EEN OMWENTELING IN HOLLYWOOD Een dode Italiaanse keeper bleef vrouw schrijven Cinemascope moet de filmwereld redden in de strijd tegen de televisie Een droom werd werkelijkheid E ...I... Twee bijzondere lenzen en een gebogen monsterscherm Z.-AFRIKAANSE PRIJS VOOR VAN BLERK BOEKEN BULLETIN De bezoeker wordt in de handeling verwikkeld Elf jaar geleden zat hij in de dodencel Het verhaal van de ramp Hebt Uw naasten lief Drie maal liil Are de Triomf 1). De Are de Triomphe, opgenomen met een gewone cameralens. 2). De Are de Thriomphe, opgenomen met de opname-lens van professor Chrétien. 3). De Are de Triomphe, geprojecteerd door de rectificatielens van professor Chrétien. De noodzakelijke breedte van het projectie-scherm komt op deze afbeelding duidelijk naar voren. QP DE MORGEN van de 29e April vond een lijnwachter op de spoorweg tussen Sori en Pieve Ligure bij Genua het ver minkte lijk van een man, die door een nachttrein ivas over reden. De politie kon geen spo ren vinden die op misdaad wezen. Toen de in Lombardije wonende vrouw Luisa Ravazzini de volgende morgen in de krant over het ongeluk las, dacht ze fat haar hart van schrik zou blijven stilstaan. De persoonsbe schrijving klopte n.l. precies met die van haar man, wiens lot haar al een week lang met zorg vervulde. Sedert lange tijd zon der tverk, was hij voor kort ook de bijverdienste als keeper van eeri voetbalclub kwijtgeraakt. Enkele dagen geleden was hij vertwijfeld op zoek naar werk gegaan en niet meer terugge keerd In tranen meldde vrouw- Ravazzini zich bij de politie. Zij werd met familieleden naar de plaats van het ongeluk ge bracht. Ondanks de gruwelijke verminkingen herkenden zij Mario Ravazzini dadelijk. De overheid reikte de overlijdens- acte uit en daarmee zou de zaak afgedaan zijn. Het lijk kon In graven worden. VROUW Ravazzini en haar klei ne zoontje Giancarlo waren ontroostbaar. De voetballers van Tanfulla di Lodi droegen de kist van hun ex-keeper naar het graf. In de daaropvolgende nacht had de weduwe een wonderlijke droom. Eerst droomde zij, dat ze zich op een schip bevond, toen vond ze zich in een scheepsruim waar vele jongemannen waren, die hei-gele uniformen droegen. Tot haar grote verbazing her kende zij onder hen Mario. Hij zat aan een tafel en schreef. Zi.i kon ieder woord lezen dat hij op zijn kaart schreef: „Gisteren uit Marseille vertrokken" stond er. „Kussen voor Giancarlo. Ik schrijf spoedig weer, Mario". Toen verbleekte het droombeeld. Toen vrouw Ravazzini wakker werd, kon zij zich ieder detail van haar droom herinneren. MET de ochtendbestelling had de postbode een kaart gebracht. Met wijd opengesperde ogen las vrouw Ravazzini: „Gisteren uit Marseille vertrokken. Kussen voor Giancarlo. Ik schrijf spoe dig weer, Mario". Met een gil viel ze flauw. Het was het hand schrift van de gestorvene Iedereen bevestigde de echtheid van het schrift. De kaart was een ansicht uit Marseille, maar was echter volgens het poststem pel in Oran, Algerië, verzonden. „Mario heeft het aan boord van een schip geschreven", zei vrouw Ravazzini, „en pas na de ont scheping afgegeven". In de volgende weken kwamen nog drie kaarten uit andere delen van Algiers. Dit keer in de Franse taal. Steeds een korte ge lijkluidende groet en Mario's handtekening. Zonder adres van de afzenderDe politie bleef bij haar mening dat de bij Genua om het leven gekomene niemand anders dan Mario Ravazzini was. De ontroostbare weduwe was het hier niet mee eens. Zij geloofde eerder in haar droom dan in de werkelijkheid. Wat ze nu deed, verzweeg zij al haar bekenden. Op goea geluk schreef ze een brief aan de „legionnair in het vreemdelin genlegioen, Mario Ravazzini in Algerië" en stelde hem enkele zeer vertrouwelijke vragen, die niemand anders dan haar echt- §enoot zou kunnen beantwoor- en". 'N NU komt de grote sensa tieEr kwam antwoord op! Éindelijk had vrouw Ravaz zini de zekerheid: Mario leeft! Triomfantelijk heeft zij het iedereen verkondigd: Mijn droom is. waarheid geworden! Terstond zocht de politie con tact met Algerië. Opsporing van de legionnair Mario Ravazzini werd gevraagd. Zou hij werkelijk in leven zijn, dan wordt de Ita liaanse politie voor een tweede probleem gesteld: Wie was dan de dubbelganger, die op de 29e April in de kleding van de ex- keeper Mario Ravazzini bij Sori door de nachtsneltrein werd over reden? „En de kleermaker zei, dat liet een exclusief model was...." (Van onze speciale verslaggever) merplrl in rlo l 8e*prohen en de zware stem van dit machtigste aller film-centra heeft overal ter laneste tiid ueprkl°nken. Kort gezegd komt de boodschap hierop neer, dat de vlakfilm haar srhauwd Hot l" ook de drie-dimensionale film als uitgeschakeld kan worden be- nntnolt n l .""""i aan r^nemasc°pehet filmsysteem, dat illusies van enorme wijdte en diepte geïntroduceerd ln 19 °°F Van volgend jaar in verschillende Nederlandse bioscopen zal worden Ion. "x één van de Grote Vijf in het materialistische Amerikaanse filmland heeft de I, t r. j'"f'"t",'iCnPp gebroken. Haar eerste cinemascope-film „The Robe" in Januari of Februari V°ff" laar ln_ l'et Flora-theater te Amsterdam en liet Asta-Theater te Den Haag de pre- miere tan it epos gaan is een zó overweldigend succes in Amerika, Engeland en ook Frankrijk gewor- B ovrtostem e riekse directeur, Spyros PSkouras, liee/t besloten van nu af aan geen enkele t' a "P "l meer te vervaardigen. De daad bij het woord voegend heeft 20th Century Fox een productieplan van do cinemascope-films onlivorpen, waarvan er al enkele gereed zijn gekomen. n 00 1 e concurrerende film-maatschappijen zijn, zij het minder uitgesproken, tot de productie van cvnemascope-fi ms overgegaan. Warner Bros, Metro Goldwyn Mayer, Universal, Columbia, Allied Artists, a tsney, enl'o, noem ze maar op, se zijn alle druk met het cinemascape-systeem aan het ex perimenteren. n de loop van de laatste maanden zijn in totaal meer dan vijftig cinemascope-films aan gekondigd en elke week komen er nieuwe bij. materiële ondergrond, want het kost heel wat minder een zaal voor de vertoning van de eerste dan voor die van de tweede rolprent-soort ge reed te maken. MOET voor de projectie van een III 3-D film een hele nieuwe appara tuur worden aangeschaft, voor die van een cinemascope-film heeft men alleen maar een speciale lens nodig, welke op de standaard (projectiel- camera wordt geschroefd. Hierbij ko nen dan natuurlijk nog een sterepho- nische geluidsinstallatie en een scherm, aoch deze zou men ook voor de vertoning van een 3-D film moe ten aanschaffen. In Amerika zijn inmiddels reeds enkele honderden bioscopen tot de aanschaffing van de benodigde cine- mascope-apparaten^ overgegaan. In Engeland is het al het zelfde liedje, want daar hoopt men in Februari van het volgend jaar honderd van de 4.500 theaters met een cinemas- cope-set te hebben uitgerust, terwijl in de loop van dat zelfde jaar nog vijfhonderd cinema's zullen volgen. En in Nederland is men zich al evenzeer aan deze nieuwe filmtech niek aan 't aanpassen. Het Flora theater te Amsterdam en het Asta- theater te Den Haag zullen de eerste Nederlandse bioscopen zijn, die de verplaatsbare en dus uit te schake len cinemascope-apparatuur zullen bezitten, doch in de provincie zijn ook al enige bestellingen gedaan. De kosten van de Cinemascope-acces soires (rectificatie-lens, projectie scherm en stereophonische geluids installatie dus) liggen tussen de*l5 en 75 duizend gulden, al of niet af hankelijk van de verbouwing, welke voor plaatsing van het monster- scherm zal moeten geschieden. TINEMASCOPE is de naam van een film-systeem, dat gekleurde rol- renten door middel van een bijzon- ere lens opneemt en ze later met behulp van een tweede bijzondere lens op een licht gebogen monster- scherm projecteert. De lens, waar mee wordt opgenomen, comprimeert in letterlijke zin het beeld, terwijl de lens, welke bij de projectie dienst doet, de naar boven vertrokken lij nen weer rectificeert. Op de hiernaast afgedrukte illu- itraties van de Are de Triomphe is duidelijk te zien wat opname- en projectie-lens klaarspelen. Ter ver gelijking is ook een „shot van een tot nu toe in gebruik zijnde film- lens afgebeeld opgenomen vanaf dezelfde plaats en onder een gelijke camera-hoek! welke btj reproduc tie in het theater het zelfde beeld te zien geeft. Beide lenzen zyn uit- gevonden door de Franse professor Henri Chrótien, evenals trouwens het met de hoeken naar voren ge bogen projectie-scherm. Het waren Skouras en de wetenschappelijke leider van 20th Century Fox, Earl Sponable, die een jaar geleden zelf naar Parijs vlogen om de gepaten teerde uitvindingen te bezichtigen en toen ook onmiddellijk het besluit namen om „The Robe („De Man tel", naar het geliiknamige boek van Lloyd C. Dougas) op basis van dit nieuwe systeem te filmen. De inmiddels gereedgekomen film kosten: vier millioen dollar! draait nu reeds gedurende twaalf weken in het 5800 plaatsen tellende Roxy- theater in New York en heeft al een recette van anderhalf millioen dol lar opgeleverd. Ook in andere Ame- rikaanse plaatsen en in Londen zo wel als Parijs is „The Robeeen ge weldig succes geworden De totale winst op deze eerste cinemascope- film ter wereld wordt op niet min der dan 25 millioen dollar geschat. nE VISIE van Skouras mag het negentienduizend man tellend personeel van 20th Century Fox momenteel grotere bestaanszeker heid hebben gegeven, maar is de cinemascope-film nu werkelijk het product, waar het bioscoop-publiek met smart op heeft gewacht. Zal het met de einemascope-film niet net zo gaan als met de 3-D film: m het begin een overweldigend succes; op het eind een groteske misluk king? Deze vragen rijzen onwillekeurig bij ieder mens op, die de aanvanke lijk wanhopige strijd van Hollywood tegen de televisie van dichtbij of veraf heeft gadegeslagen. Want en dit even terzijde de baanbre kers van filmland zijn sinds de oor log alleen maar nieuwe wegen op gegaan om de gedurig aan invloed (Advertentie. Ing. Med.) winnende televisie het hoofd te kun nen bieden. Om het publiek naar de bioscoop te blijven trekken, moet op revolutionnaire wijze worden gebro ken met de vlakfilm, die, met uit zondering van de omvang van het projectiescherm, geen principiële verschillen met de televisie-film ver toont. De cinemascope-film schijnt op het eerste gezicht een afdoend antwoord op de televisie-film te zijn. Zij brengt kleuren, wekt de illusie diep te te bezitten (veroorzaakt door de grootte en buiging van het projec tie-scherm), terwijl het enorme doek de bezoeker ook meer in de handeling verwikkelt. Dit laatste wordt nog geaccentueerd door de bij behorende stereophinische geluidsin stallatie, welke het geluid dan weer van rechts, dan weer van links en Het monster-scherm zoals dat bij de vertoning van cinemascope- films wordt gebruikt. dan weer van achteren of van voren doet komen. De 3-D film bezit ook vele van deze voordelen. Het nadeel is ech ter, dat men dit soort films alleen maar met polaroid-brillen kan zien, terwijl het publiek door de geringe omvang van het scherm ook meer op een afstand blijft, m.a.w.: niet zo direct bij de handeling wordt be trokken. Door productie van rol prenten, waarbjj meer op goedkope trucjes (terugkaatsende ballen, uit stekende giraffenhalzen etc.) dan op de inhoud is gelet, is de 3-D film bovendien in een kwade reuk komen te staan! Ook de bioscoop-exploitanten pre fereren de cinemascope-film boven de 3-D-film. Dit heeft een zuiver De uitvinder van de cinemascope-lenzen, professor Henri Chrétien midden met de directeur van 20th Century Fox, Spyros P. Skouras (links) en diens wetenschappelijke medewerker, Earl Sponable. (Van onze correspondent te Kaapstad). DE Htteratuurprijs van de Afrikaan se Schrijverskring is dit jaar toe gekend aan de 39-jarige Hendrik Stcphanus van Blerk, een man die in 1942 ter dood veroordeeld werd omdat hij de oorlogsinspanning van het kabihet-Smuts saboteerde. Van Blerk, die zijn fel anti-Britse gezind heid ook vandaag nog niet onder stoelen en banken steekt, leefde vier weken lang in de dodencel van de centrale gevangenis te Pretoria, in afwachting van zitn terechtstelling. Het vonnis werd daarna verzacht tot levenslange gevangenisstraf; in 1948 schonk de regering-Malan hem de vrijheid. In de gevangenis schreef Van Blerk drie romans, die opzien baar den door hun diepmenselijke in houd. Zij behoren stuk voor stuk tot de in Zuid-Afrika meest gelezen werken. In October 1952 verscheen zijn roman „Regen van Erbarming", die het leven aan de zelfkant der maatschappij tekent en die tot het beste proza gerekend wordt dat in het Afrikaans verscheen. De heer Van Blerk is de zoon van een „arme blanke" en hij heeft, om dat zijn vader van de ene plek naar de andere trok, niet minder dan der tien lagere scholen bezocht. Hij heeft in zijn jeugd geleerd, wat honger is. Toen hij vijftien jaar was werd hij knecht bij een houtrijder en ver diende een rijksdaalder per week. Jarenlang was hij werkloos; later werkte hij als rioolgraver en mijn werker, als hulpsoldaat en als spoorwegwerker. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak schaarde hij zich bij de extremisten, die zich op grond van hun pro-Duitse gezincf- heid tegen de geallieerde oorlogs- In drie talen tegelijk en in enorme oplagen is kortelings het verhaal ver schenen, dat Jan de Hartog onder de titel „De kleine ark" over de storm vloed van eind Januari van dit jaar heeft geschreven. De Hartog vertoefde met zijn woonschip op de Zeeuwse wa teren toen daar het inferno losbarstte. Zijn relaas draagt het stempel van het zeif-doorleefde. Onder de bijna humo ristisch vertelde avonturen van twee kinderen met hun dieren gaat.de. ver bittering schuil over de uitschakeling van de vrijwilligers van het eerste uur door de beroepshelpers van leger en marine. Wie dit verhaal heeft gelezen begrijpt van de psychologie van deze werkers en van de enorme betekenis van het radio-noodverkeer voor de hulpverlening meer dan wanneer hij er een lang rapport over had doorgewerkt. De Hartog moge hier en daar met toneeleffecten werken en zich mis schien opzettelijk? soms schuldig maken aan mistekening van personen en situaties bv. van de journalisten in het rampgebied niettemin is zijn boekje zeer boeiend geworden. Eppo Doeve illustreerde het voortreffelijk. De Nederlandse uitgave is van Elsevier te Amsterdam. „Hebt Uw naasten lief". Passender titel zou Erich Marie Remarque moei lijk hebben kunnen geven aan zijn laatste roman, die natuurlijk zouden we haast willen zeggen het pro bleem van de statenlozen, de uitgewe zenen, tot onderwerp heeft. Net als in Are de Triomphe. Maar ontroerender en suggestiever. En daarom juist nog schrijnender .Deze bittere geschiedenis van de ontheemden, die Hitier om hun geloof uit zijn Derde Rijk verbande, is door Remarque zonder bitterheid verteld. Hij spreekt niet vol gram schap. Doch uit iedere regel springt het stille leed van de duizenden „emigran ten" naar voren. Het leed, dat heerste in de emigrantenhotelletjes te Wenen, Praag, Zürich of Parijs. Overal waai de vluchtelingen, de mensen zonder pas en verblijfsvergunning, maar samen hokten. En hoe scherp en toch gevoe lig is in dit verband het sterven ge tekend van Moritz Rosenthal, de oude zwerver, die in zijn visioenen de he melpoort nog voor een douanepost aan ziet. Deze roman, die werd uitgegeven door Van Holkema en Warendorf te Amsterdam is gedragen door een in nerlijke spanning. Zij fascineert van het begin tot het einde en zij zal de lezer tot nadenken stemmen. inspanning verzetten. In 1941 publi ceerde hij zijn eerste korte verhaal in een Afrikaans tijdschrift. Op 9 Juli 1942 werd hij ter dood veroor deeld. In de gevangenis vond hij gelegenheid, zijn schrijverstalent te ontwikkelen. „Het waren magere, inhoudsloze jaren, maar tegelijk jaren, die mij geestelijke rijkdom brachten. In de eenzaamheid heb ik het leven leren kennen en ik heb er mijn idealen en mijn geloof behouden", zo ver klaarde Van Blerk. Over de aanlei ding tot zijn ter doodveroordeling zei hij: „Er was, mijn achtergrond in aanmerking genomen, voor mij een middenweg en geen keus, toen e oorlog eenmaal een feit was. Ik erken, dat het troebele dagen waren en dat de mensen niet helder kon den denken. Toch is er niets, waar over ik mij schaam. Ik kon niet anders." Zijn levensfilosofie? „Wie waarlijk iets aan zijn medemens wil schenken moet, zoals de Bijbelse Job, eerst alles verloren hebben. Een mens die, geestelijk gesproken, zichzelf niet volkomen wil verlie zen zal nooit tot geestelijke groot heid komen."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 9