Waarom mochten Nederlandse journalisten Thule Air Base niet betreden? Elisabeth van Jan Mens ten doop gehouden nieuwe vervangen en het State Department der V.S. Hoe was het mogelijk dat zij onopgemerkt toch naar binnen konden dringen? aan de minister van Buitenlandse Zaken Olldc Zondagswet WOTdt doOY Onder kerktijd niet kolven H1 FiRMAMINT Verzekering van de Zondagsrust Onder Groenlanders en Eskimo's (47) Hoeveel weet Rusland? Excellentie er bevond zich BETJE WOLF HERBOREN Originele plechtigheid te Middenbeemster BOEKEN BULLETIN Magnetiseurs en wondergenezers Stokoude grijsaard is thans overleden Scheepvaartberichten DONDERDAG 22 OCTOBER 1953 OPEN BRIEF EXCELLENTIE [ET IS MIJ een behoefte het volgende onder uw aandacht te brengen omdat ik weet dat de hierna beschreven feiten uw belangstelling zullen hebben èn omdat hier sprake is van een algemeen Amerikaans-Westeuropees belang. Ondergetekende bevond zich in de namiddag van de 24ste Augustus van dit jaar op Thule, Noord Groenland. Hij was daar als journalist, in gezelschap van de radio-reporter S. K. van der Zee. Wij hadden Thule bereikt met het ss Julius Thomsen en namen kennis van datgene, wat zich in het goeddeels verlaten Eskimo-Thule en de omgeving daarvan bevond. Als journalisten hadden wij uiteraard belangstelling voor de Amerikaanse basis, Thule Air Base, maar wij konden die basis niet betreden omdat U departement ons daartoe de toestem ming weigerde. Deze weigering was zeer beslist, ondanks het feit dat wij beiden werden aanbevolen door de Nederlandse en Deense regering. Uit die verklaringen bleek, dat wij in politiek opzicht als loyale staatsburgers van een bevriend NATO-land bekend stonden. Ondanks deze verklaringen bleef de toestemming uit. Ondapks een aan uw departement gedaan verzoek van Harer Majesteits Ambassadeur in Washington. Ondanks een aan u tele grafisch gedaan verzoek van de Chef Publiciteit van „Suprome Headquarters Allied Power Europe" (Shape) in Parijs. Ondanks een warme aanbeveling van Harer Majesteits Gezant in Kopen hagen. Ondanks een even sympathieke aanbeveling van Mutual Security Agency in Den Haag. Enzovoorts. Gij gaf geen permissie tot het betreden der basis; géén journalisten werden toegelaten. eenvoudiger dan het nemen van foto's en het vervaardigen van films van deze basis, varend langs die basis in North Star Bey. Ik ben geneigd dit te beweren: Thuie Air Base is wellicht de aller meest gefotografeerde militaire basis ter wereld. Dit klinkt dwaas en on aannemelijk, maar onze ervaring leidt tot geen andere conclusie. Excellentie.... het schrijven van deze Open Brief aan u is geen bij zonier aangenaam werk. Maar hét is belangrijk, omdat wij willen we ten of deze top secret basis inder daad zo door „Security" beschermd ttlIJ HADDEN echter enkele mcrk- waardige ervaringen. Er werden, en worden, namelijk wel degelijk journalisten toegelaten. Tijdens ons verblijf in Groenland reisde een Deense journalist, gevestigd te Godthab (correspondent van Ber- Ilngske Tidende te Kopenhagen en van Associated Press in de Ü.S.A.) naar Thule Air Base. Het was mo gelijk voor deze journalist gebruik te maken van uw vliegdienst op Groenland. Voorts was daar een Amerikaanse redacteur van Readers Digest, die eveneens toestemming had de Basis te betreden. Vervolgens is het ons bekend, dat diverse redacteuren van diverse Amerikaanse maandbladen (Life, Collier's) - toestemming krijgen voor een bezoek aan de basis. Wij kun nen hieruit niet anders concluderen dan dat men onwaarheid sprak in zake dat verbod voor journalisten. Zonder die toestemming bereikten we Thule. En het bleek ons aldaar mogelijk de basis wel degelijk te be treden. Een uitvoerig verslag van deze betreding kunt u lezen in een eerder verschenen reportage in een aantal Nederlandse dagbladen. Bij het betreden van de basis werd ons geen enkel beletsel in de weg gelegd. Wü zagen vele onderdelen der basis en konden filmen en foto graferen. is als men ons voorhoudt. Onze er varingen doen ons ernstig twijfelen, maar het is mogelijk dat we ons ver gissen. In dat geval opnieuw gaarne een tegenspraak. Ter wille van de Westerse defensiegemeenschap, die het allerhoogste belang heeft bij een perfect-bewaakte Thule Air Base. HET SPIJT ONS, mijn collega en mij, dat ons indertijd toestem ming tot betreden der basis onthou den werd. In 't andere geval had den wij deze dingen persoonlijk aan de commandant van Thule Air Base kunnen voorleggen en was wellicht deze Open Brief niet gepubliceerd. Maar als journalisten van een kleine NATO-mogendheid werd ons bezoek kennelijk niet belangrijk genoeg ge acht en moesten wü het veld ruimen voor onze collega's van Associated Press, Life en Collier's. We hadden veel papieren, maar niet uw toestemming, Excellentie. En dat was jammer genoeg. Omdat het mij bekend is dat Amerika prijs stelt óp Amerikaanse voorlichting in West Europa. Omdat de USA aan zienlijke bedragen voteren voor pro paganda in onze NATO-landen. Ook in ons land. Welnuwü waren bereid u daarbü te helpen en het kleine Nederland te vertellen onder welke zware en vaak onmenselijke omstandigheden Amerikanen daar in het allerhoogste Noorden werken ten dienste van ons. Dit werd ons belet en dat was jammer. Ge had een gratis, de allergoedkoopste propa- anda kunnen krijgen. Maar uw epartement heeft geweigerd. „No journalists". In uw land is een artikel versche nen waarin Thule Air Base genoemd wordt „A half billion dollar blun der". Dat was het vorige jaar. Bin nenkort zal er sprake zijn van een héél billioen. Ik hoop dat de schrij ver van dat artikel zich vergiste. En ik hoop dat de Russen op Jozef eiland, tegenover Thule, niet de vol ledige plannen van deze Amerikaan se basis in hun bureaux hebben. ER ZIJN WELLICHT Amerikanen die, dit lezende, de opmerking zullen maken dat deze brief een anti-Amerikaanse gezindheid ver raadt. Néén Excellentiewü zijn integendeel, pro-Amerikaans. Al was het alleen maar ter wille van onze eigen nationale veiligheid. Al leen terwille van de zaak van alle grote en kleine NATO-landen. Maar deze gezindheid geeft ons juist het recht deze dingen in het openbaar te zeggen, en ik ben trots en dank baar dit te kunnen doen als een vrij democraat in een vrü land in een vrije pers. Tenslotte, Excellentiebouwt vooit aan uw machtige basis in het verre Arctica. Maar laat die basis dan ook werkelijk beveiligd zü'n. Er moét iets niet in orde zijn met die veiligheid, die „security". Gij, Amerikanen, eist van ons, als kleine NATO-mogendheden, maxi male militaire inspanning. Ik geloof dat dit uw recht is en ik geloof evenzeer dat dit onze plicht is. Maar mogen wij dan, anderzijds, niet het zelfde eisen van Amerikanen, waar dan ook ter wereld? Zélfs in het Poolgebied? Nogmaals: ik hoop dat ge u ver plicht zult voelen te reageren en een groot deel van de hier gestelde vragen aan de hand van feiten kunt weerleggen. Opdat een kleine mo gendheid, deel hebbend aan de gro te Westerse defensiegemeenscnap, gerust kan zijn over 's-werelds meest geheime, allergrootste basis. Ik verblijf, Excellentie, gaarne uw ANTHONY VAN KAMPEN. die dag. tijdens die betreding, geen nièt-loyaal persoon in ons ge zeischap. Er is daar geen spionnage gepleegd. Maar die persoon had er kunnen zijn en hü had zijn werk ongestoord kunnen voltooien. Dit zijn ernstige zaken. Even ern stig als de mededelingen die ons, van de zijde van verscheidene De nen in Thule, werden gedaan. Om er enkele te noemen: Russische vlieg tuigen zouden zich bij herhaling bo ven Thule Air Base hebben bevon den. iets dat door Amerikanen van de Basis zou zijn toegegeven. Er is een gerucht dat een onderzeeboot van onbekende nationaliteit zich in de wateren in de nabijheid van Thule Air Base zou hebben bevon den. En dan is er het algemeen be kende verhaal in Thule, dat ik evenmin onvermeld wil laten: er be staat een Russische zender, waarvan de omroepster zich op vaste tüden in de Engelse taal tot de Amerikanen op Thule Air Base wendt. Enige tijd geleden verongelukte op de basis een vliegtuig. Een dag later vroeg de Russische omroepster: „Hello boyswhat about your crashed Elane?" (Hallo jongens, hoe staat ét met dat gevallen vliegtuig van jullie?"). ER ZIJN NOG andere zaken die mij bevreemden: het feit dat mij honderden foto's van Thule Air Base werden getoond door vele per sonen die voor kortere of langere tijd in Thule verbleven. Niets is De keelonisnu'ltemle tabltgfèn (Advertentie Ing. Med.) (Van een onzer redacteuren IN HUIZE BETJE WOLFF" aan de Middenweg ie Midden-Beem- ster, dicht bij het Marktplein, waar de oude mannen van het dorp het steenwerpen beoefenen, is gis termiddag op originele wijze in intieme kring het nieuwe boek van de productieve Amsterdamse auteur Jan Mens, „Elisabeth", waarin hij van de Beemster jaren der befaamde romancière en dichteres Bet je Wolff vertelt, ten doop gehouden, gURGEMEESTER J. A. Pesman van Beemster, tevens voorzitter van het Historisch Genootschap „Jan Adriaens- zoon Leeghwater", dat het initiatief tot deze merkwaardige doopplechtigheid had genomen, sprak in de zolderka mer van de ex-pastorie, welke Betje Wolff van 1759 tot 1777 als werkkamer heeft gediend, een kort woord van wel kom tot de genodigden, waarna de min of meer feestelijke doop van het nieuwe boek plaats vond. De heer Van der Kolk, directeur van de uitgeverij „Kosmos" kwam met een bijzonder fraai in perkament gebonden exem plaar van „Elisabeth" aandragen en de als peettante fungerende Anne H. Mul der, spreekster in de radio-rubriek „Passepartout" en schrijfster van „Ze- Ven eeuwen Nederlandse levenskunst", legde de jonggeborene in handen van de verheugde schrijver. Vervolgens werd op de goede afloop een kopje kandeel, een oud-hollandse drank, ge- dronken, en werden gretig beschuiten met muisjes genuttigd. Verscheidene sprekers voerden vervolgens nog op geestige wijze het woord, waarna Jan Mens tenslotte een aantal exemplaren van zijn nieuwe boek onder zün vrien den uitdeelde. Tijdens een genoegelijk samenzijn, dat tot besluit in de raadzaal van de gemeente werd gehouden, overhandig de burgemeester Pesman Jan Mens de bronzen legpenning van Beemster, daar, Paar hij zeide, de boeken van Mens de Beemster nader tot ons volk brachten. Burgemeester Pesman had er tevoren °"^.op„ gfwezf". dat het museum „Betje Wolff de enige plaats is, waar nog concrete herinneringen aan de schrijfster zijn vergaard gebleven Hij betreurde het daarom, dat het huis zich in zulk vervallen staat bevindt. Er zijn thans definitieve plannen voor restau ratie, doch het Historisch Genootschap „Jan Adnaenszoon Leeghwater" heeft hiervoor geld nodig. Iedere bü'drage is dan ook welkom op gironummer 331644 ten name van het genootschap te Beemster. De Engelse minister van Lucht vaart heeft de plannen om van London Air port een luchthaven te maken, die kan gelden als de modernste van heel de wereld, bekend gemaakt. Hierboven ziet men een maquette van een deel van de uitbreidingen. De kosten van het plan worden geschat op 260 milUoen gulden. J-JET PROBLEEM van de magneti seurs, kruidendokters en andere lieden van dit slag. die men hiermede in één adem zou kunnen noemen, is de laatste tijd weer bijzonder actueel. Het is hierom met enige vrijmoedig heid, dat we de aandacht vragen voor een werkje van G. Zorab, secretaris van de studievereniging voor „Psychi- cal Research", waarin verschillende gevallen van wondergenezing, die vooral ook in Nederland opgang vin den, worden belicht. Dit bevattelijk geschreven boekje is nu eens geen on verbiddelijk requisitoir, al spaart de schrijver zijn critiek niet; het vermeldt ook een aantal frappante successen met als conclusie, dat met volle handhaving van de wet op de geneeskunst anno 1865 een zekere categorie van „won dergenezers" ongemoeid zou moeten worden gelaten. Deze uitgave, die wij geïnteresseer den zonder voorbehoud kunnen aan bevelen, ie van de NUMY te Leiden. (Van onze parlementaire redacteur) ijIT HET feit, dat de Zondagswet van 1815 jarenlang van kracht is geweest, zonder dat zij werd toege past, zou men de conclusie kunnen trekken, dat er niet meer de minste behoefte aan bestond. Inderdaad was dit de opvatting van een aantal leden van de Staten-Ger»craal, die daarom afschaffing bepleitten en er geen nieuwe wet voor in de plaats wilden stellen. Zover ging echter de meerderheid niet. Zij achtte een nieuwe Zondags wet waarover in de laatste tijd uit voerig van gedachten is gewisseld noodzakelijk en zij wenste daarin twee beginselen vast te leggen. Juist in deze beginselen verschilt de nieuwe wet sterk van de oude. Wij schrijven de considerans van de wet van 1815 voor u over uit het ver geelde Staatsblad no. 21 van dat jaar: „Alzo wij in overweging genomen hebben de noodzakelijkheid om, op het voetspoor onzer godsdienstige voor vaderen, die daarop steeds den hoog- sten prüs stelden, de pligtmatige vie ring van den dag des Heeren en an dere dagen den openbaren christelij- ken godsdienst toegewijd, door een parige en voor dé geheele uitgestrekt heid der Vereenigde Nederlanden al gemeen werkende maatregelen te ver zekeren, zoo is het", enz. Naar de letter geïnpreteerd lijkt het, alsof deze beweegreden de plichtma tige viering van de dag des Heren, een positief afdwingende Zondagsheiliging bedoelt. In wezen hebben echter ook onze voorouders niet aan een dwin gend voorschrift tot Zondagsheiliging gedacht. Het misverstand schuilt in een verkeerde uitleg van het woord „verzekeren". In werkelijkheid had de Zondagswet van 1815 een negatieve strekking, al spreekt er inderdaad een geheel andere geest uit dan uit de op vattingen, die thans gemeengoed zijn geworden. Bij de nieuwe wet is duidelijk uit gegaan van de regel, dat de Overheid de burgers niet mag dwingen tot na leving van een godsdienstige norm. De considerans van deze weg gewaagt daarom van de noodzakelijkheid om voorschriften vast te stellen ter weg neming van beletselen voor de viering van de Zondag en enige Christelijke feestdagen en ter verzekering van de rust op die dagen. Het duidelükst blijkt het motief van het wegnemen van de beletselen voor de Zondagsviering uit artikel 2 van de wet van 1953. „Het is verboden op Zondag in de nabüheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, waar door de godsdienstoefening wordt ge hinderd. De burgemeester treft de no dige maatregelen teneinde te voorko men, dat op Zondag door het verkeer op land- en waterwegen in de nabij heid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, meer voor de godsdienstoefeningen hinderlyk gerucht wordt veroorzaakt dan met het oog op de eisen van dat verkeer redelijkerwijs onvermijdelijk is. Hij is bevoegd daartoe verbiedend of bevelend op te treden of te doen optreden". Voor de werking van dit artikel zijn de tweede Paas-, Pinkster- en Kerst dag. de Goede Vrijdag en de Nieuw jaarsdag met de Zondag gelijk ge steld. Niet ontkend kan worden, dat de mo derne wetgever getracht heeft zijn doel met de nodige omzichtigheid te bereiken. De openbare rust afge zien dus van de hinder voor de onder het gehoor van een geestelijke zitten de kerkgangers tracht artikel 3 van de wet van 1953 te verzekeren door het volgende voorschrift: „Het is ver boden op Zondag (hiermede is gebijk gesteld de Hemelvaartsdag en de eer ste Kerstdag) zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, dat op een af stand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is. De burgemeester is bevoegd volgens re gels door de gemeenteraad te stellen voor de tijd na 13 uur ontheffing te verlenen van het bepaalde in het eer ste lid". De wet van 1815 kende een overeenkomstige bepaling niet. Bijzonder duidelijk komt het ver> schil tussen beide wetten uit in de ar tikelen omtrent de openbare vermake lijkheden. De nieuwe wet verbiedt al leen het houden van openbare verma kelijkheden, het gelegenheid geven daartoe of het deelnemen eraan op Zondag vóór 13 uur. Wat de tijd na 13 uur aangaat, kan de gemeenteraad (hij behoeft dit dus niet te doen) door plaatselüke verordening „voor door hem aan te wijzen openbare vermakelijk heden" eenzelfde verbod vaststellen. Maar de burgemeester is bevoegd, vol gens regels door de gemeenteraad te stellen, in beide gevallen ontheffing te verlenen (artikel 4). Bovendien zal bij algemene maatre gel van bestuur worden bepaald, dat openbare vermakelijkheden, waarvan redelijkerwijs geen beletselen voor de viering van de Zondag en geen ver storing van de openbare rust zün te duchten, niet als openbare vermake lijkheden in de zin van deze Zondags wet zullen worden beschouwd. QVEREENKOMSTIGE bepalingen zijn gemaakt voor optochten of bij eenkomsten in de open lucht, zü het, dat in dit geval bevoegdheden aan de burgemeester zün onthouden. Wat hield nu de wet van 1815 op deze punten in? Zü bevatte het vol komen losgelaten voorschrift „dat geene openbare vermakelijkheden, zoo als schouwburgen, publieke dans partijen, concerten en harddraverijen, op de Zondagen en algemeene feest dagen zullen gedoogd worden; zullen de het aan de plaatselüke besturen worden vrijgelaten hieromtrent eene uitzondering toe te staan, mits niet dan na het volkomen eindigen van al le godsdienstoefeningen". Dat de wet van 1815 zo geen dwin gende, dan toch stimulerende bepa lingen inhield betreffende de viering NA 128 aar heeft Nederland eindelijk een nieuwe Zondagswet. De oude uit 1815, waarvan som migen wel eens gehoord hadden, doch die overigens in het verbor gene kwijnde, wordt opgedoekt en er komt een nieuwe voor in de plaats. Op 13 October jl. keur de de Eerste Kamer de nieuwe Zondagswet goed. Dezer dagen zal zij, zo vernamen wij bij in formatie te b evoegder plaatse, in het Staatsblad verschijnen en van kracht worden. In\ bijgaand artikel geeft onze parlementaire redacteur een ver gelijking tussen de Zondagswet van 1815, die nooit was inge trokken, doch in wezen al lang was bijgezet, en de nieuwe. var de dag des Heren, blijkt uit enke. Ie artikelen, die in de wet van 1953 niet meer of in geheel andere vorm voorkomen. De Overheid van 1815 schreef voor „dat op Zondagen en op zoodanige godsdienstige feestdagen, niet alleen geene beroepsbezigheden zullen mogen verrigt worden, welke den godsdienst zouden kunnen storen, maar dat in het algemeen geene open bare arbeid zal mogen plaats hebben, dan in geval van noodzakelijkheid, als wanneer de plaatselijke regeering daar toe schriftelijke toestemming zal ge ven". Hiertegenover zegt de nieuwe wet (artikel 6): „Het is verboden op Zon. dag zonder genoegzame reden de open. bare rust door arbeid in beroep of be drijf te verstoren". Van enige relatie met de godsdienst is dus geen sprake meer. ENKELE typische artikelen van de wet van 1815 vinden in de wet van 1953 geen enkele tegenhanger meer. Zo schreef artikel 2 voor, dat op Zonda gen en algemeen erkende Christelijke feestdagen „met uitzondering van ge ringe eetwaren, geene koopwaren hoe genaamd op markten mogen worden uitgestald of verkocht, en dat koop lieden en winkeliers hunne fbaren niet zullen mogen uitstallen noch met opene deuren verkopen". En artikel 3 „dat gedurende den tijd voor de openbare godsdienstoefening bestemd de deuren der herbergen en andere plaatsen, alwaar drank verkocht wordt, voor zoo verre dezelve binnen den besloten kring der gebouwen lig gende zijn, zullen gesloten zijn en dat ook, gedurende dien zelfden tijd, gee- nerhande spelen, het zij kolven, bal slaan of dergelijke mogen plaats heb ben". En dan te bedenken, dat men deze wet, omdat zij nog altijd van kracht was, in een kwade bui van de overheid in 1953 had kunnen toepassen.... Adinda, dokt, gereed ca 27-10 (te Sin gapore) Alcyone, pass. 20-10 Wight naar Antwerpen Altair, 21-10 te Las Pal- mas Ampenan, 20-10 van Cheribon naar Semarang Amstelland, 20-10 te A'- dam Antonio, 14-10 van Saigon naar Haiphong Appingedijk, 20-10 van Ham burg naar R'dam Arendskerk, 21-10 te Singapore ArmlUa, 20-10 van Singapore naar Haiphong Aalsdijk, 20-10 te Bal- timore Alblasserdijk, 18-10 te Vera Cruz Algenib, 21-10 van Hamburg naar Antwerpen Alhena, pass. 20-10 Finisterre, 24-10 te Antwerpen verwacht Alioth, 20-10 van Vittoria naar Ant werpen en R'dam Alkaid, 20-10 te San tos Amstelstad, 20-10 van Marseille naar Le Havre Annenkcrk, 21-10 van Genua naar Port Said Argos, 20-10 te A'dam Arkeldijk, 19-10 te Havannah Aludra, 21-10 van Buenos Aires te Montevideo Amstelkroon, pass. 20-10 Madeira naar Buenos Aires Amstel veen, pass. 20-10 Keywest naar New Or- leans Averdijk, pass. 20-10 Wight naar New York Blitar, 20-10 van Aden naar Suez Blommersdijk, 20-10 van Lon den naar R'dam Bonaire, 20-10 van Paramaribo te Pymouth Breda, 21-10 van A'dam te Trinidad Bennekom, 20-10 van Bahiacaracas naar Balboa Bloemfontein, 21-10 te Durban Brit- sum, pass. 20-10 v.m. Finisterre naar Ant- werpei Baarn, 21-10 te R'dam Cas- tor, 20-10 van Port au Prince naar King ston Caltex The Hague, pass. 20-10 Gibraltar naar R'dam Cistula, 17-10 te Singapore Clavella, 23-10 te Hong kong verwacht Caltex Utrecht, 21-10 van R'dam te Sidon Cleodora, 20-10 van Rio de Janeiro naar Curacao Dui- vendijk, 20-10 van Portland naar Van- couver Ena, 21-10 van Suez 1 naar Alexandrië Eemdijk, 21-10 van Ant werpen te Havanna Enggano, pass. 20-10 Finisterre naar Antwerpen Eos, 20-10 van Leixoes naar R'dam Erinna, 28-10 te Stanlow verwacht Felipes, 20-10 van Surabaja te Pladju Farm- sum, 21-10 van Narvik te Baltimore Ganymedes, 20-10 van Trinidad naar La- guaira Garoet, 20-10 van Casablanca naar Beyrouth Graveland, 21-10 van Itajai te Portoo Alegre Groote Beer, 20-10 van R'dam naar Halifax, 21-10 te Le Havre Gordias, 20-10 van Catania naar Gibraltar Gouwe, 21-10 810 uur van Bremen naar R'dam, 22-10 nm. ver wacht Gadlla, 21-10 te Sydney Hec- tor, 20-10 van Haifa naar Piraeus Heemskerk, 20-10 van Durban naar East London Hoogkerk, 21-10 van Genua te Marseille Hera, 20-10 van Antwerpen, 21-10 te R'dam Helder, pass. 21-10 3.30 uur Vlissingen naar A'dam Helicon, 20-10 van San Pedro de Macoris naar Antwerpen Indrapoera, 20-10 320 mijl west van Minikoy naar Belawan Itter- sum, 20-10 nm. te Liverpool Jagers fontein, 20-10 120 mijl noord-noordwest van Kaap Blanco naar Teneriffe para (KRL), 24-10 12 uur aan de Hoek van Holland verwacht Johan van 01- denbarnevelt, 21-10 310 mijl oost van Diego Garcia naar Fremantle Kota Agoeng, 19-10 te Tandjong Priok Lis- sekerk, 21-10 van Kuwait naar Khor- ramshar Loosdrecht, 21-10 van Suez te Port Said Lekhaven, 21-10 van Rio de Janeiro te Santos - Lekkerkerk, pass. 20-10 Finisterre naar Genua Lcuve- kerk, 21-10 van Aleppey te CochJ t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 8