Bromfietsen op rijwielpad schept
minder kans op ongelukken
VALDA
Zij dienen zich daar dan echterats rijwielen met hulpmotor
en niet als motorduiveltjes te gedragen
WEK DE GAL
IN UW LEVER OP
r
R 12
Belasting is in overeenstemming met principe van progressie
DE VERGETEN CATEGORIE
AAN HET WOORD
Pim, Pam Pom en de wonderlamp
En nu de volgende kwestie
Met VELPON zie je er geen barst van! ITÜ
Tussen Amsterdam
en Mm Parijs
Luister eens naar
Radioprogramma
Gevaar voor de fietsers
Toestand is onhoudbaar
„Brompad"zal voorlopig
illusie blijven
Is medische keuring van
berijders gewenst?
Maak van onze fietsers
geen bromberen!
fdoor f. de sinclair]
BIJ KEELPIJN
PASTI LLES
S VAIDAMILD
DONDERDAG 22 OCTOBER 1958
-
LAAT IK deze keer inogen beginnen met het publi
ceren van een brief uit een andere vergeten cate
gorie dan die we hier gewoonlijk het woord geven
de ouden van dagen
Een 77-jarige reageerde
op mijn vraag uit het
vorige nummer
„Ik vind het veel veili
ger op het rijwielpad
dan op de grote weg,
want er sijn autobestuurders, die het zo nauw niet
nemen: ze vliegen vlak langs je, zodat je zit te tril
len op je fiets. Ze hebben absoluut een hekel aan de
bromfiets op de grote weg. En voor de ivegenbelas-
ting zou ik willen, dat ze de rijwielpaden 50 a 60 cm
breder maakten, Ik geef U de verzekering, als ze dat
doen, of links en rechts een pad, dan is het veel vei-
liger dan op de grote weg! En ivat de leeftijd be
treft, daar heb ik geen kijk op. Ik rijd al van
1949 af en heb toen nog een rijbewijs gehaald. En
als het weer het toelaat,
zit ik alle middagen op
de „brom", al word ik
de 12 November ook 77
jaar".
J. A. BARTEN,
Enkhuizen.
Ziehier een stem uit de practijk: de oude heer is
blij met de beperking tot het rijwielpad; alleen
vraagt hij wat breder paden en liefst twee bij
iedere weg.
Hoe denkt ónze vergeten categorie erover? Ziehier
drie antwoorden:
£EN VEERTIENJARIGE geeft haar
mening:
Naar mijn mening is het niet goed,
dat de bromfietsen naar de, soms heel
smalle fietspaden zijn verwezen. Voor
de wielrijders kan het gevaarlijk zijn.
Vooral voor kleine kinderen, die vaak
niet erg op het verkeer letten. Voor
de bromfietsers is het, behalve gevaar
lijk, ook lastig, omdat zij telkens rem
men moeten om wielrijders te passe
ren.
Of het goed is, dat eigenaars van
bromfietsen belasting moeten betalen,
vind ik eigenlijk een moeilijke vraag.
De bromfietsen en fietsen worden üu
eigenlijk over één kam geschoren.
Allebei op het fietspad.
Daarom zou ik geneigd zijn te zeg
gen: géén belasting betalen. Maar een
bromfiets is eigenlijk ook weer een
motorrijtuig; dan zou ik zeggen: wél
belasting betalen. Men kan dit dus op
twee manieren opvatten.
Ik vind het wel goed, dat jonge
mensen beneden 16 jaar er niet op
mogen rijden. Mensen beneden deze
leeftijd zijn er meestal te wild voor
en bovendien zou het dan als de leef
tijdsgrens b.v. 14 jaar was, „kinder
speelgoed" worden. Èn daar is een
bromfiets toch niet voor bedoeld.
De bromfiets is eigenlijk een moei
lijk probleem, omdat het geen motor
fiets is, maar ook geen fiets. De beste
oplossing zou zijn: tussen rijwegen
en fietspaden „bromfietspaden" aan
leggen!
ELLY TIJMES,
Kerkplein 65, Akersloot.
TWEEDE een negentienjarige
meubelmaker:
Het spijt mij, dat deze kwestie, die
•an ons voorgelegd is, juist nu in deze
week voor de radio op Donderdag
avond per N.C.R.V. werd uitgezon
den m'n antwoord had ik toen al op
het kladpapier staan; toch meen ik
mijn antwoord ongewijzigd aan u te
moeten geven.
De kwestie die deze week aan de
orde is gesteld, heeft al heel wat pen
nen in beweging gebracht, tongen ge
sleten en hoofden heet gemaakt.
Het rijden met bromfietsen heeft,
volgens de statistische gegevens al
heel wat mensen het leven gekost,
geen wonder, dat ook dit nuchter en
zakelijk probleem aan de vergeten
categorie wordt overgelegd.
Wij als jeugd zijn altijd nogal op
timistisch en weten de zaken soms
met één handomdraai op te lossen,
waarom ik dan ook mijn mening op
papier probeer te zetten.
Ik zou willen beginnen met te zeg-
gengeen bromfietsen op de fiets
paden, zoals wij er hier in Holland
op vele plaatsen hebben met heen-
en tegenovergesteld verkeer. Menig
wielrijder verkeert vaak ir. doods
angst, wanneer een bromfietsrijder,
midden tussen twee fietsers de an
dere richting doorrijdt.
Vraagt u aan de wielrijders en voet
gangers, dan zullen ze allen antwoor
den: „Van het rijwielpad af, die
bromfietsen met een hogere snelheid
dan 20 km." Het is mij dan ook ten
enenmale een raadsel, waarom de
bromfietsen door de overheid van het
snelverkeer naar het rijwielpad ver
wezen zijn. Vraagt u aan de auf -
mobilirren en de motorrijders, dan
roeper, ze u mirt de beicie handen aan
de mond toe: „Weg met bromfietsen,
van de snelverkeersweg, ze belemme
ren het snelverkeer in hevige mate
en zijn een gevaar voor zich zelf en
anderen."
Ken zeer netelige kwestie dus en
toch lijkt mij de oplossing heel een
voudig, (zoals de toestand op het
ogenblik is, is ze onhoudbaar, niet op
de rijweg en toch belasting betalen
dat is onbillijk; moet de bromfiets op
U zult morgens kiplekker'
uit bed springen.
Elke dag moet uw lever een liter gal in uw
Ingewanden doen stromen, anders verteert uw
Voedsel niet. het bederft. U raakt verstopt.
Wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige
Carter s leverpilletjes om die iitei
Kal op te wekken en uw spijsvertering en stoel
gang op natuurlijke wijze te regelen. Een
Plantaardig zacht middel, onovertroffen om de
Kal te doenBtromen. EistCarter'a Leverpilletjes
(Advertentie, Ing. Med.)
het rijwielpad dan geen belasting).
Ik zou zeggen: laat voor de brom
fietsen met geringe snelheid een
aparte weg aanleggen, waarop alleen
zij mogen rijden, vooral op grote en
lange trajecten. En nu denk ik aan
het liedje: Wie zal dat betalen? Wie
heeft zo veel geld? Nu, dat antwoord
vind ik zeer eenvoudig
Laat de bromfietseigenaars dan
maar belasting betalen; dat zullen ze
wel willen, en dan worden de kosten
ruimschoots in de toekomst gedekt, en
de kwestie is opgelost erf voorgoed
van de baan.
De maatregel, dat personen beneden
de 16 jaar er niet op mogen rijden,
kan ik niet anders dan van harte toe
juichen, hoewel ik nog begrijpen kan,
dat vele jonge mensen beneden deze
leeftijd zich hieraan verschrikkelijk
ergeren en ook wel eens in overtre
ding zijn.
GERRIT DE BOER,
Vijzelstraat 8, Den Helder.
£TN ALS DERDE een oude bekende uit
St. Pancras.
Op alle drie vragen, die U ons deze
week gesteld heeft, kan ik „ja" zeggen.
Waarom, dat is vrij eenvoudig uit te
leggen. Als oplossing van het bromfiets
probleem zijn er drie mogelijkheden nl.
de bromfietsen op de snelverkeersweg,
op het fietspad, of op speciaal aangeleg
de bromfietspaden. Dit laatste punt kun
nen we gevoeglijk buiten beschouwing
laten, omdat daar vooreerst toch nog
geen denken aan is. Verder is het een
feit, dat ongelukken op de snelverkeers
weg meestal, zo niet altijd, van ernstiger
aard zijn dan die op een fietspad. Daar
nu zeer veel ongelukken direct of indi
rect veroorzaakt worden door bromfiet
sen. is het logisch, dat ze naar de fiets
paden worden verwezen.
En dan nu het veelomstreden punt
van de belasting. Iemand, die geld ge
noeg heeft, om een bromfiets te kopen
en te onderhouden, verkeert enigszins
in een bevoorrechte situatie, vergeleken
bij diegenen, die fietsen of lopen moe
ten. Aangezien ons belastingstelsel er
nu op gericht is, de meer bevoorrech
te mensen zwaarder te belasten, dan de
kleine man, is het ook in orde, dat de
bromfietser belasting betalen moet
voor zijn vervoermiddel. Natuurlijk
kan men zeggen, dat het hele belasting
stelsel fout is. maar dat is een geheel
andere kwestie, die hier niet ter zake
doet.
Tot slot de leeftijdsgrens. Eerst een
vraag: vindt U het goed, dat een kind
van tien jaar op een bromfiets rond
toert? Natuurlijk niet. Dat er een leef
tijdsgrens moet zijn, zal ieder wel met
me eens zijn. Maar of die grens nu bij
15, bij 16 of bij 17 jaar ligt, ik geloof
niet, dat dat zo erg veel terzake doet.
Overigens zou het me niet ongewenst
toelijken, ook een leeftijdsgrens naar
boven vast te stellen.
Nog één opmerking betreffende de
rijbewijzen: momenteel hoeft een brom
fietser geen rijbewijs te hebben. Waar
om? Omdat de inhoud van de cylinder
beneden de „maat" is. Ik meen echter,
dat dit volkomen fout is: niet de cylin
der inhoud, maar de maximimum-
snelheid moet het al of niet vereist zijn
van een rijbewijs bepalen!
JACOB BALDER, 17 jaar, RHBS
Klasse BV Bovenweg 24, St. Pan
cras.
ZIEN DUS DIT: Elly heeft een
open oog voor fietsers en brom
fietsers en wil ze maar liefst geschei
den zien en dan elk op een eigen pad,.
Gerrit de Boer denkt er net zo over,
maar geeft zich rekenschap van het
kostenprobleem: de bromfietsers beta
len ook nu belasting, wat onbillijk is,
wanneer ze als fietsers worden be
schouwd; laat voor hun penningen
speciale paden aanleggen. Jan Balder
is realist: hij begrijpt, dat deze belas
ting lang niet genoeg opbrengt, dat het
vrijwel ondoenlijk is, bij vele wegen
naast rijweg en fietspad een brombaan
aan te leggen en dat~er voorlopig géén
kans is op verwezenlijking, joan die
droom hij is ingenomen met de
nieuwe regeling, omdat daar da kans
op ongelukken veel kleiner is. Elly
vindt de belastingvraag eigenlijk niet
te beantwoorden, Gerrit ziet een op
lossing in de eigen paden voor de
brommers en Jan Balder vindt, dat Ibie
een bromfiets kan kopen ook wel een
geringe belasting kan opbrengen: ons
belastingstelstel is nu eenmaal pro
gressief.' Alle drie willen ze een niet
te laae leeftijdsgrens handhaven; Jan
wil die ook bij de andere vergeten
categorie aanbrengen. Onze 77-jarige
medewerker zal dat vermoedelijk niet
met hem eens zijn. Misschien vinden
we een compromis, door op een be
paalde leeftijd een medische keu
ring verplicht te stellen.
J\'U EEN OVERZICHT van de overi
ge antwoorden:
Vraag 1: op het rijwielpad of de gro
te weg?
SIMON BOEDER uit WOGNUM:
Bromfietsen, die harder gaan dan 50 km
op do rijweg en de rest op het fietspad;
:n de toekomst -igen paden.
HANS KAPER uit ALKMAAR: „Een
logische oplossing om de machthebbers
zowel van grote weg als van fietspad
hun zin te geven, zou zijn de bromfiet
ser naar de berm te verwijzen. Maar
dit is nu eenmaal onmogelijk; dat Kun
je deze hobbel- en bobbel-dingen toch
niet aandoen. Om nu tot een beslissing
te komen zou ik eerst moeten nagaan,
waar zij het minste gevaar voor het
verkeer vormen. Dit nu is volgens mij
op het fietspad. Het is nl. zo, dat het
langzaamste voertuig het meest gevaar
loopt door het snellere overrompeld te
worden. Op het fietspad nu is het rea
geren met de fiets veel vlugger gebeurd
dan dat dat het geval is bij brommers
op de grote weg. wanneer deze voor
het snelle autoverkeer moeten uitwij
ken. Daarom is het goed, dat men van
hogerhand de bromfietsers naar het
fietspad verwezen heeft".
HANS REINDERS uit Castricum:
„Ik persoonlijk heb tegen de brom
fiets op het fietspad niet zulke grote
bezwaren, alleen ik meen van de berij
ders ervan te mogen verwachten, dat
ze zich in alle opzichten gedragen, zoals
dat een goede „bromwielrijder" be
taamt. Heus, het is niet prettig om,
wanneer je rustig op je fiets langs de
wegen toert, ieder ogenblik bijna de
sloot ingeduwd te worden door iemand
die de kraan van zijn brommachine he
lemaal heeft opengedraaid en er nu in
alle opzichten eens echt uithaald, wat
erin zit. Zo iemand hoort op een fiets
pad niet thuis. En nu kunnen we als
bromfietseigenaar wel zeggen: „Die
fietsen, die als slakken langs de weg
kruipen, zijn uit de tijd; daar kunnen
wij geen rekening meer mee houden",
maar we mogen daarbij toch niet ver
geten, dat de bromfiets toch eigenlijk
„een gast op het fietspad" is. Tegen de
bromfiets op het rijwielpad heb ik dus
geen directe bezwaren. Ik kan er ge
rust tegen, wanneer ik zie dat iemand
sneller vooruit komt dan ik, maar te
gen de eigenaars van bromfietsen zou
ik willen zeggen: „U op het rijwielpad?
Goed, geen enkel bezwaar, maar....
gedraagt u als de berijder van een rij
wiel met hulpmotor en niet als die van
een motorfiets!"
BRAM BEEK uit Schoorl;
Op de rijwielpalen minder kans op
ongelukken. Reserveer voor bromfiet
sen en fietsen elk een eigen pad, als de
weg er twee bezit, b.v. de weg Alk-
'rftaar—Bergen.
ATTIE KAPPEN uit Breda:
„Ik vind het heel goed, dat deze
„brommers" naar de fietspaden zijn
verwezen, want het zijn werkelijk ge
vaarlijke dingen voor de auto's en mo
toren. Ik voel me erg veilig op het
fietspad, omdat ik daar dan de heerser
ben en alle fietsers opzij kan drijven.
Dit is niet erg sociaal gezegd, maar
op de grote weg voel ik me angstig en
onbenullig op zo'n tuffertje".
BEP BOUWMEESTER uit Zaandam:
Snelle bromfietsen op de grote weg,
die met matige snelheid op het fiets
pad.
152. Jullie kunt je voorstellen, dat
die fraaie stoot van de waard, waar
over hij zo opgeschept had, sensatie
verwekteIedereen dacht een mooi
spelletje biljart te zien en in plaats
daarvan sprong de bal precies midden
in de limonade van Piet Pakkum. Deze
veegde zwijgend de limonade uit zijn
ogen en zei sarcastisch: „Een héél
mooie bal. Mijn compliment hoor!!
Maar moest het nou juist in mijn ci
troen-limonade terechtkomen?" De
waard stotterde van schrik. „D-d-dat is
m-m-me nog n-n-nooit gebeurd. Geloof
me toch agenteh b-b-brigadier. Het
lijkt wel t-t-toverij. Die bal schoot
recht de lucht in. Dat zag U toch?"
„Jazeker, zag ik dat", bromde Piet
Pakkum, terwijl hij zijn nieuwe uni
form zo goed mogelijk droog veegde.
„Maar wie vergoedt mij mijn limona
de?" „Ik natuurlijk", zei de waard en
bracht zo vlug mogelijk een nieuw
glas. Tijs Bok, de fotograaf, riep plot
seling temidden van het gelach: „Hé,
kastelein, kun je ons nog meer van
die fantasie-stoten laten zien? Dan zal
ik ze op de gevoelige plaat vastleggen.
We wachten nog steeds met ongeduld
op je punststuk!" „Jazeker, ik kom al",
riep de waard en haastte zich naar het
biljart terug. „Nu heren, waar was ik
geblevenoh ja. Ik zal nog eens op
nieuw beginnen. Let U nu eens goed
op!" Pim fluisterde Ali iets in het oor
en deze stond op om beter te kunnen
zien. De waard stootte opnieuw tegen
de bal
Daarmee zijn de voornaamste punten
uit de antwoorden op vraag één wel
aangegeven: de overige brieven bevat
ten geen nieuws meer.
Vraag 2; de belastingkwestie:
Maar een enkele vraagt vrijstelling;
't andere standpunt wordt op verschil
lende manieren verdedigd: „wél, ander
zal gauw edel en onedel op een brom
fiets rijden!" „Vergeet niet, dat al die
bromfietsen met elkaar een aardig be
lastingcentje opbrengen en dat het voor
de minister van Financiën niet bepaald
leuk is, die inkomsten in zijn bodem
loze vat te zien verdwijnen! Maar he
lemaal in orde is 't beslist niet!" „Ver
antwoord: de bromfiets is in de ver
keerswet en niet in de belastingwet
met de fiets gelijkgesteld, zij die sterke
schouders hebben zullen ook zwaardere
lasten moeten dragen, het bromfietsver-
keer brengt de overheid op hogere
kosten, bv.; verscherpt politie-toezicht,
onderhoud wegen, aparte verkeersbor
den, in de toekomst aanleg speciale rij
wielpaden etc.", ,,'t Is een luxueus ver
voermiddel en dat moet betaald wor
den".
Vraag 3: de leeftijdsgrens:
Algemeen is men van mening, dat die
gehandhaafd moet worden; enkele plei
ten voor 18 jaar inplaats van 16; een
rijvaardigheidsbewijs voor bromfietsers
is gewenst; „al ben ik 18, toch geloof
ik, dat ik een gevaar op de weg ben
ik rijd het liefst zo snel mogelijk, voor
al dé bochten gaan zo fijn, wanneer .ie
bard gaat; u ziet wel, dat ik eigenlijk
nog een paar jaar moet wachten, maar
het gaat zo heerlijk!' (natuurlijk de ge
tuigenis van een meisje!); examen
nodig, af te nemen door de gemeente
politie, niet door een groep nieuwe
ambtenaren; dan kan misschien de
grens tot 14 jaar verlaagd worden".
Tenslotte de mededeling, dat een
voortreffelijke beschouwing werd in
gezonden door WIM KOOIMAN int
Hensbroek, helaas te uitgebreid om ze
hier te plaatsen.
En nu brommen we maar weer lus
tig verder. Op de fietspaden, mèt be
lasting en boven 16 jaar. In afwachting
van de dingen die al of niet zullen ko
men!
OP VERZOEK VAN SIMON BOEDER de volgende kwestie:
„Hoe denkt de vergeten categorie over het gebruik van atoom
energie
Antwoorden uiterlijk Maandagmiddag verzenden aan D. L.
Daalder te Bergen (N.-H.).
GOED UJM1 WIK»
HJISTI S0081
(Advertentie, Ing Med.;
S)
Trouwens, dat was nu toch ook ze
ker geen ding om er zich over te ver
ontrusten. Victor kwam hier veel en at
er ook dikwijls. En als iemand een
groeie vriend, hem nu had opgebeld
aan zijn huls en Haar geen gehoor had
gekregen, dan lag het immers voor de
hand dat hij het dan maar eens op goed
geluk in dit restaurant probeerde.
Enfin, ze zou het dadelijk wel horen;
ze nam een slokje wijn. Ze keek wat
om zich heen, aan de tafeltjes rondom
zaten de mensen druk te praten en te
lachen; een groepje ging heen, de kell-
ner haastte zich de tafel op te ruimen,
een schoon servet er over te gooien en
dan, een ogenblik later, was het alweer
door andere mensen bezet.
Het telefoongesprek duurde lang.
Of misschien ook niet; wachten duurt
altijd lang.
Ze greep haar tasje, opende het.
Welke vreemde hand zou daarin nu
hebben gevoeld en al haar eigendom
men hebbe bekeken en betast? 't Is
waar, dat zouden ze bij de politie ook
wel hebben gedaan, maar dat, was van
geen belang! Alles was er in gebleven.
Ze nam het spiegeltje er uit, bekeek
zich. Eigenlijk moest ze zich een beetje
poederen, maar ze behoorde niet tot de
vrouwen, die in het publiek haar toilet
maken met een poederdons, een lippen
stift en een kam. Gebrek aan bescha
ving' Ja, natuurlijk, dat was het!
Nu duurde het telfoongesprek toch
wel erg lang: de negen minuten moes
ten al lang om zijn.
Ineens kwam hun kellner: hij bukte
zich wat naar haar toe en zei dan zacht:
„Zoudt u even willen komen? Die
meneer, prof, de Raat, is plotseling niet
goed geworden".
Ze rees haastig, verschrikt op.
„Niet goed geworden?.... Hemel....!
Waar?"
„Ik zal u even voorgaan, mevrouw".
Ze volgde de kellner, die snel tussen
de tafeltjes doorschoof; ze zag niets om
zich heen, zomaar vaag resoneerde het
in haar oren: „Niet goed geworden....
met goed gewordenWat kon dat
zijn? Een flauwte?.... Een beroerte?..
Haar hart klopte, bonsde in haar keel.
Ineens, terwijl ze achter de kellner
aan snel de zaal was doorgelopen en in
de vestibule was gekomen, zag ze links,
heel even, maar scherp helder in het
licht van de lantaarns, een heer en een
dame snel de trappen van het bordes
afgaan; die dame droeg een grasgroene
mantel.
Heel even maar was het geweest als
een verflitsend visioen en ze voelde er
ook iets van als een schok, doch ze was
zich dit nauwelijks bewust, want de
kellner voerde haar, vlug lopend, nog
weer verder, ze wist zelf niet, beleefde
het zo maar; een glazen deur, een trap
van een paar treedjes, een verlichte hal,
wat dames en heren in avondtoilet, een
ruising van zachte muziek, een lispeling
van stemmen, toen een zijgang, een
deur, waar de kellner op klopte en hem
tegelijk opendeed.
En toen ineens was ze in een stille,
kleine kamer en daarin stonden drie
heren, wier gezichten haar alle drie
aanzagen en achter hun gestalten zag
ze een divan en daarop uitgestrekt, ach
terover liggend met de mond half ge
opend, Victor.
„Mevrouw", sprak een van de drie
heren op haar toetredend met een zach
te en meewarige stem. „Is u mevrouw
de Raat?"
Maar voor ze antwoord gaf, was ze
al naar voren gedrongen, stond nu in
eens bij de divan, keek.
„Wat is er gebeurd?" vroeg ze.
Een lange donkere man, een andere,
dan die op haar was toegetreden, zei
nu:
„Mevrouw, ik ben dokter Vermeer:
toevallig hier in het restaurant aan
wezig. Is u een relatie van deze me
neer?"
„Een vriendin, geen familie. Maar
is meneer dood?"
De dokter knikte,
„Ja, mevrouw. De dood is plotseling
ingetreden".
„Hemel....! Hoe is het mogelijk..?"
„Heeft meneer tevoren niet geklaagd,
over moeheid of duizeligheid of erge
hoofdpijn?"
„Helemaal niet. We zaten samen te
eten, toen verd hij aan de telefoon ge
roepen. En dat duurde zo lang, dat ik
al niet begreepEn toen ineens
kwam de kellner mij roepen en bracht
me hierheen.
„Meneer is toch professor de Raat,
nietwaar?" vroeg de eerste man nu
weer.
„Ja zeker, professor Victor de Raat.
Ik heb college bij hem gelopen in Delft.
Ik ben juffrouw de Wilde, scheikundig
ingenieur. Maar ik begrijp hier niets
van, dokter, de professor klaagde nooit.
Was dit een ataque?"
De dokter maakte een vaag gebaar.
„U begrijpt, juffrouw de Wilde, dat
ik niet veel meer kan doen dan de dood
constateren. De doodsoorzaak kan ik zo
niet vastsellen".
„Ik ben inspecteur van politie, juf
frouw de Wilde", sprak nu de derde
heer „en mijn tegenwoordigheid is hier
ook volkomen toevallig, evenals die van
de dokter. Ik zat ook in het restaurant
te eten met een paar kennissen, maar
hier, meneer de Vries, die afdelings
chef is van de restaurantafdeling en die
door de portier gewaarschuwd werd en
mij ook goed kent, vroeg toen of ik
even mijn aandacht aa het geval wou
geven".
„Hoe is het eigenlijk gegaan?" vroeg
Marta, die even voorzichtig haar hand
op Victors voorhoofd legde, dat nog
warm aanvoelde.
„Wel", sprak de chef. „De portier zei
me, dat de professor werd opgebeld.
Goed, hij gaf het door aan de eetzaal en
even later kwam de professor en ging
de telefooncel in. De portier lette er
toen even niet meer op, maar toen er
weer iemand wilde telefoneren, zag de
portier dat het licht in de cel nog
brandde, maar de professor zag hij niet
meer. Toen ging hij er heen en toen
zag hij dat meneer in elkaar gezakt op
de vloer lag. Enfin, een hele consterna
tie en ten slotte hebben we meneer toen
hier heen gebracht en u gewaarschuwd.
En ik had gezien dat dokter Vermeer
en hier, inspecteur Bijvank in de eet
zaal waren en die heb ik toen ge
vraagd.... ja, wat doe je dan...."
„Natuurlijk, dat begrijp ik", zei
Marta.
„Enfin, wat mij aangaat", zei nu dok
ter Vermeer, ik ben hier alleen geko
men om zo mogelijk nog medische bij
stand te /erl nen, maar daar is nu geen
sprake meer van".
(Wordt vervolgd.)
tegen
reumatische aandoeningen
Doelirelfend
Onschadelijk
Gemakkelijk in fe nemen,
Praciisch smaakloos
Tegen spier-, zenuw en gewrichts»
rheumntlek, spit, ischias, lumbago, ver
koudheden en pijnen.
R 12 helpt snel. daar de actieve stof
binnen zeer korte tijd in het bloed
wordt opgenomen en daar zonder enige
onaangename of schadelijke nevenwer
king de ontstekingshaarden bestrijdt
en de ziektekiemen langs natuurlijke
weg uit het lichaam afvoert.
Kuarverpakking, inh. 48 tabletten.
Gld. 3.20. Verkrijgbaar bij apothekers
en drogisten.
(Advertentie Ing. Med.)
RELIGIEUZE LIEDEREN. We ho
ren liederen van Bach, maar ook
van zijn grote voorganger Hen-
rich Schütz en van een vrijwel
onbekende oudere tijdgenoot van
de Cantor, Constatin Chr. Dede-
kind. Van de beroemde Franse
organist Clerambault, eveneens
een musicus uit Bgchs tijd van
grote importantie, wórdt uitge
voerd de Suite du Premier Ton.
(Vrijdag 10.40, over Hilversum II,
298 m).
MUZIEK BIJ ELEKTRA. Bij
Boutens' vertaling van Sophokles'
drama heeft Alph. Diepenbrock
in 1920 muziek geschreven. Zij is
tekenend voor zijn wijze van
componeren. Het Omroeporkest
brengt haar ten gehore; Willy
Brill declameert de bijbehorende
tekst. Vrijdag 14.00, over Hilver
sum I, 402 m).
VRIJDAG 23 OCTOBER
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00
KRO. 700 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15
Idem. 7.45 Morgengebed en Liturgische
kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten.
8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9-40 éram. 9.45 School
radio. 10.00 Gram. 10.50 Idem. 1100 Voor
de zieken. 11.40 Sopraan en piano. 12.00
Angelus. 1203 Gram. 12-30 Land- en
Tuinbouwmededelingen. 12.33 Orgel en
zang. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en
Katholiek nieuws. 13.20 Pianoduo. 13-45
Voor de vrouw. 14-00 Omroeporkest en
voordracht. 14.50 Gram. 15.00 School
radio. 15.30 Metropole-Orkest. 1600 Voor
de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.15
Kinderkoor. 17-40 Lichte muziek. 18-05
Amus.muziek. 18.40 Vagenbeantwoording.
18 52 Actualiteiten. 19.00 Nieuws. 19.10
Regeringsuitzending: Verklaring en Toe
lichting. 19.30 Gram- 20-25 De gewone
man. 20.30 Pol. forum. 21.00 Dansmuziek.
21.30 Brabants halfuur. 22.00 Omroep
orkest en solist.
HILVERSUM II, 298 m-: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10-20 VARA, 12-00 AVRO.
16.00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA.
22.40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00
Nieuws. 7-10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8 00 Nieuws. 8.18 Orgelsoel. 8.45 Voor de
huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw.
9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. 10.00,.Thuis",
causerie. 10.05 Morgenwijding 10.20 Voor
de kleuters. 10.40 Alt en orgel. 11.00
Radiofeuileton. 11.20 Gram. 12.00 Amus.-
muziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmede
delingen, 12.33 Sport en prognose 12.48
Marinierskapel. 13.00 Nieuws. 13.15 Me
dedelingen of gram.muziek. 13.20 Dans
muziek. 14.00 Kamermuziek. 14.30 Kook-
praatje. 14.50 Gitaarspel 15.10 Voordracht
met muziek. 15.30 Musette-Orkest 16.00
Orgel en zang. 16.30 Muziek-causerle
17.10 Voor de kinderen. 17.40 Roemeens
Orkest. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties.
18.45 „De haverkist", hoorspel. 19.00 Voor
de jeugd. 19.10 Meisjeskoor. 19.30 „Hoe
ik tot mijn geloof kwam", causerie. 19-50
Berichten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boek
bespreking 20.15 Kamerkoor. 20.30 De
Dag der Verenigde Naties. 20.40 „De zorg
voor het bedreigde kind", causerie. 21.00
Voor de Jeugd. 21.35 Lichte muziek. 21 55
Buitenlands weekoverzicht. 22.10 Strijk-
ensemble. 22,40 „Vandaag", causerie.
Televisie-programma. KRO. 20.15—
21.45: 1, Kinderen bezoeken het Museum
voor Schoolonderwijs; 2. Gastenboek: 3.
Weerberichten. - Pauze. 4. „Uit de zil
veren doos".
nnn miux- -
(Advertentie, lag. Med.)