ook was hij lid van de Hoge Raad van Arbeid, van de Centrale Commissie voor de Statistiek enz. Bekend is zijn optreden tegen de leiding van de A.R. partij met mannen als Bavinck en Heemskerk (de heren vijf). Prof. Die penhorst had als redenaar een grote faam. Vooral in het politieke steek spel stond hij zijn mannetje en zijn citaten-kennis was zo fabelachtig, dat men hem de bijnaam gaf van Jan Ci taat. In de Amsterdamse gemeente raad, maar nog meer in ons Hogerhuis heeft hij de arena niet geschuwd. Een debat tussen Diepenhorst en mr Men- dels in de Eerste Kamer behoorde tot hoogtepunten in onze parlementaire geschiedens. Tientallen jonge juristen zijn bij prof. Diepenhorst in de loop der jaren gepromoveerd.Prof. Diepen horst is een en ander maal rector-mag- nificus geweest van de V. U., het laatst toen H. K. H. Prinses Wilhelmina in de laatste jaren van haar regering, kort na de bevrijding, aan de V. U. een bezoek bracht. Ook met de pen was pref. Diepen horst een geharnast figuur. Van 1910- 1927 was prof. Diepenhorst hoofdre dacteur van het dagblad „De Rotter dammer", terwijl hij tal van jaren van de hoofdredactie van „De Standaard" deel uitmaakte. Hij was oprichter en mede-redacteur van „Stemmen des Tijds" en redigeerde met wijlen prof. dr H. Visscher „Christendom en maat schappij". Hij publiceerde in A. R. Staatskunde;, De Gemeenteraad; De Ned. Mercuur; Handelsbericnten; Maatschappijbelangen en Welwirt- schaftliches Archif. Een Nederlander van formaat, een re denaar in grote stijl en een sieraad van het publieke leven is in deze oun- hoogleraar ons land ontvallen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7