Kapitein-vlieger Burton wint de snelheidsrace Liftmaster vrijwel zeker van fraaie overwinning Adenauer weer kanselier Joegoslavisch protest tegen de verdeling van Triest Reeds plm acht uur tijdwinst Werkgevers bouwbedrijf willen méér particuliere woningbouw Kunt U zich dat nog herinneren Binnen een etmaal de halve aardbol omgevlogen Laat besluit Twee deelnemers vielen uit door storingen V.S. eisen matiging van Zuid-Korea Flinke meerderheid voor Laniel Zaterdag to Oct. 1953 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 78e ,aargang No' 1263 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna Drie Canberra 's op Christchurch Verwachte meerderheid niet gehaald Opwindende strijd boven Australisch continent Goed herfstweer met meer wind WEERBERICHT Besprekingen te Djakarta niet geheel geslaagd Adres aan de Eerste en Tweede Kamer Hoofdprijs 1 Prijs van 5 Prijzen van 20 Prijzen van TOTAAL f 200 AAN 75.- 25.- 10.- 2.50 PRIJZEN De uitslag wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt Directie: J. BLH-SMA en C. KRAK Hoofdredacteur. H. M. KOEMANS Bureau: Koningstraat 62—64 Den Helder Postgiron ummer 449041 Telefoon 2345 1LDERSE COURANT TARIEVEN: Advertenties 16 ct p. mm Kleine advertenties („Juttertjes") tot 15 woor den f L— elk woord meer 5 cent Abonnementen: per kwartaal 6.05, per maand t 2.02 bil vooruit betaling plus incassokosten Weekabonnementen 0.49 QE SNELHEIDSRACE is ten einde. De Canberra PR-3 onder com mando van kapitein-vlieger Burton van de RAF, is gisteravond even over half reven Nederlandse tijd neergestreken op het vliegveld Hare- wood bij Christchurch. Hij had de 19.300 km lange afstand tussen begin- en eindpunt afgelegd in 23 uur 51 minuten en 7.2 seconden en vestigde daarmede een record op deze afstand. Vijftig minuten later landde zijn rivaal, de Australische squadronleader Raw met zijn Canberra B2, als tweede in de race, met een vliegtijd van 24 uur en 32 minften. Derde werd de Britse Canberra PR-3 met commandant Robert M. Furze, die er 24 uur en 35 minuten over deed. Twee Canberra's zijn op het laatste ogenblik uitgevallen, al9 gevolg van pech aan banden of motor. De Australische, onder bevel van Cuming, kreeg bij de tussenlanding op de Cocoseilanden een lekke band, die niet te vervangen bleek. De Britse, met Hodges aan de stuurknuppel, bleef in Woomera in midden-Australië staan met een defect aan een van zijn generatoren. Dr Konrad Adenauer ls Vrijdagmid dag door de Westduitse Bondsdag op nieuw voor een periode van vier jaar tot Bondskanselier gekozen. Hij be haalde 304 stemmen. 148 afgevaardig den stemden tegen hem en veertien onthielden zich van stemming. Dit laat ste was een onaangename verrassing, daar hij aldus niet de verwachte twee derde meerderheid behaalde, die hij voor de uitvoering van sommige zijner politieke plannen nodig zal hebben. Adenauer zal waarschijnlijk nog slechts de laatste hand behoeven te leggen aan de samenstelling van zün regering. Hij wil deze nog voor Dins dag door de presiden. laten benoemen, op die dag zijn programma bekend ma ken en nog de volgende week een alge meen debat over zijn politiek laten voeren. Voornaamste elementen van zijn beleid zullen zijn de voortzetting van de Europese politiek en het stre ven cm geheel Duitsland te betrekken ln de politieke eenwording van Europa. VOOR DE'Australischc wlngcomman- der Cuming was het verloop van de race uitermate teleurstellend. Het leek er geruime tijd op, dat hij de wedstrijd zou winnen. Toen hij op de Cocoseilanden neerstreek voor zijn voorlaatste tussenlanding, had hij een flinke voorsprong op de andere Can berra's. Bij de landing knapte een zijner wielbanden. De op het vlieg veld aanwezige banden bleken voor zijn toestel net even te klein te zijn, zodat hem geen andere keus bleef dan de strijd op te geven. Toen nam wingcommander Hodges de leiding over. Diens glorie was in Woomera ten einde. Toen begon de opwindende strijd tussen de overgeblevenen, de twee Engelse teams onder Burton en Furze en de Australiërs onder Raw. Deze vlogen zonder onderbreking van de Cocoseilanden naar Woomera, maar werden daar opgehouden door moei lijkheden met het zuurstofapparaat, juist toen het er op leek dat zij een voldoende voorsprong hadden behaald om te kunnen winnen. Anderhalf uur verloor Raw hierdoor; dat was voor Burton voldoende om een voorsprong van een half uur te veroveren. JOEGOSLAVIë heeft gisteren bij het BritsAmerikaanse militaire be- •tuor in Triest en bij de Britse am bassadeur en de Amerikaanse zaak gelastigde in Belgrado ten scherpste geprotesteerd tegen de eenzijdige re- HlL hogedrukgebied, waarvan een centrum dicht bij ons wnd ligt brengt tn de regel zon nig en droog weer, maar in de Belopen dagen u-aren het hard nekkig e wolkenvelden en ook gis teren kon de zon hier met moeite voorkomen. In de avond en nacht begon het hier en daar op te niaren. Zotael vandaag als mor gen kan het hogedrukgebied de repressies nog op veilige afstand «ouden. De bewolking kan gaan oreken, maar het blijft tot Zon- uagavond droog weer. Boven de beginnen de depressies rfo flink te weren, maar de oaan, die ?y volgen loopt nog {?rg* Schotland naar Noorwegen. n„ i 0,1 e" in Finland riel "onderdagnacht de eerste tervijl het aan de Oost- *t t>an Groenland 's nachts al in ïrc.a,C VTiest- Vit bewijst, dat hu 5 Woorden de winter ui. g meer terrein wint. ter aan de kust zal candaag en a„~,™,o,T_0en de wind geleidelijk f®nwakkeren uit het Zuid-Wes- l*n. er» achting tot Zaterdagavond: meer wind weer met enkele overdrij- oeM.6 *°'^enflanken, maar in de voornamelijk in de zuid en j kelft van het land hier 1mist In het binnenland m»»T- .ehjk zwakke, overigens »..- ge tof vrij krachtige wind anrtJ?- en west. Weinig ver- *_,nng in temperatuur. ^adZf Zon op 6.57, onder 17.56 Maan op 11.05, onder 18.42 Zon op 6 59. onder 17.53 Maan op 12 13, onder 19.21 geling van de kwestie-Triëst en de toekenning van deze stad aan Italië. Zuid-Slavië heeft zich alle rechten ter behartiging van de belangen van het Sloveense volksdeel voorbehouden. Hoewel de Zuidslavische regering bij de bevolking had aangedrongen op het handhaven van orde en rust en het vermijden van demonstraties, is het gisteren toch nog tot betogingen gekomen. In Belgrado moest de brand weer eraan te pas komen om de be togende menigten uiteen te drijven, die zich voor de Amerikaanse ambas sade hadden verzameld. De politie wist te verhinderen, dat de demon stranten optrokken naar de Britse am bassade en de Italiaanse legatie. Ook in Ljoebljana werd gisteren gede monstreerd. Het Sloveense volksfront heeft een telegram gezonden aan de Veiligheids raad der Verenigde Naties, waarin deze wordt verzocht, er bij Engeland en Amerika op aan te dringen, dat zij hun verplichtingen ingevolge het vre desverdrag zullen nakomen. Voorts stuurde het protesten aan Frankrijk dat juist zeer verontwaardigd is over het feit, dat het niet van te vo ren was ingelicht Engeland en A nerika. In Triëst was het gisteren rustig. Er was iets minder grensverkeer dan gewoonlijk. In de Zuidslavische zone waren alle bedrijven gesloten om de bevolking de gelegenheid te geven, deel te nemen aan demonstraties. De Amerikaanse regering heeft bij de Zuidkoreaanse regering er krachtig op i aangedrongen, gematigdheid en geduld aan de dag te leggen ten aanzien van het vraagstuk der anti-communistische I krijgsgevange-.en, die n'et naar huis te- I ruggezonden wensen te woiden. Zuid- I Korea moet er op toezien, dat de Indi- I sche bewakingstroepen niet anger in de uitoefening van hun taak worden gehinderd. De tijdelijke onderkomens, die nodig zijn om deze gevangenen van de nodige voorlichting te voorzien, zullen Zondag door de VN volh oid zijp De hulp van de communisten is if? wez°n Zo spoe dig mogelijk zullen er permanente ge bouwen verrijzen. Deze had namelijk zijn koers ge wijzigd en was boven zee inplaats van boven land gaan vliegen. Furze en Raw moesten toen de strijd om de tweede plaats uitvechten. Raw ver minderde zijn hoogte tot achtduizend meter en haalde alles uit zijn machine in een poging om het verloren terrein te heroveren. Hij haalde een snelheid van tegen de duizend kilometer per uur. De beide Britten, die op 13.000 meter zaten, vlogen iets langzamer, maar het verschil was toch te klein om Raw nog een kans te laten. Burton werd bij aankomst op Hare- wood daverend toegejuicht door de duizenden, die ondanks de stromende regen zijn aankomst hadden afge wacht. Roland Burton is 35 jaar oud. Hij kwam in 1937 bij de RAF. Gedurende de oorlog was hij instructeur. Nadien werkte hij om in Duitsland aan de uitbreit'ig van vliegvelden voor de luchtbrug naar Berlijn. Sinds 1950 is hij commandant van een afdeling fotoverkenningsvliegtuigen van de RAF. Hij maakte de eerste luchtfoto's van het overstroomde gebied in Oost- Engeland. De besprekingen, die de Japanse minister van Buitenlandse Zaken. Okazaki, te Djakarta heeft gevoerd over het bedrag, dat zijn land als herstelbetalingen aan Indonesië zal moeten toekennen, hebben niet tot het gewenste resultaat geleid Wel zal worden geprobeerd, een algemene overeenkomst tussen beide landen .ot stand te brengen. Het blijkt, dat Indonesië meer heeft gevraagd dan Japan bereid was te geven Dag en nacht zijn verslaggevers op Schiphol om het laatste nieuws van de lucht-race, direct aan hun dag bladen door te geven. Guus Weitzel fan de Wereldomroep, die ook zijn „bifak" op het vliegveld heeft op geslagen, verneemt de laatste be richten fan de heer Zandvliet van de K.L.M. TOEN WIJ bij het ter perse gaart van dit nummer de balans opmaak ten van de stand in de handicaprace naar Christchurch, bleek de spanning er vrijwel volkomen uit te zijn. De KLM-Liftmaster dr ir M. H. Damme bleek een voorsprong te hebben van liefst zeven uur en vijftig minuten op het tijdschema en vloog in feite een gewonnen wed strijd, omdat de Viscount van de BEA niet minder dan dertien uur op zijn eigen tijden ten achter was. De Hastings C-3 van de Nieuwzeelandse luchtmacht was niet meer in staat, de nationale kleuren hoog te hou den. Het toestel werd op Ceylon uigeschakeld, omdat een der motoren moest worden vervangen hetgeen krachtens de voorschriften verboden is. Even na middernacht landde de Liftmaster op het vliegveld Ke- majoran bij Djakarta, om 18 minuten na het begin van de nieuwe dag vertrok het na een tussenlanding van 15 minuten naar Port Darwin in Noord-Australië. HE DAG van gisteren was voor de „papieren vlieger" D. A. Visser een van vele en grote vreugden. Het zal hem allicht niet onberoerd hebben gelaten, dat hij kort na middernacht van de ste wardess mej. Pinault een zoen en van gezagvoerder Kooper een zakmes ont ving bij wijze van verjaarsgeschenken. Want hij vierde zijn dertigste verjaar dag op deze tweede, glorieuze dag. Er waren voonshem, die zo lang met de voorbereiding van deze tocht te doen had gehad, grotere vreugden weggelegd. Het begon al in Rome, toen er een tijd winst van 22 minuten op het schema bleek te zjjn gemaakt, en het duurde de gehele dag door, toen de tijdwinst langzamerhand uitgroeide tot zeven uur en vijftig minuten. Allicht zal er ook voldoening zijn geweest over het feit. dat de Viscount „nergens" bleef en in plaats van de toegestane twintig uur ruim veertig voor de grote oversteek van Londen naar Christchurch nodig zou hebben. Het meest bevredigend is toch wel geweest, dat deze vlucht een normale is en dat de Viscount voor de ze tocht speciaal is ingericht. WOOR DE passagiers is deze tocht er een van stilzitten en afwachten. De tussenlandingen op de verschil lende vlieghavenrs. zoals Rome. Bag dad en Karachi, hadden voor hen weinig betekenis. Pas in Rangoon, vier en twintig uur nadat zij in Lon den aan boord waren gegaan, kregen zij even gelegenheid de benen te strekken. "'ier en dertig minuten duurde het oponthoud daar Toen be gon de grote ruk naar Djakarta van ruim 2800 km, die in zes uur en een en veertig minuten werd afgelerd. De Hastings C8 van de Nieuw zeelandse luchtmacht heeft pech ge had. Nada het toestel zijn etappes strikt regelmatig en met een gemid delde snelheid die schommelde tussen 428 en 457 km per uur had gevlogen, maakte het een tussenlanding op Co lombo, de grootste vlieghaven van Ceylon. Vrij kort na de start deed zich een storing voor in één van de motoren. Omdat de gezagvoerder het blijkbaar niet gev. enst achtte, op drie motoren de grote sprong via Cocos- eili ,id naar Australië te wagen, besloot hij terug te keren. De motor bleek te moeten worden vervangen. Dit is niet toegestaan, zodat voor de Nieuwzee- landers de wedstrijd ten einde was. TN de Noordhollandse aannemerswe- reld is ontstemming gewekt over het feit, dat door de Dienst Wederopbouw ter elfder ure de DUW-subsidie op woningverbetering- en splitsing voer deze provincie niet geldig is verklaard. Dit besluit werd genomen, nadat da Directie van Wederopbouw en Volks huisvesting uit gegevens van het Rijks arbeidsbureau was gebleken, dat in deze provincie in de bouwvakken geen werkloosheid is, jazelfs een nijpend tekort aan bouwvakarbeiders bestaat. In de eerste circulaire werd deze bepaling niet gesteld en direct werden er dan ook door de aannemers plannen gemaakt. Plannen die uiteraard met flinke kosten gepaard gaan. Een be drag van f 50 voor bijvoorbeeld een plan voor woningsplitsing is niet aan de hoge kant. Toen deze mensen aan hun principalen moesten mededelen dat deze subsidie, een zesde van de bouwkosten, niet verstrekt zal worden, werd menige opdracht geannuleerd en had de aannemer dus de strop van de kosten aan het plan verbonden. In deze kringen wordt dan ook terecht ernstige critiek uitgeoefend op de Dienst Wederopbouw, die in het laat ste ogenblik deze maatregel trof. Een maatregel, die de aannemers nimmer hadden kunnen bevroeden, omdat vorig jaar de subsidie wel werd verstrekt. Voorts betwijfelen -vij of de statisti sche gegevens waarop bovengenoemd besluit werd gebaseerd wel in over eenstemming zijn met de practijk. In deze provincie immers zijn tal van kleine aannemers, die het zich tot een erezaak rekenen om in perioden van werkloosheid niet direct bij het ar beidsbureau aan te kloppen, maar op eigen wieken te blijven dryven. De werkelijkheid is, dat vele aannemers zitten te springen om het werk dat deze subsidieregeling hun zou hebben opgeleverd. G. S. De Franse regering heeft na een drie daags debat over haar economische po-" litiek in de Nationale Vergadering een overwinning behaald. Een socialistische motie van afkeuring werd met 300 te gen 247 stemmen verworpen. Een com munistische motie ging dezelfde weg. Laniel verklaarde, niet te kunnen aan vaarden dat stakingen een middel wor den om druk uit te oefenen op de re gering. Gistermiddag is op ds Sloterweg te Amsterdam een 69-jarige wielrijder, J. H., die uit de richting Sloten komende, met een bocht de rijweg overstak, door een bestelauto gegrepen en tien meter meegesleurd. De man werd ernstig ge wond naar het Wilhelminagasthuis ver voerd. waar hfj bij aankomst bleek te zijn overleden. JN EEN ADRES aan de leden der Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft de Stichting Voor een militair gerechtshof te Boekarest is een proces begonnen tegen zestien personen, die met valschermen boven Roemenië zouden zijn neerge laten en spionnage en terrorisme zou den hebben bedreven. Vandaag plaatsen wij tot besluit van onze herinne ringsprijsvraag de Opgaven 11 en 12. Wij vermoeden dat het U niet moeilijk gevallen zal zijn de juiste oplossing van elke foto vast te stellen. De namen van de „vier van de zeven" behoeft U niet te vermelden; alleen hun vroegere ver blijfplaats (opgave 6). De volgende prijzen zijn beschikbaar: Tot en met Woensdag a.s. wordt Uw inzending, bestaande uit 12 plaatjes met onderschrift, ingewacht aan ons bnreau. Op de enveloppe te vermelden,JIerinneringsprijsvraag", alsmede Uw naam en adres. Bij meerdere goede oplossingen beslist het lot. Raad van Bestuur Bouwbedrijf, waarin samenwerken de Neder landse Aannemersbond en Pa troonsbond voor de Bouwbedrij ven in Nederland, dc Nederlandse Katholieke Aannemers- en Pa troonsbond, de Nederlandse bond van Bouwondernemers, de Neder landse Vereniging van Wegenbou wers en de Vereniging Beton-aan- nemersbond aangedrongen op gro- tere vrijheid en meer mogelijk heden voor de particuliere wo ningbouw. £EN "VERGELIJKING wordt getrok ken tussen het aandeel van de bouw ondernemers in de woningbouw vóór en na de oorlog. Vóór de oorlog werd door het particulier initiatief ruim 85 •',v?n wonmgbouw verzorgd, ter wijl dit percentage na de oorlog slechts 3040 pet. bedroeg. Vóór de oorlog hebben de particuliere bouwondernemers bewezen te kunnen voldoen aan de normale vraag naar al le soorten woningen. De woningbouw- versmgingen en gemeenten treden slechts aanvullend .op overeenkomstig de woningwet en het woningbesluit. Deze verhouding ligt na de oorlog juist omgekeerd, aldus het adres. Als oorzaken van deze ongewenste gang van zaken geeft de Stichting Raad van Bestuur aan. de ongeliike financiële bejegening door de overheid en de ster ke bevoorrechting van de woningwet- bouw en wel zodanig, dat de particu liere bouwondernemers hierdoor in zeer ernstige mate ten achter worden ge steld. De Raad van Bestuur acht het on rechtmatig en in strijd met wet en be sluit, dat de woningwetbouw wordt be voorrecht boven de particuliere bouw. Met klem dringt de Stichting er op aan, dat de particuliere bouwonderne mers thans volledig in staat worden ge steld om aan de vraag naar woningen in de ruimste zin te kunnen voldoen. Bepleit wordt een herziening van de premieregeling woningbouw 1953 en het verschaffen van dezelfde faciliteiten en mogelijkheden als aan de woningwet- bouw.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 1